Omdat je simpelweg over de hele wereld ziet dat zodra er maatregelen worden ingevoerd het aantal besmettingen daalt en zodra je teveel versoepelt de besmettingen weer toenemen. Dus dat de maatregelen wat doen kan ik inderdaad 100% stellig in zijn. Als je me vraagt welke maatregel precies hoeveel toevoegt kan ik dat ook niet zeggen. Vandaar ook dat ik al verschillende keren heb gezegd dat je best kunt afvragen welke combinatie aan maatregelen het beste zou werken. Wat je echter niet kunt doen is versoepelen op het moment dat je op de rand zit van wel/niet goed gaan (en dat is waar we nu nog steeds zitten)SomerenV schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:08:
[...]
Hoe weet je dat de maatregelen doen wat ze moeten doen? Je bent er namelijk wel stellig in. Iemand die vindt dat maatregelen te weinig effect hebben en dat we moeten versoepelen is maar onzin omdat jij vindt dat het niet zo is?
Oftewel als je nu de avondklok weghaalt zullen de cijfers verder stijgen (wederom, hoeveel kan ik je niet zeggen), iets wat we nu niet willen omdat het effect van de vaccins en zon nog te klein is. En als je naar de grafieken van t_captain kijkt zie je dat dat over een week of 3/4 wel eens heel anders zou kunnen zijn.
Omdat als je naar de huidige cijfers kijkt die nog steeds oplopen en als die harder op zouden lopen we een probleem zouden krijgen. Dus tenzij je stelt dat de maatregelen helemaal niets doen zul je er een vervanger voor moeten hebben. En dat ze iets doen kun je wederom wereldwijd wel zien, hoeveel per maatregel helaas niet. Dus het kan best zijn dat de avondklok zorgt voor een stijging van 10% extra, maar het kan ook maar om 1% extra gaan. Beide wil je op dit moment niet omdat zelfs die stijging van 1 procent betekent dat je langer aan de andere maatregelen vast zit.Hetzelfde met de avondklok, waarvan effectiviteit nog altijd niet bewezen is. Waarom ben jij van mening dat het wel effect heeft en waarom moet er perse iets voor in de plaats komen als het afgeschaft wordt?
Er zijn in de tussentijd genoeg voorbeelden te vinden van landen die teveel hebben versoepeld en weer terug een lockdown in moeten. Meest recente is b.v. Frankrijk. En aangezien je nu eens af wilt zijn van de maatregelen wil je niet die kant op gaan, maar wi lje het nu goed de kop indrukken zodat je snel alles vrij kunt laten.
Dus nogmaals, dat de maatregelen wat doen is 100% zeker. Hoeveel ze afzonderlijk doen is juist erg onzeker. En wat ook zeker is, is dat te snel versoepelen zorgt voor een langere golf en dus langer maatregelen. Dat kan natuurlijk ook een keuze zijn, maar dan kies je voor langere tijd wat minder maatregelen met de kans op weer strengere maatregelen. Ik ben iig voorstander van juist meer maatregelen en dan korter, maar ook met meer zekerheid dat we er dan ook vanaf zijn.
[removed]