Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:25
SomerenV schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:08:
[...]
Hoe weet je dat de maatregelen doen wat ze moeten doen? Je bent er namelijk wel stellig in. Iemand die vindt dat maatregelen te weinig effect hebben en dat we moeten versoepelen is maar onzin omdat jij vindt dat het niet zo is?
Omdat je simpelweg over de hele wereld ziet dat zodra er maatregelen worden ingevoerd het aantal besmettingen daalt en zodra je teveel versoepelt de besmettingen weer toenemen. Dus dat de maatregelen wat doen kan ik inderdaad 100% stellig in zijn. Als je me vraagt welke maatregel precies hoeveel toevoegt kan ik dat ook niet zeggen. Vandaar ook dat ik al verschillende keren heb gezegd dat je best kunt afvragen welke combinatie aan maatregelen het beste zou werken. Wat je echter niet kunt doen is versoepelen op het moment dat je op de rand zit van wel/niet goed gaan (en dat is waar we nu nog steeds zitten)

Oftewel als je nu de avondklok weghaalt zullen de cijfers verder stijgen (wederom, hoeveel kan ik je niet zeggen), iets wat we nu niet willen omdat het effect van de vaccins en zon nog te klein is. En als je naar de grafieken van t_captain kijkt zie je dat dat over een week of 3/4 wel eens heel anders zou kunnen zijn.
Hetzelfde met de avondklok, waarvan effectiviteit nog altijd niet bewezen is. Waarom ben jij van mening dat het wel effect heeft en waarom moet er perse iets voor in de plaats komen als het afgeschaft wordt?
Omdat als je naar de huidige cijfers kijkt die nog steeds oplopen en als die harder op zouden lopen we een probleem zouden krijgen. Dus tenzij je stelt dat de maatregelen helemaal niets doen zul je er een vervanger voor moeten hebben. En dat ze iets doen kun je wederom wereldwijd wel zien, hoeveel per maatregel helaas niet. Dus het kan best zijn dat de avondklok zorgt voor een stijging van 10% extra, maar het kan ook maar om 1% extra gaan. Beide wil je op dit moment niet omdat zelfs die stijging van 1 procent betekent dat je langer aan de andere maatregelen vast zit.

Er zijn in de tussentijd genoeg voorbeelden te vinden van landen die teveel hebben versoepeld en weer terug een lockdown in moeten. Meest recente is b.v. Frankrijk. En aangezien je nu eens af wilt zijn van de maatregelen wil je niet die kant op gaan, maar wi lje het nu goed de kop indrukken zodat je snel alles vrij kunt laten.

Dus nogmaals, dat de maatregelen wat doen is 100% zeker. Hoeveel ze afzonderlijk doen is juist erg onzeker. En wat ook zeker is, is dat te snel versoepelen zorgt voor een langere golf en dus langer maatregelen. Dat kan natuurlijk ook een keuze zijn, maar dan kies je voor langere tijd wat minder maatregelen met de kans op weer strengere maatregelen. Ik ben iig voorstander van juist meer maatregelen en dan korter, maar ook met meer zekerheid dat we er dan ook vanaf zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:09
Enorme tegenvaller door het grote aantal opnames op de IC vandaag (61). Zo'n aantal hebben we ruim drie maanden niet gezien. Ook de stijging van het aantal ziekenhuisopnames zet gestaag door. Gelukkig zien we daar wel ook een snelle groei in de uitstroom, waardoor de bedbezetting best langzaam stijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:10
Sovieto schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:32:
Enorme tegenvaller door het grote aantal opnames op de IC vandaag (61). Zo'n aantal hebben we ruim drie maanden niet gezien. Ook de stijging van het aantal ziekenhuisopnames zet gestaag door. Gelukkig zien we daar wel ook een snelle groei in de uitstroom, waardoor de bedbezetting best langzaam stijgt.
Bij deze ook de totale cijfers:

Inderdaad weer zeer hoge hoge instroom, vooral de IC begint nu ook "bij te trekken" met de hoge kliniek cijfers van de voorgaande week.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Moi_in_actie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:10:
[...]

Bij deze ook de totale cijfers:
[Twitter]

Inderdaad weer zeer hoge hoge instroom, vooral de IC begint nu ook "bij te trekken" met de hoge kliniek cijfers van de voorgaande week.
Mijn vermoeden is dat de gemiddelde leeftijd in het ziekenhuis daalt en er daardoor meer mensen doorschuiven naar de IC de oudere groep kwam eerst wel in het ziekenhuis maar ging niet door naar de IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TrailBlazer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:12:
[...]

Mijn vermoeden is dat de gemiddelde leeftijd in het ziekenhuis daalt en er daardoor meer mensen doorschuiven naar de IC de oudere groep kwam eerst wel in het ziekenhuis maar ging niet door naar de IC.
IC loopt altijd wat weken achter, je suggestie dat de gemiddelde leeftijd op de IC stijgt zou je zo bij NICE kunnen checken.

Het lijkt me raar als het beleid voor IC opname ineens anders is eigenlijk.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
7.882 besmettingen vandaag. Lijkt echt iets van een afvlakking te zien. Vorige week waren er 7.700 besmettingen, dus een week-op-week stijging van 2,3%. Gisteren zagen we een vergelijkbaar groeipercentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 16:50
IC inststroom ligt helaas siginicant hoger dan het niveau van vorige week. ma-wo reeeds +27, en bij woensdag zullen er nog enkele nameldingen komen.

Het lichtpuntje is dat we vandaag op weg lijken naar een redelijke score terwijl vorige week donderdaag juist erg hoog was. Ik denk dat de "plus" dus iets gaat krimpen. Week op week vrees ik toch dat we >+5% zullen uitkomen. Als deze week door een sterk slot vlak is met de vorige, zou het voor mij een meevaller zijn.

Wel positief: de uitstroom. De mensen op de IC houden dapper stand met een instroom die inmiddels rond de 47 per dag zit.

Het hopen is dat de nieuwe besmettingen inderdaad uitvlakken richting een top. Samen met toenemende vaccinatiegraad moet dat de instroom naar beneden bijbuigen en dat is heel hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
@t_captain Een aantal ziekenhuizen kent goede vrijdag als feestdag, maar geen idee hoe breed dit is. Mogelijk is hier een weekeind effect te zien qua ontslagen?

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 01-04-2021 15:40 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:23

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Opname op de IC gaat zo'n beetje 24/7 door. Patienten op verpleegafdelingen gaan achteruit of soms mensen in zeer zorgwekkende teostand via de ambulancedienst of huisartsenpost binnen.

Outflow van de IC is meestal uitplaatsing naar verpleegafdeling. Dat gebeurt naar oordeel van de dienstdoende intensivist. Gevolg is dat de outflow in het weekend wat lager is, en op maandag wat hoger bij wijze van inhaaleffect. En ook op vrijdag een tikje hoger, wanneer het team probeert om wat ruimte te maken voor het weekend.

Het kan dat er vandaag iets van een "vrijdag effect" speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Geen slechte besmettingscijfers. De stijging van besmettingen lijkt flink af te nemen. Een heel ander beeld dan de eerdere keren dat we in een opgaande lijn met zulke cijfers zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:51

SomerenV

It's something!

redwing schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:22:
[...]

Omdat je simpelweg over de hele wereld ziet dat zodra er maatregelen worden ingevoerd het aantal besmettingen daalt en zodra je teveel versoepelt de besmettingen weer toenemen. Dus dat de maatregelen wat doen kan ik inderdaad 100% stellig in zijn. Als je me vraagt welke maatregel precies hoeveel toevoegt kan ik dat ook niet zeggen. Vandaar ook dat ik al verschillende keren heb gezegd dat je best kunt afvragen welke combinatie aan maatregelen het beste zou werken. Wat je echter niet kunt doen is versoepelen op het moment dat je op de rand zit van wel/niet goed gaan (en dat is waar we nu nog steeds zitten)

Oftewel als je nu de avondklok weghaalt zullen de cijfers verder stijgen (wederom, hoeveel kan ik je niet zeggen), iets wat we nu niet willen omdat het effect van de vaccins en zon nog te klein is. En als je naar de grafieken van t_captain kijkt zie je dat dat over een week of 3/4 wel eens heel anders zou kunnen zijn.
Het probleem is alleen dat maatregelen redelijk parallel lopen aan de hoevelheid besmettingen. Met een stijgende lijn komen er maatregelen en met een dalende lijn worden die afgeschaald. Je weet dus niet wat het effect zou zijn geweest zonder maatregelen dus kun je ook niet stellen dat het werkt. Dat is een beetje m'n issue met de maatregelen. Van een aantal is de effectiviteit twijfelachtig of niet bewezen (mondkapjes, alcoholverbod, avondklok, sluiting winkels) en vervolgens wordt alles op een hoop gegooid en zegt men 'zonder de maatregelen was het leed niet te overzien geweest!'.

Ik vergelijk het met een rivier. Zodra die harder begint te stromen gooit men er van alles in om het af te remmen, om vervolgens te zeggen 'als we er niks in hadden gegooid was hij buiten z'n oevers getreden'. Hoe kun je dat ooit zeker weten? :+ Jij zegt nu dat als je de avondklok weghaalt dat de besmettingen zullen stijgen maar je weet niet met hoeveel. Waarom niet? Omdat je niet eens kunt zeggen of de besmettingen daadwerkelijk zullen stijgen of niet. Het is natte vinger werk, meer niet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Goed cijfer vandaag. Net als gisteren: niet veel hoger dan dezelfde dag vorige week. Suggereert begin van piekvorming in de nieuwe besmettingen.

Prognose voor de piek daalt van 11.800 (omstreeks 30-4 of 1-5) naar 11.600 (tegen 24-4).

De derde golf lijkt met neiuwe inzichten steeds korter te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
SomerenV schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:46:

Ik vergelijk het met een rivier. Zodra die harder begint te stromen gooit men er van alles in om het af te remmen, om vervolgens te zeggen 'als we er niks in hadden gegooid was hij buiten z'n oevers getreden'. Hoe kun je dat ooit zeker weten? :+ Jij zegt nu dat als je de avondklok weghaalt dat de besmettingen zullen stijgen maar je weet niet met hoeveel. Waarom niet? Omdat je niet eens kunt zeggen of de besmettingen daadwerkelijk zullen stijgen of niet. Het is natte vinger werk, meer niet.
Mijn enige vraag is, waarom zou je het volledig uit de hand laten lopen? Wat win je daarmee?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheRicolaa10 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:13:
[...]

Mijn enige vraag is, waarom zou je het volledig uit de hand laten lopen? Wat win je daarmee?
mijn vraag is hoe je de brug legt (hahaha) tussen 1 discutabele maatregel schrappen en volledig uit de hand laten lopen. Dat laatste zou van toepassing zijn als alles geschrapt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

TheRicolaa10 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:13:
[...]

Ik zeg nergens dat ik dat wil. Ik stel alleen dat je niet weet hoe erg het uit de hand loopt (of niet ) als je zou versoepelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
eamelink schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:42:
Geen slechte besmettingscijfers. De stijging van besmettingen lijkt flink af te nemen. Een heel ander beeld dan de eerdere keren dat we in een opgaande lijn met zulke cijfers zaten.
7800 geen slechte cijfers noemen. Je bedoelt, de cijfers zijn niet veel slechter geworden denk ik.

Dit is echt belachelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Adlermann schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:52:
[...]

7800 geen slechte cijfers noemen. Je bedoelt, de cijfers zijn niet veel slechter geworden denk ik.

Dit is echt belachelijk hoog.
Ze zijn lager dan je volgens de modellen zou mogen verwachten, dus ze zijn goed te noemen. Het is een voorbode van cijfers die gaan dalen

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
ConQuestador schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:55:
[...]

Ze zijn lager dan je volgens de modellen zou mogen verwachten, dus ze zijn goed te noemen. Het is een voorbode van cijfers die gaan dalen
Nee, goed is echt heel wat anders. Goed is als ze laag zouden zijn.

Dit is een meevaller. Dat is iets heel wat anders dan goed.

Deze cijfers goed noemen is dus precies het hele probleem. Als je dit goed noemt, dan ga je dus de situatie weer onderschatten.

Het is minder slecht dan verwacht.

[ Voor 17% gewijzigd door Adlermann op 01-04-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22
ConQuestador schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:55:
[...]

Een voorbode van cijfers die gaan dalen? Als je iets van de vorige golven kan herinneren dan weet je dat het vaak een paar dagen leek alsof de besmettingen stabiliseerden om vervolgens door te knallen naar het volgende plateau. Voor je het weet zit je weer aan de 10K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat een vreselijke kop weer, dat is gewoon feitelijk onjuist. Daarnaast stimuleert die gedachte ook weer dat mensen die gevaccineerd nergens meer rekening mee hoeven houden. Dat gaat feest worden. Kudos weer redactie. :F

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
SomerenV schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:46:
[...]
Het probleem is alleen dat maatregelen redelijk parallel lopen aan de hoevelheid besmettingen. Met een stijgende lijn komen er maatregelen en met een dalende lijn worden die afgeschaald. Je weet dus niet wat het effect zou zijn geweest zonder maatregelen dus kun je ook niet stellen dat het werkt. Dat is een beetje m'n issue met de maatregelen. Van een aantal is de effectiviteit twijfelachtig of niet bewezen (mondkapjes, alcoholverbod, avondklok, sluiting winkels) en vervolgens wordt alles op een hoop gegooid en zegt men 'zonder de maatregelen was het leed niet te overzien geweest!'.
Klopt helemaal, we hebben alleen helaas niet de ruimte om het uit te proberen. Ik heb ook mijn twijfels of de avondklok, mondkapjes en alcoholverbod echt veel bijdragen. Maar aan de andere kant ben ik er van overtuigd dat ze iets bijdragen. En elke stap omhoog is momenteel teveel.
Zo heb ik hier al eerder de deltawerken benoem. Volgens dezelfde redenering kun je die ook weghalen want sinds ze er staan is het nooit fout gegaan. Toch ben ik er geen voorstander van om ze weg te halen om te bewijzen dat ze niet nodig zijn. Of pak een autogordel waarvan je ook nooit precies zult kunnen bepalen hoeveel doden en gewonden die voorkomt. Dat betekent echter niet dat daarmee die gordel dus niet werkt. Je weet dat het een positieve bijdrage heeft, aleen niet hoeveel.

En zo is het ook met de huidige maatregelen, alles wijst er op dat ze werken. Dat je niet precies weet hoeveel wil niet zeggen dat je ze weg kunt halen zonder dat de besmettingen gaan stijgen. Je weet dus dat je een stijging gaat krijgen, je weet alleen niet hoeveel. En dat is echt iets anders dan dat er geen stijging gaat komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:58:
[...]

Wat een vreselijke kop weer, dat is gewoon feitelijk onjuist. Daarnaast stimuleert die gedachte ook weer dat mensen die gevaccineerd nergens meer rekening mee hoeven houden. Dat gaat feest worden. Kudos weer redactie. :F
Wat is er dan zo fout aan? Dat onderzoek geeft toch aan dat de kans op besetting van anderen met 90% afneemt. Nu is dat niet 100%, maar een beetje overdrijven doen die kranten altijd al. Maar de kern klopt wel, vaccineren is dus duidelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen en zorgt er daarmee ook voor dat de kans op mutaties sterk afneemt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
XVI schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:03:
[...]

Wat als de regels die we bedenken niets uithalen?
Stel je daadwerkelijk voor dat we ons aan allerlei symbolische regels moeten houden?
Regels die voornamelijk de bevolking tegen elkaar lijken op te hitsen en dus averechts werken.

Even concreet. Een niet-medisch mondkapje helpt alleen een beetje met het veranderen van de de luchtstroom, wat in de buitenlucht totaal niet relevant is maar ook in afgesloten ruimtes eigenlijk niet noemenswaardig helpt. (Mogelijk alleen als er gehoest/geniest wordt, maar dan krijg je al gauw dat de maskers alsnog worden verwijderd en dat soort personen moeten eigenlijk binnen blijven.)
Je kunt over het directe en indirecte nut discussiëren, maar dat is mijn standpunt, daar houd ik me bij en ga hier ga ik nu vanuit in dit stukje.
Sterker, hoe meer symbolische maatregelen je toevoegt des te heviger wordt de tegenstand, dus dat stapelen is helemaal niet verstandig.
Dus deze regel voldoet niet en werkt mogelijk/waarschijnlijk averechts. Wat is je voorstel? Gewoon zo doorgaan (en mensen zelfs beboeten als ze het zat zijn) of de rare regel vervangen door iets dat wel werkt?
En wat werkt er volgens jou wel? Iedereen verplichten een gasmasker te dragen?
Na maandenlang meegelezen (en gepost) te hebben in dit topic ben ik tot de conclusie gekomen dat er nog steeds een aantal mensen is dat de gedragskaart speelt in situaties van tegenvallende cijfers. Hierbij compleet voorbijgaand aan allerlei nuances zoals waarneembaar gelijke trends over verschillende landen heen met een uiteenlopende mate van aanwezige NPI's (non pharmaceutical interventions).
Aan de maatregelen kan het niet liggen en frappanter nog: élke maatregel dient het hogere doel van het virus er onder krijgen wat het betwisten van de effectiviteit van welke maatregel dan ook irrelevant maakt. Zelfs als notabene het Red Team twijfels heeft uitgesproken over een aantal maatregelen :+ .

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:58:
[...]

Wat is er dan zo onjuist? Als ik de rest lees staat er hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:11:
Wat is er dan zo fout aan? Dat onderzoek geeft toch aan dat de kans op besetting van anderen met 90% afneemt. Nu is dat niet 100%, maar een beetje overdrijven doen die kranten altijd al. Maar de kern klopt wel, vaccineren is dus duidelijk niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen en zorgt er daarmee ook voor dat de kans op mutaties sterk afneemt.
Een beetje overdrijven is prima, dit is simpelweg niet waar. Hadden ze verspreiding 'nagenoeg onmogelijk' genoemd had je nog de definitie van die overdrijving kunnen discussiëren, nu staat er iets wat gewoon niet waar is.

Gelukkig geeft het artikel wel die nuance weer, maar gezien de doelgroep van die krant zullen de meesten alleen de kop lezen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

42erik schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:25:
Wat is er dan zo onjuist? Als ik de rest lees staat er hetzelfde
Er staat dat je het na vaccinatie niet meer kunt overdragen, dat is een leugen.
Uit het onderzoek blijkt dat de kans met zo'n 90% afneemt, dus er blijft een kleine kans. Daarnaast is het logischerwijs na enkele weken pas maar belangrijker, het gaat alleen over Moderna en Pfizer. Over andere vaccins is dit nog niet te zeggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:27:
[...]
Een beetje overdrijven is prima, dit is simpelweg niet waar. Hadden ze verspreiding 'nagenoeg onmogelijk' genoemd had je nog de definitie van die overdrijving kunnen discussiëren, nu staat er iets wat gewoon niet waar is.

Gelukkig geeft het artikel wel die nuance weer, maar gezien de doelgroep van die krant zullen de meesten alleen de kop lezen. ;)
Ik ben misschien de krant wat teveel gewend (samen met de Telegraaf ;) ) , met zo'n kop ga ik er al van uit dat het grotendeels wel waar zal zijn, maar niet helemaal. Die hebben maar zelden koppen die echt overeen komen met het artikel zelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

Zo, iemand dacht grappig te zijn.
Ouders niet blij met 1-aprilgrap over vaccinatie op school

Een basisschool in Sint Odiliënberg heeft excuses aangeboden voor een verkeerd gevallen 1-aprilgrap. De school meldde aan de ouders dat alle kinderen in groep 7 en 8 vandaag een coronavaccinatie hebben gekregen.

De reden daarvoor zou het grote aantal besmettingen op scholen van scholenkoepel Swalm & Roer zijn. Daaronder valt ook basisschool 't Kempke in Sint Odiliënberg. Het inenten zou in overleg met de GGD meteen zijn gebeurd.

Allemaal geprikt
De grap kwam uit de koker van directeur André von Berg. Eerst werden 's morgens de kinderen in de hoogste klassen even in de waan gelaten dat ze vandaag allemaal geprikt zouden worden. Daarna besloot Von Berg, om eventuele misverstanden te voorkomen, het via een intern kanaal ook te melden aan de ouders. Met daarbij de aanhef '1 april'.

Boze reacties
Volgens Von Berg heeft hij daarna acht boze reacties gekregen en niet alleen van ouders met kinderen in groep 7 en 8. Niemand dacht echt dat de kinderen gevaccineerd waren, zegt de directeur, maar de boze ouders vonden het onderwerp niet geschikt voor zo'n grap.

Inschattingsfout
Daarop heeft Von Berg op datzelfde interne kanaal zijn excuses aangeboden. De directeur neemt de verantwoordelijkheid volledig op zich en spreekt in een verklaring van een 'behoorlijke inschattingsfout' en zegt dat 'veel ouders zijn geraakt'.

Luchtig
De directeur zegt dat het onderwerp Corona zeer serieus wordt aangepakt op 't Kempke, maar dat er ook naar gestreefd wordt het een beetje luchtig te houden. Daar hoorde deze grap ook bij, zegt Von Berg, maar die werd door meerdere ouders blijkbaar niet zo gewaardeerd.
https://www.1limburg.nl/o...p-school?context=topstory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:40:
Ik ben misschien de krant wat teveel gewend (samen met de Telegraaf ;) ) , met zo'n kop ga ik er al van uit dat het grotendeels wel waar zal zijn, maar niet helemaal. Die hebben maar zelden koppen die echt overeen komen met het artikel zelf.
Heb ik ook hoor, maar dit gaat wat mij betreft wel over een grens wat ik kan negeren. Dit is niet eens grotendeels onwaar, maar 100%. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

t_captain schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:46:
Goed cijfer vandaag. Net als gisteren: niet veel hoger dan dezelfde dag vorige week. Suggereert begin van piekvorming in de nieuwe besmettingen.

Prognose voor de piek daalt van 11.800 (omstreeks 30-4 of 1-5) naar 11.600 (tegen 24-4).

De derde golf lijkt met neiuwe inzichten steeds korter te worden.
Je brengt het mooi, ik hoop zo dat het klopt. Sowieso al een goed teken dat ik weer hele dagen deuren en ramen open kan laten, als meer mensen dat doen zullen de thuisbesmettingen ook wel gaan afnemen de komende tijd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 11:43
Adlermann schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:56:
[...]

Nee, goed is echt heel wat anders. Goed is als ze laag zouden zijn.
Ik zal ze naar omstandigheden gewoon goed noemen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
xzaz schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:30:
[...]
Ik zal ze naar omstandigheden gewoon goed noemen.
Ik noem ze naar omstandigheden slecht. Het hele land zit al 4 maanden op slot en nog steeds worden er dagelijks 7000+ mensen besmet. Het impliceert dat een vaccin de enige oplossing is om uit deze situatie te komen en ooit weer een normaal leven te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Aghanim schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:06:
[...]

Ik noem ze naar omstandigheden slecht. Het hele land zit al 4 maanden op slot en nog steeds worden er dagelijks 7000+ mensen besmet.
Mij zegt het aantal besmettingen echt bijzonder weinig. Men zegt 'we hebben X aantal besmettingen' maar:
- Hoeveel procent heeft geen symptomen?
- Hoeveel procent heeft een lichte verkoudheid?
- Hoeveel procent is serieus grieperig?
- Hoeveel procent van het totale aantal geteste mensen is positief getest?

Het aantal ziekenhuisopnames zegt wat meer dan 'X aantal besmettingen erbij'. Al kun je daarbij ook de vraag stellen of iemand opgenomen is door Covid19-klachten of dat iemand ergens anders voor binnenkwam en positief bleek te zijn.
Het impliceert dat een vaccin de enige oplossing is om uit deze situatie te komen en ooit weer een normaal leven te hebben.
offtopic:
Pak het aan zoals met de griep: heb je een verhoogde kans om (ernstig) ziek te worden dan laat je je vaccineren. Heb je geen verhoogde kans maar wil je je laten vaccineren kan het ook natuurlijk, maar het moet nooit (indirect) verplicht worden.

Sommigen doen nog steeds alsof Covid19 een ongekende killer is, maar een situatie als deze is niet helemaal nieuw. Sterker nog, een vergelijkbare situatie hebben we slechts een paar jaar terug ook gehad. 340.000 mensen die hun huisarts raadpleegden, ~900.000 mensen die ziek zijn geweest. Zo'n 16.000 opnames in ziekenhuizen en 9.500 mensen overleden. Door de griep. Reguliere zorg werd afgeschaald, huisartsen werden overbelast en geplande opnames en operaties werden uitgesteld. Nou gaat Covid19 daar vrij rap overheen qua doden bijvoorbeeld (al blijft het ronduit vreemd dat er in 2020/21 nauwelijks mensen zijn gestorven aan de griep), maar in 2018 ging het leven eigenlijk gewoon door voor het gros van de bevolking. Daarbij hebben we het nu over 16.000 doden over een periode van 12 maanden. De griepepidemie van 2018, met bijna 10.000 doden, duurde maar 18 weken. Al zou je kunnen stellen dat we nu voor de tweede keer in een Covid19-seizoen zitten.

- Seizoen 1: 10.000 doden en een duur van ~14 weken.
- Seizoen 2: 6.000 doden tot nu toe een duur van ~24 weken.

We hebben in Nederland nog nooit een griepseizoen gehad van langer dan 21 weken dus Covid19 is in dat opzicht uniek, maar niet perse veel ernstiger. Volgens dit recente onderzoek zou de IFR van Covid19 op 0,15% liggen, wat vergelijkbaar is met de griep. De griep is een gemiddeld persoon totaal niet bang voor en vaccineren doet alleen een select groepje, maar Covid19? Iedereen vaccineren zodat we weer vrijheid krijgen! Overigens ging de griep in 2018 ook elders in Europa als een dolle tekeer. En I know, influenza is geen coronavirus en andersom, maar ze zijn op veel fronten toch wel verdomd vergelijkbaar.

Modbreak:*edit* Vergelijken met griep kan, op onderdelen, vast prima, maar op deze manier zijn het appels en peren (zie ook reacties hieronder) met als enige doel: Covid bagatelliseren. Dat is een discussieverstorende techniek en daarmee ongewenst.

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 02-04-2021 10:53 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:33
Man man zijn we nou nog steeds niet af van die bullshit vergelijking met de groep?
Hebben we ooit met een griepgolf maatregelen genomen als deze? Nee! En dan nog die aantallen doden en mensen met blijvende klachten.
Hebben we ooit een griepgolf gehad waarbij mensen maanden (en misschien wel jaren/pertinent) nog serieuze klachten hebben? Nee!
Kappen met die onzin...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BarôZZa
Toch bijzonder dat mensen blijven roepen dat corona eigenlijk niet meer is dan een griepje en dat de maatregelen nutteloos zijn, terwijl we uitgerekend zien dat de maatregelen juist uitstekend werken tegen influenza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 04:47:
Toch bijzonder dat mensen blijven roepen dat corona eigenlijk niet meer is dan een griepje en dat de maatregelen nutteloos zijn, terwijl we uitgerekend zien dat de maatregelen juist uitstekend werken tegen influenza.
Ik snap dan weer niet dat je de vergelijking met een griepje niet durf te maken. Het enige punt waarop het nu mis gaat is onze lichamelijke weerstand. Als we over vijf jaar allemaal 17x corona hebben gehad slaat dit virus, net als een willekeurige griep, nog geen deuk in een pak boter en ga je gewoon weer ziek naar het werk omdat het niemand interesseert.
Tot dat moment zit je met volle ziekenhuizen en moet je wachten op vaccinatie omdat natuurlijke immuniteit een meer dan geaccepteerde hoeveelheid slachtoffers kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:44:
[...]

Je brengt het mooi, ik hoop zo dat het klopt. Sowieso al een goed teken dat ik weer hele dagen deuren en ramen open kan laten, als meer mensen dat doen zullen de thuisbesmettingen ook wel gaan afnemen de komende tijd.
Voorlopig wordt het volgende week weer winter lijkt het. :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:24

codex

Geen OpenAI agent :)

SomerenV schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 02:03:
[...]maar ze zijn op veel fronten toch wel verdomd vergelijkbaar.
Nee.

R0 waarde van griep is veel lager dan covid. Om een beetje een idee te geven, 1 persoon met griep kan in een maand tijd 10 additionele besmettingen veroorzaken, iemand met covid 1000. Dat is nog een voorzichtige berekening.

Griep heeft een fatality rate <0,1%, die 0,15% is inmiddels duidelijk erg aan de lage kant. Ik denk dat rond de 0,5% aannemelijk is.

Het percentage dat asymptomatisch besmet is kan inmiddels wel worden teruggebracht naar 20 procent, massaal testen wijst niet meer uit dat de initiele vermoedens van 50 procent asymptomatisch klopten.

Je kunt griep echt niet vergelijken met covid, misschien over 5 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
jadjong schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 06:28:
[...]

Ik snap dan weer niet dat je de vergelijking met een griepje niet durf te maken.
Omdat het dom is, het heeft meer overeen met sars. De enige reden waarom mensen het in Nederland met griep vergelijken is omdat we niet veel meer besmettelijke ziektes hebben.

Het is een beetje al het fruit een soort appel noemen. Banaan is een soort appel. Aarbei is een soort appel. En dat ruim een jaar lang stug blijven volhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 02-04-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 19:30
Veel tekst wil niet zeggen dat het ergens op slaat.

Kijk even op Curacao, zie je wat het kan doen. En vertaal dat even naar een groot land.
Zal je even snel wat cijfers geven van Curacao
16 IC bedden, 30+ in gebruik, allemaal Covid, reguliere zorg is stil gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:38:
[...]

Voorlopig wordt het volgende week weer winter lijkt het. :X
Tot IJsheiligen zal het blijven schommelen meestal, maar men krijgt daardoor wel de kans om meer buiten te leven.
Velen zullen in de mooiere weken dan gewoon even in de tuin gaan zitten of makkelijker deuren en ramen open zetten. Ik ben er van overtuigd dat dat flink gaat schelen.
Nu weten velen toch wel dat je goed moet ventileren, maar bij het eerste vlaagje tocht gaat alles toch mooi dicht. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-10 15:52

psy

Over Curacao gesproken, daar zie je het helemaal fout gaan. Dan vraag ik me wel af, in hoeverre gaat beter weer/de lente ons echt helpen? Of zouden daar de veel gebruikte airco's een zeer negatief effect hebben?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:43:
[...]

Omdat het dom is, het heeft meer overeen met sars. De enige reden waarom mensen het in Nederland met griep vergelijken is omdat we niet veel meer besmettelijke ziektes hebben.

Het is een beetje al het fruit een soort appel noemen. Banaan is een soort appel. Aarbei is een soort appel. En dat ruim een jaar lang stug blijven volhouden.
Dat maakt voor het uiteindelijke resultaat weinig uit. Het is wachten tot we allemaal, op de een of andere manier, resistent worden en in de tussentijd moeten we zo goed mogelijk door de ellende proberem te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
psy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:52:
Over Curacao gesproken, daar zie je het helemaal fout gaan. Dan vraag ik me wel af, in hoeverre gaat beter weer/de lente ons echt helpen? Of zouden daar de veel gebruikte airco's een zeer negatief effect hebben?
Ik wordt regelmatig ziek van airco's/vooroorlogse luchtbehandelingssystemen. Zou mij niets verbazen als Covid daar ook lekker op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet ook niet hoe het er op Curaçao aan toegaat. Maar op Bonaire stonden ze recent nog gewoon te feesten met zijn allen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-10 21:21
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:02:
Weet ook niet hoe het er op Curaçao aan toegaat. Maar op Bonaire stonden ze recent nog gewoon te feesten met zijn allen.
Ja, al die toeristen die zo nodig het daar naar toe moesten brengen omdat "het niet verboden was" mogen trots op zichzelf zijn. Inmiddels roept het eiland de toeristen ook op om weg te wezen omdat het niet echt meer veilig is zonder ziekenhuis capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:10:
[...]

Ja, al die toeristen die zo nodig het daar naar toe moesten brengen omdat "het niet verboden was" mogen trots op zichzelf zijn. Inmiddels roept het eiland de toeristen ook op om weg te wezen omdat het niet echt meer veilig is zonder ziekenhuis capaciteit.
Datzelfde eiland dat maar wat blij was dat ze er waren omdat ze dan toch nog wat inkomsten hadden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
@maartend Op Bonaire zie je hetzelfde gebeuren, momenteel. De normale uitwijkcapaciteit (Curacao/Aruba) kan niet meer. Er worden nog wel patienten overgeplaatst naar Colombia.

@MikeyMan die eilanden leven op toerisme, vrij letterlijk. Onze horeca is daarbij vergeleken peanuts qua aandeel in de economie.

[ Voor 27% gewijzigd door ijdod op 02-04-2021 10:16 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-10 22:00

Amphiebietje

In de blubber

Ik blijf erbij dat het "betere weer/lente/zomer"-effect enkel in de hoofden van Westerse mensen bestaat. De manier waarop het virus in bijvoorbeeld Brazilië (gemiddelde temperatuur 25 graden Celsius) om zich heen grijpt laat zien dat het niet veel geeft om een hoge temperatuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het weer is voornamelijk de katalysator voor besmettingen.

Als het weer hier beter is, zal de R dalen alleen al door ons gedrag dat veranderd (meer buiten/ramen open etc)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-10 22:00

Amphiebietje

In de blubber

*knip* laten we het constructief houden

[ Voor 78% gewijzigd door ZieMaar! op 02-04-2021 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

*knip* laten we het constructief houden

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 02-04-2021 11:42 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:55
Amphiebietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:15:
[...]

Ik blijf erbij dat het "betere weer/lente/zomer"-effect enkel in de hoofden van Westerse mensen bestaat. De manier waarop het virus in bijvoorbeeld Brazilië (gemiddelde temperatuur 25 graden Celsius) om zich heen grijpt laat zien dat het niet veel geeft om een hoge temperatuur...
Dus in jouw hoofd bestaat het idee dat we in Nederland in de periode van (ruwweg) 1 mei 2020 tot begin september 2020 ons supergoed aan de maatregelen hebben gehouden allemaal? Constant afstand, constant onze handen stuk gewassen, thuis gebleven bij klachten en ons laten testen bij klachten?

Nog even los van de wetenschap die heeft aangetoond dat het virus minder actief is bij zonniger weer en we dit ook weten van virussen die veel lijken op Corona.

Je maakt de klassieke denkfout die velen al sinds begin vorig jaar maken, ze vergelijken landen met elkaar. Het is zelfs in een klein land als Nederland al gevaarlijk om provincies te vergelijken, laat staan dat je ons met Brazilië kan vergelijken. Als je al iets vergelijkt, heel voorzichtig en met 100 armslagen dan zou je Nederland enigszins kunnen vergelijken met Duitsland of België.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 02-04-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 02-04-2021 11:42 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
Overigens wel een pluim weer voor onze overheid. Ze vinden het geen probleem dat we straks met 3500 man in een Ahoy elkaar ziek schreeuwen, maar veilig stadionbezoek waarbij aantoonbaar géén besmettingen plaatsvinden is op een enkele wedstrijd na al een jaar verboden. Net als veilig op terrassen een kopje koffie nuttigen, een theater bezoeken, een museum bekijken of door de dierentuin wandelen.

Compleet van de pot gerukt daar in Den Haag. Lekker volhouden met starre maatregelen, elke dag minder draagvlak. Ja ja, daar is het paradepaardje van vorig jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07
[...]

In Brazilië is het dan ook 25 graden en regenseizoen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Stoney3K schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:27:
[...]

En bovenal is het weer niets meer dan een van de factoren. Goed weer is slechter voor het virus zelf dus gaat de R iets omlaag. Het zorgt er ook voor dat mensen meer buiten zitten waardoor de R nog een beetje omlaag gaat. Als je voor de rest niets doet zal de R echter nog steeds boven de 1 blijven en het virus zich verder verspreiden.

Je moet het dus niet zien als iets dat het virus voorkomt, maar simpelweg als een extra factor/maatregel die de R omlaag brengt.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:27:
Overigens wel een pluim weer voor onze overheid. Ze vinden het geen probleem dat we straks met 3500 man in een Ahoy elkaar ziek schreeuwen, maar veilig stadionbezoek waarbij aantoonbaar géén besmettingen plaatsvinden is op een enkele wedstrijd na al een jaar verboden. Net als veilig op terrassen een kopje koffie nuttigen, een theater bezoeken, een museum bekijken of door de dierentuin wandelen.
Dit is helemaal niet aangetoond. Het enige wat ze tot nu toe hebben aangetoond is dat als je een grote groep mensen die niet besmet zijn bij elkaar zet, dat er dan geen besmettingen plaats vinden (duh.....) En precies dat willen ze herhalen in Ahoy. Zodra de besmettingen dalen zul je trouwens steeds meer van dit soort 'experimenten' krijgen welke niet meer of minder zijn dan langzaamaan dingen weer open gooien.
Compleet van de pot gerukt daar in Den Haag. Lekker volhouden met starre maatregelen, elke dag minder draagvlak. Ja ja, daar is het paradepaardje van vorig jaar weer.
Nee, lekker de boel los laten en nog even de laatste maanden voordat het vaccin voldoende invloed heeft verkloten. Even vertikken te kijken naar buurlanden die teveel hebben versoepeld en weer een grote stap terug moeten zetten (b.v. Frankrijk). Gelukkig hebben we een regering die beter nadenkt dan een hoop van het volk dat denkt dat ze 'experts' zijn.
Wat ik al eerder heb gezegd, wat je hier doet is stellen dat dijken geen nut hebben, want sinds we hoge dijken hebben is het niet meer fout gegaan. Laten we dus maar stoppen met die verhogen en onderhouden want ze doen toch niets....

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
redwing schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:22:
[...]

Dit is helemaal niet aangetoond. Het enige wat ze tot nu toe hebben aangetoond is dat als je een grote groep mensen die niet besmet zijn bij elkaar zet, dat er dan geen besmettingen plaats vinden (duh.....) En precies dat willen ze herhalen in Ahoy. Zodra de besmettingen dalen zul je trouwens steeds meer van dit soort 'experimenten' krijgen welke niet meer of minder zijn dan langzaamaan dingen weer open gooien.

[...]
Tip, kijk eens naar september 2020.
Nee, lekker de boel los laten en nog even de laatste maanden voordat het vaccin voldoende invloed heeft verkloten. Even vertikken te kijken naar buurlanden die teveel hebben versoepeld en weer een grote stap terug moeten zetten (b.v. Frankrijk). Gelukkig hebben we een regering die beter nadenkt dan een hoop van het volk dat denkt dat ze 'experts' zijn.
Wat ik al eerder heb gezegd, wat je hier doet is stellen dat dijken geen nut hebben, want sinds we hoge dijken hebben is het niet meer fout gegaan. Laten we dus maar stoppen met die verhogen en onderhouden want ze doen toch niets....
Nee bedankt. Liever meer open, meer plezier en meer aan de rest van de maatregelen houden. Het is veel belangrijker om draagvlak te hebben voor de 4 belangrijkste maatregelen in mijn ogen.

Ik stel nergens dat dijken geen nut hebben, en de hele vergelijking gaat nergens over. Als er een dijk opgehoogd moet worden sluiten we toch niet de terrassen? Dan verhogen we de dijk en zorgen we dat er draagvlak is om niet over die dijk te rijden.

Tevens heb ik nergens gesteld dat alles maar moet kunnen of zoals jij zegt "de boel los laten".

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 02-04-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 13:38

Sorcerer8472

Mens sana?

Stoney3K schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:27:
[...]

Ook relevant voor Brazilië lijkt me dat mensen vaak binnen zitten in de airco. Ben wel benieuwd naar correlaties verspreiding en aircogebruik. Vaak hangen airco's ook op plekken waardoor mensen in de luchtstroom zitten; een ongefilterde luchtstroom van niet-ververste lucht.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 13:38

Sorcerer8472

Mens sana?

Iets anders trouwens: ik merk dat die avondklok om 22:00 echt véél beter te doen is. Minder gedoe, minder stress. Lijkt er ook op dat men zich nu beter aan die grens houdt als ik op straat kijk.

Zijn er ook anderen hier voor wie het best veel uitmaakt? Ik ben er iig blij mee. Zo is het allemaal wel te doen de komende tijd.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:53:
Iets anders trouwens: ik merk dat die avondklok om 22:00 echt véél beter te doen is. Minder gedoe, minder stress. Lijkt er ook op dat men zich nu beter aan die grens houdt als ik op straat kijk.

Zijn er ook anderen hier voor wie het best veel uitmaakt? Ik ben er iig blij mee. Zo is het allemaal wel te doen de komende tijd.
Ik vond, en vind nog steeds, de avondklok niet het meest brilliante idee. Ik kan me indenken dat het helpt, lees politie helpt met handhaving, voor excesses als zijnde mensen die gaan met grotere aantallen gaan feesten bij iemand thuis, tot laat in de avond/nacht. Echter, dat zijn en waren dingen die altijd pas laat begonnen en tot heel laat doorgingen.

Voor mensen die even bij een vriend, kennis of familielid langs gaan, bijvoorbeeld even gaan eten, was ingang om 21u gewoon vervelend. Mijn ouders wonen toevallig dichtbij, op loopafstand zelfs, dus als een van hen zou komen eten en ze moesten voor 21u thuis zijn dan lukte dat prima. Maar de schoonouders wonen wat verder weg, dus dan moet je de jas pakken, even uitzwaaien, reistijd e.d. al rekening houden met minimaal 30 minuten. Voor anderen die familie nog verder weg hebben wordt het dan nog eerder, die moeten dan bijvoorbeeld al voor 20u weer weg. Voor even rustig eten en wat natafelen is dat gewoon heel kortdag.

Nu met 22u is het een stuk beter te doen, zeker aangezien het langer licht is, de afgelopen dagen ook lekker warm dat buiten eten en daar natafelen bij de vuurkorf goed te doen is. Mensen die een langere terugrit hebben hoeven dan b.v. pas rond 21u de biezen te pakken, anderen die dichterbij wonen pas rond 21.30 of 21.45u. Dan kom je weer in de regionen dat je soms blij bent wanneer de gasten eens gaan vertrekken :9

En goed, mijn inziens is het nog even "volhouden" (niet dat ik er zoveel moeite mee heb, in tegendeel) totdat de vaccinatie goed loopt, categoriën mensen als mijn ouders en schoonouders hun prik(ken) gehad hebben en we zelf ook langzaam aan de beurt zijn, dan kan je weer met een geruster hart gezellig samenzitten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:48:
[...]
Tip, kijk eens naar het aantal besmettingen dat we hadden en wat er eind van die maand gebeurde met het aantal besmettingen. Het begin was veel anders (lege ziekenhuizen, weinig besmettingen) en de vrijheden resulteerde in een stijgend aantal besmettingen.
[...]
Nee bedankt. Liever meer open, meer plezier en meer aan de rest van de maatregelen houden. Het is veel belangrijker om draagvlak te hebben voor de 4 belangrijkste maatregelen in mijn ogen.
Dat draagvlak raak je dan net zo goed kwijt, ook de basismaatregelen worden steeds minder in acht genomen. Daarnaast geven alle cijfers aan dat die 4 belangrijkste maatregelen helaas niet voldoende zijn. Elk land dat terug gaat naar die 'basis' gaat binnen niet al te lange tijd weer terug naar extra maatregelen omdat de besmettingen weer toenemen. Het is intussen wel duidelijk dat die basis niet genoeg is om alles onder controle te houden.
Dus je kunt doen wat sommige andere landen doen, veel vrijlaten en weer terug naar extra strenge maatregelen, of continue wat minder strenge maatregelen. Beide hebben hun voors en tegens. Maar meer vrijlaten en dan verwachten dat je zo door kunt gaan is helaas nog een utopie.
Ik stel nergens dat dijken geen nut hebben, en de hele vergelijking gaat nergens over. Als er een dijk opgehoogd moet worden sluiten we toch niet de terrassen? Dan verhogen we de dijk en zorgen we dat er draagvlak is om niet over die dijk te rijden.
Nee, jij stelt dat we de dijken niet hoeven te verhogen (meer maatregelen) en zelfs verlagen (minder maatregelen), terwijl je het water tot bijna de top van de dijk ziet stijgen (ziekenhuizen vol)
Tevens heb ik nergens gesteld dat alles maar moet kunnen of zoals jij zegt "de boel los laten".
Nee, maar je zegt wel dat we naar minder maatregelen moeten terwijl we nog steeds een stijgende lijn hebben in besmettingen en ziekenhuisbezetting.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-10 23:27
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:48:
[...]

[...]
Wanneer een dijk opgehoogd moet worden (en dus breder wordt) worden er dijkwoningen onteigend, land van boeren (voor de verbreding) wordt onteigend, dijk op/af gangen worden verlegd en de bewoners die achter de dijk wonen hebben maandenlang overlast door de werkzaamheden.
Maar daar zijn maar zelden klachten over te horen want de overlast en de maatregelen worden aanvaard als zijnde een belangrijke bijdrage aan de bescherming van de gemeenschap die achter de dijk woont.

Dus er is wel degelijk een vergelijking mogelijk.
Het kabinet besluit tot maatregelen om de gemeenschap te beschermen tegen overvolle ziekenhuizen en daardoor een infarct in de reguliere zorg.

Probleem is hier alleen dat het virus niet in een feloranje kleur over de dijken stroomt en zich zo op wegen en trottoirs maandenlang zichtbaar maakt. Maar het is er wel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zolang je denkt dat het gaat om wat het virus van een hoge temperatuur vindt snap ik die gedachte, maar daar gaat het niet om.
De weersomstandigheden hebben direct effect op hoe wij ons in Nederland gedragen. Is het vochtig en koud dan zit alles potdicht, gaan we gezellig bankhangen en komen maar weinig buiten. Raampje open kost warmte dus gas en dat kost geld en dat willen we niet.
Is het droog, schijnt het zonnetje en worden buitentemperaturen zo dat je geen jas meer aan hoeft dan gaat iedereen in de tuin zitten vliegen ramen en deuren open en wordt er veel meer buiten geleefd.
Met de kennis die we hebben over de verspreiding van aerosolen en de effecten van goede ventilatie daarop is het evident dat beter weer een positief effect gaat hebben op het voorkomen van besmettingen. Zelfs als mensen elkaar vaker gaan ontmoeten door een barbecue o.i.d. dan is het risico nog kleiner dan wanneer men op veilige afstand in een potdichte huiskamer gaat bankhangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Gonadan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:13:
[...]

Zolang je denkt dat het gaat om wat het virus van een hoge temperatuur vindt snap ik die gedachte, maar daar gaat het niet om.
De weersomstandigheden hebben direct effect op hoe wij ons in Nederland gedragen. Is het vochtig en koud dan zit alles potdicht, gaan we gezellig bankhangen en komen maar weinig buiten. Raampje open kost warmte dus gas en dat kost geld en dat willen we niet.
Is het droog, schijnt het zonnetje en worden buitentemperaturen zo dat je geen jas meer aan hoeft dan gaat iedereen in de tuin zitten vliegen ramen en deuren open en wordt er veel meer buiten geleefd.
Met de kennis die we hebben over de verspreiding van aerosolen en de effecten van goede ventilatie daarop is het evident dat beter weer een positief effect gaat hebben op het voorkomen van besmettingen. Zelfs als mensen elkaar vaker gaan ontmoeten door een barbecue o.i.d. dan is het risico nog kleiner dan wanneer men op veilige afstand in een potdichte huiskamer gaat bankhangen.
Ventileren in de winter heeft maar beperkt zin tegen de verspreiding van aerosolen waar het virus zich aan kan hechten.
Wat veel belangrijker is in de winter is om de luchtvochtigheid binnenskamers te verhogen. Een droge lucht betekent namelijk dat de aerosolen waar het virus zich aan kan hechten lichter zijn en dus langer in de lucht blijven 'hangen'. Naarmate de lucht vochtiger is (en daarmee dus ook de aerosolen) zal het virus zich nog steeds aan de aerosolen hechten maar doordat die zwaarder zijn door het vocht minder lang blijven hangen en zullen ze eerder naar de grond zakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 20:30
Gonadan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:13:
[...]

En hoe zit het met zon(uv)licht? Bedoel daarmee zit er in de zomer hier op het noordelijk halfrond daar een verschil in met het zuidelijk halfrond. Want ja dit soort argumenten heb je vorig jaar ook langs horen komen. Kijk maar naar Spanje daar is het al 25 graden en slaat het virus hard in het rond. Dat was vorig jaar. En toen trad bij ons de zomer aan en ebte het virus iig een aantal weken weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:32:
[...]

En hoe zit het met zon(uv)licht? Bedoel daarmee zit er in de zomer hier op het noordelijk halfrond daar een verschil in met het zuidelijk halfrond. Want ja dit soort argumenten heb je vorig jaar ook langs horen komen. Kijk maar naar Spanje daar is het al 25 graden en slaat het virus hard in het rond. Dat was vorig jaar. En toen trad bij ons de zomer aan en ebte het virus iig een aantal weken weg.
Punt is dat ze zich in de warme landen juist ook veel binnen opsluiten, tegen de warmte. En tevens drogere lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Vrietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:32:
[...]

Alleen de UV-C straling uit het zonlicht kan het virus doden.
Probleem hier is wel dat UV-C straling grotendeels door de dampkring wordt tegengehouden en wel in die mate dat het virus er geen last van heeft in de open lucht. In een laboraturiumopstelling met felle UV-C lampen kun je het virus wel doden en het wordt dan ook al op die manier toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yaksa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:31:
Ventileren in de winter heeft maar beperkt zin tegen de verspreiding van aerosolen waar het virus zich aan kan hechten.
Wat veel belangrijker is in de winter is om de luchtvochtigheid binnenskamers te verhogen. Een droge lucht betekent namelijk dat de aerosolen waar het virus zich aan kan hechten lichter zijn en dus langer in de lucht blijven 'hangen'. Naarmate de lucht vochtiger is (en daarmee dus ook de aerosolen) zal het virus zich nog steeds aan de aerosolen hechten maar doordat die zwaarder zijn door het vocht minder lang blijven hangen en zullen ze eerder naar de grond zakken.
Ventileren heeft alle zin, maar dan moet je het wel goed doen. Dat is iets wat men in de winter simpelweg liever niet doet vanwege koude en kosten.

Relatieve luchtvochtigheid verhogen kan ik sowieso aanraden, een stuk comfortabeler. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:01:
[...]

Ventileren heeft alle zin, maar dan moet je het wel goed doen. Dat is iets wat men in de winter simpelweg liever niet doet vanwege koude en kosten.

Relatieve luchtvochtigheid verhogen kan ik sowieso aanraden, een stuk comfortabeler. ;)
Dat laatste ligt toch ook wel een beetje aan je huis. Hier ben ik vooral bezig met de luchtvochtigheid juist lager te krijgen/houden :P (was standaard 60%+)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Gonadan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:01:
[...]

Tja, maar wat is goed? Wanneer je bijvoorbeeld in een klaslokaal door ventilatie de luchtstroom geforceerd laat bewegen van (bijvoorbeeld) voor naar achter dan zou vanaf een besmet persoon vooraan in de klas gezien de luchtstroom die naar achteren gaat meer aerosolen (met virusdeeltjes) kunnen bevatten. Dan is die ventilatie misschien wel helemaal niet zo goed tegen de verspreiding van die deeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-10 16:53

Agent47

I always close my contracts.

LZ86 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:10:
[...]

Je bent ook gewoon egoistisch als je nu op vakantie gaat naar zo'n eiland vind ik.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:25:
[...]

Je bent ook gewoon egoistisch als je nu op vakantie gaat naar zo'n eiland vind ik.
De regering (van Curacao) vroeg anders zelf ook om versoepeling van de maatregelen, want ze wilden meer toeristen hebben daar, een paar maanden geleden nog. Ondanks dat er door deskundigen op de risico's daarvan werd gewezen...

En nu moeten ze opeens weer weg. Uhuh....

Ze draaien daar continue in rondjes.... klinkt alsof ze wel de voordelen van de toeristen willen, maar niet de nadelen. Guess what? Zo werkt het leven nu eenmaal niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 13:27
Tsjah, als je zwaar afhankelijk bent van toerisme kan ik me er wel wat bij voorstellen eigenlijk. Neemt niet weg dat het zwaar onverstandig is om op dit moment daar op vakantie te gaan/zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
wildhagen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:29:
[...]

De regering (van Curacao) vroeg anders zelf ook om versoepeling van de maatregelen, want ze wilden meer toeristen hebben daar, een paar maanden geleden nog. Ondanks dat er door deskundigen op de risico's daarvan werd gewezen...

En nu moeten ze opeens weer weg. Uhuh....

Ze draaien daar continue in rondjes.... klinkt alsof ze wel de voordelen van de toeristen willen, maar niet de nadelen. Guess what? Zo werkt het leven nu eenmaal niet.
Grootste probleem is denk ik dat mensen over het algemeen toch "losser" zijn als ze vakantie hebben.

Ik woon zelf in Zeeland, een regio die ook redelijk afhankelijk is van toeristen maar afgelopen zomer was het echt niet leuk omdat de toeristen zich over het algemeen voor geen meter aan de corona regels houden. Winkels in met complete gezinnen, naast elkaar lopen en gangpaden blokkeren; veel te dicht in de buurt komen omdat ze iets moeten hebben uit hetzelfde schap waar ik sta en geen geduld hebben om te wachten tot ik weg ben. Om gek van te worden.

Als toeristen zich aan de regels houden hoeft het allemaal geen probleem te zijn dat ze er zijn, maar als ze zich niet aan de regels houden kan het heel snel de verkeerde kant op gaan met besmettingen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 11:43
Zullen we vandaag de eerste daling zien?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58
xzaz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:10:
Ga ik niet vanuit. Cijfers lopen meestal op tot vrijdag/zaterdag, voordat we weer gaan dalen richting begin van de week.
Of bedoel je een daling t.o.v. een week geleden?

[ Voor 8% gewijzigd door Jorizzz op 02-04-2021 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
Een hele forse daling zelfs.

7296 vandaag
7858 gister
7578 vorige week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Sovieto schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:21:
[...]

Een hele forse daling zelfs.

7296 vandaag
7858 gister
7578 vorige week
Hopelijk zet het plateau/daling door. Omringende landen laten dit volgens mij ook ongeveer zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie

IC bezetting nu boven de 700, zal nog wel even wat verder doorstijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:24:
[...]

Dus in jouw hoofd bestaat het idee dat we in Nederland in de periode van (ruwweg) 1 mei 2020 tot begin september 2020 ons supergoed aan de maatregelen hebben gehouden allemaal? Constant afstand, constant onze handen stuk gewassen, thuis gebleven bij klachten en ons laten testen bij klachten?
Of het aantal besmette mensen was vorig jaar mei zo laag dat we er drie maanden over gedaan hebben om het virus weer voldoende te verspreiden voordat er weer meetbare cijfers waren. Uiteraard een beetje gecombineerd met het volk dat op zuipvakantie was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:08
Mooi dat we weer een plateau bereikt hebben, hopenlijk kunnen we de komende tijd weer wat gaan dalen!

Aangezien ik in de UK zit staat met niet zo 1,2,3 op het netvlies of er nu bepaalde ingrepen verantwoordelijk zijn voor het huidige plateau?

Of zijn mensen misschien toch net iets meer gaan opletten de afgelopen 2 weken, door vooral de oplopende ziekenhuiscijfers?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t_captain
Yes! Vandaag zien we een daling t.o.v. dezelfde dag vorige week. Dat is voor het eerst in bijna 4 weken.

Ook in Belgie een kleine daling.

Ik kijk naar mijn model. We zitten trendmatig in een fase van afvlakkende groei (R>1 maar dalend). De wekelijkse groei die we vandaag meten ligt aanzienlijk onder de trendcurve en trekt daardoor de curve iets omlaag.

Gevolg is dat de prognose voor de piek omlaag gaat. Van 11.600 (24-4) naar 11.300 (24-4).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:08
t_captain schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:30:
[...]

Yes! Vandaag zien we een daling t.o.v. dezelfde dag vorige week. Dat is voor het eerst in bijna 4 weken.

Ook in Belgie een kleine daling.

Ik kijk naar mijn model. We zitten trendmatig in een fase van afvlakkende groei (R>1 maar dalend). De wekelijkse groei die we vandaag meten ligt aanzienlijk onder de trendcurve en trekt daardoor de curve iets omlaag.

Gevolg is dat de prognose voor de piek omlaag gaat. Van 11.600 (24-4) naar 11.300 (24-4).
Hoeveel meer dagen zonder groei hebben we nodig voordat jouw model een piek op het niveau van de huidige besmettingen zal laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

Yaksa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:20:
[...]

Tja, maar wat is goed? Wanneer je bijvoorbeeld in een klaslokaal door ventilatie de luchtstroom geforceerd laat bewegen van (bijvoorbeeld) voor naar achter dan zou vanaf een besmet persoon vooraan in de klas gezien de luchtstroom die naar achteren gaat meer aerosolen (met virusdeeltjes) kunnen bevatten. Dan is die ventilatie misschien wel helemaal niet zo goed tegen de verspreiding van die deeltjes.
Het is niet zo dat als je 1 deeltje binnenkrijgt je meteen ziek wordt. De virale lading speelt sterk mee. Spreiding zou dus beter moeten zijn want dan valt het veel eerder uiteen.
Je kunt het vergelijken met vergiftiging door koolmonoxide. Zolang dat zich niet ophoopt is er weinig aan de hand. Bij een lek is er overdag vaak nog voldoende ventilatie, maar 's nachts als de deuren en ramen dicht zijn loopt de concentratie op en kan het fataal worden.
Pas als de virale lading overdreven groot is, of de ruimte zeer klein, dan zal ventilatie de verspreiding kunnen aanjagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ze hebben sinds vandaag ook de grafiek met de leeftijden van de mensen die positief getest zijn.
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen
Vooral de daling van 80+ en 90+ is erg goed te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO36fUPLiIp0iVkQmutA0kpb8J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aulHGKODDyWZni3HyIdXbRHt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 19:30
XyritZz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:09:
[...]

Grootste probleem is denk ik dat mensen over het algemeen toch "losser" zijn als ze vakantie hebben.

Ik woon zelf in Zeeland, een regio die ook redelijk afhankelijk is van toeristen .
Pasen komt er aan. Ben dus heel benieuwd naar de drukte bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
gustaveau schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:32:
[...]

Hoeveel meer dagen zonder groei hebben we nodig voordat jouw model een piek op het niveau van de huidige besmettingen zal laten zien?
Bij cijfers die precies op het niveau van de afgelopen 7 dagen blijven: nog twee weken om de volledige piek weg te poetsen. Met 1 week komt het aardig in de buurt.

Rationale: die R-waarde (gecorrigeerd voor toename van nieuwe mutanten en voor groeiende immuniteit), die wordt over een wat langere periode gemiddeld. Een paar goede of slechte dagen hebben slechts beperkt invloed. Anders zouden de pronoses alle kanten op knallen.

Trendmatig zit R nog best hoog, namelijk 1.07 (23-3). Dat komt door de hoge groeisnelheid die we in het recente verleden hebben gezien. Nog maar afgelopen zaterdag hadden we een stijging van +1200 t.o.v. de week ervoor.
De prognose gaat uit van een geleidelijke daling van R door toenemende immuniteit, terwijl de stijging door toename nieuwe mutanten min of meer is uitgespeeld (die is al bijna volledig).

Ik denk ook niet dat we nu al klaar zijn met de opwaartse beweging. We lopen wel naar de piek toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-10 06:35
geenstijl schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:37:
Ze hebben sinds vandaag ook de grafiek met de leeftijden van de mensen die positief getest zijn.
[Afbeelding]
Mooie en dalende curves. Maar hoe kan het dan dat overall vandaag 23,1 per 100.000 is en dalend vanaf 27 maart en die was 40,2 per 100.000. Terwijl in het 3e blok van boven op die pagina als gemiddelde waarde staat: 41,9 per 100.000. En de hoogste waarde in die curve de laatste 5 weken is 40,6 op 26 maart, rara?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:21
henkzelf schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:02:
[...]

Mooie en dalende curves. Maar hoe kan het dan dat overall vandaag 23,1 per 100.000 is en dalend vanaf 27 maart en die was 40,2 per 100.000. Terwijl in het 3e blok van boven op die pagina als gemiddelde waarde staat: 41,9 per 100.000. En de hoogste waarde in die curve de laatste 5 weken is 40,6 op 26 maart, rara?
De waarde van de laatste dagen is incompleet. Staat ook onderaan de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsWOqEx7xIMRDZb1fCQx2-WvhF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iH01muQBmy5QBtVyvvalxSnL.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Farid_A op 02-04-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-10 06:35
Farid_A schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:04:
[...]

De waarde van de laatste dagen is incompleet. Staat ook onderaan de grafiek.

[Afbeelding]

Dat had ik gelezen maar 26 maart is al niet meer grijs dus wel compleet? en of die aanvullingen alle curves omhoog gaan buigen, lijkt me sterk. Dat moet dan wel anders komt dat gemiddelde er echt niet van. Het zou wel helpen als ik die definitie kon vinden maar het is zeker niet van de volle voorgaande week. En voortschrijdend 7 daags lijkt het ook niet te zijn.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
geenstijl schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:37:
Gemiddeld genomen (dus alle leeftijden bij elkaar opgeteld) is er nog steeds een stijging te zien tot aan het grijze gebied.
Ik zie vooralsnog geen reden om positief gestemd te zijn, zeker niet met al dat eieren zoeken met de kleinkinderen, die gezamenlijke Paasbrunches en het frequente kerkbezoek deze dagen in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:11

Laguna

Connaisseur

Bol.com haalt ’mogelijk schadelijke’ mondkapjes offline

In Nederland zijn mondkapjes met zilver nog overal te koop. Bol.com had één type in het assortiment, Wehkamp verkoopt ze ook. Verder zijn er nog zeker acht andere aanbieders van mondkapjes met zilver, waaronder speciale versies voor kinderen met aapjes of roze katten.

Het zilver heeft een antibacteriële werking in mondkapjes. De producten zijn dan ook herkenbaar aan de aanduiding ’anti-bacterieel’.

Bij de mondkapjes bestaat het risico dat de deeltjes ingeademd kunnen worden. Dan wordt nanozilver een schadelijke stof, bevestigt naast Borm ook toxicoloog Paul Scheepers van het Radboudumc. Of er ook echt een probleem is, hangt af van de blootstelling; of je het spul daadwerkelijk inademt.

[ Voor 20% gewijzigd door Laguna op 02-04-2021 16:36 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 23:16
Yaksa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:21:
[...]

Ik zie vooralsnog geen reden om positief gestemd te zijn, zeker niet met al dat eieren zoeken met de kleinkinderen, die gezamenlijke Paasbrunches en het frequente kerkbezoek deze dagen in het vooruitzicht.
Met het kerkbezoek zal het wel loslopen. Een verwaarloosbaar percentage besmettingen wordt daar opgelopen. Bovendien bezoekt maar een zeer klein deel van de bevolking een kerk (sowieso is slechts een deel kerkelijk en waar mensen worden uitgenodigd om fysiek aanwezig te zijn, gaat het ook nog eens om beperkte tot zeer beperkte aantallen). Dat gaat dus geen rol spelen.
Een groter risico is meerdere mensen langduriger bij elkaar in een minder goed geventileerde ruimte. De weersvoorspellingen zijn met het oog daarop helaas minder gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Laguna schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:35:
Bol.com haalt ’mogelijk schadelijke’ mondkapjes offline

In Nederland zijn mondkapjes met zilver nog overal te koop. Bol.com had één type in het assortiment, Wehkamp verkoopt ze ook. Verder zijn er nog zeker acht andere aanbieders van mondkapjes met zilver, waaronder speciale versies voor kinderen met aapjes of roze katten.

Het zilver heeft een antibacteriële werking in mondkapjes. De producten zijn dan ook herkenbaar aan de aanduiding ’anti-bacterieel’.

Bij de mondkapjes bestaat het risico dat de deeltjes ingeademd kunnen worden. Dan wordt nanozilver een schadelijke stof, bevestigt naast Borm ook toxicoloog Paul Scheepers van het Radboudumc. Of er ook echt een probleem is, hangt af van de blootstelling; of je het spul daadwerkelijk inademt.
Weer zo'n tele'vaag' bericht van een verslaggever die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Kleding met nano-zilver er in wordt al jarenlang verkocht in Nederland (gaat zweetgeurtjes tegen) en ook onderzocht maar zelfs het RIVM kan niet met zekerheid zeggen dat het nadelige gevolgen heeft. Zelfde geldt eigenlijk voor Titaandioxide, dat zit ook gewoon in tandpasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:21:
[...]Ik zie vooralsnog geen reden om positief gestemd te zijn, zeker niet met al dat eieren zoeken met de kleinkinderen, die gezamenlijke Paasbrunches en het frequente kerkbezoek deze dagen in het vooruitzicht.
Ik verwacht hier echt weinig problemen van.
Het zijn geen nieuwe bubbels die bij elkaar komen, zowel niet bij het eieren zoeken als bij de paasbrunches en kerkbezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
geenstijl schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:52:
[...]
Ik verwacht hier echt weinig problemen van.
Het zijn geen nieuwe bubbels die bij elkaar komen, zowel niet bij het eieren zoeken als bij de paasbrunches en kerkbezoeken.
Ja, precies. Want hoe heurt het ook alweer? Blijf zoveel mogelijk thuis en ontvang max. 1 persoon per dag.
Wanneer dit soort bepalingen 'ik verwacht geen problemen' gemeengoed worden onder de bevolking dan gaat men dus zelf bepalen wat wel of niet een probleem zou kunnen worden en slaat men het advies van de overheid in de wind.
Daar komen we dus niet echt verder mee.

Pagina: 1 ... 45 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.