Ik heb vandaag met heel veel belangstelling kennis genomen van een nieuw onderzoek over het effect van vaccinatie op de besmettelijkheid:
https://www.ed.nl/binnenl...meer-overdragen~a7cadeb1/
Het effect van volledige vaccinatie op de R-waarde (gemeten naar de waarschijnlijkheid om covid-positief te testen) blijkt veel hoger dan ik had gemodelleerd. Ik had op basis van de divergentie van curves tussen (gevaccineerde) verpleeghuizen en (niet-zo-veel-gevaccineerde) rest van Nederland een getal van 32% gemeten. Maar in het genoemde onderzoek kwam er een enorm veel hoger getal uit van maar liefst 90% bij volledige vaccinatie.
Dat is goed nieuws, omdat een sterker vaccinatie-effect de derde golf sneller zal uitdoven.
Voor mijn model is het nieuwe getal wel een puzzel. In principe geeft ik de voorkeur aan onderzoeksresultaten boven zelf gemeten constantes. Maar als ik deze waardes in mijn model stop, dan ontstaat een opwaartse trendlijn met een helling van +0.04 per maand in de gecorrigeerde R-waarde. Dat is een getal waarvan ik het liefst zie dat het ongeveer vlak is: het is immers gecorrigeerd voor immuniteit en voor de extra besmettelijkheid van de nieuwe mutanten. Alleen rond de heropening van scholen zou ik iets van stijging verwachten, geen doorlopend opwaartse trend.
Bovendien is de kloof tussen mijn observatie van besmettingen in de Nederlande verpleeghuizen en dit onderzoek onder zorgmedewerkers in de VS ook wel heel groot. Het is aannemelijk dat het effect van prikken op de R-waarde in enige mate leeftijdsafhankelijk is (ouderen hebben een minder actief immuunsysteem), en misschien ook wel afhankelijk van de beschermde woonomgeving (waarin ook langs andere wegen het infectierisico wordt beperkt).
Het is ook mogelijk dat de extra besmettelijkheid van de UK mutant toch iets hoger is dan wat nu is gemodelleerd, en dat het sterker-dan-verwachte effect van vaccinaties dat heeft gecompenseerd. RIVM heeft meermaals gezegd dat in andere landen vaak hogere getallen werden gevonden dan die ~1.3 waar we het hier over hadden.
Als ik wat ga puzzelen met de getallen, dan neig ik ernaar om als volgt te modelleren:
* vaccinatie: gewogen gemiddelden van de getallen uit het onderzoek (volwassenen, werkende leeftijd) 80% ; mijn eigen getal uit de verpleeghuizen 20%.
* vaccinatie: conform onderzoek na 1 shot 8/9e van de bescherming
* extra besmettelijkheid van de Engelse mutant: 36% (daarmee zit ik in het midden van de reeks aan getallen die RIVM over de weken heen heeft gedeeld, dis zaten tussen 1.23 en 1.49).
Op die manier lijkt de curve van de gecorrigeerde R-waarde zich netjes te gedragen. In grote lijnen ongeveer vlak, met een lichte uptrend (misschien omdat we het steeds losser nemen met de naleving van lockdown) en pieken in de weken na heropening PEO en VO:
Dan het effect op de prognose:
De piek is iets lager dan in de voorspellingen van een paar dagen geleden (zat ergens rond de 12.400). En de piek valt een week eerder. Ook is de neergaande flank aanzienlijk stijler waardoor de golf 2 a 3 weken eerder voorbij is.