Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:27
Het liefste wil ik ook geen AZ.
Maar gezien mijn leeftijd (30) ga ik die waarschijnlijk ook niet krijgen.

Alleen wanneer ik een uitnodiging krijg, ga ik gewoon halen. En dan zie ik wel welke ik krijg.
Als het een "overschot" van AZ is, dan zij het zo :)

Ben zelf beetje kwijt wie wanneer met welke vaccinatie wordt geprikt eigenlijk? Heeft er iemand de link/plaatje?

---
Vandaag voor de eerste keer weer op kantoor. Vooral omdat bij mij thuis de stroom eraf gaat (onderhoud aan het stroomnetwerk), anders was ik wel gewoon thuisgebleven.

Het is echt uitgestorven hier! Dus mijn collega's houden zich wel goed aan de maatregelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ryur op 31-03-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:14

Vrijdag

De Zwarte

Mijn ouders (beiden 77) worden binnen nu en twee weken gevaccineerd. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd welk vaccin dat is, moet ze daar maar eens over bellen. Zelf heb ik geen oproep gehad (40, met licht astmatische bronchitis). Verwacht ergens in de zomer pas aan de beurt te zijn.

Wel heb ik het vorig jaar in oktober al gehad. Op een beetje koortsig, wat hoesten en voor ongeveer twee maanden geen/weinig reuk/smaak heb ik er niks ernstigs aan over gehouden. Dus ik heb denk ik al wel wat antistoffen opgebouwd.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Behalve dan dat het geen storm lijkt te lopen onder de doelgroep van AZ.
Mensen kijken de kat uit de boom gezien ook de overcapaciteit in o.a. Alphen a/d Rijn waar ik gisteren aan refereerde.
Zeg je nu dat er AZ vaccins over zijn. Waar kan ik hem (als < 40 gezonde man) eentje halen? Gezien de 80% effectiviteit van de eerste prik (of was dat Pfizer, ik weet het even niet meer), geef ik de tweede wel aan mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:40
Skyaero schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:17:
Zeg je nu dat er AZ vaccins over zijn. Waar kan ik hem (als < 40 gezonde man) eentje halen?
Dat ging over dit, volgens De Jonge wordt er vooral minder geprikt omdat mensen die nu aan de beurt zijn niet genoeg afspraken maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ryur schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:09:
Het liefste wil ik ook geen AZ.
Maar gezien mijn leeftijd (30) ga ik die waarschijnlijk ook niet krijgen.
In jouw leeftijdscategorie worden alle vaccins straks gebruikt. Aangezien Astrazeneca we een flink deel van de geplande leveringen is, is de kans best aanwezig dat je astrazeneca krijgt, maar een andere is ook best waarschijnlijk
Ben zelf beetje kwijt wie wanneer met welke vaccinatie wordt geprikt eigenlijk? Heeft er iemand de link/plaatje?
https://www.rijksoverheid...ronavaccinatie-en-wanneer

Volgens deze vragenlijst kan je eind juni een uitnodiging verwachten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30
Stoney3K schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Want er is totaal geen andere duurzame oplossing te bedenken die niet afhankelijk is van de bereidwilligheid van burgers?

Als je als overheid je wil op moet leggen of er anders veel slachtoffers vallen, dan hebben we blijkbaar op een democratische manier gekozen voor die slachtoffers. Anders hadden we met zijn allen wel massaal mee gedaan aan de maatregelen en aan vaccinatie.
Volgens mij is het helemaal niet zo zwart wit als je het hier stelt. Zolang het voor velen een ver van m'n bed show is is het heel simpel om maar stug te blijven volhouden dat de dood bij het leven hoort, dat we best (veel) meer slachtoffers willen accepteren en dat het huidige gedrag van velen daar een bewijs voor is.
Vraag is natuurlijk hoe de samenleving eruit gaat zien als de getallen exploderen en het voor veel mensen ineens heel erg dichtbij komt. Gaan mensen dan nog gewoon naar hun werk of bevriezen (vlucht, vecht, bevries) velen waardoor er alsnog een soort van lockdown tot stand komt maar dan vrijwillig en volledig oncontroleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben overigens wel benieuwd hoe ze die verdeling van de types vaccins straks gaan uitvoeren als de grote groep 18-60 aan de beurt is. Ik hoop niet dat ze daar bij de callcentra's invloed op hebben, want dan gaat dat geheid weer een hoop gezeur en frustratie opleveren aan de telefoon. Beter om gewoon vooraf te loten o.i.d. zodat er niet iedereen meerdere keren gaat proberen te bellen totdat ze het vaccin van hun voorkeur kunnen krijgen, dat zou weer een chaos worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 31-03-2021 11:37 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Zeg je nu dat er AZ vaccins over zijn. Waar kan ik hem (als < 40 gezonde man) eentje halen? Gezien de 80% effectiviteit van de eerste prik (of was dat Pfizer, ik weet het even niet meer), geef ik de tweede wel aan mijn vrouw.
DE heeft er nog over sinds gisteren :+

https://nos.nl/artikel/23...sers-met-astrazeneca.html

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10 03:02
Ik zit toch al een tijdje met verbazing de discussie over vaccins en bijwerkingen hier te volgen. Als ik kijk naar de cijfers van Lareb over bijwerkingen anders dan lichte bijwerkingen zie ik alleen maar dat dat een ongelooflijk minimaal percentage betreft, en dat Astra Zeneca het eigenlijk ook niet echt veel slechter doet dan de andere vaccins.

Lareb https://www.lareb.nl/pages/update-van-bijwerkingen:
De meldingen gaan over ongeveer 2,3 miljoen gegeven vaccins; waarvan ongeveer 1,8 miljoen van Comirnaty (Pfizer/BioNTech), 150.000 van Moderna en 400.000 van AstraZeneca. *

Trombose: in Nederland 3 stuks op 400.000 AZ vaccinaties

Bij 63 meldingen waren er klachten die passen bij een heftige allergische reactie, waarvan 43 bij het vaccin van Comirnaty (Pfizer/BioNTech), 5 bij het vaccin van Moderna en 15 bij het vaccin van AstraZeneca.

Tot nu toe zijn er 189 meldingen van overlijden na coronavaccinatie. Het gaat om 157 ouderen van 80 jaar of ouder, 28 tussen de 65 en 79 jaar en 3 onder de 65 jaar. Van één is de precieze leeftijd niet bekend. Het merendeel had een kwetsbare gezondheid vanwege heel uiteenlopende ernstige onderliggende gezondheidsproblemen en/of hoge leeftijd. Het betrof 161 keer vaccinatie met Comirnaty (Pfizer/BioNTech)(waarvan 34 keer de tweede), 14 keer vaccinatie met Moderna (waarvan 3 keer de tweede), 4 keer vaccinatie AstraZeneca en 10 keer was het vaccin onbekend.

Als ik puur naar de cijfers kijk is er dus echt een ongelooflijk lage kans dat je iets krijgt van een van de vaccins, ik denk dat de kans dat je onderweg naar de priklocatie een ongeval krijgt waaraan je iets blijvends overhoud zelfs vele malen groter is.

Ik zou zelf zonder enige bedenking elk vaccin verwelkomen, ook AZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53

Agent47

I always close my contracts.

Woy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:36:
Ik ben overigens wel benieuwd hoe ze die verdeling van de types vaccins straks gaan uitvoeren als de grote groep 18-60 aan de beurt is. Ik hoop niet dat ze daar bij de callcentra's invloed op hebben, want dan gaat dat geheid weer een hoop gezeur en frustratie opleveren aan de telefoon. Beter om gewoon vooraf te loten o.i.d. zodat er niet iedereen meerdere keren gaat proberen te bellen totdat ze het vaccin van hun voorkeur kunnen krijgen, dat zou weer een chaos worden.
Volgens mij krijgen die mensen allemaal die van Janssen ( 1 prik)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
*dubbel*

[ Voor 99% gewijzigd door ArcticWolf op 31-03-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Philpend schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:41:
Ik zit toch al een tijdje met verbazing de discussie over vaccins en bijwerkingen hier te volgen. Als ik kijk naar de cijfers van Lareb over bijwerkingen anders dan lichte bijwerkingen zie ik alleen maar dat dat een ongelooflijk minimaal percentage betreft, en dat Astra Zeneca het eigenlijk ook niet echt veel slechter doet dan de andere vaccins.

Lareb https://www.lareb.nl/pages/update-van-bijwerkingen:
De meldingen gaan over ongeveer 2,3 miljoen gegeven vaccins; waarvan ongeveer 1,8 miljoen van Comirnaty (Pfizer/BioNTech), 150.000 van Moderna en 400.000 van AstraZeneca. *

Trombose: in Nederland 3 stuks op 400.000 AZ vaccinaties

Bij 63 meldingen waren er klachten die passen bij een heftige allergische reactie, waarvan 43 bij het vaccin van Comirnaty (Pfizer/BioNTech), 5 bij het vaccin van Moderna en 15 bij het vaccin van AstraZeneca.

Tot nu toe zijn er 189 meldingen van overlijden na coronavaccinatie. Het gaat om 157 ouderen van 80 jaar of ouder, 28 tussen de 65 en 79 jaar en 3 onder de 65 jaar. Van één is de precieze leeftijd niet bekend. Het merendeel had een kwetsbare gezondheid vanwege heel uiteenlopende ernstige onderliggende gezondheidsproblemen en/of hoge leeftijd. Het betrof 161 keer vaccinatie met Comirnaty (Pfizer/BioNTech)(waarvan 34 keer de tweede), 14 keer vaccinatie met Moderna (waarvan 3 keer de tweede), 4 keer vaccinatie AstraZeneca en 10 keer was het vaccin onbekend.

Als ik puur naar de cijfers kijk is er dus echt een ongelooflijk lage kans dat je iets krijgt van een van de vaccins, ik denk dat de kans dat je onderweg naar de priklocatie een ongeval krijgt waaraan je iets blijvends overhoud zelfs vele malen groter is.

Ik zou zelf zonder enige bedenking elk vaccin verwelkomen, ook AZ
Vanuit zorgpersoneel zelf heb ik begrepen dat een percentage toch 1 a 2 weken letterlijk ziek van de vaccins worden, zie ook: Pukson in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

En diegene (werken in het ziekenhuis) die ik toen heb gesproken het nu kiezen uit 2 kwaden noemen... ziek worden van covid of de vaccins.

Valt 1 a 2 weken "griep" ook als lichte bijwerking of hebben we het dan over andere bijwerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Agent47 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Volgens mij krijgen die mensen allemaal die van Janssen ( 1 prik)
Dat gaat niet lukken met de aantallen die in Q2 geleverd worden. Volgens de strategie van de overheid wordt het een combinatie van alle vaccins:

https://www.rijksoverheid...-wie-wanneer-gevaccineerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:53

codex

Geen OpenAI agent :)

autje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Zoals gezegd, lees het artikel van Omroep West wat al een aantal posts boven die van jou bediscussieerd wordt: ziekenhuizen zien nu al veel jongere patiënten op de IC belanden, en het worden er steeds meer. Al is het percentage onder de jongere groepen erg laag, als er maar genoeg besmet worden komen de IC's vanzelf vol te liggen.

En waarom zou er geen werkende spuit zijn over een jaar? Je denkt dat de Pfizers van deze wereld stoppen met hun productie (en over een jaar loopt die op volle toeren)? Zolang niet duidelijk is of er jaarlijkse herhalingen nodig zijn gaan ze dat echt niet stoppen.
Heb jij daar onderbouwing voor behalve dan hear say? Ik vertrouw dit verhaal namelijk niet, zoals ik hierboven al zei. Redenen hiervoor:
- Geen zichtbare verschuiving anders dan dat er wat krimp zit in de 80+ vanwege vaccinatie effect.
- Weekrapportages geen toename in sterfte in de genoemde leeftijdscategorie
- Uit Stichting NICE cijfers valt ook niet op te maken dat er een grote groep jongeren op de ICs ligt.

Ik ben voorstander van vaccinaties, begrijp mij niet verkeerd, maar het artikel riekt wel naar vaccinatie propaganda. We komen zeker qua AZ aan bij de jongere generaties, zonder bereidheid blijft het druk in de ziekenhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Skyaero schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:59:
Mooi toch, stuur de vaccins maar allemaal naar Nederland. Kunnen wij lekker doorprikken.
Bij wie? Ik vermoed dat hier ook mensen AstraZeneca gaan weigeren. Heb je koelkasten vol, maar geen afspraken.
MikeyMan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:37:
Het verval van het romeinse rijk in de middeleeuwen was ook zeer organisch. Willen we dat?
De vergelijking gaat wat mank.

offtopic:
Het Romeinse rijk heeft de Middeleeuwen nooit gehaald, de val van het Westerse deel was de Late Oudheid. De periode zonder Romeinse rijk in Europa is het begin van de Middeleeuwen.

Het Romeinse rijk ging ten onder door het beleid van de overheid voerde, of beter gezegd gebrek daaraan. Een grote instroom van Germaanse stammen zorgde voor interne strijd en een centrale overheid die nauwelijks meer beleid kon voeren en zich terugtrok. Dat vergelijkt moeilijk met de ziekte corona zelf, maar misschien wel met het overheidsbeleid.

De vraag is, hoe lang kan je dit beleid nog gaande houden? De houdbaarheidsdatum komt rap naderbij, zie ook bijvoorbeeld nu dat gemeentes in hun maag zitten met mensen die de parken in trekken en samen komen ondanks de nog steeds geldende lockdown regels. Als de overheid aan deze koers wil vasthouden zal de situatie steeds meer door hun vingers heen gaan slippen, mensen gaan steeds meer doen waar ze zelf zin in hebben. Je zal als overheid dus iets moeten bedenken om die situatie voor te blijven.
In een zekere zin wel. Is het een recht dat je 102 mag worden?
dat we best (veel) meer slachtoffers willen accepteren en dat het huidige gedrag van velen daar een bewijs voor is.
Het wordt dan maar weer op aso's en huftergedrag afgeschreven, maar de collectieve inspanning is niet eeuwig houdbaar, in tegenstelling tot wat sommige willen geloven. Nu is de levensduur van de inspanning ook verkort door onhandig beleid wat de bereidwilligheid van mensen sneller aangetast heeft. En die zelfopgelegde lockdown die je voorspelt valt wel mee, sommige zullen zichzelf dat opleggen, maar genoeg mensen gaan door zoals altijd.
Woy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:36:
Aan de andere kant kunnen mensen dan ook simpelweg weigeren. Ik heb ook een merkvoorkeur gekregen en ben ook best bereid te weigeren als het zover komt.

Het idee van "eten wat de pot schaft" heb ik wat moeite mee bij dit soort dingen, het blijft mijn lichaam en dan mag ik ook zeggenschap hebben wat er in de naald zit als ik langskom.

[ Voor 5% gewijzigd door CMD-Snake op 31-03-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CMD-Snake schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:56:
[...]
Aan de andere kant kunnen mensen dan ook simpelweg weigeren. Ik heb ook een merkvoorkeur gekregen en ben ook best bereid te weigeren als het zover komt.

Het idee van "eten wat de pot schaft" heb ik wat moeite mee bij dit soort dingen, het blijft mijn lichaam en dan mag ik ook zeggenschap hebben wat er in de naald zit als ik langskom.
Sure, ik heb zelf ook wel een voorkeur. Mijn punt is vooral dat je wat mij betreft zeker in de eerste aanleg geen keuze moet geven, en gewoon iedereen op volgorde "random" eenmaal de keuze moet geven. Als iedereen dan een kans gehad heeft en de beschikbaarheid mogelijk wat beter is kan je nogmaals achteraan sluiten wat mij betreft.

Als je nu al een soort van keuze zou hebben, dan weet je zeker dat het een chaos bij het boeken wordt.

Het idee "van eten wat de pot schaft" vind ik niet zo gek als er te weinig eten is voor iedereen, dan is er niet de luxe om perse een biefstuk te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 14:41
[...]

https://www.rijksoverheid...tie/soorten-coronavaccins
Wat ik hier lees is dat AZ minimaal 60% van de geprikte mensen beschermt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:08:
[...]

https://www.rijksoverheid...tie/soorten-coronavaccins
Wat ik hier lees is dat AZ minimaal 60% van de geprikte mensen beschermt.
Even doorklikken daar staat het iets beter;
Uit onderzoek blijkt of een vaccin goed werkt. Als een coronavaccin bijvoorbeeld 60% of 95% werkzaam is betekent dit dat mensen die dat vaccin hebben gekregen 60% of 95% minder kans hebben om ziek te worden door coronavirus COVID-19 dan mensen die geen prik hebben gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Woy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:03:
Het idee "van eten wat de pot schaft" vind ik niet zo gek als er te weinig eten is voor iedereen, dan is er niet de luxe om perse een biefstuk te willen.
Tja, de een krijgt een luxe biefstuk (Pfizer/Moderna) en de ander zoiets wat in je Big Mac voor vlees moet doorgaan (AstraZeneca).

Persoonlijk kan ik wachten en ik ben daar ook toe bereid inmiddels, waarom voor de Big Mac gaan als ik ook de luxe biefstuk uiteindelijk kan krijgen? Gezien mijn leeftijd en de huidige snelheid verwacht ik eigenlijk pas na de zomer aan de beurt te zijn, de planning van De Jonge blijkt keer op keer te enthousiast te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CMD-Snake schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Tja, de een krijgt een luxe biefstuk (Pfizer/Moderna) en de ander zoiets wat in je Big Mac voor vlees moet doorgaan (AstraZeneca).

Persoonlijk kan ik wachten en ik ben daar ook toe bereid inmiddels, waarom voor de Big Mac gaan als ik ook de luxe biefstuk uiteindelijk kan krijgen? Gezien mijn leeftijd en de huidige snelheid verwacht ik eigenlijk pas na de zomer aan de beurt te zijn, de planning van De Jonge blijkt keer op keer te enthousiast te zijn.
Ik snap je overweging op zich hoor. Persoonlijk neem ik liever eender welk eten, dan nog een tijd zonder eten te zitten.

Ik zou zelf liever ook gewoon direct voor Janssen kiezen, want dan ben je er in een keer vanaf. Maar bij gebrek aan keuze heb ik totaal geen moeite met een willekeurig vaccin. Mijn punt was ook vooral dat het een chaos wordt als nu iedereen al zijn keuze kan gaan maken ( al is het door vele malen te bellen ). Daarom was mijn vraag eigenlijk ook of hier al wat over bekend is hoe ze het willen gaan regelen.

Ik zou het ook prima vinden als er nog een tweede ronde komt waar mensen wel een voorkeur in kunnen dienen. Wel belangrijk is dan dat er over nagedacht word hoe dat in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:00

Amphiebietje

In de blubber

ArcticWolf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:48:
[...]

Vanuit zorgpersoneel zelf heb ik begrepen dat een percentage toch 1 a 2 weken letterlijk ziek van de vaccins worden, zie ook: Pukson in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

En diegene (werken in het ziekenhuis) die ik toen heb gesproken het nu kiezen uit 2 kwaden noemen... ziek worden van covid of de vaccins.

Valt 1 a 2 weken "griep" ook als lichte bijwerking of hebben we het dan over andere bijwerkingen?
Dat risico loop je ook bij vaccins tegen andere ziektes.

De "ziekte"-verschijnselen zijn je lichaam dat reageert op het vaccin en begint met afweer opbouwen.

En sommige mensen (heel zeldzaam) reageren te fel op een vaccin. Dat risico is er altijd.

Zelf heb ik ooit als baby 1 week in het ziekenhuis gelegen wegens een te felle reactie op een deel van de DKTP-prik, en ook van een vaccinatie tegen tetanus na een ongelukje was ik 1 week ziek met griepachtige verschijnselen. Niks aan overgehouden. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 15:14

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Wat ik jammer vind is dat de buitengewoon goede resultaten in bijv. Israël niet vaker benoemd worden in de (nauwelijks aanwezige) campagne om mensen te stimuleren voor een vaccinatie.

In Israël is COVID gewoon aan het verdwijnen op dit moment, met nog geen 60 procent volledig gevaccineerd.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Woy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Ik snap je overweging op zich hoor. Persoonlijk neem ik liever eender welk eten, dan nog een tijd zonder eten te zitten.

Ik zou zelf liever ook gewoon direct voor Janssen kiezen, want dan ben je er in een keer vanaf. Maar bij gebrek aan keuze heb ik totaal geen moeite met een willekeurig vaccin. Mijn punt was ook vooral dat het een chaos wordt als nu iedereen al zijn keuze kan gaan maken ( al is het door vele malen te bellen ). Daarom was mijn vraag eigenlijk ook of hier al wat over bekend is hoe ze het willen gaan regelen.

Ik zou het ook prima vinden als er nog een tweede ronde komt waar mensen wel een voorkeur in kunnen dienen. Wel belangrijk is dan dat er over nagedacht word hoe dat in te richten.
Idd, alles maar willen regelen zorgt alleen maar voor administratieve rompslomp, paarse krikodillen, computer says no en dat soort vertragingen, terwij de vaccins op de plank liggen want d emensen beginnen de vaccins te wantrouwen. De overheid begint hiermee met het verdelen van vaccins naar bepaalde groepen, de andere groepen zijn dat van mening ook het 'betere' vaccin te willen. We zien hoe dit in een extreem regel land als Duitsland dit nu voor problemen zorgt.
In de Uk snappen ze dit, zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen vaccineren. Het is immers een vaccin, geen medicijn.
Goudsmit had ook wel een paar meningen over de europese strategie tov UK
https://www.volkskrant.nl...met-groenteman-in-het-ni/
en deel 2
https://www.volkskrant.nl...st-met-groenteman-in-het/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wellicht door de huisartsen. Dan is het kleinschaliger en dat biedt dan meer ruimte voor het maatwerk wat nodig is. Sowieso ga je niet ontkomen aan inhaalrondes als je zoveel mogelijk vaccinatiegraad wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:02
[...]

Want wat is het verschil voor de big mac te gaan? Astrazeneca beschermt ook tegen overlijden en ziekenhuisopname, net zoals Pfizer/Moderna. Net zoals alle andere vaccins dat doen (Sputnik bijv.). Je zou ook eerst Astrazeneca kunnen pakken en daarna in de herfst een booster van Pfizer als je per se wat meer effectiviteit zou willen.

[ Voor 10% gewijzigd door TheRicolaa10 op 31-03-2021 12:53 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:We hebben vaccintopics, daar past de discussie over de vaccins echt beter en wordt ook heel goed uitgelegd of het nou wel of geen bigmac/biefstuk vergelijking is. Dus daar graag, constructief, verder.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 31-03-2021 12:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
autje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:22:
Zoals gezegd, lees het artikel van Omroep West wat al een aantal posts boven die van jou bediscussieerd wordt: ziekenhuizen zien nu al veel jongere patiënten op de IC belanden, en het worden er steeds meer. Al is het percentage onder de jongere groepen erg laag, als er maar genoeg besmet worden komen de IC's vanzelf vol te liggen.
Bij dat artikel zou ik graag concrete aantallen zien, liefst met onderbouwing. Ik geloof best dat er een verschuiving is in aantallen, maar waar praten we dan precies over?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:46
[...]

het is eeder een vergelijking tussen 2 luxe biefstukken, alleen bij 1tje staat er een journalist bij die zegt dat die duidelijk minder smaakt. Enig bewijs kan hij je echter niet geven, behalve dan dat de ene net ietsjes groter is.
Het is een eigen keuze, maar simpele statistiek zegt dat je tussen 2 versies aan het kiezen bent die aardig gelijkwaardig zijn. De kans dat je tijdens het wachten iets veel ernstigers oploopt is vele malen groter dan dat je dat krijgt van het vaccin.

Naar mijn idee is al die media-heisa dan ook echte onzin. En onder media-heisa versta ik ook die Duitse deelstaten die puur op buikgevoel het vaccineren met AZ stoppen. Uiteindelijk zorgen ze voor meer doden door het stoppen dan er ooit door bijwerkingen van het vaccin zouden kunnen ontstaan. De UK hjeeft wel al aangetoond dat het een prima vaccin is.

Maar waar ik nog steeds vooral benieuwd naar ben zijn de haalbare opties om de samenleving open te gooien zonder te vaccineren?

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 31-03-2021 13:01 ]

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Brusselse rechtbank heeft geoordeeld dat alle coronamaatregelen in België opgegeven moeten worden:
De Brusselse rechter in kortgeding heeft geoordeeld dat de wettelijk basis waarop alle coronamaatregelen steunen niet volstaat en vraagt de overheid om alle maatregelen binnen de dertig dagen in te trekken.

De huidige coronamaatregelen zijn gebaseerd op de Wet op de Civiele veiligheid uit 2007 en twee andere wetten. Die wet kwam er indertijd na de treinramp in Ghislenglien om snel te kunnen optreden na dit soort rampen. Maar de rechter in kortgeding heeft nu beslist dat die wetten niet kunnen dienen als basis voor de ministeriële besluiten waarmee de coronamaatregelen uitgevaardigd worden. Zo meldt Le Soir en wordt ons bevestigd door Kati Verstrepen van de Liga voor de Mensenrechten dat het kortgeding aanspande. ‘De rechter oordeelt dat het legaliteitsbeginsel is geschonden omdat de huidige manier van werken niet voorzienbaar genoeg is’, zegt Verstrepen.
Rechter veroordeelt overheid tot opheffen alle coronamaatregelen

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 31-03-2021 13:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
XWB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:27:
De Brusselse rechtbank heeft geoordeeld dat alle coronamaatregelen in België opgegeven moeten worden:

Vooral die dwangsom ook ;( ik weet niet of ze zich dat wel kunnen veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verscheen net ook bij NOS:
Belgische rechtbank: overheid, hef alle coronamaatregelen op
De rechtbank in Brussel heeft beslist dat de Belgische staat alle coronamaatregelen binnen 30 dagen moet opheffen. Dat meldt persbureau Belga.

De uitspraak komt na een klacht van de Liga voor de Mensenrechten. Volgens de krant Le Soir moet de Belgische staat een boete van 5000 euro per dag betalen als dat na 30 dagen niet is gebeurd, met een maximum van 200.000 euro.

Tegen de beslissing is nog een beroep mogelijk.
Ze zullen wel in beroep gaan lijkt mij. Ben benieuwd hoe de hogere rechtbanken dan gaan beslissen, in Nederland won de overheid tot nu toe altijd in hoger beroep. Geen idee of in België al net zoveel rechtszaken zijn gevoerd over coronamaatregelen zoals in Nederland.
Wilke schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:29:
Vooral die dwangsom ook ;( ik weet niet of ze zich dat wel kunnen veroorloven.
Een staat kan natuurlijk elke dwangsom wel betalen. Het is dan meer de boodschap die ze sturen als ze een besluit van de rechter naast zich neer leggen.

[ Voor 14% gewijzigd door CMD-Snake op 31-03-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[...]

Een beetje dezelfde redenering als de avondklokrechtzaak van Viruswaanzin, zo te zien?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
Ik zou meteen die 200k aftikken >:) .

Maar goed, dit soort dingen hebben we hier in Nederland ook gezien, en er is altijd wel een weg omheen. Uiteraard wel goed dat alles aan de wet getoetst wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
anandus schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Een beetje dezelfde redenering als de avondklokrechtzaak van Viruswaanzin, zo te zien?
Exact. Het gaat dus over de wettelijke basis waarop de maatregelen worden genomen en niet over de maatregelen zelf. De Belgische overheid moet die wettelijke basis binnen 30 dagen fixen en hoeft niet de maatregelen in te trekken, maar da's wellicht wat te genuanceerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:29:
[...]

Verscheen net ook bij NOS:

[...]

Ze zullen wel in beroep gaan lijkt mij. Ben benieuwd hoe de hogere rechtbanken dan gaan beslissen, in Nederland won de overheid tot nu toe altijd in hoger beroep. Geen idee of in België al net zoveel rechtszaken zijn gevoerd over coronamaatregelen zoals in Nederland.

[...]

Een staat kan natuurlijk elke dwangsom wel betalen. Het is dan meer de boodschap die ze sturen als ze een besluit van de rechter naast zich neer leggen.
Tja, net als in Nederland kan de Belgische overheid nog snel een nieuwe wet maken zodat het wel allemaal klopt. Aangezien het crisis is wordt er vast wel een meerderheid gevonden voor nieuwe wetgeving omtrent corona. Het Parlement gaat ook gewoon hierin mee, dus in de praktijk zal er niet zoveel veranderen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Overigens is België al sinds vorig jaar in opspraak omtrent de wettelijke basis van de coronamaatregelen.

De grootste kritiek was dat regels ingevoerd konden worden zonder tussenkomst van het Parlement:
Tot dusver werkte de regering altijd met zogenoemde "ministeriële besluiten", die steunden op de wet civiele veiligheid van 2007, om de coronamaatregelen wettelijk te verantwoorden. Die wet was eigenlijk opgesteld om snel en efficiënt te kunnen ingrijpen bij rampsituaties als grote ontploffingen of branden.

Daarop kwam de voorbije weken geregeld forse kritiek van binnen en buiten het parlement, vanwege het gebrek aan democratische controle. In mensentaal: de regering kan al bijna een jaar zeer verregaande (vrijheidsbeperkende) maatregelen nemen zonder dat het parlement daar zijn zeg over kan doen.

De regering-De Croo schermt daarop steevast met de goedkeuring die ze kreeg van de Raad van State. Die stelt dat onder de bescherming van de civiele veiligheid "ook besmettingen met een levend virus kunnen worden begrepen". Maar dat neemt niet weg dat federaal minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) intussen wel al aan een ontwerp van een "pandemiewet" was beginnen te sleutelen.
Nu heeft de huidige Belgische regering heus geen slechte intenties, maar het gevaar loert dat zo'n wet misbruikt kan worden indien er ooit partijen met minder goede bedoelingen aan de macht komen.

Meer leesvoer:

Experts eisen Belgische coronawet, want ‘maatregelen zijn nu onwettig’
De grondwet geldt ook tijdens een pandemie
Grondwetsspecialisten eisen Belgische coronawet

Goed dat er toch mensen opletten, want dit zijn gewoon praktijkvoorbeelden van hoe een rechtstaat afgebroken kan worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38

[...]

Benieuwd of ze daar ook in een middagje een hoger beroep hebben geregeld, zoals het hier ook ging.... ;( :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:05

Standeman

Prutser 1e klasse

@XWB Yup, de reden dat het goed is dat dit soort rechtszaken gevoerd (kunnen) worden. Het beschermt de democratische rechtsstaat waarin we leven en dat wil ik graag zo houden :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FabianGTI schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:48:
[...]
Benieuwd of ze daar ook in een middagje een hoger beroep hebben geregeld, zoals het hier ook ging.... ;( :')
Daar gaat het niet eens om. De rechter zegt hier helemaal niets over de maatregelen zelf, maar wel over de manier waarop die zijn ingevoerd. Na de uitspraak van de rechter in Nederland is er ook een spoedwet gekomen die wel op de goede manier is ingevoerd. Waarom ze dat niet gelijk doen is raar, maar het is goed om ervoor te zorgen dat de regering scherp blijft en dingen op de goede (democratische) manier doet.

Hopelijk gaat België dat dus ook doen. Er zal weinig veranderen aan de maatregelen zelf, maar de wettelijke basis zal wel op orde gemaakt moeten worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
BarôZZa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Doordat de besmettingen zo fors zijn in Nederland merk je dat wachten op een beter vaccin bijna geen optie is en ze dus maar pushen dat mensen AZ nemen en niet wachten. In landen die het minder uit de klauwen hebben laten lopen zie je dat ze ervoor kunnen kiezen om AZ links te laten liggen in bepaalde gevallen. In Nederland is het de enige optie.
maar hoe had je het dan minder uit de kaluw willen laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Volgens wie?
Voor andere groepen is de natuur zijn gang laten gaan ook een reële oplossing.
Als vaccins over een jaar niet meer werken: nog steeds lockdown? Of laten we dan eindelijk alles los en is het survival of the fittest?
Het niet werken van de vaccins in de toekomst is een vrij ondergeschoven kindje en 'perspectief' is het nieuwe woord van het jaar bij politici. Vooral geen rekening houden met als het even tegen zit. Daarom gaat het vaccineren ook zo snel bij ons.
volgens iedereen die zich realiseert dat onderdeel van een samenleving zijn betekent dat je niet survival of the fittest gaat spelen. Wat denk ik neerkomt op een overgrote meerderheid.

Het snelle vaccineren zorgt er juist voor dat je snel dit virus in de knel brengt, hoe sneller je dat doet, hoe kleiner de kans op mutaties en dus op nietwerkende vaccins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:25:
[...]

En dan, een eindeloze vaccinatieplicht? Het hele land weer in lockdown als er genoeg mensen geen zin meer hebben om braaf een prik te halen?

De overheid die hun burgers gijzelt en terroriseert met de dreiging van een virus als wapen. Vind je dat het 'nieuwe normaal'?
desnoods.... een nieuwe lockdown omdat een deel van de mensen zegt "ja maar ik wil niet" loijkt me ook niet een werkbare optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
redwing schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Daar gaat het niet eens om. De rechter zegt hier helemaal niets over de maatregelen zelf, maar wel over de manier waarop die zijn ingevoerd. Na de uitspraak van de rechter in Nederland is er ook een spoedwet gekomen die wel op de goede manier is ingevoerd. Waarom ze dat niet gelijk doen is raar, maar het is goed om ervoor te zorgen dat de regering scherp blijft en dingen op de goede (democratische) manier doet.
Omdat de regering van mening was dat de wet uit 2007 gebruikt kon worden als basis voor de coronaregels.

De wet was nogal ruim interpreteerbaar dus zolang geen rechter uitspraak doet had iedereen een verschillende mening. Wat ook niet hielp is dat de Raad van State de regering gelijk gaf.
Hopelijk gaat België dat dus ook doen. Er zal weinig veranderen aan de maatregelen zelf, maar de wettelijke basis zal wel op orde gemaakt moeten worden.
Er is een pandemiewet in de maak, maar laat lang op zich wachten. Ik gok dat deze nu in een stroomversnelling komt :+

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 31-03-2021 14:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
42erik schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:00:
[...]

volgens iedereen die zich realiseert dat onderdeel van een samenleving zijn betekent dat je niet survival of the fittest gaat spelen. Wat denk ik neerkomt op een overgrote meerderheid.

Het snelle vaccineren zorgt er juist voor dat je snel dit virus in de knel brengt, hoe sneller je dat doet, hoe kleiner de kans op mutaties en dus op nietwerkende vaccins.
Het grootste probleem is echter dat veel (arme) landen niet snel kunnen vaccineren en dat daar het virus blijft doorwoekeren met een grote kans op mutaties. Gezien de mondialisering en het internationale snelverkeer wordt dat wel een potentieel risico. Tenzij de westerse wereld acuut gaat meehelpen om de hele wereld in te enten, maar dat wordt denk ik nog een lastigheidje.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
XWB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:07:
[...]
Omdat de regering van mening was dat de wet uit 2007 gebruikt kon worden als basis voor de coronaregels.

De wet was nogal ruim interpreteerbaar dus zolang een rechter geen uitspraak doet had iedereen een verschillende mening. Wat ook niet hielp is dat de Raad van State de regering gelijk gaf.
Dit snap ik, maar waarom zo'n wet gebruiken waarvan je weet dat hij ruim interpreteerbaar is en niet een nieuwe wet die eenduidig is? Er is toch genoeg tijd geweest om iets beters op te zetten zou je zeggen. (bij Nederland had ik trouwens precies dezelfde vraag)
[...]
Er is een pandemiewet in de maak, maar laat lang op zich wachten. Ik gok dat deze nu in een stroomversnelling komt :+
Inderdaad, dus waarom moet dat zo lang duren? (alhoewel zeker België natuurlijk wel wat problemen heeft met snel wat betreft regeringen.... ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

redwing schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:14:

Inderdaad, dus waarom moet dat zo lang duren? (alhoewel zeker België natuurlijk wel wat problemen heeft met snel wat betreft regeringen.... ;) )
Ik heb het vermoeden dat het nu binnen 30 dagen geregeld is..
Belgische rechtbank: overheid, hef alle coronamaatregelen op
De rechtbank in Brussel heeft beslist dat de Belgische staat alle coronamaatregelen binnen 30 dagen moet opheffen. Dat meldt persbureau Belga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het goede nieuws is dat huisartsen straks prikken kunnen zetten in hun praktijk, het Pfizer-vaccin kan namelijk ook op 15 tot 25 graden onder nul bewaard worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Iedereen ventileert nu weer mooi zijn/haar persoonlijke mening in de reacties overal... Laten we gewoon afwachten hoe belgie er met anderhalve maand voor staat. Perfecte use case voor Nederland toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yaksa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Het grootste probleem is echter dat veel (arme) landen niet snel kunnen vaccineren en dat daar het virus blijft doorwoekeren met een grote kans op mutaties. Gezien de mondialisering en het internationale snelverkeer wordt dat wel een potentieel risico. Tenzij de westerse wereld acuut gaat meehelpen om de hele wereld in te enten, maar dat wordt denk ik nog een lastigheidje.
Zodra de rijke landen hun eigen Covid weg geprikt hebben loopt dat allemaal via de WHO en COVAX.

Dus ja, de westerse wereld helpt al acuut mee wereldwijd.
(soortvan dan, pas echt zodra we zelf eerst alle vaccins hebben gedaan)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
YakuzA schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Zodra de rijke landen hun eigen Covid weg geprikt hebben loopt dat allemaal via de WHO en COVAX.

Dus ja, de westerse wereld helpt al acuut mee wereldwijd.
(soortvan dan, pas echt zodra we zelf eerst alle vaccins hebben gedaan)
Maar dan is het grootste risico dus dat je nu het virus in de arme landen alle kans geeft om een mutatie te ontwikkelen die resistent is tegen de huidige vaccins. Wanneer er dan een drager van zo'n mutatie in Nederland terug komt van vakantie in Verwegistan dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35

Dennis1812

Amateur prutser

Kenny_026 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:25:
Iedereen ventileert nu weer mooi zijn/haar persoonlijke mening in de reacties overal... Laten we gewoon afwachten hoe belgie er met anderhalve maand voor staat. Perfecte use case voor Nederland toch?
In dat geval ga je ervanuit dat ze de maatregelen daadwerkelijk loslaten. Die kans acht ik ongeveer 0%.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Maar dan is het grootste risico dus dat je nu het virus in de arme landen alle kans geeft om een mutatie te ontwikkelen die resistent is tegen de huidige vaccins. Wanneer er dan een drager van zo'n mutatie in Nederland terug komt van vakantie in Verwegistan dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Jup, maar voorlopig bestaat na 1,5 jaar zo'n mutatie nog niet.
Het risico bestaat idd wel.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
@Yaksa als het gaat om het voorkomen van mutaties dan is zaak zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te vaccineren. Wie eerst komt, maakt dan niet uit. Als we alle beschikbare vaccins maar inzetten.
Dat ze dan eerst terecht komen bij de landen die het kunnen betalen (en ontwikkelen en produceren) vind ik wel logisch. Maakt voor de kans op mutaties niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Kenny_026 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:25:
En zo nóg langer gedwongen worden te leven met uiterst twijfelachtige maatregelen zoals een avondklok, onder het mom van: we zijn er bijna c.q. laten we kijken hoe het bij onze zuiderburen uitpakt? Zien mensen nou écht niet in dat dit elke keer gebeurt bij het verlengen van maatregelen?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Robkazoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:10:
[...]

die hulpprogramma's zijn al klaar, en zodra het in de westerse lnden zelf aardig op orde is, gaat dat ook gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:47
Bijzondere cijfers in de ziekenhuizen vandaag. Instroom vrij hoog, 18% hoger dan afgelopen woensdag. Echter is de uitstroom heel hoog vandaag (332), wat 100 meer is dan een week geleden. Daardoor zeer positieve cijfers voor de bedbezetting, echter instroom is dus wat minder gunstig.

Qua besmettingscijfers vrij goed ten opzichte van de laatste weken. De week-op-week stijging is 1,5%, dat is het laagste percentage sinds 7 maart. Hopelijk is er nu een afvlakking ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-10 11:43
Prima cijfers inderdaad weer.

NOS:
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 7684 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 1800 meer dan gisteren. Het aantal nieuwe besmettingen is vergelijkbaar met vorige week woensdag toen er 7569 nieuwe positieve tests werden geregistreerd.
Dat is een daling van 1,4%. Dat is significant en niet 'vergelijkbaar'.

[ Voor 86% gewijzigd door xzaz op 31-03-2021 15:32 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 11:06

Sagat

Is pappa x2!

Jedi_Pimp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:17:
[...]

En zo nóg langer gedwongen worden te leven met uiterst twijfelachtige maatregelen zoals een avondklok, onder het mom van: we zijn er bijna c.q. laten we kijken hoe het bij onze zuiderburen uitpakt? Zien mensen nou écht niet in dat dit elke keer gebeurt bij het verlengen van maatregelen?
De
edit: IC
cijfers zijn nog steeds slecht (bijna weer 700 op de ic met covid!) , met vaccineren zou het beter moeten gaan (zie israel en de hoge vaccinatie graad onder onze nederlandse oudjes). Dus ja volhouden tot er voldoende gevaccineerd is, lijkt me dan de logische conclusie.

Is het vervelend? Absoluut. Maar volgens mij zijn er diverse onderzoeken geweest waaruit blijkt dat de avond klok iig wat beweging inperkt. Iets doen is beter dan niets.
Enneuh als de logica is, niemand houdt zich aan de avond klok, hij werkt niet, dus hij moet weg, dan zou ik willen stellen:

Als de mensen de avondklok toch al negeren, waarom moet die dan weg? Degene die zich er wel aan houden kunnen dat dus (al dan niet met moeite) volhouden, en de 'negeerders' doen toch al hun ding, en ja kunnen een boete krijgen. En al regelmatig hier gelezen dat men de boete dan maar voor lief neemt en/of alvast incalculeert, dus ja pirma. Dan kan het gewoon toch nog even verder zo? Helemaal met de verruiming die toch behoorlijk uit zou moeten maken lijkt me.

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Sagat schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Is het vervelend? Absoluut. Maar volgens mij zijn er diverse onderzoeken geweest waaruit blijkt dat de avond klok iig wat beweging inperkt.
Bron? Reden dat ik dit vraag is dat er vanuit het RIVM alleen een cijfer is geroepen (dacht tussen de 8 en 13%) minder besmettingen bij een avondklok i.c.m. 1 bezoeker per dag regeling. Maar het is nooit hard gemaakt wat de maatregel avondklok los van de 1 bezoeker per dag regeling nou precies doet. Ik geloof dat zowel @t_captain als Marino van Zelst hebben zelfs beide al diverse keren aangehaald dat de avondklok effect verwaarloosbaar is en dat eigenlijk de maatregel buiten proportioneel is.

[ Voor 48% gewijzigd door Robkazoe op 31-03-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Sagat de oudjes vaccineren help alleen tegen overlijden niet tegen IC opnames. Daar kwamen ze namelijk nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:20
xzaz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:27:
Prima cijfers inderdaad weer.

NOS:

[...]

Dat is een daling van 1,4%. Dat is significant en niet 'vergelijkbaar'.
7.684 is toch meer dan 7.569?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 12-10 11:43
rik86 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:41:
[...]

7.684 is toch meer dan 7.569?
*Stijging O-)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Robkazoe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Bron? Reden dat ik dit vraag is dat er vanuit het RIVM alleen een cijfer is geroepen (dacht tussen de 8 en 13%) minder besmettingen bij een avondklok i.c.m. 1 bezoeker per dag regeling. Maar het is nooit hard gemaakt wat de maatregel avondklok los van de 1 bezoeker per dag regeling nou precies doet. Ik geloof dat zowel @t_captain als Marino van Zelst hebben zelfs beide al diverse keren aangehaald dat de avondklok effect verwaarloosbaar is en dat eigenlijk de maatregel buiten proportioneel is.
Tja, ik ga even van mijn boerenverstand uit en oordeel dat het met avondklok gewoon lastiger is voor de mensen die werken van 9 tot 5 om dan na het avondeten en de afwas nog op visite te gaan bij anderen of visite te ontvangen. Dus je beperkt het aantal contacten/reisbewegingen en daarmee het aantal besmettingen. De avondklok is (ook in de landen om ons heen) altijd een maatregel die samen met andere maatregelen (zoals bijvoorbeeld de beperking van het aantal gasten wat je mag ontvangen) wordt genomen en daardoor kun je gewoon het effect van de individuele maatregelen niet meten. Maar daarmee kun je niet zeggen dat het effect verwaarloosbaar is. Het heeft effect, alleen is het niet onmiddellijk meetbaar. Alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Jedi_Pimp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:17:
[...]

We hadden in nederland ook een rechter die de avond klok niet vond kunnen en in strijd met de wet.... here we are.

Laten we vooral hopen dat belgie niet een soortgelijk iets overkomt in deze en dat we binnen afzienbare tijd de zin en onzin van de maatregelen bevestigd krijgen.

Of heb je de illusie dat we hier met een maand of twee vanaf zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
Yaksa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Tja, ik ga even van mijn boerenverstand uit en oordeel dat het met avondklok gewoon lastiger is voor de mensen die werken van 9 tot 5 om dan na het avondeten en de afwas nog op visite te gaan bij anderen of visite te ontvangen. Dus je beperkt het aantal contacten/reisbewegingen en daarmee het aantal besmettingen. De avondklok is (ook in de landen om ons heen) altijd een maatregel die samen met andere maatregelen (zoals bijvoorbeeld de beperking van het aantal gasten wat je mag ontvangen) wordt genomen en daardoor kun je gewoon het effect van de individuele maatregelen niet meten. Maar daarmee kun je niet zeggen dat het effect verwaarloosbaar is. Het heeft effect, alleen is het niet onmiddellijk meetbaar. Alle kleine beetjes helpen.
Dat is leuk, boerenverstand. Met de cijfers wijzen toch iets anders uit. Zie de collectie aan Tweets hier:
https://twitter.com/mzelst/status/1364277696608555008

met als belangrijkste:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Sagat schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:27:
[...]

De
edit: IC
cijfers zijn nog steeds slecht (bijna weer 700 op de ic met covid!) , met vaccineren zou het beter moeten gaan (zie israel en de hoge vaccinatie graad onder onze nederlandse oudjes). Dus ja volhouden tot er voldoende gevaccineerd is, lijkt me dan de logische conclusie.

Is het vervelend? Absoluut. Maar volgens mij zijn er diverse onderzoeken geweest waaruit blijkt dat de avond klok iig wat beweging inperkt. Iets doen is beter dan niets.
Enneuh als de logica is, niemand houdt zich aan de avond klok, hij werkt niet, dus hij moet weg, dan zou ik willen stellen:

Als de mensen de avondklok toch al negeren, waarom moet die dan weg? Degene die zich er wel aan houden kunnen dat dus (al dan niet met moeite) volhouden, en de 'negeerders' doen toch al hun ding, en ja kunnen een boete krijgen. En al regelmatig hier gelezen dat men de boete dan maar voor lief neemt en/of alvast incalculeert, dus ja pirma. Dan kan het gewoon toch nog even verder zo? Helemaal met de verruiming die toch behoorlijk uit zou moeten maken lijkt me.
De avondklok (en met name de invoering ervan) is tot in den treure bediscussieerd in dit topic. Ik ben er (samen met vele anderen) heilig van overtuigd dat het proces dat voorafging aan het invoeren van de avondklok uiterst twijfelachtig is verlopen én dat het effect van de avondklok zeer beperkt is naast het feit dat het nauwelijks te onderbouwen is. Mocht je geïnteresseerd zijn in deze discussie, kan je posts van onder andere mijzelf teruglezen en het Follow the Money artikel van 17 maart checken, dat resumeert heel duidelijk waar het is misgegaan bij de invoering (en verlenging) van de avondklok :)

Het heeft niet veel zin om deze analyse c.q. discussie opnieuw te gaan doen. Waar het mij om gaat is dat we niet meer kunnen aankomen met "Laten we nog even wachten en kijken hoe het bij de Belgen gaat", óók niet met de huidige IC-cijfers. Gevangen zitten in quasi-permanente crisismodus, die je deels zelf versterkt hebt met eenzijdige berichtgeving, heeft een beperkte levensvatbaarheid.
Robkazoe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Dat is leuk, boerenverstand. Met de cijfers wijzen toch iets anders uit. Zie de collectie aan Tweets hier:

met als belangrijkste:
[Twitter]
[Twitter]
Dit was een opmerkelijke omslag van Red Team lid van Zelst. Heb er gemengde gevoelens bij aangezien het Red Team al vanaf de zomer vorig jaar met verbazingwekkende voorstellen is gekomen en voor véél strengere maatregelen pleitte dan op dat moment (ook in het najaar) van kracht waren. Om dan nu met dit soort kritiek te komen, tja..

[ Voor 15% gewijzigd door Jedi_Pimp op 31-03-2021 15:59 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

autje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Als de vaccins over een jaar niet meer werken, dan krijg je een nieuwe spuit. Zo moeilijk is dat toch niet?

En de natuur laten gaan is geen reële oplossing, zie het bericht een paar posts hierboven over het feit dat de derde golf ook jongere groepen treft. Als er maar genoeg mensen besmet worden treedt de wet van de grote getallen vanzelf in werking.
Inderdaad en zo bereik je eerder groepsimmuniteit zoals in Zuid Afrika gebeurd is.

Je ziet nu ook al uit de cijfers van sanquin dat een behoorlijk deel van de bevolking intussen al antistoffen heeft en met zoveel besmettingen per dag is dat ook niet vreemd.

En hier wordt telkens geschermd met Brazilie als hét voorbeeld van wat er gebeurd met een land als je niks doet maar er zijn nog meer landen die niks of amper wat doen waar het heel anders verloopt (Zweden, Zuid Afrika, bepaalde staten in de VS zoals de Dokota's, Florida etc)

Stellig zeggen dat de maatregelen wel moeten helpen is net zo goed niet onderbouwd als stellig zeggen dat de maatregelen niet helpen. We weten het gewoon niet, de data daarover is te inconsistent en de verschillen tussen landen te groot (genetische aanleg, klimaat, bevolkingsdichtheid etc)

Zeggen dat iets geen optie is (de natuur zijn gang laten gaan) is jouw mening. Ik vind het namelijk wél een optie en dat is dan mijn mening. Aan beide meningen hangen consequenties.
RM-rf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:05:
[...]

die 'survival of the fittest' betekende voordat de huidige moderne wetenschap opkwam dat de gemiddelde leeftijd ergens onder de 50 jaar lag (dat was het bv nog aan het begin van de 20e eeuw)
Klopt, dat kwam vooral door de hoge kindersterfte die het gemiddelde fors omlaag trok. Ga maar na: op 1 iemand van 100 zet je 3 kinderen die vlak na de geboorte sterven. Je gemiddelde leeftijd wordt dan 33
Red je het leven van 1 kind dan stijgt je gemiddelde leeftijd ineens al naar 50. Onderschat dat aspect niet.

Iedereen koste wat kost in leven houden heeft ook negatieve consequenties zoals overbevolking, voedselschaarste, watertekorten, klimaatverandering etc. Je kunt niet zomaar zeggen dat als je het leven redt van veel mensen dat dat perse positief is. Dat kan op de lange termijn ook enorm negatief uitpakken.

Jij vindt dat we alles in het werk moeten stellen om iedereen zo lang mogelijk in leven te houden, ik sta daar persoonlijk heel anders in. Ik verwacht en verlang niet van de maatschappij dat ze alles stilzetten om mijn leven te redden. Dat zou nogal egoistisch van mij zijn.
redwing schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:00:
[...]
Het ergste is trouwens dat de groepen die zo klagen aan de ene kant alles vrij willen hebben, maar aan de andere kant vaccinaties weigeren. En dan niet doorhebben dat die 2 hand in hand gaan.
Er is ook nog zoiets als immuniteit. Zie ZA link hierboven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 16:50
Ik zie het nieuwe GGD cijfer van vandaag, besmettingen week-op-week nauwelijks gestegen. Past in de trend van dalende R-waarde.

Het lijkt of er een weer-effect in zit. Vanaf begin vorige week is het zonniger en warmer aan het worden. Dat coincideert met de betere cijfers die we sinds gisteren zien. Als dat het geval is, dan hebben we anderhalve week aan hulp van Boven, en kan de prognose voor de derde golf een stuk omlaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 20:59
Metro2002 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:56:
Jij vindt dat we alles in het werk moeten stellen om iedereen zo lang mogelijk in leven te houden, ik sta daar persoonlijk heel anders in. Ik verwacht en verlang niet van de maatschappij dat ze alles stilzetten om mijn leven te redden. Dat zou nogal egoistisch van mij zijn.
Dus als iemand Covid krijgt, mag hij niet naar het ziekenhuis zeg jij ? Want zodra we dat wel toestaan gaat het mis, want bij het loslaten van de maatregelen kunnen de ziekenhuizen het niet meer aan.

De enige oplossing is vanaf dag 1 accepteren dat covid "erbij" hoort, en we dus geen pogingen gaan doen dat te behandelen in de ziekenhuizen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
t_captain schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:00:
Ik zie het nieuwe GGD cijfer van vandaag, besmettingen week-op-week nauwelijks gestegen. Past in de trend van dalende R-waarde.

Het lijkt of er een weer-effect in zit. Vanaf begin vorige week is het zonniger en warmer aan het worden. Dat coincideert met de betere cijfers die we sinds gisteren zien. Als dat het geval is, dan hebben we anderhalve week aan hulp van Boven, en kan de prognose voor de derde golf een stuk omlaag :)
Komt overeen met de inzichten van Martijn Broekman :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Jedi_Pimp schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:53:

[...]

Dit was een opmerkelijke omslag van Red Team lid van Zelst. Heb er gemengde gevoelens bij aangezien het Red Team al vanaf de zomer vorig jaar met verbazingwekkende voorstellen is gekomen en voor véél strengere maatregelen pleitte dan op dat moment (ook in het najaar) van kracht waren. Om dan nu met dit soort kritiek te komen, tja..
Laat ik voorop stellen dat ik het RedTeam ook niet superhoog heb zitten. Maar wat jij zegt, als zelfs de grootste lockdown/heftige maatregelen roepers van Nederland (want daar schaar ik ze wel onder) zeggen dat het niet zinvol is, dan heb je alleen Mark Ruttes woord nog over om de avondklok overeind te laten staan. Dat is wat mij betreft nietszeggend. Maar goed, ik wil zelf die hele discussie over de avondklok ook niet nogmaals oprakelen. Denk dat we nu wel als feit kunnen vaststellen dat de avondklok vooral een politiek dingetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Robkazoe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:49:
[...]

met als belangrijkste:
[Twitter]
[Twitter]
Dat is leuk, cijfers van iemand die ook een grafiekje in elkaar kan frotten. (Kan ik ook hoor, helemaal niet moeilijk, ik heb ook verstand van data).
Maar ik (en velen met mij) heb toch iets meer op met de gerenommeerde ervaren wetenschappers die op dit moment het kabinet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 11:06

Sagat

Is pappa x2!

Robkazoe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Heb het hier gelezen. Volgens mij 2-3x oa cijfers van google, maar wellicht heb ik het iets te sterk verwoord.
Toegegeven dat was wel ook met de start van de avondklok.
Maar stel dat er aan het begin 9 mensen van de 10 zich er aan hielden, en nu nog maar 5 of zelfs 3, dan heb je imho nog steeds minder beweging en dus ontmoeting en mogelijke kans op infecties dan zonder een avond klok.
Op basis van wederom de getallen die ik hier meen gezien te hebben denk ik dat minimaal 5 redelijk in de richting zit.
Maar iets met menselijk geheugen.....dus vergeef me als ik mis zit.

En ja de combo met de bezoekers regeling maakt het exacte effect lastiger te bekijken, dus dan moet je ze samen bekijken. En vergeef me, misschien ben ik te cynisch of heb ik te weinig vertrouwen in de gemiddelde Nederlander, maar ik ben er van overtuigd dat met alleen de bezoekers regeling er meer ontmoetingen zouden plaats vinden dan zonder. Dus wat mij betreft mag je het zien als 1 bredere regel?
Gezien ze beide ook hetzelfde doel nastreven zie ik daar ook weinig problemen mee?
TrailBlazer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:41:
@Sagat de oudjes vaccineren help alleen tegen overlijden niet tegen IC opnames. Daar kwamen ze namelijk nooit.
Klopt, maar volgens mij is het wel zichtbaar dat er minder besmettingen zijn in die leeftijds groep, dus als je dat doortrekt lijkt het mij geen gekke aanname dat je met vaccinaties in andere leeftijdsgroepen uiteindelijk ook minder besmettingen krijgt en dus uiteindelijk minder mensen op de IC.

[ Voor 13% gewijzigd door Sagat op 31-03-2021 16:12 ]

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ConQuestador schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Dus als iemand Covid krijgt, mag hij niet naar het ziekenhuis zeg jij ? Want zodra we dat wel toestaan gaat het mis, want bij het loslaten van de maatregelen kunnen de ziekenhuizen het niet meer aan.
Dat weten we niet zeker, het is wel waarschijnlijk.
De enige oplossing is vanaf dag 1 accepteren dat covid "erbij" hoort, en we dus geen pogingen gaan doen dat te behandelen in de ziekenhuizen.
Dat doen we met griep ook volgens mij, de kwetsbare groepen komen ook niet in het ziekenhuis terecht maar sterven thuis of in het bejaardenhuis waar ze wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Yaksa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Dat is leuk, cijfers van iemand die ook een grafiekje in elkaar kan frotten. (Kan ik ook hoor, helemaal niet moeilijk, ik heb ook verstand van data).
Maar ik (en velen met mij) heb toch iets meer op met de gerenommeerde ervaren wetenschappers die op dit moment het kabinet adviseren.
Dan moet het RIVM daar meer duidelijkheid over geven en niet bezoekbeperking max 1 op één hoop van de avondklok gooien. Dan worden dingen transparant. Dat is het nu niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 13-10 12:31

pro_6or

amateur_60r

ConQuestador schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Wat is dit voor morbide fantasie? Weet je hoe veel doden dit zou hebben opgeleverd? Er zijn alleen al duizienden 40ers behandeld in het ziekenhuis , ouder worden et er snel veel meer. Dit soort gedachtengoed zou toch maar een heel laag percentage van de bevolking geaccepteerd hebben?

Het enige wat nodig is is wat extra zuurstof. Tenminste dat is het allerbelangrijkste.

Ik vind juist wel dat we met zijn allen (als samenleving) de plicht hebben om mensen die helaas heel erg ziek worden te helpen. Een jaar met minder vrijheden. Het is trouwens (gelukkig) ook geen keuze, het staat in de grondwet dat we recht te leven respecteren.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sagat schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Klopt, maar volgens mij is het wel zichtbaar dat er minder besmettingen zijn in die leeftijds groep, dus als je dat doortrekt lijkt het mij geen gekke aanname dat je met vaccinaties in andere leeftijdsgroepen uiteindelijk ook minder besmettingen krijgt en dus uiteindelijk minder mensen op de IC.
Ik denk dat we het vooral moeten gaan hebben van de groep 60-65. Die zijn sterk vertegenwoordigd op de IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TrailBlazer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat we het vooral moeten gaan hebben van de groep 60-65. Die zijn sterk vertegenwoordigd op de IC.
En daar zijn ze dus ook precies tegelijk mee begonnen met vaccineren (parallel) aan van oud naar jonger terug.

Want dat is idd de grote groep. Zodra dat ver genoeg is gaan de maatregelen snel worden afgebouwd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 20:59
pro_6or schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Wat is dit voor morbide fantasie? Weet je hoe veel doden dit zou hebben opgeleverd? Er zijn alleen al duizienden 40ers behandeld in het ziekenhuis , ouder worden et er snel veel meer. Dit soort gedachtengoed zou toch maar een heel laag percentage van de bevolking geaccepteerd hebben?

Het enige wat nodig is is wat extra zuurstof. Tenminste dat is het allerbelangrijkste.

Ik vind juist wel dat we met zijn allen (als samenleving) de plicht hebben om mensen die helaas heel erg ziek worden te helpen. Een jaar met minder vrijheden. Het is trouwens (gelukkig) ook geen keuze, het staat in de grondwet dat we recht te leven respecteren.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook absoluut tegen dit soort acties. Ik ben voorstander van maatregelen.
Ik was juist de gedachtegoed van metro2002 aan het doortrekken om duidelijk te maken wat het eigenlijk inhield als we gingen doen wat hij wil

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Robkazoe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik het RedTeam ook niet superhoog heb zitten. Maar wat jij zegt, als zelfs de grootste lockdown/heftige maatregelen roepers van Nederland (want daar schaar ik ze wel onder) zeggen dat het niet zinvol is, dan heb je alleen Mark Ruttes woord nog over om de avondklok overeind te laten staan. Dat is wat mij betreft nietszeggend. Maar goed, ik wil zelf die hele discussie over de avondklok ook niet nogmaals oprakelen. Denk dat we nu wel als feit kunnen vaststellen dat de avondklok vooral een politiek dingetje is.
Precies hoe ik er over denk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ConQuestador schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook absoluut tegen dit soort acties. Ik ben voorstander van maatregelen.
Ik was juist de gedachtegoed van metro202 aan het doortrekken om duidelijk te maken wat het eigenlijk inhield als we gingen doen wat hij wil
Dat dacht ik al, was duidelijk denk ik, maar het was lastig om juist gequote te reageren. Had ik er even bij moeten zetten. sorry. We spreken idd over een soort hypothese zeg maar.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Robkazoe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:06:
[...]
Maar goed, ik wil zelf die hele discussie over de avondklok ook niet nogmaals oprakelen. Denk dat we nu wel als feit kunnen vaststellen dat de avondklok vooral een politiek dingetje is.
Maar omdat jij dat denkt moeten we het als feit aanvaarden dat het een politiek dingetje is?
Ik dacht 't niet, nog niet misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Inderdaad en zo bereik je eerder groepsimmuniteit zoals in Zuid Afrika gebeurd is.

Je ziet nu ook al uit de cijfers van sanquin dat een behoorlijk deel van de bevolking intussen al antistoffen heeft en met zoveel besmettingen per dag is dat ook niet vreemd.

En hier wordt telkens geschermd met Brazilie als hét voorbeeld van wat er gebeurd met een land als je niks doet maar er zijn nog meer landen die niks of amper wat doen waar het heel anders verloopt (Zweden, Zuid Afrika, bepaalde staten in de VS zoals de Dokota's, Florida etc)
Zweden heeft wel degelijk wat gedaan, alleen omdat de bevolkingsdichtheid veel lager is, heb je ook minder maatregelen nodig. In de grote steden zijn daar b.v. wel degelijk maatregelen geweest. Precies hetzelfde geldt ook voor de VS. Je leest heel veel dat daar weinig maatregelen zijn geweest, maar als je ter plekke bent geweest had je gezien dat de praktijk wat anders is. Heel veel mensen hebben daar alsnog allerlei maatregelen gehouden, en dat geldt ook voor Florida. Maar wat je in Florida ziet is dat het aantal doden ook een stuk hoger ligt, terwijl de economie alsnog veel last heeft van covid (dus veel kosten voor weinig winst)

Maar het beste voorbeeld blijft natuurlijk ons eigen land. Trek de stijgende lijn van de 1e golf een maandje door en zie dat het ziekenhuis dan 100% overboekt was geweest. Iets soortgelijks zie je bij de 2e golf (alleen doordat er al veel maatregelen waren een stuk minder)
Stellig zeggen dat de maatregelen wel moeten helpen is net zo goed niet onderbouwd als stellig zeggen dat de maatregelen niet helpen. We weten het gewoon niet, de data daarover is te inconsistent en de verschillen tussen landen te groot (genetische aanleg, klimaat, bevolkingsdichtheid etc)
Je ziet wereldwijd steevast dat maatregelen inzetten helpt. Sommige maatregelen werken wat beter dan anderen, maar er zijn heel veel voorbeelden te vinden waarbij extra maatregel een paar weken later zorgen voor een vermindering in de besmettingen en vv. Dat is dus veel beter te onderbouwen dan blijven stellen dat maatregelen niets doen.
Zeggen dat iets geen optie is (de natuur zijn gang laten gaan) is jouw mening. Ik vind het namelijk wél een optie en dat is dan mijn mening. Aan beide meningen hangen consequenties.
Het is een mening, maar de reden dat het voor mij geen optie is, is omdat je dan na een paar maanden alsnog in precies dezelfde situatie zit. Zodra het ziekenhuis te vol ligt gaan mensen zelf de quarantaine opzoeken en ligt je land alsnog plat. Alleen dan ongecontroleerd.
Iedereen koste wat kost in leven houden heeft ook negatieve consequenties zoals overbevolking, voedselschaarste, watertekorten, klimaatverandering etc. Je kunt niet zomaar zeggen dat als je het leven redt van veel mensen dat dat perse positief is. Dat kan op de lange termijn ook enorm negatief uitpakken.
Tja, als je daar naar wilt kijken moet je 50% van de bevolking 'afschieten'. Voor de wereld zou dat heel veel schelen, alleen is dat niet echt een optie. Het aantal doden dat Covid zou kunnen veroorzaken is vele malen lager, dus zou amper invloed hebben op het geheel.
Je vergeet hier dat het juist niet om het individu gaat. De maatregelen zijn er voor het geheel, niet voor het individu. Als het alleen een probleem van het individu zou zijn (wat je zou hebben als de ziekenhuizen niet overbelast zouden raken) is het een ander verhaal. Dan krijg je precies wat we doen met het griepvirus. Maar als je dit met Covid zou willen doen komt het er op neer dat je getest wordt bij binnenkomst ziekenhuis en dan geweigerd wordt als je positief bent. Doe je dat niet zorg je voor een enorme impact op de rest van de zorg.
[...]
Er is ook nog zoiets als immuniteit. Zie ZA link hierboven.
Als je ZA vergelijkt met Nederland had je nu al meer dan 35k doden gehad. En dat is nog laag geschat omdat daar veel niet wordt bijgehouden, dus zelfs de oversterfte is een grove schatting. Daarnaast was het bij hun zomer in de tijd dat de daling inzette. Iets wat er ook hier verwacht wordt. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er daar gaat gebeuren als ze weer richting winter gaan. Heel belangrijk hier is ook dat er grote delen (vooral de drukkere delen) juist een van de strengste lockdowns hebben gehad.

Punt blijft wel dat je moet bedenken over welke tijd je het precies hebt. Aan het begin van de crisis had je zeker maatregelen nodig, die 1e piek had anders heel rap gezorgd voor een overbelast ziekenhuis. Ook bij de 2e piek zag je dat het richting overvolle ziekenhuizen ging. Als je echter naar de huidige golf kijkt, denk ik dat je veel meer een discussie kunt hebben. Zelfs als je nu een grotere stijging zou krijgen is het de vraag of dat echt een probleem zou zijn. Met de zomer die er aan komt en de kwetsbare groepen die gevaccineerd worden is er steeds meer een natuurlijke demping.

Oftewel begin van dit jaar kon je er niet omheen dat er maatregelen nodig waren. Als ik naar nu kijk denk ik dat het nog steeds slim is en dat het doden voorkomt, maar ik denk ook dat het zonder maatregelen niet meer al te erg uit de hand zou lopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Kabinet: tienduizenden Nederlanders kunnen in april naar proefevenementen

Het kabinet gaat meerdere fiedlab-achtige evenementen toestaan waarbij mensen kunnen deelnemen aan een evenement nadat ze een serie toegangstesten hebben doorlopen. Dit zou gaan gelden voor:
  • musea
  • theaters
  • sportlocaties
  • monumenten
  • poppodia
  • casino’s
  • dierentuinen
  • attractieparken
  • zwembaden
  • speelhallen
  • sporthallen
Verder is er nog weinig concrete informatie. Wat verstaan we onder toegangstesten voor het zwembad, moet je een PCR test kunnen overleggen voor je een baantje mag trekken in het lokale zwembad? (Wordt mogelijk nogal prijzig bezoekje op die manier). Idem voor een sport beoefenen in een sporthal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:59
CMD-Snake schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:33:

Het kabinet gaat meerdere fiedlab-achtige evenementen toestaan waarbij mensen kunnen deelnemen aan een evenement nadat ze een serie toegangstesten hebben doorlopen. Dit zou gaan gelden voor:
  • musea
  • theaters
  • sportlocaties
  • monumenten
  • poppodia
  • casino’s
  • dierentuinen
  • attractieparken
  • zwembaden
  • speelhallen
  • sporthallen
Verder is er nog weinig concrete informatie. Wat verstaan we onder toegangstesten voor het zwembad, moet je een PCR test kunnen overleggen voor je een baantje mag trekken in het lokale zwembad? (Wordt mogelijk nogal prijzig bezoekje op die manier). Idem voor een sport beoefenen in een sporthal.
Snap gewoon niet dat ze hiermee zo laat mee starten. Maar ach, gaan ze ook echt wat doen met de uitkomsten? Vorige fieldlabs waren allemaal met een positief resultaat. Lijkt me simpel, niemand die binnen is, is positief getest. Dus kan er ook niemand besmet raken..

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

pro_6or schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Wat is dit voor morbide fantasie? Weet je hoe veel doden dit zou hebben opgeleverd?
Het is geen morbide fantasie, ik ben bloedserieus. Ik weet niet hoeveel extra doden het zou hebben opgeleverd net zoals dat jij dat niet weet. Misschien hadden we wel minder doden gehad omdat mensen schrikken van de ernst van het virus en voorzichtiger handelen.
Misschien helpen we toekomstige generaties de vernieling in doordat we overbevolking in stand houden wat wellicht véél meer doden op gaat leveren.
Wie weet zorgt het vaccin wel voor een supermutatie die uiteindelijk de halve bevolking omlegt.

We dénken dat we het juiste doen maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. We denken de natuur te slim af te zijn maar dat is vaak voor de korte termijn. Onze zogenaamde 'intelligente oplossingen' blijken vaker wel dan niet allerlei vervelende consequenties te hebben.

Monocultuur in de landbouw is heel efficient maar wel een probleem op de lange termijn door de bodemverarming.

Electrisch licht heeft ons heel veel voordeel gebracht (minder branden, minder koolmonoxide vergiftiging etc) maar de manier waarop we stroom opwekken heeft ons nu een groot probleem gegeven.

Landbouwgif hielp fantastisch tegen het ongedierte, helaas ook tegen de bijenpopulatie

Onze levensverwachting is door de ziekenzorg en bepaalde vaccins voor kleine kinderen enorm toegenomen, het nadeel is dat we nu met zóveel mensen op aarde zitten we niet alleen meer diersoorten dan ooit tot uitsterven hebben gebracht, we staat intussen zelf ook op de lijst van bedreigde diersoorten met de dreigende drinkwater en voedseltekorten.

Onze moderne landbouw heeft het mogelijk gemaakt dat we met 7 miljard mensen op aarde zijn ipv rond de 1 miljard. Het nadeel is wederom: Overbevolking en compleet afhankelijk geworden zijn van die landbouwtechnieken (die niet vol te houden zijn)

Voedselhulp aan arme landen heeft gezorgd voor een babyexplosie waardoor ze weer nóg meer voedsel nodig hebben.

en zo kan ik nog wel duizend voorbeelden geven waarin we denken iets goed te doen (en dat lijkt vaak ook zo op de korte termijn) maar de lange termijngevolgen negeren we.
Het staat niet in de grondwet maar in het Europees verdrag van de rechten van de mens en dat artikel betekent ook niet dat we koste wat koste elk leven moeten redden. Het betekent alleen dat we bv geen doodstraf hebben, er regels gesteld worden aan abortus en euthanasie en de overheid je niet zomaar overhoop mag schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:33:

• musea
  • theaters
  • sportlocaties
  • monumenten
  • poppodia
  • casino’s
  • dierentuinen
  • attractieparken
  • zwembaden
  • speelhallen
  • sporthallen
Ik schat dat dat straks snel naar (eigen) sneltesten toe gaat. De 1e zijn al in de apotheek te krijgen en dat zal heel rap toenemen. Voor die hoef je niet te ver je neus in, dus de test zelf stelt niets meer voor. Ze zijn 85% nauwkeurig. Zeker als je bedenkt dat bij zo'n fieldlab de controle wat strenger zal zijn heb je daar niet te maken met de 50% die de positieve uitslag naast zich neerlegt.

Dat gaan dus allemaal prima uitslagen worden met hier en daar een keertje een paar besmettingen. Dat is een mooie opstap om over een week of 6 versoepelingen te krijgen. Dan zijn de de vaccinaties aan de groepen toegediend die veel in het ziekenhuis komen (planning kan een paar weken heen en weer schuiven afhankelijk van hoe het gaat met de vaccinaties)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

https://www.spanjevandaag...rand-en-natuur-in-spanje/

Ik weet niet of dit een vroege 1 april grap is maar als dit het nieuwe normaal is.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
redwing schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Ik schat dat dat straks snel naar (eigen) sneltesten toe gaat. De 1e zijn al in de apotheek te krijgen en dat zal heel rap toenemen. Voor die hoef je niet te ver je neus in, dus de test zelf stelt niets meer voor. Ze zijn 85% nauwkeurig. Zeker als je bedenkt dat bij zo'n fieldlab de controle wat strenger zal zijn heb je daar niet te maken met de 50% die de positieve uitslag naast zich neerlegt.

Dat gaan dus allemaal prima uitslagen worden met hier en daar een keertje een paar besmettingen. Dat is een mooie opstap om over een week of 6 versoepelingen te krijgen. Dan zijn de de vaccinaties aan de groepen toegediend die veel in het ziekenhuis komen (planning kan een paar weken heen en weer schuiven afhankelijk van hoe het gaat met de vaccinaties)
Zelftesten gaat niet werken in zo'n situatie, geen controle op mogelijk. Een zaaleigenaar wil geen kort geding aan z'n broek hebben omdat er toch een superspreader in de zaal zat die zo graag zijn idool wilde zien dat ie het risico anderen te besmetten te laag had ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yaksa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Zelftesten gaat niet werken in zo'n situatie, geen controle op mogelijk. Een zaaleigenaar wil geen kort geding aan z'n broek hebben omdat er toch een superspreader in de zaal zat die zo graag zijn idool wilde zien dat ie het risico anderen te besmetten te laag had ingeschat.
Die dingen geven binnen 15 minuten de uitslag. Desnoods zet je een rij op waar je mensen onder controle laat testen en verderop even wachten. Maar het is wederom vooral wat ik denk dat gaat gebeuren. Bij de eerste fieldlabs nog heel streng testen, en dat daarna versoepelen.
Sowieso heeft zo'n lab anders weinig nut, als je heel streng controleert op zo'n test zal het geen bal uitmaken hoe mensen zich gedragen. Niemand besmet=geen verdere besmettingen ten slotte.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Metro2002 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Het is geen morbide fantasie, ik ben bloedserieus. Ik weet niet hoeveel extra doden het zou hebben opgeleverd net zoals dat jij dat niet weet. Misschien hadden we wel minder doden gehad omdat mensen schrikken van de ernst van het virus en voorzichtiger handelen.
Misschien helpen we toekomstige generaties de vernieling in doordat we overbevolking in stand houden wat wellicht véél meer doden op gaat leveren.
Wie weet zorgt het vaccin wel voor een supermutatie die uiteindelijk de halve bevolking omlegt.

We dénken dat we het juiste doen maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. We denken de natuur te slim af te zijn maar dat is vaak voor de korte termijn. Onze zogenaamde 'intelligente oplossingen' blijken vaker wel dan niet allerlei vervelende consequenties te hebben.

Monocultuur in de landbouw is heel efficient maar wel een probleem op de lange termijn door de bodemverarming.

Electrisch licht heeft ons heel veel voordeel gebracht (minder branden, minder koolmonoxide vergiftiging etc) maar de manier waarop we stroom opwekken heeft ons nu een groot probleem gegeven.

Landbouwgif hielp fantastisch tegen het ongedierte, helaas ook tegen de bijenpopulatie

Onze levensverwachting is door de ziekenzorg en bepaalde vaccins voor kleine kinderen enorm toegenomen, het nadeel is dat we nu met zóveel mensen op aarde zitten we niet alleen meer diersoorten dan ooit tot uitsterven hebben gebracht, we staat intussen zelf ook op de lijst van bedreigde diersoorten met de dreigende drinkwater en voedseltekorten.

Onze moderne landbouw heeft het mogelijk gemaakt dat we met 7 miljard mensen op aarde zijn ipv rond de 1 miljard. Het nadeel is wederom: Overbevolking en compleet afhankelijk geworden zijn van die landbouwtechnieken (die niet vol te houden zijn)

Voedselhulp aan arme landen heeft gezorgd voor een babyexplosie waardoor ze weer nóg meer voedsel nodig hebben.

en zo kan ik nog wel duizend voorbeelden geven waarin we denken iets goed te doen (en dat lijkt vaak ook zo op de korte termijn) maar de lange termijngevolgen negeren we.

[...]

Het staat niet in de grondwet maar in het Europees verdrag van de rechten van de mens en dat artikel betekent ook niet dat we koste wat koste elk leven moeten redden. Het betekent alleen dat we bv geen doodstraf hebben, er regels gesteld worden aan abortus en euthanasie en de overheid je niet zomaar overhoop mag schieten.
Dat is in feite wat je voorstelt. Maar dan wel op zo'n manier afschieten dat je eerst nog een paar dagen ligt te rochelen op straat.

Dat vraagt dus zeer goede schutters en die hebben we ook niet in groot genoege getalen. Dan moeten we dus in lock down om te wachten to er genoeg nieuwe schutters zijn opgeleid of accepteren dat we onze medemensen maar mondjesmaar kunnen omleggen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Metro2002 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:50:
https://www.spanjevandaag...rand-en-natuur-in-spanje/

Ik weet niet of dit een vroege 1 april grap is maar als dit het nieuwe normaal is.........
Het is in ieder geval duidelijk; niet de voordeur uitlopen zonder mondkapje.
Ook makkelijker te handhaven, zonder mondkapje val je, voordat je een winkel inloopt, al op.
Het zal wel net zoiets worden als de autogordel, moest ook iedereen even aan wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Yaksa schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:57:
[...]

Ook makkelijker te handhaven, zonder mondkapje val je, voordat je een winkel inloopt, al op.
Het zal wel net zoiets worden als de autogordel, moest ook iedereen even aan wennen.
Jij wilt wennen aan een mondkapje overal? Ik niet. Dit gaat denk ik heel wat toeristen kosten.

Je vergelijking met de autogordel gaat ook nogal mank, een autogordel is een bewezen effectief ding, een mondkapje buiten heeft geen enkel effect en binnen slechts beperkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

voortaan met een wortel in je anus over straat of naar het strand zal vast ook wennen, heeft net zoveel nut, en ga ik eveneens niet aan beginnen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-10 06:35
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:01:
[...]

voortaan met een wortel in je anus over straat of naar het strand zal vast ook wennen, heeft net zoveel nut, en ga ik eveneens niet aan beginnen
slowchat/
Dat heeft wel nut want daarmee ga je helemaal niet meer naar buiten.
/slowchat

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Een mondkapje heeft een veel grotere negatieve impact op de samenleving dan een autogordel. Gezichtsuitdrukking zijn moeilijker in te schatten, je bent minder verstaanbaar en als brildrager zie ik geen fuck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Het is nog steeds voor iedereen de vraag of dat groeps immuniteit is, of dat het gewoon wachten op golf 3 is :?

Over Brazilie ging ook al eerder zo'n zelfde verhaal rond.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2021 17:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 00:52
Als het mondkapje overal verplicht wordt hou ik wel op met leven.
Als slechthorend persoon is er dan geen enkele reden meer om met mensen af te spreken. Je verstaat ze toch niet.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 31-03-2021 17:16 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Er is nog helemaal nergens groepsimmuniteit. Dat kan gewoon nog niet. Duurt ook jaren.

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 43 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.