Gonadan schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:24:
De inschatting van de verhoogde besmettelijkheid van de
UK-variant is vanaf het begin bewust te hoog geweest en dat is als argument gebruikt om in een soort stuip te schieten qua maatregelen. Niet in lijn met de strategie ervoor en erna.
Met name een woord als ‘bewust’ trekt de aandacht omdat je zulke claims in dit topic dient te onderbouwen zoals de topic warning voorschrijft. Maar dat geldt uiteraard ook voor andere claims waar je je vooral lijkt te beperken tot stellingen door het gebruik van de persoonvorm ‘is’ of ‘was’ maar geen enkele keer met bronnen onderbouwd waarom het zo ‘is’ of ‘was’. Het ‘is’ gewoon zo blijkbaar. Of toch niet?
Dat die verhoogde besmettelijkheid in een later stadium, zoals eigenlijk al verwacht, heel erg mee bleek te vallen heeft werkelijk waar niets met maatregelen te maken. Dat is gewoon een eigenschap van het virus op zich die bewust 'worst case' ingeschat is.
Omdat je consequent je stellingen niet onderbouwt met brondata is het vrijwel onmogelijk om ze te weerleggen, maar je gaat blijkbaar uit van een gefixeerde situatie als ware elk virusdeeltje een legoblokje is dat er steeds op dezelfde manier uitziet en daarmee een vaste ‘besmettelijkheid’ kent. Dat lijkt mij een oversimplificatie van de manier waarop die besmettelijkheid kan worden vastgesteld.
Ten eerste treden er vrij consequent mutaties op bij dit virus en daarmee klopt die stelling al niet meer als je die biologische definitie zou hanteren, dus is het wel relevant om te weten welke definitie van ‘besmettelijkheid’ je hanteert. Bedoel je bijvoorbeeld infectiviteit? Of transmissie? Waar heb je het dus over?
Hieronder een Nat. Rev. Microbiol. (
IF 35) artikel waar de besmettelijkheid in de context van transmissie wordt uitgelegd en waarin de auteur ook benoemt dat het intermenselijk gedrag daarop uiteraard van invloed is (ik heb bold aangezet):
(...) Transmissibility is determined by the infectivity of the pathogen, the contagiousness of the infected individual, the susceptibility of the exposed individual, the contact patterns between the infected individual and the exposed individual, and the environmental stress exerted on the pathogen during transmission (...)
https://www.nature.com/articles/s41579-021-00535-6
Verder kloppen je stellingen wat betreft die hele hoge inschatting aantoonbaar niet als je de inschatting van Nederland vergelijkt met diverse andere landen zoals is gedaan op dia 10 van de technische briefing van 24 februari jl. en daar ook transmissie wordt bedoeld. Niks ‘bewust’ te hoog dus, eerder bewust goed genoeg:
https://www.tweedekamer.n...volg-het-live-24-februari
Begin maart stond in Science een artikel die de transmissie in de VK heeft geschat en beduidend hoger uitkwam dan de Nederlandse schatting op dia 10 als wederom dezelfde transmissie wordt bedoeld:
https://science.sciencema...3/03/science.abg3055.full
Daarin werd ook mobiliteit geanalyseerd om die transmissie te schatten en daarmee begrijp je neem ik aan ook dat de maatregelen die gelden en de mate van naleving daarvan een effect kunnen hebben op de schatting van die transmissie:
(...) To estimate mobility, we used anonymised mobility data collected from smartphone users by Google Community Mobility (11). Percentage change in mobility per day was calculated for each lower-tier local authority in England and a generalised additive model with a spline for time was fitted to these observations to provide a smoothed effect of the change in mobility over time (Fig. 1C). (...)
In hoeverre die hogere kans dan weer voor Nederland van toepassing is weet ik niet, maar zoals je ziet aan de betrouwbaarheidsintervallen is het niet zo eenvoudig om een percentage vast te stellen als je lijkt te doen voorkomen.
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Voor je hier dus heel stellig allemaal dingen gaat lopen beweren over ‘bewust’ hoog inschatten, lijkt het mij beter om die stellingen te onderbouwen zoals de topic warning stelt. Vooral omdat het daarmee duidelijk is
waarom je die bewering doet en of we dat allemaal maar gewoon moeten geloven. Ik doe dat laatste dus niet zomaar zoals je merkt, en ontdek bij herhaling in dit topic dat veel beweringen volkomen uit de lucht zijn gegrepen of gestoeld op niets meer dan hearsay.
Daar wilde ik het maar bij laten.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.