Jedi_Pimp schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:15:
[...]
Je hoeft je niet steeds te verontschuldigen hoor
Ik heb het idee dat de woordencombinatie "ouderen" en "afschermen" (of: afzonderen/beschermen) linea recta voor allerlei red flags zorgt bij een aantal Tweakers in dit topic. Ik denk niet dat jouw reactie volledig recht doet aan de positie van deze IC-arts en zijn motieven om dit stukje te schrijven. Een arts die spreekt vanuit zijn ambitie om zo goed mogelijk voor zijn patiënten te zorgen en hierbij een appèl doet op de verantwoordelijkheid van de groep mensen die helaas het hardste getroffen wordt dóór covid-19. Hij zegt niet dat ouderen zich moeten opsluiten in hun huis en er niet meer uit moeten komen. Hij pleit voor bewustwording van het feit dat mensen die besmet raken, hier zelf ook een rol in hebben.
Dan heeft hij, of de schrijver van dit artikel, het wel heel slecht verwoord. Ik citeer: "Deze groep moeten zich afzonderen. Kan dit? Ja, geen enkel probleem...".
Hij suggereert hiermee dat iedereen die erg vatbaar is, dus niet alleen ouderen maar ook mensen met kanker, COPD, hart- en vaatziekten, zich maar moeten afzonderen (helemaal thuisblijven) tot "een week of drie na vaccinatie". En dit is gewoon een utopische gedachte, het is gewoon niet mogelijk, zoals ik hiervoor al illustreerde. Niet om het minste dat genoeg mensen met onderliggende klachten en/of leeftijd van boven de 50/60, en dit zijn bij elkaar miljoenen Nederlanders, voor eem groot deel nog weken of zelfs maanden kunnen wachten alvorens ze aan de beurt zijn voor vaccinatie. Kort gezegd stelt hij dus gewoon dat die mensen gedurende al die tijd, plus 3 weken, maar ieder contact moeten mijden, boodschappen moeten laten bezorgen en verder maar binnen moeten blijven.
En ik weet niet hoe het bij jouw omgeving zit, maar de meeste "kwetsbaren" in mijn omgeving zijn al meer dan een jaar heel voorzichtig, veel meer dan anderen. Zij doen al meer dan een jaar gemiddeld gezien het voorzichtigste. Dit los van die categorie mensen, onafhankelijk van leeftijd, die "het allemaal maar overdreven vinden", die heb je er ook tussen (ook tussen 65+ers).
Dit alles om de "de rest" maar te kunnen laten doen wat ze willen (terrassen open, lekker in het café hangen, bioscoopje pakken etc.). Dit is een tweede punt waar zijn verhaal niet gaat werken: het allergrootste probleem van Covid is het gemak waar het zich mee verspreid. Niet het aantal doden, niet de IC bezetting, nee de verspreiding. Al die andere dingen zijn hooguit secundaire effecten van die massalen verspreiding. De boel zich maar laten verspreiden, zelfs onder jongere, gezondere mensen gaat op den duur daar slachtoffers opleveren (als in: mensen die in het ziekenhuis eindigen of erger). En dit blijkt nu al enige tijd uit de cijfers van de ziekenhuizen: de gemiddelde leeftijd van de opgenomen personen daalt. Deels omdat de oudsten, zwaksten al gevaccineerd zijn, maar ook omdat nieuwe varianten ook jongere mensen flink kan raken. Zo'n 5% van alle opgenomen patiënten is nog geen 10 jaar oud, meer dan de helft van alle paitënten is onder de 60. Het zijn zeer zeker niet alleen die oudjes die al met 1 been in het graf staan die door Covid in het ziekenhuis belanden.
Dat het stukje bij jou een emotionele snaar raakt, staat los van de bredere context waarin artsen zoals deze hun mening op een dergelijke wijze uiten.
Als je met emotionele snaar bedoeld dat ik het langzamerhand moe wordt van mensen die een te kortzichtige "oplossing" aandragen die alleen in een utopische, laboratorium achtige omgeving waar je alle variablene kunt bepalen werkt, dan ja..dat ik ben nogal zat.
Je kunt ook stellen: als iedereen op de hele wereld zich 3 weken in huis opsluit, alleen voedsel bezorgers de ronde doen en men alleen voor uiterste noodzaak naar t ziekenhuis gaat, dan is Covid binnen die 3 weken helemaal uitgestorven omdat het zich niet meer kan verspreiden. Dit zou nog veel sneller werken, het snelste van alles, sneller en effectiever dan vaccineren. Maar ook dit is een utopische gedachte, je krijgt het nooit voor elkaar.
Overigens blijf ik het bijzonder vinden dat er zo snel moord en brand geroepen wordt wanneer er dergelijke stukken over de leeftijdscategorie 60 - 80 worden geschreven, terwijl jongeren en jongvolwassenen bij de vleet worden weggezet als niet-solidair, asociaal en aanstellers. Ik heb veelvuldig gelezen (ook in dit topic) dat "jongeren de schuld zijn van de derde golf" en vergelijkbare, waanzinnige uitspraken zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Het spijt me, maar intergenerationele solidariteit werkt twee kanten op.
Heb je mij horen zeggen dat jongeren het schuld zijn? Nee, dacht het niet. Het probleem zit hem, klaarblijkelijk, overal in de bevolking bij mensen die het niet serieus nemen, of "het zat zijn" en dan b.v. ondanks klachten zich niet laten testen en zich niet een paar dagen willen afzonderen. Enkele pagina's terug in dit topic plaatste iemand nog de resultaten van een onderzoek naar de naleving van de maatregelen en zaken als "thuisblijven bij klachten" werd door met moeite 40% van de ondervraagden nageleefd. Sorry hoor, maar als je dat doet, en nee ik bedoel niet als je zeker weet dat het alleen weer de jaarlijkse hooikoorts klachten zijn, dan ben je onderdeel van het probleem. Wanneer iedereen bij klachten of een vermoeden direct het zekere voor het onzekere zou nemen, dus testen en een paar dagen quarantaine aanhouden, dan hadden heel veel andere maatregelen niet nodig geweest (mondkapjes, gesloten horeca, gesloten bioscopen). Maar aangezien schijnbaar bijna 60% zich hier niet aan wil houden, kan je dat allemaal niet toelaten omdat je dan weer fenomenen krijgt van hele bioscoopzalen vol die in een avond besmet raken.
Jongeren hebben het relatief gezien zwaar te voortduren gekregen, hoofdzakelijk omdat hun baantjes bijna als eerste op de schopstoel stonden (hulpjes in de horeca e.d.). Echter de algehele klaagzang van "vereenzaming" geloof ik niet zo in. Ik werk ook al meer dan een jaar fulltime thuis, heb in die hele periode 1 keer mn collega's in levende lijve gezien, beperk bezoek ook zoveel mogelijk (hoofdzakelijk ouders en schoonouders). Voor de jongeren is t niet zo heel anders, of ik nu vanuit thuis werk of zij vanuit thuis studeren. Zij kunnen ook, net als ik, wat bezoek ontvangen of ergens op bezoek gaan. Beiden kunnen we lekker naar buiten, wandelen, fietsen skateboarden, daar mensen spreken en ontmoeten, zij het niet met hele grote groepen tegelijk. En als er een groep is die normaal al heel veel digitaal contact heeft met mensen, via social media etc., dan is het de jeugd wel. Of zijn al die vrienden op Facebook en Instagram toch niet echt zo geweldig, niet echte vrienden (dit is meer een opmerking richting social media).
En daarbij denk ik dat de uitgangssituatie van de jongeren gewoon ook al stressvoller was, door hoe nu het (hoger) onderwijs in elkaar steekt. Je propedeusejaar verknallen, ja dan moet je maar van de opleiding af. Basisbeurs? Nee je tienduizenden euro's lenen en betaal het daarna maar terug, als je een baan vindt die genoeg betaald. Dit i.c.m. bijbaantjes die toch al onzeker/wisselend waren en nu direct wegvielen (door sluitint horeca) en ze hebben gewoon een enorm financieel en toekomstprobleem. Maar de basis ligt hem daar bij een brak onderwijssysteem, niet zo zeer deze pandemie.
De pandemie heeft in die zinne bepaalde pijnpunten in de samenleving naar boven gebracht, net zoals dat je vaker in dichtbevolkte steden (Randstad) geklaag hoort over maatregelen waardoor men daar meer thuis moet vertoeven, in relatief veel kleinere woningen/appartementen. Klachten zijn begrijpelijk, als je het vergelijkt met iemand in een buitengebied, met een voor hetzelfde geld veel ruimere woning met een flink tuin, maar men wilde graag in de binnenstad van Amsterdam, Den Haag of Utrecht wonen (om tal van redenen). Nu zie je die trend al keren, hoofdzakelijk omdat werken op afstand meer de norm wordt. Je hoeft dus niet meer in Amsterdam te wonen voor die werkgever die in het centrum zit.