Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Wanneer jij al die beren die je elke keer op de weg ziet had doodgeschoten was je nu allang een steenrijke bonthandelaar geweest. Waarmee ik bedoel te zeggen; in een tijd van crisis moet je gewoon de tering naar de nering zetten en niet overal het negatieve van proberen in te zien. De regering is ons niet aan het pesten, diegene die de kantjes overal van aflopen en de regels in hun eigen voordeel uitleggen, die zijn ons aan het pesten.
Even over dat kantjes overal van aflopen...

Je bedoelt hier ook de leden van het kabinet mee die niet in quarantaine gaan na contact met Mona Keijzer? En Ollongren die na een test doodleuk aan het werk gaat? En Rutte die nog steeds fysiek naar kantoor gaat?

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 27-03-2021 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:26
Stoney3K schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Tja, en daar ben ik het dus niet mee eens, want ik vind dat de maatregelen in het algemeen hun houdbaarheidsdatum inmiddels echt royaal voorbij zijn gegaan.

De maatregelen worden nu te veel als doel op zich gezien en niet meer als een middel om het virus in de hand te houden (samen met vaccinatie), en ik heb ook de indruk dat er steeds meer grenzen gepusht worden om te kijken hoe ver de maatregelen kunnen gaan.

Dan kun je wel roepen 'hellend vlak', maar dat is een hellend vlak wat nu inmiddels een jaar lang aan de hand is. En niet alleen 'het volk', maar ook een hoop ondernemers worden er nu de dupe van.

Ik ben echt niet van mening dat iedereen "zo veel mogelijk" moet doen, want dat betekent dat we het beste iedereen gewoon in huis op moeten sluiten. Ik vind juist dat iedereen het minimaal noodzakelijke moet doen zodat de kwaliteit van leven voor iedereen ook behouden blijft.

Laten we lekker gaan leven, in plaats van ons te laten leven door een virus.
Dat is gewoon aantoonbare onzin die je hier aan het verkondigen bent. De zorg zit nog steeds propvol, iedereen wil van de maatregelen af, maar in jouw ogen worden de maatregelen alleen maar in stand gehouden om het volk en ondernemers te pesten. De maatregelen zijn in die zin eigenlijk nog niet eens het minimaal noodzakelijke om de kwaliteit van leven voor iedereen te behouden, want de zorg zit nog steeds te vol, de cijfers stijgen nog steeds en voorlopig gaan vaccinaties nog niet de verlichting brengen waarmee we de teugels kunnen laten vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Inderdaad. Je kan bij menig winkel nog gewoon zonder afspraak binnen komen en gelukkig geen haan die er naar kraait.

Winkelen zonder afspraak? Dat is bijzonder eenvoudig: ‘Komt u maar binnen, hoor’
De regels negeren als voorbeeld van een goede oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22
Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:51:
[...]
De maatregelen zijn in die zin eigenlijk nog niet eens het minimaal noodzakelijke om de kwaliteit van leven voor iedereen te behouden.
En die bewering geloof ik dus niet. Ik denk echt dat er ruimte is voor versoepelingen, vooral van maatregelen die in principe nul of heel weinig invloed hebben op de aantallen besmettingen.

Wat je daarmee namelijk doet is een signaal afgeven dat je de effectiviteit van de maatregelen serieus blijft beoordelen, en daarmee meer vertrouwen uitstraalt. En dat zorgt ervoor dat de basisregels door iedereen beter worden opgevolgd.

Elke keer een wijzend vingertje met "Foei!" terwijl je zelf in de media komt met het negeren van diezelfde basisregels, veroorzaakt het omgekeerde: Dan krijg je dat het volk de overheid niet meer vertrouwt. Komt te voet, gaat te paard. En Postbus 51-spotjes met "Zonder dat je het weet kun je toch anderen besmetten!" helpen daarin ook niet, want daarmee zeg je dat mensen hunzelf niet eens mogen vertrouwen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Stoney3K schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:57:
En die bewering geloof ik dus niet. Ik denk echt dat er ruimte is voor versoepelingen, vooral van maatregelen die in principe nul of heel weinig invloed hebben op de aantallen besmettingen.
A) Ruimte is er eigenlijk niet omdat de cijfers nog steeds te hoog zijn, dus er zouden eerder extra maatregelen genomen moeten worden
B) Kom maar met het lijstje van maatregelen waarvan het effect aantoonbaar nul of extreem beperkt is en dus zonder probleem afgeschaft kunnen worden, rekening houdend met het feit dat de cijfers eigenlijk al niet goed zijn en er dus eigenlijk extra gedaan zou moeten worden
Wat je daarmee namelijk doet is een signaal afgeven dat je de effectiviteit van de maatregelen serieus blijft beoordelen, en daarmee meer vertrouwen uitstraalt. En dat zorgt ervoor dat de basisregels door iedereen beter worden opgevolgd.
Ik denk eerder dat als er nu versoepeld wordt, mensen gaan denken dat het allemaal over is en alles weer kan, en dan kan je die basisregels die het meeste effect hebben ook wel gedag zeggen, want dan gaat ook niemand zich daar nog aan houden.
Elke keer een wijzend vingertje met "Foei!" terwijl je zelf in de media komt met het negeren van diezelfde basisregels, veroorzaakt het omgekeerde: Dan krijg je dat het volk de overheid niet meer vertrouwt. Komt te voet, gaat te paard. En Postbus 51-spotjes met "Zonder dat je het weet kun je toch anderen besmetten!" helpen daarin ook niet, want daarmee zeg je dat mensen hunzelf niet eens mogen vertrouwen.
Zeker, dat helpt niet, maar doet aan de rest niets af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Ik denk eerder dat als er nu versoepeld wordt, mensen gaan denken dat het allemaal over is en alles weer kan, en dan kan je die basisregels die het meeste effect hebben ook wel gedag zeggen, want dan gaat ook niemand zich daar nog aan houden.
De keerzijde is dat als je nu op dezelfde manier doorgaat of je zelfs gaat verzwaren, dat je van iedereen een dikke middelvinger krijgt en het effect ook naar beneden gaat. Dat zie je nu al met de volle pleinen waar iedereen met zijn bekertje afhaalkoffie gaat zitten.

Tuurlijk kun je dat oplossen, door overal politieagentje te gaan spelen. Maar dat moet je gewoon niet willen, het middel is nu al erger dan de kwaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yaksa schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:13:
Het enige essentiële in deze hele crisis is dat iedereen zoveel mogelijk zou moeten bijdragen, op welk vlak dan ook, om het virus te stoppen.
Boxer, who has now had time to think things over, voiced the general feeling by saying: "If Comrade Napoleon says it, it must be right." And from then on he adopted the maxim, "Napoleon is always right," in addition to his private motto of "I will work harder."
Zo langzamerhand begint het zo over te komen als we weer opgeroepen om nog meer ons best te doen en nog meer bij te dragen. De meeste kruipen al redelijk op hun tandvlees qua psychische gesteldheid en het enige wat het kabinet doet is zeggen dat we nog harder moeten werken en nog even moeten volhouden. Dat even volhouden zou dus naar verwachting nog 2 tot 3 maanden zijn, wat ook nog onderhevig is aan externe factoren en dat is nog de gunstigste lezing.

Ik verbaas mij dan ook dat De Jonge kennelijk niet wil of kan begrijpen waarom de weerstand steeds groter wordt.
Yaksa schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:01:
Buiten dat diegene die jij noemt gewoon binnen de bestaande regels hun werk doen kan ik ook nog wel een paar 'zogenoemde' voorbeelden noemen die rondgaan op wappie feesboek pagina's.
Onze leiders houden we nu eenmaal aan hogere standaarden. Het kabinet legt de regels ook uit in hun eigen voordeel, ze zijn permanent 'overige contact' van elkaar, waardoor ze met het minimale kunnen wegkomen. Iets waar de burger ook van beticht wordt. Vermoedelijk wisten veel mensen niet van die regel dat 'overige contacten' niet thuis hoeven te blijven in afwachting van de testuitslag. De journalisten die Rutte tegenkwam die ochtend waren oprecht verbaasd, die wisten dit ook niet. Wat ons wel nog in het geheugen gegrift staat is hoe we de maat genomen werden tijdens meerdere persconferenties.

Van Willem Engel verwacht ik niet dat hij zich strikt aan de coronaregels houdt, van een kabinetslid als Rutte of Ollongren verwacht ik meer.
Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:51:
De maatregelen zijn in die zin eigenlijk nog niet eens het minimaal noodzakelijke om de kwaliteit van leven voor iedereen te behouden
Ik verslikte mij haast toen ik deze las. Als ik mijn kwaliteit van leven een cijfer mocht geven was het een dikke onvoldoende. Dit is geen leven, dit is hooguit bestaan. Zo'n beetje alles wat smaak en kleur aan het leven geeft mag niet op straffe van een boete. Ik vrees dat genoeg Nederlanders die opvatting ook delen in meer of mindere mate, gezien hoe de steun voor de maatregelen rustig zakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 19:51

Volgens mij een van de hoogste opnamecijfers van dit jaar, afgezien van de eerste paar dagen in januari.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:38

SomerenV

It's something!

[...]

A) Ruimte is er eigenlijk niet omdat de cijfers nog steeds te hoog zijn, dus er zouden eerder extra maatregelen genomen moeten worden
B) Kom maar met het lijstje van maatregelen waarvan het effect aantoonbaar nul of extreem beperkt is en dus zonder probleem afgeschaft kunnen worden, rekening houdend met het feit dat de cijfers eigenlijk al niet goed zijn en er dus eigenlijk extra gedaan zou moeten worden
Andersom kan ik ook vragen om met een lijstje te komen van maatregelen waarvan de effecten aantoonbaar zijn. Zo'n lijst is onmogelijk op te stellen.

Het RIVM/Kabinet/OMT kan roepen dat de cijfers te hoog zijn en de maatregelen daardoor nog altijd hoog nodig. 'Op basis van prognoses/modellen verwachten/denken we dat het mogelijk/misschien kant X en Y op gaat'. Er is geen mens die weet wat er gebeurd zou zijn in Nederland zónder maatregelen dus is er ook geen mens die weet welke maatregelen nou precies welk effect hebben. We weten niet wat de baseline is en we weten niet wat het plafond is. Wat we wel kunnen doen is naar landen kijken in de omgeving, hun cijfers en hun maatregelen. Zweden is zo'n land. In 2020 geen lockdown en geen verregaande maatregelen en ondanks dat is het qua stergevallen redelijk vergelijkbaar met Nederland. Dezelfde vergelijking kun je maken in diverse Amerikaanse staten waarbij de een wel diverse maatregelen heeft en de ander niet, maar ondanks dat de cijfers elkaar niet heel erg ontlopen.

Als het kabinet aan kon tonen door middel van onderzoeken dat bepaalde maatregelen meetbare effecten hebben dan hadden ze dat al lang gedaan. Maar dat kunnen ze niet dus is het gewoon nattevingerwerk op basis van berekeningen waar waarschijnlijk een marge op zit waar je u tegen zegt. Vervolgens wordt van het meest pessimistische scenario uit gegaan want better safe than sorry en dan krijg je de situatie waar we nu in zitten.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
Stoney3K schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:08:
[...]

De keerzijde is dat als je nu op dezelfde manier doorgaat of je zelfs gaat verzwaren, dat je van iedereen een dikke middelvinger krijgt en het effect ook naar beneden gaat. Dat zie je nu al met de volle pleinen waar iedereen met zijn bekertje afhaalkoffie gaat zitten.

Tuurlijk kun je dat oplossen, door overal politieagentje te gaan spelen. Maar dat moet je gewoon niet willen, het middel is nu al erger dan de kwaal.
Wat dat betreft is het een lastige balans, zolang de cijfers op het huidige niveau blijven groeien zal er weinig draagvlak zijn voor verzwaringen (of betere handhaving), pas als de grens van complete overbelasting echt in zicht komt zal er ingegrepen worden. Ik hoop dat dat niet nodig gaat zijn en dat we op het huidige niveau het gaan redden tot de vaccinaties echt het verschil maken, maar het zal komende maanden nog spannend blljven.
CMD-Snake schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Ik verslikte mij haast toen ik deze las. Als ik mijn kwaliteit van leven een cijfer mocht geven was het een dikke onvoldoende. Dit is geen leven, dit is hooguit bestaan. Zo'n beetje alles wat smaak en kleur aan het leven geeft mag niet op straffe van een boete. Ik vrees dat genoeg Nederlanders die opvatting ook delen in meer of mindere mate, gezien hoe de steun voor de maatregelen rustig zakt.
Er kan heel veel niet, ik vind het ook niet leuk en ben het ook compleet zat. Maar jij en ik zullen waarschijnlijk fluitend weglopen van een besmetting, er zullen ook genoeg mensen zijn die dat niet kunnen, en als we in die groep teveel besmettingen krijgen, kan ook overige zorg daaronder gaan lijden. Er wordt nu al zorg uitgesteld, uitstel dat voor die mensen waarschijnlijk een nog negatiever gevolg heeft voor hun kwaliteit van leven en levensduur dan de huidige maatregelen voor jou en mij hebben.
Stoney3K schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Maar hé, we dragen economisch nog bij, we betalen belasting en we consumeren, dus het gaat goed! /s
Nou ja, in zekere zin is dat ook positief, er zijn ook hele groepen die nu geen werk hebben, dat lijkt me nu helemaal een ramp omdat er eigenlijk niets mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:48

Rudios

Lost in space?

Moi_in_actie schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:31:
[Twitter]
Volgens mij een van de hoogste opnamecijfers van dit jaar, afgezien van de eerste paar dagen in januari.
Ik voel weer een totale lockdown aankomen, die cijfers krijgen we met dit halfbakken gedoe niet voor de zomer omlaag.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het effect van het verbod op alcoholverkoop na 2000hr lijkt mij extreem beperkt.

Het blijft met de maatregelen een weegschaal en die slaat nu heel erg uit naar het voorkomen van corona en minder naar de algemene volksgezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 05:42
Moi_in_actie schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:31:
[Twitter]
Oef! Dat is een straffe groei van het aantal patiënten en dat voor een zaterdag die historisch een flinke afname heeft...
wordt een mens niet blij van....

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
SomerenV schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Andersom kan ik ook vragen om met een lijstje te komen van maatregelen waarvan de effecten aantoonbaar zijn. Zo'n lijst is onmogelijk op te stellen.

Het RIVM/Kabinet/OMT kan roepen dat de cijfers te hoog zijn en de maatregelen daardoor nog altijd hoog nodig. 'Op basis van prognoses/modellen verwachten/denken we dat het mogelijk/misschien kant X en Y op gaat'. Er is geen mens die weet wat er gebeurd zou zijn in Nederland zónder maatregelen dus is er ook geen mens die weet welke maatregelen nou precies welk effect hebben. We weten niet wat de baseline is en we weten niet wat het plafond is. Wat we wel kunnen doen is naar landen kijken in de omgeving, hun cijfers en hun maatregelen. Zweden is zo'n land. In 2020 geen lockdown en geen verregaande maatregelen en ondanks dat is het qua stergevallen redelijk vergelijkbaar met Nederland. Dezelfde vergelijking kun je maken in diverse Amerikaanse staten waarbij de een wel diverse maatregelen heeft en de ander niet, maar ondanks dat de cijfers elkaar niet heel erg ontlopen.

Als het kabinet aan kon tonen door middel van onderzoeken dat bepaalde maatregelen meetbare effecten hebben dan hadden ze dat al lang gedaan. Maar dat kunnen ze niet dus is het gewoon nattevingerwerk op basis van berekeningen waar waarschijnlijk een marge op zit waar je u tegen zegt. Vervolgens wordt van het meest pessimistische scenario uit gegaan want better safe than sorry en dan krijg je de situatie waar we nu in zitten.
Eens, het is lastig om het met praktijkonderzoeken te bepalen, hoe verspreiding met en zonder maatregelen zou zijn omdat er geen kopie is waar we mee kunnen testen. Je kan er ook geen experiment voor opzetten, want waarschijnlijk zullen aanmelders voor zulke experimenten meer afspraken hebben waardoor de onderzoeksresultaten nog steeds vertekend zullen zijn.

Zelfde geldt voor het vergelijken van landen en regio's, ze komen niet 1-op-1 overeen met onze situatie. Nederland zit rond de 400 inwoners/km2, Zweden maar 22 inwoners/km2, daar is bevolkingsdichtheid bijna een natuurlijke beperking.

We hebben alleen de schattingen hoe het zou verlopen en na maatregelen hoe het daadwerkelijk is verlopen, maar of het effect dan ook alleen aan die maatregel is toe te schrijven is natuurlijk een flinke onzekerheidsmarge, maar daar zijn ze wel open over.
Wolly schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:41:
Het effect van het verbod op alcoholverkoop na 2000hr lijkt mij extreem beperkt.
Vooruit, die lijkt mij ook zeer beperkt te zijn, wie slaat er nou niet genoeg alcohol in van te voren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SomerenV schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Als je wil zien wat er zonder maatregelen gebeurt, hoef je alleen maar even te kijken naar hoe het gaat in Brazilië.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:56
Nog snel even naar de kapper, die totale lockdown gaat er gewoon komen cijfers worden met de dag slechter.

*knip* laten we deze algemene generalisaties maar achterwege laten

[ Voor 64% gewijzigd door ZieMaar! op 27-03-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Skyaero schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Fijn he, scholen open. Oh nee, dat zijn geen besmettingshaarden volgens het RIVM. /s
Ja, heel erg fijn voor de leerlingen!

Sinds de scholen weer open zijn overigens een leerling of 5 op de 200 die ik les geef, dus zo hard gaat het nu ook weer niet daar

[ Voor 21% gewijzigd door 42erik op 27-03-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
LZ86 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:19:
Nog snel even naar de kapper, die totale lockdown gaat er gewoon komen cijfers worden met de dag slechter.
In België moeten de kappers alweer sluiten, nadat ze kort zijn open geweest. Het zal in Nederland niet veel anders zijn.

Open, dan weer dicht. Dan weer open, en snel weer dicht. Er is geen pijl op te trekken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

Ach, die cijfers zijn als het weer. Het verandert met de dag en is zeer onderhevig aan de seizoenen.
Beter kan er worden gekeken naar het sterftecijfer: https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Overal normaal, of overwegend laag en zelfs hier en daar ondersterfte (Italië, Spanje, Frankrijk en de UK).
Israel is wel weer interessant, zij blijven vrij hoog steken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:24
Sinds bekend is geworden dat gevaccineerde ouderen deze zomer lekker op vakantie mogen is bij mezelf en mijn omgeving de rek er wel uit is. Kijk de persconferenties niet meer, irriteer me ook steeds meer aan de spotjes van de regering.

Probeer me aan de regels te houden maar wordt steeds lastiger.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XVI schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:42:
Ach, die cijfers zijn als het weer. Het verandert met de dag en is zeer onderhevig aan de seizoenen.
Beter kan er worden gekeken naar het sterftecijfer: https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Overal normaal, of overwegend laag en zelfs hier en daar ondersterfte (Italië, Spanje, Frankrijk en de UK).
Israel is wel weer interessant, zij blijven vrij hoog steken.
Misschien moeten we elke dag een zelfde hype maken over het aantal dat die dag is gevaccineerd :)
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
loekf2 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Inderdaad, die TV spotjes en Youtube ads zijn niet meer te harden. Gemaakt voor kleuterd door zogenaamd strenge schoolmeesters met een zwaaiend vingertje.

Reed gisteravond rond 20.30 terug van supermarkt. Druk op de weg. Ik denk dat weer terug gaan naar strenger weinig zoden aan de dijk gaat zetten.
22.00 en ziekenhuis... Het was ook toen heel veel drukker dan ik ooit verwacht had

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
ultimateharry schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:56:
[...]

Nee een IC-verpleger die zich al een jaar de tering werkt om dag in dag uit levens te redden zeggen dat hij er maar mee moet stoppen als hij een beetje frustratie voelt met dom onverantwoordelijk volk is lekker vriendelijk. Hou toch op man.
Misschien moeten we vooral eens ophouden met het volk dom en onverantwoordelijk te noemen...

Als je dit letterlijk overal ziet, is dan het hele Europese volk dom en onverantwoordelijk? Of is dit virus gewoon zo lomp dat het ondanks de huidge maatregelen nog steeds zo verspreid?

Waarbij ik niet zeg dat een verpleger vertellen maar te stoppen volledig op zijn plek is, maar een opmerking over het vingertje wijzen vind ik niet zo misplaatst

[ Voor 11% gewijzigd door 42erik op 27-03-2021 16:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01

RayNbow

Kirika <3

42erik schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:01:
Als je dit letterlijk overal ziet, is dan het hele Europese volk dom en onverantwoordelijk?
Ja.
Of is dit virus gewoon zo lomp dat het ondanks de huidge maatregelen nog steeds zo verspreid?
Het virus verspreidt zich te veel omdat een te groot deel van het volk niet naar de maatregelen luistert.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Lukt mij ook vrij goed. Boodschappen in de supermarkt doe ik zelfs met latex handschoenen. Misschien vreemd maar dat is voor mij nog een van de grotere risico's (waar ik zelf wat aan kan doen)
Je geeft het zelf al aan, dat is niet zoals de meesten het doen. Trek je daar trouwens niets van aan, je moet doen en dragen waar je jezelf lekker en veilig in voelt.

Wellicht ligt het aan de supermarkten waar ik kom, maar het is onmogelijk om daar niet op enig moment te dicht in de buurt te komen van anderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Sovieto schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Dan stopt hij/zij er toch lekker mee. Dat wijzen met die vinger zijn we ondertussen meer dan zat.
Wie de schoen past trekke hem aan.

Ik denk eerlijk gezegd dat we niet voldoende wijzen. Teveel mensen 'weten het beter'. En ja, ik hou me wel aan de regels. Al een fucking jaar lang. Ik zie overal om mij heen mensen die dat niet doen. Dus inderdaad, wijzen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RayNbow schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:03:
[...]

Ja.

[...]

Het virus verspreidt zich te veel omdat een te groot deel van het volk niet naar de maatregelen luistert.
Wat ik bedoel is dit... Is dit virus te stoppen met de huidge maatregelen? Of moeten we daarvoor letterlijk iedereen 2 weken opsluiten?

Aangezien in heel Europa dit niet lukt,vraag ik me af of het overtreden van maatregelen nu echt het probleem is, of dat je echt onmenselijke maatregelen nodig zou hebben.

Waarbij een vervolgvraag is hoeveel van deze overtredingen noodzaak zijn? Een bezoek van 2 bouwvakkers is een overtreding, maar ook noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Wie de schoen past trekke hem aan.

Ik denk eerlijk gezegd dat we niet voldoende wijzen. Teveel mensen 'weten het beter'. En ja, ik hou me wel aan de regels. Al een fucking jaar lang. Ik zie overal om mij heen mensen die dat niet doen. Dus inderdaad, wijzen.
Hoe kijk jij aan tegen zaken die invloed hebben op de verspreiding waar wij als stervelingen geen aandeel aan hebben? Ik neem bijvoorbeeld aan dat de golven aan corona die elke keer te zien zijn niet puur zijn veroorzaakt omdat ineens een exponentieel aantal mensen besloot om zich niet of minder aan de regels te houden.

Of denk jij dat die golven ook 1 op 1 veroorzaakt worden doordat mensen de teugels losser danwel vaster zetten?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:En weer open. Ik heb een hele boel posts verwijderd, zie verderop voor de redenen. Mocht je echt denken dat dat niet voor jouw post van toepassing kan zijn, stuur me dan even een DM, dan kijken we samen even.

Het was de laatste pagina's namelijk erg onvriendelijk, met veel op-de-man-reacties en boordevol heen-en-weer gewijs over hoe anderen zich wel of niet aan de maatregelen houden. Dat is allebei verre van constructief. Ik heb er alle begrip voor dat iedereen klaar is met de alle beperkingen, maar ik wil toch echt iedereen vriendelijk (maar wel dringend) vragen om:
- Niet op de man te reageren. Nooit
- Niet te generaliseren (over hoe andere zich niet aan de regels houden, mensen moraalridders noemen, etc)
- Niet meer de hele tijd te wijzen naar anderen
- Te stoppen met te vertellen waarom hun tuincentrumbezoek nou wel of niet kan
- Te stoppen met de slowchat

Als we af en toe tot 10 tellen voor we posten, wat begrip voor elkaar proberen te hebben en constructief reageren, dan is er niets aan de hand.

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 27-03-2021 16:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
ijdod schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:08:
*knip* laten we dat wijzen dus nou niet meer de hele tijd doen. De situatie van afgelopen week is besproken en hoeft niet elke keer te pas en te onpas weer naar boven gehaald te worden. Zie ook de (iets aangepaste) modbreak.

Als het goed gaat was het hun idee, als het misgaat is het de burger zijn schuld. Dat is de insteek van het afgelopen jaar. Dan heb je de mensen die roepen dat we nog harder onze best moeten doen. Doet mij altijd een beetje aan Animal Farm denken: wellicht als we nog ietsje harder werken hebben we wel succes. Hugo heeft altijd gelijk. ;)

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de reacties als ze de boel opnieuw sluiten. Een nog zwaardere lockdown zal ze behoorlijk punten gaan kosten, het draagvlak zal weer dalen en de naleving heeft daar ook weer onder te lijden. Als ze inderdaad nog tot juni aan een lockdown willen vasthouden moeten ze erg zuinig worden op hun wisselgeld, ze moeten dan nog zeker twee persconferenties slecht nieuws brengen en mogelijk wat langer. Dat vereist nog wat ruimte in de publieke opinie om potjes te kunnen breken.

[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 27-03-2021 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

*knip*
*knip* reactie op iets dat weggehaald is

Het zal toch uitzingen worden. Scholen opnieuw sluiten moet je ook niet willen. Contactberoepen zijn gerommel in de marge. Of er moet eindelijk gestuurd worden op verplicht meer thuiswerken waar mogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 27-03-2021 16:49 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
Wolly schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Of denk jij dat die golven ook 1 op 1 veroorzaakt worden doordat mensen de teugels losser danwel vaster zetten?
Grotendeels wel ja. Een virus verspreid zich niet spontaan; daar moeten wij wat voor doen. Er zullen ongetwijfeld ook externe variabelen een rol spelen(meer mensen binnen met slecht weer, ramen dicht bij koude, enzovoorts.), maar uiteindelijk zal het toch terug te voeren zijn op de basisbeginselen.

@CMD-Snake Ik neem ze dat ook hoogst kwalijk, maar ik zie niet hoe een 'ja maar hullie doen het wel' naar de politiek de eigen verantwoordelijkheid doet afnemen. 'Draagvlak' is een leuk gegeven, maar daar maalt een virus niet om.

En nee, ik heb daar ook geen makkelijke of haalbare oplossing voor. Ik denk overigens wel dat een herziening van de regels (integraal pakket, ipv nog steeds het stapelen van allerhande eerdere regels) geen kwaad zou kunnen, maar of dat een netto versoepeling zou (moeten) zijn durf ik niet te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 27-03-2021 16:52 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:44:
[...]

[mbr]*knip* reactie op iets dat weggehaald is[/]

Het zal toch uitzingen worden. Scholen opnieuw sluiten moet je ook niet willen. Contactberoepen zijn gerommel in de marge. Of er moet eindelijk gestuurd worden op verplicht meer thuiswerken waar mogelijk.
Dat thuiswerken gebeurt al een jaar niet, dus ik vrees dat dan toch snel het onderwijs weer in beeld komt voor rutte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:14:
[modbreak]
- Te stoppen met te vertellen waarom hun tuincentrumbezoek nou wel of niet kan
Nice one _O-

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CMD-Snake
ijdod schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:50:
'Draagvlak' is een leuk gegeven, maar daar maalt een virus niet om.
Een bewindspersoon die iets gedaan wil krijgen is er wel afhankelijk van. Uiteindelijk willen ze ons wel overtuigen om nog wat langer nog wat meer onze best te doen, maar ze lijken ook alles in het werk te stellen om mensen van zich af te stoten. De strategie van beschuldigend toespreken komt nogal hypocriet over als blijkt dat - geheel volgens verwachting - onze leiders ook menselijk blijken te zijn.

Het interview van De Jongen en Van Dissel vandaag in het Parool is bijzonder. Men stoft wat oude retoriek af lijkt het wel:
“Dat ondermijnt de volksgezondheid, daar wil ik heel duidelijk over zijn,” zegt De Jonge. Van Dissel knikt.
Dat je zo’n viruswappie op Twitter tegenkomt is tot daaraantoe, maar nu hoor je die geluiden ook in de Tweede Kamer en daar maak ik me echt zorgen over.”
Nu ondermijnen we de volksgezondheid, vroeger ondermijnden we de Staat of werden we beschuldigd van antirevolutionaire activiteiten. In dit interview kom ik meermaals zinnen tegen die de communistische leiders van vroeger ook gebruikten. De term "viruswappie" is de vervanging van de term "классовый враг" (klassovyi vrag, klassen vijand) zo lijkt het wel. Hoewel De Jonge zijn pijlen richt op FvD in dit interview, is iedereen die het niet met hem eens is vrij snel tot "viruswappie" bestempeld. Rutte betichtte Wilders daar ook van toen hij tegen de avondklok was in januari. Het is natuurlijk verleidelijk, want zodra je het w-woord gebruikt is iemand zo goed als monddood in het publieke debat en hoef je niet meer naar ze te luisteren. (Goed, als kritiek ze zo diep zit raad ik ze aan de term 58-я статья eens op te zoeken. :P ) Verder in het artikel vegen de heren hun straatje schoon wat betreft de gebeurtenissen van het afgelopen jaar en feliciteren ze elkaar voor alles wat ze het afgelopen jaar gedaan hebben.

Als ik dit soort interviews lees blijft er weinig sympathie over bij mij. De heren zouden er goed aan doen om eens diep na te denken waarom dit soort uitingen tegen het coronabeleid steeds vaker voorkomen en steeds sterker/steviger. De Jonge en Van Dissel blijven maar denken dat uithoudingsvermogen in blikjes komt waar we er nog eentje van open trekken als het nodig is. Beide heren wekken bij mij in elk geval een steeds grotere weerzin op als ik ze weer zie of hoor en ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die daar last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
CMD-Snake schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Een bewindspersoon die iets gedaan wil krijgen is er wel afhankelijk van. Uiteindelijk willen ze ons wel overtuigen om nog wat langer nog wat meer onze best te doen, maar ze lijken ook alles in het werk te stellen om mensen van zich af te stoten. De strategie van beschuldigend toespreken komt nogal hypocriet over als blijkt dat - geheel volgens verwachting - onze leiders ook menselijk blijken te zijn.

Het interview van De Jongen en Van Dissel vandaag in het Parool is bijzonder. Men stoft wat oude retoriek af lijkt het wel:

[...]

[...]

Nu ondermijnen we de volksgezondheid, vroeger ondermijnden we de Staat of werden we beschuldigd van antirevolutionaire activiteiten. In dit interview kom ik meermaals zinnen tegen die de communistische leiders van vroeger ook gebruikten. De term "viruswappie" is de vervanging van de term "классовый враг" (klassovyi vrag, klassen vijand) zo lijkt het wel. Hoewel De Jonge zijn pijlen richt op FvD in dit interview, is iedereen die het niet met hem eens is vrij snel tot "viruswappie" bestempeld. Rutte betichtte Wilders daar ook van toen hij tegen de avondklok was in januari. Het is natuurlijk verleidelijk, want zodra je het w-woord gebruikt is iemand zo goed als monddood in het publieke debat en hoef je niet meer naar ze te luisteren. (Goed, als kritiek ze zo diep zit raad ik ze aan de term 58-я статья eens op te zoeken. :P ) Verder in het artikel vegen de heren hun straatje schoon wat betreft de gebeurtenissen van het afgelopen jaar en feliciteren ze elkaar voor alles wat ze het afgelopen jaar gedaan hebben.

Als ik dit soort interviews lees blijft er weinig sympathie over bij mij. De heren zouden er goed aan doen om eens diep na te denken waarom dit soort uitingen tegen het coronabeleid steeds vaker voorkomen en steeds sterker/steviger. De Jonge en Van Dissel blijven maar denken dat uithoudingsvermogen in blikjes komt waar we er nog eentje van open trekken als het nodig is. Beide heren wekken bij mij in elk geval een steeds grotere weerzin op als ik ze weer zie of hoor en ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die daar last van heeft.
Ik heb dat vooral bij De Jonge, die lijkt steeds wilder om zich heen te slaan en als klein kind te reageren als er tegengas gegeven wordt, en daardoor snap ik wel dat hij mensen kwijt raakt. Van Dissel zit meer op de inhoud en is het niet zijn rol om de bevolking mee te krijgen, de besluiten tot maatregelen en het meekrijgen van de bevolking in die maatregelen ligt bij de minister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:12
CMD-Snake schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:24:
De Jonge en Van Dissel blijven maar denken dat uithoudingsvermogen in blikjes komt waar we er nog eentje van open trekken als het nodig is
Maar juist daar zit het verschil voor mij tussen een wappie en kritiek.

Ik werk in de zorg, ben me zeer bewust van de noodzaak van de maatregelen maar zet me er steeds meer en meer tegen af. En dan met name het sociale contact, die avondklok boeit me niet. Maar blijf me nog wel bewust. Wappies voor mij zeggen gewoon, niet nodig, er is niks.

Dus ik wil maar zeggen dat ik de kritiek zeker begrijp, de ontkenning echter totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:29:
Van Dissel zit meer op de inhoud en is het niet zijn rol om de bevolking mee te krijgen, de besluiten tot maatregelen en het meekrijgen van de bevolking in die maatregelen ligt bij de minister.
Het probleem hier is meer de diverse OMT leden die telkens de aandacht van de media zoeken, kennelijk zijn sommige toch verknocht geraakt aan het BN-er zijn. Vervolgens gaan ze in interviews dan dingen zeggen die toch slecht vallen en per saldo het beleid er niet geliefder op maken. Al praten ze op persoonlijke titel, ze worden overal voorgesteld als OMT-lid. Het is dus lastig om te bepalen wat dan een officieel standpunt is en wat niet.

Van Dissel heeft naar mijn mening vooral krassen opgelopen met de avondklok. Het vasthouden aan de nogal wonderbaarlijke werking en ook zijn optreden als getuige voor de Staat in de rechtszaak met Viruswaarheid. Zijn onafhankelijkheid heeft daar sterk onder te lijden gehad vind ik. Van Dissel lijkt soms een nogal hoog "kop houden en doen wat ik zeg" gehalte. Kijk meer hoe gepikeerd hij raakt als hij tijdens een technische briefing stevig bevraagd wordt. Hij vindt het duidelijk niet leuk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[mbr]*knip* laten we deze algemene generalisaties maar achterwege laten[/]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Exf7apyXIAA7p-E?format=jpg&name=large
Bron

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 27-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24
@CMD-Snake ik wist al dat ik niet voor niets in de Gulag Archipelago aan het lezen was :) . Ik viel ook al van de ene in de andere herkenbare staats-logica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
en de 60-67 jarige krijgen tot die tijd allemaal ''gratis'' verlof van de baas ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
CMD-Snake schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:56:
[...]

Het probleem hier is meer de diverse OMT leden die telkens de aandacht van de media zoeken, kennelijk zijn sommige toch verknocht geraakt aan het BN-er zijn. Vervolgens gaan ze in interviews dan dingen zeggen die toch slecht vallen en per saldo het beleid er niet geliefder op maken. Al praten ze op persoonlijke titel, ze worden overal voorgesteld als OMT-lid. Het is dus lastig om te bepalen wat dan een officieel standpunt is en wat niet.
Dat is ook lastig, maar zoeken de leden de aandacht van de media of vragen de media de OMT-leden? En hoe vaak is er niet vlak voor door een politicus een proefballonetje opgelaten rondom versoepelingen?
Van Dissel heeft naar mijn mening vooral krassen opgelopen met de avondklok. Het vasthouden aan de nogal wonderbaarlijke werking en ook zijn optreden als getuige voor de Staat in de rechtszaak met Viruswaarheid. Zijn onafhankelijkheid heeft daar sterk onder te lijden gehad vind ik. Van Dissel lijkt soms een nogal hoog "kop houden en doen wat ik zeg" gehalte. Kijk meer hoe gepikeerd hij raakt als hij tijdens een technische briefing stevig bevraagd wordt. Hij vindt het duidelijk niet leuk.
Technische mensen vinden het over het algemeen niet leuk als ze ondervraagd worden over het hoe en waarom en tegenspraak krijgen, die willen meer met de inhoud bezig zijn en niet met mensen. Dat heb ik ook op mijn werk, als ik stevig bevraagd wordt is dat meestal omdat er iets niet goed gaat of slecht nieuws is, maar ligt de oorzaak vaak bij degene die mij bevraagd (of de organisatie waar diegene voor werkt).

Over zijn optreden als getuige, het staat iedere partij vrij om ter zake doende deskundigen te vragen om te getuigen, en natuurlijk zal Van Dissel getuigen in een zaak waarin beleid wordt aangevallen dat hij heeft geadviseerd. Als hij niet zou optreden als getuige terwijl hij gevraagd wordt, denk ik dat het signaal was geweest dat hij niet achter zijn eigen adviezen staat. Dan had nu in jouw reactie gestaan dat Van Dissel niet achter de maatregelen staat omdat hij ze niet verdedigd.

Over de avondklok, op basis van de informatie en modellen die hij heeft werkt het, wat moet hij dan doen? Zeggen: "Volgens mijn informatie heeft de avondklok een positief effect, maar schaf toch maar af?".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:54:
[...]

en de 60-67 jarige krijgen tot die tijd allemaal ''gratis'' verlof van de baas ? :)
Ik denk dat je van het geld wat de economie aan schade lijdt je al die mensen met vervroegd pensioen kunt sturen. Dus daar is omheen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:01:
Dat is ook lastig, maar zoeken de leden de aandacht van de media of vragen de media de OMT-leden? En hoe vaak is er niet vlak voor door een politicus een proefballonetje opgelaten rondom versoepelingen?
Het is meer de taak van een politicus om proefballonnetjes op te laten dan van een onafhankelijke adviseur als een OMT lid. De politici maken uiteindelijk de beslissingen - althans dat is de bedoeling. Er is nogal wat vermenging van tijd tot tijd geraakt tussen onze bestuurders en het RIVM.
Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:01:
Over de avondklok, op basis van de informatie en modellen die hij heeft werkt het, wat moet hij dan doen? Zeggen: "Volgens mijn informatie heeft de avondklok een positief effect, maar schaf toch maar af?".
Het probleem is meer dat zijn informatie af lijkt te wijken van de realiteit. Hoe lang moet dit verschil er zijn en hoe groot voordat er een nieuw inzicht komt? Dat is het gevaar voor adviseurs als ze zich inlaten met politiek. Nu zit Van Dissel net zo vast aan die avondklok als het kabinet. Hij is ook iemand die het niet leuk vindt om in zijn hemd te staan, dus zitten ze met zijn alle nu vast op deze koers.

[ Voor 29% gewijzigd door CMD-Snake op 27-03-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
CMD-Snake schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Het is meer de taak van een politicus om proefballonnetjes op te laten dan van een onafhankelijke adviseur als een OMT lid. De politici maken uiteindelijk de beslissingen - althans dat is de bedoeling. Er is nogal wat vermenging van tijd tot tijd geraakt tussen onze bestuurders en het RIVM.
Maar de taak van het OMT is ook weer om te adviseren en ze zullen er ook wel alles aan doen om te voorkomen dat de politici de in hun ogen onjuiste beslissingen nemen. Stel even dat onze politici continu gaan verkondigen dat er versoepeld moet worden, zonder enige tegenspraak, dat dat het enige is dat in de media, dat is net zo niet bevorderlijk voor het draagvlak als OMT-leden die vanuit hun kennis in de media optreden.
Het probleem is meer dat zijn informatie af lijkt te wijken van de realiteit. Hoe lang moet dit verschil er zijn en hoe groot voordat er een nieuw inzicht komt? Dat is het gevaar voor adviseurs als ze zich inlaten met politiek. Nu zit Van Dissel net zo vast aan die avondklok als het kabinet. Hij is ook iemand die het niet leuk vindt om in zijn hemd te staan, dus zitten ze met zijn alle nu vast op deze koers.
Waarop baseer je dat de informatie af lijkt te wijken van de realiteit? Of lijkt dat alleen maar zo?

Ook wel geinig dat je hem verwijt vast te zitten aan deze koers, ik krijg het idee dat de meeste van ons op dit forum vast zitten op een koers. Sommige voor de maatregelen, anderen tegen, allemaal geen millimeter toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Maar de taak van het OMT is ook weer om te adviseren en ze zullen er ook wel alles aan doen om te voorkomen dat de politici de in hun ogen onjuiste beslissingen nemen. Stel even dat onze politici continu gaan verkondigen dat er versoepeld moet worden, zonder enige tegenspraak, dat dat het enige is dat in de media, dat is net zo niet bevorderlijk voor het draagvlak als OMT-leden die vanuit hun kennis in de media optreden.

[...]

Waarop baseer je dat de informatie af lijkt te wijken van de realiteit? Of lijkt dat alleen maar zo?

Ook wel geinig dat je hem verwijt vast te zitten aan deze koers, ik krijg het idee dat de meeste van ons op dit forum vast zitten op een koers. Sommige voor de maatregelen, anderen tegen, allemaal geen millimeter toegeven.
De onlangs gepresenteerde 4e golf is een goed voorbeeld waarbij er flink van de werkelijkheid wordt afgeweken. Tussen juni en juli een piek van 3000 op de IC? Dat hij dat met droge ogen durft te presenteren, totaal lachwekkend.
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F (abo kopen of javascript uitzetten)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Quote van de dag.

91-jarige overbuurman in prima gezondheid:
Corona heeft een jaar van mijn leven gekost.
Als het gaat om de kwetsbare groepen, moeten we waken dat we niet teveel over ze praten, maar vooral mét ze praten.

Voor buurman is het wegtikken van zijn goede jaren, terwijl heel veel van de leuke dingen in zijn leven niet doorgaan, een grotere zorg dan het risico om ziek te worden en te overlijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:34
t_captain schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:48:
Quote van de dag.

91-jarige overbuurman in prima gezondheid:

[...]

Als het gaat om de kwetsbare groepen, moeten we waken dat we niet teveel over ze praten, maar vooral mét ze praten.

Voor buurman is het wegtikken van zijn goede jaren, terwijl heel veel van de leuke dingen in zijn leven niet doorgaan, een grotere zorg dan het risico om ziek te worden en te overlijden.
Ik ken 70-ers die er toch wel wat anders instaan en graag na deze shit nog wat jaren met de sleurhut naar Frankrijk gaan

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38

Amphiebietje

In de blubber

Ja, want in dat laatste geval zou hij nog van zijn overgebleven jaren kunnen genieten...oh wacht... :F

Persoonlijk begrijp ik werkelijk niet waarom mensen wensen te verkiezen een hoog risico te lopen ofwel te overlijden ofwel voor de rest van hun leven gehandicapt te worden (en vooral dat laatste wordt in NL nogal onderschat) boven een relatief korte periode wat minder te kunnen doen.

Maar ja, ik heb al die sensatiesporten met een hoog risico op ongelukken ook nooit begrepen, evenals je te pletter zuipen en/of drugs te gebruiken.

Soms geeft het de indruk dat sommige personen eigenlijk risicovol uitwijkgedrag vertonen omdat er iets aan hun leven schort...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
XVI schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:27:
[...]

De onlangs gepresenteerde 4e golf is een goed voorbeeld waarbij er flink van de werkelijkheid wordt afgeweken. Tussen juni en juli een piek van 3000 op de IC? Dat hij dat met droge ogen durft te presenteren, totaal lachwekkend.
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F (abo kopen of javascript uitzetten)
Waarom wordt er flink van de werkelijkheid afgeweken en is het lachwekkend? Het is een ruw scenario waarin op 1 mei alle maatregelen worden losgelaten, terwijl de groepen die de grootste IC bezetting vormen dan nog niet volledig gevaccineerd zijn. Het is onwaarschijnlijk dat 1 mei alle maatregelen los worden gelaten, maar het is wel het andere uiterste, en daarmee hebben ze eigenlijk de range aan verwachtingen. Houdt je de maatregelen in stand verwachten we X, schaf je ze allemaal af verwachten we Y, schaf je een deel af kom je ergens tussen X en Y uit.

Want iedereen weet wat er gaat gebeuren zodra de maatregelen volledig worden opgeheven, iedereen zal dan los gaan, want dan mag het weer, en dan is het niet zo gek als het aantal besmettingen nog een keer piekt voordat vaccinaties daadwerkelijk de kans om op de IC te komen omlaag drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Er zijn gewoon verschillende perspectieven.

De meeste ouderen die ik heb gesproken zitten aan de voorzichtige kant. Die ervaren covid als iets heel engs en ervaren daarin hun kwetsbaarheid.

Maar die houding is dus niet universeel onder de oudere generatie.

Het dilemma op hoge leeftijd is in het kiezen tussen twee kwaden. De kans dat het leven abrupt eindigt vs. de zekerheid dat het wegtikt. Ik kan me voorstellen dat je perspectief ook afhankelijk is van je leeftijd. Boven de 90 is dat probleem
van langzaam wegtikken een stuk urgenter dan op je 70e.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
t_captain schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:55:
Er zijn gewoon verschillende perspectieven.

De meeste ouderen die ik heb gesproken zitten aan de voorzichtige kant. Die ervaren covid als iets heel engs en ervaren daarin hun kwetsbaarheid.

Maar die houding is dus niet universeel onder de oudere generatie.

Het dilemma op hoge leeftijd is in het kiezen tussen twee kwaden. De kans dat het leven abrupt eindigt vs. de zekerheid dat het wegtikt. Ik kan me voorstellen dat je perspectief ook afhankelijk is van je leeftijd. Boven de 90 is dat probleem
van langzaam wegtikken een stuk urgenter dan op je 70e.
Precies. Als je statistisch gezien nog 10 jaar te gaan hebt is je perspectief anders dan wanneer je al 10 jaar in reservetijd leeft en elke dag je laatste kan zijn. Ik zou in zijn geval precies hetzelfde zeggen. De vraag is vooral waarom jij hier het voorbeeld van een 91-jarige aanhaalt om een punt te maken. Het is niet dat we de maatregelen hebben voor die groep toch?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Waarom wordt er flink van de werkelijkheid afgeweken en is het lachwekkend? Het is een ruw scenario waarin op 1 mei alle maatregelen worden losgelaten, terwijl de groepen die de grootste IC bezetting vormen dan nog niet volledig gevaccineerd zijn. Het is onwaarschijnlijk dat 1 mei alle maatregelen los worden gelaten, maar het is wel het andere uiterste, en daarmee hebben ze eigenlijk de range aan verwachtingen. Houdt je de maatregelen in stand verwachten we X, schaf je ze allemaal af verwachten we Y, schaf je een deel af kom je ergens tussen X en Y uit.

Want iedereen weet wat er gaat gebeuren zodra de maatregelen volledig worden opgeheven, iedereen zal dan los gaan, want dan mag het weer, en dan is het niet zo gek als het aantal besmettingen nog een keer piekt voordat vaccinaties daadwerkelijk de kans om op de IC te komen omlaag drukt.
Zodra de zon schijnt is het probleem weg. Als de risicogroepen dan ook nog rustig aan doen dan is er echt helemaal niks aan de hand, denk je nu echt dat 50+ ineens massaal de bloemetjes gaat buitenzetten? Zijn prognose is ronduit belachelijk.

- edit: grappig, lees zojuist dat Maurice er precies zo over denkt, en die is heel wat beter met statistieken en modellen dan ik ben.

[ Voor 5% gewijzigd door XVI op 27-03-2021 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
XVI schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:00:
[...]

Zodra de zon schijnt is het probleem weg. Als de risicogroepen dan ook nog rustig aan doen dan is er echt helemaal niks aan de hand, denk je nu echt dat 50+ ineens massaal de bloemetjes gaat buitenzetten? Zijn prognose is ronduit belachelijk.
Waarom is het probleem weg als de zon schijnt? Waarom zouden de risicogroepen het massaal rustig aan doen als de maatregelen los worden gelaten? Want afschalen van de maatregelen betekent toch dat het veilig is? En zelfs als 50+ misschien niet massaal de bloemetjes buiten gaat zetten, maar de andere groepen wel, die vervolgens weer vrolijk in contact komen met 50+ en voor je het weet heeft 50+ opeens 5 zetels 3000 IC-bedden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 00:43

De vraag is of dat ook nog zo is als puntjes bij paaltjes komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
XVI schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Jij snapt klaarblijkelijk niet hoe broos de balans is. Die 3k bedden zijn prima voorstelbaar als je het een paar weken lekker z'n beloop laat. Daar is weinig lachwekkends aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:10:
[...]

Waarom is het probleem weg als de zon schijnt? Waarom zouden de risicogroepen het massaal rustig aan doen als de maatregelen los worden gelaten? Want afschalen van de maatregelen betekent toch dat het veilig is? En zelfs als 50+ misschien niet massaal de bloemetjes buiten gaat zetten, maar de andere groepen wel, die vervolgens weer vrolijk in contact komen met 50+ en voor je het weet heeft 50+ opeens 5 zetels 3000 IC-bedden nodig.
UV-licht doodt het virus en als de zon schijnt wordt het warm en zet men de ramen open. Ventilatie zorgt voor een veel lagere virale laden en kans op besmetting.
Na een jaar van angstporno staan de risicogroepen in opperste paraatheid dus die blijven gewoon nog even ontsmetten en met de mondkapjes zitten. Contact tussen de groepen hoeft niet per se een probleem te zijn, zij moeten eerst worden besmet en besmettelijk zijn, en vervolgens het virus overdragen, iets dat buiten vrijwel niet gebeurt. Tevens zullen voorzichtige mensen zover mogelijk uit de buurt blijven van hen die niet voorzichtig zijn.
Wil je bewijs zien? Kijk naar de landen waar ze (vrijwel) geen maatregelen hebben zoals Zweden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Transportman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:05:
De internet rekenaars lijken het er ook mee eens te zijn

Het effect, als het er al is, blijkt miniem te zijn. Het RIVM claimt een reductie in de R van 10% in Nederland, aanvankelijk zelfs richting de 13%. Als je het draadje van Henk Westeneng leest zie je waarom ze veel te positief oordeelden over een avondklok. Hun onderzoek richtte zich voor een groot deel op 'stay at home orders', wat natuurlijk nog een stuk ingrijpender is dan een avondklok. Echter leverde het wel mooie stevige getallen op.
Amphiebietje schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:38:
Ja, want in dat laatste geval zou hij nog van zijn overgebleven jaren kunnen genieten...oh wacht... :F
Voor iemand van 91 kan elke dag die deze persoon nog leeft een cadeautje zijn. Zit je binnen opgesloten als relatief gezonde 91-jarige en dan blaas je ineens je laatste adem uit en niet door corona. [Isn't it ironic zong Alanis Morissette eens, wat wel goed past bij die situatie. Sommige bejaarden weten nu eenmaal dat elk moment is gaan tellen en met jezelf opsluiten gooi je mogelijk die laatste paar goede momenten weg. Dat is voor bepaalde grootouders ook de reden waarom ze ondanks het risico hun kleinkinderen blijven zien.
Soms geeft het de indruk dat sommige personen eigenlijk risicovol uitwijkgedrag vertonen omdat er iets aan hun leven schort...
Er zit ook iets tussenin. Jij ligt misschien je hele leven in bed, mijdt elk risico en gefeliciteerd je wordt 102. Maar wellicht was het wel een uitermate saai en weinig bevredigend leven omdat er in die 102 jaar erg weinig gebeurde en je vooral bezig was risico's uit de weg te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

MikeyMan schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:18:
[...]

Jij snapt klaarblijkelijk niet hoe broos de balans is. Die 3k bedden zijn prima voorstelbaar als je het een paar weken lekker z'n beloop laat. Daar is weinig lachwekkends aan.
We staan er veel beter voor dan vorig jaar. Waarom denk je dat het nu ineens veel erger zal zijn dan toen? Er is kennis, er zijn testen, vaccins en de modellen zouden nu toch wel verfijnd moeten zijn (mits de wil er is).
Die angst voor de varianten is misplaatst, net als de angst vorig jaar voor asymptomatische super speaders.
Vind het ook vrij laag dat je het hier op het gevoel speelt. Alsof ik sta te lachen om de slachtoffers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:20:
[...]
Voor iemand van 91 kan elke dag die deze persoon nog leeft een cadeautje zijn. Zit je binnen opgesloten als relatief gezonde 91-jarige en dan blaas je ineens je laatste adem uit en niet door corona. [Isn't it ironic zong Alanis Morissette eens, wat wel goed past bij die situatie. Sommige bejaarden weten nu eenmaal dat elk moment is gaan tellen en met jezelf opsluiten gooi je mogelijk die laatste paar goede momenten weg.
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. Oude mensen zijn 'dor hout' als ze gebruikt worden als argument voor maatregelen. Maar als diezelfde mensen zeggen wat je wilt horen dan moeten we wat meer naar ze luisteren. So much for consistency.

Hij wil.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:20

Kheos

FP ProMod
XVI schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:19:
[...]

UV-licht doodt het virus en als de zon schijnt wordt het warm en zet men de ramen open. Ventilatie zorgt voor een veel lagere virale laden en kans op besmetting.
Stuur je die memo ook even door naar landen met uitsluitend zonneschijn zoals Brazilië, Argentinië, Mexico, Colombia, Iran, Zuid Afrika, Spanje, Peru...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:09

Grvy

Bot

[...]

Wil je bewijs zien? Kijk naar de landen waar ze (vrijwel) geen maatregelen hebben zoals Zweden.
Ik ken toevallig een paar mensen die in Zweden wonen. Ik kan je vertellen dat het er daar echt niet zo rooskleurig uitziet. De meeste zweden die ik spreek zijn super boos op de regering en hun laksheid.

Maar DAT haalt het nieuws niet, natuurlijk.

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:29
Imperium schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Ik denk dat je van het geld wat de economie aan schade lijdt je al die mensen met vervroegd pensioen kunt sturen. Dus daar is omheen te werken.
Want vervroegd pensioen is alleen maar een geld kwestie? Getallen zijn niet snel te vinden maar in 2019 waren er 1,3 miljoen werkenden van 55 tot 65 en 265 duizend 65+ die nog werkten.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/47/toename-aantal
Succes met een paar honderdduizend functies die ineens beschikbaar komen invullen en het op korte termijn opleiden van de vervangers. Niet alles los je zomaar even op met een zak geld.

@XVI
Waarom zou 50+ niet massaal de bloemetjes buiten zetten? Zijn dat de nieuwe bejaarden, ben je dan al dor hout achter de geraniums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:24
@CMD-Snake
Ben zelf ook kritisch over de avondklok, maar deze tweets komen uit midden februari.

Het is bijna april, benieuwd wat nu de heersende gedachte is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Zei iemand iets over Zweden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Precies. Iedereen hemelt Zweden wel op qua coroma-aanpak dat ze het allemaal zo fantastisch doen, maar ze doen het juist dramatisch en scoren erg slecht qua zowel besmettingscijfers, doden als maatregelen....

En al dat gezeur en geklaag over dat het allemaal zo streng is hier... echt? Really? Ik weet niet of mensen het beseffen, maar Nederland is binnen Europa nog altijd één van de meest soepele landen qua maatregelen. Er zijn relatief weinig beperkingen en veel vrijheden die we hier hebben.

Ga eens naar een Spanje, een Frankrijk, een Duitsland, een Italië of idd een Zweden kijken, en kom dan eens klagen dat her hier zo streng is allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:45
XVI schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:25:
[...]

We staan er veel beter voor dan vorig jaar. Waarom denk je dat het nu ineens veel erger zal zijn dan toen? Er is kennis, er zijn testen, vaccins en de modellen zouden nu toch wel verfijnd moeten zijn (mits de wil er is).
Die angst voor de varianten is misplaatst, net als de angst vorig jaar voor asymptomatische super speaders.
Vind het ook vrij laag dat je het hier op het gevoel speelt. Alsof ik sta te lachen om de slachtoffers.
Qua maatregelen staan we er momenteel veel slechter voor dan vorig jaar.

Tot mei waren vorig jaar de basisscholen en contactberoepen dicht.
Middelbare scholen hadden tot de zomervakantie nauwelijks klassikaal onderwijs. Winkels waren op eigen initiatief meestal dicht en thuiswerken deed echt iedereen nog.

Nu zijn de basisscholen open, middelbaar onderwijs heeft minimaal één dag les in de week (tot wel vier dagen), contactberoepen open en misschien nog het belangrijkste:iedereen loopt op zijn tandvlees waardoor bij dringende adviezen als thuiswerken de naleving een heel stuk lager is dan vorig jaar.

Van het weer hoeven we het echt niet te verwachten. Vorig jaar september was het prachtig weer. Half september nog 30-plus graden. En toch gingen de ziekenhuisopnames van 10 per dag 1 september naar 100 per dag eind september.

Als je 1 mei alle maatregelen loslaat met (zoals je nu redelijkerwijs kan verwachten) nog steeds 100.000+ besmette personen in Nederland dan gaat het gewoon heel erg mis. Dat is echt geen gekke gedachte maar virologie 1.1.

Vaccineren is de enige echte oplossing. En daarin zijn we 1 mei helaas nog niet ver genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
1-5 is slechte timing 1 juni is veel beter. 30 dagen aan extra prikken en bijna 500k natuurlijke immunisaties verder. En van doe prikken komen er relatief veel terecht bij groepen met IC-risico, 65-75 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:47
In Duitsland gaan nu stemmen op om de hele maatschappij - maar dan ook echt alles - 7 tot 10 dagen volledig op slot te gooien. In de hoop dat door nog één keer de volledige pijn te pakken je het vrijwel achter je kunt laten.

Idee is dat het virus dusdanig uitdooft dat de snelheid van de voorspelbare 'wederopstanding' nadat deze periode voorbij is gedrukt en uiteindelijk gestopt kan worden door de vaccinaties.

Hierdoor zou de impact niet meer zo groot kunnen worden als dat ze nu is.

Is wel iets voor te zeggen. Een kleine 2 weken helemaal niks houden we waarschijnlijk wel vol als we daarna weer redelijk 'normaal' kunnen doen.

Wel een duur geintje trouwens.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14
alexbl69 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:03:
In Duitsland gaan nu stemmen op om de hele maatschappij - maar dan ook echt alles - 7 tot 10 dagen volledig op slot te gooien. In de hoop dat door nog één keer de volledige pijn te pakken je het vrijwel achter je kunt laten.

Idee is dat het virus dusdanig uitdooft dat de snelheid van de voorspelbare 'wederopstanding' nadat deze periode voorbij is gedrukt en uiteindelijk gestopt kan worden door de vaccinaties.

Hierdoor zou de impact niet meer zo groot kunnen worden als dat ze nu is.

Is wel iets voor te zeggen. Een kleine 2 weken helemaal niks houden we waarschijnlijk wel vol als we daarna weer redelijk 'normaal' kunnen doen.

Wel een duur geintje trouwens.
En de grenzen daarna potdicht houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Niet nodig. Grenzen dicht is alleen nodig als je geen vaccinatie als achtervang hebt.

Het idee is dat met de toenemende vaccinatiegraad de groeisnelheid van een epidemie beperkt is. Met de eenmalige actie breng jet het aantal besmettelijken fors omlaag en vervolgens zal het naar verwachting vrij lang duren voordat het weer zorgelijk hoog is. In die tijd gaan de vaccinaties de R-waarde steeds verder omlaag drukken, totdat de groei wordt gestopt.

[ Voor 68% gewijzigd door t_captain op 28-03-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
hoevenpe schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:07:
@CMD-Snake
Ben zelf ook kritisch over de avondklok, maar deze tweets komen uit midden februari.

Het is bijna april, benieuwd wat nu de heersende gedachte is.
De Tweets van Westeneng tonen aan dat de avondklok op verkeerde aannames stoelt. Het laat wel zien in cijfers dat in die paar weken dat we een avondklok hadden en geen versoepelingen er niets wezenlijks gebeurde met de R-waarde.
alexbl69 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:03:
Die oproep komt van een vereniging van artsen. Merkel wilde iets vergelijkbaars uitvoeren met Pasen, maar werd toen bedolven onder kritiek waarna ze bakzeil haalde. Daar zie ik haar nu nog niet zo snel op terugkomen.

Overigens betwijfel ik of je er na 10 dagen alles dicht er echt van af bent. In Nieuw-Zeeland en Australië borrelt het ook nog steeds omhoog af en toe met weer besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Wat is de vaccinatiegraad en mate van natuurlijke immunisatie in NZ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
t_captain schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:09:
Niet nodig. Grenzen dicht is alleen nodig als je geen vaccinatie als achtervang hebt.

Het idee is dat met de toenemende vaccinatiegraad de groeisnelheid van een epidemie beperkt is. Met de eenmalige actie breng jet het aantal besmettelijken fors omlaag en vervolgens zal het naar verwachting vrij lang duren voordat het weer zorgelijk hoog is. In die tijd gaan de vaccinaties de R-waarde steeds verder omlaag drukken, totdat de groei wordt gestopt.
Ik vraag me wel af of zo'n harde lockdown überhaupt wel praktisch haalbaar is. Je kan wel iedereen die geen essentiëel beroep heeft verplichten om thuis te blijven, maar dan zit je aan de ene kant met een enorme berg handhaving die je moet gaan doen, aan de andere kant is de lijst met "essentiële" beroepen ook enorm lang. De zorg moet blijven draaien, dus alle toeleveranciers daarvan kunnen ook niet stoppen met werken. En bedenk maar eens wat er gebeurt als er 7 dagen geen vuilnis wordt opgehaald.

Dus de vraag is vooral of je genoeg mensen binnen kan houden om die R-waarde voldoende te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
t_captain schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:13:
Wat is de vaccinatiegraad en mate van natuurlijke immunisatie in NZ?
Vaccinatiegraad is nul. Ze zijn nu pas bezig om in te kopen voor zover ik weet. Natuurlijke immuniteit zal ook laag liggen, hun officiële getallen zeggen dat ze totaal 2482 besmettingen hebben gehad. 59 stuks daarvan in de afgelopen 2-3 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hier de maatregelen op een rij:

https://www.krisinformati.../restriktioner-och-forbud

Een 'koffiebijeenkomst' kan ineens zo maar 6 maanden duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57
CMD-Snake schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:11:

Overigens betwijfel ik of je er na 10 dagen alles dicht er echt van af bent. In Nieuw-Zeeland en Australië borrelt het ook nog steeds omhoog af en toe met weer besmettingen.
Het gaat er niet om of je helemaal eraf bent, maar dat je in een beheersbare situatie komt. In Nieuw-Zeeland en Australië hebben ze het prima onder controle vergeleken met hier. Op alle vlakken doen ze het beter: minder besmettingen, minder/kortere lockdowns, minder doden, minder economische schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Vaccinatiegraad is nul. Ze zijn nu pas bezig om in te kopen voor zover ik weet. Natuurlijke immuniteit zal ook laag liggen, hun officiële getallen zeggen dat ze totaal 2482 besmettingen hebben gehad. 59 stuks daarvan in de afgelopen 2-3 weken.
Dat is het essentiële verschil. Als er nu iemand binnenloopt in NZ met een op dit moment gangbare mutant van covid, dan moeten ze daar rekening houden met een R-waarde van ongeveer 3 (alles open zoals 2 jaar geleden, en geen immuniteit).

Hier in NL hebben we een kleine 20% immuniteit, en aanvullend allemaal gedragsregels. De R-waarde ligt bijgevolg op zo’n 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
t_captain schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Dat is het essentiële verschil. Als er nu iemand binnenloopt in NZ met een op dit moment gangbare mutant van covid, dan moeten ze daar rekening houden met een R-waarde van ongeveer 3 (alles open zoals 2 jaar geleden, en geen immuniteit).

Hier in NL hebben we een kleine 20% immuniteit, en aanvullend allemaal gedragsregels. De R-waarde ligt bijgevolg op zo’n 1.1
Daar hebben ze verplichte quarantaine. Daarnaast is het makkelijker om aan kwalitatieve contact tracing en dergelijke te doen bij hele lage aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Kheos schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:45:
[...]

Stuur je die memo ook even door naar landen met uitsluitend zonneschijn zoals Brazilië, Argentinië, Mexico, Colombia, Iran, Zuid Afrika, Spanje, Peru...
Allemaal achtergestelde gebieden. Vergelijk ook eens met Australië, lijkt me meer representatief voor ons.
Spanje is trouwens behoorlijk open en het aantal gevallen is laag:
https://www.timetomomo.co...-en-bewonersinitiatieven/
De avondklok staat op 23u (tot 6.00u) en de horeca mag vanaf 22u geen nieuwe klanten meer binnenlaten. Er mag niet aan de bar geserveerd worden, binnen zijn ze gebonden aan maximaal 50% van de capaciteit en buiten 75%.
Theaters en bioscopen moeten om 22u dicht en zijn gebonden aan maximaal 75% van de capaciteit .
Binnenshuis mag je nog steeds geen gasten ontvangen tenzij je alleen woont.
Buitenshuis mag je op een terras nu weer met 6 personen bij elkaar komen. Binnen zijn dat er maximaal 4 per tafel.
5 wijken/dorpen in de provincie Madrid zijn ´gesloten´. Hier woont 20,7 % van de bevolking.
De zon alleen is natuurlijk een oversimplificatie. Het gaat o.a. om de stand van de zon (hoeveelheid UV, alles wat de UV-index beïnvloedt), luchtvochtigheid, en de gedragsveranderingen. Demografie is ook erg belangrijk. Te veel zwakke ouderen en je blijft problemen houden, maar met de zon krijgt iedereen weer voldoende vitaminen en verbetert de weerstand dus lager percentage dat naar het ziekenhuis moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Is ook dit deel van de Christelijke leer?

spoiler:
Verslaggever in de buik trappen als die een reportage poogt te maken over het overtreden van de coronaregels door je kerk.
:r

Dan heeft het bestuur weliswaar excuses gemaakt, maar de minkukels die zoiets doen per direct uitsluiten, ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
BarôZZa schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Daar hebben ze verplichte quarantaine. Daarnaast is het makkelijker om aan kwalitatieve contact tracing en dergelijke te doen bij hele lage aantallen.
Verplichte quarantaine zouden we EU breed kunnen overwegen. Dichte binnengrenzen is compleet onhaalbaar, daarvoor zijn de afhankelijkheden van onze economieën een a twee ordes te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22

Onbekend

...

https://www.nu.nl/voetbal...rspreiding-aerosolen.html

Het lijkt erop dat het weer zelf de grootste invloed heeft op de besmettingscijfers. Als het waait, lijken die aerosolen weg te waaien en minder besmettingen op te leveren.
Nu zat ik te zoeken maar het is lastig om grafieken van de afgelopen maanden van de wind te vinden. Zonneschijn en temperatuur is overigens geen probleem, grafieken zat. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:49:

spoiler:
Verslaggever in de buik trappen als die een reportage poogt te maken over het overtreden van de coronaregels door je kerk.

Dan heeft het bestuur weliswaar excuses gemaakt, maar de minkukels die zoiets doen per direct uitsluiten, ho maar.
Ik heb meer dan 10 jaar in Krimpen gewoond en ben daar ook naar de middelbare school geweest etc.

Iedereen weet dat de refo's daar nogal heftig zijn.

Als je bijvoorbeeld op zondagochtend met de auto over de tiendweg reed dan werd je boos aangekeken door ze... want dat mag niet op zondag!

Je mag niet eens de wasmachine aanzetten, of de auto wassen.

Tsja... kom je daar met je camera. Je bent aan het werk op zondag. Hoe durf je!

_O-

De rest van Krimpen valt wel mee hoor. Maar het is gewoon een cluster. Mijn zusje woont er nog en noemt het godwappies :)

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 28-03-2021 11:01 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
XVI schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Allemaal achtergestelde gebieden. Vergelijk ook eens met Australië, lijkt me meer representatief voor ons.
Spanje is trouwens behoorlijk open en het aantal gevallen is laag:

[...]

De zon alleen is natuurlijk een oversimplificatie. Het gaat o.a. om de stand van de zon (hoeveelheid UV, alles wat de UV-index beïnvloedt), luchtvochtigheid, en de gedragsveranderingen. Demografie is ook erg belangrijk. Te veel zwakke ouderen en je blijft problemen houden, maar met de zon krijgt iedereen weer voldoende vitaminen en verbetert de weerstand dus lager percentage dat naar het ziekenhuis moet.
Which is it?
Ligt het aan achtergesteldheid of de stand van de zon en die andere uitgevonden irrelevante parameters?

Denk je echt dat Australië dezelfde luchtvochtigheid heeft als Nederland?

Top trouwens om al die landen achtergesteld te noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kheos op 28-03-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Jovatov schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Qua maatregelen staan we er momenteel veel slechter voor dan vorig jaar.

Tot mei waren vorig jaar de basisscholen en contactberoepen dicht.
Middelbare scholen hadden tot de zomervakantie nauwelijks klassikaal onderwijs. Winkels waren op eigen initiatief meestal dicht en thuiswerken deed echt iedereen nog.

Nu zijn de basisscholen open, middelbaar onderwijs heeft minimaal één dag les in de week (tot wel vier dagen), contactberoepen open en misschien nog het belangrijkste:iedereen loopt op zijn tandvlees waardoor bij dringende adviezen als thuiswerken de naleving een heel stuk lager is dan vorig jaar.

Van het weer hoeven we het echt niet te verwachten. Vorig jaar september was het prachtig weer. Half september nog 30-plus graden. En toch gingen de ziekenhuisopnames van 10 per dag 1 september naar 100 per dag eind september.

Als je 1 mei alle maatregelen loslaat met (zoals je nu redelijkerwijs kan verwachten) nog steeds 100.000+ besmette personen in Nederland dan gaat het gewoon heel erg mis. Dat is echt geen gekke gedachte maar virologie 1.1.

Vaccineren is de enige echte oplossing. En daarin zijn we 1 mei helaas nog niet ver genoeg.
Er is nog geen bewijs dat vaccineren ons hiervan gaat verlossen en ook niet dat het de enige optie.
Als je naar de grafieken kijkt van vorig jaar dan is er tussen mei en oktober echt helemaal niets aan de hand: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Dat heeft natuurlijk niet alleen met de warmte te maken.

Wat is je voorstel? De jongeren nog langer binnen houden, hen het leven ontzeggen en de komende generaties opzadelen met tientallen jaren aan schulden? En voor wat, misschien 1 of 2 gewonnen "levensjaren", wat zeg nu zelf, welke oudere wilt er op deze wijze het leven afsluiten?
Al in april zouden de risicogroepen gevaccineerd moeten zijn en dan is het gewoon klaar met de maatregelen. Besmettingen zul je altijd blijven houden, het enige doel zou nu moeten zijn om ernstig ziekteverloop te minimaliseren en alles zo snel mogelijk weer open te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Onbekend schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:57:
https://www.nu.nl/voetbal...rspreiding-aerosolen.html

Het lijkt erop dat het weer zelf de grootste invloed heeft op de besmettingscijfers. Als het waait, lijken die aerosolen weg te waaien en minder besmettingen op te leveren.
Nu zat ik te zoeken maar het is lastig om grafieken van de afgelopen maanden van de wind te vinden. Zonneschijn en temperatuur is overigens geen probleem, grafieken zat. :)
Het lijkt er toch sprekend op dat NL telkens zelf onderzoek moet doen voordat ze conclusies willen aanwaarden die uit buitenlands onderzoek al maanden bekend zijn.

Zo blijf je ook eindeloos achterlopen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Kheos schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Which is it?
Ligt het aan achtergesteldheid of de stand van de zon en die andere uitgevonden irrelevante parameters?

Denk je echt dat Australië dezelfde luchtvochtigheid heeft als Nederland?
1: ja
2: nee

Kom op, met dit soort reacties ga ik m'n tijd niet verspillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

spoiler:

Ook in Urk hebben gelovigen een verslaggever mishandeld, en hebben daarna geprobeerd hem met een auto te rammen: https://www.hartvannederl...bij-kerken-urk-en-krimpen
Voorafgaand aan de dienst wordt ook geweld gebruikt tegen aanwezigen journalisten. Zo wordt bij de verslaggeefster van Hart van Nederland de microfoon uit haar handen geslagen. Een verslaggever van omroep PowNed beleeft angstige momenten als hij wordt geslagen, waarna een auto met hoge snelheid op hem afrijdt.

Kerkgangers bijten de pers herhaaldelijk toe dat "je op zondag niet mag werken, dus ook niet mag filmen en interviewen". Rondom de Sionkerk staan met honden opgesteld. Jongeren dreigen "wel even langs te komen om het probleem met de pers op te lossen". Aanwezige journalisten hebben inmiddels 112 gebeld.
Lijkt me gevalletje poging tot moord als je met een auto op iemand inrijd. Bizar dat gelovigen zo ver willen gaan voor een kerkbezoek :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

spoiler:

Ook in Urk is er geweld gebruikt tegen journalisten; er is daar iemand ingereden op een verslaggever van powned. :r

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:33:
Het gaat er niet om of je helemaal eraf bent, maar dat je in een beheersbare situatie komt. In Nieuw-Zeeland en Australië hebben ze het prima onder controle vergeleken met hier. Op alle vlakken doen ze het beter: minder besmettingen, minder/kortere lockdowns, minder doden, minder economische schade.
Nieuw-Zeeland heeft nu met de Zuid-Afrikaanse variant aan de stok. Deze kwam door de 14 dagen quarantaine heen, de drager werd pas ziek een of twee dage daarna. Toen ging het wel hard ineens. Dat quarantaine is niet zaligmakend, in Australië is het nu al meermaals voorgekomen dat personeel uit de quarantaine hotels het virus mee naar buiten sleepte. Zeker met de besmettelijkere varianten als de Britse en Zuid-Afrikaanse moeten ze daar meer rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Even een serieuze vraag;

Mogen kerkdiensten verboden worden uit veiligheidsoverweging? Net zoals die demo's ook verboden werden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:44
maartend schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:06:
Even een serieuze vraag;

Mogen kerkdiensten verboden worden uit veiligheidsoverweging? Net zoals die demo's ook verboden werden?
Nope, helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
maartend schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:06:
Even een serieuze vraag;

Volgens mij niet. Onder het mom van "vrijheid van godsdienst" lijkt ongeveer álles te mogen: coronaregels overtreden, journalisten mishandelen, zelfs met auto's op journalisten inrijden, getuige de bovenstaande berichten uit Urk en Krimpen aan den IJssel :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
XVI schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:01:
[...]

1: ja
2: nee

Kom op, met dit soort reacties ga ik m'n tijd niet verspillen.
Hey, da's onvriendelijk!
Jij vergelijkt Nederland met Australië, een land aan de andere kant van de planeet, waar ze kerstmis in de zomer vieren, waar iedereen in een handvol steden woont en daarbuiten enkel woenstijn met 1% water aan de oppervlakte en jij vind dat dat meer op Nederland lijkt dan het 'achtergestelde 'Spanje, enkel en alleen omdat je je door die bochten moet wringen om een punt te maken en ik neem ook tijd uit mijn zondag om daarop te reageren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stoney3K
wildhagen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Volgens mij niet. Onder het mom van "vrijheid van godsdienst" lijkt ongeveer álles te mogen: coronaregels overtreden, journalisten mishandelen, zelfs met auto's op journalisten inrijden, getuige de bovenstaande berichten uit Urk en Krimpen aan den IJssel :X
Behalve als je moslim bent, want dan is het ineens wel "terrorisme". |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
t_captain schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:54:
[...]

Verplichte quarantaine zouden we EU breed kunnen overwegen. Dichte binnengrenzen is compleet onhaalbaar, daarvoor zijn de afhankelijkheden van onze economieën een a twee ordes te groot.
Mijn punt was vooral dat de R waarde daar nooit 3 gaat zijn, want alles wordt de kiem in gesmoord.

En volgens de draadjes hier waren alle maatregelen die er inmiddels zijn onmogelijk. Lockdowns waren onmogelijk, avondklokken, quarantaines, vaccinatie/testbewijzen.

Grenzen dicht betekent trouwens in die landen niet dat er geen (vracht)verkeer is. Er zijn alleen regels voor. Piloten mogen bijvoorbeeld alleen afgezonderd in vliegveldhotels verblijven ipv het land binnen, vrachtschepen worden geïsoleerd en gaan in quarantaine. Wat ze doen is zorgen dat geïmporteerde besmettingen zoveel mogelijk geïsoleerd blijven en geen lokale besmettingen veroorzaken.
CMD-Snake schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Nieuw-Zeeland heeft nu met de Zuid-Afrikaanse variant aan de stok. Deze kwam door de 14 dagen quarantaine heen, de drager werd pas ziek een of twee dage daarna. Toen ging het wel hard ineens. Dat quarantaine is niet zaligmakend, in Australië is het nu al meermaals voorgekomen dat personeel uit de quarantaine hotels het virus mee naar buiten sleepte. Zeker met de besmettelijkere varianten als de Britse en Zuid-Afrikaanse moeten ze daar meer rekening mee houden.
Definieer 'hard', want het totaal aantal besmettingen sinds het begin van de pandemie hebben wij binnen een uurtje of 7 gehaald.

Niemand beweert dat een quarantainehotel 100% waterdicht is, maar het is heel veel effectiever dan niks en er is goed zicht op de mensen die eruit komen.

[ Voor 31% gewijzigd door BarôZZa op 28-03-2021 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Na een jaar van angstporno staan de risicogroepen in opperste paraatheid dus die blijven gewoon nog even ontsmetten en met de mondkapjes zitten. Contact tussen de groepen hoeft niet per se een probleem te zijn, zij moeten eerst worden besmet en besmettelijk zijn, en vervolgens het virus overdragen, iets dat buiten vrijwel niet gebeurt. Tevens zullen voorzichtige mensen zover mogelijk uit de buurt blijven van hen die niet voorzichtig zijn.
1: UV-licht (en de stand van de zon en planeten en wat je er verder bij kan slepen) heeft misschien wel een effect, maar vanaf september ging alles weer keihard omhoog lopen, en volgens mij schijnt de zon wel iets langer dan dat.

2: Als die risicogroepen dan in opperste paraatheid blijven, wat doen ze nu dan? Het lukt nu al niet met maatregelen voor iedereen om de risicogroepen voldoende te isoleren, dat gaat zeker niet meer lukken als het aantal besmettingen nog hoger ligt.

3: Vergelijken met andere landen is altijd lastig, maar geef het bewijs maar dat landen als Zweden het zoveel beter doen.

4: Dat je het angstporno noemt geeft al aan hoe je er in staat en eigenlijk niet serieus te nemen bent in deze discussie.
CMD-Snake schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:20:
De internet rekenaars lijken het er ook mee eens te zijn
[Twitter]
[Twitter]

Het effect, als het er al is, blijkt miniem te zijn. Het RIVM claimt een reductie in de R van 10% in Nederland, aanvankelijk zelfs richting de 13%. Als je het draadje van Henk Westeneng leest zie je waarom ze veel te positief oordeelden over een avondklok. Hun onderzoek richtte zich voor een groot deel op 'stay at home orders', wat natuurlijk nog een stuk ingrijpender is dan een avondklok. Echter leverde het wel mooie stevige getallen op.
Het effect is minimaal, ook omdat wij Nederlanders vervolgens zo graag creatieve oplossingen verzinnen zoals maar een paar uur eerder op bezoek gaan, terwijl het hele idee achter de avondklok en de bezoekbeperkingen toch is dat we minder contacten hebben waarbij we het virus over kunnen dragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
wildhagen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Die journalisten die klappen krijgen is dus idd de reden dat ik het vraag. En gezien de dreigingen (jongeren die oproepen die journalisten wel even t eregelen, die gasten met honden ed. Lijkt me toch dat je als burgermeester iets moet kunnen?

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 28-03-2021 11:17 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.