Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
LZ86 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Grappig, ik merk er helemaal niets van. Het wordt alleen maar drukker weer, en deze keer geen 70+ers meer (of zeer weinig iif), maar 50ers die op overgewicht na, verder redelijk gezond waren.
Gister zaten we precies 2 weken vlak qua IC opnames, de 2 weken ervoor wel een duidelijke stijging op IC van 30 naar 40, gebaseerd op 7 daags voortschrijdend gemiddelde. Overigens wat me wel zorgen baart is dat er in de communicatie te weinig gewaarschuwd word richting deze groep, het zijn allemaal van die algemene oproepjes, in de communicatie moet je nu heel duidelijk waarschuwen: Ga niet op bezoek bij mensen in de leeftijd 55-75 die nog niet gevaccineerd zijn, spreek buiten met ze af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
ThunderNet schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:07:
[...]

Dat systeem is in mijn ervaring (n=1) zo lek als een mandje... Kleine ingreep gehad in januari.. Ik zou de dag van te voren gebeld worden door het ziekenhuis om te checken of ik symptomen had... Niet gebeurd...

Bij binnenkomst van ziekenhuis zouden ook vragen gesteld worden.. Enige vraag die ik kreeg was of ik klachten had, mij werd niet gevraagd of ik in het buitenland was geweest of wat dan ook.
Bijzonder dat je gewoon het ziekenhuis binnenloopt. Bij elk ziekenhuis dat ik binneloop (ok, 3 maar) moet ik door een soort grenscontrole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:06

ThunderNet

Flits!

maartend schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Bijzonder dat je gewoon het ziekenhuis binnenloopt. Bij elk ziekenhuis dat ik binneloop (ok, 3 maar) moet ik door een soort grenscontrole
Hier ook, alleen vroegen ze alleen of je klachten had, voor de rest werd niets gevraagd.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe zat dat eigenlijk met de IC in '17-'18 ten tijde van de grote griepepidemie? En dan heb ik het over (maximale en gemiddelde) bedbezetting en leeftijdsverdeling van patiënten. Weet iemand een bron met cijfers daarvoor? Ik meen vorig jaar gelezen te hebben dat er toen maximaal 350 bedden bezet waren op de IC, maar ik kan die bron niet meer vinden. Ook ben ik benieuwd of de gemiddelde leeftijd destijds hoger was dan nu met Covid-19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:22:
Hoe zat dat eigenlijk met de IC in '17-'18 ten tijde van de grote griepepidemie? En dan heb ik het over (maximale en gemiddelde) bedbezetting en leeftijdsverdeling van patiënten. Weet iemand een bron met cijfers daarvoor? Ik meen vorig jaar gelezen te hebben dat er toen maximaal 350 bedden bezet waren op de IC, maar ik kan die bron niet meer vinden. Ook ben ik benieuwd of de gemiddelde leeftijd destijds hoger was dan nu met Covid-19.
https://servicemanagement...671896-1411956.1616671896
Het griepseizoen 2017/2018 is ongekend zwaar uitgevallen. Nederlandse ziekenhuizen kampten met capaciteitsproblemen en moesten zelfs operaties afzeggen. En passant liepen kantoren massaal leeg omdat collega’s het niet meer trokken. “Weinig mensen leggen de link met hygiëne.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er moesten zelfs operaties worden afgezegd VS er kan nu af en toe een operatie doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:34:
Er moesten zelfs operaties worden afgezegd VS er kan nu af en toe een operatie doorgaan.
Maar is de zorgcapaciteit sinds 2018 afgeschaald, gelijk gebleven of opgeschaald?
Hoeveel mensen worden er nu opgenomen die destijds niet opgenomen zouden worden?
Er werd destijds ook alcohol gel aangeraden, waarom hebben ze nadien niet meer gedaan aan hygiene promoten?

vragen vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Thnx, ik wist dat het zwaar was. Helaas geen duidelijke cijfers die ik zoek. Overigens was ik mijn handen ook nooit bij een tankstation-toilet, die kranen en doekjes-automaten zijn vaak niet heel fris. Ik zorg er gewoon voor dat ik niets aanraak behalve jeweetwelwat.
MikeyMan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:34:
I think I see what you did there.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:44
Eindelijk actie:

Artsen die coronapatiënten nog steeds medicijnen voorschrijven die in strijd zijn met de officiële behandeladviezen, kunnen een boete verwachten. Daarvoor waarschuwt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De inspectie blijft meldingen binnenkrijgen over artsen die middelen als (hydroxy)chloroquine en ivermectine voorschrijven tegen Covid-19. AD liveblog

Mocht tijd worden dat ze die kwakzalvers aanpakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* graag serieus en constructief reageren. Dit valt daar duidelijk niet onder.

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 25-03-2021 13:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* deze post was weggehaald, opnieuw posten is dan natuurlijk niet de bedoeling

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 25-03-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:51
Ter aanvulling: deze data is niet zo zeer over de IC bezetting, meer ziekenhuisbezetting in het algemeen:

CBS statline
Volksgezondheid en zorg

Die laatste link is een wat meer grafische weergave op basis van de Statline cijfers. Nu zie ik bij Statline in ieder geval niet direct een categorie "griep", dus ik weet niet zeker onder welke categorie je dit soort patiënten zou moeten scharen. Echter, als ik een jaar als jaren 2017 en 2018 (jaren met forse griep) vergelijk met jaren ervoor, dan is het qua getallen een beetje "geneuzel in de marge". Hieruit zou ik concluderen: impact van die griepgolf is voor de ziekenhuizen minimaal geweest, zeker in verhouding met Covid nu.

Wat bijvoorbeeld bij de weergave van de 2e link wel opvalt, helemaal terzijde dit, is dat bij mensen tussen de 20 en 50 het aantal vrouwen vele malen hoger is. Dit is natuurlijk heel logisch te verklaren: zwangerschap/geboorte.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:55:
Dit gaat uiteindelijk toch alleen maar meer geweld opleveren van mensen die zich gaan verzetten en inzien dat er andere belangen spelen? De steun voor de maatregelen zakt elke maand verder, mede door dit soort acties.
Vertel, welke andere belangen spelen er?

Men vindt toch wel een reden om verantwoording af te schuiven, het gedrag van een aantal politici maakt dat nu helaas wat makkelijker. Maar ook als politici zich perfect aan de regels hielden zou men wel weer een ander excuus vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moi_in_actie

Nog altijd redelijk hoge instroom in de kliniek, IC lijkt wat te stabiliseren. Dit laatste is echter nog niet om te juichen, zoals hier te zien is de toename in de kliniek pas sinds enkele dagen flink toegenomen, het kan dus nog zijn dat de IC bezetting hier binnen nu en een dag of 5 ook op reageert.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Hadden we vorige week niet meer instroom op IC in verhouding tot ziekenhuis? Daar zat een vreemde correlatie in opeens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:26:
Hadden we vorige week niet meer instroom op IC in verhouding tot ziekenhuis? Daar zat een vreemde correlatie in opeens.
Of de verhouding vorige week anders was weet ik niet, maar als het zo is dan is dat op zich niet vreemd. Het is bij Covid, uitzonderingen daargelaten, niet zo dat iemand ziek wordt en direct naar de IC gaat. Over het algemeen komt men, wanneer men dusdanig ziek wordt dat men naar het ziekenhuis moet, eerst in de kliniek terecht. Mocht de behandeling daar niet helpen en/of de patiënt nog zieker worden, dan wordt deze daarna doorgezet naar de IC. Hier zitten meestal een aantal dagen tot een week tussen. Vandaar dat de IC cijfers meestal pas een week of wat later "reageren" op de cijfers van de kliniek. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mensen die binnenkomen na een erstig auto ongeluk, of een hartstilstand. Die mensen worden vrijwel direct naar de IC gebracht.

Als de IC verhoudingsgewijs minder opnames blijft vertonen kan hier ook een verklaring voor gegeven worden (en ik verwacht dat dit meer en meer zal voorkomen dan het voorgaande): vaccinatie. Vaccinatie helpt op meerdere vlakken, waaronder dat wanneer je toch besmet raakt en je wordt er ziek van, dat het ziektebeeld aanzienlijk minder heftig wordt. Dit is ook in lijn met de al heel voorzichtig duidelijk wordende bezetting naar leeftijd in de ziekenhuizen, zijnde de gemiddelde leeftijd van Covid patiënten daalt, steeds minder ouderen komen erdoor in het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat weet ik, maar we de instroom in de IC ging eerder omhoog dan kliniek de voorgaande weken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:16
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:26:
De verhouding lag vorige week (of de week daarvoor alweer?) inderdaad een tijdje wat anders. Dat riep de vraag op of dat een (te verklaren) trend was, maar het lijkt er op dat het een soort hickup was. De getallen zijn ook dusdanig klein dat toeval al snel een rol kan spelen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:39:
Dat weet ik, maar we de instroom in de IC ging eerder omhoog dan kliniek de voorgaande weken. :)
Ah zo. Tsja, kan vanalles zijn lijkt me zonder meer info. Als er toevallig enkele grotere uitbraken onder oudjes zijn gevallen (mensen in verzorgingstehuizen of aanleunwoningen die nog niet gevaccineerd zijn) maak je zo enkele (tientallen) verschil. Het kan ook zijn dat, iets wat hier en daar al voorzichtig in cijfers uitgedrukt wordt, de Britse variant vaker een ernstig ziekteverloop heeft. Maar goed, zonder alle details te weten blijft dat gissen, als je van gemiddeld 30 naar 40 IC opnames per dag gaat, ja dat is 33% toename, maar we hebben t wel "maar" over 10 extra personen.

Ik heb even gekeken naar mn eigen boekhouding van de cijfers (deze week heb ik nog niet helemaal bijgwerkt), maar daar zie ik het volgende:
- De voorgaande 3 weken zaten we gemiddeld om en nabij de 40 IC opnames per dag (week 9 t/m 11)
- De 3 weken daar weer voor zat het gemiddeld rond de 28 (week 6 t/m 8 )
- Sinds week 8 zijn de besmettingen weer stevig aan het oplopen (R weer ruim boven de 1, strak rond de 1.18 met als enige uitzondering week 8 )
- Opnames in de kliniek zijn sinds week 10 flink aan het toenemen, van eerder rond 170 gemiddeld per dag nu ruim boven de 200 (richting de 250).

Als je dat bekijkt, begon de toename op de IC dus 1 a 2 weken nadat het aantal besmettingen weer begon toe te nemen. Enige vreemde eend in de bijt lijkt hier week 8, waar eenmalig de R-waarde lager was (rond de 1) en de kliniek toename lager bleef, alleen de IC nam hier flink toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Week 8 volgde na de semi-lenteweek in februari

De temperatuur in maart kwakkelt al weken rond de 5 graden gemiddeld met vrij sombere periodes met van 7 t/m 23 maart maar één echt zonnige dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p95lcP9sZzpRj0c_EvjCQHj0Ws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cSquaZHXU8NFghon96T9oVIg.png?f=user_large

Met relatief weinig zonlicht/vitamine D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-awtrOh5X2vR6Q_O1WngKGjuLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gg9AdMNm2nCBkx2FwG2BDX8E.png?f=user_large

Vergelijk februari met warmere temperaturen in de tweede helft waarin ook de cijfers traag gingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiBlnlmqJwoPE3t8dqxnLirwInQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODrA3rZXIkfvMV2b3sJh5N06.png?f=user_large

en veel meer zonlicht met veel zonnige dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdDxiOuTZCp2Tn2a51TmsjHIMGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hHGyQ1OyJy0y9ql46NZOmo60.png?f=user_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Moi_in_actie

De bingogetallen van vandaag, helaas kruipen we langzaam aan weer richting de 8k per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@Moi_in_actie

Weet je zeker dat je de R goed berekend? Als we al 4 weken op R = 1,18 zitten dan zouden de besmettingen al bijna verdrievoudigd zijn.

Ik zie veel eerder een R van 1,13/1,14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12

The Legend

*Plop*

zacht schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:22:
https://www.parool.nl/nie...-overeenkomsten~b4e67eb0/

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Moi_in_actie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:17:
[Twitter]
De bingogetallen van vandaag, helaas kruipen we langzaam aan weer richting de 8k per dag.
Week geleden:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Moi_in_actie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:18:
[Twitter]
Nog altijd redelijk hoge instroom in de kliniek, IC lijkt wat te stabiliseren. Dit laatste is echter nog niet om te juichen, zoals hier te zien is de toename in de kliniek pas sinds enkele dagen flink toegenomen, het kan dus nog zijn dat de IC bezetting hier binnen nu en een dag of 5 ook op reageert.
Volgens de prognose van het RIVM in de recente presentatie zouden er over een week 1.000 mensen liggen op de IC.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
Laguna schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Volgens de prognose van het RIVM in de recente presentatie zouden er over een week 1.000 mensen liggen op de IC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY1dBauc5ZiW7fF8MVYbux31JFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mb06XKTLX7WLYQwRYN4f1LmZ.png?f=fotoalbum_large
Boomers allemaal zeuren over de jeugd, hoog draagvlak maar zelf het minst eraan houden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Sovieto schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:30:
@Moi_in_actie

Weet je zeker dat je de R goed berekend? Als we al 4 weken op R = 1,18 zitten dan zouden de besmettingen al bijna verdrievoudigd zijn.

Ik zie veel eerder een R van 1,13/1,14
Dat wat ik noem, misschien heb ik dat bij die laatste post vergeten, is het de groei week-op-week. De R-waarde die men bij het RIVM en andere instituten gebruikt gaat dacht ik, correct me if I'm wrong, uit van intervallen van 4 dagen. Die 1.18 per week is simpelweg het "gemiddeld aantal huidige week" / "gemiddeld aantal voorgaande week" x 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Laguna schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Daar gaan we weer... vorige week de terrassen die dezelfde grafieken maken, nu BSO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfbSom92M1KOxIkQ5_-tYUvtkFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIoLFVtp77FGfl6qQTEMNxMI.png?f=fotoalbum_large

Dat maakt dus ook al geen bal uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZxZA1sTAApeYDBR9MkQGum7HVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zOdncV97nWOwSyuXXFFexIVR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:45:
[...]

Daar gaan we weer... vorige week de terrassen die dezelfde grafieken maken, nu BSO:
[Afbeelding]

Dat maakt dus ook al geen bal uit...

[Afbeelding]
Zo kan ik ook grafieken maken. Het kan stijgen en dalen.. allemachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De zwarte lijn in de 2e en 4e kolom kan ook helemaal niet kloppen, aangezien die nooit gelijk zullen zijn tussen wel/niet de effecten van vaccinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 07:09
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:53:
De zwarte lijn in de 2e en 4e kolom kan ook helemaal niet kloppen, aangezien die nooit gelijk zullen zijn tussen wel/niet de effecten van vaccinatie.
Die zwarte lijn is toch juist overal gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Laatst online: 11:16
Señor Sjon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:53:
Die zwarte lijn is toch ook domweg de basis? Huidig beleid met de aanname dat vaccinatie verspreiding voorkomt?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
klaaas schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Die zwarte lijn is toch ook domweg de basis? Huidig beleid met de aanname dat vaccinatie verspreiding voorkomt?
Zo kan je het ook zien. Ik ging uit dat beide varianten een basislijn zouden hebben en je dus in beide scenario's het effect van de maatregelen kon beoordelen.

Overigens, ik heb net de enquête weer gehad voor ronde 11 van GGD/RIVM. Lopen er nu twee door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:58
Prima cijfers toch weer?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:42:
[...]

[Afbeelding]
Boomers allemaal zeuren over de jeugd, hoog draagvlak maar zelf het minst eraan houden 8)7
Interessant om te zien, had dat niet gedacht eigenlijk. Wel een facepalm waard :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Interessant om te zien, had dat niet gedacht eigenlijk. Wel een facepalm waard :F
Ik eigenlijk wel. Hoeveel mensen ik al niet gezien heb die zich niet laten testen omdat ze dan misschien wel een week thuis moeten zitten.....

Daarnaast laten die grafieken wel goed zien waar het grootste probleem zit, als 50% van de mensen met klachten niet thuis blijft en zich ook niet laat testen valt het nut van alle andere maatregelen natuurlijk in het niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:20
Verrassing, de artsen afgelopen weekend bij de demonstratie waren dus geen artsen: https://www.ad.nl/binnenl...e-werkelijkheid~a1ea583e/
10% hogere ziekenhuis en IC bezetting ten opzichte van een week geleden, of ik mis de sarcasme na een jaar binnen zitten of ik kan de cijfers niet prima noemen, ik ben er nog niet uit wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:29
redwing schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Ik eigenlijk wel. Hoeveel mensen ik al niet gezien heb die zich niet laten testen omdat ze dan misschien wel een week thuis moeten zitten.....

Daarnaast laten die grafieken wel goed zien waar het grootste probleem zit, als 50% van de mensen met klachten niet thuis blijft en zich ook niet laat testen valt het nut van alle andere maatregelen natuurlijk in het niet.
De lijst met klachten is wel zodanig lang geworden dat practisch alles onder coronasymptomen kan vallen. Waar leg je dan de grens neer wat wel of niet een reden is om te gaan testen/in quarantaine gaat? Een dag wachten om te kijken of de symptomen versterken?

Voor b.v. hooikoortspatienten wordt wel gezegd dat als je bekende/verwachte symptomen hebt hoef je niet te testen. Is dat dan ook meegenomen in de 50% niet thuis blijven bij klachten en niet laten testen? Er kan een legitieme reden zijn dat soms bij klachten niet getest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Imperium schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:51:
[...]

Zo kan ik ook grafieken maken. Het kan stijgen en dalen.. allemachtig.
Als de bandbreedte groter is dan de mediaan, dan moet je denk ik anders gaan communiceren. Je zou kunnen overwegen om een waarde gemiddeld, en een waarde met 10% (of 25 oid) onder- en overschrijdingskans.
Nu is het mij niet duidelijk wat de waarschijnlijkheid is van de bovenste waarde van de voorspelling. Is dat de SD of 2SD?
il-Principe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:28:
[...]

De lijst met klachten is wel zodanig lang geworden dat practisch alles onder coronasymptomen kan vallen.
Ik denk net als bij de maatregelen. Het zijn er zo veel en zo specifiek geworden, dat de duidelijkheid en daarmee het opvolgen minder is geworden. Het is kapot verbeterd.

[ Voor 28% gewijzigd door blissard op 25-03-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Transportman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:50:
Verrassing, de artsen afgelopen weekend bij de demonstratie waren dus geen artsen: https://www.ad.nl/binnenl...e-werkelijkheid~a1ea583e/

[...]

10% hogere ziekenhuis en IC bezetting ten opzichte van een week geleden, of ik mis de sarcasme na een jaar binnen zitten of ik kan de cijfers niet prima noemen, ik ben er nog niet uit wat het is.
Nu nog een onderzoekje naar de 'veteranen' en we zijn rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
il-Principe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:28:
[...]
De lijst met klachten is wel zodanig lang geworden dat practisch alles onder coronasymptomen kan vallen. Waar leg je dan de grens neer wat wel of niet een reden is om te gaan testen/in quarantaine gaat? Een dag wachten om te kijken of de symptomen versterken?

Voor b.v. hooikoortspatienten wordt wel gezegd dat als je bekende/verwachte symptomen hebt hoef je niet te testen. Is dat dan ook meegenomen in de 50% niet thuis blijven bij klachten en niet laten testen? Er kan een legitieme reden zijn dat soms bij klachten niet getest wordt.
Mijn ervaring is dat mensen vooral redenen aan het zoeken zijn om niet te testen, ook al weten ze eigenlijk heel goed dat ze klachten hebben die anders zijn dan normaal. Ik heb zelf ook hooikoorts en kan je prima vertellen of het hooikoortsklachten zijn, of dat ze meer griepachtig zijn.

En aangezien 50% zich niet laat testen. mis je dus ook 50% van de besmettingen die je zou kunnen vinden. En laten we wel wezen, als die gevonden zouden worden en ook echt thuis zouden blijven, waren nu alle maatregelen al grotendeels opgeheven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Mijn ervaring is dat mensen vooral redenen aan het zoeken zijn om niet te testen, ook al weten ze eigenlijk heel goed dat ze klachten hebben die anders zijn dan normaal. Ik heb zelf ook hooikoorts en kan je prima vertellen of het hooikoortsklachten zijn, of dat ze meer griepachtig zijn.

En aangezien 50% zich niet laat testen. mis je dus ook 50% van de besmettingen die je zou kunnen vinden. En laten we wel wezen, als die gevonden zouden worden en ook echt thuis zouden blijven, waren nu alle maatregelen al grotendeels opgeheven.
Als de gemeente het gras maait en ik heb een raam open weet ik al hoe laat het is en ga ik geen test halen. Toch zou ik dan bij de enquête invullen dat ik bij gerelateerde symptomen mij niet heb laten testen. Aangezien er hordes figuren een corona besmetting hebben doorlopen zonder iets van griep daarbij is dat ook geen leidend criteria. Het is gewoon een vreselijk onhandig virus. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
blissard schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Als de bandbreedte groter is dan de mediaan, dan moet je denk ik anders gaan communiceren. Je zou kunnen overwegen om een waarde gemiddeld, en een waarde met 10% (of 25 oid) onder- en overschrijdingskans.
Nu is het mij niet duidelijk wat de waarschijnlijkheid is van de bovenste waarde van de voorspelling. Is dat de SD of 2SD?
Dit is inderdaad het grootste probleem met hoe ze rapporteren. Pak gewoon een realistisch getal. Je kunt daarbij altijd aangeven dat als alles tegen zit het erger kan worden. Want vaak kloppen de cijfers prima en kun je uit de data ook halen waar het naar toe gaat (zie ook de grafieken van t_captain). Ze sturen alleen op de pessimistische waardes (op zich ook logisch). Alleen komt dat zelden tot nooit uit en zorgt dat alleen maar voor minder draagvlak. Je knut dan beter realistische getallen geven en daarbij aangeven dat je iets meer moet doen ivm het pessimistische scenario.
Ik denk net als bij de maatregelen. Het zijn er zo veel en zo specifiek geworden, dat de duidelijkheid en daarmee het opvolgen minder is geworden. Het is kapot verbeterd.
Tja, ik vraag me vooral af hoe je dat anders zou kunnen doen. Er zijn meer maatregelen gekomen omdat mensen zich minder aan de basisregels hielden. En door de vele maatregelen houden mensen zich weer minder aan de regels. Het is nogal een kip-ei probleem waarvan ik zo niet kan zeggen hoe je dat beter op zou kunnen lossen (en aangezien alle landen hiermee te maken hebben, zou ik haast zeggen dat je dit niet op kunt lossen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:29
[...]
Blijkbaar zijn dan de symptomen niet zodanig zwaar/aanwezig dat de motivatie ontbreekt om te gaan. Dat je dan wat mist, kan kloppen maar om dan te zeggen dat je dan 50% mist lijkt mij een boude uitspraak. Met (duidelijke) klachten lijkt het erop dat maar max 21% echt corona betreft (hoogste % corona met klachten, 25-10-2020), dan kan het zijn dat met vage klachten dat percentage positief een stuk lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
il-Principe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:10:
[...]
Blijkbaar zijn dan de symptomen niet zodanig zwaar/aanwezig dat de motivatie ontbreekt om te gaan. Dat je dan wat mist, kan kloppen maar om dan te zeggen dat je dan 50% mist lijkt mij een boude uitspraak.
Met (duidelijke) klachten lijkt het erop dat maar max 21% echt corona betreft (hoogste % corona met klachten, 25-10-2020), dan kan het zijn dat met vage klachten dat percentage positief een stuk lager ligt.
Nou ja, zo heel boud is die niet. Je ziet dat 50% van de mensen met klachten laten zich niet testen. En ik neem toch aan dat de meeste mensen die zich laten testen, dat doen omdat ze klachten hebben. En ik ben verschillende keren bij een teststraat geweest en er zijn maar weinig mensen met zware klachten daar.

Oftewel de meeste mensen die zich laten testen doen dat al met vage/lichte klachten. Als je dan dus de helft van die mensen mist kun je er wel van uit gaan dat je toch een heel gedeelte van de besmettingen mist. En het zal dan misschien geen 50% zijn, maar dat het in de tientallen procenten zit lijkt me toch wel aannemelijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Same. Ik ga me niet laten testen met m'n 'normale' hooikoortsklachten, maar moest ik opeens koorts krijgen of iets anders erbij, dan wel.

Anders kan ik van midden februari tot eind april wekelijks zo'n stok in m'n neus laten duwen :+

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 19:31

franssie

Save the albatross

Dennahz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:25:
[...]

Same. Ik ga me niet laten testen met m'n 'normale' hooikoortsklachten, maar moest ik opeens koorts krijgen of iets anders erbij, dan wel.

Anders kan ik van midden februari tot eind april wekelijks zo'n stok in m'n neus laten duwen :+
Hier hetzelfde. Ik hanteer een score kaart waarbij ik bij één of twee bekende klachten (niezen, neusverkoudheid) niet gelijk naar een teststraat ga. Want dat heb ik wel ongeveer elke dag. Temperatuur meet ik dan wel, smaak test ik, gewrichten etc gaat even wat lastiger door een verstuikte knie dus daar gebuik ik soms wat pijnstilling voor.
Zou er in mijn omgeving een positief geval zijn dan zou ik mij wel na 5 dagen laten testen zonder klachten.
Ik hoop dan ook dat de zelftests binnenkort beschikbaar zijn. Kan ik mijzelf maar ook aan de deur het bezoek testen of ze binnen mogen (na een halfuurtje in de auto te wachten) :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De kwestie rondom Kajsa Ollongren is wel bijzonder op zijn minst. Volgens het RIVM heeft ze niet verkeerd gehandeld door naar werk te gaan, ondanks dat ze in afwachting was van een testuitslag:
Preventief testen
Volgens de richtlijnen van het RIVM hoeven zulke contacten niet in quarantaine. Wel wordt hun aangeraden om zich na vijf dagen te laten testen, "ook als zij geen klachten hebben". Als ze wél klachten hebben, moeten ze overigens wel thuisblijven.

Ollongren en haar collega-bewindslieden hebben zich in navolging van dat RIVM-advies preventief laten testen. Toen Ollongren vanmorgen in het Tweede Kamergebouw was voor de formatiegesprekken van vandaag, bleek dat haar testuitslag positief was. Ze had geen klachten en kon volgens de richtlijnen dus gewoon aan het werk.
Dus niet iedereen die in afwachting is van een coronatest uitslag hoeft thuis te blijven:
Beleid bij overige (niet nauwe) contacten (categorie 3)
De GGD zorgt ervoor dat contacten worden geïnformeerd over de vaststelling van COVID-19 bij een persoon in hun omgeving. De contacten krijgen het advies om:

algemene maatregelen te nemen om COVID-19 te voorkomen (social distancing, goede hoest- en handhygiëne);
alert te zijn op klachten passend bij COVID-19 (hoesten en/of neusverkouden en/of koorts), en de GGD bij klachten direct te bellen voor beoordeling en inzetten diagnostiek;
een afspraak te maken om zich op (of rond) dag 5 na laatste contact met index te laten testen, ook als zij geen klachten hebben, zodat een infectie snel vastgesteld kan worden; bij voorkeur worden contacten getest met een (LAMP-) PCR- of antigeensneltest; zij hoeven in afwachting van de testuitslag niet thuis te blijven.
Dat valt wat lastig te rijmen met de boodschap dat we juist voorzichtig zouden moeten zijn met aannemen dat we veilig zijn. Het kabinet beschouwt in elk geval elkaar altijd als overig contact, dus zijn de meeste adviezen niet meer van toepassing. Ergens blijft dit heel krom aanvoelen dit verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomcool
  • Laatst online: 14:36
CMD-Snake schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:07:
De kwestie rondom Kajsa Ollongren is wel bijzonder op zijn minst. Volgens het RIVM heeft ze niet verkeerd gehandeld door naar werk te gaan, ondanks dat ze in afwachting was van een testuitslag:

[...]

Dus niet iedereen die in afwachting is van een coronatest uitslag hoeft thuis te blijven:

[...]

Dat valt wat lastig te rijmen met de boodschap dat we juist voorzichtig zouden moeten zijn met aannemen dat we veilig zijn. Het kabinet beschouwt in elk geval elkaar altijd als overig contact, dus zijn de meeste adviezen niet meer van toepassing. Ergens blijft dit heel krom aanvoelen dit verhaal.
Het valt ook lastig te rijmen met een hele klas die naar huis gestuurd wordt als er 1 besmetting geconstateerd is. En waarbij de kinderen dan 10 dagen niet welkom zijn (of 5 dagen met een test)

Zeker het kabinet moet toch niet gaan spelen op het randje van de regels...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
tomcool schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:27:
Ze heeft de regels gevolgd, maar gevoelsmatig beginnen die steeds meer haaks op elkaar te staan. Het normale advies is om in quarantaine te gaan in afwachting van je uitslag. Bij scholen moet de hele klas naar huis en op dag 5 een test waarna de kinderen eventueel weer naar school mogen, die moeten dus ook thuisblijven tot de uitslag binnen is. Beschouw je elkaar als overige contact dan kan het ineens wel.

Op persconferenties is meermaals geklaagd over mensen die niet thuis blijven in afwachting van hun uitslag, maar hoeveel daarvan vielen dan in deze categorie? Dan kan je die mensen niets verwijten. Dit alles schuurt dan met het andere algemene advies om heel voorzichtig zijn en het zekere voor het onzekere te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:28
BarôZZa schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:42:
[...]

[Afbeelding]
In vier van de 11 plaatjes ja, Benieuwd wie die andere 7 laagste "naleving scores" op hun conto hebben.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
Transportman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:50:

[...]

offtopic:
De IC cijfers zijn helemaal niet 10% hoger. Allemaal geroep van mensen terwijl je gewoon zelf de cijfers kunt zien, hier ik heb ze even voor je in een dia gezet.

*knip* discussie is uiteraard prima, maar wel zuiver graag. Het gaat over de bezetting en die is gewoon volgens https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames ca 10 procent hoger dan vorige week en datzelfde geldt voor de ziekenhuisbezetting. Dus nogmaals, discussie kan prima, maar wel constructief en feitelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 25-03-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:06:
[...]

De IC cijfers zijn helemaal niet 10% hoger. Allemaal geroep van mensen terwijl je gewoon zelf de cijfers kunt zien, hier ik heb ze even voor je in een dia gezet.

[Afbeelding]
Precies cijfers vallen mee en ic bezetting blijft stabiel. Cijfers voor kwetsbaren gaat steeds verder omlaag en de vaccinaties schieten omhoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raptorix
xzaz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Precies cijfers vallen mee en ic bezetting blijft stabiel. Cijfers voor kwetsbaren gaat steeds verder omlaag en de vaccinaties schieten omhoog.
Het is questie van goed in de gaten houden, besmettingcijfers zeggen helemaal niets met het huidige test beleid, net zoals aantallen mensen die nu besmettelijk zouden zijn, dit virus is er nu een jaar, het is echt niet t zo dat op 1 of andere miraculeuze wijze het virus er voor gaat zorgen dat we nu compleet overspoelt worden:

-Het virus waart al een jaar rond in Nederland
-Er is al een hoog percentage van Immuniteit
-We zijn vollop aan het vaccinereren
-We gaan richting het mooie weer

*knip* en nogmaals, kritiek mag, discussie is prima, maar houdt het wel graag constructief en dat is deze laatste opmerking niet

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 25-03-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Het was misschien niet een handige uitspraak, maar het was ook maar een mogelijk scenario dat hij noemde. Hij heeft niet gezegd dat het gaat gebeuren, maar als we alle regels morgen loslaten, dan zou het kunnen gebeuren. Het is aan de media om het vervolgens uit zijn verband te halen.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 25-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
xzaz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Dit vind ik dan wel weer heel positief gebracht ;) Stabiel zou ik het nl. niet noemen want dat is toch echt licht steigend. Niet dat het tegenvalt, maar aangezien de besmettingen nog steeds omhoog gaan is het wel nog oppassen. Zeker omdat dat vaccineren nu niet echt omhoog schiet, maar eerder langzaamaan vooruit gaat. De vaccinaties voor de groep waar het echt om gaat duurt nog wel een paar weken.
Dus de cijfers vallen erg mee, maar we moeten nog wel even goed opletten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
blissard schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:07:
[...]

Het was misschien niet een handige uitspraak, maar het was ook maar een mogelijk scenario dat hij noemde. Hij heeft niet gezegd dat het gaat gebeuren, maar als we alle regels morgen loslaten, dan zou het kunnen gebeuren. Het is aan de media om het vervolgens uit zijn verband te halen.
Yup, zeker omdat hij meestal de dingen nogal direct brengt. Als je goed luistert hoor je wel wat hij echt bedoelt, maar zo komt het zelden in de pers terecht. Aan de ene kant dus zijn eigen schuld omdat hij wat beter zou moeten leren dingen goed te brengen, maar aan de andere kant vindt de media het maar wat handig om de verhalen lekker sensationeel te brengen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Ik heb chronische bijholte ontsteking en ben eigenlijk altijd verkouden, maar vorige week voelde het toch anders aan dan ik gewend was... dus laten testen. Maar uiteindelijk was het geen corona en 2 dagen later was het weer over :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Allemaal geroep van mensen terwijl je gewoon zelf de cijfers kunt zien, hier ik heb ze even voor je in een dia gezet.
Wat is nu precies je punt de hele dag?

1) Is er groei: ja of nee?
2) Hoe weet je dat / welke criteria hanteer jij?

Kijk eens naar het coronadashboard naar het onderdeel ‘Ziekenhuisopnames door de tijd heen, op datum van opname’. Niet inzoomen (‘Toon alles’):

https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

3) Wat zie je?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
redwing schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:12:
[...]

Yup, zeker omdat hij meestal de dingen nogal direct brengt. Als je goed luistert hoor je wel wat hij echt bedoelt, maar zo komt het zelden in de pers terecht. Aan de ene kant dus zijn eigen schuld omdat hij wat beter zou moeten leren dingen goed te brengen, maar aan de andere kant vindt de media het maar wat handig om de verhalen lekker sensationeel te brengen.
Ik hoef niet op de pers af te gaan, ik heb alle technische briefings bekeken, pas de laatste briefing heeft hij eindelijk eens aangegeven dat het model een hoge mate van onzekerheid heeft, maar voor een wetenschapper verwacht ik beter, net zoals die knullige muizengrafiekjes elke keer waar je nauwelijks iets fatsoenlijk op kunt aflezen, waarschijnlijk omdat hij zijn rampscenario van 6000 op de IC niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Ik heb chronische bijholte ontsteking en ben eigenlijk altijd verkouden, maar vorige week voelde het toch anders aan dan ik gewend was... dus laten testen. Maar uiteindelijk was het geen corona en 2 dagen later was het weer over :/
Tja, corona is niet het enige waar je last van kunt hebben dus 9 van de 10 keer zullen ook andere klachten dan normaal geen corona zijn. Maar dan weet je het ten minste wel zeker en hoef je niet thuis te blijven. Beter een keer teveel testen dan vrienden/familie besmetten omdat je denkt dat het wel meevalt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Ik hoef niet op de pers af te gaan, ik heb alle technische briefings bekeken, pas de laatste briefing heeft hij eindelijk eens aangegeven dat het model een hoge mate van onzekerheid heeft, maar voor een wetenschapper verwacht ik beter, net zoals die knullige muizengrafiekjes elke keer waar je nauwelijks iets fatsoenlijk op kunt aflezen, waarschijnlijk omdat hij zijn rampscenario van 6000 op de IC niet kwijt kan.
Tja, misschien moet ie dat eerder zeggen, maar dat zie je toch zelf ook wel op die grafieken. Meestal kun je duidelijk zien wat de verwachting is en wat de positieve/negatieve onzekerheden zijn. En dan zie je dat de spreiding nu eenmaal groot is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Number10 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Wat is nu precies je punt de hele dag?

1) Is er groei: ja of nee?
2) Hoe weet je dat / welke criteria hanteer jij?

Kijk eens naar het coronadashboard naar het onderdeel ‘Ziekenhuisopnames door de tijd heen, op datum van opname’. Niet inzoomen (‘Toon alles’):

https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

3) Wat zie je?
1) Lichte groei laatste weken op Ziekenhuizen, stabilisatie IC
2) Hoe weet ik wat?

Ja ik kijk, ik zie vanaf januari geen piek des doods, jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:24:
1) Lichte groei laatste weken op Ziekenhuizen, stabilisatie IC
Mooi, dan zij we het eens wat betreft groei ziekenhuizen. En hoe begint exponentiële groei?
2) Hoe weet ik wat?
Welke criteria hanteer je voor groei?
Ja ik kijk, ik zie vanaf januari geen piek des doods, jij?
Wat is een ‘piek des doods’ in vredesnaam? Het gaat om de groei. Wat gebeurt er als je maatregelen neemt om groei te remmen? Bijvoorbeeld als mensen de aansporing opvolgen om zich beter aan maatreglen te houden?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raptorix
Number10 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:28:
[quote]raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:24:

[...]

Mooi, dan zij we het daar over eens. En hoe begint exponentiële groei?

[...]

Welke criteria hanteer je voor groei?

[...]

Wat is een ‘piek des doods’ in vredesnaam? Het gaat om de groei. Wat gebeurt er als je maatregelen neemt om groei te remmen? Bijvoorbeeld als mensen de aansporing opvolgen om zich beter aan maatreglen te houden?
De Exponentieele groei, daar hebben we hem weer, het is compleet niet relevant omdat dat over besmettingen gaat, en juist als je besmettingen zitten in een groep waarbij het niet zoveel kwaad kan is die groei niet zo erg, je wilt alleen die groei niet in de ziekenhuizen terug zien.
En de maatregelen? Goed dat je het noemt, nu en wedervraag van mij: Waar vinden de meeste besmettingen plaats?

En piek des doods? Jah dat is waar het RIVM al vanaf december roept: Die komt eraan! De Britse variant gaat het overnemen! Dood en verderf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:35:
De Exponentieele groei, daar hebben we hem weer, het is compleet niet relevant omdat dat over besmettingen gaat
Er staan opnames in die grafiek en je bevestigt net zelf dat de opnames groeien.
je wilt alleen die groei niet in de ziekenhuizen terug zien.
En dat gebeurt dus wel.

Maar je hebt dus geen criteria?
En de maatregelen? Goed dat je het noemt
Ja, maar wat er gebeurt er als mensen zich meer aan maatregelen gaan houden?
nu en wedervraag van mij: Waar vinden de meeste besmettingen plaats?
Uit m’n hoofd is dat voor een groot deel onbekend, en de overige bronnen staan in de BCO rapportage.
En piek des doods? Jah dat is waar het RIVM al vanaf december roept: Die komt eraan! De Britse variant gaat het overnemen! Dood en verderf!
Ja, we hebben die club toch om ons te waarschuwen voor dergelijke gevaren?

Maar nogmaals: wat is nu je punt? Is het allemaal niet goed? Waar wil je heen, want je bent al de hele dag in topic grafieken aan het plaatsen en opmerkingen aan het maken, maar het is mij volstrekt onduidelijk wat je daarmee wil zeggen of bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik stop hiermee, nog besmettingen vinden op 2 plekken voornamelijk plaats: Op het werk en op bezoek, 3 keer raden wat het RIVM hieraan heeft gedaan, fijne avond en veel plezier met je Exponentieele groei de komende weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
[...]

offtopic:

[mbr]*knip* discussie is uiteraard prima, maar wel zuiver graag. Het gaat over de bezetting en die is gewoon volgens https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames ca 10 procent hoger dan vorige week en datzelfde geldt voor de ziekenhuisbezetting. Dus nogmaals, discussie kan prima, maar wel constructief en feitelijk.[/]
De dia is weggehaald maar was in een latere quote nog te zien, maar net als de cijfers op het corona-dashboard zie ik toch een stijging in de ziekenhuis en IC bezetting ten opzichte van vorige week. Vergelijk ik het met de afgelopen 5 weken zie ik ook een stijgende lijn. Dat zijn toch allemaal slechte cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 21:07
raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Het is questie van goed in de gaten houden, besmettingcijfers zeggen helemaal niets met het huidige test beleid, net zoals aantallen mensen die nu besmettelijk zouden zijn, dit virus is er nu een jaar, het is echt niet t zo dat op 1 of andere miraculeuze wijze het virus er voor gaat zorgen dat we nu compleet overspoelt worden:

-Het virus waart al een jaar rond in Nederland
-Er is al een hoog percentage van Immuniteit
-We zijn vollop aan het vaccinereren
-We gaan richting het mooie weer

[mbr]*knip* en nogmaals, kritiek mag, discussie is prima, maar houdt het wel graag constructief en dat is deze laatste opmerking niet[/]
De argumenten die je geeft zijn op dit moment niet valide.

Het virus waart al een jaar rond in Nederland.
Dit is een drogreden. Ad antiquitatem.

Er is al een hoog percentage van Immuniteit
Dit is een bewering die je niet staaft met werkelijke cijfers. Herbesmettingen daargelaten, zijn er volgens Sanquin vorige maand bij 13,3% van de donoren antistoffen gevonden. Volgens een studie van het RIVM was dit in september/oktober 2020 nog ongeveer 5%. Dat is op zich een redelijke toename, maar we zitten dan ook al een tijdje in de tweede/derde golf. Daarnaast is de geteste populatie anders. In werkelijkheid zal het tussen 10-15% zitten.

We zijn vollop aan het vaccinereren
Volgens het RIVM zijn er op dit moment 600.000 mensen die beide vaccinaties hebben gehad. Dit is 3,4% van de populatie.

We gaan richting het mooie weer
Dit gaat nog wel 1,5 maand duren.

Als je de cijfers naar boven afrondt is zo'n 20% van de populatie 'beschermd'. Het is wel zeker zo dat de zorg, indien we de coronaregels zouden loslaten, overspoeld raakt. Bedenk ook dat het 'startpunt' van de IC-bezetting op dit moment boven de 600 bedden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Transportman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:45:
[...]

De dia is weggehaald maar was in een latere quote nog te zien, maar net als de cijfers op het corona-dashboard zie ik toch een stijging in de ziekenhuis en IC bezetting ten opzichte van vorige week. Vergelijk ik het met de afgelopen 5 weken zie ik ook een stijgende lijn. Dat zijn toch allemaal slechte cijfers.
We zitten qua IC nu op 40 per dag gemiddeld over de laatste 2 weken, ziekenhuizen stijgt iets, dat is ook gewoon wat ik zeg, je mag het zelf uitrekenen hoor?

Het gaat erom dat we geen ongecontrolleerde groei hebben, we zijn er bijna, daarom is het helemaal niet zo erg als het iets stijgt, je wilt alleen geen IC toenames zoals vorig jaar, maar dat gaat gewoo niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
boe.i schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:50:
[...]

De argumenten die je geeft zijn op dit moment niet valide.

Het virus waart al een jaar rond in Nederland.
Dit is een drogreden. Ad antiquitatem.

Er is al een hoog percentage van Immuniteit
Dit is een bewering die je niet staaft met werkelijke cijfers. Herbesmettingen daargelaten, zijn er volgens Sanquin vorige maand bij 13,3% van de donoren antistoffen gevonden. Volgens een studie van het RIVM was dit in september/oktober 2020 nog ongeveer 5%. Dat is op zich een redelijke toename, maar we zitten dan ook al een tijdje in de tweede/derde golf. Daarnaast is de geteste populatie anders. In werkelijkheid zal het tussen 10-15% zitten.

We zijn vollop aan het vaccinereren
Volgens het RIVM zijn er op dit moment 600.000 mensen die beide vaccinaties hebben gehad. Dit is 3,4% van de populatie.

We gaan richting het mooie weer
Dit gaat nog wel 1,5 maand duren.

Als je de cijfers naar boven afrondt is zo'n 20% van de populatie 'beschermd'. Het is wel zeker zo dat de zorg, indien we de coronaregels zouden loslaten, overspoeld raakt. Bedenk ook dat het 'startpunt' van de IC-bezetting op dit moment boven de 600 bedden is.
Je roept maar wat, Sanquin geeft zelf aan dat het geen doorsnee is: Jaap van Dissel in Januari: 3 miljoen.
Ga eerst maar eens fatsoenlijke bronnen zoeken voordat je met Latijn begint te strooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik ben weg, excuses voor mijn misschien wat boze manier van reageren, vat dat niet persoonlijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe.i
raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Je roept maar wat, Sanquin geeft zelf aan dat het geen doorsnee is: Jaap van Dissel in Januari: 3 miljoen.
Ga eerst maar eens fatsoenlijke bronnen zoeken voordat je met Latijn begint te strooien.
Jammer dat de hardste roeper juist anderen beschuldigt van roepen en niet inhoudelijk op de kwestie ingaat. Ik heb je nog geen enkele bron zien noemen. Ik zal voor de volledigheid hieronder mijn literatuurvermelding plaatsen.

Vos E.R.A., den Hartog G., Scepp R.M. et al (2020) Nationwide seroprevalence of SARS-CoV-2 and identification of risk factors in the general population of the Netherlands during the first epidemic wave

RIVM. Vaccinatiecijfers 14 tot en met 21 maart 2021

Slot E., Hogema B.M., Reusken C.B.E.M. et al (2020) Low SARS-CoV-2 seroprevalence in blood donors in the early COVID-19 epidemic in the Netherlands

Sanquin (2021) Antistoffen tegen coronavirus begin januari bij 13% van de donors

En Wikipedia: Argumentum ad antiquitatem

[ Voor 3% gewijzigd door boe.i op 25-03-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
https://www.trouw.nl/zorg...voor-de-vaccins~b06a11cd/

Ik stop er mee, lees dat laatste artikel maar, staat het in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
Of het nou 10%, 15% of 20% (3,5 mln.) is maakt in dezen weinig uit. Het is nog steeds te weinig om een grote toestroom te voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door boe.i op 25-03-2021 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kan met de beste wil van de wereld een stijging van 535 naar 615 in een paar weken ook geen 'stabilisering' noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:11
boe.i schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Of het nou 10%, 15% of 20% (3,5 mln.) is maakt in dezen weinig uit. Het is nog steeds te weinig om een grote toestroom te voorkomen.
Januari was 3.5 miljoen. We hebben al die tijd rond de 100k besmettelijke per week gezeten volgens het RIVM.

Nou zullen deze aantallen er ook niet voor zorgen dat de ziekenhuizen niet overstromen vanwege immuniteit. Wat betreft Sanquin, die lopen en achter en die maken ook een selectie, je mag namelijk niet zomaar donor zijn.

4034285, dit getal krijg ik uit de prevalentie data van de dataset van het RIVM (15 maart, obv 7 dagen besmettelijkheid)

Tel daar nog eens 2 weekjes bij op en je zit dicht bij de 4.5m.

Ik moet zeggen, het gaat in mijn omgeving ook hard, heb 2 potentiële 'covidaanvallen' kunnen ontwijken :+

[ Voor 19% gewijzigd door Mr.Joker op 25-03-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 19:31

franssie

Save the albatross

Je linkdump kan ik niet lezen vanwege een betaalmuur.
Sowieso is het beter om bij een link een kleine persoonlijke samenvatting en argumentatie te plaatsen.Dat maakt het makkelijker om jouw redenatiie te volgen, anders moet ik werken op basis van onbekende aannames waar alleen maar ongelukken van komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
raptorix schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:51:
[...]

We zitten qua IC nu op 40 per dag gemiddeld over de laatste 2 weken, ziekenhuizen stijgt iets, dat is ook gewoon wat ik zeg, je mag het zelf uitrekenen hoor?

Het gaat erom dat we geen ongecontrolleerde groei hebben, we zijn er bijna, daarom is het helemaal niet zo erg als het iets stijgt, je wilt alleen geen IC toenames zoals vorig jaar, maar dat gaat gewoo niet gebeuren.
Het stijgt iets en blijft het op dit tempo is er nog weinig aan de hand, maar dan moet de stijging niet sneller gaan lopen en vaccinaties op korte termijn echt effect gaan hebben op de opnames, en daar ben ik nog niet gerust op dat dat gewoon niet gaat gebeuren. De groepen die voornamelijk op de IC komen duurt nog wel even voor we die gaan vaccineren, en het naleven van de maatregelen gaat ook steeds iets slechter, en we hebben dingen als Pasen en de Ramadan voor de deur staan, met onzekerheid hoeveel mensen elkaar dan op gaan zoeken, wat mogelijk meer besmettingen en een hogere ziekenhuisbezetting tot gevolg heeft. We zijn er bijna, maar dat betekent ook dat we er nog niet zijn en we zijn nog ver genoeg van de finish dat er nog heel veel kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Op zich is het redelijk simpel. Met de huidige groei komen we niet in de problemen en zal de zomer+vaccinatie er weer voor zorgen dat het niet uit de hand loopt. Maar dat is dus wel alleen als we de huidige groei niet toe laten nemen en dat gaat alleen maar als we de maatregelen handhaven. Aangezien een virus exponentieel rond gaat moet je ook nog opletten of de huidige maatregelen wel voldoende blijven. Hopelijk wel, maar we moeten nog wel minstens een week of 6 voordat de goede groep gevaccineerd is/wordt en het betere weer duurt ook al snel zoiets.

Vandaar ook dat ik het zo apart vind dat er zo gehamerd wordt op de golf die zou komen. De maatregelen zijn juist verscherpt zodat die golf later komt en minder erg wordt. En nu blijkt dat dat echt gebeurt gaan we wijzen naar de oorspronkelijke waarschuwing die een golf voorspelt, maar die ook zegt dat we maatregelen nodig hebben om dat te voorkomen. Dan kun je toch niet achteraf zeggen dat doordat de golf meevalt, de maatregelen dus niet nodig waren?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Het zijn prima cijfers schreef ik. Daarmee stel ik niet dat sommige cijfers stijgen en of dalen. De trend is gewoon prima en behapbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
tomcool schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:27:
Het valt ook lastig te rijmen met een hele klas die naar huis gestuurd wordt als er 1 besmetting geconstateerd is. En waarbij de kinderen dan 10 dagen niet welkom zijn (of 5 dagen met een test)

Het verschil is dat het kabinet (als het goed is) 1.5 meter afstand houdt tijdens de vergaderingen. Kinderen in de klas doen dat niet, en tijdens het speelkwartier al helemaal niet. :) (En ik ga er van uit dat de kabinetsleden iets meer decorum betrachten als zij pauze hebben dan schoolkinderen. :+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
xzaz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:04:
Het zijn prima cijfers schreef ik. Daarmee stel ik niet dat sommige cijfers stijgen en of dalen. De trend is gewoon prima en behapbaar.
Voor nu is de trend in zekere zin behapbaar en hadden de cijfers slechter kunnen, alleen denken sommige bij prima cijfers dat er versoepeld kan worden terwijl de cijfers daar echt geen aanleiding toe geven. Op een eindexamen zouden de huidige cijfers net aan een zesje zijn als de normering heel gunstig zou zijn, want eigenlijk is het nog een ruime onvoldoende. We zitten nog steeds op een hoog niveau, er wordt nog steeds zorg uitgesteld (https://www.1limburg.nl/z...-maanden-niet-versoepelen), en de cijfers gaan niet de goede kant op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
NMH schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:08:
Het verschil is dat het kabinet (als het goed is) 1.5 meter afstand houdt tijdens de vergaderingen.
Ik mag het hopen voor ze, het probleem is dat mensen geen ingebouwde afstandsmeter hebben. Ongemerkt blijkt die 1,5 meter soms moeilijk te bewaren, zeker met bekenden voelt het ronduit onnatuurlijk om zoveel afstand te moeten bewaren. Keijzer werd vier dagen geleden positief getest, qua incubatietijd zou het mogelijk kunnen zijn dat Ollongren het opliep op die manier.

We verwachten meer van onze leiders. Al ruim een jaar werd ons regelmatig de maat genomen over onverantwoord gedrag en dat we de grootst mogelijke voorzichtigheid moeten betrachten. We zien dan wel dat politici schijnbaar niet zo gedragen. De uitglijder van Grapperhaus en het hele gedoe daar omheen. Vanochtend kwam Rutte naar het werk terwijl hij in afwachting was van een coronatest (en de dagen daarvoor was hij ook op het werk), de journalisten die Rutte tegenkwam vanochtend waren daar openlijk verbaasd over. En dan natuurlijk Ollongren, bij wie het nog een stapje erger was omdat ze ook daadwerkelijk corona had. Al volgende ze de regels tot de letter, de toon was gezet. Tel daarbij ook op dat het kabinet nauwelijks op afstand lijkt te werken, terwijl dat wel van de rest van het land verwacht wordt. Het lijkt soms wel alsof de regels alleen zijn voor het gepeupel. Tel dit alles op en je krijgt steeds negatiever beeldvorming, wat het draagvlak nu niet echt bevorderd. Gezien de huidige trend in dat draagvlak zullen ze toch echt zuiniger moeten worden op hun wisselgeld, zeker als het idee is dat de lockdown tot aan de zomer moet duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:41
"Het korte antwoord is: Ollongren hoefde niet in quarantaine. De minister had zich, net als andere leden van het demissionaire kabinet, laten testen nadat maandag bekend was geworden dat hun collega, staatssecretaris Keijzer, corona heeft. Keijzer was afgelopen vrijdag aanwezig bij de ministerraad.

Daar hebben de bewindspersonen naar eigen zeggen anderhalve meter afstand van elkaar gehouden. Daarom vallen de collega's van Keijzer in de categorie 'overige contacten': contacten met wie ze langer dan een kwartier in een ruimte heeft gezeten, op meer dan anderhalve meter afstand."

https://nos.nl/l/2374099

Ik heb dit in december ook gehad, (kwalificatie overig contact) alleen toen was er nog niet de oproep je na 5 dagen te laten testen (vanwege capaciteit). Ik ben zef trouwens wel uit voorzorg in q gegaan en me onder mom van klachten na 5 dagen laten testen (verder geen c gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:51

Yucon

*broem*

CMD-Snake schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:21:
[...]
Tel daarbij ook op dat het kabinet nauwelijks op afstand lijkt te werken, terwijl dat wel van de rest van het land verwacht wordt. Het lijkt soms wel alsof de regels alleen zijn voor het gepeupel. Tel dit alles op en je krijgt steeds negatiever beeldvorming, wat het draagvlak nu niet echt bevorderd. Gezien de huidige trend in dat draagvlak zullen ze toch echt zuiniger moeten worden op hun wisselgeld, zeker als het idee is dat de lockdown tot aan de zomer moet duren.
Ik heb geen quotes want het zijn steeds losse flarden in tussenzinnen, maar Rutte heeft al een aantal keer tussen de regels door laten weten dat ze toch bij elkaar komen omdat dat naar zijn mening nu eenmaal lekkerder werkt. En daarmee raak je precies het gevoelige punt: dat is exact dezelfde argumentatie die burgers gebruiken als ze niet thuiswerken.

Tijdens die sneeuwstorm laatst hebben ze vanwege het slechte weer nog een vergadering afgezegd. Dat vond ik al een zwaktebod want impliciet zeg je dat online vergaderen niet werkt. Maar bij elkaar komen vanuit een soort luxeargument als 'het is nu eenmaal prettiger' slaat echt alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
Yucon schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:07:
Maar bij elkaar komen vanuit een soort luxeargument als 'het is nu eenmaal prettiger' slaat echt alles.
Het werkt ook gewoon beter, daar is toch weinig twijfel over?

Wij vergaderen tegenwoordig ook weer fysiek en dat is echt veel productiever met als bijkomend voordeel dat al die opgehokte singles ook weer eens de deur uitkomen en mensen zien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

hoevenpe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:14:
[...]

Het werkt ook gewoon beter, daar is toch weinig twijfel over?

Wij vergaderen tegenwoordig ook weer fysiek en dat is echt veel productiever met als bijkomend voordeel dat al die opgehokte singles ook weer eens de deur uitkomen en mensen zien.
Ik vind het zelf ook erg lekker om 's ochtends in m'n nest te blijven liggen. Toch zijn er ook goede redenen om dat niet te doen en dus sta ik op om iets te gaan doen omdat dat nu eenmaal moet. Rutte gaat met deze keuze voor de snelle bevrediging terwijl hij aan burgers vraagt dat niet te doen.

Trouwens, in mijn ervaring gaat op afstand wat betreft productiviteit ook prima als je er wat moeite voor doet. Maar je moet wel soms wat extra controlevragen stellen om te checken of je elkaar goed begrepen hebt. Ja dat is wat lastiger. Heel corona is lastiger.

Als kroegbaas je kroeg dichthebben is ook lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 26-03-2021 07:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03
Yucon schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:07:
[...]
Dat vond ik al een zwaktebod want impliciet zeg je dat online vergaderen niet werkt. Maar bij elkaar komen vanuit een soort luxeargument als 'het is nu eenmaal prettiger' slaat echt alles.
Op afstand vergaderen werkt ook voor heel veel mensen niet.

En 'is nu eenmaal prettiger' is geen zwaktebod, het is psychologie. Mensen zijn nu eenmaal gezelschapsdieren en de meesten van ons vinden het niet prettig om 24/7 in dezelfde omgeving en met hetzelfde gezelschap te vertoeven.

Werk zelf gewoon op mijn werk (klein bedrijf), maar heb dagelijks contact met letterlijk tientallen mensen die bij grotere bedrijven werken en noodgedwongen thuis werken. En werkelijk iedereen is het h-e-l-e-m-a-a-l zat. De singles omdat ze niemand meer zien, de samenwonenden omdat ze de hele dag onder 1 dak bivakkeren met de partner en/of de kinderen.

Iedereen snakt er weer naar om 's ochtends en aan het eind van de middag even lekker alleen aan het woon-werk verkeer deel te nemen, en om overdag eens wat andere gezichten te zien en andere verhalen te horen zodat ze 's avonds thuis ook nog wat nieuws te vertellen hebben.

Als Corona één ding duidelijk heeft gemaakt is het wel dat in de toekomst massaal thuiswerken een utopie is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Yucon schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:29:
Trouwens, in mijn ervaring gaat op afstand wat betreft productiviteit ook prima als je er wat moeite voor doet. Maar je moet wel soms wat extra controlevragen stellen om te checken of je elkaar goed begrepen hebt. Ja dat is wat lastiger. Heel corona is lastiger.
Natuurlijk werkt alles online ook, maar minder efficiënt en je mist vooral het non-verbale en sociale aspect. Mensen zijn er minder 'bij' en/of werken op hun andere scherm door aan iets anders.

Als men zou zeggen 'het is nog 3 weken' dan blijven we wel thuis vergaderen maar dat roepen ze al vanaf november. Uiteindelijk moet je toch een keer naar het 'nieuwe normaal' toe, een hybride mix van een paar dagen thuiswerken en een paar dagen met vergaderingen, sales en onderlinge afstemming op locatie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:47:
[...]

Als Corona één ding duidelijk heeft gemaakt is het wel dat in de toekomst massaal thuiswerken een utopie is.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. 1 a 2 dagen in de week naar kantoor is prima om een beetje balans te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

hoevenpe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:49:
[...]

Natuurlijk werkt alles online ook, maar minder efficiënt en je mist vooral het non-verbale en sociale aspect. Mensen zijn er minder 'bij' en/of werken op hun andere scherm door aan iets anders.
Tja, etiquette. In een normale vergadering is het ook onfatsoenlijk om met je telefoon te gaan spelen. Het gaat inderdaad niet vanzelf goed, maar dat is niet anders dan irl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
alexbl69 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:47:
[...]

Op afstand vergaderen werkt ook voor heel veel mensen niet.

En 'is nu eenmaal prettiger' is geen zwaktebod, het is psychologie. Mensen zijn nu eenmaal gezelschapsdieren en de meesten van ons vinden het niet prettig om 24/7 in dezelfde omgeving en met hetzelfde gezelschap te vertoeven.

Werk zelf gewoon op mijn werk (klein bedrijf), maar heb dagelijks contact met letterlijk tientallen mensen die bij grotere bedrijven werken en noodgedwongen thuis werken. En werkelijk iedereen is het h-e-l-e-m-a-a-l zat. De singles omdat ze niemand meer zien, de samenwonenden omdat ze de hele dag onder 1 dak bivakkeren met de partner en/of de kinderen.

Iedereen snakt er weer naar om 's ochtends en aan het eind van de middag even lekker alleen aan het woon-werk verkeer deel te nemen, en om overdag eens wat andere gezichten te zien en andere verhalen te horen zodat ze 's avonds thuis ook nog wat nieuws te vertellen hebben.

Spreek voor jezelf :) Ik wil niet meer terug naar die dagelijkse sleur van het kantoor hoor :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
thewizard2006 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:11:
Ik wil niet meer terug naar die dagelijkse sleur van het kantoor hoor :)
Uiteindelijk zal het voor de meeste mensen een tussenvorm worden, waarbij het op dinsdag en donderdag straks weer net zo druk in de trein en op de weg is als vroeger.

Als ik de gretigheid hoor van politici die nieuwe of bredere wegen en parkeerplaatsen willen schrappen dan gaat dat nog wel een dingetje worden. Men verkoopt de huid voordat de beer geschoten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:11:
[...]

Spreek voor jezelf :) Ik wil niet meer terug naar die dagelijkse sleur van het kantoor hoor :)
Er zit natuurlijk een groot grijs gebied tussen nu (altijd thuis tenzij) en de oude situatie (altijd op kantoor tenzij). Dit is vroeger gelukkig ook al niet mijn situatie geweest en was het altijd de keuze wat op welk moment het beste zou werken. Sommige dagen op kantoor voor overleggen en andere dagen thuis omdat er meer focus is.
MikeyMan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:02:
[...]

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. 1 a 2 dagen in de week naar kantoor is prima om een beetje balans te houden.
Dit is het ook, afhankelijk van het werk zijn bepaalde zaken op locatie toch wat efficienter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

qua kantoor merk ik dat het qua inhoud en relaties voor een deel teren is op wat eerder is opgebouwd, voor nieuwe collega's en op nieuwe projecten is het best lastig om er in te komen.
Deels thuis verder prima, bij 100% ga ik me wel omscholen naar iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Zeker als er iets onderhandeld moet worden ontkom je er haast niet aan om fysiek af te spreken. Even een status-update geven of wat vragen werkt dan weer prima. Het is simpelweg een combinatie van dingen die makkelijk online gedaan kunnen worden en dingen waarvoor fysiek samenzitten echt beter en sneller werkt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 11:48
Napo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:20:
[...]

Er zit natuurlijk een groot grijs gebied tussen nu (altijd thuis tenzij) en de oude situatie (altijd op kantoor tenzij). Dit is vroeger gelukkig ook al niet mijn situatie geweest en was het altijd de keuze wat op welk moment het beste zou werken. Sommige dagen op kantoor voor overleggen en andere dagen thuis omdat er meer focus is.

[...]

Dit is het ook, afhankelijk van het werk zijn bepaalde zaken op locatie toch wat efficienter.
Ik ben nu bezig om over grenzen heen een team samen te stellen van mensen die nog niet eerder met elkaar samengewerkt hebben en deels nog taken in andere teams hebben en ik kan je zeggen dat het tamelijk lastig is om de kar aan de gang te krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Nog maar even het patroon:

0. Normaal met risico op (1)
1. exponentiële verspreiding door ontmoetingen (R>1)
2. advies om ontmoetingen te voorkomen en maatregelen te treffen bij ontmoetingen
3. ontmoetingen worden zoveel mogelijk voorkomen en er zijn maatregelen bij eventuele ontmoetingen
4. exponentiële krimp (R<1)
5a. volhouden (3) en R<1 gelukt? ga terug naar (0)
5b. volhouden (3) en R<1 niet gelukt ga naar (6)
6. meer ontmoetingen
7. ga terug naar 1

Zij die behoren tot de soort Struthio camelus lijken dit om mij onduidelijke redenen graag maanden vol te willen houden en kiezen vervolgens een argument uit een van de volgende opties:

nr. 1 bestaat helemaal niet
nr. 1 bestaat niet want dat blijkt uit niet afgenomen testen
nr. 1 bestaat niet want testen zijn bij verkeerde mensen afgenomen
nr. 1 valt wel mee
nr. 1 is nog niet zichtbaar
nr. 1 is helemaal niet exponentiëel want ‘er is nog niks te zien’
nr. 1 is niet zo want het percentage positieven daalt
nr. 3 is moeilijk
nr. 3 kan echt niet
nr. 3 is volgens Struthio camelus niet bewezen
nr. 3 vindt Struthio camelus niet bewezen
nr. 3 is wel bewezen, maar niet in NL
nr. 3 biedt schijnveiligheid
nr. 5a is echt heel, heel, heel moeilijk
nr. 5a kan niet want we zijn geen eiland
nr. 5a kan niet want we hebben geen dictatuur
nr. 5a kan niet want <vul in>
nr. 5a is niet nodig want straks mooi weer
nr. 6 is wel zo, maar draagt niet bij aan verspreiding want <vul in>

Maar vooral niet dat (4) zou kunnen leiden tot een beheersbare situatie (0) met BCO.

Misschien hè? Is het misschien een idee om na te denken over (5a) en hoe dat beter vol is te houden zonder dat we steeds belanden in (5b)? Of desnoods om het advies van (2) te veranderen in een verplichting waar dat blijkbaar nodig is?

Het is maar een idee natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:21
CMD-Snake schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:21:
[...]

Al ruim een jaar werd ons regelmatig de maat genomen over onverantwoord gedrag en dat we de grootst mogelijke voorzichtigheid moeten betrachten. We zien dan wel dat politici schijnbaar niet zo gedragen. De uitglijder van Grapperhaus en het hele gedoe daar omheen. Vanochtend kwam Rutte naar het werk terwijl hij in afwachting was van een coronatest (en de dagen daarvoor was hij ook op het werk), de journalisten die Rutte tegenkwam vanochtend waren daar openlijk verbaasd over. En dan natuurlijk Ollongren, bij wie het nog een stapje erger was omdat ze ook daadwerkelijk corona had. Al volgende ze de regels tot de letter, de toon was gezet. Tel daarbij ook op dat het kabinet nauwelijks op afstand lijkt te werken, terwijl dat wel van de rest van het land verwacht wordt. Het lijkt soms wel alsof de regels alleen zijn voor het gepeupel. Tel dit alles op en je krijgt steeds negatiever beeldvorming, wat het draagvlak nu niet echt bevorderd. Gezien de huidige trend in dat draagvlak zullen ze toch echt zuiniger moeten worden op hun wisselgeld, zeker als het idee is dat de lockdown tot aan de zomer moet duren.
Amen. En dit is precies de reden dat ik de regels ook niet meer strikt handhaaf.
- Avondklok: prima. Tenzij we bij de buren zijn gaan borrelen.
- Afstand houden: prima.
- Mondkapje: prima
- 1 bezoeker? Nope. Ik zal geen coronafeestjes organiseren maar met Pasen zit hier toch zeker 4 man extra aan tafel.
- Thuiswerken? Nope, om Rutte te citeren: “op kantoor werkt fijner”
Pagina: 1 ... 33 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.