CMD-Snake schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:16:
[...]
Als je zo blijft hameren met regels krijg je slechtere naleving. Mensen geven simpelweg op en gaan weer hun gang. Dat zie je nu ook hoe de coronamoeheid rap toeneemt. Schaf onzin regels als dat van alcoholverkoop en de avondklok af. Dat soort maatregelen doen meer schade dan dat ze iets opleveren.
De alcoholverkoop zal waarschijnlijk weinig effect hebben bij gebrek aan avondklok.
Maar wederom, het zijn allemaal verbijzonderingen en uitleg van de basismaatregelen, te veel mensen zijn maar matig in staat gebleken om uit zich zelf en voor zich zelf de benodigde maatregelen uit te werken en in acht te nemen. Dus er is op basis van waarnemingen steeds een nadere invulling aan gegeven.
Je kunt Rutte veel kwalijk proberen te nemen, maar hij is begonnen met zoveel mogelijk aan de eigen verantwoordelijkheid over te laten, terwijl je bijvb in spanje ook overdag de straat niet op mocht.
Maar van lieverlee bleek wel dat er een aardige schare mensen was die niet tot een zinvolle en afdoende zelf-restrictie in staat was en is. Dat blijkt wel aan het aantal mensen wat gezien de prognoses toch nog steeds hamert op versoepelingen op dit moment.
Bied wat meer mogelijkheden op het gebied van sporten buiten bijvoorbeeld, dan hebben mensen weer iets te doen behalve binnen zitten.
Misschien dat daar een deel van het probleem zit, dat een deel van die zelf benoemde creatieve flexibele mensen toch iets minder creatief en flexibel is.
Er is buiten best wat te doen, kom je ook andere mensen tegen op gepaste afstand, kun je weer eens oefenen met mensen groeten bijvb,, hoodie af, telefoon thuis of in de zak. Kun je eens om je heen kijken, tijd om eens na te denken ipv van hot naar her te rennen, tenzij dat dan wellicht wat te confronterend is.
Ik zie bijvoorbeeld niet hoe een mondkapjesplicht of een avondklok de basisregels verbijzonderd. Het waren extra maatregelen die met verloop van tijd stiekem naar tot basismaatregelen zijn gaan behoren. De avondklok is ook tot ordinaire maatregel verworden.
Er zijn twee peilers in de basisregels:
1. Zo min mogelijk fysiek contact/nabijheid (in duur, frequentie, samenstelling).
2. Als er dan toch fysiek contact/nabijheid noodzakelijk is/wordt geacht, dan dit ook binnen die context zoveel mogelijk vermijden door afstand te houden indien mogelijk en verdere hygiene maatregelen in acht nemen.
Mondkapjesplicht verbijzondering van 2, avondklok verbijzondering van 1.
Nu ga je voor 20.00 naar de winkel en koop je alsnog je alcohol. Heb ik ook mijn drank voor dat coronafeestje. Die maatregel is net zo onzinnig als het sluiten van de bibliotheken voor twee weken. Dat soort regels die kant noch wal raken ondermijnen je draagvlak.
Je kunt prima om sommige maatregelen heen werken, maar wat er van je gevraagd wordt is om na te denken over het waarom. Alleen het feit dat je er nu doelbewust omheen moet werken, zou een extra drempel op moeten werpen met de vraag of het dus verstandig is. Ook kunnen andere mensen middels groepsdruk daar aan bijdragen, bijvb ouders die zich afvragen waar je mee bezig bent met die verzameling drank die in de schuur staat te wachten op de avond die komen gaat.
Als je verwacht dat mensen anders vertier of een werkplek gaan opzoeken in de bibliotheek (warm, onderdak en toch je huis uit) en het daardoor erg druk kan worden, dan zit je weer bij de verbijzondering van fysiek contact en nabijheid vermijden.
Dit pappen en nathouden is een doodlopende weg. Ben benieuwd met hoeveel applaus over drie weken de volgende verlenging van de lockdown ontvangen wordt.
Geen, ik denk ook dat niemand verwacht, dus ik zou niet weten wat je met dit punt wilt zeggen.
Die versoepelingen stellen weinig voor. Het basisonderwijs is de meest grote versoepeling gehad, maar wie waar echt een versoepeling ervaart wisselt nogal. Ik heb geen kinderen, dus die scholen heb ik geen fluit aan dat die weer open zijn.
Omdat het niet direct jouw situaties betreft stellen die versoepelingen dus in zich zelf weinig voor ?
Er zijn twee aspecten waarom ze wel voorstellen, namelijk voor de mensen voor wie het wel uitmaakt, wat een aanzienlijk deel van de bevolking is. En het tweede dat ze aardig wat voorstellen dat is in de impact die het heeft op de verdere toename van de verspreiding, die helaas ook flink lijkt te zijn.
Kortom lijkt me een aardig egocentrische blik, als je alles zo bekijkt dan verklaart het mogelijk wel een hoop van je ideeën.
Die meer besmettingen waren er altijd, maar tot zeer recent deden we nauwelijks testen bij schoolgaande kinderen. Nu ontdekken we pas wat er voorheen ook was, het zijn vooral de kinderen die nu de positieve uitslagen omhoog duwen.
Deels, maar naast dat effect lijkt ook binnen de groep kinderen toe te nemen en ook in andere groepen.
Waarbij het niet onredelijk is te verwachten dat het prima weer kan overslaan van jongere groepen op oudere.
De regering wil leiding geven, daarbij hoort risico nemen.
Dat doen ze ook, maar wel zoverre zij dat op basis van informatie van experts dat na afweging acceptabel achten.
Je kan een troon van banjonetten maken, maar je kan er niet lang op zitten.
Als je de randvoorwaarden weet om te buigen, in dit geval de bajonetten, kun je er best geriefelijk op zitten,
het zal wel enige inspanning vergen.