Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:25
ArcticWolf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:34:
[...]

Er zit toch een verschil tussen preventief behandelen en behandelen... maar ik ben niet gelovig dus ik gaf enkel mijn visie.

Maar op dit moment ben ik zelf ook nog geen voorstander om mijzelf te laten vaccineren. Het gaat mij te gehaast, te geforceerd en een overheid die er "dubieuze" maatregelen (ik noem het maar even zo) doorheen drukt voor een virus waar het grootste deel van de bevolking weinig tot geen last van heeft.

En ja het vaccin heeft tot nu toe ook weinig tot geen bijwerkingen (al ken ik er een paar die er een paar dagen ziek van zijn geweest) maar het is kiezen uit twee kwaden op dit moment en ik denk dat een heel groot deel van de jongeren/ jong volwassenen er zo over denkt.
De kans dat je als jongere langdurig last hebt van Corona is nog steeds heel veel groter dan de kans dat je last krijgt van dat vaccin. Daarnaast is de kans dat je het als jongere verspreid naar iemand die een veel grotere kans heeft om er iets aan over te houden ook nog eens heel veel groter dan het risico van het vaccin. En bovenal, de kans dat maatregelen langer aanhouden als veel (ook jongeren) zich niet laten vaccineren is ook een heel stuk groter.

En vooral dat laatste mag voor veel mensen wel eens duidelijker worden. Ik kom iets teveel mensen tegen die klagen over de maatregelen, maar zich er ook vooral niet aan houden en dat vaccineren helemaal slecht vinden...... Dan houd je het dus ook zelf in stand en moet je ook niet klagen.

En dit is niet persoonlijk bedoelt, maar ik vind het raar dat er zo veel mensen twijfelen. Zo apart is dit vaccin niet en er zijn al miljoenen mensen mee gevaccineerd. Verder geeft alles aan dat het virus voor iedereen veel meer risico geeft dan het vaccin.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 18:52
Robkazoe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:40:
[...]
Even een N=1 verhaaltje. Ik had een gezonde BMI, maar sinds een jaar is de BMI de verkeerde richting gegaan. Iets met 5 keer kunnen sporten in een jaar tijd omdat we de rest van de tijd met maatregelen en lockdowns zitten. Nu had ik mijn dieet daarop kunnen aanpassen door minder te snacken en geen bier meer te drinken maar als we dat ook al gaan afnemen dan wordt het leven helemaal pleuris saai.
Niet kunnen sporten, of niet kunnen sporten zoals je het voorheen deed ?
Dus als het kabinet vindt dat we te weinig bewegen, dan stel ik voor dat we sporten wat meer toegankelijk gaan maken. En kom dan niet aanzetten met "een blokje om" zoals De Jonge. Want dat is geen sporten.
Er is denk ik prima een blokje rond te bedenken waar jij meer afgemat van terug komt dan van de sportschool. De motivatie is misschien lastiger dan harder proberen te pompen dan de buurman met af en toe een schuine blik naar die leuke dame ;). (en/of alle virtuele dames van de insta). Maar de mogelijkheden tot voldoende lichaamsbeweging zijn er nog steeds en zijn er ook altijd geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 24-03-2021 12:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:44
Moi_in_actie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:56:
[...]
Mensen van 65+ vormen nog altijd veruit de grootste groep qua ziekenhuisopnames, maar het aandeel (en absolute aantallen) van de kinderen, jongeren en volwassen (zeg iedereen tot 65 jaar) neemt toe.
Precies ook wat ik zie gebeuren op IC inderdaad. De patienten worden jonger (maar nog steeds veruit de meesten obees en man) We hebben nu veel 50ers en begin 60ers liggen, de ouderen zijn er veel minder de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:51:

[...]

Buiten dat ik het niet deel, zie ik zelf ook niet echt een goede reden om die twee dingen (wat je van maatregelen vind en ontwikkeling van vaccin) te gaan koppelen.
Maar goed waarschijnlijk gaat er als nog wel een mogelijkheid om achteraan te sluiten, als je het dan nog steeds te gehaast en onduidelijk vindt als de halve wereld al ingeënt is, dan zal je er wel nooit aan gaan.

Het zal wat afhankelijk zijn van hoe zich alles ontwikkelt, maar dan is de kans vrij aanwezig dat je als nog zelf de ziekte zult gaan doormaken, aangezien de ingeënte samenleving op een gegeven moment wel verder gaat.
En afhankelijk van hoe groot die groep is en hoe bereid men is om daar nog veel zorgcapaciteit tegen aan te gooien, zou het ook prima kunnen dat ze zouden proberen die groep restricties op te gaan leggen.
(al is dat lastig, omdat men dan vermoedelijk besmettingsfeestjes gaat organiseren waardoor de zorgbelasting in een korte tijd alleen maar weer toeneemt). En dat is het vervelende wat sommige mensen die wat recalcitrant zijn zich niet vaak lijken te beseffen, je stelt die beleidsmakers die je zo bekritiseert voor een vrij onmogelijke opgave, die eigenlijk niet op te lossen is dan door nog draconischer te zijn dan noodzakelijk is en ze eigenlijk zouden willen. En dat is met een understatement, jammer.

[...]

Mjah ik verwacht dat diegene die nu klachten krijgen van het vaccin, ook wel eens in de groep hadden kunnen zitten voor het beroerder doormaken van de ziekte. Waarbij er bij het vaccin dan een lagere kans is op complicaties en restklachten.
Toevallig val ik ook in de categorie achteraan :9

Maar goed, het gehele verhaal voelt gewoon niet goed voor mij (hoe er geacteerd wordt vanuit de overheid en farmaceutische industrie). Als het niet goed voelt dan hoeft het van mij (voorlopig) ook niet, dat herken je hoop ik bij jezelf op andere gebieden ook...?

En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt.

Overigens kun je het alsnog krijgen en meenemen als je ge-ent bent.

En als je antistoffen hebt (en dat op het covid paspoort laat zetten) dan mag je ook gewoon alles...

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 24-03-2021 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:51:
[...]
Je bent te kort voor je gewicht... klinkt veel beter ;)

Maar inderdaad, in een half jaar kan je makkelijk 10kg afvallen, als je na een jaar corona nog steeds een BMI van 40 hebt dan mag je jezelf wel eens in de spiegel kijken.
Terwijl het sporten je lastig wordt gemaakt en je vooral veel thuis moet blijven? Ik denk eerder dat dat afvallen het laatste jaar een stuk lastiger is geworden. Zeker omdat er steeds meer onderzoeken zijn die aangeven dat overgewicht een soort ingebouwde ziekte is.

Ik sport toch regelmatig maar de enige reden dat ik wat ben afgevallen is omdat ik net voor Corona in Amerika heb gewoond en dat is nog slechter voor je gewicht dan Corona :P

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51
gekkie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Niet kunnen sporten, of niet kunnen sporten zoals je het voorheen deed ?

[...]

Er is denk ik prima een blokje rond te bedenken waar jij meer afgemat van terug komt dan van de sportschool. De motivatie is misschien lastiger dan harder proberen te pompen dan de buurman met af en toe een schuine blik naar die leuke dame ;). (en/of alle virtuele dames van de insta). Maar de mogelijkheden tot voldoende lichaamsbeweging zijn er nog steeds en zijn er ook altijd geweest.
Ik kan hardlopen wel weer oppakken maar dat heb ik al jaren gedaan en is geen bal meer aan. Ik wil gewoon weer verder kunnen basketballen. Maar dat is een contactsport in een zaal dus dat wordt als eerste aan banden gelegd bij slechte corona cijfers en als laatste weer vrijgegeven qua versoepelingen.

En dan kun je zeggen, pak het hardlopen lekker weer op. Is toch ook sporten? Maar dat is hetzelfde als reageren op het Flair forum. Ja, dat is ook reageren. Maar toch doe ik dat liever op Tweakers. En als Rutte zegt dat ik niet meer op Tweakers mag komen ivm de maatregelen, dan ga ik echt geen account op het Flair forum maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
redwing schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Terwijl het sporten je lastig wordt gemaakt en je vooral veel thuis moet blijven? Ik denk eerder dat dat afvallen het laatste jaar een stuk lastiger is geworden. Zeker omdat er steeds meer onderzoeken zijn die aangeven dat overgewicht een soort ingebouwde ziekte is.

Ik sport toch regelmatig maar de enige reden dat ik wat ben afgevallen is omdat ik net voor Corona in Amerika heb gewoond en dat is nog slechter voor je gewicht dan Corona :P
Een aantal mensen is hier dan ook afgevallen tijdens corona en projecteert dat op de rest met teveel neanderthaler genen. :+ 'Moet dan makkelijk kunnen'. Dat blokje om wat mijn vrouw deed was meestal van ~20.30-21.30 > avondklok > jammer, hardlopen gaat niet door. Aangezien het telkens 'voor even' is, wil je ook niet gelijk je routine overhoop halen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Precies ook wat ik zie gebeuren op IC inderdaad. De patienten worden jonger (maar nog steeds veruit de meesten obees en man) We hebben nu veel 50ers en begin 60ers liggen, de ouderen zijn er veel minder de laatste weken.
Dit lezende ben ik erg blij dat er inmiddels al aardig wat ouderen gevaccineerd zijn. Want als de verhoudingen nog hetzelfde waren hadden er nu dus nog veel meer ouderen op de IC gelegen dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:55:
[...]

De kans dat je als jongere langdurig last hebt van Corona is nog steeds heel veel groter dan de kans dat je last krijgt van dat vaccin. Daarnaast is de kans dat je het als jongere verspreid naar iemand die een veel grotere kans heeft om er iets aan over te houden ook nog eens heel veel groter dan het risico van het vaccin. En bovenal, de kans dat maatregelen langer aanhouden als veel (ook jongeren) zich niet laten vaccineren is ook een heel stuk groter.

En vooral dat laatste mag voor veel mensen wel eens duidelijker worden. Ik kom iets teveel mensen tegen die klagen over de maatregelen, maar zich er ook vooral niet aan houden en dat vaccineren helemaal slecht vinden...... Dan houd je het dus ook zelf in stand en moet je ook niet klagen.

En dit is niet persoonlijk bedoelt, maar ik vind het raar dat er zo veel mensen twijfelen. Zo apart is dit vaccin niet en er zijn al miljoenen mensen mee gevaccineerd. Verder geeft alles aan dat het virus voor iedereen veel meer risico geeft dan het vaccin.
Het is de hele weg / verhaal naar de vaccinatie toe die gewoon ronduit slecht is gegaan. Overheden hebben week in week uit lopen spuien dat het een heel ernstig virus is, terwijl later (en voornamelijk na de zomer) is gebleken dat het voor <65 jarige wel mee valt. En dan besmetten al die jongeren elkaar en die hebben nagenoeg nergens last van dus dan hoef ik die prik ook niet (zo zou ik denken :+ )
Ik denk dat het hem daar in zit dat zoveel mensen twijfelen en dat ze zich nu verplicht voelen om dat vaccin te nemen terwijl het gros weinig tot geen last heeft er van.

En ja long covid is idd een ding, maar daar wordt veel te weinig over gesproken terwijl naar mijn mening juist daar de focus nu op moet liggen om de vaccinatie bereidheid te vergroten. Ik lees er zelf weinig tot niks over in het nieuws... }:O

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 24-03-2021 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is natuurlijk ook tamelijk onzinnig om mensen te vaccineren die een enorm lage kans hebben op ernstige covid verschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:43
Robertdj schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Dit lezende ben ik erg blij dat er inmiddels al aardig wat ouderen gevaccineerd zijn. Want als de verhoudingen nog hetzelfde waren hadden er nu dus nog veel meer ouderen op de IC gelegen dan voorheen.
Dit.

Zonder vaccinaties hadden de scholen en contactberoepen nu ook 'gewoon' weer dichtgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:06:
Een aantal mensen is hier dan ook afgevallen tijdens corona en projecteert dat op de rest met teveel neanderthaler genen. :+ 'Moet dan makkelijk kunnen'.
Klopt dat ik vooral vanuit mijn eigen ervaring redeneer, maar gezonder eten en af en toe een ommetje of wat hardlopen zijn meestal toch wel in te passen? Zeker als je je beseft dat je gewicht voor corona een enorm grote risicofactor is (maar daarnaast ook voor zoveel andere ziektes).
Dat blokje om wat mijn vrouw deed was meestal van ~20.30-21.30 > avondklok > jammer, hardlopen gaat niet door. Aangezien het telkens 'voor even' is, wil je ook niet gelijk je routine overhoop halen.
Kan het je aanraden om out-of-the-box te denken, het grootste probleem met al dat thuiswerken is voor mij die 'routine' of beter gezegd sleur. Sinds kort train ik op woensdagochtend tussen twee meetings door, voor corona was dit het spreekwoordelijke huisvrouwenuurtje maar steeds meer thuiswerkende mannen zien het met mij als een goede onderbreking tussen de Teams meetings door.

Had ik al gezegd dat het vandaag heerlijk lenteweer is? Hup naar buiten en energie opdoen... :*)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ArcticWolf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:07:
[...]
Het is de hele weg / verhaal naar de vaccinatie toe die gewoon ronduit slecht is gegaan. Overheden hebben week in week uit lopen spuien dat het een heel ernstig virus is, terwijl later (en voornamelijk na de zomer) is gebleken dat het voor <65 jarige wel mee valt.
Het punt is vooral dat op de een of andere manier het echte probleem gewoon niet wil landen. Wat jij zegt geldt nl. alleen maar zolang de ziekenhuizen het aankunnen. Want laten we heel simpel zijn, de behandeling die nodig is op het IC is van dien aard dat je wel kunt stellen dat de meeste mensen zonder die hulp minstens levenslang gehandicpt zouden worden. En als je kijkt wie er op het IC terecht komen zijn dat niet alleen de ouderen.

Het is dus wel degelijk een heel ernstig virus, maar alleen doordat we met de maatregelen ervoor hebben gezorgd dat de ziekenhuizen het aan kunnen, zijn de jongeren gespaard gebleven. En dit wordt elke persconferentie wel benoemd, maar toch blijkt dat nog niet voldoende.
En dan besmetten al die jongeren elkaar en die hebben nagenoeg nergens last van dus dan hoef ik die prik ook niet (zo zou ik denken :+ )
En toch heeft zo'n 10 procent er 3 maanden later nog zware klachten van. En dan heb je het dus echt over een trap op lopen en dan een half uur uit moeten rusten. Dus dit zou zeker wel een reden moeten zijn om juist wel die prik te willen.
Ik denk dat het hem daar in zit dat zoveel mensen twijfelen en dat ze zich nu verplicht voelen om dat vaccin te nemen terwijl het gros weinig tot geen last heeft er van.
Maar dan moet je dus ook niet klagen over de maatregelen. Want die blijven dan nodig totdat het ziekenhuis weer op normale kracht kan draaien. En hoe lang dat duurt is afhankelijk van de vaccinatiebereidheid. Zeker als we straks weer de winter in gaan en het blijkt dat de vaccinatiegraad te laag is.
En ja long covid is idd een ding, maar daar wordt veel te weinig over gesproken terwijl naar mijn mening juist daar de focus nu op moet liggen om de vaccinatie bereidheid te vergroten. Ik lees er zelf weinig tot niks over in het nieuws... }:O
En dat is nogal logisch omdat long covid relatief gezien niet in verhouding staat tot de problemen die covid al geeft. Daarnaast gaat het vaak om heel vage klachten waarover je weer heel veel discussie zult krijgen waar die vandaan komen (wat dus niet bekend is)

En even voor de beeldvorming, ik ben weliswaar niet meer een echte jongere en zou daarnaast ook nog een paar cm moeten groeien ;) maar ik ben wel sportief/gezond genoeg om me totaal niet druk te maken.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
Ik denk dat meer aandacht voor jonge ex-patiënten die ondanks hun leeftijd een ernstig ziektebeloop hebben gehad, wel belangrijk is.

Deze mensen hebben meestal niet op de IC gelegen. Vaak niet eens in het ziekenhuis. Maar ze worstelen vaak maanden later nog met allerlei vervelende complicaties.

Bij het bouwen van wiskundige modellen heb ik de indruk gekregen dat de kans op zwaar of licht ziektebeloop niet eens zozeer een kwestie van leeftijd is. Vooral de gevolgen van het zware ziektebeloop zijn anders bij jonge en oude patiënten.

Ik zie tachtigers die zonder veel problemen covid overleefden.
Ik zie ook dertigers en veertigers die een lange revalidatie voor de boeg kregen.
Vandaar mijn indruk dat de leeftijds-differentiatie vooral in de gevolgen zit en in veel mindere mate in de kans om ernstig ziek te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ArcticWolf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:00:
[...]
Toevallig val ik ook in de categorie achteraan :9
Op zich niet onverwacht, daar is het animo het laagste.
Maar goed, het gehele verhaal voelt gewoon niet goed voor mij (hoe er geacteerd wordt vanuit de overheid en farmaceutische industrie). Als het niet goed voelt dan hoeft het van mij (voorlopig) ook niet, dat herken je hoop ik bij jezelf op andere gebieden ook...?
Mjah zoveel verschilt dat nou ook weer niet van hoe er normaal geacteerd wordt bij andere geneesmiddelen en behandelingen.
En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt.
Nope, maar ook onder de jongere leeftijdscategorieen zou je tot de minderheid behoren.
Overigens kun je het alsnog krijgen en meenemen als je ge-ent bent.
Maar beide dusdanig minder vaak en dusdanig minder ernstig dat dat nogal wat zoden aan de dijk zet ten opzichte van "niet".
En als je antistoffen hebt (en dat op het covid paspoort laat zetten) dan mag je ook gewoon alles...
Dat bedoelde ik met dat dat de kans op "corona-feestjes" dan alleen maar vergroot, om het maar zo snel mogelijk gehad te hebben ipv een vaccinatie. Met dit verschil dat het aantal ziekenhuisopnames van de coronafeestjes veel groter zal zijn dan die als gevolg van vaccinaties, wat dus als nog weer tot problemen kan leiden die we nou net met vaccinatie wilden voorkomen.
Afhankelijk van hoeveel compassie men dan uiteindelijk nog heeft met die groep zou dat voor sommigen nog best vervelend kunnen worden. Kortom je maakt het in potentie iedereen wat moeilijker en voor wat dan eigenlijk, een gevoel waarbij je vrij veel dingen op een hoop gooit en waarbij je dan nog niet zou geloven dat er weinig mis mee is na miljoenen uitgevoerde vaccinaties over de tijdsspanne van 3/4 jaar (en nog langer als je de studies ook mee laat wegen, wat wel faire is).

Maar goed ik ga je verder niet overtuigen, denk er af en toe nog eens over na en probeer de (in ieder geval in mijn optiek) irrelevante zaken er buiten te houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:14:
Het is natuurlijk ook tamelijk onzinnig om mensen te vaccineren die een enorm lage kans hebben op ernstige covid verschijnselen.
Waarom is dat onzinnig? De kans dat je langdurig last van covid krijgt is vele malen groter dan de kans op bijwerkingen van het vaccin. Daarnaast zorg je er ook nog eens voor dat je het virus minder snel (of helemaal niet, dat is nog niet duidelijk) verspreid.
Onzinnig is het dus zeker niet, het is wel de reden dat die mensen achteraan in de rij gezet zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Robkazoe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:06:
[...]
Ik kan hardlopen wel weer oppakken maar dat heb ik al jaren gedaan en is geen bal meer aan. Ik wil gewoon weer verder kunnen basketballen. Maar dat is een contactsport in een zaal dus dat wordt als eerste aan banden gelegd bij slechte corona cijfers en als laatste weer vrijgegeven qua versoepelingen.
Ik zie nog diverse mensen een balletje werpen bij een ring in de buitenlucht, weliswaar minder intensief als competitie, maar goed je kunt ook dingen combineren, dan zou er al een stuk minder een bal aan zijn ;)
En dan kun je zeggen, pak het hardlopen lekker weer op. Is toch ook sporten? Maar dat is hetzelfde als reageren op het Flair forum. Ja, dat is ook reageren. Maar toch doe ik dat liever op Tweakers. En als Rutte zegt dat ik niet meer op Tweakers mag komen ivm de maatregelen, dan ga ik echt geen account op het Flair forum maken.
Maar dat is wat anders dan zeggen dat je totaal niet meer op internet kunt reageren en dus volledig monddood gemaakt zou worden. Dat is dan immers ook niet waar.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 24-03-2021 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:34
En daar hebben we de volgende verlenging al: de vierde golf in de zomer.

Nog even volhouden! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
LZ86 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Dat is, wat vanochtend ook nog meerdere malen aan bod kwam, het resultaat van vaccineren. Oke, je kunt ook stellen dat de aller zwaksten in de eerste en tweede golf allang bezweken zijn, maar goed andere mensen worden ook ouder en kregen ook aandoeningen erbij en komen ook verder in de risicogroep.

Als een positieve noot, net tijdens mn dagelijkse rondje wandelen tijdens de lunch zag ik dat ze alweer een stuk verder gevorderd waren met de voorbereidingen voor de vaccinatie; nog meer bewegwijzering, borden en pijlen buiten bij het gebouw zelf, speciale tijdelijke parkeerplaatsen voor mindervaliden enzovoorts. Ben benieuwd wanneer het daar echt van start gaat, zou me niet verbazen als dat komende week al ergerns wordt of de week erna.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:28
hoevenpe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Klopt dat ik vooral vanuit mijn eigen ervaring redeneer, maar gezonder eten en af en toe een ommetje of wat hardlopen zijn meestal toch wel in te passen? Zeker als je je beseft dat je gewicht voor corona een enorm grote risicofactor is (maar daarnaast ook voor zoveel andere ziektes).
Ligt er natuurlijk wel aan wat je uitgangspositie is. Als je voor corona niet veel bewoog en ongezond at, dan is daar veel winst te behalen, ook met de huidige beperkingen. Als je echter al behoorlijk sportief was dan is het lastiger. Ik heb mijn sport (fietsen) gewoon kunnen beoefenen, maar ik merkte wel dat er op een gegeven moment kilo's aankwamen. Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat ik mijn hoeveelheid beweging zorgvuldig had afgestemd op mijn verder bourgondische leefpatroon, maar anderzijds kom je in een heel ander ritme terecht wat zowel invloed heeft op je eet- als op je beweegpatroon. Voor iemand die een zaal- of teamsport beoefende geldt dat in nog grotere mate. Dat compenseer je niet zo eenvoudig.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Moi_in_actie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:26:
[...]
Oke, je kunt ook stellen dat de aller zwaksten in de eerste en tweede golf allang bezweken zijn
Ik betwijfel of dat een significant effect heeft. Dat zou namelijk impliceren dat de kans om besmet te raken ook gerelateerd is aan het al dan niet in de risico categorie vallen.

Als de verdeling van besmettingen redelijke uniform is, en bij de risico categorie een hoger percentage ernstig ziek werd/overleed. Dan zal nu gewoon een ander deel van die groep ernstig ziek worden/overlijden. ( Even het effect van vaccineren niet meegerekend )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Waarom is dat onzinnig? De kans dat je langdurig last van covid krijgt is vele malen groter dan de kans op bijwerkingen van het vaccin. Daarnaast zorg je er ook nog eens voor dat je het virus minder snel (of helemaal niet, dat is nog niet duidelijk) verspreid.
Onzinnig is het dus zeker niet, het is wel de reden dat die mensen achteraan in de rij gezet zijn.
Over die verspreiding na vaccinatie is geen eenduidig antwoord, dat heeft Hugo de Jonge gisteren nog maar eens herhaald. Heb je cijfers over Long covid bij jongeren? Over de gehele groep is het 1,5% dus echt schrikbarend is dat ook niet.

Ik vind het onzinnig om gezonde mensen in te spuiten met een medicijn als die mensen er geen baat bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
gekkie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Ik zie nog diverse mensen een balletje werpen bij een ring in de buitenlucht, weliswaar minder intensief als competitie, maar goed je kunt ook dingen combineren, dan zou er al een stuk minder een bal aan zijn ;)

Maar goed basketbal doe je waarschijnlijk niet in een sportschool, dus sportscholen open helpt dan toch niet ?

[...]
Waarschijnlijk jongens die <18 jaar zijn. Ja, die mogen gewoon lekker buiten basketballen. Als volwassen persoon mag je met 1,5 meter afstand en met maximaal 4 man basketballen. Aantal clubgenoten hebben al diverse keren de politie op hun dak gehad omdat buurtbewoners belden. Kun je lullen als brugman, je wordt gewoon weggestuurd en als je dat niet doet krijg je een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Op zich niet onverwacht, daar is het animo het laagste.

[...]

Mjah zoveel verschilt dat nou ook weer niet van hoe er normaal geacteerd wordt bij andere geneesmiddelen en behandelingen.
Andere geneesmiddelen zijn al jaren in omloop en jaren uitvoerig getest voordat ze goed gekeurd waren en de laatste massale inentingscampagne was in 2002 (Meningokokken C):
https://www.sfk.nl/publicaties/PW/2002/2002-22.htm

Maar goed we verschillen van mening/gevoel over het gehele verhaal. Iedereen heeft ook zijn/haar eigen ervaringen / inzichten en levenssituatie.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 24-03-2021 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Vooral sportieve mensen missen toch wat beweging ten opzichte van pre-corona. Sport, maar ook de (fiets)reis naar kantoor en een stuk op 10 of 20 trappen op een werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Over die verspreiding na vaccinatie is geen eenduidig antwoord, dat heeft Hugo de Jonge gisteren nog maar eens herhaald.
Zekerheid/bewijs nog niet, vermoedens wel.
Heb je cijfers over Long covid bij jongeren? Over de gehele groep is het 1,5% dus echt schrikbarend is dat ook niet.

Ik vind het onzinnig om gezonde mensen in te spuiten met een medicijn als die mensen er geen baat bij hebben.
Maar zelfs al is het maar 0,1% dan is het toch nog steeds beter om wel een vaccin te nemen die dat voorkomt? Nog buiten het positieve effect dat het waarschijnlijk heeft op de verspreiding.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

Laguna

Connaisseur

hoevenpe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:16:
[...]

De meeste mensen met overgewicht hebben daar echter hulp bij nodig en daar zijn de sportscholen ideaal voor. Immers niet iedereen heeft het geld om een personal trainer te kunnen betalen. Sportscholen zouden dan ook net als basisscholen een geaccepteerd risico moeten zijn en dus open moeten. Met alle maatregelen die sportscholen reeds hebben genomen is de kans op verspreiding sowieso veel kleiner dan op basisscholen. Maar goed het enige dat het OMT/kabinet ziet is een bijkomende kans op verspreiding en dus worden de sportscholen angstvallig dichtgehouden. Al maken meer landen zich schuldig aan ditzelfde beleid.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Woy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Ik betwijfel of dat een significant effect heeft. Dat zou namelijk impliceren dat de kans om besmet te raken ook gerelateerd is aan het al dan niet in de risico categorie vallen.

Als de verdeling van besmettingen redelijke uniform is, en bij de risico categorie een hoger percentage ernstig ziek werd/overleed. Dan zal nu gewoon een ander deel van die groep ernstig ziek worden/overlijden. ( Even het effect van vaccineren niet meegerekend )
Nee inderdaad, als ik een wilde gok mag doen, is dat hooguit iets in de grootte orde van 1-5% van de daling die plaatsvindt onder ouderen. Er zijn tal van factoren die er nu voor zorgen dat er minder ouderen overlijden, vaccinatie lijkt mij veruit de belangrijkste factor (75%+), genomen maatregelen zijn een ander punt en helemaal onderaan de lijst dingen als "redelijk wat mensen hebben al Covid gehad en bouwen iets van resistentie op" en "de zwaksten zijn al overleden". Dit alles ook in die volgorde.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:33:
Vooral sportieve mensen missen toch wat beweging ten opzichte van pre-corona. Sport, maar ook de (fiets)reis naar kantoor en een stuk op 10 of 20 trappen op een werkdag.
Als ik op vrijdag/zaterdag naar vrienden toe ging voor een biertje/spelletje 's avonds, dan is dat 15-45 minuten fietsen (afhankelijk van welke vriend). Ook die beweging mis je nu want je trekt er nog amper op uit 's aovnds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
[...]

Over die verspreiding na vaccinatie is geen eenduidig antwoord, dat heeft Hugo de Jonge gisteren nog maar eens herhaald. Heb je cijfers over Long covid bij jongeren? Over de gehele groep is het 1,5% dus echt schrikbarend is dat ook niet.

Ik vind 1.5% alsnog best wel veel eigenlijk, dat is dus 1 op de 67 met langdurige en mogelijk chronische klachten. Doe mij dan liever een spuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:33:
Ik ben op een gegeven moment bewust gaan compenseren. Naast de weekendrit 2x een uurtje in de week fietsen i.p.v. de woon-werkritjes en elke dag dat ik niet fiets een uur wandelen. Nu kan ik in ieder geval weer eten wat ik wil en de punten stromen binnen 8) Maar ik heb geen kleine kinderen en kan makkelijk 's avonds een uurtje werken als ik overdag ga wandelen. Die luxe heeft lang niet iedereen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat heeft een bepaalde discipline nodig, vooral als het koud is op regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

BlackLabel01 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:25:

Ga er vanuit dat het tijdens de zomer gewoon is zoals vorig jaar... anders zou het wel een hele zware domper worden voor veel mensen :X Hoelang blijft dit nog aanmodderen allemaal. Lijkt alsof er geen einde aan komt.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:26

Niet te lezen hier, wat staat er eigenlijk in?
Zie iets van Doemdenker Dissel ?
Dennahz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Ga er vanuit dat het tijdens de zomer gewoon is zoals vorig jaar... anders zou het wel een hele zware domper worden voor veel mensen :X Hoelang blijft dit nog aanmodderen allemaal. Lijkt alsof er geen einde aan komt.
Gewoon nog even volhouden, nog heel even, nee, we zijn er nu toch echt bijna hoor! :+

[ Voor 38% gewijzigd door FabianGTI op 24-03-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
FabianGTI schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:43:
[...]

[...]

Gewoon nog even volhouden, nog heel even, nee, we zijn er nu toch echt bijna hoor! :+
Mogelijk 4e golf in de zomer... }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Over die verspreiding na vaccinatie is geen eenduidig antwoord, dat heeft Hugo de Jonge gisteren nog maar eens herhaald.
Dit wordt nogal vaak door elkaar gehaald. Hoeveel het scheelt voor de verspreiding weten ze niet. Wel weten ze dat de symptomen minder zijn en dat daarmee de kans op verspreiding lager is. Het is dus zeker dat de kans op verspreiding lager is, alleen het is niet bekend hoeveel precies.
Heb je cijfers over Long covid bij jongeren? Over de gehele groep is het 1,5% dus echt schrikbarend is dat ook niet.
Ik ken de cijfers en je hebt het dus over zo'n 100k jongeren die gedurende langere tijd zware klachten hebben. Dat kun jij niet schrikbarend vinden, ik vind dat toch een groot getal als je weet dat je ze kunt voorkomen.
Tja, en ik vind het raar dat je stelt dat ze er geen baat bij hebben. Je zorgt ervoor dat zowel jezelf als anderen minder risico lopen. Zeker als je daardoor ook nog eens de maatregelen zo snel mogelijk weg kunt halen..

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:34
FabianGTI schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Oh sorry, dacht dat het een publiekelijk toegankelijk artikel was. Ivm auteursrecht een korte quote:
Van Dissel: mogelijk nog vierde golf in zomer
Er lijkt maar geen einde te komen aan de beproevingen van het coronavirus. Als de coronamaatregelen eind volgende maand te snel worden opgedoekt, kan dat leiden tot een ‘vierde golf’ corona in juni, nog bovenop de derde golf die experts voorzien voor april.

Pas als de maatregelen per 1 juni worden opgeheven, zal zo’n golf vrijwel zeker niet meer optreden. Dat blijkt uit nieuwe doorrekeningen van de epidemie, die RIVM-wetenschapper Jaap van Dissel vanochtend presenteerde in de vaste Kamercommissie voor volksgezondheid, welzijn en sport.
Dus in ieder geval tot juni alles dicht, vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
klaaas schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:42:
[...]

Ik ben op een gegeven moment bewust gaan compenseren. Naast de weekendrit 2x een uurtje in de week fietsen i.p.v. de woon-werkritjes en elke dag dat ik niet fiets een uur wandelen. Nu kan ik in ieder geval weer eten wat ik wil en de punten stromen binnen 8) Maar ik heb geen kleine kinderen en kan makkelijk 's avonds een uurtje werken als ik overdag ga wandelen. Die luxe heeft lang niet iedereen.
Kijk, daar komt de aap uit de mouw. :+ Dit soort dingen organiseren zonder kleine kinderen is een heel stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Dit wordt nogal vaak door elkaar gehaald. Hoeveel het scheelt voor de verspreiding weten ze niet. Wel weten ze dat de symptomen minder zijn en dat daarmee de kans op verspreiding lager is. Het is dus zeker dat de kans op verspreiding lager is, alleen het is niet bekend hoeveel precies.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, als je het alsnog bij je kan dragen en evt. mild ziek kunt worden, zou het virus alsnog kunnen muteren en het vaccin nietig kunnen verklaren uiteindelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
ArcticWolf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, als je het alsnog bij je kan dragen en evt. mild ziek kunt worden, zou het virus alsnog kunnen muteren en het vaccin nietig kunnen verklaren uiteindelijk?
Die kans is heel klein. Je immuunsysteem ruimt dan het virus snel op zodat er weinig delingen zijn en dus minder kans op mutaties. En als je door die korte besmetting dan ook nog eens de mutatie niet overdraagt ben je spekkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door klaaas op 24-03-2021 13:54 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ArcticWolf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Ik ben geen expert, maar ik neem aan van wel. Als je het virus nog bij je kunt krijgen en verspreiden kan het ook muteren. De grote vraag is alleen hoe het na vaccineren zit met het verspreiden. De kans op verspreiden zal kleiner zijn, alleen is de vraag nog of die kans nihil is, of gewoon een stukje lager. Maar uiteindelijk wordt de kans dat het muteert en verspreid wel veel kleiner.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 24-03-2021 13:56 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40
stijnec1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:54:
https://www.sunweb.nl/vakantie/veilig-en-verantwoord-reizen

wie wil er in godsnaam op deze manier op vakantie? Ik in ieder geval niet, nu niet, en straks ook niet, zolang vakanties niet op een normale, onbezorgde manier kunnen zonder voortdurend risico dat je bij een snotneus in quarantaine moet blijf ik wel gewoon thuis, helaas voor de reisbranche, want ik ben normaal gesproken iemand die 3-4x per jaar op (verre) reis gaat
Dit is mijn inziens meer een betaalde quarantaine in het buitenland dan een vakantie :+
En je 'vakantie' kan bij klachten spontaan langer duren ;w

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
BlackLabel01 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:50:
[...]
Dus in ieder geval tot juni alles dicht, vrees ik.
Of is de weersinvloed zo groot dat het weinig nut heeft om hiervoor dingen dicht te houden? Want ik kan me zomaar voorstellen dat je weliswaar een opkomende golf krijgt, maar dat die weer net zo hard naar beneden gaat doordat het zomer is (en veel mensen gevaccineerd zijn/worden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Señor Sjon schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Kijk, daar komt de aap uit de mouw. :+ Dit soort dingen organiseren zonder kleine kinderen is een heel stuk makkelijker.
Mijn toevoeging was bedoeld om aan te geven dat ik niet te makkelijk over de situatie van anderen wil oordelen, maar als je er om vraagt... >:) Toen de kinderen klein waren werkte mijn vrouw onregelmatig. Ik heb zat avonden alleen met de kinderen gegeten en ze naar bed gebracht. Als vader en moeder allebei thuis zijn kun je analoog daaraan ook best om en om tijd inruimen om aan je beweging te komen. Mensen vinden soms ook ook wel vrij snel dat iets niet kan hè.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Of is de weersinvloed zo groot dat het weinig nut heeft om hiervoor dingen dicht te houden? Want ik kan me zomaar voorstellen dat je weliswaar een opkomende golf krijgt, maar dat die weer net zo hard naar beneden gaat doordat het zomer is (en veel mensen gevaccineerd zijn/worden)
Volgende week gaat het richting de 20C, misschien/hopelijk is dat in de cijfers te zien. Afgelopen zomer waren er ook nagenoeg geen besmettingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Tja dat zal best maar ik ben er persoonlijk wel een heel eind klaar mee, laat die 60+ers dan nog eerst allemaal ingeënt worden daarna die avondklok opdoeken en voorzichtig weer plekken openen.

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:57:
[...]

De groeisnelheid lijkt wel wat af te nemen. Op basis van de meest recente dag t.o.v. dezelfde dag 1 week eerder kom ik op:

NL: +13%
DK: -2%
LU: -11%
FR:-51% (*)
DE: +18%
BE: +41%

(*) Frankrijk 16-3 was een outlier, getal niet betrouwbaar
Zorgenkindje Belgie reageert: https://www.nu.nl/coronav...n-scholen-weer-dicht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44

Mfpower

In dubio

Over enkele tijd hier ook de scholen dicht zegt mijn glazen bol. De een na de andere school hier kampt met uitbraken. Afgelopen weken hebben we flink gecaterd (boodschappen, koken) voor gezinnen die door hun kinderen besmet zijn geraakt.

En dan komt het Zuid-Afrikaanse virus deze kant op en kan iedereen die zich met AZ veilig waant opnieuw gevaccineerd worden. /depressie modus.

[ Voor 10% gewijzigd door Mfpower op 24-03-2021 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:59:
Volgende week gaat het richting de 20C, misschien/hopelijk is dat in de cijfers te zien. Afgelopen zomer waren er ook nagenoeg geen besmettingen.
Er zou een relatie kunnen zijn, maar daar is ook alles mee gezegd volgens mij. Een verband tussen weertype en besmettingen kun je niet afleiden uit het aantal besmettingen bij een bepaald weertype, want het totale nieuwe aantal besmettingen is uiteraard ook afhankelijk van het aantal besmette mensen dat op een bepaald moment kan verspreiden. De 2e golf begon vorig jaar overigens hartje zomer (vanaf 10 juli):

https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD

De temperatuur kan verder bijvoorbeeld ook samenhangen met mensen die weg zijn op vakantie en dus niet in Nederland kunnen bijdragen aan de verspreiding of met de luchtvochtigheid bijvoorbeeld. Verder zijn er diverse landen met een mediterraan of tropisch klimaat die evenals vrijwel alle andere landen te maken hebben met besmettingen.

Zo zal er ook wel een nadrukkelijke relatie zijn geweest vorig jaar tussen ijsverkoop en laag aantal besmettingen, maar dat betekent niet dat we ijs moeten eten om het aantal besmettingen omlaag te krijgen uiteraard.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15
Number10 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Er zou een relatie kunnen zijn, maar daar is ook alles mee gezegd volgens mij. Een verband tussen weertype en besmettingen kun je niet afleiden uit het aantal besmettingen bij een bepaald weertype, want het totale nieuwe aantal besmettingen is uiteraard ook afhankelijk van het aantal besmette mensen dat op een bepaald moment kan verspreiden. De 2e golf begon vorig jaar overigens hartje zomer (vanaf 10 juli):

https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD

De temperatuur kan verder bijvoorbeeld ook samenhangen met mensen die weg zijn op vakantie en dus niet in Nederland kunnen bijdragen aan de verspreiding of met de luchtvochtigheid bijvoorbeeld. Verder zijn er diverse landen met een mediterraan of tropisch klimaat die evenals vrijwel alle andere landen te maken hebben met besmettingen.

Zo zal er ook wel een nadrukkelijke relatie zijn geweest vorig jaar tussen ijsverkoop en laag aantal besmettingen, maar dat betekent niet dat we ijs moeten eten om het aantal besmettingen omlaag te krijgen uiteraard.
Was de terugloop van COVID-19 vorige zomer dan puur te danken aan een strenge lockdown (= laag aantal besmettingen begin zomer) én betere naleving regels? Is dit aangetoond?

Indirect lijkt het weer mij toch grote invloed te hebben: mensen zijn veel meer buiten. Al snap ik dat er gemiddeld meer sociaal contact is én dat mensen misschien sneller een biertje in de avond bij elkaar doen... Of zit ik er naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[...]

_/-\o_ Dank voor een glimlach :>

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Number10 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:16:
Ik bedoel met name maatregelen waar je burgers geen bijzonder actieve bijdrage aan hoeft te leveren. Bijvoorbeeld het sluiten van grenzen. Ja, dat raakt uiteraard iedereen en vooral grenswerkers of reizigers, maar het vereist geen wezenlijke actieve inspanning voor veruit de grootste groep.
De avondklok vereist ook weinig inspanning, binnen op de bank blijven hangen, toch weegt het nogal op mensen. De grenzen sluiten in Europa ben ik op tegen, net als dat vrije verkeer van personen alleen aan coronapas houders te geven. Je schopt zo'n beetje het fundament onder de EU vandaan op die manier.

De grenzen sluiten is trouwens ook vervelend voor mensen met een buitenlandse partner. Je zal maar maanden of misschien al een jaar gescheiden zijn van elkaar.

Het sentiment van de bevolking speelt een steeds grotere rol. Merkel heeft haar Paaslockdown moeten inslikken onder een storm van kritiek en verontwaardiging. Als het moraal maar genoeg de grond in geslagen wordt kan zoiets hier ook gebeuren, dan moeten ze onder publieke druk bakzeil halen. Al die OMT leden die over elkaar heen buitelen als onheilsprofeten in de media helpen ook niet, die versnellen alleen het proces dat mensen het sneller zat raken.
Onze antwoorden kruisen elkaar, maar op dia 9 die zojuist is besproken zie je een toename van de jongere leeftijden die wordt toegeschreven aan vaccineren. Dat is precies het punt dat ik in de vorige reactie schreef: het vaccineren van oud naar jong terwijl we sturen op zorg betekent gewoon een verschuiving in leeftijd, zolang er maar genoeg mensen zijn die nog ziek kunnen worden.
Ik zie die ziekenhuizen niet snel volliggen met 30-jarigen. De leeftijd daalt wat, maar erg hoog is die ook niet geweest. Er is een vrij specifieke band van leeftijden die het grootste risico hebben. De mensen van 80, 90 of misschien zelfs 100 kwamen zelden in het ziekenhuis terecht omdat ze het niet overleven zo'n ziekenhuisbezoek.
Dapper. Merkel probeerde dat ook en verloor. De Paaslockdown in Duitsland moest weer ongedaan gemaakt worden onder publieke druk, het kunnen terugdraaien van versoepelingen is denk ik geen zekerheid meer dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CMD-Snake schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:54:
[...]

Dapper. Merkel probeerde dat ook en verloor. De Paaslockdown in Duitsland moest weer ongedaan gemaakt worden onder publieke druk, het kunnen terugdraaien van versoepelingen is denk ik geen zekerheid meer dat het lukt.
De Belgen hadden een jaar geleden het Nederlandse equivalent van 500 doden per dag, dat zijn ze echt nog niet vergeten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Het weer moet ik erbij zoeken, maar mijn zonnepanelen zeggen wel iets.

* in de laatste dagen van juni en de eerste 10 dagen van juli zitten er vrij veel bewolkte dagen. Gegeven dat er van infectie tot GGD-rapportage een vertraging van 8 a 12 dagen zit, valt dit samen met het begin van het kleine zomergolfje.
* juli eindigt met zonnig weer, wat aanhoudt tot omstreeks 20-8. De rest van augustus is wisselvalliger of in ieder geval bewolkter. Ook dat lijkt samen te vallen met afvlakking en lichte daling van de besmettingen tussen 12-8 en 31-8 en hernieuwde stijging daarna.

Maar:
* in september lijkt er geen helder verband zichtbaar. De maand is tot aan ongeveer de 23e constant zonnig geweest terwijl de besmettingen voortdurend toenamen. Hooguit zou je een knikje kunnen zien rond 5-10, waar de besmettingen iets sneller gingen toenemen. Dat zou samen vallen met de weersverandering op 24-9.

Wellicht dat temperatuur of neerslag beter correleren dan zonlicht. Hier lijkt wel iets van een correlatie te vinden, maar hij is vaag en gemengd met allerlei andere tijdsgebonden effecten. Binnen NL hebben we bovendien wat te weinig datapunten.

Heeft iemand wel eens een neuraal netwerk op weerberichten en covid-infecties losgelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:01:
[...]

De Belgen hadden een jaar geleden het Nederlandse equivalent van 500 doden per dag, dat zijn ze echt nog niet vergeten.
Dat gaat echt niet meer gebeuren als het vaccin z'n werk doet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/viDMmi5l.png

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moi_in_actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:30

Agent47

I always close my contracts.

Dat is een hele beste stijging weer...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

Laguna

Connaisseur

RIVM verwacht meer besmettingen door kortere avondklok, onduidelijk hoeveel

Belachelijk dat ze deze inkoppen. Het aantal besmettingen is reeds aan het stijgen, dus ja op die manier kan je makkelijk je gelijk halen zonder dit daadwerkelijk te kunnen bewijzen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:10
Agent47 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Dat is een hele beste stijging weer...
Van 8,7 naar 8,3. Lijkt me prima?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:03:
[...]

* in de laatste dagen van juni en de eerste 10 dagen van juli zitten er vrij veel bewolkte dagen. Gegeven dat er van infectie tot GGD-rapportage een vertraging van 8 a 12 dagen zit, valt dit samen met het begin van het kleine zomergolfje.
* juli eindigt met zonnig weer, wat aanhoudt tot omstreeks 20-8. De rest van augustus is wisselvalliger of in ieder geval bewolkter. Ook dat lijkt samen te vallen met afvlakking en lichte daling van de besmettingen tussen 12-8 en 31-8 en hernieuwde stijging daarna.

Maar:
* in september lijkt er geen helder verband zichtbaar. De maand is tot aan ongeveer de 23e constant zonnig geweest terwijl de besmettingen voortdurend toenamen. Hooguit zou je een knikje kunnen zien rond 5-10, waar de besmettingen iets sneller gingen toenemen. Dat zou samen vallen met de weersverandering op 24-9.

Wellicht dat temperatuur of neerslag beter correleren dan zonlicht. Hier lijkt wel iets van een correlatie te vinden, maar hij is vaag en gemengd met allerlei andere tijdsgebonden effecten. Binnen NL hebben we bovendien wat te weinig datapunten.

Heeft iemand wel eens een neuraal netwerk op weerberichten en covid-infecties losgelaten?
In september was de vakantie voorbij en begon het kantoor-, school- en verenigingsleven. Dat zal ongetwijfeld een veel grotere invloed hebben op besmettingscijfers dan het weer.

Ik denk dat het weer alleen indirect meespeelt aangezien ander weer ander gedrag oplevert. Slecht weer of kou betekent meer binnen afspreken met meer ramen dicht. Beter weer leidt tot meer buiten zitten (en betere ventilatie.

Puur een temperatuur hoger dan twintig graden is geen 'coronakiller'. Als dat zo was hadden we allemaal de verwarming een standje hoger gezet en rustig gaan slapen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Laguna schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:

Belachelijk dat ze deze inkoppen. Het aantal besmettingen is reeds aan het stijgen, dus ja op die manier kan je makkelijk je gelijk halen zonder dit daadwerkelijk te kunnen bewijzen.
Ik snap het sowieso niet zo goed meer. Ik dacht dat er een tijdje geleden door Van Dissel gezegd werd dat het RIVM geen opdracht had gehad van het kabinet om uit te rekenen wat de invloed van de avondklok was, apart gezien van de bezoekersregeling. En nu staat in dit bericht ineens dat het niet te berekenen valt? 8)7

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Laguna schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:

De R-waarde week op week gemeten was de laatste paar weken strak 1.18. Wanneer deze na de verruiming van de avondklok ineens flink toeneemt en tegelijk bijvoorbeeld constateert dat het percentage van besmettingen in de thuissituatie met bezoek eveneens toeneemt, dan kun je dat stellen. Als eenzelfde stijging hoofdzakelijk komt door besmettingen op scholen of op het werk, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
xzaz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:24:
[...]

Van 8,7 naar 8,3. Lijkt me prima?
Daling in positiviteitsratio komt door het weekendeffect uit deze tweet. In het weekend wordt minder getest, en meer positieven gevonden.

De meest recente dag in positiviteitsratio die beschikbaar is op het coronadashboard is van afgelopen maandag 22 maart, toen 7.7% van de 85.651 testen. Vorige week maandag werden minder testen uitgevoerd (80.680) en was de positiviteitsratio 6.9%.

Er zijn dus méér testen uitgevoerd, en alsnog is de positiviteitsratio met 0.8% gestegen.

Daar is weinig 'prima' aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Jovatov op 24-03-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LAD93 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Ik snap het sowieso niet zo goed meer. Ik dacht dat er een tijdje geleden door Van Dissel gezegd werd dat het RIVM geen opdracht had gehad van het kabinet om uit te rekenen wat de invloed van de avondklok was, apart gezien van de bezoekersregeling. En nu staat in dit bericht ineens dat het niet te berekenen valt? 8)7
Dat was op zich altijd het verhaal al... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Dat was op zich altijd het verhaal al... :?
Nou dat is dus deels ook mijn vraag. Ik dacht Van Dissel had aangegeven dat ze geen verzoek hadden gehad, niet dat het niet mogelijk zou zijn?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Moi_in_actie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:27:
[...]

De R-waarde week op week gemeten was de laatste paar weken strak 1.18. Wanneer deze na de verruiming van de avondklok ineens flink toeneemt en tegelijk bijvoorbeeld constateert dat het percentage van besmettingen in de thuissituatie met bezoek eveneens toeneemt, dan kun je dat stellen. Als eenzelfde stijging hoofdzakelijk komt door besmettingen op scholen of op het werk, dan is het een ander verhaal.
Zo kun je het rapporteren. Echter, die R-factor heeft niets te maken met de avondklok of welke regel dan ook, die is het gevolg van gedrag.
De regels zijn een poging ons gedrag te sturen. En als ik zo om me heen kijk (en ook wat ik hier lees) zijn veel mensen de regels al een tijdje steeds soepeler aan het naleven. (Oftewel naar eigen inzicht negeren als dat zo uitkomt)
Ik vrees dat dat nog wel een beetje erger gaat worden en het nog wel een tijdje duurt voordat het effect van de vaccinaties het effect van gedrag gecompenseerd heeft. Tot die tijd zit de regering in een kramp, niets doen is geen optie maar wel iets doen breekt het draagvlak nog verder af.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:46
LAD93 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Nou dat is dus deels ook mijn vraag. Ik dacht Van Dissel had aangegeven dat ze geen verzoek hadden gehad, niet dat het niet mogelijk zou zijn?
Klopt, er is geen verzoek gedaan om de avondklok los te berekenen. Het is wel mogelijk om de avondklok los te berekenen volgens Van Dissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Sovieto schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Klopt, er is geen verzoek gedaan om de avondklok los te berekenen. Het is wel mogelijk om de avondklok los te berekenen volgens Van Dissel.
Dat is dus mijn punt - in dit bericht staat ineens dat het niet apart te berekenen valt.

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ankona schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Zo kun je het rapporteren. Echter, die R-factor heeft niets te maken met de avondklok of welke regel dan ook, die is het gevolg van gedrag.
De regels zijn een poging ons gedrag te sturen. En als ik zo om me heen kijk (en ook wat ik hier lees) zijn veel mensen de regels al een tijdje steeds soepeler aan het naleven. (Oftewel naar eigen inzicht negeren als dat zo uitkomt)
De R wordt juist bepaald door ons gedrag, ons gedrag wordt gestuurd door de maatregelen.
De R heeft dus een vrij directe link met de maatregelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:54:
De avondklok vereist ook weinig inspanning, binnen op de bank blijven hangen, toch weegt het nogal op mensen.
Maar ik doelde natuurlijk niet per se op lichamelijke inspanning :)
De grenzen
Prima, mag ook iets anders zijn om de R omlaag te krijgen.
Het sentiment van de bevolking speelt een steeds grotere rol.
Maar de vraag was dus: wat zou jij dan wel doen?
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Het antwoord is naar ik begrijp ‘schrappen’ van maatregelen en omdat jij vermoedt dat de R daalt als er minder maatregelen zijn. Maar je noemt dus geen andere maatregelen anders dan het ‘schrappen van maatregelen’ (Ik betwijfel overigens zeer of daarmee de R wel onder de 1 komt, en denk dat die juist zal stijgen met het schrappen van maatregelen).

Is ook een eerlijk antwoord, maar het komt dan vooral neer op het aanvoeren van argumenten tegen maatregelen. Maar daar ga je denk ik geen enkele crisis mee bestrijden.
Ik zie die ziekenhuizen niet snel volliggen met 30-jarigen. De leeftijd daalt wat, maar erg hoog is die ook niet geweest. Er is een vrij specifieke band van leeftijden die het grootste risico hebben. De mensen van 80, 90 of misschien zelfs 100 kwamen zelden in het ziekenhuis terecht omdat ze het niet overleven zo'n ziekenhuisbezoek.
Of de gemiddelde leeftijd helemaal gaat dalen tot 30 jaar of nog jonger weet ik ook niet en ik liet voorbeelden van leeftijden bewust in het midden, maar je spreekt jezelf toch tegen met het leeftijdsargument voor wat betreft de hoogste leeftijdsgroepen? Als we sturen op de zorg heeft het toch geen zin om te discussiëren over maatregelen die de mensen die gemiddeld ouder zijn dan de ziekenhuispopulatie te betrekken in de keuze welke maatregelen nodig zijn?

Ik snap wel dat er een verband is tussen leeftijd en individueel opnamerisico, maar we sturen op zorgcapaciteit en vaccineren van oud naar jong. Op dia 9 van de technische briefing van vandaag staat exact weergegeven wat ik beschrijf: de gemiddelde leeftijd daalt.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:05

codex

Geen OpenAI agent :)

t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Maar:

Wat ons wel eens zou kunnen helpen is hoe wij hier met warmte omgaan. In Zuidelijker gelegen landen heeft nagenoeg elk huis een airco en is met gewend overdag bij elkaar binnen te zitten. In de avond verplaatst het leven zich pas weer meer naar buiten.

Als het hier warm is, het aandeel huishoudens met een Airco is relatief laag. Als het hier 25+ wordt trekt men massaal naar buiten. Ik denk zo dat het outdoor leven een flinke tik uitdeelt aan de virusverspreiding. Zodra men weer meer binnen gaat zitten omdat het wat afkoelt loopt het weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Sowieso is 7-8% toch veel te hoog om goed zicht te hebben? Het is alsof iemand geen 170 maar 150 km/uur rijdt. Het laatste is uiteraard beter dan het eerste, maar beiden zijn veel te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het is goed mogelijk dat het effect via gedrag werkt. Je zou dan moeten zien dat 18 graden in het voorjaar een veel lagere R-waarde met zich meebrengt dan 18 graden in het najaar. Vroeg in het seizon gaat iedereen naar buiten zodra de thermometer boven de 18 komt. In september vinden we het met 18 graden veel te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Ankona schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Onder de streep is het inderdaad alleen maar het gedrag van mensen wat bepaald hoe het virus zich kan verspreiden en hoe lang deze pandemie nog duurt. Alle maatregelen die genomen worden zijn secundaire zaken, die invloed uitoefenen op deze zaken.

Ik snap vanuit een menselijk perspectief dan bijvoorbeeld ook wel dat men het zat is om met bepaalde beperkingen te leven, alleen logisch gezien snap ik dan de houding van sommigen niet die dan zeggen "ik houd me nergens meer aan". Wellicht heb je geluk en gebeurt jou persoonlijk niets en kan je iets vrijer je gedragen (alhoewel ik denk dat dat tegen valt), maar als velen zo denken gaat het eerder fout (lees: meer en snellere verspreiding). Netto resultaat is gewoon dat de hele situatie langer gaat duren, meer geld gaat kosten en eventuele maatregelen weer aangescherpt worden.
In dat opzicht vind ik het ook frappant en wat kortzichtig dat het meer geaccepteerd lijkt dat mensen vloeken en schelden op diegenen die de maatregelen treffen, maar iemand aanspreken op zijn/haar gedrag is dan uit den boze. En ik zeg niet dat alle maatregelen die bedacht worden zo fantastisch zijn, maar kijk eens naar omliggende landen waar zo nu en dan andere maatregelen getroffen worden, maar onder de streep zitten we allemaal nog in hetzelfde schuitje. Wereldwijd kun je dan wel enkele uitzonderingsgevallen constateren (zowel in positieve en negatieve zin), maar daar zijn die verschillen meestal hoofdzakelijk gekomen door een totaal andere uitgangssituatie. Nieuw Zeeland als positief voorbeeld, maar goed die zitten op een eiland, niet enorm veel internationaal verkeer, lage populatie enzovoorts. Anderszijds Brazilië, waar een president zit die doet alsof zn neus bloedt en alles baggetaliseert.
[...]
Ik vrees dat dat nog wel een beetje erger gaat worden en het nog wel een tijdje duurt voordat het effect van de vaccinaties het effect van gedrag gecompenseerd heeft. Tot die tijd zit de regering in een kramp, niets doen is geen optie maar wel iets doen breekt het draagvlak nog verder af.
Als het gedrag van mensen niet in positieve zin gaat veranderen (lees: men wat voorzichtiger gaat zijn) gaat het de komende tijd inderdaad erger worden, tenzij er weer extra maatregelen terug komen. 1 ding wat ik las wat nu in België gaat gebeuren is dat men bedrijven gaat controleren op de oproep tot thuiswerken en bij grove overtreding bedrijven zelfs tijdelijk wil sluiten. Natuurlijk kan niet iedereen van ieder bedrijf thuiswerken, maar zoals ik al meermaals in dit topic heb gesteld: de meeste mensen met een kantoorbaan kunnen prima thuiswerken. Is dat helemaal ideaal, nee vast niet voor iedereen, maar van alle maatregelen is dat denk ik een van de minst belastende voor mensen en kan het heel veel profijt opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Number10 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:40:
Het antwoord is naar ik begrijp ‘schrappen’ van maatregelen en omdat jij vermoedt dat de R daalt als er minder maatregelen zijn. Maar je noemt dus geen andere maatregelen anders dan het ‘schrappen van maatregelen’ (Ik betwijfel overigens zeer of daarmee de R wel onder de 1 komt, en denk dat die juist zal stijgen met het schrappen van maatregelen).
Less is more, om de uitspraak van Ludwig Mies van der Rohe aan te halen. Het stapelen van maatregelen zorgt steeds meer voor afnemende meeropbrengsten, mensen raken er steeds moeier van de daardoor komt de klad er steeds meer in. Er is weinig meer mogelijk om te verzwaren en als je gaat verzwaren breek je dat fragiele draagvlak steeds verder af.

Om die redenen zou ik inderdaad bepaalde maatregelen inderdaad afschaffen. Door weer wat (psychische) ruimte te creëren krijgen mensen weer wat moed en doen ze ook weer meer moeite om de overige regels na te leven.

Bedenk dat als Merkel afgetroefd kan worden door haar eigen bevolking, waarom zou Rutte dat kunnen overkomen? Als de storm van kritiek groot genoeg wordt kan alles ineens. De avondklok kon toch ook ineens wat schuiven uit vrees voor massale burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ik snap wel dat er een verband is tussen leeftijd en individueel opnamerisico, maar we sturen op zorgcapaciteit en vaccineren van oud naar jong. Op dia 9 van de technische briefing van vandaag staat exact weergegeven wat ik beschrijf: de gemiddelde leeftijd daalt.
Mijn punt is dat als we begonnen waren met vaccineren tussen de 50-65 die druk op de zorg sneller af zou nemen. Dat zou in lijn liggen met het benoemde doel.
Moi_in_actie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:51:
Ik snap vanuit een menselijk perspectief dan bijvoorbeeld ook wel dat men het zat is om met bepaalde beperkingen te leven, alleen logisch gezien snap ik dan de houding van sommigen niet die dan zeggen "ik houd me nergens meer aan". Wellicht heb je geluk en gebeurt jou persoonlijk niets en kan je iets vrijer je gedragen (alhoewel ik denk dat dat tegen valt), maar als velen zo denken gaat het eerder fout (lees: meer en snellere verspreiding). Netto resultaat is gewoon dat de hele situatie langer gaat duren, meer geld gaat kosten en eventuele maatregelen weer aangescherpt worden.
Op een gegeven moment biedt corona betere voorwaardes dan het kabinet. :+ Mensen knappen af op het beleid en dan is je er niet aan houden een logisch gevolg. Het blijft nu eenmaal zo dat voor heel veel Nederlanders corona geen serieus risico vormt, slechts voor een kleine groep die wel groot genoeg is om de zorg uit zijn voegen te laten barsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Dat er nog steeds veel mensen niet thuis werken snap ik niet. Ik ken het ook niet, in mijn (selectieve) omgeving is thuiswerken inmiddels net zo normaal als dat je water uit een kraan kunt verwachten.

De spagaat met de maatregelen zie ik nu als een varken. Als je een varken aan zijn staart trekt gaat hij vooruit lopen. Als je een overload aan niet begrepen/niet geaccepteerde maatregelen uitvaardigt dan gaan die averechts werken. Voor de regering is het nu heel lastig schipperen. Ik denk nog steeds dat ze in de fout zijn gegaan met de maatregelen vanaf het najaar. Mondkapjes, lock-down, avondklok. Allemaal maatregelen met enorme impact op het dagelijks leven en beperkte impact op het virus. Dit maakt dat het gezond verstand en de eigen verantwoordelijkheid uitgeschakeld is en mensen meer dan nodig maatregel moe zijn geworden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 21:44
Ankona schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:02:
Dat er nog steeds veel mensen niet thuis werken snap ik niet. Ik ken het ook niet, in mijn (selectieve) omgeving is thuiswerken inmiddels net zo normaal als dat je water uit een kraan kunt verwachten.

De spagaat met de maatregelen zie ik nu als een varken. Als je een varken aan zijn staart trekt gaat hij vooruit lopen. Als je een overload aan niet begrepen/niet geaccepteerde maatregelen uitvaardigt dan gaan die averechts werken. Voor de regering is het nu heel lastig schipperen. Ik denk nog steeds dat ze in de fout zijn gegaan met de maatregelen vanaf het najaar. Mondkapjes, lock-down, avondklok. Allemaal maatregelen met enorme impact op het dagelijks leven en beperkte impact op het virus. Dit maakt dat het gezond verstand en de eigen verantwoordelijkheid uitgeschakeld is en mensen meer dan nodig maatregel moe zijn geworden.
Prima, ik neem aan dat jij een aantal maatregelen weet die heel weinig impact hebben op het dagelijks leven en een gigantische impact op het virus. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

ThunderNet

Flits!

Omdat er ontzettend veel banen zijn waar het niet kan. Daarnaast zijn er ook nog ontzettend veel werkgevers waar thuiswerken niet bepaald populair zijn.

Daarnaast vind ik zelf de impact van thuiswerken ook behoorlijk.. De hele dag achter een bureautje in dezelfde kleine woning waar je 's avonds dan ook zit.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
CMD-Snake schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:01:
[...]
Op een gegeven moment biedt corona betere voorwaardes dan het kabinet. :+ Mensen knappen af op het beleid en dan is je er niet aan houden een logisch gevolg. Het blijft nu eenmaal zo dat voor heel veel Nederlanders corona geen serieus risico vormt, slechts voor een kleine groep die wel groot genoeg is om de zorg uit zijn voegen te laten barsten.
Ik snap die gedachtegang, maar die is kortzichtig. Je bent niet alleen op de wereld, dit is niet alleen een probleem van jou of jouw vriendengroep, de hele aardkloot zit nu met dit probleem. Nu de boel meer tegenwerken betekent onder de streep dat je op het einde de rekening ervan betaald. Die rekening is er in de vorm van globaal langer aanhoudende maatregelen en de financiële aspecten ervan (al die miljarden die nu al geinvesteerd worden zullen moeten worden terugbetaald op een later moment, door iedereen).
En ja, ik snap ook best dat lang niet iedereen die wil of kan overzien, maar in plaats van dan keihard overal tegenin te gaan "omdat het je niet zint", kun je beter het inzicht hebben dat je het niet kunt overzien en dan de beslissing aan anderen overlaten. Daar is absoluut geen schande in, ik ga bij een botbreuk toch ook niet alles wat de chirurg doet betwisten, of alles wat iemand uit de quantumfisica stelt uitmaken voor onzin omdat ik er geen kennis van heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Dat er mensen zijn die nog steeds alleen maar thuis werken snap ik dan weer niet :) Na een jaar fulltime thuis werken ben ik blij om een keer weer onder de mensen te zijn. Niet dat we nu massaal weer naar kantoor gaan maar 1 a 2 dagen per week. Er is meer in het leven als Corona en dat wordt alleen maar sterker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:26
Hier een gelukkige die naar kantoor mag, als ik een jaar thuis zou moeten zitten zou ik echt helemaal gek worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
ThunderNet schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Omdat er ontzettend veel banen zijn waar het niet kan. Daarnaast zijn er ook nog ontzettend veel werkgevers waar thuiswerken niet bepaald populair zijn.

Daarnaast vind ik zelf de impact van thuiswerken ook behoorlijk.. De hele dag achter een bureautje in dezelfde kleine woning waar je 's avonds dan ook zit.
Het eerste, klopt. Ik zie bouwvakkers niet massaal thuiswerken (om het in het absurde door te trekken) Echter, het punt is dat bij de probleemstelling juist steeds gewezen wordt op de vele mensen die wel thuis zouden kunnen werken maar dat net doen.

Wat betreft het tweede, helemaal mee eens. Ik heb mijn collega's ook al een jaar enkel via teams gezien en gesproken en de muren hier komen aardig op mij af. Het is klote maar het is niet anders. Ik hoor van mijn collega's niet anders. Uitdaging is om toch nog zoveel mogelijk wel te doen. Dan helpt een avondklok, gesloten winkels, ijsbanen, zwembaden en stilliggende sportclubs niet echt mee. We doen ons best ons er zo goed mogelijk door te slaan, maar we werken wel thuis.

alles kan off-topic

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Laatst online: 21:01

tha_crazy

Mafketel

Ik ben vandaag toevallig weer eens naar kantoor gegaan voor het eerst in 6 maanden.
(wij werken al sinds Feb vorig jaar thuis, maar wel even met een beperkte tussenpoos van 2 dagen in de week op kantoor afgelopen zomer)
Vandaag is ook toevallig voor het eerst dit jaar dat ik eens niet half depressief achter m'n laptop zit.

Voor ik het door had was het alweer 4 uur en heb alleen vandaag al meer werk kunnen doen dan de afgelopen 2 dagen bij elkaar.

En thuis is er niemand thuis overdag, heb het rijk alleen, maar bij mij is het op.
Kan je me asociaal om vinden, maar daar heb ik sinds deze week totaal geen booschap meer aan :)

Dus ja, ik kan het prima begrijpen dat men niet thuiswerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door tha_crazy op 24-03-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
cvs79 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:12:
[...]

Dat er mensen zijn die nog steeds alleen maar thuis werken snap ik dan weer niet :)
Bij ons mag je gewoon niet naar kantoor, dus kan niet anders.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:57:
[...]

De groeisnelheid lijkt wel wat af te nemen. Op basis van de meest recente dag t.o.v. dezelfde dag 1 week eerder kom ik op:

NL: +13%
DK: -2%
LU: -11%
FR:-51% (*)
DE: +18%
BE: +41%

(*) Frankrijk 16-3 was een outlier, getal niet betrouwbaar

In de meeste landen is de groeisnelheid dus aardig teruggelopen.
[plaagstootje]Qua NL: That didn't age well?[/plaagstootje]

17-03-2021: 5974 besmettingen
24-03-2021: 7624 besmettingen
+ 27,6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Verpleeghuizen:
Totaal aantal besmette locaties
237 (9,7%)
12 minderdan de vorige waarde
Kijk, dat gaat lekker snel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Robkazoe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:38:
[...]

+ 27,6%
Ik denk dat je de percentage positieve moet pakken niet de absolute getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
xzaz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat je de percentage positieve moet pakken niet de absolute getallen?
Je hebt volgens mij gelijk. Zie ook (doorklikken naar Twitters voor plaatje):

Maar zitten we nog steeds bijna tegen de 19% aan. In dat opzicht is dit wel gewoon een behoorlijke tegenvaller qua aantallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
klaaas schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:42:
[...]
Ik doe het de afgelopen tijd meestal zo na de lunch, liefst een of anderhalf uur fietsen, tenzij het echt honden weer is (nat de rest deert me wat minder). Of inderdaad vervangen door wandelen. Uiteindelijk fiets ik zo eigenlijk meer dan ik voorheen deed naar de flexplek.
Toch ook nog wel wat kilo's aangekomen, maar goed 't is bij mij niet ongebruikelijk, deze maanden ben ik altijd op z'n zwaarst, meestal gaat dat vanaf nu rap naar beneden (als het warmer is eet ik minder en anders en als het langer licht en warmer is pak ik ook s'avonds nog vaak even de fiets voor een rondje.

Maar goed ook ik ben niet echt gebonden dus dat zal ongetwijfeld ook schelen, maar anders zijn er ook wel mogelijkheden en heb je altijd nog beweging van alles waarmee je voor je koters moet sjouwen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Robkazoe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:38:
[...]

+ 27,6%
Vandaag was een verschrikkelijk slecht cijfer.

Op iets grotere schaal is de downtrend in de wekelijkse groeifactor (en daarmee in de R-waarde) nog wel intact. Ik pak bijvoorbeeld MA7 van (besmettingen / besmettingen vorige week). Dat vergelijkt in dus de afgelopen 7 dagen rollend met de 7 dagen direct daarvoor.

De laatste 15 waarden daarvan:

0.99, 1.06, 1.11, 1.13, 1.18, 1.24, 1.25, 1.26, 1.24, 1.23, 1.23, 1.20, 1.16, 1.16, 1.18

De R-waarde lijkt vanuit een hoge piek langzaam onderweg naar meer normale waarden. Dar beeld is in lijn met de buurlanden, waarbij Belgie het grootste probleem lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:01:
Less is more, om de uitspraak van Ludwig Mies van der Rohe aan te halen. Het stapelen van maatregelen zorgt steeds meer voor afnemende meeropbrengsten, mensen raken er steeds moeier van de daardoor komt de klad er steeds meer in. Er is weinig meer mogelijk om te verzwaren en als je gaat verzwaren breek je dat fragiele draagvlak steeds verder af.

Om die redenen zou ik inderdaad bepaalde maatregelen inderdaad afschaffen. Door weer wat (psychische) ruimte te creëren krijgen mensen weer wat moed en doen ze ook weer meer moeite om de overige regels na te leven.
Maar stel je nou dan voor dat we maatregelen afschaffen, maar dat we wel geacht worden ons hetzelfde te blijven gedragen (want vooral psychische ruimte), dus dat het uit ons zelf moet gaan komen omdat dat zo goed werkte ?
En je denkt niet dat een aanzienlijk aantal mensen het oppikt dat er kennelijk meer kan qua contact en die extra ruimte zullen gaan gebruiken om zich toch onverstandiger te gaan gedragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Op iets grotere schaal is de downtrend in de wekelijkse groeifactor (en daarmee in de R-waarde) nog wel intact. Ik pak bijvoorbeeld MA7 van (besmettingen / besmettingen vorige week). Dat vergelijkt in dus de afgelopen 7 dagen rollend met de 7 dagen direct daarvoor.

0.99, 1.06, 1.11, 1.13, 1.18, 1.24, 1.25, 1.26, 1.24, 1.23, 1.23, 1.20, 1.16, 1.16, 1.18

De R-waarde lijkt vanuit een hoge piek langzaam onderweg naar meer normale waarden. Dar beeld is in lijn met de buurlanden, waarbij Belgie het grootste probleem lijkt te hebben.
En als je de R berekent over de opnames? Ik vind het maar een vreemde hobbel zo dat het opeens heel snel gaat en ook weer in lijkt te zakken zonder echt aanwijsbare reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:22
t_captain schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:03:
[...]

En dus moeten we vooral niet ons gek laten maken door dat dagcijfer. Werd mij vorige week hier al opgehelderd door @Moi_in_actie : Dat komt omdat het getal wat elke dag gepost wordt het totale aantal nieuw gemelde besmettingen zijn, maar dat betekent niet dat men op exact die dag positief is bevonden. Dat kan ook een paar dagen ervoor zijn geweest, maar dat het nog niet verwerkt is (of uitslag van de test duurde wat langer).
Als ik het voortschrijdend 7-daags gemiddelde van positieve meldingen naar testdatum onder elkaar zet, krijg ik dit:
7-daags
positief
17-03-2021 5477 2,47%
18-03-2021 5604 2,30%
19-03-2021 5690 1,54%
20-03-2021 5792 1,79%
21-03-2021 5928 2,35%
22-03-2021 6076 2,51%

Cijfers van Coronadashboard, aantallen positief, onderste grafiek.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
gekkie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:06:
Maar stel je nou dan voor dat we maatregelen afschaffen, maar dat we wel geacht worden ons hetzelfde te blijven gedragen (want vooral psychische ruimte), dus dat het uit ons zelf moet gaan komen omdat dat zo goed werkte ?
Als een maatregel is komen te vervallen hoeft die ook niet opgevolgd te worden, dat lijkt mij wel evident. Voor wat betreft ruimte pakken, dat doen mensen nu ook wel. Regels in je voordeel uitleggen of helemaal aan je laars lappen. Kan jij dan oprecht zeggen dat het nu zo goed gaat qua opvolging? Wellicht dat nog een paar regeltjes extra het gebrek aan opvolging van eerdere regeltjes kan compenseren.

We hebben in een jaar tijd een flinke hoeveelheid regels op weten te bouwen, sommige onlogisch of schijnbaar tegenstrijdig en elke regel telt natuurlijk ook wat uitzonderingen. De basisregels die zo belangrijk worden geacht komen steeds meer in het gedrang door die neiging tot stapelen. Van Dissel brak vandaag ook weer een lans voor alle gestapelde maatregelen, we hebben elke maatregel nodig om ons te redden. Ik wil toch dan graag nog eens horen wat het verbod op alcoholverkoop na 20.00 ons bespaart heeft.

Het publieke sentiment in Duitsland bewoog Merkel tot het intrekken van haar geplande lockdown en zelfs publieke excuses te maken, als ze ietsje langer deze koers vasthouden zie ik dat hier ook nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:02
matthijst schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Bij ons mag je gewoon niet naar kantoor, dus kan niet anders.
Bij mij is het kantoor wel open, ik zou daar ook gewoon mogen werken.
Maar ik werk toch gewoon thuis (om mij zoveel mogelijk aan de maatregelen te houden).

Wel ga ik waarschijnlijk volgende week, woensdag dus, naar kantoor. Dit omdat de stroomleverancier hier tussen 9-12 onderhoud gaat plegen en bijna zeker ook die hele window geen stroom is.
Opzich geen probleem, maar ik heb dan juist een aantal vergaderingen (en geen Wifi, hotspotje zou wel kunnen maar dat is prive telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:30:
[...]

Ik wil toch dan graag nog eens horen wat het verbod op alcoholverkoop na 20.00 ons bespaart heeft.
En jij denkt serieus dat mensen die nu regels overtreden dat minder gaan doen als we die regel afschaffen?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:55
klaaas schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:53:
[...]

En jij denkt serieus dat mensen die nu regels overtreden dat minder gaan doen als we die regel afschaffen?
Dat is een no-win situatie. Als de grote groep de rest van de regels beter opvolgt omdat ze meer ruimte hebben, dan heb je van die kleine groep regelnegeerders-voor-de-sport in verhouding weinig last. Als het netto winst oplevert ben je ver genoeg.

Het alternatief is namelijk om politiestaatje te gaan spelen, want de pakkans op de huidige maatregelen is gewoon klein.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:30:
[...]
Als een maatregel is komen te vervallen hoeft die ook niet opgevolgd te worden, dat lijkt mij wel evident. Voor wat betreft ruimte pakken, dat doen mensen nu ook wel. Regels in je voordeel uitleggen of helemaal aan je laars lappen. Kan jij dan oprecht zeggen dat het nu zo goed gaat qua opvolging? Wellicht dat nog een paar regeltjes extra het gebrek aan opvolging van eerdere regeltjes kan compenseren.
Ja en nee.
Ja het zou nog beter kunnen.
Nee als je het laat varen dan krijg je nog veel minder opvolging.

Het probleem lijkt dat mensen niet in staat lijken om zelf een afdoende uitwerking van de basisregels en zich daar vervolgens aan te houden. We zijn niet voor niets smoezenkoningen die er doorgaans graag de kantjes van aflopen en als er nog wat groepsdruk bij in de mix komt dan is het hek al vrij gauw van de dam, laat staan als er ook nog wat alcohol in het spel komt.
Als mensen dat beter hadden gekund dan was het inderdaad niet nodig, maar buiten wat vernis kunnen we ons prima gedragen als wat uit de kluitengewassen kleuters.
We hebben in een jaar tijd een flinke hoeveelheid regels op weten te bouwen, sommige onlogisch of schijnbaar tegenstrijdig en elke regel telt natuurlijk ook wat uitzonderingen. De basisregels die zo belangrijk worden geacht komen steeds meer in het gedrang door die neiging tot stapelen. Van Dissel brak vandaag ook weer een lans voor alle gestapelde maatregelen, we hebben elke maatregel nodig om ons te redden. Ik wil toch dan graag nog eens horen wat het verbod op alcoholverkoop na 20.00 ons bespaart heeft.
Ik zie niet in hoe die basisregels "in het gedrang" kunnen komen, als al het andere eigenlijk een verbijzondering is van die basisregels.
Je weet wanneer die ingesteld is en wat er toen voor de supermarkten met late avond openstelling en avondwinkels stond en wanneer en hoe dat genuttigd zou gaan worden ?
Het publieke sentiment in Duitsland bewoog Merkel tot het intrekken van haar geplande lockdown en zelfs publieke excuses te maken, als ze ietsje langer deze koers vasthouden zie ik dat hier ook nog gebeuren.
If it floats your boat, ik zie niet in waar voor excuses gemaakt zou moeten hebben, behalve dat ze vooralsnog gelijk lijken te krijgen met een derde golf (ondanks dat hij wat later gearriveerd is en de hoogte nog nader te bepalen valt in de praktijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:57:
[...]
Dat is een no-win situatie. Als de grote groep de rest van de regels beter opvolgt omdat ze meer ruimte hebben, dan heb je van die kleine groep regelnegeerders-voor-de-sport in verhouding weinig last. Als het netto winst oplevert ben je ver genoeg.
De meeste maatregelen zijn gebaseerd op het verminderen van contacten. Ga je zo'n maatregel versoepelen dan heb je dus een behoorlijk aantal contactmomenten extra (want iedereen gaat natuurlijk gebruik maken van die versoepelingen) die je al moet compenseren met beter gedrag. Maar waarom zou de grote groep zich beter aan de basisregels gaan houden als ze iets meer mogen? En hoe uit zich dat betere gedrag van die grote groep dan? Als we de horeca open doen gaan mensen meer hun handen wassen? Ik zie er a) de logica niet van in en b) is het saldo effect natuurlijk nooit positief.

De basismaatregel die daadwerkelijk zoden aan de dijk zet is het 'niet met symptomen er op uit' en dat is nou net een regel die niet uit frustratie maar uit b.v. gemakzucht of drang vanuit de werkgever genegeerd wordt.
Het alternatief is namelijk om politiestaatje te gaan spelen, want de pakkans op de huidige maatregelen is gewoon klein.
Of het huidige beleid: pappen en nathouden. Verdient niet de schoonheidsprijs, maar is realistischer dan 'vooruitgang door versoepeling'.

[ Voor 9% gewijzigd door klaaas op 24-03-2021 18:44 ]

Hij wil.

Pagina: 1 ... 30 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.