Ik vermoed in een deel van de maatregelen?
Het probleem is - wat men nu ook aantoont - dat regeltjes stapelen niet betekent dat er betere naleving is. We stapelen en stapelen de regels maar door en de naleving zakt zienderogen meer. Van Dissel zei al als we de basisregels zouden naleven we al die extra regels niet nodig hadden. Het maar blijven verzinnen van nieuwe regels wekt steeds meer antipathie op en mensen geven er stilletjes de brui aan.
Goed punt volgens mij. Je doelt denk ik op uitdoving door het langdurig aanhouden daarvan? De ironie wil natuurlijk dat halve maatregelen een soort ‘net niet’ effect geven en daarmee onnodig lang last geven.
Meer regels kunnen de R juist doen stijgen omdat ze slechtere naleving in de hand werken.
Dat zou kunnen. Maar het hoeven toch niet per se
meer verschillende regels te zijn, het kunnen ook een beperkt aantal regels zijn met een strengere norm die je korter hoeft te hanteren.
Ga terug naar de basis en zorg dat die goed leeft bij de mensen. Door impopulaire en twijfelachtige maatregelen te schrappen win je weer steun en zal naleving weer stijgen. Het maakt het ook eenvoudiger voor mensen om dingen te onthouden, nu zijn er tig regels met ieder hun uitzonderingen, met de beste wil van de wereld kan je die niet meer goed toepassen.
Zie vorige zin. Maar in het algemeen lijkt je vooral te richten op het gegeven dat maatregelen individuele belangen raken, klopt dat? Je kunt toch ook beperkingen opleggen die het individu niet direct raken, maar in het algemeen minder verspreiding geven?
Er moet ook eens gekozen worden wat we nu willen. We sturen op zorg, maar de groep die vooral onze ziekenhuizen vult worden niet geprikt voorlopig. De bejaarden wel, maar die kwamen toch al niet in het ziekenhuis terecht. Daar moet eens een keuze komen die ook duidelijk wordt gemaakt. Als je die ziekenhuizen leeg wil hebben zal het betekenen dat we verliezen moeten accepteren onder bejaarden. Alternatief maak je het redden van bejaarden tot doel, maar accepteer je dus grote druk op de zorg. Welke gaan we nastreven? Door te zwalken tussen deze twee redden we beide doelen niet, dat weet ik wel.
Misschien een ander doel? Dat m.i. verkeerde doel van sturen op de zorg is iets dat ik erg onlogisch vond en vindt. Natuurlijk moet er wel iets gebeuren als de IC’s dreigen te overstromen (hoewel het kabinet nu wederom lijkt te gaan wachten). Maar een volle IC bij R=1 vereist volgens mij precies dezelfde maatregelen als een vrijwel lege IC bij R=1. Mee eens?
Je antwoord lijkt overigens intern inconsistent, maar misschien begrijp ik je verkeerd;
‘(...)
De bejaarden wel, maar die kwamen toch al niet in het ziekenhuis terecht.’ en ‘(...)
Als je die ziekenhuizen leeg wil hebben zal het betekenen dat we verliezen moeten accepteren onder bejaarden. (...)’
Die twee kunnen toch niet beiden waar zijn? Ik vermoed overigens ook (zie mijn eerdere reacties) dat de IC leeftijd verder zal dalen met de voortgang in vaccinaties van oudere naar jongere leeftijd. Nu al is zo’n 33% op de IC <60 jaar en het merendeel (66-80% afhankelijk van leeftijd) daarvan heeft geen onderliggende ziekte (p.7):
https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp
De leeftijd op de IC is variabel, maar is gemiddeld ruim onder de AOW leeftijd.
Overigens ben ik zelf van mening dat we moeten doen wat mogelijk is om levens en ziekte te voorkomen. Of het nu de ene of de andere ziekte is, dus ook de uitgestelde zorg. En dat kan volgens mij dus het beste door te sturen op lage aantallen en de IC zo leeg mogelijk houden, desnoods met precies dezelfde maatregelen als er nu zijn genomen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.