Het Rode Kruis opent zelfs tijdens de persconferentie speciale hulplijnen voor mensen die het (psychisch) niet meer trekken nog een verlenging van de lockdown:
Op een gegeven moment zullen we meer risico moeten accepteren, je kan je moeilijk de rest van je leven onder je bed verstoppen. Op deze manier doorgaan is ook een doodlopende weg.
Persconferentie zal wel een dieptepunt zijn, dat uurtje schuiven met die avondklok is ook klein grut om iets positiefs te kunnen zeggen.Rode Kruis Hulplijn open vanwege persconferentie kabinet
De Rode Kruis Hulplijn (070-4455888) is vanavond tussen 19.00 uur en 21.00 uur bereikbaar voor mensen die moeite hebben met de vrijwel zekere verlenging van de lockdown en de avondklok. "Mensen willen misschien hun vragen of verhaal kwijt, over hun zorgen praten of vragen stellen over hun specifieke (quarantaine-)situatie", schrijft het Rode Kruis in een persbericht.
Er zijn ook hulplijnen voor mensen die een andere taal dan Nederlands spreken: Turks (06-48158053), Arabisch (06-48158055), Tamazight (06-48158055), Chinees (06-48158057), Portugees (06-48158083) en Pools (06-48158064).
De vraag die wel gaat spelen is wanneer gaan we de boel weer open doen. Uiteraard kunnen we de lockdown elke keer met een maandje verlengen tot we nagenoeg de hele bevolking geprikt hebben, maar ik betwijfel of er dan nog veel over is van de meeste mensen na zoveel maanden lockdown.Robertdj schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:47:
Goed idee! Als dertiger ben ik toch veilig, mijn ouders zijn fit en mijn oma is al gevaccineerd. Dat anderen uiteindelijk mogelijk het loodje leggen heb ik toch geen last van. /s
Op een gegeven moment zullen we meer risico moeten accepteren, je kan je moeilijk de rest van je leven onder je bed verstoppen. Op deze manier doorgaan is ook een doodlopende weg.