Moi_in_actie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:40:
[...]
Dingen zoals de hond uitlaten en voor je werk onderweg zijn, zijn al uitgesloten van de avondklok (dit mag gewoon). Dus al zou de avondklok in de ochtenduren verlengd worden, voor mensen die de hond aan het uitlaten zijn maakt dit geen verschil.
Wat ik mij dan wel afvraag is, wat hierboven al aangaf, waarom gaan mensen met kantoorbanen zoals jullie niet thuiswerken? Ik ken jullie situatie niet, enkele kantoorbanen zijn vrijwel alleen terplekke mogelijk, maar ik zie/hoor zoveel mensen die zeggen "ach, ik kom daar nauwelijks iemand tegen etc.". Oke, prima, maar zet dit eens af tegen thuis 1 of 2 personen mogen ontvangen, terwijl je er op het werk misschien 5 tegenkomt voor een iets kortere tijd. Dit nog los van eventuele extra drukte in het openbaar vervoer wat al die bewegingen van en naar kantoor met zich meebrengen.
En nee, dit is niet bedoeld als een "foei jij gaat naar kantoor", ik wil het alleen even in perspectief zetten.
Oh zo, las ik je reactie niet hoor
Mijn vrouw moet gelukkig verplicht thuiswerken, omdat het in haar functie kan, die is dus sinds maart gewoon thuis. (eigenlijk daar voor al i.v.m. zwangerschapsverlof

)
Ik werk bij een overheidsinstantie die zich bezig houdt met het uitvoeren van fysieke controles, en ondersteuning aan de hulpdiensten en hoewel ik gelukkig het merendeel van mijn werk thuis kan doen zijn er toch zaken waarvoor ik "naar buiten" moet. Je kunt daarbij denken aan het veiligstellen van een situatie na een calamiteit maar ook om tijdens controles waarnemingen te doen, zaken aan te zeggen, en ondersteuning aan andere partijen bieden om op grond van onze bevoegdheid zaken op te pakken.
Als voorbeeld kun je denken aan het:
- opleggen van sancties bij overtredingen
- beoordelen van de bouwkundige situatie na een calamiteit
- laten uitvoeren van werkzaamheden
- stilleggen van de bedrijfsvoering
Helaas is het in Nederland zo geregeld dat bepaalde zaken moeten zijn vastgesteld door een toezichthouder met een bepaalde bevoegdheid om geldig te kunnen zijn. Tijdens de eerste lockdown heeft alles behalve spoedeisendheid met het oog op gevaar stilgelegen maar in de loop van de zomer kwamen er signalen dat we daardoor echt zaken gemist hebben. Dus helaas voor een hoop overtreders hebben ook wij van de eerste lockdown geleerd.
Alles wat buiten gebeurd, gebeurd overigens (zoveel mogelijk) binnen de coronaregels. Soms is dat echter niet helemaal mogelijk, bijvoorbeeld (totale) groepsgrote vanwege het noodzakelijke aantal partijen en afstand houden, in bijvoorbeeld het bakje van de ladderwagen/hoogwerker van de Brandweer.
Je probeert daar binnen dan ook gewoon te werken, een corona coördinator die er op let dat je niet met je groep van 20 man tegelijk een tabakszaakje binnen stapt. En bijvoorbeeld zo goed en zo kwaad als het kan in het bakje afstand te houden met je mondkapje op.
Ik mag overigens als sinds maart niet meer op kantoor komen, alleen wanneer ik bepaalde zaken uit een voorraadkast nodig heb. Ik ben daar welgeteld denk ik 3x geweest sinds maart vorig jaar. Dus alles wat ik buiten doe begint meestal ook daadwerkelijk buiten.