Yaksa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:17:
[...]
Die avondklok is er (mede) gekomen om het aantal reisbewegingen (en daarmee ook het aantal contactmomenten) zo laag mogelijk te houden. Wat jij nu suggereert is dat wanneer de avondklok wordt opgeschoven iedereen weer de mogelijkheid krijgt om bijvoorbeeld bij een ander (dus reizen) wat te eten, drinken, buurten, enz.). Dan verruim je dus de mogelijkheden op een manier die je eigenlijk niet moet willen in een tijd waarin het aantal besmettingen nog steeds zodanig hoog is dat je er op kunt wachten dat hierdoor het aantal besmettingen toeneemt.
Reisbewegingen verminderen is een van de redenen die men opgaf, maar daarvoor is de avondklok mijn inziens niet heel effectief. Dit afgezien van de excessen die ik eerder aangaf, zijnde mensen die tot laat in de avond bij elkaar zitten feesten/drinken etc. Genoeg mensen die even bij hun ouders of een vriend/vriendin op bezoek gaan, gaan door de avondklok niet of nauwelijks minder.
Daarnaast: als men echt serieus het aantal contacten wil verminderen, kan men veel beter werknemer en zeer zeker ook werkgevers op de vingers gaan tikken voor al het onnodige naar het werk gaan. Want vergeleken met de eerste golf, toen nog gemiddeld meer winkels open waren als nu, was het woon-/werkverkeer een fractie van wat het nu is. En vaak genoeg zijn het gewoon mensen met een kantoorbaan die prima thuis kunnen werken.
En boodschappen kan je ook op zaterdag of zondag doen, kwestie van vooruit plannen. Niet 'Wat eten we vandaag" , maar "Wat eten we volgende week".
Je hebt gelijk dat je boodschappen prima wat meer kunt plannen, dat zeker (doe ik ook). Maar ik weet niet hoe het bij jou in de omgeving is, maar zaterdagen en in iets mindere mate zondagen zijn veruit de drukste dagen in de supermarkten. Dus wanneer ik de keuze heb om of op zaterdagmiddag, met 6+ kassa's open en achter elke kassa 10+ wachtende klanten (die ook vaak niet eens afstand houden) moet gaan inkopen, of doordeweeks na 20u, wanneer er meer vakkenvullers dan klanten in de zaak zijn, kies ik toch altijd voor dat laatste.
En ik ken ook meerdere mensen die in de zorg werken, soms ook alleenstaand zijn, die door hun onregelmatige werktijden soms niet de luxe hebben om b.v. in het weekend te gaan winkelen. Die draaien diensten van 12u van bijvoorbeeld 8u sochtends tot 20u savonds. Als je dan ook nog naar huis moet rijden en boodschappen moet doen, is 21u thuis zijn heel krap; 22u daarentegen biedt je in ieder geval de mogelijkheid om niet in alle stress boodschappen te doen.
En nog een voorbeeld hiervan: ergens vorig jaar, nog aan het begin van de pandemie, besloot de dichtsbijzijnde Hornbach om de openingstijden te verkorten, niet meer van 7.00 tot 21.30u open, maar van 8.30 tot 18.00u. Zie het als een specifieke avondklok voor die zaak. Wat was het gevolg? Gedurende de uren dat ze open waren, was het veel drukker dan voorheen, zo druk dat ik menig keer langs gereden ben, maar bij het aanzien van alle auto's op de parkeerplaats rechtsomkeerd gemaakt heb. Normaal wanneer je om 7.00u daar op de stoep stond, was er afgezien van enkele mensen van klussenbedrijven bijna niemand. Na die aanpassing kon je dus op zn vroegst pas om 8.30u terecht, nou dan stonden er al 200+ mensen buiten te wachten. Wat zou Corona technisch gezien veiliger zijn om in te kopen, om 7u sochtends met enkele tientalle mensen in een bouwmarkt van tienduizenden vierkante meters, of om 9u, waar er al 300 of meer binnen lopen?
Kortom: contactmomenten beperken absoluut, maar dit moet effectief zijn en niet ervoor zorgen dat de momenten meer geclusterd op andere tijdstippen plaatsvinden.