klaaas schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:02:
Ja, dat is inmiddels de praktijk. De extra opnames van jongere mensen die daaruit volgen zijn deels aan de extra besmettingen te wijten en waarschijnlijk ook deels aan het feit dat de Britse variant zieker lijkt te maken. Ik zou niet zomaar 1 van die factoren als de meest logische durven bestempelen. Dat inzicht heb ik niet.
Voila, OK, ik kan het natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen maar ga uit van Occam’s scheermes. En op grond daarvan vind ik het beleid ‘sturen op de zorg’ een veel eenvoudiger en daarmee logischer verklaring. Ik sloot die andere verklaring nadrukkelijk ook niet uit, want ik schreef:
Dat is een verklaring wellicht, maar veel logischer is volgens mij de verklaring dat we ‘sturen op de zorg’ in Nederland. Er wordt (simpel gezegd) vrij consequent versoepeld als er weer bedden zijn.
Ik snap dat het niet een enkele determinant hoeft te zijn.
Maar situatie 1 bestaat alleen na een R die een tijdlang onder de 1 was en dus met een veel lager aantal besmettelijken. Een lege IC in combinatie met het huidige aantal besmettelijken bestaat niet (of enkel door vaccinatie).
Het was bedoeld om aan te tonen dat er wordt gestuurd op zorg, maar daar zijn we het gewoon over eens.
Maar de logica om met >600 bedden te willen zitten ontgaat mij toch echt. Je schrijft het zelf deels al want ‘met een veel lager aantal besmettelijken’ heb je sowieso geen volle IC, geen of veel minder uitgestelde zorg, een betere economie etc.
Puur op basis van de epidemiologische situatie is verzwaring het enige logische advies.
Dat lijkt mij dus ook. En daarmee is volgens mij klip en klaar duidelijk dat het beleid om te sturen op zorg een verkeerde keuze was en is. Natuurlijk moet je ingrijpen als dat dreigt over te lopen, maar bij lage aantallen is dat veel minder snel aan de orde. De vaccins zullen daar hopelijk goed bij helpen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.