Dat denk ik ook

maar moet je een veelvoud van het aantal besmettingen onder de jongere leeftijdsgroepen hebben.
Klopt, ik schrijf ook nergens het omgekeerde. Het gaat steeds om groepseffecten, maar diverse mensen (jij niet denk ik) lijken individuele risico’s te verwarren met groepsrisico’s. Een klein(ere) individuele kans die je vermenigvuldigt met miljoenen mensen kan wel degelijk een probleem veroorzaken dat groot genoeg is.
Daarom begrijp ik niet waarom je behoorlijk stellig zegt dat het 'veel logischer' is dat die extra opnames voortkomen uit het beleid.
Zie de persconferentie.
Als er bedden zijn,
dan gaan we (blijkbaar) versoepelen. De ‘aantallen’ (ik neem aan dat werd gedoeld op infecties) liepen 23 februari namelijk op.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar de maatregelen zouden in de praktijk waarschijnlijk behoorlijk anders zijn. Situatie 1 hadden we afgelopen zomer en situatie 2 nu. Wezenlijk verschil in maatregelen.
Bij sturen op een R=1 heb je toch exact dezelfde maatregelen nodig om situatie 1 te behouden als we nodig zouden hebben om 600 te behouden? Het maakt werkelijk geen snars uit als je daadwerkelijk R=1 bereikt.
We hadden situatie 1 omdat de R lang genoeg onder de 1 was. Nu hebben situatie 2,
dus (ik kan het niet anders begrijpen) is er (tenminste deels) gestuurd op zorgcapaciteit. Dat hoeft uiteraard niet per se intentioneel te zijn, maar het lijkt vooral een buffer voor beleidsmakers die niet willen of durven beslissen en die beslissing ten koste van IC opnames voor zich uit schuiven. Het lijkt wel klimaat- of stikstofbeleid zal ik maar zeggen
De R is schijnbaar >1 (klinkt ook logisch). Er is een bedbezetting >600, maar (gelukkig) nu nog geen code zwart. Maatregelen hebben naar ik begrijp 2-3 weken nodig om te kunnen gaan werken wat betreft bedbezettimg op de IC. Uit het conservatieve model van @
t_captain en het nomogram van het RIVM volgt een bedbezetting van 1000 over circa 3 weken volgens mij.
Wat wordt er morgen volgens het nieuws aangekondigd?
- versoepelen?
- niets doen?
- verzwaren?
Is dat sturen op de zorg bij R>1 als dat nieuws en de modellen kloppen?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.