Nee, ik ‘stel’ niet dat we ‘hoogswaarschijnlijk’ in ‘grote’ problemen komen of dat zoiets ‘per definitie’ zo zou zijn. Er staan allemaal mitsen en maren inclusief effecten vaccinatie in mijn oorspronkelijk tekst toch?
Ik vraag op grond van diverse gegevens waarom specifiek die 60 jaar zo belangrijk zou zijn. En daarmee bedoel ik een berekening, niet de hoop of wens dat het meevalt. Maat ik hoop uiteraard ook dat het meevalt.
We weten alleen dat over de gehele bevolking zo'n 2% een ziekenhuisopname krijgt (RIVM). Welk percentage geldt dan voor de 40-60 jarigen?
Dat is natuurlijk een belangrijke vraag, maar als we dat niet weten wordt de vraag volgens mij niet minder relevant.
Ook raakt niet iedereen in die leeftijdscohort tegelijk besmet.
Nee, maar bij exponentiële groei zijn het ‘plotseling’ teveel. Dat hoeft niet te vereisen dat iedereen ‘tegelijk’ ziek wordt.
[quote]Ik ga niet zeggen dat het niet druk wordt als je alles loslaat wanneer de 60-jarigen worden gevaccineerd, maar alles loslaten wordt toch niet gedaan, dat gaat in stappen.
Maar dit is mijn punt. Het wordt toch wel degelijk vanzelf ‘druk’ als we sturen op de zorg bij een R>1 en er genoeg mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden?
Ook worden de <60 jarigen erna in rap tempo gevaccineerd dus dat zal ook een remmend effect hebben.
Ja, uiteindelijk zal het (hopelijk) wel een keer over zijn. Maar daar ging die ‘60 jaar’ vraag niet over natuurlijk.
Als je de hele rekensom maakt denk ik niet dat het een issue gaat worden.
Ja, maar om die rekensom vroeg ik dus eigenlijk. Een verwerping van mijn berekening op basis van getallen. Niet een verwerping op basis van hoop, hoezeer ik ook hoop dat we snel uit de misère verlost zijn.
Volgens mij kun je dat zo niet zeggen zolang we sturen op bedbezetting. Dat is de crux van mijn verhaal. Uiteraard zijn de vaccins bedoeld om te voorkomen dat die groep "potentiele IC-klanten" niet meer uit de gevaccineerden >60 jaar komt.
De grootte van de risicogroepen onder de 60 ken ik zelf niet, en die zou ik zelf om praktische reden even uit het verhaal weglaten. Het ging namelijk om de vraag waarom de grens ‘als-60-jaar-gevaccineerd’ tot versoepelingen zou leiden. Ik snap dat een grotere groep gevaccineerden de groep "potentiele IC-klanten" steeds kleiner moet maken, ook <60 jaar.
Als overall 2% van de infecties leidt tot een opname zoals @
Mr.Joker noemt, is het dan niet zo dat 25-33% (huidige leeftijdsverdeling opnames <60 jaar) van die 2% nog steeds het risico loopt om opgenomen te worden? Als we uitgaan van zo’n 5 miljoen 40-60 jarigen (zie CBS), dan zijn dat toch nog steeds potentiëel 33.000 mensen? En als we omgekeerd uitgaan van de groep >60 jaar, dan is die groep toch precies zo groot (er zijn volgens mij iets minder dan 5 miljoen >60 jaar). Ik snap dat de opnamekans van 2% hoger is bij hogere leeftijden en lager bij lagere leeftijden, maar het overall gemiddelde van 2% blijft (mede afhankelijk van de verdeling uiteraard) neem ik aan gelden voor alle leeftijden.
Weet jij of er een tabel is met opnamekans per leeftijd bij positief testen in Nederland? Want daarmee zou het denk ik beter te onderbouwen kunnen zijn waar die ‘60-jaar’ grens op gebaseerd is. Hoewel sturen op de zorg nog steeds relevant blijft uiteraard, want dat lijkt vooralsnog vooral de R te bepalen en dus de verdubbelingstijd binnen de groep ‘potentiële IC klanten’ die nog niet gevaccineerd zijn.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.