Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
gekkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Of een deel van de bevolking veegt het liefste haar eigen straatje schoon, zodat ze vooral niet hoeven te overdenken waar ze zelf mee bezig zijn.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik heb nooit beweerd dat het probleem uitsluitend bij het beleid ligt. Maar wel dat de overheid met de houding die ze uitstralen, ook dezelfde houding terug krijgen.

Ga je autoritair doen, dan kun je van heel veel mensen een 'nee' verwachten. Maar geef je mensen een goede reden om mee te gaan in het beleid dan kun je op steun rekenen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56
gekkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Of een deel van de bevolking veegt het liefste haar eigen straatje schoon, zodat ze vooral niet hoeven te overdenken waar ze zelf mee bezig zijn.
ik werk al meer dan een jaar 100% thuis. ik zie 75% van mijn sociale cirkel nog maar amper. ik vind dat ik recht heb op meer informatie dan " jammer de bammer weer niet, volgende keer misschien beter".

Tuurlijk houd ik me aan de adviezen van thuis bij klachten, handen wassen, afstand etc. Maar mijn mentale gezondheid geef ik niet zomaar weg, dus bezoek hoort er bij.

Maar de discussie over de ronduit slechte communicatie is zeker op zijn plaats. De vorige keer waren het geen versoepelingen maar aanpassingen , dus daarom de avondklok niet. Als we verzanden in dat soort semantiek. Dan verlies je als leider gewoon echt veel punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:07:
[...]

Natuurlijk gebeurd het moedwillig, daar zijn ze voor, met verstand overwegen, afwegen en besluiten nemen.
Dat is inderdaad een repetitief patroon, evenals dat er weer een nieuwe golf dat lijkt te zijn, die hoe je het wend of keert uiteindelijk vanuit het gedrag van de bevolking zelf voort komt.

Kennelijk is het voor de gemoedsrust van sommigen hier nodig om er steevast een "bijna" kwaadaardig plan in te willen zien en dat te ventileren, waarbij dat "bijna" er voornamelijk lijkt te staan om geen mot met modjes te krijgen.
Of ik zeg bijna omdat ik me realiseer dat ook onze overheid niet evil is... Daar aan gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
DaTimMan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:10:
[...]
gedrag verandering krijg je nou eenmaal niet zo snel voor elkaar door met een stok te slaan. Wil je mensen mee hebben? dan is dat net als in een grote re-organistatie. De mensen informeren en mee krijgen met je beleid, ze mee laten werken aan de voordelen. Als je iedereen die tegenstribbelt ontslaat, dan ben je zo door je persooneel heen.

Eerlijke informatie en transparante processen, mensen meenemen. Dat is hoe je gedrag veranderd. Ja het is klote nieuws, maar ik wil het wel gewoon weten.
Misschien is het te lang geleden, maar dat is min of meer waar mee we gestart zijn.
Wij gingen het slim doen, want wij zijn slimme mensen in een slimme kenniseconomie die snappen wat en waarom er iets moet gebeuren. Maar goed dat was met een beetje zonneschijn vrij rap verdwenen als ware het sneeuw voor de zon.
Ondertussen wordt er ruim geïnformeerd voor die dat wil zien en voor bereid is er ook op een redelijke manier naar te kijken. Een stoorzender daar tussen is de media, dus ja het is deels afhankelijk van de 2e kamer briefing en de persconferenties en wat je op websites kunt vinden.

Daar naast zijn er betrekkelijk weinig "voordelen" waar je aan kunt laten meewerken, dat is ook het lastige in deze. Ook harder werken en samen de schouders er onder geldt maar voor een kleine gedeelte (acute zorg etc.). Dus nee ik zie geen link met een re-organisatie (en als ik het al zie dan is dat vooral een voordeel voor de baas dat het rustig wordt, de mensen die eruit vliegen die vliegen er nog steeds uit hoe ze ook geinformeerd zijn en pseudo-voordelen er zijn voor de rest die mag blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:55

Yucon

*broem*

42erik schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Of ik zeg bijna omdat ik me realiseer dat ook onze overheid niet evil is... Daar aan gedacht?
Het grappige is dat @gekkie hier dezelfde denkwijze gebruikt als waarvan hij stelt dat 'sommigen' er bij voorbaat van uitgaan dat de overheid het bewust slecht bedoeld.

Gekkie, waarom geef je je medetweakers niet het voordeel van de twijfel?

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 22-03-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Je kan dat nu wel boos roepen om een punt te willen maken, maar opa en oma kwamen toch niet op de ic terecht. Hun kans op overleving daar is nihil en als ze het al overleven zijn ze totaal gesloopt. De bejaarden bleven al thuis om te sterven, dus daar veranderd niets aan in dit geval.
De bulk van de ziekenhuisopnamen op dit moment zitten in de leeftijd60-90 jaar

De bulk van de IC opnamen zit tussen de 60 en 75 met een gemiddelde leeftijd van 66 jaar.

Dat zijn heel veel opa's en oma's op zowel de verpleegafdeling als de IC.

Alleen de opa's en oma's die al ziek, zwak en misselijk waren komen niet in het ziekenhuis.
Sorcerer8472 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Bij code zwart wordt juist die kleindochter voorgelaten in triage omdat zij jonger is. Dat is tenminste zeker wel de bedoeling.
Daar zullen vast hele mooie papieren draaiboeken voor bestaan. Maar zo werkt de praktijk niet. Als ik @LZ86 uitspraken interpreteer, zit 10-15% van het zorgpersoneel nu al met een burnout thuis. Tegen de tijd dat het ziekenhuis vol ligt, zal dat percentage significant hoger liggen. Los ervan of het lopend personeel nog wel de risico's van COVID (want: geen zorg bij besmetting) en burn-out wilt lopen.

Je kunt geen draaiboeken volgen en triage doen als er geen mensen zijn om het uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
gekkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:25:
[...]

Misschien is het te lang geleden, maar dat is min of meer waar mee we gestart zijn.
Wij gingen het slim doen, want wij zijn slimme mensen in een slimme kenniseconomie die snappen wat en waarom er iets moet gebeuren. Maar goed dat was met een beetje zonneschijn vrij rap verdwenen als ware het sneeuw voor de zon.
Ondertussen wordt er ruim geïnformeerd voor die dat wil zien en voor bereid is er ook op een redelijke manier naar te kijken. Een stoorzender daar tussen is de media, dus ja het is deels afhankelijk van de 2e kamer briefing en de persconferenties en wat je op websites kunt vinden.

Daar naast zijn er betrekkelijk weinig "voordelen" waar je aan kunt laten meewerken, dat is ook het lastige in deze. Ook harder werken en samen de schouders er onder geldt maar voor een kleine gedeelte (acute zorg etc.). Dus nee ik zie geen link met een re-organisatie (en als ik het al zie dan is dat vooral een voordeel voor de baas dat het rustig wordt, de mensen die eruit vliegen die vliegen er nog steeds uit hoe ze ook geinformeerd zijn en pseudo-voordelen er zijn voor de rest die mag blijven).
Ik hoef maar heel even te kijken naar de gedrags-monitor op het corona-dashboard om vast te stellen dat de huidige aanpak niet werkt.
En aangezien ik het belangrijk vind dat we een werken aanpak hebben, lijkt het me niet gek te stellen dat er dus wel echt iets anders moet gebeuren nu om mensen wel mee te krijgen.

draagvlak (dalende):
44%
Ontvang het maximaal aantal personen thuis

67% (dalende)
Avondklok

maar, mensen zien wel de noodzaak in want:
92%
Vermijd drukke plekken
86%
Werk volledig thuis als dat kan
89%
Houd 1,5 meter afstand
90%
Hoest en nies in je elleboog
92%
Blijf thuis bij klachten
88%
Laat je testen bij klachten

Dus er is een grote groep die inziet dat het wel nodig is. Die wil je gewoon niet verliezen door draagvlak te slopen door slechte communicatie.

op 20 december was de steun voor de bezoekregeling 97%! die daalde hard na de 1 persoons adviezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
Ik onderken op dit moment het kabinetsstandpunt dat er geen ruimte is voor versoepelingen.

Ik denk dat die ruimte is opgebruikt door de heropening van het VO een paar weken geleden (vanaf 1-3). We zagen in december dat de sluiting van de scholen voor het voortgezet onderwijs een aardige bijdrage leverde aan het inzetten van de daling.

Vooral in de grafieken met besmettingen per leeftijdsgroep was het effect duidelijk. Na sluiting daalde de groep 13-17 jaar nadrukkelijk, en een week later een aantal andere groepen (met centraal de 40-ers en 50-ers, laat dat toevallig de ouders van tieners zijn).

Nu zitten we in het omgekeerde effect. De scholen zijn een kleine drie weken open. Dat moment vind je ongeveer anderhalve week geleden terug in de GGD cijfers. Op donderdag 11-3 zien we ineens een scherpe week-op-week stijging van de besmettingen. In de dagen daarvoor was het week op week ongeveer vlak, tot max +300. Op de 11e werd het ineens +1200, en sindsdien hebben te maken met getallen van +700 tot +1600 als je een dag vergelijkt met dezelfde dag een week eerder.

De groei lijkt wel wat af te kalven, het effect zal waarschijnlijk geleidelijk wegebben. Dat komt omdat de golf begint bij de tieners en zich daarna verspreid naar hun ouders en andere gezinsleden naar het netwerk daaromheen. Als de R-waarde in de leeftijdsgroep van de ouders onder 1 is, dooft de rimpel uit. Ik denk dat dat het geval is.

Als ik vergelijk hoe sterk het effect is van VO we nu inmiddels 2x waarnemen, met het effect van de avondklok wat ik op alle mogelijke manieren heb gezicht en nergens gevonden, dan denk ik dat handhaving op scholen de sleutel tot succes is. Die avondklok kan probleemloos eraf.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 22-03-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
42erik schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:22:
[...]
Nee daar heb ik totaal niet aan gedacht, of ik daar heel ver naast zat met je verdere opmerkingen over "neppen en liegen", dat betwijfel ik, daar schets je toch vermeend actief verwijtbaar handelen ?
Yucon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:27:
[...]
Het grappige is dat @gekkie hier dezelfde denkwijze gebruikt als waarvan hij stelt dat 'sommigen' er bij voorbaat van uitgaan dat de overheid het bewust slecht bedoeld.

Gekkie, waarom geef je je medetweakers niet het voordeel van de twijfel?
Had ik kunnen doen, maar goed "gered door de bel" zullen we maar zeggen, zie hierboven.
Het komt namelijk herhaaldelijk voor dat je uit de teneur wel kunt opmaken hoe men er echt over denkt en dat die woordjes er vooral staan om als daar over gevallen wordt te zeggen dat men nog een haardikte er tussen had gelaten.

[ Voor 45% gewijzigd door gekkie op 22-03-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
t_captain schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:33:
Ik onderken op dit moment het kabinetsstandpunt dat er geen ruimte is voor versoepelingen.
Maar ben je het met het kabinetsstandpunt eens dat er geen ruimte is voor versoepelingen tot in juni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:59
Jij weet nu al dat dat het standpunt gaat zijn? Kort lijntje met Mark?
Stoney3K schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Maar ben je het met het kabinetsstandpunt eens dat er geen ruimte is voor versoepelingen tot in juni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:39

Mfpower

In dubio

Klein geheimpje, Nieuw-Zeeland ging eerst ook voor leven met het virus. Pas later kwam de overstap naar hun huidige aanpak en Ardern is kennelijk vergeten hoe ze er eerst in zat. Snap het wel, dit bekt namelijk een stuk lekkerder.

Alleen is Nieuw-Zeeland (en ook Australië) niet van het probleem af. Er zijn kleine uitbraken van tijd tot tijd en dan moet ineens een deel van het land maximaal op slot. Je kan er dus nooit helemaal zeker van zijn of de boel over een week of langere periode open zal zijn. Op deze manier zullen ze ook voor altijd hun deuren grotendeels gesloten moeten houden voor de buitenwereld, want het zal nooit de definitieve oplossing worden.
Geen geheim, staat ook gewoon in het stuk... als we dat hier zouden doen zouden we ook tegen die problemen aanlopen maar omdat je het aantal besmettingen naar veel lager terugduwt kun je veel meer open als samenleving dan nu, totdat die hockeystick weer (bijna) omhooggaat.

Nu zitten we eigenlijk altijd dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DaTimMan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:32:
[...]
Ik hoef maar heel even te kijken naar de gedrags-monitor op het corona-dashboard om vast te stellen dat de huidige aanpak niet werkt.
En aangezien ik het belangrijk vind dat we een werken aanpak hebben, lijkt het me niet gek te stellen dat er dus wel echt iets anders moet gebeuren nu om mensen wel mee te krijgen.
Heb je concrete alternatieven dan ?
Die gegarandeerd leiden tot meer gewenst gedrag en daarmee het aantal besmettingen en afgeleide factoren laat dalen en ook nog uitvoerbaar is op de korte termijn (en hoe zeker ben je daarbij dan van dat "gegarandeerd").
Wat wil je dan bijvb. concreet verbeteren aan het eerder aangedragen "informeren" en "de voordelen" ?

Misschien zie ik mogelijkheden over het hoofd.

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 22-03-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 17:50

boesOne

meuh

DaTimMan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:32:
[...]

draagvlak (dalende):
44%
Ontvang het maximaal aantal personen thuis

67% (dalende)
Avondklok

maar, mensen zien wel de noodzaak in want:
92%
Vermijd drukke plekken
86%
Werk volledig thuis als dat kan
89%
Houd 1,5 meter afstand
90%
Hoest en nies in je elleboog
92%
Blijf thuis bij klachten
88%
Laat je testen bij klachten

Dus er is een grote groep die inziet dat het wel nodig is. Die wil je gewoon niet verliezen door draagvlak te slopen door slechte communicatie.

op 20 december was de steun voor de bezoekregeling 97%! die daalde hard na de 1 persoons adviezen.
Ik interpreteer deze cijfers als dat mensen snakken naar iets sociaals. Dus liever alleen thuis werken dan niemand op bezoek. Lijkt me ook niet vreemd. Een shift in beleid naar strakker thuiswerken en dan iets losser op sociaal vlak zou de maatschappij goed doen en draagvlk doen stijgen imho.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 20:26
Stoney3K schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Ik denk niet dat we ervan uit moeten gaan dat het tot tenminste Juni gaat duren, volgens mij was de enige die dat riep *knip* Koopmans. *knip*

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 22-03-2021 11:48 . Reden: graag gewoon mensen bij hun naam noemen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

stijnec1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:48:
Dus het kabinet zegt dat we kunnen versoepelen als 60+ gevaccineerd is. Echter, de RIVM data laat zien dat in de afgelopen 1,5 week 85% van de besmettingen in de leeftijdsgroepen onder de 60 jaar was, op basis hiervan zou je toch zeggen dat er nu al zeker meer versoepelingen mogelijk zijn

[Afbeelding]
Het gaat voornamelijk om de ziekenhuizen, zodra 60+ gevaccineerd is, zijn de ziekenhuizen relatief veilig kwa bezetting, ook al hokken alle jongeren er op los en komt er onder jongeren een enorme corona golf.

Aangezien de ziekenhuis cijfers nu nog steeds door blijven stijgen, lijkt versoepelen me niet echt een voor de hand liggende optie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
gekkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Heb je concrete alternatieven dan ?
Die gegarandeerd leiden tot meer gewenst gedrag en daarmee het aantal besmettingen en afgeleide factoren laat dalen en ook nog uitvoerbaar is op de korte termijn (en hoe zeker ben je daarbij dan van dat "gegarandeerd").
Wat wil je dan bijvb. concreet verbeteren aan het eerder aangedragen "informeren" en "de voordelen" ?

Misschien zie ik mogelijkheden over het hoofd.
Nee die heb ik niet, maar ik ben dan ook geen beleidsmaker. Ik kan wel constateren dat het niet werkt, van 44% met een dalende trend is natuurlijk echt niet goed. Misschien is dit wel het beste wat er is, dan zijn we nog wel even bezig.

Zolang de 2e kamer nog klaagt dat ze het moeilijk vinden om goed geinformeerd te worden over het beleid. Denk ik dat vooral daar wat te halen is. Misschien moeten ze gewoon een crisismanager inhuren die weet hoe je dat moet doen.
boesOne schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Ik interpreteer deze cijfers als dat mensen snakken naar iets sociaals. Dus liever alleen thuis werken dan niemand op bezoek. Lijkt me ook niet vreemd. Een shift in beleid naar strakker thuiswerken en dan iets losser op sociaal vlak zou de maatschappij goed doen en draagvlk doen stijgen imho.
Zoals BoesOne zegt , dat kan misschien wel helpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:11:
[...]
Deze kwam ik gisteren tegen online:
Het was allemaal voor even...
[Afbeelding]
Dat plaatje is wel expres een misinterpretatie, de ezel heeft de wortel allang opgegeten afgelopen zomer, toen er geen lockdown meer was.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 22-03-2021 11:51 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Stoney3K

Juni lijkt me wel heel conservatief.

Kijkend naar mijn prognose voor besmettingen (die alweer een aantal dagen stabiel rond de 10.600 uitkomt, piekdatum rond 8 mei) dan is juni geen gek idee.

Maar dan neem je geen enkel voorschot op een effect dat toch echt wel zichtbaar is in de zorg: de verhouding tussen positieve tests en ziekenhuisopnames is aan het verschuiven. Tests stijgen tot nu toe zo'n 60%. Een deel daarvan kun je verklaren uit toename van uitgevoerede tests, maar besmettingen zullen naar schatting wel 50% omhoog zijn. Intussen zijn de opnames 20% of 25% omhoog, en nemen de ligdagen per opname wat af. Die verschillen laten zich verklaren door toenemende vaccinatiegraad, een effect dat naar verwachting steeds sterker wordt.

Ik denk dat de zorg al in de 1e helft van april de piek moet passeren.

Dan komt versoepelen rond begin mei in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
t_captain schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:46:
@Stoney3K
Overigens, voor de mensen die denken dat dat ver weg is: Begin mei is over 6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

42erik schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Wat dacht je van de kapper/nagelstudio/private shopping niet doen en de avondklok er wel afhalen... Zoals beloofd was...?
Die twee zijn qua effect niet gelijk en voor elkaar inwisselbaar.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
YakuzA schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Dat plaatje is wel expres een misinterpretatie, de ezel heeft de wortel allang opgegeten afgelopen zomer, toen er geen lockdown meer was.
Je doet net of er geen maatregelen waren van de zomer? Nog steeds was de 1,5m actief, waren er regels in de horeca etc. Een reisverbod had gewerkt, dan was de import van de Mediterrane variant later geweest.
Stoney3K schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Overigens, voor de mensen die denken dat dat ver weg is: Begin mei is over 6 weken.
En 6 weken geleden was het half februari ~het eindpunt van de eerste keer avondklok...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:34
[...]

Nog 'even' 6 weken. Je merkt dat de maatschappij corona moe is en de rek er uit is. Steeds minder draagvlak. Maar helaas is er geen andere oplossing ben ik bang. We zullen geduldig moeten wachten tot we een groot deel van de kwetsbare bevolking gevaccineerd hebben. Dat zal denk ik samenlopen met begin mei - begin juni.

[ Voor 19% gewijzigd door Cheezborger op 22-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

IJzerlijm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Volgens mij is dat helemaal niet zo zeker. Het effect van de avondklok is niet bekend, althans niet openbaar. Heb je een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 19:24
@Stoney3K

Kijkend naar mijn prognose voor besmettingen (die alweer een aantal dagen stabiel rond de 10.600 uitkomt, piekdatum rond 8 mei) dan is juni geen gek idee.

Maar dan neem je geen enkel voorschot op een effect dat toch echt wel zichtbaar is in de zorg: de verhouding tussen positieve tests en ziekenhuisopnames is aan het verschuiven. Tests stijgen tot nu toe zo'n 60%. Een deel daarvan kun je verklaren uit toename van uitgevoerede tests, maar besmettingen zullen naar schatting wel 50% omhoog zijn. Intussen zijn de opnames 20% of 25% omhoog, en nemen de ligdagen per opname wat af. Die verschillen laten zich verklaren door toenemende vaccinatiegraad, een effect dat naar verwachting steeds sterker wordt.

Voordat je echt gaat versoepelen moet je natuurlijk na de piek nog een aardige tijd wachten om er zeker van te zijn dat er een duidelijk dalende lijn is. Ik vermoed dat het meer in juni zal zijn, net als vorig jaar.

Tot die tijd zullen ze nog wel wat symbolische versoepelingen doen. Zwemles voor volwassenen ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
@Stoney3K

Komt mei in beeld, voor juni houden we een slag om de arm en ergens in juli mogen jullie weer...................
naar school, want dan is het toch vakantie. Dat scenario hebben we eerder gezien. Nog los van het feit dat het onderwijs niet lijkt op wat het moet zijn.

Maar doemdenker van Dissel laat niet zo makkelijk de teugels vieren. En van iets als tegengas hoef je van Mark en Hugo niet te verwachten.

@t_captain Dat laatste is dus precies het probleem. Onze politiek laat het effectief aan het OMT over.

[ Voor 3% gewijzigd door arbraxas op 22-03-2021 12:02 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:34
Yucon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Volgens mij is dat helemaal niet zo zeker. Het effect van de avondklok is niet bekend, althans niet openbaar. Heb je een bron?
Daarnaast is de avondklok veel ingrijpender als maatregel, daar het vrijheden van burgers inperkt. Logischerwijs was daarom toen ook door Rutte aangegeven dat de avondklok 'de eerste maatregel is die we versoepelen, als versoepeling mogelijk is'.
Daar is Rutte natuurlijk een beetje op teruggekomen, omdat de kappers en beautysalons open mochten in combinatie met behoud van de avondklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Yucon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Nee, ik redeneer dat er veel meer contacten worden voorkomen door de avondklok dan veroorzaakt door kappers en detailhandel en dat die contacten ook nog eens veel minder kans hebben op besmettingen door de inzet van mondkapjes en houden van afstand. Voor mijn N=1 is dat zeker zo.

Uiteindelijk komt het op een stukje vertrouwen uit. Als je er van overtuigd bent dat de avondklok niks doet en in stand wordt gehouden uit kwade wil dan zijn er geen cijfers om dat te kunnen ontkrachten. Want die cijfers komen van dezelfde bron die je als onbetrouwbaar beschouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
arbraxas schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Komt mei in beeld, voor juni houden we een slag om de arm en ergens in juli mogen jullie weer...................
naar school, want dan is het toch vakantie. Dat scenario hebben we eerder gezien. Nog los van het feit dat het onderwijs niet lijkt op wat het moet zijn.

Maar doemdenker van Dissel laat niet zo makkelijk de teugels vieren. En van iets als tegengas hoef je van Mark en Hugo niet te verwachten.

@t_captain Dat laatste is dus precies het probleem. Onze politiek laat het effectief aan het OMT over.
Ik ben ook vooral benieuwd wanneer er ruimte gaat zijn voor blijvende versoepelingen, dus niet het heen en weer pingpongen van kappers en winkels wel of niet open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DaTimMan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:45:
[...]
Nee die heb ik niet, maar ik ben dan ook geen beleidsmaker. Ik kan wel constateren dat het niet werkt, van 44% met een dalende trend is natuurlijk echt niet goed.
In grove lijnen iets constateren is doorgaans het makkelijkste deel.
Het gedetailleerde onderzoeken zodat je er ook werkelijk wat mee kunt en alle afhankelijkheden in kaart brengen is doorgaans al lastiger en een hoop meer werk.
Wilders bijvoorbeeld constateert dagelijks van alles, maar een iets diepgaandere analyse en fatsoenlijk afgewogen en uitvoerbaar plan komt er zelden uit.
En uiteindelijk kun je er dan nog steeds flink naast zitten in hoe een bevolking reageert (initieel of op de langere termijn).

En nee, ik kan niet constateren dat het "niet werkt", dat het niet 100% werkt is duidelijk en ook niet op alle punten te verwachten. Een van de vervelende aspecten is dat de ongelijkheid in naleven toe neemt en dat als gevolg daar van meer mensen gaan twijfelen om dingen ook te laten varen, ondanks dat ze het nut er an sich wel van in zien.
Misschien is dit wel het beste wat er is, dan zijn we nog wel even bezig.
Yups, in meer of mindere mate (waarbij wat het wordt van een hoop onzekerheden aan elkaar hangt).
Zolang de 2e kamer nog klaagt dat ze het moeilijk vinden om goed geïnformeerd te worden over het beleid. Denk ik dat vooral daar wat te halen is. Misschien moeten ze gewoon een crisismanager inhuren die weet hoe je dat moet doen.
Ik heb niet de indruk dat dat op dit thema zo heel erg geldt, ze worden regelmatig en uitgebreid geinformeerd, alleen heeft een hoop van de uberhaupt beschikbare informatie een hoge onzekerheid (waarbij uiteindelijke uitvoering en gedrag van de bevolking een aardige rol speelt, naast de ontwikkelingen vanuit de epidemische situatie zelf).
Zoals BoesOne zegt , dat kan misschien wel helpen
Dat zou inderdaad heel mooi zijn, een aantal aspecten die lastig zijn:
Een aanzienlijk deel buiten kantoor functies vereist aanwezigheid op locatie.
Een deel van de mensen vraagt inmiddels aan de baas zelf om thuis weg te mogen zijn en op kantoor te werken. Dus die werken nu al actief tegen dit idee, of ze van gedachte zouden veranderen als daar iets kleins in andere contacten tegen over staat is de vraag.
Daarnaast vergt het denk ik vrij veel controle, anders zou men het immers nu al vrijwillig kunnen doen en is die controle dan soms weer lastig omdat bijvb functies voor 80% buiten kantoor zouden kunnen, maar ja misschien zit diegene er net voor die 20%. Dus het constateren van overtredingen is ook lastig.

Dus ik denk dat dit zeker wel overwogen zal zijn, maar uiteindelijk vooral gesneuveld in de uitvoerbaarheid.
Hetzelfde geldt deels voor de horeca, daar zouden best sneller mogelijkheden tot gedeelde opening kunnen zijn voor delen uit die branche. Alleen kun je uit de uitingen van individuele ondernemers en de brancheorganisaties en tevens de resultaten uit het verleden al wel zien dat die ondernemers en de bezoekers de grenzen vrij gauw gaan oprekken en de gedelegeerde verantwoordelijkheid niet voldoende kunnen dragen. En dat is bijzonder spijtig voor de ondernemers en bezoekers die dat wel aan zouden kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door gekkie op 22-03-2021 12:17 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:03

SomerenV

It's something!

Señor Sjon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:35:
Aangezien de tendens in grote delen van Europa gelijk is, ondanks de verschillende maatregelen, weet ik niet of veel maatregelen überhaupt nog wel werken danwel nageleefd worden.
Je zou bijna gaan denken dat wat te maken heeft met het weer en de lagere weerstand die men dan doorgaans heeft. We doen boodschappen, kunnen nog afspreken en gaan buiten wandelen. Niet alleen in Nederland, maar in praktisch ieder land om ons heen. Mensen kunnen anderen gewoon besmetten dus. Geen mondkapje of handgel die dat tegen gaat houden.

Dat hele 'het is jouw schuld' of 'absurd dat Nederland het zo slecht doet' slaat ook werkelijk nergens op. Nederland doet het niet veel slechter dan veel andere landen qua cijfers. Heel raar is het ook niet dat men er steeds meer moeite mee heeft alle regels na te leven. Mensen die dat roepen zoeken naar mijn idee gewoon iets of iemand om naar te wijzen om maar een zondebok te hebben.

De cijfers zijn trouwens lang niet zo dramatisch als ze ons willen doen geloven. Percentage positieve besmettingen daalt al sinds januari. Het aantal overlijdens daalt sinds januari. Het enige wat relatief stabiel blijft is het aantal ziekenhuisopnames. Het enige wat wel stijgt is het aantal positieve testen in absolute cijfers en dat is ook het enige waar je iedereen op ziet hameren. 'Er zijn nu X aantal meer besmettingen dan gemiddeld!' om vervolgens vergeten te vermelden dat er ook tienduizenden mensen meer getest zijn dan de vorige keer. Maar dan nog zeggen die besmettingen echt niks aangezien het gros gewoon niet ziek is of wordt en dat virus dus nauwelijks zal verspreiden.

Edit: het aantal ziekenhuisopnames ligt nu op ~150 per dag. In 2018 waren er in totaal meer dan 3 miljoen ziekenhuisopnamen, wat neerkomt op meer dan 8.000 per dag. Onze Rijksoverheid zegt: "Groei van het aantal opgenomen patiënten met COVID-19 kan ervoor zorgen dat ziekenhuizen het te druk krijgen." maar 150 is toch peanuts vergeleken met wat 'normaal' is? :+ Nou snap ik wel dat je verschillende afdelingen hebt, maar wanneer word je aangemerkt als ziekenhuisopname door Covid? Als je echt puur met Covid-klachten opgenomen wordt? Of ook wanneer je voor wat anders naar binnen gaat en toevallig ook Covid hebt?

[ Voor 15% gewijzigd door SomerenV op 22-03-2021 12:14 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Misschien wordt er ook wel wat meer getest omdat er meer mensen besmet zijn. Ik weet het, een bizar idee maar toch iets om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:28
...

De groei lijkt wel wat af te kalven, het effect zal waarschijnlijk geleidelijk wegebben. Dat komt omdat de golf begint bij de tieners en zich daarna verspreid naar hun ouders en andere gezinsleden naar het netwerk daaromheen. Als de R-waarde in de leeftijdsgroep van de ouders onder 1 is, dooft de rimpel uit. Ik denk dat dat het geval is.

...
Als de R-waarde in de leeftijdsgroep van de ouders onder 1 is zal in die leeftijdsgroep/contacten de rimpel iets uitdoven. Oftewel: minder verspreiding in die leeftijdsgroep. Tot zover volg ik je.
Maar zolang de scholen open blijven en de R-waarde in die leeftijdsgroep boven 1 is, zal de aanvoer naar leeftijdsgroep ouders alsnog blijven groeien, en zal de rimpel telkens groter worden en telkens langer duren voordat deze uitdooft?

Er zal een zekere rem zitten op de groei door minder contacten in oudere leeftijdsgroep. Maar wanneer het virus met een telkens hogere snelheid die leeftijdsgroep binnenkomt, zal die rem naar mijn idee maar een beperkte, tijdelijke rem geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:37

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik red me ook nog wel 6 weken. Ik ben alleen maar heb nog wel een klein tuintje en 2 "deel" honden die een paar dagen per week bij mij zijn.

Ik merk wel om me heen aan verschillende anderen die echt aan het eind van hun latijn zijn en behoorlijk aan de grond zitten. Mentaal dan, er zijn er ook een paar die financieel aan de grond zitten.

Ik lijk af en toe wel onbezoldigd (en onkundig) GGZ medewerker. Het is niet anders maar de laatste loodjes gaan echt wel zwaar zijn voor een steeds grotere groep. Sommigen daarvan zitten al sinds eind 2019 thuis door omstandigheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
Als de 60-plussers niet meer naar het ziekenhuis hoeven heb je nog steeds duizenden 60-minners die kwtesbaar zijn of door onduidelijke redenen toch zwaar ziek worden
Dat lijkt mij ook. Er zijn in Nederland als ik goed heb geteld zo’n 12 miljoen mensen <60 jaar. Daarvan is volgens mij bijna 5 miljoen >40 jaar maar dus <60 jaar. (Desnoods zelf even natellen in de tabel).

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide

Tenminste 33% van de huidige opnames op de IC heeft de leeftijd <60 jaar (p. 12, maar er worden onder de 40 geen leeftijden meer gespecificeerd in de grafiek). Het merendeel daarvan (60-80%) heeft blijkbaar geen (bekende) bijkomende ziektes (p. 7):

https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp
maar bij een verspreiding van covid dat niet compleet exponentieel is kunnen die de zorg niet overbelasten, de aantallen zijn vele malen minder.
Is dat zo? Er is toch niet zoiets als ‘een beetje’ of ‘compleet’ exponentiëel? De groei is altijd exponentiëel bij een R>1 en de krimp altijd exponentiëel bij een R<1. Alleen bij R=1 of 0 is er stabiliteit lijkt mij. Het is enkel de ‘aanloop’ vooraf aan de piek die wellicht langer duurt, maar dat leidt volgens mij vooral tot uitstelacties van de overheid die uiteindelijk toch moet ingrijpen. We doen voor mijn gevoel steeds precies hetzelfde als wat we hadden kunnen doen voor de IC vol ligt. Dat maakt het ‘sturen op de zorg’ naar mijn mening ook zo’n curieus beleid.

Als we alleen uitgaan van de circa 5 miljoen mensen van 40-60 jaar, dan zal aantoonbaar (p. 12) een deel ziek genoeg worden om op een IC te komen. De vraag is vooral hoe groot dat deel in absolute aantallen is. Waarom is dat bij versoepelingen na vaccinatie van de leeftijdsgroep >60 jaar zoveel minder problematisch? Er komen dan na verloop van tijd toch nog steeds heel snel heel veel mensen <60 jaar op de IC zolang de R>1 is?

Daarmee zeg ik uiteraard niet dat vaccineren zinloos is (integendeel), het zal uiteraard wel helpen om de instroom steeds meer te remmen. En er zal waarschijnlijk wel een al dan niet tijdelijk efffect zijn van mensen die eerder ziek zijn geweest. Maar waarom dat keerpunt van de groep >60 jaar zo specifiek wordt genoemd bij een hele grote groep van miljoenen mensen <60 jaar snap ik niet.
YakuzA schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:43:
Het gaat voornamelijk om de ziekenhuizen, zodra 60+ gevaccineerd is, zijn de ziekenhuizen relatief veilig kwa bezetting, ook al hokken alle jongeren er op los en komt er onder jongeren een enorme corona golf.
Zie hierboven
Señor Sjon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:11:
Verruiming testbeleid > cijfers stijgen > extra maatregelen. Nu dus worden hele schoolklassen getest > cijfers stijgen > verlening maatregelen.
Maar er worden dus geen extra maatregelen aangekondigd als ik de nieuwsberichten goed begrijp en dat ook echt zo is. De R>1. De aantallen groeien dus door.

Je punt over het testbeleid klopt natuurlijk wel, maar dat kan als ik het goed begrijp ook volgens @t_captain niet voldoende de stijging van de R verklaren:

t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"
Op deze manier zullen ze ook voor altijd hun deuren grotendeels gesloten moeten houden voor de buitenwereld, want het zal nooit de definitieve oplossing worden.
Nee, dat niet, maar ze vaccineren daar toch ook?

We doen in Nederland toch niet veel anders dan in die landen, maar we laten blijkbaar eerst de IC vollopen. Dan is de IC vol en nemen alsnog maatregelen, maar sturen daarna op een R van 1 als ik het goed begrijp. Dat duurt dus maanden lang met allerlei discussie over code zwart etc.

Denk je echt dat zoiets een beter beleid is dan precies dezelfde maatregelen nemen als er op de IC nog maar een paar mensen zijn opgenomen? Wat is het grote verschil?

(Ik ga dus niet die landendiscussie voeren over waarom het daar makkelijker is dan hier, dat hebben we wel gehad. Het gaat om het principe van veel mensen op de IC ja/nee).

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:05:
[...]
Heel raar is het ook niet dat men er steeds meer moeite mee heeft alle regels na te leven. Mensen die dat roepen zoeken naar mijn idee gewoon iets of iemand om naar te wijzen om maar een zondebok te hebben.
Nou, het is -in mijn geval- vooral omdat het zo vermoeiend is dat het vaak ook diezelfde mensen zijn die om versoepelingen roepen en roepen dat het zo streng is.
Als de mensen zich gewoon beter aan de regels zouden blijven houden, dan was dat namelijk niet nodig geweest en hadden we ons waarschijnlijk juist meer versoepelingen kunnen permitteren.

Ik merk ook dat ik daar een beetje pissig om word, omdat ik mijn best doe om me aan de regels te houden, nog steeds, maar andere mensen daar laks in zijn "ja, sorry, ik ben coronamoe, het is allemaal al zo streng" en we daarom langer en dieper in de shit zitten dan nodig zou zijn.

Het heeft niets met zondebok te maken, maar juist het ergeren aan de pure hypocrisie dat het juist vanwege die lakse mensen is dat het zo streng is terwijl dat vaak degenen zijn die het ergste zeuren over de maatregelen.

We zitten al meer dan een jaar in deze zooi, dus je zou denken dat mensen nu wel een beetje gewend zouden zijn aan afstand houden, mondkapje op, niet bij elkaar op bezoek, etc.

Hoe meer we ons eraan houden hoe meer we kunnen versoepelen.

Zachte heelmeesters maken strengere maatregelen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Jovatov schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:10:
Als de R-waarde in de leeftijdsgroep van de ouders onder 1 is zal in die leeftijdsgroep/contacten de rimpel iets uitdoven. Oftewel: minder verspreiding in die leeftijdsgroep. Tot zover volg ik je.
Maar zolang de scholen open blijven en de R-waarde in die leeftijdsgroep boven 1 is, zal de aanvoer naar leeftijdsgroep ouders alsnog blijven groeien, en zal de rimpel telkens groter worden en telkens langer duren voordat deze uitdooft?

Er zal een zekere rem zitten op de groei door minder contacten in oudere leeftijdsgroep. Maar wanneer het virus met een telkens hogere snelheid die leeftijdsgroep binnenkomt, zal die rem naar mijn idee maar een beperkte, tijdelijke rem geven?
Lijkt mij dus ook. Zie mijn reactie hierboven.

En in hoeverre zijn de vaccins nu wel of jet in staat de verspreiding te voorkomen en hoe lang houdt het effect van de vaccins aan?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

IJzerlijm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Nee, ik redeneer dat er veel meer contacten worden voorkomen door de avondklok dan veroorzaakt door kappers en detailhandel en dat die contacten ook nog eens veel minder kans hebben op besmettingen door de inzet van mondkapjes en houden van afstand. Voor mijn N=1 is dat zeker zo.

Uiteindelijk komt het op een stukje vertrouwen uit. Als je er van overtuigd bent dat de avondklok niks doet en in stand wordt gehouden uit kwade wil dan zijn er geen cijfers om dat te kunnen ontkrachten. Want die cijfers komen van dezelfde bron die je als onbetrouwbaar beschouwt.
Dus je poneerde eigenlijk gewoon je mening als feit?

Maar om op je tweede alinea in te gaan.. ongeacht hoe je erover denkt zijn er voor zover ik weet helemaal geen cijfers uit een serieuze bron. Het enige wat we hebben zijn vergelijkingen met andere landen maar daarbij zijn diverse lockdown vormen op een hoop gegooid, en we hebben de modellen van het RIVM. Maar die geven uitdrukkelijk aan de bezoekregeling en de avondklok niet afzonderlijk bekeken te hebben.

Dat laatste is een bewuste beleidskeuze. Het lijkt me niet bij voorbaat onredelijk kritiek op die beleidskeuze te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:12:
[...]

Dat lijkt mij ook. Er zijn in Nederland als ik goed heb geteld zo’n 12 miljoen mensen <60 jaar. Daarvan is volgens mij bijna 5 miljoen >40 jaar maar dus <60 jaar. (Desnoods zelf even natellen in de tabel).

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide

Als ik goed tel hebben tenminste 33% van de huidige opnames op de IC de leeftijd <60 jaar (p. 12, maar er worden onder de 40 geen leeftijden meer gespecificeerd in de grafiek). Het merendeel daarvan (60-80%) heeft blijkbaar geen (bekende) bijkomende ziektes (p. 7):

https://stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp

[...]

Is dat zo? Er is toch niet zoiets als ‘een beetje’ of ‘compleet’ exponentiëel? De groei is altijd exponentiëel bij een R>1 en de krimp altijd exponentiëel bij een R<1. Alleen bij R=1 of 0 is er stabiliteit lijkt mij. Het is enkel de ‘aanloop’ vooraf aan de piek die wellicht langer duurt, maar dat leidt volgens mij vooral tot uitstelacties van de overheid die uiteindelijk toch moet ingrijpen. We doen volgens mij steeds precies hetzelfde als wat we hadden kunnen doen voor de IC vol ligt. Dat maakt het ‘sturen op de zorg’ naar mijn mening ook zo’n curieus beleid.

Als we alleen uitgaan van de circa 5 miljoen mensen van 40-60 jaar, dan zal aantoonbaar (p. 12) een deel ziek genoeg worden om op een IC te komen. De vraag is vooral hoe groot dat deel in absolute aantallen is. Waarom is dat bij versoepelingen na vaccinatie van de leeftijdsgroep >60 jaar zoveel minder problematisch? Er komen dan na verloop van tijd toch nog steeds heel snel heel veel mensen <60 jaar op de IC zolang de R>1 is?

Daarmee zeg ik uiteraard niet dat vaccineren zinloos is (integendeel), het zal uiteraard wel helpen om de instroom steeds meer te remmen. En er zal waarschijnlijk wel een al dan niet tijdelijk efffect zijn van mensen die eerder ziek zijn geweest. Maar waarom dat keerpunt van de groep >60 jaar zo specifiek wordt genoemd bij een hele grote groep van miljoenen mensen <60 jaar snap ik niet.

[...]

Zie hierboven

[...]

Maar er worden dus geen extra maatregelen aangekondigd als ik de nieuwsberichten goed begrijp en dat ook zo is. De R>1. De aantallen groeien dus door.

Je punt over het testbeleid klopt natuurlijk wel, maar dat kan als ik het goed begrijp ook volgens @t_captain niet voldoende de stijging van de R verklaren:

t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

[...]

Nee, dat niet, maar ze vaccineren daar toch ook?

We doen in Nederland toch niet veel anders dan in die landen, maar we laten blijkbaar eerst de IC vollopen. Dan is de IC vol en nemen alsnog maatregelen, maar sturen daarna op een R van 1 als ik het goed begrijp. Dat duurt dus maanden lang met allerlei discussie over code zwart etc.

Denk je echt dat zoiets een beter beleid is dan precies dezelfde maatregelen nemen als er op de IC nog maar een paar mensen zijn opgenomen? Wat is het grote verschil?

(Ik ga dus niet die landendiscussie voeren over waarom het daar makkelijker is dan hier, dat hebben we wel gehad. Het gaat om het principe van veel mensen op de IC ja/nee).
Kan jij mij vertellen, van de hoeveel besmettingen tussen de 40-60 jaar er mensen in het ziekenhuis eindigen? Kan jij mij vertellen hoeveel mensen in die leeftijdscohort al covid hebben gehad?

Teveel variabelen om simpel te extrapoleren. Enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat ze zsm moeten prikken.... Die vaccins blijven momenteel 2-3 weken in de vriezer liggen vanaf het moment dat ze bij het RIVM binnenkomen totdat deze een arm in gaat. Blijkbaar is de urgentie niet echt aanwezig....

Je zou zeggen nu de leveringen van vooral Pfizer betrouwbaar zijn gebleken, je een kleinere veiligheidsvoorraad kan aanhouden en je gewoon het meeste kan wegprikken van wat je binnenkrijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
anandus schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Nou, het is -in mijn geval- vooral omdat het zo vermoeiend is dat het vaak ook diezelfde mensen zijn die om versoepelingen roepen en roepen dat het zo streng is.
Als de mensen zich gewoon beter aan de regels zouden blijven houden, dan was dat namelijk niet nodig geweest en hadden we ons waarschijnlijk juist meer versoepelingen kunnen permitteren.
Het zijn wel de mensen die zich het meest strikt aan de regels houden die het eerste coronamoe zijn. En het zijn juist de mensen die heel "creatief" met de regels omgaan die het weinig uitmaakt als die regels nog 2 maanden blijven, want ze houden zich er toch al niet aan.

En het zijn wel die zelfversoepelaars die het voor de rest verpesten, zodat de rest nog een paar maandjes opgesloten mag zitten. Waar de zelfversoepelaars geen last van hebben. Dus die "coronamoe" mensen kunnen dan hun best doen tot ze een ons wegen, ze hebben daar geen invloed op.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 22-03-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Mr.Joker schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:16:
Kan jij mij vertellen, van de hoeveel besmettingen tussen de 40-60 jaar er mensen in het ziekenhuis eindigen? Kan jij mij vertellen hoeveel mensen in die leeftijdscohort al covid hebben gehad?
Nee. En nu? Waarom is de opmerking dat de groep >60 jaar mogelijk het breekpunt is voor versoepelingen? Dat wordt met die vragen toch alleen maar moeilijker?

Edit: welk deel er met een ziekenhuisopname eindigt van het totaal weet ik dus ook niet, maar op p. 6 staat ook de huidige leeftijdsverdeling voor de ziekenhuisopnames. Als ik die optel kom ik op circa 25% uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Number10 op 22-03-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Nee daar heb ik totaal niet aan gedacht, of ik daar heel ver naast zat met je verdere opmerkingen over "neppen en liegen", dat betwijfel ik, daar schets je toch vermeend actief verwijtbaar handelen ?

[...]

Had ik kunnen doen, maar goed "gered door de bel" zullen we maar zeggen, zie hierboven.
Het komt namelijk herhaaldelijk voor dat je uit de teneur wel kunt opmaken hoe men er echt over denkt en dat die woordjes er vooral staan om als daar over gevallen wordt te zeggen dat men nog een haardikte er tussen had gelaten.
Wow.... Dus als ik opmerk datik vind dat er over een avondklok niet eerlijk gecommuniceerd wordt, dan is dat blijkbaar hetzelfde als de overheid voor evil en kwaadaardig uitmaken... Ik geloof zeker ook in de masterplannen van de illuminatie en de New World order...

Nog meer kansloze uitspraken die je wilt doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

anandus schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Dat weet je dus niet. We hebben geen baseline dus we weten niet wat het virus doet zonder maatregelen, of zonder bepaalde maatregelen. Wat je nu ziet is een splitsing binnen de bevolking. Aan de ene kant mensen die het gewoon niet meer volhouden en regels laten varen en aan de andere kant mensen die daar boos om worden want daardoor kunnen zij niet 'vrij' leven. Ik snap beide partijen.
Ik merk ook dat ik daar een beetje pissig om word, omdat ik mijn best doe om me aan de regels te houden, nog steeds, maar andere mensen daar laks in zijn "ja, sorry, ik ben coronamoe, het is allemaal al zo streng" en we daarom langer en dieper in de shit zitten dan nodig zou zijn.

Het heeft niets met zondebok te maken, maar juist het ergeren aan de pure hypocrisie dat het juist vanwege die lakse mensen is dat het zo streng is terwijl dat vaak degenen zijn die het ergste zeuren over de maatregelen.

We zitten al meer dan een jaar in deze zooi, dus je zou denken dat mensen nu wel een beetje gewend zouden zijn aan afstand houden, mondkapje op, niet bij elkaar op bezoek, etc.

Hoe meer we ons eraan houden hoe meer we kunnen versoepelen.

Zachte heelmeesters maken strengere maatregelen.
Dat is wat ze je willen doen geloven. 'Jullie luisteren niet goed dus hier heb je nog wat langer maatregelen!' waarna mensen als jij boos worden op anderen want jij houdt je wel netjes aan de maatregelen dus moeten er wel anderen zijn die het zó slecht doen dat het allemaal helemaal mis gaat. De realiteit is echter (kijkende naar de mensen om me heen) dat de meesten nog steeds letten op met wie ze afspreken en hoe ze afspreken om zo risico's zoveel mogelijk te elimineren.

Naar mijn mening werkt de aanpak van het kabinet nu vooral averechts. Wel die wortel voorhouden om vervolgens nauwelijks te belonen. Op een gegeven moment raak je daardoor steeds meer draagvlak kwijt waardoor het in een neerwaartse spiraal terecht komt. Vervolgens kan de overheid alles weer verlengen en worden mensen als jij weer boos. Nou ben ik niet bang voor een situatie waarin ziekenhuizen opeens overspoeld worden door Covid-patiënten en we tienduizenden sterfgevallen gaan krijgen, maar goed. We gaan er niet snel achter komen wat er gebeurt zonder maatregelen omdat ze hier gewoon alles uit de kast trekken in de hoop dat het iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Dat is een klein beetje te kort door de bocht. Er kan iets veranderen waardoor je je belofte niet gestand kunt doen.

Maar: als je bij het maken van de belofte al weet dat je die waarschijnlijk niet gaat kunnen nakomen, dan is het natuurlijk wel liegen.

Ik geloof dat daar inderdaad sprake van was toen Rutte de avondklok aankondigde. Die "drie weken" was gewoon om de fragiele kamermeerderheid veilig te stellen.
Je hebt gelijk dat we niet zeker weten dat het plan al was om hem langer te laten blijven. Dat kan met voortschrijdend inzicht zo gegroeid zijn. Dan zou ik persoonlijk een opmerking daarover waarderen, iets als duidelijk aangeven dat het anders ging en eigenlijk zelfs excuses voor het verkeerde beeld dat geschetst is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
IJzerlijm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:10:
Misschien wordt er ook wel wat meer getest omdat er meer mensen besmet zijn. Ik weet het, een bizar idee maar toch iets om te overwegen.
Nee, aangepast testbeleid, week mooi weer waardoor planten de pollen beginnen af te scheiden. De R gaat nog steeds over het aantal positieve tests, dus die gaat weer lekker mee omhoog in de berichtgeving.

@Number10 Je kan uit statline de data halen: https://opendata.cbs.nl/s...ev/table?ts=1616411842448. Dat leest veel makkelijker af. De IC-risicogroep is 50-70 en in totaal ca. 4.7m mensen. 2.1m mensen worden grotendeels uit de IC-roulatie gehaald door vaccinatie (60-70), hoewel een deel overblijft omdat een vaccin niet 100% werkt.

@anandus Wat mij meer steekt is dat veel maatregelen erbovenop zijn gekomen die we vorig jaar niet of in mindere mate hadden en ik krijg het idee dat het netto effect vrijwel hetzelfde is.
We hebben nu als extra:
  • Horeca helemaal dicht voor bezoek (sinds oktober)
  • Mondkapjes (sinds december)
  • Lockdown niet vitale winkels (sinds december)
  • Bezoekersregeleing terug naar 1 persoon/dag (sinds december)
  • BSO dicht voor niet vitale beroepen (sinds december)
  • Voortgezet/Vervolgonderwijs (groten)deels dicht (sinds december)
  • Avondklok (sinds januari)
Ik zal er ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn.

Ik had gehoopt dat men al de effecten had onderzocht in de tussenliggende periode, maar daar heeft het RIVM vermoedelijk geen opdracht voor gehad. Het is wat wrang dat DE en BE beiden verschillend beleid als buurland hebben en het toch allebei beter doen dan hier. De avondklok gaat er later in, winkels zijn open etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Aangezien het effect van de avondklok nog steeds op aannames berust, kun je dit niet zo zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Nee. En nu? Waarom is de opmerking dat de groep >60 jaar mogelijk het breekpunt is voor versoepelingen? Dat wordt met die vragen toch alleen maar moeilijker?

Edit: welk deel er met een ziekenhuisopname eindigt van het totaal weet ik dus ook niet, maar op p. 6 staat ook de huidige leeftijdsverdeling voor de ziekenhuisopnames. Als ik die optel kom ik op circa 25% uit.
Omdat jij stelt dat we hoogstwaarschijnlijk ook in grote problemen komen op de IC als de R>1 is voor de 40-60 jarigen. Ik stel dat je dat niet per definitie kan zeggen.

We weten alleen dat over de gehele bevolking zo'n 2% een ziekenhuisopname krijgt (RIVM). Welk percentage geldt dan voor de 40-60 jarigen? Ook raakt niet iedereen in die leeftijdscohort tegelijk besmet. Ik ga niet zeggen dat het niet druk wordt als je alles loslaat wanneer de 60-jarigen worden gevaccineerd, maar alles loslaten wordt toch niet gedaan, dat gaat in stappen. Ook worden de <60 jarigen erna in rap tempo gevaccineerd dus dat zal ook een remmend effect hebben.

Als je de hele rekensom maakt denk ik niet dat het een issue gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:12:
[...]

Tenminste 33% van de huidige opnames op de IC heeft de leeftijd <60 jaar (p. 12, maar er worden onder de 40 geen leeftijden meer gespecificeerd in de grafiek). Het merendeel daarvan (60-80%) heeft blijkbaar geen (bekende) bijkomende ziektes (p. 7):

[...]
Als je dus alle mensen boven de 60 prikt en de risicogroepen onder de 60, dan heb je dus pakweg 75 a 80% van de "potentiele IC-klanten" te pakken.

Daarbovenop heb je het effect op de R-waarde: er zal minder corona rondgaan en gaat gaat ook een stukje veiligheid vanuit voor de andere 20 a 25%.

We zijn hard op weg. 60-64 en risicogroepen onder de 60 worden sinds 15-2 geprikt. En het senioren-programma waarin van 90+ richting de 65 jaar wordt geprikt, is ongeveer bij 78 jaar aangekomen.

Grootste probleem: er lijkt een vertraging van ongeveer 24 dagen (mediaan) te zitten tussen prik en effect op ziekenhuisopnames. De komende weken is het doorbijten en hoopvol kijken wanneer de opnames effect laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
42erik schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Wow.... Dus als ik opmerk datik vind dat er over een avondklok niet eerlijk gecommuniceerd wordt, dan is dat blijkbaar hetzelfde als de overheid voor evil en kwaadaardig uitmaken... Ik geloof zeker ook in de masterplannen van de illuminatie en de New World order...
Ik zou het nog bijna gaan denken :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Jovatov schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Klopt, maar er zit ook een schok-effect in het heropenen van scholen. Tieners die elkaar al een tijd niet hebben gezien, zien elkaar voor het eerst. In die contacten komt de corona-besmettelijkheid die de afgelopen dagen is ontstaan ineens samen.

Bij dagelijks contact komt er per dag maar 1 dag aan nieuwe infecties samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:55:
[...]
Je doet net of er geen maatregelen waren van de zomer? Nog steeds was de 1,5m actief, waren er regels in de horeca etc. Een reisverbod had gewerkt, dan was de import van de Mediterrane variant later geweest.
Je doet nu net alsof dat in het plaatje staat, dat staat daar niet.
Want het plaatje is expres een missrepresentatie om te polariseren.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 22-03-2021 12:35 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Señor Sjon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:28:
Ik had gehoopt dat men al de effecten had onderzocht in de tussenliggende periode, maar daar heeft het RIVM vermoedelijk geen opdracht voor gehad. Het is wat wrang dat DE en BE beiden verschillend beleid als buurland hebben en het toch allebei beter doen dan hier. De avondklok gaat er later in, winkels zijn open etc.
Maar hier is alles dicht omdat we het zo slecht doen! :+ Dat winkels gesloten zijn slaat ook gewoon nergens op. We mogen wel met 100 man de supermarkt in en lekker opgehokt in de rij staan bij elkaar, maar we mogen niet met een fractie daarvan naar een kledingwinkel, speelgoedwinkel, tuincentrum of noem maar op. Als een Kruidvat open kan zonder dat het een besmettingshaard blijkt te worden dan kunnen andere winkels dat ook. Die avondklok is leuk, maar mensen spreken gewoon op andere tijden af als het even kan. Dat zie ik bij de mensen om me heen, maar dat zie ik ook wanneer ik 's avonds aan het werk ben buiten. Gisteren nog bezoek gehad die in de middag al kwamen, hier bleven eten en vervolgens rond 20:00 huiswaarts gingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
t_captain schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:31:
[...]
En het senioren-programma waarin van 90+ richting de 65 jaar wordt geprikt, is ongeveer bij 78 jaar aangekomen.
Waar haal je die informatie vandaan? Ik vraag dat voor mijn moeder van 74.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07

Ik denk dat die ruimte is opgebruikt door de heropening van het VO een paar weken geleden (vanaf 1-3). We zagen in december dat de sluiting van de scholen voor het voortgezet onderwijs een aardige bijdrage leverde aan het inzetten van de daling.
Ik weet, N=1 (of eigenlijk, N=1400) maar ik zie dit niet bij de school van mijn kinderen terug. Daar is na 1-3 nog slechts 1 enkel geval geweest, terwijl het er voor de lockdown meerdere per week waren.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Ik zou het nog bijna gaan denken :>
Pfff... Vermoeiend en zinloos dit, als je zo graag in je eigen denkbeeld vast wil blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
autje schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:41:
[...]

FYI: Mijn ouders van 75 en 76 worden begin april geprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Even een vraagje; zijn er mogelijkheden om straks, ook al woon je buiten NL, toch in NL gevaccineerd te worden? Ik ben grensarbeider, ben vrijwel dagelijks in NL, maar Duitsland lijkt behoorlijk achter te lopen. Juist vanwege het feit dat ik dagelijks hier ben, lijkt het me relevant om gelijk met mijn leeftijdsgenoten in NL mee-geënt te worden. Bestaat hier een regeling voor? Natuurlijk is dit voor een deel eigenbelang, maar ook een groot deel collectief belang. Ik wil niet degene zijn die het bedrijf aansteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 16:33
SkiFan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:45:
[...]

Ik weet, N=1 (of eigenlijk, N=1400) maar ik zie dit niet bij de school van mijn kinderen terug. Daar is na 1-3 nog slechts 1 enkel geval geweest, terwijl het er voor de lockdown meerdere per week waren.
Denk dat het ook sterk uitmaakt welke regio je zit. Ik hoor nu in één van de steden in de buurt een middelbare school dicht. 14 dagen geleden de volledige groepen 1-2 in quarantaine bij 3 scholen hier in de stad.

Volgens de GGD Rotterdam-Rijnmond waren er na de opening van het PO al 400+ meldingen, van gevallen op scholen. (stond in het ad 2 weken terug)

Edit:
Hoeveel klassen in quarantaine moesten, is niet bekend, maar bij de 39 van de 412 basisscholen met een uitbraak ging het vrijwel altijd om slechts één klas.
https://www.ad.nl/rotterd...te-laten-testen~a26ab5e1/

[ Voor 19% gewijzigd door TIGER1125 op 22-03-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
TIGER1125 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Denk dat het ook sterk uitmaakt welke regio je zit. Ik hoor nu in één van de steden in de buurt een middelbare school dicht. 14 dagen geleden de volledige groepen 1-2 in quarantaine bij 3 scholen hier in de stad.
Kinderen zitten in Nijmegen (i.c. Stedelijk Gymnasium Nijmegen) op school. Schoolbezoek is beperkt tot 1 jaarlaag per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 19:24
[...]

Maar toen België en Duitsland vorig jaar bij de tweede golf eerder in actie kwamen was jij toch tegen elke nieuwe maatregel voor Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wel bijzonder:
Kabinet krijgt advies zich te laten testen na coronabesmetting Mona Keijzer
Minister De Jonge zegt dat het kabinet het advies heeft gekregen zich te laten testen, nu bekend is geworden dat staatssecretaris Mona Keijzer besmet is met het coronavirus. Het kabinet hoeft niet in quarantaine.

Keijzer was vrijdag aanwezig in de ministerraad. Ze was gisteren niet bij het overleg van een deel van het kabinet met het OMT.

Het advies is om te testen vijf dagen na het risicovolle contact. Dat betekent dat de ministers zich woensdag moeten laten testen.

Ze hoeven niet in quarantaine, omdat ze niet langdurig dicht bij Keijzer zijn geweest. Niet uitgesloten is dat ze een melding krijgen van de app Cornamelder. Dan is het advies alsnog thuisblijven, zegt De Jonge, "want dan ben je wat dichter bij elkaar geweest."
Hoeveel kabinetsleden zullen de Coronamelder geïnstalleerd hebben? En zal onze premier wel een test doen? Hij was nogal op het standpunt dat testen zonder symptomen zinloos was. Zelfs nadat president Macron positief testte na een Europese top ging hij niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55

Rannasha

Does not compute.

SkiFan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:52:
Even een vraagje; zijn er mogelijkheden om straks, ook al woon je buiten NL, toch in NL gevaccineerd te worden? Ik ben grensarbeider, ben vrijwel dagelijks in NL, maar Duitsland lijkt behoorlijk achter te lopen. Juist vanwege het feit dat ik dagelijks hier ben, lijkt het me relevant om gelijk met mijn leeftijdsgenoten in NL mee-geënt te worden. Bestaat hier een regeling voor? Natuurlijk is dit voor een deel eigenbelang, maar ook een groot deel collectief belang. Ik wil niet degene zijn die het bedrijf aansteekt.
De belangrijkste factor zal waarschijnlijk zijn in welk land je een zorgverzekering hebt.

Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar dan met 2 andere landen: Ik woon in FR, maar werk in CH. Ik heb een Zwitserse zorgverzekering en sta daarom nu op de wachtlijst voor een vaccin in CH.

Maar tussen NL en DE zal het uiteindelijk niet veel uitmaken, want beide landen krijgen hun vaccins vanuit het EU inkoopprogramma wat de vaccins verdeeld aan de hand van de grootte van de bevolking. De verschillen tussen de diverse EU landen zullen daarom nooit heel erg groot worden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:03:
Hoeveel kabinetsleden zullen de Coronamelder geïnstalleerd hebben? En zal onze premier wel een test doen? Hij was nogal op het standpunt dat testen zonder symptomen zinloos was. Zelfs nadat president Macron positief testte na een Europese top ging hij niet testen.
Je zou toch verwachten dat het hele kabinet gewoon die app geïnstalleerd heeft. Geen reden om het niet te willen toch? Of is je accu dan te snel leeg bij het internetten tijdens een debat? O-)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
BarôZZa schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Maar toen België en Duitsland vorig jaar bij de tweede golf eerder in actie kwamen was jij toch tegen elke nieuwe maatregel voor Nederland?
En toch hebben we braaf Duitsland gevolgd en niet België in de maatregelen en niet eens zo lang nadat zij de boel invoerden. De Belgen (die zich volgens sommigen zo goed aan de regels houden) kwamen in Maastricht winkelen om hun eigen winkelsluiting te ontwijken.
.
Vanaf eind september is sporten al erg beperkt in competitieverband. Onder de 18 mag ook alleen binnen de vereniging en dan mag je als ouder op het parkeerterrein staan wachten ipv de open lucht langs het veld. Dat ging en gaat nergens over. Winkels sluiten? Allicht voor de kerstdrukte, maar dat is ook 3 maanden geleden. Het gros ging om de beeldvorming van drukte in de winkelstraat tijdens BF en de angst (daar is ie weer) voor de kerstdrukte. De panieksluiting van de scholen een paar dagen voor de kerstvakantie? Waar ging dat over? De avondklok is al eindeloos doorgezaagd hier. Dus ja, ik vind veel maatregelen overtrokken t.o.v. de periode van de 1e lockdown.
YakuzA schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Je doet nu net alsof dat in het plaatje staat, dat staat daar niet.
Want het plaatje is expres een missrepresentatie om te polariseren.
Je begint zelf over de zomer die nog van voor het plaatje dateert anders? Je verzint er eerst een proloog bij en klaagt vervolgens dat het plaatje niet klopt?

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 22-03-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rannasha schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:10:
[...]
Maar tussen NL en DE zal het uiteindelijk niet veel uitmaken, want beide landen krijgen hun vaccins vanuit het EU inkoopprogramma wat de vaccins verdeeld aan de hand van de grootte van de bevolking. De verschillen tussen de diverse EU landen zullen daarom nooit heel erg groot worden.
De enige afwijkingen zullen inderdaad de allerkleinste landen zijn, elke keer dat Malta een pallet geleverd krijgt kunnen ze weer 5% van de bevolking inenten bij wijze van spreken.

Procentueel gezien staat Malta ver bovenaan, maar qua totalen hebben ze minder dan 150.000 prikken gezet, wat minder is dan hier in NL per week wordt geprikt nu.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 11:18
Dennahz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Dat gevoel krijg ik ook heel erg. Telkens is het weer wachten op een nieuw 'excuus' om de lockdown te verlengen. Ondertussen gaan mensen gewoon kapot. Mentaal en financieel.
Welk belang zou de overheid daar in vredesnaam bij hebben?

(en even heel bot, niet specifiek naar jou toe maar in het algemeen: waarom zijn die mensen geen 'dor hout', maar de huidige Corona slachtoffers wel?)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Je zou toch verwachten dat het hele kabinet gewoon die app geïnstalleerd heeft. Geen reden om het niet te willen toch? Of is je accu dan te snel leeg bij het internetten tijdens een debat? O-)
En ook 'interessant' dat het kabinet niet in quarantaine hoeft. Ook niet in afwachting van de testuitslag dan?

Alleen samen, maar jullie meer samen dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Stoney3K schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:23:
[...]

En ook 'interessant' dat het kabinet niet in quarantaine hoeft. Ook niet in afwachting van de testuitslag dan?

Alleen samen, maar jullie meer samen dan wij.
Vorige week donderdag zat de halve TK bij elkaar in een vergaderzaal, ben benieuwd of zij daar ook al bij zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:03:
Wel bijzonder:

[...]

Ze hoeven niet in quarantaine, omdat ze niet langdurig dicht bij Keijzer zijn geweest.
Wel verhelderend, die thuisquarantaine regels. In dit geval mag je dus uren(?)lang met een (achteraf) positief getest iemand in dezelfde ruimte zitten zolang je opgeteld maar <15 minuten op een afstand van 1,5m bij elkaar zit.
Nauwe contacten
Dit zijn personen met wie u binnen 24 uur langer dan een kwartier contact had op minder dan 1,5 meter. Het hoeft niet te gaan om 15 minuten achter elkaar. Ook als u bij elkaar opgeteld een kwartier dichtbij iemand was, is het een nauw contact. Een nauw contact is ook iemand met wie u korter dan een kwartier contact had, maar met een hoog risico. Bijvoorbeeld mensen met wie u heeft gezoend of geknuffeld. Of als u in iemands gezicht heeft gehoest.
https://www.rijksoverheid.../bron-en-contactonderzoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:27:
[...]

Vorige week donderdag zat de halve TK bij elkaar in een vergaderzaal, ben benieuwd of zij daar ook al bij zat.
Die foto die hier ook is gepost en waarvan de hele discussie is gewieberd geloof ik? Dat waren alleen de fractieleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 11:18
Sorcerer8472 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Bij code zwart wordt juist die kleindochter voorgelaten in triage omdat zij jonger is. Dat is tenminste zeker wel de bedoeling.
Dat is zeer afhankelijk van de criteria. Er was vorig jaar al de nodige ophef over. En besef je ook dat de categorie voor wie dit als 'medisch criterium' aannemelijk is, niet per se de groep is al op de OK ligt. Dat kan je voor een 80-jarige wellicht doen, voor een 65 jarige een stuk lastiger.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Coronadashboard > vaccinaties

Daar zie je dat op 13-3 de groep 57-79 jaar is begonnen. Ik verwacht dat deze groep een week of vijf zal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Mr.Joker schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:30:
Omdat jij stelt dat we hoogstwaarschijnlijk ook in grote problemen komen op de IC als de R>1 is voor de 40-60 jarigen. Ik stel dat je dat niet per definitie kan zeggen.
Nee, ik ‘stel’ niet dat we ‘hoogswaarschijnlijk’ in ‘grote’ problemen komen of dat zoiets ‘per definitie’ zo zou zijn. Er staan allemaal mitsen en maren inclusief effecten vaccinatie in mijn oorspronkelijk tekst toch?

Ik vraag op grond van diverse gegevens waarom specifiek die 60 jaar zo belangrijk zou zijn. En daarmee bedoel ik een berekening, niet de hoop of wens dat het meevalt. Maat ik hoop uiteraard ook dat het meevalt.
We weten alleen dat over de gehele bevolking zo'n 2% een ziekenhuisopname krijgt (RIVM). Welk percentage geldt dan voor de 40-60 jarigen?
Dat is natuurlijk een belangrijke vraag, maar als we dat niet weten wordt de vraag volgens mij niet minder relevant.
Ook raakt niet iedereen in die leeftijdscohort tegelijk besmet.
Nee, maar bij exponentiële groei zijn het ‘plotseling’ teveel. Dat hoeft niet te vereisen dat iedereen ‘tegelijk’ ziek wordt.

[quote]Ik ga niet zeggen dat het niet druk wordt als je alles loslaat wanneer de 60-jarigen worden gevaccineerd, maar alles loslaten wordt toch niet gedaan, dat gaat in stappen.

Maar dit is mijn punt. Het wordt toch wel degelijk vanzelf ‘druk’ als we sturen op de zorg bij een R>1 en er genoeg mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden?
Ook worden de <60 jarigen erna in rap tempo gevaccineerd dus dat zal ook een remmend effect hebben.
Ja, uiteindelijk zal het (hopelijk) wel een keer over zijn. Maar daar ging die ‘60 jaar’ vraag niet over natuurlijk.
Als je de hele rekensom maakt denk ik niet dat het een issue gaat worden.
Ja, maar om die rekensom vroeg ik dus eigenlijk. Een verwerping van mijn berekening op basis van getallen. Niet een verwerping op basis van hoop, hoezeer ik ook hoop dat we snel uit de misère verlost zijn.
t_captain schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:31:
Als je dus alle mensen boven de 60 prikt en de risicogroepen onder de 60, dan heb je dus pakweg 75 a 80% van de "potentiele IC-klanten" te pakken.
Volgens mij kun je dat zo niet zeggen zolang we sturen op bedbezetting. Dat is de crux van mijn verhaal. Uiteraard zijn de vaccins bedoeld om te voorkomen dat die groep "potentiele IC-klanten" niet meer uit de gevaccineerden >60 jaar komt.

De grootte van de risicogroepen onder de 60 ken ik zelf niet, en die zou ik zelf om praktische reden even uit het verhaal weglaten. Het ging namelijk om de vraag waarom de grens ‘als-60-jaar-gevaccineerd’ tot versoepelingen zou leiden. Ik snap dat een grotere groep gevaccineerden de groep "potentiele IC-klanten" steeds kleiner moet maken, ook <60 jaar.

Als overall 2% van de infecties leidt tot een opname zoals @Mr.Joker noemt, is het dan niet zo dat 25-33% (huidige leeftijdsverdeling opnames <60 jaar) van die 2% nog steeds het risico loopt om opgenomen te worden? Als we uitgaan van zo’n 5 miljoen 40-60 jarigen (zie CBS), dan zijn dat toch nog steeds potentiëel 33.000 mensen? En als we omgekeerd uitgaan van de groep >60 jaar, dan is die groep toch precies zo groot (er zijn volgens mij iets minder dan 5 miljoen >60 jaar). Ik snap dat de opnamekans van 2% hoger is bij hogere leeftijden en lager bij lagere leeftijden, maar het overall gemiddelde van 2% blijft (mede afhankelijk van de verdeling uiteraard) neem ik aan gelden voor alle leeftijden.

Weet jij of er een tabel is met opnamekans per leeftijd bij positief testen in Nederland? Want daarmee zou het denk ik beter te onderbouwen kunnen zijn waar die ‘60-jaar’ grens op gebaseerd is. Hoewel sturen op de zorg nog steeds relevant blijft uiteraard, want dat lijkt vooralsnog vooral de R te bepalen en dus de verdubbelingstijd binnen de groep ‘potentiële IC klanten’ die nog niet gevaccineerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:23
[...]
Het is wat wrang dat DE en BE beiden verschillend beleid als buurland hebben en het toch allebei beter doen dan hier. De avondklok gaat er later in, winkels zijn open etc.
Vooral dit is heel vreemd inderdaad.

Vermoed dat het komt omdat we inderdaad inmiddels veel te veel regels hebben, die elkaar ook nog eens in grote mate overlappen (wat voor zin heeft verbod op verkoop van alcohol na 20u bijvoorbeeld nog?).

Daardoor gaan steeds meer mensen regels aan hun laars lappen, maar omdat er geen enkele notie is van welke regel effectief is of niet (zoals je zegt wordt dat niet onderzocht) gaat men ook steeds meer regels negeren. Het effect is toch niet duidelijk, zeker als je naar het buitenland kijkt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Nee, aangepast testbeleid, week mooi weer waardoor planten de pollen beginnen af te scheiden. De R gaat nog steeds over het aantal positieve tests, dus die gaat weer lekker mee omhoog in de berichtgeving.
Ja, maar daarom verwees ik naar de reactie van @t_captain. Dat argument is volgens mij vooral een afleider als ondertussen daadwerkelijk zoveel verspreiding optreedt dat er ziekenhuisproblemen zijn te verwachten.

Ik zou zelf dit soort opmerkingen dus nalaten (maar pas als je weet hebt van die duiding uiteraard). Het remt m.i. potentiëel het besef van urgentie onnodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Number10 op 22-03-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
SomerenV schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Maar hier is alles dicht omdat we het zo slecht doen! :+ Dat winkels gesloten zijn slaat ook gewoon nergens op. We mogen wel met 100 man de supermarkt in en lekker opgehokt in de rij staan bij elkaar, maar we mogen niet met een fractie daarvan naar een kledingwinkel, speelgoedwinkel, tuincentrum of noem maar op. Als een Kruidvat open kan zonder dat het een besmettingshaard blijkt te worden dan kunnen andere winkels dat ook. Die avondklok is leuk, maar mensen spreken gewoon op andere tijden af als het even kan. Dat zie ik bij de mensen om me heen, maar dat zie ik ook wanneer ik 's avonds aan het werk ben buiten. Gisteren nog bezoek gehad die in de middag al kwamen, hier bleven eten en vervolgens rond 20:00 huiswaarts gingen.
De gedragskaart spelen in tijden van tegenvallende cijfers is een terugkerend fenomeen. Los van het feit dat het onwetenschappelijk is, is het ook een blatante belediging in het gezicht van met name grote groepen jongeren en jongvolwassenen.
Soccer98 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:00:
En dan zit je nog twee maanden langer vast aan de avondklok, als we dat als een versoepeling zien als die afgeschaft wordt, als het aan Koopmans ligt: https://www.telegraaf.nl/...n-wachten-met-versoepelen
Bizar dat Koopmans doorgaat met het doen van dergelijke uitspraken in de media en dat dit door niemand gecorrigeerd c.q. opgemerkt lijkt te worden. Prima dat je binnen je rol als OMT-lid een advies uitbrengt aan het kabinet - hiervoor word je immers geconsulteerd. Dat eindeloos de media opzoeken om uitspraken te doen als de volgende, getuigt wat mij betreft niet echt van het begrijpen wat je mandaat is:
„Ik denk dat we ons dat niet of nauwelijks kunnen permitteren. We moeten echt nog even geduld hebben”, zei Koopmans. „Het is een maand of twee, dan zitten we echt in een andere situatie.”
Herhaaldelijk dit soort berichten de wereld in brengen helpt ook bij de acceptatie van ronduit slecht verdedigbare maatregelen als de avondklok. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat per morgen al ruim 8 weken vastzitten aan een maatregel die als eerste geschrapt zou worden en dat er zó weinig om te doen is.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stoney3K schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:23:
Hoezo? Wij hoeven zonder klachten toch ook niet in quarantaine? Er was geen sprake van nauw contact begreep ik, ofwel voldoende onderline afstand. De app zelf zal dan ook wel geen melding gegeven hebben dus in feite is het een voorzorgsmaatregel.

Ik ben in die zin erg benieuwd hoeveel van de gewone burgers zich uit voorzorg even laten testen. En dan niet omdat ze op vakantie willen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 10:00

Heel forse netto toename, maar goed zoals bekend worden op zondag vrij weinig mensen uit het ziekenhuis ontslagen, dus de maandag is altijd de slechtste dag van deze cijfers. De IC instroom is wel heel fors weer.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartje74
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Pwoah...dat zijn geen beste cijfers. Gaat nu wel heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Moi_in_actie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:06:
[Twitter]
Heel forse netto toename, maar goed zoals bekend worden op zondag vrij weinig mensen uit het ziekenhuis ontslagen, dus de maandag is altijd de slechtste dag van deze cijfers. De IC instroom is wel heel fors weer.
Ik heb het gevoel dat de verhouding ic /regulier slechter wordt. Ik vermoed doordat ouderen die wel in het ziekenhuis kwamen maar niet doorstroomden naar de IC zijn weggevallen uit het ziekenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:21
Cijfers van de ziekenhuisopnames iets lager dan vorige week (167 om 177). Ic hoger (50 om 46). Al met al zijn de cijfers beter dan verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Moi_in_actie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:06:
[Twitter]
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat we morgen/overmorgen een correctie zien. De instroom is in ieder geval een bemoedigender cijfer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
RoD schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat we morgen/overmorgen een correctie zien. De instroom is in ieder geval een bemoedigender cijfer.
Als je in dit topic (en de voorgangers ervan) kijkt naar de zondagen, zijn dat altijd de dagen die qua netto bezetting het slechtste uit de bus komen. Wel moet hier gezegd worden dat deze dag van die reeks "slechtsten" ook wel het slechtste jongetje van de klas is, in lange tijd.
Daarbij moet ook gezegd worden dat sinds afgelopen week de ziekenhuisbezetting in het algemeen aan het stijgen is. Verwacht dat het morgen qua netto bezetting minder erg zal zijn als vandaag, maar ik verwacht niet dat er meer uitstroom dan instroom zal zijn (helaas).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Moi_in_actie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Als je in dit topic (en de voorgangers ervan) kijkt naar de zondagen, zijn dat altijd de dagen die qua netto bezetting het slechtste uit de bus komen. Wel moet hier gezegd worden dat deze dag van die reeks "slechtsten" ook wel het slechtste jongetje van de klas is, in lange tijd.
Daarbij moet ook gezegd worden dat sinds afgelopen week de ziekenhuisbezetting in het algemeen aan het stijgen is. Verwacht dat het morgen qua netto bezetting minder erg zal zijn als vandaag, maar ik verwacht niet dat er meer uitstroom dan instroom zal zijn (helaas).
Je geeft inderdaad precies mijn bezorgdheid aan :) Ik zit al een tijdje te hopen op de omslag onder invloed van de vaccinaties, maar het komt nog maar niet. Nu weet ik ook wel dat we waarschijnlijk nog wat langer door moeten prikken voordat we echt resultaat zien, maar de hoop blijft :P

Onder de 200 opnames per dag blijven zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:28:
[...]

[...]

Wel verhelderend, die thuisquarantaine regels. In dit geval mag je dus uren(?)lang met een (achteraf) positief getest iemand in dezelfde ruimte zitten zolang je opgeteld maar <15 minuten op een afstand van 1,5m bij elkaar zit.

[...]

https://www.rijksoverheid.../bron-en-contactonderzoek
dit zijn al tijden lang de regels, dat je langer dan een kwartier binnen 24 uur binnen de 1.5m moet zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
RoD schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:19:
[...]

Je geeft inderdaad precies mijn bezorgdheid aan :) Ik zit al een tijdje te hopen op de omslag onder invloed van de vaccinaties, maar het komt nog maar niet. Nu weet ik ook wel dat we waarschijnlijk nog wat langer door moeten prikken voordat we echt resultaat zien, maar de hoop blijft :P

Onder de 200 opnames per dag blijven zou mooi zijn.
Ik moet echt eens zoeken naar wie in dit topic een mooie geanimeerde GIF had geplaatst van de ziekenhuisbezetting over de laatste paar maanden, maar van wat mij daarvan bijstaat is het volgende: je kunt wel degelijk zien dat het aantal en percentage ouderen (70+, 80+ en 90+) in het ziekenhuis afneemt, wat een teken kan zijn dat het vaccineren werkt (lijkt een vrij redelijke aanname).
Daarbij zag je dan wel dat het aantal en percentage jongere mensen steeds meer toeneemt. En dan niet alleen mensen die nog net niet de 70 hebben bereikt, maar ook genoeg 30ers, 40ers en 50ers, zelfs van de mensen onder de 20 komen er steeds vaker mensen in het ziekenhuis terecht. Dit zou weer erop kunnen duiden dat nieuwe varianten van Covid een ernstiger ziekteverloop kunnen veroorzaken, ook onder jongere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:23:
[...]
Dit zou weer erop kunnen duiden dat nieuwe varianten van Covid een ernstiger ziekteverloop kunnen veroorzaken, ook onder jongere mensen.
Dat was toch van de Britse variant al min of meer bekend? Nog steeds is "ernstiger" dan wel een relatief begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
42erik schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:22:
[...]

dit zijn al tijden lang de regels, dat je langer dan een kwartier binnen 24 uur binnen de 1.5m moet zijn geweest
En puur afgaande op die regels kun je al zeggen dat doorstroomlokaties zoals winkelstraten een erg laag risico zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:23:
Dit zou weer erop kunnen duiden dat nieuwe varianten van Covid een ernstiger ziekteverloop kunnen veroorzaken, ook onder jongere mensen.
Dat is een verklaring wellicht, maar veel logischer is volgens mij de verklaring dat we ‘sturen op de zorg’ in Nederland. Er wordt (simpel gezegd) vrij consequent versoepeld als er weer bedden zijn.

Als er grotendeels gevaccineerd wordt van oud naar jong, dan blijven logischerwijs de leeftijden over die nog niet gevaccineerd worden om opgenomen te kunnen worden zolang we sturen op zorg.

Of het ook voor jou geldt weet ik niet, maar ik heb het idee dat er in dit topic vrij consequent wordt gedacht dat er een soort ‘magische’ grens is te trekken die een bepaalde groep definiëert en zolang je daar niet toe behoort het risico op opname (vrijwel) 0 is. Natuurlijk neemt het risico af naarmate mensen jonger zijn, maar er komen bij sturen op de zorg vanzelf mensen van jongere leeftijden in het ziekenhuis bij een R>1 in die leeftijdsgroepen. Het individuele risico zal niet heel erg anders worden uiteraard (tenzij je ook uitgaat van jouw scenario bijvoorbeeld), maar voor de bedbezetting maakt dat niet per se uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:31
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Dat is een verklaring wellicht, maar veel logischer is volgens mij de verklaring dat we ‘sturen op de zorg’ in Nederland. Er wordt (simpel gezegd) vrij consequent versoepeld als er weer bedden zijn.
Kun je dat onderbouwen? Volgens mij wordt je in NL opgenomen als dat nodig is en we hebben de afgelopen tijd niet een grens bereikt dat dat niet kon. Sterker, er is hier door meerdere direct betrokkenen aangegeven dat er een tijdje is afgeschaald en dat er nu weer wordt opgeschaald. Als jouw interpretatie van 'sturen op zorg' zou kloppen dan is af- en opschalen niet aan de orde.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Of het ook voor jou geldt weet ik niet, maar ik heb het idee dat er in dit topic vrij consequent wordt gedacht dat er een soort ‘magische’ grens is te trekken die een bepaalde groep definiëert en zolang je daar niet toe behoort het risico op opname (vrijwel) 0 is. Natuurlijk neemt het risico af naarmate mensen jonger zijn, maar er komen bij sturen op de zorg vanzelf mensen van jongere leeftijden in het ziekenhuis bij een R>1 in die leeftijdsgroepen. Het individuele risico zal niet heel erg anders worden uiteraard (tenzij je ook uitgaat van jouw scenario bijvoorbeeld), maar voor de bedbezetting maakt dat niet per se uit volgens mij.
Die grens is er wel: Wanneer de leeftijdsgroep bereikt is die bij een exponentiële groei naar 17 miljoen besmette gevallen nog altijd een voldoende lage bedbezetting oplevert.

En in de praktijk is die exponentiële groei niet naar 17 miljoen, maar is die groei geremd via een sigmoid-curve, want de populatie ontwikkelt immuniteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:42:
Kun je dat onderbouwen? Volgens mij wordt je in NL opgenomen als dat nodig is en we hebben de afgelopen tijd niet een grens bereikt dat dat niet kon.
Er hoeven geen mensen opgenomen te worden die niet ziek (genoeg) zijn uiteraard :)
Sterker, er is hier door meerdere direct betrokkenen aangegeven dat er een tijdje is afgeschaald en dat er nu weer wordt opgeschaald. Als jouw interpretatie van 'sturen op zorg' zou kloppen dan is af- en opschalen niet aan de orde.
Dat klopt dan toch juist wel? Het gaat om het versoepelen van maatregelen met een effect op de R ‘als het kan’ (volgens de overheid dan). Ter onderbouwing kun je bijvoorbeeld de tekst nemen uit de persconferentie van 23 februari (ik heb bold aangezet)

https://www.rijksoverheid...onavirus-23-februari-2021
(...) En zou het zo zijn dat de cijfers, nou die kunnen best een klein beetje stijgen, dat zal misschien ook wel gebeuren hierdoor, dat is te hebben, omdat we nu met een wat lager aantal besmettingen zitten en ook in de ziekenhuizen weer ietsjes ruimte is, maar als dat aantal besmettingen verder echt zou oplopen weer in de hockeysticks zoals we hem eerder gezien hebben, dus echt omhoog piekend, dan kan het ook zijn dat je verruimingen moet terugdraaien (..)
Hier staat het ‘aantal besmettingen’:

https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD
Stoney3K schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:43:
want de populatie ontwikkelt immuniteit
Hoe lang? Wat? Welke? Ik hoop het ook en als het zo is, dan is het uiteraard allemaal eindig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:43
Net op StuBru Belgie;

Van Gucht (ik dacht de Belgische van Dissel) geeft aan dat men nu in Belgie snel moet ingrijpen, zijnde lockdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Kabinet krijgt advies zich te laten testen na coronabesmetting Mona Keijzer
Minister De Jonge zegt dat het kabinet het advies heeft gekregen zich te laten testen, nu bekend is geworden dat staatssecretaris Mona Keijzer besmet is met het coronavirus. Het kabinet hoeft niet in quarantaine.

Keijzer was vrijdag aanwezig in de ministerraad. Ze was gisteren niet bij het overleg van een deel van het kabinet met het OMT.

Het advies is om te testen vijf dagen na het risicovolle contact. Dat betekent dat de ministers zich woensdag moeten laten testen.

Ze hoeven niet in quarantaine, omdat ze niet langdurig dicht bij Keijzer zijn geweest. Niet uitgesloten is dat ze een melding krijgen van de app Cornamelder. Dan is het advies alsnog thuisblijven, zegt De Jonge, "want dan ben je wat dichter bij elkaar geweest."
Gnegne, ben benieuwd hoeveel besmettingen eruit komen, ik gok niet al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:31
Number10 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Er hoeven geen mensen opgenomen te worden die niet ziek (genoeg) zijn uiteraard :)

[...]

Dat klopt dan toch juist wel? Het gaat om het versoepelen van maatregelen met een effect op de R ‘als het kan’ (volgens de overheid dan). Ter onderbouwing kun je bijvoorbeeld de tekst nemen uit de persconferentie van 23 februari (ik heb bold aangezet)

https://www.rijksoverheid...onavirus-23-februari-2021

[...]

Hier staat het ‘aantal besmettingen’:

https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD

[...]
Maar jij stelt volgens mij dat we nu jongere mensen in het ziekenhuis zien door versoepelingen. Simpel gesteld zou je kunnen zeggen dat we met het huidige beleid sturen op een gelijk blijvend aantal besmettingen en daarmee ook grosso mode een gelijk blijvend aantal opnames. Dat verklaart niet waarom we nu in verhouding meer jongere mensen zien. Die verhouding kan veranderen doordat er b.v. meer ouderen gevaccineerd zijn of dat de Britse variant gevaarlijker is. Je kunt het niet sec aan versoepelingen toeschrijven.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Moi_in_actie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Ik weet niet sinds wanneer ze er precies mee bezig zijn, maar de cijfers van de kliniek zouden wat positiever kunnen lijken door dat er nu meer mensen met zelf-medicatie, controle op afstand en een zuurstof tank naar huis worden gestuurd.
Ik neem aan dat ze dat niet tellen als opname, terwijl dat eerder wel tot een opname zou hebben geleid, het geeft in ieder geval voor de kliniek meer marge, maar vergt ook wel enigszins voorzichtigheid in het interpreteren er van qua "ernst" van de situatie en als eventuele precursor voor het aantal IC opnames in de nabije toekomst. Als ik het me wel herinner waren het er in Den Bosch al richting de helft die de rit thuis mochten uitzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
maartend schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:01:
Net op StuBru Belgie;

Van gugt (ik dacht de Belgische van Dissel) geeft aan dat men nu in Belgie snel moet ingrijpen, zijnde lockdown
Ik hoorde het ook. Viroloog Steven Van Gucht is van Sciensano, dat is volgens mij een soort kruising tussen het RIVM en de GGD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

t_captain schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Coronadashboard > vaccinaties

Daar zie je dat op 13-3 de groep 75-79 jaar is begonnen. Ik verwacht dat deze groep een week of vijf zal duren.
De leeftijdsgroepen die al geprikt worden kun je ook checken via:
https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
(die wordt morgen weer geupdate met de laatste stand dacht ik)

dan zie je iig al dat de 70-74 nu nog niet geprikt wordt.

De prognose vind je idd op het vaccinatie dashboard zoals @t_captain aangeeft:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 22-03-2021 15:12 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
YakuzA schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:10:
[...]

[...]

De leeftijdsgroepen die al geprikt worden kun je ook checken via:
https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
(die wordt morgen weer geupdate met de laatste stand dacht ik)

dan zie je iig al dat de 70-74 nu nog niet geprikt wordt.
Ik zie een typo in mijn vorige post: niet 57-79 maar 75-79 is nu bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:57
Benieuwd of we dit gaan halen:

Voor de zomervakantie is het perspectief aanmerkelijk zonniger. Begin juni zijn volgens het huidige schema al zo’n 11 miljoen mensen gevaccineerd.

Nu 2 miljoen, knap als je er dan 1 miljoen per week weg kunt prikken de komende 9 weken?

Haters everywhere but I don’t really care

Pagina: 1 ... 22 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.