hoevenpe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:18:
Lastig, ik mis vooral de curves om een gedegen oordeel op te kunnen baseren. Waar ligt het omslagpunt met de piek op de IC's, gevoelsmatig zit er meer ruimte dan we nu krijgen maar kan dat niet hard maken.
Gelukkig hief je niet op gevoel af te gaan, Daarvoor is er sinds zo’n 14 dagen het nomogram:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"
(alternatief is de voorspelling van @
t_captain)
Als ik zou moeten beslissen zou ik wel de avondklok eraf halen, dat is een dusdanig ingrijpende maatregel die echt echt echt als eerste weer van tafel zou gaan. Je voelt aan alles dat de rek in de samenleving eruit is, de maatschappelijke/economische schade steeds minder opweegt tegen de gewonnen levensjaren.
Dank voor je antwoord! (ik vroeg me al af of nog antwoord wilde geven

) Mee eens dat het een lastige vraag is, zeker gezien de maatschappelijke omstandigheden. Of het epidemiologisch verstandig is om dat te doen vraag ik me ernstig af (dus los van het maatschappelijke vraagstuk, dat uiteraard ook relevant kan zijn).
Wat de avondklok nu wel of niet voor effect heeft lijkt een heet hangijzer (althans voor sommigen in dit topic). Het RIVM stelt dat de avondklok de R met 10% doet dalen. Ik ga zelf uit van het RIVM
De R is nu geschat (als ik het goed begrijp van @
t_captain ) zo’n 1,07. Jij stelt voor om het risico te nemen om die R met (laten we zeggen) 10% te laten stijgen bij een bedbezetting van >600. Wat zegt het nomogram daarvan?
Daar zit denk ik de disconnectie tussen de ervaren urgentie bij sommige burgers en de urgentie bij het RIVM.
[
Voor 4% gewijzigd door
Number10 op 21-03-2021 17:38
]
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.