Mijn oom is er aan overleden. Al schrijf ik dat niet toe aan Covid-19. Deze ziekte was het laatste duwtje, maar hij had al genoeg onderliggend lijden.Yaksa schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:23:
[...]
Wat ik me nu afvraag is of jouw mening / instelling anders zou zijn wanneer beide schoonouders zouden zijn overleden aan Covid-19 en je vrouw met Long Covid klachten zou zijn blijven zitten.
Want het lijkt er inmiddels op dat zolang mensen niet direct geraakt worden ze het allemaal wel prima vinden en gewoon hun gangetje gaan.
Toch betwijfel ik dat. De mensen die zich niet aan de maatregelen zouden houden (of beperkt) krijgen de 'schuld' van alle besmettingen.psychodude schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:28:
[...]
Niet inziend dat indien men zich massaal gewoon wel normaal gedragen zou hebben, dit soort strikte maatregelen veel korter van kracht geweest zouden zijn geweest. En met het oplopen van de huidige aantallen, moeten we niet eens meer opkijken van juist aanscherpen van de maatregelen op korte termijn. Met mogelijke voortzetting tot bijvoorbeeld mei. Met hopelijk mogelijk herevaluatie tegen die tijd tot versoepeling op basis van vaccinatie effect.
Maar je kan niet keihard bewijzen dat als iedereen zich wel aan de maatregelen zou houden we nu al uit de situatie zouden zijn.
In de tussentijd heb je wel een samenleving en economie die door moet en meer, veel meer belangen heeft dan enkel de bestrijding van Covid-19.
De stelling in dit topic is vaak zwart/wit vind ik.LZ86 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:48:
[...]
En daarna maar klagen dat de overheid iedereen kapot maakt, terwijl ze zelf lachend schijt hebben aan de maatregelen.
De mens krijgt wat het verdiend helaas.
Alsof er een groep is die zich perfect aan alle maatregelen houd en de andere groep totaal niet.
Ik ben flexibel met de maatregelen, maar ben bij de besmetting van mijn vrouw wel netjes 10 dagen thuis gebleven.
Voor mij zit er een limiet aan wat ik bereid ben om te doen voor de bestrijding van Covid-19. Dat limiet zijn we met gesloten winkels en horeca al een heel stuk voorbij. En laten we daarbij ook de avondklok niet vergeten.
Ook handhaven afdwingen is lastig, zeker door heel NL. Mijn zus is Agente en ze geeft dan dat de bereidheid onder agenten om te handhaven steeds lager en lager wordt.Transportman schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:35:
[...]
Maar maakt dat het niet effectief een terras waardoor dat restaurant eigenlijk weer in overtreding is?
[...]
Probleem is dat nu nog echt gaan handhaven effectief ook een verzwaring is, omdat de overheid tot op heden teveel heeft laten lopen. En doordat de overheid het handhaven teveel heeft laten lopen, is daar een negatieve spiraal aan het ontstaan op de hele navolging, want de drempel om je zelf niet meer aan de maatregelen/adviezen te houden wordt iedere keer dat je anderen zich er niet aan ziet houden en weet dat er toch nauwelijks gehandhaafd wordt weer een stukje lager.
Alleen bij echte excessen grijpen ze nog in. Verder hebben ze echt geen zin om de confrontatie aan te gaan met burgers als die naast elkaar op een bankje zitten.
Exact. Corona is gewoon niet dodelijk genoeg, ook dat heb ik hier vaker genoemd. Ebola ben ik bang voor, Covid-19 niet.klaaas schreef op zondag 21 maart 2021 @ 00:09:
[...]
Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat de koek op is alsof dat een gegeven is. Alsof de menselijke flexibiliteit een maximale spanwijdte van een jaar heeft. Dat is natuurlijk niet het geval. Als Corona veel dodelijker was dan zouden we onszelf waarschijnlijk veel makkelijker voor langere tijd kunnen beperken. Nu is dat niet het geval, maar het grote plaatje vraagt nog steeds om beperkingen. Dat wat nodig is op macro-niveau wordt niet ervaren op micro-niveau. Daar kun je van allerlei verklaringen voor aandragen, maar het accepteren van een veronderstelde beperkte flexibiliteit t.a.v. beperkingen als enige optie is m.i. te kort door de bocht.
En ook weer heel eerlijk: Ik leef in mijn directe omgeving, in mijn leven. Micro-niveau dus. Net zoals een ieder ander mens. Wat er op macro af speelt is minder mijn probleem.
Al een jaar zijn we hier mee bezig en echt uitzicht op verbetering is er niet. Waar doe ik het eigenlijk voor? Die vraag stel ik mij en vele mensen zich al een tijd af.
Voor die ondernemers die kapot gaan? Die studenten die mega achter lopen? Depressieve kinderen? Oh wacht, voor ouderen en mensen met (morbide) obesitas. Gommers gaf het laatst nog aan in een podcast: Sporten en gezond leven is het beste wapen tegen virussen als covid-19.
Moet ik maar braaf thuis blijven zitten omdat mensen andere keuzes maken in hun levensstijl dan ik?
Ik weet dat ik het heel hard stel en ik kan wellicht over komen als een egoistische kl**tzak, maar dat is mijn doelstelling niet. Ik geef alleen aan dat op micro-niveau maatregelen heel anders functioneren dan je op macro zou willen zien. Mensen redeneren uit hun eigen perspectief.
Heb je getallen toevallig?codex schreef op zondag 21 maart 2021 @ 07:33:
[...]
Ik betwijfel het, de bereidheid om te vaccineren is ingestort. Tenzij wij onverwacht veel Pfizer geleverd krijgen denk ik dat er weinig geprikt gaat worden.
Als zelfs mensen die pro vaccinatie zijn beginnen te twijfelen door AZ dan hebben we nog wel langer een probleem.
Ik als niet risico groep (34, sportief en gezond) heb eigenlijk geen vaccin nodig, maar ik neem hem wel, ook als het AZ zou zijn. Dat zou mijn steentje bijdragen zijn in dit geval.