Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

maartend schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:49:
https://nos.nl/artikel/23...l-testen-en-de-corona-app

Denemarken dus.
Men neme een covid-app, geen gemiep over privacy, men test als een idioot, gratis en si 3 dagen geldig. Gevolg ; de denen mogen dus blijklbaar weer overal binnen.

Ja, ze hebben oplopende cijfers dan maar zijn er van povertuigd dat de ziekenhuizen het aankunnen.
In Denemarken hebben ze eerder een vrij strenge set van maatregelen gehad. De derde golf is in Denemarken zo ongeveer compleet uitgebleven. Kijk maar eens naar de grafiekjes van Denemarken. Die kunnen zich heel wat meer veroorloven als wij hier in NL qua besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:25:
Ik vind het zo zonde dat we de weinige ruimte voor versoepelen die we hebben, verspillen aan terassen tijdens werktijd en dan ook nog eens daar binnen gaan verruimen. Ik had liever gezien dat ze de terassen van 15 tot 21 oid openden. Dan kan de rest ook even buitenshuis ontspannen.
Dat is dus niet de bedoeling. Met 12-18 heb je door de weeks praktisch enkel de reeds gevaccineerde als klant en dan is het risico klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Denemarken dus.
Men neme een covid-app, geen gemiep over privacy, men test als een idioot, gratis en si 3 dagen geldig. Gevolg ; de denen mogen dus blijklbaar weer overal binnen.

Ja, ze hebben oplopende cijfers dan maar zijn er van povertuigd dat de ziekenhuizen het aankunnen.
Inwoners van Denemarken hebben hun vrijheid terug.
Gekocht met stukje 'cameratoezicht' bedoelt de schrijver van het artikel... Wanneer verdwijnt deze vorm van digitaal cameratoezicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-10 21:04
jadjong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:15:
[...]

[...]

Gekocht met stukje 'cameratoezicht' bedoelt de schrijver van het artikel... Wanneer verdwijnt deze vorm van digitaal cameratoezicht?
Ik zie het nergens staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
maartend schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:24:
[...]

Ik zie het nergens staan.
'Cameratoezicht' (tussen haakjes) staat bij mij synoniem voor iets wat komt voor doel A, maar nooit meer weg gaat omdat het ook handig is voor B,C en soms D. Dat had ik er even duidelijk bij moeten vermelding, dus ik doelde niet op fysieke camera's. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
jadjong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:26:
[...]

'Cameratoezicht' (tussen haakjes) staat bij mij synoniem voor iets wat komt voor doel A, maar nooit meer weg gaat omdat het ook handig is voor B,C en soms D. Dat had ik er even duidelijk bij moeten vermelding, dus ik doelde niet op fysieke camera's. ;)
Aaaahhh.

Ja, dit verdwijnt niet, die denen blijken hun hele medisch dossier al digitaal t e hebben. Dan zou het eigenlijk wel eens de moeite waard zijn om te weten hoeveel misbruik daar al van is gemaakt. Of niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

jadjong schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:26:
[...]

Dat werd ook over de avondklok gezegd, dat die nooit meer weg zou gaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
Denemarken is streng qua regels. Zo is bijvoorbeeld doorreis voor vakantie nog niet toegstaan, ook niet met een negatieve test. In dat opzicht is Duitsland nog soepeler.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
IJzerlijm schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:28:
Die avondklok was een exces, waarmee ze veel te ver gingen. De Jonge speculeerde al twee keer dat bepaalde bepalingen uit de coronaspoedwet overgeheveld gaan worden naar de Wpg zodat ze een permanent karakter krijgen. Wat dat betreft is het niet anders dan al die wetgeving tegen terrorisme die we de afgelopen 20 jaar gekregen hebben. Zou allemaal tijdelijk zijn, maar niets is ooit opgeheven daarvan. Handig om op de plank te hebben liggen voor een breed scala aan doeleindes. Idem met corona, handig om te hebben de gereedschappen om nog meer inbreuk op mensen hun levens te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CMD-Snake schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:59:
[...]

Die avondklok was een exces, waarmee ze veel te ver gingen. De Jonge speculeerde al twee keer dat bepaalde bepalingen uit de coronaspoedwet overgeheveld gaan worden naar de Wpg zodat ze een permanent karakter krijgen. Wat dat betreft is het niet anders dan al die wetgeving tegen terrorisme die we de afgelopen 20 jaar gekregen hebben. Zou allemaal tijdelijk zijn, maar niets is ooit opgeheven daarvan.
Noem er maar een paar. Nederlandse tijdelijke wetten voor terrorisme die nooit zijn opgeheven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Denemarken dus.

Denemarken werkt blijkbaar met een nieuwe sneltest, geen PCR test.

“Daarnaast moet je uiterlijk 24 uur na aankomst in Denemarken een nieuwe sneltest of PCR-test laten afnemen.”

Wat voor test is dit?!
Als het druk is schijn je binnen 20 minuten met uitslag weer buiten te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PiB schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Denemarken werkt blijkbaar met een nieuwe sneltest, geen PCR test.

“Daarnaast moet je uiterlijk 24 uur na aankomst in Denemarken een nieuwe sneltest of PCR-test laten afnemen.”

Wat voor test is dit?!
Als het druk is schijn je binnen 20 minuten met uitslag weer buiten te staan.
Denk de lamp-test. Wordt in nl ook gebruikt voor de fieldlab experimenten. Uitslag wordt daar ook binnen een uur gegeven, en is dus geen coventionele pcrtest

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 18:35

immetjes

HIER is BERN-E

IJzerlijm schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Noem er maar een paar. Nederlandse tijdelijke wetten voor terrorisme die nooit zijn opgeheven.
Ik zou dit stukje van Amnesty International eens lezen: https://www.amnesty.nl/wa...nrechten/contraterrorisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
BarôZZa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:04:
[...]

Eerst zakken en daarna versoepelen is veel sneller dan versoepelen totdat je vastloopt. Beter gewoon zo snel mogelijk omlaag en met zo laag mogelijke cijfers de zomer ingaan. Dan kan je fatsoenlijk versoepelen.
Maar dat doen ze dus ook. Dat is precies mijn argument. Door de traagheid in besluitvorming en de heel beperkte versoepel-stappen, doen ze exact wat jij voorstelt.
Ze hebben er weliswaar een heel stappenplan voor bedacht (met heel veel kleine stapjes), en daarom lijkt het nog wat, maar in feite is het een vertragingstactiek om precies dat te bereiken wat jij voorstelt. Alle stappen tot 3 hebben nauwelijks negatieve gevolgen. Dus dat koopt tijd om soepeltjes de zomer in de gaan. Het idee dat je daar nog op moet versnellen of vertragen is discussie voor de bühne en heeft geen enkel reëel effect.

[ Voor 29% gewijzigd door blissard op 09-05-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:44
Gewoon een Rapid Antigen test denk ik. Eigenlijk wat je hier in de winkel koopt.
In Oostenrijk is dat ook de manier waardoor zij nu bijna koploper zijn in aantal tests per X inwoners. Binnen een kwartier de uitslag en door.
Betrouwbaarheid is niet super, maar je kunt wel veel tests uitvoeren in korte tijd. Kwantitatief lijk je het dan heel goed te doen

[ Voor 35% gewijzigd door GAIAjohan op 09-05-2021 21:47 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

GAIAjohan schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:45:
Gewoon een Rapid Antigen test denk ik. Eigenlijk wat je hier in de winkel koopt.
In Oostenrijk is dat ook de manier waardoor zij nu bijna koploper zijn in aantal tests per X inwoners. Binnen een kwartier de uitslag en door.
Betrouwbaarheid is niet super, maar je kunt wel veel tests uitvoeren in korte tijd. Kwantitatief lijk je het dan heel goed te doen
Ja even opgezocht, antigen test, zonder afspraak kun je de test straat binnenlopen en duurt nooit langer dan 20 minuten.

Nog groot voordeel, dat stokje hoeft je geen hersen massage te geven.

Dat blijft de voornaamste reden dat ik nog nooit PCR test heb gedaan. Ik zie het totaal niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Die stokken van de pcr zijn vriendelijker geworden.
Eerst waren dat gewoon lange wattenstaafje. De laatste keer dat ik getest ben was het een veel dunnere stok waar ik vrijwel geen last van gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
GAIAjohan schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:04:
Die stokken van de pcr zijn vriendelijker geworden.
Eerst waren dat gewoon lange wattenstaafje. De laatste keer dat ik getest ben was het een veel dunnere stok waar ik vrijwel geen last van gehad heb.
Maar wel nog steeds ; TOK???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:23
maartend schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Vorige week nog gedaan, voelt alsof je een neushaartje eruit trekt maar dan iets dieper... vooral het stokje erin en eruit is wat gevoelig, dan gaat ie langs de haartjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 18:35

immetjes

HIER is BERN-E

Tot zover het nut vh vaccinatiepaspoort:

https://www.smh.com.au/na...tine-20210507-p57pt4.html

Australië: “Brace for impact”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
maartend schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Nee, het uiteinde lijkt ook wat flexibeler. Laatste keer vond ik het gewoon flink meevallen. Ja het kriebelt wel op een plek waar het niet hoort.

De oude stok was echt of ze ergens tussen je ogen nog zaten door te drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46

SomerenV

It's something!

Yaksa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:13:
[...]

Ik zeur helemaal niet en ik heb het helemaal niet over onveilig gehad, waarschijnlijk lees je mijn bericht verkeerd.
Waar ik op doelde was wanneer die jonge ouders met kinderen vandaag allemaal op bezoek gaan bij mams dan zit mams ver boven de 2 personen per dag. En gezien het oplopende besmettingscijfer van personen tussen de 20 en 29 ben ik benieuwd of dat nog gevolgen zal hebben
Als ouderen steeds meer gevaccineerd worden/zijn dan daalt de bezetting in de ziekenhuizen omdat 50+ nog altijd het grootste aandeel heeft. Een groot deel van 50+ is inmiddels gevaccineerd. Het weer wordt beter, het verkoudheidsseizoen lijkt definitief voorbij en die 2 personen per dag hielden (kijkende naar mensen in m'n omgeving) niet veel mensen zich nog aan.

Dus nee, dat gaat geen gevolgen hebben. Cijfers zullen blijven dalen, ondanks de meivakantie, ondanks moederdag, ondanks dat het een zonnige zondag was (voor een groot deel van Nederland) en noem maar op. Koningsdag heeft ook niet echt veel effect gehad, evenals het heropenen van flink wat scholen in diezelfde periode (los van het toegenomen aantal positieve tests bij mensen van 20-29). Ook wel grappig dat je je druk maakt omdat mensen in een tuincentrum mogelijk nog op bezoek gaan bij anderen en dan mogelijk die anderen kunnen besmetten, terwijl jij zelf ook in dat tuincentrum rondloopt. Hypocriet much? Een beetje als constant links plakken op de snelweg en dan boos worden als je opgehouden wordt door een andere linksplakker :+

Wij gaan morgen naar een tuincentrum om plantjes uit te zoeken voor in de nu nog kale achtertuin. Dat hadden we vandaag kunnen doen, maar iedereen kon aan z'n water wel voelen dat het druk zou gaan worden O-) Hetzelfde met nieuwe kleding kopen. Dringend nodig inmiddels (winkelen op afspraak ben ik altijd op tegen geweest en online kleding kopen vind ik niks) maar bewust uitgesteld tot ergens komende week om de drukte te vermijden. Niet eens perse omdat drukte onveilig zou zijn ofzo, maar meer omdat drukte gewoon vervelend is :D

Overigens zijn we vandaag bij drie huishoudens op bezoek geweest. Mijn schoonouders (schoonmoeder + vader, en onaangekondigd kwamen ook nog schoonbroer + vriendin langs), een maat van me om F1 te kijken (maat van me + maat van hem) én als afsluiter naar mijn ouders, waarvan alleen mijn vader thuis was. Maar we zijn vandaag niet in een tuincentrum geweest dus niemand die het gemerkt heeft :+

[ Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 09-05-2021 23:28 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
immetjes schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:33:
Tot zover het nut vh vaccinatiepaspoort:

https://www.smh.com.au/na...tine-20210507-p57pt4.html

Australië: “Brace for impact”.
Het moge duidelijk zijn dat de vaccins nooit 100% zouden voorkomen. Alleen Australië is erg doorgeschoten in hun aanpak, zelfs Australische staatsburgers kunnen het land niet meer in. De Australische regering is nu al meermaals aangesproken door hun eigen ombudsman dat ze mensenrechten schenden en geschonden hebben. Enige reactie was dat de overheid geen excuses aanbied voor het redden van levens.

Uiteindelijk zal Australië toch weer open moeten, dan zullen ze nog wel een verrassing krijgen. Als ze zo blijven reageren zal het moeilijk worden om het land te laten functioneren, want corona zal in meer of mindere mate rond blijven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:41
SomerenV schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:17:
[...]

Als ouderen steeds meer gevaccineerd worden/zijn dan daalt de bezetting in de ziekenhuizen omdat dat nog altijd voornamelijk 50+ is. Een groot deel van 50+ is inmiddels gevaccineerd. Het weer wordt beter, het verkoudheidsseizoen lijkt definitief voorbij en die 2 personen per dag hielden (kijkende naar mensen in m'n omgeving) niet veel mensen zich nog aan.

Dus nee, dat gaat geen gevolgen hebben. Cijfers zullen blijven dalen, ondanks de meivakantie, ondanks moederdag, ondanks dat het een zonnige zondag was (voor een groot deel van Nederland) en noem maar op. Koningsdag heeft ook niet echt veel effect gehad, evenals het heropenen van flink wat scholen in diezelfde periode. Ook wel grappig dat je je druk maakt omdat mensen in een tuincentrum mogelijk nog op bezoek gaan bij anderen en dan mogelijk die anderen kunnen besmetten, terwijl jij zelf ook in dat tuincentrum rondloopt. Hypocriet much? Een beetje als constant links plakken op de snelweg en dan boos worden als je opgehouden wordt door een andere linksplakker :+

Wij gaan morgen naar een tuincentrum om plantjes uit te zoeken voor in de nu nog kale achtertuin. Dat hadden we vandaag kunnen doen, maar iedereen kon aan z'n water wel voelen dat het druk zou gaan worden O-) Hetzelfde met nieuwe kleding kopen. Dringend nodig inmiddels (winkelen op afspraak ben ik altijd op tegen geweest en online kleding kopen vind ik niks) maar bewust uitgesteld tot ergens komende week om de drukte te vermijden. Niet eens perse omdat drukte onveilig zou zijn ofzo, maar meer omdat drukte gewoon vervelend is :D

Overigens zijn we vandaag bij drie huishoudens op bezoek geweest. Mijn schoonouders (schoonmoeder + vader, en onaangekondigd kwamen ook nog schoonbroer + vriendin langs), een maat van me om F1 te kijken (maat van me + maat van hem) én als afsluiter naar mijn ouders, waarvan alleen mijn vader thuis was. Maar we zijn vandaag niet in een tuincentrum geweest dus niemand die het gemerkt heeft :+
Geweldige kristallen bol weer. En aannames van jewelste.
Waar haal je eigenlijk vandaan dat een groot deel van de 50+ al gevaccineerd is? Volgens mij is dat namelijk niet zo, alleen de risicogroepen voor een deel. Heel veel 60+ zijn zelfs nog niet gevaccineerd. En in een open tuincentrum (grootste deel is open lucht) rondlopen met mondkapje op is toch heel iets anders dan met z'n allen op visite gaan om in de huiskamer bij moeders koffie met een koekje te gaan nuttigen.
Overigens was het helemaal niet zo druk in dit specifieke tuincentrum. Alleen die kutblagen die met kleine karretjes aan het rondracen waren (niet doen Milan, je maakt de boel kapot).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46

SomerenV

It's something!

Yaksa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:29:
[...]

Geweldige kristallen bol weer. En aannames van jewelste.
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat mijn 'kristallen bol' aardig werkt in dit geval. Mocht ik ongelijk krijgen dan zal ik oprecht mijn excuses aanbieden en me daarna voor altijd uit deze discussie houden.
Waar haal je eigenlijk vandaan dat een groot deel van de 50+ al gevaccineerd is? Volgens mij is dat namelijk niet zo, alleen de risicogroepen voor een deel. Heel veel 60+ zijn zelfs nog niet gevaccineerd.
Dat haal ik hier vandaan. 60-80 zorgt voor de grootste druk op de IC's, gevolgd door 40-60, maar het grootste risico loop je pas vanaf 50+ meen ik me te herinneren. Inmiddels hebben zo'n 750.000 mensen boven de 55 twee vaccinaties gehad. Er is nog genoeg te prikken, maar dat zijn toch behoorlijk wat mensen in de risicogroepen die volledig gevaccineerd zijn en dus minder een bedreiging vormen voor de ziekenhuizen. Dan heb je ook nog een flink aantal mensen dat pas 1 prik gehad heeft, maar dat verlaagd de kans op een ernstig ziekteverloop ook al iets.

Maar goed, je ziet overal de cijfers dalen dus het moet heel raar lopen wil het opeens weer opleven. Als een Koningsdag daar niet voor kan zorgen (en toen waren er echt heel wat feestjes door het land) dan gaat moederdag dat ook niet doen, en drukte in de winkels en tuincentra ook niet. Zoals ik zei: het weer wordt beter, het verkoudheidsseizoen is ten einde en het aantal gevaccineerde personen blijft toenemen. No way dat dit nog fout gaat.
En in een open tuincentrum (grootste deel is open lucht) rondlopen met mondkapje op is toch heel iets anders dan met z'n allen op visite gaan om in de huiskamer bij moeders koffie met een koekje te gaan nuttigen.
Bedenk wel dat veel mensen hun ouders sowieso iedere week wel een keer zien. Of dat nou met moederdag gebeurt of op een ander moment maakt niet zoveel uit aangezien die regels bij veel maanden echt al maanden lang genegeerd worden zolang iemand niet merkbaar verkouden is. Veel mensen zagen voorheen ook niet veel andere mensen naast ouders en enkele zeer goede vrienden. De mensen die ik vandaag gezien heb zijn juist de mensen die ik het afgelopen jaar wel vaker gezien heb omdat ze tot m'n bubbel behoren. Normaal gebeurt dat wat meer verspreid maar vandaag toevallig niet, maar 'we' lopen daardoor niet opeens meer of minder risico.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 11:49

Liveshort

Certified Crazy Person

SomerenV schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:55:
[...]

[...]

Dat haal ik hier vandaan. 60-80 zorgt voor de grootste druk op de IC's, gevolgd door 40-60, maar het grootste risico loop je pas vanaf 50+ meen ik me te herinneren. Inmiddels hebben zo'n 750.000 mensen boven de 55 twee vaccinaties gehad. Er is nog genoeg te prikken, maar dat zijn toch behoorlijk wat mensen in de risicogroepen die volledig gevaccineerd zijn en dus minder een bedreiging vormen voor de ziekenhuizen. Dan heb je ook nog een flink aantal mensen dat pas 1 prik gehad heeft, maar dat verlaagd de kans op een ernstig ziekteverloop ook al iets.

[...]
Hoewel het met de cijfers wel de goede kant op zal gaan, verkijk je je misschien een beetje op het aantal 55-plussers. Dat zijn er zeker 5 miljoen in Nederland. Dan valt die 750.000 nog wel een beetje tegen. Het komt vanzelf, dat is waar, maar het gaat nog wel een paar weken duren voordat je deze groep als ingeent kunt markeren.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:39
Liveshort schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:07:
[...]

Hoewel het met de cijfers wel de goede kant op zal gaan, verkijk je je misschien een beetje op het aantal 55-plussers. Dat zijn er zeker 5 miljoen in Nederland. Dan valt die 750.000 nog wel een beetje tegen. Het komt vanzelf, dat is waar, maar het gaat nog wel een paar weken duren voordat je deze groep als ingeent kunt markeren.
Als je bij NICE kijkt is 60-70% van de mensen die wordt opgenomen >60.

Ook zal de R waarde significant dalen door de vaccinaties, omdat de kans op overdracht kleiner wordt door vaccinatie.

Direct dus minder ziekenhuisopnames en indirect ook.

Zal nog een week of 4-6 zijn voordat je het volledige effect kan zien van de vaccinaties van de 50+ groep, maar het weer en de directe/indirecte effecten van de vaccinaties gaan een hoop helpen.

Ook zal overal steeds een groter deel van de bevolking gevaccineerd zijn waardoor die R al significant gereduceerd wordt. Als men zich ook nog eens aan de maatregelen houdt, drukt dat de R nog meer. (men houdt zich er ook grotendeels aan, anders zou je de R niet van 3-4 naar rond de 1 brengen)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 10-05-2021 00:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

SomerenV schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:55:
[...]

Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat mijn 'kristallen bol' aardig werkt in dit geval. Mocht ik ongelijk krijgen dan zal ik oprecht mijn excuses aanbieden en me daarna voor altijd uit deze discussie houden.
Uhh... Zal ik alvast het vuur aan steken? >:) :+
SomerenV schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:00:
Vorig jaar in de zomer bestond Covid19 nauwelijks, ondanks het gebrek aan mondkapjes, het gebrek aan een avondklok, geen vaccinaties en véél meer onduidelijkheid over het virus zelf. Het is gewoon seizoensgebonden en verdwijnt vanzelf, ongeacht wat wij doen. Er komt geen grote uitbraak meer, geen dodelijke derde golf.
Dat bericht is precies toen de derde golf kwam.

Overigens heeft de gewone griep en verkoudheid dit jaar weinig kans gehad juist omdat er zoveel mensen aan de maatregelen hielden. 8)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:28:
[...]

Twee weken werd drie maanden, als ik dat extrapoleer (dat is traditie tijdens een pandemie) dan wordt drie maanden testen vanzelf vanzelf anderhalf jaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Liveshort schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:07:
[...]

Klopt zeker, maar met nu bijna 6,5 miljoen prikken totaal in Nederland, en een sterk verkleinde kans op ziekenhuisopname, zo’n 3 weken na de eerste prik, zal de ziekenhuis bezetting alleen nog maar dalen de komende weken. Zolang we tempo houden met vaccineren en er geen nieuwe mutanten komen die het vaccin omzeilen, is alles wat we nu nog doen water onder de brug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:14
blissard schreef op maandag 10 mei 2021 @ 06:49:
[...]

Klopt zeker, maar met nu bijna 6,5 miljoen prikken totaal in Nederland, en een sterk verkleinde kans op ziekenhuisopname, zo’n 3 weken na de eerste prik, zal de ziekenhuis bezetting alleen nog maar dalen de komende weken. Zolang we tempo houden met vaccineren en er geen nieuwe mutanten komen die het vaccin omzeilen, is alles wat we nu nog doen water onder de brug.
Hoewel je qua trend gelijk zal krijgen is het idee dat alles wat we nu doen niet meer hoeft absoluut incorrect.

Even los van de meerderheid die nog niet één prik heeft gehad, het duurt ook nog een paar weken voordat die eerste prik significant gaat beschermen.

Het is nog steeds een kwestie van en-en. We moeten als een losgeslagen mug gaan doorprikken en ondertussen ons nog steeds aan de maatregelen houden. Zelfs in Engeland en Israel zijn er nog steeds strenge beperkingen, ook al zien zij wel het einde van de tunnel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

jadjong schreef op maandag 10 mei 2021 @ 06:16:
[...]

Twee weken werd drie maanden, als ik dat extrapoleer (dat is traditie tijdens een pandemie) dan wordt drie maanden testen vanzelf vanzelf anderhalf jaar. :P
1: Er zijn teveel besmettingen door teveel contacten
2: Avondklok wordt ingesteld om contacten te verminderen
3: Mensen persen hun contacten in de overgebleven uren
4: Besmettingen dalen niet
5: Avondklok blijft
6: Mensen boos want de avondklok blijft

Of we erin slagen de pandemie nog anderhalf jaar te rekken is maar de vraag. Met genoeg vaccin weigeraars komen we een heel eind, zeker als die weigeraars op geen enkele manier meer nadelen mogen ondervinden aan die weigering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@roffeltjes je hebt natuurlijk gelijk. Je kunt niet nu en masse in kroegen gaan hangen. Maar verder hebben zaken als koningsdag en ajaxfeestjes nauwelijks nog effect. En vergeet niet dat het effect van de afgelopen 3 weken vaccineren ook nog moet komen. Dat zijn zo’n 2 miljoen mensen die tussen nu en volgende week niet meer meedoen met het belasten van de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
blissard schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:42:
@roffeltjes je hebt natuurlijk gelijk. Je kunt niet nu en masse in kroegen gaan hangen. Maar verder hebben zaken als koningsdag en ajaxfeestjes nauwelijks nog effect. En vergeet niet dat het effect van de afgelopen 3 weken vaccineren ook nog moet komen. Dat zijn zo’n 2 miljoen mensen die tussen nu en volgende week niet meer meedoen met het belasten van de zorg.
Eens, de trend is natuurlijk prima.

En ondanks dat de man denkt dat hij expert is op alles, heeft Maurice de Hond vrijwel zeker gelijk dat verspreiding in de buitenlucht ontzettend zeldzaam is (dat zag je ook al bij de BLM protesten die niet zorgden voor een bump in de statistieken). Wat dat betreft is een deel van de maatregelen ook gewoon uiterst discutabel (al snap ik de stress bij de bestuurders, alle seinen rood, welke remmen kunnen we nog intrappen).

Maar als we nu met zijn allen in het OV springen en weer gezellig rond het koffieautomaat op kantoor gaan hangen kan ik wel raden wat er zou gebeuren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:50:
[...]

En ondanks dat de man denkt dat hij expert is op alles, heeft Maurice de Hond vrijwel zeker gelijk dat verspreiding in de buitenlucht ontzettend zeldzaam is (dat zag je ook al bij de BLM protesten die niet zorgden voor een bump in de statistieken). Wat dat betreft is een deel van de maatregelen ook gewoon uiterst discutabel (al snap ik de stress bij de bestuurders, alle seinen rood, welke remmen kunnen we nog intrappen).

Maar als we nu met zijn allen in het OV springen en weer gezellig rond het koffieautomaat op kantoor gaan hangen kan ik wel raden wat er zou gebeuren :X
Zolang we nog steeds 50% onbekend hebben, geeft het mij toch het idee dat er een aanzienlijk deel uit zogenaamd veilige situaties komt. Buiten, supermarkt, winkel, ov...

En dan niet zozeer omdat dit intrinsiek gevaarlijke situaties zijn, maar omdat we massaal ons best lijken te doen om dan maar alle afstand en voorzorgsmaatregelen te laten varen. Drie hoog opgestapeld in het Vondelpark loop je nog prima risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:00:
[...]

Zolang we nog steeds 50% onbekend hebben, geeft het mij toch het idee dat er een aanzienlijk deel uit zogenaamd veilige situaties komt. Buiten, supermarkt, winkel, ov...

En dan niet zozeer omdat dit intrinsiek gevaarlijke situaties zijn, maar omdat we massaal ons best lijken te doen om dan maar alle afstand en voorzorgsmaatregelen te laten varen. Drie hoog opgestapeld in het Vondelpark loop je nog prima risico's.
Dat zou je in de statistieken moeten terugzien, maar dat is tot nu toe nooit echt gebleken. Dat maakt het niet onmogelijk, maar het is toch uiterst opvallend.

En waarom supermarkt en winkel wel veilig zijn vind ik dus discutabel....

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 10-05-2021 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:02:
[...]

Dat zou je in de statistieken moeten terugzien, maar dat is tot nu toe nooit echt gebleken. Dat maakt het niet onmogelijk, maar het is toch uiterst opvallend.
Dat zeg ik; meer dan 50% blijft onbekend.

Beetje self fulfilling prophecy. De makkelijk te herleiden situaties (thuis, school, werk) zullen ook sneller te verifiëren zijn dan de lastiger situaties (winkel, buiten). Er zit een enorme bias in die statistieken.

Al was het maar omdat op de bank bij Piet makkelijker op te biechten is dan met 30 man op een feestje.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 10-05-2021 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

roffeltjes schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:50:
[...]

En ondanks dat de man denkt dat hij expert is op alles, heeft Maurice de Hond vrijwel zeker gelijk dat verspreiding in de buitenlucht ontzettend zeldzaam is (dat zag je ook al bij de BLM protesten die niet zorgden voor een bump in de statistieken).
Op 2 juni 2020 waren er 103 positieve tests in Nederland. Er was een serieuze kans dat er nul besmettelijke mensen aanwezig waren bij de demonstratie en dan heb je dus geen verspreiding. Overigens waren er op 7 juni wel 239 positieve tests maar begin juli weer minder dan 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:53
blissard schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:42:
Ik gok dat die mensen zich sowieso niet snel laten testen dus die tellen dan ook niet mee hè qua besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:06:
[...]

Op 2 juni 2020 waren er 103 positieve tests in Nederland. Er was een serieuze kans dat er nul besmettelijke mensen aanwezig waren bij de demonstratie en dan heb je dus geen verspreiding. Overigens waren er op 7 juni wel 239 positieve tests maar begin juli weer minder dan 50.
Wat was het? 1700 besmettelijken toen VS 170.000 nu? Meen me te herinneren dat ze bij BLM iig een mondkapjes droegen ook.

Hoor je niks meer van de laatste tijd overigens, BLM... :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:38
MikeyMan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:12:
[...]

Wat was het? 1700 besmettelijken toen VS 170.000 nu? Meen me te herinneren dat ze bij BLM iig een mondkapjes droegen ook.

Hoor je niks meer van de laatste tijd overigens, BLM... :?
Het is niet alsof 1 bijeenkomst direct de cijfers doet kantelen ofzo. Mensen roepen dat afgelopen jaar echt bij elke manifestatie. Maar 1 zo’n demonstratie is echt minder bepalend dan een miljoen mensen die op visite gaan bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
IJzerlijm schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:06:
[...]

Jij hebt het over die scheet in Nederland, ik bedoel de BLM protesten in de USA. De steden die die protesten zagen hadden geen meetbare piek (AFAIK), dat terwijl het virus daar wel degelijk rondwaarde.

Het staat niet op zichzelf, masse bijeenkomsten in de buitenlucht zijn onzichtbaar in de statistiek en zijn nog nergens als superspreader event aangewezen, dat is op zijn zachts gezegd opvallend. Als je uitgaat van een virus dat zich verspreid via aerosollen dan is dat te verwachten... en nogmaals, ondank dat de man teveel van zich denkt heeft hij hier dus een goed punt. Alles wist er toch echt op dat verpsreiden gaat via aersollen, niet via sediment op de handjes.

Daarom zie je dat Griep bijna compleet weg is, daar werkt handen wassen en niet meer handjes schudden wel.

Dit is allemaal geen reden om te denken het beter te weten, begrijp me niet verkeerd. Ik blijf netjes uit de buurt, ook buiten en erger me dood aan mensen die de regels breken. Maar aan de andere kant is er op dit moment genoeg reden om de hypothese als zeer waarschijnlijk aan te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Alle indicaties die ik heb gezien, wijzen erop dat samenkomsten buiten veilig zijn.

Een paar van die indicaties:

* RIVM > BCO > analyse van besmettingen naar situatie. "buiten" is de grote afwezige. Het is wel mogelijk dat een stukje van de categorie "onbekend" buiten is opgelopen. Maar de indicatie is dat het een zeldzaamheid is, anders was er wel een categorie ontstaan met bekende buiten-infecties.

* Heropening van terassen in Luxemburg op 7-4 heeft geen nieuwe stijging van besmettingen veroorzaakt. Ondanks dat de discipline daar soms ver te zoeken was.

* Heropening van de terassen in Nederland op 28-4 (plus het Ajax feestje en koningsdag) lijken ook geen echt effect op de besmettingen te hebben. Het is lastig te bepalen omdat de storingen in de GGD systemen de dagcijfers hebben verschoven. Daardoor is een zuivere week-op-week groeifactor niet te bepalen. Maar met omwegen zoals meerdere dagen samen vergelijken en een 14-daagse groeifactor kun je wel iets zien. Het lijkt dat de R-waarde geen grote invloed heeft ondervonden van de heropening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31
De groei in de categorie 20-29 jaar is dan toch opvallend. Dat lijkt mij een duidelijk signaal dat in situaties waarin grote menigten bij elkaar komen er wel degelijk meer overdracht is. Ook wel logisch, want de luchtstroom komt langs de mensenmassa en de kans dat deeltjes in de luchtstroom iemand raken is veel groter als de mensenmassa groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 21:25

s3n

De telegraaf heeft een artikel wat ik helaas niet kan lezen (premium):
https://www.telegraaf.nl/...-hebben-op-gevaccineerden

Als je dan artikel https://www.trouw.nl/binn...eede-prik-gehad~bf08ae44/ leest weet ik het zeker. Ik heb er ook last van.

Ik zit momenteel aan de keukentafel om de oudere nederlander te beschermen, die vervolgens zelf geen beperkingen meer ziet als de inenting erin zit. In Duitsland zijn er (of was de planning) dat er geen beperkingen voor gevaccineerden meer zouden zijn. Het is echt een ongekende tweedeling die we blijkbaar allemaal gedogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 00:40
DutchCommando schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:09:
De groei in de categorie 20-29 jaar is dan toch opvallend. Dat lijkt mij een duidelijk signaal dat in situaties waarin grote menigten bij elkaar komen er wel degelijk meer overdracht is. Ook wel logisch, want de luchtstroom komt langs de mensenmassa en de kans dat deeltjes in de luchtstroom iemand raken is veel groter als de mensenmassa groot is.
Of juist meer in groepen stiekem binnen zitten omdat er buiten geen alternatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het beeld dat sommigen proberen te schetsen dat gevaccineerden stukken minder of zelfs niet meer besmettelijk zouden zijn heeft toch wel wat ruwe kantjes.

Deze dame werkt op het Erasmus MC en geeft het antwoord:
hoge loads virus en kweekbaar, levensvatbaar virus
Zal doorbraakinfectie het woord van 2021 worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:12
s3n schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:43:
De telegraaf heeft een artikel wat ik helaas niet kan lezen (premium):
https://www.telegraaf.nl/...-hebben-op-gevaccineerden

Als je dan artikel https://www.trouw.nl/binn...eede-prik-gehad~bf08ae44/ leest weet ik het zeker. Ik heb er ook last van.

Ik zit momenteel aan de keukentafel om de oudere nederlander te beschermen, die vervolgens zelf geen beperkingen meer ziet als de inenting erin zit. In Duitsland zijn er (of was de planning) dat er geen beperkingen voor gevaccineerden meer zouden zijn. Het is echt een ongekende tweedeling die we blijkbaar allemaal gedogen.
Ja dit vind ik ook een hele lastige hoor. Degenen die het laagste risico lopen zijn als laatste aan de beurt voor een vaccin, maar (mede door de timing natuurlijk) dit gaat een hoop scheve gezichten opleveren. Ik vind dus eigenlijk ook dat gevaccineerden meer vrijheden mogen krijgen ALS iedereen die dat wil de kans heeft gehad om die prik(ken) te laten zetten en geen seconde eerder.

Aan de andere kant snakken horeca, culturele instellingen, etc. naar bezoekers en die zou je potentieel enorm kunnen helpen door de groep gevaccineerden alvast toegang te geven.

Heel lastig dit...
Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:54:
Het beeld dat sommigen proberen te schetsen dat gevaccineerden stukken minder of zelfs niet meer besmettelijk zouden zijn heeft toch wel wat ruwe kantjes.
[...]
En als je dit soort berichten leest dan lijkt het überhaupt geen goed idee...

[ Voor 18% gewijzigd door Jorizzz op 10-05-2021 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]

[...]

Weet niet precies wat je nu probeert te vertellen? Dit is toch gewoon bekend? Er is nooit gezegd dat er geen besmettingen meer optreden maar wel dat de klachten milder zijn dacht ik. Zoals in je quote dus:
Komt zeker vaker voor. In medewerkersstudie van ons ziekenhuis ook al meerdere doorbraakinfecties na 2 vaccinaties. Allemaal mild, maar wel wat klachten dus én hoge loads virus en kweekbaar, levensvatbaar virus. Dus maatregelen blijven echt nog belangrijk nu

[ Voor 6% gewijzigd door Ebayzo op 10-05-2021 09:57 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]

[...]

50% minder kans op doorgifte, zoals het uit een UK studie binnen huishoudens lijkt, is niet 0 maar wel van wezenlijke impact op de verspreiding. Zeker als de 'ontvanger' ook gevaccineerd is.

Niks nieuws dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
Is toch gewoon algemeen bekend? Wat is het punt wat je probeert te maken?

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ebayzo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:56:
[...]
Weet niet precies wat je nu probeert te vertellen? Dit is toch gewoon bekend? Er is nooit gezegd dat er geen besmettingen meer optreden maar wel dat de klachten milder zijn dacht ik. Zoals in je quote dus:

[...]
Het gaat mij om het genoemde dat gevaccineerden dus hoge loads aan virus bij zich kunnen hebben, waarmee potentieel dus een grote besmettingskans richting anderen aanwezig is.
MikeyMan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:56:
[...]

50% minder kans op doorgifte, zoals het uit een UK studie binnen huishoudens lijkt, is niet 0 maar wel van wezenlijke impact op de verspreiding.
Op welke studie over doorbraakinfecties waarbij de geinfecteerden hoge loads virus en kweekbaar, levensvatbaar virus hebben gaat het precies?
Zeker als de 'ontvanger' ook gevaccineerd is.
Dat scheelt zeker, maar als het zo is dat je als gevaccineerde nog steeds hoge loads aan virus hebt dan zou dat wel eens de reden kunnen zijn dat iedereen gevaccineerd moet worden.

Daarmee vervalt het argument 'Je doet het ook voor een ander'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:30
DutchCommando schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:09:
Deze categorie (ok <27) mag ook weer contact sporten uitoefenen, naast de binnen/buiten feestjes die denk ik door onder de 30 vaker worden bezocht dan er boven (naar het park gaan als de zon schijnt is makkelijker als je niet fulltime werkt, fulltime werken zit toch vaker in de 30+ categorie)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
Ik was net een beetje naar de actuele cijfers aan het kijken.

Wat me opviel was het NICE kliniek cijfer van 8 mei (afgelopen zaterdag dus).
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

Die staat nu op 95 bevestigd. Zonder "wordt nog aangevuld".
Als die zo blijft, dan is dat voor het eerst onder de 100 sinds 27 september 2020 !

(edit)

Helaas. Ook 8 mei wordt nog aangevuld en is weer net boven de 100 gekomen nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 10-05-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Dat scheelt zeker, maar als het zo is dat je als gevaccineerde nog steeds hoge loads aan virus hebt dan zou dat wel eens de reden kunnen zijn dat iedereen gevaccineerd moet worden.

Zoals de cijfers nu aangeven beschermt vaccinatie sowieso al 60-95% tegen besmetting, waarna je dus sowieso geen anderen meer kunt besmetten. Daarmee bescherm je een ander dus ook al flink. Voor de 5-40% die wel besmet kan raken is nog wat meer onduidelijk, maar ook daar lijken de studies de richting op te gaan dat het risico ieder geval een stuk minder is. Het risico van besmetting door gevaccineerden is dus zeker niet 0, maar wel veel lager dan bij niet gevaccineerden, dus dat lijkt mij wel een goed argument om het voor een ander te doen. Nog buiten het feit dat ik het ook gewoon lekker voor mijzelf zou doen ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Sorcerer8472 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:47:
Intussen zat ik even te kijken naar een wat langere periode van remote werken.
* t_captain werkt nu vanuit Zweden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]
[...]
Besmet en besmettelijk blijven verschillende dingen, het schiet niet op om het maar op de hoop te gooien en hopen dat de opmerkingen geldig blijven?

En wederom, een vaccinatie is geen star trek schild wat alle virusdeeltjes buiten je lichaam afschiet.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2021 10:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik snap overigens niet zo goed dat er bij de versoepelingen telkens een week vertraging tussen het besluit en uitvoering moet zitten. Niet dat ik vind dat ze nu alsnog voor deze week versoepelingen uit moeten doorvoeren, maar je kunt de beslissing voor de 18e toch beter gewoon de 17e nemen. Dat neemt niet weg dat je al vooruit kunt kijken, maar zoals het nu is lijkt het per definitie dat er een week tussen besluit en uitvoering moet zitten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Offtopic: Gevlogen neem ik aan? Een kennis van mij krijgt nog geen toestemming om door Denemarken heen te rijden en die heeft een eigen huisje in Zweden. of is het inmiddels met de auto mogelijk?
Mooi land, ben er vaak geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Woy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Zoals de cijfers nu aangeven beschermt vaccinatie sowieso al 60-95% tegen besmetting, waarna je dus sowieso geen anderen meer kunt besmetten.
Over welke cijfers heb je het precies? De vaccins verkleinen de kans om ziek te worden van het coronavirus met 80-95%, maar dat zegt niets over de kans om besmet te raken.
Dat je gevaccineerd bent, betekent dus niet dat je niet meer besmet kunt raken met het coronavirus, al zal je er hoogstwaarschijnlijk niet erg ziek van worden. De tweede vraag is dan: kun je, als je gevaccineerd bent maar toch besmet raakt, ook anderen besmetten?

Vandaag bleek in een tehuis voor dementerende ouderen in het Gelderse Wehl dat twaalf van de 29 bewoners positief getest zijn op het coronavirus, terwijl alle bewoners al zijn gevaccineerd. Alle besmette bewoners hadden slechts milde klachten, waaruit dus blijkt dat het vaccin werkt.

Maar deze uitbraak laat zien dat je het virus nog steeds kunt overdragen, ook al ben je gevaccineerd.
https://www.rtlnieuws.nl/...nderen-ziek-vaccin-corona
Daarmee bescherm je een ander dus ook al flink. Voor de 5-40% die wel besmet kan raken is nog wat meer onduidelijk, maar ook daar lijken de studies de richting op te gaan dat het risico ieder geval een stuk minder is. Het risico van besmetting door gevaccineerden is dus zeker niet 0, maar wel veel lager dan bij niet gevaccineerden, dus dat lijkt mij wel een goed argument om het voor een ander te doen.
Als gevaccineerden een 'hoge load' van virus dragen, in soortgelijke mate als ongevaccineerden, dan is de kans op besmetting door beiden toch even hoog :?

Sterker nog, als wij straks met de vaccinatie app de gevaccineerden ongetest toegang verlenen dan is de kans op besmetting door deze mensen met zo'n doorbraakinfectie erg hoog, iedereen op een festival zonder vaccinatie loopt dan kans besmet te raken (ik vermoed namelijk dat de regels best wat losser gehanteerd worden op zo'n green-screen festival).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
@Woy
Gezien vanuit de regeltechniek zijn vertragingen inderdaad erg lastig. Het cijfer waarop je stuurt (IC bezetting) heeft een vertraging van ~drie weken op nieuwe infecties. De meting en rapoortage van nieuwe infecties loopt een dag of 8 achter. En je bouwt ook nog een extra vertraging in de ffedback loop in.

Gevolg van al die vertragingen is dat je zeer sterk afhankelijk bent van voorspellende signalen.

Aan de andere kant, zowel ondernemers als handhavers hebben wat tijd nodig om in te regelen. Noodzakelijk kwaad zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Indoubt schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:20:
[...]

Offtopic: Gevlogen neem ik aan? Een kennis van mij krijgt nog geen toestemming om door Denemarken heen te rijden en die heeft een eigen huisje in Zweden. of is het inmiddels met de auto mogelijk?
Mooi land, ben er vaak geweest.
offtopic:
Je kunt ook met auto en boot om DK heen. DE is open voor doorreis (met negatieve antigeen- of PCR test). Ferry Rosctock-Trelleborg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Besmet en besmettelijk blijven verschillende dingen, het schiet niet op om het maar op de hoop te gooien en hopen dat de opmerkingen geldig blijven?

En wederom, een vaccinatie is geen star trek schild wat alle virusdeeltjes buiten je lichaam afschiet.
Hoe noem jij het als iemand hoge loads virus met kweekbaar, levensvatbaar virus bij zich draagt?

- Besmet
- Besmettelijk
- All of the above

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:23:
Aan de andere kant, zowel ondernemers als handhavers hebben wat tijd nodig om in te regelen. Noodzakelijk kwaad zou ik zeggen.
Maar dat snap ik dus niet zo goed. Het invoeren van regels kon ook meestal gewoon de volgende dag, en het afschalen van regels zal minder moeite kosten dan het invoeren. Het kan natuurlijk prima zijn dat een ondernemer niet meteen de volgende dag open kan, maar het is ook geen verplichting, hij mag prima een dag langer de strengere regels aanhouden ( Meestal gewoon dichtblijven dus ).

Ook voor handhavers is het alleen een stuk communicatie, die volgens mij ook geen week hoeft te duren, ook daar is het bij het invoeren een stuk lastiger.

Sowieso is in grote lijnen al lang duidelijk wat er moet gebeuren, dus dat kan ook allemaal prima voorbereid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Hoe noem jij het als iemand hoge loads virus met kweekbaar, levensvatbaar virus bij zich draagt?

- Besmet
- Besmettelijk
- All of the above
Besmet ieder geval, besmettelijk is een ander verhaal. De enige manier dat je een hoge mate van levensvatbaar virus bij je draagt is als je besmet bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Woy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Maar dat snap ik dus niet zo goed. Het invoeren van regels kon ook meestal gewoon de volgende dag, en het afschalen van regels zal minder moeite kosten dan het invoeren. Het kan natuurlijk prima zijn dat een ondernemer niet meteen de volgende dag open kan, maar het is ook geen verplichting, hij mag prima een dag langer de strengere regels aanhouden ( Meestal gewoon dichtblijven dus ).

Ook voor handhavers is het alleen een stuk communicatie, die volgens mij ook geen week hoeft te duren, ook daar is het bij het invoeren een stuk lastiger.

Sowieso is in grote lijnen al lang duidelijk wat er moet gebeuren, dus dat kan ook allemaal prima voorbereid worden.
Enkele dagen begrijp ik. Een week vind ik rijkelijk lang, gegeven dat een de vertraging niet "gratis" is. De performance van je regelsysteem wordt minder goed door alle vertragingen.

Wat betreft de keuze om deze week wel door te zetten met versoepelen, ik sta 100% achter die keuze.

Vorige week was te vroeg (zowel in IC instroom die nog de geprognosticeerde daling moest laten zien, als in het ontbreken van feedback van de gevolgen van de 1e ronde).

Nu is de tijd juist:

* We zitten met de R-waarde structureel onder de 1, en dalend.
* De IC opnames hebben inmiddels ook een nadrukkelijke daling ingezet (deels vanwege R<1 maar aanvullende door toenemende vaccinatie van IC risicogroepen). Ook in de bezetting is de daling begonnen,
* Effecten van versoepelen op 18-5 bereiken de IC instroom pas rond 2-6. De bezetting kan dus nog 3 weken dalen.
* Eerste zichtbare effecten van de eerste versoepelingen vallen niet tegen. Er lijkt wel een bijdrage aa R te zijn, maar niet meer dan enkele BP.
* Het voorgstelde pakket is redelijk low risk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Het gaat mij om het genoemde dat gevaccineerden dus hoge loads aan virus bij zich kunnen hebben, waarmee potentieel dus een grote besmettingskans richting anderen aanwezig is.

[...]

Op welke studie over doorbraakinfecties waarbij de geinfecteerden hoge loads virus en kweekbaar, levensvatbaar virus hebben gaat het precies?

[...]

https://www.gov.uk/govern...ransmission-by-up-to-half

En zo zijn er meer onderzoeken inmiddels.

Maar zoals vaker genoemd hier; wat wil je nou eigenlijk bereiken hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
Woy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:19:
Ik snap overigens niet zo goed dat er bij de versoepelingen telkens een week vertraging tussen het besluit en uitvoering moet zitten. Niet dat ik vind dat ze nu alsnog voor deze week versoepelingen uit moeten doorvoeren, maar je kunt de beslissing voor de 18e toch beter gewoon de 17e nemen. Dat neemt niet weg dat je al vooruit kunt kijken, maar zoals het nu is lijkt het per definitie dat er een week tussen besluit en uitvoering moet zitten.
Ik denk niet dat er perse een gedachte achter zit, volgens mij is er gewoon een bepaalde 'cadans' ontstaan in maart 2020 en houden we ons daar nog steeds aan.

In andere landen zie je hetzelfde gebeuren.

Niet dat ik het ermee eens ben, ik pleit al maanden voor veel meer flexibiliteit tenslotte. Maar het is ook niet zo dat ik er erg wakker van lig, soms hebben dingen ook gewoon tijd nodig.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:45:
[...]
Wat betreft de keuze om deze week wel door te zetten met versoepelen, ik sta 100% achter die keuze.
Ja, wat mij betreft ook hoor. Mijn opmerking ging ook niet zozeer op het wel/niet doorzetten van de versoepelen, maar alleen dat ik mij verbaas dat het bij design een week moet duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:24:
[...]

- Besmet
- Besmettelijk
- All of the above
Besmet en mogelijk besmettelijk.

Verder gaat mijn vraag meer over het feit dat je 3 ongerelateerde tweets in 1 post verpakt, en dan doet alsof daar een relatie tussen bestaat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:45:
[...]

* Effecten van versoepelen op 18-5 bereiken de IC instroom pas rond 2-6. De bezetting kan dus nog 3 weken dalen.
* Eerste zichtbare effecten van de eerste versoepelingen vallen niet tegen. Er lijkt wel een bijdrage aa R te zijn, maar niet meer dan enkele BP.
Er wordt ook nogal makkelijk vergeten dat we op 2 juni ongeveer 3 miljoen vaccins verder zijn (ik vergeet nu bewust even 1e/2e prik). Dat heeft een gigantisch effect op de R, dus al zou een versoepeling op 18 mei een opleving geven dan denk ik dat die volledig wordt weggedrukt door de vaccinaties.
* Het voorgstelde pakket is redelijk low risk.
Tot nu toe zijn eigenlijk alle pakketten dit. Enkel het openen van binnen evenementen (kroegen en feestjes) is iets wat spannend is, al het andere is amper noemenswaardig. Zeker omdat er aan diverse zaken nog een test gehangen lijkt te worden (al is dat ook nog niet zeker natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Drardollan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:04:
[...]
Niet dat ik het ermee eens ben, ik pleit al maanden voor veel meer flexibiliteit tenslotte. Maar het is ook niet zo dat ik er erg wakker van lig, soms hebben dingen ook gewoon tijd nodig.
Wakker liggen doe ik er ook zeker niet van, maar het toont een beetje het stroperige van het bestuur. Gelukkig gingen ze bij de meeste opschalingen ook niet een week wachten, maar juist dan zou ik de andere kant op ook verwachten, want die stap is IMHO makkelijker uit te voeren. Door er een week mee te wachten heb je of nog niet de juiste informatie, of je houdt maatregelen te lang in stand.

Juist met het hele verhaal dat ze allemaal zo snel mogelijk weer willen met testen, vind ik zo'n week dan een beetje als verloren tijd voelen.

Sowieso zit er natuurlijk al een flinke tijd in de besluitvorming ingebouwd. Vrijdag komt het OMT met een advies, zondag gaan ze in het catshuis overleggen, maandag komen de veiligheidsregio's bij elkaar, en dinsdag besluit het kabinet. En dat is wel logisch, want je moet met een hoop partijen om tafel, die week erna zie ik minder reden toe.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 10-05-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Besmet en mogelijk besmettelijk.

Verder gaat mijn vraag meer over het feit dat je 3 ongerelateerde tweets in 1 post verpakt, en dan doet alsof daar een relatie tussen bestaat.
Wat klets je nou over ongerelateerde tweets? Het is één twitter thread waar ik (zonder knippen) vraag, vervolgvraag en antwoord van een medicus bij het Erasmus MC uit pik.

Het is mijns inziens erg interessant dat er sprake is van doorbraakinfecties (infectie na volledige vaccinatie) waarbij de virusload in de geinfecteerde hoog en kweekbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Woy schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Wakker liggen doe ik er ook zeker niet van, maar het toont een beetje het stroperige van het bestuur. Gelukkig gingen ze bij de meeste opschalingen ook niet een week wachten, maar juist dan zou ik de andere kant op ook verwachten, want die stap is IMHO makkelijker uit te voeren. Door er een week mee te wachten heb je of nog niet de juiste informatie, of je houdt maatregelen te lang in stand.

Juist met het hele verhaal dat ze allemaal zo snel mogelijk weer willen met testen, vind ik zo'n week dan een beetje als verloren tijd voelen.
Dat speelt al sinds ik het voor het eerst benoemde in ik meen oktober 2020. Het is allemaal veel te statisch en te stroperig, we hebben ontzettend veel tijd en dus geld verloren met enkel het domme verzwaren wat gedaan is (we weten allemaal nog de gesloten bieb als extra verzwaring van de verzwaring toch?).

Wat dat betreft is het bijvoorbeeld in Duitsland een stuk beter opgezet. Mijn bekenden in Duitsland kunnen per dag ongeveer zien wat er wel of niet mogelijk is. Bij X besmettingen per 100.000 inwoners van een deelstaat zijn dingen open, open met een negatieve test of dicht. Zo konden ze 2 weken terug enkel naar de kapper met een negatieve test en deze week kunnen ze gewoon gaan.

Ik zou erg blij zijn als we flexibeler zouden zijn en meer individueel naar maatregelen zouden kijken. Waarom alles in pakketten moet zoals nu begrijp ik nog steeds geen snars van. Bij het sluiten wel, want dan trap je op de noodrem, maar bij het openen...

Maar wees eens eerlijk, heb je in de politiek iets ooit snel zien gaan? In het algemeen bedoel ik dan. Het is altijd stroperig en traag en iedereen moet er nog iets van vinden in de kamer.
Sowieso zit er natuurlijk al een flinke tijd in de besluitvorming ingebouwd. Vrijdag komt het OMT met een advies, zondag gaan ze in het catshuis overleggen, maandag komen de veiligheidsregio's bij elkaar, en dinsdag besluit het kabinet. En dat is wel logisch, want je moet met een hoop partijen om tafel, die week erna zie ik minder reden toe.
Die flow vind ik ook wel te billijken, het is niet dat Hugo en Mark zelfstandig op dinsdagmiddag om 15:00 besluiten wat er wel en niet kan. Het moet langs een paar poppetjes getrokken worden om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ik vind het eerlijk gezegd best snel van vrijdag tot dinsdag een besluit nemen en dit communiceren.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 10-05-2021 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Ik vind die week tijd tussen besluit en uitvoering nog niet zo gek. Het geeft alle partijen de tijd om zich aan te passen (moet ook in paar dagen kunnen ja). Het geeft de bevolking een houvast. Iets om naar uit te kijken en om evt. iets te plannen. En je hebt een week extra met minder verspreiding, voor zover de maatregelen die versoepelt worden veel effect thebben op de verspreiding. Ik denk dat dit laatste wel meespeelt omdat ze dit jaar veel meer dan vorig jaar al voorsorteren op "verwachtte daling" in plaats van dat die echt al is ingezet.

Win win op veel vlakken. 1 dag vooraf is wat mij betreft te kort. Meteen het weekend erna als ingangsdatum pakken durven ze waarschijnlijk niet aan omdat in het weekend vaak toch wat meer contacten/reisbewegingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:58:
[...]

https://www.gov.uk/govern...ransmission-by-up-to-half

En zo zijn er meer onderzoeken inmiddels.

Vaccinatie heeft een effect op je immuunsysteem. Het triggert productie van antistoffen tegen coronavirussen. Afhankelijk van de hoeveelheid die je daarvan aanmaakt, kan het voldoende zijn om (vrijwel) alle virussen te denaturaliseren of slechts een deel daarvan. E.e.a. ook afhankelijk van de mate van blootstelling en de mutaties van het virus.

In het ene geval zul je niemand meer besmetten. In het tweede geval zul je nog wel besmettelijk kunnen worden (maar: minder, en wellicht langzamer). Hoe dan ook, het heeft een invloed op de R-waarde.

Het effect lijkt sterk afhankelijk van de leeftijd van de gevaccineerde. In verpleeghuizen zag ik de R-waarde met omstreeks 32% dalen. Andere studies vinden in de middengeneratie veel hogere getallen (tot 90% in Amerikaans onderzoek, en ook een fors getal in het UK onderzoek op het effect van 1 gevaccineerde per gezin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik heb het onderzoek niet helemaal doorgelezen, maar op pagina 1 staat dus al dat niet duidelijk is of doorbraakinfecties de transmissie (besmettelijkheid) verminderen.
While fewer cases will reduce disease burden, it is
not yet clear whether these vaccinations will also reduce transmission in the minority who
have been vaccinated but develop post-vaccination infection.
https://khub.net/document...b25a8122a?t=1619601878136
Het is gewoon ontopic, is daar iets op tegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:20

The Legend

*Plop*

IC opnames van 9 mei staan nu op 31 vs 68 een week daarvoor. Daling lijkt dus nu nadrukkelijk en bestendig ingezet *O*

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Drardollan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Er wordt ook nogal makkelijk vergeten dat we op 2 juni ongeveer 3 miljoen vaccins verder zijn (ik vergeet nu bewust even 1e/2e prik). Dat heeft een gigantisch effect op de R, dus al zou een versoepeling op 18 mei een opleving geven dan denk ik dat die volledig wordt weggedrukt door de vaccinaties.

[...]
Met 1 kanttekening, en dat is wederom de vertraging. Op infectiedatum 18-5 heb je baat bij alle vaccins die zijn gezet tot ongeveer 4-5. Op IC opnamedatum 2-6 idem.

Maar dan nog er zijn twee redenen waarom we niet al te bang hoeven te zijn om met de R-waarde 1.0 aan te raken:

* R heeft een nadrukkelijke downtrend vanwege toenemende immunisatiegraad. Zit je deze week op 1.03, dan ben je volgende week alweer onder de 1 gezakt.
* Kiemsurveillance suggereert geen (snelle) verdringing van de Engelse mutant door weer meer besmettelijke types. Alleen de P1 variant lijkt iets besmettelijker, maar dat is in de orde van 10%. Door drie a vier weken lang pas op de plaats te maken heb je dat al geneutraliseerd. En omdat het slechts ~10% is, gaat die verdringing ook niet heel snel. We hebben dus een vrij lange periode waarbinnen we de versoepelingen met die 3 of 4 weken kunnen oprekken.
* Toenemende vaccinatie zorgt voor een daling op de IC instroom, bovenop het effect via de R-waarde. Ook bij gelijkblijvende aantallen nieuwe besmettingen, zal de IC instroom teruglopen omdat steeds meer mensen zijn beschermd en dus minder ziek zullen worden / veel minder kans op IC opname. Dat effect lijkt momenteel rond de 4% per week te zitten, naar moet de komende 2 weken gaan versnellen richting de 6% per week (prikken komen gaandeweg in groepe terecht met hogere IC-risico's).

Stel dat we een inschattingsfout maken en R naar 1.1 springt. Dan stijgen de IC opnames met pakweg 5% gedurende 1 week. De week daarop zullen ze naar verwachting alweer enkele procenten dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Vaccinatie heeft een effect op je immuunsysteem. Het triggert productie van antistoffen tegen coronavirussen. Afhankelijk van de hoeveelheid die je daarvan aanmaakt, kan het voldoende zijn om (vrijwel) alle virussen te denaturaliseren of slechts een deel daarvan. E.e.a. ook afhankelijk van de mate van blootstelling en de mutaties van het virus.

In het ene geval zul je niemand meer besmetten. In het tweede geval zul je nog wel besmettelijk kunnen worden (maar: minder, en wellicht langzamer). Hoe dan ook, het heeft een invloed op de R-waarde.

Het effect lijkt sterk afhankelijk van de leeftijd van de gevaccineerde. In verpleeghuizen zag ik de R-waarde met omstreeks 32% dalen. Andere studies vinden in de middengeneratie veel hogere getallen (tot 90% in Amerikaans onderzoek, en ook een fors getal in het UK onderzoek op het effect van 1 gevaccineerde per gezin).
Duidelijk, echter vind ik het wel tricky als nu blijkt dat er bij doorbraakinfecties geconstateerd is dat de virusload hoog is.

Dan krijg je in combinatie met het vaccinatie- en testpaspoort welke toegang geeft tot evenementen en andere zaken een interessante combinatie. Gevaccineerden die toegang hebben (en dus ongetest naar binnen mogen) die mogelijk het virus ook nog eens verspreiden naar de geteste (niet gevaccineerde) bezoekersgroep.

Dat is een hele andere situatie als gevaccineerden die het virus uit zichzelf al denaturaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

Sorcerer8472

Mens sana?

t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Bij familie o.i.d. of co-working + Airbnb/hotel?

Veel landen waar ik naar kijk zijn ontoegankelijk of vereisen een thuisquarantaine of hotelquarantaine van 10-14 dagen. Een deel van Midden-Amerika en bijv. Mexico lijken toegankelijker te zijn met ook relatief weinig covid-cases, minder dan NL ook. Naar Scandinavië had ik nog niet echt gekeken o.a. omdat ik wat warmers zocht maar ook vanwege de kosten.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb het onderzoek niet helemaal doorgelezen, maar op pagina 1 staat dus al dat niet duidelijk is of doorbraakinfecties de transmissie (besmettelijkheid) verminderen.

[...]

https://khub.net/document...b25a8122a?t=1619601878136

[...]

Het is gewoon ontopic, is daar iets op tegen?
Je beantwoordt de vraag niet; wat probeer je te zeggen/bereiken?

Het lijkt erop, maar dat kan mijn interpretatie zijn, dat je de waarde van vaccinatie probeert te bagetelliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
The Legend schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:24:
IC opnames van 9 mei staan nu op 31 vs 68 een week daarvoor. Daling lijkt dus nu nadrukkelijk en bestendig ingezet *O*
waar zie je deze nieuwe cijfers? Ik zie op NICE alleen:

Totaal aantal (bewezen en verdachte) COVID-19 IC-patiënten vandaag: 761
Totaal aantal bewezen of verdachte COVID-19 patiënten op de verpleegafdelingen op dit moment: 1620

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Je beantwoordt de vraag niet; wat probeer je te bereiken?

Het lijkt erop, maar dat kan mijn interpretatie zijn, dat je de waarde van vaccinatie probeert te bagetelliseren.
Ik belicht een kant die ik voorheen nog niet zo op het netvlies had. Hierbij ben ik benieuwd naar de mening van ieder ander.
Dat heeft niets te maken met bagatalliseren maar met inzoomen op een aspect wat mijns inziens nog weinig aandacht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Ik belicht een kant die ik voorheen nog niet zo op het netvlies had. Hierbij ben ik benieuwd naar de mening van ieder ander.
Dat heeft niets te maken met bagatalliseren maar met inzoomen op een aspect wat mijns inziens nog weinig aandacht krijgt.
Ok, fair enough.

Maar waarom denk je dat 'dit' (?) weinig aandacht krijgt?

Er is altijd gezegd dat nog niet bekend was of het ook verspreiding tegenhoudt. Dit lijkt nu wel het geval te zijn. Lijkt me juist iets om te vieren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
crimby schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:29:
[...]

waar zie je deze nieuwe cijfers? Ik zie op NICE alleen:

Totaal aantal (bewezen en verdachte) COVID-19 IC-patiënten vandaag: 761
Totaal aantal bewezen of verdachte COVID-19 patiënten op de verpleegafdelingen op dit moment: 1620
Bij NICE kan je in de grafiek per dag met je muis over de balkjes gaan om de dagwaardes te zien. De laatste dagen kunnen nog wel wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Wat klets je nou over ongerelateerde tweets? Het is één twitter thread waar ik (zonder knippen) vraag, vervolgvraag en antwoord van een medicus bij het Erasmus MC uit pik.

Het is mijns inziens erg interessant dat er sprake is van doorbraakinfecties (infectie na volledige vaccinatie) waarbij de virusload in de geinfecteerde hoog en kweekbaar is.
Er staat een vraag:
Waar kan een infectie na 2 vaccinaties gemeld worden
Antwoord1:
Lareb, want het is een bijwerking van het vaccin
Antwoord2:
Offtopic ervaring van iemand uit het ziekenhuis die wel eens een geïnfecteerde na 2 vaccinaties met symtomen heeft gezien.

van antwoord2 is inderdaad bekend dat het kan gebeuren, alleen bij gevaccineerde mensen is het een stuk minder voorkomend dan bij niet-gevaccineerde mensen.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2021 11:37 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
t_captain schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Met 1 kanttekening, en dat is wederom de vertraging. Op infectiedatum 18-5 heb je baat bij alle vaccins die zijn gezet tot ongeveer 4-5. Op IC opnamedatum 2-6 idem.
Klopt, al moet je dat liefst nog iets verder nuanceren. De prikken van 4-5 hebben al een (minimaal) effect vanaf 5-5. Het opbouwen van de volledige bescherming die een prik kan bereiken duurt 2 tot 3 weken, maar het kan goed zijn dat je 24 uur na de prik al net voldoende beschermd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Bij NICE kan je in de grafiek per dag met je muis over de balkjes gaan om de dagwaardes te zien. De laatste dagen kunnen nog wel wijzigen.
Check! er staat wel bij dat het nog aangevuld wordt en zie meteen dat de teller vandaag al op 9 staat. Beter blijven ze nu weg bij die PC 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Duidelijk, echter vind ik het wel tricky als nu blijkt dat er bij doorbraakinfecties geconstateerd is dat de virusload hoog is.
Ik vind dat ook zorgelijk. We hebben internationaal onderzoek nodig naar deze gevallen. Werkt het vaccin bij deze patienten? Hoe herken je een werkende vs. een niet-werkend vaccinatie? Is er sprake van een resistente mutatie?
Dan krijg je in combinatie met het vaccinatie- en testpaspoort welke toegang geeft tot evenementen en andere zaken een interessante combinatie. Gevaccineerden die toegang hebben (en dus ongetest naar binnen mogen) die mogelijk het virus ook nog eens verspreiden naar de geteste (niet gevaccineerde) bezoekersgroep.
Dit is een van de vele redenen waarom een vaccinatiepaspoort geen goed idee is. Een epidemie is een collectief probleem en kun je eigenlijk niet met een individuele benadering oplossen.

Stel dat vaccinatie voor 5% van de mensen niet echt werkt. Die je die 5% wel het gevoel van veiligheid geeft en een groene kwart waarmee ze overal binnen komen, ook op plekken waar niet-gevaccinerden met een testbewijs samenkomen. Slecht idee :)

Collectief is het wel op te lossen. Als je een flinke meerderheid van de mensen vaccineert, dan zullen die 5% ineffectieve vaccinaties (samen met een niet geprikte minderheid) geen grote uitbraken meer kunnen veroorzaken. Ik vind dat we onze ogen veel meer op dat einddoel moeten houden. Niemand vraagt ooit of je wel je BMR prik hebt gehad. Omdat er genoeg mensen tegen polio zijn ingeent zijn we allemaal veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
The Legend schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:24:
Het is te kort dag om die conclusie te trekken. Zeker na het weekend heb je nog 2 dagen een serieuze aanvulling, al verwacht ik niet dat we in de buurt van die 68 gaan komen hoor. Ik schat dat het er misschien nog 10-15 zullen zijn voor 9 mei.

Maar zowel op de verpleeg als op de IC zie je al dagen een aardige daling. Als de instroom nu ook eindelijk onder de 200 blijft en richting de 100 zakt dan ga je binnenkort echt een grote uitstroom zien. Vanaf komende week zou die omhoog moeten gaan omdat we 2 a 3 weken geleden echt een giga instroom hadden (richting de 400).

[ Voor 25% gewijzigd door Drardollan op 10-05-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Ok, fair enough.

Maar waarom denk je dat 'dit' (?) weinig aandacht krijgt?

Er is altijd gezegd dat nog niet bekend was of het ook verspreiding tegenhoudt. Dit lijkt nu wel het geval te zijn. Lijkt me juist iets om te vieren toch?
Uit het genoemde onderzoek wat jij aanhaalde blijkt dus juist niet dat mensen met een doorbraakinfectie nog besmettelijk zijn. Gezien er op het Erasmus MC al meerdere gevallen zijn onder de medewerkers is het ook niet iets theoretisch.

Ik hoop dat snel duidelijk wordt of deze groep ook besmettelijk gezien de geconstateerde hoge load virus, gezien dit toch wel consequenties zal hebben voor het 'terug naar normaal' gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Er staat een vraag:
Waar kan een infectie na 2 vaccinaties gemeld worden
Antwoord1:
Lareb, want het is een bijwerking van het vaccin
Antwoord2:
Offtopic ervaring van iemand uit het ziekenhuis die wel eens een geïnfecteerde na 2 vaccinaties met symtomen heeft gezien.

van antwoord2 is inderdaad bekend dat het kan gebeuren, alleen bij gevaccineerde mensen is het een stuk minder voorkomend dan bij niet-gevaccineerde mensen.
Je mist blijkbaar een deel van de woorden in de tweets.

Vraag:Waar kan een infectie na 2 vaccinaties gemeld worden
Antwoord: Bijv. lareb.
Vraag: Ben wel benieuwd of dit vaker voorkomt...

Antwoord:
Ja komt vaker voor (meerdere keren binnen 1 ziekenhuis) met hoge load virus. Dus maatregelen blijven echt belangrijk nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:20

The Legend

*Plop*

Drardollan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Het is te kort dag om die conclusie te trekken. Zeker na het weekend heb je nog 2 dagen een serieuze aanvulling, al verwacht ik niet dat we in de buurt van die 68 gaan komen hoor. Ik schat dat het er misschien nog 10-15 zullen zijn voor 9 mei.
Dat klopt, maar zelfs met die toevoeging is er sprake van een bestendige daling. Overigens staat 8 mei nu op 34, dus het is ook wat wishfull thinking :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-10 07:10

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:15:
Ik vind die week tijd tussen besluit en uitvoering nog niet zo gek. Het geeft alle partijen de tijd om zich aan te passen (moet ook in paar dagen kunnen ja). Het geeft de bevolking een houvast. Iets om naar uit te kijken en om evt. iets te plannen. En je hebt een week extra met minder verspreiding, voor zover de maatregelen die versoepelt worden veel effect thebben op de verspreiding. Ik denk dat dit laatste wel meespeelt omdat ze dit jaar veel meer dan vorig jaar al voorsorteren op "verwachtte daling" in plaats van dat die echt al is ingezet.

Win win op veel vlakken. 1 dag vooraf is wat mij betreft te kort. Meteen het weekend erna als ingangsdatum pakken durven ze waarschijnlijk niet aan omdat in het weekend vaak toch wat meer contacten/reisbewegingen zijn.
Inderdaad, je wilt geen "Belgische toestanden" waarbij op vrijdag word besloten dat plexiglas schermen op terrassen toch niet de 1,5 meter regel opheffen maar dat het vervolgens wordt gedoogd om discussies / ruzies met handhavers te vermijden..... :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Sorcerer8472 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Bij familie o.i.d. of co-working + Airbnb/hotel?

Veel landen waar ik naar kijk zijn ontoegankelijk of vereisen een thuisquarantaine of hotelquarantaine van 10-14 dagen. Een deel van Midden-Amerika en bijv. Mexico lijken toegankelijker te zijn met ook relatief weinig covid-cases, minder dan NL ook. Naar Scandinavië had ik nog niet echt gekeken o.a. omdat ik wat warmers zocht maar ook vanwege de kosten.
offtopic:
AirBNB. Weinig landen hebben zoveel vakantiehuisjes als Zweden. En dan niet van de soort die we in NL op bungalowparken hebben staan, gewoon hele huizen.

Covid is hier in aantallen vergelijkbaar met thuis. Waarbij een stukje relatieve veiligheid ontstaat doordat je wat minder onder de mensen bent. Thuis kwam er nog wel eens bezoek. Die willen ook wel hierheen komen, maar 1000 kilometer rijden vinden ze wat te ver :)

Opmerkelijk is dat er hier sprake lijkt te zijn van enerzijds meer respect voor persoonlijke ruimte (1.5 meter? we doen gewoon 3 meter waar het kan). Maar aan de andere kant is er wat minder angst te voelen. In NL staan mensen bij wijze van spreken op met corona in hun hoofd en gaan ze naar bed met corona in hun hoofd. Hier is het wat meer "business as usual". Ik vind het wel prettig. Winkels hebben een limiet van aantal gelijktijdige klanten, hele drukke plekken zoals zwembaden, nachtclubs en pretparken zijn dicht, maar je kunt bijvoorbeeld wel een keer uit eten.

Ook de ontvangst vind ik heel prettig. Mensen tonen belangstelling als ze erachter komen dat je niet "van hier" komt. Waar kom je vandaan, hoe is het daar? Stukje medelijden ook wel, want in de ogen van een Zweed is Europa totalitair geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Wolly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Uit het genoemde onderzoek wat jij aanhaalde blijkt dus juist niet dat mensen met een doorbraakinfectie nog besmettelijk zijn. Gezien er op het Erasmus MC al meerdere gevallen zijn onder de medewerkers is het ook niet iets theoretisch.

Ik hoop dat snel duidelijk wordt of deze groep ook besmettelijk gezien de geconstateerde hoge load virus, gezien dit toch wel consequenties zal hebben voor het 'terug naar normaal' gaan.
Wat is een doorbraakinfectie ?

Wat mij betreft is het heel simpel. Vaccinaties geven een X % effectiviteit. Dus de theorie is dat er dan nog 100-X % van de gevaccineerde mensen positief kunnen testen op corona.
Hebben die mensen dan pech, of een "doorbraakinfectie" ? Ik denk het eerste.

Of gevacinneerde mensen die positief testen net zo besmettelijk zijn als niet gevaccineerde, is volgens mij nog wel iets dat in de gaten gehouden wordt. En als ik het me goed herinner waren de eerste tekenen goed. Gevaccineerde mensen zouden minder virus doorgeven. Maar ook hier zullen vast uitzonderingen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
The Legend schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Dat klopt, maar zelfs met die toevoeging is er sprake van een bestendige daling. Overigens staat 8 mei nu op 34, dus het is ook wat wishfull thinking :p
Bij 9 en 10 mei staat duidelijk dat het nog aangevuld moet worden, maar 8 mei zou dan definitief moeten zijn? Op 8 mei staat ie op 34 tov 44 de dag ervoor. Opzich niet gek toch?

Edit: hetzelfde geldt eigenlijk voor de ziekenhuisopnames (kliniek)

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 10-05-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Wat is een doorbraakinfectie ?
Hoe ik het begrijp is dat een coronabesmetting ondanks twee vaccinaties.
Wat mij betreft is het heel simpel. Vaccinaties geven een X % effectiviteit. Dus de theorie is dat er dan nog 100-X % van de gevaccineerde mensen positief kunnen testen op corona.
Hebben die mensen dan pech, of een "doorbraakinfectie" ? Ik denk het eerste.
Pech en doorbraakinfectie.
Of gevacinneerde mensen die positief testen net zo besmettelijk zijn als niet gevaccineerde, is volgens mij nog wel iets dat in de gaten gehouden wordt. En als ik het me goed herinner waren de eerste tekenen goed. Gevaccineerde mensen zouden minder virus doorgeven. Maar ook hier zullen vast uitzonderingen zijn...
Het antwoord van de medicus bij het Erasmus MC stemt mij minder hoopvol. Meerdere medewerkers die na vaccinatie besmet zijn geraakt, allemaal mild maar wel wat klachten en hoge loads virus en kweekbaar, levensvatbaar virus.

De toekomst zal uitwijzen of die hoge loads virus ook tot besmettingen zullen leiden, het zal natuurlijk niet helpen als je de gevaccineerden meer vrijheid teruggeeft zonder verdere testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

[...]

In de UK merken ze dat de besmettingsgraad wel degelijk lager ligt, maar zoals je nu opmerkt is dat dus niet een simpele "virusload door de helft", net zo min dat het betekend dat als je 10 man in een kamer gooit, COVID in de ruimte pompt er exact 50% van de mensen ziek uitkomt). Het verschilt per geval.

Maar geaccumuleerd is er wel een significante impact op R, dus ja, je doet het wel degelijk "ook voor een ander".
Pagina: 1 ... 128 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.