• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:34
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:58:
[...]

`
En realiseer je nu eens dat voor veel mensen die 'fun' ook hun werkplek is. Die biertjes moeten ook getapt worden en de achtbaan moet bediend worden. Theatervoorstellingen en concerten gaan ook erg moeilijk als je op het toneel 1,5 meter moet blijven verplichten.

Dan kun je twee dingen doen: óf voor al die werkplekken tests verplichten óf iedereen die daar werkt uitzonderen van de testsamenleving.

In het eerste geval kom je toch best in de knoei met grondrechten en in het andere geval sluit je niet uit dat werknemers elkaar of andere bezoekers besmetten.
Hoewel ik zeer regelmatig naar stadions, pretparken en theater ga zie ik dit niet als "elementaire" behoeftes.

De huidige opzet van de nieuwe wet gaat er voor zorgen dat deze "fun" doorgang kan vinden. Dat dit betekent dat personeel zich, net als de bezoekers, moet laten testen danwel een vaccinatiebewijs moet hebben dat is dan maar zo. Als je er niet aan mee wil werken ivm een, in mijn ogen zinloze argument van grondrechten, dan blijf je lekker dicht toch? Niemand verplicht je om open te gaan.

Het komt op mij allemaal weer zo zeurderig over. Bijvoorbeeld een concert, die hebben al tig regels waaraan ze moeten voldoen. Nooduitgangen, routes voor hulpverleners, voldoende WC's, beveiliging en weet ik wat meer. Dan kan je moeilijk doen over een test/vaccinatiebewijs meer of minder, maar als dat het verschil is tussen wel en geen evenement, dan is de keuze toch eenvoudig?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
Soccer98 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:56:
[...]

Maakt het niet opeens prima. Dat soort zaken horen normaal te zijn en niet afhankelijk te zijn van een test, naar mijn mening.
Wat mij betreft ook.

Maar wat mij betreft zouden er ook geen vrouwen verkracht moeten worden, kinderen mishandeld of Corona zijn om maar wat te noemen.

Dat is nu eenmaal niet de realiteit, daar kan je je tegen verzetten. Maar wat lost het op?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Hoewel ik ook absoluut geen voorstander ben van een testsamenleving zie ik ondertussen wel in dat dit de enige manier is om hier snel uit te komen. Het alternatief is dat we nog maanden met serieuze beperkingen zitten, deze oplossing kan er voor zorgen dat we maanden eerder los kunnen. Hiermee kunnen we met name de evenementen en horeca weer herstellen.
Ik ben niet perse tegenstander van tijdelijk testen voor bepaalde evenemnten, maar ik vind wel dat er vanuit de overheid iets duidelijk aangegeven mag worden hoe ze het precies zien, en een verantwoording van hoe ze de kosten/baten zien.

Daarbovenop vind ik dat het testen sowieso gratis moet zijn zolang niet iedereen de mogelijkheid heeft gehad om volledig gevaccineerd te worden. Immers wordt de volgorde van vaccineren bepaald door solidariteit, dan vind ik het niet rechtvaardig om de mensen die solidair (moeten) zijn alsnog op te zadelen met de kosten.

Daarbij heb ik ook wel mijn twijfels waar ze het in willen zetten ( Al blijven ze daar wel een beetje vaag over, de ene keer hebben ze het over terassen, dan weer over grote evenement ). Maar neem nou het voorbeeld van het terras. Het is niet zo zwart/wit dat het open met testen of dicht is. Testen zou bijvoorbeeld de capaciteit kunnen verdubbelen. Ik vraag mij ten zeerste af of dat financieel positief uitkomt voor de maatschappij als geheel, zeker als je bij de kosten ook het ongemak van ver voorruit moeten plannen voor iets wat je normaal spontaan doet. De horeca is er zelf ook niet zo heel positief over, want het zou zomaar kunnen zorgen dat je uiteindelijk minder mensen op je terras hebt op normale dagen, door lage bereidheid om voor dit soort dingen te laten testen.

Voor dingen als festivals, of grotere bijeenkomsten zoals beurzen zie ik wel dat het positief uit kan pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 07-05-2021 09:21 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Drardollan
t_captain schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:16:
[...]

En mensen voor wie de test te duur is.

Een rijker stel gaat een avond uit. Restaurant, theater, grand cafe, taxi. 250 euro. De impact van 2 eigen bijdragen voor toeganstests op de totale rekening is klein.

Een armer stel wil dezelfde avond naar de stad. Bioscoop, wandeling in het stadspark, drankje. 40 euro. Deze avond wordt relatief heel wat duurder.

Dat is IMHO wel degelijk een tweedeling. Overigens hebben we nu ook deze tweedeling. 's avonds uit eten is alleen beschikbaar samen met een coronatest, vliegticket en hotel. Je kunt bijvoorbeeld in Stockhholm uit eten.

Natuurlijk is dat momenteel meer een "1% privilege". Het aparte is dat een tweedeling schrijnender lijkt te worden naarmate de grens dichter naar modaal gaat.
De test is vooralsnog gratis. Dus geen argument.

Binnen nu en zeg 8 weken kan je dat overigens oplossen met een gratis prikje.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:04
Het alternatief is dat we nog maanden met serieuze beperkingen zitten, deze oplossing kan er voor zorgen dat we maanden eerder los kunnen. Hiermee kunnen we met name de evenementen en horeca weer herstellen.
Voordat deze testsamenleving goed en wel is opgetuigd is de zomer voorbij, dan is als het goed is heel Nederland gevaccineerd en is de situatie in de zorg genormaliseerd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-10 17:29
Gratis: omdat de tweede kamer dat wilde. De minister loopt voortdurend te drukken naar een eigen bijdrage. Ik ben blij dat de kamer tegengas geeft.

@Woy verwoordt het goed. Solidariteit van jongere naar oudere mensen door ze te laten voorgaan met vaccineren. Dan ook solidariteit de andere kant op dat tests gratis zijn voor wie de prik nog niet heeft gehad.

• Drardollan
Woy schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Ik ben niet perse tegenstander van tijdelijk testen voor bepaalde evenemnten, maar ik vind wel dat er vanuit de overheid iets duidelijk aangegeven mag worden hoe ze het precies zien, en een verantwoording van hoe ze de kosten/baten zien.
Dat is absoluut een probleem, de hele communicatie de afgelopen 14 maanden is om te janken. Daar kan je dit weer bij optellen.
Daarbovenop vind ik dat het testen sowieso gratis moet zijn zolang niet iedereen de mogelijkheid heeft gehad om volledig gevaccineerd te worden. Immers wordt de volgorde van vaccineren bepaald door solidariteit, dan vind ik het niet rechtvaardig om de mensen die solidair (moeten) zijn alsnog op te zadelen met de kosten.
Dat is ook het geval, in ieder geval voorlopig is het gratis. Over ongeveer 8 weken zal iedereen prik aangeboden hebben gekregen, wie weet veranderd het dan.
Daarbij heb ik ook wel mijn twijfels waar ze het in willen zetten ( Al blijven ze daar wel een beetje vaag over, de ene keer hebben ze het over terassen, dan weer over grote evenement ). Maar neem nou het voorbeeld van het terras. Het is niet zo zwart/wit dat het open met testen of dicht is. Testen zou bijvoorbeeld de capaciteit kunnen verdubbelen. Ik vraag mij ten zeerste af of dat financieel positief uitkomt voor de maatschappij als geheel, zeker als je bij de kosten ook het ongemak van ver voorruit moeten plannen voor iets wat je normaal spontaan doet.

Voor dingen als festivals, of grotere bijeenkomsten zoals beurzen zie ik wel dat het positief uit kan pakken.
Ik denk dat je het niet moet inzetten voor dingen als een terras of winkel. Helemaal mee eens.

Overigens heb ik familie in Duitsland en die moeten geregeld (het ligt aan het aantal besmettingen per 100.000 bewoners van de "provincie") negatieve testbewijzen tonen voor zaken als de bouwmarkt en kapper. Dat is een veel grotere impact dan waar er hier over gesproken wordt.

• t_captain
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Voordat deze testsamenleving goed en wel is opgetuigd is de zomer voorbij, dan is als het goed is heel Nederland gevaccineerd en is de situatie in de zorg genormaliseerd.
Naar alle waarschijnlijkheid.

De enige reden waardoor ik mijn (tijdelijke, zeer kritische) steun geef aan het concept van testsamenleving, is dat er een bepaalde onzekerheid in de lucht hangt. Een vaccin-resistente stam van het virus kan onz zomaar 6-12 maanden terugzetten in de tijd.

Gelukkig zie ik tot nu toe geen indicaties in de kiemsurveillance, maar we moeten wel voorbereid zijn op het scenario.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

henkzelf schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:13:
[...]

Blush. We gaan het zien maar je corrigeert me terecht want mij plaatje laat een 7-daags gemiddelde zien. Miste ik even ook omdat vergelijkbare IC en ziekenhuis opname grafieken wel de dag getallen laten zien met extra een 7-daags gemiddelde lijn er over heen. En omdat er in de pers al een week geroepen wordt over meer jongere patiënten in het zkh en die aanwas in absolute getallen zie ik (nog lang niet?) ook niet op het dashboard.
In je eigen plaatje was het ook wel te zien, vlak voor het grijze vlak maakt de 20-29 ineens een harde knik omhoog, terwijl de andere lijn gewoon door daalt :)

Maar dat is ook al geland zie ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkIfvCZsxRuaPtenKdMhejkAj7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cCCDznrDhVwipkaSSNvcT4G0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 07-05-2021 09:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Drardollan
t_captain schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:21:
Gratis: omdat de tweede kamer dat wilde. De minister loopt voortdurend te drukken naar een eigen bijdrage. Ik ben blij dat de kamer tegengas geeft.
Ik ben zeer blij dat onze democratische samenleving naar behoren functioneert. Dit is, mijn inziens, precies hoe het moet gaan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Hoewel ik zeer regelmatig naar stadions, pretparken en theater ga zie ik dit niet als "elementaire" behoeftes.

De huidige opzet van de nieuwe wet gaat er voor zorgen dat deze "fun" doorgang kan vinden. Dat dit betekent dat personeel zich, net als de bezoekers, moet laten testen danwel een vaccinatiebewijs moet hebben dat is dan maar zo. Als je er niet aan mee wil werken ivm een, in mijn ogen zinloze argument van grondrechten, dan blijf je lekker dicht toch? Niemand verplicht je om open te gaan.
Personeel hoeft zich niet te laten testen noch een bewijs van vaccinatie te laten zien, is dat met deze wet ook gewijzigd?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Kennen jullie De Coronapas/testsamenleving in Nederland ;)?

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 07-05-2021 09:24 ]

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:22
Woy schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Of juist niet. 60 - 100€ voor een kaartje aftikken, ineens positief testen en dan? Geld kwijt?
Dan zou ik liever het risico toch maar niet nemen. Bij een "goedkoper" uitje, zou ik dat risico wel durven nemen.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Dat is een hele andere discussie. Ik roep dit al sinds oktober 2020 (en ben daar diverse malen op afgebrand hier). We hadden veel eerder dingen moeten proberen en optuigen, dan hadden we er veel meer profijt van gehad.

Maar het is op zeker goed dat het nu alsnog komt, ook al kost het een klap geld. Simpelweg om het feit dat we niet weten hoe de wereld er in zeg oktober 2021 uitziet. Wie weet waar we dan staan met een of andere gare mutatie bijvoorbeeld. Dan kan je dit maar beter opgetuigd en in werking hebben. Beter in oktober 2021 lachend afscheid nemen van dit gedoe dan in oktober 2021 weer vastlopen omdat we weer te laat geschakeld hebben en niet voorbereid zijn.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:47
vuurtjih schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Of juist niet. 60 - 100€ voor een kaartje aftikken, ineens positief testen en dan? Geld kwijt?
Dan zou ik liever het risico toch maar niet nemen. Bij een "goedkoper" uitje, zou ik dat risico wel durven nemen.
Dus je geeft dan liever 60-100 euro uit en besmet vervolgens meerdere mensen? Of lees ik dat nou verkeerd?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:01:
Dat snap je wel toch? Of wil je dat ook niet snappen?
Ik vind dat het doel niet de middelen mag heiligen. We blijven selectief bang. Corona is het nieuwe terrorisme geworden, het is weer mogelijk om allerhande onprettige wetgeving er door te krijgen die anders nooit mogelijk was.
Al die wetten vanwege terrorisme zouden ook tijdelijk zijn, alleen 20 jaar na de aanslagen op het World Trade Centre zijn ze nog allemaal van kracht. De parallel met corona is ergens ook opvallend, in beide gevallen wordt het aan je verkocht doordat eenieder van je medemensen zomaar je naar het leven kan staan. Nu wordt er ook al meermaals gehint dat we deze wetgeving moeten bewaren voor de toekomst, kan handig zijn. Met datzelfde argument worden ook alle wetten en regels in stand gehouden die zogenaamd tegen terrorisme zijn.
Een testsamenleving is hopelijk iets tijdelijks, en waarschijnlijk gaat het alleen gelden voor bepaalde grootschalige events. Als het breder wordt dan ga ik wel iets meer fronsen trouwens. Maar, snap je dan niet dat het ook gaat om het afremmen van verspreiding?
Het is mosterd na de maaltijd. Deze maand zijn alle kwetsbaren die willen gevaccineerd. Volgende maand zou iedereen die het wil zijn eerste prik gehad kunnen hebben. Deze wet zal pas volgende maand op zijn vroegst in gaan. Het is royaal laat. Daarnaast is deze wet heel breed, nu wordt een kader slechts aangenomen. De invulling daarvan zal per ministeriële regeling verlopen, het enige wat we hebben zijn wat toezeggingen van De Jonge dat hij bepaalde dingen niet zal doen, maar als hij het wil kan het wel. De aangenomen wet biedt die ruimte.
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:19:
De test is vooralsnog gratis. Dus geen argument.

Binnen nu en zeg 8 weken kan je dat overigens oplossen met een gratis prikje.
En heb je om wat voor redenen je bedenkingen bij dat prikje dan moet je maar elke keer 7,50 afrekenen als je iets wil doen. Het is een handige manier om mensen een kant op te duwen, zeker voor degenen voor wie 7,50 zwaar kan wegen.
t_captain schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:21:
Eindelijk wordt er tegengas gegeven, maar nog niet voldoende. De Jonge lijkt wel die 7,50 eigen bijdrage hoog op te nemen. Eens zien of het volgende week dan nog een breekpunt wordt, het amendement welke de bijdrage schrapt kan op een forse meerderheid rekenen in de Tweede Kamer.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-11 12:16
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:17:
[...]
Dus jij bent er voor om personeel wat zich niet wil laten testen of vaccineren (inbreuk op lichamelijke onschendbaarheid) gewoon maar gedwongen te ontslaan?

Dat betekent dat jij een werkgever kan laten bepalen wat jij precies met je lichaam moet doen, op straffe van ontslag. Dat principe vind ik gewoon eng.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:22:
[...]
Dat is ook het geval, in ieder geval voorlopig is het gratis. Over ongeveer 8 weken zal iedereen prik aangeboden hebben gekregen, wie weet veranderd het dan.
Daar heb ik toch nog wel mijn twijfels bij. Hugo de Jonge heeft het elke keer over 1 juli voor het ingaan van de eigen bijdrage. Er komt nu wel wat tegengas uit de tweede kamer. Maar 1 juli heeft nog lang niet iedereen de mogelijkheid gehad om zich volledig te laten vaccineren. Dan kom je eerder begin augustus. Immers de mensen van 20 zijn met de huidige planning ergens begin/half Juli aan de beurt voor de eerste prik, dan nog 6 weken wachten voor de tweede prik, dan zit je op begin augustus. Mogelijk nog enkele weken tijd voordat het volledig effect heeft, zit je tegen september aan. Natuurlijk een beetje afhankelijk hoe ze de controle willen doen.

Maar hier moeten ze wat mij betreft gewoon veel duidelijker zijn. Dit soort ideeen laten leven zorgt gewoon voor veel onrust in de maatschappij, en zorgt niet voor vetrouwen in de overheid, die je wel nodig hebt om mensen zich vrijwillig te laten vaccineren.
Ik denk dat je het niet moet inzetten voor dingen als een terras of winkel. Helemaal mee eens.
Daar moet de overheid dan ook veel duidelijker in zijn. De overheid blinkt elke keer uit in veel te brede bewoordingen, zonder daarbij een goede verklaring te geven. Ik snap dat wetgeving soms niet alle details kan vatten, maar spreek je dan ieder geval duidelijk uit over de intentie.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• vuurtjih
crimby schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:25:
[...]

Dus je geeft dan liever 60-100 euro uit en besmet vervolgens meerdere mensen? Of lees ik dat nou verkeerd?
Nee, ik zou het kaartje niet kopen. Er zou dan een soort garantiefonds moeten komen, maar goed daar zit ook niemand op te wachten.

Kaartje -> test postief -> geld terug

Maar goed, er zullen genoeg mensen zijn die dat risico wel willen nemen.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
[...]

Welke "tweedeling"?

De huidige wet voorziet er, voor zover ik het heb begrepen, in dat je ofwel met een vaccinatiebewijs ofwel met een negatieve test kan gaan deelnemen aan de "fun" zaken. Daarmee sluit je niemand uit, behalve mensen die ziek zijn en een risico vormen voor de andere bezoekers.

Dat mensen zelf beslissen om een vaccinatie of test te weigeren, dat is een eigen keuze. Dat iemand een vaccinatie weigert vind ik persoonlijk te stom voor woorden, maar ik ben ook van mening dat iedereen baas is over eigen lichaam. Een test weigeren heeft gevolgen voor jezelf, er is geen enkele reden om angst te hebben voor een testje met wat snot. Als je dat niet kunt begrijpen, dan kan je dus niet meedoen. Maar dat is een 100% eigen keuze.

Dat er geen einddatum aan zit dat begrijp ik ook goed, we weten helemaal niet of we over 1 maand of 12 maanden klaar zijn met deze shit. Belangrijk is dat verlengingen wel door de kamer goedgekeurd moeten worden, maar je wil voorkomen dat je elke 3 maanden met deze wet moet gaan leuren.

Hoewel ik ook absoluut geen voorstander ben van een testsamenleving zie ik ondertussen wel in dat dit de enige manier is om hier snel uit te komen. Het alternatief is dat we nog maanden met serieuze beperkingen zitten, deze oplossing kan er voor zorgen dat we maanden eerder los kunnen. Hiermee kunnen we met name de evenementen en horeca weer herstellen.
Ik ben het totaal niet met je eens. Die tweedeling komt er wel je hebt namelijk de groep die zich niet laten verplichten en de groep die zich wel laat vaccineren en wel om de haverklap een wattenstaafje in de neus laat boren.

Er werd heel trots geroepen; we beginnen met vaccineren de eerste stap naar normaal is gezet. En een half jaar later word er een miljard euro gepompt in een tijdelijke wet en samenleving. Eigenlijk zijn we blij gemaakt met een dode mus.
Je moet een vaccinatie bewijs tonen of je moet je laten testen en negatief zijn anders mag je geen drankje doen of museum bezoeken.
Belachelijk en dan ook nog geen einddatum aan deze wet/regelgeving.

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Dus jij bent er voor om personeel wat zich niet wil laten testen of vaccineren (inbreuk op lichamelijke onschendbaarheid) gewoon maar gedwongen te ontslaan?

Dat betekent dat jij een werkgever kan laten bepalen wat jij precies met je lichaam moet doen, op straffe van ontslag. Dat principe vind ik gewoon eng.
*knip* dit is niet erg constructief...

Voor heel veel beroepen zijn bepaalde eisen. Je kan geen hartchirurg worden als je opgeleid bent tot stratenmaker. In verschillende beroepen wordt je regelmatig getest op ziektes (denk aan de dierenarts die gebeten is door een hond of kat). Ik vind het niet gek dat er, tijdelijk, een dergelijke eis ligt.

Als je zelf besluit om als een kleutertje te gaan rond stampen omdat je een beetje snot afstaan zo'n groot probleem vind dan kies je er zelf voor dat je op straat komt te staan.

Vergeet niet dat deze mensen nu technisch gezien ook al op straat staan. Als de overheid de steun stopt, dan donderen al die bedrijven om. Dan maar die paar mensen die zo principieel zijn in de ww/bijstand opnemen, kost vele malen minder geld.

Wat mij betreft zijn we de drammerige fase wel voorbij.

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 07-05-2021 10:35 ]

• Stoney3K
Wolly schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Personeel hoeft zich niet te laten testen noch een bewijs van vaccinatie te laten zien, is dat met deze wet ook gewijzigd?
Ik voorzie een enorme instroom aan 'tijdelijke krachten' die voor een avondje op Lowlands even glazen gaan halen. Of een festival wat geen bezoekers heeft, maar alleen vrijwilligers.

• Drardollan
Woy schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Daar heb ik toch nog wel mijn twijfels bij. Hugo de Jonge heeft het elke keer over 1 juli voor het ingaan van de eigen bijdrage. Er komt nu wel wat tegengas uit de tweede kamer. Maar 1 juli heeft nog lang niet iedereen de mogelijkheid gehad om zich volledig te laten vaccineren. Dan kom je eerder begin augustus. Immers de mensen van 20 zijn met de huidige planning ergens begin/half Juli aan de beurt voor de eerste prik, dan nog 6 weken wachten voor de tweede prik, dan zit je op begin augustus. Mogelijk nog enkele weken tijd voordat het volledig effect heeft, zit je tegen september aan. Natuurlijk een beetje afhankelijk hoe ze de controle willen doen.

Maar hier moeten ze wat mij betreft gewoon veel duidelijker zijn. Dit soort ideeen laten leven zorgt gewoon voor veel onrust in de maatschappij, en zorgt niet voor vetrouwen in de overheid, die je wel nodig hebt om mensen zich vrijwillig te laten vaccineren.

[...]
Hugo kan zoveel willen, het is nu wel duidelijk toch dat de kamer er anders over denkt? Dat zal op 1 juli niet veel anders zijn.

Maar dan lopen we wel erg op de zaken vooruit, laten we eerst eens naar mei en juni gaan kijken. Daarna zien we wel weer.
Daar moet de overheid dan ook veel duidelijker in zijn. De overheid blinkt elke keer uit in veel te brede bewoordingen, zonder daarbij een goede verklaring te geven. Ik snap dat wetgeving soms niet alle details kan vatten, maar spreek je dan ieder geval duidelijk uit over de intentie.
Tsjah, het grote probleem wat ik al benoemde. Dit is al 15 maanden zo. Daar zijn veel verbetering mogelijk.

• Stoney3K
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:32:
[...]
Wat mij betreft zijn we de drammerige fase wel voorbij.
Euh, nee. Grootschalig moeten testen of anders de toegang geweigerd worden tot de werkplek waar je tot voorheen zonder problemen recht op had (en je contractueel het recht hebt om te mogen werken) is niet één brug te ver, dat is een Golden Gate Bridge.

Als het bij het tekenen van je arbeidscontract in de voorwaarden stond: Prima, dan kies je er ook zelf voor, maar nu worden de spelregels halverwege de wedstrijd even éénzijdig aangepast.

Het enige wat dan juridisch juist is is het thuiszittende personeel doorbetalen. Want het is geen werkweigering: Ze zijn nog altijd bereidwillig om aan de verplichtingen te voldoen die ze bij het tekenen van het contract zijn aangegaan. Alleen niet aan de regeltjes die er ineens naderhand zijn bij gekomen en waar ze zelf niet voor hebben gekozen.

• hoevenpe
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:25:
Maar het is op zeker goed dat het nu alsnog komt, ook al kost het een klap geld. Simpelweg om het feit dat we niet weten hoe de wereld er in zeg oktober 2021 uitziet.
Daar zit precies mijn bezwaar: je voegt weer een instrument toe aan de toolbox, waarmee de drempel om het te gebruiken een volgende keer veel lager is.

Heel kort door de bocht, waarom zou je bij een stevig griepseizoen geen avondklok instellen en testen verplicht maken? Dat scheelt ook veel doden, zo 'normaliseer' je extreme instrumenten.

• Drardollan
Mrjraider schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:32:
[...]

Ik ben het totaal niet met je eens. Die tweedeling komt er wel je hebt namelijk de groep die zich niet laten verplichten en de groep die zich wel laat vaccineren en wel om de haverklap een wattenstaafje in de neus laat boren.
Eigen keuze. *knip*, dat is ook een keuze. Je weet wat de gevolgen zijn.

Dat om de haverklap zal nog wel meevallen, het gaat enkel om uitzonderingen als evenementen en niet om primaire zaken.

Maar dan nog, een keuze. Je hoeft niet mee te doen, je kan ook afwachten tot alles weer opengaat. Je hebt 3 keuzes:
1) Je weigert alles, je zal moeten wachten tot alles weer kan
2) Je weigert een vaccinatie maar laat je testen, lichte belasting om langs een test te gaan maar je kan overal aan mee doen
3) Je neem een vaccinatie, je kan overal onbeperkt aan meedoen
Er werd heel trots geroepen; we beginnen met vaccineren de eerste stap naar normaal is gezet. En een half jaar later word er een miljard euro gepompt in een tijdelijke wet en samenleving. Eigenlijk zijn we blij gemaakt met een dode mus.
Dat we dit al in oktober 2020 hadden moeten doen, helemaal mee eens. Maar het is te kortzichtig om te roepen dat dit verspilling is, je weet helemaal niet hoe de komende 6-12 maanden eruit gaan zien. Laten we hopen dat het verspilling is zelfs, dat betekent dat we over 2-3 maanden weer gewoon normaal open kunnen zonder maatregelen en dingen als testen.
Je moet een vaccinatie bewijs tonen of je moet je laten testen en negatief zijn anders mag je geen drankje doen of museum bezoeken.
Heb je een bron? Want beide zijn absoluut niet zeker, zeker het "drankje doen" niet. Dat blijft voor zover nu bekend los van deze oplossing.
Belachelijk en dan ook nog geen einddatum aan deze wet/regelgeving.
*knip*

Stropop / drogredenering en het persoonlijk maken laten we achterwege aub.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 07-05-2021 15:07 ]

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Daar zit precies mijn bezwaar: je voegt weer een instrument toe aan de toolbox, waarmee de drempel om het te gebruiken een volgende keer veel lager is.
Welkom in de realiteit, er zijn altijd instrumenten nodig om een samenleving in goede banen te leiden. Of dat nu een tijdelijke testsamenleving is of regels dat je geen 300 mag rijden op de snelweg.
Heel kort door de bocht, waarom zou je bij een stevig griepseizoen geen avondklok instellen en testen verplicht maken? Dat scheelt ook veel doden, zo 'normaliseer' je extreme instrumenten.
Ook daar hebben we een instrument voor; de griepprik. Dus zo bijzonder is het allemaal niet.

Ik wacht overigens nog op je bronnen dat dit voor ook voor de "elementaire" behoeftes gaat gelden.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 07-05-2021 09:40 ]

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Euh, nee. Grootschalig moeten testen of anders de toegang geweigerd worden tot de werkplek waar je tot voorheen zonder problemen recht op had (en je contractueel het recht hebt om te mogen werken) is niet één brug te ver, dat is een Golden Gate Bridge.

Als het bij het tekenen van je arbeidscontract in de voorwaarden stond: Prima, dan kies je er ook zelf voor, maar nu worden de spelregels halverwege de wedstrijd even éénzijdig aangepast.
Je bent op de hoogte van het feit dat als de wetgever iets veranderd, die automatisch ook doorwerkt naar beneden toe? Een arbeidscontract gaat niet boven de wet.
Het enige wat dan juridisch juist is is het thuiszittende personeel doorbetalen. Want het is geen werkweigering: Ze zijn nog altijd bereidwillig om aan de verplichtingen te voldoen die ze bij het tekenen van het contract zijn aangegaan. Alleen niet aan de regeltjes die er ineens naderhand zijn bij gekomen en waar ze zelf niet voor hebben gekozen.
Keuzes, als iemand de keuze maakt om zijn kont tegen de crib te gooien dan moet hij ook zo stoer zijn om de gevolgen van zijn keuze te aanvaarden.

Het is dat of werkeloos thuis omdat de sector failliet is. Technisch geen verschil. Leuk of niet leuk, het is een feit.

• Stoney3K
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Maar dan nog, een keuze. Je hoeft niet mee te doen, je kan ook afwachten tot alles weer opengaat. Je hebt 3 keuzes:
2) Je weigert een vaccinatie maar laat je testen, lichte belasting om langs een test te gaan maar je kan overal aan mee doen
En voor de mensen die om medische redenen geen vaccinatie kunnen krijgen? Daarvoor valt optie 3 al af, en zitten ze dus óf voor de rest van hun leven aan testen vast, of ze moeten zich voor onbepaalde tijd onthouden van alle activiteiten waarvoor een test of vaccin nodig is.

Wat een pret dan, als je buiten je macht om geen vaccin kan krijgen. Maar tsja, je kan er ook voor kiezen om nooit meer naar de bioscoop te gaan, toch?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-10 21:37

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Geen test of vaccinatie, dan geen contact met klant / collega's.
Niet ontslaan maar tijdelijk een functie in het archief / als afwasser / etc.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Stoney3K
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Je bent op de hoogte van het feit dat als de wetgever iets veranderd, die automatisch ook doorwerkt naar beneden toe? Een arbeidscontract gaat niet boven de wet.
Dat klopt, maar dan is het nooit een reden voor gedwongen ontslag. Dan heeft de werknemer recht op een aangepaste werkplek, en als dat niet kan, volgt er ontslag maar dan wel met een behoorlijke ontslagvergoeding erbovenop.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Coach4All schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Dus wegpesten tot ze ontslag nemen?

Iemand die al jaren werkt op een festival ver weg verstoppen in een archief gaan ze niet waarderen hoor.

Is er inmiddels eigenlijk zekerheid dat een prik ook genoeg is? Nederland heeft best lang geroepen dat een vaccin je niet uitsluit van testen voor toegang tot alles.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:43:
[...]

En voor de mensen die om medische redenen geen vaccinatie kunnen krijgen? Daarvoor valt optie 3 al af, en zitten ze dus óf voor de rest van hun leven aan testen vast, of ze moeten zich voor onbepaalde tijd onthouden van alle activiteiten waarvoor een test of vaccin nodig is.

Wat een pret dan, als je buiten je macht om geen vaccin kan krijgen. Maar tsja, je kan er ook voor kiezen om nooit meer naar de bioscoop te gaan, toch?
Voor die mensen zal er maatwerk moeten komen, net als je nu prikkelarme uren hebt op kermissen etc.

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Je kan constant uitvluchten en nieuwe dingen blijven zoeken. En onzin bedenken dat ze er "hun hele leven aan vast zitten", dat is simpelweg niet de realiteit. Corona is van voorbijgaande aard.

Maar als je een oplossing wil, prima. Mensen die medisch gezien geen vaccinatie kunnen krijgen die kunnen de eerste periode testen en daarna een vrijstelling krijgen. Mochten ze natuurlijk in staat zijn om een evenement te bezoeken, want om om medische redenen geen vaccinatie te kunnen krijgen tegen Corona ben je dermate stuk dat je van zijn lang zal zijn leven niet naar een evenement gaat kunnen.
Noem eens een voorbeeld van iemand die geen vaccin kan krijgen om medische redenen en die wel in staat is om naar die bioscoop te gaan?

Maar dat lossen we dus de eerste periode op met testen en daarna een vrijstelling als dat nodig is.

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Dat klopt, maar dan is het nooit een reden voor gedwongen ontslag. Dan heeft de werknemer recht op een aangepaste werkplek, en als dat niet kan, volgt er ontslag maar dan wel met een behoorlijke ontslagvergoeding erbovenop.
Prima, zoals ik hierboven zeg bedenk je er constant nuances bij omdat je schijnbaar graag in problemen denkt.

Dan betaalt de overheid die vergoeding, lekker belangrijk. Er worden nu miljarden over de balk gesmeten om sectoren overeind te houden. Dit is vele malen goedkoper, genoeg mensen die geen problemen hebben met een testje of vaccin en die graag willen werken.

Geen idee waarom je liever hebt dat we tot maart 2022 met zijn allen binnen blijven zitten trouwens. Wil je niet uit deze crisis komen?

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Iemand die al jaren werkt op een festival ver weg verstoppen in een archief gaan ze niet waarderen hoor.

Is er inmiddels eigenlijk zekerheid dat een prik ook genoeg is? Nederland heeft best lang geroepen dat een vaccin je niet uitsluit van testen voor toegang tot alles.
Wellicht was ik wat te ongenuanceerd, ik bedoel hiermee degene die een dienstverlenende functie hebben maar categories weigeren om te zorgen dat ze geen risico vormen voor anderen.

• Drardollan
Coach4All schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Of thuis het callcenter bemannen. Er zijn tig dingen te bedenken. In plaats van in problemen en angsten te denken (*knip* doe dat generaliseren/polariseren nou niet) kan je ook in oplossingen denken.

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 07-05-2021 10:39 ]

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Je kan constant uitvluchten en nieuwe dingen blijven zoeken. En onzin bedenken dat ze er "hun hele leven aan vast zitten", dat is simpelweg niet de realiteit. Corona is van voorbijgaande aard.

Maar als je een oplossing wil, prima. Mensen die medisch gezien geen vaccinatie kunnen krijgen die kunnen de eerste periode testen en daarna een vrijstelling krijgen. Mochten ze natuurlijk in staat zijn om een evenement te bezoeken, want om om medische redenen geen vaccinatie te kunnen krijgen tegen Corona ben je dermate stuk dat je van zijn lang zal zijn leven niet naar een evenement gaat kunnen.

[...]

Noem eens een voorbeeld van iemand die geen vaccin kan krijgen om medische redenen en die wel in staat is om naar die bioscoop te gaan?

Maar dat lossen we dus de eerste periode op met testen en daarna een vrijstelling als dat nodig is.
Allergie tegen 1 van de stoffen in het vaccin?

• Drardollan
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Nee hoor, gewoon "functie elders". Het is een keuze van de medewerker. En dat is toch zo belangrijk lees ik hier van diverse mensen? Die eigen keuze? Krijgen ze een keuze, is het nog niet goed.
Ik slinger dadelijk mijn glazen bol aan voor het antwoord *O*

• hoevenpe
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:40:
Ook daar hebben we een instrument voor; de griepprik. Dus zo bijzonder is het allemaal niet.
En wij hebben gelukkig corona vaccinaties, dus deze testsamenleving is helemaal nergens voor nodig. Wat voor jou 'fun' is is voor de ander elementair: de kroeg, school, sportclub, bioscoop, dierentuin zijn voor heel veel mensen onderdeel van het dagelijks leven.

Los daarvan zit er iets raars in de stelling van De Jonge dat hiermee de anderhalve meter overboord kan: alsof door te testen in de horeca het virus in de supermarkt, het tuincentrum of de Gamma niet meer overspringt.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Nee hoor, gewoon "functie elders". Het is een keuze van de medewerker. En dat is toch zo belangrijk lees ik hier van diverse mensen? Die eigen keuze? Krijgen ze een keuze, is het nog niet goed.

[...]

Ik slinger dadelijk mijn glazen bol aan voor het antwoord *O*
Kon zijn dat het in het urenlange debat aangegeven is en iemand het hier opgepikt heeft. Ik heb het niet teruggelezen in samenvattingen. Vandaar mijn opmerking meneer sarcasme.

En je weet zelf ook dat je eerste stuk nogal de plank misslaat natuurlijk.

• Drardollan
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Allergie tegen 1 van de stoffen in het vaccin?
We hebben meerdere vaccins beschikbaar, als je dat vooraf weet is het dus op te lossen met een ander vaccin of een medische behandeling om de reactie te stoppen. Tot op heden heb ik overigens nog niemand gehoord die daarmee te maken had, wat niet betekent dat het niet bestaat.

Er zijn in het begin wat gevallen van een allergische reactie gerapporteerd na vaccinatie. Daarom moet je 15 minuten blijven zitten. Tot op heden is er geloof ik 1 iemand overleden aan de allergische reactie, op meer dan een miljard vaccinaties.

• Stoney3K
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:48:
[...]
Geen idee waarom je liever hebt dat we tot maart 2022 met zijn allen binnen blijven zitten trouwens. Wil je niet uit deze crisis komen?
De oplossing is dan ook simpel: Die miljard euro gewoon gebruiken om de prikinfrastructuur op te schalen en zo snel mogelijk zorgen dat iedereen een brief krijgt voor een oproep.

Geen onderverdeling in groepen, gewoon zo snel mogelijk en zo veel mogelijk.

Het is heel simpel: Ik haal nog liever gisteren die prik dan vandaag.

Als iedereen dan een paar maanden geprikt kan worden wanneer ie wil, dan kan in september álles weer zonder voorwaarden open. Geen testsamenleving, geen bewijs dat je onbesmettelijk bent. Want dat zijn juridische haakjes die je niet wil geven aan een regering met minder fijne bedoelingen.

Mocht het dan zo zijn dat er in september onvoldoende vaccinatiegraad is en de boel weer uit de hand loopt, dan is het heel simpel: Laat dan die code zwart maar eens komen. De regering heeft ons dan alle tools op een presenteerblaadje gegeven om de ellende te voorkomen, maar blijkbaar willen we daar niet voldoende aan meedoen, dus op dat moment hebben we gewoon wél bloed aan onze handen.

Dat is het moment waarop je aan een testsamenleving en verplichte vaccinaties moet gaan denken. Niet eerder.

De reden waarom ik níet een prik wil halen, is als die bedoeld is om uitsluitend anderen te beschermen tegen mezelf. Om het groene vinkje in de ap te krijgen, terwijl ik zelf nagenoeg geen risico loop als er genoeg capaciteit is om coronagevallen op te vangen. Ik ben voorstander van zoveel mogelijk prikken, maar niet voorstander van alléén prikken omdat je daar je vrijheid mee terug koopt.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 07-05-2021 09:55 ]

• Drardollan
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:52:
[...]

Kon zijn dat het in het urenlange debat aangegeven is en iemand het hier opgepikt heeft. Ik heb het niet teruggelezen in samenvattingen. Vandaar mijn opmerking meneer sarcasme.
Niemand kan in de toekomst kijken.
En je weet zelf ook dat je eerste stuk nogal de plank misslaat natuurlijk.
Sorry dat ik realistisch ben en kijk naar de mogelijkheden om de maatschappij zover te openen dat voor het allergrootste deel van Nederland het leven leuker wordt en de bedrijven hun zaken weer kunnen opstarten.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:52:
[...]

We hebben meerdere vaccins beschikbaar, als je dat vooraf weet is het dus op te lossen met een ander vaccin of een medische behandeling om de reactie te stoppen. Tot op heden heb ik overigens nog niemand gehoord die daarmee te maken had, wat niet betekent dat het niet bestaat.

Er zijn in het begin wat gevallen van een allergische reactie gerapporteerd na vaccinatie. Daarom moet je 15 minuten blijven zitten. Tot op heden is er geloof ik 1 iemand overleden aan de allergische reactie, op meer dan een miljard vaccinaties.
Dus je idee om een reactie maar te laten gebeuren?
Als in expres een anafylactische reactie opwekken.
Betwijfel of de ethische commissie daarmee akkoord zal gaan, laat staan de patiënt zelf.

Je noemt jezelf realistisch en in een andere post pleit je voor bewust opwekken van allergische reacties. Daar stopt het voor mij. Dat is verre van realistisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1812 op 07-05-2021 09:55 ]

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:52:
[...]

De oplossing is dan ook simpel: Die miljard euro gewoon gebruiken om de prikinfrastructuur op te schalen en zo snel mogelijk zorgen dat iedereen een brief krijgt voor een oproep.

Geen onderverdeling in groepen, gewoon zo snel mogelijk en zo veel mogelijk.

Als iedereen dan een paar maanden geprikt kan worden wanneer ie wil, dan kan in september álles weer zonder voorwaarden open. Geen testsamenleving, geen bewijs dat je onbesmettelijk bent. Want dat zijn juridische haakjes die je niet wil geven aan een regering met minder fijne bedoelingen.

Mocht het dan zo zijn dat er in september onvoldoende vaccinatiegraad is en de boel weer uit de hand loopt, dan is het heel simpel: Laat dan die code zwart maar eens komen. De regering heeft ons dan alle tools op een presenteerblaadje gegeven om de ellende te voorkomen, maar blijkbaar willen we daar niet voldoende aan meedoen, dus op dat moment hebben we gewoon wél bloed aan onze handen.

Dat is het moment waarop je aan een testsamenleving en verplichte vaccinaties moet gaan denken. Niet eerder.
Goed idee. Bottel jij even een miljard vaccins voor ons?

Mocht je het nog niet meegekregen hebben, de infrastructuur voor het prikken ligt er en wordt wekelijks opgeschaald. Het probleem zit hem in de leveringen van de vaccins. Er hoeft geen eurocent extra naar de infrastructuur.

Waarom stop je na 15 maanden niet met doemdenken en denken in problemen? Elke oplossing die bedacht wordt haal je onderuit en nu moeten we ineens allemaal bloedhoestend ten onder in het ziekenhuis? Rare manier van denken.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:47
vuurtjih schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Nee, ik zou het kaartje niet kopen. Er zou dan een soort garantiefonds moeten komen, maar goed daar zit ook niemand op te wachten.

Maar goed, er zullen genoeg mensen zijn die dat risico wel willen nemen.
Verkeerd begrepen dus (gelukkig). Nja je hebt wel gelijk, er is een extra risico...maargoed als je nu ziek bent ga je toch ook niet? het gaat er dan dus om dat je wel positief bent maar geen echte klachten hebt.

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:51:
[...]

En wij hebben gelukkig corona vaccinaties, dus deze testsamenleving is helemaal nergens voor nodig. Wat voor jou 'fun' is is voor de ander elementair: de kroeg, school, sportclub, bioscoop, dierentuin zijn voor heel veel mensen onderdeel van het dagelijks leven.
Ik heb blijkbaar gemist dat we voldoende vaccinaties hebben en iedereen al een oproep gehad heeft.

• t_captain
vuurtjih schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Zo was het met de test events geregeld. Op langere termijn vraag ik me af of de horeca en entertainment bedrijven deze voorwaarde willen blijven aanbieden.

• Drardollan
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Dus je idee om een reactie maar te laten gebeuren?
Als in expres een anafylactische reactie opwekken.
Betwijfel of de ethische commissie daarmee akkoord zal gaan, laat staan de patiënt zelf.
Ehh.. Is dat niet precies wat er nu gebeurd? We prikken iemand en laten hem dan 15 minuten zitten om zeker te zijn dat er geen allergische reactie optreedt, we weten namelijk vaak niet dat dit gaat gebeuren.
Je noemt jezelf realistisch en in een andere post pleit je voor bewust opwekken van allergische reacties. Daar stopt het voor mij. Dat is verre van realistisch.
Ik pleit nergens voor bewust opwekken van een allergische reactie? Geen idee waarom je dat er ineens van maakt?

Als je weet dat je allergisch bent dan kan je kiezen voor een vaccin met andere bestandsdelen of in overleg met je arts besluiten dat je een eventuele allergische reactie opvangt met bijvoorbeeld een epi-pen. De mensen die dit betreft zijn hier bekend mee en dragen niet voor niets zo'n pen bij zich.

• Drardollan
t_captain schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Zo was het met de test events geregeld. Op langere termijn vraag ik me af of de horeca en entertainment bedrijven deze voorwaarde willen blijven aanbieden.
Part of the deal. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen overwegen om kaartverkoop flexibeler te maken zodat je dergelijke kaartjes snel weer in de markt kan zetten.

• Stoney3K
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Goed idee. Bottel jij even een miljard vaccins voor ons?

Mocht je het nog niet meegekregen hebben, de infrastructuur voor het prikken ligt er en wordt wekelijks opgeschaald. Het probleem zit hem in de leveringen van de vaccins. Er hoeft geen eurocent extra naar de infrastructuur.
De Nederlandse overheid kan die miljard euro die nu door de plee is gespoeld naar de vriendjes van De Jonge bijvoorbeeld gebruiken om de patenten van vaccins op te kopen en dan in-house productie te gaan starten.

Op grotere schaal kun je er zelfs aan denken om die patenten op Europees niveau of zelfs op last van de VN te onteigenen van farmaceuten zodat er vrij geproduceerd wordt. Dat gebeurt nu ook niet.

Het hele idee van die testsamenleving draait maar om één ding en dat is dat het een grote euro-print-machine is voor mensen die blijkbaar een belang erbij hebben.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Eigen keuze. Net als 110 rijden op de snelweg overdag, dat is ook een keuze. Je weet wat de gevolgen zijn.

Dat om de haverklap zal nog wel meevallen, het gaat enkel om uitzonderingen als evenementen en niet om primaire zaken.

[...]

Dat we dit al in oktober 2020 hadden moeten doen, helemaal mee eens. Maar het is te kortzichtig om te roepen dat dit verspilling is, je weet helemaal niet hoe de komende 6-12 maanden eruit gaan zien. Laten we hopen dat het verspilling is zelfs, dat betekent dat we over 2-3 maanden weer gewoon normaal open kunnen zonder maatregelen en dingen als testen.

[...]

Heb je een bron? Want beide zijn absoluut niet zeker, zeker het "drankje doen" niet. Dat blijft voor zover nu bekend los van deze oplossing.

[...]

Ik zou lekker verhuizen naar een land waar het beter geregeld is. Of een politieke partij oprichten om je tegengeluid te laten horen.
Ik vind dat jij veel te kort door de bocht gaat met je uitspraken en gedachte. Prima maar dat maakt discussiëren ontzettend vervelend.

Dat jij alles pikt, slikt en accepteert is natuurlijk prima. Maar dat betekend niet dat ik maar moet wieberen omdat het mij niet bevalt.
Deze testsamenleving is van de zotte en zeker mosterd naar de maaltijd. Prioriteiten stellen kunnen ze in Den Haag ook al niet blijkt.

• hoevenpe
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:56:
Ik heb blijkbaar gemist dat we voldoende vaccinaties hebben en iedereen al een oproep gehad heeft.
Het gaat gelukkig heel hard, alle risicogroepen staan de komende weken op de planning.

Voordat deze wetgeving de Staatscourant heeft bereikt is bijna iedereen die dat wil gevaccineerd, we praten echt over nog maar één/twee maanden. Deze zomer nog even afstand houden en in de buurt op vakantie, voor de horeca en doorstroomlocaties dezelfde regels als vorig jaar zomer is toch goed te doen?

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:00:
[...]

De Nederlandse overheid kan die miljard euro die nu door de plee is gespoeld naar de vriendjes van De Jonge bijvoorbeeld gebruiken om de patenten van vaccins op te kopen en dan in-house productie te gaan starten.
Heb je een bron dat dit door de plee gespoeld is of is dat je onderbuik?
Op grotere schaal kun je er zelfs aan denken om die patenten op Europees niveau of zelfs op last van de VN te onteigenen van farmaceuten zodat er vrij geproduceerd wordt. Dat gebeurt nu ook niet.
Welkom in de vrije markt en vrije wereld. Ik dacht dat je zo van de eigen keuze en vrijheid was?
Het hele idee van die testsamenleving draait maar om één ding en dat is dat het een grote euro-print-machine is voor mensen die blijkbaar een belang erbij hebben.
Bron?

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:26
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:00:
[...]
Goed plan, dan hebben we in 2023 onze eigen geproduceerde vaccins 8)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Het gaat gelukkig heel hard, alle risicogroepen staan de komende weken op de planning.
Gelukkig wel. Voor juni staan er zelfs 8 miljoen prikken in de planning. Dan zou iedereen die dat wil een eerste prik gehad moeten hebben.
Voordat deze wetgeving de Staatscourant heeft bereikt is bijna iedereen die dat wil gevaccineerd, we praten echt over een één/twee maanden nog. Deze zomer nog even afstand houden en in de buurt op vakantie, voor de horeca en doorstroomlocaties dezelfde regels als vorig jaar zomer is toch goed te doen?
Dat is zeker goed te doen, en dat is ook waar ik op hoop. Ik heb vorig jaar een prachtige zomervakantie gehad in eigen land, en met mij velen.

Het is een better safe then sorry wet. Als de situatie in oktober 2021 veranderd, net als vorig jaar, dan kan je het maar beter klaar hebben liggen. Dan hoeft de maatschappij niet weer helemaal dicht.

Het is spijtig dat ze mijn posts hier niet hebben gezien in oktober 2020, dan was de wet er al door geweest ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 07-05-2021 10:05 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Voordat deze wetgeving de Staatscourant heeft bereikt is bijna iedereen die dat wil gevaccineerd, we praten echt over nog maar één/twee maanden. Deze zomer nog even afstand houden en in de buurt op vakantie, voor de horeca en doorstroomlocaties dezelfde regels als vorig jaar zomer is toch goed te doen?
Mwah, je mist de grootschalige bijeenkomsten in de binnen en buitenlucht. Tienduizend man in een tent of Ahoy was vorig jaar niet mogelijk, 250 man op een groot uitgevallen kampvuurconcert was volgens mij wel het uiterste. Die paar miljard uit tentfeesten en bijbehorend bier wordt voornamelijk in de middelste vier maanden van het jaar verdiend en dat lijken we net te gaan missen.

• Drardollan
Mrjraider schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Ik vind dat jij veel te kort door de bocht gaat met je uitspraken en gedachte. Prima maar dat maakt discussiëren ontzettend vervelend.
Als het betekent dat je geen argumenten hebt om het te weerleggen, dan wordt het inderdaad lastig. Anders nodig ik je graag uit om met argumenten en feiten te komen die anders aantonen, daar sta ik meer dan open voor.
Dat jij alles pikt, slikt en accepteert is natuurlijk prima. Maar dat betekend niet dat ik maar moet wieberen omdat het mij niet bevalt.
Geen idee waarom je dit denk, ik pik en slik en accepteer lang niet alles. Lees maar eens terug over hoe ik erin sta, ik ga niet naar een teststraat voor een evenement (ik wacht liever op mijn prikje). Maar dat betekent niet dat ik niet achter het doel ervan kan staan.

Van mij hoef je niet te wieberen, dat is een eigen keuze. Maar je doet het voorkomen of het elders in de wereld zo top geregeld is, als je dat denkt dan moet je daar je heil zoeken óf er iets aan doen in Nederland.
Deze testsamenleving is van de zotte en zeker mosterd naar de maaltijd. Prioriteiten stellen kunnen ze in Den Haag ook al niet blijkt.
We waren het er al veel eerder over eens dat het een jaar te laat is, klopt.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Ehh.. Is dat niet precies wat er nu gebeurd? We prikken iemand en laten hem dan 15 minuten zitten om zeker te zijn dat er geen allergische reactie optreedt, we weten namelijk vaak niet dat dit gaat gebeuren.

[...]

Ik pleit nergens voor bewust opwekken van een allergische reactie? Geen idee waarom je dat er ineens van maakt?

Als je weet dat je allergisch bent dan kan je kiezen voor een vaccin met andere bestandsdelen of in overleg met je arts besluiten dat je een eventuele allergische reactie opvangt met bijvoorbeeld een epi-pen. De mensen die dit betreft zijn hier bekend mee en dragen niet voor niets zo'n pen bij zich.
Dat is wat je zelf schrijft.
Mensen met een allergie moeten gewoon geprikt worden.
Als je allergische bent voor een bestanddeel wat in alle vaccins zit heb je dus pech.
Een epi-pen is geen behandeling. Slechts een overbrugging tot de ambu er is om je leven te redden.
Niet een middel om toch maar een handje nootjes te eten.

Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn die bij de GGD weggestuurd wordt omdat je een te groot risico bent om te prikken. Dus dat we het momenteel wel gewoon doen is echt onzin.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Als het betekent dat je geen argumenten hebt om het te weerleggen, dan wordt het inderdaad lastig. Anders nodig ik je graag uit om met argumenten en feiten te komen die anders aantonen, daar sta ik meer dan open voor.

[...]

Geen idee waarom je dit denk, ik pik en slik en accepteer lang niet alles. Lees maar eens terug over hoe ik erin sta, ik ga niet naar een teststraat voor een evenement (ik wacht liever op mijn prikje). Maar dat betekent niet dat ik niet achter het doel ervan kan staan.

Van mij hoef je niet te wieberen, dat is een eigen keuze. Maar je doet het voorkomen of het elders in de wereld zo top geregeld is, als je dat denkt dan moet je daar je heil zoeken óf er iets aan doen in Nederland.

[...]

We waren het er al veel eerder over eens dat het een jaar te laat is, klopt.
En als je prikje niet genoeg is? Ga je dan toch testen.

• Drardollan
jadjong schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Mwah, je mist de grootschalige bijeenkomsten in de binnen en buitenlucht. Tienduizend man in een tent of Ahoy was vorig jaar niet mogelijk, 250 man op een groot uitgevallen kampvuurconcert was volgens mij wel het uiterste. Die paar miljard uit tentfeesten en bijbehorend bier wordt voornamelijk in de middelste vier maanden van het jaar verdiend en dat lijken we net te gaan missen.
Er is heel veel verplaatst na 1 juli 2021 aan evenementen. Daarvoor zou deze wetgeving tijdig ingevoerd kunnen worden en heeft het wel degelijk zin. Al is het maar om ook vooruitkijken naar het najaar, en alle onzekerheid omtrent Corona, voorbereid te zijn.

• vuurtjih
crimby schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Verkeerd begrepen dus (gelukkig). Nja je hebt wel gelijk, er is een extra risico...maargoed als je nu ziek bent ga je toch ook niet? het gaat er dan dus om dat je wel positief bent maar geen echte klachten hebt.
Op zich een terecht punt; maar "normaal" moet je wel heel erg ziek zijn, voordat je niet gaat.
Nu kan je dus positief zonder klachten zijn en niet kunnen gaan.
t_captain schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Als je het testen echt verplicht wil stellen, dan zal het wel moeten bij festivals van meer dan 25/50/75€.
Maar ik denk niet dat het haalbaar is voor de entertainment branche.

Weet ook niet hoe groot de kans "normaal" is om ziek te worden op de dag van een feest VS positief testen in aanloop naar een feest.

[ Voor 6% gewijzigd door vuurtjih op 07-05-2021 10:13 ]

• Drardollan
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:11:
[...]

En als je prikje niet genoeg is? Ga je dan toch testen.
Geen idee, tot op heden ben ik er van overtuigd dat een prikje voldoende is. Als die situatie veranderd, dan ga ik daar wellicht ook anders over denken.

Maar op dit moment geef ik de voorkeur aan wachten op mijn prikje.

• hoevenpe
jadjong schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:07:
Mwah, je mist de grootschalige bijeenkomsten in de binnen en buitenlucht. Tienduizend man in een tent of Ahoy was vorig jaar niet mogelijk, 250 man op een groot uitgevallen kampvuurconcert was volgens mij wel het uiterste.
Als dat het offer is wat we collectief deze zomer moeten brengen dan is het maar zo, vakantie in eigen land is ook mooi. Als de kleinschalige horeca en doorstroomlocaties open zijn dan wordt het vast een mooie zomer.

Grote evenementen zou je eventueel met een toegangstest mogelijk kunnen maken, daar heb je niet zo'n wet voor nodig. Daar moet je dan wat extra voor betalen, gezien de gemiddelde prijs van een biertje op zo'n evenement lijkt me dat niet onoverkomelijk.

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Gelukkig wel. Voor juni staan er zelfs 8 miljoen prikken in de planning. Dan zou iedereen die dat wil een eerste prik gehad moeten hebben.
"Iedereen die dat wil" :z Niet echt een goede term om iets mee te duiden.

De grap is namelijk dat bij een hoge vaccinatiebereidheid (>85%) de datum van begin 1 juli niet haalbaar is.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Als je allergische bent voor een bestanddeel wat in alle vaccins zit heb je dus pech.
Het zou helpen als je niet naar ad-absurdums grijpt.

Er wordt gesteld dat er nu 4 verschillende vaccins zijn met verschillende stoffen/hulp stoffen.
Als van iemand bekend is dat er een allergie is, kan daar gewoon 1 van de 3 andere vaccins geprikt worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Drardollan
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:09:
[...]

De vaccins zijn dermate verschillend dat dit volgens mij niet het geval is. Maar die enkele uitzondering die overblijft, daar moeten we niet moeilijk om doen en gewoon een "groen scherm" geven in de app.

We kunnen elke uitzondering van 10 mensen wel gaan proberen in een wetgeving te gieten, maar ik heb al direct aangegeven dat die mensen dan een vrijstelling kunnen krijgen. Die groep is zo klein, daar moet je niet teveel tijd aan besteden.
Een epi-pen is geen behandeling. Slechts een overbrugging tot de ambu er is om je leven te redden.
Niet een middel om toch maar een handje nootjes te eten.
Tot op heden werkt het anders prima, ik weet niet van een dode door allergie na een vaccin in Nederland. Ook niet van een ziekenhuisopname, maar die zal er mogelijk wel geweest zijn.
Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn die bij de GGD weggestuurd wordt omdat je een te groot risico bent om te prikken. Dus dat we het momenteel wel gewoon doen is echt onzin.
Heb je hiervan een bron? Want ik heb dit tot op heden nog niet gehoord of gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 07-05-2021 10:15 ]

• Drardollan
Wolly schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:13:
[...]

"Iedereen die dat wil" :z Niet echt een goede term om iets mee te duiden.

De grap is namelijk dat bij een hoge vaccinatiebereidheid (>85%) de datum van begin 1 juli niet haalbaar is.

[Twitter]
Als ik iets niet als serieuze bron neem dan is het Yorick met zijn 'grappige' teksten.

Zover nu bekend gaan we 1 juli gewoon halen als de leveringen komen zoals verwacht. Aan alle kanten wordt de infrastructuur nu voorbereid, GGD's gaan naar 2 miljoen per week en ziekenhuizen zijn ook voorbereidingen aan het treffen voor 0,5 miljoen per week. Totaal 2,5 miljoen per week. Waarmee simpel gerekend met 4 weken in juni we die 8 miljoen dus duidelijk wel kunnen halen.

Maar alles staat of valt bij levering van de vaccins en of deze goedgekeurd worden. Maar daar heb ik geen inzicht in, ik kan enkel afgaan op de schattingen. Als Pfizer morgen weer aankondigt een extra levering te doen (wat al meermaals gebeurd is, dus niet ondenkbaar) dan veranderd de situatie. Net als dat Janssen niet meer zou leveren of afgekeurd zou worden. Er zijn veel onzekerheden.

[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 07-05-2021 10:21 ]

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Als ik iets niet als serieuze bron neem dan is het Yorick met zijn 'grappige' teksten.

Zover nu bekend gaan we 1 juli gewoon halen als de leveringen komen zoals verwacht. Aan alle kanten wordt de infrastructuur nu voorbereid, GGD's gaan naar 2 miljoen per week en ziekenhuizen zijn ook voorbereidingen aan het treffen voor 0,5 miljoen per week. Totaal 2,5 miljoen per week. Waarmee simpel gerekend met 4 weken in juni we die 8 miljoen dus duidelijk wel kunnen halen.

Maar alles staat of valt bij levering van de vaccins en of deze goedgekeurd worden. Maar daar heb ik geen inzicht in, ik kan enkel afgaan op de schattingen. Als Pfizer morgen weer aankondigt een extra levering te doen (wat al meermaals gebeurd is, dus niet ondenkbaar) dan veranderd de situatie. Net als dat Janssen niet meer zou leveren of afgekeurd zou worden. Er zijn veel onzekerheden.
Wat klopt er feitelijk niet aan zijn constatering dat 'iedereen die dat wil' een variabel gegeven is waardoor de planning bij een hoger percentage mensen die willen niet gehaald kan worden?

Kan jij in een glazen bol zien hoe hoog dat percentage is op 1 juli?

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:14:
[...]

De vaccins zijn dermate verschillend dat dit volgens mij niet het geval is. Maar die enkele uitzondering die overblijft, daar moeten we niet moeilijk om doen en gewoon een "groen scherm" geven in de app.

We kunnen elke uitzondering van 10 mensen wel gaan proberen in een wetgeving te gieten, maar ik heb al direct aangegeven dat die mensen dan een vrijstelling kunnen krijgen. Die groep is zo klein, daar moet je niet teveel tijd aan besteden.

[...]

Tot op heden werkt het anders prima, ik weet niet van een dode door allergie na een vaccin in Nederland. Ook niet van een ziekenhuisopname, maar die zal er mogelijk wel geweest zijn.

[...]

Heb je hiervan een bron? Want ik heb dit tot op heden nog niet gehoord of gelezen.
Een epipen bevat een kleine hoeveelheid adrenaline om te zorgen dat je keel niet volledig dichtgaat door de zwelling. Meer niet. De volgende adrenaline, de tavegyl en de dexa/hydro wordt gegeven in de ambu/SEH.
Een anafylaxe kan je niet behandelen met enkel een epipen. Geen enkele. Niet van een vaccin en niet van pinda of wat dan ook.
Je kan het er wel door overleven. Ook best fijn.

Mijn bron voor mijn laatste stelling blijf ik je schuldig want dat ben ik zelf. Ik werk met regelmaat op de locaties en het komt sporadisch voor dat iemand niet geprikt wordt op basis van de medische vragenlijst (waar ook allergie vragen op staan).
Cijfers kan ik je er niet van geven.

• Drardollan
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Als dat het offer is wat we collectief deze zomer moeten brengen dan is het maar zo, vakantie in eigen land is ook mooi. Als de kleinschalige horeca en doorstroomlocaties open zijn dan wordt het vast een mooie zomer.
Sowieso zou ik niet inzetten op een vakantie in het buitenland. Los van prikjes, testen, wetten en mogelijkheden. Wellicht mogen wij wel uit het land weg, maar als je het vakantieland niet in mag dan zit je weer met een probleem. Ik zou het dit jaar dicht bij huis zoeken, Nederland is mooi en als we op 1 juli zover zijn dat de meeste dingen weer kunnen net als vorig jaar dan wordt het inderdaad een prima zomer.

• Drardollan
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Een epipen bevat een kleine hoeveelheid adrenaline om te zorgen dat je keel niet volledig dichtgaat door de zwelling. Meer niet. De volgende adrenaline, de tavegyl en de dexa/hydro wordt gegeven in de ambu/SEH.
Een anafylaxe kan je niet behandelen met enkel een epipen. Geen enkele. Niet van een vaccin en niet van pinda of wat dan ook.
Je kan het er wel door overleven. Ook best fijn.
Klopt, ik weet hoe de pen werkt.

Hoeveel gevallen zijn er bekend van mensen die een dergelijke behandeling nodig hebben gehad na vaccinatie?
Mijn bron voor mijn laatste stelling blijf ik je schuldig want dat ben ik zelf. Ik werk met regelmaat op de locaties en het komt sporadisch voor dat iemand niet geprikt wordt op basis van de medische vragenlijst (waar ook allergie vragen op staan).
Cijfers kan ik je er niet van geven.
Sporadisch zeg je nu zelf. Het gebeurd dus amper. Deze mensen zullen vast later nog benaderd worden voor een andere optie.

Deze kleine groep zullen we op een andere manier moeten "aanvliegen" (lelijke term, sorry). Maar ik denk dat we nu niet in de fase zitten om ons daar druk over te maken. We moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk prikken erin zetten. Die paar uitzonderingen kunnen we ons later wel druk over maken, als de groep gevaccineerden groot genoeg wordt neemt hun risico op Corona ook serieus af.

• Drardollan
Wolly schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Wat klopt er feitelijk niet aan zijn constatering dat 'iedereen die dat wil' een variabel gegeven is waardoor de planning bij een hoger percentage mensen die willen niet gehaald kan worden?
Er zijn schattingen en op basis daarvan doen we toch de aannames dat het kan? Als 85% wil dan is de infrastructuur daarop voorbereid en zouden we ook voldoende vaccins moeten krijgen. Er zitten een hoop onzekerheden in zoals de leveringen van de vaccins, maar in principe is het haalbaar.

Maar al wordt het 2 of 3 weken later voor de groep van zeg 18-25... Dat maakt toch niet uit, tegen die tijd zijn bijna alle beperkingen al opgeheven.
Kan jij in een glazen bol zien hoe hoog dat percentage is op 1 juli?
Mijn glazen bol is bezig om te kijken of vaccinaties goed genoeg werken ;)

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:27:
[...]

Klopt, ik weet hoe de pen werkt.

Hoeveel gevallen zijn er bekend van mensen die een dergelijke behandeling nodig hebben gehad na vaccinatie?

[...]

Sporadisch zeg je nu zelf. Het gebeurd dus amper. Deze mensen zullen vast later nog benaderd worden voor een andere optie.

Deze kleine groep zullen we op een andere manier moeten "aanvliegen" (lelijke term, sorry). Maar ik denk dat we nu niet in de fase zitten om ons daar druk over te maken. We moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk prikken erin zetten. Die paar uitzonderingen kunnen we ons later wel druk over maken, als de groep gevaccineerden groot genoeg wordt neemt hun risico op Corona ook serieus af.
Je haalde in 1 van je vorige posts aan dat je had gelezen voor de anafylaxes. Daarop haal je aan dat die maar gewoon een epi pen moeten gebruiken.
Vervolgens leg ik uit dat dat geen optie is.
Wil je cijfers zien van bijwerkingen kan je op lareb kijken.
Ik gok enkele tientallen in Nederland momenteel?

Zosnel mogelijk zoveel mogelijk prikken helemaal mee eens hoor. Ik ben ook echt pro-vaccin en heb hem zelf al een tijdje 2 stuks gehad gelukkig.
Ik denk alleen dat we echt moeten waken voor de niet-vaccineerbare en ook voor de weigeraars. Die 2 deling is onwenselijk. Net als kosten. Dan heb je al een 3 deling (geprikt, weigeraars, geprikt maar geen geld voor tests).
En een diep nasale test voelt voor een aantal mensen wel heftiger als gewoon een slotje afgeven. Dus heb je ook nog de angstige groep.

Daarnaast is al gebleken uit diverse tests dat het niet werkt voor veel sectoren. De enige sector die mogelijk baat heeft hierbij zullen festivals zijn. Alleen dan zit je dus inderdaad ook met je personeel.

Edit: https://www.lareb.nl/pages/update-van-bijwerkingen

98 stuks tot nu toe waarvan 28 ernstig in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 07-05-2021 10:36 ]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Bronnen vraag je in het geval dat mensen een standpunt onderbouwen met claims c.q. feiten. De bronnen zouden dan deze feiten moeten kunnen staven. Als iemand een standpunt poneert, kan je geen "Bron?" vragen. Mocht je benieuwd zijn naar waarom bijvoorbeeld ook ik het eens ben met het standpunt van @Stoney3K, raad ik je aan het artikel te lezen van FTM omtrent het overhaaste en ondoordachte traject dat is ingezet. Sommige discussiepunten vergen behoorlijk wat context en achtergrondinformatie om er een gedegen gesprek over te kunnen voeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Jedi_Pimp op 07-05-2021 11:21 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Drardollan
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Bronnen vraag je in het geval dat mensen een standpunt onderbouwen met claims c.q. feiten. De bronnen zouden dan deze feiten moeten kunnen staven. Als iemand een standpunt poneert, kan je geen "Bron?" vragen. Mocht je benieuwd zijn naar waarom bijvoorbeeld ook ik het eens ben met het standpunt van @Stoney3K, raad ik je aan het artikel te lezen van FTM omtrent het overhaaste en ondoordachte traject dat is ingezet. Sommige discussiepunten vergen behoorlijk wat context en achtergrondinformatie om er een gedegen gesprek over te kunnen voeren.
Er werd letterlijk gezegd (getypt):
"Het hele idee van die testsamenleving draait maar om één ding en dat is dat het een grote euro-print-machine is voor mensen die blijkbaar een belang erbij hebben."

Dat is geen mening of standpunt. Dat is neergezet als een feit. Er staat niet "naar mijn idee" of "ik denk dat". Er staat "het hele idee", waarmee het als feit is gepresenteerd. En daarvoor zie ik graag een bron als je dat beweert, omdat het mijn inziens niet waar is en niet gebaseerd is op feiten. Ook het artikel van FTM wat je aanhaalt staaft dit gepresenteerde feit niet.

Dat je er genoeg vraagtekens bij kan zetten hoe dit tot stand is gekomen, wat FTM ook doet, dat is prima. Mijn inziens komt dit met name omdat we er veel te laat mee zijn, dit had in juli 2020 opgestart moeten worden en mee gestart worden in oktober 2020. Nu is het allemaal laatste moment maar wat doen, er is nu geen tijd meer om iets fatsoenlijk aan te besteden. Dat is absoluut een faal van de overheid. Maar dat betekent niet dat er nu een "euro-print-machine" aan het draaien is gegaan. Het is overigens wel vrij logisch dat er mensen belang bij hebben, er wordt geld naar een commercieel bedrijf gebracht wat maar 1 doel heeft: winst maken. Natuurlijk nemen ze de opdracht graag aan, mooie kans om geld te verdienen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-11 15:54

Sorcerer8472

Mens sana?

Terwijl er in NL geklaagd wordt over covid, geeft Australië net aan dat hun grenzen wellicht tot half of eind 2022 gesloten blijven:
https://www.bloomberg.com...l-late-2022-minister-says

Intussen zijn er nog steeds Australiërs gestrand overal ter wereld omdat ze de extreem dure vliegtickets en quarantaineprocedures niet kunnen betalen. Echt een beschamende en schrijnende situatie. Er zijn nog steeds niet genoeg vaccins in Australië maar uiteraard hebben de parlementsleden e.d. ze wel al gehad.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CMD-Snake
Drardollan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:28:
Dat is absoluut een faal van de overheid. Maar dat betekent niet dat er nu een "euro-print-machine" aan het draaien is gegaan.
Dat er handel in coronatests zitten kunnen we echter ook niet ontkennen. Het is een zeer jonge markt, maar eentje die een snelle groei heeft meegemaakt. Commerciële testaanbieders zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten en de bedragen per test liegen er niet om. De 1 miljard euro die gemoeid is met de testsamenleving bewijst ook dat er veel te halen valt.

Ik las gisteravond dit stukje in het NRC: De markt voor toegangstest wordt gedomineerd door ondernemers zonder ervaring. Het beschrijft hoe de gecontracteerde bedrijven die de testsamenleving mogelijk moeten maken voor de overheid geen of nauwelijks ervaring hebben met het onderwerp van testen, maar wel royale contracten hebben gekregen.

Het commerciële testen is een markt die een soort Wilde Westen is en onze minister wil daar 1 miljard euro besteden zonder al te veel toezicht op hoe dit geld uitgegeven wordt. De Stichting Open Nederland heeft wat dat betreft nauwelijks zaken als transparantie en verantwoording ingebouwd gekregen. Dat is een potentieel schandaal in wording als later blijkt dat die 1 miljard euro niet correct uitgegeven is.

We zitten overigens niet eens zo ver af van de eerste PCR test miljonairs. Zowel bij bedrijven die de test afnemen, maar ook OMT-lid Bonten zijn het gouden tijden. Bij OMT lid Bonten rinkelt de kassa bij elke afgenomen test, hij mocht vorig jaar 3 ton extra op zijn bankrekening bijschrijven als winstuitkering. Nu is dat marktwerking, maar ergens kan ik het niet helpen dat mij er wat ongemakkelijk bij voel, zeker als je merkt hoe lang dit nog in stand moet blijven kennelijk.

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Je kan je überhaupt afvragen hoe normaal het is dat je je verplicht moet laten testen voor zaken die normaal horen te zijn, wat dus al controversieel genoeg is, en dat mensen er nog aan verdienen ook.

Belang dus. Het is niet onlogisch dat de testbedrijven gaan lobbyen om dit lang in stand te houden. Ze hebben enige macht namelijk en zien een inkomstenbron verdwijnen als de testmaatschappij verdwijnt.

• hoevenpe
Soccer98 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:56:
Belang dus. Het is niet onlogisch dat de testbedrijven gaan lobbyen om dit lang in stand te houden.
Op BNR zijn de radiospotjes van testbedrijven aan de orde van de dag, 'binnen twee uur uw hele organisatie getest'. Dat zal inderdaad een gouden business zijn.

• Plenkske
  • Laatst online: 30-10 15:25
Zag dit zojuist in NOS liveblog

26 MINUTEN GELEDEN
Britse wetenschappers waarschuwen voor Indiase coronavariant
Britse wetenschappers waarschuwen voor een "zorgwekkende" Indiase coronavariant. Die zou zich sneller verspreiden dan het originele coronavirus.

Volgens Jeff Barrett, directeur van het Wellcome Sanger Institute, is deze Indiase variant mogelijk net zo besmettelijk als de Kent-variant die in Zuidoost-Engeland werd gevonden en de tweede coronagolf in Groot-Brittannië aanzwengelde.

Uit studies is gebleken dat de coronavaccins ook effectief zijn tegen deze en andere zorgwekkende varianten zoals die uit Zuid-Afrika en Brazilië. "Dat schetst een positief beeld dat de vaccins werkzaam zullen blijven", zegt hij.

Indiase variant lijkt dus ongeveer gelijk te zijn aan de britse, qua besmettelijkheid.

• Drardollan
Plenkske schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:58:

26 MINUTEN GELEDEN
Britse wetenschappers waarschuwen voor een "zorgwekkende" Indiase coronavariant. Die zou zich sneller verspreiden dan het originele coronavirus.

Volgens Jeff Barrett, directeur van het Wellcome Sanger Institute, is deze Indiase variant mogelijk net zo besmettelijk als de Kent-variant die in Zuidoost-Engeland werd gevonden en de tweede coronagolf in Groot-Brittannië aanzwengelde.

Uit studies is gebleken dat de coronavaccins ook effectief zijn tegen deze en andere zorgwekkende varianten zoals die uit Zuid-Afrika en Brazilië. "Dat schetst een positief beeld dat de vaccins werkzaam zullen blijven", zegt hij.

Indiase variant lijkt dus ongeveer gelijk te zijn aan de britse, qua besmettelijkheid.
Vooral het 2e deel is positief, vaccins werken ook tegen deze variant.

Maar het is niet gek dat er in India iets ontstaat, het gaat zo hard daar. Kans op mutaties is gewoon groot.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:58:

26 MINUTEN GELEDEN

Haha, vaag bericht weer zo.

Eerst paniek, en dan blijkt het eigenlijk hetzelfde te zijn als waar we nu mee zitten.

Media enzo...

• Drardollan
Soccer98 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:56:
Belang dus. Het is niet onlogisch dat de testbedrijven gaan lobbyen om dit lang in stand te houden. Ze hebben enige macht namelijk en zien een inkomstenbron verdwijnen als de testmaatschappij verdwijnt.
Vandaar dat de Efteling de poorten gesloten hield op 24 april.

Nederland zit niet te wachten op een testmaatschappij. En zolang de vaccins werken en samen met het goede weer gaan zorgen voor immuniteit zal je zien dat bedrijven weer normaal open willen gaan. Bedrijven hebben er geen belang bij om de helft of minder bezoekers te ontvangen.

Mochten we in oktober 2021 nog steeds met veel maatregelen zitten, dan zou het kunnen dat het sentiment van Nederland verandert. Maar voor nu is het merendeel tegen testen voor toegang en zit men de rit uit naar het moment van het prikje.

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:04:
[...]

Haha, vaag bericht weer zo.

Eerst paniek, en dan blijkt het eigenlijk hetzelfde te zijn als waar we nu mee zitten.

Media enzo...
Dodelijk vermoeiend, al 15 maanden verkopen ze extra oud papier (of online abo's) op deze manier. Als je enkel de koppen leest dan krijg je echt een heel verkeerd beeld van de situatie.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:43

Laguna

Connaisseur

hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:48:
[...]

Zie hier vooral een opzetje in, net als het extra half uurtje van D66. Die paar euro wisselgeld voorkomt dat er een fundamentele discussie over de wenselijkheid/noodzaak ontstaat. Een miljard voor testen, dat doe je niet voor Lowlands en de F1 op Zandvoort.
Precies, voor alleen wat evenementen heb je geen capaciteit van 400.000 testen per dag nodig, dan zou je makkelijk de overtollige capaciteit bij de GGD kunnen gebruiken (de totale capaciteit bij de GGD is 175.000 testen per dag). Ze hebben dus een breed scala aan activiteiten voor ogen, terwijl deze niet zijn gedefinieerd in het wetsvoorstel dat op tafel ligt. Ik mag dus hopen dat dit wetsvoorstel, waar op 11 mei over wordt gestemd door de Tweede Kamer, resoluut van tafel wordt geveegd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laguna schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Precies, voor alleen wat evenementen heb je geen capaciteit van 400.000 testen per dag nodig, dan zou je makkelijk de overtollige capaciteit bij de GGD kunnen gebruiken (de totale capaciteit bij de GGD is 175.000 testen per dag). Ze hebben dus een breed scala aan activiteiten voor ogen, terwijl deze niet zijn gedefinieerd in het wetsvoorstel dat op tafel ligt. Ik mag dus hopen dat dit wetsvoorstel, waar op 11 mei over wordt gestemd door de Tweede Kamer, resoluut van tafel wordt geveegd.
Hoeveel mensen gaan er in een zonnig weekend normaal gesproken naar een festival, concert of sportwedstrijd?

Die moeten allemaal op vrijdag naar de teststraat. Sluit niet uit dat dat aardig oploopt.

• Stoney3K
MikeyMan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Hoeveel mensen gaan er in een zonnig weekend normaal gesproken naar een festival, concert of sportwedstrijd?

Die moeten allemaal op vrijdag naar de teststraat. Sluit niet uit dat dat aardig oploopt.
Al helemaal als je daar ook de theaters, bioscopen, restaurants en cafés in mee gaat nemen.

Dan heb je het over miljoenen tests per week. Of beter gezegd, miljoenen tests op vrijdag omdat ze niet ouder mogen zijn dan 48 uur. Ik ben heel benieuwd waar ze het leger mannetjes vandaan gaan halen om die tests af te nemen en te verwerken.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:22:
[...]

Al helemaal als je daar ook de theaters, bioscopen, restaurants en cafés in mee gaat nemen.

Dan heb je het over miljoenen tests per week. Of beter gezegd, miljoenen tests op vrijdag omdat ze niet ouder mogen zijn dan 48 uur. Ik ben heel benieuwd waar ze het leger mannetjes vandaan gaan halen om die tests af te nemen en te verwerken.
Ik merkte gisteren in het debat wel dat het vooral ging om evenementen die de geldende maatregelen overstijgen. Dus; testen voor terras als dat terras groter is dan de huidige 50 bijvoorbeeld.

Maar die (piek) capaciteit lijkt me gelijk het (dure) probleem.

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:22:
[...]

We hadden toch nog wat mensen over van de gedwongen ontslagen? :+

• jadjong
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat je met twee miljoen feestgangers op een zonnige zaterdag aan de voorzichtige kant zit.

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:33:
Dus; testen voor terras als dat terras groter is dan de huidige 50 bijvoorbeeld.
Dat is toch een regel die in fase 2 al verruimd wordt? Testen voor een terras in de buitenlucht is echt onzinnig.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:37:
[...]

Dat is toch een regel die in fase 2 al verruimd wordt? Testen voor een terras in de buitenlucht is echt onzinnig.
Daarom zeg ik; huidige.

Als het 100 wordt, of vervalt, kreeg ik het idee dat de testverplichting mee zou groeien.

@jadjong Serieus zo veel? Puur aan festivals en grote feesten? Ik heb eigenlijk werkelijk geen idee... Dacht zelf aan 300-400k ofzo :D

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 07-05-2021 12:40 ]

• jadjong
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Grote evenementen zou je eventueel met een toegangstest mogelijk kunnen maken, daar heb je niet zo'n wet voor nodig. Daar moet je dan wat extra voor betalen, gezien de gemiddelde prijs van een biertje op zo'n evenement lijkt me dat niet onoverkomelijk.
Voor twee appelsap een een tosti zonder kaas lijkt testen niet heel erg nuttig, maar een willekeurig danscafe wat vroeger met 100 man stampvol zit kan nu misschien 20 man herbergen en die moeten netjes blijven zitten. :P
Hoewel ik niet zo van de hossende meutes ben weet ik nog wel dat ik rond die leeftijd ontzettend veel energie had. Energie die 15-25 jaar al 12 maanden op zit te kroppen. Daar moeten we iets mee, het bericht dat onze gevaccineerde oma wel los mag gaan deze zomer helpt daar niet bij. :D
Alle lokaties, van kartbanen tot escaperoom, waar je redelijkerwijs niet in staat zal zijn om voldoende afstand van elkaar te houden vallen binnen de testsamenleving. Het is niet alleen Snollebollekes in het Gelredome wat spaak loopt op de huidige maatregelen.

• jadjong
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Daarom zeg ik; huidige.

Als het 100 wordt, of vervalt, kreeg ik het idee dat de testverplichting mee zou groeien.

@jadjong Serieus zo veel? Puur aan festivals en grote feesten? Ik heb eigenlijk werkelijk geen idee... Dacht zelf aan 300-400k ofzo :D
Ik tel ook het inpandige nachtleven mee.

Amsterdam dance event trekt al 400k, terwijl dat niet veel meer is dan een normale avond in de hoofstad waarbij alle organisatoren hetzelfde logo op de poster plakken. :P Terl daar nog de dorpse feestweken, kleine, cafe's enzo bij op.

[ Voor 28% gewijzigd door jadjong op 07-05-2021 12:48 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stichting nice zegt nu 786 op de IC.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gunner schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:46:
[Twitter]

Stichting nice zegt nu 786 op de IC.
Hehe, eindelijk onder de 800... Zouden we de bocht ingezet hebben

• vuurtjih
MikeyMan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Daarom zeg ik; huidige.

in de leeftijd van 15 - 45 zijn al meer dan 6 miljoen mensen, dus zo heel gek vind ik het niet.

• CMD-Snake
jadjong schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:43:
Alle lokaties, van kartbanen tot escaperoom, waar je redelijkerwijs niet in staat zal zijn om voldoende afstand van elkaar te houden vallen binnen de testsamenleving. Het is niet alleen Snollebollekes in het Gelredome wat spaak loopt op de huidige maatregelen.
Het vreemde is dat De Jonge stuurt op een 'en en' situatie. Je moet testen voor toegang, maar eenmaal binnen blijven maatregelen als 1,5 meter van kracht en de mondkapjesplicht. De meerwaarde is wat mij betreft dan zoek, er wordt alleen nog een drempel opgeworpen. Voor restaurants zit er bij testen voor toegang dan geen limiet van 30 klanten per keer op, maar ondanks meer klanten moeten de eerder genoemde regels wel gehandhaafd worden. Dat betekent dat je alsnog niet meer klanten kan ontvangen, omdat je die 1,5 meter moet blijven waarborgen.

Dit plan gaat in elk geval niet voor die zogenaamde opening van de maatschappij zorgen. Het ongemak en de kosten zullen een remmende werking hebben voor potentiële klanten. Spontaniteit van een bezoekje aan een restaurant, bioscoop of museum is er wel vanaf.

Zo langzamerhand voelt het nogal aan alsof bepaalde kabinetsleden in een bepaalde spoort vast zijn komen te zitten en alleen maar kunnen doorgaan. Er lijkt weinig tegenin te brengen te zijn en de andere volksvertegenwoordigers die zo praten over het dualisme zijn vooralsnog ook niet bereid om dan hun kont tegen de krib te gooien. Enige lichtpuntje is dat de meerderheid voor dit soort verreikende wetgeving nu slinkende is.
Pagina: 1 ... 123 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.