Het woord 'vrijgemaakt' komt over alsof mensen vroegtijdig van de IC moeten worden ontslagen, maar dat bedoel ik uiteraard niet, is onethisch en kan ook niet. Het gaat erom dat we de IC capaciteit vanaf opname nr. 1 niet moeten gebruiken als uitstel van handelen. Dat handelen is namelijk bij R>1 onvermijdelijk, maar dan met uitgestelde zorg. Door nu weer te versoepelen tegen het advies van het OMT in wordt er bewust gekozen voor een waarschijnlijke modeluitkomst met een tragere uitstroom en dus langer uitgestelde zorg.Wolly schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Natuurlijk. Jij stelt dat de 650 bedden die gealloceerd zouden zijn voor non-covid zorg vrijgemaakt zouden worden ('wieberen') omdat een of andere sector hiervoor zou pleiten. (…)
Ik doelde dus niet op vroegtijdig van de IC ontslaan, dus dat hoeft een minister gelukkig niet uit te leggen.(…) Ik probeerde uit te leggen dat een minister van VWS daar prima tegenin kan brengen dat dit onmenselijk is voor die 650 non-covid mensen (…)
En dat gebeurt inderdaad, maar de Rt is slechts zelden langere tijd onder de 1 geweest:(…) en dat daarom is besloten om juist de maatregelen ter voorkoming van virusverspreiding te verlengen of strenger te maken. (…)
https://coronadashboard.r...andelijk/reproductiegetal
Ten eerste: exponentiële groei is er vanaf dag 1 als de Rt>1. Ook bij hele lage aantallen. Maar omdat lage aantallen beter te beheersen zijn dan hoge aantallen is het zaak een laag aantal besmettingen ook laag te houden. Door de vorm van een exponentiële curve wordt die beheersbaarheid naarmate de tijd vordert steeds complexer door toegenomen entropie.(…)
De capaciteit wordt overschreden door exponentiele groei met als ernstig bijeffect dat de planbare zorg ook hieronder lijdt. De exponentiele groei is te beheersen door de maatregelen, wil je vervolgens niet de hele maatschappij in gevangenschap zetten én de planbare zorg zoveel als mogelijk door laten gaan dan is het zaak de capaciteit uit te breiden ten faveure van de niet-planbare zorg. (…)
Ik vermoed dat er door het beleid van de Nederlandse overheid veel mensen lijken te zijn gaan denken dat lockdowns het enige mogelijke middel is. Dat kan soms nodig zijn, maar een lockdown is eerder een resultaat van slecht indammen. Dat laatste is waar het uiteraard om zou moeten gaan als we de zorg niet willen overbelasten bijvoorbeeld.
En mocht je beginnen over welke maatregelen tot effectief indammen kunnen zorgen: ik ga niet opnieuw een discussie voeren over welke maatregelen wel/niet effectief zijn om het strategieverschil te bespreken. Zonder voorbeelden is dat verschil ook wel duidelijk. Discussies daarover op een forum zoals dit komen in de regel namelijk neer op een welles/nietes die aan de strategische overweging niets afdoet maar vooral afleidt.
Het probleem groeit dus bij R>1 en als er genoeg mensen ziek kunnen worden zal dat uiteindelijk leiden tot een overschrijding. Je kunt niet een statisch doel stellen van X bedden voor ziekte Y bij een exponentieel groeiend probleem. Los daarvan vind ik het geen goed idee dat mensen ernstig ziek worden en een deel daarvan sterft als we dat ook (zoveel mogelijk) kunnen voorkomen.Als voorbeeld: Terrasjes open of 100 bedden vrijmaken voor niet-planbare zorg waarmee je in een maand 500 mensen kan helpen. Dat zijn de keuzes die je maakt.
Het is uiteraard geen beleid om die plekken actief te 'vullen', dat snap ik ook wel. Maar maatregelen uitstellen waardoor het toch gebeurd is effectief precies hetzelfde. Niet door te handelen, maar door het handelen uit te stellen met een voorspelbaar resultaat.blissard schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:40:
[...]
Ik snap wel wat je zegt, maar volgens mij is dat sturen op vullen van IC-plekken geen beleid. (…)
Dit zijn de pijlers waar vrijwel elk OMT advies mee begint:
Er is nu al maanden geen acceptabele belasting, er zijn vele kwetsbaren ziek geworden en/of overleden en zicht hebben we vrijwel nooit gehad.(…)
- een acceptabele belastbaarheid van de zorg – ziekenhuizen moeten kwalitatief goede zorg aan zowel COVID-19-patiënten als aan patiënten binnen de reguliere zorg kunnen leveren;
- het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;
- het zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding van het virus. (…)
Dit is wat er werd benoemd in de persconferentie op 23 februari:(…) Dat mag iedereen dus wel vinden, maar uiteindelijk is het aan de beslissers om daar dan al dan niet iets mee te doen. (…)
Hieronder staan het aantal besmettingen, de ziekenhuisbezetting en de toen geldende criteria van de routekaart:(…) omdat we nu met een wat lager aantal besmettingen zitten en ook in de ziekenhuizen weer ietsjes ruimte is (…)
Besmettingen:
https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD
Ziekenhuisbezetting:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
https://stichting-nice.nl/
Routekaart:
https://www.rijksoverheid...tekaart-coronamaatregelen
En daaruit kun je prima afleiden of hetgeen er in de persconferentie werd genoemd klopt en waarom er of het beleid past bij sturen op zorgcapaciteit.
Omdat het probleem bij R>1 groeit en die capaciteit niks oplevert anders dan enkele weken die afhangen van de verdubbelingstijd.Ik zie nu alleen dat de aantoonbaar geplande capaciteit niet beschikbaar is. Als die er wel zou zijn, dan zou er op dit moment geen IC bedden tekort zijn. Dat zijn feiten. Wat jij aangeeft is weliswaar aannemelijk, maar daarmee nog geen feit. En al helemaal geen reden om dan de plannen niet uit te voeren.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
:strip_exif()/f/image/ij83dbJw3wU3yVkkkVD9MwUJ.jpg?f=fotoalbum_large)