• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:41

jgj82

Ja, maar = nee

bvbal79 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:52:
[...]

matig getest is een aanname....tot nu toe is er al een lancet publicatie uitgekomen die peer-reviewed is.

Daarnaast zijn de getallen in Rusland na vaccinatie behoorlijk afgenomen

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/russia/

Verder is het Sputnik virus bijna identiek aan het adenovaccin van AZ en janssen (laatste effectiviteit ook maar van 73%)
I know, I know. Het matig getest sloeg ook meer op de hoeveelheid vrij verkrijgbare info over het vaccin dan op de werking. Verder was het geheel off-topic.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Laguna schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Dat is wel behoorlijk kort door de bocht. Men kan ook simpelweg nog niet voldoende vertrouwen hebben in de relatief nieuwe vaccin technieken, waarbij er nog veel zaken onbekend/onduidelijk zijn. Zoals de bijwerkingen op lange termijn, besmettelijkheid na toediening, duur van de bescherming, effectiviteit na eenmalige toediening, uitwisselbaarheid vaccins, de toepasbaarheid bij specifieke doelgroepen en werkzaamheid tegen mutaties van het SARS-CoV-2.
Van de hele lijst die je noemt is er één relevant voor het individu: "wat zijn de lange termijn effecten?". Gelukkig is de kans dat die er zijn echt nihil aangezien het vaccin in verwaarloosbare tijd allang is uitgescheiden door het lichaam en een slimmer/versterkt imuumsysteem achterblijft. Deze nieuwe techniek is werkelijk fenomenaal en gaat nog veel voor de mensheid betekenen, een Nobelprijs lijkt me absoluut op z'n plaats.

De overige punten zijn totaal niet interessant voor de mensen die de prik krijgen. Iemand die zich daar druk over maakt pretendeert onterecht ergens verstand van te hebben, en de mensen die er wél mee bezig zijn vinden de nadelen en onduidelijkheid niet opwegen tegen de voordelen.

Dus wat nou "vertrouwen"? Als ik een willekeurig onderdeel aanwijs in je auto, de bus of trein, kan jij dan stellen dat je weet wat het doet? Zo'n ding brengt je op 100km/h over het asfalt/rails en daar kan veel mis gaan. Waarom heb je daar vertrouwen in dan? Ik durf zelfs te stellen dat het percentage dodelijke ongevallen bij die dingen hoger liggen dan bij de vaccins.

Mensen moeten eens stoppen met doen of ze overal expert in zijn.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bvbal79 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:52:
[...]

matig getest is een aanname....tot nu toe is er al een lancet publicatie uitgekomen die peer-reviewed is.

Daarnaast zijn de getallen in Rusland na vaccinatie behoorlijk afgenomen

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/russia/

Verder is het Sputnik virus bijna identiek aan het adenovaccin van AZ en janssen (laatste effectiviteit ook maar van 73%)
Wel een rare stelling. In Rusland wordt amper gevaccineerd.
Meer dan 70% van de eigen inwoners wil perse niet gevaccineerd worden met het Russische vaccin omdat ze het niet vertrouwen.

Ze zitten nu op ongeveer 8% van de mensen die de 1e dosis heeft gekregen. Hoe kom je daarvandaan naar je claim dat het na vaccinatie behoorlijk is afgenomen is mij een raadsel :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 22:05
YakuzA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Wel een rare stelling. In Rusland wordt amper gevaccineerd.
Meer dan 70% van de eigen inwoners wil perse niet gevaccineerd worden met het Russische vaccin omdat ze het niet vertrouwen.

Ze zitten nu op ongeveer 8% van de mensen die de 1e dosis heeft gekregen. Hoe kom je daarvandaan naar je claim dat het na vaccinatie behoorlijk is afgenomen is mij een raadsel :?
Ik claim niks ik laat de getallen zien van Rusland nadat het vaccinatieprogramma gestart is. Zie link, curve neemt weer af na start in december

hoe kom jij aan het getal 70%?

[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 05-05-2021 23:46 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bvbal79 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:44:
[...]

Ik claim niks ik laat de getallen zien van Rusland nadat het vaccinatieprogramma gestart is. Zie link, curve neemt weer af na start in december

hoe kom jij aan het getal 70%?
https://www.cnbc.com/2021...ne-strategy-in-focus.html
He noted that the latest data from the Levada Center, an independent pollster in Russia, suggests that only 30% of Russians "are willing to get vaccinated, a number that's actually gone down since last year."

PSN

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:27
Vooral veel jonge Russische inwoners wantrouwen Sputnik. Heb zelf een goede kennis in Moskou wonen. Er heerst daar veel argwaan jegens het vaccin. Willen het graag aankijken en zijn bang voor onbekende side effects. En vinden het ook problematisch dat Sputnik (nog) niet is erkend door de EU.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Sorry hier zakt m’n broek echt van af. De overheid heeft om het virus in bedwang te houden onze vrijheden ernstig in moeten perken (terecht denk ik). Jij wil deze vrijheden niet teruggeven aan mensen die volledig gevaccineerd zijn (en dus velen malen minder risico vormen voor een verdere ontsporing van het virus) omdat je jaloers bent? Begrijp ik dus goed dat jij jaloezie een reden vindt om vrijheden ernstig in te perken?
Wat als je niet gevaccineerd mag worden? Wat als je niet gevaccineerd wilt worden? Wat als je simpelweg nog niet aan de beurt bent? Voor verreweg de meeste mensen levert Covid19 simpelweg geen gevaar op, maar we willen wel dat iedereen die het mag zich laat vaccineren. Waarom? Bij de griep zijn het kwetsbaren, ouderen en in bepaalde gevallen zorgpersoneel die een spuit halen om zichzelf deels te beschermen. De rest kan evengoed (behoorlijk) ziek worden en het verspreiden, maar dat doet er niet zo toe. Ben je ziek dan blijf je thuis en that's it. Maar nu moeten 'we' ons opeens laten vaccineren om anderen te beschermen en niet zozeer om onszelf te beschermen. Daarbij is de effectiviteit op de langere termijn nog altijd onbewezen.

Een jaar lang hebben we het samen moeten doen. Alleen samen krijgen we corona onder controle! Maar zodra je je vaccin hebt kun je je middelvinger opsteken naar alle anderen die nog niet gevaccineerd zijn! :D Want zo voelt het gewoon. Dat heeft geen k*t met jaloezie te maken. Overigens kun je het virus ondanks een vaccinatie nog steeds krijgen en verspreiden, alleen is de kans wat kleiner en zijn de klachten milder.

Ik behandel het coronavaccin zoals de griepspuit. Geen risicogroep, enorm veel buiten én in beweging, geen overgewicht, eet vrijwel altijd gezond, etc etc. Als ik ziek ben blijf ik thuis en veel contacten heb ik sowieso al niet. Bovendien bevinden de contacten die ik wel af en toe heb zich vrijwel uitsluitend buiten de risicogroepen. Mijn lichaam kan de griep prima aan zonder jaarlijkse prik en statistisch gezien kan mijn lichaam Covid19 ook prima aan. Voor nu zal ik hem dus ook niet halen. Sterker nog, hoe meer (indirecte) dwang er komt, hoe huiveriger ik zal worden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-11 21:56
SomerenV schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:45:
[...]

Ik behandel het coronavaccin zoals de griepspuit. Geen risicogroep, enorm veel buiten én in beweging, geen overgewicht, eet vrijwel altijd gezond, etc etc. Als ik ziek ben blijf ik thuis en veel contacten heb ik sowieso al niet. Bovendien bevinden de contacten die ik wel af en toe heb zich vrijwel uitsluitend buiten de risicogroepen. Mijn lichaam kan de griep prima aan zonder jaarlijkse prik en statistisch gezien kan mijn lichaam Covid19 ook prima aan. Voor nu zal ik hem dus ook niet halen. Sterker nog, hoe meer (indirecte) dwang er komt, hoe huiveriger ik zal worden.
Ik lees vooral heel veel 'ik ik ik ik ik ik ik' in je post. Die vaccinatie neem je niet alleen voor jezelf.

Natuurlijk is het ook mooi meegenomen dat jij er minder snel ziek door kan worden, en áls je het toch krijgt, het minder effect kan hebben. Maar als jij gevaccineerd bent, dan is de kans ook nog veel kleiner dat je het verspreidt naar anderen. Dat is op grote schaal hét voordeel.

En de wereld stopt niet bij 1 stap van jou vandaan, hè. Als jij het krijgt, het vervolgens geeft aan je maatje van 25, en die gaat naar z'n oma van 85, dan is die de sjaak.

Dus ik mag hopen dat je, zodra je aan de beurt bent, toch wel echt je prikjes gaat halen. Of dwing ik je daarmee te veel? Dan heb ik niks gezegd...

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 06-05-2021 01:02 ]

The devil is in the details.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Laguna

Connaisseur

nst6ldr schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:17:
[...]

Van de hele lijst die je noemt is er één relevant voor het individu: "wat zijn de lange termijn effecten?". Gelukkig is de kans dat die er zijn echt nihil aangezien het vaccin in verwaarloosbare tijd allang is uitgescheiden door het lichaam en een slimmer/versterkt imuumsysteem achterblijft. Deze nieuwe techniek is werkelijk fenomenaal en gaat nog veel voor de mensheid betekenen, een Nobelprijs lijkt me absoluut op z'n plaats.

De overige punten zijn totaal niet interessant voor de mensen die de prik krijgen. Iemand die zich daar druk over maakt pretendeert onterecht ergens verstand van te hebben, en de mensen die er wél mee bezig zijn vinden de nadelen en onduidelijkheid niet opwegen tegen de voordelen.

Mensen moeten eens stoppen met doen of ze overal expert in zijn.
De bron was het Geneesmiddelenbulletin.
De inhoud komt tot stand in samenspraak met deskundigen in het veld. Het blad is onafhankelijk van de farmaceutische industrie en is een van de belangrijkste neutrale informatiebronnen over geneesmiddelen voor Nederlandse artsen en apothekers.
Wat mij betreft zijn dan ook alle punten relevant.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:22
[...]

Een jaar lang hebben we het samen moeten doen. Alleen samen krijgen we corona onder controle! Maar zodra je je vaccin hebt kun je je middelvinger opsteken naar alle anderen die nog niet gevaccineerd zijn! :D Want zo voelt het gewoon. Dat heeft geen k*t met jaloezie te maken.
Dat heeft alles met jaloezie te maken. Wat boeit mij het nou of een ander z'n middelvinger opsteekt als diegene een vaccin heeft? Ik geef hem groot gelijk. Lekker verder gaan met je leven.

Dat is nog het meest treurige aan de pandemie. Dat mensen meer bezig zijn met wat een ander wel of niet mag en zichzelf daardoor benadeeld voelen. Samen betekent niet dat alle tegelijk moet. Bovendien is dat een slogan van de overheid. Ik heb nog nooit iemand een slogan van de overheid horen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door BarôZZa op 06-05-2021 01:07 ]

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Hahn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:55:
[...]

Ik lees vooral heel veel 'ik ik ik ik ik ik ik' in je post. Die vaccinatie neem je niet alleen voor jezelf.

Natuurlijk is het ook mooi meegenomen dat jij er minder snel ziek door kan worden, en áls je het toch krijgt, het minder effect kan hebben. Maar als jij gevaccineerd bent, dan is de kans ook nog veel kleiner dat je het verspreidt naar anderen. Dat is op grote schaal hét voordeel.

Dus ik mag hopen dat je, zodra je aan de beurt bent, toch wel echt je prikjes gaat halen. Of dwing ik je daarmee te veel? Dan heb ik niks gezegd...
"Die vaccinatie neem je niet alleen voor jezelf." Dat zinnetje alleen is al min of meer dwang want het praat een schuldgevoel aan. Eigenlijk zeg je daarmee dat wanneer je je niet laat vaccineren je een enorme asociale eikel bent want dan geef je niks om anderen. Punt is dat wanneer kwetsbaren/ouderen gevaccineerd zijn de kans op situaties zoals nu eigenlijk al niet meer mogelijk zijn. Mijn keuze gaat daar niks aan veranderen.

Is er eigenlijk al onderzoek gedaan naar de besmettelijkheid van personen buiten risicogroepen op momenten dat ze niet zicht- of merkbaar ziek zijn? Je moet klachten hebben om besmettelijk te zijn en dat begint al bij een snotneus, maar (correct me if I'm wrong) de viral load is lager bij milde klachten. Dus bij alleen een snotneus is de kans dat je andere besmet kleiner dan wanneer je volle bak verkouden bent (hoesten, keelpijn, niezen).

Dus noem het egoïstisch, noem het asociaal, noem het wat je wilt, maar ik laat voorlopig nog niet vaccineren ook al krijg ik de kans. Dat anderen het wel doen is helemaal prima en ik ben niet bang dat er een of ander maf complot achter de vaccins verscholen gaat, maar ik zie voor mezelf en mijn omgeving de noodzaak simpelweg niet.
BarôZZa schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:06:
[...]

Dat heeft alles met jaloezie te maken. Wat boeit mij het nou of een ander z'n middelvinger opsteekt als diegene een vaccin heeft? Ik geef hem groot gelijk. Lekker verder gaan met je leven.

Dat is nog het meest treurige aan de pandemie. Dat mensen meer bezig zijn met wat een ander wel of niet mag en zichzelf daardoor benadeeld voelen. Samen betekent niet dat alle tegelijk moet. Bovendien is dat een slogan van de overheid. Ik heb nog nooit iemand een slogan van de overheid horen gebruiken.
Stel ze zouden het nu invoeren dan betekent dat dat mijn vriendin opeens weer alles mag (die heeft immers 2 vaccinaties gehad) maar ik niet. In dit geval niet omdat ik het niet wil, maar vooral omdat ik nog niet de kans heb gekregen. Als ik dan samen met mijn vriendin, waar ik mee samenwoon, iets leuks wil doen kan dat simpelweg niet. De enige manier om wél wat te kunnen is door me te laten vaccineren.

Een dergelijk beleid is niks meer en niks minder dan indirecte dwang uitoefenen op mensen om zich te laten vaccineren. Geen vaccinatie? Geen vrijheid. Geniet van de tweedeling in de maatschappij!

Ik kan er oprecht met m'n hoofd niet bij dat mensen achter dat plan staan.

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 06-05-2021 01:18 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:21

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Mijn lichaam kan de griep prima aan zonder jaarlijkse prik en statistisch gezien kan mijn lichaam Covid19 ook prima aan.
Als je lichaam Covid19 aan kan dan kan het ook het vaccin aan. Door het vaccin te nemen neemt de kans dat je dood gaat juist af.

En de gewone griep is niet zo dodelijk als covid.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

SomerenV schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:11:
[...]

"Die vaccinatie neem je niet alleen voor jezelf." Dat zinnetje alleen is al min of meer dwang want het praat een schuldgevoel aan. Eigenlijk zeg je daarmee dat wanneer je je niet laat vaccineren je een enorme asociale eikel bent want dan geef je niks om anderen. Punt is dat wanneer kwetsbaren/ouderen gevaccineerd zijn de kans op situaties zoals nu eigenlijk al niet meer mogelijk zijn. Mijn keuze gaat daar niks aan veranderen.
1) Er zijn ook doelgroepen die niet gevacinneerd kunnen worden die zullen kwetsbare blijven
2) Als er onvoldoende mensen zich vacinneren zal de hele wereld elk jaar geprikt moeten worden

Ergo, jouw keuze zal voor een hoop mensen (gevacinneerd of niet) veel uitmaken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Hahn
[...]

Je haalt letterlijk zelf al aan dat niet iedereen kan of wil gevaccineerd worden, dus daar heb je wel invloed op.

En het begin van je post speelt perfect in op waarmee ik m'n vorige post eindigde... Ik vind dat best wel overkomen als een klein kind die iets expres niet gaat doen, omdat 'ie het van z'n moeder moet.
Is er eigenlijk al onderzoek gedaan naar de besmettelijkheid van personen buiten risicogroepen op momenten dat ze niet zicht- of merkbaar ziek zijn? Je moet klachten hebben om besmettelijk te zijn en dat begint al bij een snotneus, maar (correct me if I'm wrong) de viral load is lager bij milde klachten. Dus bij alleen een snotneus is de kans dat je andere besmet kleiner dan wanneer je volle bak verkouden bent (hoesten, keelpijn, niezen).
Waar haal je de wijsheid vandaan dat je klachten moet hebben om besmettelijk te zijn :?
Dus noem het egoïstisch, noem het asociaal, noem het wat je wilt, maar ik laat voorlopig nog niet vaccineren ook al krijg ik de kans. Dat anderen het wel doen is helemaal prima en ik ben niet bang dat er een of ander maf complot achter de vaccins verscholen gaat, maar ik zie voor mezelf en mijn omgeving de noodzaak simpelweg niet.
Nee, da's duidelijk dat je die noodzaak niet inziet. Wat mijns inziens zeker schuurt aan egoïstisch en asociaal is (jouw woorden, hè ;)), maar vooral ook kortzichtig, want jij en je directe omgeving kunnen (volgens jou) corona wel aan, en voor de rest doet er blijkbaar niet toe.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Een dergelijk beleid is niks meer en niks minder dan indirecte dwang uitoefenen op mensen om zich te laten vaccineren. Geen vaccinatie? Geen vrijheid. Geniet van de tweedeling in de maatschappij!

Hoewel ik er ook geen fan van ben is dat op zijn hoogst tijdelijk tenzij er te veel mensen de prik weigeren. Maar in dat geval is het logisch dat er tweedeling ontstaat. De weigeraars en geprikte hebben dan een andere impact op de samenleving.

• BarôZZa
  • Laatst online: 07:22
[...]

[...]

Stel ze zouden het nu invoeren dan betekent dat dat mijn vriendin opeens weer alles mag (die heeft immers 2 vaccinaties gehad) maar ik niet. In dit geval niet omdat ik het niet wil, maar vooral omdat ik nog niet de kans heb gekregen. Als ik dan samen met mijn vriendin, waar ik mee samenwoon, iets leuks wil doen kan dat simpelweg niet. De enige manier om wél wat te kunnen is door me te laten vaccineren.

Dus je vriendin moet wachten met alles totdat jij je vaccinatie moet kunnen hebben gehad? Je zou maar zo in een relatie zitten.

En je kan je toch laten testen?

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

DevWouter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:17:
[...]

Als je lichaam Covid19 aan kan dan kan het ook het vaccin aan. Door het vaccin te nemen neemt de kans dat je dood gaat juist af.

En de gewone griep is niet zo dodelijk als covid.
Er zijn in totaal 7 mannen tussen de 30 en 35 overleden in Nederland aan/door Covid19. Ik durf dat risico wel te nemen :+ Overigens ben ik ook niet bang dat ik ziek word van het vaccin, maar ik word ook niet ziek van Covid19 en dus is de kans dat ik het effectief kan verspreiden al zeer beperkt.
Hahn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:20:
[...]

Je haalt letterlijk zelf al aan dat niet iedereen kan of wil gevaccineerd worden, dus daar heb je wel invloed op.

En je eerste zin hier speelt perfect in op waarmee ik m'n vorige post eindigde... Ik vind dat best wel overkomen als een klein kind die iets expres niet gaat doen, omdat 'ie het van z'n moeder moet.
Ja joh, prima vergelijking :+ Blijkbaar mag je niet meer kritisch zijn zonder weggezet te worden als een klein kind. Op dit moment zie ik geen reden een vaccin te halen mocht die mogelijkheid er zijn. Zolang kwetsbaren en ouderen die gevaccineerd mogen worden dat zijn zou de kans op situaties zoals nu minimaal moeten zijn. Mag ik ook nog zelf wat te zeggen hebben over wat er wel of niet mijn lichaam in gaat? Stel ondanks het vaccineren van kwetsbaren dreigt het alsnog compleet mis te gaan dan kan ik mijn besluit altijd nog bijstellen.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat je klachten moet hebben om besmettelijk te zijn :?
Bij deze: "We weten inmiddels, dat mensen die asymptomatisch COVID-19 doormaken, veel minder besmettelijk zijn voor anderen dan mensen die symptomen (klachten) hebben.
Het is daarom belangrijk dat we juist de hoestende en proestende personen opsporen, omdat zij het meest besmettelijk zijn. Bij elke hoest of nies verspreiden zij vele druppels. Mensen zonder klachten doen dat in mindere mate.
"

Oké, je bent dus wel besmettelijk maar in veel mindere mate. Maar in hoeverre je dan besmettelijk bent kan ik nergens terugvinden.
Nee, da's duidelijk dat je die noodzaak niet inziet. Wat mijns inziens niet alleen egoïstisch en asociaal is, maar ook kortzichtig, want jij en je directe omgeving kunnen (volgens jou) corona wel aan, en voor de rest doet er blijkbaar niet toe.
Dat maak jij er van. Hoeveel mensen ken jij die zich jaarlijks braaf in laten enten tegen de griep om anderen te beschermen? Dat gebeurt namelijk niet (of op z'n best zeer weinig). Ben je zwak of oud dan laat je je inenten en anders moet je het helemaal zelf weten. Nou is Covid19 wel wat heftiger dan de griep, maar het is niet het killervirus wat we een jaar terug voor ogen hadden. Althans, in Nederland. Er zijn landen waarin het behoorlijk mis gaat, maar daar heb je zoveel andere factoren en variabelen dat ze onmogelijk te vergelijken zijn met ons landje.
BarôZZa schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:25:
[...]

Dus je vriendin moet wachten met alles totdat jij je vaccinatie moet kunnen hebben gehad? Je zou maar zo in een relatie zitten.

En je kan je toch laten testen?
Onze relatie is dik in orde hoor. Ik heb ook nergens gezegd dat zij bepaalde dingen niet zo mogen van mij, maar het is krom dat zij opeens dingen mag en ik niet terwijl we in hetzelfde huis wonen. We mogen wel samen in een bed slapen en tegen elkaar aan op de bank hangen, maar samen eten in een restaurant mag niet. Met m'n ouders is het precies hetzelfde. M'n moeder is gevaccineerd (werkt in de zorg) en m'n vader niet dus die zitten met hetzelfde probleem mocht dat beleid er komen.

En ik kan me laten testen ja, maar testen terwijl je geen klachten hebt slaat in mijn optiek nergens op. Dan zet je de deur open naar een testsamenleving en dat moet je gewoon niet willen. Iedereen is dan in potentie een gevaar tenzij aangetoond wordt dat ze geen gevaar zijn óf gevaccineerd zijn. Ongetwijfeld wordt er dan geroepen dat het van tijdelijke aard is, tot blijkt dat het toch wat minder tijdelijk is. Noem me pessimistisch of een doemdenker, maar dat is niet een samenleving waarin ik wil leven.

Ik vind het oprecht een eng idee dat mensen het blijkbaar prima vinden dat vaccinaties min of meer verplicht worden (of je moet een beperking van je vrijheden prima vinden) en dat testen voor toegang tijdelijk de norm wordt. In Nederland hebben we Artikel 11: Onaantastbaarheid lichaam. Niemand mag jou verplichten medicatie te nemen en niemand mag je bepaalde vrijheden ontzeggen als je weigert. De enige manier waarmee je een vaccinatie min of meer kunt verplichten door vrijheden te ontnemen wanneer je weigert, is door het in een wet vast te leggen. Maar zelfs dan nog moet aangetoond worden dat een vaccinatie noodzakelijk is om de volksgezondheid te beschermen, dat de maatregel proportioneel is én dat het niet mogelijk is je doel te bereiken met minder ingrijpende maatregelen.

Het feit alleen al dat we het hebben over het invoeren van wetten, het wijzigen van wetten en het mogelijk kunnen omzeilen van bepaalde wetten, zodat vrijheden beperkt kunnen worden, vind ik simpelweg een enge gedachte. Dat is gewoon een deur die als ie eenmaal open staat zeer moeilijk weer te sluiten is. Nu gaat het om het beschermen van mensen, maar het kan net zo goed ingezet worden voor andere doeleinden. Dat zoiets nu ondenkbaar is wil niet zeggen dat het altijd ondenkbaar blijft. Had je 2 jaar terug de huidige situatie aan iemand geschetst dan zou je ook voor gek worden verklaard. Om die reden ben ik tegen gedwongen (ook al is het indirect) vaccineren en tegen een testmaatschappij.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]
Een jaar lang hebben we het samen moeten doen. Alleen samen krijgen we corona onder controle! Maar zodra je je vaccin hebt kun je je middelvinger opsteken naar alle anderen die nog niet gevaccineerd zijn! :D Want zo voelt het gewoon. Dat heeft geen k*t met jaloezie te maken.
Wat stel je dan voor?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SomerenV schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 02:04:
(of je moet een beperking van je vrijheden prima vinden)
Dat vrijheidsgebrul is zo irritant. Ten eerste houd jouw vrijheid op als die de vrijheid van anderen gaat inperken, en anderen hebben de vrijheid niet door jou geinfecteerd te worden, en ook geen onacceptabel risico daarop te lopen. Vrijheidsgebrul is een typische ikke ikke ikke mentaliteit en niets met samen te maken.

Verder heb je rechten en plichten in een samenleving. Iets wat mensen die graag op hun rechten wijzen gemakkelijk vergeten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wachten tot iedereen zich redelijkerwijs heeft kunnen laten vaccineren met alle test-hindernissen in stand. Als ondertussen de ziekenhuizen een paar weken leegloop hebben gehad (dus niet die daling van 800 naar 799 zoals nu het geval is) kan je alvast voor iedereen bepaalde hindernissen opheffen. Wat je ook zou doen als covid zonder vaccinatie op miraculeuze wijze verdwijnt.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-11 09:37
LZ86 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Bullshit, en dat is je al ontzettend vaak uitgelegd mbt reguliere zorg en corona.

@Kevinp hieronder:
Ook bullshit, doe eens de moeite wat gepinde dingen hier in het topic terug te lezen voor meer diepgang, want dat het voor mensen onder de 50 niet gevaarlijk is is nu al zo ontzettend vaak weerlegd (hint: uitgestelde reguliere zorg).....
Welke reguliere zorg?

Ik kan je vertellen dat het aantal huisarts bezoeken van mij niet afgelopen 30 jaar op 1 hand kan tellen.

Leuk die hint maar ik maak geen gebruik van de zorg. En ik hoop veel "jongeren " met mij.

Daarnaast is in Nederland de keuze gemaakt dat een 90 jarige coronapatiënt belangrijker is dan een goedaardige tumor van die 50 minner (waarop de kans ook minimaal is).

Dus leuk dat jij denkt dat het weerlegt is maar als ik alle kansen bij elkaar optel zie ik dat de kans dat het mis gaat misschien wel is verdubbeld. Maar nog altijd heel erg laag is.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
[...]

Overigens ben ik ook niet bang dat ik ziek word van het vaccin, maar ik word ook niet ziek van Covid19 en dus is de kans dat ik het effectief kan verspreiden al zeer beperkt.
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt. Het feit dat je niet echt ziek wordt van Covud, maar het wel hebt betekend dat je een bron van besmetting gaat worden. Na een vaccinatie is die kans igg kleiner wijzen de eerste onderzoeken uit. En dat is ook een zeer belangrijk iets ; dat jij, met je niet zieke doch wel besmette lijf, anderen niet besmet.

Asymptomatisch betekend GEEN klachten. Niet kleine klachten. En iedereen loopt wel wat te hoesten en te niezen.

Hier heb je beschreven symptomen ;
Ziekteverschijnselen
Er wordt een breed palet aan klachten gemeld bij personen met COVID-19, waaronder:

koorts, koude rillingen
hoesten
neusverkoudheid, benauwdheid, schorre stem, pijn bij de ademhaling
keelpijn
algehele malaise, vermoeidheid, algehele pijnklachten
oculaire pijn
spierpijn
hoofdpijn
duizeligheid
prikkelbaarheid/verwardheid/delier
buikpijn
anorexie/verlies van eetlust
diarree, overgeven, misselijkheid
verlies van of verminderde reukzin (hyposmie/anosmie) en smaakzin (dysgeusie/ageusie)
conjunctivitis en verschillende huidafwijkingen.

Ik vermoed zo maar dat er nauwelijks asymptiomatische personen zijn, wel veel mensen die geen oog hebben voor hun eigen klachten

Tdevens schrijft het rivm dit;
Het is tot nu toe onduidelijk in welke mate pre/asymptomatische infecties bijdragen aan de verspreiding van SARS-CoV-2.

[ Voor 44% gewijzigd door maartend op 06-05-2021 07:14 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Er zijn in totaal 7 mannen tussen de 30 en 35 overleden in Nederland aan/door Covid19. Ik durf dat risico wel te nemen :+ Overigens ben ik ook niet bang dat ik ziek word van het vaccin, maar ik word ook niet ziek van Covid19 en dus is de kans dat ik het effectief kan verspreiden al zeer beperkt.
Op basis van die criteria kan ik je melden dat er nog niemand overleden is aan het vaccin.
Verder zijn er genoeg voorbeelden in die levenscategorie die zwaar ziek zijn geworden toen ze het virus kregen. Sommige daarvan zullen in een levenslang traject gaan.

En op persoonlijke noot ben ik (man, 34) wel bang voor het vaccin. Echter wanneer ik de risico’s van het vaccin wel of niet tegen over elkaar zit dan zijn de risico’s van het niet nemen velen malen groter dan die van het wel nemen.

Ik wil de rest van mijn leven een hoge levensstandaard hanteren.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:36
[...]

Wat als je niet gevaccineerd mag worden? Wat als je niet gevaccineerd wilt worden? Wat als je simpelweg nog niet aan de beurt bent? Voor verreweg de meeste mensen levert Covid19 simpelweg geen gevaar op, maar we willen wel dat iedereen die het mag zich laat vaccineren. Waarom? Bij de griep zijn het kwetsbaren, ouderen en in bepaalde gevallen zorgpersoneel die een spuit halen om zichzelf deels te beschermen. De rest kan evengoed (behoorlijk) ziek worden en het verspreiden, maar dat doet er niet zo toe. Ben je ziek dan blijf je thuis en that's it. Maar nu moeten 'we' ons opeens laten vaccineren om anderen te beschermen en niet zozeer om onszelf te beschermen. Daarbij is de effectiviteit op de langere termijn nog altijd onbewezen.

Een jaar lang hebben we het samen moeten doen. Alleen samen krijgen we corona onder controle! Maar zodra je je vaccin hebt kun je je middelvinger opsteken naar alle anderen die nog niet gevaccineerd zijn! :D Want zo voelt het gewoon. Dat heeft geen k*t met jaloezie te maken. Overigens kun je het virus ondanks een vaccinatie nog steeds krijgen en verspreiden, alleen is de kans wat kleiner en zijn de klachten milder.

Heel lang verhaal. Maar je zegt toch eigenlijk met heel veel woorden dat je de vrijheden van anderen sterk in wil perken niet om gezondheidsredenen maar puur uit afgunst. Ik vind dat echt een idiote reden voor vrijheidsbeperking.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

giantgiantus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:37:
[...]

Heel lang verhaal. Maar je zegt toch eigenlijk met heel veel woorden dat je de vrijheden van anderen sterk in wil perken niet om gezondheidsredenen maar puur uit afgunst. Ik vind dat echt een idiote reden voor vrijheidsbeperking.
Het is de nieuwe religie, die van de Eigen Vrijheid Van Alles. En zoals elke religie is die bereid voor die principes een onbeperkt aantal levens van anderen op te offeren. Of iets schadelijk is doet er niet toe, het Is Gewoon Verkeerd en moet dus bestreden worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• giantgiantus
IJzerlijm schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:41:
[...]

Het is de nieuwe religie, die van de Eigen Vrijheid Van Alles. En zoals elke religie is die bereid voor die principes een onbeperkt aantal levens van anderen op te offeren. Of iets schadelijk is doet er niet toe, het Is Gewoon Verkeerd en moet dus bestreden worden.
Twee keer gelezen maar snap niet wat je bedoeld. Sorry.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
giantgiantus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:42:
[...]

Heel eenvoudig. De trend van tegenwoordig ; mijn eigen vrijheid stopt niet daar waar de vrijheid van een ander in gevaar komt. Welnee, die dendert daar helemaal overheen. Het gaat enkel om mijn eigen vrijheid, ongeacht de gevolgen voor een ander

• Agent47
  • Laatst online: 03-11 15:32

Agent47

I always close my contracts.

Blijf me verbazen dat het vaak gaat om ik ik ik. Lijkt wel of mensen bang zijn voor het vaccin of voor naalden. Je kunt ook denken “ Als ik m’n vaccin haal, dan kan ik na een tijdje ook minder makkelijk iemand aansteken die toevallig naar z’n oma gaat”

Ik ga het vaccin wel halen, ik vind dat ook spannend. Het zijn spannende tijden. Maar ik heb misschien wel makkelijk praten met mijn leeftijd van midden twintig.

De grap vind ik al helemaal die iedereen ineens Alles op vrijheid gooit. Maar wel je trackers op Instagram aan hebben en veel delen op Facebook. En wel Alexa of Google home hebben. Dat “ vrijheid” is echt iets van de laatste jaren geworden, vroeger namen mensen gewoon een vaccin. Mensen worden gek gemaakt door elkaar.

Wil je je vaccin niet, dan niet. Wil je je vaccin wel, dan wel

[ Voor 34% gewijzigd door Agent47 op 06-05-2021 08:03 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• giantgiantus
Agent47 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:00:
Blijf me verbazen dat het vaak gaat om ik ik ik. Lijkt wel of mensen bang zijn voor het vaccin of voor naalden. Je kunt ook denken “ Als ik m’n vaccin haal, dan kan ik na een tijdje ook minder makkelijk iemand aansteken die toevallig naar z’n oma gaat”

Ik ga het vaccin wel halen, ik vind dat ook spannend. Maar ik heb misschien wel makkelijk praten met mijn leeftijd van midden twintig.
Waarom vind je het spannend? Als je niet uit Urk komt heb je toch in je leven al heel veel vaccins gehad? En reis je nooit? Ik heb geloof ik alleen voor reizen al een stuk of 15 vaccins gehaald.

• Agent47
  • Laatst online: 03-11 15:32

Agent47

I always close my contracts.

giantgiantus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:03:
[...]

Waarom vind je het spannend? Als je niet uit Urk komt heb je toch in je leven al heel veel vaccins gehad? En reis je nooit? Ik heb geloof ik alleen voor reizen al een stuk of 15 vaccins gehaald.
Heb alleen die prikken gehad die je groep 8 kreeg. Tegen rode hond en nog een paar ziektes dacht ik. Ik heb alleen reizen binnen Europa gemaakt met het vliegtuig, dus nog niks tegen geelzucht etc gekregen :)

Ik vind het spannend omdat het gewoon een rare tijd is en ik soms even moet bijkomen van wat ik meekrijg. Ik moet dat even laten bezinken. Ik kan er nog steeds met m’n kop niet bij dat mensen alsnog met duizenden bij elkaar komen terwijl we er bijna zijn. Dat ik voor schaap van de overheid wordt uitgemaakt omdat ik we geloof dat Corona bestaat, maar dat is een andere discussie.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• giantgiantus
Agent47 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:06:
[...]

Heb alleen die prikken gehad die je groep 8 kreeg. Tegen rode hond en nog een paar ziektes dacht ik. Ik heb alleen reizen binnen Europa gemaakt met het vliegtuig, dus nog niks tegen geelzucht etc gekregen :)

Ik vind het spannend omdat het gewoon een rare tijd is en ik soms even moet bijkomen van wat ik meekrijg. Ik moet dat even laten bezinken. Ik kan er nog steeds met m’n kop niet bij dat mensen alsnog met duizenden bij elkaar komen terwijl we er bijna zijn. Dat ik voor schaap van de overheid wordt uitgemaakt omdat ik we geloof dat Corona bestaat, maar dat is een andere discussie.
Als baby heb je nog veel meer vaccins gekregen hoor. Als kind in Nederland krijg je er 10 ofzo?

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:47
*knip* Dit is zo'n bewering die je gewoon moet onderbouwen. Dat doe je niet, dus halen we hem weg.

Tevens is het mijn persoonlijke mening dat je geen gezonde, jonge mensen moet vaccineren die relatief weinig risico lopen. Dit is de eerste keer dat mRNA op mensen wordt toegepast dus we weten er gewoon nog erg weinig vanaf. Sowieso kennen we de lange termijn effecten niet want niemand kan in de toekomst kijken.

Ik zou dan ook liever zien dat er niet breder maar juist smaller geprikt wordt. De risico groepen dus en bij de groepen die relatief weinig risico lopen de keuze aan hun zelf laten.

Hiermee houdt je de kwetsbaren uit de ziekenhuizen, uit de IC's en kunnen we de vertrouwen in de politiek, ons rechtsysteem en elkaar intact houden.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2021 10:02 ]

Idempotent.

• giantgiantus
MainframeX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:14:
[...]

*knip*

Tevens is het mijn persoonlijke mening dat je geen gezonde, jonge mensen moet vaccineren die relatief weinig risico lopen. Dit is de eerste keer dat mRNA op mensen wordt toegepast dus we weten er gewoon nog erg weinig vanaf. Sowieso kennen we de lange termijn effecten niet want niemand kan ik de toekomst kijken.

Ik zou dan ook liever zien dat er niet breder maar juist smaller geprikt wordt. De risico groepen dus en bij de groepen die relatief weinig risico lopen de keuze aan hun zelf laten.

Hiermee houdt je de kwetsbaren uit de ziekenhuizen, uit de IC's en kunnen we de vertrouwen in de politiek, ons rechtsysteem en elkaar intact houden.
Ik zou m’n vertrouwen verliezen als de overheid haar beleid zou baseren op de onderbuik van mensen die angstig zijn voor vaccins. Een vaccin is een stofje wat een weekje of 2 in je lichaam je immuun systeem activeert. Niets spannends aan.

Je eerste alinea klopt trouwens ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2021 10:02 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MainframeX vaccineren van gezonde kinderen tegen DKTP ook een slecht idee?

Terug naar de kindersterfte van 1800 ook dan?

Middeleeuwse idioterie :X

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

giantgiantus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:42:
[...]

Absolute uitspraken zoals "onder geen enkel beding" die stellen dat elk leed, 100 of 10 miljoen doden, minder erg is dan het leed dat diegene ondergaat door iets opgelegd te krijgen. Dat is precies het soort religieuze waan waar het niet naar de kerk gaan of niet dat massale festival houden als onacceptabel wordt gezien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MainframeX
giantgiantus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Ik zou m’n vertrouwen verliezen als de overheid haar beleid zou baseren op de onderbuik van mensen die angstig zijn voor vaccins.
Als je geen inhoudelijke discussie kan voeren en alleen meer dit soort slappe aftreksels kan posten, reageer dan gewoon niet.

Telkens maar weer die onderbuik kaart trekken en me dan als domme ongeinformeerde sukkel wegzetten ;w
MikeyMan schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:20:

Ja want kinderen lopen ook zoveel risico. Je hebt je er duidelijk in verdiept.

Vooral voor kinderen zou ik liever zien dat we wat voorzichtiger zijn. Ze kunnen niet voor zichzelf kiezen en hebben nog 70 à 80 levensjaren te gaan.

Er is hier geen sprake van zeker spelen zoals bij een traditionele vaccinatie of innoculatie he. Technisch gezien kan mRNA niet eens een vaccin noemen. Het werkt totaal anders en is hardstikke experimenteel. De voorlopige goedkeuring vanwege de waargenomen nood veranderd daar niets aan.

[ Voor 12% gewijzigd door MainframeX op 06-05-2021 08:28 ]

Idempotent.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:12

codex

Geen OpenAI agent :)

MainframeX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:14:
[...]

Dat de vaccins door onafhankelijke instellingen getest worden, want dat is op dit moment niet het geval. Alleen de fabrikanten hebben zelf een test van 2 à 3 maanden kunnen doen en daar een voorlopige goedkeuring voor gekregen.

Tevens is het mijn persoonlijke mening dat je geen gezonde, jonge mensen moet vaccineren die relatief weinig risico lopen. Dit is de eerste keer dat mRNA op mensen wordt toegepast dus we weten er gewoon nog erg weinig vanaf. Sowieso kennen we de lange termijn effecten niet want niemand kan in de toekomst kijken.

Ik vraag mij toch af, waar vandaan komt die angst? Vanwege het woord mRNA? Wat is het verschil met andere medicatie?

Ik vind het bijvoorbeeld bijzonder dat antidepressiva aan jongeren wordt gegeven, waarvan we met zekerheid weten dat er heftige bijwerkingen aan kleven. Dit slikken mensen dagelijks, maanden of jaren lang. Ik begrijp niet dat mensen zich dan zo'n zorgen maken over een vaccin dat eenmalig wordt toegediend en binnen een paar dagen volledig is afgebroken.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-11 22:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MainframeX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:25:
[...]

Als je geen inhoudelijke discussie kan voeren en alleen meer dit soort slappe aftreksels kan posten, reageer dan gewoon niet.

Telkens maar weer die onderbuik kaart trekken en me dan als domme ongeinformeerde sukkel wegzetten ;w

[...]

Vooral voor kinderen zou ik liever zien dat we wat voorzichtiger zijn. Ze kunnen niet voor zichzelf kiezen en hebben nog 70 à 80 levensjaren te gaan.
voorlopig is er ook geen sprake van dat kinderen worden ingeent of wel soms? Over verdiepen gesproken. Lange termijn effecten zijn gewoon niet te verwachten de vraag is vooral of ze blijven beschermen dat is de enige lange termijn vraag.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Er is hier geen sprake van zeker spelen zoals bij een traditionele vaccinatie of innoculatie he. Technisch gezien kan mRNA niet eens een vaccin noemen. Het werkt totaal anders en is hardstikke experimenteel. De voorlopige goedkeuring vanwege de waargenomen nood veranderd daar niets aan.
Voor de zoveelste keer, vaccineren doe je niet alleen voor de gevaccineerde, maar voor de hele groep.

We geven de DKTP aan alle kinderen om te voorkomen dat de kinderen die hier niet tegen kunnen.
Een stel totaal idioten is hier nu ineens tegen, dus brokkelt de vaccinatiegraad af.

Precies hetzelfde geldt voor covid. Misschien wordt het kind (nu!, Geen garanties) niet heel erg ziek bij besmetting. Maar datzelfde kind gaat op bezoek bij een oom die om welke reden dan ook geen vaccin mocht. Of oma van 90 waar het geen 100% werking heeft.

Simpelweg asociaal.

• MainframeX
TrailBlazer schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:28:
[...]

voorlopig is er ook geen sprake van dat kinderen worden ingeent of wel soms? Over verdiepen gesproken. Lange termijn effecten zijn gewoon niet te verwachten de vraag is vooral of ze blijven beschermen dat is de enige lange termijn vraag.
Niet mijn woorden. Ik reageer slechts op mikeyman, hij haalt kindersterfte aan.
codex schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Ik vraag mij toch af, waar vandaan komt die angst? Vanwege het woord mRNA? Wat is het verschil met andere medicatie?
Mwa angst is een groot woord. Ik zou gewoon liever zien dat we gewoon wat verstandiger omgaan met nieuwe, experimentele vaccinatie techniek. Nu wordt er gepleit om iedereen maar te prikken, terwijl er best wel wat ruimte voor nuance is. Hetgeen compleet verloren lijkt te gaan door blinde angst voor het corona virus.

Idempotent.

• MainframeX
MikeyMan schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:34:
[...]

Precies hetzelfde geldt voor covid. Misschien wordt het kind (nu!, Geen garanties) niet heel erg ziek bij besmetting. Maar datzelfde kind gaat op bezoek bij een oom die om welke reden dan ook geen vaccin mocht. Of oma van 90 waar het geen 100% werking heeft.

Simpelweg asociaal.
Dat verhaal gaat niet op als je de risico groepen vaccineert.

Idempotent.

• giantgiantus
[...]

[...]

Lees dan ook het zinnetje onder de quote die je geeft. Een vaccin activeert je imuunsysteem. Is niets spannends aan. Mensen verzinnen allemaal dingetjes zoals experimenteel ed om de eigen angst te rationaliseren. Maar daar schiet niemand wat mee op.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:00

RayNbow

Kirika <3

Technisch gezien kan mRNA niet eens een vaccin noemen.
Want? Omdat het niet van een koe komt?
Het werkt totaal anders[...]
Het enige verschil is in plaats van dat je kenmerkend materiaal in iemand spuit, dat je nu het recept voor dat materiaal in iemand spuit en het lichaam dat kenmerkend materiaal laat maken.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 16:52
giantgiantus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Lees dan ook het zinnetje onder de quote die je geeft. Een vaccin activeert je imuunsysteem. Is niets spannends aan. Mensen verzinnen allemaal dingetjes zoals experimenteel ed om de eigen angst te rationaliseren. Maar daar schiet niemand wat mee op.
Wel mooi hoe die mensen denken dan he. Zeggen/denken dat de overheid alles eraan doet om angst te verspreiden over de ziekte covid-19. Ondertussen zelf angst hebben en evt. zelfs de angst ook verspreiden over het vaccineren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MainframeX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:36:
[...]

Dat verhaal gaat niet op als je de risico groepen vaccineert.
Dit is aperte onzin.

Zelfs bij gezonde mensen halen we al geen 100% effectiviteit. Laat staan bij de risicogroepen die we niet eens kunnen vaccineren.

En nog los van de mensen waarvan we niet weten dat ze risico lopen.

En dan hebben we het niet eens over de schade door de 'niet ziekenhuis gevallen'.

Geen gelul, gewoon vaccineren.

En kom ook eens uit dat konijnenhol. Het is mooi weer buiten.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2021 08:47 ]

• giantgiantus
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:44:
[...]

Wel mooi hoe die mensen denken dan he. Zeggen/denken dat de overheid alles eraan doet om angst te verspreiden over de ziekte covid-19. Ondertussen zelf angst hebben en evt. zelfs de angst ook verspreiden over het vaccineren.
Precies dat. Je ziet het patroon. Geen bewijs leveren maar met losse flodders proberen de angst te rationaliseren. Echt heel vervelend om te zien. Zeker omdat er veel mensen daadwerkelijk angstig zijn en die met goede uitleg door bv huisarts prima gerust te stellen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door giantgiantus op 06-05-2021 08:56 ]

• Plenkske
Waar woon jij ? :+

• MainframeX
offtopic:
Het is duidelijk dat je geen alternatieve mening mag hebben en dat een discussie met het overgrote deel gewoon niet mogelijk is.

Ik zie hetzelfde patroon op ieder platform terug; dezelfde agressieve hijgerige manier van communiceren. Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt wordt deze eraf gehakt. Succes met elkaar naar de mond te praten de hele dag. :w

Modbreak:Even voor de volledigheid en ook in het algemeen: een alternatieve mening is prima welkom. Maar, wel in lijn met ons beleid. Dus onderbouwd met goede en betrouwbare bronnen. Verdere discussie hierover (het beleid en de naleving/handhaving daarop) mag in het feedback-topic, maar dit soort opmerkingen voegt hier niets toe en halen we dus ook gewoon weg.

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2021 10:00 ]

Idempotent.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Laguna schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:58:
[...]

De bron was het Geneesmiddelenbulletin.

[...]

Wat mij betreft zijn dan ook alle punten relevant.
Wederom, als je daadwerkelijk zo in elkaar steekt dan verwacht ik dat je óf compleet zelfvoorzienend bent, óf je hebt een complete loods met archiefkasten waar je je documentatie, werkinstructies, ontwerpen en testgegevens bijhoud van bijvoorbeeld (maar niet uitzonderlijk): alle auto's die je ooit hebt gehad, alle modellen treinen die je ooit hebt betreden, alle vliegtuigen waar je ooit in hebt gezeten, alle elektronische apparatuur die de potentie hebben om een huisbrand te veroorzaken, alle medicatie - op recept en van de kruidvat - die je ooit hebt genomen, enzovoort.

Dat zijn allemaal producten die stammen uit gezamenlijke onderzoek en ontwikkeling, wat inhoud dat er voor al die zaken op z'n minst één platform bestaat waar deskundigen in overleg treden om hun ideeën te delen. En daar komt inherent onenigheid bij kijken.
MainframeX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:05:
Het is duidelijk dat je geen alternatieve mening mag hebben en dat een discussie met het overgrote deel gewoon niet mogelijk is.

Ik zie hetzelfde patroon op ieder platform terug; dezelfde agressieve hijgerige manier van communiceren. Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt wordt deze eraf gehakt. Succes met elkaar naar de mond te praten de hele dag. :w
:')

Het patroon wat je terug ziet komen is dat je denkt dat je een mening hebt, maar daadwerkelijk gewoon bewust de zaken verkeerd aanneemt en je omgeving wijst je daar op. Dat je daar kleinzerig over doet is overigens traditioneel voor mensen die hun mening en vrijheid dermate heilig verklaren dat anderen daar last van moeten hebben of gevaar door moeten lopen.

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11 21:19
Snow_King schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:28:
[...]
Daarmee zeg ik ook: Ik vind niet dat alles mag, moet en kan wijken voor de bestrijding van Covid-19.
Deze mevrouw bewijst dat dat ook mogelijk is, en ze word er ook nog voor beloont.

https://www.nrc.nl/nieuws...servatieve-ayuso-a4042365

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:50

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik ben bang dat juist door de manier waarop hier gecommuniceerd wordt door fanatieke voorstanders de weifelende mensen juist gesterkt worden in hun twijfels. Zelfs ik (ik ga zeker zo'n spuit halen) voel weerstand ontstaan door pusherig gedrag.
Ga voorzichtig om met de gevoelens van twijfelaars en tegenstanders, geef eerlijke informatie en laat het daarbij. De echte tegenstanders ga je toch niet overtuigen hier op dit forum.

En zeker niet de tegenstellingen gaan versterken door anderen als dom te gaan bestempelen. We moeten voorkomen dat er twee ingegraven kampen ontstaan, ik hoop dat de twijfelaars komende maanden zien dat het echt werkt en zo over de streep getrokken worden.

• Kevinp
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:44:
[...]

Beide hebben gelijk.

Wikipedia: RNA-vaccin

het is het eerste vaccin met mRNA ooit goedgekeurd. En we gebruiken het op hele grote schaal. Hierdoor is het onmogelijk om te zeggen wat het effect op lange termijn is. Gezien de kennis van de wetenschap is de kans klein dat het ernstig mis gaat. Maar het blijft zo dat niemand het kan weten.

De overheid faalt qua informatie. Zo hebben ze bv het hele stukje omtrent trombose bij Astra en Janssen helemaal laten ontploffen terwijl als je gewoon had gezegd wat de cijfers waren je had gezien dat de kans gewoon (heeel) erg klein is dat er iets mis gaat, en dat mogelijk paracetamol gevaarlijker is.

Andersom geeft de overheid continue aan "je houd je niet aan de regels" "als je je aan de regels houd zijn we er met 1 maand vanaf". Dat gebeurd structureel niet. In de media komen eigenlijk alleen maar de positieve PCR testen in beeld. Dit terwijl we gezonde mensen testen ( dat is nog steeds nutteloos toch doen we het met een slechte verklaring: https://www.rtlnieuws.nl/...omatisch-zonder-symptomen) daarnaast kan je 8 weken na het doormaken van een besmetting nog positief testen(staat ergens op de site van het RIVM kan het zo snel niet vinden).

Bij een "besmetting" zonder klachten mag je dus ja een tweede test na 5 dagen weer naar buiten. Deze test kan zomaar positief testen immers kan dat zelfs na 8 weken nog.

De cijfers die beter zijn zijn die van het ziekenhuis. Hoewel je ook kon zien dat deze ook niet kloppen in het voorjaar gebruikte we andere cijfers namelijk die van het GGD en daar zat nogal verschil in. Ik weet dus niet of deze cijfers rooskleuriger of pessimistischer zijn. Alleen dat ze waarschijnlijk een behoorlijke foutmarge hebben.

Ik had mijn vakantie naar zuid afrika van vorig jaar omgeboekt dus vandaar dat ik deze grafiek ooit bekijk.

We mogen niet naar zuid afrika vliegen want het is daar ow zo gevaarlijk. Maar ik denk dat niemand dat meer snapt als je verder kijkt dan je neus lang is:
https://www.google.com/se...egQIARA3&biw=1920&bih=929

In zuid afrika zonder vaccinaties, zonder strenge maatregelen (die zijn na onze zomer afgeschaft) is er weinig aan de hand. Wie weet is het zo dat deze ow zo gevaarlijke zuid afrikaanse variant wel de oplossing is.

Daarnaast moeten we met corona leren leven. Hoe lang willen we ons nog opsluiten? Dit wordt de nieuwe griep. Hopelijk zonder de oude, maar daar kan ik niks van zeggen. (overigens in de volksmond is griep sowieso al een verzamelnaam voor allerlei luchtwegvirussen).https://nos.nl/artikel/2370489-wetenschappers-coronavirus-gaat-niet-meer-weg

Wederom plannen we niet, en dat moeten we wel echt gaan doen. We moeten leren leven met dit virus, en daar zal waarschijnlijk bij horen dat we de komende jaren meer doden hebben. Een hogere bezettingsgraad in het ziekenhuis hebben. Dat zal over 2-5 jaar beter worden omdat de gevoelige uit de samenleving dan overleden zijn. Maar zal nog jaren duren voordat dat effect hetzelfde gaat zijn als bij de oude griep.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:40

Snow_King

Konijn is stoer!

*knip* als je niet begrijpt waarom een post van je is aangepast, kun je het beste de betreffende moderator een DM sturen of in het Feedbacktopic om toelichting vragen. Dit staat overigens ook duidelijk in de startpost, het beleid en de topicwarning.

Ik ben nog steeds niet van mening dat alles maar mag, moet en kan om Covid-19 te bestrijden. We hebben een balans tussen het reguliere leven wat door gaat en de drukte in de zorg. Want dat laatste gaat het volgens mij om. Niet om hoe dodelijk of gevaarlijk Covid-19 is.

Ik vind de huidige regels dan ook veel te streng en niet kloppen. In de buitenlucht is de kans op overdracht heel, heel klein. Daar moet en kan dan ook veel meer.

Een besmetting ansich is ook niet het probleem voor het overgrote deel van de bevolking. Ik vind het dan ook vreemd dat het overgrote deel zich maar continue aan maatregelen moet houden voor een veel kleiner deel van de samenleving.

De kosten die we nu inmiddels maken per Covid-19 dode zijn enorm. Normaliter is een mensenleven zo'n 80.000 euro waard in de zorg. Nu maakt het ineens niet meer uit! We gooien er maar geld tegenaan en steunen onze economie met geld wat we later allemaal massaal moeten terug betalen.

Ik kan gewoon niet achter dat beleid staan. Complotten zoals the great reset e.d. blijf ik ver, heel ver bij vandaan. Ik ben enkel kritisch op het beleid zonder dat ik geloof dat er een groter plan of iets achter zit.

Maarja, als je daar voor uit komt ben je een wappie, gekkie, idioot of wens je mensen de dood in.
Bubba76 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Deze mevrouw bewijst dat dat ook mogelijk is, en ze word er ook nog voor beloont.

https://www.nrc.nl/nieuws...servatieve-ayuso-a4042365
Inderdaad. De Spaanse politiek zit met zijn regio's wel anders in elkaar dan in NL.

Maar in NL zijn er ook grote verschillen met waar Covid-19 wel een probleem is en waar niet. Niet overal zouden in theorie de zelfde regels hoeven te gelden.

Maar mijn korte conclusie: Het duurt allemaal veel te lang

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2021 09:53 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 23:21
Google heeft in zijn Maps applicatie mooie data gegevens van regionale Corona besmettingen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTeonyMPw-aSWQkDfYnXlSN74ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vcITyPVMnNw8IGGYczNyZz49.png?f=user_large

Kijkent naar de kaart en onze West Europese buurlanden, dan doen we het slecht, maar eigenlijk extreem slecht met een score van 43,5(!!)

Hebben wij een substantieel ander test beleid? Bv met kinderen? Zijn we actiever met aantal testen?

American Express vraagbaak

• Plenkske
Kevinp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Beide hebben gelijk.

Wikipedia: RNA-vaccin

het is het eerste vaccin met mRNA ooit goedgekeurd. En we gebruiken het op hele grote schaal. Hierdoor is het onmogelijk om te zeggen wat het effect op lange termijn is. Gezien de kennis van de wetenschap is de kans klein dat het ernstig mis gaat. Maar het blijft zo dat niemand het kan weten.

De overheid faalt qua informatie. Zo hebben ze bv het hele stukje omtrent trombose bij Astra en Janssen helemaal laten ontploffen terwijl als je gewoon had gezegd wat de cijfers waren je had gezien dat de kans gewoon (heeel) erg klein is dat er iets mis gaat, en dat mogelijk paracetamol gevaarlijker is.
Ja, mee eens. Al is het wel een samenwerking tussen overheid en media dat faalt hier.

Andersom geeft de overheid continue aan "je houd je niet aan de regels" "als je je aan de regels houd zijn we er met 1 maand vanaf". Dat gebeurd structureel niet.
Om er in 1 maand vanaf te zijn zou er een lockdown moeten zijn zoals in China. De maatregelen, in de tweede/derde golf, in veel landen in Europa zorgen ervoor dat de R net onder of op de 1 blijft. Dat is niet genoeg om er echt vanaf te komen. Ook zijn hier de grenzen gewoon nog open dus kunnen nieuwe gevallen zomaar binnen wandelen.

In de media komen eigenlijk alleen maar de positieve PCR testen in beeld. Dit terwijl we gezonde mensen testen ( dat is nog steeds nutteloos toch doen we het met een slechte verklaring: https://www.rtlnieuws.nl/...omatisch-zonder-symptomen)
1. De media heeft het ook elke dag over de ziekenhuiscijfers. 2. Het lijkt me vrij logisch om mensen te testen die in contact zijn geweest met iemand die positief is getest op corona. BCO en het testen kan goed werken om verspreiding tegen te gaan. Het werkt minder goed bij hoge aantallen zoals we nu hebben. Persoonlijk vind ik "gezond mens" een vreemde term trouwens. Wat is gezond ? Ben je nog steeds gezond als je een keer verkouden bent ? Naar mijn mening wel, maar het zou corona kunnen zijn omdat de klachten erop lijken.
daarnaast kan je 8 weken na het doormaken van een besmetting nog positief testen(staat ergens op de site van het RIVM kan het zo snel niet vinden).

Bij een "besmetting" zonder klachten mag je dus ja een tweede test na 5 dagen weer naar buiten. Deze test kan zomaar positief testen immers kan dat zelfs na 8 weken nog.

De cijfers die beter zijn zijn die van het ziekenhuis. Hoewel je ook kon zien dat deze ook niet kloppen in het voorjaar gebruikte we andere cijfers namelijk die van het GGD en daar zat nogal verschil in. Ik weet dus niet of deze cijfers rooskleuriger of pessimistischer zijn. Alleen dat ze waarschijnlijk een behoorlijke foutmarge hebben.
De cijfers uit de ziekenhuizen zijn op dit moment het belangrijkste voor OMT / overheid om te beslissen wanneer ze verder gaan versoepelen. De laatste versoepeling was een beslissing van de overheid en niet van het OMT / RIVM.

Ik had mijn vakantie naar zuid afrika van vorig jaar omgeboekt dus vandaar dat ik deze grafiek ooit bekijk.

We mogen niet naar zuid afrika vliegen want het is daar ow zo gevaarlijk. Maar ik denk dat niemand dat meer snapt als je verder kijkt dan je neus lang is:
https://www.google.com/se...egQIARA3&biw=1920&bih=929

In zuid afrika zonder vaccinaties, zonder strenge maatregelen (die zijn na onze zomer afgeschaft) is er weinig aan de hand. Wie weet is het zo dat deze ow zo gevaarlijke zuid afrikaanse variant wel de oplossing is.

Tja, er staan heel veel landen op een negatief reisadvies terwijl corona nauwelijks meer een probleem is. Waarschijnlijk is op dit moment de vraag eerder of het land waar je heen gaat wel iemand wil ontvangen uit Nederland.

Daarnaast moeten we met corona leren leven. Hoe lang willen we ons nog opsluiten? Dit wordt de nieuwe griep. Hopelijk zonder de oude, maar daar kan ik niks van zeggen. (overigens in de volksmond is griep sowieso al een verzamelnaam voor allerlei luchtwegvirussen).https://nos.nl/artikel/2370489-wetenschappers-coronavirus-gaat-niet-meer-weg

Wederom plannen we niet, en dat moeten we wel echt gaan doen. We moeten leren leven met dit virus, en daar zal waarschijnlijk bij horen dat we de komende jaren meer doden hebben. Een hogere bezettingsgraad in het ziekenhuis hebben. Dat zal over 2-5 jaar beter worden omdat de gevoelige uit de samenleving dan overleden zijn. Maar zal nog jaren duren voordat dat effect hetzelfde gaat zijn als bij de oude griep.

Door te vaccineren zal er een groepsimmuniteit ontstaan. Lokale uitbraken blijven mogelijk onder de personen die niet gevaccineerd worden. Ook is het mogelijk dat een jaarlijkse prik (zoals we bij griepprik kennen) nodig is, dat zal nog moeten blijken. Die hogere bezettingsgraad in het ziekenhuis zal de komende tijd wel blijven, maar hopelijk wel minder door coronapatiënten en meer om de reguliere zorg weer op te pakken en in te halen.
Ik zal één keer reageren, meer tijd wil ik niet spenderen. Als je dat jammer vind, dan is dat maar zo.
Zie mijn reacties in het blauw hierboven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je mag prima een alternatieve mening hebben. Maar doe niet alsof die mening dan gestoeld is op enige rationele onderbouwing.

En het lijkt een pandemie van een andere orde te zijn; maar jouw vrijheid is niet belangrijker dan die van een ander. En veel minder belangrijk dan die van het collectief. Soms zul je dus in een situatie komen 'You have to take one for the team'. En dit is er eentje.

Allerlei irrationele argumenten helpen hier zeker niet bij.

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Maar met een vaccinatiepaspoort komen we dus ook in de situatie dat mensen, die reeds corona gehad hebben en aan één prik voldoende hebben, dus eigenlijk beloond worden voor het feit dat ze corona hebben gehad? Dat klinkt gek, vind ik. Dan doe je je best om geen corona op te lopen en is het in theorie mogelijk dat iemand die complete schijt aan maatregelen heeft, nog beloond wordt ook.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
giantgiantus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Een vaccin is een stofje wat een weekje of 2 in je lichaam je immuun systeem activeert. Niets spannends aan.
De stelligheid waarmee je dit opschrijft doet mij wel afvragen hoe het dan bijvoorbeeld kon zijn dat het vaccin tegen de Mexicaanse griep toch tot een bijeffect als narcolepsie kon leiden?

Of bedoel je dat het 2 weekjes in je lichaam blijft maar daarna nog wel tot effecten kan leiden die in die twee weken zichzelf niet openbaarden?

• Kevinp
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Ik zal één keer reageren, meer tijd wil ik niet spenderen. Als je dat jammer vind, dan is dat maar zo.
Zie mijn reacties in het blauw hierboven.
Je zal vast niet meer reageren. Maar wat heb ik dan geschreven wat volgens jou niet klopt?

Ik heb grotendeels feiten opgeschreven (iig over het Pfizer/Moderna vaccin). Ik ben werkelijk benieuwd.

Verwijderd

DevWouter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 01:19:
[...]

1) Er zijn ook doelgroepen die niet gevacinneerd kunnen worden die zullen kwetsbare blijven
2) Als er onvoldoende mensen zich vacinneren zal de hele wereld elk jaar geprikt moeten worden

Ergo, jouw keuze zal voor een hoop mensen (gevacinneerd of niet) veel uitmaken.
Tja punt 1 zal waarschijnlijk toch de waarheid worden. Het is een relatief kleine groep. Ik vrees dat de komende jaren er een kans blijft om tegen corona aan te lopen. (al natuurlijk wel fors kleiner dan het nu het geval is.. maar onmogelijk te denken dat corona niet op laag niveau rond zal waaien.

Punt 2 gaat sowieso al op. Het is een complete illusie om te denken dat corona de wereld uitgeprikt kan worden. Voor polio heeft een jaar of 50 geduurd.. en daarbij is de dekking nog eens levenslang. De helft van de wereld gaat nooit een coronavaccin zien, simpelweg te duur. Voorlopig zullen we corona-vaccins wel aan de jaarlijkse griepspuit toe gaan voegen. Ik verwacht alleen dat dit voor de rest van de bevolking niet nodig zal zijn. (maar dat is afwachten). Waarschijnlijk is het immuunsysteem zo getriggerd om volgende infecties milder te laten verlopen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wolly schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:02:
[...]

De stelligheid waarmee je dit opschrijft doet mij wel afvragen hoe het dan bijvoorbeeld kon zijn dat het vaccin tegen de Mexicaanse griep toch tot een bijeffect als narcolepsie kon leiden?
Graag wat minder stellig. Er is ooit een associatie gevonden, maar die kon niet worden bewezen, en er zijn verscheidene studies waaruit die associatie niet blijkt. Dit is weer een gevalletje waarbij de kans om getroffen te worden door de bliksem hoger is.

https://www.cdc.gov/vacci...story/narcolepsy-flu.html
https://www.ema.europa.eu...roduct-information_nl.pdf

• RoD
  • Niet online

RoD

Kevinp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:03:
[...]

Je zal vast niet meer reageren. Maar wat heb ik dan geschreven wat volgens jou niet klopt?

Ik heb grotendeels feiten opgeschreven (iig over het Pfizer/Moderna vaccin). Ik ben werkelijk benieuwd.
Je hebt een Wikipedia-pagina gelezen, zo blijkt. Dingen roepen als " Gezien de kennis van de wetenschap is de kans klein dat het ernstig mis gaat. Maar het blijft zo dat niemand het kan weten." is op zijn minst ongenuanceerd en heeft niets te maken met hoe effectiviteit/veiligheid van vaccins/medicatie wordt beoordeeld.

Het gaat om benefit-risk. We weten nooit alles van medicatie, het is een continu proces. Roepen als "we weten het niet zeker" is een gigantische dooddoener, zeker als de Covid-vaccins volgens de geldende regelgeving zijn beoordeeld.

• Wolly
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Graag wat minder stellig. Er is ooit een associatie gevonden, maar die kon niet worden bewezen, en er zijn verscheidene studies waaruit die associatie niet blijkt. Dit is weer een gevalletje waarbij de kans om getroffen te worden door de bliksem hoger is.

https://www.cdc.gov/vacci...story/narcolepsy-flu.html
https://www.ema.europa.eu...roduct-information_nl.pdf
Dank voor de toevoeging, de originele vraag blijft staan en ik hoop dat @giantgiantus daar nog een antwoord op heeft.

Wellicht zijn er ook andere vaccins die na twee weken (de duur dat het in je lichaam zit) tot bijwerkingen leiden?

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stinger_Ventura schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:40:
Google heeft in zijn Maps applicatie mooie data gegevens van regionale Corona besmettingen;

[Afbeelding]

Kijkent naar de kaart en onze West Europese buurlanden, dan doen we het slecht, maar eigenlijk extreem slecht met een score van 43,5(!!)

Hebben wij een substantieel ander test beleid? Bv met kinderen? Zijn we actiever met aantal testen?
Allereerst mooie kaart.

Verhoudingsgewijs doen we het slechter dan andere landen qua besmettingen (logisch gezien de andere landen veel strenger beleid hebben).
Echter qua sterfte doen we het relatief goed, maar de reden daarvoor is nu alleen nog een vermoeden (waarschijnlijk de relatief hoge levenstandaard in Nederland).

Daarom wijzen de tegenstanders van de corona-maatregelen continue naar de sterftecijfers terwijl de voorstanders van de maatregelen wijzen op besmettingen.

Als voorstander van de maatregelen erger ik me ook aan dat tegenstanders continue gewezen moeten worden dat ziek worden van Corona meer negatieve gevolgen kent dan alleen "dood gaan".

• Kevinp
RoD schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Je hebt een Wikipedia-pagina gelezen, zo blijkt. Dingen roepen als " Gezien de kennis van de wetenschap is de kans klein dat het ernstig mis gaat. Maar het blijft zo dat niemand het kan weten." is op zijn minst ongenuanceerd en heeft niets te maken met hoe effectiviteit/veiligheid van vaccins/medicatie wordt beoordeeld.

Het gaat om benefit-risk. We weten nooit alles van medicatie, het is een continu proces. Roepen als "we weten het niet zeker" is een gigantische dooddoener, zeker als de Covid-vaccins volgens de geldende regelgeving zijn beoordeeld.
Dingen bewust fout interpreteren is op tweakers ook echt een kunst.

Mijn punt dan iets anders opgeschreven.
-De techniek die Pfizer en Moderna gebruiken wordt voor het eerst grootschalig toegepast. (hier zijn we het hopelijk over eens)

Hierdoor kan je niet weten wat de effecten zijn van deze techniek op lange termijn. Dat is nog nooit op deze schaal getest. (hopelijk ben je het daar ook mee eens).

Waarbij ik als toevoeging heb dat IK verwacht dat het ook op lange termijn veilig is gezien de ervaringen met het maken van vaccins in zijn algemeenheid.
DevWouter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Allereerst mooie kaart.

Verhoudingsgewijs doen we het slechter dan andere landen qua besmettingen (logisch gezien de andere landen veel strenger beleid hebben).
Echter qua sterfte doen we het relatief goed, maar de reden daarvoor is nu alleen nog een vermoeden (waarschijnlijk de relatief hoge levenstandaard in Nederland).

Daarom wijzen de tegenstanders van de corona-maatregelen continue naar de sterftecijfers terwijl de voorstanders van de maatregelen wijzen op besmettingen.

Als voorstander van de maatregelen erger ik me ook aan dat tegenstanders continue gewezen moeten worden dat ziek worden van Corona meer negatieve gevolgen kent dan alleen "dood gaan".
Ik al tegenstander van (veel) maatregelen wijs juist naar het aantal ziekenhuisbedden. Wijzen naar besmettingen kunnen we niet zonder de onderliggende data (bv of het een hertest is, of dat het iemand is die gezond is maar omdat je in aanraking bent gekomen met)

Puur op basis van de cijfers die beschikbaar zijn is het bijna niet te doen (in mijn ogen).

[ Voor 31% gewijzigd door Kevinp op 06-05-2021 10:21 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Kevinp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:19:
[...]

-De techniek die Pfizer en Moderna gebruiken wordt voor het eerst grootschalig toegepast. (hier zijn we het hopelijk over eens)

Hierdoor kan je niet weten wat de effecten zijn van deze techniek op lange termijn. Dat is nog nooit op deze schaal getest. (hopelijk ben je het daar ook mee eens).
Ik ben niet zo geïnteresseerd in een semantische discussie. Het is door alles dat we weten extreem onwaarschijnlijk dat er lange-termijneffecten optreden, en die zijn bovendien een jaar na de eerste tests ook niet opgetreden. De benefit-risk is extreem positief voor deze vaccins en dat is de essentie.

Daardoor wordt dit een puur academische discussie en alhoewel ik best in de onderliggende biologische en immunologische processen wil duiken, lijkt me dat voor dit topic niet zinvol. Al het andere met betrekking tot "we kunnen de lange-termijneffecten niet weten" is een afleiding van de daadwerkelijke benefit-risk van deze vaccins.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Tja punt 1 zal waarschijnlijk toch de waarheid worden. Het is een relatief kleine groep. Ik vrees dat de komende jaren er een kans blijft om tegen corona aan te lopen. (al natuurlijk wel fors kleiner dan het nu het geval is.. maar onmogelijk te denken dat corona niet op laag niveau rond zal waaien.

Punt 2 gaat sowieso al op. Het is een complete illusie om te denken dat corona de wereld uitgeprikt kan worden. Voor polio heeft een jaar of 50 geduurd.. en daarbij is de dekking nog eens levenslang. De helft van de wereld gaat nooit een coronavaccin zien, simpelweg te duur. Voorlopig zullen we corona-vaccins wel aan de jaarlijkse griepspuit toe gaan voegen. Ik verwacht alleen dat dit voor de rest van de bevolking niet nodig zal zijn. (maar dat is afwachten). Waarschijnlijk is het immuunsysteem zo getriggerd om volgende infecties milder te laten verlopen.
Punt 1 is al een feit, dat geldt nu ook voor andere ziektes. Het vervelende van Corona is dat heel makkelijk over te dragen is.

Punt 2 is een keuze en hoewel de kosten hoog zijn vallen ze in het niks als je het vergelijkt met een continue gezondsheidcrisis.

Jouw opmerking over het immuunsysteem klopt wanneer het om individiuen, maar gezien de bevolking continue verandert (mensen worden geboren en gaan dood) zal de prik elke jaar aan iedereen gegeven moeten worden (ook vanwege de mutaties).
De jaarlijkse griepprik is echter bedoeld voor bepaalde groepen in de samenleving.

• giantgiantus
Wolly schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Dank voor de toevoeging, de originele vraag blijft staan en ik hoop dat @giantgiantus daar nog een antwoord op heeft.

Wellicht zijn er ook andere vaccins die na twee weken (de duur dat het in je lichaam zit) tot bijwerkingen leiden?
Ja ik doelde op dat het stofje je lichaam uit is. En natuurlijk kan in incidentele gevallen een overreactie van je imuunsysteem plaatsvinden etc. Maar die bijwerkingen zijn bij alle vaccinaties extreem incidenteel.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:37
DevWouter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Allereerst mooie kaart.

Positieve tests zijn redelijk te vergelijken als tijdserie binnen 1 land, maar moeilijk te vergelijken tussen landen. Daarvoor zijn sterfte-statistieken beter.

NL doet het international niet best, maar het verschil met andere landen moeten we ook niet overdrijven. We zitten ongeveer op Zweeds niveau.

Vergelijking Zweden - Nederland is ook wel op zijn plaats.

Wat ik hier in de regio van Goteborg opmerk is dat covid gewoon niet zo'n enorme issue lijkt te zijn. Het openbare leven gaat gewoon door met een paar uitzonderingen (hele drukke plekken zoals nachtclubs en pretparken zijn dicht). Maar je kunt gewoon naar het museum of uit eten. Dat soort regels zijn hier veel losser. Er staan overal van die pompjes met alcohol, dat is hetzelfde. Het gevoel van angst lijkt kleiner.

Mensen gaan respectvol met elkaar om, dat wel. Als je in Nederland je boodschappen op de band legt van de supermarkt, dan staat de volgende klant al vlak achter je. Hier is de gewoonte om een meter of 2 voor de kassa te wachten met je kar tot de vorige klant klaar is met pinnen. Daarin zijn Zweden veel voorzichtiger dan Nederlanders.

Mondmaskers zien mensen hier niet veel heil in, ik zie alleen ouderen met zo'n ding. Maar met meer dan 2 meter afstand zal het effect ook niet zo heel groot zijn.

Het algemene gevoel is dat de aanpassingen in S wat meer uit de mensen zelf komen en in NL wat meer vanuit de overheid.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stinger_Ventura schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:40:

[Afbeelding]

Waarom zoek je naar een oorzaak in het test beleid?

Het lijkt me duidelijk dat we gewoon de neergaande beweging van de 3e golf later hebben ingezet dan de buurlanden.

PSN

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:37
Dat klopt. FR, BE, LU hebben de piek in nieuwe besmettingen begin april gezet en NL pas 2 weken later.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Kevinp schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Messenger RNA vaccins bestaat als sinds de jaren 90 tevens verdwijnt het vaccin na een paar weken uit het lichaam (maar de positieve effecten hou je langer). Verder voldoen zijn aan dezelfde eisen als elk ander vaccin.

Het is ook handig om te weten dat men al voor 2019 met vaccin ontwikkeling bezig was voor andere corona virussen (zoals SARS en andere griepsoorten), maar ook andere ziektes zoals malaria en kanker.

Pfizer en Moderna zijn dus net zo veilig (of onveilig) als elk ander medicijn dan je slikt of spuit.

Dat het voor het eerst op zo'n grote schaal wordt toegepast heeft dan eerder te maken met de kenmerken van het virus dan het vaccin.
Waarbij ik als toevoeging heb dat IK verwacht dat het ook op lange termijn veilig is gezien de ervaringen met het maken van vaccins in zijn algemeenheid.
Ik hoef geen antwoord, maar misschien is het handig om voor jezelf om op papier te zetten wat de criteria zijn voor wanneer je het als "veilig" beschouwt. Toen ik ook nog angstig was heb ik dat ook gedaan en na wat onderzoek concludeerde ik dat mijn criteria voor veilig ruim gehaald waren. Angst kan vaak overwonnen worden door ons kennis uit te breiden

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

gambieter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 03:12:
[...]

Dat vrijheidsgebrul is zo irritant. Ten eerste houd jouw vrijheid op als die de vrijheid van anderen gaat inperken, en anderen hebben de vrijheid niet door jou geinfecteerd te worden, en ook geen onacceptabel risico daarop te lopen.

Verder heb je rechten en plichten in een samenleving. Iets wat mensen die graag op hun rechten wijzen gemakkelijk vergeten.
Met andere woorden: lichamelijke integriteit bij het vuilnis en pas op de plaats maken!
Vrijheidsgebrul is een typische ikke ikke ikke mentaliteit en niets met samen te maken.
Het idee alleen al dat je het vrijheids'gebrul' noemt... Shame on me omdat ik niet blind mee ga met de massa. Absurd dat ik liever nog even de kat uit de boom kijk. Wijkt je mening af? Dan bestempelen we je als egoïstisch, asociaal en kortzichtig en is de discussie klaar. Blijkbaar is dit het Nederland anno 2021, waar je mag genieten van je vrijheid, maar alleen als je braaf doet wat je gevraagd wordt.
maartend schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:58:
[...]

Heel eenvoudig. De trend van tegenwoordig ; mijn eigen vrijheid stopt niet daar waar de vrijheid van een ander in gevaar komt. Welnee, die dendert daar helemaal overheen. Het gaat enkel om mijn eigen vrijheid, ongeacht de gevolgen voor een ander
Heel cru? Ja. Overigens weet je niet wat voor gevaar een niet-gevaccineerde oplevert voor mensen die wel gevaccineerd zijn, maar dat terzijde. Op een gegeven moment moet je je af gaan vragen of het doel de middelen nog wel heiligt. Iedereen heeft de vrijheid zelf te bepalen wat er in zijn of haar lichaam gaat. Dat is wettelijk bepaald in Nederland en mag niemand aan tornen (op een paar uitzonderlijke situaties na). Maar die vrijheid moet ik opgeven, omdat er misschien een niet te calculeren risico is dat iemand anders mogelijk besmet raakt als ik het virus draag. Zoals gezegd ben ik niet bang voor het vaccin en ik geloof niet in alle complotten, maar zolang er geen absolute noodzaak is me te laten vaccineren (en vooralsnog is die er simpelweg niet) heb ik liever dat m'n lichaam op natuurlijke wijze korte metten maakt met virale indringers.

Als ouderen/kwetsbaren gevaccineerd zijn is de kans op een ernstig ziekteverloop al aanzienlijk kleiner, evenals de kans dat anderen besmet worden. Immers, hoe zieker je bent, hoe besmettelijker je bent want je viral load is dan simpelweg een stuk groter. Vanaf dat punt, en dat is het punt dat iedereen zich kan laten vaccineren, zou je in theorie alles weer open kunnen gooien zonder maatregelen zonder dat alles weer kopje onder gaat. Mocht blijken dat de vaccinatiegraad aanzienlijk hoger moet liggen dan kan ik mijn besluit altijd nog heroverwegen.

We hebben hier de mond vol van meningen en beweringen staven met harde bewijzen en bepaalde vergelijkingen mogen niet gemaakt worden want daarmee wordt de discussie ongezond. Maar wanneer je op dit moment nog wat kritisch bent en niet direct alles voor lief neemt krijg je van alles naar je kop geslingerd en heb je het maar te slikken. Dan ben je niet rationaal, dan ben je egoïstisch, asociaal, kortzichtig, dan ben je een potentieel gevaar voor de samenleving en noem maar op. Op zo'n manier is simpelweg ook niet te discussiëren.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

t_captain schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Positieve tests zijn redelijk te vergelijken als tijdserie binnen 1 land, maar moeilijk te vergelijken tussen landen. Daarvoor zijn sterfte-statistieken beter.
Met het eerste gedeelte ben ik eens, maar de opmerking over sterte-statistieken betwijfel ik nogal tenzij men compenseert voor bevolkinssamenstelling en het niveau van zorg. Maar zoals ik elders aangaf is de mismatch tussen infectie en sterfte nog een onderwerp van onderzoek.
NL doet het international niet best, maar het verschil met andere landen moeten we ook niet overdrijven. We zitten ongeveer op Zweeds niveau.

Vergelijking Zweden - Nederland is ook wel op zijn plaats.
Ik gebruikte ook "slechter dan andere landen" ;)
En dat Zweden en Nederland met elkaar vergeleken worden is geen compliment voor beide landen ;)
Wat ik hier in de regio van Goteborg opmerk is dat covid gewoon niet zo'n enorme issue lijkt te zijn. Het openbare leven gaat gewoon door met een paar uitzonderingen (hele drukke plekken zoals nachtclubs en pretparken zijn dicht). Maar je kunt gewoon naar het museum of uit eten. Dat soort regels zijn hier veel losser. Er staan overal van die pompjes met alcohol, dat is hetzelfde. Het gevoel van angst lijkt kleiner.

Mensen gaan respectvol met elkaar om, dat wel. Als je in Nederland je boodschappen op de band legt van de supermarkt, dan staat de volgende klant al vlak achter je. Hier is de gewoonte om een meter of 2 voor de kassa te wachten met je kar tot de vorige klant klaar is met pinnen. Daarin zijn Zweden veel voorzichtiger dan Nederlanders.

Mondmaskers zien mensen hier niet veel heil in, ik zie alleen ouderen met zo'n ding. Maar met meer dan 2 meter afstand zal het effect ook niet zo heel groot zijn.

Het algemene gevoel is dat de aanpassingen in S wat meer uit de mensen zelf komen en in NL wat meer vanuit de overheid.
Er is inderdaad een groot verschil in sociale omgangsvormen tussen beide landen.

Verwijderd

DevWouter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Punt 1 is al een feit, dat geldt nu ook voor andere ziektes. Het vervelende van Corona is dat heel makkelijk over te dragen is.

Punt 2 is een keuze en hoewel de kosten hoog zijn vallen ze in het niks als je het vergelijkt met een continue gezondsheidcrisis.

Jouw opmerking over het immuunsysteem klopt wanneer het om individiuen, maar gezien de bevolking continue verandert (mensen worden geboren en gaan dood) zal de prik elke jaar aan iedereen gegeven moeten worden (ook vanwege de mutaties).
De jaarlijkse griepprik is echter bedoeld voor bepaalde groepen in de samenleving.
Punt 2 is geen realistische keuze. Sowieso is een gezondheidscrisis een definitie.. als we volgend jaar alle zwakkere een jaarlijks prikje geven is er geen crisis. Zelfs al zou geld onbeperkt zijn (en dat is het eigenlijk wel).. dan nog krijg je corona nooit weggeprikt. Simpelweg een te grote groep heeft geen extreem voordeel van het vaccin. het is geen polio/ebola/.... ziekte waarbij iedereen gewillig zich laat vaccineren. In Nl de 70% halen (voor redelijke uitdoving /= verdwenen) is al een flinke uitdaging. Naast dat het coronavirus ook wel als reservoir in dieren zal blijven (katten bv),

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor de liefhebbers, de Tweede Kamer debatteert sinds 10.30 over de wet die de testsamenleving juridisch mogelijk moeten maken. Linkje naar de livestream.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

SomerenV schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Met andere woorden: lichamelijke integriteit bij het vuilnis en pas op de plaats maken!
Je hebt in Nederland ook naast rechten ook plichten. Het niet voldoen aan bepaalde plichten betekent inderdaad dat bepaalde rechten niet toegekend worden of juist ontnomen worden.
Het idee alleen al dat je het vrijheids'gebrul' noemt... Shame on me omdat ik niet blind mee ga met de massa. Absurd dat ik liever nog even de kat uit de boom kijk. Wijkt je mening af? Dan bestempelen we je als egoïstisch, asociaal en kortzichtig en is de discussie klaar. Blijkbaar is dit het Nederland anno 2021, waar je mag genieten van je vrijheid, maar alleen als je braaf doet wat je gevraagd wordt.
offtopic:
Op het moment dat meningen relevanter zijn dan feiten dan kijkt men niet meer de kat uit de boom. Ze zijn dan juist een mak schaap dat een kip zonder kop volgt.

Blijkbaar mag je in alleen Nederland alleen genieten van je vrijheid als je accepteert dat mensen continue mogen liegen.

Serieus, dit soort opmerkingen (inclusief die van mij hierboven) maakt een eerlijk discussie onmogelijk. Het (jouw en mijn opmerking) zijn op zijn best een hyperbool en op zijn slechts een poging om de discussie te ontsporen.
[...]

Heel cru? Ja. Overigens weet je niet wat voor gevaar een niet-gevaccineerde oplevert voor mensen die wel gevaccineerd zijn, maar dat terzijde.
Helaas, die weten we wel. Daarvoor hoeven we alleen te kijken naar andere vergelijkbare ziektes die in het verleden hebben plaats gevonden.
Op een gegeven moment moet je je af gaan vragen of het doel de middelen nog wel heiligt. Iedereen heeft de vrijheid zelf te bepalen wat er in zijn of haar lichaam gaat. Dat is wettelijk bepaald in Nederland en mag niemand aan tornen (op een paar uitzonderlijke situaties na). Maar die vrijheid moet ik opgeven, omdat er misschien een niet te calculeren risico is dat iemand anders mogelijk besmet raakt als ik het virus draag. Zoals gezegd ben ik niet bang voor het vaccin en ik geloof niet in alle complotten, maar zolang er geen absolute noodzaak is me te laten vaccineren (en vooralsnog is die er simpelweg niet) heb ik liever dat m'n lichaam op natuurlijke wijze korte metten maakt met virale indringers.
Als je niet bang bent, waarom neem je dan niet het vaccin? Het vaccin doet namelijk hetzelfde als het virus maar de kans dat je blijvend schade overhoudt is vele malen minder.
Als ouderen/kwetsbaren gevaccineerd zijn is de kans op een ernstig ziekteverloop al aanzienlijk kleiner, evenals de kans dat anderen besmet worden. Immers, hoe zieker je bent, hoe besmettelijker je bent want je viral load is dan simpelweg een stuk groter. Vanaf dat punt, en dat is het punt dat iedereen zich kan laten vaccineren, zou je in theorie alles weer open kunnen gooien zonder maatregelen zonder dat alles weer kopje onder gaat. Mocht blijken dat de vaccinatiegraad aanzienlijk hoger moet liggen dan kan ik mijn besluit altijd nog heroverwegen.
Een gevacineerde oma kan met een lage virale load verspreid dan asymptomisch het virus aan een kind waar het virus zich volop kan vermedigvuldgen, waardoor het kind een besmettingshaard wordt terwijl oma de bron van besmetting is.
We hebben hier de mond vol van meningen en beweringen staven met harde bewijzen en bepaalde vergelijkingen mogen niet gemaakt worden want daarmee wordt de discussie ongezond. Maar wanneer je op dit moment nog wat kritisch bent en niet direct alles voor lief neemt krijg je van alles naar je kop geslingerd en heb je het maar te slikken. Dan ben je niet rationaal, dan ben je egoïstisch, asociaal, kortzichtig, dan ben je een potentieel gevaar voor de samenleving en noem maar op. Op zo'n manier is simpelweg ook niet te discussiëren.
Je hebt kritiek maar je bent niet kritisch.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-11 22:12
Ik denk ook niet dat Zweden te vergelijken is met Nederland. En ja een supermarkt vergelijken??
Nederland is sowieso veel drukker, dat is 1. Dus kans op verspreiding is veel groter.

Punt twee is dat je in Nederland bijna altijd wel een rij mensen voor de kassa hebt wachten. Als je dan blijft wachten tot de voorganger klaar is met pinnen, ben ik benieuwd hoe lang de rijen voor de kassa in Nederland zouden worden.

Ten derde merkte ik bij mijn bezoek aan Zweden enkele jaren terug dat supermarkten, zeker die bij steden daar ook veel ruimer opgezet zijn. Alleen al de parkeerplaatsen hebben nog een stukje van 50cm breed tussen twee parkeerplaatsen zodat je normaal je deur open kunt doen. (Naast dat de parkeerplaatsen zelf al breder zijn).. Maar ook in de supermarkt veel meer ruimte.. Ok muv enkele dorpssupermartkjes.. Maar rijen kan ik me daar niet herinneren. (Van de azoren kan ik me wel een rij herinneren,maar dat kwam omdat de caissière een kwartier met een klant moest beppen..)

Maar in NL bestaat dergelijke ruimte al niet.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dan bestempelen we je als egoïstisch, asociaal en kortzichtig en is de discussie klaar.
'Kortzichtig' kan je wat langer over soebatten, maar het is toch klip en klaar dat jezelf niet laten vaccineren egoïstisch en asociaal is?

Immers, jezelf laten vaccineren met als doel groepsimmuniteit halen is bij uitstek een enorm sociale activiteit.

Uiteindelijk is het je eigen keuze, die vrijheid heb je. Onze wetten hebben typisch niet ten doel om asociaal gedrag volledig uit te bannen, dan zouden we wel in een hele restrictieve maatschappij terecht komen. Hopelijk is het aantal asocialen dusdanig klein dat we alsnog groepsimmuniteit weten te behalen als maatschappij :)

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:12

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik heb het vermoeden dat Nederland vergelijken met landen als Duitsland en België als het gaat om besmettingscijfers appels met peren vergelijken is. Ondanks al ons geklaag denk ik dat wij een goede teststrategie hebben. Kijk maar eens naar de CFR in Duitsland en in België, die ligt veel hoger dan bij ons.

Of wij hanteren heel andere criteria voor een covid dode, of ons testbeleid en/of -bereidheid is beter.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

codex schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:24:
Ik heb het vermoeden dat Nederland vergelijken met landen als Duitsland en België als het gaat om besmettingscijfers appels met peren vergelijken is. Ondanks al ons geklaag denk ik dat wij een goede teststrategie hebben. Kijk maar eens naar de CFR in Duitsland en in België, die ligt veel hoger dan bij ons.

Of wij hanteren heel andere criteria voor een covid dode, of ons testbeleid en/of -bereidheid is beter.
Zo goed doen we het helaas niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGq-mCO_MTjg0S13gkPfNUnraCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2D9eswBXpM9zT8BlZji6aZK.png?f=user_large

van:

https://ourworldindata.or...ts-are-performed-each-day

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-05-2021 11:27 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:44
Hahn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:55:
[...]

En de wereld stopt niet bij 1 stap van jou vandaan, hè. Als jij het krijgt, het vervolgens geeft aan je maatje van 25, en die gaat naar z'n oma van 85, dan is die de sjaak.

Maar de risicogroep heeft zijn vaccin dan al gehad, dus waarom moet je het dan nog voor een ander nemen? Dat 'samen'-mantra is voor mij al even voorbij sinds we over allerhande prikpaspoorten en de testsamenleving praten. Opvallend hoeveel mensen hun (medische) privacy te grabbel willen gooien voor een klein beetje teruggegeven vrijheid.

O.b.v. de cijfers is de kans op sterven in het verkeer voor 50- gewoon veel hoger dan corona. Dat sommetje heb ik hier eergisteren al gepost.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 15:37

Cliffie

Trompetslet

eamelink schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:23:
[...]

'Kortzichtig' kan je wat langer over soebatten, maar het is toch klip en klaar dat jezelf niet laten vaccineren egoïstisch en asociaal is?

Immers, jezelf laten vaccineren met als doel groepsimmuniteit halen is bij uitstek een enorm sociale activiteit.

Uiteindelijk is het je eigen keuze, die vrijheid heb je. Onze wetten hebben typisch niet ten doel om asociaal gedrag volledig uit te bannen, dan zouden we wel in een hele restrictieve maatschappij terecht komen. Hopelijk is het aantal asocialen dusdanig klein dat we alsnog groepsimmuniteit weten te behalen als maatschappij :)
Inderdaad. Je hebt het asociale recht om jezelf niet te laten inenten, prima, maar dan moet je ook niet zeuren en zaniken dat wel-gevaccineerden eventuele voordelen krijgen.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 23:11

Sorcerer8472

Mens sana?

Señor Sjon schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Maar de risicogroep heeft zijn vaccin dan al gehad, dus waarom moet je het dan nog voor een ander nemen? Dat 'samen'-mantra is voor mij al even voorbij sinds we over allerhande prikpaspoorten en de testsamenleving praten. Opvallend hoeveel mensen hun (medische) privacy te grabbel willen gooien voor een klein beetje teruggegeven vrijheid.

O.b.v. de cijfers is de kans op sterven in het verkeer voor 50- gewoon veel hoger dan corona. Dat sommetje heb ik hier eergisteren al gepost.
Omdat het vaccin niet waterdicht is, ook niet voor de risicogroep. Daarnaast zijn er ook jongere mensen die zonder dat ze het weten ook tot een risicogroep behoren. Ook zijn er (toegegeven, weinig) mensen die zich niet kunnen vaccineren om een aantal redenen. En er zijn nog landen op deze planeet waar het nog tot laat dit jaar of zelfs volgend jaar duurt voordat men gevaccineerd is, en ook al ga jij er niet heen, zonder vaccinatie draag je mogelijk bij aan het verspreiden totdat het bij iemand uitkomt die het (zelfs met vaccinatie) toch in zo'n land verspreidt.

Kom op zeg, dit is toch wel duidelijk inmiddels?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Coach4All
  • Laatst online: 11:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

Ik mag hopen dat de R waarde van jouw rijstijl lager is dan die van Covid-19.... :X B) :$

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 08:20:

Wat een vergelijk weer. DKTP is dan ook wat naarder en potentieel fataler voor kinderen dan corona, wat ze zelf nauwelijks doorhebben als ze besmet zijn.
Sorcerer8472 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Omdat het vaccin niet waterdicht is, ook niet voor de risicogroep. Daarnaast zijn er ook jongere mensen die zonder dat ze het weten ook tot een risicogroep behoren. Ook zijn er (toegegeven, weinig) mensen die zich niet kunnen vaccineren om een aantal redenen. En er zijn nog landen op deze planeet waar het nog tot laat dit jaar of zelfs volgend jaar duurt voordat men gevaccineerd is, en ook al ga jij er niet heen, zonder vaccinatie draag je mogelijk bij aan het verspreiden totdat het bij iemand uitkomt die het (zelfs met vaccinatie) toch in zo'n land verspreidt.

Kom op zeg, dit is toch wel duidelijk inmiddels?
Hoever wil je gaan dan? Je kan niet iedereen ter wereld redden.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Weet iemand trouwens waar die AstraZeneca-vaccins zijn gebleven die te zien zijn in de staafgrafiek 26apr-2mei? Deze zijn totaal niet te zien in de "voorraad per type"-grafiek. Wellicht te laat aangekomen of bijv. op 3 mei aangekomen en daarom nog niet zichtbaar?

Ik ben benieuwd of we vanaf volgende week dan wel een goedgekeurde grote nieuwe batch AZ hebben, dan zou het aantal wekelijkse vaccinaties de 4 weken daarna op ruim 1 miljoen per week moeten kunnen liggen.

• Señor Sjon
Coach4All schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Ik mag hopen dat de R waarde van jouw rijstijl lager is dan die van Covid-19.... :X B) :$
Nog een keer dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loN9ylgnjdh90mk8yg8CsoXCPuI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ug8i8rdH0oabQGHvSLOlkRer.png?f=user_large

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Señor Sjon schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Hoever wil je gaan dan? Je kan niet iedereen ter wereld redden.
Hoe ver? Gewoon een vaccinatie laten zetten zoals je dat ook in je kindertijd waarschijnlijk hebt gedaan, of vóór een verre reis.

Het is gewoon je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Je hoeft geen nier af te staan...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
En zo ga je niet in op het gemaakte punt dat rechten komen met plichten en dat de samenleving er niet alleen is voor jouw rechten. Je bent nu een belastingontduiker die klaagt dat de wegen niet goed onderhouden worden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:11:
Punt 2 is geen realistische keuze.
Het is al overwegen en men heeft al gekozen. Het is eerder dat bepaalde groepering wilt dat we die keuze heroverwegen. Om jouw voorbeeld te pakken, we hebben met zo'n vergelijkbare keuze ook polio de wereld uit geholpen.
Sowieso is een gezondheidscrisis een definitie.. als we volgend jaar alle zwakkere een jaarlijks prikje geven is er geen crisis.
Alleen de zwakkeren vaccineren is hetzelfde als water uit boot scheppen maar niet het dek lichten. Het zal leiden tot een continuering van de crisis. Het is inderdaad een plan dat besproken wordt, maar die versie houdt in dat we elk jaar moeten vaccineren.
Zelfs al zou geld onbeperkt zijn (en dat is het eigenlijk wel).. dan nog krijg je corona nooit weggeprikt.
Nogmaals, ik verwijs je naar jouw eerder voorbeeld van polio.
Simpelweg een te grote groep heeft geen extreem voordeel van het vaccin.
En geen nadeel van het vaccin, terwijl ze wel een nadeel hebben van het virus. En dan laat ik scenario als mutaties nog achterwege.
het is geen polio/ebola/.... ziekte waarbij iedereen gewillig zich laat vaccineren.
Het corona vaccin is nog steeds vrijwillig. Het grote verschil is dat er nu veel fake news is die de angst aanwakkert. En dat was al voordat de politiek ging blunderen. Verder werd niet iedereen gevacineerd tegen polio.
In Nl de 70% halen (voor redelijke uitdoving /= verdwenen). Naast dat het coronavirus ook wel als reservoir in dieren zal blijven (katten bv),
Dat betreft alleen wilde dieren (wat we in Nederland amper kennen) en die worden continue in de gaten gehouden (vooral in de grensstreken). Qua huisdieren of boederij dieren verdwijnt het vaak op een vergelijkbaar tempo als in de rest van de samenleving gezien verspreiding vaak via het baasje of de boer gaat (direct of indirect door diens handelingen).

• Hahn
[...]

Maar de risicogroep heeft zijn vaccin dan al gehad, dus waarom moet je het dan nog voor een ander nemen?
Voor de tigste keer: omdat niet iedereen, ook in die risicogroepen, gevaccineerd kan worden.
Dus :? Omdat er iets anders meer doden op z'n geweten heeft, moeten we maar niks meer doen aan alle andere zaken die ook dodelijk zijn?

En ook hier weer: je neemt die vaccinatie niet alleen voor jezelf, en ook niet alleen voor alle 50-min'ers :>

Wat ik vooral niet snap is dat mensen blijkbaar geen problemen hebben met vaccinaties, zoals die tegen polio, en andere 'oude' ziektes, enzo, en zelfs letterlijk aangeven niet anti-vaccinatie te zijn, maar nu wel heel erg tegen zijn. Met als grootste argument "omdat het me opgelegd wordt!"...

• Wolly
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Je hebt in Nederland ook naast rechten ook plichten. Het niet voldoen aan bepaalde plichten betekent inderdaad dat bepaalde rechten niet toegekend worden of juist ontnomen worden.
Je doet net alsof "bepaalde rechten" iets is wat de overheid ons gunt? Wat mij betreft zijn dat echter rechten waar de overheid voor moet zorgen dat die mogelijk zijn, niet om ze te ontzeggen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

gambieter schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:34:
[...]

En zo ga je niet in op het gemaakte punt dat rechten komen met plichten en dat de samenleving er niet alleen is voor jouw rechten. Je bent nu een belastingontduiker die klaagt dat de wegen niet goed onderhouden worden.
Dit.

Deze houding is ook een gevolg van dat individualisme heel diep zit in de NL samenleving, en dat ook tegen de belangen van individualisten zelf in gaat. Het is een vorm van valse trots. Als je (onbedoeld) iemand anders besmet met een virus dan zou je kunnen stellen dat dat een veel grotere schending van lichamelijke integriteit is ook.

Ook de luchtverontreiniging die ik dagelijks inadem is iets waar ik niet voor heb gekozen, maar wel iets waar tientallen mensen per dag aan doodgaan in NL. Dus het is echt een bullshit-argument, imo.

Maar de individualisten "geen polonaise aan mijn lijf"-personen zullen dit toch niet zo snel inzien helaas. Het is iets waarvan ik hoop dat het in nieuwe generaties een gezondere balans krijgt.

• Coach4All
  • Laatst online: 11:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Nu nog even corrigeren naar aantal automobilisten vs aantal met covid besmette personen.... :F

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wolly schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Je doet net alsof "bepaalde rechten" iets is wat de overheid ons gunt? Wat mij betreft zijn dat echter rechten waar de overheid voor moet zorgen dat die mogelijk zijn, niet om ze te ontzeggen.
Maar dan zijn we er toch? :) Waarom zou je ze het werk onmogelijk maken?

• MainframeX
Coach4All schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Nu nog even corrigeren naar aantal automobilisten vs aantal met covid besmette personen.... :F
Fout. Het gaat in dat tabel om verkeersdoden. Vroeg of laat maakt iedereen deel uit van het verkeer dus je argument staaft niet.

Idempotent.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-11 22:12
Even zitten kijken naar Oostenrijk als voorbeeld, maar gezien het verschil in wat er daadwerkelijk meetelt lijkt het me niet helemaal eerlijk.
Oostenrijk voert ook Rapid Antigen tests uit als bewijsmateriaal. Bv in Wenen kan iedereen gratis een geregistreerde RAT test uit laten voeren. Maar in Nederland tellen die niet mee.

Dit lijkt me meer en kwantitatief doel ipv kwalitatief..maar goed..

Nederland kan dus elke dag bij scholen iedereen een RAT aanbieden, exact bijhouden wie en hoeveel er getest is, en zo kun je eenvoudig bovenaan komen in de statistieken, met een relatief lage betrouwbaarheid als je dit er bij optelt.

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 06-05-2021 11:50 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Wolly
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:43:
[...]

Maar dan zijn we er toch? :) Waarom zou je ze het werk onmogelijk maken?
Leuke reactie, maar je zal best begrijpen dat het voor een ieder mogelijk zal moeten zijn en niet voor een groep die door bepaalde hoepels springt.

Verwijderd

Cliffie schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Inderdaad. Je hebt het asociale recht om jezelf niet te laten inenten, prima, maar dan moet je ook niet zeuren en zaniken dat wel-gevaccineerden eventuele voordelen krijgen.
We hebben in Europa grondrechten afgesproken. Dit zijn de universele rechten van de mens genoemd. 1 van die grondrechten is zelfbeschikkingsrecht. Dat maakt dat je zelf mag beslissingen mag nemen die iets te maken hebben met je lichaam. En dat er geen dwang in enige vorm mag worden gebruikt om jouw beslissing af te dwingen.

Jij, noch enig ander met of zonder groepsdruk mag daar iets aan inbreuk op plegen.

Dat jij je zo makkelijk over grondrechten heenzet, moet je zelf weten maar je bent wat mij betreft al ver op pad naar zeer verwerpelijke standpunten. Net als onze regering trouwens. Onbetrouwbaar stel imho.
Pagina: 1 ... 120 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.