• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-11 22:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoevenpe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:36:
[...]

En daar gaat het dus mis: vaccineren mag nooit impliciet verplicht worden.
nee de maatschappij naar de klote laten gaan omdat iedereen roept "Ja maar mijn vrijheid" is een lekker alternatief

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29
TrailBlazer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:46:
nee de maatschappij naar de klote laten gaan omdat iedereen roept "Ja maar mijn vrijheid" is een lekker alternatief
Ik ben de eerste die straks een Pfizer gaat halen, maar de lichamelijke integriteit is toch echt een grondrecht.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoevenpe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Ik ben de eerste die straks een Pfizer gaat halen, maar de lichamelijke integriteit is toch echt een grondrecht.
Ok dan geen verplichting maar een incentive om wel gevaccineerd te worden ben ik gewoon echt niet op tegen.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Rannasha schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:30:
[...]

In Engeland kwam met uit een strenge lockdown (een echte lockdown, niet zo'n wannabe-lockdown als in Nederland) die pas af is gebouwd nadat men al behoorlijk ver was in het vaccinatieprogramma. En voor zover ik weet zijn zaken daar maatschappijbreed geopend.

Over de situatie in Israel weet ik niet genoeg. Maar zowel daar als in Engeland was het vaccineren inderdaad zeer snel. En in de EU is dat niet zo. En hoewel het ook hier gaat versnellen, zal het nog tot het eind van de zomer duren voordat iedereen als "gevaccineerd" telt (dwz: 2 weken na 2e prik).

De maatregelen moeten versoepeld worden wanneer de druk op de zorg dat toe laat. Geen voorkeursbehandelingen, maar samen uit, samen thuis.
Inderdaad, de maatregelen moeten versoepeld als de druk op de zorg dat toelaat. maar geef dan eens een reden waarom gevaccineerden niet naar de kroeg zouden mogen? "Samen uit, samen thuis" is een leuze waarin ik geen argument kan lezen. De niet-gevaccineerden hebben geen nadeel, want hun situatie blijft hetzelfde en gevaccineerden kunnen daar niets ten goede aan veranderen, of ze nu thuis of in de kroeg bier drinken.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:54

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:53:
[...]

We zaten al in een stijgende lijn vóór avondklok dankzij Britse variant. Zou net zo goed kunnen dat zonder avondklok de boel nog harder was gestegen.

Stel dat je twee dagen naar buiten gaat en wil controleren of er een effectieve maatregel is tegen nat worden. De eerste dag is het droog en gebruik je geen paraplu. De tweede dag regent het, maar draag je wel een paraplu. De uitkomst is hetzelfde, beide dagen ben je droog. Ergo: paraplu heeft geen effect?
*knip* ga nou niet na een modbreak hetzelfde gewoon nog eens posten, maar wacht gewoon even het antwoord op je dm af.

[ Voor 49% gewijzigd door ZieMaar! op 05-05-2021 18:04 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49

Rannasha

Does not compute.

jadjong schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Was er veel verschil dan? Je moest thuis blijven behalve als je naar het werk ging. Werken buiten de deur was toegestaan voor bijna alle beroepen, behalve de kappers, sportscholen, rijscholen, niet essentiële winkels, etc... Waar kennen we dat van? Zelfs de kerken mochten open blijven. :P Het enige grote verschil wat ik kan vinden is sterkere ontmoediging om thuis elkaar te besmetten.
In het VK was er een "stay-at-home order" en mocht je behalve voor essentiele zaken (en max 1 keer voor sport per dag) niet de deur uit. In NL is er nooit een dergelijke order geweest en werd slechts aangeraden om niet te veel de deur uit te gaan. Bij iemand op bezoek gaan of met anderen in het park gaan zitten was in Nederland toegestaan, maar in het VK niet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002

Rannasha

Does not compute.

prijk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:55:
[...]
maar geef dan eens een reden waarom gevaccineerden niet naar de kroeg zouden mogen?
Dat heb ik al gedaan: Omdat niet-gevaccineerde mensen daar het bier moeten tappen. En er daarom meer besmettingen zullen plaatsvinden onder deze groep (en in kleine mate onder de gevaccineerden).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:15

Wokschotel

Op 6 wielen

[...]

En wie of wat tast jouw lichamelijke integriteit aan? Ik heb aankondigingen van langs de deur gaande priktroepen, die je of je dat nu wil of niet een spuit in je lijf zetten, nog niet gezien. Maar misschien heb ik die gemist.

De islam kan uw vrijheid schaden

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:36:
[...]

En daar gaat het dus mis: vaccineren mag nooit impliciet verplicht worden.
Ik zou serieus niet weten waarom niet... Ik word ook verplicht een gordel te dragen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

42erik schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:07:
[...]

Ik zou serieus niet weten waarom niet... Ik word ook verplicht een gordel te dragen.
en kleren

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 42erik
  • Niet online

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

En mijn bijl. Maar zonder gekheid, dat heeft niet met lichamelijke integriteit te maken toch

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• 42erik
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:15:
En mijn bijl. Maar zonder gekheid, dat heeft niet met lichamelijke integriteit te maken toch
OK, moeten blazen bij een alcohol controle dan.

Waarbij ik ook niet per se voor een volledige plicht ben, maar ja, dan kies je ervoor wat minder te mogen. Oorzaak gevolg

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-11 18:21
42erik schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:30:
[...]

Overigens noem je nog steeds geen reden waarom een gevaccineerde zou moeten wachten.
Misschien omdat een gevaccineerde het virus nog steeds kan verpreiden? Dat lijkt mij reden genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 05-05-2021 18:27 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:26:
[...]

Misschien omdat een gevaccineerde het virus nog steeds kan verpreiden? Dat lijkt mij reden genoeg.
Het zou kunnen inderdaad, de kans is echter vele malen kleiner.

(En we hebben met alle AZ en Janssen berichten gezien hoe slecht mensen zijn in kansberekening.)

PSN

• DCNY
  • Registratie: November 2016
Dat is alleen een dringend advies toch? ;)

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Michael_OsGroot schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:15:
ik vind het inbrengen van m'n gordel toch altijd het minst prettige aan autorijden

Gekkigheid terzijde, de vraag is hoe ver je die lijn trekt. Er zijn momenten waarbij je van alles wordt toegediend zonder dat je daar weet van hebt, bijvoorbeeld als je onder een auto komt te liggen en bewusteloos raakt.

Nu is een vaccinatie misschien wel minder acuut, maar je krijgt 'm om dezelfde redenen: het borgen van je gezondheid (en zelfs dat van anderen). Er zijn redenen om 'm niet te nemen zoals allergieën (waar eerst om wordt gevraagd trouwens), maar laten we wel wezen, de meeste mensen die zich niet laten vaccineren doen dat omdat ze zich door Facebook laten leiden.

Over wat voor integriteit hebben we het dan? Dat je niet krijgt toegediend wat je niet wilt, maar het fundament van die reden ligt bij een groep verwarde mensen op Facebook die denken verstand te hebben van complexe materie. Iemand die in een psychotische stoornis een rijksweg oprent gaat ook z'n lichamelijke integriteit even moeten uitlenen.

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 05-05-2021 18:36 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• 42erik
  • Niet online
[...]

Met dat argument komen we van geen enkele maatregel meer af...

• 42erik
  • Niet online
Plus, de kans wordt geminimaliseerd

• prijk
  • Niet online
[...]

Dit argument wordt telkens weer aangehaald, maar ten eerste is die kans zeer gering en ten tweede verliest dit argument steeds meer glans naarmate het aantal vaccinaties toeneemt.

• jbhc
42erik schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:33:
[...]

Met dat argument komen we van geen enkele maatregel meer af...
Dus dat argument mag alleen gebruikt worden wanneer het uitkomt?

Jongeren heben vrijwel geen last van het virus maar moeten in lockdown voor de zwakkere. Nu er een bepaalde groep ingeënt is en die nu eigenlijk vergelijkbaar zijn kwa ziekteverloop als de jongeren mogen die weer van alle vrijhededen genieten en moeten de jongeren in lockdown blijven?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Jongeren heben vrijwel geen last van het virus maar moeten in lockdown voor de zwakkere. Nu er een bepaalde groep ingeënt is en die nu eigenlijk vergelijkbaar zijn kwa ziekteverloop als de jongeren mogen die weer van alle vrijhededen genieten en moeten de jongeren in lockdown blijven?
Verloop wel maar besmettingen die ze veroorzaken lijken wel wat erger te zijn.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 15:39
TrailBlazer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:51:
[...]

Ok dan geen verplichting maar een incentive om wel gevaccineerd te worden ben ik gewoon echt niet op tegen.
"Je krijgt de rechten terug die je zijn afgepakt" is alleen geen incentive maar een verkapte plicht.

De basismaatregelen moeten voor iedereen tegelijkertijd worden afgeschaft. Vaccineren mag alleen privileges opleveren, geen terug kopen van rechten die je 2 jaar geleden sowieso had.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• prijk
  • Niet online
[...]

Je vergelijkt twee situaties die niet vergelijkbaar zijn. Het verschil tussen de eerste (algemene lockdown) en de tweede situatie (nu) is dat gevaccineerden inmiddels geen zinnige bijdrage meer kunnen leveren door in lockdown te blijven. Ze verspreiden het virus niet en door hun gedrag komt de zorgcapaciteit niet in gevaar. Er is dus geen reden om gevaccineerden in hun vrijheid te beperken.

• 42erik
  • Niet online
[...]

Nee, het argument "maar een gevaccineerde kan besmetten" mag je nooit gebruiken.
1 het wordt niet beter dan dat
2 die kans is zo klein, waar hebben we het over

Verschil tussen de gevaccineerde en de jongere is de mate van besmetting van anderen. De gevaccineerde doet dat nauwelijks, dat geldt voor de jongeren niet.

Het beperken van gevaccineerde geeft gewoon geen enkel voordeel,niet voorsde gevaccineerde maar ook niet voor de rest. Alleen 1 of ander kansloos "ja, maar ik vind het gewoon niet eerlijk" gevoel. Zullen we daar geen beleid op gaan maken?

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:57

Laguna

Connaisseur

nst6ldr schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Nu is een vaccinatie misschien wel minder acuut, maar je krijgt 'm om dezelfde redenen: het borgen van je gezondheid (en zelfs dat van anderen). Er zijn redenen om 'm niet te nemen zoals allergieën (waar eerst om wordt gevraagd trouwens), maar laten we wel wezen, de meeste mensen die zich niet laten vaccineren doen dat omdat ze zich door Facebook laten leiden.
Dat is wel behoorlijk kort door de bocht. Men kan ook simpelweg nog niet voldoende vertrouwen hebben in de relatief nieuwe vaccin technieken, waarbij er nog veel zaken onbekend/onduidelijk zijn. Zoals de bijwerkingen op lange termijn, besmettelijkheid na toediening, duur van de bescherming, effectiviteit na eenmalige toediening, uitwisselbaarheid vaccins, de toepasbaarheid bij specifieke doelgroepen en werkzaamheid tegen mutaties van het SARS-CoV-2.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• jbhc
42erik schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:56:
[...]

Nee, het argument "maar een gevaccineerde kan besmetten" mag je nooit gebruiken.
1 het wordt niet beter dan dat
2 die kans is zo klein, waar hebben we het over

Verschil tussen de gevaccineerde en de jongere is de mate van besmetting van anderen. De gevaccineerde doet dat nauwelijks, dat geldt voor de jongeren niet.

Het beperken van gevaccineerde geeft gewoon geen enkel voordeel,niet voorsde gevaccineerde maar ook niet voor de rest. Alleen 1 of ander kansloos "ja, maar ik vind het gewoon niet eerlijk" gevoel. Zullen we daar geen beleid op gaan maken?
Vaccinatie is pas echt effectief als het grootste deel van de bevolking is ingeënt. Gevaccineerd betekent nog steeds niet immuun en tevens kan een gevaccineerde nog steeds mensen besmetten.

Dus hoe zielig ook voor de oudjes die ingeënt zijn en graag nog even van hun pensioen willen genieten (want ja, dat jongeren een groot deel van hun jeugd binnen hebben moeten doorbrengen is natuurlijk veel minder erg) ook due zullen nog even moeten wachten totdat iedereen ingeënt is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:47
jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Vaccinatie is pas echt effectief als het grootste deel van de bevolking is ingeënt. Gevaccineerd betekent nog steeds niet immuun en tevens kan een gevaccineerde nog steeds mensen besmetten.

Dus hoe zielig ook voor de oudjes die ingeënt zijn en graag nog even van hun pensioen willen genieten (want ja, dat jongeren een groot deel van hun jeugd binnen hebben moeten doorbrengen is natuurlijk veel minder erg) ook due zullen nog even moeten wachten totdat iedereen ingeënt is.
Dus jij wil nog minstens 4 maanden wachten met sommige dingen openen/organiseren. Ik heb zo'n vermoeden dat een meerderheid van de gevaccineerden daar fel op tegen is en dat aantal zal met het aantal vaccinaties alleen maar groeien. En een beetje respect voor ouderen en dan ook de daarbij gepaard gaande voordelen dit keer gun ik ze van harte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-11 09:37
jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Wat je vooral hier aan ziet is dat je dus alles veel vrijer kan maken. Jeugd (<40) komt nog steeds niet/nauwelijks in het ziekenhuis. En de rest mag inmiddels een vaccinatie halen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• jbhc
Yaksa schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:01:
[...]

Dus jij wil nog minstens 4 maanden wachten met sommige dingen openen/organiseren. Ik heb zo'n vermoeden dat een meerderheid van de gevaccineerden daar fel op tegen is en dat aantal zal met het aantal vaccinaties alleen maar groeien. En een beetje respect voor ouderen en dan ook de daarbij gepaard gaande voordelen dit keer gun ik ze van harte.
Ja, nog even wachten lijkt mij verstandiger.
En het feit dat gevaccineerden geen rekening willen houden met mensen die nog niet gevaccineerd zijn vind ik triest.

@Kevinp
Veel mensen vanaf 60 zijn nu gevaccineerd de rest is nog lang niet aan de beurt.
Zelfs een groot deel van het niet acute zorgpersoneel is nog niet gevaccineerd. Er zijn overigens ook genoeg gezonde jongere mensen overleden. Je stelling is dus onjuist.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele mensen die longschade hebben opgelopen en een jaar na dato nog steeds lichamelinke klachten hebben.

Ik snap niet zo goed wat die paar maanden extra nu nog uitmaken. "Ja maar het wordt mooi weer" Ja, dat geldt voor iedereen. Deal with is. Samen uit samen thuis toch?

Mocht je daar toch over willen klagen, doe het dan bij onze o, zo, geweldige doctrine kabinet.
Als ze die de EU het lekker hadden laten uitzoeken en gewoon zelf vaccins hadden ingekocht en alle mensen die vanuit het buitenland hier naartoe kwamen gewoon vanaf het begin 10dagen in quarantaine hadden gezet hadden wij nu niet zo in de shit gezeten. Maar dat doen ze niet. Zelfs nu het in India compleet uit de hand loopt worden de reizigers vanuit daar hier nog steeds met open armen ontvangen.

[ Voor 34% gewijzigd door jbhc op 05-05-2021 20:20 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo, toch maar weer mooi zo’n 265k 70-79 jarigen en 237k 65-70 jarigen gevaccineerd in een weekje :)

Tijd voor de volgende versoepelingen :Y

• Yaksa
jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:10:
[...]
En het feit dat gevaccineerden geen rekening willen houden met mensen die nog niet gevaccineerd zijn vind ik triest.
Volgens mij heeft vaccinatie niks te maken met rekening houden met. (En nee, ik ben nog niet gevaccineerd). Het lijkt me beter om bijvoorbeeld theaters, open podia, wijkcentra, bioscopen, musea en dierenparken in stapjes voor gevaccineerden open te doen. Dan kunnen die alvast weer wat geld verdienen. Dat lijkt me in sommige gevallen broodnodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• t_captain
  • Laatst online: 13:46
Nog even terugkomen op de IC instroom. Ik gebruik cijfers van NICE.

Voor vorige week had het model een kleine min voorspeld: -1%. Dat was gebaseerd op gerapporteerde positieve tests in de week voor de betreffende week van +2.8%, plus een correctie ivm aantalk uitgevoerde tests van +0.2% en een vaccinatie-effect van -4%.
We leken een tijd lang goed op koers, want t/m zaterdag stonden we op bijna -5%. Alleen is de instroom op zondag behoorlijk tegengevallen en zijn we de week toch nog met +2% afgesloten.
In absolute aantallen hebben we het over een voorspellingsfout van -12 patienten (op een weektotaal van ~380).

Voor de nu lopende week voorspelt mijn model een veel sterkere daling van de IC instroom. Dat komt vooral omdat de positieve tests vorige week flink zijn gedaald (en daarbovenop nog een stapje van het vaccinatie effect).
Helaas is het door het gedoe van GGD met de IT systemen en door een feestdag allemaal wat troebel hoe groot die daling nou precies was. De dagelijkse GGD cijfers hebben het over een mutatie van -10.800 positieve tests, maar door een storing is een deel daarvan in deze week terechtgekomen. Ik schat dat effect in op 3.500 positieve tests, waardoor de mutatie slechts -7.300 is. Bovendien zijn er (feestdag effect) veel minder tests afgenomen. Ik schat get effect daarvan op een correctie van +2.000. Dan kom ik op een geschatte daling van ongeveer 5.300 = -11%. Samen met het vaccinatie-effect van 4% per week zou de IC instroom deze week 15% moeten dalen.

Wat kunnen we inmiddels op NICE inschatten?

* ma: 52 nu gemeld, komen nog late meldingen bij. Ik verwacht 54. 1 week eerder 61.Week op week -11%.
* di: 44 nu gemeld. Dat zal misschien 47 of 48 worden. 1 week eerder 54. Week op week -11%.
* wo: 19 nu gemeld. Daar komt nog flink wat bij, totaal zal richting 36 a 40 gaan. 1 week eerder 49. Week op week -18 tot -27%.

Dat lijkt tot nu toe consistent met de voorspelling. Als het zo door gaat, dan moet tegen het eind van deze week een echte daling van de bezetting zichtbaar worden.

• hoevenpe
t_captain schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:21:
Dat lijkt tot nu toe consistent met de voorspelling. Als het zo door gaat, dan moet tegen het eind van deze week een echte daling van de bezetting zichtbaar worden.
Net op tijd voor het Catshuis overleg van zondag dus, benieuwd of de trend dusdanig is dat er op 18 mei alsnog versoepeld kan worden.

• jbhc
Yaksa schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:20:
[...]

Volgens mij heeft vaccinatie niks te maken met rekening houden met. (En nee, ik ben nog niet gevaccineerd). Het lijkt me beter om bijvoorbeeld theaters, open podia, wijkcentra, bioscopen, musea en dierenparken in stapjes open te doen. Dan kunnen die alvast weer wat geld verdienen. Dat lijkt me in sommige gevallen broodnodig.
Het heeft alles te maken met rekening houden met. De roep van de gevaccineerden om weer alles te mogen staat toch lijnrecht tegenover het ophokken van de jongeren de afgelopen anderhalf jaar?

De meeste dingen die jij noemt zijn pas rendabel bij een hoge "vulgraad" Ik betwijfel of het veel zoden aan de dijk zet om de dingen die jij noemt nu open te gooien voor de gevaccineerden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Waarom denk je dat dit zo is?

Staan de 70+‘ers schreeuwend op het Museumplein?

(En niet komen aanzetten met regeringsbeleid of plannen, want de regering is niet de gevaccineerde groep)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2021 20:32 ]

PSN

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:16

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Dat grondrecht ontzeg ik je ook niet. Op dit moment wordt de vaccinatiecapaciteit niet volledig benut. Om die capaciteit beter te benutten zou een incentive niet gek zijn. En meer vrijheden is zoiets. Alles om te zorgen dat het tempo erin komt.

A'dam PVOutput

• hoevenpe
ericplan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:33:
Om die capaciteit beter te benutten zou een incentive niet gek zijn. En meer vrijheden is zoiets.
Dat vind ik dus een hellend vlak, want gewoon met je (klein)kinderen naar de dierentuin gaan zou geen 'verworvenheid' horen te zijn. Hoeveel vanzelfsprekendheden mag je mensen afnemen om ze subtiel in een bepaalde richting te duwen?

Voor de duidelijkheid: vanwege astma krijg ik over een paar weken Pfizer, mijn vrouw is arts en gevaccineerd. Zelf heb ik alleen maar te 'winnen' met een vaccinatiebewijs, maar het voelt gewoon principieel verkeerd.

• t_captain
hoevenpe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:26:
[...]

Net op tijd voor het Catshuis overleg van zondag dus, benieuwd of de trend dusdanig is dat er op 18 mei alsnog versoepeld kan worden.
Ik verwacht dat op de 18e de geplande 2e fase kan worden ingezet. De week vertraging is ook precies dat: een week vertraging. Men wilde oorspronkelijk te snel (en dus zonder feedback van de effecten van ronde 1 besluiten over ronde 2).

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
hoevenpe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:41:
[...]
Zelf heb ik alleen maar te 'winnen' met een vaccinatiebewijs, maar het voelt gewoon principieel verkeerd.
Toch is dat iets wat vaker voorkomt hoor. Ben op plekken geweest, kon ik niet naar toe als ik de goe vacinatie niet had. Heb er dus geen probleem mee.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
42erik schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:23:
OK, moeten blazen bij een alcohol controle dan.
Het is een zijspoortje, maar je kan weigeren bij een alcoholcontrole om te blazen. Dan moeten ze je vragen om bloed te mogen afnemen, dat mag je ook weigeren. De consequentie is wel dat je behandeld wordt in het strafrecht alsof je het maximale promillage had. Echter is er geen enkel moment dat je vastgehouden wordt door een paar potige agenten terwijl iemand een naald in je arm steekt.
prijk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:55:
De niet-gevaccineerden hebben geen nadeel, want hun situatie blijft hetzelfde
Hun situatie is het nadeel.

Op het moment dat grondrechten conditioneel worden zijn het geen grondrechten meer, maar privileges geworden. Je hebt dan een land waar een groep mensen een verjaardag mag vieren, elkaar de hand mag geven of knuffelen of sporten in groepsverband zonder gevolgen. Daar tegenover staat een groep die een boete krijgt als ze een van die dingen doen.

Dit is via de achterdeur een plicht naar binnen smokkelen door het mensen zo moeilijk mogelijk te maken. Laat ze dan nog liever de moed hebben om te zeggen waar het op staat, dan voeren ze maar een echte plicht in. Niet om de hete brei heen draaien, maar zet er dan maar een boete of gevangenisstraf en een strafblad tegenover.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch schitterend dat er, ook hier, lui zijn die het RIVM voor rotte vis uitmaken en alles wat ze zeggen afserveren.

Behalve als ze per ongeluk zeggen dat nog niet bewezen is dat vaccins verspreiding beperken. Dan zijn ze ineens een alwetende autoriteit 7(8)7

• t_captain
Er is best veel mogelijk op dit moment, alleen is het vaak wat onhandiger en duurder dan anders. Testverplichting, reisafstand, etc.

Ik begrijp de hang om met een test- of vaccinatiebewijs te heropenen. Maar we moeten ervoor waken dat het een tijdelijke oplossing is, die zo snel mogelijk en vooral volledig wordt afgebroken als de noodzaak weg is. Want het is een tweedeling in de kiem.

In een testsamenleving gaat geld je vrijheden bepalen, nog veel meer dan nu al het geval is. Inclusief de vrijheid om wel of niet te vaccineren. Dat wil ik niet toelaten.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39
t_captain schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:44:
[...]
Ik verwacht dat op de 18e de geplande 2e fase kan worden ingezet. De week vertraging is ook precies dat: een week vertraging. Men wilde oorspronkelijk te snel (en dus zonder feedback van de effecten van ronde 1 besluiten over ronde 2).
Want wat verwacht jij dan dat er dan bereikt is ?
De -20% op beide bezettingen van het OMT ?

Ah had de post er boven gemist, maar je gaat dus vooral uit van instroom.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 05-05-2021 20:54 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hoevenpe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Dat vind ik dus een hellend vlak, want gewoon met je (klein)kinderen naar de dierentuin gaan zou geen 'verworvenheid' horen te zijn. Hoeveel vanzelfsprekendheden mag je mensen afnemen om ze subtiel in een bepaalde richting te duwen?

Voor de duidelijkheid: vanwege astma krijg ik over een paar weken Pfizer, mijn vrouw is arts en gevaccineerd. Zelf heb ik alleen maar te 'winnen' met een vaccinatiebewijs, maar het voelt gewoon principieel verkeerd.
Je zou het met tijdelijke wetgeving kunnen regelen. Er zijn mensen die zeer gefundeerd of zeer principieel hun keuze maken, prima. Maar er is ook een groep die gewoon volgt wat hun favoriete influencer op facebook, twitter of insta zegt.

A'dam PVOutput

• 42erik
  • Niet online
jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:28:
[...]

Het heeft alles te maken met rekening houden met. De roep van de gevaccineerden om weer alles te mogen staat toch lijnrecht tegenover het ophokken van de jongeren de afgelopen anderhalf jaar?
Ik zou echt niet weten hoe dat lijnrecht tegenover elkaar staat.

Situatie 1: iedereen, zowel risico als nietrisico houdt zich aan maatregelen. Risico doet dat ook voor zichzelf, nietrisico vooral voor de ander. Maar doen dat uit solidariteit en ook de zorg redden.

Situatie 2: gevaccineerde mag weer wat. Hoe is dat in strijd met de niet gevaccineerde. Wat heeft die eraan als de gevaccineerde thuis zit?

• t_captain
gekkie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Want wat verwacht jij dan dat er dan bereikt is ?
De -20% op beide bezettingen van het OMT ?
Verpleegafdeling vind ik een lastige omdat het cijfer vrij veel contaminatie heeft van "toevallig positieve" patienten die er niet omwille van covid liggen maar iets anders.

IC: als de daling van positieve tests deze week netjes doorzet en niet teveel last heeft van fase 1 versoepeling en het herfstachtige weer vandag de dagen daarna, dan is et in de lijn der verwachting dat we volgende week de instroom >20% onder de piek hebben. Tel 1 week vertraging tussen instroom en bezetting, dan komt de bezetting in de week van de 17e 20% onder de piek.

• gekkie
t_captain schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Verpleegafdeling vind ik een lastige omdat het cijfer vrij veel contaminatie heeft van "toevallig positieve" patienten die er niet omwille van covid liggen maar iets anders.

IC: als de daling van positieve tests deze week netjes doorzet en niet teveel last heeft van fase 1 versoepeling en het herfstachtige weer vandag de dagen daarna, dan is et in de lijn der verwachting dat we volgende week de instroom >20% onder de piek hebben. Tel 1 week vertraging tussen instroom en bezetting, dan komt de bezetting in de week van de 17e 20% onder de piek.
Gemiddeld 1 week tussen instroom en bezetting lijkt mij kort, daarbij was het idee van het OMT volgens mij om het in het vervolg pas te doen als het resultaat ook werkelijk geboekt is op het moment van beslissen ipv er vanuit gaan dat het allemaal wel goed komt. Met "de piek is achter ons" schiet het ook nog niet gigantisch op, het is meer "we hangen nu nog fijn op een hoog plateau" in mijn ogen.

• t_captain
De gemiddelde ligduur is dik twee weken. Omdat uitstroom een proces is een stochastische vertraging (met vrij brede standaarddeviatie), is de typische vertraging van instroom naar bezetting ~de helft van de gemiddelde ligdagen.

• jbhc
MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:49:
Toch schitterend dat er, ook hier, lui zijn die het RIVM voor rotte vis uitmaken en alles wat ze zeggen afserveren.

Behalve als ze per ongeluk zeggen dat nog niet bewezen is dat vaccins verspreiding beperken. Dan zijn ze ineens een alwetende autoriteit 7(8)7
Als een gevaccineerde een deurkruk vastpakt waar het covid virus op zit kan hij gewoon met de hand het virus verspreiden. Daar heb ik geen RIVM voor nodig, jij wel?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:10:
[...]

Als een gevaccineerde een deurkruk vastpakt waar het covid virus op zit kan hij gewoon met de hand het virus verspreiden. Daar heb ik geen RIVM voor nodig, jij wel?
Tuurlijk... Krijgen we die... _O-

Dat is het hele punt natuurlijk niet. En zoals aangegeven, hoe meer mensen gevaccineerd zijn hoe minder mensen besmet allerlei oppervlakten zou besmetten.

Daarnaast is het risico op directe besmetting via oppervlakten al klein. Laat staan dat een gevaccineerde een oppervlak aanraakt en het daarna nog eens aan een derde verspreidt. Dat slaat werkelijk nergens op.

Er is inmiddels het nodige onderzoek naar gedaan al. Zomaar een link:

https://www.cdc.gov/coron...surface-transmission.html

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 05-05-2021 21:17 ]

• jbhc
MikeyMan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:14:
[...]

Tuurlijk... Krijgen we die... _O-

Dat is het hele punt natuurlijk niet. En zoals aangegeven, hoe meer mensen gevaccineerd zijn hoe minder mensen besmet allerlei oppervlakten zou besmetten.

Daarnaast is het risico op directe besmetting via oppervlakten al klein. Laat staan dat een gevaccineerde een oppervlak aanraakt en het daarna nog eens aan een derde verspreidt. Dat slaat werkelijk nergens op.

https://www.cdc.gov/coron...surface-transmission.html
En hoe vaak denk jij dat de deurkruk in een publieke ruimte aan wordt geraakt en schoon wordt gemaakt. Denk daar maar eens aan als je de toiletruimte uitloopt nadat je je handen hebt gewassen (of er net een paar hebt zien vertrekken zonder dat te doen) en dan de deurkruk gebruikt 8)

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-11 22:54
Ben erg benieuwd hoe we de vaccinatie graad beetje op peil houden. Als de jongeren aan de beurt zijn of klaar zijn, is de eerste groep alweer bijna een halfjaar geleden geprikt en kan weer opnieuw, zeker na als er nog een venijnige variant opduikt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Kevinp
[...]

@Kevinp
Veel mensen vanaf 60 zijn nu gevaccineerd de rest is nog lang niet aan de beurt.
Zelfs een groot deel van het niet acute zorgpersoneel is nog niet gevaccineerd. Er zijn overigens ook genoeg gezonde jongere mensen overleden. Je stelling is dus onjuist.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele mensen die longschade hebben opgelopen en een jaar na dato nog steeds lichamelinke klachten hebben.

Ik snap niet zo goed wat die paar maanden extra nu nog uitmaken. "Ja maar het wordt mooi weer" Ja, dat geldt voor iedereen. Deal with is. Samen uit samen thuis toch?

Mocht je daar toch over willen klagen, doe het dan bij onze o, zo, geweldige doctrine kabinet.
Als ze die de EU het lekker hadden laten uitzoeken en gewoon zelf vaccins hadden ingekocht en alle mensen die vanuit het buitenland hier naartoe kwamen gewoon vanaf het begin 10dagen in quarantaine hadden gezet hadden wij nu niet zo in de shit gezeten. Maar dat doen ze niet. Zelfs nu het in India compleet uit de hand loopt worden de reizigers vanuit daar hier nog steeds met open armen ontvangen.
Tja die paar maanden, die worden ons al een paar maanden beloofd.

Van alle overledenen is 0.8% < 50 jaar. (bron RIVM/corona dashboard). Ik ga niet zeggen dat er geen probleem is, maar dat is wel voor een groot deel de schuld van de politiek.

Geen extra IC plekken gemaakt we hadden er vorig jaar Mei net zoveel.

De zorgmedewerkers nog steeds niet allemaal gevaccineerd. En in mijn ogen sowieso veel verkeerde keuzes door niet met de mensen met het grooste ziekenhuis/IC risico te beginnen maar de mensen die in een rolstoel zitten. En mogelijk niet eens meer meemaken dat we weer een beetje normaal mogen leven.

Er is nog altijd geen beleid over wat als het nu allemaal toch niet werkt zoals ze zeggen.

Kritiek die van veel kanten komt die afgedaan wordt als "Wappie" of idioot vanuit de regering. Maar welke vaak toch een grond van waarheid blijkt te hebben (corona dashboard/ventileren).

Nu hebben we twee weken versoepelingen en staat er net op de NOS site iets van al twee weken daling van aantal "zieken". Waaruit blijkt dat deze maatregelen mogelijk maar zeer zeer weinig effect hebben gehad.

Ook het gebrek aan inzicht willen hebben is iets waar ik me echt aan erg.

De avondklok werd met twee of drie andere maatregelen ingevoerd. Dat zou zo'n 10% uitmaken. Maar die avondklok tja dat wilde we niet dat zou er als eerst af gaan. Vele vragen hoe goed werkt dat kwamen er.

De kans om dat te weten was om met de verhoging naar 22:00 uur deze af te schaffen. Dan had je dus één ding veranderd en kon je zien wat er gebeurde.

Ook alle maatregelen die nog steeds gegroepeerd zijn. Om sporten/sportscholen nu samen te voegen met dierentuinen en pretparken is echt te idioot voor worden. Het lijkt soms of ze niet willen weten waar het risico zit zodat ze altijd kunnen zeggen. Tja we konden het niet meten want we hebben het in groepjes gedaan.

Nog altijd is overgewicht een van de grootste risicofactoren. We zijn 5kilo aangekomen, maar toch blijft sport geen prioriteit. Ik snap het werkelijk waar niet.

Ook is er niks gedaan om verse groente en fruit goedkoper te maken om zo mogelijk mensen te stimuleren gezonder te eten. Nee wij doen niet aan stimuleren. We willen vooral dingen verbieden, spreken over vleestax en suikertax dat doen we wel.

Heel die corona laat zien wat er al jaren mis is, de overheid heeft geen visie. Ze kijken niet naar de toekomst, maar willen vooral dingen doen die het goed doen in de pers. Iets wat minstens aandacht vraagt. Is het te slecht dan was het een "proefballon" en probeer je het later nog een keer.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Cobb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:23:
Ben erg benieuwd hoe we de vaccinatie graad beetje op peil houden. Als de jongeren aan de beurt zijn of klaar zijn, is de eerste groep alweer bijna een halfjaar geleden geprikt en kan weer opnieuw, zeker na als er nog een venijnige variant opduikt.
Waarom? Uit de sanguin testen blijkt al dat de antistoffen ook al meer dan een jaar aanwezig blijven bij mensen.

PSN

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

42erik schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:53:
[...]

Ik zou echt niet weten hoe dat lijnrecht tegenover elkaar staat.

Situatie 1: iedereen, zowel risico als nietrisico houdt zich aan maatregelen. Risico doet dat ook voor zichzelf, nietrisico vooral voor de ander. Maar doen dat uit solidariteit en ook de zorg redden.

Situatie 2: gevaccineerde mag weer wat. Hoe is dat in strijd met de niet gevaccineerde. Wat heeft die eraan als de gevaccineerde thuis zit?
Nou het doet nog al wat met de bereidheid om mij aan maatregelen te houden.

Nu houd ik mij redelijk aan alle maatregelen, tijdsloten met verjaardagen uitsluitend in de tuin.

Niet afgesproken met vrienden en met slechts 2 tegelijk.

Als men echt gevaccineerden voor gaat trekken, dan zijn de volgende verjaardagen volledig open en zitten we hier gewoon weer met de hele vriendengroep.

Dan is mijn bereidheid direct terug naar 0.

Ik zal in de winkels nog steeds een mondkapje dragen en 1,5 waar mogelijk hanteren.

En die dierentuinen tja, dat deden we best vaak. Maar met test verplichting gaan we niet. We wachten wel tot na de verplichting. Gelukkig hebben ze ons geld niet nodig, oh wacht...

Ach springt de overheid toch bij met wat belastinggeld.

Ik kan zo sacherijnig worden van het idee alleen al. Daar word ik heel tegendraads van en gaan hier de hakken volledig in het zand.

*knip* het gaat dus niet alleen om de sterfte of de risico's van Corona voor het individu. Dat nu nog als uitgangspunt nemen is discussieverstorend.

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2021 10:10 ]

• PiB

PiB

YakuzA schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:34:
[...]

Waarom? Uit de sanguin testen blijkt al dat de antistoffen ook al meer dan een jaar aanwezig blijven bij mensen.
Lang niet bij iedereen.
Mijn schoonzus, positief getest op Corona met milde klachten.

6 weken na besmetting bloedtest op antistoffen: geen antistoffen aanwezig.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:34:
[...]

Nu houd ik mij redelijk aan alle maatregelen, tijdsloten met verjaardagen uitsluitend in de tuin.

Als men echt gevaccineerden voor gaat trekken, dan zijn de volgende verjaardagen volledig open en zitten we hier gewoon weer met de hele vriendengroep.

Ik zal in de winkels nog steeds een mondkapje dragen en 1,5 waar mogelijk hanteren.

En die dierentuinen tja, dat deden we best vaak. Maar met test verplichting gaan we niet. We wachten wel tot na de verplichting. Gelukkig hebben ze ons geld niet nodig, oh wacht...

Ik kan zo sacherijnig worden van het idee alleen al. Daar word ik heel tegendraads van en gaan hier de hakken volledig in het zand.

Voor jongeren is Corona nog altijd een relatief klein probleem. Natuurlijk zijn er een paar doden gevallen, natuurlijk heb je mensen met blijvende schade, natuurlijk is dat vervelend.

Maar ik blijf erbij, er gaan per jaar meer kinderen dood aan griep, dan 0-39 jarigen aan Corona. In een fors griepseizoen sterven er zo’n 100 kinderen van 0-18 aan de griep.

Voordat er weer lekker wordt gepolariseerd: nee dat maakt Corona geen griepje, voor 40+ keren de kansen tegen je, hoe ouder, hoe gevaarlijker.

Maar voor bepaalde leeftijden is Corona minder gevaarlijk dan de griep. Vooral als je de besmettelijkheid meeneemt. Corona is veel besmettelijker, zelfs met lockdown zit je aan veel meer besmettingen dan in een griepseizoen aan griep.
Sorry hier zakt m’n broek echt van af. De overheid heeft om het virus in bedwang te houden onze vrijheden ernstig in moeten perken (terecht denk ik). Jij wil deze vrijheden niet teruggeven aan mensen die volledig gevaccineerd zijn (en dus velen malen minder risico vormen voor een verdere ontsporing van het virus) omdat je jaloers bent? Begrijp ik dus goed dat jij jaloezie een reden vindt om vrijheden ernstig in te perken?

• Kevinp
prijk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:39:
[...]

Dit argument wordt telkens weer aangehaald, maar ten eerste is die kans zeer gering en ten tweede verliest dit argument steeds meer glans naarmate het aantal vaccinaties toeneemt.
Dat is maar zeer te vraag.

Iemand die niet gevaccineerd wordt krijgt eerder verkoudheidsklachten en kan er rekening mee houden. Hierdoor zijn gevaccineerde mogelijk veel risicovoller. Naast dat ze zich veilig wanen is de kans ook groter dat als ze het verspreiden dat ze a-symtomatisch zijn.

• PiB

PiB

Kevinp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Tja die paar maanden, die worden ons al een paar maanden beloofd.

Van alle overledenen is 0.8% < 50 jaar. (bron RIVM/corona dashboard). Ik ga niet zeggen dat er geen probleem is, maar dat is wel voor een groot deel de schuld van de politiek.

Geen extra IC plekken gemaakt we hadden er vorig jaar Mei net zoveel.

De zorgmedewerkers nog steeds niet allemaal gevaccineerd. En in mijn ogen sowieso veel verkeerde keuzes door niet met de mensen met het grooste ziekenhuis/IC risico te beginnen maar de mensen die in een rolstoel zitten. En mogelijk niet eens meer meemaken dat we weer een beetje normaal mogen leven.

Er is nog altijd geen beleid over wat als het nu allemaal toch niet werkt zoals ze zeggen.

Kritiek die van veel kanten komt die afgedaan wordt als "Wappie" of idioot vanuit de regering. Maar welke vaak toch een grond van waarheid blijkt te hebben (corona dashboard/ventileren).

Nu hebben we twee weken versoepelingen en staat er net op de NOS site iets van al twee weken daling van aantal "zieken". Waaruit blijkt dat deze maatregelen mogelijk maar zeer zeer weinig effect hebben gehad.

Ook het gebrek aan inzicht willen hebben is iets waar ik me echt aan erg.

De avondklok werd met twee of drie andere maatregelen ingevoerd. Dat zou zo'n 10% uitmaken. Maar die avondklok tja dat wilde we niet dat zou er als eerst af gaan. Vele vragen hoe goed werkt dat kwamen er.

De kans om dat te weten was om met de verhoging naar 22:00 uur deze af te schaffen. Dan had je dus één ding veranderd en kon je zien wat er gebeurde.

Ook alle maatregelen die nog steeds gegroepeerd zijn. Om sporten/sportscholen nu samen te voegen met dierentuinen en pretparken is echt te idioot voor worden. Het lijkt soms of ze niet willen weten waar het risico zit zodat ze altijd kunnen zeggen. Tja we konden het niet meten want we hebben het in groepjes gedaan.

Nog altijd is overgewicht een van de grootste risicofactoren. We zijn 5kilo aangekomen, maar toch blijft sport geen prioriteit. Ik snap het werkelijk waar niet.

Ook is er niks gedaan om verse groente en fruit goedkoper te maken om zo mogelijk mensen te stimuleren gezonder te eten. Nee wij doen niet aan stimuleren. We willen vooral dingen verbieden, spreken over vleestax en suikertax dat doen we wel.

Heel die corona laat zien wat er al jaren mis is, de overheid heeft geen visie. Ze kijken niet naar de toekomst, maar willen vooral dingen doen die het goed doen in de pers. Iets wat minstens aandacht vraagt. Is het te slecht dan was het een "proefballon" en probeer je het later nog een keer.
Niet alleen de overheid, maar ook ziekenhuizen zelfs. Je runt een “bedrijf” en ziet een te kort aan personeel.

Waarom zet je geen bonussen in voor nieuwe aanwas?

Je hebt als ziekenhuis directeur ook een verantwoording. Regel je zaakjes, zoals een directeur hoort te doen.

En kom niet aan dat daar geen geld voor is. Denk je dat een restaurant op de hoek wel geld had voor alle misgelopen omzet?!

Waarom mag alleen het bedrijfsleven de pijn financieel voelen en een semi overheidsinstelling als een ziekenhuis niet?

Er wordt gigantisch verdiend aan de testen. €65 per test.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:20:
[...]
En hoe vaak denk jij dat de deurkruk in een publieke ruimte aan wordt geraakt en schoon wordt gemaakt. Denk daar maar eens aan als je de toiletruimte uitloopt nadat je je handen hebt gewassen (of er net een paar hebt zien vertrekken zonder dat te doen) en dan de deurkruk gebruikt 8)
Nog een link over de deurkruk en het risico:
https://www.gavi.org/vacc...ces-transmission-covid-19

A'dam PVOutput

• 42erik
  • Niet online
jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:10:
[...]

Oh mijn.... Je bedoelt die contactoppervlakken die aantoonbaar zo goed als geen bijdrage leveren? Die?

Ik zal deze laatste strohalm maar als bevestiging zien dat je argument niet verder komt dan "ja, maar het is niet eerlijk"

• giantgiantus
PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:39:
[...]

Niet alleen de overheid, maar ook ziekenhuizen zelfs. Je runt een “bedrijf” en ziet een te kort aan personeel.

Je hebt als ziekenhuis directeur ook een verantwoording. Regel je zaakjes, zoals een directeur hoort te doen.

En kom niet aan dat daar geen geld voor is. Denk je dat een restaurant op de hoek wel geld had voor alle misgelopen omzet?!

Waarom mag alleen het bedrijfsleven de pijn financieel voelen en een semi overheidsinstelling als een ziekenhuis niet?

Wat is je bron van deze waarheid. Waarom denk je dat er gigantisch verdiend wordt? Denk dat je weinig zicht hebt hoe duur in Nederland bv arbeid is, maar als je dat niet weet is het toch echt beter niet te gaan roeptoeteren.

• PiB

PiB

giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Sorry hier zakt m’n broek echt van af. De overheid heeft om het virus in bedwang te houden onze vrijheden ernstig in moeten perken (terecht denk ik). Jij wil deze vrijheden niet teruggeven aan mensen die volledig gevaccineerd zijn (en dus velen malen minder risico vormen voor een verdere ontsporing van het virus) omdat je jaloers bent? Begrijp ik dus goed dat jij jaloezie een reden vind om vrijheden ernstig in te perken?
Ik heb het hele jaar vrijheden ingeperkt om ouderen te beschermen, dan is het nu samen uit samen thuis ja!

Zo niet, ook prima, dan staat de deur hier weer open voor alle vrienden en vriendinnen.

In de groepsappen leeft een zelfde sfeer.

Heel eerlijk, ook prima hé.
Het maakt mij echt niet uit...

• giantgiantus
PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Ik heb het hele jaar vrijheden ingeperkt om ouderen te beschermen, dan is het nu samen uit samen thuis ja!

Zo niet, ook prima, dan staat de deur hier weer open voor alle vrienden en vriendinnen.

Vind het een oprecht een angstaanjagende gedachte dat mensen pleiten voor verregaande inperking van vrijheden met als reden jaloezie. Inperking van vrijheid om een gezondheidscrisis te bestrijden was denk ik onvermijdelijk. Maar ik mag hopen dat deze beperkingen niet blijven te bestaan om jaloezie te bestrijden.

• PiB

PiB

giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Wat is je bron van deze waarheid. Waarom denk je dat er gigantisch verdiend wordt? Denk dat je weinig zicht hebt hoe duur in Nederland bv arbeid is, maar als je dat niet weet is het toch echt beter niet te gaan roeptoeteren.
Echt die bewijslast werkt hier wel heel eenzijdig zeg.

Maar goed, u vraagt, wij draaien:

https://www.bd.nl/tilburg...t-lid-kluytmans~aed8336e/

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-11 18:17
PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:39:
[...]

Alsof die wervingsbonussen a 500 euro per aangedragen nieuwe medewerker er al niet een paar jaar zijn......

newsflash, die waren er ook voor coronatijd al voor IC's en SEH's. Je snapt er geen ene bal van maar komt hier constant hoog van de toren blazen. Rete irritant.

• PiB

PiB

giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:44:
[...]

Vind het een oprecht een angstaanjagende gedachte dat mensen pleiten voor verregaande inperking van vrijheden met als reden jaloezie. Inperking van vrijheid om een gezondheidscrisis te bestrijden was denk ik onvermijdelijk. Maar ik mag hopen dat deze beperkingen niet blijven te bestaan om jaloezie te bestrijden.
Mwa jaloezie is zo’n naar woord, ik snap dat het een lekker verwijt is, maar het zit iets anders.

Ik ben voorstander van verdere versoepelingen, zonder verdere testen of paspoorten. Ik zie ene testsamenleving sowieso niet zitten en de tijd is daar om verder te versoepelen. Het heeft lang genoeg geduurd.

In dat kader ga ik zeker niet verder beperken als een ander deel van de samenleving open mag.

Corona is voor mijn leeftijdsgroep geen grootschalig probleem.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23
PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Volgens mij was die beperking van de vrijheden er ook voor jezelf. Ook jij kunt ziek worden en dood gaan. Dat is de collectieve opdracht die we aangegaan zijn. Nu we mensen uit hun onvrijheid kunnen verlossen zijn we dat gewoon verplicht. Het is niet dat we vrijheden terugkrijgen. We raken onvrijheden kwijt. Daarom is het ook zo te verantwoorden om dat bij bepaalde groepen al door te voeren.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• giantgiantus
PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:50:
[...]

Mwa jaloezie is zo’n naar woord, ik snap dat het een lekker verwijt is, maar het zit iets anders.

Ik ben voorstander van verdere versoepelingen, zonder verdere testen of paspoorten. Ik zie ene testsamenleving sowieso niet zitten en de tijd is daar om verder te versoepelen. Het heeft lang genoeg geduurd.

In dat kader ga ik zeker niet verder beperken als een ander deel van de samenleving open mag.

Twee totaal verschillende dingen. Je gaf net aan dat als inperkingen van vrijheden opgeheven wordt je door je jaloezie dan ook niet meer aan de maatregelen zal houden. Daar reageerde ik op.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jbhc schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Ja dat het niet schoon is hoef je me niet van te overtuigen. Goed voor de weerstand zeggen we dan :p

Maargoed...

Pietje is ziek. Raakt de deurkruk aan. Jantje is gevaccineerd, raakt daarna de deurkruk aan. Keesje zit later die dag bij Jantje in dezelfde ruimte.

Denk je echt dat:
- neus Pietje
- hand Pietje
- deurkruk
- hand Jantje (die er niet ziek van wordt)
- hand Keesje
- neus Keesje die er nu wel ziek van wordt

Een besmettingspad is waar we ons zorgen over moeten maken?

Zelfs als Jantje tegen de adviezen zijn handen niet wast en Keesje een hand geeft lijkt dit me een zeer vergezocht verhaal.

En als we het over een meer indirecte besmetting hebben wordt Jantje minder of niet ziek dus zal zoals de onderzoeken aantonen 50% minder besmettingsrisico opleveren.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-11 18:17
[...]
Bullshit, en dat is je al ontzettend vaak uitgelegd mbt reguliere zorg en corona.

@Kevinp hieronder:
Ook bullshit, doe eens de moeite wat gepinde dingen hier in het topic terug te lezen voor meer diepgang, want dat het voor mensen onder de 50 niet gevaarlijk is is nu al zo ontzettend vaak weerlegd (hint: uitgestelde reguliere zorg).....

[ Voor 33% gewijzigd door LZ86 op 05-05-2021 21:58 ]

• Kevinp
giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:44:
[...]

jaloezie?

Je noemt het een gezondheidscrisis maar voor mensen onder de 50 is dat het eigenlijk nooit geweest. Die hebben zichzelf opgeofferd.

Ben je nog gezond ook dan moet je nog langer wachten.

Volgens mij zitten we in deze situatie om jaloezie te voorkomen, objectief gezien had iedereen over 60 eigenlijk alles gewoon kunnen blijven doen.

• giantgiantus
Kevinp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:54:
[...]

jaloezie?

Je noemt het een gezondheidscrisis maar voor mensen onder de 50 is dat het eigenlijk nooit geweest. Die hebben zichzelf opgeofferd.

Ben je nog gezond ook dan moet je nog langer wachten.

Volgens mij zitten we in deze situatie om jaloezie te voorkomen, objectief gezien had iedereen over 60 eigenlijk alles gewoon kunnen blijven doen.
Wat is er nu zo moeilijk om te begrijpen dat het een gezondheidscrisis voor iedereen is? Ik ben jong dus zal vast niet dood gaan aan Corona. Klopt. Maar ik kan wel van m’n fiets vallen en ic zorg nodig hebben, ik kan wel kanker krijgen, en als mij dat niet gebeurd kan het gebeuren bij vrienden of familie.

Als we onder de 60 iedereen hadden laten leven hadden echt enorm veel ook jonge mensen enorme gezondheidsschade gehad. Niet perse door covid maar wel door gebrek aan zorg waar dat nodig was.

[ Voor 11% gewijzigd door giantgiantus op 05-05-2021 21:58 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 15:39
LZ86 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Bullshit, en dat is je al ontzettend vaak uitgelegd mbt reguliere zorg en corona.
Niet zo zeer bullshit als je bekijkt hoe veel "jongeren" (40-minners) er in staan omdat ze zelf in verhouding weinig risico lopen. Nu is de enige reden waarom die groep zich laat vaccineren, omdat ze graag een groen vinkje willen in de app en ze weer graag pils kunnen drinken in de kroeg.

Dan is het dus zo dat je je alleen laat vaccineren om anderen te beschermen. Dát is pas bullshit, want het grootste deel van die 'anderen' die wél de coronazorg belasten, kunnen prima zichzelf beschermen door... *drum roll* zich te laten vaccineren. Zo gauw die groepen voldoende beschermd zijn en de zorgdruk blijvend weer op een handelbaar peil is, kan de samenleving weer compleet open.

No ifs, ands, or buts. Geen "Ja maar long COVID". Geen "Ja maar mutanten". Er is al door bijna alle epidemiologen aangegeven, dat COVID endemisch wordt. Het virus uitbannen gaat niet, zal nooit gebeuren. Dus met long covid zullen we moeten leven, als nieuwe mutanten opduiken dan zullen we daar contingency plans voor moeten hebben.

Het alternatief is eindeloos de samenleving laten flipperen tussen lockdowns en afstand houden, en dat is iets wat je echt niet lang vol kan gaan houden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• PiB

PiB

*knip* sorry, maar als je oprecht nog steeds denkt dat alle maatregelen er zijn om puur sterfte tegen te houden, dan ben je echt onvoldoende geïnformeerd én ben je, na er meerdere keren op gewezen te zijn, ook gewoon de discussie aan het verstoren.

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 06-05-2021 10:07 ]

• PiB

PiB

giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Wat is er nu zo moeilijk om te begrijpen dat het een gezondheidscrisis voor iedereen is? Ik ben jong dus zal vast niet dood gaan aan Corona. Klopt. Maar ik kan wel van m’n fiets vallen en ic zorg nodig hebben, ik kan wel kanker krijgen, en als mij dat niet gebeurd kan het gebeuren bij vrienden of familie.

Als we onder de 60 iedereen hadden laten leven hadden echt enorm veel ook jonge mensen enorme gezondheidsschade gehad. Niet perse door covid maar wel door gebrek aan zorg waar dat nodig was.
Klopt en daarom laat ik mij liever leiden door IC bezetting dan of iemand wel of niet gevaccineerd is.

Zo lang de IC bezetting te hoog is, niet versoepelen.

Op het randje ballanceren vind ik na een jaar best geoorloofd.

Ik hoop heel erg dat de modellen van t-captain waarheid worden. Dan pakt het risico nemen goed uit.

• giantgiantus
PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Ik nuanceer hem iets, maar de uitkomst blijft hetzelfde 😬

[...]

Ja die bangmakerij ben ik wel klaar mee.

Nogmaals, een normale griep was in 2018 een stuk dodelijker voor 0-18 jarigen (100 doden), dan Corona voor 0-39 jarigen. Het aantal van 19 mensen dat op de IC in de leeftijden is overleden sinds het begin van de pandemie blijkt niet helemaal juist. Het zijn er iets meer. Hoeveel precies is mij niet helemaal duidelijk, maar minder dan 100.

En dan gaat het bij griep zelfs alleen nog maar om 0-18 jaar. Een stuk kleinere groep dan 0-39 jaar bij Corona.

Pas vanaf een jaar of 40 neemt het risico toe en vanaf 60 jaar is het helemaal erg.

Dus het is -afhankelijk van je leeftijd- potentieel een killer virus.

Maar ik laat mij niet meer bang maken met: “op je dertigste kun je ook dood gaan aan Corona”.

Ja, doodgaan is het risico van leven, maar de kansen vind ik daarin zeer belangrijk.
Begrijp je het nu echt niet? Ook jij, je partner, je kinderen, je broers en zussen en je vrienden kunnen zorg nodig hebben (covid, maar ook tal van andere ziektes of ongelukjes). Als ziekenhuizen dan vol liggen met Corona patiënten kan er geen adequate zorg meer verleend worden. Dat raakt jou dus ook.

• SkiFan
@PiB Hoe laag je kans ook is, er is wel degelijk een kans. Bovendien kun je nog steeds mij als 50'er besmetten met je domme gedrag. Ik ben prima gezond, heb een goed leven, maar mensen die zich niet aan de regels houden kunnen daar met hun egoïsme wel een einde aan maken, terwijl ik nog 40 jaar voor me kan hebben. Leuk voor m'n kinderen van nu 13 en 15 dat ze zonder vader verder moeten.

Accepteer gewoon even dat het soms tegenzit. We zijn allemaal zo aan de beurt. Die 2 maanden maken dan ook geen jota meer uit.

[ Voor 34% gewijzigd door SkiFan op 05-05-2021 22:11 ]

• gekkie
Cobb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:23:
Als het al nodig zou zijn (voor als nog zijn daar geen harde aanwijzingen voor en ook niet op de termijn die je aangeeft), is daar toch al aardig op voor gesorteerd door bij de meest waarschijnlijk makkelijk aan te passen vaccins (mrna) alvast extra productie capaciteit vast te leggen (sorry Afrika en co), daarnaast is de hoeveelheid productie capaciteit ook nog eens uitgebreid door producenten dus kan het veel sneller op gang komen qua leveranties dan het nu is gegaan.

Daarnaast ligt de hele vaccinatie infrastructuur er dan nog min of meer. Dus dat zou ook minder voeten in de aarde moeten hebben. Daarnaast zouden de meeste mensen dan moeten weten dat ze niet zijn doodgegaan aan de 5G upgrade, dus dan nog een 6G erbij zou ik ook geen gigantische weerstand bij verwachten.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Nee je bent enkel de groep aan het besmetten die nog niet gevaccineerd maar wel een groter risico hebben.

Er zijn vele dingen die oneerlijk zijn geweest in deze crisis
Weken thuis gewerkt met ondertussen proberen twee kinderen ook nog wat bij te brengen
Al een jaar mijn collega’s niet gezien
Zoontje zijn sport staat stil omdat binnensporten niet mag
Ander zoontje mag niet naar zwemles

Is dat voor mij een reden om mensen die wel weer wat mogen tegen te houden die dat wel veilig kunnen? Nee natuurlijk niet ik heb ondertussen wel door dat het het leven oneerlijk kan zijn, laat het alsjeblieft niet je hele leven beinvloeden. You win some you lose some. Tel je zegeningen en voor een 20 jarige is dit ongetwijfeld een klotejaar maar er komen vast nog wel genoeg prima jaren.

• PiB

PiB

SkiFan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:05:
@PiB Hoe laag je kans ook is, er is wel degelijk een kans. Bovendien kun je nog steeds mij als 50'er besmetten met je domme gedrag. Accepteer gewoon even dat het soms tegenzit. We zijn allemaal zo aan de beurt. Die 2 maanden maken dan ook geen jota meer uit.
*knip*

We gaan hier niet anderen op deze manier wegzetten.

[ Voor 43% gewijzigd door defiant op 05-05-2021 22:52 ]

• 42erik
  • Niet online
[...]

Dus omdat anderen wat mogen, wordt jij opstandig en hakken in het zand en ga je opeens maatregelen negeren? Ok...

Oprechte vraag, want ik snap het oprecht niet... Waarom is het feit dat een ander wat mag voor jou een reden om opstandig te worden?

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 22:05
[...]

Voor jongeren is Corona nog altijd een relatief klein probleem. Natuurlijk zijn er een paar doden gevallen, natuurlijk heb je mensen met blijvende schade, natuurlijk is dat vervelend.

Maar ik blijf erbij, er gaan per jaar meer kinderen dood aan griep, dan 0-39 jarigen aan Corona. In een fors griepseizoen sterven er zo’n 100 kinderen van 0-18 aan de griep.

Voordat er weer lekker wordt gepolariseerd: nee dat maakt Corona geen griepje, voor 40+ keren de kansen tegen je, hoe ouder, hoe gevaarlijker.

Maar voor bepaalde leeftijden is Corona minder gevaarlijk dan de griep. Vooral als je de besmettelijkheid meeneemt. Corona is veel besmettelijker, zelfs met lockdown zit je aan veel meer besmettingen dan in een griepseizoen aan griep.
Heb je een bron dat er zoveel kinderen overlijden aan de griep?

• bvbal79
yup...best apart om over vrijheden te praten op 5 mei (toen we pas echt onze vrijheid terugkregen)

Daarnaast maak je het verhaal wel even anders, De jonge heeft het over een coronapaspoort. Daartoe behoort ook een sneltest, niet alleen vaccinatie. En volgens mij is die niet leeftijdsgebonden

[ Voor 54% gewijzigd door defiant op 05-05-2021 22:53 ]

• SkiFan
@PiB Ik hou me netjes aan de regels, maar al nog steeds boodschappen moeten doen waar aso's telkens weer veel te dicht op me komen staan. Mag ik je dan vragen om redelijk te zijn en me niet te besmetten?

Anders mag je ook aan mijn kinderen gaan uitleggen waarom je me gedood hebt. Ik trek het even persoonlijk, maar dit is wel het idiote gedrag wat je vertoont omdat je anderen hun vrijheid niet gunt.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-10 22:04

Mfpower

In dubio

PiB schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Ik nuanceer hem iets, maar de uitkomst blijft hetzelfde 😬

[...]

Ja die bangmakerij ben ik wel klaar mee.

Nogmaals, een normale griep was in 2018 een stuk dodelijker voor 0-18 jarigen (100 doden), dan Corona voor 0-39 jarigen. Het aantal van 19 mensen dat op de IC in de leeftijden is overleden sinds het begin van de pandemie blijkt niet helemaal juist. Het zijn er iets meer. Hoeveel precies is mij niet helemaal duidelijk, maar minder dan 100.

En dan gaat het bij griep zelfs alleen nog maar om 0-18 jaar. Een stuk kleinere groep dan 0-39 jaar bij Corona.

Pas vanaf een jaar of 40 neemt het risico toe en vanaf 60 jaar is het helemaal erg.

Dus het is -afhankelijk van je leeftijd- potentieel een killer virus.

Maar ik laat mij niet meer bang maken met: “op je dertigste kun je ook dood gaan aan Corona”.

Ja, doodgaan is het risico van leven, maar de kansen vind ik daarin zeer belangrijk.
Op jonge leeftijd kun je wel ernstig ziek worden van Corona en zelfs langdurige klachten overhouden (ik ken er meer).
Op jonge leeftijd kun je doodgaan aan een ongeluk of blindedarmontsteking als de zorg volgelopen is met Corona patienten.
Op jonge leeftijd kun je veel verdriet hebben omdat je opa oma of ouder sterft of langdurig ziek is door Corona.
Op jonge leeftijd is de kans dat je sterft door Corona inderdaad zeer, zeer klein.
Op jonge leeftijd kun je ook al leren dat er zoiets is als solidariteit. Als die nu niet jouw kant op werkt dan later wel, als je geen jonge leeftijd meer hebt.
Op jonge leeftijd kun je depressief raken als je een tekort hebt aan sociale contacten omdat de samenleving langdurig dichtblijft.
Op jonge leeftijd kun je ook je hersenen gebruiken en zien dat we in een breed maatschappelijke crisis zitten, zonder winnaars (tot einde pandemie), waaraan een ieder zowel subjectief als objectief te lijden heeft in meer of mindere mate.
Op jonge leeftijd kun je ook op een hoger niveau kijken naar de crisis en opkomen voor rechten die potentieel worden ingeleverd onder het mom van vrijheid. Je voorouders hebben wellicht hun leven gelaten voor onze vrijheid, alleen daardoor kun je zo'n goed leven hebben in ons land. Je bent immers de generatie die het langst last gaat hebben van ingenomen grondrechten.
Op jonge leeftijd kun je leren inzien dat functionerende zorg een voorwaarde is voor een bloeiende economie en niet (alleen) een gevolg.

Als jongere, én als oudere moeten we inzien dat we te maken hebben met een complexe crisis waarin (geestelijke) gezondheid, vrijheid, grondrechten, economie en staatsrecht in een complexe dynamiek verweven zijn. Waar simpele of de beste oplossingen niet bestaan en niets kan zonder iets anders in te leveren. Het laatste wat we kunnen gebruiken is verdeeldheid hierin en zullen we samen als generaties dit moeten oplossen. Echter is het onze plicht(?) om kritisch te blijven en te participeren in deze democratie om ervoor te zorgen dat we als 1 geheel door deze crisis komen. Zonder verdeeldheid, tweederangsburgers, privileges en het liefst met zo min mogelijk doden, besmettingen en faillisementen. Ga er maar aanstaan.

• Yaksa
Ernst Kuipers geeft net aan dat wanneer er half mei geen echt duidelijke daling in de ziekenhuizen te zien is, dat dan uitgestelde operaties niet meer ingehaald kunnen worden.

Mocht dat inderdaad het geval zijn dan gaat COVID dus voor nog meer (indirecte) problemen zorgen. Het moet toch verschrikkelijk zijn wanneer je al een jaar op een operatie zit te wachten dat er dan tegen je gezegd wordt: "Sorry, maar gezien uw medemens het niet nodig vond om zich aan de maatregelen te houden hebben we nog steeds geen plek voor u. Neem maar een extra pilletje tegen de pijn".

• bvbal79
Mfpower schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:17:
[...]

Op jonge leeftijd kun je wel ernstig ziek worden van Corona en zelfs langdurige klachten overhouden (ik ken er meer).
Op jonge leeftijd kun je doodgaan aan een ongeluk of blindedarmontsteking als de zorg volgelopen is met Corona patienten.
Op jonge leeftijd kun je veel verdriet hebben omdat je opa oma of ouder sterft of langdurig ziek is door Corona.
Op jonge leeftijd is de kans dat je sterft door Corona inderdaad zeer, zeer klein.
Op jonge leeftijd kun je ook al leren dat er zoiets is als solidariteit. Als die nu niet jouw kant op werkt dan later wel, als je geen jonge leeftijd meer hebt.
Op jonge leeftijd kun je depressief raken als je een tekort hebt aan sociale contacten omdat de samenleving langdurig dichtblijft.
Op jonge leeftijd kun je ook je hersenen gebruiken en zien dat we in een breed maatschappelijke crisis zitten, zonder winnaars (tot einde pandemie), waaraan een ieder zowel subjectief als objectief te lijden heeft in meer of mindere mate.
Op jonge leeftijd kun je ook op een hoger niveau kijken naar de crisis en opkomen voor rechten die potentieel worden ingeleverd onder het mom van vrijheid. Je voorouders hebben wellicht hun leven gelaten voor onze vrijheid, alleen daardoor kun je zo'n goed leven hebben in ons land. Je bent immers de generatie die het langst last gaat hebben van ingenomen grondrechten.
Op jonge leeftijd kun je leren inzien dat functionerende zorg een voorwaarde is voor een bloeiende economie en niet (alleen) een gevolg.

Als jongere, én als oudere moeten we inzien dat we te maken hebben met een complexe crisis waarin (geestelijke) gezondheid, vrijheid, grondrechten, economie en staatsrecht in een complexe dynamiek verweven zijn. Waar simpele of de beste oplossingen niet bestaan en niets kan zonder iets anders in te leveren. Het laatste wat we kunnen gebruiken is verdeeldheid hierin en zullen we samen als generaties dit moeten oplossen. Echter is het onze plicht(?) om kritisch te blijven en te participeren in deze democratie om ervoor te zorgen dat we als 1 geheel door deze crisis komen. Zonder verdeeldheid, tweederangsburgers, privileges en het liefst met zo min mogelijk doden, besmettingen en faillisementen. Ga er maar aanstaan.
Ik heb gisteren echt verhalen voorbij zien komen van onze 80 jarige in de oorlog wat die allemaal niet hebben moet doorstaan als kind en ook de littekens van hun ouders.

En wat doet de huidige generatie....het is "dor hout". Nou zonder dit dor hout was er geen vrijheid en spraken we DUITS

• 42erik
  • Niet online
giantgiantus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Begrijp je het nu echt niet? Ook jij, je partner, je kinderen, je broers en zussen en je vrienden kunnen zorg nodig hebben (covid, maar ook tal van andere ziektes of ongelukjes). Als ziekenhuizen dan vol liggen met Corona patiënten kan er geen adequate zorg meer verleend worden. Dat raakt jou dus ook.
Dat ontkent @PiB ook niet he. Volgens mij tenminste. Hij geeft ook aan dat hij op de IC bezetting zou willen koersen.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08
42erik schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:25:
[...]

Dat ontkent @PiB ook niet he. Volgens mij tenminste. Hij geeft ook aan dat hij op de IC bezetting zou willen koersen.
En die is nog steeds te hoog.

En prompt een artikel met meer duideing;
https://www.nu.nl/coronav...nog-steeds-te-kampen.html

IC's overvol, te veel covid patienten die lange zorg nodig hebben, IC-vpg hebben te veel bedden om te verzorgen.

ZKH-personeel oververmoeid.

Maar omdat oma naar buiten mag met haar prik, gaat PIB ook maar alles overboord gooien.

[ Voor 41% gewijzigd door maartend op 05-05-2021 22:30 ]

• t_captain
eamelink schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:18:
Zo, toch maar weer mooi zo’n 265k 70-79 jarigen en 237k 65-70 jarigen gevaccineerd in een weekje :)

Tijd voor de volgende versoepelingen :Y
Met vier weken vertraging. Want dat is de typische vertraging tussen prik en effect op de instroom van de IC.

• bvbal79
t_captain schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Met vier weken vertraging. Want dat is de typische vertraging tussen prik en effect op de instroom van de IC.
Nope tel daar 2 weken bij op (10-14 dagen voor je een voldoende afweer hebt tegen corona na vaccinatie)

• t_captain
Yaksa schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:21:
Ernst Kuipers geeft net aan dat wanneer er half mei geen echt duidelijke daling in de ziekenhuizen te zien is, dat dan uitgestelde operaties niet meer ingehaald kunnen worden.
Ik geloof dat we dat gaan halen. Maar wel hak over de sloot.

• bvbal79
maartend schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:27:
[...]

En die is nog steeds te hoog.

En prompt een artikel met meer duideing;
https://www.nu.nl/coronav...nog-steeds-te-kampen.html

IC's overvol, te veel covid patienten die lange zorg nodig hebben, IC-vpg hebben te veel bedden om te verzorgen.

ZKH-personeel oververmoeid.

Maar omdat oma naar buiten mag met haar prik, gaat PIB ook maar alles overboord gooien.
Hij vergat erbij te vertellen dat oma al een jaar lang haar kinderen en klein kinderen niet heeft gezien en meer heeft moeten inleveren dan hij...

• t_captain
bvbal79 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:33:
[...]

Nope tel daar 2 weken bij op (10-14 dagen voor je een voldoende afweer hebt tegen corona na vaccinatie)
Twee weken tot antistoffen = twee weken van prik naar effect op (wel of niet) geïnfecteerd raken. Daarna de incubatietijd (= tijd van infectie tot eerste ziektesympyomen) van een dag of 5 en daarna nog de tijd tussen incubatie en IC opname. De meeste mensen die op de IC belanden hebben al enkele weken klachten, die met de tijd steeds erger werden. Zo kom ik op 28 dagen.

Het kan een fractie korter zijn, maar daarvoor is onderzoek nodig. Bijvoorbeeld prik op dag 0. Infectie op dag 9, dat is enkele dagen vóór de antistoffen intreden. Het is denkbaar dat die antistoffen alsnog het ziektebeloop gunstig bijsturen, ook al zijn ze pas na infectie gekomen. Maar dan heb je het nog altijd over ~3.5 week.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:00

jgj82

Ja, maar = nee

bvbal79 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Ik heb gisteren echt verhalen voorbij zien komen van onze 80 jarige in de oorlog wat die allemaal niet hebben moet doorstaan als kind en ook de littekens van hun ouders.

En wat doet de huidige generatie....het is "dor hout". Nou zonder dit dor hout was er geen vrijheid en spraken we DUITS
Nee, dan hadden we bevrijdingsdag verplicht moeten vieren rond oktober en spraken we Russisch en waren we nu ingeënt met een matig getest vaccin met de naam Sputnik.

• bvbal79
t_captain schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Twee weken tot antistoffen = twee weken van prik naar effect op (wel of niet) geïnfecteerd raken. Daarna de incubatietijd (= tijd van infectie tot eerste ziektesympyomen) van een dag of 5 en daarna nog de tijd tussen incubatie en IC opname. De meeste mensen die op de IC belanden hebben al enkele weken klachten, die met de tijd steeds erger werden. Zo kom ik op 28 dagen.

Het kan een fractie korter zijn, maar daarvoor is onderzoek nodig. Bijvoorbeeld prik op dag 0. Infectie op dag 9, dat is enkele dagen vóór de antistoffen intreden. Het is denkbaar dat die antistoffen alsnog het ziektebeloop gunstig bijsturen, ook al zijn ze pas na infectie gekomen. Maar dan heb je het nog altijd over ~3.5 week.
Je rekent nog niet mee dat patienten ook 2-3 weken op IC liggen, die tel ik er ook nog bij op vandaar ons verschil denk ik.

• bvbal79
jgj82 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:43:
[...]

Nee, dan hadden we bevrijdingsdag verplicht moeten vieren rond oktober en spraken we Russisch en waren we nu ingeënt met een matig getest vaccin met de naam Sputnik.
matig getest is een aanname....tot nu toe is er al een lancet publicatie uitgekomen die peer-reviewed is.

Daarnaast zijn de getallen in Rusland na vaccinatie behoorlijk afgenomen

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/russia/

Verder is het Sputnik virus bijna identiek aan het adenovaccin van AZ en janssen (laatste effectiviteit ook maar van 73%)

• t_captain
@bvbal79
Ik tel 4 weken van prik naar effect op IC instroom. Als je het effect op de bezetting van de IC wil timen, mag daar nog een week bij.

IC ligdagen heb ik in mijn model op gemiddeld 16 staan maar met een forse standaarddeviatie (ook zo'n aantal). Gevolg is dat de distributie redelijk lijkt op een geheugenloze (negatief exponentiele) distributie. Een lagere instroom levert in dat geval vrijwel direct de eerste effecten op de bezetting. Dat geheugenloze model is 1 uiterste.

Het andere uiterste is dat je een vaste delay van 16 dagen zou tellen met stdev=0. Dan heeft een mutatie op de instroom pas na 16 dagen effect p de bezetting.

De werkelijkheid ligt tussen deze twee in. Een delay van 8 dagen is een conservatief gemodelleerd gemiddelde.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 05-05-2021 22:53 ]

Pagina: 1 ... 119 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.