"Better ask questions before you shoot"
Kunnen ze niet gewoon de cijfers NIET publiceren bij een storing? Elke keer als de cijfers significant dalen dan is er storing. En dan een dag later is het weer gigantisch.Chocovla schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:27:
[...]
Weer storing inderdaad. Was te verwachten, las vanochtend al over issues met CoronIT.
Let op: het aantal gemelde positieve tests is vandaag lager door een storing bij de GGD'en. Deze meldingen zullen op een later moment alsnog worden gemeld. https://t.co/FtVx4BFC1N pic.twitter.com/IDuyxr685b
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 1 mei 2021
Uiteindelijk middelt het wel met de weekgemiddelden. Maar zou het persoonlijk ook fijn vinden om te zien of er iets van een daling zichtbaar zou zijn door een vergelijking met vorige week zaterdag te kunnen maken. Ook al is dat slechts een puntvergelijking waar je weinig mee kunt verder.Mrjraider schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:29:
[...]
Kunnen ze niet gewoon de cijfers NIET publiceren bij een storing? Elke keer als de cijfers significant dalen dan is er storing. En dan een dag later is het weer gigantisch.
"Better ask questions before you shoot"
Frustrerend weer. Geef dan maar uiteindelijk een week gemiddelde.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
5800 is enorm veel lager dan vorige week zaterdag. Toen zaten we op 8.000 (volgens mij was dat er 1e kleine daling van -200 tov de zaterdag daarvoor).
Gadverdamme, hoopte echt dat deze cijfers een keer klopte! Want, kan het ook eens een keer mee zitten?
- vaccinatie effect
- mooi weer effect
- school vakantie effect
In India hebben ze dan wel 400.000 besmettingen per dag op een populatie van 1,3 miljard, en dat haalt elke dag de krant.
Maar met onze 17,5 miljoen mensen zouden we dan op 5.200 besmettingen per dag zitten.
Best wel schokkend…..
American Express vraagbaak
Niet echt toch? Niemand zou het aantal besmettingen iets interesseren als de ziekenhuizen niet vol zouden liggen. In India zijn die 400.000 besmettingen vooral nieuws omdat het zorgsysteem overbelast is.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:53:
[...]
Gadverdamme, hoopte echt dat deze cijfers een keer klopte! Want, kan het ook eens een keer mee zitten?
- vaccinatie effect
- mooi weer effect
- school vakantie effect
In India hebben ze dan wel 400.000 besmettingen per dag op een populatie van 1,3 miljard, en dat haalt elke dag de krant.
Maar met onze 17,5 miljoen mensen zouden we dan op 5.200 besmettingen per dag zitten.
Best wel schokkend…..
Wat is percentage positief in india. Ik vermoed dat daar nogal wat mensen niet gevonden worden.Stinger_Ventura schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:53:
[...]
- vaccinatie effect
- mooi weer effect
- school vakantie effect
Best wel schokkend…..
Mensen staan in India soms meerdere dagen in de rij om überhaupt getest te kunnen worden.TrailBlazer schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:20:
[...]
Wat is percentage positief in india. Ik vermoed dat daar nogal wat mensen niet gevonden worden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
32%TrailBlazer schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:20:
[...]
Wat is percentage positief in india. Ik vermoed dat daar nogal wat mensen niet gevonden worden.
Edit: correctie die 32% geldt alleen voor Delhi (dat wel ongeveer evenveel inwoners als heel Nederland heeft). Het percentage voor heel India zou op 20% liggen.
[ Voor 26% gewijzigd door Laguna op 01-05-2021 17:09 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Dus dat mag nog minimaal keer drie?
Dat valt deze week wel mee. Dinsdag storing, woensdag de ontbrekende tests erbij. Twee dagen samen tov dezelfde 2 dagen in de voorgaande week: -1300.Mrjraider schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:29:
[...]
Kunnen ze niet gewoon de cijfers NIET publiceren bij een storing? Elke keer als de cijfers significant dalen dan is er storing. En dan een dag later is het weer gigantisch.
[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 01-05-2021 17:11 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 01-05-2021 18:45 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ryur op 01-05-2021 17:22 ]
In principe is dat de logische gedachte echter is dat wel maar een beperkte groep binnen de gehele populatie. Dus ik zou geen wonderen verwachten in de getallen.Deezers schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:17:
Als minder mensen, bijvoorbeeld jongeren die daar geen zin in hebben, zich laten testen worden de cijfers vanzelf wel lager toch? Of is dat te simpel gedacht. Ik ken zelf mensen die zichzelf nog nooit hebben laten testen.
Ik heb mij niet bij de GGD laten testen maar ik kan tegenwoordig op kantoor sneltesten afnemen (bijna dezelfde als die je bij de Aldi kan kopen) dus als er klachten zijn doe ik eerst zo'n test voordat ik ook maar nadenk om de GGD te bellen.
[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 01-05-2021 17:56 ]
Ik vraag me af in hoeverre sneltesten invloed hebben op de stijging van het percentage positief. Indien er daardoor minder mensen zonder klachten langs de GGD teststraat gaan, zou dat mogelijk verklaren waarom het percentage stijgt (in de veronderstelling dat mensen met klachten vaker positief getest worden).
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
De regels omtrent de quarantaine en semi-verplicht testen van hele klassen tegelijk heeft voor de grote stijging van het aantal gevonden besmette kinderen gezorgd. Tegelijk is door het massaal hele klassen testen het percentage positief in deze groep waarschijnlijk erg laag.
Nu het vakantie is, verschuift dit beeld weer. Eind volgende week zal het aandeel <12 jaar in het totaal aangetoonde besmettingen waarschijnlijk fors gedaald zijn. En het overall percentage daarom gestegen.
[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 01-05-2021 19:37 ]
Ik heb ook al gehoord van mensen die positief testen met een zelftest en vervolgens gewoon thuis blijven zonder eerst naar de teststraat te gaan.Laguna schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:31:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre sneltesten invloed hebben op de stijging van het percentage positief. Indien er daardoor minder mensen zonder klachten langs de GGD teststraat gaan, zou dat mogelijk verklaren waarom het percentage stijgt (in de veronderstelling dat mensen met klachten vaker positief getest worden).
En vergeet uiteraard niet dat er geen meldingen werden verstuurd met de succesvolle Corona App
[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 01-05-2021 19:51 ]
Dat is toch niet verboden? Thuis blijven bij klachten of een positieve zelftest en je laten testen is nog altijd een advies.BarôZZa schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:44:
[...]
Ik heb ook al gehoord van mensen die positief testen met een zelftest en vervolgens gewoon thuis blijven zonder eerst naar de teststraat te gaan.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik zeg er toch ook niks over? Het is alleen zo dat die besmettingen dan niet geteld worden.Stoney3K schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:53:
[...]
Dat is toch niet verboden? Thuis blijven bij klachten of een positieve zelftest en je laten testen is nog altijd een advies.
Hoe zit het eigenlijk met positieve sneltests? Die moet je eigenlijk opvolgen met een PCR-test en als je ook positief is heb je twee meldingen per persoon. Wordt daar nog op gefilterd?
Wanneer je een gevalideerde sneltest hebt laten doen dan is er geen aanvullende PCR-test nodig.jadjong schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:24:
Daar tegenover staat dan ook weer dat een negatieve zelftest ook een GGD bezoekje scheelt en daarmee het percentage negatieve testen van de GGD omlaag trekt.
Hoe zit het eigenlijk met positieve sneltests? Die moet je eigenlijk opvolgen met een PCR-test en als je ook positief is heb je twee meldingen per persoon. Wordt daar nog op gefilterd?
Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Op de terrassen was het prima geregeld, er was nergens plek meer en je kon niet meer reserveren
Voor de winkels stonden overal rijen maar in de winkels zelf viel het wel mee. Waren ook verkeersregelaars bij het kruispunt bij de Bijenkorf om de hele stroom mensen op te splitsen...
Oh en de NS rijdt nog steeds met 1/3e capaciteit... werk zelf voor de spoorwegen en snap het wel (operationeel verlies is echt mega), maar dit is ronduit onverantwoord.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Zou ik denk ik ook doen.BarôZZa schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:44:
[...]
Ik heb ook al gehoord van mensen die positief testen met een zelftest en vervolgens gewoon thuis blijven zonder eerst naar de teststraat te gaan.
En vergeet uiteraard niet dat er geen meldingen werden verstuurd met de succesvolle Corona App.
Wat is nog het nut van een PCR test als je sneltest al een positief resultaat geeft?
Bij mijn weten is hij 85% accuraat in de zin dat je false negatives kunt krijgen.
False positive lijkt mij niet mogelijk.
Nee je haalt het door de war met klachten.jadjong schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:24:
Daar tegenover staat dan ook weer dat een negatieve zelftest ook een GGD bezoekje scheelt en daarmee het percentage negatieve testen van de GGD omlaag trekt.
Bij klachten moet je een PCR test doen, de zelftest is voor als je geen klachten hebt en toch zekerheid wil.
Positief is positief.
In 15% van de gevallen reeds besmette mensen is negatief ook positief. Zeggen ze. Geen idee hoe dit getest is of dat het met foutieve afname te maken heeft.
Was hier in de stad ook.ArcticWolf schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:11:
Was vandaag in centrum Utrechtheb er jaren gewoond en werk er nog steeds maar heb het er echt nog nooit zo druk gezien... beetje neven effect van dat de winkels en terrassen zo lang dicht zijn geweest?
Op de terrassen was het prima geregeld, er was nergens plek meer en je kon niet meer reserveren(wij hadden gelukkig ergens nog een tafeltje kunnen vinden
)
Voor de winkels stonden overal rijen maar in de winkels zelf viel het wel mee. Waren ook verkeersregelaars bij het kruispunt bij de Bijenkorf om de hele stroom mensen op te splitsen...
Oh en de NS rijdt nog steeds met 1/3e capaciteit... werk zelf voor de spoorwegen en snap het wel (operationeel verlies is echt mega), maar dit is ronduit onverantwoord.
We moesten nog sportkleding hebben voor de kinderen. Twee keer online besteld maar verkeerde maten. Dus nu allemaal sportwinkels af voor kleding.
Overal werd netjes een Max aantal bezoekers gehanteerd.
Bij een Action in verhouding wat meer mensen dan bij de Perry sport.
Ik vond het eigenlijk wel weer fijn om weer een volle stad mee te maken. Beetje terug naar het oude normaal.
Ik heb wel overal (ook buiten) met mondkapje gelopen. Dat deed lang niet iedereen.
Daar zijn we het eens, maar als ik sommige uitspraken hoor in het dagelijks leven moet dit bij veel mensen nog landen.Mr.Joker schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Ja dat is niet te voorkomen gok ik zo. Corona is m.i. niet uit te bannen.
Mijn punt was meer dat het net een feest leek, zo druk was het... ik ken Utrecht ook op normale (zomerse) zaterdagen en dan is het echt niet zo druk.PiB schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:39:
[...]
Was hier in de stad ook.
We moesten nog sportkleding hebben voor de kinderen. Twee keer online besteld maar verkeerde maten. Dus nu allemaal sportwinkels af voor kleding.
Overal werd netjes een Max aantal bezoekers gehanteerd.
Bij een Action in verhouding wat meer mensen dan bij de Perry sport.
Ik vond het eigenlijk wel weer fijn om weer een volle stad mee te maken. Beetje terug naar het oude normaal.
Ik heb wel overal (ook buiten) met mondkapje gelopen. Dat deed lang niet iedereen.
Mondkapje... tja, tot juli 2020 hoefde je nog geen mondkapje in het OV en het werd pas verplicht in december, ding heeft weinig tot geen effect.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Dat is niet waar.ArcticWolf schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:47:
[...]
Mijn punt was meer dat het net een feest leek, zo druk was het... ik ken Utrecht ook op normale (zomerse) zaterdagen en dan is het echt niet zo druk.
Mondkapje... tja, tot oktober 2020 hoefde je nog geen mondkapje in het OV en het werd pas verplicht in december, ding heeft weinig tot geen effect.
Ding heeft best zin.
Daarnaast heb ik een mondkapje KN95 wat prima volledig afsluit en naast anderen beschermen (waar het ding voor dient) ook een stukje mijzelf beschermt.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat het volgende week alweer een stuk rustiger zal zijn. Al die mensen die echt niet konden wachten zijn nu geweest, iedereen die niet per se nu moesten wachten wel een weekje langer.ArcticWolf schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:47:
[...]
Mijn punt was meer dat het net een feest leek, zo druk was het... ik ken Utrecht ook op normale (zomerse) zaterdagen en dan is het echt niet zo druk.
Mondkapje... tja, tot juli 2020 hoefde je nog geen mondkapje in het OV en het werd pas verplicht in december, ding heeft weinig tot geen effect.
Zelf sta ik er ook zo in, ik ga graag naar de dierentuin, maar het is niet zo dat ik meteen de week dat ze weer open mogen zal gaan, dat zal wel een paar weken later zijn, als de ergste drukte van iedereen die meteen wil gaan weer voorbij is.
De jouwe heeft zin, die blauwe iir dingen hebben veel minder zin. Zal echt marginaal zijn... Kassa heeft ooit eens een test gedaan met een soort van rookmachine of nevel wat dan de aerosolen moeten voorstellen. Die iir dingen sluiten aan de zijkant amper aan, je ziet de gaten erin zitten :xPiB schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Dat is niet waar.
Ding heeft best zin.
Daarnaast heb ik een mondkapje KN95 wat prima volledig afsluit en naast anderen beschermen (waar het ding voor dient) ook een stukje mijzelf beschermt.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ja, winkels open en terrassen open had niet tegelijkertijd moeten worden gedaan. Eerst heel lang geen veranderingen in maatregelen en daarna ineens meerdere dingen tegelijk.ArcticWolf schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:11:
Was vandaag in centrum Utrechtheb er jaren gewoond en werk er nog steeds maar heb het er echt nog nooit zo druk gezien... beetje neven effect van dat de winkels en terrassen zo lang dicht zijn geweest?
Op de terrassen was het prima geregeld, er was nergens plek meer en je kon niet meer reserveren(wij hadden gelukkig ergens nog een tafeltje kunnen vinden
)
Ik ben gisteren familie gaan opzoeken in een andere stad in NL maar ik heb daar nog nooit zo lang in de file gestaan, totaal onverwacht, allemaal mensen die in de binnenstad gaan shoppen dan??? Zelfs op een normale zaterdag is het niet zo erg, dus wat gaan al die mensen doen, 3 uur lang in de rij staan om een winkel binnen te komen?
Intussen de zoveelste storing waardoor de getallen waar heel het land op stuurt weer niet bekend zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-05-2021 09:15 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Dat was helemaal niet de conclusie bij dat programma. Die zeiden nog nadrukkelijk dat alle mondkapjes helpen bij niesen en hoesten. En de luchtstroom zag je duidelijk dicht bij de persoon blijven door de kapjes, dus dat werkt ook beter icm met afstand houden.Nox schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:11:
[...]
De jouwe heeft zin, die blauwe iir dingen hebben veel minder zin. Zal echt marginaal zijn... Kassa heeft ooit eens een test gedaan met een soort van rookmachine of nevel wat dan de aerosolen moeten voorstellen. Die iir dingen sluiten aan de zijkant amper aan, je ziet de gaten erin zitten :x
Die mondkapjes zijn ook niet bedoeld voor aerosolen, maar voor de druppels die je mond verlaten.Nox schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:11:
[...]
De jouwe heeft zin, die blauwe iir dingen hebben veel minder zin. Zal echt marginaal zijn... Kassa heeft ooit eens een test gedaan met een soort van rookmachine of nevel wat dan de aerosolen moeten voorstellen. Die iir dingen sluiten aan de zijkant amper aan, je ziet de gaten erin zitten :x
PSN
Het was een gewaagde stap. Qua timing en pakket.Sorcerer8472 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:15:
[...]
Ja, winkels open en terrassen open had niet tegelijkertijd moeten worden gedaan. Eerst heel lang geen veranderingen in maatregelen en daarna ineens meerdere dingen tegelijk.
Ik ben wel hoopvol.
De positieve tests lopen nu sinds bijna een week omlaag en net grotere stappen dan ik had verwacht zo kort na de piek. Ook zie ik de IC opnames teruglopen, een effect dat je eigenlijk pas een week later dan de positieve tests verwacht. Model had -1% staan voor deze week maar ik denk dat we meer zakken. Het effect van de lagere positeve tests moet volgende week doorzetten in een snellere daling van de IC opnames.
Vanuit onder meer de observaties in Luxemburg denk ik dat het gaat meevallen (terassen open op volle bezetting en schijnbaar zonder extra regels sinds 7-3, winkels waren al open), besmettingen lopen langzaam omlaag.
Wel een aandachtspuntje: over ongeveer een week kunnen de positieve tests het wat slechter dan verwacht doen. Tenminste, als het weereffect bestaat.
Hoewel ze ook het aantal aerosolen verminderen. Je houdt dus een deel tegen. Er zijn aanwijzingen dat mensen die met minder deeltjes besmet worden ook minder ziek worden dus het kan alsnog nuttig zijn.YakuzA schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:30:
[...]
Die mondkapjes zijn ook niet bedoeld voor aerosolen, maar voor de druppels die je mond verlaten.
Voor het goed dragen van FFP2/FFP3 moet je eigenlijk je baard afscheren trouwens. Maskers met ventielen beschermen anderen niet of minder goed.
Ik zat gisteren even te kijken maar vind nog geen overduidelijke terugloop in de ic-cijfers, bezetting is nog erg hoog en die kleine ups en downs zie je vaker. Ik kan er zeker geen dalende trend in zien, voor een ic moet hij imho echt 2 of 3 weken een week-op-week daling hebben. Wel lijkt het erop dat de besmettingscijfers anders zijn, het weekpatroon lijkt op het dashboard een beetje gebroken voor deze week.t_captain schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:36:
[...]
Het was een gewaagde stap. Qua timing en pakket.
Ik ben wel hoopvol.
De positieve tests lopen nu sinds bijna een week omlaag en net grotere stappen dan ik had verwacht zo kort na de piek. Ook zie ik de IC opnames teruglopen, een effect dat je eigenlijk pas een week later dan de positieve tests verwacht. Model had -1% staan voor deze week maar ik denk dat we meer zakken. Het effect van de lagere positeve tests moet volgende week doorzetten in een snellere daling van de IC opnames.
Vanuit onder meer de observaties in Luxemburg denk ik dat het gaat meevallen (terassen open op volle bezetting en schijnbaar zonder extra regels sinds 7-3, winkels waren al open), besmettingen lopen langzaam omlaag.
Wel een aandachtspuntje: over ongeveer een week kunnen de positieve tests het wat slechter dan verwacht doen. Tenminste, als het weereffect bestaat.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik betwijfel ten zeerste of het echt iets bijdraagt. De niet-medische mondkapjes hoeven aan geen enkele kwaliteitseis te voldoen, in tegenstelling tot de medische varianten. De TU Delft had een test gedaan waarbij bleek dat er nog behoorlijk wat lekkage is en een groot verschil in kwaliteit. Sommige mondkapjes nies of hoest je recht doorheen. Tel daar dan ook nog even bij op hoe de gemiddeld Nederland die dingen draagt en weer bot op mensen gaat staan. Je eindigt met een symbolische maatregel die vooral ingegeven is om de opinie peilingen blij te maken en soms de staatskas wat spekt met een boete her en der.Sorcerer8472 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:37:
Hoewel ze ook het aantal aerosolen verminderen. Je houdt dus een deel tegen. Er zijn aanwijzingen dat mensen die met minder deeltjes besmet worden ook minder ziek worden dus het kan alsnog nuttig zijn.
Mensen raken vermoedelijk nauwelijks besmet in de supermarkt, maar eerder op het werk of thuis als de kinderen het van school meeslepen.
Ik ook niet. Het gemiddelde van de IC-opnames van de afgelopen 7 dagen is zelfs een tikje hoger dan van de 7 dagen daarvoor. En die is weer een tikje hoger dan de 7 dagen daarvoor. Weer daarvoor was hij overigens wel hoger. Bron: https://lcps.nu/datafeed/Nox schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Ik zat gisteren even te kijken maar vind nog geen overduidelijke terugloop in de ic-cijfers, bezetting is nog erg hoog en die kleine ups en downs zie je vaker. Ik kan er zeker geen dalende trend in zien, voor een ic moet hij imho echt 2 of 3 weken een week-op-week daling hebben. Wel lijkt het erop dat de besmettingscijfers anders zijn, het weekpatroon lijkt op het dashboard een beetje gebroken voor deze week.
De besmettingscijfers zijn een zootje door alle storingen. Gisteren was daardoor extreem laag. Al moet nog blijken hoeveel er daadwerkelijk waren natuurlijk, wie weet zijn er wel minder dan normaal gemist door de storing.
Dat neemt niet weg dat ik ook hoopvol ben, we gaan hier ooit uitkomen.
Ja, de mensen die weigerden een mondkapje te dragen, die hielden zich extra goed aan de andere maatregelen als afstand houdenCMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Ik betwijfel ten zeerste of het echt iets bijdraagt. De niet-medische mondkapjes hoeven aan geen enkele kwaliteitseis te voldoen, in tegenstelling tot de medische varianten. De TU Delft had een test gedaan waarbij bleek dat er nog behoorlijk wat lekkage is en een groot verschil in kwaliteit. Sommige mondkapjes nies of hoest je recht doorheen. Tel daar dan ook nog even bij op hoe de gemiddeld Nederland die dingen draagt en weer bot op mensen gaat staan. Je eindigt met een symbolische maatregel die vooral ingegeven is om de opinie peilingen blij te maken en soms de staatskas wat spekt met een boete her en der.
En de afgelopen versoepelingen zouden helpen om te zorgen dat mensen zich met aan de basisregels gingen houden, maar dat zie ik ook nog niet.BarôZZa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:43:
[...]
Ja, de mensen die weigerden een mondkapje te dragen, die hielden zich extra goed aan de andere maatregelen als afstand houden
Dat heeft er weinig mee te maken, het is een zinloze verplichting die alleen tot schijnveiligheid leidt. Dat is een beetje het probleem met de coronamaatregelen, een aardig deel daarvan is symbolisch of zinloos. Laat ze eens de moed hebben om die te schrappen om tot een wat gestroomlijnder pakket te komen. Met de juiste draai kan je het zelfs als een versoepeling verkopen.BarôZZa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:43:
Ja, de mensen die weigerden een mondkapje te dragen, die hielden zich extra goed aan de andere maatregelen als afstand houden
Net de GGD gebeld en zelfs die weten het niet exact mij te vertellen.
Na 1.5 week zijn de meest erge klachten verdwenen, maar nog steeds erg moe en benauwd.
Betekent nu dat je nog steeds aan je huis gekluisterd zit? of mag je inmiddels weer naar buiten ?
En kan je mensen aansteken of niet?
Omdat we nou eenmaal niet mensen bewust proberen te besmetten in laboratoria. We kunnen alleen de realiteit observeren waar zoveel factoren spelen dat je veel verschillende conclusies kan trekken, allemaal even goed onderbouwd.0re0 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:51:
Waarom is er zo weinig bekend wanneer je NIET meer besmettelijk bent nadat je corona hebt gekregen?
Net de GGD gebeld en zelfs die weten het niet exact mij te vertellen.
Na 1.5 week zijn de meest erge klachten verdwenen, maar nog steeds erg moe en benauwd.
Betekent nu dat je nog steeds aan je huis gekluisterd zit? of mag je inmiddels weer naar buiten ?
En kan je mensen aansteken of niet?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Als je met enige zekerheid klachtenvrij bent, ben je ook niet meer besmettelijk.
Bij langdurige symptomen heb je helaas niets aan deze feiten.
Definieer klachtenvrij en symptonen..t_captain schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:54:
In het algemeen gaat de besmettelijke fase iets voor de zieke fase uit. Hij begint 1 a 1.5 dag voor incubatie. En op enig moment wordt het virus in je lichaam gedood, maar daarna heb je nog last van beschadigde cellen en verhoogde hoeveelheden antistoffen. Dus ook het einde gaat iets voor het eind van de ziektesymptomen uit.
Als je met enige zekerheid klachtenvrij bent, ben je ook niet meer besmettelijk.
Bij langdurige symptomen heb je helaas niets aan deze feiten.
Moe zijn, en kortademig zijn bekende corona symptonen.
Maar betekend dat dan automatisch dat je nog besmettelijk bent ?
Kan je niet gewoon een test doen? Of blijft die ook nog positief als je niet meer besmettelijk bent?0re0 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Definieer klachtenvrij en symptonen..
Moe zijn, en kortademig zijn bekende corona symptonen.
Maar betekend dat dan automatisch dat je nog besmettelijk bent ?
Je geeft zelf het antwoord algiantgiantus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Kan je niet gewoon een test doen? Of blijft die ook nog positief als je niet meer besmettelijk bent?
Al doe je na een maand een test. Ben je nog steeds positief.
Maar zolang je symptomen hebt kun je die logica niet toepassen. Een test kan uitkomst geven.
Nee helaas, zie hierboven.t_captain schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:59:
Het is meer andersom: symptomen weg, dan moet het virus ook weg zijn.
Maar zolang je symptomen hebt kun je die logica niet toepassen. Een test kan uitkomst geven.
Wat ik van de GGD begreep is dat je pas na een hele lange tijd negatief kan testen op corona.
Er bestaat niet zoiets als een "ik-ben-beter-test"
Maatje van mij heeft 3 weken geleden serieus Corona gehad (nachtje ziekenhuis) en heeft afgelopen week een sneltest laten doen (via testenvoortoegang), uitslag..... negatief.0re0 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:00:
[...]
Nee helaas, zie hierboven.
Wat ik van de GGD begreep is dat je pas na een hele lange tijd negatief kan testen op corona.
Er bestaat niet zoiets als een "ik-ben-beter-test"
Ofwel, N=1 maar het kan prima.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Bij reizen kan je ook een geneeskundige verklaring meenemen als je herstelt bent van corona, omdat je (mogelijk) niet door een PCR test zal komen. Die verklaring is dan in plaats van de verplichte testen. Ben benieuwd of 'testen voor toegang' ook die optie gaat bieden.Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:05:
Maatje van mij heeft 3 weken geleden serieus Corona gehad (nachtje ziekenhuis) en heeft afgelopen week een sneltest laten doen (via testenvoortoegang), uitslag..... negatief.
Een "tegen N", eind november corona gehad, niet zeer ernstig, pas eind december negatief getest (wekelijks getest).Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:05:
[...]
Maatje van mij heeft 3 weken geleden serieus Corona gehad (nachtje ziekenhuis) en heeft afgelopen week een sneltest laten doen (via testenvoortoegang), uitslag..... negatief.
Zelfde verhaal bij collega's, sommigen testen heel snel negatief, anderen doen er langer over.
Precies mijn punt. Sommige wel, sommige niet. Mocht de GGD inderdaad zeggen dat je zeker een lange tijd positief test dan is dat nonsens.Fly-guy schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:11:
[...]
Een "tegen N", eind november corona gehad, niet zeer ernstig, pas eind december negatief getest (wekelijks getest).
Zelfde verhaal bij collega's, sommigen testen heel snel negatief, anderen doen er langer over.
Er zijn zelfs voetballers die al maanden positief testen, voor elke wedstrijd een test moeten doen en dan een formulier moeten tonen dat de test er niet toe doet (welkom in regeltjesland Nederland).
Zoals ik hierboven zeg, ik ken voetballers die ondanks die verklaring alsnog voor elke wedstrijd moeten testen.CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:10:
[...]
Bij reizen kan je ook een geneeskundige verklaring meenemen als je herstelt bent van corona, omdat je (mogelijk) niet door een PCR test zal komen. Die verklaring is dan in plaats van de verplichte testen. Ben benieuwd of 'testen voor toegang' ook die optie gaat bieden.
De GGD geeft die verklaringen toch niet? Dat moet via een arts oid neem ik aan?
Je moet inderdaad een verklaring bij een arts halen dat je dus herstelt bent van een coronabesmetting. De GGD doet helemaal niets in deze, die neemt alleen testen af voor een beperkte toepassing.Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:15:
De GGD geeft die verklaringen toch niet? Dat moet via een arts oid neem ik aan?
Onzin, alleen Nederlanders geloven in dat fanta verhaal over schijnveiligheid en dat het niet werkt.CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:48:
[...]
Dat heeft er weinig mee te maken, het is een zinloze verplichting die alleen tot schijnveiligheid leidt. Dat is een beetje het probleem met de coronamaatregelen, een aardig deel daarvan is symbolisch of zinloos. Laat ze eens de moed hebben om die te schrappen om tot een wat gestroomlijnder pakket te komen. Met de juiste draai kan je het zelfs als een versoepeling verkopen.
Ze hadden juist moeten aanscherpen. Meer plekken, betere maskers.
Nederlanders zijn de enige die denken met anderhalve meter afstand houden een pandemie te kunnen verslaan. We zijn de grap van de wereld.
Klopt, het is van de PCR manko’s waar de wappies toevallig in de buurt komen van een punt. Er wordt vaak, ten onrechte, gesteld dat een positieve test betekent dat je ziek en/of besmettelijk bent. Terwijl de uitslag van een PCR test enkel zegt of je wel of geen X hoeveelheid virus ‘aan boord’ hebt.ijdod schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:18:
De test meet de aanwezigheid van specifieke markers voor het virus in de slijmvliezen van de neus en/of keel. De exacte relatie daarvan met besmettelijkheid is eigenlijk niet bekend. Dat geldt ook voor de reden waarom sommige mensen nog lang na ziekte positief blijven testen.
Het is voor mij 1 van de redenen waarom ik de dagelijkse besmettingscijfers steeds minder waardevol vind. Er worden nu steeds meer ‘nieuwe besmettingen’ gemeld die al (veel) eerder Corona hebben gehad en nu eigenlijk een simpele verkoudheid of soortgelijks hebben. Tevens zorgt dit voor vraagtekens over herbesmettingen, ik hoor genoeg mensen beweren in mijn omgeving dat ze 2 keer aantoonbaar Corona hebben gehad in 3 maanden tijd. Zonder een kiemonderzoek kan je dit wat mij betreft niet zeggen.
De vraag is of we de dagelijkse melding van nieuwe besmettingen niet moeten gaan stoppen. De enige cijfers die echt betrouwbaar zijn, al 15 maanden, zijn het aantal mensen in de ziekenhuizen en op de IC’s.
Wellicht is het een idee om naar de maatregelen in de rest van de wereld te kijken voor je dit soort niet onderbouwde uitspraken doet. Die zijn nagenoeg gelijk of gelijk geweest aan de Nederlandse maatregelen.BarôZZa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Onzin, alleen Nederlanders geloven in dat fanta verhaal over schijnveiligheid en dat het niet werkt.
Ze hadden juist moeten aanscherpen. Meer plekken, betere maskers.
Nederlanders zijn de enige die denken met anderhalve meter afstand houden een pandemie te kunnen verslaan. We zijn de grap van de wereld.
Maskers, in nagenoeg elke vorm, hebben nergens ter wereld een fatsoenlijke bijdrage geleverd aan een lagere verspreiding. Samen met het alcoholverbod na 20.00 wat in stand is gehouden na sluiting kroegen is het de meest zinloze maatregel die we hebben. Betere maskers zijn er niet, tenzij je overgaat op gasmasker misschien. Het probleem zit hem niet in de maskers, maar in gedrag.
Wat @CMD-Snake terecht opmerkt, als de overheid een duidelijker beleid zou voeren met aantoonbaar werkende maatregelen dan heeft dat vele malen meer zin dan dit zwabber beleid. De waanzin dat er straks in Ahoy duizenden mensen elkaar mogen besmetten en bv. stadions en dierentuinen als uiterst gevaarlijke broeihaarden worden gezien (aantoonbaar niet waar overigens) is krankzinnig en laat zien dat de overheid ondertussen volledig los van de realiteit staat en dat dhr. Rutte enkel bezig is om zijn eigen reet te redden in de zoveelste faal (toeslagen). In plaats van het land te besturen is hij enkel bezig om zichzelf weer op een voetstuk te krijgen.
En dat is precies waar ik bang voor was na de val van het kabinet en de verkiezingen. Corona doet er niet meer toe voor het kabinet. Zolang er geen mensen doodgaan op de stoep voor het ziekenhuis zullen ze enkel nog bezig zijn met hun eigen positie.
De maskers die ik heb zijn in ieder geval van dergelijke kwaliteit dat er niets doorheen komt als je er een plantenspuit op richt van heel dichtbij, dat kun je testen met zonlicht. Ik heb alleen maskers met meerlaagse stof en een aantal FFP2-maskers (o.a. bij reizen gebruikt).CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Ik betwijfel ten zeerste of het echt iets bijdraagt. De niet-medische mondkapjes hoeven aan geen enkele kwaliteitseis te voldoen, in tegenstelling tot de medische varianten. De TU Delft had een test gedaan waarbij bleek dat er nog behoorlijk wat lekkage is en een groot verschil in kwaliteit. Sommige mondkapjes nies of hoest je recht doorheen. Tel daar dan ook nog even bij op hoe de gemiddeld Nederland die dingen draagt en weer bot op mensen gaat staan. Je eindigt met een symbolische maatregel die vooral ingegeven is om de opinie peilingen blij te maken en soms de staatskas wat spekt met een boete her en der.
Mensen raken vermoedelijk nauwelijks besmet in de supermarkt, maar eerder op het werk of thuis als de kinderen het van school meeslepen.
Alleen de FFP2-maskers sluiten volledig af en daar zie je het masker ook indeuken bij het inademen bijvoorbeeld. Maar we weten natuurlijk allang dat het zo werkt, en stoffen maskers zijn ook niet bedoeld om aerosolen volledig te filteren.
Ik vind het schadelijk om maar de hele tijd het onbewezen verhaaltje te blijven vertellen dat het niets zou bijdragen. We hebben geen specifieke getallen, maar als het gaat om directe druppeloverdracht wat de RIVM en het CDC tot nu toe als belangrijkste besmettingsroute zien, dan dragen standaard maskers (de blauwe en ook meerlaagse katoenen) daar wel degelijk bij aan in ieder geval een vermindering van virusdeeltjes die bij de ander aankomen.
Het onderzoek met fluorescerende stof en UV-lampen gaat nu vooral om het uitbreiden van een meetstandaard, bewustwording van beperkte werking van niet-gecertificeerde maskers, en heeft maar beperkt betrekking op wat jij zegt, zeker aangezien waterdamp enkel aerosolen meedraagt wat zoals gezegd dus niet de primaire besmettingsroute is.
Quotes uit de video:
Wetenschapper: "het houdt waterdamp niet tegen" [[aerosolen reizen in/als waterdamp]]
Voice-over: "en het WHO zegt dat het virus ook kan worden overgedragen als je met iemand praat" [[praten = grotere druppels]]
Officiële statement en mening van CDC USA:
Telkens als ik weer zo'n post lees over twijfels over het nut van mondkapjes dan heb ik het gevoel dat het geschreven is door iemand die het erg vervelend vindt om ze te dragen en dat daar een stuk bias vandaan komt.Face coverings limit the volume and travel distance of expiratory droplets dispersed when talking, breathing, and coughing. A face covering without vents or holes will also filter out particles containing the virus from inhaled and exhaled air, reducing the chances of infection.
Het CDC en tegenwoordig ook het RIVM (bij situaties <1,5m) is het in ieder geval niet met je eens. Dat slechte mondkapjes met zeer dunne stof met kleine gaatjes erin (veel) minder goed werken, daar kan ik natuurlijk wel in meegaan. Maar zo kan ik nog wel een paar zaken noemen die minder goed werken als je ze niet goed doet.
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij? Je verzint maar iets. Ben je zelf überhaupt in de rest van de wereld geweest?Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:37:
[...]
Wellicht is het een idee om naar de maatregelen in de rest van de wereld te kijken voor je dit soort niet onderbouwde uitspraken doet. Die zijn nagenoeg gelijk of gelijk geweest aan de Nederlandse maatregelen.
Maskers, in nagenoeg elke vorm, hebben nergens ter wereld een fatsoenlijke bijdrage geleverd aan een lagere verspreiding. Samen met het alcoholverbod na 20.00 wat in stand is gehouden na sluiting kroegen is het de meest zinloze maatregel die we hebben. Betere maskers zijn er niet, tenzij je overgaat op gasmasker misschien. Het probleem zit hem niet in de maskers, maar in gedrag.
Heel Azië doet aan mondkapjes en hebben de uitspraak enorm weten te beperken, zelfs als er in gebieden die veel dichter bevolkt is dan Nederland een uitbraak was. Hong Kong, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Sri Lanka, overal gaat het veel minder hard.
*knip* nu weten we het wel, je vindt Nederland het slechtste van alles. Dat is prima, maar dat hoeft echt niet meer in elke post met allerlei smilies bevestigd te worden, daar is niets constructiefs aan.
[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2021 12:11 ]
Kun je me aantonen waar het kabinet of RIVM stellen dat die "stadions en dierentuinen als uiterst gevaarlijke broeihaarden worden gezien" ?Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:37:
De waanzin dat er straks in Ahoy duizenden mensen elkaar mogen besmetten en bv. stadions en dierentuinen als uiterst gevaarlijke broeihaarden worden gezien (aantoonbaar niet waar overigens) is krankzinnig en laat zien dat de overheid ondertussen volledig los van de realiteit staat en dat dhr. Rutte enkel bezig is om zijn eigen reet te redden in de zoveelste faal (toeslagen).
Bij mijn weten gaat het bij die afweging nog steeds om te optelling. Als je alles geheel afgezonderd bekijkt en het liefst nog in stukjes opgehakt beschouwd dan kan namelijk alles en heeft ook altijd alles gekund.
Als alleen ik besmet wordt met mijn interactie is er immers niets aan de hand en is er in NL ook altijd genoeg capaciteit in ziekenhuizen en op een IC en zijn er ook voldoende vaccins en waren er ook in het begin al ruim voldoende mondkapjes voorradig. Alleen iets zegt me dat het zo niet helemaal werkt heh
Dat ze dan prioriteit geven aan een Songfestival is ook niet mijn keuze, maar staat los van of men andere zaken beoordeeld als "uiterst gevaarlijke broeihaarden".
Maar misschien komt dat idee meer voort uit je persoonlijke levenssfeer waar je als ik het me goed meen te herinneren heel graag weer in een stadion zou willen zitten.
Denk dat je "heel Azië" ondertussen ook beter wat kunt beperken, tenzij mijn antieke aardrijkskunde me in de steek laat, zijn er nu toch wat gebieden in Azié waar hoogmoed toch ook een val heeft ingeleid.BarôZZa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:04:
[...]
Heel Azië doet aan mondkapjes en hebben de uitspraak enorm weten te beperken, zelfs als er in gebieden die veel dichter bevolkt is dan Nederland een uitbraak was. Hong Kong, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Sri Lanka, overal gaat het veel minder hard.
Ja, deels. En ik heb ook andere bronnen zoals je zult zien.BarôZZa schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:04:
[...]
Hoe kom je hier in hemelsnaam bij? Je verzint maar iets. Ben je zelf überhaupt in de rest van de wereld geweest?
Inderdaad ja, het gaat top daar in Azië....Heel Azië doet aan mondkapjes en hebben de uitspraak enorm weten te beperken, zelfs als er in gebieden die veel dichter bevolkt is dan Nederland een uitbraak was. Hong Kong, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Sri Lanka, overal gaat het veel minder hard.
Bron: AD LiveblogCovid-19 rukt op in Zuidoost-Azië. Nadat de regio lange tijd het virus effectief buiten de deur wist te houden, neemt het aantal besmettingen de laatste dagen rap toe. Thailand noteerde gisteren 1940 nieuwe besmettingen – voor de tweede dag op rij een recordaantal. In Thailand hebben nu bijna 70.000 besmettingen plaatsgevonden, 245 mensen zijn aan het virus overleden. Ongeveer anderhalf miljoen inwoners van het het 70 miljoen mensen tellende land hebben een vaccinnatie ontvangen.
In buurland Cambodja werden 730 nieuwe besmettingen geteld, eveneens een recordaantal. Hoofdstad Phnom Penh is tot 5 mei in lockdown. In verschillende wijken mogen mensen hun huis enkel nog om medische redenen verlaten.
Tot eind februari kwam het coronavirus, ondanks de nauwe banden met buurland China, vrijwel niet voor in Cambodja. Sinds de besmettelijkere Britse variant ook in Zuidoost-Azië opdook, is daar verandering in gekomen. Het aantal besmettingen in het 16 miljoen inwoners tellende land is gestegen naar 14.520.
Zeker nog niet in Duitsland of België geweest de laatste 15 maanden?En nergens zie je een anderhalvemetersamenleving en mensen met een boog om elkaar heen lopen.
*knip* reacties op post die aangepast is en die tegelijk met de break geplaatst is
[ Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2021 12:16 ]
Zijn ze open? Ondanks alle adviezen van Fieldlab en alle gespeelde wedstrijden met publiek en zonder besmettingen. Dierentuinen ook 0,0 besmettingen van bekend (uiteraard met maatregelen omtrent binnenverblijven).gekkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Kun je me aantonen waar het kabinet of RIVM stellen dat die "stadions en dierentuinen als uiterst gevaarlijke broeihaarden worden gezien" ?
Bij mijn weten gaat het bij die afweging nog steeds om te optelling. Als je alles geheel afgezonderd bekijkt en het liefst nog in stukjes opgehakt beschouwd dan kan namelijk alles en heeft ook altijd alles gekund.
Dan zouden ze wel open zijn lijkt mij. De overheid denkt dat het veiliger is om met zijn allen in Ahoy te zingen, brullen, dansen en springen. Dat is veiliger dan buiten in een dierentuin volgens de overheid.Dat ze dan prioriteit geven aan een Songfestival is ook niet mijn keuze, maar staat los van of men andere zaken beoordeeld als "uiterst gevaarlijke broeihaarden".
Het gaat mij overigens niet om het Songfestival, het zal mij een zorg zijn of dat wel of niet doorgaat en ik gun iedereen zijn of haar plezier.
Ik noem bewust ook de dierentuinen. Als je wil kan ik daar ook pretparken aan toevoegen. Heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken, ik kán niet eens naar een stadion omdat ik op vakantie benMaar misschien komt dat idee meer voort uit je persoonlijke levenssfeer waar je als ik het me goed meen te herinneren heel graag weer in een stadion zou willen zitten.
De Fieldlabs zie ik meer als een verkapte versoepeling dan als een daadwerkelijk wetenschappelijk experiment. Zo is er toch wat vermaak mogelijk en is hopelijk het gezeur wat minder eventjes. Op die manier hoopt het kabinet wat tijd te rekken, de animo voor 'testen voor toeang' lijkt sowieso laag te liggen voor een aantal sectoren.Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:19:
Dan zouden ze wel open zijn lijkt mij. De overheid denkt dat het veiliger is om met zijn allen in Ahoy te zingen, brullen, dansen en springen. Dat is veiliger dan buiten in een dierentuin volgens de overheid.
Het gaat mij overigens niet om het Songfestival, het zal mij een zorg zijn of dat wel of niet doorgaat en ik gun iedereen zijn of haar plezier.
Ik snap die aversie tegen testen wel, ik had mogelijk naar het stadion gekund dit weekend (ging niet door) en dan had ik mij moeten laten testen. Aangezien het een zinloos duel was heb ik mij uiteindelijk niet eens opgegeven, geen zin om naar een nietszeggende en dure test te rijden een dag eerder en dan ook nog met allerlei maatregelen op een tribune te gaan zitten.CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:24:
[...]
De Fieldlabs zie ik meer als een verkapte versoepeling dan als een daadwerkelijk wetenschappelijk experiment. Zo is er toch wat vermaak mogelijk en is hopelijk het gezeur wat minder eventjes. Op die manier hoopt het kabinet wat tijd te rekken, de animo voor 'testen voor toeang' lijkt sowieso laag te liggen voor een aantal sectoren.
Ik vermoed dat de overheid dit bij het songfestival enkel toestaat om mooi weer naar het buitenland te kunnen spelen. Wat mij betreft hadden ze de hele boel afgelast, net als het EK en OS binnenkort. Zuur voor velen (ook voor mij), maar als je deze crisis serieus neemt dan moet je offers brengen. Het is te gek voor woorden dat je allerlei mensen samenbrengt, met hangen en wurgen en een middelvinger naar andere sectoren zoals de restaurants, omdat er een spelletje gespeeld moet worden.
Met beperkte aantallen en een deel niet achteraf getest, kortom toch de nodige omissies.Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:19:
[...]
Zijn ze open? Ondanks alle adviezen van Fieldlab en alle gespeelde wedstrijden met publiek en zonder besmettingen. Dierentuinen ook 0,0 besmettingen van bekend (uiteraard met maatregelen omtrent binnenverblijven).
Als je het vervolgens in het kader plaatst van beperkte mogelijkheden aan de aanbod kant van de zorg, dan acht men kennelijk niet dat het kan, kortom de optelling.
(overigens geldt hetzelfde voor de preventie kant, ook dat is een optelsom, weinig is perfect, als geheel werkt het redelijk)
Maar goed nogmaals graag het volstrekt ongenuanceerde deel van je waar het om ging: "stadions en dierentuinen als uiterst gevaarlijke broeihaarden worden gezien", wie, wat ,waar, wanneer ?
Ik denk niet dat ze het an sich veel veiliger achten. Het zal de combinatie tussen een internationaal evenement en het eenmalige karakter (ondanks meerdere optredens) zijn.Dan zouden ze wel open zijn lijkt mij. De overheid denkt dat het veiliger is om met zijn allen in Ahoy te zingen, brullen, dansen en springen. Dat is veiliger dan buiten in een dierentuin volgens de overheid.
Vind het nog steeds onverstandig, maar goed leuk dat je iedereen zijn of haar plezier gunt, maar dat is nou precies het punt waarvan men vindt dat het niet kan. Niet iedereen kan nog zijn of haar plezier tegelijk krijgen.
Ok doen we de stadions als laatste.Ik noem bewust ook de dierentuinen. Als je wil kan ik daar ook pretparken aan toevoegen. Heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken, ik kán niet eens naar een stadion omdat ik op vakantie ben
[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 02-05-2021 12:35 ]
Meer dan 130 wedstrijden mét publiek de afgelopen 15 maanden met ik geloof 2 besmettingen. Sorry, daar dat is niet beperkt te noemen.gekkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Met beperkte aantallen en een deel niet achteraf getest, kortom toch de nodige omissies.
Prima.Ok doen we de stadions als laatste.
(NOS Liveblog)Viruswaarheid eist afschaffing alle coronamaatregelen in kort geding
De actiegroep Viruswaarheid eist in een kort geding de onmiddellijke afschaffing van alle coronamaatregelen, staat op de site van de groep. Aanvankelijk zou het kort geding van morgen in de rechtbank in Den Haag alleen gaan over de avondklok, maar die werd woensdagochtend beëindigd.
Viruswaarheid grijpt het kort geding nu aan om de rechter te vragen alle coronamaatregelen te beëindigen. "De bezwaren tegen de avondklok gelden voor alle coronaregels die grondrechten en vrijheden inperken", aldus jurist Jeroen Pols.
Pols zegt dat de Staat verdragsrechtelijke verplichtingen negeert. "Crisismaatregelen die leiden tot vergaande inperkingen van grondrechten zijn alleen onder strenge voorwaarden toegestaan." Nederland had volgens Pols officieel de noodtoestand moeten uitroepen en dit moeten melden bij de Raad van Europa en de Verenigde Naties.
Wellicht ook geïnspireerd door het succes in België, de coronamaatregelen moesten daar ook na 30 april een nieuwe juridische basis krijgen wat vooralsnog niet gelukt is.
Maar waar blijkt nu uit dat het "als uiterst gevaarlijke broeihaarden worden gezien" ?Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:35:
[...]
Meer dan 130 wedstrijden mét publiek de afgelopen 15 maanden met ik geloof 2 besmettingen. Sorry, daar dat is niet beperkt te noemen.
[...]
Prima.
Men ziet het niet als geheel ongevaarlijk en in de huidige omstandigheden met nog maar een beperkt aanbod aan zorg, geeft men prioriteit aan andere zaken.
Waarom wil je dat dan kennelijk zo graag interpreteren als "uiterst gevaarlijke broeihaarden worden gezien" ?
Terwijl je niet lijkt te kunnen aantonen ?
Terwijll je zelf dan weer zo graag schermt met "aantoonbaar niet waar" ?
Ze willen graag dat de noodtoestand wordt uitgeroepen zodat ze er weer een "zie je welletje" tegen aan kunnen gooien in de hele politiestaat retoriek ?CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:37:
In anders nieuws, Viruswaarheid gaat weer een poging doen bij de rechter om alle coronamaatregelen van tafel te krijgen:
[...]
(NOS Liveblog)
Wellicht ook geïnspireerd door het succes in België, de coronamaatregelen moesten daar ook na 30 april een nieuwe juridische basis krijgen wat vooralsnog niet gelukt is.
Ik moet een rechter (of beter gezegd een hof, eerste lijns rechtspraak wil nog wel eens gekke dingen doen) nog zien die de gekozen richting (geen noodtoestand, liever regelen met instemming van eerste en tweede kamer en na advies van Raad van State, die dat gaat verwerpen.
En of de gekozen vorm van een kortgeding ze daar weer veel bij gaat helpen, ook dat verwacht ik niet.
[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 02-05-2021 12:43 ]
Maar die juridische basis is er in Nederland wel, namelijk de coronawet die vorig jaar inging.CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:37:
In anders nieuws, Viruswaarheid gaat weer een poging doen bij de rechter om alle coronamaatregelen van tafel te krijgen:
[...]
(NOS Liveblog)
Daarnaast, hadden ze het kort geding over de avondklok niet juist verloren?
Volgens mij is dit gewoon een trucje van het advocatenkantoor om Viruswaanzin wat extra geld af te troggelen
Iets anders:
Ik vind het opvallend (en schrikbarend) hoeveel mensen bij klachten een zelftest gebruiken ipv naar de GGD te gaan. Da's vast geen handige ontwikkeling.
[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 02-05-2021 12:46 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
De rechtszaak over de avondklok hadden ze aanvankelijk gewonnen, maar in hoger beroep verloren. Het hoger beroep was sowieso nietszeggend omdat het kabinet de dag ervoor de avondklok 2.0 in liet gaan. De uitkomst van het hoger beroep deed er niet meer toe.anandus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:45:
Daarnaast, hadden ze het kort geding over de avondklok niet juist verloren?
Ze vertegenwoordigen zichzelf, die Pols is geen advocaat. Er zit wel een advocaat bij omdat het moet, maar ze bereiden dacht ik zelf de zaak voor. In vorige rechtszaken kwam die advocaat nauwelijks aan het woord.Volgens mij is dit gewoon een trucje van het advocatenkantoor om Viruswaanzin wat extra geld af te troggelen
Volgens mij hebben vooral Engel en Pols een mooie inkomsten bron voor zich zelf gecreëerd.anandus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:45:
Volgens mij is dit gewoon een trucje van het advocatenkantoor om Viruswaanzin wat extra geld af te troggelen
Levert vast meer op dan de NOW en TOZO gok ik zo, maar dan moet je wel het vuurtje op gestookt houden bij de donateurs. En dat gaat prima door o.a. het organiseren van bijeenkomsten waar je andere zogenaamd politiegeweld laat uitlokken en af en toe een rechtszaak en de "verontwaardiging" blijft voeden.
Daar waren al wel de nodige zorgen over o.a. vanuit OMT, dat het de meetbaarheid en BCO weer verder zou verslechteren, kans op vals negatief helpt er dan ook nog eens niet bij.
Iets anders:
Ik vind het opvallend (en schrikbarend) hoeveel mensen bij klachten een zelftest gebruiken ipv naar de GGD te gaan. Da's vast geen handige ontwikkeling.
Dat valt wel mee als je gaat kijken naar de aantallen. Tot nu toe zijn er in totaal zo'n 20.000 mensen betrokken geweest bij experimenten van Fieldlabs. Echter van het "testen voor toegang" hebben sinds 27 maart al 140.000 mensen gebruik gemaakt en het kabinet streeft naar een testcapaciteit eind deze maand van 400.000 per dag. Men zet dus maximaal in op het creëren van een testsamenleving.CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:24:
[...]
De Fieldlabs zie ik meer als een verkapte versoepeling dan als een daadwerkelijk wetenschappelijk experiment. Zo is er toch wat vermaak mogelijk en is hopelijk het gezeur wat minder eventjes. Op die manier hoopt het kabinet wat tijd te rekken, de animo voor 'testen voor toegang' lijkt sowieso laag te liggen voor een aantal sectoren.
https://www.nu.nl/faceboo...akt-voor-proefuitjes.htmlVoor de gratis sneltests die toegang verlenen tot musea, dierentuinen, voetbalwedstrijden en andere evenementenlocaties zijn sinds de start van de pilot op 27 maart meer dan 140.000 testafspraken gemaakt op testenvoortoegang.nl. Iets meer dan driehonderd mensen testten positief, ongeveer 0,2 procent.
Het kabinet wil dat het eind mei mogelijk is om dagelijks 400.000 sneltests per dag af te nemen. Vorige week maakte Stichting Open Nederland, de stichting achter Testen voor Toegang, bekend welke zeven bedrijven de stichting daarbij gaan helpen.
De zeven bedrijven leveren een extra testcapaciteit van 120.000 testen per dag, verdeeld over de zeven regio's waarin Stichting Open Nederland het land heeft opgedeeld.
Uiteraard doet en deed het er wel toe voor wat betreft de jurisprudentie aangaande de kapstok waaraan die maatregel juridisch was opgehangen.CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:48:
[...]
De rechtszaak over de avondklok hadden ze aanvankelijk gewonnen, maar in hoger beroep verloren. Het hoger beroep was sowieso nietszeggend omdat het kabinet de dag ervoor de avondklok 2.0 in liet gaan. De uitkomst van het hoger beroep deed er niet meer toe.
Ik vraag me af wat ze bedoelen met "alle maatregelen". Het lijkt me dat een rechter daar sowieso niet aan meedoet. Je zult echt maatregel voor maatregel met feiten moeten bestrijden om enige kans te maken. Ook de mate waarin een regel mogelijk inbreuk op (grond)rechten maakt verschilt nogal per maatregel.gekkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:57:
[...]
Uiteraard doet en deed het er wel toe voor wat betreft de jurisprudentie aangaande de kapstok waaraan die maatregel juridisch was opgehangen.
Beide vind ik wel belangrijk. Het zorgt er hopelijk voor dat we niet te veel op die gezellige consensus besluitvorming blijven hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 02-05-2021 21:07 ]
Zoals ik het lees is het wederom geen zaak op de inhoud van maatregelen, maar op de wijze waarop de regelgeving tot stand is gekomen. Zoals gewoonlijk hebben ze inhoudelijk geen poot om op te staan, maar hopen ze dat er ergens procedureel weer wat is misgegaan.Sorcerer8472 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:01:
[...]
Ik vraag me af wat ze bedoelen met "alle maatregelen". Het lijkt me dat een rechter daar sowieso niet aan meedoet. Je zult echt maatregel voor maatregel met feiten moeten bestrijden om enige kans te maken. Ook de mate waarin een regel mogelijk inbreuk op (grond)rechten maakt verschilt nogal per maatregel.
Mochten ze onverhoopt weer een foutje gevonden hebben dan is het verschil tussen procedurele fout en inhoudelijke fout veel te ingewikkeld voor hun achterban die weer vrolijk gaat lopen toeteren dat de rechter de maatregelen heeft verboden. En als dat weer is rechtgezet hebben ze weer een reden om te roepen dat ze in een dictatuur leven.
[ Voor 19% gewijzigd door Philpend op 02-05-2021 13:07 ]
Yups al past het misschien wel bij wederom het gekozen middel van een kortgeding, "grote stappen snel thuis".Sorcerer8472 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:01:
[...]
Ik vraag me af wat ze bedoelen met "alle maatregelen". Het lijkt me dat een rechter daar sowieso niet aan meedoet. Je zult echt maatregel voor maatregel met feiten moeten bestrijden om enige kans te maken. Ook de mate waarin een regel mogelijk inbreuk op (grond)rechten maakt verschilt nogal per maatregel.
Misschien dat ze er in eerste aanleg wel weer gelijk krijgen, al denk ik dat de kans nu kleiner is gezien de uitspraak van het hof rond de avondklok.
Vooral in welke mate bewijs voor het nut en de noodzaak van maatregelen noodzakelijk was en de hoeveelheid beleidsruimte het hof de regering gaf in deze (bij die kapstok ook mogelijk zonder instemming parlement).
Nu is de inbedding van de overige maatregelen ook nog eens onder een andere kapstok (met instemming beide kamers, met advies RvS, en een steeds noodzakelijke verlenging etc., waar we neem ik aan binnenkort toch wel wat over zouden moeten gaan horen, want dat zou er weer aan moeten komen).
Alleen mensen die heel slecht lezen denken dat de GGD dit zegt.Drardollan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:14:
[...]
Precies mijn punt. Sommige wel, sommige niet. Mocht de GGD inderdaad zeggen dat je zeker een lange tijd positief test dan is dat nonsens.
Het enige wat de GGD meld is dat het mogelijk is dat je tot 8 weken nadat je beter bent nog positief test met de PCR.
Afhankelijk van de persoon kan het 1 of 2 of 4 weken zijn etc, maar na 8 weken weten ze vrij zeker dat het bij iedereen weg is.
PSN
Viruswaanzin, het soort figuren die naar India kijken en zeggen "Dat wil ik ook". Zoals die Wybren van Haga die India recent nog had aangehaald als een voorbeeld van hoe het zou moeten gaan, je hoort hem daar niet meer over.IJzerlijm schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:05:
Een uitspraak in een rechtszaak verandert er niets aan dat we niet precies weten wat het effect van de avondklok of elke andere maatregel is. En dat maakt het ook zo'n idioot ritueel, net zo relevant als een geit offeren aan de zonnegod voor een einde aan de droogte.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ze heten ook niet voor niks viruswaanzin.gekkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Ze willen graag dat de noodtoestand wordt uitgeroepen zodat ze er weer een "zie je welletje" tegen aan kunnen gooien in de hele politiestaat retoriek ?
Ik moet een rechter (of beter gezegd een hof, eerste lijns rechtspraak wil nog wel eens gekke dingen doen) nog zien die de gekozen richting (geen noodtoestand, liever regelen met instemming van eerste en tweede kamer en na advies van Raad van State, die dat gaat verwerpen.
En of de gekozen vorm van een kortgeding ze daar weer veel bij gaat helpen, ook dat verwacht ik niet.
Op inhoud hebben ze niks steeds nergens iets gewonnen. Het enige wat ze proberen is om op vormfouten etc dingen te zoeken om te procederen. (Gebaseerd op verkeerde wet etc)
PSN
Mjah het kan vooral de rest van NL een spiegel voorhouden, misschien de komende jaren wat minder op de borstkloppen over de staat van ons land.YakuzA schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:16:
[...]
Ze heten ook niet voor niks viruswaanzin.
Op inhoud hebben ze niks steeds nergens iets gewonnen. Het enige wat ze proberen is om op vormfouten etc dingen te zoeken om te procederen. (Gebaseerd op verkeerde wet etc)
Jup ik had niet verwacht dat zo’n groot gedeelte vatbaar zou zijn voor dit bizarre gedachtengoed.gekkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:20:
[...]
Mjah het kan vooral de rest van NL een spiegel voorhouden, misschien de komende jaren wat minder op de borstkloppen over de staat van ons land.
Dat er stiekem niemand op de ic ligt en dat alles leugens zijn over covid etc etc.
PSN
Testcase: VK, VS. En de geschiedenisboeken. Het is relatief eenvoudig dergelijke vatbaarheid te scheppen. Dit is geen kunst meer, wel toegepaste wetenschap. Een van de grotere uitdagingen van deze vroege nieuwe eeuw.YakuzA schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:36:
[...]
Jup ik had niet verwacht dat zo’n groot gedeelte vatbaar zou zijn voor dit bizarre gedachtengoed.
Dat er stiekem niemand op de ic ligt en dat alles leugens zijn over covid etc etc.
Dit is ook waarom onderzoeksinstellingen en andere organisaties wijzen op verschuivingen in maatschappelijke gedragslijnen, vormen en types van protestgedrag en zo meer. In directe relatie tot consumptieve omgang met informatiestromen.
Een crisis als covid, waar je voor informatie de facto op achterstand staat én de aard van crisis aanwezige spanningsvelden blootlegt maakt het daar niet eenvoudiger op. Integendeel.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Eerder het omgekeerde, een verharding van exceptionalisme vanuit compensatiegedrag bij overige segmenten - vanuit bias, segregatie, conformisme et alii.gekkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:20:
[...]
Mjah het kan vooral de rest van NL een spiegel voorhouden, misschien de komende jaren wat minder op de borstkloppen over de staat van ons land.
Zie de “terug naar normaal” driver / reflex. We weten dat het nonsens is, maar het is een verzuchting en een overcompensatie. Verandering is de enige constante, conservatisme / status quo denken is historisch de grootste aanjager van afbraak van samenlevingen.
Enfin, dit is meta context. Het is maar een vraag of publiek debat zich daar mee bezig gaat houden.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
De rechter toetst vaak niet de effectiviteit van de maatregel, maar meer de juridische omkadering. Op die grond verloor de Staat ook twee rechtszaken rondom de coronamaatregelen. Een gang naar de rechter is zo'n beetje de enige optie die je hebt als burger in dit soort gevallen, sowieso is het een ongelijk speelveld. Je tegenstander heeft oneindig veel geld en een monopolie op geweld en zoals gebleken geen bezwaar om burgers finaal met de grond gelijk te maken.IJzerlijm schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:05:
Een uitspraak in een rechtszaak verandert er niets aan dat we niet precies weten wat het effect van de avondklok of elke andere maatregel is. En dat maakt het ook zo'n idioot ritueel, net zo relevant als een geit offeren aan de zonnegod voor een einde aan de droogte.
Het onderstreept wel een probleem wat we in het Westen opbouwen, welvaartsziektes en ouderdom zijn in een probleem geworden. We hebben met enkele jaren een groot deel van de bevolking welke met pensioen is en bovengemiddeld gebruik zal moeten maken van voorzieningen als zorg, nog los van al die werkende die zorg nodig hebben door welvaartsziektes. Vroeger konden we dat systeem betalen omdat de verhouding werkende vs. niet-werkende veel gunstiger lag.IJzerlijm schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:20:
dat te dikke mensen en nutteloze ouderen opruimt.
Die miljard euro van de testsamenleving kan beter besteed worden om gezondere levensstijlen mogelijk te maken. Oud worden doe je weinig aan, maar we kunnen wel proberen om gezonder oud te worden. Welvaartsziektes kunnen ook zoveel mogelijk vermeden worden. Daar ligt zeker een gebied waar heel veel te winnen valt. Dat maakt de bevolking ook weerbaarder bij de volgende virusuitbraak, want je ziet nu ook dat mensen met welvaartsziektes bovenmatig getroffen worden.
Een serieus weerwoord is niet meer geaccepteerd momenteel. Alles rondom corona neemt religieuze trekjes aan waarbij mondkapjes relikwieën zijn en het winkelwagentje poetsen een ritueel is geworden. Afwijken daarvan is niets minder als ketterij geworden.Virtuozzo schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:41:
Dit is ook waarom onderzoeksinstellingen en andere organisaties wijzen op verschuivingen in maatschappelijke gedragslijnen, vormen en types van protestgedrag en zo meer. In directe relatie tot consumptieve omgang met informatiestromen.
Een crisis als covid, waar je voor informatie de facto op achterstand staat én de aard van crisis aanwezige spanningsvelden blootlegt maakt het daar niet eenvoudiger op. Integendeel.
Het systeem laat geen ruimte meer voor een weerwoord, dan krijg je systeemoppositie in de plek daarvan. De situatie wordt ook niet echt geholpen door een kabinet wat soms als een dolle olifant rond lijkt te stampen, daar lijkt ook niet echt een mogelijkheid te zijn om mee te praten.
Een rechter was van mening dat de situatie niet ernstig genoeg was voor een bepaalde wet. Dat verandert niets aan de situatie, niemand komt dat terug uit de dood of het aantal zieken daalt opeens. Deze pandemie verloopt volgens biologische processen waar onze wetten niets over te zeggen hebben.CMD-Snake schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:55:
[...]
De rechter toetst vaak niet de effectiviteit van de maatregel, maar meer de juridische omkadering. Op die grond verloor de Staat ook twee rechtszaken rondom de coronamaatregelen.
Dag 431, de live-op-Twitter-Spaces-om-15:00u editie
— Yorick (@YorickB) 2 mei 2021
Patiënten nu in het ziekenhuis:
(het verschil met gisteren)
🟢2.600 (-38)
🟢Kliniek: 1.796 (-31)
🟢IC: 804 (-7)
New:
🔴Kliniek: 174 (14x #TeHoog)
🔴IC: 40 (13x #TeHoog)#COVID19 pic.twitter.com/mgLH3wvEog
Instroom cijfers vandaag van redelijke aard in vergelijking met de vorige zondagen, uitstroom gemiddeld dus geen schokkende cijfers.
Laten we hopen dat de instroom nu in een versnelde dalende trend komt.
[ Voor 63% gewijzigd door Stinger_Ventura op 02-05-2021 14:32 ]
American Express vraagbaak
RIVM zet momenteel een getal van 1.03 voor 15 april op het dashboard.t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:33:
Tijd voor een model update.
…
Terugkijkend heeft RIVM het getal 1.03 staan voor 8 april.
Die waarde >1 blijft in die periode nog enige tijd boven 1. Mijn model voorziet vor 15-4 een waarde van 1.04, zijnde 1.01 trendmatig en +0.03 incidenteel.
Naar de toekomst kijkend ziet het model de trendmatige R-waarde snel dalen:
* vandaag 0.98.
* 28 april (eerste ronde versoepelingen) 0.95
* 11 mei (tweede ronde versoepelingen) 0.89
* 25 mei (derde ronde?) 0.83
Als ze in sync blijven met mijn model, is dat goed nieuws. Mijn prognose is nog niet wezenlijk veranderd. 1 of 2 basispunten lager dan wat ik de 26e voorapelde.
Voor een deel zullen die besmettingen gevaccineerden of herstelden treffen die nergens last van hebben en je nergens in de cijfers terug zal zien. De tijd zal het leren of het genoeg is.
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.