Twee observaties in Nederland tot nu toe, maar hij staat niet op de WHO lijsten (“variants of concern” of “variants of interest”). Dus niet in de RIVM pagina.Stoney3K schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:16:
[...]
Dus de Indiase variant is nog niet eens boven gekomen in de kiemsurveillance?
Beide observaties waren “eerste lijn”: mensen die zelf in India waren geweest.
Gegeven de hoeveelheid contact tussen India en Europa anno 2021, heb ik niet het gevoel dat we hier de next big scare hebben.
Mijn gevoel richting de zomer is ronduit positief.
Assumption is the mother of all fuckups.MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:37:
Maargoed, lekker alle eigen verantwoordelijkheid ontlopen en naar de overheid blijven wijzen.
Het is niet alsof ik in het Vondelpark zat vanmiddag. Integendeel.
Je postgedrag kennende zou je het met me eens kunnen zijn dat we meer kunnen doen met het thuiswerkbeleid. Maar op een paar beloftes na van eind vorig jaar zijn we niet verder gekomen met z'n allen. Ik stond vrijdag gewoon weer in de gebruikelijk file.
(ik heb letterlijk moeten vechten om een paar dagen per week thuis te kunnen werken voor de goede orde)
[ Voor 48% gewijzigd door Gunner op 27-04-2021 18:53 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ondanks die communicatie is het volgens mij klip en klaar dat je niet elkaar moet opzoeken, niet op drukke plekken moet komen, een beetje hand hygiëne moet betrachten en een beetje afstand moet houden.Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:43:
[...]
De communicatie beter? Communicatie is een lachertje geweest vanaf de eerste minuut. Juist door die miscommunicate, onduidelijke communicatie, we praten er omheen communicatie, we interpreteren het maar zoals we denken dat het goed/fout is communicatie gaat het faliekant verkeerd. Kritische vragen van journalisten werden ontweken, iedereen leed aan geheugenverlies leek het wel of begon over een ander onderwerp en lulde er straal omheen.
Een heel mooi voorbeeld is de roadmap van de overheid die ze vol trots presenteerden op een aantal dagen voor de persconferentie en die vervolgens op de persconferentie direct om zeep hielpen door er op alle mogelijke manieren van af te wijken. Lubach heeft het nog ter sprake gebracht. Mooi stukje tv waarin je je afvraagt in welke waan de overheid leeft met de adviesclubjes om haar heen.
En dan schuif jij het af naar de samenleving die behoorlijk klaar is met het beleid en zien dat het geen killer virus is zoals de overheid het heeft doen willen overkomen.
Ik ben het met je eens dat er een groep is die compleet doorslaat, en dan de complottheorie kanten uit. Die groep is heel erg klein gelukkig.
I rest my case.
@Gunner er had zeker meer werk gemaakt moeten worden van het thuiswerken. Maar ook daar; je kunt dat niet alleen de overheid kwalijk nemen. Ik ben bijvoorbeeld geen seconde meer op kantoor geweest. Pas bij de derde zelfmoordpoging mag je bij ons bij gods gratie een keer een dag naar kantoor bij wijze van spreken.
Goed om te horen dat je niet in het Vondelpark bent geweest overigens. Hopelijk ergens anders van het mooie weer kunnen genieten?
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 27-04-2021 18:53 ]
Ik volg je niet, welke reden draag je nu aan waaruit blijkt dat de samenleving zich niet moet beschermen tegen een pandemie?Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:43:
[...]
De communicatie beter? Communicatie is een lachertje geweest vanaf de eerste minuut. Juist door die miscommunicate, onduidelijke communicatie, we praten er omheen communicatie, we interpreteren het maar zoals we denken dat het goed/fout is communicatie gaat het faliekant verkeerd. Kritische vragen van journalisten werden ontweken, iedereen leed aan geheugenverlies leek het wel of begon over een ander onderwerp en lulde er straal omheen.
Een heel mooi voorbeeld is de roadmap van de overheid die ze vol trots presenteerden op een aantal dagen voor de persconferentie en die vervolgens op de persconferentie direct om zeep hielpen door er op alle mogelijke manieren van af te wijken. Lubach heeft het nog ter sprake gebracht. Mooi stukje tv waarin je je afvraagt in welke waan de overheid leeft met de adviesclubjes om haar heen.
En dan schuif jij het af naar de samenleving die behoorlijk klaar is met het beleid en zien dat het geen killer virus is zoals de overheid het heeft doen willen overkomen.
Ik ben het met je eens dat er een groep is die compleet doorslaat, en dan de complottheorie kanten uit. Die groep is heel erg klein gelukkig.
Akkoord met (bijna) alle punten die je aanhaalt, maar in mijn hoofd is dat geen logisch gevolg naar het gedrag wat besmettingen aanwakkert.
Ik ben 40+ en ik hou niet van AmsterdamMikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:50:
Goed om te horen dat je niet in het Vondelpark bent geweest overigens. Hopelijk ergens anders van het mooie weer kunnen genieten?
Ondanks dat ik net zoals jou het ook niet perse verstandig vind wat ik vandaag zo op foto's zie denk ik ook niet dat het perse tot grote problemen hoeft te leiden.
Het doel heiligt de middel en vooral niet over nadenken. Niet echt iets waar ik voorstanden van ben.MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:35:
Die polarisatie is het logische gevolg van het feit dat ik al ruim een jaar thuis zit terwijl henk en Ingrid lekker kritisch zijn op elke maatregel die ze niet uit komt.
We hebben in aan jaar razendsnel onze vrije samenleving afgebroken en ondermijnd met "tijdelijke" noodmaatregelen. Die tijdelijk is inderdaad tussen aanhalingstekens, want de eerste tekenen zijn er al dat het langer gaat duren dan ons beloofd is. Die testsamenleving gaat er komen en daar zullen we nog een tijd mee moeten leven. Een kritische houding is zeer terecht bij het inleveren van allerlei basisrechten, zeker als blijkt dat de controle het ook nogal laat afweten. Er ligt hier een groot vraagstuk in hoeverre het de overheid moet ingrijpen om burgers tegen elkaar te beschermen, zeker in een samenleving als de onze. De overheid is de afgelopen tijd een hoop grenzen over gegaan, de enige die we nog hebben voorlopig is die van ons eigen lichaam, maar de testsamenleving lijkt daar ook korte metten mee te willen maken. Testen voor toegang of deelname haalt wel wat vrijwilligheid weg.
De regels wemelen ook van de tegenstrijdigheden en uitzonderingen. In het begin was het nog redelijk eenvoudig en duidelijk, maar ondertussen is er een waar woud ontstaan van regels. Dat wordt aangevuld met een flinke dosis onduidelijke en soms oneerlijke communicatie en kopstukken die in het openbaar tegenovergestelde boodschappen uitdragen. Sinds de herfst van 2020 heb je een spoorboekje nodig om uit te zoeken waar je precies aan toe bent.
De solidariteit waar zo op gehamerd werd lijkt ook meer iets wat er alleen is als het uitkomt. De grote groep moest zich schikken naar alle ingrijpende maatregelen om een kleine groep kwetsbaren zoveel mogelijk uit de wind te houden. Echter nu de oplossing in zicht is springt die groep bovenop oplossingen als coronapassen, want dan kunnen ze eerder weer hun gang gaan. "Bedankt voor je solidariteit, maar nu mag je er in zakken." Tja, daar denk ik het mijne van.
Polarisatie is niet alleen tegen elkaar opgezet worden door intriganten, maar het ontstaat ook vanzelf. Door het zo te poneren vergroot je alleen maar de kloof op deze manier. Kritiek op coronamaatregelen is een soort moderne ketterij geworden, maar zo binair is het afwijzen of omarmen van de regels niet. Er zit veel nuance tussen en de afgelopen tijd is het beleid zijn eigen grootste vijand geworden. Wat dat betreft doen de beleidsmakers momenteel hun uiterste best om zoveel mogelijk mensen van zich te vervreemden.nst6ldr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:38:
Polarisatie is wanneer mensen tegen elkaar opgezet worden. Als een groepering bewust afstand neemt van de consensus dan is dat een zelf geïnitieerd isolement. Kritiek daarop is dan niet polariserend, want kritiek volgt pas ná de beslissing om jezelf af te zonderen.
Goed zoGunner schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:56:
[...]
Ik ben 40+ en ik hou niet van AmsterdamOf drukke plekken for that matter. Heb een huisje in het noorden van Friesland gehuurd voor de meivakantie waar ik heerlijk kan ontspannen
Ondanks dat ik net zoals jou het ook niet perse verstandig vind wat ik vandaag zo op foto's zie denk ik ook niet dat het perse tot grote problemen hoeft te leiden.
Als ik dit zie:
Prinsengracht
— Thomas Schlijper (@schlijper) 27 april 2021
27.04.2021 14:18 #Amsterdam #Koningsdag pic.twitter.com/6n2zYSdT1M
Kun je dat toch haast niet geloven.
Gewoon triest...
Enige hoop is dat dit elders beter ging. Moet zeggen dat ik tijdens mijn motorritje vanmiddag vooral goed gedrag heb gezien.
@CMD-Snake het doel heiligt middelen. Als de aangereikte middelen dan niet worden opgepakt om dat doel te bereiken, kom je in een vervelende spiraal terecht. Ik kan de regering niet kwaad nemen dat in reactie hierop de middelen zijn uitgebreid.
De middelen die vanaf het begin klip en klaar waren, waren ook in de basis best uitvoerbaar. Er met de pet naar gooien geeft een steeds grotere brei van maatregelen.
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 27-04-2021 19:02 ]
*knip* niet op de man reageren aubVerwijderd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:43:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 27-04-2021 19:13 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik ben 39 en ik woon in Amsterdam :-) Heb net een rondje door Amsterdam gemaakt en het was voor een koningsdag bijzonder rustig, met uitzondering van een aantal geijkte plekken. Als je niet naar het vondelpark (of welk ander park dan ook) gaat, of naar de Westerstraat of de Jordaan, dan valt het allemaal wel mee. Tuurlijk is het drukker dan een normale weekdag, maar ik heb overal prima afstand kunnen houden en rustig een drankje kunnen drinken op een bankje met mijn vrouw.Gunner schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:56:
[...]
Ik ben 40+ en ik hou niet van AmsterdamOf drukke plekken for that matter. Heb een huisje in het noorden van Friesland gehuurd voor de meivakantie waar ik heerlijk kan ontspannen
Het is geconcentreerd op een paar plekken, waar mensen zich voornemen om zich niet aan de regels te houden. Tsja, dat is lastig tegenhouden ben ik bang of je moet de ME alles leeg laten meppen.
Verwijderd
*knip* dit is geen plek waar we de ernst van virus op deze manier bagatalliseren. Er is uiteraard ruimte voor een tegengeluid, maar ontkennen dat het virus ernstige gevolgen heeft, dat gaan we niet doen.MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:50:
[...]
Ondanks die communicatie is het volgens mij klip en klaar dat je niet elkaar moet opzoeken, niet op drukke plekken moet komen, een beetje hand hygiëne moet betrachten en een beetje afstand moet houden.
I rest my case.
@Gunner er had zeker meer werk gemaakt moeten worden van het thuiswerken. Maar ook daar; je kunt dat niet alleen de overheid kwalijk nemen. Ik ben bijvoorbeeld geen seconde meer op kantoor geweest. Pas bij de derde zelfmoordpoging mag je bij ons bij gods gratie een keer een dag naar kantoor bij wijze van spreken.
[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 27-04-2021 19:22 ]
Laten we van dat positieve uitgaan.MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:59:
Enige hoop is dat dit elders beter ging. Moet zeggen dat ik tijdens mijn motorritje vanmiddag vooral goed gedrag heb gezien.
Precies, allemaal oppakken en 160 uur taakstraf laten uitvoeren in een ziekenhuis, misschien dat ze het dan gaan snappen!__fred__ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:02:
[...]
Het is geconcentreerd op een paar plekken, waar mensen zich voornemen om zich niet aan de regels te houden. Tsja, dat is lastig tegenhouden ben ik bang of je moet de ME alles leeg laten meppen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Verwijderd
[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 27-04-2021 19:17 ]
Rest je case maar. Ondertussen is de gezondheidsschade door het uitstellen van de planbare en semi acute zorg enorm en neemt dit alleen maar toe.
Omdat mensen dat net niet killervirus aan tal van medeburgers gunnen die vervolgens al een jaar de ziekenhuiszorg en mensen die daar een beroep op moeten doen gegijzelt houden doordat dit allemaal moet wijken om die coronaslachtoffers een plek te geven.......
Het gaat er niet om dat het virus je niet direct dood doet neervallen. Al die gemiste kankerdiagnoses, Tia screenings, transplantaties, cardiothoracale ingrepen, orthopedische ingrepen en ga zo maar verder gaan de komende jaren nog een hoop extra doden en schade laten zien. Voor sommige ingrepen gaat de wachtlijst al verder dan een half jaar tot een jaar zodra de OK's weer kunnen opschalen.
*knip* niet op de man reageren
[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 27-04-2021 19:23 ]
[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 27-04-2021 19:23 ]
Daar verschillen wij van mening. In hoeverre kunnen wij Nederland afbreken voor dit heilige doel en nog steeds vinden dat wij een vrije en democratische samenleving zijn? Dit soort dingen gaan nooit van 0 naar 100 in een keer, maar stapje voor stapje. Elke keer wordt de volgende stap weer wat makkelijker en dan hartstikke noodzakelijk om die vervelende ongehoorzame burger of viruswappie aan te pakken. Moet er niet een moment zijn waarop het kabinet nadenkt of iets een grens is die ze wel over moeten gaan? Er lijken geen heilige huisjes meer over te zijn, zeker nu in het staartje van de pandemie. Het is geen 1984, maar eerder een Brave New World.
Als het slecht uitpakt is het de schuld van de burger, als het goed werkt was het een goed idee van het kabinet. Beetje het mantra van het afgelopen jaar. Ik kan mij ook nog wel een kabinet herinneren wat in juni ook niet wist hoe snel ze op vakantie moesten gaan. De urgentie was er vrij snel vanaf, pas eigenlijk in december beleefden ze weer een 'oh shit' momentje.De middelen die vanaf het begin klip en klaar waren, waren ook in de basis best uitvoerbaar. Er met de pet naar gooien geeft een steeds grotere brei van maatregelen.
De laatste tijd is vooral de vraag hoeveel respect regels verdienen die onderhandelbaar blijken te zijn. De hardste schreeuwer lijkt nu te bepalen en dat is van toepassing op beide kanten van het spectrum.
Een woud aan regels met tig uitzonderingen lijkt ook een typisch Nederlandse ziekte te zijn. Kijk ook maar naar alle andere wet- en regelgeving. Simpel lijkt niet te mogen.
In grote steden zal dit sneller gebeuren die mensenmassa's in parken omdat maar weinigen over een tuin of balkon beschikken, als je in Amsterdam woont en een beetje van een mooie dag wil genieten ga je al snel naar een park toe.__fred__ schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:02:
Ik ben 39 en ik woon in Amsterdam :-) Heb net een rondje door Amsterdam gemaakt en het was voor een koningsdag bijzonder rustig, met uitzondering van een aantal geijkte plekken. Als je niet naar het vondelpark (of welk ander park dan ook) gaat, of naar de Westerstraat of de Jordaan, dan valt het allemaal wel mee. Tuurlijk is het drukker dan een normale weekdag, maar ik heb overal prima afstand kunnen houden en rustig een drankje kunnen drinken op een bankje met mijn vrouw.
Als je "ik vind het te lang duren" gaat gebruiken als argument om op een heel vol veld te gaan feesten dan heb je gewoon echt geen ruggegraat.Gunner schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:37:
@MikeyMan ik zie net wat beelden van Amsterdam op rtl nieuws. Best wel treurig te noemen inderdaad. Allemaal 20+die het “te lang vinden duren “ als argument gebruiken om dit maar te doen.
Jammer.
Dat je de maximaal-1-persoon bezoekregel met een korrel zout neemt valt op zich wat over te zeggen (ik ken niemand in mijn eigen vriendenkring die hem echt strikt opvolgt) maar het risico van mensen die met een handjevol bij elkaar gaan zitten, al helemaal buiten, is redelijk klein. Dat kun je van "met zijn allen op een veld" wat minder zeggen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
*knip*HereIsTom schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:01:
[...]
[mbr]*knip* niet op de man reageren aub[/]
Zoals al enige tijd bekend is, commentaar op de moderatie doen we niet in het topic zelf.
[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 27-04-2021 20:00 ]
Ik schrijf het niet per ongeluk precies zo op.CMD-Snake schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:40:
[...]
Daar verschillen wij van mening. In hoeverre kunnen wij Nederland afbreken voor dit heilige doel en nog steeds vinden dat wij een vrije en democratische samenleving zijn? Dit soort dingen gaan nooit van 0 naar 100 in een keer, maar stapje voor stapje. Elke keer wordt de volgende stap weer wat makkelijker en dan hartstikke noodzakelijk om die vervelende ongehoorzame burger of viruswappie aan te pakken. Moet er niet een moment zijn waarop het kabinet nadenkt of iets een grens is die ze wel over moeten gaan? Er lijken geen heilige huisjes meer over te zijn, zeker nu in het staartje van de pandemie. Het is geen 1984, maar eerder een Brave New World.
[...]
Het doel heiligt middelen. Welke middelen aanvaardbaar zijn kun je over discussiëren. Maar als een groot gedeelte van de bevolking te dom of te eigenwijs is om de simpele maatregelen waar we mee begonnen op te volgen, kan ik het niet anders dan logisch vinden dat een overheid dan probeert om zijn werk te doen en de bevolking tegen zichzelf fe beschermen.
De meest draconische maatregelen waren niet nodig geweest als we ons in die periode daarvoor een beetje beter hadden gedragen. En dan ben ik ook nog van mening dat elke extra maatregel een afbreukrisico met zich mee brengt op de hele set.
Dit hoeft absoluut niet als iedereen zich gewoon aan de regels houden. Als het ergens druk is ga je je gewoon weg. Wij mijden drukken plekken al meer dan een jaar en zo moeilijk is dat niet.CMD-Snake schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:40:
[...]
In grote steden zal dit sneller gebeuren die mensenmassa's in parken omdat maar weinigen over een tuin of balkon beschikken, als je in Amsterdam woont en een beetje van een mooie dag wil genieten ga je al snel naar een park toe.
Het probleem van nu met die drukte overal is dat de meeste overal schijt aan hebben en te dom zijn om te snappen dat het juist over vrijheid gaat en die ga je niet krijgen als niemand zich meer aan de regels houdt.
En dan heb ik het nog niet eens over de zooi die ze achterlaten.
Tsja, het zou kunnen. Wat me opviel was dat het vooral jonge mensen zijn en heel heel heel veel oranje in de parken. Op straat was veel minder oranje. Ik vermoed dat het toch mensen met een plan zijn geweest die daar zijn gaan zitten, al dan niet import. Ik heb mijn buren gewoon in de tuinen en op de balkons zien zitten in de zon.[b]CMD-Snake schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:40:
In grote steden zal dit sneller gebeuren die mensenmassa's in parken omdat maar weinigen over een tuin of balkon beschikken, als je in Amsterdam woont en een beetje van een mooie dag wil genieten ga je al snel naar een park toe.
Tsja zolang Nederlanders gewent zijn dat ze alles kunnen en mogen… De ikke ikke ikke samenleving wordt er alleen maar erger op.HereIsTom schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:13:
[...]
Dit hoeft absoluut niet als iedereen zich gewoon aan de regels houden. Als het ergens druk is ga je je gewoon weg. Wij mijden drukken plekken al meer dan een jaar en zo moeilijk is dat niet.
Het probleem van nu met die drukte overal is dat de meeste overal schijt aan hebben en te dom zijn om te snappen dat het juist over vrijheid gaat en die ga je niet krijgen als niemand zich meer aan de regels houdt.
En dan heb ik het nog niet eens over de zooi die ze achterlaten.
Ik ben het zat dus ik ga feesten, ik ben het zat dus ik ga met 20 man op een kamer zitten ergens, ik ben toch gezond en jong dus ik krijg geen corona, ik ben ziek dus ik wil een plek op de IC… ownee wacht die ligt vol door je gedrag…
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Prima, maar moet dat met duizenden tegelijk op hetzelfde plein of park?hoevenpe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:43:
Besef dat niet iedereen de luxe van een vinex woning met ruime achtertuin heeft. Met een 30m2 studio in Amsterdam of Utrecht is binnenblijven lastig, dan zoek je bij mooi weer snel de gemeenschappelijke buitenruimte op.
Ook in de randstad is er echt nog voldoende ruimte.
Die gemeenschappelijke buitenruimte in de stad voor mensen zonder achtertuin is net zo beperkt op deze dagen als je eigen achtertuin.hoevenpe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:43:
Besef dat niet iedereen de luxe van een vinex woning met ruime achtertuin heeft. Met een 30m2 studio in Amsterdam of Utrecht is binnenblijven lastig, dan zoek je bij mooi weer snel de gemeenschappelijke buitenruimte op.
Weten we het nog: "Zoek geen drukke plekken op".
Al vaak genoeg heb ik gemeld dat eenieder die in een drukke stad woont maar een kwartiertje hoeft te fietsen om in de vrije natuur te zitten (i.p.v. een kwartiertje lopen naar het dichtsbijzijnde drukbezochte park).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Lijkt me niet handig, heb echter makkelijk praten met mijn Weber en loungeset. Zie bij mijn studerende dochter hoe anders die er instaat: het hele studentenleven staat ruim een jaar stil, huisfeestjes hebben het verenigingsleven vervangen.MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:51:
Prima, maar moet dat met duizenden tegelijk op hetzelfde plein of park?
SA variant
Als ik nu een fit maak, dan lijkt de SA variant ongeveer 10% minder besmettelijk dan de Engelse. Ten opzichte van de Europese variant van de 2e golf is dat ongeveer 20% meer besmettelijk. Dus afgerond: Europese = 100, SA 120 en Engelse 135% relatieve besmettelijkheid.
Dat beeld zien we in de opmars. Tot week 6 was de SA variant structureel toenemend. In die tijd was de Europese variant nog dominant. Sindsdien is het een langzame maar structurele daling van aandeel. Momenteel is de verhouding SA/UK nog maar 2%, dat was boven de 6%.
Ook de angst voor resistentie tegen antistoffen lijkt met de huidige cijfers niet gegrond. Want die resistentie zou juist een omgekeerd beeld moeten laten zien, waarin een variant bij toenemende vaccinatiegraad steeds sneller terrein gaat wnnen.
Mijn conclusie is dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de SA variant onze zomer gaat verstoren. Ik zal hem bliijven volgen tot hij onder de 1% is gezakt, maar het lijkt langzaam maar zeker aflopend.
BR P1 variant
Deze doet het nadrukkelijk beter dan de SA variant.
Allereerst de relatieve besmettelijkheid. Een fit lijkt hem een extra besmettelijkheid van ongeveer 15% toe te dichten t.o.v. de Engelse. Ter vergelijk: de Engelse bracht indertijd 35% extra besmettelijkheid mee (tem opzichte van de toen dominante variant) en dat was genoeg om een derde golf te veroorzaken.
Hoe moeten we nu tegen deze "+15%" aankijken? Heel anders. Het verschil tussen december en nu is dat we nu midden in een vaccinatieprogramma zitten. Dat vaccinatieprogramma voegt met 100.000 prikken per dag een behoorlijke downtrend toe aan de R-waarde. Volledige verdringing van de Engelse door de P1 variant zou R met 15% verhogen. Met de geprognosticeerde downtrend in R door toenemende immunisatie, zou dat 3 a 4 weken vertraging opleveren voor de heropening van de maatschappij. Maar: die verdringing met "slechts" 115% besmettelijkheid duurt best lang. Denk aan 20 weken van 2% tot >90%. Ds op een tijdschaal van 20 weken, 3 a 4 weken vertraging. Dat valt mee.
Dan de hypothese van sterkere resistentie. We zien een structurele stijging van het aandeel tussen week 7 en week 11, daarna een stabilisatie. Over de hele periode week 7 tot week 14 bekeken, is de trend stijgend. Zolang er sprake is van een stijgende trend in een periode van toenemende vaccinatiegraad, kun je niet uitsluiten of het extra (a) besmettelijkheid is, of (b) sterkere resistentie. Het plaatje lijkt het meest op a -> zie boven. Maar als het toch b is, dan is het mogelijk dat we tot laat in het jaar last gaan hebben van de P1 variant.
Dat scenario lijkt niet heel waarschijnlijk, maar P1 blijft wel bovenaan mijn watchlist.
[ Voor 102% gewijzigd door eamelink op 27-04-2021 22:01 ]
Kun je dat toch haast niet geloven.
Gewoon triest...
[/quote]
Ik kan het prima geloven. Voor die groep die ik daar zie feesten is Corona niet zo’n groot probleem.
Ja in enkele gevallen wél daar ben ik mij van bewust.
Maar als je dan plannen van EU hoort dat gevaccineerden alles weer onderling mogen en zij achteraan staan.
Ik snap ze volkomen! Liever even geen contact met opa, oma en pa en ma en weer feesten! Zo dacht ik ook op die leeftijd. Ik hoefde niet zo nodig ieder weekend naar huis. Als ik mijn ouders eens per 6 maanden zag was het ook prima.
Toevallig zit ik nu op een vakantiepark en daar is het ook afgeladen. Slim? Nee misschien niet, maar na ruim een jaar volledig thuiswerken is het nodig. We moeten er even uit anders gaat het de komende maanden niet goed.
Ik ben het zolder kamertje meer dan zat en de geluiden dat gevaccineerden weer alles mogen zetten kwaad bloed.
Overigens gaat het hier in dit topic ook lekker, alles wat een beetje kritisch is richting de zorg wordt weggemoddereerd.
Ik heb 7 jaar in een groot ziekenhuis gewerkt, projecten gedraaid en veel
ICT zaken gecooordineerd. Ik heb daar persoonlijk heel wat afdelingen en situaties meegemaakt, wat echt veel beter kan en moet.
Daar kunnen verpleegkundigen misschien weinig aan doen, maar dat het hier zomaar als N=1 wordt weggemoddereerd is stuitend.
Een tegengeluid lijkt hier niet gewenst, wat houd je dan voor discussie over?!
Ik ontken het virus noch de problemen niet, maar ik zie continu eenzijdige oplossingen.
Nieuwe opnames lijken op 19-4 te hebben gepiekt, sindsdien een lichte downtrend.
Ik modelleer een vaccinatie-effect van momenteel -4% per week, op te tellen met het effect van toenemende of afnemende besmettingen (met 1 week tijdsvertraging tussen GGD melding positieve tests en opnames op de IC).
Afgelopen week: positieve tests +2.8%, correctie vanwege meer/minder uitgevoerde tests: +0.2% => besmettingen naar schatting 3% gestegen. Samen met de -4% van het vaccinatie-effect zou ik voor de lopende week een ontwikkeling in de IC opnames van -1% voorzien.
Het lijkt erop dat we deze week iets lager gaan uitkomen met positieve tests dan vorige week, Dan heb je volgende week een sterkere daling van de IC opnames.
Weer een week verder moet het nog wat harder omlaag gaan omdat het vaccinatie-effect sterker wordt (de GGD prikken komen steeds dichterbij de leeftijdsgroepen die veel IC risico hebben). Over 2 weken voorzie ik een vaccinatie-effect van -6% per week op de IC opnames.
Interessante vondst. Wat ik daar als tegenwerping op zou willen geven is dat we in Nederland nog maar een matige bescherming hebben door vaccins, we zien dat oa in het aantal ziekenhuisopnames dat nog altijd niet aan het dalen is. Daarnaast weten we vanuit Israëlisch onderzoek dat de SA-variant in gevaccineerden aanzienlijk vaker voorkomt dan wat je op basis van toeval zou mogen verwachten. Ik kan me zo voorstellen dat het echte "vaccin escape"-effect nog moet komen zodra de selectiedruk hoog genoeg wordt.t_captain schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:47:
Ik zit even te puzzelen aan de SA en P1 variant. Dit zijn nog altijd de enige twee varianten die echt voet aan de grond hebben gekregen naast de Engelse. De rest leidt een marginaal bestaan of sterft uit.
SA variant
Als ik nu een fit maak, dan lijkt de SA variant ongeveer 10% minder besmettelijk dan de Engelse. Ten opzichte van de Europese variant van de 2e golf is dat ongeveer 20% meer besmettelijk. Dus afgerond: Europese = 100, SA 120 en Engelse 135% relatieve besmettelijkheid.
Dat beeld zien we in de opmars. Tot week 6 was de SA variant structureel toenemend. In die tijd was de Europese variant nog dominant. Sindsdien is het een langzame maar structurele daling van aandeel. Momenteel is de verhouding SA/UK nog maar 2%, dat was boven de 6%.
Ook de angst voor resistentie tegen antistoffen lijkt met de huidige cijfers niet gegrond. Want die resistentie zou juist een omgekeerd beeld moeten laten zien, waarin een variant bij toenemende vaccinatiegraad steeds sneller terrein gaat wnnen.
Mijn conclusie is dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de SA variant onze zomer gaat verstoren. Ik zal hem bliijven volgen tot hij onder de 1% is gezakt, maar het lijkt langzaam maar zeker aflopend.
Dat wil echter niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk problematisch wordt, want we weten dat het vaccin alsnog beschermt, en het Israëlisch onderzoek heeft niet aangetoond in welke mate het een probleem gaat worden in een gevaccineerde populatie.
Ik heb nota bene een link meegestuurd naar de site van het Erasmus MC.LZ86 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:38:
[...]
Je legt de vinger op de zere plek. Je kan met goede argumenten alles wat die pib beweert met gemak onderuit halen. Maar in de tijd dat jij de goede bronnen etc hebt opgezocht en een mooie onderbouwde post hebt geschreven staat de volgende nonsens alweer in het topic. Dat is op social media nog een stuk erger, waardoor er complot echokamers ontstaan
(En nee, een IC vk opleiden kost geen 5000 euro en onbetaalde arbeid, de posts van die pib staan enkel vol onzin)
Blijkbaar kan het dus wel in combinatie met een werken leren traject.
Maar misschien schort er wel iets aan de informatievoorziening.
Als ik als werkzoekende op deze pagina terecht kom na het zoeken in Google op “opleiding IC verpleegkundige Erasmus”:
https://www.erasmusmc.nl/...sive-care-verpleegkundige
Daar zie ik niets over salaris en wel over kosten staan.
Ik zou snel afhaken als werk zoekende.
Ook in Israel: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/
Het aantal dagelijkse positieve tests piekte in het najaar op 8000 per dag. Nu zijn het er nog maar 100 per dag.De afgelopen 6 weken was dat 1 glijbaan omlaag, vanaf een plateau van ~3500 naar bijna nul. In die zes weken is er nog geen nieuwe variant opgestaan die de besmettingen weer doet toenemen.
Ik hou de SA variant zeker nog een aantal weken in het vizier, maar hij staat op afstand #2 op mijn watchlist.
En wat heeft ze er zelf aan gedaan om gezond te blijven zonder risico te lopen? Of maakt het haar ook geen reet uit?hoevenpe schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:58:
[...]
Lijkt me niet handig, heb echter makkelijk praten met mijn Weber en loungeset. Zie bij mijn studerende dochter hoe anders die er instaat: het hele studentenleven staat ruim een jaar stil, huisfeestjes hebben het verenigingsleven vervangen.
Lichamelijke en geestelijke gezondheid is primair je eigen verantwoordelijkheid. Ik ben "gezegend" met een functie waarbij ik niet thuis kan werken, dus ik zit de gehele covid periode op een kantoor iedere dag m'n kamer te ontsmetten, luchten, mondkap op, etc. Ik moet me zo veel als mogelijk isoleren van mijn collega's en opsluiten op de kamer, maar omdat ik samenkom met anderen wordt er aangespoord om vooral buiten de deur niet extra risico te gaan lopen. Dingen als terassen en visite zijn gewoon niet verstandig in mijn positie.
Hiervoor was ik bijzonder actief in de vechtsport, trainde 5x per week full contact 3 verschillende disciplines bij verschillende sportscholen, met regelmaat naar het buitenland voor trainingen, enzovoort. Hiernaast volg ik ook nog een HBO opleiding.
Als het mij lukt om fit te blijven en niet tegen de muren op te kruipen, waarom kan een student het dan niet? Waarom hebben al die mensen zo'n vreselijke moeite om dit aan te houden? Het kinderlijke vertoon, soms ook in dit topic, duidt simpelweg op gebrek aan aanpassingsvermogen, zelfreflectie, en juist veel egoïsme. De moeite die men neemt om uiterst specifiek informatie te selecteren om een heel beleid - of soms zelfs feitelijkheden - mee onderuit te halen is werkelijk krankzinnig.
Om de inspanningen van @t_captain niet te dwarsbomen ga ik het hier ook bij laten voor wat betreft hierboven. Dat de 'nuchtere' hollander maar snel wat meer gelijkenissen met de doorsnee Israëlische mag vertonen.
Ik denk dat dat begint bij de vraag wanneer men test. Zoals hier pas bij klachten (en vaak dan ook niet), of steekproefsgewijs?t_captain schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:27:
De vraag is: "een virus aantonen in een patient" <--> "iemand wordt voldoende ziek van het virus om besmettelijk te worden".
[ Voor 7% gewijzigd door nst6ldr op 27-04-2021 22:45 ]
Mijn dochter zit in dezelfde situatie, studeert in een andere stad en heeft een kamertje van 4x4,5. Dat maakt het niet gemakkelijk. Die is echter buitengewoon voorzichtig en houdt zich aan alle maatregelen en meer. Ze komt ook vaker naar huis om te werken dan voorheen. Overigens heeft ze destijds mexicaanse griep gehad. Dat is niet iets om licht over na te denken en een heel stuk heftiger dan de echte infuenza.
Is misschien niet de gemiddelde student maar ik hoor van haar dat er wel meer zijn die redelijk voorzichtig zijn. Voor een grote groep zal het vast niet gelden maar daar heb ik geen zicht op
Wat mij stoort is dat ik het heel veel goed vind gaan, ook in het Vondelpark. Maar omdat een bepaalde groep bij het beeld er een potje van maakt moet het hele park maar dicht, terwijl er heel veel mensen gewoon braaf met afstand in het gras zaten.MikeyMan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:51:
Prima, maar moet dat met duizenden tegelijk op hetzelfde plein of park?
Ook in de randstad is er echt nog voldoende ruimte.
Je ziet daar op kleine schaal wat ook op landelijke schaal gebeurt. Een selecte groep mensen vind zichzelf belangrijker dan anderen, of snappen het gewoon niet. Overheden voelen de noodzaak om in te grijpen maar zijn te lui/bang/machteloos/whatever om het gericht te doen en gooien dan maar alles voor iedereen op slot.
Dat gebrek aan maatwerk en gerichte aanpak is al dik een jaar mijn grootste frustratie.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het blijft ook een rot virus omdat het eigenlijk een "net niet" is. Het is erger dan influenza dat al onterecht genormaliseerd is tot weinig bijzonders, maar het is ook geen echt angstaanjagende pathogeen waar mensen zich veel meer bedreigt door voelen. Het blijft ook een perceptieprobleem omdat je er echt heel erg ziek van kan worden, of vrijwel ongemerkt besmet kan zijn en vervolgens weer genezen raken en alles ertussenin. Komt de incubatietijd waar je besmettelijk bent zonder duidelijke symptomen er ook nog eens bij.
Dat maakt het hier waarschijnlijk ook zo lastig om mensen echt aan maatregelen te binden. We hebben al te maken met een kabinet dat nooit echt enthousiasme heeft getoond voor maatregelen en nooit echt bereid lijkt te zijn geweest om preventief te handelen, beleid uit te zetten of duidelijkheid te scheppen. En als er dan ook nog eens behoorlijk gebrekkige of ontbrekende informatievoorziening en herhaalde fouten alsmede gebroken beloften die nooit gemaakt hadden mogen worden optreden, tja dan krijg je dit.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als elke werkzoekende zo slecht zou lezen bleef iedereen dan werkeloos.PiB schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:25:
[...]
Ik heb nota bene een link meegestuurd naar de site van het Erasmus MC.
Als ik als werkzoekende op deze pagina terecht kom na het zoeken in Google op “opleiding IC verpleegkundige Erasmus”:
Je zit ten eerste op de site van de erasmusacademie (staat in de link letterlijk onderwijs) en niet op de vacature site. En er staat letterlijk bij de eisen om die opleiding te doen op de Erasmus Academie: Toelatingseisen- Diploma verpleegkunde, BIG geregistreerd; Dienstverband met een zorginstelling
Zie:eamelink schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:50:
@nst6ldr, dus wat je eigenlijk zegt is: ‘was iedereen maar zoals ik’?
Dus doe maar bij iemand anders, op Facebook werken dit soort bewust versimpelde oneliners bijvoorbeeld veel beter.nst6ldr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:34:
[...] De moeite die men neemt om uiterst specifiek informatie te selecteren om een heel beleid - of soms zelfs feitelijkheden - mee onderuit te halen is werkelijk krankzinnig.
[...]
Maatwerk vereist veel mankracht, er zit veel papierwerk aan vast. We hebben vorig jaar blijkbaar het punt al bereikt dat de politie zo ver is uitgekleed dat ze hun machtsmonopolie al willen delen met anderen: https://nos.nl/artikel/23...-s-in-tien-gemeenten.htmlGonadan schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:57:
[...]
Wat mij stoort is dat ik het heel veel goed vind gaan, ook in het Vondelpark. Maar omdat een bepaalde groep bij het beeld er een potje van maakt moet het hele park maar dicht, terwijl er heel veel mensen gewoon braaf met afstand in het gras zaten.
Je ziet daar op kleine schaal wat ook op landelijke schaal gebeurt. Een selecte groep mensen vind zichzelf belangrijker dan anderen, of snappen het gewoon niet. Overheden voelen de noodzaak om in te grijpen maar zijn te lui/bang/machteloos/whatever om het gericht te doen en gooien dan maar alles voor iedereen op slot.
Dat gebrek aan maatwerk en gerichte aanpak is al dik een jaar mijn grootste frustratie.
*knip* niet op de man reagerennst6ldr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:34:
[...]
En wat heeft ze er zelf aan gedaan om gezond te blijven zonder risico te lopen? Of maakt het haar ook geen reet uit?
Lichamelijke en geestelijke gezondheid is primair je eigen verantwoordelijkheid. Ik ben "gezegend" met een functie waarbij ik niet thuis kan werken [...]
[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 28-04-2021 08:11 ]
Idempotent.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ja, want een talkshow met 5 lui aan een tafel is hetzelfde als honderden/duizenden die op 15 cm van elkaar staan te hossen.xzaz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:58:
Ik blijf het frapant vinden dat in elke talkshow de verontwaardiging er is dat mensen bij elkaar komen terwijl ondertussen de talkshows vol zitten met gasten.
Ze hebben ook ontiegelijk veel klerezooi achtergelaten op straat en in de parken.
https://www.ad.nl/binnenl...was-het-te-druk~a7272ad0/
Men heeft precies laten zien waarom ze niet vertrouwd worden en waarom die maatregelen eigenlijk nog niet afgeschaft moeten worden. Op de terassen gaat het geheid ook gewoon mis met dit soort volk
Ik snap heel goed dat men erop uit trekt vandaag. Maar zo asociaal samenklonteren en ook al je klerezooi achterlaten? Bah!
Eens hoor. Wel een nuance dat sommige interviews prima digitaal kunnen e dat het binnen is. En dit is natuurlijk vandaag maar het is al een jaar zo.LZ86 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:04:
[...]
Ik snap heel goed dat men erop uit trekt vandaag. Maar zo asociaal samenklonteren en ook al je klerezooi achterlaten? Bah!
Maar wie gaat nou op deze dag naar Amsterdam.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Je zou kunnen beginnen met de vraag stellen waarom deze functie niet op afstand kan worden uitgevoerd. Nu baseer je heel je post op een aanname. Het lijkt mij ook een goed idee om je af te vragen wat je met je post wil bereiken. Voel je je aangesproken? Betrapt? Vind je het lastig om je aan de maatregelen te houden en wil je je afreageren?MainframeX schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:55:
[...]
Volgens je profiel doe je "Software Engineer Informatiebeveiliging". Dat komt op mij over als een functie die makkelijk op afstand kan. Gevalletje rules for thee, but not for me?
Wel ironisch gezien je nogal passief agressieve heilige boon houding die je in je post tentoonstelt.
Tip voor jou; minder onzin verkopen en naar een ander wijzen en je daadwerkelijk aan de regels houden. Beleid of wetgeving kent geen marge voor hypocrisie.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom @nst6ldr niet kan thuiswerken. Misschien mag het niet van de baas maar wil hij wel. Misschien is het juist in de informatiebeveiliging vanwege het gevoelige karakter van het werk zaak om het werk on-site uit te voeren. Ik weet het niet en jij weet het ook niet.
Uit de post van @nst6ldr komt naar voren dat hij zich maximaal inzet om zich aan de regels te houden. Dat lijkt mij uitstekend! Ga zo door zou ik zeggen!
Wat mij juist triggert in de corona crisis is het patroon dat men de moral highroad pakt en naar anderen wijst, maar ondertussen er ook nog genoeg op hun eigen gedrag valt aan te merken. Kijk eerst maar naar jezelf, als het allemaal klopt, geef dan gerust een ongezouten mening.
Idempotent.
Ach, dit zag toch iedereen aan komen? Mensen hebben vrij en het is lekker weer. No shit dat mensen er dan op uit trekken. Vanmiddag toen ik de hond uit liet viel het me ook al op dat er nogal wat mensen aan het wandelen waren. Ik loop deels over een populaire wandelroute in tegengestelde richting, maar ik ben nogal wat mensen tegengekomenxzaz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:58:
Ik blijf het frapant vinden dat in elke talkshow de verontwaardiging er is dat mensen bij elkaar komen terwijl ondertussen de talkshows vol zitten met gasten.
Vervolgens moest ik gaan werken en mijn route bracht me naar Ginneken (Breda) waar ik behoorlijk wat straat 'feestjes' heb mogen aanschouwen. In de ene straat 4 mannen van 35-40 met een pilsje in de hand, Nederlandstalige meuk via de speakers en duidelijk aangeschoten. Die waren nog te beroerd om wat zooi van hun kinderen van de straat te halen zodat ik er langs kon
Mensen zijn vrij, het was ~19 graden met volop zon, kinderen spelen op de erfjes dus dan maken de ouders het er ook maar het beste van. Het wat jongere volk wat in kleine appartementjes woont, of thuis woont, trekt met vrienden naar de stadsparken om daar van het weer te genieten. En dan kan men wel zoals @Yaksa zegt de fiets pakken en een kwartiertje fietsen voor wat minder volle natuur, maar op een dag als vandaag is het gewoon overal druk. Of je moet echt in de middle of nowhere wonen
Maar goed, om even Breda te nemen: stel je woont in het centrum dan doe je er 15 tot 20 minuten over om aan de rand van de stad te komen. Vervolgens moet je nog ergens een plekje kennen in de bossen én je moet iedereen zo ver krijgen om mee te gaan, en er dan ook nog daadwerkelijk naar toe fietsen. Dan is het gewoon een stuk makkelijker om een paar minuten te lopen of te fietsen en in een park te gaan liggen waar véél meer sfeer hangt, in de stad waar je woont.
We hebben hier vaak de buik vol van inlevingsvermogen, maar blijkbaar missen nogal wat mensen dat. Ja, het is gewoonweg klote in veel ziekenhuizen, maar vergeet niet dat enorm veel mensen al praktisch een jaar een hoop dingen niet mogen. Je bent nu vaker dan ooit aangewezen op je vier muren. Super fijn als je een ruim huis hebt waar je de stilte altijd op kunt zoeken, inclusief een tuin of een rustige woonwijk, maar er zijn behoorlijk wat mensen die die luxe simpelweg niet hebben. Die hebben een klein (vaak gehorig) appartement met misschien een balkon waar je een stoel op kunt plaatsen. Dan is het lekker weer en ben je vrij, wordt er geroepen dat je niet naar de parken moet komen. Is het dan raar te bedenken dat die mensen de middelvinger geven en toch gaan? Ik vind van niet.
Bijna niemand is heilig. Iets met 'hij die de eerste steen werpt..". Er zullen er best bij zijn die nog steeds, een jaar na dato, alle regeltjes netjes opvolgen, maar die groep is waarschijnlijk aardig uitgedund inmiddels. Zodra je zelf wel eens een regeltje verbuigt omdat het jou beter uit komt dan ben je eigenlijk al af. Dan heb je geen recht van spreken meer. Je kunt niet anderen wijzen op hun gedrag terwijl je zelf ook niet helemaal zuiver bent.MainframeX schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:34:
@DutchCommando Software schrijven hoeft niet uitsluitend on-site, dat is gewoon klink klare onzin en komt helemaal niet op mij over dat hij zich maximaal inzet om zich aan de regels te houden.
Wat mij juist triggert in de corona crisis is het patroon dat men de moral highroad pakt en naar anderen wijst, maar ondertussen er ook nog genoeg op hun eigen gedrag valt aan te merken. Kijk eerst maar naar jezelf, als het allemaal klopt, geef dan gerust een ongezouten mening.
Als er iets gebleken is tijdens deze hele pandemie is dat men verdomd goed is in het wijzen naar anderen en laten zien hoe goed zij het zelf wel niet doen. De realiteit is dat de meesten enorm hypocriet zijn en alleen de regeltjes opvolgen wanneer het hen uitkomt.
[ Voor 16% gewijzigd door SomerenV op 28-04-2021 01:03 ]
Omdat jij er elke dag uit mag om naar je werk te gaan en een student al een jaar lang niet eens op de campus mag komen misschien?nst6ldr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:34:
[...]
Als het mij lukt om fit te blijven en niet tegen de muren op te kruipen, waarom kan een student het dan niet? Waarom hebben al die mensen zo'n vreselijke moeite om dit aan te houden? Het kinderlijke vertoon, soms ook in dit topic, duidt simpelweg op gebrek aan aanpassingsvermogen, zelfreflectie, en juist veel egoïsme. De moeite die men neemt om uiterst specifiek informatie te selecteren om een heel beleid - of soms zelfs feitelijkheden - mee onderuit te halen is werkelijk krankzinnig.
Omdat studenten bizar hard geraakt worden door maatregelen voor een virus dat hun weinig doet. Daarmee zeg ik niet dat maatregelen niet voor hun moeten gelden, maar het is wel een reden. Je leven ligt gewoon op z’n gat, hè, juist in een tijd dat waarin je leven het leukst zou moeten zijn en je het meest vormt. De meeste studenten zitten al een jaar thuis, krijgen waardeloos online onderwijs (het niveau is écht heel slecht), missen normaal sociaal contact, hebben doorgaans waardeloos betaald werk, sommigen leven in kleine kamers en mogen aan het einde van de rit waarschijnlijk de rekening betalen wanneer dit alles voorbij is.nst6ldr schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:34:
[...]
Als het mij lukt om fit te blijven en niet tegen de muren op te kruipen, waarom kan een student het dan niet? Waarom hebben al die mensen zo'n vreselijke moeite om dit aan te houden? Het kinderlijke vertoon, soms ook in dit topic, duidt simpelweg op gebrek aan aanpassingsvermogen, zelfreflectie, en juist veel egoïsme. De moeite die men neemt om uiterst specifiek informatie te selecteren om een heel beleid - of soms zelfs feitelijkheden - mee onderuit te halen is werkelijk.
Gezien je het woord egoïsme gebruikt, heb ik het idee dat je er te makkelijk over denkt. In mijn vriendenkring ligt de hoeveelheid mensen die mentaal tegen de grens aan zit hoger dan het aantal mensen dat zwaar te maken had met Corona. En dan heb ik het niet over 1 a 2 mensen.
Het is ook niet raar dat na ruim een jaar de fles eruit is. Ik denk dat heel veel mensen bereid zijn voor the greater good best hun leven willen beperken, maar ruim een jaar wordt gewoon een lastig verhaal. Ik vind ook dat jongeren heel lang een ondergeschoven kindje zijn geweest in de Corona-aanpak. Tijdens de laatste paar persconferenties werd er pas voor het eerst gesproken over het hoger onderwijs bijvoorbeeld. Naar mijn mening had er in de tussentijd écht wel wat verzonnen mogen worden om die mensen ook een steuntje in de rug te geven.
Ik zou er direct voor tekenen, graag zelfs.42erik schreef op woensdag 28 april 2021 @ 04:34:
[...]
Omdat jij er elke dag uit mag om naar je werk te gaan en een student al een jaar lang niet eens op de campus mag komen misschien?
Airgapped infrastructuur in een kritieke sector, als ambtenaar. Ik ontvang geen bezoek, ontsmet iedere dag m'n werkplek, kamer gaat dicht, ramen open, en na 9 uur zit ik weer in de auto. Eten, 'pauze', alles op de kamer. Iemand die thuiswerkt kan zich nog verplaatsen naar verschillende ruimtes of de tuin met mooi weer.MainframeX schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:34:
@DutchCommando Software schrijven hoeft niet uitsluitend on-site, dat is gewoon klink klare onzin en komt helemaal niet op mij over dat hij zich maximaal inzet om zich aan de regels te houden.
Fulltime thuiswerken klinkt op papier leuk/praktisch, maar na een paar weken/maanden ben je er wel klaar mee. Een paar dagen in de week op kantoor werkt fijner, vandaag een paar fysieke vergaderingen gepland daar kijk ik al dagen naar uit.nst6ldr schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:33:
Ik zou er direct voor tekenen, graag zelfs.
Ik heb acht weken thuisgewerkt in verband met een ziekenhuisbacterie (ik mocht dus niet naar kantoor of naar patiënten; wijkvpk) en ik werd na vier weken al gek.hoevenpe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:38:
[...]
Fulltime thuiswerken klinkt op papier leuk/praktisch, maar na een paar weken/maanden ben je er wel klaar mee. Een paar dagen in de week op kantoor werkt fijner, vandaag een paar fysieke vergaderingen gepland daar kijk ik al dagen naar uit.
Niet iedereen is geschikt voor thuiswerken, ik in ieder geval niet.
Ik snap dus wel waarom mensen naar kantoor willen voor werk. Je hebt dan ook beter onderscheid tussen werk en privé.
Gewoon weer naar buiten zonder na te denken en/of papieren in te hoeven vullen. Ergens best 'eng' hoe snel deze beperking gewend was.
Het scheelt denk ik ook enorm hoe je werkgever ermee omgaat en welke mogelijkheden je thuis hebt.Mrjraider schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:40:
[...]
Ik heb acht weken thuisgewerkt in verband met een ziekenhuisbacterie (ik mocht dus niet naar kantoor of naar patiënten; wijkvpk) en ik werd na vier weken al gek.
Niet iedereen is geschikt voor thuiswerken, ik in ieder geval niet.
Ik snap dus wel waarom mensen naar kantoor willen voor werk. Je hebt dan ook beter onderscheid tussen werk en privé.
Zou ik een aparte ruimte vrij hebben én fatsoenlijke spullen van de baas krijgen (ergonomische werkplek/ PC etc.) dan zou het een stuk fijner zijn dat dat ik nu aan de eettafel aan mijn eigen PC op een slechte stoel/hoogte zit.
Inmiddels zijn ze bezig met laptops uitdelen... Na ruim een jaar. Die laptops mogen uiteraard geen geld kosten dus die dingen blazen zo hard dat je alsnog en eigen PC wilt gebruiken. Tevens is de laptop wat werkhouding nog kanslozer... Enkel een crappy USB muis krijg ik erbij. Dat ding ga ik dus niet ophalen of mocht men daar op staan dan blijft ie ingepakt zitten.
En een geschikte ruimte tsja... die kan ik indien echt nodig wel maken maar vooralsnog zie ik daar het nut niet van in. Mede omdat ik binnenkort gewoon vrijwel fulltime naar kantoor moet komen i.v.m. onderbezetting op kantoor
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
[ Voor 101% gewijzigd door ZieMaar! op 28-04-2021 09:14 ]
Hoe zou dat onder mijn omstandigheden anders zijn dan? Want daar werd ik net over aangevallen. Mijn huis is flink groter dan het enkele kamertje waar ik in werk.hoevenpe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:38:
[...]
Fulltime thuiswerken klinkt op papier leuk/praktisch, maar na een paar weken/maanden ben je er wel klaar mee. Een paar dagen in de week op kantoor werkt fijner, vandaag een paar fysieke vergaderingen gepland daar kijk ik al dagen naar uit.
Definieer 'eng'. Waarom is een avondklok in deze context griezelig? We zijn niet in een conventionele oorlog verwikkeld dus iedere vergelijking met WWII loopt mank, nergens blijkt uit dat we worden onderdrukt. Wat is er dan eng aan? Hooguit oncomfortabel, dat vind ik ook.hoevenpe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:59:
Gewoon weer naar buiten zonder na te denken en/of papieren in te hoeven vullen. Ergens best 'eng' hoe snel deze beperking gewend was.
Enerzijds is aanpassingsvermogen goed, anderzijds kan ik me haast niet voorstellen dat men eraan was gewend. Met enige regelmaat zijn er feestjes in de buitenlucht opgeruimd hier.
(Wat ik overigens niet begrijp, mening over de avondklok terzijde: als je weet dat er een dikke boete tegenover staat, waarom dan tóch open en bloot doen? Als je je best doet om het verborgen te doen, alas, maar midden op straat?)
In alle eerlijkheid heb ik er weinig laat van gehad. Heb hem één keer overtreden, half uur met de auto om 00:00 gereden, lekker rustighoevenpe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:59:
Niemand lijkt het nog te beseffen, maar we zijn vanochtend wakker geworden in een land zonder avondklok!
Verder kwam ik toch al nergens. Vrouw, kind, je kent het wel
Do { Ping } while ( LOL )
Definieer dik...nst6ldr schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:18:
[...]
Definieer 'eng'. Waarom is een avondklok in deze context griezelig? We zijn niet in een conventionele oorlog verwikkeld dus iedere vergelijking met WWII loopt mank, nergens blijkt uit dat we worden onderdrukt. Wat is er dan eng aan? Hooguit oncomfortabel, dat vind ik ook.
Enerzijds is aanpassingsvermogen goed, anderzijds kan ik me haast niet voorstellen dat men eraan was gewend. Met enige regelmaat zijn er feestjes in de buitenlucht opgeruimd hier.
(Wat ik overigens niet begrijp, mening over de avondklok terzijde: als je weet dat er een dikke boete tegenover staat, waarom dan tóch open en bloot doen? Als je je best doet om het verborgen te doen, alas, maar midden op straat?)
Hetzelfde als jij eng definieert.
Het zijn subjectieve waarden. Sommige mensen gaan er vaak in de avond nog even uit. Zijn op visite en voelen zich nu opeens beperkt om snel naar huis te gaan.
Voor ons heeft de avondklok niet zo heel veel gedaan, alleen konden mijn vrouw en ik niet meer beide op een avond hardlopen. Nadat de kinderen op bed lagen was er nog maar ruimte voor één van ons. Nu is dat met dit weer niet zo erg, richting de zomer had ik het vervelender gevonden.
En er zijn maximaal 3 avonden geweest waar visite op de schopstoel zat. Een verjaardag, afzwemmen en één keer vrienden die op bezoek waren.
Die boete is €95? Tja, om eerlijk te zijn riskeer ik met autorijden hogere boetes. Ik rijd een vrij vlotte wagen en als ik op een dag snelheidsovertredingen moet tellen zou ik een stuk meer riskeren. Je rijdt al gauw 120 als je ergens 100 mag, zonder dat je het door hebt. Om optrekken met een EV maar even te vergeten. Want door het ontbreken van motor geluid en het gemak waar het mee gaat, zit je zó boven de vmax.
Voor veel (jonge) mensen staat het leven al langer dan een jaar stil. Met elke keer waardeloze beloftes en incompetent beleid, maar dat terzijde. Veel wat ons mens 'maakt', hebben we tijdelijk op pauze moeten zetten. Voor een virus dat (statistisch gezien) niet heel gevaarlijk is voor jonge mensen. Rustig in het park zitten, is dan vrij onschuldig mijns inziens. Zelfs met een iets grotere groep.
Alles in het leven neemt risico en/of schade met zich mee. Dat geldt ook voor zaken als vliegen en bepaalde producten gebruiken. Toch durf ik te wedden dat 99% van de mensen dat hier dat doet. Het is geen waarde-oordeel, want ik doe het zelf ook. M'n punt is: de meeste mensen maken een simpele (onbewuste) 'risk-reward' afweging in hun hoofd. Het gros van de mensen heeft echt niet ineens compleet lak aan alle regels, ondanks ze met (te veel) in een park zitten. Elke keer lekker zeuren op de 'jonge mensen' is echt veel te makkelijk. En ja, er zijn helaas groepen die wél asociaal zijn. Zoals die met 50 man staan te feesten met elkaar. Maar dat zijn gelukkig de uitzonderingen. Ik denk dat 95% zich relatief netjes heeft gedragen.
Ik snap het: de ziekenhuizen. Dat is echt wel heftig als ik de verhalen mag geloven. Maar volgens mij wijst elk onderzoek uit dat de kans op besmettingen buiten erg klein is. Volgens mij hebben we nog geen enkele keer een grote opleving gehad door een feestdag. Wees blij dat ze buiten zitten in plaats van binnen op een hoopje (nu zal dat ook ongetwijfeld gebeuren, maar wel véél minder dankzij het lekkere weer gisteren).
De mentale gezondheid wordt vaak onderschat, ook hier. Het is namelijk inmiddels niet enkel een medische crisis, maar voor velen ook een psychische. Nee dat kan ik niet onderbouwen met bronnen.
Als je werkt zoek zou ik overwegen vacatures te lezen. Of deze tekst in z'n geheel.PiB schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:25:
[...]
Ik heb nota bene een link meegestuurd naar de site van het Erasmus MC.
Ja je wordt soms weggemod maar dat is logisch als je puur feitelijk onjuiste informatie deelt zonder enige onderbouwing of bron. Heb je overigens klachten daarover moet je niet hier ventileren maar bij de mods.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het was bij mij echt mentaal slecht in het begin. Het " vrije" wat je normaliter had, was er voor mijn gevoel even niet. Als ik een rondje wil lopen om 23:00 kan dat, niet dat ik dat vaak doe, maar de optie die er nu weer ligt is fijn.hoevenpe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:59:
Niemand lijkt het nog te beseffen, maar we zijn vanochtend wakker geworden in een land zonder avondklok!
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Werk vanaf maart vorig jaar thuis. Ik zou wel 3 dagen thuis willen werken en 2 op kantoor.hoevenpe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:38:
[...]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Niet 'eng' voor mij gezien ik er heel weinig van heb gemerkt. Ja een enkele keer even rekening mee houden dat je op tijd weer thuis bent, maar het is toch niet alsof je zoveel bij andere mensen over de vloer komt tijdens een pandemie, right?hoevenpe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:59:
Anyway, ik weet ook wel weer waarom maatregelen niet helpen. Zag in mijn Facebook feed een filmpje langskomen van plaatselijk lunchtentje: Ze waren zo blij dat ze een babyshower mochten cateren! 22 borden aan één lange tafel met geen centimeter meer ruimte van pre-corona...
Samenvatting:
* Onderzoek naar: besmettelijkheid na vaccinatie (dus invloed vax op R-waarde)
* Groep: middengeneratie (mensen met gezinnen).
* Vaccins: AZ en BioNTech
* Uitkomst: besmettelijkheid -38 a -49% na 1 prik
Duiding:
Deze getallen zitten in het midden van mijn modellering van besmettelijkheid in verpleeghuizen (uitkomst: R -32% na volledige vaccinatie) en het Amerikaanse onderzoek onder zorgverleners (R -80 a -90% na 1 resp 2 prikken).
Ten opzichte van het Amerikaanse onderzoek is dit een tegenvaller. Ook hier wordt de middengeneratie onderzocht en deze keer is de uitkomst nadrukkelijk slechter. Twee mogelijke verklaringen:
1. niet alleen BioNTech maar ook AZ in de proefgroep
2. besmetting binnen gezinnen onderzocht. Dat is een zeer langdurige en intensieve blootstelling, waardoor je vermoedelijk met een relatief kleine hoeveelheid virusdeeltjes in je lijf alsnog elkaar kan besmetten. Het is denkbaar dat iemand wel besmettelijk is in gezinsverband maar niet meer in de korteren, minder intense contacten buitenshuis.
Update: RIVM noteert voor 12-4 het getal 1.05. Zit dicht bij mijn prognose (wat in deze fase goed nieuws is want ik vooerzie aanzienlijke daling).t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:33:
[...]
Belangrijker in deze fase is de R-waarde, want die bepaalt de ruimte voor versoepelingen.
Terugkijkend heeft RIVM het getal 1.03 staan voor 8 april.
Die waarde >1 blijft in die periode nog enige tijd boven 1. Mijn model voorziet vor 15-4 een waarde van 1.04, zijnde 1.01 trendmatig en +0.03 incidenteel.
[...]
t_captain schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:12:
[...]
Update: RIVM noteert voor 12-4 het getal 1.05. Zit dicht bij mijn prognose (wat in deze fase goed nieuws is want ik vooerzie aanzienlijke daling).
Daling in de trendmatige R-waarde is al een hele tijd ingezet. Op dit moment zie ik de R-waarde trendmatig op 0.94 staan met een trend van -0.03 per week.
Als je niet naar R-waarde maar naar nieuwe besmettingen kijkt, dan kijk je niet naar de daling van R maar naar de hoogte van R. Nieuwe besmettingen dalen trendmatig vanaf het moment dat de R-waarde trendmatig onder 1 zakt. In mijn model ligt die datum op de 19e (infectiedatum) of 27e (rapportagedatum).
Het is heel menselijk om naar zondebokken te zoeken in tijden dat zaken niet zo gaan als gepland c.q. gehoopt. Een filmpje van feestende "Amsterdammers" onder de Vondelbrug biedt dan uitkomst om te gaan vingerwijzen naar een gehele generatie en moord en brand te schreeuwen over de vermeende afwezige mentale weerbaarheid van deze groep mensen. Dit is niets nieuws en gebeurt al sinds het najaar van vorig jaar. Helaas maar waar.Fuujii schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:53:
Ik geloof niet dat het gros van de "feestvierders" overal schijt aan hebben.
Voor veel (jonge) mensen staat het leven al langer dan een jaar stil. Met elke keer waardeloze beloftes en incompetent beleid, maar dat terzijde. Veel wat ons mens 'maakt', hebben we tijdelijk op pauze moeten zetten. Voor een virus dat (statistisch gezien) niet heel gevaarlijk is voor jonge mensen. Rustig in het park zitten, is dan vrij onschuldig mijns inziens. Zelfs met een iets grotere groep.
Alles in het leven neemt risico en/of schade met zich mee. Dat geldt ook voor zaken als vliegen en bepaalde producten gebruiken. Toch durf ik te wedden dat 99% van de mensen dat hier dat doet. Het is geen waarde-oordeel, want ik doe het zelf ook. M'n punt is: de meeste mensen maken een simpele (onbewuste) 'risk-reward' afweging in hun hoofd. Het gros van de mensen heeft echt niet ineens compleet lak aan alle regels, ondanks ze met (te veel) in een park zitten. Elke keer lekker zeuren op de 'jonge mensen' is echt veel te makkelijk. En ja, er zijn helaas groepen die wél asociaal zijn. Zoals die met 50 man staan te feesten met elkaar. Maar dat zijn gelukkig de uitzonderingen. Ik denk dat 95% zich relatief netjes heeft gedragen.
Ik snap het: de ziekenhuizen. Dat is echt wel heftig als ik de verhalen mag geloven. Maar volgens mij wijst elk onderzoek uit dat de kans op besmettingen buiten erg klein is. Volgens mij hebben we nog geen enkele keer een grote opleving gehad door een feestdag. Wees blij dat ze buiten zitten in plaats van binnen op een hoopje (nu zal dat ook ongetwijfeld gebeuren, maar wel véél minder dankzij het lekkere weer gisteren).
De mentale gezondheid wordt vaak onderschat, ook hier. Het is namelijk inmiddels niet enkel een medische crisis, maar voor velen ook een psychische. Nee dat kan ik niet onderbouwen met bronnen.
Ik was gisteren voor het eerst sinds jaren niet in Amsterdam (heb er een tijd gewoond) en in de andere grote stad waar ik was ging het er prima aan toe. Groepjes jonge mensen, groepjes mensen van middelbare mensen, groepjes ouderen, mensen op boten - terwijl je met maar 2 man op een boot "mag". Politieboten vaarden er tussendoor, niets aan de hand.
De overgrote meerderheid van jong Nederland houdt zich niet significant slechter aan maatregelen dan andere mensen. Het bekt alleen zo lekker om na een filmpje van één confrontatie (op tienduizenden mensen die zich wél gedragen) dingen te kunnen roepen als "door deze mensen zitten we in deze ellende!!"
In tijden waarin geen of weinig controle is over wat er gebeurt, verliest de ratio het doorgaans van emoties. Dat is niet erg, maar het zou men sieren om dit gegeven in acht te nemen voordat vingerwijzen en gedragskaarten van stal komen.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Verwijderd
Na wat er gisteren in o.a. Amsterdam gebeurde. Met zo'n drukte zou half Amsterdam op de IC komen te liggen?
Dat is in ieder geval wat ons de afgelopen maanden is voorgeschoteld wat zou gebeuren als de horeca en winkels open gingen, waar mensen stil zouden zitten aan een tafel en/of mondkapjes zouden dragen in de winkel.
Dus met een straatfeest op koningsdag, dichter op elkaar dan op het terras, zonder mondkapjes en véél drukker, dat zou betekenen dat de woningnood in Amsterdam binnen een paar weken is opgelost.
Anders zou het betekenen dat we afgelopen maanden zoveel maatregelen voor niets hebben genomen, als blijkt dat het helemaal niet zo schadelijk was.
Eng, in de zin van dat de overheid met best wel discutabele argumenten direct je vrijheid inperkt.nst6ldr schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:18:
[...]
Hoe zou dat onder mijn omstandigheden anders zijn dan? Want daar werd ik net over aangevallen. Mijn huis is flink groter dan het enkele kamertje waar ik in werk.
[...]
Definieer 'eng'. Waarom is een avondklok in deze context griezelig? We zijn niet in een conventionele oorlog verwikkeld dus iedere vergelijking met WWII loopt mank, nergens blijkt uit dat we worden onderdrukt. Wat is er dan eng aan? Hooguit oncomfortabel, dat vind ik ook.
Vaak bu'j te bang!
Waarom wordt er alleen daar naar gekeken door veel mensen?Sissors schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:53:
[...]
Niet 'eng' voor mij gezien ik er heel weinig van heb gemerkt. Ja een enkele keer even rekening mee houden dat je op tijd weer thuis bent, maar het is toch niet alsof je zoveel bij andere mensen over de vloer komt tijdens een pandemie, right?
Anyway, ik weet ook wel weer waarom maatregelen niet helpen. Zag in mijn Facebook feed een filmpje langskomen van plaatselijk lunchtentje: Ze waren zo blij dat ze een babyshower mochten cateren! 22 borden aan één lange tafel met geen centimeter meer ruimte van pre-corona...
Er bestaat nog een heel leven naast mensen bezoeken/ontvangen... ik heb er wel last van gehad en voor mij was de avondklok toch wel de spreekwoordelijke druppel van een onderdrukkingsgevoel terwijl ik toch echt in m'n eigen "bubbel" leef(de).
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
3. besmettingen wellicht ook elders opgelopen? Of heeft men in elk geval de virusstam onderzocht? Echter als men op e.o.a. manier vanaf dezelfde bron het virus heeft gekregen is ook dat wellicht geen sluitend bewijs.t_captain schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:01:
Linkdrop: https://a.msn.com/r/2/BB1...-nl&referrerID=InAppShare
[...]
1. niet alleen BioNTech maar ook AZ in de proefgroep
2. besmetting binnen gezinnen onderzocht. Dat is een zeer langdurige en intensieve blootstelling, waardoor je vermoedelijk met een relatief kleine hoeveelheid virusdeeltjes in je lijf alsnog elkaar kan besmetten. Het is denkbaar dat iemand wel besmettelijk is in gezinsverband maar niet meer in de korteren, minder intense contacten buitenshuis.
Na tweede prik vind ik interessanter trouwens, voor beide vaccins. Hoe dan ook lijkt het erop dat het virus nog wel even zal blijven rondwaren, wellicht op lager tempo, en als je gevaccineerd bent met weinig ernstige gevolgen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Hangt er vanaf of de mensen die op dat moment besmet zijn symptomatische klachten krijgen, vervolgens of die mensen zich ook laten testen (bij een GGD).Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:30:
Met de huidige logica, zou er binnen 7 dagen een flinke spike moeten zijn met het aantal besmettingen toch?
Na wat er gisteren in o.a. Amsterdam gebeurde. Met zo'n drukte zou half Amsterdam op de IC komen te liggen?
Dat is in ieder geval wat ons de afgelopen maanden is voorgeschoteld wat zou gebeuren als de horeca en winkels open gingen, waar mensen stil zouden zitten aan een tafel en/of mondkapjes zouden dragen in de winkel.
Dus met een straatfeest op koningsdag, dichter op elkaar dan op het terras, zonder mondkapjes en véél drukker, dat zou betekenen dat de woningnood in Amsterdam binnen een paar weken is opgelost.
Anders zou het betekenen dat we afgelopen maanden zoveel maatregelen voor niets hebben genomen, als blijkt dat het helemaal niet zo schadelijk was.
Anders wordt het immers niet geregistreerd en kan het langer duren / diffuser zijn voor je iets terug ziet in de cijfers, omdat het nog eerst weer een keer overgedragen zal moeten worden aan groepen die er wellicht meer last van hebben en waarbij de kans dat het geregistreerd wordt dus wellicht toeneemt.
Doordat jij je aan de regels hield en door het gebrek aan handhaving door de overheid van de écht belangrijke maatregelen kan iemand anders het achterwege laten. En daardoor duurt de situatie ook veel langer dan nodig.ArcticWolf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:57:
[...]
Waarom wordt er alleen daar naar gekeken door veel mensen?
Er bestaat nog een heel leven naast mensen bezoeken/ontvangen... ik heb er wel last van gehad en voor mij was de avondklok toch wel de spreekwoordelijke druppel van een onderdrukkingsgevoel terwijl ik toch echt in m'n eigen "bubbel" leef(de).
Sorry, maar deze opmerking hoor ik zo vaak omtrent de jongeren/studenten en het slaat nergens op. Leven staat een jaar stil, kom op zeg. Wanneer je een jaar in een isoleercel zit zonder ook maar enig contact met mensen, ja dan kan je misschien zeggen dat jouw leven een jaar stil staat. Maar voor jongeren/studenten? Pff, nee.Fuujii schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:53:
Voor veel (jonge) mensen staat het leven al langer dan een jaar stil.
De gemiddelde student is ook niet een student die zielig alleen in hartje Amsterdam op een kamertje van 3 bij 3 zit. Een groot deel van de studenten woont nog thuis; tot 25 jaar woont nog zo'n 30% thuis, van de 18 tot 19 jarigen is dat nog meer dan 80%. Het is alleen jammer dat je in de media alleen de excessen in Amsterdam / de Randstad ziet, maar "studerend Nederland" is heel wat meer dan de Randstad.
Natuurlijk, hun leven is ook ingrijpend veranderd, maar dat is voor velen zo. Ik werk ook al meer dan een jaar thuis, heb in al die tijd mn collega's welgeteld 2 keer in levende lijve gezien, voor de rest alleen digitaal. Wat is hieraan zo anders dan studenten die alleen online college kunnen volgen? Studenten mogen nu weer mondjesmaat ter plekke college volgen, ik zie de komende 4+ maanden nog niets veranderen aan mijn fulltime thuiswerken situatie.
Ja maar studenten kunnen helemaal niet feesten/zuipen zoals ze normaal deden. Los van wat ik daarvan vind, voor anderen konden en kunnen er soortgelijke hobbymatige zaken ook al maanden/een jaar niet meer. Gezellig op een terrasje zitten of naar de bioscoop gaan, kan ik ook al die tijd al niet meer. Lekker op vakantie en reizen, nope. Naar grote LAN party's of festivals gaan? Kan ik net zo min als die studenten. Iets samen met een vereniging doen, of dat nu een studentenvereniging is, of judo, of schaken of wat dan ook, al die dingen konden/kunnen veel minder of niet.
Maar net als voor de rest van Nederland, pff het overgrote deel van de hele wereld, kunnen heel veel dingen wel nog; je kunt nog met mensen afspreken, op bezoek gaan, samen met iemand een biertje drinken, wandelen/fietsen/sporten, gamen, in en om je woning klussen en nog honderden andere dingen. Je leven staat niet stil, dat sommige studenten hun leven alleen zien als "in collegezaal zitten" en "zuipen in het café" en dan roepen "mijn leven staat stil" is meer een issue van die personen, dan dat hun leven echt stil staat.
Jouw strekking is dat jongeren/studenten niet per definitie als de zondebok gebruikt moeten worden en daar geef ik je gelijk in. Echter als je dan de beelden weer ziet, en niet alleen gisteren, dat wanneer men de boel aan hun laars lapt, het in veruit de meeste gevallen mensen van onder de 25 zijn, dan vergaat je de compassie. Vergaat je de compassie in de zin van: velen willen dat men wat extra medeleven heeft voor de zo zwaar getroffen studenten, maar zodra er regels overtreden worden (en niet zo zuinig ook) dan zijn het juist overwegend vaak diezelfde studenten die daar een groot onderdeel van uitmaken. In dat licht is het niet gek dat men snel roept "die *&%#* studenten", terwijl het waarschijnlijk ook niet eens representatief is voor alle studenten.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Maar de vraag is: hoe dan wel? Hoe zorgen we er dan wel voor dat de ziekenhuizen niet overspoeld raken?
Ik merk dat ik het verantwoordelijkheidsgevoel mis bij veel mensen die bovenstaande argumenten uitdragen. Ze zijn puur bezig met waarom beleid x of maatregel y buitenproportioneel is. En dat klopt. Maar ondertussen is er een erg complexe dynamiek in de samenleving aanwezig die er voor zorgt dat de technische onderbouwing van beleid of een maatregel niet voldoende is. Hoe kritischer de burger is, hoe minder naleving. Hoe zwalkender het beleid is, hoe minder naleving. De toeslagenaffaire heeft effect op de naleving. De duur van de maatregelen heeft effect op de naleving. De maatregelen vervolgens aanpassen op de naleving heeft effect op de naleving, want zwabberend beleid. Ga er maar aan staan.
Misschien sla ik door in mijn verantwoordelijkheidsgevoel, dat doe ik wel vaker. Maar aan alle criticasters de holistische vraag: hoe dan wel?
*knip* Sorry, maar dit is de afgelopen 13 maanden al zo ontzettend vaak ontkracht...Lees dan eerst even een paar pagina's terug of lees je wat beter in. Op deze manier is dit gewoon trollen.Emgeebee schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:20:
Als ik alle argumenten hier lees waarom het voor studenten zo lastig is, waarom mondkapjes niks bijdragen, waarom restricties buiten nergens op slaan, waarom een avondklok zo'n inbreuk is, waarom de 1-persoon restrictie zo ingrijpend is, waarom het beleid zo zwabberend is, dan kan ik niks anders vinden dan het er compleet mee eens zijn. Allemaal geldige argumenten, stuk voor stuk.
Maar de vraag is: hoe dan wel? Hoe zorgen we er dan wel voor dat de ziekenhuizen niet overspoeld raken?
Ik merk dat ik het verantwoordelijkheidsgevoel mis bij veel mensen die bovenstaande argumenten uitdragen. Ze zijn puur bezig met waarom beleid x of maatregel y buitenproportioneel is. En dat klopt. Maar ondertussen is er een erg complexe dynamiek in de samenleving aanwezig die er voor zorgt dat de technische onderbouwing van beleid of een maatregel niet voldoende is. Hoe kritischer de burger is, hoe minder naleving. Hoe zwalkender het beleid is, hoe minder naleving. De toeslagenaffaire heeft effect op de naleving. De duur van de maatregelen heeft effect op de naleving. De maatregelen vervolgens aanpassen op de naleving heeft effect op de naleving, want zwabberend beleid. Ga er maar aan staan.
Misschien sla ik door in mijn verantwoordelijkheidsgevoel, dat doe ik wel vaker. Maar aan alle criticasters de holistische vraag: hoe dan wel?
[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 28-04-2021 13:06 ]
Als het toch zó makkelijk zou zijn, dan hadden we nu dit probleem niet lijkt mij.
[ Voor 49% gewijzigd door ZieMaar! op 28-04-2021 13:06 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Ik ben het vrijwel niet eens met je betoog. Check daarvoor mijn eerdere post. Er zijn in mijn ogen wel degelijk zaken die anders zijn bij de jongeren dan bij anderen. Jij hebt je studententijd al gehad, studenten van nu niet. Ja, dat is ook gezuip, maar er zijn ook zaken die ook erg belangrijk in de vorming van een persoonMoi_in_actie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:19:
[...]
Sorry, maar deze opmerking hoor ik zo vaak omtrent de jongeren/studenten en het slaat nergens op. Leven staat een jaar stil, kom op zeg. Wanneer je een jaar in een isoleercel zit zonder ook maar enig contact met mensen, ja dan kan je misschien zeggen dat jouw leven een jaar stil staat. Maar voor jongeren/studenten? Pff, nee.
De gemiddelde student is ook niet een student die zielig alleen in hartje Amsterdam op een kamertje van 3 bij 3 zit. Een groot deel van de studenten woont nog thuis; tot 25 jaar woont nog zo'n 30% thuis, van de 18 tot 19 jarigen is dat nog meer dan 80%. Het is alleen jammer dat je in de media alleen de excessen in Amsterdam / de Randstad ziet, maar "studerend Nederland" is heel wat meer dan de Randstad.
Natuurlijk, hun leven is ook ingrijpend veranderd, maar dat is voor velen zo. Ik werk ook al meer dan een jaar thuis, heb in al die tijd mn collega's welgeteld 2 keer in levende lijve gezien, voor de rest alleen digitaal. Wat is hieraan zo anders dan studenten die alleen online college kunnen volgen? Studenten mogen nu weer mondjesmaat ter plekke college volgen, ik zie de komende 4+ maanden nog niets veranderen aan mijn fulltime thuiswerken situatie.
Ja maar studenten kunnen helemaal niet feesten/zuipen zoals ze normaal deden. Los van wat ik daarvan vind, voor anderen konden en kunnen er soortgelijke hobbymatige zaken ook al maanden/een jaar niet meer. Gezellig op een terrasje zitten of naar de bioscoop gaan, kan ik ook al die tijd al niet meer. Lekker op vakantie en reizen, nope. Naar grote LAN party's of festivals gaan? Kan ik net zo min als die studenten. Iets samen met een vereniging doen, of dat nu een studentenvereniging is, of judo, of schaken of wat dan ook, al die dingen konden/kunnen veel minder of niet.
Maar net als voor de rest van Nederland, pff het overgrote deel van de hele wereld, kunnen heel veel dingen wel nog; je kunt nog met mensen afspreken, op bezoek gaan, samen met iemand een biertje drinken, wandelen/fietsen/sporten, gamen, in en om je woning klussen en nog honderden andere dingen. Je leven staat niet stil, dat sommige studenten hun leven alleen zien als "in collegezaal zitten" en "zuipen in het café" en dan roepen "mijn leven staat stil" is meer een issue van die personen, dan dat hun leven echt stil staat.
Jouw strekking is dat jongeren/studenten niet per definitie als de zondebok gebruikt moeten worden en daar geef ik je gelijk in. Echter als je dan de beelden weer ziet, en niet alleen gisteren, dat wanneer men de boel aan hun laars lapt, het in veruit de meeste gevallen mensen van onder de 25 zijn, dan vergaat je de compassie. Vergaat je de compassie in de zin van: velen willen dat men wat extra medeleven heeft voor de zo zwaar getroffen studenten, maar zodra er regels overtreden worden (en niet zo zuinig ook) dan zijn het juist overwegend vaak diezelfde studenten die daar een groot onderdeel van uitmaken. In dat licht is het niet gek dat men snel roept "die *&%#* studenten", terwijl het waarschijnlijk ook niet eens representatief is voor alle studenten.
Ik wil wel nader ingaan op je laatste alinea. Dat is eigenlijk alsnog het zondebok-verhaal waar je op reageert. Zat volwassenen die de regels ook aan de laars lappen. Het gedeelte over *&@*^## studenten vind ik dan ook vrij generaliserend en eigenlijk ook hypocriet van degenen die zo denken (ervanuitgaande dat jij niet dat vindt, getuige je formulering). Het is eigenlijk een soort van onschuldigere vorm van zondebok aanwijzen als wat Wilders met Marokkanen doet. Ook dat is onterecht op grote schaal.
Effectieve maatregelen en handhaving daarvan. Een beetje ruimte geven waar het wel kan, bijvoorbeeld buitenruimtes open om te eten en drinken, maar heel erg duidelijk handhaven op groepsvorming, en ook eens iets doen aan mensen die maar op kantoor blijven werken.Emgeebee schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:20:
M.a.w. maatregelen die duidelijk een directe invloed hebben op het afstand houden van mensen, geen indirecte dingen zoals een avondklok waarvan je niet weet wat mensen dan precies doen (bijv. studentenfeestjes gewoon tot 4:30 door laten gaan).
De mentale ruimte die er ontstaat door activiteiten met een laag risico helpen eraan bij te dragen dat men meer energie heeft voor het zich houden aan de écht belangrijke regels. Mensen zitten hier vaak te klagen over mensen die zich niet aan de regels houden, maar in een aantal gevallen doen mensen het om niet in een depressie te zitten in een situatie die bijna uitzichtsloos lijkt soms (hoor ik om me heen ook weer met de Indiase variant nu, "krijgen we dat straks weer, wat als de vaccins daar niet tegen helpen" etc.)
Iets meer vertrouwen hebben in het verantwoordelijkheidsgevoel van mensen dus, want dat is er nu niet, en dan creëer je een beetje een nocebo-effect en self-fulfilling prophecy. Zeker als we wordt gehandhaafd op de minst effectieve regels maar niet op de meest effectieve.
Volgens mij past dit stukje tekst ook perfect bij mijn bovenstaande reactieIk merk dat ik het verantwoordelijkheidsgevoel mis bij veel mensen die bovenstaande argumenten uitdragen. Ze zijn puur bezig met waarom beleid x of maatregel y buitenproportioneel is. En dat klopt. Maar ondertussen is er een erg complexe dynamiek in de samenleving aanwezig die er voor zorgt dat de technische onderbouwing van beleid of een maatregel niet voldoende is. Hoe kritischer de burger is, hoe minder naleving. Hoe zwalkender het beleid is, hoe minder naleving. De toeslagenaffaire heeft effect op de naleving. De duur van de maatregelen heeft effect op de naleving. De maatregelen vervolgens aanpassen op de naleving heeft effect op de naleving, want zwabberend beleid. Ga er maar aan staan.
Of er wat in zit? Geen idee. Wellicht hadden we ergens kunnen koersen tussen het Nederlandse en het Zweedse beleid in...
Fatsoenlijke maatregelen invoeren. Kortom: basisregels + ondersteuning. Nut van mondkapjes is nog steeds niet bewezen, avondklok is ook gerommel, verbod op alcoholverkoop na 20.00 uur bestaat blijkbaar ook nog. Dat zijn gewoon twijfelachtige maatregelen waarmee je wel tegen schenen schopt. Kortom: minder zwalkend inderdaad.Emgeebee schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:20:
Als ik alle argumenten hier lees waarom het voor studenten zo lastig is, waarom mondkapjes niks bijdragen, waarom restricties buiten nergens op slaan, waarom een avondklok zo'n inbreuk is, waarom de 1-persoon restrictie zo ingrijpend is, waarom het beleid zo zwabberend is, dan kan ik niks anders vinden dan het er compleet mee eens zijn. Allemaal geldige argumenten, stuk voor stuk.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Denk je dat of weet je dat? Er is toch genoeg aan te merken op bepaalde maatregelen zonder dat je wel of geen last moet hebben van die regels?IJzerlijm schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:35:
De vraag 'wat dan wel ?' komt altijd weer uit op 'maatregelen en handhaving waar ik geen last van heb'.
Heb het even gelezen, een aantal zaken die je aanstipt zie ik toch net wat anders. Ten eerste zeg je "een virus dat hun weinig doet". Daar moet ik weer eens noemen dat verspreiding veruit het grootste probleem is van Covid en dat daardoor de wereld ontregeld raakt. Dat raakt iedereen, dus ook die studenten.Soccer98 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:32:
[...]
Ik ben het vrijwel niet eens met je betoog. Check daarvoor mijn eerdere post. Er zijn in mijn ogen wel degelijk zaken die anders zijn bij de jongeren dan bij anderen. Jij hebt je studententijd al gehad, studenten van nu niet. Ja, dat is ook gezuip, maar er zijn ook zaken die ook erg belangrijk in de vorming van een persoon
Ik wil wel nader ingaan op je laatste alinea. Dat is eigenlijk alsnog het zondebok-verhaal waar je op reageert. Zat volwassenen die de regels ook aan de laars lappen. Het gedeelte over *&@*^## studenten vind ik dan ook vrij generaliserend en eigenlijk ook hypocriet van degenen die zo denken (ervanuitgaande dat jij niet dat vindt, getuige je formulering). Het is eigenlijk een soort van onschuldigere vorm van zondebok aanwijzen als wat Wilders met Marokkanen doet. Ook dat is onterecht op grote schaal.
Die studenten moeten ook belasting betalen, hebben ook een zorgverzekering enzovoorts. Door alle gevolgen qua doden, langdurig zieken (long covid) en alle miljarden aan kosten die deze pandemie met zich meebrengt gaat uiteindelijk effect hebben op de belastingen en kosten van de zorg. Dus de belastingdruk zal voor iedereen de komende jaren stijgen, dus ook voor die studenten die tegen die tijd een baan willen krijgen een huis proberen te kopen. De basispremie van de zorgverzekering gaat ook stijgen, ook voor hen. Het pilsje op het terras of in het café wordt ook duurder, want de eigenaar moet ook zijn verliezen terugverdienen.
Dus ook al studenten/jongeren zeer zelden ernstig ziek, ze zijn indirect mede verantwoordelijk voor deze gevolgen, net als iedereen in de samenleving. Alleen ja, dat zijn indirecte gevolgen en daarvoor moet je verder kijken dan je neus lang is. Ik moest in de tijd van de laatste crisis zoeken naar een plek voor mijn afstuderen, dat was een hels karwei. Ik denk dat die studenten die nu 1e of 2e jaars zijn hetzelfde staat te wachten.
Als ik een utopische idee mag stellen van: wat als iedereen, dus ook die studenten, heel netjes, terughoudend en strikt de regels handhaafden, dan had het aantal besmettingen al dusdanig laag geweest dat we veel eerder richting het "normaal" gekund, hadden die studenten nu alweer naar school en naar het café gekund. Dan hebben ze hooguit 1 van de 4, 5, 6 of nog meer jaren (de eeuwige studenten) dat niet kunnen doen. Nu lijkt het er eerder op dat ze ook een flink deel van hun 2e achtereenvolgende jaar dit moeten missen.
En nogmaals, ik wil niet zeggen "studenten hebben het makkelijker dan anderen" of "zei zijn het (meer) schuld". Er zijn echter groepen waarvan ik denk dat ze meer te lijden hebben van de hele situatie, zoals artsen/verpleegkundigen in de ziekenhuizen die al meer dan een jaar overuren draaien, veel vaker risico lopen door te werken met Covid patiënten, die zwaar overspannen en/of ziek thuis zitten. Of eigenaren van zaken in de horeca die naast niet alleen hun beroep niet kunnen uitoefenen en hierdoor fors beperkt zijn in hun sociale contacten (net als studenten en studeren), maar die ook nog tienduizenden tot honderdduizenden euro's aan verlies hebben geleden, hun oudedagvoorziening in rook zien opgaan. En dit nog los van de mensen die in het ziekenhuis/op de IC/in een kistje belandt zijn door Covid.
En al die mensen, afgezien van hen die overleden zijn, krijgen ook met de rest van de nawerkingen te maken (hogere belasting, hogere zorgkosten, hogere kosten in de horeca, minder arbeids- en stageplaatsen).
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Het kabinet neemt besluiten op een bepaald punt van een tijdslijn, oftewel met veel minder info van effect dan dat we nu hebben. Sterker nog, het besluit zelf heeft een onvoorzien effect op de mate van effectiviteit. Een soort singulariteit. Dat bedoelde ik ook met
Is het dan niet beter om die uiterst kritische houding ietwat te versoepelen omdat we enkel roeien met de op dat moment bestaande riemen? We creëren namelijk met die eeuwig kritische houding zelf de dynamiek dat mensen vinden dat ze het zat mogen zijn. Dat de maatregelen niet meer in acht genomen worden, "want het beleid slaat nergens op". Maar kan dat beleid wel 100% goed zijn? Moeten we niet zelf verantwoordelijkheid nemen ipv te wijzen naar de overheid?"Maar ondertussen is er een erg complexe dynamiek in de samenleving aanwezig die er voor zorgt dat de technische onderbouwing van beleid of een maatregel niet voldoende is."
Je noemt zelf 3 zaken die niet moeten en niks wat wel moet. Dat lijkt me typisch afgeven op maatregelen die jou raken.Soccer98 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:40:
[...]
Denk je dat of weet je dat? Er is toch genoeg aan te merken op bepaalde maatregelen zonder dat je wel of geen last moet hebben van die regels?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Goh, je zou haast zeggen dat het iets menselijks isExocet schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:41:
Kennelijk komt bij veel mensen pas het besef dat het ernstig is als jezelf of je directe omgeving in het ziekenhuis komt te liggen. Anders grossiert het in bagatelliseren en de maatregelen (of zelfs de ernst van het virus) in twijfel te trekken.
En een zwalkend overheidsbeleid wat zichzelf soms tegenspreekt helpt natuurlijk ook niet echt.
[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 28-04-2021 12:07 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik koop doorgaans geen alcohol na 8 uur, normaal ook niet, dus dat is ook maar een suggestie die je doet. We kunnen het hebben over inderdaad zaken die niet moeten, maar wel verboden zijn. Suggereren dat dat neerkomt op afgeven op wat jou raakt, is onterecht.IJzerlijm schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:04:
[...]
Je noemt zelf 3 zaken die niet moeten en niks wat wel moet. Dat lijkt me typisch afgeven op maatregelen die jou raken.
Hier haak ik dan weer in, het zou zo makkelijk zijn, hadden we niet een Kabinet wat al jaren Zorg aan het bezuinigen is... het is maar hoe je het ziet. Het kan zo makkelijk zijn, en ergens moet je een begin maken om je doelen weer bij te stellen, beter beleid en een toekomst visie, ipv alleen maar achterban paaien en kortzichtige besluiten te nemen.vuurtjih schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:31:
[...]
Als het toch zó makkelijk zou zijn, dan hadden we nu dit probleem niet lijkt mij.
Ga anders ook eens op mijn reactie in? Anders blijft het een circle jerk over reageren op persoonlijke dingen over en weer.IJzerlijm schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:04:
[...]
Je noemt zelf 3 zaken die niet moeten en niks wat wel moet. Dat lijkt me typisch afgeven op maatregelen die jou raken.
Persoonlijk heb ik niet veel aan die maatregelen die dan wel zouden mogen volgens wat ik beschrijf. Ik zou heel graag weer vanuit koffietentjes of co-working spaces werken ipv telkens vanuit huis wat ik nu doe. Koffietentjes mogen pas bij forse afname cases en co-working kan nu wel maar doe ik bewust niet. Toen de buren ineens gingen boren en klussen overdag ging ik trouwens wel
Er wordt elk jaar meer uitgegeven aan zorg. Niks bezuinigen.Jasper 99 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:08:
[...]
Hier haak ik dan weer in, het zou zo makkelijk zijn, hadden we niet een Kabinet wat al jaren Zorg aan het bezuinigen is... het is maar hoe je het ziet. Het kan zo makkelijk zijn, en ergens moet je een begin maken om je doelen weer bij te stellen, beter beleid en een toekomst visie, ipv alleen maar achterban paaien en kortzichtige besluiten te nemen.
Alcoholverkoop na een bepaalde tijd verbieden vind ik trouwens ook niet heel verkeerd. Dat treft juist vooral impuls-situaties en het is niet zo dat je daarmee sociale interacties onderdrukt ofzo.Soccer98 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:07:
[...]
Ik koop doorgaans geen alcohol na 8 uur, normaal ook niet, dus dat is ook maar een suggestie die je doet. We kunnen het hebben over inderdaad zaken die niet moeten, maar wel verboden zijn. Suggereren dat dat neerkomt op afgeven op wat jou raakt, is onterecht.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).
Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.