• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
Stoney3K schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:15:
[...]

With all due respect, maar wat doe je dan nog in dit topic? Komt een beetje over als beste stuurlui op deze manier.
offtopic:
Hetzelfde als jullie, tijd doden. Het is nu 13:51 hier en 31 graden, ga zo naar buiten maar rond het middaguur is het te heet om te wandelen.

Overigens staan de beste stuurlui niet aan de kant, maar zitten die in een ander land :+ .

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:47
In de internationale GISAID database zijn nu de eerste twee meldingen van de B.1.617 sequence in Nederland gedaan, waarschijnlijk door het RIVM / GGD zelf. Deze database loopt altijd een beetje achter, in Belgie (met op 22 april al 26 B.1.617 gevallen) staat er nog maar op 4. Dat maakt de kans op 10+ gevonden in Nederland en 100+ daadwerkelijk in Nederland is vrij groot.

Het verbaasd me dat de B.1.617 variant nog niet op de Varianten-pagina van het RIVM staat overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xSQdsTjuJIKxHRvvgHHLD6gV.png

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 15:30
Tijd voor een model update. Ik heb weer een aantal dagen aan nieuwe data kunnen invoeren (positieve tests, vaccinaties), daarnaast de effectiviteit van vaccinaties opnieuw gefit en de prognose voor toekomstige vaccinaties bijgesteld.

Volgens mijn model zijn we voorbij de piek. Donderdag en vrijdag kunnen nog vrij hoge cijfers voor positieve tests komen, denk aan een weekpiek rond 9000 (die dagen waren afgelopen week hoog en hebben daardoor een hoge weekdagenfactor). Maar in het algemeen is de prognose echt dalend.

Belangrijker in deze fase is de R-waarde, want die bepaalt de ruimte voor versoepelingen.

Terugkijkend heeft RIVM het getal 1.03 staan voor 8 april.

Die waarde >1 blijft in die periode nog enige tijd boven 1. Mijn model voorziet vor 15-4 een waarde van 1.04, zijnde 1.01 trendmatig en +0.03 incidenteel.

Naar de toekomst kijkend ziet het model de trendmatige R-waarde snel dalen:
* vandaag 0.98.
* 28 april (eerste ronde versoepelingen) 0.95
* 11 mei (tweede ronde versoepelingen) 0.89
* 25 mei (derde ronde?) 0.83

Als we een R-waarde van gemiddeld 1.00 zouden accepteren in de maand mei, ontstaat er ruimte om R met 8, 6 en 6 basispunten te laten stijgen door versoepelingen. De R-waarde zou dan schommelen tussen 0.97 en 1.03.

Daarmee nemen we wel bijna alle beschikbare ruimte in. De zorg moet het dan volledig hebben van het vaccinatie-effect, dat de verhouding tussen IC-opnames en positieve tests langzaam doet dalen. Die daling lijkt momenteel ongeveer 3.8% per week te zijn, oplopend naar ongeveer 6% per week medio mei.

De bijbehorende prognose voor de bezetting op de IC's is wel dat het huidige hoge niveau van tegen de 850 lang gehandhaaft blijft. De komende twee weken zou bezetting slechts met zo'n 40 patienten dalen, dan zit je nog steeds op 800 als de eerste gevolgen van de versoepelingen de IC bereiken. Gegeven dat er een aardige onzekerheid in de effecten van versoepelingen zit, is dat riskant.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:30
BarôZZa schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:35:
Maar natuurlijk ligt het allemaal aan het gedrag van de mensen. Het alternatief is dat ze moeten toegeven dat ze als OMT zelf waardeloos werk hebben geleverd. Een lockdown van een half jaar zonder enig effect, het is bijna een prestatie.

Het meest treurige is nog het papegaaivolk die de onzin gaat nablaten: ja het ligt aan ons gedrag en het niet naleven van de basisregels :')

Terwijl er geen land op de wereld is die alleen met die basisregels het aantal besmettingen omlaag kreeg.
Hoe kregen die andere landen het aantal besmettingen dan omlaag ?
En waarom zou iets anders vervolgens uitsluiten dat er ook aangepast gedrag nodig is ?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:34
t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:33:
Tijd voor een model update. Ik heb weer een aantal dagen aan nieuwe data kunnen invoeren (positieve tests, vaccinaties), daarnaast de effectiviteit van vaccinaties opnieuw gefit en de prognose voor toekomstige vaccinaties bijgesteld.

Volgens mijn model zijn we voorbij de piek. Donderdag en vrijdag kunnen nog vrij hoge cijfers voor positieve tests komen, denk aan een weekpiek rond 9000 (die dagen waren afgelopen week hoog en hebben daardoor een hoge weekdagenfactor). Maar in het algemeen is de prognose echt dalend.

Belangrijker in deze fase is de R-waarde, want die bepaalt de ruimte voor versoepelingen.

Die waarde >1 blijft in die periode nog enige tijd boven 1. Mijn model voorziet vor 15-4 een waarde van 1.04, zijnde 1.01 trendmatig en +0.03 incidenteel.

* vandaag 0.98.

Als we een R-waarde van gemiddeld 1.00 zouden accepteren in de maand mei, ontstaat er ruimte om R met 8, 6 en 6 basispunten te laten stijgen door versoepelingen. De R-waarde zou dan schommelen tussen 0.97 en 1.03.
Dus als die trend volgens jouw model doorzet dan zouden we ergens in augustus ver genoeg gedaald zijn om helemáál van alle maatregelen af te kunnen zijn? 1 september 'Corona bevrijdingsdag'?

Natuurlijk onder voorbehoud dat er niks geks gebeurt en dat er geen andere varianten roet in het eten gooien, de kiemsurveillance moet dat waarschijnlijk nog uitwijzen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:53:
[...]

Heb je daar een bron van? Want voor zover ik weet kan je het niet weten, vergelijken met landen is heel moeilijk. India en Brazilië kan je bijvoorbeeld niet met Nederland vergelijken door hun bevolkingsdichtheid en andere manier van leven.
Dat is toch de basiskennis van een pandemie bestrijden. Virussen springen over doordat mensen contact hebben met elkaar. De maatregelen zijn erop berekend om de contactmomenten tussen mensen te verminderen waardoor de verspreiding tegen wordt gegaan.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding

Tweakers Discord

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://ourworldindata.or...aks=false&country=LKA~NLD

Misschien nog even wachten voordat je een land zoveel beter bestempeld als het andere. India ging ook heel lang goed.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

@Number10 dat het aan onze huidige strategie ligt is echt te makkelijk. Je kan onze situatie gewoonweg niet vergelijken met landen als Sri Lanka (in totaal 100.000 besmettingen op 22 miljoen inwoners), Hong Kong (in totaal 10.000 besmettingen op 7 miljoen inwoners) en Taiwan (in totaal 1.000 besmettingen op 23 miljoen inwoners), terwijl wij door de eerste golf daar al ver boven zaten (inmiddels in totaal 1,5 miljoen besmettingen op 17,5 miljoen inwoners).

De enige manier waarop wij de besmettingen zo laag hadden kunnen houden was in januari/februari al het land op slot gooien, de grenzen dicht, direct quarantaine- en testfaciliteiten uit de grond stampen en bij iedere besmetting bovenop BCO te zitten. Wij waren hier simpelweg niet op voorbereid en ja tijdens en na de zomervakantie hebben wij nogmaals gefaald met testen en BCO.

Laag houden is mogelijk, maar als je dat stadium eenmaal voorbij bent moet je zo lang en zo hard ingrijpen om het weer laag te krijgen, dat is een utopie voor onze maatschappij. Vooral door de besmettelijkere varianten die gedurende 1 jaar zijn geïntroduceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 26-04-2021 11:03 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Yaksa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:46:
[...]

De kristallen bollen zijn weer in de uitverkoop zie ik. A C Tion of toch Ali E?
Geef eens een bron die aangeeft dat de IC's snel aan het leeglopen zijn.
Modellen RIVM

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:51

Sorcerer8472

Mens sana?

BarôZZa schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:46:
[...]

Geen idee hoe je dit eruit weet te halen.
Ik ben niet tegen een lockdown, ik ben tegen de zwakke polderlockdown.

Maatregelen die niet zwaar genoeg zijn om de cijfers omlaag te brengen, maar wel zwaar genoeg om het leven een heel stuk saaier te maken. En doordat het de cijfers niet omlaag brengt duurt het eeuwen en is er geen enkel perspectief.

En dan heb ik het nog niet over wanneer deze ingaan. Standaard op het verkeerde moment. Te laat verzwaren (bij veel teveel besmettingen) en te vroeg verlichten.
Helemaal mee eens, goed verwoord. Daarom wil ik ook met nadruk bestrijden dat de regering het goed gedaan heeft, wat veel mensen nu zeggen.

Niet alleen de maatregelen maar ook de (selectieve) handhaving. Alleen wandelende mensen in de avond op de bon voor schending avondklok, grote groepen feestende jongeren in de parken gewoon met rust laten.

En niet te vergeten het totale gebrek aan balans in wetgeving: strafblad als je reisquarantaine schendt (overgrote meerderheid is niet positief), maar na een positieve GGD-test quarantaine schenden is geen probleem (vrijwel iedereen is wel positief in deze groep).

Het lijkt er wel op dat "iedereen moet lijden want maatregelen werken alleen als iedereen lijdt" ofzo.

Mensen gooien er intussen door dit incompetente beleid steeds meer met de pet naar. Gisteren was ik in een tankstation langs de A2 en niemand van het personeel droeg er mondkapjes en ook de helft van de klanten niet. Nou is dat op zich niet het einde van de wereld maar het is wel indicatief voor hoe mensen het totaal niet meer boeit.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:51

Sorcerer8472

Mens sana?

IJzerlijm schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:43:
https://ourworldindata.or...aks=false&country=LKA~NLD

Misschien nog even wachten voordat je een land zoveel beter bestempeld als het andere. India ging ook heel lang goed.
Zelf ben ik wel benieuwd hoe het kan dat India zo lang goed ging en nu ineens zo ontzettend slecht. Dat is toch wel zorgwekkend aangezien India ideaal zou zijn voor massale verspreiding van een virus, maar dat eerder toch niet is voorgekomen.

Wellicht is deze variant veel besmettelijker, en/of zijn de symptomen en gevolgen veel ernstiger.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Number10 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:18:
[...]

Voila. Maar dat willen veel mensen schijnbaar niet horen en heeft naar ik vermoed o.a. te maken met het exceptionalisme waar je eerder in een ander topic op wees.

De redenering lijkt te zijn: 'het kan elders niet beter zijn door hun strategie, want dat zou betekenen dat we in Nederland de verkeerde strategie hebben gekozen'.

Dat wordt vervolgens afgedekt met allerlei voordelen die ze elders hebben (eiland etc.) of een verwijzing naar andere Europese landen war het ook slecht gaat. Externalisatie dus.

Newsflash 2: we hebben in Nederland de verkeerde strategie gekozen. Al heel lang.

[...]

Dat antwoord kan ik uiteraard niet geven, maar ik ben wel blij met de ervaringen die elders worden opgedaan. Ze prikken namelijk de luchtballon door waar veel mensen in lijken te geloven dat we nu eenmaal tot deze aanpak verplicht zijn.
misschien tijd voor 'het abstracte corona topic voor al uw semantische en filosofische discussies'?

Met veel -moeilijke- woorden dik of schuin blijf je een mantra over 'sturen op x of y ' herhalen en eerdere posts aanhalen waarin je de waarheid nog een keer uitlegt je visie nog eens uit de doeken doet.

Volgens mij doe je dit naar eer en geweten, zorgvuldig en met de beste bedoelingen, maar op mij begint het een beetje betweterig over te komen 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2021 11:08 . Reden: typo ]

• t_captain
Balance schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:28:
In de internationale GISAID database zijn nu de eerste twee meldingen van de B.1.617 sequence in Nederland gedaan, waarschijnlijk door het RIVM / GGD zelf. Deze database loopt altijd een beetje achter, in Belgie (met op 22 april al 26 B.1.617 gevallen) staat er nog maar op 4. Dat maakt de kans op 10+ gevonden in Nederland en 100+ daadwerkelijk in Nederland is vrij groot.

Het verbaasd me dat de B.1.617 variant nog niet op de Varianten-pagina van het RIVM staat overigens.

[Afbeelding]
Ik vermoed dat hij wel in de tabel gaat komen, zeker nu er toch is besloten voor een vliegverbod.

Meest interessante vraag is: hoe goed kan deze variant zich verspreiden in gebieden waar de Engelse variant dominant is? Ik weet dat Belgie een geimporteerd cluster heeft kunnen identificeren onder een groep studenten -> hoe gaat het daar met de lokale verspreiding?
Stoney3K schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:36:
[...]

Dus als die trend volgens jouw model doorzet dan zouden we ergens in augustus ver genoeg gedaald zijn om helemáál van alle maatregelen af te kunnen zijn? 1 september 'Corona bevrijdingsdag'?

Natuurlijk onder voorbehoud dat er niks geks gebeurt en dat er geen andere varianten roet in het eten gooien, de kiemsurveillance moet dat waarschijnlijk nog uitwijzen.
Miin model is voor die termijn niet echt geschikt. Die wordt namelijk vooral bepaald door nieuwe varianten in de kiemsurveillance.

Bij de huidige mix waarin vooral de Engelse en een beetje de SA variant de dienst uitmaken (met een vergelijkbare R-waarde), zijn we rond 15-6 onder de 1000 besmettingen per dag gezakt en is het virus rond 15-7 uitgedooft. Daarin zitten de effecten van versoepelingen nog niet. Als deze de volledige epidemoloigische ruimte gebruiken, mag je een maand optellen. In dat geval zal het virus rond 15-8 uitdoven.

Twee ontwikkelingen kunnen die prognose voor de zomer ingrijpend veranderen:

1. Resistentie.
Als de SA of P1 variant sterk resistent tegen afweerstoffen blijkt te zijn en de impact van vaccinatie daarmee flink terugloopt.
Ik heb de impact van vaccinatie op de R-waarde heel voorzichtig gemodelleerd en ik verwacht dat ik die constante naar boven mag gaan bijstellen naarmate we meer mensen onder de 60 a 70 jaar gaan prikken. Maar als een snelle opkomst van resistentie via SA of P1 plaatsvindt, kan deze constante de andere kant op gaan schuiven en dan worden we tot 6 maanden teruggeworpen in de tijd.

2. Hogere besmettelijkheid nieuwe varianten
Als de P1, P3 of India variant een R-waarde blijkt te hebben die aanzienlijk hoger is dan de Engelse variant, worden we ook teruggezet. Het effect is echter kleiner. Een R-waarde die 25% hoger ligt, zet ons 4 weken terug in de tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 26-04-2021 11:04 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Laguna schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:48:
@Number10 dat het aan onze huidige strategie ligt is echt te makkelijk. Je kan onze situatie gewoonweg niet vergelijken met landen als Sri Lanka (in totaal 100.000 besmettingen op 22 miljoen inwoners), Hong Kong (in totaal 10.000 besmettingen op 7 miljoen inwoners) en Taiwan (in totaal 1.000 besmettingen op 23 miljoen inwoners), terwijl wij door de eerste golf daar al ver boven zaten (inmiddels in totaal 1,5 miljoen besmettingen op 17,5 miljoen inwoners).

De enige manier waarop wij de besmettingen zo laag hadden kunnen houden was in januari/februari al het land op slot gooien, de grenzen dicht, direct quarantaine- en testfaciliteiten uit de grond stampen en bij iedere besmetting bovenop BCO te zitten. Wij waren hier simpelweg niet op voorbereid en ja tijdens en na de zomervakantie hebben wij nogmaals gefaald met testen en BCO.

Laag houden is mogelijk, maar als je dat stadium eenmaal voorbij bent moet je zo lang en zo hard ingrijpen om het weer laag te krijgen, dat is een utopie voor onze maatschappij. Vooral door de besmettelijkere varianten die gedurende 1 jaar zijn geïntroduceerd.
Dat is idd de enige manier om de besmettingen extreem laag te houden.
En voor NL is dat niet realistisch en zal dit ook volgende keren niet eens geprobeerd worden.

Het is ook niet verbazend dat dit soort extreme afsluiting vrijwel alleen lukt bij landen die eilanden of de-facto eilanden zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Stoney3K
t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:59:
[...]

Bij de huidige mix waarin vooral de Engelse en een beetje de SA variant de dienst uitmaken (met een vergelijkbare R-waarde), zijn we rond 15-6 onder de 1000 besmettingen per dag gezakt en is het virus rond 15-7 uitgedooft.

Twee ontwikkelingen kunnen die prognose voor de zomer ingrijpend veranderen:

1. Resistentie.
Als de SA of P1 variant sterk resistent tegen afweerstoffen blijkt te zijn en de impact van vaccinatie daarmee flink terugloopt.
Ik heb de impact van vaccinatie op de R-waarde heel voorzichtig gemodelleerd en ik verwacht dat ik die constante naar boven mag gaan bijstellen naarmate we meer mensen onder de 60 a 70 jaar gaan prikken. Maar als een snelle opkomst van resistentie via SA of P1 plaatsvindt, kan deze constante de andere kant op gaan schuiven en dan worden we tot 6 maanden teruggeworpen in de tijd.
Even optimistischer gedacht: Als het vaccinatie-effect op de R-waarde dus gunstiger is en de SA/P1 variant zich ontwikkelt zoals tot nu toe gebeurd is, dan kunnen we zelfs naar voren schuiven in de tijd. Vooral als het seizoenseffect gunstig uitpakt. De 'last mile' tot aan uitdoving kan ook nog eens harder naar beneden gaan, want bij <2000 besmettingen per dag kun je ook nog eens veel strikter op BCO gaan handelen. Licht als overheid dan de mensen voor dat ze zich daar ook aan moeten houden, met de belofte van een einddatum, en het kan ineens hard gaan.

Als je dan een optimistische prognose wil maken dan kom je op een datum als 1 juli uit waarop het virus (zo goed als) is uitgedoofd. Ik verwacht dan wel dat de overheid wacht met het loslaten van de basismaatregelen tot er een deel zekerheid is dat er geen clusters meer worden geïmporteerd.

Voorlopig zie ik het dus nog gunstig in voor de nazomer, tijd om een kratje IPA koud te gaan zetten. _/-\o_ :9B

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Sorcerer8472 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:55:
[...]

Zelf ben ik wel benieuwd hoe het kan dat India zo lang goed ging en nu ineens zo ontzettend slecht. Dat is toch wel zorgwekkend aangezien India ideaal zou zijn voor massale verspreiding van een virus, maar dat eerder toch niet is voorgekomen.

Wellicht is deze variant veel besmettelijker, en/of zijn de symptomen en gevolgen veel ernstiger.
offtopic:
Dit artikel in The Wall Street Journal vat het wel goed samen: https://www.wsj.com/artic...id-19-variant-11619193481

Alle besmettelijkere varianten gaan in India inmiddels rond, in sommige gebieden is de UK variant dominant, maar in andere gebieden de Indiase variant. De Indiase variant had in maart flink aan terrein gewonnen, maar of dat ook in april die variant is geweest is de vraag. Het kan ook de UK variant zijn geweest die een opmars heeft gemaakt.

For the country overall, this variant made up 70.4% of the samples collected during the week ended March 25, compared with 16.1% just three weeks earlier, according to Covid CG, a tracking tool from the Broad Institute of MIT and Harvard.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• t_captain
De prognose is ook gunstig. Ik denk dat we in de zomer niet meer dan de basismaatregelen nodig hebben. Ook moet reizen binnen Europa wat mij betreft gewoon mogelijk zijn in juli en kunnen we de extra maatregelen zoals quarantaine en testverplichtingen loslaten.

De onzekerheid zit vooral in de opkomst van nieuwe en mogelijk meer besmettelijke of resistente varianten.

We moeten vooral kijken naar de volgende varianten:

* SA
* BR P1
* Filipijnse P3
* India

En voor ieder van deze varianten naar twee vragen:
1. in welke mate is hij meer besmettelijk dan de dominante Engelse variant?
2. die extra besmettelijkheid, lijkt die toe te nemen in de tijd?

Wat betreft vraag nummer 1 hebben we een redelijke marge. Omdat vaccinatie de R-waarde rap omlaag drukt, is de opkomst van een extra besmettelijke variant slechts een bescheiden vertraging in de prognose. Voor die vraag is het eigenlijk al game over voor de SA variant: niet significant anders qua R-waarde tov de Engelse variant. Ook de P1 variant loopt op zijn laatste benen: lijkt iets besmettelijker, maar range +5 ... +20%. Dat geeft een langzame verdringingscurve en resulteert in hooguit enkele weken vertraging in het uitdoven van de epidemie. P3 en India: te weinig data. Die blijven dus spannend.

Maar de echte vraag is nummer 2. Een variant die het met de tijd beter gaat doen qua relatieve R-waarde, kan wijzen op een resistente varant. Hier ben ik redelijk gerust op de SA variant want die heeft dat patroon nog niet getoond ondanks dat hij al anderhalve maand gevestigd is en in die tijd een behoorlijke toename van de vaccinatiegraad heeft meegemaakt. Maar de andere drie blijven spannend.

• PiB

PiB

t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:31:
De prognose is ook gunstig. Ik denk dat we in de zomer niet meer dan de basismaatregelen nodig hebben. Ook moet reizen binnen Europa wat mij betreft gewoon mogelijk zijn in juli en kunnen we de extra maatregelen zoals quarantaine en testverplichtingen loslaten.

De onzekerheid zit vooral in de opkomst van nieuwe en mogelijk meer besmettelijke of resistente varianten.

We moeten vooral kijken naar de volgende varianten:

* SA
* BR P1
* Filipijnse P3
* India

En voor ieder van deze varianten naar twee vragen:
1. in welke mate is hij meer besmettelijk dan de dominante Engelse variant?
2. die extra besmettelijkheid, lijkt die toe te nemen in de tijd?

Wat betreft vraag nummer 1 hebben we een redelijke marge. Omdat vaccinatie de R-waarde rap omlaag drukt, is de opkomst van een extra besmettelijke variant slechts een bescheiden vertraging in de prognose. Voor die vraag is het eigenlijk al game over voor de SA variant: niet significant anders qua R-waarde tov de Engelse variant. Ook de P1 variant loopt op zijn laatste benen: lijkt iets besmettelijker, maar range +5 ... +20%. Dat geeft een langzame verdringingscurve en resulteert in hooguit enkele weken vertraging in het uitdoven van de epidemie. P3 en India: te weinig data. Die blijven dus spannend.

Maar de echte vraag is nummer 2. Een variant die het met de tijd beter gaat doen qua relatieve R-waarde, kan wijzen op een resistente varant. Hier ben ik redelijk gerust op de SA variant want die heeft dat patroon nog niet getoond ondanks dat hij al anderhalve maand gevestigd is en in die tijd een behoorlijke toename van de vaccinatiegraad heeft meegemaakt. Maar de andere drie blijven spannend.
Vooral de Indiaase variant lijkt op het eerste gezicht een vervelende.
Als de getallen die ik gehoord heb kloppen, 65% van de ziekenhuisopnames is juist onder de 60 jaar, las ik.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:11
BarôZZa schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:09:
[...]

Daar was ik vorig jaar al voor en de reden dat ik weg ben is precies omdat ik dit scenario had voorspeld.

Overigens ben ik volgens mij een van de weinige met vergelijkingsmateriaal (Hong Kong, Taiwan en Sri Lanka de afgelopen twee jaar). Newsflash: het overgrote deel van de wereld zit niet in een lockdown en je kan er gewoon prima uit eten en dergelijke.

De maatregelen hier zijn niet zo lastig hoor. Mondkapjes, quarantaine en als het uit de klauwen loopt een plaatselijke harde lockdown (het laatst hier een noordelijke stad). Cijfers moeten meteen omlaag.

Als jij je kwalificeert doordat je tussen de amateurs zit, dan mag dat van mij hoor :+ .
Wat een arrogantie. Meneer vliegt de wereld rond en weet wel even hoe het moet, gewoon de Nederlandse cultuur veranderen in een Aziatische ja-knik/conformistische cultuur en hoppa de restaurants kunnen weer open voor invliegende toeristen.

Ondertussen zit ik al een half jaar te wachten om m'n nieuwe neefje te kunnen zien, maar daar moet ik ook 10 uur voor vliegen. Doe ik niet, want corona. Bedankt he.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:21

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik hoop niet dat de toename in Brabant vandaag maatgevend is voor heel Nederland :X
In de Brabantse ziekenhuizen waren maandagochtend 443 coronapatiënten opgenomen. Zondag waren dat er nog 374. Dat maakte het ROAZ maandagochtend bekend. De afgelopen 24 uur zijn 47 nieuwe coronapatiënten in de Brabantse ziekenhuizen opgenomen. Daar staat tegenover dat 35 coronapatiënten uit het ziekenhuis ontslagen werden. Zeven werden er overgeplaatst en vijf coronapatiënten overleden het voorbije etmaal in de Brabantse ziekenhuizen.

De islam kan uw vrijheid schaden

• Laguna

Laguna

Connaisseur

PiB schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:45:
[...]

Vooral de Indiaase variant lijkt op het eerste gezicht een vervelende.
Als de getallen die ik gehoord heb kloppen, 65% van de ziekenhuisopnames is juist onder de 60 jaar, las ik.
Dat is niet zo gek aangezien de gemiddelde levensverwachting in India 69 jaar is.

• PiB

PiB

Laguna schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:01:
[...]

Dat is niet zo gek aangezien de gemiddelde levensverwachting in India 69 jaar is.
Oh kijk, werd ik toch bang gemaakt door de berichtgevingen :+
Waarom al die sendatieartikelen

[ Voor 5% gewijzigd door PiB op 26-04-2021 12:04 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:43
BarôZZa schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:09:
[...]

Daar was ik vorig jaar al voor en de reden dat ik weg ben is precies omdat ik dit scenario had voorspeld.

Overigens ben ik volgens mij een van de weinige met vergelijkingsmateriaal (Hong Kong, Taiwan en Sri Lanka de afgelopen twee jaar). Newsflash: het overgrote deel van de wereld zit niet in een lockdown en je kan er gewoon prima uit eten en dergelijke.

De maatregelen hier zijn niet zo lastig hoor. Mondkapjes, quarantaine en als het uit de klauwen loopt een plaatselijke harde lockdown (het laatst hier een noordelijke stad). Cijfers moeten meteen omlaag.

Als jij je kwalificeert doordat je tussen de amateurs zit, dan mag dat van mij hoor :+ .
Tja, en die harde lockdowns zijn nogal wat harder dan wat we in Nederland mogen/kunnen. En bovenal heb je daar wel wat grotere problemen als je je niet aan de regels houdt. Dus het gedrag van de mensen is ook heel anders. Over het algemeen is het wat corona betreft dus wat vrijer, maar als er dan gezegd wordt dat iets niet mag, gebeurt dat ook niet.

Dus wat dit virus betreft is het inderdaad beter, wat het normale leven betreft zit je in Nederland veel beter. Het is maar net wat je wil, de vrijheid die we hier normaal hebben werkt nu tegen ons. Ik heb dan toch echt liever een jaartje wat meer restricties/problemen en de rest van de tijd veel beter,

En wat vergelijkingsmateriaal betreft ben je zeker niet de enige. Er lopen er hier wel wat meer rond die reizen, maar ikzelf heb b.v. de afgelopen 2 jaar in Taiwan, Japan, Z-Korea, de helft van de Amerikaanse staten gezeten. En voor allemaal geldt dat wat je er hier in Nederland van hoort niet echt overeen komt met de werkelijkheid (zeker als je er wat mensen uit het normale leven kent). Vaak zijn er veel meer beperkingen, al dan niet tijdelijk. Kijk je naar b.v. China, dan lijkt het nu allemaal zo open, maar in de praktijk zitten de meeste mensen alsnog om de paar maanden in een harde lockdown (en dan mag je dus simpelweg je huis niet uit en dat wordt gecontroleerd met huisbezoeken, telefoontrackers, mensen die in de buurt wonen en klikken etc.)

Dus het is een andere methode, maar eentje die alleen werkt doordat ze normaal in een heel ander regime zitten. Een regime waar ik iig niet tussen zou willen wonen.

[removed]

• redwing
Laguna schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:01:
[...]
Niet helemaal eerlijk, dit komt nl. vooral door de hoge kindersterfte. Je zou dus normaal gesproken ook daar veel meer ouderen in het ziekenhuis verwachten.

[removed]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

redwing schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:06:
[...]

Niet helemaal eerlijk, dit komt nl. vooral door de hoge kindersterfte. Je zou dus normaal gesproken ook daar veel meer ouderen in het ziekenhuis verwachten.
De bevolkingspiramide van india is wel wat anders dan die van NL mensen boven de 70 zijn echt wel een zeldzaamheid.

• Emgeebee
TrailBlazer schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
[...]

De bevolkingspiramide van india is wel wat anders dan die van NL mensen boven de 70 zijn echt wel een zeldzaamheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKPRzt8lGs-IXum2gdhP4yKd15I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LKhvih9cO9rxbxJICV9oCljd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdiY8DR3UjT8t9lE1MpjNgnfo2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5k3Z0BFcHlo3XC4aZpGquTO6.png?f=user_large

Een beetje verschillend maar, waarbij je die uitdijing van NL nog eens 10 jaar naar boven moet schuiven (is van 2010 vs 2020 van India).

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:02
Stoney3K schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:06:
[...]

Even optimistischer gedacht: Als het vaccinatie-effect op de R-waarde dus gunstiger is en de SA/P1 variant zich ontwikkelt zoals tot nu toe gebeurd is, dan kunnen we zelfs naar voren schuiven in de tijd. Vooral als het seizoenseffect gunstig uitpakt. De 'last mile' tot aan uitdoving kan ook nog eens harder naar beneden gaan, want bij <2000 besmettingen per dag kun je ook nog eens veel strikter op BCO gaan handelen. Licht als overheid dan de mensen voor dat ze zich daar ook aan moeten houden, met de belofte van een einddatum, en het kan ineens hard gaan.

Als je dan een optimistische prognose wil maken dan kom je op een datum als 1 juli uit waarop het virus (zo goed als) is uitgedoofd. Ik verwacht dan wel dat de overheid wacht met het loslaten van de basismaatregelen tot er een deel zekerheid is dat er geen clusters meer worden geïmporteerd.

Voorlopig zie ik het dus nog gunstig in voor de nazomer, tijd om een kratje IPA koud te gaan zetten. _/-\o_ :9B
Eerst zien, dan geloven en er niet vanuit gaan dat op datum X iets mogelijk zal zijn tot het echt mogelijk is, anders kan je alleen maar teleurgesteld raken. Gaan we de goede kant op? De verwachting is van wel ondanks dat de cijfers nu nog belabberd zijn, en als we echt de goede kant op aan het gaan zijn zal ook steeds meer mogelijk worden, maar concrete data zou ik er niet aan hangen.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
tweakduke schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:39:
[...]

Dat is toch de basiskennis van een pandemie bestrijden. Virussen springen over doordat mensen contact hebben met elkaar. De maatregelen zijn erop berekend om de contactmomenten tussen mensen te verminderen waardoor de verspreiding tegen wordt gegaan.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding
No offense, maar dit is wat mij betreft een klassieke dooddoener die al zo vaak voorbij is gekomen in dit topic. Grappig genoeg kunnen beide waarheden (zowel die van jou als die van @Verwijderd ) prima naast elkaar bestaan. Virussen springen inderdaad over van mens tot mens. Echter, over de vragen hoe en de mate waarin dit in welke omstandigheden gebeurt, zijn we continu lerende. Vergelijk eens hoe verschillende "RIVMs" van verschillende landen de nadruk leggen op transmissie: de één hamert op 1,5 meter, de ander heeft het al maandenlang over aërosole verspreiding en weer een ander zet in op een combinatie van beide. Interessanter zijn wellicht nog wel de ontwikkelingen van de afgelopen maanden hierin, ook intra-land.
Los van transmissie (ik ben geen viroloog :P ) gaat het slaan met de botte bijl van de strenge lockdown voorbij aan allerlei statistische nuances zoals het op één hoop gooien van alle besmettingen en geen extra waarde toekennen aan leeftijdscohorten.

Wat echter veel relevanter is dan bovenstaande, is dat er op het moment geen eenduidige consensus bestaat in de wetenschapsliteratuur over de effectiviteit van "strenge" NPIs (non pharmaceutical interventions, oftewel maatregelen) ten opzichte van minder strenge NPIs. Denk hierbij niet alleen aan stay-at-home measures, maar ook aan winkelsluiting, scholensluiting, horecasluiting, avondklok, etcetera. Er zijn peer-reviewed studies die de werking van strenge NPIs aantonen en er zijn peer-reviewed studies die aantonen dat er geen werking is. Los van deze studies zijn er overigens ook groepen artsen/virologen die al langer pleiten voor het beschouwen van covid als endemisch gegeven. Kort samengevat: er bestaan meer wetenschappelijke geluiden dan het geluid Koopmans - het OMT heeft geen monopolie op de waarheid.

Het is dus echt te gemakkelijk om te zeggen "Hadden we maar strenger ingegrepen, dan hadden we nu niet in deze ellendge gezeten". Zoals het ook te gemakkelijk is om te stellen dat we ons slecht gedragen aan de hand van een enkele Google Mobility slide. De eerste gedragsstudies lijken nu van de grond te komen, echter gaat het waarschijnlijk nog maanden zo niet jaren duren om het effect van ons collectieve gedrag op besmettingen en/of mortaliteit te duiden, als dit al überhaupt mogelijk is.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Jedi_Pimp schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:32:
[...]

No offense, maar dit is wat mij betreft een klassieke dooddoener die al zo vaak voorbij is gekomen in dit topic. Grappig genoeg kunnen beide waarheden (zowel die van jou als die van @Verwijderd ) prima naast elkaar bestaan. Virussen springen inderdaad over van mens tot mens. Echter, over de vragen hoe en de mate waarin dit in welke omstandigheden gebeurt, zijn we continu lerende. Vergelijk eens hoe verschillende "RIVMs" van verschillende landen de nadruk leggen op transmissie: de één hamert op 1,5 meter, de ander heeft het al maandenlang over aërosole verspreiding en weer een ander zet in op een combinatie van beide. Interessanter zijn wellicht nog wel de ontwikkelingen van de afgelopen maanden hierin, ook intra-land.
Los van transmissie (ik ben geen viroloog :P ) gaat het slaan met de botte bijl van de strenge lockdown voorbij aan allerlei statistische nuances zoals het op één hoop gooien van alle besmettingen en geen extra waarde toekennen aan leeftijdscohorten.

Wat echter veel relevanter is dan bovenstaande, is dat er op het moment geen eenduidige consensus bestaat in de wetenschapsliteratuur over de effectiviteit van "strenge" NPIs (non pharmaceutical interventions, oftewel maatregelen) ten opzichte van minder strenge NPIs. Denk hierbij niet alleen aan stay-at-home measures, maar ook aan winkelsluiting, scholensluiting, horecasluiting, avondklok, etcetera. Er zijn peer-reviewed studies die de werking van strenge NPIs aantonen en er zijn peer-reviewed studies die aantonen dat er geen werking is. Los van deze studies zijn er overigens ook groepen artsen/virologen die al langer pleiten voor het beschouwen van covid als endemisch gegeven. Kort samengevat: er bestaan meer wetenschappelijke geluiden dan het geluid Koopmans - het OMT heeft geen monopolie op de waarheid.

Het is dus echt te gemakkelijk om te zeggen "Hadden we maar strenger ingegrepen, dan hadden we nu niet in deze ellendge gezeten". Zoals het ook te gemakkelijk is om te stellen dat we ons slecht gedragen aan de hand van een enkele Google Mobility slide. De eerste gedragsstudies lijken nu van de grond te komen, echter gaat het waarschijnlijk nog maanden zo niet jaren duren om het effect van ons collectieve gedrag op besmettingen en/of mortaliteit te duiden, als dit al überhaupt mogelijk is.
Dat is de rest van het verhaal, de basis begint met hoe het virus zich verspreid.

Hoe de samenleving in zijn geheel tot een acceptabel verspreidingsniveau komt met de mutaties en bijbehorend gedrag van de mens is een leercurve.

Zolang we geen algemene acceptabele weerstand hebben met behulp van vaccinatie en de natuurlijke weg, blijft het een kat en muis spel. De endemische situatie werken we naartoe, dat zal het OMT of Koopmans echt niet ontkennen. Dat de maatregelen nu minder effect hebben komt door 2 zaken: de mutaties en het gedrag van de mens. Proberen om 1 maatregel omver te werpen is iedere keer gaande, maar het punt is dat een pakket maatregelen het gewenste effect moet hebben. 1 maatregel op zichzelf doet zeer weinig.

In ieder geval was mijn post niet zo zwart en wit bedoeld, maar men vergeet af en toe de basis.

Tweakers Discord

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:13

Mfpower

In dubio

Number10 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:18:
[...]

Voila. Maar dat willen veel mensen schijnbaar niet horen en heeft naar ik vermoed o.a. te maken met het exceptionalisme waar je eerder in een ander topic op wees.

De redenering lijkt te zijn: 'het kan elders niet beter zijn door hun strategie, want dat zou betekenen dat we in Nederland de verkeerde strategie hebben gekozen'.

Dat wordt vervolgens afgedekt met allerlei voordelen die ze elders hebben (eiland etc.) of een verwijzing naar andere Europese landen waar het ook slecht gaat. Externalisatie dus.

Newsflash 2: we hebben in Nederland de verkeerde strategie gekozen. Al heel lang.

[...]

Dat antwoord kan ik uiteraard niet geven, maar ik ben wel blij met de ervaringen die elders worden opgedaan. Ze prikken namelijk de luchtballon door waar veel mensen in lijken te geloven dat we nu eenmaal tot deze aanpak verplicht zijn.
Inderdaad. Het is evident dat we de verkeerde strategie hebben hier in Nederland en delen van West-Europa. Andere landen doen het gewoon beter. Als ik geen 3 kinderen had was ik @BarôZZa achterna gevlogen. Zoveel zieken en doden als we hier hebben zijn gewoon niet nodig evenals de langdurige maatregelen. Het is toch gek dat niemand ziet dat we in de meest vervelende variant terecht zijn gekomen (op code zwart na). We hebben én veel doden en zieken én veel maatregelen die maar niet ophouden. Hoe doen we het goed dan?

Het frame is echter keurig opgehouden dat het aan ons ligt en het ergste is nog dat zelfs hier de meesten het nog geloven ook. Wat dat betreft moet ik misschien mijn woorden terugnemen dat de overheid slecht communiceert. Als het om hun straatje gaat lijken ze prima te communiceren. In principe ligt het ook aan ons gedrag maar het is wel het narratief wat dit gedrag beïnvloed.

En het is geen hogere wiskunde. Verschillenden hier waaronder ik voorspelden dit al na de zomer toen de cijfers begonnen toe te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 26-04-2021 12:52 ]

• redwing
TrailBlazer schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
[...]

Niet echt een zeldzaamheid, wel zeldzamer dan in Nederland, maar ook weer niet genoeg om het verschil in de ziekenhuizen te verklaren.

[removed]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Emgeebee schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een beetje verschillend maar, waarbij je die uitdijing van NL nog eens 10 jaar naar boven moet schuiven (is van 2010 vs 2020 van India).
Bij Nederland zie je pas een duidelijke afname rond de leeftijd van 60 jaar oud. Daarvoor is er haast geen sterfte. Bij India zie je het begin van de afname duidelijk beginnen rond de leeftijd van 22 jaar oud.

Om even een voorbeeld te pakken: In India is het aantal mannen rond 56 ongeveer de helft van de mannen rond de 22 (verschil van 34 jaar). Terwijl in Nederland (2010) we datzelfde patroon pas zien bij 70 jaar oud en 45 jaar oud (verschil van 25 jaar), maar dat is vertekent omdat ik vrij zeker ben dat er minder mensen geboren zijn.

Zou je de babyboomers er uit halen dan krijg je in Nederland pas een halvering bij 70 jaar die begint bij de 10 jaar (verschil van 60 jaar).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• redwing
Mfpower schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:49:
[...]
Inderdaad. Het is evident dat we de verkeerde strategie hebben hier in Nederland en delen van West-Europa. Andere landen doen het gewoon beter. Als ik geen 3 kinderen had was ik @BarôZZa achterna gevlogen. Zoveel zieken en doden als we hier hebben zijn gewoon niet nodig evenals de langdurige maatregelen. Het is toch gek dat niemand ziet dat we in de meest vervelende variant terecht zijn gekomen (op code zwart na). We hebben én veel doden en zieken én veel maatregelen die maar niet ophouden. Hoe doen we het goed dan?
Tja, welke landen doen het echter beter waar je minder zieken/doden, maar ook minder maatregelen hebt en die ook mogelijk was in W-Europa? We blijven iedere keer verschillende landen met verschillende culturen en maatregelen met elkaar vergelijken en de echt strenge maatregelen werken in W-Europa nu eenmaal niet. Een lockdown zoals je in Azië ziet kun je hier gewoon vergeten. Zowel regelgeving als de mensen pikken dat simpelweg niet. Daarnaast zie je in b.v. China dat je alsnog een lange en zeer strenge lockdown nodig hebt om tot een punt te komen waar je meer vrijheid hebt. Maar die vrijheid wordt nog heel regelmatig onderbroken omdat er een wijk/stad/regio volledig op slot gaat. Eigenlijk zie je dat alleen N-Zeeland die lockdowns niet meer nodig heeft, maar die houden alles aan de grens al tegen.
Het frame is echter keurig opgehouden dat het aan ons ligt en het ergste is nog dat zelfs hier de meesten het nog geloven ook. Wat dat betreft moet ik misschien mijn woorden terugnemen dat de overheid slecht communiceert. Als het om hun straatje gaat lijken ze prima te communiceren. In principe ligt het ook aan ons gedrag maar het is wel het narratief wat dit gedrag beïnvloed.
Precies wat je aan het eind zegt, het ligt aan ons gedrag, maar dat gedrag wordt wel verkeerd gestuurd. Aan de andere kant is het ook weer een utopie om te denken dat we hier zo te sturen zijn als in die andere landen. Het blijft een combinatie van factoren welke niet allemaal even goed te sturen zijn. De regering had die sturing wel beter kunnen doen, maar wij hadden ons net zo goed ook wat beter aan de regels kunnen houden. Het is niet alsof die zo onduidelijk waren.

Ik vraag me dan ook sterk af of met andere sturing het wel echt anders was gegaan. Nederlanders worden de hele wereld over gestuurd omdat ze zo lekker nuchter zijn en er geen enkel probleem mee hebben om de baas te vertellen dat hij de foute keuze maakt. Binnen bedrijven werkt dat vaak heel goed, maar in een pandemie is het niet zo'n heel handige eigenschap :+
En het is geen hogere wiskunde. Verschillenden hier waaronder ik voorspelden dit al na de zomer toen de cijfers begonnen toe te nemen.
De regering voorspelde dit net zo goed, kijk maar naar de voorspellingen van het RIVM. Die zijn al tijden aardig gelijk aan wat er nu gebeurt. Maar dit is ook precies waar we vanaf het begin op aan het sturen zijn. En of dat het goede is om op te sturen is een goede vraag, maar er is niet onderuit te komen dat de sturing van de regering voorlopig precies doet waar we op mikken. Net als bij eerdere golven trouwens.

En voor de duidelijkheid, ik vind ook dat het sneller strenger had moeten zijn en juist minder snel zou moeten versoepelen. Maar ik zie ook dat de regering weer precies bereikt waar ze op sturen, nl. met zo min mogelijk maatregelen ervoor zorgen dat de uiterste top nog net valt binnen wat de ziekenhuizen aan kunnen.

[removed]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12 22:01

Nox

Noxiuz

Laguna schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:48:

Buiten dat zijn we te soft geweest en hebben we als cultuur gewoon een asociale houding :+

Neem het volgende:
Mijn neefje zit in de klas en heeft veel contact met andere vriendjes en vriendinnetjes. Kind is nog geen 5 en amper besef van corona. Die doet niet 1,5m afstand houden.

De hele week speelt hij samen, op vrijdag is een van zijn vriendjes 'ziek'. So far niks aan de hand, zaterdag en zondag pas ik op, krijg genoeg knuffels enzo (suikeroom much). Maandagochtend belt zus op, kind van school gehaald ivm een besmetting. (en net een van zijn vriendjes).

Corona be like: Ey nox jij kan al besmettelijk/besmet zijn. Blijf thuis!
RIVM be like: Ey nox doe gewoon je ding want je neefje is niet positief getest tot nog toe, zolang hij niet positief getest is kan jij dat ook niet zijn.

Saillant detail: Neefje had op woensdag of donderdag al 'besmet' kunnen worden en zaterdag en zondag al besmettelijk kunnen zijn. Dan was ik dat maandag/dinsdag al, goed, kleine kans maar by far niet nul.

De RIVM-strategie is dan ook letterlijk achter de feiten aan lopen, zeker met jongere personen moet je echt constant dat virus voor zijn. Ik ben dan ook t/m mijn neefje getest was even thuis gebleven. Is 2 dagen, is dat nou echt te veel moeite? Als mijn neefje positief was en mij had aangestoken had ik ook al weer mensen kunnen aansteken. Niet veel, ik houd wel mijn afstand, maar die anderhalf meter is geen harde grens natuurlijk. Als ik dan op dinsdagavond ofzo een ouder echtpaar had bezocht dan had het al raak kunnen zijn. Dat en ook niet de fatsoensnorm om afstand te houden en zoveel mogelijk thuis te werken. Ik werk al een half jaar voor 4 dagen in de week thuis en die ene dag op kantoor zijn we met hooguit 2 mensen. Onze buren hebben letterlijk extra parkeerplekken erbij gehuurd van naburige terreinen omdat ze met te veel op kantoor zitten. Fucking bizar, en ook zij kunnen grotendeels wel vanuit huis werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 26-04-2021 13:24 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:19:
[...]

Tja, welke landen doen het echter beter waar je minder zieken/doden, maar ook minder maatregelen hebt en die ook omgelijk was in W-Europa? We blijven iedere keer verschillende landen met verschillende culturen en maatregelen met elkaar vergelijken en de echt strenge maatregelen werken in W-Europa nu eenmaal niet. Een lockdown zoals je in Azië ziet kun je hier gewoon vergeten. Zowel regelgeving als de mensen pikken dat simpelweg niet. Daarnaast zie je in b.v. China dat je alsnog een lange en zeer strenge lockdown nodig hebt om tot een punt te komen waar je meer vrijheid hebt. Maar die vrijheid wordt nog heel regelmatig onderbroken omdat er een wijk/stad/regio volledig op slot gaat. Eigenlijk zie je dat alleen N-Zeeland die lockdowns niet meer nodig heeft, maar die houden alles aan de grens al tegen.
Ik ben het meestal wel eens met wat je zegt, maar wat ik dikgedrukt heb dat deel ik niet in je betoog. Ook in Engeland is dat gewoon gelukt, wel te laat maar uiteindelijk wel gelukt. Het is hier niet eens geprobeerd! En ik denk dat met het juiste narratief er echt wel draagvlak zou zijn, helemaal als er niet selectief gecommuniceerd wordt vanuit de overheid (vgl. kinderen/besmettelijkheid, long covid). Ook was er hier nog wel laaghangend fruit, zoals een verplichting tot thuiswerken tenzij. Zoals in Belgie. Eigenlijk legt @Number10 het keer op keer uit. Wat is dat toch met aannames dat het hier niet zou lukken? Na 6 maanden lockdown blijkt toch wel dat het gewoon nodig was. Ondertussen gaat het halve land falliet en de andere helft heeft te kampen met corona.

En ja, een consequentie is inderdaad dat de vrijheid regelmatig moet worden onderbroken, maar daartussen kan er een hoop zoals @BarôZZa ook duidelijk aangeeft. Nu kunnen we al 5/6 maanden amper iets. Ik had liever twee échte lockdowns van 4 weken gehad.
Precies wat je aan het eind zegt, het ligt aan ons gedrag, maar dat gedrag wordt wel verkeerd gestuurd. Aan de andere kant is het ook weer een utopie om te denken dat we hier zo te sturen zijn als in die andere landen. Het blijft een combinatie van factoren welke niet allemaal even goed te sturen zijn. De regering had die sturing wel beter kunnen doen, maar wij hadden ons net zo goed ook wat beter aan de regels kunnen houden. Het is niet alsof die zo onduidelijk waren.
Dat had gekund inderdaad; maar zelfs ik als voorstander van zerocovid houd me niet meer zo streng aan de regels omdat bijvoorbeeld de scholen enorme brandhaarden zijn. Waarom zou ik me aan allerlei regels houden als het een kwestie van tijd is totdat de kinderen ons komen besmetten? Ik ken meer mensen die zo denken; juist de regels en het narratief maken dat mensen zich er niet aan houden. Kijk eens naar de avondklok: compleet zinloos en mensen houden zich er gewoon aan. Waarom zouden mensen zich niet aan zinvolle regels houden?
Ik vraag me dan ook sterk af of met andere sturing het wel echt anders was gegaan. Nederlanders worden de hele wereld over gestuurd omdat ze zo lekker nuchter zijn en er geen enkel probleem mee hebben om de baas te vertellen dat hij de foute keuze maakt. Binnen bedrijven werkt dat vaak heel goed, maar in een pandemie is het niet zo'n heel handige eigenschap :+
Ik denk het wel, er zijn landen die het vergelijkbaar maar toch beter doen zoals Duitsland die al veel eerder op slot gaan en waar toch meer mogelijk was dan hier. Vergelijk Engeland. Maar het is precies jouw argument wat onderdeel van het probleem is. Ondanks onze directheid zijn we toch écht meer Ria Rijnland en Piet Polder waarbij compromissen worden gesloten. En juist dat is ten tijde van een crisis niet zo'n goed idee. En juist die laatste twee relativeren heel veel waardoor bij voorbaat onze mogelijkheden, zonder te proberen of te onderzoeken juist aan de kant gelegd worden. Dit is een cultuureigenschap die mensen maar moeilijk zien. Denk aan onze spreekwoorden: "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" en iets met een kop en maaiveld. Alles wat richtinggevend is wordt vaak op voorhand weg-gerelativeerd, net als jij nu eigenlijk doet. Op m'n werk loop ik daar zo vaak tegenaan: ik heb een goed idee, en 30 mensen schieten in het verzet om aan te geven waarom het toch niet werkt.

(ik bedoel dit niet persoonlijk, ik geniet van onze discussies, NFI)
De regering voorspelde dit net zo goed, kijk maar naar de voorspellingen van het RIVM. Die zijn al tijden aardig gelijk aan wat er nu gebeurt. Maar dit is ook precies waar we vanaf het begin op aan het sturen zijn. En of dat het goede is om op te sturen is een goede vraag, maar er is niet onderuit te komen dat de sturing van de regering voorlopig precies doet waar we op mikken. Net als bij eerdere golven trouwens.
Jazeker, maar mijn argument gaat niet direct over hun voorspellingen maar over hun strategie.
En voor de duidelijkheid, ik vind ook dat het sneller strenger had moeten zijn en juist minder snel zou moeten versoepelen. Maar ik zie ook dat de regering weer precies bereikt waar ze op sturen, nl. met zo min mogelijk maatregelen ervoor zorgen dat de uiterste top nog net valt binnen wat de ziekenhuizen aan kunnen.
Toch bijzonder dat je hier mee eindigt, na een heel verhaal waarom je aangeeft dat het toch niet zou werken :?

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:07
Wokschotel schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:01:
Ik hoop niet dat de toename in Brabant vandaag maatgevend is voor heel Nederland :X

[...]
Noord Nederland helaas hetzelfde beeld.
De ziekenhuizen in Groningen, Friesland en Drenthe hebben afgelopen weekeinde weer vijftien extra coronapatiënten binnengekregen waarmee het totaal aantal covid-patiënten op 205 ligt, van wie 73 op de ic’s. Dat kunnen de ziekenhuizen nog nèt aan.

In de verschillende ziekenhuizen vinden maandag overleggen plaats over de krappe bezetting op de intensive cares, waar een tekort aan verpleegkundigen is. Zo heeft het Wilhelmina Ziekenhuis Assen de hulp ingeroepen van het leger.

In noordelijk verband worden patiënten zo efficiënt mogelijk over de negen ziekenhuizen verdeeld. Maandagochtend waren er maar weinig ic-bedden meer vrij.

Volgens gegevens van het Acute Zorg Netwerk Noord-Nederland lagen er maandagochtend 86 covidpatienten in de Groningse ziekenhuizen, 80 in Friesland en 39 in Drenthe. Van de 205 patiënten zijn er 62 overgeplaatst vanuit andere regio’s, met name de Randstad.

"Better ask questions before you shoot"

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-12 13:34

Jebus4life

BE User

Ik stel me ook oprecht te vraag hoe slecht we het écht doen in Nederland & België. Ik zeg niet dat het niet beter kan/kon (dat kan altijd). Maar als je ziet wat er in Brazilië en India gaande is... Hierboven werd het nog eens vermeld, maar in de media gaan "we" nogal snel voorbij aan het percentuele leeftijdsverschil tussen West-Europa an de rest van de wereld (afgezien van hier en daar een uitzondering). Bovendien wonen we hier nu eenmaal dicht op elkaar.

Ik stoor me mateloos aan de comments op sociale media (en zelfs nieuwsprogramma's) waar daar nauwelijks duiding bijkomt. Als er nu 2 problematische factoren zijn; is het met mensen in contact te komen en "oud" zijn...

- Nederland en Vlaanderen zijn gemiddeld genomen bijzonder dichtbevolkt (Nederland staat op nr 29, Vlaanderen op 26: nagenoeg alle voorliggers zijn eilanden en/of stadsstaatjes).

- Onze bevolking is gemiddeld genomen simpelweg oud. Minder dan 30% van de inwoners zijn onder de 24, Als je dat vergelijkt met India & Brazilië (ik neem deze gezien het daar nu ontspoort)., daar is dat een héél pak meer (tussen de 40 a 50%).

Uiteraard hebben we ook troeven die deze landen dan weer minder hebben. Onze kenniseconomie maakt het mogelijk voor een substantieel deel van de beroepsbevolking om op afstand hun werk uit te voeren. Bovendien is onze gezondheidszorg van een zeer goed niveau. Nuja, hoeveel maakt dat laatste nog uit als je zoals in bovengenoemde landen geen ziekenhuisbed of zuurstoffles meer vrij hebt...

Ik snap dat we landen vergelijken (je wilt toch altijd kijken naar hoeveel beter/slechter we het doen). Maar zelfs binnen West-Europa is het verduiveld moeilijk appels met appels te vergelijken (Vlaandere en Nederland zijn er wel 2 die je makkelijk kan vergelijken. Maar zelfs Duitsland (en zeker Fankrijk) zijn op enkele steden na gewoon véél ruraler en vind ik al moeilijker vergelijkinsmateriaal

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:08
Mfpower schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:28:
[...]

Een direct gevolg van sturen op zorgcapaciteit. Zolang de zorg het aan kan mag iedereen ziek worden met alle collateral van dien. Dit is al als onethisch beschouwd door het WHO maar wij doen het gewoon. Helemaal gek nu een vaccin voor een ieder in zicht is.

De kinderen kunnen ook gewoon een ouder heel ziek maken met langdurige gevolgen zonder dat deze de ic-capaciteit belast.

En wat @ninjazx9r98 zegt.
Het is de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Zij nemen toch het risico om bij mekaar op visite te gaan? Hoe kan je dan zeggen dat het de schuld van de overheid is. Wij doen het allemaal zelf. Als iedereen zich houd aan de regels van de overheid wordt niemand besmet.

Los van het feit dat de andere kant de sociaal / economische kant is van deze pandemie en die vergeet je mee te nemen in jouw betoog.

Wij zijn gewoon een volkje met een eigen wil :)

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:39
Chocovla schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:45:
[...]

Noord Nederland helaas hetzelfde beeld.

[...]
Als die druk inderdaad zo hoog is blijf ik het toch wel opmerkelijk vinden dat er geen verplaatsingen naar Duitsland plaatsvinden. Dit gebeurde wel tijdens de eerdere golven.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-12 21:36
Dutchy88 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:04:
[...]

Als die druk inderdaad zo hoog is blijf ik het toch wel opmerkelijk vinden dat er geen verplaatsingen naar Duitsland plaatsvinden. Dit gebeurde wel tijdens de eerdere golven.
Daar is het ook druk.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mr.Joker schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:01:
[...]

Het is de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Zij nemen toch het risico om bij mekaar op visite te gaan? Hoe kan je dan zeggen dat het de schuld van de overheid is. Wij doen het allemaal zelf. Als iedereen zich houd aan de regels van de overheid wordt niemand besmet.

Los van het feit dat de andere kant de sociaal / economische kant is van deze pandemie en die vergeet je mee te nemen in jouw betoog.

Mensen doen het niet omdat
a) de regels zinloos lijken omdat er veel tegenstrijdigheid in zit, en ook zinloze maatregelen die onze rechten schenden (avondklok)
b) het te lang duurt (mensen kunnen kortdurend dit soort dingen volhouden)
c) er geen uitzicht geboden wordt (behalve dan nu all-inn op een vaccin)
d) er geen handhaving is.

Juist met zerocovid, kort lockdowns kan de boel regelmatig open. Nu is alles eigenlijk altijd dicht geweest, ik ben ervan overtuigd dat juist de sociaal/economische kant gebaat is met een andere strategie. En mensen zijn nou eenmaal mensen, je zult echt ook moeten handhaven.

• Dutchy88
  • Laatst online: 18:39

• Mr.Joker
Mfpower schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:09:
[...]

Mensen doen het niet omdat
a) de regels zinloos lijken omdat er veel tegenstrijdigheid in zit, en ook zinloze maatregelen die onze rechten schenden (avondklok)
b) het te lang duurt (mensen kunnen kortdurend dit soort dingen volhouden)
c) er geen uitzicht geboden wordt (behalve dan nu all-inn op een vaccin)
d) er geen handhaving is.

Juist met zerocovid, kort lockdowns kan de boel regelmatig open. Nu is alles eigenlijk altijd dicht geweest, ik ben ervan overtuigd dat juist de sociaal/economische kant gebaat is met een andere strategie. En mensen zijn nou eenmaal mensen, je zult echt ook moeten handhaven.
1.5M = 1.5M.

Als jij je daar aan houd is een heel betoog niet nodig.

Zerocovid is in NL gewoon niet mogelijk. Geografisch gezien niet en ons volkje trekt dat gewoon niet.

Het zou mogelijk kunnen zijn, de vraag is welke handel en transit je dan moet stil leggen. (grenzen hermetisch sluiten).

Handhaven bij mensen thuis? Ben je daar voor? Als ze 2 mensen op visite hebben i.p.v. 1? Eng.

Sterker nog, wil je voor zero-covid gaan moet je bezoek helemaal uitbannen. Naar buiten? Alleen naar de apotheek en supermarkt.

Dit + het hermetisch sluiten van grenzen gaat dan alleen helpen en dat is gewoon niet realistisch voor Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Joker op 26-04-2021 14:15 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mr.Joker schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:12:
[...]

Handhaven bij mensen thuis? Ben je daar voor? Als ze 2 mensen op visite hebben i.p.v. 1? Eng.
Nu mag je, zolang de buren niet klagen, zoveel mensen thuis uitnodigen als je wil. Een huis is zo heilig als een kerk.

En dus hebben we, ondanks miljoenen gevaccineerden en natuurlijk immunen, nog steeds een overbezette zorg. Je kan natuurlijk meteen dit in het extreme trekken dat de politie je deur dichtlast bij twee mensen zoals bij elke maatregel. Ook dat helpt enorm de ellende te rekken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mfpower schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:43:
Het is hier niet eens geprobeerd! En ik denk dat met het juiste narratief er echt wel draagvlak zou zijn, helemaal als er niet selectief gecommuniceerd wordt vanuit de overheid (vgl. kinderen/besmettelijkheid, long covid).
De meeste Westerse landen beschikken niet over de juiste juridische instrumenten om tijdelijk in dictatuur modus te springen, nog los van acceptatieproblemen als ze dat doen. Zie ook hoe lang het instrumentarium een probleem was en in zomer 2020 kwam verzet tegen de maatregelen ook echt op gang in West-Europa. De handhavingsapparaten zijn ook nooit toegerust geweest op deze taak, we hebben ruim onvoldoende agenten en boa's om het dreigement enigszins waar te kunnen maken. Je zit dan al snel met soldaten die de straat op moeten om te handhaven en ook dat is precair omdat defensie in Nederland ook totaal uitgekleed is.

We zijn nu het punt ruim voorbij dat je streng zijn nog kan verkopen, de animo is er niet meer naar. Linksom of rechtsom, ik verwacht dat in de zomer de maatregelen uit elkaar vallen. Het zal wel de overheid zijn die verder versoepelt, maar anders stoppen mensen er simpelweg mee om er om te geven.
Ook was er hier nog wel laaghangend fruit, zoals een verplichting tot thuiswerken tenzij. Zoals in Belgie. Eigenlijk legt @Number10 het keer op keer uit. Wat is dat toch met aannames dat het hier niet zou lukken? Na 6 maanden lockdown blijkt toch wel dat het gewoon nodig was. Ondertussen gaat het halve land falliet en de andere helft heeft te kampen met corona.
Besef dat meer als 50% van de werkende Nederlandse bevolking een baan heeft die niet thuis te doen is. Die mensen gaan sowieso op pad en geruime tijd waren zij zo'n beetje de enigen die dat deden. Dat handje vol kantoorwerkers valt in het niet bij alle schilders, loodgieters, metaalbewerkers, stratenmakers etc. etc. die allemaal wel moesten reizen.

Hoe wil je het doen met bedrijven waar het theoretisch kan, maar ze de middelen niet hebben? Op last van dwangsom een Citrix licentie nemen? Let wel dat thuiswerkoplossingen qua kosten buiten het bereik liggen van kleinere MKB bedrijven. "Even een vpn neergooien" is ook geen oplossing, dan ben je als bedrijf binnen de kortste keren gehackt als die onvoldoende dichtgezet is.
Het is niet exclusief Nederlands gedrag. Belgen, Fransen, Britten en noem het maar op, iedereen zocht de grenzen op van de regels. Dat bepaalde landen wel de discipline zouden hebben is doorgaans een geromantiseerd beeld.

• Mr.Joker
IJzerlijm schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:15:
[...]

Nu mag je, zolang de buren niet klagen, zoveel mensen thuis uitnodigen als je wil. Een huis is zo heilig als een kerk.

En dus hebben we, ondanks miljoenen gevaccineerden en natuurlijk immunen, nog steeds een overbezette zorg. Je kan natuurlijk meteen dit in het extreme trekken dat de politie je deur dichtlast bij twee mensen zoals elke maatregel. Ook dat helpt enorm de ellende te rekken.
Lang leve de wetgeving :)

Die eerste 2 miljoen gevaccineerden die kwamen vziw niet eens in het ziekenhuis, die hebben daar vrij weinig effect op. De gevaccineerden erna kost wel een week of 3 voordat je dat in de cijfers gaat zien.

• Stoney3K
CMD-Snake schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:15:
[...]

De meeste Westerse landen beschikken niet over de juiste juridische instrumenten om tijdelijk in dictatuur modus te springen, nog los van acceptatieproblemen als ze dat doen.
Daar aan toevoegend: In de meeste Westerse landen is de mogelijkheid om tijdelijk in dictatuurmodus te springen opzettelijk verhinderd. Dat is een belangrijke feature, geen bug.

• redwing
[...]
Ik ben het meestal wel eens met wat je zegt, maar wat ik dikgedrukt heb dat deel ik niet in je betoog. Ook in Engeland is dat gewoon gelukt, wel te laat maar uiteindelijk wel gelukt. Het is hier niet eens geprobeerd! En ik denk dat met het juiste narratief er echt wel draagvlak zou zijn, helemaal als er niet selectief gecommuniceerd wordt vanuit de overheid (vgl. kinderen/besmettelijkheid, long covid). Ook was er hier nog wel laaghangend fruit, zoals een verplichting tot thuiswerken tenzij. Zoals in Belgie. Eigenlijk legt @Number10 het keer op keer uit. Wat is dat toch met aannames dat het hier niet zou lukken? Na 6 maanden lockdown blijkt toch wel dat het gewoon nodig was. Ondertussen gaat het halve land falliet en de andere helft heeft te kampen met corona.
In Engeland werkte het alleen maar omdat het al uit de hand was gelopen. En dan is er het gevoel van urgentie, net als dat het hier bij de 1e golf ook nog werkte. Zodra dat gevoel van urgentie weg was, werden ook de maatregelen veel minder nageleefd. En je kunt natuurlijk strenger controleren, maar had dat echt geholpen? Ik denk dat je dan vooral veel extra tegenstand had gekregen.

Wel ben ik het er natuurlijk mee eens dat thuiswerken veel strenger had moeten zijn. Maar dat is dan weer een utopie met het VVD aan het roer. Dit is 1 van de grote punten waardoor naar mijn idee een streng beleid hier niet werkt. Uiteindelijk wordt er dan toch gewezen naar die bedrijven waar zoveel mensen wel bij elkaar mogen komen.
En ja, een consequentie is inderdaad dat de vrijheid regelmatig moet worden onderbroken, maar daartussen kan er een hoop zoals @BarôZZa ook duidelijk aangeeft. Nu kunnen we al 5/6 maanden amper iets. Ik had liever twee échte lockdowns van 4 weken gehad.
Alleen kunnen de lockdowns zoals je die nodig hebt hier niet worden afgedwongen. De wetgeving staat dat gewoon niet toe. Mensen gaat tracken of ze wel thuis blijven is hier verboden. En het blijkt wel dat het vriendelijk vragen niet echt goed werkt. Want laten we wel wezen, als mensen zich grotendeels aan de huidige regels zouden houden, hadden we niet zo'n vol ziekenhuis gehad.
[...]
Dat had gekund inderdaad; maar zelfs ik als voorstander van zerocovid houd me niet meer zo streng aan de regels omdat bijvoorbeeld de scholen enorme brandhaarden zijn. Waarom zou ik me aan allerlei regels houden als het een kwestie van tijd is totdat de kinderen ons komen besmetten? Ik ken meer mensen die zo denken; juist de regels en het narratief maken dat mensen zich er niet aan houden. Kijk eens naar de avondklok: compleet zinloos en mensen houden zich er gewoon aan. Waarom zouden mensen zich niet aan zinvolle regels houden?
De regels zijn uiteindelijk juist heel zinvol. Het is puur een optelsom van de verspreiding die zorgt voor de daadwerkelijke R. De scholen kunnen juist open omdat er andere (vaak kleinere) maatregelen zijn. Dat dat voor veel mensen niet logisch is snap ik, en dat ligt ook aan de informatie die gegeven wordt door de regering.
[...]
Ik denk het wel, er zijn landen die het vergelijkbaar maar toch beter doen zoals Duitsland die al veel eerder op slot gaan en waar toch meer mogelijk was dan hier. Vergelijk Engeland. Maar het is precies jouw argument wat onderdeel van het probleem is. Ondanks onze directheid zijn we toch écht meer Ria Rijnland en Piet Polder waarbij compromissen worden gesloten. En juist dat is ten tijde van een crisis niet zo'n goed idee. En juist die laatste twee relativeren heel veel waardoor bij voorbaat onze mogelijkheden, zonder te proberen of te onderzoeken juist aan de kant gelegd worden. Dit is een cultuureigenschap die mensen maar moeilijk zien. Denk aan onze spreekwoorden: "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" en iets met een kop en maaiveld. Alles wat richtinggevend is wordt vaak op voorhand weg-gerelativeerd, net als jij nu eigenlijk doet. Op m'n werk loop ik daar zo vaak tegenaan: ik heb een goed idee, en 30 mensen schieten in het verzet om aan te geven waarom het toch niet werkt.
Klopt, en ik doe dat weg-relativeren ook bewust :P Want dat is precies wat je om je heen ziet gebeuren. Vandaar ook juist dat ik denk dat het hier niet zou werken. Een Duitsland zal het met precies dezelfde maatregelen gewoon beter doen omdat mensen daar veel meer gezag hebben voor de baas, in dit geval de regering. Hier willen we echter de logica zien en zodra een school open gaat, zal elke maatregel die minder doet dan de school ter discussie worden gesteld. Hetzelfde met (in iets mindere mate) de bedrijven. We zijn hier nu eenmaal van het polderen en alles willen snappen.
(ik bedoel dit niet persoonlijk, ik geniet van onze discussies, NFI)
Dat hoeft er niet bij hoor, dit is naar mijn idee precies het idee van een forum d:)b
[...]
Jazeker, maar mijn argument gaat niet direct over hun voorspellingen maar over hun strategie.
Snap ik, maar aangezien we iedere keer net langs de rand gaan lijkt de strategie wel degelijk te doen wat er verwacht wordt.
[...]
Toch bijzonder dat je hier mee eindigt, na een heel verhaal waarom je aangeeft dat het toch niet zou werken :?
Er is een verschil tussen wat naar mijn idee de beste oplossing is en wat ik denk dat in Nederland echt zou werken. Verder neem ik ook enigszins mee wie er in de regering zit (VVD....), wat ook bepaald wat er (on)mogelijk is. Zou je het thuiswerken nl. wel meer verplichten zouden de andere maatregelen ook beter kunnen werken.

Daarnaast blijf ik vinden dat maatregelen te laat worden ingezet en te vroeg worden weggehaald. Daarmee verandert de strategie niet wezenlijk, maar zorg je wel voor meer buffer. Nu gaan we langs het randje van de afgrond en ik denk dat we daar wel degelijk iets verder vanaf hadden kunnen blijven. Aan de andere kant denk ik niet dat we hier met een strengere lockdown het virus weg hadden kunnen krijgen.

[removed]

• Mr.Joker
[...]

De meeste Westerse landen beschikken niet over de juiste juridische instrumenten om tijdelijk in dictatuur modus te springen, nog los van acceptatieproblemen als ze dat doen. Zie ook hoe lang het instrumentarium een probleem was en in zomer 2020 kwam verzet tegen de maatregelen ook echt op gang in West-Europa. De handhavingsapparaten zijn ook nooit toegerust geweest op deze taak, we hebben ruim onvoldoende agenten en boa's om het dreigement enigszins waar te kunnen maken. Je zit dan al snel met soldaten die de straat op moeten om te handhaven en ook dat is precair omdat defensie in Nederland ook totaal uitgekleed is.

We zijn nu het punt ruim voorbij dat je streng zijn nog kan verkopen, de animo is er niet meer naar. Linksom of rechtsom, ik verwacht dat in de zomer de maatregelen uit elkaar vallen. Het zal wel de overheid zijn die verder versoepelt, maar anders stoppen mensen er simpelweg mee om er om te geven.

[...]

Besef dat meer als 50% van de werkende Nederlandse bevolking een baan heeft die niet thuis te doen is. Die mensen gaan sowieso op pad en geruime tijd waren zij zo'n beetje de enigen die dat deden. Dat handje vol kantoorwerkers valt in het niet bij alle schilders, loodgieters, metaalbewerkers, stratenmakers etc. etc. die allemaal wel moesten reizen.

Hoe wil je het doen met bedrijven waar het theoretisch kan, maar ze de middelen niet hebben? Op last van dwangsom een Citrix licentie nemen? Let wel dat thuiswerkoplossingen qua kosten buiten het bereik liggen van kleinere MKB bedrijven. "Even een vpn neergooien" is ook geen oplossing, dan ben je als bedrijf binnen de kortste keren gehackt als die onvoldoende dichtgezet is.

[...]

Het is niet exclusief Nederlands gedrag. Belgen, Fransen, Britten en noem het maar op, iedereen zocht de grenzen op van de regels. Dat bepaalde landen wel de discipline zouden hebben is doorgaans een geromantiseerd beeld.
Klopt. Alleen landen die semi-dictatoriaal beleid zijn gewend zijn ze wat beter in luisteren :+

Daar is het dan bijvoorbeeld zo: Maandinkomen 500 euro? Boete voor negeren maatregelen: 5000 euro. :+

• Laguna

Laguna

Connaisseur

[...]

Ook in Engeland is dat gewoon gelukt, wel te laat maar uiteindelijk wel gelukt. Het is hier niet eens geprobeerd!
Ik pik deze er toch even uit. Aangezien het gedrag van mensen daar echt niet veel anders is dan hier en dat geldt ook voor de maatregelen die door golden, die waren gewoon vergelijkbaar. Dat het Engeland gelukt is komt echt door de vele miljoenen vaccinaties. Van de 56 miljoen inwoners hebben er 38 miljoen al een prik gehad en 10 miljoen daarvan ook al een tweede prik.

Verwijderd

[...]

ook als iedereen zich houdt aan de regels worden er mensen besmet , wel minder dan bij niet houden uiteraard . De sets aan regels en adviezen die we hebben /hadden/krijgen reduceren het risico, voor eliminatie heb je zwaarder geschut nodig.

Alle besmettingen toeschrijven aan mensen die zich niet aan regels houden gaat er bij mij niet in.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Nogmaals, in Engeland is het ook gelukt... niet meer Europa, maar OK. Daar is het een paar maanden écht streng geweest en het feit dat het daar open is (zeggen ze zelf) komt door de lockdown en pas nu langzamerhand ook door de vaccinaties. Het feit dat het een paar maanden moest kwam ook doordat ze het nogal hadden laten lopen daarvoor.

Maareh, over die dictatuur modus, heb je ook door dat dat er stiekum toch aan het komen is maar dan op een heel ander vlak? Een samenleving waarbij grondrechten die eerst vanzelfsprekend waren nu langdurig met passen en paspoorten aangetoond moeten worden? Dat gaat veel verder dan mijn aangedragen tijdelijke crisis maatregelen. Ook daarin trekken we nu aan het kortste eind imho. Misschien is dit een stroman, maar iedereen ageert tegen tijdelijke strenge maatregelen, maar wat we krijgen zijn semi-permanente aantastingen van onze grondrechten.

Wat is nu erger?
Ja, dat we het momentum gemist hebben ben ik helemaal met je eens. Nu kan het niet meer.
Helaas zijn er weinig cijfers beschikbaar, maar mijn indruk is dat er ook door mensen die wel thuis kunnen werken dit niet vaak gedaan wordt als ik kijk naar de auto's bij de kantoren en wat mensen om mij heen die "face to face vergaderen" een stuk prettiger vinden (ik ook, daar niet van).
Dat is denken in problemen, misschien had daar steun voor moeten komen. Maar ik vraag me af of dat het probleem is (geen idee, want er is geen data beschikbaar) voor het gros van de mensen.
Dat heet menselijk gedrag, iets waar onze overheid weinig kaas van heeft gegeten.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Laguna schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:21:
[...]

Ik pik deze er toch even uit. Aangezien het gedrag van mensen daar echt niet veel anders is dan hier en dat geldt ook voor de maatregelen die door golden, die waren gewoon vergelijkbaar. Dat het Engeland gelukt is komt echt door de vele miljoenen vaccinaties. Van de 56 miljoen inwoners hebben er 38 miljoen al een prik gehad en 10 miljoen daarvan ook al een tweede prik.
Niet waar: https://news.sky.com/stor...ys-boris-johnson-12274266
COVID-19: Lockdown is main reason for drop in coronavirus cases and deaths - not vaccinations

• Mr.Joker
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:24:
[...]

ook als iedereen zich houdt aan de regels worden er mensen besmet , wel minder dan bij niet houden uiteraard . De sets aan regels en adviezen die we hebben /hadden/krijgen reduceren het risico, voor eliminatie heb je zwaarder geschut nodig.

Alle besmettingen toeschrijven aan mensen die zich niet aan regels houden gaat er bij mij niet in.
Klopt. Er is ook geen gouden regelen. 1.5m zal misschien 80% van de besmettingen tegenhouden, maar als je in een slecht geventileerde ruimte zit met iemand die besmettelijk is dan gaat die 1.5m ook niet genoeg zijn.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat zodra we hier beelden stikkende mensen, jonger dan 70, op de parkeerplaatsen van de ziekenhuizen te zien krijgen de urgentie en acceptatie van beperkende regels ook wel weer terug komt.
Het leek wel of tijdens de eerste golf de communicatie over wat er gebeurde in de NL ziekenhuizen een wat prominentere rol kreeg dan nu het geval is. Het keek bijna weg als een real-life soap, dat Frontberichten. Je kende de karakters en kreeg mee wat er bij hen speelde. Ik denk dat dat een voorbeeld is van communicatie welke zeker mee hielp met het creëren van een gevoel van urgentie bij de bevolking. Nu zien we alleen team Kuipers/Gommers in praatprogramma's die iedere keer hetzelfde te vertellen hebben en dat wordt al snel saai gevonden.

Dat betekent, stam + t .

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:19:
[...]

In Engeland werkte het alleen maar omdat het al uit de hand was gelopen. En dan is er het gevoel van urgentie, net als dat het hier bij de 1e golf ook nog werkte. Zodra dat gevoel van urgentie weg was, werden ook de maatregelen veel minder nageleefd. En je kunt natuurlijk strenger controleren, maar had dat echt geholpen? Ik denk dat je dan vooral veel extra tegenstand had gekregen.
Dat is een aanname.
Wel ben ik het er natuurlijk mee eens dat thuiswerken veel strenger had moeten zijn. Maar dat is dan weer een utopie met het VVD aan het roer. Dit is 1 van de grote punten waardoor naar mijn idee een streng beleid hier niet werkt. Uiteindelijk wordt er dan toch gewezen naar die bedrijven waar zoveel mensen wel bij elkaar mogen komen.
Het zal je dan ook niet verbazen dat ik niet blij ben met VVD aan het roer.
Alleen kunnen de lockdowns zoals je die nodig hebt hier niet worden afgedwongen. De wetgeving staat dat gewoon niet toe. Mensen gaat tracken of ze wel thuis blijven is hier verboden. En het blijkt wel dat het vriendelijk vragen niet echt goed werkt. Want laten we wel wezen, als mensen zich grotendeels aan de huidige regels zouden houden, hadden we niet zo'n vol ziekenhuis gehad.
In Engeland, NZ, Aus, tracken ze je ook niet.
De regels zijn uiteindelijk juist heel zinvol. Het is puur een optelsom van de verspreiding die zorgt voor de daadwerkelijke R. De scholen kunnen juist open omdat er andere (vaak kleinere) maatregelen zijn. Dat dat voor veel mensen niet logisch is snap ik, en dat ligt ook aan de informatie die gegeven wordt door de regering.
Dat snap ik wel, ik sta er niet achter, maar ik snap de rekensom wel. Het is de strategie die me tegenstaat.
Klopt, en ik doe dat weg-relativeren ook bewust :P Want dat is precies wat je om je heen ziet gebeuren. Vandaar ook juist dat ik denk dat het hier niet zou werken.
Dit is imho een onnodige self-fullfilling prophecy, ik vind dat geen goed argument, sorry. Hier win je geen oorlogen mee. Ik zei al, op m'n werk loop ik daar ook tegenaan en het feit is dat de status quo gehandhaafd blijft en de goede mensen weggaan. Beetje offtopic misschien, maar het illustreert mijn punt. Dit is iets wat we juist zouden moeten proberen te doorbreken in dit land. Ik ben geen VS fan maar een beetje yes-we-can mentaliteit kan hier af en toe geen kwaad.
Een Duitsland zal het met precies dezelfde maatregelen gewoon beter doen omdat mensen daar veel meer gezag hebben voor de baas, in dit geval de regering. Hier willen we echter de logica zien en zodra een school open gaat, zal elke maatregel die minder doet dan de school ter discussie worden gesteld. Hetzelfde met (in iets mindere mate) de bedrijven. We zijn hier nu eenmaal van het polderen en alles willen snappen.
Ik snap wat je zegt, en ik ken de bedrijfscultuur daar maar ik vraag me af of dat echt wel opgaat m.b.t. corona. Ik zou daar een onderbouwing van willen zien, het lijkt me in elk geval slechts een aanname.
Dat hoeft er niet bij hoor, dit is naar mijn idee precies het idee van een forum d:)b
Ja mooi, ik realiseerde me dat ik richting jou sprak en dat kan soms verkeerd vallen.
Snap ik, maar aangezien we iedere keer net langs de rand gaan lijkt de strategie wel degelijk te doen wat er verwacht wordt.

[...]

Er is een verschil tussen wat naar mijn idee de beste oplossing is en wat ik denk dat in Nederland echt zou werken. Verder neem ik ook enigszins mee wie er in de regering zit (VVD....), wat ook bepaald wat er (on)mogelijk is. Zou je het thuiswerken nl. wel meer verplichten zouden de andere maatregelen ook beter kunnen werken.

Daarnaast blijf ik vinden dat maatregelen te laat worden ingezet en te vroeg worden weggehaald. Daarmee verandert de strategie niet wezenlijk, maar zorg je wel voor meer buffer. Nu gaan we langs het randje van de afgrond en ik denk dat we daar wel degelijk iets verder vanaf hadden kunnen blijven. Aan de andere kant denk ik niet dat we hier met een strengere lockdown het virus weg hadden kunnen krijgen.
Eens, behalve dat ik denk dat het wel had gekund.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Sorry maar omdat Boris Johnson het zegt, is het niet waar? Dat vind ik geen sterk argument. Uiteindelijk is het een combinatie, maar zonder die vele miljoenen vaccinaties hadden ze nu echt niet kunnen versoepelen.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Laguna schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:36:
[...]

Sorry maar omdat Boris Johnson het zegt, is het niet waar? Dat vind ik geen sterk argument. Uiteindelijk is het een combinatie, maar zonder die vele miljoenen vaccinaties hadden ze nu echt niet kunnen versoepelen.
Ik neem aan dat ie het niet op z'n onderbuik zegt maar op basis van de cijfers/adviseurs die hij heeft.
Maar je zegt nu iets anders: dat ze kunnen versoepelen komt idd door de combinatie. Het feit dat de cijfers laag zijn komt door de lockdown.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-12 22:59

codex

Geen OpenAI agent :)

Apache4u schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:34:
Ik denk dat zodra we hier beelden stikkende mensen, jonger dan 70, op de parkeerplaatsen van de ziekenhuizen te zien krijgen de urgentie en acceptatie van beperkende regels ook wel weer terug komt.
Het leek wel of tijdens de eerste golf de communicatie over wat er gebeurde in de NL ziekenhuizen een wat prominentere rol kreeg dan nu het geval is. Het keek bijna weg als een real-life soap, dat Frontberichten. Je kende de karakters en kreeg mee wat er bij hen speelde. Ik denk dat dat een voorbeeld is van communicatie welke zeker mee hielp met het creëren van een gevoel van urgentie bij de bevolking. Nu zien we alleen team Kuipers/Gommers in praatprogramma's die iedere keer hetzelfde te vertellen hebben en dat wordt al snel saai gevonden.
Wat ook een rol speelt, veel mensen kennen in hun omgeving al mensen die corona hebben gehad. Als je dan niemand kent die ernstig ziek is geworden dan heb je snel de neiging om minder angst te hebben voor de ziekte.

Vorig jaar wisten we niet wat ons te wachten stond, van de mensen van wie bekend werd dat ze corona hadden kwamen er vrij veel in het ziekenhuis en op de IC terecht.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Ik geloof 100 procent dat de ziekenhuizen het idioot druk hebben, maar wat ik me oprecht afvraag waarom we niet mensen in dld hebben liggen, dat was i. De vorige golven wel zo.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

joppe113 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:49:
Ik geloof 100 procent dat de ziekenhuizen het idioot druk hebben, maar wat ik me oprecht afvraag waarom we niet mensen in dld hebben liggen, dat was i. De vorige golven wel zo.
Heb je die nieuwsberichten over de vol naderende IC's in Duitsland gemist?

Dat zou ik als eerste verwachten als oorzaak.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-04-2021 14:59 ]

PSN

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:56
Mooi kaart met overzicht van de Duitse Covid IC situatie:
https://www.intensivregis...elle-lage/kartenansichten

Nog slechts 3000 beschikbare bedden in Duitsland, maar als ik naar de cijfers kijk lijkt het wel alsof de normale zorg nog redelijk op pijl is, aangezien er "slechts" 3000 mensen op de IC liggen door Corona. (op een totale capaciteit van 24000 in Duitsland.

• gekkie
  • Laatst online: 12:30
joppe113 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:49:
Voor zowel de familie als de patient vervelend, ook als mensen het niet halen was vorig jaar het terug halen van het lichaam nog een gedoe (geen idee of ze dat opgelost hebben). Kortom men heeft besloten het nu pas als allerlaatste mogelijkheid te doen.
Maar los daarvan is het natuurlijk wel een ultiem zwaktebod dat we het kennelijk met elkaar niet voor elkaar krijgen om het hier voldoende in toom te kunnen houden.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Wokschotel schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:01:

[...]
De stagiaire was er weer druk mee:

443 patiënten in Brabantse ziekenhuizen

In de Brabantse ziekenhuizen waren maandagochtend 383 coronapatiënten opgenomen. Zondag waren dat er nog 374. Dat maakte het ROAZ maandagochtend bekend. Eerder werd bekendgemaakt dat er 443 patiënten in de ziekenhuizen liggen, maar dat bleek een rekenfout. De afgelopen 24 uur zijn 40 nieuwe coronapatiënten in de Brabantse ziekenhuizen opgenomen. Daar staat tegenover dat 29 coronapatiënten uit het ziekenhuis ontslagen werden. Vijf werden er overgeplaatst en vijf coronapatiënten overleden het voorbije etmaal in de Brabantse ziekenhuizen.
En hier halen zij hun getallen: https://www.nazb.nl/covid...rd-covid-19-regio-brabant

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:21

Wokschotel

Op 6 wielen

henkzelf schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:05:
[...]

De stagiaire was er weer druk mee:

443 patiënten in Brabantse ziekenhuizen

In de Brabantse ziekenhuizen waren maandagochtend 383 coronapatiënten opgenomen. Zondag waren dat er nog 374. Dat maakte het ROAZ maandagochtend bekend. Eerder werd bekendgemaakt dat er 443 patiënten in de ziekenhuizen liggen, maar dat bleek een rekenfout. De afgelopen 24 uur zijn 40 nieuwe coronapatiënten in de Brabantse ziekenhuizen opgenomen. Daar staat tegenover dat 29 coronapatiënten uit het ziekenhuis ontslagen werden. Vijf werden er overgeplaatst en vijf coronapatiënten overleden het voorbije etmaal in de Brabantse ziekenhuizen.
En hier halen zij hun getallen: https://www.nazb.nl/covid...rd-covid-19-regio-brabant
Ik dacht al, het rekensommetje klopte niet :P

De islam kan uw vrijheid schaden

• franssie
  • Laatst online: 19:20

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Agent47
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Dat is meteen al een daling, lichtelijk goed nieuws.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:10
Oh, dat is (relatief, as always) geen verkeerd cijfer. Dat zijn er 917 minder dan vorige week maandag! Laten we hopen dat top weer bereikt is en we een daling ingaan.

• t_captain
t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:33:

* vandaag 0.98.
Update. Goed cijfer vandaag.

Na de slechte cijfers van vorige week zitten nu dan toch in een fase waarin de besmettingen dalen. Laatste drie dagen t.o.v. dezelfde drie dagen 1 week eerder: -200, -500, -900. Zoals je ziet is vandaag best een sterke daling week-op-week.

Hiermee wordt de prognose van de R-waarde iets beter.

* vandaag 0.98 0.97.
* 28 april (eerste ronde versoepelingen) 0.95 0.94
* 25 mei (derde ronde?) 0.83 0.82

• Plenkske
Vorige week maandag:

Positief getest: 7.187
Totaal: 1.410.950 (+7.117 ivm -70 corr.)

Perc. positief 15 apr - 17 apr: 11%

Opgenomen: 188
Huidig: 1.731 (+61)

Opgenomen op IC: 44
Huidig: 813 (+5)

Overleden: 22
Totaal: 16.938

(edit)

"Kliniek huidig" vandaag dus iets hoger en "IC huidig" exact gelijk als vorige week maandag.

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 26-04-2021 15:26 ]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Mfpower schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:39:
[...]

Ik neem aan dat ie het niet op z'n onderbuik zegt maar op basis van de cijfers/adviseurs die hij heeft.
Maar je zegt nu iets anders: dat ze kunnen versoepelen komt idd door de combinatie. Het feit dat de cijfers laag zijn komt door de lockdown.
Dat staat nergens in het artikel en hij is vrij populistisch ingesteld. Dat de cijfers laag zijn komt ook door het vaccineren. Ze hebben relatief gezien overigens wel 2x zoveel doden dan wij, dus of zij het nou zo goed gedaan hebben..

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:56
Evenveel mensen op de IC dus ten opzichte van vorige week, niet slecht na zo'n voor het gevoel slechte week.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het belangrijke cijfer van +80.000 prikken gezet vandaag valt daarentegen weer wat tegen.

PSN

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mfpower schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:24:
Maareh, over die dictatuur modus, heb je ook door dat dat er stiekum toch aan het komen is maar dan op een heel ander vlak? Een samenleving waarbij grondrechten die eerst vanzelfsprekend waren nu langdurig met passen en paspoorten aangetoond moeten worden?
Ergens ben ik bang dat coronapaspoorten er hoe dan ook gekomen waren. Overheden geven zelden gewonnen ruimte op de burger terug. De afgelopen tien jaar hebben we ook genoeg wetgeving ingevoerd omwille van terrorisme, nu is corona het nieuwe excuus. Dingen als identificatieplicht zouden ook slechts tijdelijk zijn, althans, zo werd het verkocht. Zo is er nog wel meer ingevoerd als sleepnetwetten etc. die ook de vrijheden van burgers aantasten. Coronapassen moeten gebruiken voor van alles en nog wat is een geweldige manier om mensen te volgen in hun gaan en staan. En dankzij de EU groene kaart kunnen we straks door heel Europa gevolgd worden.

Die testsamenleving is niet voor eventjes, je gaat geen miljard euro steken in iets wat je een paar maanden gaat gebruiken om het daarna weer af te breken. De desinvestering is gigantisch. Zo vanzelfsprekend zal het nooit zijn geweest om oude vrijheden terug te krijgen, wat dat betreft had er meer kritiek mogen zijn toen vrijheden afgepakt werden.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Ik had niet het besef dat ze zelf zo vol zaten, ook omdat ik had gelezen dat belgie om hulp had gevraagd.

Vroeg me gewoon af waarom we dat nu niet hadden.
YakuzA schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:58:
[...]

Heb je die nieuwsberichten over de vol naderende IC's in Duitsland gemist?

Dat zou ik als eerste verwachten als oorzaak.

• redwing
Klopt, maar wel een onderbouwde ;) Helaas blijft het toch veel gokken natuurlijk. Je kunt alleen zeker zijn over hoe het nu gegaan is.
[...]
Het zal je dan ook niet verbazen dat ik niet blij ben met VVD aan het roer.
Same, alhoewel het financieel gezien wel goed voor mij is ben ik het niet eens met wat ze doen en vooral hoe ze het doen.
[...]
In Engeland, NZ, Aus, tracken ze je ook niet.
Zoals al eerder gezegd zijn die niet echt te vergelijken. Engeland ging heel slecht waardoor de urgentie duidelijk was en ze zijn veel sneller met vaccineren. NZ kan heel simpel zijn grenzen dicht houden (en hebben ook een hele strenge grenscontrole) en Aus doet eigenlijk het zelfde.
[...]
Dat snap ik wel, ik sta er niet achter, maar ik snap de rekensom wel. Het is de strategie die me tegenstaat.
Mij ook, ik ben veel meer voorstander voor eerder ingrijpen en de besmettingen lager houden.
[...]
Dit is imho een onnodige self-fullfilling prophecy, ik vind dat geen goed argument, sorry. Hier win je geen oorlogen mee. Ik zei al, op m'n werk loop ik daar ook tegenaan en het feit is dat de status quo gehandhaafd blijft en de goede mensen weggaan. Beetje offtopic misschien, maar het illustreert mijn punt. Dit is iets wat we juist zouden moeten proberen te doorbreken in dit land. Ik ben geen VS fan maar een beetje yes-we-can mentaliteit kan hier af en toe geen kwaad.
Klopt helemaal, maar is dit niet ook precies wat je altijd al ziet gebeuren? Ik denk niet dat je dat aangepast krijgt tijdens een pandemie. Ik geloof best dat je het kunt veranderen, maar dan heb je het over een cultuurverandering die wel wat langer als een paar jaar duurt. Als oplossing voor de pandemie zie ik het echter niet gebeuren.

En VS een yes-we-can mentaliteit? Mijn ervaring is dat dat individueel wel gebeurt, maar binnen bedrijven juist totaal niet. Daar bepalen de baasjes wat er gebeurt en wordt er vooral niet buiten de lijntjes gegaan.
[...]
Ik snap wat je zegt, en ik ken de bedrijfscultuur daar maar ik vraag me af of dat echt wel opgaat m.b.t. corona. Ik zou daar een onderbouwing van willen zien, het lijkt me in elk geval slechts een aanname.
Het probleem blijft natuurlijk dat we hier altijd theoretisch in zullen blijven. Maar als je om je heen kijkt is dat wel wat je ziet gebeuren. Ik zie allerlei mensen zich niet aan de maatregelen houden met allerlei 'goede' redenen. Want de school is open, dus kan ik ook bij iedereen op visite, 10 mensen op een dag ontvangen kan geen kwaad als je het verspreid over de dag doet, anderen houden zich ook niet aan de regels etc.

Met dezelfde maatregelen en controles houden mensen zich beter aan de regels in Duitsland. Maar zoals ik zelf al zei heb je altijd een hoop verschillen waardoor het vergelijken lastig is. Je ziet het echter wel in de hele cultuur terugkomen.

En voor de rest zitten wij aardig op 1 lijn. Ik geloof best dat strengere controles en regels beter was geweest, maar ik geloof niet dat we naar een situatie zoals in NZ hadden kunnen gaan. Wel denk ik dat we veel lagere besmettingswaardes hadden kunnen hebben (maar dan heb je alsnog dezelfde maatregelen nodig om ze laag te houden)

[removed]

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12 16:10

Empathy

Extreme Audio

YakuzA schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:27:
[...]

Het belangrijke cijfer van +80.000 prikken gezet vandaag valt daarentegen weer wat tegen.
Ja, de snelheid kruipt de afgelopen week steeds verder omlaag. Hopelijk dat de extra Pfizervaccins weer wat snelheid in het prikken kunnen krijgen.

• t_captain
gustaveau schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:26:
Evenveel mensen op de IC dus ten opzichte van vorige week, niet slecht na zo'n voor het gevoel slechte week.
IC opnames lopen ongeveer een week achter positieve tests aan.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57

Vuvuzela

My spire is forming

We wisten het allemaal al. Maar Kuipers bevestigd nu live dat de avondklok 0 effect heeft gehad op de ziekenhuis instroom.
:X

I served in a company of heroes.

Verwijderd

Vuvuzela schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:59:
We wisten het allemaal al. Maar Kuipers bevestigd nu live dat de avondklok 0 effect heeft gehad op de ziekenhuis instroom.
Het bizarre is dat er heel veel maatregelen genomen worden die wellicht nauwelijks effect hebben. Er worden hele bedrijven als ware gesloopt, zonder te weten alsof het daadwerkelijk helpt. Maar er wordt tegelijkertijd verwacht dat we als makke schaapjes achter de maatregelen aanhobbelen.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:10
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:02:
[...]

Het bizarre is dat er heel veel maatregelen genomen worden die wellicht nauwelijks effect hebben. Er worden hele bedrijven als ware gesloopt, zonder te weten alsof het daadwerkelijk helpt. Maar er wordt tegelijkertijd verwacht dat we als makke schaapjes achter de maatregelen aanhobbelen.
Ik vond het op zich geen gek idee. Wel heel vervelend, maar ik en mensen op mij heen hebben absoluut door de avondklok aan aantal afspraken afgezegd of überhaupt niet ingepland. Bij een maat een potje Champions League kijken? Gaat niet, want avondklok. Zomaar een voorbeeld natuurlijk, maar ik kan me best voorstellen dat het aantal contactmomenten door de avondklok toch echt is afgenomen. Hoeveel is onduidelijk, maar het zal heus geholpen hebben daarin. Op basis waarvan zegt Kuipers nu dat het geen effect heeft gehad?

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dit 100% accuraat? Want vorige keer was er storing toen er zo’n daling was. :+

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Het alternatief is niks doen ;) In Brazilië zien we dat dát zeker niet werkt.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Nox schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:08:
[...]

Het alternatief is niks doen ;) In Brazilië zien we dat dát zeker niet werkt.
Leuke vergelijking.
Maar in welk opzicht lijkt Brazilië op Nederland? Zowel qua bevolkingsdichtheid in sloppenwijken als latijns-amerikaanse-cultuur waarbij er meer contact is dan het afstandelijke Nederland?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2021 16:13 ]

• franssie
  • Laatst online: 19:20

franssie

Save the albatross

Mrjraider schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:08:
[...]

Dit 100% accuraat? Want vorige keer was er storing toen er zo’n daling was. :+
De vraag stellen is 'm beantwoorden :+
We zullen het horen. 11% pos test is nog best hoog en niet dalende. Maar wie weet, een explosie lijkt nog steeds uit te blijven, als we vier-op-een-rij kunnen maken met dalingen dan hoop ik echt dat de zwarte scenario's niet uit de kast hoeven te komen en naast de terrassen ook de operatie kamers weer open kunnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zal daar niet weer een enorme onderrapportage in zitten? Gok zomaar dat daar nog wel een ophoging van langs komt, zoals laatst.

• Plenkske
MikeyMan schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:14:
[...]

Zal daar niet weer een enorme onderrapportage in zitten? Gok zomaar dat daar nog wel een ophoging van langs komt, zoals laatst.
Zou kunnen, maar er waren afgelopen week ook weinig AZ vaccins beschikbaar voor de huisartsen. Dit wordt de komende weken weer beter. Hier te zien bij leveringen/voorraad: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:12:
[...]

Leuke vergelijking.
Maar in welk opzicht lijkt Brazilië op Nederland? Zowel qua bevolkingsdichtheid in sloppenwijken als latijns-amerikaanse-cultuur waarbij er meer contact is dan het afstandelijke Nederland?
Nou in weinig opzichten. Maar kan je een nuttige vergelijking maken dan? Het is niet dat we tijd hebben om alle individuele maatregelen te testen op effectiviteit. Er zijn er wel een paar die 100% werken maar die zijn niet al te populair in Nederland.

De vergelijking met brazilië is overigens wel in het voordeel van de Brazilianen. Zij hebben beter geventileerde woningen, zitten meer buiten met mooier weer :+
[...]

Vorige week relatief weinig geleverd, deze week krijgen we meer pfizer, een sloot AZ en wat Jansen binnen. Al met al 2x zoveel als vorige week in totaal gecombineerd aan doses.

[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 26-04-2021 16:17 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Ik verwacht daar niet heel veel van. Die grote ophoging van laatst was gewoon een correctie in hoe de getallen berekend worden voor de vaccinaties die niet gerapporteerd worden. Die aanpassing naar boven wordt nu ook nog gewoon toegepast. Ik mag ieder geval hopen dat door die aanpassing de schattingen nu redelijk bij de werkelijkheid ligt.

Zoals hierboven ook genoemd verwacht ik gewoon dat het door de iets lagere leveringen vorige week kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX6Vh-0USeSRac_dmKjTRr16knU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIbCOsfxCqDTqMEq8klQqFrt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Woy op 26-04-2021 16:51 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nox schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:16:
[...]

Vorige week relatief weinig geleverd, deze week krijgen we meer pfizer, een sloot AZ en wat Jansen binnen. Al met al 2x zoveel als vorige week in totaal gecombineerd aan doses.
Jup _als_ AZ idd de 500k dosissen levert deze week O-)

PSN

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:51:
[...]

Jup _als_ AZ idd de 500k dosissen levert deze week O-)
Maar zelfs als dat tegenvalt, en vergelijkbaar is met 12-18 april is het nog steeds een flinke levering.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Vermoed dat dat niet gaat komen, als we bijvoorbeeld naar peildatum 18 april kijken, staat hij op 4,6M gezet en 4,74M ontvangen en gecontroleerd.

Daar zit niet veel ruimte meer tussen om een verhoging uit te slepen.

PSN

• Emgeebee
[...]

Ja echt bizar dat de maatregelen niet eerst 100% effectief getoond moeten worden voordat we iets doen. In een ongekende pandemie. Waar we nog geen ervaring mee hebben. Die de zorg in enkele weken tijd volledig kan overbelasten. Stelletje makke schapen zijn we. Potjan.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:52:
[...]
Vermoed dat dat niet gaat komen, als we bijvoorbeeld naar peildatum 18 april kijken, staat hij op 4,6M gezet en 4,74M ontvangen en gecontroleerd.

Daar zit niet veel ruimte meer tussen om een verhoging uit te slepen.
Een deel van de correctie zat er ook in dat ze minder spillage rekenden, dus dat heeft ook effect op het aantal ontvange en gecontrolleerd. Want daar rekenen ze volgens mij het aantal dat effectief gezet zou kunnen worden. Hetzelfde als dat het aantal shots uit een potje later wat is bijgesteld. Dus het is wat tegenintuitief, maar ook het aantal geleverde vaccins in het verleden kan nog aangepast worden.

Maar ik verwacht dat ze het meeste van die correcties nu wel gehad hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 26-04-2021 16:56 ]

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:15
Emgeebee schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:53:
[...]

Ja echt bizar dat de maatregelen niet eerst 100% effectief getoond moeten worden voordat we iets doen. In een ongekende pandemie. Waar we nog geen ervaring mee hebben. Die de zorg in enkele weken tijd volledig kan overbelasten. Stelletje makke schapen zijn we. Potjan.
Maar de vraag blijft wel bestaan: hoe ver kan je gaan. In principe kunnen we morgen ervoor zorgen dat morgen geen personen meer besmet zijn in Nederland. Alleen om dat te bereiken moet je vrij heftige (:)) maatregelen inzetten. Je kan bijvoorbeeld een x-aantal kernbommen gooien.

Maar ik denk dat we dat allemaal wel een beetje ver vinden gaan. Dan is de vraag, hoe ver op de schaal is dan het instellen van een avondklok? En het liegen over het eindigen daarvan?

Dus ik vind je bericht eigenlijk wel te simpel door te stellen dat omdat we in een pandemie zitten er zomaar allerlei maatregelen doorheen gedrukt mogen worden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woy schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:55:
[...]

Een deel van de correctie zat er ook in dat ze minder spillage rekenden, dus dat heeft ook effect op het aantal ontvange en gecontrolleerd. Want daar rekenen ze volgens mij het aantal dat effectief gezet zou kunnen worden. Hetzelfde als dat het aantal shots uit een potje later wat is bijgesteld. Dus het is wat tegenintuitief, maar ook het aantal geleverde vaccins in het verleden kan nog aangepast worden.

Maar ik verwacht dat ze het meeste van die correcties nu wel gehad hebben.
Ah, ja. Daar had ik niet aan gedacht idd :)

Dacht dat de spillage van 5% naar 1% was bijgesteld van het totaal dat geprikt was, waarbij spillage alleen was wat in spuiten was getrokken en dan aan het eind van de dag niet bewaard mocht worden, maar spillage is natuurlijk iets breder met eventueel gebroken flesjes en aantal dossissen dat per flesje eruit te halen is etc

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vuvuzela schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:59:
Ik wist eigenlijk niet dat Dhr. Kuipers ook al een gedragsexpert was die de reactie van mensen op de avondklok, de naleving daarvan en het effect daarvan op de samenkomsten na de avondklok exact in de kaart kon brengen?

PSN

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:56
[...]

Kom nu eens met overtuigend bewijs dat grote aantallen bedrijven gesloopt worden. Je eerste opmerking is prima, maar daarna kom je weer met beweringen die niet gestoeld zijn op enige feiten. Jammer.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:56
[...]

Leuke vergelijking.
En toen het in China was zou het ook niet zo’n vaart lopen in Europa😂

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:08
[...]
Niet.
Maar een aantal zaken zijn wel opmerkelijk.
Het feit dat het in sloppenwijken om zich heen grijpt is opvallend. Je zou mogen verwachten dat de algehele weerstand tegen virussen juist in zo'n sloppenwijk veel hoger is dan bij mensen die in 'schone' huizen wonen.
Verder vraag ik me af of in die sloppenwijken de gemiddelde BMI ook zo hoog ligt dan in de Westerse wereld. Waarschijnlijk niet, maar toch veel doden.
Hetzelfde verhaal gaat waarschijnlijk ook op voor India.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1 ... 104 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.