Mfpower schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:43:
[...]
Ik ben het meestal wel eens met wat je zegt, maar wat ik dikgedrukt heb dat deel ik niet in je betoog. Ook in Engeland is dat gewoon gelukt, wel te laat maar uiteindelijk wel gelukt. Het is hier niet eens geprobeerd! En ik denk dat met het juiste narratief er echt wel draagvlak zou zijn, helemaal als er niet selectief gecommuniceerd wordt vanuit de overheid (vgl. kinderen/besmettelijkheid, long covid). Ook was er hier nog wel laaghangend fruit, zoals een verplichting tot thuiswerken tenzij. Zoals in Belgie. Eigenlijk legt @
Number10 het keer op keer uit. Wat is dat toch met aannames dat het hier niet zou lukken? Na 6 maanden lockdown blijkt toch wel dat het gewoon nodig was. Ondertussen gaat het halve land falliet en de andere helft heeft te kampen met corona.
In Engeland werkte het alleen maar omdat het al uit de hand was gelopen. En dan is er het gevoel van urgentie, net als dat het hier bij de 1e golf ook nog werkte. Zodra dat gevoel van urgentie weg was, werden ook de maatregelen veel minder nageleefd. En je kunt natuurlijk strenger controleren, maar had dat echt geholpen? Ik denk dat je dan vooral veel extra tegenstand had gekregen.
Wel ben ik het er natuurlijk mee eens dat thuiswerken veel strenger had moeten zijn. Maar dat is dan weer een utopie met het VVD aan het roer. Dit is 1 van de grote punten waardoor naar mijn idee een streng beleid hier niet werkt. Uiteindelijk wordt er dan toch gewezen naar die bedrijven waar zoveel mensen wel bij elkaar mogen komen.
En ja, een consequentie is inderdaad dat de vrijheid regelmatig moet worden onderbroken, maar daartussen kan er een hoop zoals @
BarôZZa ook duidelijk aangeeft. Nu kunnen we al 5/6 maanden amper iets. Ik had liever twee échte lockdowns van 4 weken gehad.
Alleen kunnen de lockdowns zoals je die nodig hebt hier niet worden afgedwongen. De wetgeving staat dat gewoon niet toe. Mensen gaat tracken of ze wel thuis blijven is hier verboden. En het blijkt wel dat het vriendelijk vragen niet echt goed werkt. Want laten we wel wezen, als mensen zich grotendeels aan de huidige regels zouden houden, hadden we niet zo'n vol ziekenhuis gehad.
[...]
Dat had gekund inderdaad; maar zelfs ik als voorstander van zerocovid houd me niet meer zo streng aan de regels omdat bijvoorbeeld de scholen enorme brandhaarden zijn. Waarom zou ik me aan allerlei regels houden als het een kwestie van tijd is totdat de kinderen ons komen besmetten? Ik ken meer mensen die zo denken; juist de regels en het narratief maken dat mensen zich er niet aan houden. Kijk eens naar de avondklok: compleet zinloos en mensen houden zich er gewoon aan. Waarom zouden mensen zich niet aan zinvolle regels houden?
De regels zijn uiteindelijk juist heel zinvol. Het is puur een optelsom van de verspreiding die zorgt voor de daadwerkelijke R. De scholen kunnen juist open omdat er andere (vaak kleinere) maatregelen zijn. Dat dat voor veel mensen niet logisch is snap ik, en dat ligt ook aan de informatie die gegeven wordt door de regering.
[...]
Ik denk het wel, er zijn landen die het vergelijkbaar maar toch beter doen zoals Duitsland die al veel eerder op slot gaan en waar toch meer mogelijk was dan hier. Vergelijk Engeland. Maar het is precies jouw argument wat onderdeel van het probleem is. Ondanks onze directheid zijn we toch écht meer Ria Rijnland en Piet Polder waarbij compromissen worden gesloten. En juist dat is ten tijde van een crisis niet zo'n goed idee. En juist die laatste twee relativeren heel veel waardoor bij voorbaat onze mogelijkheden, zonder te proberen of te onderzoeken juist aan de kant gelegd worden. Dit is een cultuureigenschap die mensen maar moeilijk zien. Denk aan onze spreekwoorden: "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" en iets met een kop en maaiveld. Alles wat richtinggevend is wordt vaak op voorhand weg-gerelativeerd, net als jij nu eigenlijk doet. Op m'n werk loop ik daar zo vaak tegenaan: ik heb een goed idee, en 30 mensen schieten in het verzet om aan te geven waarom het toch niet werkt.
Klopt, en ik doe dat weg-relativeren ook bewust

Want dat is precies wat je om je heen ziet gebeuren. Vandaar ook juist dat ik denk dat het hier niet zou werken. Een Duitsland zal het met precies dezelfde maatregelen gewoon beter doen omdat mensen daar veel meer gezag hebben voor de baas, in dit geval de regering. Hier willen we echter de logica zien en zodra een school open gaat, zal elke maatregel die minder doet dan de school ter discussie worden gesteld. Hetzelfde met (in iets mindere mate) de bedrijven. We zijn hier nu eenmaal van het polderen en alles willen snappen.
(ik bedoel dit niet persoonlijk, ik geniet van onze discussies, NFI)
Dat hoeft er niet bij hoor, dit is naar mijn idee precies het idee van een forum

[...]
Jazeker, maar mijn argument gaat niet direct over hun voorspellingen maar over hun strategie.
Snap ik, maar aangezien we iedere keer net langs de rand gaan lijkt de strategie wel degelijk te doen wat er verwacht wordt.
[...]
Toch bijzonder dat je hier mee eindigt, na een heel verhaal waarom je aangeeft dat het toch niet zou werken

Er is een verschil tussen wat naar mijn idee de beste oplossing is en wat ik denk dat in Nederland echt zou werken. Verder neem ik ook enigszins mee wie er in de regering zit (VVD....), wat ook bepaald wat er (on)mogelijk is. Zou je het thuiswerken nl. wel meer verplichten zouden de andere maatregelen ook beter kunnen werken.
Daarnaast blijf ik vinden dat maatregelen te laat worden ingezet en te vroeg worden weggehaald. Daarmee verandert de strategie niet wezenlijk, maar zorg je wel voor meer buffer. Nu gaan we langs het randje van de afgrond en ik denk dat we daar wel degelijk iets verder vanaf hadden kunnen blijven. Aan de andere kant denk ik niet dat we hier met een strengere lockdown het virus weg hadden kunnen krijgen.