Verwijderd

Amphiebietje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:25:
In elk geval zal het gevolg van Palantir inschakelen zijn dat de viruswappies nu wat minder wappie kunnen zijn wat betreft het wel/niet aanwezig zijn van een grote samenzwering.

Het enige waar ik nog op wacht is een connectie met Rutte's vergeetachtigheid en de toeslagenaffaire. -O-
je hoeft niet meer te wachten, met je laatste zin heb je de connectie zelf gelegd

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:36

Poah als ik dit zie, dan brult je hart. Damn, dan hebben wij het echt nog zo goed. Dit is echt ongekend.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 24-04-2021 22:09 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:43

Indoubt

Always be indoubt until sure

Pukson schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:08:
https://twitter.com/DrEri...386003707356192770?s=1002

https://twitter.com/DrEri...385116938255454211?s=1002

Poah als ik dit zie, dan brult je hart. Damn, dan hebben wij het echt nog zo goed. Dit is echt ongekend.
Ja, zeer triest, code zwart + denk ik.

Het enige wat me verbaast is dat ze geen industriele zuurstof gebruiken die nog even door een mol sieve filter gaat of zo. Die capaciteit is meestal een factor 100 tot 1000 groter dan die voor medicinale zuurstof.

Zullen ze zelf ook wel hebben bedacht, er zal wel wat anders dwars zitten in het process

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-12 22:09
Soccer98 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:48:
[...]

Ja, maar je weet dat het bij mensen zo is dat iedereen een andere invulling heeft van van het leven genieten?
Ik ervaar het zo dat heel veel mensen niet meer weten wat genieten is, ik zie er veel die van de ene ervaring of beleving naar de andere hollen, de ene nog even heftiger of extremer dan de andere als het even kan. Ik vind het niet vreemd dat steeds meer mensen chronisch opgebrand en totaal overprikkeld uitvallen zo erg als het de laatste jaren is heb ik het nog nooit meegemaakt. Ervaren en genieten zijn een volstrekt andere welzijnstoestand, genieten is volstrekt niet afhankelijk van externe prikkels imho.

• LZ86
  • Laatst online: 17:06
https://twitter.com/DrEri...386003707356192770?s=1002

https://twitter.com/DrEri...385116938255454211?s=1002

Als hier niet snel iets gaat gebeuren zitten wij ook spoedig in code zwart. Overplaatsen is amper meer mogelijk, er zijn amper bedden meer en verschillende ziekenhuizen in oost/zuid nederland hebben inmiddels een brandbrief aan de overheid gestuurd.

Maar vooral lekker versoepelen overmorgen......

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hm. Ik had niet gedacht dat het iemand zou opvallen dat Palantir als waarschuwing reeds benoemd was in het proces maar toch in selectie werd genomen voor verkenning elders.

*tips hat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46
LZ86 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:53:
[...]

Als hier niet snel iets gaat gebeuren zitten wij ook spoedig in code zwart. Overplaatsen is amper meer mogelijk, er zijn amper bedden meer en verschillende ziekenhuizen in oost/zuid nederland hebben inmiddels een brandbrief aan de overheid gestuurd.

[Twitter]

Ja ze kunnen moeilijk die versoepelingen gaan terug trekken nu. Dat doen ze alleen als het de komende dagen echt nog helemaal uit de hand gaat lopen, vandaag was er er toch weer een daling dus misschien zet die wel door komende dagen.

Playstation 5

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Is meestal toch? Einde van de week worden de meeste patienten ontslagen lijkt wel.... of het is een moment van administratie bijwerken van de afgelopen week.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-12 14:23
Wat ik zo raar vind is dat er zo blind van uit wordt gegaan dat de versoepelingen meteen meer besmettingen met zich mee gaan brengen. Op het moment is zo'n beetje alles dicht, avondklok etc. En toch blijven de besmettingen een bepaald niveau houden. Dat komt denk ik door dat mensen er klaar mee zijn en wat minder nauw gaan kijken. Mensen gaan toch wel bij elkaar zitten, met mooi weer met z'n allen in een park of bij iemand thuis dan maar wat eerder op de avond om voor 22u weer thuis te zijn.
Dan kun je beter nu die terrassen open doen. Beter met enige sociale controle met max 2 personen uit verschillende huishoudens aan een terras tafel dan ongecontroleerd in een park of bij iemand thuis.

Ik ben nu wel op het punt gekomen dat er wat meer gekeken mag worden naar dat wat wel verantwoord mogelijk is en niet blind te zeggen dat de cijfers te hoog zijn, dus er kan niks.

[ Voor 11% gewijzigd door Blackouts op 24-04-2021 21:22 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:14
bramv82 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:19:
Wat ik zo raar vind is dat er zo blind van uit wordt gegaan dat de versoepelingen meteen meer besmettingen met zich mee gaan brengen. Op het moment is zo'n beetje alles dicht, avondklok etc. En toch blijven de besmettingen een bepaald niveau houden. Dat komt denk ik door dat mensen er klaar mee zijn en wat minder nauw gaan kijken. Mensen gaan toch wel bij elkaar zitten, met mooi weer met z'n allen in een park of bij iemand thuis dan maar wat eerder op de avond om voor 22u weer thuis te zijn.
Dan kun je beter nu die terrassen open doen. Beter met enige sociale controle met max 2 personen uit verschillende huishoudens aan een terras tafel dan ongecontroleerd in een park of bij iemand thuis.
Ik denk dat het niet gaat om de maatregelen perse. Het gaat om het signaal dat de overheid geeft met aankondiging tot versoepelen en berichten dat we op een plateau zitten. Dat is denk ik waar velen waaronder ikzelf zich druk over maken.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
stylezzz schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:15:
Is meestal toch? Einde van de week worden de meeste patienten ontslagen lijkt wel.... of het is een moment van administratie bijwerken van de afgelopen week.
Ik weet in ieder geval dat het vandaag (en de afgelopen dagen) hier in de regio niet echt rustig was qua ernstig zieken/opnames... maar goed, ik weet minder over de ontslagen, wat het netto is zullen we binnenkort zien.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 24-04-2021 21:32 ]

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stylze schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:12:
[...]

Ja ze kunnen moeilijk die versoepelingen gaan terug trekken nu. Dat doen ze alleen als het de komende dagen echt nog helemaal uit de hand gaat lopen, vandaag was er er toch weer een daling dus misschien zet die wel door komende dagen.
Dat is een deel van de berekening, een ander is de toepassing van presentatie en timing. Political value of time is wel een dingetje. Ongeacht statistiek is daar heel veel mee mogelijk voor beheersing van algemene perceptie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat ik zo raar vind is dat er zo blind van uit wordt gegaan dat de versoepelingen meteen meer besmettingen met zich mee gaan brengen
Het heeft niets met 'blind' ergens van uitgaan te maken, maar met de vraag wat er gebeurt bij code zwart.

Stel je rijdt met een auto op een ravijn af. Lijkt het je dan een goed idee om te kijken of je het laatste stuk kunt remmen op de motor zodat je de remmen wat minder belast? De instructeur raadt dat met klem af, maar de bestuurder denkt dat het net kan na een jaar rijlessen en meerdere keren zakken voor het examen.

Remmen op de motor is wat we volgens het model dus gaan doen als we gaan versoepelen. Het kan goed gaan (laten we het hopen), maar misschien ook niet. Dan donderen we dus met die auto het ravijn in en worden de bitterballen alsnog koud. En dat smaakt niet lekker denk ik, koude bitterballen.

Ik zou blijven remmen. En dus niet versoepelen in de hoop dat het goed gaat.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• gekkie
  • Laatst online: 12:30
Indoubt schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:19:
[...]
Ja, zeer triest, code zwart + denk ik.

Het enige wat me verbaast is dat ze geen industriele zuurstof gebruiken die nog even door een mol sieve filter gaat of zo. Die capaciteit is meestal een factor 100 tot 1000 groter dan die voor medicinale zuurstof.

Zullen ze zelf ook wel hebben bedacht, er zal wel wat anders dwars zitten in het process
Wat ik ergens had gelezen was dat inderdaad het probleem niet zo, maar meer logistiek en distributie, gebrek aan tanks. Het is in die landen meestal allemaal losse tankjes, ipv in westerse landen waar het middels een grote tank en leidingen in het ziekenhuis wordt gedistribueerd.

Helaas (gun het ze daar uiteraard niet) weer een land af van het lijstje met buitenlanden dat redelijk populair was onder de "ja-maar-in-het-buitenland-doen-ze-minder-en-gaat-het-beter-vergelijkers".

En ook helaas dat we er hier ook nog maar weinig van geleerd hebben om niet te snel te denken dat het allemaal weer gegarandeerd snor zit en we wel weer gokjes kunnen wagen voor een beetje spanning.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Number10 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:44:
[...]

Het heeft niets met 'blind' ergens van uitgaan te maken, maar met de vraag wat er gebeurt bij code zwart.

Stel je rijdt met een auto op een ravijn af. Lijkt het je dan een goed idee om te kijken of je het laatste stuk kunt remmen op de motor zodat je de remmen wat minder belast? De instructeur raadt dat met klem af, maar de bestuurder denkt dat het net kan na een jaar rijlessen en meerdere keren zakken voor het examen.

Remmen op de motor is wat we volgens het model dus gaan doen als we gaan versoepelen. Het kan goed gaan (laten we het hopen), maar misschien ook niet. Dan donderen we dus met die auto het ravijn in en worden de bitterballen alsnog koud. En dat smaakt niet lekker denk ik, koude bitterballen.

Het probleem is alleen dat we al een jaartje aan het remmen zijn maar de auto nog onvoldoende tot stilstand komt. Daarom zal je op een gegeven moment iets moeten om het allemaal nog een beetje leefbaar te houden. Voor het volk maar ook voor de ondernemers. Ze kunnen het wat dat betreft nooit goed doen.

Daarnaast betwijfel ik echt of deze (toch wel milde) versoepelingen het verschil gaan maken m.b.t. druk op de ziekenhuizen. Als je nu de geplande versoepelingen terug gaat draaien mag je het waterkanon alvast van stal halen ben ik bang.

[ Voor 24% gewijzigd door Dutchy88 op 24-04-2021 22:09 ]

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:08
[...]

[Twitter]

Ook al versoepelen ze niet, het verandert de komende 2-3 weken niets aan de hoogte van de piek. Als die vaccinaties werken dan zal je wel snel een effect gaan zien.

Kan iedereen wel populistisch gaan roepen dat de versoepelingen teruggedraaid moeten worden, maar het gaat helemaal niks veranderen aan de huidige situatie. Je zal alleen iets langzamer afdalen omlaag.

Over 3 weken heeft 40-50% van de volwassenen Nederlanders minstens 1 prik gehad...

We moeten ook niet doen alsof deze versoepelingen zo groot zijn...

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:37

Vuvuzela

My spire is forming

Number10 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:44:
[...]

Nou.. ik zie het meer als de hand die we uit het raam hadden uitgestoken in de hoop dat de luchtweerstand ons afremt, nu weer intrekken.
Je doet een beetje alsof we verplicht zijn om vanaf woensdag bij elkaar in het gezicht te gaan kuchen.

I served in a company of heroes.

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12 17:17

Plasma_Wolf

Student

Lijkt me niet echt een populistische schreeuw om versoepelingen terug te draaien als de keuze is tussen geen versoepelingen met langzame daling besmettingen/opnames/etc, en wel versoepelen met einde daling of begin stijging van besmettingen/opnames/etc.

Alle maatregelen helpen een klein beetje, het beëindigen van een maatregel stuurt ons dus een klein beetje de verkeerde kant op. Als we op het randje van code zwart zitten, dan is het een kleine verandering de verkeerde kant op, een desastreuze actie.

• stylezzz
begintmeta schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:24:
[...]

Ik weet in ieder geval dat het vandaag (en de afgelopen dagen) hier in de regio niet echt rustig was qua ernstig zieken/opnames... maar goed, ik weet minder over de ontslagen, wat het netto is zullen we binnenkort zien.
We zullen het meemaken. Zelf reed ik toevallig langs de teststraat hier in tilburg vanmiddag, en de file voor de deur sprak boekdelen....

Ik ben nu wel op het punt gekomen dat er wat meer gekeken mag worden naar dat wat wel verantwoord mogelijk is en niet blind te zeggen dat de cijfers te hoog zijn, dus er kan niks.
Mensen zijn er inderdaad klaar mee. Maar verwacht jij dat de gemiddelde terras exploitant volgende week netjes gaat controleren of er mensen uit 1 huishouden aan tafel gaan zitten? Nee... die zal 1 ding ruiken, en dat is flink geld verdienen, hij is immers al een half jaar dicht geweest....

https://nos.nl/nieuwsuur/...h-voor-op-code-zwart.html

[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 24-04-2021 22:26 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Dutchy88 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:07:
[...]

Het probleem is alleen dat we al een jaartje aan het remmen zijn maar de auto nog onvoldoende tot stilstand komt. Daarom zal je op een gegeven moment iets moeten om het allemaal nog een beetje leefbaar te houden. Voor het volk maar ook voor de ondernemers. Ze kunnen het wat dat betreft nooit goed doen.
Dus als remmen niet werkt, is gasgeven de goede optie? Volgens mij werkt dat alleen in actieseries, in de realiteit heb je dan meestal een heel erg ingekorte en kapotte auto met wat mensenmoes ertussen.
Daarnaast betwijfel ik echt of deze (toch wel milde) versoepelingen het verschil gaan maken m.b.t. druk op de ziekenhuizen. Als je nu de geplande versoepelingen terug gaat draaien mag je het waterkanon alvast van stal halen ben ik bang.
Te zien aan de drommen mensen die ik vandaag op een kluitje heb zien staan en zonder masker al hoestend de supermarkt in heb zien lopen, etc. gaat het virus goede tijden tegemoet. De ziekenhuizen...wat minder.

Flinke lockdown over vier weken, gok ik. |:(

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:58

Wat ik dan weer raar vind is dat sommige mensen er blind van uit lijken te gaan dat versoepelingen op magische wijze minder besmettingen tot gevolg gaan hebben. Maar vervolgens niet uit kunnen leggen waarom dat zo zou zijn.

Die sociale controle op het terras waar je het over hebt? We weten allemaal dat dat niets voorstelt, horecaondernemers zullen te blij zijn dat er mensen zitten om ze weg te jagen met "wel afstand houden". Ik kom regelmatig bij een buitensportcomplex in de buurt, waar veel kinderen sporten, staat op het hek heel groot dat blijven kijken bij het hek niet is toegestaan, maar toch staan er iedere keer meerdere mensen te kijken. Sociale controle? Ze trekken zich niets aan van die hele grote boodschap op het hek, controle vanuit het sportcomplex wordt niet gedaan (of ze hebben het zelf ook al opgegeven), dus waarom zou die zogenaamde sociale controle op het terras er opeens wel gaan zijn?

• Number10
  • Niet online
Het probleem is alleen dat we al een jaartje aan het remmen zijn maar de auto nog onvoldoende tot stilstand komt.
Remmen doe je dus zo hard dat je ook echt langzamer gaat. Zeg maar zo hard dat je de R<1 ziet worden en nog liever R<<1. Dat gebeurt steeds maar niet en dan duurt het inderdaad heel lang.
Daarom zal je op een gegeven moment
Op een gegeven moment. Dat hoop ik ook. Maar dit lijkt mij het slechts mogelijke moment.
Vuvuzela schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:15:
Nou.. ik zie het meer als de hand die we uit het raam hadden uitgestoken in de hoop dat de luchtweerstand ons afremt, nu weer intrekken.
Het lijkt soms inderdaad meer op het uitsteken van een hand dan dat we echt aan het remmen zijn. De R is namelijk vrijwel nooit onder de 1 geweest. Hoe komt het dat de ziekenhuizen zo vol zijn en code zwart dreigt? Omdat de R vrijwel steeds boven de 1 ligt.
Je doet een beetje alsof we verplicht zijn om vanaf woensdag bij elkaar in het gezicht te gaan kuchen.
Nee, dat zou meer zijn alsof we ook nog gas gaan geven en dat is uiteraard nog rampzaliger. Het gaat nu dus om hard remmen met de auto, want het ravijn is vlakbij.

Kijk anders beiden even naar Nieuwsuur en dan in het bijzonder het item vanaf circa 21:40 uur. Dan zie je en hoor je met eigen ogen waar het om draait en waar ze in een ziekenhuis tegenaan kijken.

https://nos.nl/nieuwsuur/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:14

boesOne

meuh

Transportman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:42:
[...]

Wat ik dan weer raar vind is dat sommige mensen er blind van uit lijken te gaan dat versoepelingen op magische wijze minder besmettingen tot gevolg gaan hebben. Maar vervolgens niet uit kunnen leggen waarom dat zo zou zijn.

Die sociale controle op het terras waar je het over hebt? We weten allemaal dat dat niets voorstelt, horecaondernemers zullen te blij zijn dat er mensen zitten om ze weg te jagen met "wel afstand houden". Ik kom regelmatig bij een buitensportcomplex in de buurt, waar veel kinderen sporten, staat op het hek heel groot dat blijven kijken bij het hek niet is toegestaan, maar toch staan er iedere keer meerdere mensen te kijken. Sociale controle? Ze trekken zich niets aan van die hele grote boodschap op het hek, controle vanuit het sportcomplex wordt niet gedaan (of ze hebben het zelf ook al opgegeven), dus waarom zou die zogenaamde sociale controle op het terras er opeens wel gaan zijn?
Niemand gaat er van uit dat versoepelingen zorgen voor minder besmettingen. Natuurlijk niet. Ze gaan er van uit dat het niet genoeg besmettingen oplevert om code zwart te triggeren. Men neemt een risico. We zullen zien.

In de besluitvorming is niet alleen de virologische stand van zaken meegenomen. Men zag denk ik ook dat men de controle aan het verliezen was. Lekker weer, men gaat bij elkaar zitten zuipen in het park, beleid of geen beleid. Burgermeesters riepen om de terassen te openen etc.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:22
[...]

Het probleem is alleen dat we al een jaartje aan het remmen zijn maar de auto nog onvoldoende tot stilstand komt.
Dit is niet remmen maar je gas loslaten, in zijn vrij zetten en laten uitrollen hopende dat het genoeg is.

• stylezzz
boesOne schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:47:
[...]

Niemand gaat er van uit dat versoepelingen zorgen voor minder besmettingen. Natuurlijk niet. Ze gaan er van uit dat het niet genoeg besmettingen oplevert om code zwart te triggeren. Men neemt een risico. We zullen zien.

In de besluitvorming is niet alleen de virologische stand van zaken meegenomen. Men zag denk ik ook dat men de controle aan het verliezen was. Lekker weer, men gaat bij elkaar zitten zuipen in het park, beleid of geen beleid. Burgermeesters riepen om de terassen te openen etc.
Vanaf het moment dat de burgemeesters zich begonnen te roeren wist men in den haag dat ze moesten versoepelen. Nederland is geen politiestaat en zal dat ook niet worden.... (even ter geruststelling van stoney3k) ik hoop oprecht dat het vaccinatie effect deze week lucht gaat geven....

• Transportman
boesOne schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:47:
[...]

Als ik al die reacties lees over dat de versoepelingen een goed idee zouden zijn, lees ik toch echt die "versoepelen->minder besmettingen" ondertoon er in. Omdat de overheid op die manier de controle zou houden, omdat mensen zich dan beter aan de basisregels zouden gaan houden, omdat er op terrassen en dergelijke wel controle zou zijn die in de parken niet is.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-12 14:23
Nee, versoepelen betekent niet minder besmettingen.
Maar dat betekent ook niet dat deze beperkte versoepelen resulteert in meer besmettingen. Dat ze ondernemers wat lucht kunnen geven is dan wel weer zo.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik denk dat de versoepelingen alleen maar zullen leiden tot meer besmettingen.
Mensen gaan denken; zie je wel, het valt allemaal best mee, ze versoepelen toch.
Dan vergeten ze dat de regering zowat heeft gezegd (want risico's nemen): "Jullie willen versoepelen? Prima, sommigen van jullie zullen hierdoor sterven, maar dat is een offer dat we bereid zijn te maken".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:43

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yaksa schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:50:
Mensen gaan denken; zie je wel, het valt allemaal best mee, ze versoepelen toch.
Dan vergeten ze dat de regering zowat heeft gezegd (want risico's nemen): "Jullie willen versoepelen? Prima, sommigen van jullie zullen hierdoor sterven, maar dat is een offer dat we bereid zijn te maken".
Dat dus inderdaad. We versoepelen want er wordt om geroepen. We hebben nu pas net iets meer als 17.000 doden, oversterfte niet meegerekend, dus het valt nog mee. Er kan nog wel wat dood hout uit :+ 8)7

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Amphiebietje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:25:
In elk geval zal het gevolg van Palantir inschakelen zijn dat de viruswappies nu wat minder wappie kunnen zijn wat betreft het wel/niet aanwezig zijn van een grote samenzwering.

Het enige waar ik nog op wacht is een connectie met Rutte's vergeetachtigheid en de toeslagenaffaire. -O-
Net beetje gelezen wat ze hebben gedaan, stelt eigenlijk weinig voor, een lullig dashboardje wat de gemiddelde nerd ook wel in elkaar kan knutselen:

https://blog.palantir.com...e-netherlands-9ecc608081c

• raptorix
[...]

[Twitter]

Want met de huidige versoepelingen stromen de IC's in 1 keer vol?
Ik zou me eerder eens boos maken om al die bejaarden die zo eigenwijs zijn om hun vaccinatie niet te nemen, of te wachten tot ze in de buurt kunnen, het is namelijk een enorme opgave om vervoer te regelen naar 15 kilometer verderop, tot zover de solidariteit.

• raptorix
Yaksa schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:50:
Wat is het probleem met besmettingen? Helemaal niets, mensen onder de 50 worden zelden ernstig ziek, mensen die in de kwetsbare groepen zitten moeten zich gewoon zo snel mogelijk laten vaccineren en tot die tijd (een maandje in de meeste gevallen) even extra voorzichtig zijn met contacten.

• raptorix
stylezzz schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:07:
[...]

Vanaf het moment dat de burgemeesters zich begonnen te roeren wist men in den haag dat ze moesten versoepelen. Nederland is geen politiestaat en zal dat ook niet worden.... (even ter geruststelling van stoney3k) ik hoop oprecht dat het vaccinatie effect deze week lucht gaat geven....
*knip* extraordinary claims require extraordinary evidence, dus dat verwachten bij deze stelling en verdachtmaking ook

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 25-04-2021 08:18 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:15:
Net beetje gelezen wat ze hebben gedaan, stelt eigenlijk weinig voor, een lullig dashboardje wat de gemiddelde nerd ook wel in elkaar kan knutselen
Het gaat niet om dat lullige dashboard, ze hebben daarmee ook al de data...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• raptorix
hoevenpe schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:05:
[...]

Het gaat niet om dat lullige dashboard, ze hebben daarmee ook al de data...
Die data op dat Dashboard is gewoon open data, kun je dus zelf ook gewoon opvragen, er zitten ook geen gepersonliseerde zaken in.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik zag net een filmpje van horecaondernemers die aan het jammeren waren dat ze te weinig personeel hadden voor die paar uurtjes dat ze open gaan. 'Ik kan ze niet zeven dagen per week laten werken' en 'ik moet zelf ook bijspringen' _o- . Neem een voorbeeld aan de zorg, gewoon doorwerken graag.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik krijg steeds meer de indruk dat mensen niet begrijpen dat het ziekenhuispersoneel al dik een jaar op het tandvlees loopt en diep in de reserves tast.

Mensen zijn ‘klaar’ met de maatregelen , maar als dit straks voorbij is en het ziekenhuispersoneel gaat eindelijk eens rust nemen gaan er nog best wat langdurig omvallen.

Je kan als mens lange dagen over een grote periode goed volhouden, tot je stopt en rust neemt , dan volgt de klap.

Is straks de COVID ellende voorbij , hebben we jarenlang problemen om de reguliere zorg aan de gang te houden.

Alleen maar omdat we ons nu niet aan de maatregelen willen houden. En er compleet voorbij wordt gegaan aan andere meer urgente problemen dan een terras een maand eerder open.

• raptorix
BarôZZa schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:26:
Ik zag net een filmpje van horecaondernemers die aan het jammeren waren dat ze te weinig personeel hadden voor die paar uurtjes dat ze open gaan. 'Ik kan ze niet zeven dagen per week laten werken' en 'ik moet zelf ook bijspringen' _o- . Neem een voorbeeld aan de zorg, gewoon doorwerken graag.
Tjah dat verbaast me niks, ten eerste is het grootste deel van de Horeca al parttimer, daarnaast zijn er maar weinig met een vast contract, en ik denk dat er ook maar weinig Horeca zaken zijn waarbij men de contracten verlengt heeft.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12 15:16
CornermanNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:27:
Ik krijg steeds meer de indruk dat mensen niet begrijpen dat het ziekenhuispersoneel al dik een jaar op het tandvlees loopt en diep in de reserves tast.
Die begrijp ik niet helemaal. Verbaasd het je dat een groot deel van de Nederlanders zich totaal niet interesseert voor iets waar ze zelf "niets mee te maken hebben? Ik totaal niet namelijk. De gemiddelde mens is echt niet bezig met hoe zielig andere zijn. Die is bezig met zichzelf. Zijn leven. Zijn vrijheid. Zijn plezier. Het zal hem/haar aan de reet roesten dat andere het moeilijk hebben. Totaal niet belangrijk. Je ziet het ook in het stemmingspatroon goed terug waarbij rechts (populisme) sterk stijgt waarbij de rode draad is "ikke ikke ikke".
Dus nee ik ben totaal niet verbaasd dat het voor een groot deel niets meer is dan een ver van de bed show. En eerlijk gezegd begrijp ik dat in zekere zin ook nog wel. Genoeg mensen die niet iemand hebben verloren aan Covid. Genoeg mensen die alleen maar een beetje ziek zijn geworden. Genoeg mensen die totaal niet in de risico groep horen. Genoeg mensen die niet verder kunnen/willen nadenken dan vandaag en morgen zien we wel weer.
Maak het een trouwens niet goed en het ander fout. Zo zitten we gewoon in elkaar. Net zo als allerlei oorlogen, aanslagen en weet ik veel wat in verre landen. Het boeit ons niet. Dit komt wat dichterbij maar zolang je er zelf geen last van hebt dan wel direct dan wel indirect is het niet interessant. En dat andere mensen een slag in de rondte moeten werken tja, geen last van.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:39

Yucon

*broem*

thewizard2006 schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:40:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal. Verbaasd het je dat een groot deel van de Nederlanders zich totaal niet interesseert voor iets waar ze zelf "niets mee te maken hebben? Ik totaal niet namelijk. De gemiddelde mens is echt niet bezig met hoe zielig andere zijn. Die is bezig met zichzelf. Zijn leven. Zijn vrijheid. Zijn plezier. Het zal hem/haar aan de reet roesten dat andere het moeilijk hebben. Totaal niet belangrijk. Je ziet het ook in het stemmingspatroon goed terug waarbij rechts (populisme) sterk stijgt waarbij de rode draad is "ikke ikke ikke".
Dat is de gemiddelde mens wel, alleen wordt er op basis van inschatting van ernst een afweging van belangen gemaakt. Om je rechts-populisme voorbeeld aan te halen: zelfs bij diehard pvv stemmers zie je reflexen als 'alle turken terug naar marokko, behalve mijn collega Ali. Die is namelijk ok'. Het onderliggende patroon is hier dat ali én niet bijdraagt aan het ervaren probleem én dat het niet leuk is voor ali om zonder reden weg te moeten. En dus wil men hem niet eruit gooien omdat dat als negatief voor Ali ervaren wordt en tevens als zinloos.

In het geval van covid wordt gekozen voor losse maatregelen omdat er ondertussen nogal wat scepsis is in hoeverre de maatregelen nu echt bijdragen aan beheersing van het probleem. Met als gevolg dat de afweging anders uitvalt dan de overheid en gezondheidszorg als wenselijk zouden zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 25-04-2021 08:50 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:01:
[...]

Hoe kom je aan de percentages? Ze kloppen namelijk niet.
Daarnaast betreft het veelal mensen die bijvoorbeeld al een longaandoening hebben of een andere ziekte hebben.
Je groep 'de kwetsbaren' die allemaal zich moeten isoleren zodat jij niet meer die avondklok hebt wordt zo wel heel groot.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Number10
  • Niet online
Hoewel ik het met meer punten in je reactie oneens ben, laat ik het even bij een reactie op onderstaande stelling. Ik gebruik bewust geen getallen.
(...) Wat is het probleem met besmettingen? Helemaal niets (...)
Elke besmetting gaat in meer of mindere mate gepaard met een kans op:
- (ernstige) ziekte (thuis)
- ernstige ziekte (ziekenhuis)
- sterfte (mortuarium)

Een bepaalde hoeveelheid besmettingen resulteert op groepsniveau dus in een bepaald aantal mensen in alle drie van bovenstaande categoriën. Er zijn inderdaad factoren aan te wijzen die de individuele kans op toekenning in een van bovenstaande drie categorieën groter of kleiner maakt, maar een individuele kans is slechts een onderdeel van een groter geheel als je het probleem beschouwt op groepsniveau.

Ernstige ziekte en de daarbij komende ziekenhuisopnames zijn het afgelopen jaar de (voor zover ik weet enige) reden geweest voor de overheid om in te grijpen met maatregelen, omdat een exponentieel groeiend aantal ernstig zieken bij R>1 op den duur altijd leidt tot een gebrek aan capaciteit en daarmee tot een risico op code zwart. Als er geen redundante capaciteit is, leiden meer opnames tot meer uitgestelde zorg.

Je kunt de vraag dus beter omdraaien volgens mij. Is er überhaupt wel een voordeel van besmettingen in afweging tot bovenstaande drie?

• Transportman
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:20:
[...]

Wat is het probleem met besmettingen? Helemaal niets, mensen onder de 50 worden zelden ernstig ziek, mensen die in de kwetsbare groepen zitten moeten zich gewoon zo snel mogelijk laten vaccineren en tot die tijd (een maandje in de meeste gevallen) even extra voorzichtig zijn met contacten.
Dat extra voorzichtig zijn met contacten gaat niet werken, dat zijn ze nu ook al en toch liggen de ICs vol.

• raptorix
Number10 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:07:
[...]

Hoewel ik het met meer punten in je reactie oneens ben, laat ik het even bij een reactie op onderstaande stelling. Ik gebruik bewust geen getallen.

[...]

Elke besmetting gaat in meer of mindere mate gepaard met een kans op:
- (ernstige) ziekte (thuis)
- ernstige ziekte (ziekenhuis)
- sterfte (mortuarium)

Een bepaalde hoeveelheid besmettingen resulteert op groepsniveau dus in een bepaald aantal mensen in alle drie van bovenstaande categoriën. Er zijn inderdaad factoren aan te wijzen die de individuele kans op toekenning in een van bovenstaande drie categorieën groter of kleiner maakt, maar een individuele kans is slechts een onderdeel van een groter geheel als je het probleem beschouwt op groepsniveau.

Ernstige ziekte en de daarbij komende ziekenhuisopnames zijn het afgelopen jaar de (voor zover ik weet enige) reden geweest voor de overheid om in te grijpen met maatregelen, omdat een exponentieel groeiend aantal ernstig zieken bij R>1 op den duur altijd leidt tot een gebrek aan capaciteit en daarmee tot een risico op code zwart. Als er geen redundante capaciteit is, leiden meer opnames tot meer uitgestelde zorg.

Je kunt de vraag dus beter omdraaien volgens mij. Is er überhaupt wel een voordeel van besmettingen in afweging tot bovenstaande drie?
Wat ik bedoelde is dat besmettingen ansich niet erg hoeft te zijn, maar dat je ze zoveel mogelijk dient te voorkomen bij de kwetsbare groepen, echter in Nederland word er elke keer maar geroepen: Dat kan niet!
Nee we kunnen wel het hele land sluiten, dat is geen enkel probleem kennelijk.

• Number10
  • Niet online
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:12:
Wat ik bedoelde is dat besmettingen ansich niet erg hoeft te zijn, maar dat je ze zoveel mogelijk dient te voorkomen bij de kwetsbare groepen,
Je gaat daarmee volledig voorbij aan het hele betoog dat ik schreef. Natuurlijk dienen we zoveel mogelijk besmettingen te voorkomen en ik ben blij dat je dat erkent. Maar ik vroeg je om de stelling dat besmetting 'an sich' niet erg hoeven te zijn op groepsniveau te benaderen.

Wat is dan je conclusie?

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

CornermanNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:27:

Mensen zijn ‘klaar’ met de maatregelen , maar als dit straks voorbij is en het ziekenhuispersoneel gaat eindelijk eens rust nemen gaan er nog best wat langdurig omvallen.

Je kan als mens lange dagen over een grote periode goed volhouden, tot je stopt en rust neemt , dan volgt de klap.

Is straks de COVID ellende voorbij , hebben we jarenlang problemen om de reguliere zorg aan de gang te houden.

Alleen maar omdat we ons nu niet aan de maatregelen willen houden. En er compleet voorbij wordt gegaan aan andere meer urgente problemen dan een terras een maand eerder open.
Ik denk dat veel mensen wel begrijpen dat de zorg het zwaar heeft, maar dat (zoals @thewizard2006 aangeeft) er een andere afweging wordt gemaakt. Is die afweging egoïstisch? Misschien wel, ik kan me echter prima voorstellen dat mensen buiten de lijntjes (gaan) kleuren.
Naast de zorg denk ik dat heel veel andere Nederlanders ook al langdurig onder enorme druk staan en die druk moet er een keer af. In tegenstelling tot zorgmedewerkers kunnen die mensen wel bepalen om andere keuzes te maken (en dat zullen ze steeds vaker doen). Toch denk ik dat we ook daar jarenlang de gevolgen van gaan zien, ik verwacht nog wel een golf faillissementen/“vrijwillige bedrijfsbeeindigingen”(die zijn gunstiger voor de statistieken) en bijbehorende financiële en psychische gevolgen.

Hier merk ik ook dat we makkelijker zijn geworden, helemaal nu onze ouders zijn gevaccineerd. In het begin hield ik me (bijna krampachtig) aan bijna alle maatregelen, maar na een tijdje is dat wel minder geworden, deels door de vrijheden die anderen wel namen (waarvan ik dacht: “is het wel zo slim van die mensen om om naar de costa’s op vakantie te gaan”, terwijl wij het huis niet verlieten) en deels ook omdat ik van sommige maatregelen gewoon echt het nut niet zie. En misschien ook wel een beetje rebellerend omdat het me uitkomt, want als politici zich er niet aan hoeven te houden, waarom ik dan wel?

• Transportman
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:10:
[...]

Nee dat zijn ze niet, is ook gewoon aangetoont dat ouderen zich slechter aan de regels houden dan jongeren, en zoals ik al zei, ze zijn ook nog eens laks met betrekking tot hun vaccinatie.
Heb je er een bron voor dat ze zich slechter aan de regels houden?

En dat ze lakse zijn met vaccinatie kan ik wel begrijpen, als je AZ gaat krijgen na de complete puinhoop die dat is geworden op zoveel vlakken, kan ik best begrijpen dat mensen twijfelen.

• raptorix
Number10 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:16:
[...]

Je gaat daarmee volledig voorbij aan het hele betoog dat ik schreef. Natuurlijk dienen we zoveel mogelijk besmettingen te voorkomen en ik ben blij dat je dat erkent. Maar ik vroeg je om de stelling dat besmetting 'an sich' niet erg hoeven te zijn op groepsniveau te benaderen.

Wat is dan je conclusie?
Als je zo gaat redeneren dan kan ik ook wel inbrengen dat je niet alleen naar COVID moet kijken, maar ook naar het groter geheel, zullen we dan ook de andere ellende zoals depresssies, scheidingen, kindermishandeling en de hele andere reutemeteut erbij pakken?

• Number10
  • Niet online
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:20:
Als je zo gaat redeneren dan kan ik ook wel inbrengen dat je niet alleen naar COVID moet kijken
Dat kan, maar dat gaat niet in op je oorspronkelijke stelling en is daarmee een whataboutism. Waarmee ik dus niet stel dat die punten geen disucssie behoeven gezien hun ernst op zich, maar enkel niet nu als repliek op mijn wedervraag.

Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6"

Die vraag staat dus nog steeds. De maatregelen zijn immers op groepsniveau, dus heeft het weinig zin om enkel op de individuele aspecten in te gaan.

• thewizard2006
Yucon schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:47:
[...]

Dat is de gemiddelde mens wel, alleen wordt er op basis van inschatting van ernst een afweging van belangen gemaakt. Om je rechts-populisme voorbeeld aan te halen: zelfs bij diehard pvv stemmers zie je reflexen als 'alle turken terug naar marokko, behalve mijn collega Ali. Die is namelijk ok'. Het onderliggende patroon is hier dat ali én niet bijdraagt aan het ervaren probleem én dat het niet leuk is voor ali om zonder reden weg te moeten. En dus wil men hem niet eruit gooien omdat dat als negatief voor Ali ervaren wordt en tevens als zinloos.

In het geval van covid wordt gekozen voor losse maatregelen omdat er ondertussen nogal wat scepsis is in hoeverre de maatregelen nu echt bijdragen aan beheersing van het probleem. Met als gevolg dat de afweging anders uitvalt dan de overheid en gezondheidszorg als wenselijk zouden zien.
Het wordt zo een beetje een welles nietes verhaal. Ik heb de gemiddelde mens wat minder hoog zitten :)

Maar los daarvan, je begint de zin al met hetgeen dat ik aangeef. Een hoop mensen hebben juist niet (in)direct te maken met Corona en de erge gevolgen daarvan. Dan heeft het aanhalen van "een Ali" niet zoveel zin want dat heeft direct te maken met die persoon. Dat is niet waar we het over hebben. Een hoop mensen hebben dan, om in jou context te blijven, niet "een Ali" waarmee ze samen werken.

• raptorix
Number10 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:26:
[...]

Dat kan, maar dat gaat niet in op je oorspronkelijke stelling en is daarmee een whataboutism. Waarmee ik dus niet stel dat die punten geen disucssie behoeven gezien hun ernst op zich, maar enkel niet nu als repliek op mijn wedervraag.

Die vraag staat dus nog steeds. De maatregelen zijn immers op groepsniveau, dus heeft het weinig zin om enkel op de individuele aspecten in te gaan.
De maatregelen zijn niet op groepsniveau, voor iedereen gelden gewoon de zelfde regels en adviezen, sterker nog je had deze pandamie veel voortvarender kunnen oppakken door juist goed te kijken waaar de klappen vallen, deze halve aanpak heeft JUIST geleid tot zoveel slachtoffers.
Maar het is de tomeloze eigenwijsheid die men maar blijft volhouden, zelfs enkele weken terug roept Mark Rutte op, om met Paas VOORAL thuis te blijven en niet naar het strand te gaan, want je zou wel eens in de drukte tegen iemand kunnen opbotsen.

Hij zei het echt......

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Nee dat zijn ze niet, is ook gewoon aangetoont dat ouderen zich slechter aan de regels houden dan jongeren, en zoals ik al zei, ze zijn ook nog eens laks met betrekking tot hun vaccinatie.
Waar is dat aangetoond ? Ik heb zelf begin maart het aantal geconstateerde besmettingen vergeleken met het aantal mensen in die leeftijdsgroep en daarin scoren ze relatief laag.

30 tot 35 jaar is 7,05% van de bevolking en ze hadden toen 7,42% van de besmettingen
60 tot 65 jaar is 7,15% van de bevolking en ze hadden toen 6,36% van de besmettingen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xp0gas6.jpg

Over vaccinaties is nog helemaal niks zinnigs te zeggen omdat we geen idee hebben hoeveel procent van de 25-jarigen gaat laten vaccineren.

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerlijm op 25-04-2021 09:36 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
[...]

Dus nee ik ben totaal niet verbaasd dat het voor een groot deel niets meer is dan een ver van de bed show. En eerlijk gezegd begrijp ik dat in zekere zin ook nog wel. Genoeg mensen die niet iemand hebben verloren aan Covid. Genoeg mensen die alleen maar een beetje ziek zijn geworden. Genoeg mensen die totaal niet in de risico groep horen. Genoeg mensen die niet verder kunnen/willen nadenken dan vandaag en morgen zien we wel weer.
Maak het een trouwens niet goed en het ander fout. Zo zitten we gewoon in elkaar. Net zo als allerlei oorlogen, aanslagen en weet ik veel wat in verre landen. Het boeit ons niet. Dit komt wat dichterbij maar zolang je er zelf geen last van hebt dan wel direct dan wel indirect is het niet interessant. En dat andere mensen een slag in de rondte moeten werken tja, geen last van.
Laat ik het anders zeggen , we begrijpen niet langer dat we als geheel functioneren, pappen en nathouden en steeds weer maatregelen aan en uit zetten heeft geen echte drukverlagende werking gehad. De ver weg van mijn bed show is omdat er een ongekend steunpakket is uitgerold.

Als samenleving krijgen we het dus niet voor elkaar om duidelijk te maken dat er een ernstig probleem is dat verder rijkt dan een maand (of 2) eerder terrassen open of wat makkelijker winkelen.

Als het straks toch weer dicht moet zijn al die ondernemers ook opstart kosten weer kwijt , zonder we maar iets bereikt hebben om de nijpende situatie in de zorg op te lossen.

De halfslachtige koers is het probleem, ik had graag gezien dat er zaken worden opgepakt als bijvoorbeeld armoedebestrijding en eenzaamheid, maar in plaats daarvan gaan we op het terras zitten.

• Yaksa
  • Nu online
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:31:
[...]

De maatregelen zijn niet op groepsniveau, voor iedereen gelden gewoon de zelfde regels en adviezen, sterker nog je had deze pandamie veel voortvarender kunnen oppakken door juist goed te kijken waaar de klappen vallen, deze halve aanpak heeft JUIST geleid tot zoveel slachtoffers.
Maar het is de tomeloze eigenwijsheid die men maar blijft volhouden, zelfs enkele weken terug roept Mark Rutte op, om met Paas VOORAL thuis te blijven en niet naar het strand te gaan, want je zou wel eens in de drukte tegen iemand kunnen opbotsen.

Hij zei het echt......
En hij had ook echt gelijk.
Thuis blijven = eigen bubbel
Naar buiten gaan = buiten je eigen bubbel
Naar het strand gaan = contact met andere bubbels die niet eigen zijn
Geen contact met anderen = geen besmetting.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• raptorix
Yaksa schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:37:
[...]

En hij had ook echt gelijk.
Thuis blijven = eigen bubbel
Naar buiten gaan = buiten je eigen bubbel
Naar het strand gaan = contact met andere bubbels die niet eigen zijn
Geen contact met anderen = geen besmetting.
Het is inmiddels wetenschappelijk aangetoont dat de kans op besmetting buitenhuis veel kleiner is, maar het is typisch wensdenken van Rutte, het gevolg is precies het tegenovergestelde, mensen gaan dus thuis afspreken wat JUIST tot meer besmettingen leid. De hele aanpak is een flop.

• Number10
  • Niet online
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:31:
De maatregelen zijn niet op groepsniveau, voor iedereen gelden gewoon de zelfde regels en adviezen
Gerepareerd. Je gaat bij herhaling nog steeds niet in op mijn wedervraag op jouw stelling dat besmettingen 'an sich' geen probleem zouden zijn. Wat ik dus betwist:

Wil je daar nog ingaan? Want anders kan ik niet veel anders dan concluderen dat je het ermee eens bent dat je stelling niet klopt.

• raptorix
IJzerlijm schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:33:
[...]

Waar is dat aangetoond ? Ik heb zelf begin maart het aantal geconstateerde besmettingen vergeleken met het aantal mensen in die leeftijdsgroep en daarin scoren ze relatief laag.

30 tot 35 jaar is 7,05% van de bevolking en ze hadden toen 7,42% van de besmettingen
60 tot 65 jaar is 7,15% van de bevolking en ze hadden toen 6,36% van de besmettingen

[Afbeelding]

Over vaccinaties is nog helemaal niks zinnigs te zeggen omdat we geen idee hebben hoeveel procent van de 25-jarigen gaat laten vaccineren.
Ik zocht eigenlijk een ander onderzoek, zal ik later posten. Maar
Ouderen gaan minder snel naar de teststraat

Uit het onderzoek blijkt dat er grote gedragsverschillen zijn tussen mensen van verschillende leeftijd. Ongeveer 70 procent van de mensen boven de 55 zegt anderhalve meter afstand te houden en zo’n 80 procent mijdt ook drukke plekken. Jongeren hebben daar moeite mee: in de leeftijdscategorie 16 tot en met 24 jaar houdt zo’n 60 procent zich aan de anderhalve meter afstand, net als de mensen van tussen de 25 en 40 jaar. Tieners en jonge twintigers blijken het nog wat moeilijker te vinden om drukke plekken te mijden: dat doet iets minder dan 60 procent, terwijl zo’n 70 procent van de mensen van tussen de 25 en 40 dat doet.

Daar staat tegenover dat jongeren zich eerder laten testen bij klachten. Bijna vijftig procent van de mensen onder de veertig doet dat. Ouderen doen dat minder vaak – mogelijk omdat ze de teststraten moeilijker kunnen bereiken. Van de ouderen boven de 70 jaar met klachten laat een derde zich testen. Zij blijven wel vaker thuis bij klachten: zo’n 90 procent van de ouderen doet dat, tegenover 80 procent van de jongeren.
https://translate.google....022681&anno=2&prev=search

• raptorix
Number10 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:46:
[...]

Gerepareerd. Je gaat bij herhaling nog steeds niet in op mijn wedervraag op jouw stelling dat besmettingen 'an sich' geen probleem zouden zijn. Wat ik dus betwist:

Wil je daar nog ingaan? Want anders kan ik niet veel anders dan concluderen dat je het ermee eens bent dat je stelling niet klopt.
Ik wil niet vervelend zijn, en zou het graag toelichten, maar snap nog steeds niet welk punt je nu bedoeld waara ik niet op in zou gaan.

• BarôZZa
[...]

Ik snap de reflex om de schuld maar altijd op een ander(voornamelijk rechts-populisme) af te schuiven, maar Nederlanders hebben zich door de eeuwen heen niet echt bekend gemaakt als een empathisch volkje en zelfverrijking heeft altijd hoog in het vaandel gezeten.
Noem mij één partij waar de meeste stemmers niet voor het 'ikke, ikke, ikke' kiezen. Ik kan me alleen de Partij voor de Dieren bedenken.
Ik weet overigens niet of je de debatten regelmatig volgt, maar Wilders is bijvoorbeeld één van de weinige (samen met Marijnissen) die het regelmatig voor de ouderen en verpleeghuizen opneemt. En de PVV en FvD werden natuurlijk weggelachen door de andere partijen toen ze aan het begin van de pandemie voor strengere maatregelen waren. De enige partij die ik heb gehoord over het uitstellen van de versoepelingen was de PvdA en die kregen totaal geen steun.

• Number10
  • Niet online
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:49:
Ik wil niet vervelend zijn, en zou het graag toelichten, maar snap nog steeds niet welk punt je nu bedoeld waara ik niet op in zou gaan.
Je oorspronkelijk stelling was:
(...) Wat is het probleem met besmettingen? Helemaal niets (...)
En daarop schreef ik dat het wel een probleem is, en noemde drie concrete voorbeelden die zich op individueel niveau bij iedereen als kans voordoen, maar op groepsniveau daadwerkelijk worden verwezenlijkt gezien de (grote) aantallen besmettingen.

Je repliek bestaat steeds uit opmerkingen over individuele acties en gaan daarmee voorbij aan het groepseffect door de (grote) aantallen. Maar als we het eens zijn dat je oorspronkelijke stelling niet klopt, dan zijn we klaar. Besmettingen vormen 'an sich' natuurlijk wel een probleem.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:54
[...]

[Twitter]

En toch kan ik dit niet helemaal dicht krijgen:
In april 2020 1400 IC bedden bezet met Corona patiënten
Nu: 830 IC corona en minder dan 1`300 totaal op een capaciteit die recent eerder naar 1500+ werd opgetrokken.
Dan is misschien het personeel het knelpunt of toch niet:
Citaat:
Daar komt bovenop dat het Jeroen Bosch Ziekenhuis aanhoudend te maken heeft met veel uitval onder medewerkers. ,,Het ziekteverzuim onder alle verpleegkundigen is normaal onder de 6 procent en is nu iets meer dan 7 procent. Er zijn op dit moment zo’n 100 van de 1200 verpleegkundigen thuis of omdat ze zelf ziek zijn of omdat ze in quarantaine moeten vanwege een besmette huisgenoot”, aldus een woordvoerster.
Als we ruimte hebben om mensen van buiten ons verzor­gings­ge­bied op te nemen dan doen we dat maar dat is zeer sporadisch
Longarts Rein van Rijswijk
Ziekteverzuim op IC
Het ziekteverzuim op de afdeling intensive care ligt daar flink onder, maar dat is inmiddels wel verdubbeld tot 5 procent. ,,De IC heeft altijd een laag ziekteverzuim en dat is nu verdubbeld maar nog steeds laag.”

Bron op 24 april 2021: https://www.bd.nl/den-bos...lsjeblieft-niet~a5801ec6/

Wat klopt hier niet?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Transportman
[...]

raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:47:
[...]

Ik zocht eigenlijk een ander onderzoek, zal ik later posten. Maar

[...]

https://translate.google....022681&anno=2&prev=search
Maar dat zegt dus dat ouderen zich beter aan de regels houden dan jongeren, terwijl je eerder nog riep dat dat niet zo was.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:07:
[...]

Maar de mei vakantie zal zeker een positieve bijdrage gaan hebben, deze vakantie duurt 3 weken in 2 periodes. Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.
Wat een ophef over deze marginale versoepelingen, terwijl het aannemelijk is dat de meivakanties waarbij de scholen dicht zijn, als er al een effect zou zijn dit effect teniet zullen doen. Overigens als men echt het aantal besmettingen omlaag zou willen krijgen werd er wel meer gestuurd op thuiswerken. Met de scholen dicht en het vaccineren wat gewoon doorgaat zal het uiteindelijk allemaal wel loslopen.

Wat we nu ook doen de effecten zullen toch pas over 2-3 weken zichtbaar zijn, dus laten we van het positieve uitgaan en dat er de komende tijd, zoals de RIVM modellen voorspellen, echt een daling wordt ingezet.
Yaksa schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:46:
[...]

20 % van de coronapatiënten die nu in het ziekenhuis liggen (waarvan zo'n 160 op de IC) en dus ernstig ziek zijn is jonger dan 50 jaar (19% zit tussen de 50 en 59).
Noem dat dan maar niets en niet ernstig ziek.
Ik zie het toch iets anders.
Als dat de cijfers van het RIVM zijn, is het wel vreemd dat ze zoveel afwijken van de cijfers van Stichting NICE. Daar is 12% van de coronapatiënten jonger dan 50 jaar, waarvan 65 op de IC.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• raptorix
Number10 schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:05:
[...]

Je oorspronkelijk stelling was:

[...]

En daarop schreef ik dat het wel een probleem is, en noemde drie concrete voorbeelden die zich op individueel niveau bij iedereen als kans voordoen, maar op groepsniveau daadwerkelijk worden verwezenlijkt gezien de (grote) aantallen besmettingen.

Je repliek bestaat steeds uit opmerkingen over individuele acties en gaan daarmee voorbij aan het groepseffect door de (grote) aantallen. Maar als we het eens zijn dat je oorspronkelijke stelling niet klopt, dan zijn we klaar. Besmettingen vormen 'an sich' natuurlijk wel een probleem.
Ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert (of ik ben niet duidelijk genoeg geweest).
Wat ik bedoelde is dat je besmettingen juist meer wilt voorkomen in de groepen die kwetsbaar zijn, ja natuurlijk snap ik ook wel dat als je meer besmettingen onder jongeren hebt, dat dit ook een toename betekent bij de kwetsbare groepen. Echter dat is exact mijn punt, omdat de maatregelen generiek voor iedereen gelden werken ze juist averechts. Kortom ik had veel liever gezien dat men maatregelen had ingestelt op basis van doelgroep.

Met betrekking tot aantallen, ja ook in de jongere categorieen overlijden mensen en worden er mensen ernstig ziek, echter deze getallen zijn vele malen lager dan in de oudere/kwetsbare categorieen, en ik durf gerust te stellen dat de maatregelen tegen Corona in deze groep meer kwaad doen dan dat ze in deze groep opleveren.

• raptorix
De leeftijdscategorieen had ik al eens eerder gepost trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA-QJX3qLDb2Vj8evseQAeARYug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EG2QNnND88xN074GmzEIfB6q.png?f=fotoalbum_large

• henkzelf
Laguna schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:18:
[...]

Wat een ophef over deze marginale versoepelingen, terwijl het aannemelijk is dat de meivakanties waarbij de scholen dicht zijn, als er al een effect zou zijn dit effect teniet zullen doen. Overigens als men echt het aantal besmettingen omlaag zou willen krijgen werd er wel meer gestuurd op thuiswerken. Met de scholen dicht en het vaccineren wat gewoon doorgaat zal het uiteindelijk allemaal wel loslopen.

Wat we nu ook doen de effecten zullen toch pas over 2-3 weken zichtbaar zijn, dus laten we van het positieve uitgaan en dat er de komende tijd zoals de RIVM modellen voorspellen echt een daling wordt ingezet.

[...]

Als dat de cijfers van het RIVM zijn is het wel vreemd dat ze zoveel afwijken van de cijfers van Stichting NICE. Daar is 12% van de coronapatiënten jonger dan 50 jaar, waarvan 65 op de IC.
Die percentages gaan hoe dan ook stijgen naarmate de 60+ ers meer ingeënt zijn. En zo zegt dit percentage dan ook niks meer over de ernst van of het risico voor 50- ers.
(80% van de patiënten op d e kinderafdeling is onder de 100 jaar).
Qua risico beleving zou ik willen weten hoeveel % van de totale groep in het ziekenhuis heeft gelegen met covid op de IC idem resp hoeveel er nu actueel ligt.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• BarôZZa
henkzelf schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:09:
[...]

Nu: 830 IC corona en minder dan 1`300 totaal op een capaciteit die recent eerder naar 1500+ werd opgetrokken.
Citaat:
Daar komt bovenop dat het Jeroen Bosch Ziekenhuis aanhoudend te maken heeft met veel uitval onder medewerkers. ,,Het ziekteverzuim onder alle verpleegkundigen is normaal onder de 6 procent en is nu iets meer dan 7 procent. Er zijn op dit moment zo’n 100 van de 1200 verpleegkundigen thuis of omdat ze zelf ziek zijn of omdat ze in quarantaine moeten vanwege een besmette huisgenoot”, aldus een woordvoerster.
Als we ruimte hebben om mensen van buiten ons verzor­gings­ge­bied op te nemen dan doen we dat maar dat is zeer sporadisch
Ziekteverzuim op IC
Het ziekteverzuim op de afdeling intensive care ligt daar flink onder, maar dat is inmiddels wel verdubbeld tot 5 procent. ,,De IC heeft altijd een laag ziekteverzuim en dat is nu verdubbeld maar nog steeds laag.”

Wat klopt hier niet?
Ik ken de precieze cijfers niet, maar ik weet wel dat vorig jaar de reguliere zorg bijna compleet was afgebouwd en zorgmedewerkers bereid waren om enorm veel meer te werken (een vriendin van me op de IC draaide meer dan complete werkweken in de nacht, terwijl ze een 24 uurs contract heeft), dat is nu veel minder het geval. Verder had je oud-zorgmedewerkers die terug kwamen en was het niet zo dat we netjes binnen de capaciteit bleven: we verscheepten een berg patiënten naar Duitsland.

• raptorix
henkzelf schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:25:
[...]

Die percentages gaan hoe dan ook stijgen naarmate de 60+ ers meer ingeënt zijn. En zo zegt dit percentage dan ook niks meer over de ernst van of het risico voor 50- ers.
(80% van de patiënten op d e kinderafdeling is onder de 100 jaar).
Qua risico beleving zou ik willen weten hoeveel % van de totale groep in het ziekenhuis heeft gelegen met covid op de IC idem resp hoeveel er nu actueel ligt.
Die hebi k wel eens berekent:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdwZnA2GJwKghWVK8HmXh6BXqcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wBAtr2yZk4dPzJBRh5UxKjbg.png?f=user_large

• LZ86
  • Laatst online: 17:06
henkzelf schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:09:
[...]

Citaat:
Ziekteverzuim op IC

Wat klopt hier niet?
Dat optrekken richting 1500+ is al niet gelukt door personeelsterkorten. Er zijn in NL nog iets van 150 beschikbare IC bedden

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb een paar discussies verwijderd die duidelijk niet aan het beleid voldoen. Even voor de duidelijkheid:
- je onderbouwt je posts. Niet op verzoek, maar direct. Extraordinary claims require extraordinary evidence
- constructief reageren, dus niet alleen posten dat iets niet klopt, maar ook uitleggen waarom
- niet op de man reageren, maar op de inhoud

• Yaksa
  • Nu online
dr.lowtune schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:16:
[...]
En misschien ook wel een beetje rebellerend omdat het me uitkomt, want als politici zich er niet aan hoeven te houden, waarom ik dan wel?
Dus omdat politici (die onder een enorm vergrootglas liggen) soms een klein foutje maken (omdat ze ook mensen zijn) wat vervolgens ontzettend wordt opgeblazen in zowat alle media vindt jij dat je de maatregelen niet meer consequent hoeft op te volgen?
Dan kun je wel komen met de opmerking dat ze het goede voorbeeld moeten geven, maar het blijven mensen. En, hé, mensen maken fouten en meestal excuseren ze zich daarvoor of leren ervan. Maar het geeft geen pas om dan te zeggen: Zie je wel, hij doet 't ook. Dat doen kleuters wel, maar die moeten nog volwassen worden.

• raptorix
Yaksa schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:59:
[...]

Quote uit de link: Uit de figuur blijkt dat het draagvlak voor de verschillende maatregelen over het algemeen toeneemt met de leeftijd; hoe ouder de respondenten, hoe hoger het draagvlak.
En: meer respondenten hebben aangegeven de gedragsregels na te leven naarmate de leeftijd toeneemt.

Wat nou slechter?
Uh ja, maar draagvlak is wat anders dan naleving he ;)

• thewizard2006
CornermanNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:34:
[...]

Laat ik het anders zeggen , we begrijpen niet langer dat we als geheel functioneren, pappen en nathouden en steeds weer maatregelen aan en uit zetten heeft geen echte drukverlagende werking gehad. De ver weg van mijn bed show is omdat er een ongekend steunpakket is uitgerold.

Als samenleving krijgen we het dus niet voor elkaar om duidelijk te maken dat er een ernstig probleem is dat verder rijkt dan een maand (of 2) eerder terrassen open of wat makkelijker winkelen.

Als het straks toch weer dicht moet zijn al die ondernemers ook opstart kosten weer kwijt , zonder we maar iets bereikt hebben om de nijpende situatie in de zorg op te lossen.

De halfslachtige koers is het probleem, ik had graag gezien dat er zaken worden opgepakt als bijvoorbeeld armoedebestrijding en eenzaamheid, maar in plaats daarvan gaan we op het terras zitten.
Dat is precies wat ik zeg :) Ik geef verder niemand gelijk of ongelijk maar we zijn niet 1 denkend geheel. Het is een complexe wirwar van allerlei verschillende ideeën en belangen. Hoogover kan je zeggen dat X of Y het beste is maar dat is te complex om te overzien voor het grootste gedeelte van de bevolking die gewoon hun ding willen doen.

• henkzelf
raptorix schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:30:
[...]

Die hebi k wel eens berekent:

[Afbeelding]
Dat waren zo te zien de IC opnames totaal cumulatief ergens midden februari 2021. De "kans" voor de hele bevolking is 2110. Het bouwjaarblok 50-54 scoort slechter dan gemiddeld en 45-49 maar een beetje beter. Opvallend wel.

• thewizard2006
BarôZZa schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:01:
[...]

Ik snap de reflex om de schuld maar altijd op een ander(voornamelijk rechts-populisme) af te schuiven, maar Nederlanders hebben zich door de eeuwen heen niet echt bekend gemaakt als een empathisch volkje en zelfverrijking heeft altijd hoog in het vaandel gezeten.
Noem mij één partij waar de meeste stemmers niet voor het 'ikke, ikke, ikke' kiezen. Ik kan me alleen de Partij voor de Dieren bedenken.
Ik weet overigens niet of je de debatten regelmatig volgt, maar Wilders is bijvoorbeeld één van de weinige (samen met Marijnissen) die het regelmatig voor de ouderen en verpleeghuizen opneemt. En de PVV en FvD werden natuurlijk weggelachen door de andere partijen toen ze aan het begin van de pandemie voor strengere maatregelen waren. De enige partij die ik heb gehoord over het uitstellen van de versoepelingen was de PvdA en die kregen totaal geen steun.
Ik geef niemand ergens de schuld. Dat is puur een constatering waar je echt niet omheen kan met alle goede wil. Tuurlijk zijn er overal uitzonderingen te bedenken maar de grote rode draad is duidelijk. En dat is niet perse goed of slecht. Dat is puur een indicatie over hoe men in elkaar zit. Zo is rechts veel meer gefocussed naar binnen. Conservatief. Zelfbehoud. Nationalistisch. Nogmaals geen oordeel maar puur een constatering. Waarbij linkse partijen veel meer een wij gevoel hebben. Gedeelde smart, gedeelde lasten, gezamelijk. Wat ook zeker weer komt met de nodige obstakels en hindernissen.

• henkzelf
[Twitter]

[Twitter]

Omgerekend naar 17 miljoen inwoners zijn die 350.000 nieuwe dagelijkse besmettingen in India er zo'n 4300. Hebben wij het zo goed? Ja, maar wij hebben meer ziekenhuis capaciteit om die pro rata twee keer zoveel besmettingen te tackelen.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:36
henkzelf schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:47:
[...]

Omgerekend naar 17 miljoen inwoners zijn die 350.000 nieuwe dagelijkse besmettingen in India er zo'n 4300. Hebben wij het zo goed? Ja, maar wij hebben meer ziekenhuis capaciteit om die pro rata twee keer zoveel besmettingen te tackelen.
True, maar wij zitten redelijk stabiel qua besmettingen. India is nog maar net begonnen met de golf en moet nog pieken.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Pukson schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:52:
[...]

True, maar wij zitten redelijk stabiel qua besmettingen. India is nog maar net begonnen met de golf en moet nog pieken.
En daar is hun eigen extra snel verspreidende variant veel meer aanwezig dan hier, waar de Indiase variant pas net is binnengekomen en de Braziliaanse variant, de Britse variant, en de oorspronkelijke versie in een driewegsgevecht zitten.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het vergelijk gaat nogal mank met India. In India zijn coronamaatregelen vooral een papieren exercitie die zelden nageleefd worden. Vooral de arme mensen daar zitten rustig op elkaar gepakt en er is geen enkele preventie, iedereen gaat (noodgedwongen) door op de oude voet. Hun variant hoeft niet besmettelijker te zijn, dat is nergens voor nodig eigenlijk. Iets als een Britse variant ontstaat door de hordes die opgeworpen worden voor het virus, dat stimuleert onbedoeld ook evolutie aan de kant van het virus.

• Transportman
CMD-Snake schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:56:
Iets als een Britse variant ontstaat door de hordes die opgeworpen worden voor het virus, dat stimuleert onbedoeld ook evolutie aan de kant van het virus.
Zo werkt het niet helemaal, evolutie is survival of the fittest, en uiteindelijk betekent dat dat de mutaties met de hoogste besmettelijkheid boven komen drijven, hordes of niet. De hordes zorgen alleen dat de criteria voor fittest in een iets andere richting komen te liggen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

De mogelijkheid om te testen is in india ook wel wat minder gok ik zo. De onderraportqge zal enorm zijn vermoed ik.

• henkzelf
TrailBlazer schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:11:
[...]

De mogelijkheid om te testen is in india ook wel wat minder gok ik zo. De onderraportqge zal enorm zijn vermoed ik.
Kortom, wat hebben we aan zulke kranten (en Twitter) koppen? NIETS.

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-12 16:51
Transportman schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:10:
[...]

Zo werkt het niet helemaal, evolutie is survival of the fittest, en uiteindelijk betekent dat dat de mutaties met de hoogste besmettelijkheid boven komen drijven, hordes of niet. De hordes zorgen alleen dat de criteria voor fittest in een iets andere richting komen te liggen.
Ook niet helemaal waar, het virus met de beste overlevingskansen komt boven drijven, dat hoeft niet perse een virus te zijn wat het meest besmettelijk is, maar eerder 1tje die het langste onder de radar blijft en het langst in de host kan zitten om zo nieuwe te besmetten.

Op dat punt verwacht je vanuit evolutionair oogpunt en selectie, dat het virus minder schadelijk zal worden omdat het dan zelf ook een betere overlevingskans heeft.

• BarôZZa
thewizard2006 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:38:
[...]

Ik geef niemand ergens de schuld. Dat is puur een constatering waar je echt niet omheen kan met alle goede wil. Tuurlijk zijn er overal uitzonderingen te bedenken maar de grote rode draad is duidelijk. En dat is niet perse goed of slecht. Dat is puur een indicatie over hoe men in elkaar zit. Zo is rechts veel meer gefocussed naar binnen. Conservatief. Zelfbehoud. Nationalistisch. Nogmaals geen oordeel maar puur een constatering. Waarbij linkse partijen veel meer een wij gevoel hebben. Gedeelde smart, gedeelde lasten, gezamelijk. Wat ook zeker weer komt met de nodige obstakels en hindernissen.
Gezamenlijk of natuurlijk vooral de ander moet betalen voor mij en 'het is niet eerlijk verdeeld, ik zou meer moeten krijgen'. En: gezamelijk, maar niet met mensen die anders denken ;)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:28

Agent47

I always close my contracts.

Hygiëne is ook ver te zoeken in India. Dat land is altijd al smerig geweest qua smog etc. Het is natuurlijk niet goed te praten wat daar gebeurd. Maar hier heeft simpelweg 98% vd bevolking zeep en water, dat scheelt al.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• thewizard2006
BarôZZa schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:15:
[...]

Gezamenlijk of natuurlijk vooral de ander moet betalen voor mij en 'het is niet eerlijk verdeeld, ik zou meer moeten krijgen'. En: gezamelijk, maar niet met mensen die anders denken ;)
Vandaar ook met de laatste toevoeging
Wat ook zeker weer komt met de nodige obstakels en hindernissen.

• Number10
  • Niet online
Er zijn uiteraard verschillen tussen Nederland vs. India en wie weet maakt het uit wat je noemt.
Hier zie je overigens een van de andere verschillen:

https://ourworldindata.or...aks=false&country=IND~NLD

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:06
Number10 schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:32:
[...]

Er zijn uiteraard verschillen tussen Nederland vs. India en wie weet maakt het uit wat je noemt.
Hier zie je overigens een van de andere verschillen:

https://ourworldindata.or...aks=false&country=IND~NLD
Dat is tenminste duidelijk in perspectief gezet. Ik denk wel dat de clusters in India heviger zijn en daarom extreem beslag op de zorg daar leggen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Agent47 schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:27:
Hygiëne is ook ver te zoeken in India. Dat land is altijd al smerig geweest qua smog etc. Het is natuurlijk niet goed te praten wat daar gebeurd. Maar hier heeft simpelweg 98% vd bevolking zeep en water, dat scheelt al.
Bevolkingsdichtheid zal ook niet helpen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

De gemiddelde levensverwachting ligt daar ook bijna 20 jaat lager dan hier. Laat die laatste 20 jaar nou net de ziekenhuizen bezetten.... Als in India de ziekenhuizen vol zitten zullen dat mensen zijn die buiten onze risicogroepen vallen. Het virus daarom daar meer aanwezig dan de cijfers aan geven of hun risicogroep heeft een andere leeftijdsmediaan.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:27:
Aan de andere kant zorgt buiten spelen weer voor een robuust weerstandssysteem.

• gekkie
  • Laatst online: 12:30
MikeyMan schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:16:
[...]
Geen sociaal vangnet en werk wat nog vaker fysieke aanwezigheid en contacten met zich mee brengt ook niet.
En over het OV en zitplaatsen bij een viertje afplakken met een velletje "hier niet zitten" zullen we het maar niet hebben :+

Belangrijkere vraag, waarschijnlijk zonder al te evident antwoord, zou wellicht zijn, waarom nu pas en zijn ze zo lang gespaard ?

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 25-04-2021 13:20 ]

• raptorix
henkzelf schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:34:
[...]

Dat waren zo te zien de IC opnames totaal cumulatief ergens midden februari 2021. De "kans" voor de hele bevolking is 2110. Het bouwjaarblok 50-54 scoort slechter dan gemiddeld en 45-49 maar een beetje beter. Opvallend wel.
Klopt, ik heb ze uit de tabel van het rapport van Stichting Nice, als ik tijd heb kan ik ze nog wel eens maken met de huidige cijfers, ik vermoed echter niet dat ze heel sterk afwijken omdat de IC bezetting qua leeftijden redelijk gelijk is, wellicht eerste periode wel wat anders, maar dat moet ik opzoeken.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-12 23:25

vectormatic

Warlock of the doorlock

[...]

Ik lees her en der posts uit o.a. india die verwachten dat het echte getal een factor 10-50x hoger ligt, en dat geldt ook voor het aantal doden. Het lijkt ook niet persee logisch dat met "maar" 3000 corona-doden per dag de crematoria in het land compleet overwhelmed zijn.

India is echt een andere wereld, eerlijk gezegd had ik een catastrophe zoals daar nu aan de gang is een jaar geleden verwacht, en was positief verrast dat de boel daar redelijk onder controle bleef, het lijkt dat ze nu alleen elke vorm van grip kwijt zijn, dit gaat echt makkelijk een milioen aan doden opleveren :(

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• raptorix
25-05-2021
Situatie van COVID-19 Patienten in de ziekenhuizen, dit is dus exlusief reguliere bezetting:
Nieuw op de IC: 48, dat is 1 minder dan gister.
Nieuw op de verpleegafdeling: 207, dat is 66 minder dan gister.
In totaal liggen er nu 841 mensen op de IC en 1691 mensen op de verpleegafdeling.
Gister waren dat er 816 op de IC en 1698 op de verpleegafdeling.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:17:
[...]

De gemiddelde levensverwachting ligt daar ook bijna 20 jaat lager dan hier.
Dat was in 2000. Inmiddels ligt die in India op bijna 70 jaar, wat 12 jaar lager is dan in Nederland (bron). Er zijn wel grote verschillen tussen de deelstaten.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

MikeyMan schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:16:
[...]

Nederland heeft een hogere bevolkingsdichtheid dan India:

https://en.wikipedia.org/...ies_by_population_density

424 mensen per vierkante km versus 419 mensen per vierkante km.

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-12 16:51
Amphiebietje schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:01:
[...]

Nederland heeft een hogere bevolkingsdichtheid dan India:

https://en.wikipedia.org/...ies_by_population_density

424 mensen per vierkante km versus 419 mensen per vierkante km.
Je beseft dat India nogal wat Km2 is he? En dat een stad daar heel Nederland bevat en meer ? Dus denk niet dat dit een tegenargument is of überhaupt een nuttig getal.

• raptorix
Hopen dat uitstroom morgen wat beter is, gaat behoorlijk rap zo.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:56
Het is lastig te bevatten, maar sommige provincies van India hebben 10x zoveel mensen als NL, en met een gemiddelde bevolkingsdichtheid als de provincie Utrecht.

Wikipedia: List of states and union territories of India by population

Nu het daar mis aan het gaan is, kan het ook echt goed mis gaan. Hopelijk kunnen ze het toch enigzins onder controle krijgen in de komende dagen/weken.
maar het wordt heel lastig.
Pagina: 1 ... 102 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.

Discussie over het test bewijs ed kan in: De Coronapas in Nederland en voor de vaccinuitrol: Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Posts die niet voldoen, worden in zijn geheel verwijderd of geknipt. Bij vragen over modacties stuur je een van de moderators een DM, maar je reageert daar niet in het topic op. Maak TR's als je iets ziet dan niet door de beugel kan.