Nindax schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:14:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Tegelijk met de melding deed de bandenspanning sensor raar dus ik dacht ook aan een software fout.
Helaas niet geholpen om te wachten. Lampje blijft branden maar melding verschijnt niet meer. Auto schokt ook wat bij stilstand tussen wisselen Drive en Reverse.
Duitse ANWB ingeschakeld, auto moet naar een garage voor diagnose. Morgen zouden we naar België gaan en woensdag terug naar NL dus wordt leuk met vervoer regelen.
Update 13:32: auto weer eens gestart, melding volledig weg. Voorlopige eigen diagnose zonder enige auto kennis: motorkap stond voor een klein deel aan de voorkant in de zon, sensor in de war door groot temperatuur verschil? ADAC was al onderweg dus maar even laten checken.
Nog even een update mocht er iemand anders zijn in dit topic met een soortgelijk probleem. De auto moet nog naar de Volvo garage voor analyse dus als ik meer weet dan zal ik nog een update plaatsen.
De ADAC was vrijdag door mij afgezegd en hadden al een andere auto om op te halen. Zou pas vrijdag avond weer kunnen, maandag pas diagnose (+ dan pas mogelijkheid tot vervangwagen via ANWB). Zonder storing maar stukje gereden naar dorp in de buurt, weer foutmeldingen onderweg maar na het stoppen aan de kant waren ze ook weer snel weg. Lokale garage naar laten kijken (uitgelezen) en meldingen verwijderd die er waren. Kon meer niet doen. In Pure mode terug de berg op zonder problemen. Ik wou de accu wat ontladen omdat het probleem ontstond in B stand op Power mode met een vrijwel volle accu. Het was die dag ook zeer warm.
Volgende dag vertrokken van Duitsland via Frankrijk en Luxemburg naar tussenstop in België. De bergen in het Zwarte Woud uit gereden weer in Power modus, niet in de B-stand, met veel spanning gereden zonder problemen tot ongeveer 250km verder er weer foutmeldingen verscheen. Dit keer geen motorstoring lampje maar alleen de ESC lamp met melding ESC Service vereist. Het af en toe hikken en schokken tijdens schakelmomenten nog verder gereden tot het idee in mij kwam om in Hybrid modus te rijden zodat de controller niet zowel de elektrische motor als de benzine motor moet aansturen en in sync houden met het transmissieblok.
Het probleem in Power modus ontstond toen de buiten temperatuur terug boven de 30 graden komt, maar geen idee of dat relevant is.
In Hybrid modus met battery saving aangereden probleemloos verder de overige 200km gereden en gisteren ook nog zo'n 350 km naar huis.
Lijkt mij ergens een software en/of sensor fout, maar hopelijk weet ik volgende week meer.
Ik ben in ieder geval blij dat ik de auto niet heb laten wegslepen naar een garage in Duitsland met alle ellende die daar nog bij komt kijken.
Ik wil hiermee niet zeggen dat storingslampjes zomaar genegeerd mogen worden maar mocht iemand een soortgelijke ervaring ooit hebbrn in Power modus dan kan het wellicht een uitkomst zijn om (tijdelijk) verder te rijden in Hybrid tenzij er daar natuurlijk ook foutmeldingen tevoorschijn komen.