Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Deze vraag komt vaker voorbij, kan niet uit maar je kan het wel dimmen (met de rest) links naast je stuur met dat "wieltje"sorcees schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:48:
Ik ben sinds kort ook een gelukkige bezitter van een 01 uit 2023 en heb nog heel veel te leren/studeren.
een dingetje dat een beetje stoort is dathet licht/verlichting boven de achteruitkijkspiegel stoort en ik er niet achter kom hoe ik dat uitzet.
Iemand een idee, of is dit gewoon zo?
Ik had alleen gehoopt dat iets anders ook meteen opgelost zou zijn hiermee maar niet dus. Kan natuurlijk ook zijn dat ik een zeikerd ben en dit een producteigenschap is.
Is het bij jullie ook zo dat als je de auto op power zet en ergens optrekt je soms een beetje een schok krijgt? En dan bedoel ik net alsof hij ineens in de juiste versnelling zit en voorruit schiet. Lijkt het ergste als de motor nog koud is. (Dit is maar af en toe, en ik meen dus alleen bij optrekken)
Als je vanuit stilstand bedoeld, volgens mij trekt hij op met de elektromotor om vervolgens snel de benzinemotor bij te zetten.Tweak_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:56:
Nu het vliegwiel vervangen is in mijn Lynk heb ik geen rare geluiden meer als de benzine motor start, ook met rijden in lage toeren geen rammel meer.
Ik had alleen gehoopt dat iets anders ook meteen opgelost zou zijn hiermee maar niet dus. Kan natuurlijk ook zijn dat ik een zeikerd ben en dit een producteigenschap is.
Is het bij jullie ook zo dat als je de auto op power zet en ergens optrekt je soms een beetje een schok krijgt? En dan bedoel ik net alsof hij ineens in de juiste versnelling zit en voorruit schiet. Lijkt het ergste als de motor nog koud is. (Dit is maar af en toe, en ik meen dus alleen bij optrekken)
tijdens het optrekken, dit is een logisch gevolg van de DCT. Doordat hij zo idioot snel schakeld draait de motor hogere toeren en die zakken pas als de koppeling volledig is omgezet. Vind het wel grappig en dat maakt het ook een lekker schakelende snelle bak.
Gisteravond het volgende probleem.
Bij gebruik benzinemotor (power) gaat de verwarming voor 100% open staan. Moduleert niet terug op ingestelde lagere temperatuur.
Bij overschakeling op hybrid blijft de verwarming 'open staan' en koelt af naar gelang de temperatuur van de (uitgeschakelde) benzinemotor afneemt.
Bij bezoek aan garage blijkt het probleem opgelost (vanzelf). Men vermoedt een haperende motor van een regelklep. We houden het in de gaten.
Iemand anders ervaring mee?
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Enige logische plek waar dit (in deze vorm) vandaag kan komen is van boven. Dus dan zou het dakraam de schuldige zijn. Het lijkt me haast eerder omgekeerd: dat iemand met natte kleren op de bank is gaan zitten.bbn_ldp schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:02:
Vandaag na een week weer op pad met de auto en omdat iemand achterin ging zitten viel op dat de bank achterin vochtig aanvoelde en zag ik onderstaande vlekken.
[Afbeelding]
Iemand een idee waar dit vandaan komt? Ronde het dakraam voelde ik geen druppels of iets.
Meest voor de hand liggende zou zijn dat de gootjes verstopt zijn aan de achterzijde van het dakraam. Normaal loopt het grootste gedeelte weg aan de voorkant via de stijlen naast de voorruit en een deel komt uit in de wielkasten van de achterwielen, dat zal dus via de stijlen naast de achterbank lopen. Als je zoekt in dit topic zie je wat info hoe je deze kunt schoonmaken/waar de gootjes lopen.bbn_ldp schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:02:
Vandaag na een week weer op pad met de auto en omdat iemand achterin ging zitten viel op dat de bank achterin vochtig aanvoelde en zag ik onderstaande vlekken.
[Afbeelding]
Iemand een idee waar dit vandaan komt? Ronde het dakraam voelde ik geen druppels of iets.
[ Voor 3% gewijzigd door crbnnw op 31-12-2025 11:23 ]
🔋 5.76 kWh Zendure 2400 AC | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Zal er eens naar kijkencrbnnw schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:22:
[...]
Meest voor de hand liggende zou zijn dat de gootjes verstopt zijn aan de achterzijde van het dakraam. Normaal loopt het grootste gedeelte weg aan de voorkant via de stijlen naast de voorruit en een deel komt uit in de wielkasten van de achterwielen, dat zal dus via de stijlen naast de achterbank lopen. Als je zoekt in dit topic zie je wat info hoe je deze kunt schoonmaken/waar de gootjes lopen.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Excuses, ik dacht het hier echt ergens gezien te hebben..Ferrox1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:35:
@bbn_ldp en @crbnnw
Ik heb flink gezocht in dit topic omdat ik het eigenlijk "preventief" wil reinigen. Maar ik kan het niet vinden in dit topic. Gezocht op verschillende termen zoals afvoerkanalen, gootjes, dak afvoer e.t.c. Weet iemand naar welke post er precies bedoeld wordt?
Tekenkunsten vallen wat tegen maar:
Groene gootje is waar het water doorheen wordt afgevoerd naar buiten, in de rode delen (en het verlengde) daarvan geen water gieten. Dan loopt het naar binnen. Blauwe pijltjes geven aan hoe het water wegloopt maar door de vorm gaat het meeste naar voren. Je kunt wat lauw water met afwassop gebruiken om het voorzichtig te spoelen en er een doekje doorheen te halen. Het ‘rode’ gootje direct naast de groene zit wat vet in, dat dus niet eruit poetsen. Schenk voorzichtig want het is niet gemaakt om veel water in een keer af te voeren.
Aan de voorkant loopt het achter je voorwiel eruit, aan de achterkant druppelt het bovenin in de kast van het achterwiel naar beneden. Ik zie er zo snel geen gaatje zitten, maar herinner wel druppels te zien toen ik het in de zomer schoonmaakte.
:strip_exif()/f/image/GOtlc8EtZW2Kau4R29ySuRcF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TL4rjaRIYuPTZJSy9l4U2SwZ.jpg?f=fotoalbum_large)
🔋 5.76 kWh Zendure 2400 AC | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Ik heb het bij de Volvo dealer laten doen omdat ik lekkage in het interieur had. Daar werd mij verteld dat de achterste drains eigenlijk niet te bereiken zijn zonder het panorama dakraam eruit te tillen. Bij mij zaten de achterste verstopt, met als gevolg lekkage achterin de kofferbak en hemel boven de kofferbak (waardoor m'n trekhaakmodule overleden was, omdat daar het water precies langs liep).Ferrox1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:35:
@bbn_ldp en @crbnnw
Ik heb flink gezocht in dit topic omdat ik het eigenlijk "preventief" wil reinigen. Maar ik kan het niet vinden in dit topic. Gezocht op verschillende termen zoals afvoerkanalen, gootjes, dak afvoer e.t.c. Weet iemand naar welke post er precies bedoeld wordt?
Dat is niet best ontworpen dan, maar bedankt voor de toelichting. Ik ga kijken wat er lukt en anders naar de dealer terug.MvdV schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:28:
[...]
Ik heb het bij de Volvo dealer laten doen omdat ik lekkage in het interieur had. Daar werd mij verteld dat de achterste drains eigenlijk niet te bereiken zijn zonder het panorama dakraam eruit te tillen. Bij mij zaten de achterste verstopt, met als gevolg lekkage achterin de kofferbak en hemel boven de kofferbak (waardoor m'n trekhaakmodule overleden was, omdat daar het water precies langs liep).
Heb de gootjes bekeken zover dat gaat, maar niet veel vuil aangetroffen. Het achterste stuk kan je niet onder het glas kijken, dus wat daar zit weet ik niet. Het lijkt zoals MvdV aangeeft dat dan het glas eraf moet. Ga het eerst nog met deze https://www.bol.com/nl/nl...8d-4b06-b196-63a13263ce4d proberen en anders terug naar de garage.bbn_ldp schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:09:
[...]
Dat is niet best ontworpen dan, maar bedankt voor de toelichting. Ik ga kijken wat er lukt en anders naar de dealer terug.
Kan het niet terug vinden, maar er schijnt een binnen paneel weg te halen te zijn om bij de achterste drains te kunnen komen, is minder ingrijpend dan het glas er uit halen.bbn_ldp schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:01:
[...]
Heb de gootjes bekeken zover dat gaat, maar niet veel vuil aangetroffen. Het achterste stuk kan je niet onder het glas kijken, dus wat daar zit weet ik niet. Het lijkt zoals MvdV aangeeft dat dan het glas eraf moet. Ga het eerst nog met deze https://www.bol.com/nl/nl...8d-4b06-b196-63a13263ce4d proberen en anders terug naar de garage.
Als ik het terug vind plaats ik het.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Dat zou heel mooi zijn. Ik zal mee zoeken.Wilmaas schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:23:
[...]
Kan het niet terug vinden, maar er schijnt een binnen paneel weg te halen te zijn om bij de achterste drains te kunnen komen, is minder ingrijpend dan het glas er uit halen.
Is het mogelijk via HA om als de auto aan het stroom hangt, het signaal te struen dat de climatecontrol aan moet gaan?smeerbartje schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:44:
[...]
[...]
Klopt, die van Donkie werkt nu (flow waarbij je een url in moet voeren). Het is even prutsen, maar uiteindelijk werkt het dus wel. Ik hoop dat beide heren hun krachten kunnen bundelen en het zaakje kunnen mergen naar één repo. Ik heb dit kwartje al eens opgegooid (hulp aangeboden), maar er is nog niet op gereageerd.
Nu moet ik namelijk telkens de l&c app opnieuw inloggen om deze aan te zetten.
Of is het mogelijk zowel HA te gebruiken als ook de L&C app ingelogd te houden?
Ik ben benieuwd of je de oplossing al gevonden hebt. Bij ons (model dec 2022), gebeurt namelijk hetzelfde. De DAB+ radio en de Internet-radio via Android Auto worden ook 100% gemute, als Google Maps of Here aan het woord zijn.Tallguy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:40:
Corrigeer me als ik het mis heb, maar volgens mij is het niet mogelijk om de navigatie dóór de radio te laten heen praten hè? Ik zie geen instelling daarvoor, dus elke keer als de nav wat zegt, mute de radio 100% 😢
Ik heb het nog niet bekabeld geprobeerd.
Doet het systeem bij mij ook.fep schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Ik ben benieuwd of je de oplossing al gevonden hebt. Bij ons (model dec 2022), gebeurt namelijk hetzelfde. De DAB+ radio en de Internet-radio via Android Auto worden ook 100% gemute, als Google Maps of Here aan het woord zijn.
Ik heb het nog niet bekabeld geprobeerd.
Als navigatie info over bijvoorbeeld te nemen afslag geeft, mute de radio.
Maar inderdaad is dat niet standaard voor elke ingebouwde navigatie van een auto?
Zodat je juist goed kunt horen welke afslag je moet nemen of welke baan je moet volgen?
Stel je voor dat je het niet goed hoort en je de rechter baan neemt en op de linker blijft rijden en niet ook op de kaart kijkt?
Andere optie is de mute knop van google maps indrukken op de kaart van maps?
Maar dan heb je zelfde kans op bovenstaande als je niet goed op de kaart kijkt.
Reden dat ik dit vraag is omdat er een schade is geweest aan die zijde, en dus mogelijk iets niet helemaal lekker waterdicht is waardoor het de kans krijgt om vast te vriezen.
Cititzen of Ladonia
Krijg je het klepje vervolgens ook niet handmatig open? Dat lukt mij wel gemakkelijk namelijk. Vingers erachter zetten en een beetje wrikken.sorcees schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:05:
Wel last van klepje vastgevroren en niet kunnen opladen omdat de vergrendeling er niet in komt, ik hoor het wel maar er gebeurt niets.
Klepje kan ook inderdaad met de hand openwrikken. Inpluggen lukt ook gewoon alleen er uit niet (na een nacht laden).Grossjan82 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Krijg je het klepje vervolgens ook niet handmatig open? Dat lukt mij wel gemakkelijk namelijk. Vingers erachter zetten en een beetje wrikken.
Toch niet helemaal Scandinavisch ontwerp.
Dat lukt welGrossjan82 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Krijg je het klepje vervolgens ook niet handmatig open? Dat lukt mij wel gemakkelijk namelijk. Vingers erachter zetten en een beetje wrikken.
Cititzen of Ladonia
Inderdaad met de föhn warm gemaakt, maar duurde nog wel even voordat die warmte voldoende bij het pinnetje is gekomen om alsnog los te laten. Het leuke is ook dat je de auto dan eigenlijk steeds op slot en open moet doen om te testen of het überhaupt gelukt is.Frash schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:22:
Als ik dit zou lees, is het misschien toch geen gek idee om een portable föhn oid aan te schaffen 😅
Openklikken met de sleutel is genoeg. Je hoeft hem niet eerst op slot te doenFerrox1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Inderdaad met de föhn warm gemaakt, maar duurde nog wel even voordat die warmte voldoende bij het pinnetje is gekomen om alsnog los te laten. Het leuke is ook dat je de auto dan eigenlijk steeds op slot en open moet doen om te testen of het überhaupt gelukt is.
Eén keer klikken is genoeg, tenzij het over het openen van het klepje gaat. Dan moet je wel vaak klikken (maar op een ander knopje).Ferrox1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:49:
Hmm, ja kan ook inderdaad. Maar het is handiger om snel de deur te bedienen (binnenkant hendel is open, buitenkant logo is dicht). 10 keer op de sleutel drukken is altijd maar de vraag of hij lekker reageert.
Mensen keep it simple.bbn_ldp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:08:
[...]
Dat zou heel mooi zijn. Ik zal mee zoeken.
Zet de Lynk zodanig dat ie iets naar achter helt (oprit b.v.).
Zet dakraam open.
Handwarm water met dreft afwasmiddel in de gootjes gieten.
Een paar keer herhalen en met koud schoon water goed naspoelen.
Je ziet vanzelf het water in de achterste wielkasten verschijnen.
Mijn telefoon ligt gewoon in het vakje en is wireless verbonden met android auto. Als ik spotify gebruik op "de auto zelf" en zet navi aan via Android auto (Google maps) en ik krijg instructies te horen dan hoor ik nog steeds zachtjes de muziek hoor.. Misschien is dit zelfs ergens aan te passen (volume)sjoemie1985 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:41:
[...]
Doet het systeem bij mij ook.
Als navigatie info over bijvoorbeeld te nemen afslag geeft, mute de radio.
Maar inderdaad is dat niet standaard voor elke ingebouwde navigatie van een auto?
Zodat je juist goed kunt horen welke afslag je moet nemen of welke baan je moet volgen?
Stel je voor dat je het niet goed hoort en je de rechter baan neemt en op de linker blijft rijden en niet ook op de kaart kijkt?![]()
Andere optie is de mute knop van google maps indrukken op de kaart van maps?
Maar dan heb je zelfde kans op bovenstaande als je niet goed op de kaart kijkt.![]()
![]()
Maar wat bij erg vuil, verstopping?RobEppink schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:14:
[...]
Mensen keep it simple.
Zet de Lynk zodanig dat ie iets naar achter helt (oprit b.v.).
Zet dakraam open.
Handwarm water met dreft afwasmiddel in de gootjes gieten.
Een paar keer herhalen en met koud schoon water goed naspoelen.
Je ziet vanzelf het water in de achterste wielkasten verschijnen.
Natuurlijk is preventief schoonmaken het beste👍
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Wat bedoel je precies? Het motormanagement lampje? Dat is normaal.Tweak_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:37:
Soms als ik instap zie ik dit:
[Afbeelding]
Is dit normaal? Als ik op start knop druk gaat het meteen weer weg.. Volgens mij is dit maar af en toe.
Tegelijk kan niet maar je kunt een start climate aanroepen. Ik zet dan ook even de lader aan en stuur vervolgens de start climate.sjoemie1985 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:10:
[...]
Is het mogelijk via HA om als de auto aan het stroom hangt, het signaal te struen dat de climatecontrol aan moet gaan?
Nu moet ik namelijk telkens de l&c app opnieuw inloggen om deze aan te zetten.
Of is het mogelijk zowel HA te gebruiken als ook de L&C app ingelogd te houden?
:strip_exif()/f/image/iNwkJsQ4szx00UaxfZ0szaCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En met badges
Alles kan natuurlijk. Maar normaliter is bij een vrij jonge auto de boel niet geheel verstopt.Wilmaas schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:08:
[...]
Maar wat bij erg vuil, verstopping?
Natuurlijk is preventief schoonmaken het beste👍
Ik heb eerder (niet bij mijn Lynk) een kunststof draad van een strimmer gebruikt en deze zover mogelijk naar achter van opzij, onder de rubber strook naast het vaste deel van het dakraam door, richting de opening kunnen sturen. Op de tast, van het vaste achterste gedeelte van het dakraam ontneemt het zicht op die opening..
Succes ermee.
Thanks, kan ik ergens die code vinden voor het aansturen?jack_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:22:
[...]
Tegelijk kan niet maar je kunt een start climate aanroepen. Ik zet dan ook even de lader aan en stuur vervolgens de start climate.
[Afbeelding]
En met badges [Afbeelding]
Helpt dit je?sjoemie1985 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Thanks, kan ik ergens die code vinden voor het aansturen?
https://github.com/johnne...b/main/README.md#services
Met name wat de grote verschillen zijn ( 360 graden cam , sneller lader en dubbel glas ; kan ik zo vinden) en of de verschillen daadwerkelijk ook meerwaarde zijn.
Wij zijn aan oriënteren naar lynk en zien behoorlijke prijs verschillen in deze versies. Waardoor het aantrekkelijker lijkt om voor een versie 2022 of ouder te gaan met weinig km
Hoor graag jullie mening
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Als je binnen het topic zoekt op 2022 of MY2022 / MY2023, dan vind je wel het een en ander qua verschillen. Waar als ik het goed heb ook het voornaamste verschil in zit is dat sommige early 2022 modellen geen gelaagd glas hebben, waardoor je heel veel buitengeluiden hoort.mversluis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:28:
Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn van mensen met lynk model voor 2022 en van model van half 2022.
Met name wat de grote verschillen zijn ( 360 graden cam , sneller lader en dubbel glas ; kan ik zo vinden) en of de verschillen daadwerkelijk ook meerwaarde zijn.
Wij zijn aan oriënteren naar lynk en zien behoorlijke prijs verschillen in deze versies. Waardoor het aantrekkelijker lijkt om voor een versie 2022 of ouder te gaan met weinig km
Hoor graag jullie mening
Denk het wel, misschien heb ik ook wel verkeerde lynk&co integratie.
Bedankt in ieder geval, ga checken.
Ik zou niet zonder de 360 graden cam willen, werkt fantastisch. Sneller laden is fijn maar niet echt een must (in mijn situatie), dubbel glas is bijna een must. Zelfs met dubbel glas vind ik het wind geluid nog best heftig. Maar dit is allemaal persoonlijk.mversluis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:28:
Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn van mensen met lynk model voor 2022 en van model van half 2022.
Hoor graag jullie mening
Precies ditdtacaptcave schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Ik zou niet zonder de 360 graden cam willen, werkt fantastisch. Sneller laden is fijn maar niet echt een must (in mijn situatie), dubbel glas is bijna een must. Zelfs met dubbel glas vind ik het wind geluid nog best heftig. Maar dit is allemaal persoonlijk.
Ik rij in de 2025 More waar het sowesio op zit maar kan je wél vertellen dat die 3 verbeteringen t.o.v. de voorgaande versie voor mij zeker een reden zouden zijn om de versie te willen met deze opties. Alle 3 waardevol wat mij betreft.mversluis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:28:
Hoor graag jullie mening
Ik heb een Mid 2022 model, dus wel gelamineerd glas en 360 camera. Geen snellere lader, zwarte hemelbekleding of stuurverwarming.mversluis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:28:
Met name wat de grote verschillen zijn (360 graden cam , sneller lader en dubbel glas ; kan ik zo vinden) en of de verschillen daadwerkelijk ook meerwaarde zijn.
Hoor graag jullie mening
360 camera en gelamineerd glas waren voor mij een must. Ik had toch liever een iets ouder model maar dan met weinig kilometers voor een scherpe prijs.
Snellere lader is wat mij betreft overbodig, aangezien ik alleen maar aan thuisladen doe, ik dat vaak snachts doe, en je altijd nog de benzine backup hebt. Buiten de deur laden is bijna altijd duurder dan op benzine rijden, dus daar zie ik de use-case niet zo van in.
Nog steeds zeer tevreden over de auto. Jammer dat ze wat kleine bugs niet uit de software poetsen.
De kleine bugs/issues:
- Muziek die je lang op pauze hebt staan schiet dan soms kort op play en weer op pauze maar kun je verbergen door volume laag te zetten
- Profielen loggen niet altijd in
- Apple Carplay werkt 9 van de 10 keer wel maar soms dus niet
- Internet/hotspot werkt regelmatig niet
- Informatie in de mobiele app is vaak niet real-time
Niet een bug maar kleine issues:
- Infotainment start langzaam op
- Laadklepje opent niet altijd middels de knop, vooral bij regen/na het wassen van de auto. Klepje zal dan wel soort vacuum zitten bij het Magneet contact. Je kunt 'm wel met de hand open trekken maar dat is een beetje pielen met je nagels erachter
Dat klopt ook, alleen is natuurlijk niet zoals het bedoeld isIceEyz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:23:
Een vastzittend laadklepje gaat bij mij super makkelijk open door met de sleutel in je linkerhand 4x kort te drukken op de kofferbakontgrendeling, terwijl je met de rechterhand zachtjes meetrekt aan de laadklep.
Het probleem van het laad klepje wat soms niet open wil heb ik met een heel klein slap veertje en een stukje plakband opgelost. na het plaatsen van het veertje nooit meer een probleem met openen gehad. Let op veer mag niet te dik zijn, anders wil het klepje niet meer sluiten.IceEyz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:23:
Een vastzittend laadklepje gaat bij mij super makkelijk open door met de sleutel in je linkerhand 4x kort te drukken op de kofferbakontgrendeling, terwijl je met de rechterhand zachtjes meetrekt aan de laadklep.
Bij de EV heb ik het nog niet gehad, voor mijn gevoel ligt het dus aan de Lynk.
Meer mensen dit probleem?
Misschien is het een Lynk met de snellere laadmodule die dan 7.4kwh over 1 fase trekt, terwijl de EV wat rustiger over 3 fasen laad? 7.4kwh op 1 fase zal bij de meeste huishoudens namelijk niet gaan. Wellicht kun je de laadpaal dan wat terugschroeven.greatgonzo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:43:
Ik laad onze Lynk met een Zappi V2. Daar laden we ook onze EV mee op. Nu klapt regelmatig de groep eruit. Weet niet of dit aan de laadpaal ligt of aan de auto.
Bij de EV heb ik het nog niet gehad, voor mijn gevoel ligt het dus aan de Lynk.
Meer mensen dit probleem?
Heb je daarnaast loadbalancing?
Dan zou de laadpaal in basis al niet goed staan geconfigureerd t.o.v. de groepenkast/aansluiting (32A ipv 16A).crbnnw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Misschien is het een Lynk met de snellere laadmodule die dan 7.4kwh over 1 fase trekt, terwijl de EV wat rustiger over 3 fasen laad? 7.4kwh op 1 fase zal bij de meeste huishoudens namelijk niet gaan. Wellicht kun je de laadpaal dan wat terugschroeven.
Heb je daarnaast loadbalancing?
Op een 3x25a aansluiting
[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 10-01-2026 17:45 ]
Dit klopt niet denk ik? Mij werd altijd gezegd als je 360 camera hebt dan dus ook "akoestisch glas" en dus ook de snellere boordlader. Dit staat op autoblog.crbnnw schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Ik heb een Mid 2022 model, dus wel gelamineerd glas en 360 camera. Geen snellere lader, zwarte hemelbekleding of stuurverwarming.
360 camera en gelamineerd glas waren voor mij een must. Ik had toch liever een iets ouder model maar dan met weinig kilometers voor een scherpe prijs.
Snellere lader is wat mij betreft overbodig, aangezien ik alleen maar aan thuisladen doe, ik dat vaak snachts doe, en je altijd nog de benzine backup hebt. Buiten de deur laden is bijna altijd duurder dan op benzine rijden, dus daar zie ik de use-case niet zo van in.
Nog steeds zeer tevreden over de auto. Jammer dat ze wat kleine bugs niet uit de software poetsen.
De kleine bugs/issues:
- Muziek die je lang op pauze hebt staan schiet dan soms kort op play en weer op pauze maar kun je verbergen door volume laag te zetten
- Profielen loggen niet altijd in
- Apple Carplay werkt 9 van de 10 keer wel maar soms dus niet
- Internet/hotspot werkt regelmatig niet
- Informatie in de mobiele app is vaak niet real-time
Niet een bug maar kleine issues:
- Infotainment start langzaam op
- Laadklepje opent niet altijd middels de knop, vooral bij regen/na het wassen van de auto. Klepje zal dan wel soort vacuum zitten bij het Magneet contact. Je kunt 'm wel met de hand open trekken maar dat is een beetje pielen met je nagels erachter
"Er is ook wel iets aan veranderd hoor, vanaf 2022 heeft de Lynk & Co akoestisch glas, een 360 graden camera en een snellere boordlader. Een jaar later is de hoedenplank ingeruild voor een rolhoes en zijn pook en stuur niet meer van leer. Een verwarmd stuur is vanaf mei 2023 altijd standaard."
Ik weet het echt 100% zeker. Dat dacht ik eerst ook toen ik opzoek ging naar een Lynk om te kopen. Maar er is dus een tussenmodelletje geweest in 2022 met een deel van de upgrades.Tweak_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:00:
[...]
Dit klopt niet denk ik? Mij werd altijd gezegd als je 360 camera hebt dan dus ook "akoestisch glas" en dus ook de snellere boordlader. Dit staat op autoblog.
"Er is ook wel iets aan veranderd hoor, vanaf 2022 heeft de Lynk & Co akoestisch glas, een 360 graden camera en een snellere boordlader. Een jaar later is de hoedenplank ingeruild voor een rolhoes en zijn pook en stuur niet meer van leer. Een verwarmd stuur is vanaf mei 2023 altijd standaard."
[ Voor 75% gewijzigd door Tweak_ op 10-01-2026 18:26 ]
Met een 3x25a hoofdaansluiting zou je maximaal een (3x)20a groep hebben voor de EV. Die zou max 20a*230v dus 4600w mogen trekken per fase. Als het een 16a groep is dan is het helemaal logisch dat die eruit klapt, (16a*230v is 3680w) maar je loadbalancing of laadpaal staat dan denk ik niet goed ingesteld voor je installatie.greatgonzo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:34:
Load balancing heb ik. En ik zie dat hij soms naar 5.1 kWh trekt en zakt naar 3.6
Op een 3x25a aansluiting
[ Voor 10% gewijzigd door crbnnw op 10-01-2026 18:49 ]
Bij mij zat een originele Lynk & Co laadkabel (type 2) met zwarte handvatten en een niet-originele 'granny-charger'.Tweak_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:20:
In de kofferbak van mijn Lynk lag een laadkabel met gele handvaten dan heb jij dus ook een andere?
Tank vol; 560 KM indicatie. 40KM gereden ongeveer (alleen benzine) 470 KM resterend maar wel een volle witte balk er nog onder.
Keer ervoor tanken, indicatie volle tank 620KM.
Slurpt mijn auto of is die indicator van slag?
Klopt, ik heb er ook zo eentje (mei 2022).crbnnw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik weet het echt 100% zeker. Dat dacht ik eerst ook toen ik opzoek ging naar een Lynk om te kopen. Maar er is dus een tussenmodelletje geweest in 2022 met een deel van de upgrades.
Nog maar eens deze veel gedeelde postOizo1981 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:42:
[...]
Nog maar eens:
Je kunt aan de hand van je chassisnummer en opties zien welk modeljaar het is:
MY21 is de standaard versie met alleen camera achter en geen gelaagde zijramen.
MY22-1 is Mei 2022. Dat is 360 graden camera en gelaagd glas voor.
MY22-2 is omstreeks september 2022. Dat is de snellere boordlader op een 32A per fase laadpaal en 75 km WLTP-range.
MY23-1 is Januari 2023. Dat is het zwarte hemeltje, extra stiksels op dashboard kastje en de rolhoes in de kofferbak.
MY23-2 is Mei 2023. Dat is stuurverwarming. Bij een auto met trekhaak zit stuurverwarming er vaak pas op vanaf januari 2024.
MY21 is een M als 10e teken in het VIN-nummer
MY22 is een N als 10e teken in het VIN-nummer
MY23 is een P als 10e teken in het VIN-nummer
MY24 is een R maar is identiek aan MY23
MY25 is de nieuwe versie met vele wijzigingen.
Op basis van ervaring uit de zomervakantie met caravan erachter schat ik dat de weergegeven afstand wordt gebaseerd op het daadwerkelijk bereik van ongeveer de laatste twintig liter verbruikte brandstof. Maar misschien is het wel op basis van uren of kilometers.LeenVan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:17:
Hoe (betrouwbaar) is bij jullie de benzine indicatie meter?
Tank vol; 560 KM indicatie. 40KM gereden ongeveer (alleen benzine) 470 KM resterend maar wel een volle witte balk er nog onder.
Keer ervoor tanken, indicatie volle tank 620KM.
Slurpt mijn auto of is die indicator van slag?
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in een 01, bouwjaar 05-2022. De auto staat te koop bij een BOVAG-/vakgarage. Mijn eerste indruk van de garage is goed, maar tijdens de proefrit bleek de accu van de auto vrijwel leeg te zijn. Op zich geen groot probleem: ik heb een nieuwe afspraak gemaakt voor volgend weekend en de verkoper heeft toegezegd dat de accu dan volledig opgeladen zal zijn.
Mijn vraag aan jullie is hoe schadelijk het kan zijn voor het accupakket wanneer een auto langere tijd stilstaat met een (bijna) lege accu. In de boordcomputer van de Lynk & Co zag ik dat het batterijpercentage nog ongeveer 5% was. Uit een kentekenrapport blijkt dat de auto inmiddels zo’n drie maanden in bezit is van de verkoper.
Moet ik er rekening mee houden dat er een risico bestaat voor het accupakket als de auto in het slechtste geval al drie maanden met een lege accu heeft stilgestaan? Of maakt dit bij dit type accu’s weinig uit? Mijn kennis op dit gebied is beperkt. Als de accu bij de volgende proefrit volledig is opgeladen, is er dan iets af te leiden uit de weergegeven actieradius, of zegt dat weinig over de conditie van de accu?
Tot slot nog een andere vraag: ik heb het vermoeden dat de Lynk & Co niet in onderhoud is geweest bij Volvo of Lynk & Co zelf. Is het mogelijk om tijdens de proefrit in de boordcomputer terug te zien welk onderhoud er is uitgevoerd?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Ik volg het forum al een tijdje en heb hier al veel nuttige informatie opgedaan, waarvoor dank.
Al iets gevonden?Wilmaas schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:23:
[...]
Kan het niet terug vinden, maar er schijnt een binnen paneel weg te halen te zijn om bij de achterste drains te kunnen komen, is minder ingrijpend dan het glas er uit halen.
Hoe heb je deze badges aangemaakt? Kun je jouw HA yaml eens sturen? Ik kan zoiets wel fixen, alleen dan moet ik eerst een "script" maken. En dat script kan ik dan achter een button of action zetten. Diit voelt een beetje dubbel. Dit moet makkelijker kunnen, maar ik weet dus niet hoe.jack_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:22:
[...]
Tegelijk kan niet maar je kunt een start climate aanroepen. Ik zet dan ook even de lader aan en stuur vervolgens de start climate.
[Afbeelding]
En met badges [Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door smeerbartje op 11-01-2026 16:03 ]
Nee, helaas niet.
Begin nu te twijfelen of dit bij de lynk stond, ben er toch vrij zeker van
Het is nu even geen goed weer, maar ga in of achter de wielkuip kijken, nu veel te koud, de botten willen dat niet.
Heb overigens geen probleem zelf, gaat mij om preventief reinigen.
@smeerbartje
in google zoeken,
" roof drain lynk & co 01"
Bij mij de eerste hit,
Blijkt een Facebook pagina, daar kan ik niet meer op.
Inderdaad hebben enkele succes door de binnenbekleding weg te halen.🤔
[ Voor 30% gewijzigd door Wilmaas op 11-01-2026 19:01 ]
Ik denk dat dit met de koude heeft te maken.
Ook op stand pure gaat de motor even aan.
Benzine is nieuw, ethanol vrij.
Versnellen gaat rustig.
Als we electrisch voor verwarmen gebeurd dit niet. Is voor mij geen probleem nog, wacht dit even af tot het minder koud is.
Denk dat het een eigenschap is.
Ik herken dit welWilmaas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:46:
De laatste dagen slaat de ice aan bij electrisch rijden, voor ongeveer 1 kilometer.
Ik denk dat dit met de koude heeft te maken.
Ook op stand pure gaat de motor even aan.
Benzine is nieuw, ethanol vrij.
Versnellen gaat rustig.
Als we electrisch voor verwarmen gebeurd dit niet. Is voor mij geen probleem nog, wacht dit even af tot het minder koud is.
Denk dat het een eigenschap is.
Klopt, sowieso is het elektrisch vermogen lager dan bij warmer weer (is te zien in de 'overgang' op het display in Hybrid van elektrisch > benzine). Wellicht gebruikt hij bij koud weer extra energie om de kachel en/of het accupakket te verwarmen.
Ik zie dit duidelijk door vaak dezelfde route te moeten rijden: vrij direct bij huis van 50 km/h een invoegstrook naar 100 km/h. Normaal haal ik dit makkelijk, nu moet ik heel voorzichtig accelereren (anders direct overschakelen naar ICE).
Is dit niet een beetje overdreven manier van voorverwarmen?
Dat is het zeker. Maar ik vermoed dat als je huis bijna afgebrand is dat je er niet om kunt lachen.Peterhardenberg schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Is dit niet een beetje overdreven manier van voorverwarmen?
Dat model heb ik volgens mij, ik heb dat speciale glas en ook 360 graden camera.crbnnw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik weet het echt 100% zeker. Dat dacht ik eerst ook toen ik opzoek ging naar een Lynk om te kopen. Maar er is dus een tussenmodelletje geweest in 2022 met een deel van de upgrades.
voor achter en beide spiegels die samen een beeld vormen.
Alleen geen snel laad optie.
Ik denk een 2 fase aansluiting?
Het is altijd 1 fase. Het verschil is max 16 of 32 ampère laden.sjoemie1985 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:55:
[...]
Dat model heb ik volgens mij, ik heb dat speciale glas en ook 360 graden camera.
De langzame en snelle laders zijn beide over 1-fase. De stekkeraansluiting is type 2.sjoemie1985 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:55:
[...]
Dat model heb ik volgens mij, ik heb dat speciale glas en ook 360 graden camera.
Mijn mening.Lamaka schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:24:
Helaas moet mijn voorruit vervangen worden vanwege schade. Ik ben op zoek naar advies/ervaring/mening: moet ik kiezen ofwel aandringen op vervanging met een OEM ruit of is een OEE net zo goed? Ik maak me zorgen dat alle sensoren, rijhulp systemen en geluidwerende functies van de ruit niet zo goed zijn bij OEE vergeleken bij OEM.
Ga voor OEM, honderd of tweehonderd euro uitsparen, mischien meer?
Het risico op pasvorm, rijwind geluid, hulp systemen.
Als een alternatief met garantie geleverd en geplaatst wordt, en het verschil is aanzienlijk?
Dan het alternatief.
En zelf de keuze maken, wat voelt goed?
Just my two cents🤔
Ik ben niet benieuwd, een nieuwe motor zal wel werken 😉Emielioo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:29:
Wij hadden regelmatig dat cylinder 2 met het koude weer niet mee kwam en er een motorstoring was. De hele auto trilde en kwam power te kort. Al een aantal keer terug geweest, verschillende dingen geprobeerd maar was nooit verholpen. Recent is hij weer bij de garage geweest en hij zal een nieuwe motor krijgen. Ben benieuwd.
Ik verwacht dat het volgende is gedaan, nieuwe software, motor uitlezen, controle bougies, bobines, injectors, motor vervuiling, nokkenas sensoren.
En wat ik vergeten ben.
Maar een nieuwe motor is altijd goed👍 (onder garantie)
Nu hoef ik geen Lynk 01 velgen.
Mijn vraag is welke maat velgen kunnen er allemaal onder de 01.
Ik lees dat 18 inch niet altijd passen ivm remklauw.
Je kunt alle velgen gebruiken die ook op een XC40 passen. Voor de zekerheid zou ik wel minimaal 19 inch nemen.Buis07 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:50:
Ik ga over een maand op wintersport en heb nog geen winterbanden.
Nu hoef ik geen Lynk 01 velgen.
Mijn vraag is welke maat velgen kunnen er allemaal onder de 01.
Ik lees dat 18 inch niet altijd passen ivm remklauw.
Nee, normaalgesproken (nieuw) zit er een grannycharger (voor 230v) en een laadkabel voor een laadpaal bij. Dus even contact opnemen met de verkoper denk ik?weebeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:37:
Wij hebben gisteren onze Lynk & Co 01 uit 2022 opgehaald. Klopt het dat er maar één kabel bij zit? Ik kan hem alleen aansluiten op mijn stopcontact.
Normaal inderdaad timmert zeg horen beide in de auto te liggen.weebeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:37:
Wij hebben gisteren onze Lynk & Co 01 uit 2022 opgehaald. Klopt het dat er maar één kabel bij zit? Ik kan hem alleen aansluiten op mijn stopcontact.
Onder de vloer van de kofferbak, daar zit een handel om deze omhoog te halen en dan zouden daar de beide kabels moeten liggen, dus ook een kabel om aan een laadpaal te kunnen laden.
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/jlaOdpq3U81HLXZvha8SHUcX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k3fZnKZHAMEDdc16KLxvKO5F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Of1TwlpYQepMvmQ3H8xKEBIK.jpg?f=fotoalbum_large)