Dat is goed te zien ja, je bent waarschijnlijk een van de weinige met die zogenaamde "schuimpjes" nog heel links en rechts bij de paravan.
Sinds 3 maanden ben ik de trotse eigenaar van een 01 uit 2022. Daarom ben ik een enthousiast volger van dit forum, waarin veel herkenbare ‘frustraties’ voorbij komen. De voordelen en het heerlijke (vooral elektrische) rijden wegen zwaarder, waardoor ik toch elke keer weer uitkijk naar het volgende ritje. Toch ervaar ik twee dingen waar ik geen antwoord op kan vinden.
1. Achterin is een irritante kraak hoorbaar.
Na aanschaf ben ik teruggegaan naar de verkoper, die heeft gezocht naar mogelijke oorzaken. Hij heeft enkele draden in de achterklep vastgezet en wat ‘nopjes’ van de achterbank vervangen of steviger bevestigd. Het leek hiermee verholpen, maar helaas bleek dat later toch niet zo te zijn. Vooral op oneffen wegen, zoals in woonwijken, is het erg hinderlijk. Ik heb geen idee waar het vandaan komt en wanneer iemand achterin gaat zitten om te luisteren, is het geluid niet te herleiden. Heeft iemand ervaring hiermee of een idee wat het kan zijn?
2. Onregelmatige luchtverdeling bij de ventilatie.
Wanneer de verwarming aanstaat en warme lucht blaast, komt er alleen warme lucht uit de rechterhelft van de ventilatieroosters. Er is een duidelijk voelbaar verschil, terwijl de temperatuur op ‘sync’ staat en beide kanten hetzelfde zijn ingesteld. Dit gebeurt zowel tijdens rijden op benzine als elektrisch. Weet iemand hoe dit kan?
Na aanschaf ben ik teruggegaan naar de verkoper, die heeft gezocht naar mogelijke oorzaken. Hij heeft enkele draden in de achterklep vastgezet en wat ‘nopjes’ van de achterbank vervangen of steviger bevestigd. Het leek hiermee verholpen, maar helaas bleek dat later toch niet zo te zijn. Vooral op oneffen wegen, zoals in woonwijken, is het erg hinderlijk. Ik heb geen idee waar het vandaan komt en wanneer iemand achterin gaat zitten om te luisteren, is het geluid niet te herleiden. Heeft iemand ervaring hiermee of een idee wat het kan zijn?
Wanneer de verwarming aanstaat en warme lucht blaast, komt er alleen warme lucht uit de rechterhelft van de ventilatieroosters. Er is een duidelijk voelbaar verschil, terwijl de temperatuur op ‘sync’ staat en beide kanten hetzelfde zijn ingesteld. Dit gebeurt zowel tijdens rijden op benzine als elektrisch. Weet iemand hoe dit kan?
De sensor aan rechterkant van de auto begint te piepen als ik langzaam rij en stop zonder dat er een object dichtbij is. Iemand suggestie voor oplossing?
Sensor schoonmaken?Hijkij schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:06:
De sensor aan rechterkant van de auto begint te piepen als ik langzaam rij en stop zonder dat er een object dichtbij is. Iemand suggestie voor oplossing?
oeps, was al beantwoord
[ Voor 12% gewijzigd door Wilmaas op 01-12-2025 20:26 ]
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Het geluid, komt dit uit het interieur of van de aandrijving, remmen.blieb84 schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:42:
Sinds 3 maanden ben ik de trotse eigenaar van een 01 uit 2022. Daarom ben ik een enthousiast volger van dit forum, waarin veel herkenbare ‘frustraties’ voorbij komen. De voordelen en het heerlijke (vooral elektrische) rijden wegen zwaarder, waardoor ik toch elke keer weer uitkijk naar het volgende ritje. Toch ervaar ik twee dingen waar ik geen antwoord op kan vinden.
Na het vervangen van de schijven en remmen was er bij onze lynk ook een geluid hoorbaar, moeilijk te plaatsen. Na controle niets te vinden. Na enkele duizenden kilometers is het zo goed als weg
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Kan iemand me uitleggen hoe ik met de donkie integratie de verwarming kan starten? Vind mn HA scherm vele malen fijner dan de app, echter mis ik wel het verwarmen op afstand.
Ik kan als ik zoek op "climate" enkel deze twee vinden, maar dat is geen trigger voor zover ik kan zien
Ik kan als ik zoek op "climate" enkel deze twee vinden, maar dat is geen trigger voor zover ik kan zien
[ Voor 44% gewijzigd door joostgr op 02-12-2025 07:54 ]
Sinds afgelopen vrijdag eigenaar van een Lynk uit 2021. Erg blij mee, maar loopt wel tegen 2 dingen aan op dit moment, waar ik hier ook veel over lees, maar eigenlijk nergens 'de' oplossing van terug kan vinden helaas.
1. Bluetooth / Carplay blijft maximaal 20 seconde verbonden, zodra ik verbinding met mijn telefoon maak, dan houdt hij dit op zijn max. 20 seconde vast, daarna wordt de verbinding verbroken. Al veel geprobeerd, maar helaas nog geen oplossing..
2. De actieradius van elektrisch rijden is bij ons extreem laag. Zondag heb ik hem volledig opgeladen, gisteren en vandaag is er mee gereden (ongeveer 30 kilometer) en hij is nu alweer leeg. Dat lijkt mij wel heel erg weinig toch?
Ben bang dat ik daarvoor toch weer naar de dealer moet. Al denk ik niet dat dit onder 'garantie' zal vallen.
1. Bluetooth / Carplay blijft maximaal 20 seconde verbonden, zodra ik verbinding met mijn telefoon maak, dan houdt hij dit op zijn max. 20 seconde vast, daarna wordt de verbinding verbroken. Al veel geprobeerd, maar helaas nog geen oplossing..
2. De actieradius van elektrisch rijden is bij ons extreem laag. Zondag heb ik hem volledig opgeladen, gisteren en vandaag is er mee gereden (ongeveer 30 kilometer) en hij is nu alweer leeg. Dat lijkt mij wel heel erg weinig toch?
Ben bang dat ik daarvoor toch weer naar de dealer moet. Al denk ik niet dat dit onder 'garantie' zal vallen.
Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro
CarPlay doet dit zolang de auto nog niet is geregistreerd bij Lynk&Co. Als je dat doet, is het opgelost. De app werkt daarna ook.MyKey schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:50:
Sinds afgelopen vrijdag eigenaar van een Lynk uit 2021. Erg blij mee, maar loopt wel tegen 2 dingen aan op dit moment, waar ik hier ook veel over lees, maar eigenlijk nergens 'de' oplossing van terug kan vinden helaas.
Ik heb geen ervaring met de accu van het 2021 model. Onze 2024 doet met dit koude weer 50-60km
Wat voor verkeer was die 30km die je gereden hebt? Snelweg gaat harder qua accuverbruik dan stadsverkeer. Je kunt ook nog proberen rijmodus Pure te gebruiken. Dan heb je een km of 5-8 extra.
Hm oke, het is nog even wachten op het kenteken pasje voordat ik hem kan registeren, hopelijk lost dit het probleem wel op.Timmert schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:55:
[...]
CarPlay doet dit zolang de auto nog niet is geregistreerd bij Lynk&Co. Als je dat doet, is het opgelost. De app werkt daarna ook.
Ik heb geen ervaring met de accu van het 2021 model. Onze 2024 doet met dit koude weer 50-60km
Wat voor verkeer was die 30km die je gereden hebt? Snelweg gaat harder qua accuverbruik dan stadsverkeer. Je kunt ook nog proberen rijmodus Pure te gebruiken. Dan heb je een km of 5-8 extra.
Gister is er een kleine 3/4 km gereden in de stad, vandaag de overige op de snelweg, is nog wel even uit vogelen wat de beste manier is om te rijden. Mijn vrouw rijdt eigenlijk zo'n 50km (waarbij wel veel snelweg is), we hadden eigenlijk gehoopt dat dit wel op een volle accu mogelijk zou zijn.
Ik heb ook een 2021. De range is (volgens de auto) in de zomer rond de ~75km. Met het huidige koude weer rond de ~65km. Deze werkelijke kilometers haal je vrijwel alleen maar door rustig op 50/80-wegen te rijden, met een lichte rechtervoet. Autoweg/snelweg is sowieso killing voor de range.MyKey schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:50:
Wat je nog kunt doen: rijden in Pure, climate control op ECO, stoelverwarming uit laten etc. Maar met rustig rijden haal je de grootste winst.
50 snelwegkilometers is (in de winter) sowieso erg krap, ik denk niet dat ik dat haal met 105 op de cruise control.MyKey schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:12:
[...]
Gister is er een kleine 3/4 km gereden in de stad, vandaag de overige op de snelweg, is nog wel even uit vogelen wat de beste manier is om te rijden. Mijn vrouw rijdt eigenlijk zo'n 50km (waarbij wel veel snelweg is), we hadden eigenlijk gehoopt dat dit wel op een volle accu mogelijk zou zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door LoneGunman op 02-12-2025 11:26 ]
Dit lost het probleem zeker op, is al genoeg over geschreven hierMyKey schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:12:
[...]
Hm oke, het is nog even wachten op het kenteken pasje voordat ik hem kan registeren, hopelijk lost dit het probleem wel op.
Ontwikkelaarhulpmiddelen -> acties -> zoeken op Lynk.joostgr schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:51:
Kan iemand me uitleggen hoe ik met de donkie integratie de verwarming kan starten? Vind mn HA scherm vele malen fijner dan de app, echter mis ik wel het verwarmen op afstand.
[Afbeelding]
Daar kun je het klimaat starten maar ook andere acties zitten hier in. Die kun je ook in je automatiseringen gebruiken.
Zij voegen de auto toe, dat kan je niet zelfgreatgonzo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:31:
Ik dacht, zet de app er vast op (krijg de auto donderdag)
Maar waar voeg je de auto toe?
Moeten ze dit echt goedkeuren? Via je koopcontract?
[Afbeelding]
Ben ik de enige die zich verbaasd over het slechte bereik van de sleutel. Ik lees er weinig over. Behalve dat af en toe wordt aangegeven dat de batterij is vervangen in de sleutel. Ik heb dit gedaan maar bereik blijft hetzelfde. Ik kan de auto met moeite openklikken vanuit de woning met een afstand van ongeveer 10 meter en dubbelglas. Of is er bij mij toch iets anders aan de hand.
Dat staat er toch?greatgonzo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:31:
Ik dacht, zet de app er vast op (krijg de auto donderdag)
Maar waar voeg je de auto toe?
Moeten ze dit echt goedkeuren? Via je koopcontract?
[Afbeelding]
Dit is ook al zo vaak besproken in dit topic.
Heb ik ook last van. Lijkt een producteigenschap, want een nieuwe batterij helpt idd niks. Dicht drukken van een afstandje zonder dat er een raam tussen zit werkt trouwens ook niet. Soms ben ik bij de ingang van het winkelcentrum en twijfel ik of de auto op slot zit. Meter of 30, line of sight. Was geen probleem bij onze vorige auto's en bij mijn bedrijfsauto, maar de Lynk geeft geen sjoege dan...tom_aagten schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:20:
Ben ik de enige die zich verbaasd over het slechte bereik van de sleutel. Ik lees er weinig over. Behalve dat af en toe wordt aangegeven dat de batterij is vervangen in de sleutel. Ik heb dit gedaan maar bereik blijft hetzelfde. Ik kan de auto met moeite openklikken vanuit de woning met een afstand van ongeveer 10 meter en dubbelglas. Of is er bij mij toch iets anders aan de hand.
Ik heb van Willie-wortel een "kaartje" gekregen en deze toegevoegd aan mijn dashboard en ook wat dingen toegevoegd..joostgr schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:51:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9D6AP49qE0kPaCOKTAKxWpW4.jpg?f=user_large)
Ook heb ik een automatisering aangemaakt zodat de auto lekker warm is op bepaalde dagen en hij aan de lader hangt natuurlijk.
"climate control op ECO" wat houdt dit precies in? Wat is het verschil als ik dit op ECO zetten?LoneGunman schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:24:
[...]
Ik heb ook een 2021. De range is (volgens de auto) in de zomer rond de ~75km. Met het huidige koude weer rond de ~65km. Deze werkelijke kilometers haal je vrijwel alleen maar door rustig op 50/80-wegen te rijden, met een lichte rechtervoet. Autoweg/snelweg is sowieso killing voor de range.
Wat je nog kunt doen: rijden in Pure, climate control op ECO, stoelverwarming uit laten etc. Maar met rustig rijden haal je de grootste winst.
[...]
50 snelwegkilometers is (in de winter) sowieso erg krap, ik denk niet dat ik dat haal met 105 op de cruise control.
In de Eco mode gaat er minder energie naar verwarming,MyKey schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:53:
[...]
"climate control op ECO" wat houdt dit precies in? Wat is het verschil als ik dit op ECO zetten?
dus de auto warmt langzamer op stoelverwarming werkt niet, ruiten beslaan sneller.
Daar staat tegenover dat je iets meer KM's kunt maken op een volle accu.
Bij Kia welLoneGunman schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:30:
[...]
Dat staat er toch?Of had je gedacht dat je zo maar een auto kon toevoegen op basis van kenteken? En starten, verhuren, verwarmen, tracken, etc
Dit is ook al zo vaak besproken in dit topic.
Volgens mij werkt Kia met een code die in de auto moet worden uitgelezen, dus je hebt sowieso fysieke toegang nodig. De L&C heeft ook het verhuurdeel, waarbij ook geld gemoeid is en er een grotere mate van controle nodig is om welke persoon het gaat.
Rare vraag.. Gister ontdekte ik ineens toen ik in de meterkast iets moest nakijken dat er een soort van gezoem/gesis uit de meterkast kwam. (wel echt heel zachtjes) auto van slot gehaald en meteen weg. Zodra ik de auto ga laden maakt de groep/automaat dit geluid.
Vandaag een nieuwe automaat gekregen en precies hetzelfde. Vanaf de meterkast naar het buiten stopcontact is maar een klein stukje.. De lader is een Junsun ding en kan je instellen op ampèrage als ik hem op 13A zet of 10A is het geluid weer iets minder hard. Stopcontact in de gang geprobeerd toen ging die automaat dus dat geluid maken.
Vervolgens even getest wat de oven gebruikt en dat is 3000 bijna met snel voorverwarmen en geen geluid uit de automaat (eigen groep) draden omgewisseld zodat buiten stopcontact op die groep zat en ja hoor met laden ook dat geluid.
Kortom: mijn china granny lader is denk ik kapot? Of is dit bij andere ook zo?
Vandaag een nieuwe automaat gekregen en precies hetzelfde. Vanaf de meterkast naar het buiten stopcontact is maar een klein stukje.. De lader is een Junsun ding en kan je instellen op ampèrage als ik hem op 13A zet of 10A is het geluid weer iets minder hard. Stopcontact in de gang geprobeerd toen ging die automaat dus dat geluid maken.
Vervolgens even getest wat de oven gebruikt en dat is 3000 bijna met snel voorverwarmen en geen geluid uit de automaat (eigen groep) draden omgewisseld zodat buiten stopcontact op die groep zat en ja hoor met laden ook dat geluid.
Wat gebeurt er als je de gewone (meegeleverde) lader gebruikt?Tweak_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:55:
Rare vraag.. Gister ontdekte ik ineens toen ik in de meterkast iets moest nakijken dat er een soort van gezoem/gesis uit de meterkast kwam. (wel echt heel zachtjes) auto van slot gehaald en meteen weg. Zodra ik de auto ga laden maakt de groep/automaat dit geluid.
5520 Wp op WZW PVOutput
UPDATE 5-12-2025
Het is opgelost.
Hallo Iedereen,
Ik ben sinds maandag eigenaar van een Lynk & Co uit 2025 FL bij de dealer hebben ze de auto gekoppeld aan mijn account. Ik zie de auto ook in de app maar die klaagt over "Verbonden services uitgeschakeld"
ik heb dus even gekeken bij de instellingen in de auto deze staat dus wel goed zo als je ziet:
Heb dus gisteren contact gezocht met Lynk & co deze hebben de auto een keer ontkoppeld en daarna weer opnieuw gekoppeld maar hij geeft nog steeds de zelfde melding, ze hebben er een ticket voor gemaakt zo dat er iemand anders naar gaat kijken maar misschien heeft hier iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen / uitvoeren dat het wel gaat werken. Had al gezocht op Verbonden Services maar kwam niets naar boven.
Het is opgelost.
Hallo Iedereen,
Ik ben sinds maandag eigenaar van een Lynk & Co uit 2025 FL bij de dealer hebben ze de auto gekoppeld aan mijn account. Ik zie de auto ook in de app maar die klaagt over "Verbonden services uitgeschakeld"
ik heb dus even gekeken bij de instellingen in de auto deze staat dus wel goed zo als je ziet:
Heb dus gisteren contact gezocht met Lynk & co deze hebben de auto een keer ontkoppeld en daarna weer opnieuw gekoppeld maar hij geeft nog steeds de zelfde melding, ze hebben er een ticket voor gemaakt zo dat er iemand anders naar gaat kijken maar misschien heeft hier iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen / uitvoeren dat het wel gaat werken. Had al gezocht op Verbonden Services maar kwam niets naar boven.
Toen ik de auto kocht zat er een defecte lader bij, ze hebben hem toen dus omgeruild voor deze Junsun lader.Phr34k schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:06:
[...]
Wat gebeurt er als je de gewone (meegeleverde) lader gebruikt?
Ik gebruik ook een junsun lader, zilverkleurig (diamant achtige vorm) instelbaar 6,8,10,13 en 16 ampere.Tweak_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:55:
Ik heb er 2 op verschillende locaties, en herken dit niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Wilmaas op 04-12-2025 09:35 ]
Paar opties:Tweak_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:55:
- Schroeven van de automaat niet (goed) aangedraaid (verkeerd aandraaimoment)
- Teveel vermogen over de automaat (maar dit lijkt stug)
- Spoel automaat geeft dit geluid, maar het hoort zeker niet zo. Waarschijnlijk is de lader dan de boosdoener.
Welke automaat/alamat gebruik je en stuur anders even een foto van de groepenkast en lader.
Wat betreft zelf proberen: schakel even een elektricien in, ga vooral niet zelf bezig als je niet 100% zeker bent van wat je doet.
Je zegt dat je een nieuwe automaat hebt gekregen en draden hebt omgewisseld: ik neem aan dat je zelf wat ervaring hebt? Meld je anders hier even: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
Thnx dat is precies de lader die ik heb! Dus jij hoort helemaal niks bij de groep/automaat? Moet je wel goed luisteren... (heb ondertussen al een nieuwe lader besteld bij bol.com)Wilmaas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:31:
[...]
Ik gebruik ook een junsun lader, zilverkleurig (diamant achtige vorm) instelbaar 6,8,10,13 en 16 ampere.
Ik heb er 2 op verschillende locaties, en herken dit niet.
[Afbeelding]
Er is geen losse/slechte verbinding. (ik plaatste de lader in het stopcontact van de gang en die zit op een hele andere groep en die begon dat geluid ook te maken)LoneGunman schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:56:
[...]
Paar opties:
- Schroeven van de automaat niet (goed) aangedraaid (verkeerd aandraaimoment)
- Teveel vermogen over de automaat (maar dit lijkt stug)
- Spoel automaat geeft dit geluid, maar het hoort zeker niet zo. Waarschijnlijk is de lader dan de boosdoener.
Welke automaat/alamat gebruik je en stuur anders even een foto van de groepenkast en lader.
Wat betreft zelf proberen: schakel even een elektricien in, ga vooral niet zelf bezig als je niet 100% zeker bent van wat je doet.
Je zegt dat je een nieuwe automaat hebt gekregen en draden hebt omgewisseld: ik neem aan dat je zelf wat ervaring hebt? Meld je anders hier even: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
Teveel vermogen is het ook niet, gisteravond nog getest op 10A en zelfde probleem.
Ik heb alles van EATON.
Elektricien is pas nog geweest om even te kijken of ik alles "goed" gemaakt heb in de meterkast en dit was zo.
(er is zelfs ergens een post van mij hier op dit forum)
De lader is nu dus bekend door de post van Wilmaas.
[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ op 04-12-2025 10:09 ]
ik heb je eerdere post er even bij gepakt. Daar waren overigens wel wat op- en aanmerkingen over de kast en keuzes, dus sluit het niet zomaar uit. Maar heel logisch gezien ligt het natuurlijk dan aan de lader.Tweak_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:08:
[...]
Er is geen losse/slechte verbinding. (ik plaatste de lader in het stopcontact van de gang en die zit op een hele andere groep en die begon dat geluid ook te maken)
Teveel vermogen is het ook niet, gisteravond nog getest op 10A en zelfde probleem.
Ik heb alles van EATON.
Elektricien is pas nog geweest om even te kijken of ik alles "goed" gemaakt heb in de meterkast en dit was zo.
(er is zelfs ergens een post van mij hier op dit forum)
[Afbeelding]
Ik heb het inmiddels voor elkaar. Blijkbaar heeft Firefox de neiging om naar 1025 tekens te kopiëren van de msauth:// regel en Chromium 1511 tekensWHiZZi schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:24:
[...]
Ah. Die van Donkie heb ik er nu op staan en die doet het net zo goed niet. Error 400 komt er telkens terug.
Dus het werkt nu.. heeft maar een paar weken tijd gekost om het werkend te krijgen en blijkt een feature/bug te zijn van Firefox
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Ik heb beide laadplekken via een pv verdeler aangesloten met een contactor, (relais)Tweak_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:57:
[...]
Thnx dat is precies de lader die ik heb! Dus jij hoort helemaal niks bij de groep/automaat? Moet je wel goed luisteren... (heb ondertussen al een nieuwe lader besteld bij bol.com)
ja die hoor je licht zoemen, maar ook als ik niet laad, dat is een eigenschap van die contactor. (20 ampere)
De 16 ampere automaten zijn stil, ook de groep in de meterkast waar de verdeler direct op is aangesloten, ook als ik rechtstreeks laad buiten de verdeler blijf alles stil.
Ik sluit voor jou situatie de lader niet uit, is de hoofdverdachte.
Heb wel een soortgelijke ervaring met een stekker thuisaccu, uiteindelijk 2 keer de aardlek er uit, accu onder garantie vervangen en nooit meer voorgekomen.
Advies is een andere lader te proberen en niet te lang mee doorgaan zo.
Dag allemaal
Zoef trotse eigenaar van een 01
Maar wat mij opvalt is als ik de tank vol
Knal kan ik maar 450km rijden
Terwijl
Ik andere mensen ken die kunnen 600 km volle tank
Hoe dan???
Net bijna 40 liter getankt
Terwijl
Hoe dan???
Heb je hem ook al leeggereden of heb je enkel nog op je dashboard gekeken? De meter is een indicatie die nogal wat schommelt. Wanneer je een 'normale' rijstijl hebt, rijd je met gemak meer dan 450 km....is in elk geval mijn ervaring.JeroenBorne schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:01:
Dag allemaal
Terwijl
Hoe dan???
Ik haal ook maar 450 kilometer, bijna dan, met een 1500 kilo zware caravan er achter.JeroenBorne schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:01:
Dag allemaal
Terwijl
Hoe dan???
Maar zonder gekheid, dit bereik is te klein?1
Is de accu vol voor je gaat rijden?
Laad je de accu misschien op tijdens het rijden?
Wij rijden, alleen benzine, wel premium, makkelijk 670 kilometer met een tank, 750 kilometer is ook haalbaar
[ Voor 9% gewijzigd door Wilmaas op 04-12-2025 18:48 ]
Nee laad niks op tijdens het rijden
En wil nu een keer niet laden
Kijken wat die doet
Kijken wat die doet
@Grossjan82 vandaag net getankt 39 liter
En heb 420 km gereden hij kon nog 80
En heb 420 km gereden hij kon nog 80
Dit lijkt mij niet in orde, is er garantie?JeroenBorne schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:47:
Nee laad niks op tijdens het rijden
Kijken wat die doet
Iets heel raars aan de hand hier. Hebben de Lynk sinds dit weekend, niks aan het handje. Staat vandaag de hele dag voor de deur, niet gebruikt. Heb de auto gelinkt aan de app vanaf vanmiddag, ik ga rond 5 uur naar huis (vanaf werk, met de fiets) en kijk in de app omdat ik het mailtje zie. Daar zie ik ineens 'achter raam links open'.
Nu kijk ik dus net, zie ik dat het raam inderdaad volledig open staat, niemand heeft vandaag aan de auto gezeten. Op de camera is het achterraam dicht, tot kwart voor 5, en vanaf kwart over 5 (lijkt hij) open te zijn, wat lastig te zien ivbm donker buiten.
Nu wil ik het raam in de auto dicht doen, maar hij schiet vanzelf weer naar beneden als die eenmaal helemaal bovenin is.. Dus ik hem hem maar 'handmatig' met het de bediening los gelaten toen hij bijna boven was, in de app staat nu nog wel dat het raam open is.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, en er misschien een oplossing voor? (en misschien een idee wat hier ineens aan de hand kan zijn)
Nu kijk ik dus net, zie ik dat het raam inderdaad volledig open staat, niemand heeft vandaag aan de auto gezeten. Op de camera is het achterraam dicht, tot kwart voor 5, en vanaf kwart over 5 (lijkt hij) open te zijn, wat lastig te zien ivbm donker buiten.
Nu wil ik het raam in de auto dicht doen, maar hij schiet vanzelf weer naar beneden als die eenmaal helemaal bovenin is.. Dus ik hem hem maar 'handmatig' met het de bediening los gelaten toen hij bijna boven was, in de app staat nu nog wel dat het raam open is.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, en er misschien een oplossing voor? (en misschien een idee wat hier ineens aan de hand kan zijn)
Ik weet niet hoe dit zo komt, maar ik weet wel dat je elektrisch ramen opnieuw kunt "kalibreren" door ze een stuk of drie keer handmatig op een neer te doen.MyKey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:28:
Iets heel raars aan de hand hier. Hebben de Lynk sinds dit weekend, niks aan het handje. Staat vandaag de hele dag voor de deur, niet gebruikt. Heb de auto gelinkt aan de app vanaf vanmiddag, ik ga rond 5 uur naar huis (vanaf werk, met de fiets) en kijk in de app omdat ik het mailtje zie. Daar zie ik ineens 'achter raam links open'.
Die actieradius voor brandstof wordt niet continue bijgewerkt zoals je wellicht gewend was van andere auto's. Volgens mij maar eenmaal per 10km, soms lijkt het zelfs minder vaak. Dat zal dan weer op basis zijn van je rechtervoet in de voorgaande kilometers. Ik zou zeggen: gewoon even een stukje rijden en kijken of de actieradius hoger uitvalt.JeroenBorne schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:01:
Dag allemaal
Terwijl
Hoe dan???
🔋 5.76 kWh Zendure 2400 AC | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Vandaag een andere lader binnen gekregen, deze heeft wel een veel dikkere kabel dan de Junsun. Ingeprikt en meteen automaat/groep weer zoemen.
Bij de buren geprobeerd met de Junsun en ook zoemen. Buren hebben uiteraard zelfde meterkast/merk groepen.
Wat is hier nou aan de hand? Ligt het gewoon aan het merk EATON of is er iets kapot/niet goed in de auto zelf?
Bij de buren geprobeerd met de Junsun en ook zoemen. Buren hebben uiteraard zelfde meterkast/merk groepen.
Wat is hier nou aan de hand? Ligt het gewoon aan het merk EATON of is er iets kapot/niet goed in de auto zelf?
Ik heb ook EATON automaten en nooit gezoem gehoord met opladen. (Ik heb de originele lader die bij MY22 zat). Maar ik ga eens extra opletten.Tweak_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:26:
Vandaag een andere lader binnen gekregen, deze heeft wel een veel dikkere kabel dan de Junsun. Ingeprikt en meteen automaat/groep weer zoemen.
Dat is grappig, ik ben namelijk verbaasd over de enorme range van de sleutel. Laatst aan het begin van de parkeerplaats, ongv 40meter, deed hij het al. Ik probeerde het omdat het donker was en te zien waar de auto ook alweer precies stond.tom_aagten schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:20:
Het is wel heel zachtjes hoor, dus je moet echt met je oor zowat bij de automaat zitten.. en zodra je de auto van slot haalt merk je meteen dat het weg is.oldostofjas schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:39:
[...]
Ik heb ook EATON automaten en nooit gezoem gehoord met opladen. (Ik heb de originele lader die bij MY22 zat). Maar ik ga eens extra opletten.
Wat ik zo raar vind, ik heb normaal dus de groep, dan een stukje kabel dan een DIN kastje met een zigbee geval zodat ik via HA hem uit/aan kan zetten en deze schakelt een 20A relais in/aan zodat het stopcontact buiten stroom krijgt.. Dit relais hoor je volgens mij helemaal niet. Maar de groep dus wel. En nee het ligt niet daar aan dat is allang uitgesloten door rechtstreeks aan te sluiten en andere stopcontacten/groepen en de buren.
Moet dan aan de auto liggen? Mooiste zou zijn als iemand in de buurt woont met een originele lader ook en dat ik daar kan proberen of het ook optreed.
Edit: komt dus wel vaker voor https://www.klusidee.nl/F...bb-automaat-zoemt.151915/
Helaas geen oplossing.. Ligt dus aan mijn auto?
[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ op 05-12-2025 17:19 ]
Voor wie graag wilt weten hoe het klinkt.. https://www.max-tweak.nl/geluid_automaat.mp4
Zo hoor je het natuurlijk wel heel goed omdat ik de telefoon helemaal tegen de automaat houd. Als je erbij staat merk je het amper.
Zo hoor je het natuurlijk wel heel goed omdat ik de telefoon helemaal tegen de automaat houd. Als je erbij staat merk je het amper.
Wat ik mij nog afvraag is of de automaat warmer wordt dan zou moeten, is deze met de hand aan te raken? Is het te meten?Tweak_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:27:
Voor wie graag wilt weten hoe het klinkt.. https://www.max-tweak.nl/geluid_automaat.mp4
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het de auto is, maar het is niet uitgesloten. Je zou ook dit kunnen laten testen om zeker te zijn.
Iemand in de buurt met toch nog een andere originele lader?
Update @Tweak_
Vanmorgen een andere setup gedaan, ander wcd.
Ik moet goed luisteren maar hoor inderdaad hetzelfde geluid, ik kan het niet opnemen met de telefoon, het is te zacht.
Ik heb overigens wel betere opname apparatuur, om het hoorbaar te maken moet ik het te veel versterken.
Bij mij blijft de automaat koud, niet eens handwarm.
Dit functioneerd al een jaar zonder problemen, ik ga hier dan ook niets aan veranderen.
[ Voor 25% gewijzigd door Wilmaas op 06-12-2025 13:09 ]
Thnx voor de info, bij mij word de automaat ook helemaal niet warm!Wilmaas schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:49:
[...]
Wat ik mij nog afvraag is of de automaat warmer wordt dan zou moeten, is deze met de hand aan te raken? Is het te meten?
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het de auto is, maar het is niet uitgesloten. Je zou ook dit kunnen laten testen om zeker te zijn.
Iemand in de buurt met toch nog een andere originele lader?
Update @Tweak_
Vanmorgen een andere setup gedaan, ander wcd.
Ik moet goed luisteren maar hoor inderdaad hetzelfde geluid, ik kan het niet opnemen met de telefoon, het is te zacht.
Ik heb overigens wel betere opname apparatuur, om het hoorbaar te maken moet ik het te veel versterken.
Bij mij blijft de automaat koud, niet eens handwarm.
Dit functioneerd al een jaar zonder problemen, ik ga hier dan ook niets aan veranderen.
De auto een weekje binnen, auto rijdt erg fijn, maar technisch heb ik toch wel echt wat issues waarvan ik nou niet helemaal weet wat ik hiermee moet.
- Vanaf deze week is de auto met de app gekoppeld, in deze app lijkt alle informatie niet te koppelen, brandstof klopt niet, de accu klopt niet..
- Bluetooth / carplay werkt niet, ik kan mijn telefoon koppelen, en na het instappen heb ik 2/3 seconde verbinding en start carplay op, daarna verbeekt de verbinding en werkt handmatig verbinden uberhaupt niet meer..
- In de auto heb je bij muziek 'Spotify' deze hebben we 1 dag kunnen gebruiken, als ik nu naar spotify ga op het scherm, laad hij gewoon niks?
- Radio doet het ook niet al te goed, sowieso moeten we altijd handmatig de radio weer aanzetten als we in de auto stappen (is dit normaal?)
- Vind het opstarten van het systeem ook wel erg sloom, ene keer is die zo geladen, andere keer duurt het wel echt een paar seconde..
Kan dit worden opgelost oid door contact op te nemen met lynk en co? Of moet ik hiervoor naar de dealer toe?
- Vanaf deze week is de auto met de app gekoppeld, in deze app lijkt alle informatie niet te koppelen, brandstof klopt niet, de accu klopt niet..
- Bluetooth / carplay werkt niet, ik kan mijn telefoon koppelen, en na het instappen heb ik 2/3 seconde verbinding en start carplay op, daarna verbeekt de verbinding en werkt handmatig verbinden uberhaupt niet meer..
- In de auto heb je bij muziek 'Spotify' deze hebben we 1 dag kunnen gebruiken, als ik nu naar spotify ga op het scherm, laad hij gewoon niks?
- Radio doet het ook niet al te goed, sowieso moeten we altijd handmatig de radio weer aanzetten als we in de auto stappen (is dit normaal?)
- Vind het opstarten van het systeem ook wel erg sloom, ene keer is die zo geladen, andere keer duurt het wel echt een paar seconde..
Kan dit worden opgelost oid door contact op te nemen met lynk en co? Of moet ik hiervoor naar de dealer toe?
Ik weet niet precies hoe de lader intern werkt, maar het zouden harmonische kunnen zijn.Tweak_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:27:
Wat niet ongewoon is met chinese apparatuur.
Harmonische is in het kort gezegd netvervuiling, wat je ook ziet bij frequentie regelaars en ledverlichting.
Zeker als het uit China komt.
Om hier zeker van te zijn, zul je met een power quality meter aan de slag moeten.
Goedemiddag! Ook hier een trotse bezitter. Lynk 01 uit 2022. Ik ben benieuwd of jullie bekend zijn met dit ‘probleem’
Uit het niets verandert de kleur van het middelste gedeelte van het driver display naar het groen. Soms verandert het weer terug maar vaak blijft het de verdere rit staan. Iemand enig idee?
Uit het niets verandert de kleur van het middelste gedeelte van het driver display naar het groen. Soms verandert het weer terug maar vaak blijft het de verdere rit staan. Iemand enig idee?
Punt 1 t/m 3 lijken te maken te hebben met de connectiviteit en die hangt weer af van een correcte registratie. Mijn vermoeden is dat er iets aan de kant van Lynk&Co niet helemaal lekker staat. De verbrekende verbindingen heb je namelijk als de auto niet of niet goed geregistreerd is.MyKey schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:31:
De auto een weekje binnen, auto rijdt erg fijn, maar technisch heb ik toch wel echt wat issues waarvan ik nou niet helemaal weet wat ik hiermee moet.
Wat bedoel je met radio doet het niet al te goed? FM of DAB? Volgens mij is er ergens een optie in een menu als "media automatisch hervatten" oid. Ik dacht dat als je die inschakelt, de radio automatisch aan gaat bij starten, zoals je idd zou mogen verwachten. De auto is nu niet hier, dus ik kan het niet checken.
Het opstarten is idd sloom en wisselt bij ons soms ook. Ik heb ermee leren leven. Onze andere auto heeft een inmiddels vrij oud Ford Sync 3 systeem en ook die wisselt soms qua snelheid.
Dit lijkt (is) een defect display.LeenVan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:00:
Goedemiddag! Ook hier een trotse bezitter. Lynk 01 uit 2022. Ik ben benieuwd of jullie bekend zijn met dit ‘probleem’
Uit het niets verandert de kleur van het middelste gedeelte van het driver display naar het groen. Soms verandert het weer terug maar vaak blijft het de verdere rit staan. Iemand enig idee? [Afbeelding]
Je zegt hiermee dus dat het aan de lader ligt? Ik heb een andere lader geprobeerd.. Deze:ron12345 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:32:
[...]
Ik weet niet precies hoe de lader intern werkt, maar het zouden harmonische kunnen zijn.
Harmonische is in het kort gezegd netvervuiling, wat je ook ziet bij frequentie regelaars en ledverlichting.
Om hier zeker van te zijn, zul je met een power quality meter aan de slag moeten.
https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.2.ProductImage
De Lynk & Co komt, net als de lader uit China?ron12345 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:32:
[...]
Ik weet niet precies hoe de lader intern werkt, maar het zouden harmonische kunnen zijn.
Nu valt ineens het kwartje 🤣😁
Zeker niet alles uit China is slecht volgens mij😉
Ik ga me er niet meer druk om maken. Dankzij @Willie-wortel kwam ik erachter dat meerdere apparaten dit schijnbaar kunnen veroorzaken. Als ik mijn LG airco aanzet op verwarmen gaat die groep/automaat ook dat geluid maken (wel iets zachter, maar wattage ligt ook lager) en die heeft in de zomer veel aangestaan en automaat/groep is nog steeds heel dus het zal wel. (hangt er al sinds 2019)
[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ op 07-12-2025 00:13 ]
Gaat om supraharmonics denk ik:
https://www.tue.nl/en/new...electric-vehicle-charging
Kan je weinig aan doen. Is de manier hoe die lader het net belast waarbij er hogere frequenties in de stroom voorkomen. Dat zou bij iedereen die die lader gebruikt hetzelfde moeten zijn. Maar bij @Tweak_ uit zich dat ook in een beetje geluid uit de automaat. Mogelijk door een specifieke netimpedantie.“It’s a topic that has gained a lot of interest over the last decade due to the increase in unwanted interference effects on the electrical network, such as audible noise, failure of consumer electronics, failing of cable terminations, and problems with residual current protection devices. “The phenomenon is not new, but in the recent years, due to the increasing number of large devices, like electric vehicle chargers, the interference has become more prominent, ” adds Slangen.”
[ Voor 16% gewijzigd door Willie-wortel op 07-12-2025 09:16 ]
In veel landen wordt je al afgerekend op een slechte power factor (in Nederland nog niet).Willie-wortel schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:11:
Gaat om supraharmonics denk ik:
[...]
Kan je weinig aan doen. Is de manier hoe die lader het net belast waarbij er hogere frequenties in de stroom voorkomen. Dat zou bij iedereen die die lader gebruikt hetzelfde moeten zijn. Maar bij @Tweak_ uit zich dat ook in een beetje geluid uit de automaat. Mogelijk door een specifieke netimpedantie.
De power factor is geen cos phi, maar een vervuiling indicatie, die alle harmonische hierbij betrekt.
Je kan er wel wat aan doen, maar dat is prijzig.
Het zoemen van de installatie lekker links laten liggen.
En genieten van de auto.
Harmonische kunnen wel schade in de installatie veroorzaken, maar dan moet het wel erg uit de hand lopen.
[ Voor 30% gewijzigd door ron12345 op 07-12-2025 16:37 ]
Heb sinds kort een Lynk en co, en naast het thuis aan het stopcontact laden probeerde ik afgelopen tijd eens wat openbare palen. Eerst eentje bij mijn werk, hier stond geen laadsnelheid bij, maar deze wilde wel laden toen ik mijn pas van Vattenfall er voor hield. Laden was van 0 tot vol geklaard in 2u40 minuten.
Daarna een openbare paal die 11kw aangaf. Ik was wederom bijna leeg (7%). Er stond geen andere auto aan deze paal. Mijn verwachting was dat het laden weer zo'n 2.5-3 uur ging duren gezien de auto met 7,5kw kan laden?. Echter al snel gaf de L&C app aan dat het 6.5u zou duren tot vol. Uiteindelijk moesten we na 2u8m weg, en heeft hij de accu voor 49% opgeladen. Is het laden altijd zo langzaam aan een 11kw paal of is dit een uitzondering geweest?
Daarna een openbare paal die 11kw aangaf. Ik was wederom bijna leeg (7%). Er stond geen andere auto aan deze paal. Mijn verwachting was dat het laden weer zo'n 2.5-3 uur ging duren gezien de auto met 7,5kw kan laden?. Echter al snel gaf de L&C app aan dat het 6.5u zou duren tot vol. Uiteindelijk moesten we na 2u8m weg, en heeft hij de accu voor 49% opgeladen. Is het laden altijd zo langzaam aan een 11kw paal of is dit een uitzondering geweest?
Aan een 3-fase 22KW laadpaal kun je met 7,2KW laden op 1 fase (in het geval van jou auto met de 7,2KW boordlader). Op een 3-fase 11KW laadpaal kun je laden met max 3,6KW op 1 fase. Ook al kan jou boordlader meer aan, de paal geeft niet meer door op 1 fase. Zo werkt dat.Snuurtje schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:23:
Heb sinds kort een Lynk en co, en naast het thuis aan het stopcontact laden probeerde ik afgelopen tijd eens wat openbare palen. Eerst eentje bij mijn werk, hier stond geen laadsnelheid bij, maar deze wilde wel laden toen ik mijn pas van Vattenfall er voor hield. Laden was van 0 tot vol geklaard in 2u40 minuten.
[ Voor 5% gewijzigd door MvdV op 09-12-2025 03:50 ]
Thanks, dat verklaart! Hoef ik dus niet meer voor 2.5 uurtjes aan zo'n 11kw lader te gaan staan.MvdV schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 03:49:
[...]
Aan een 3-fase 22KW laadpaal kun je met 7,2KW laden op 1 fase (in het geval van jou auto met de 7,2KW boordlader). Op een 3-fase 11KW laadpaal kun je laden met max 3,6KW op 1 fase. Ook al kan jou boordlader meer aan, de paal geeft niet meer door op 1 fase. Zo werkt dat.
Marterdtacaptcave schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:47:
Vandaag viel het mij op dat mijn “schuim” blokken in de motorkap zijn aangetast, hebben jullie dit ook? En enig idee wat dit kan betekenen? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar was ik al bang voor.. ik zat al rond te kijken op dit forum, best veel verschilende reacties. Spuitbus werkt wel/niet. Marterverjager apparaat werkt wel/niet haha. Misschien dat ik deze maar ga proberen:
https://www.vulpesgoods.c...pkhMvYy0W15nyv7HYoi3SYt4w
Zijn er gelijk 2, aan beide kant 1
[ Voor 4% gewijzigd door dtacaptcave op 15-12-2025 13:15 ]
Hallo Allemaal,
Zag dat er een update is voor de Lynk & Co 01 eerste model. Heeft iemand deze al kunnen installeren? Of moet dat via de dealer. Ik krijg de melding. Oeps er is iets fout gegaan?!?
LC01.25.01
Zag dat er een update is voor de Lynk & Co 01 eerste model. Heeft iemand deze al kunnen installeren? Of moet dat via de dealer. Ik krijg de melding. Oeps er is iets fout gegaan?!?
LC01.25.01
[ Voor 16% gewijzigd door MicMac9a op 15-12-2025 13:29 ]
Normaal gesproken krijg je een melding in de app dat er een update klaarstaat. En dan kan je in de auto updaten. Weet je sinds wanneer deze beschikbaar is?MicMac9a schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:27:
Hallo Allemaal,
LC01.25.01
[Afbeelding]
Zag gisteren op de site staan. De app geeft verder niks aan dat er een update is.oldostofjas schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:45:
[...]
Normaal gesproken krijg je een melding in de app dat er een update klaarstaat. En dan kan je in de auto updaten. Weet je sinds wanneer deze beschikbaar is?
Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/6OhKFRKSch1Gm1W9oBtUqSkB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sVKAX1xXBwz1Xk69RUE416H2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gmyTxlJamQtI5JJFqHQwBwhY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6y5gizD8TuXzQoTJ2kRfrZN8.jpg?f=fotoalbum_large)