• Wvn-
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 26-08 13:54
ThijsAms schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Ik heb hetzelfde - na 3 jaar rijden weet ik nog steeds niet waardoor het komt
Hier hetzelfde verhaal. Heb het een tijd in de gaten gehouden en het is opvallend dat de “waas” alleen ontstaat ter hoogte van het kunstleren deel van het dashboard. Lijken inderdaad dampen te zijn van het materiaal. (Wat een paar Posts eerder ook al werd genoemd.)

De rest van het raam blijft bij onze auto namelijk schoon.

Heb er al eens over zitten denken om dit deel van het dashboard met iets af te dekken of te coaten oid.. iemand hier ideeën over/ervaring mee?

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

Flabergasted

Prepare to die !

OeiofTui schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:11:
Wij hebben een Lynk & co 01 van aug/sep '22. Wel de 360 camera en geluidswerend glas, geen extra snelle lader of het donkere hemeltje. .... Iemand dit ook al meegemaakt en weet een oorzaak?
Ha,ha dito hier. Al vanaf het begin ( 2 jaar )

Dacht dat het aan mij lag...

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:21

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

OeiofTui schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:11:
Wij hebben een Lynk & co 01 van aug/sep '22. Wel de 360 camera en geluidswerend glas, geen extra snelle lader of het donkere hemeltje. Heerlijke auto, maar ook de gebruikelijk (beschreven) nukken die velen ervaren. Eén die ik nog niet gelezen heb (dacht ik)......; de voorruit aan de binnenkant aan de bestuurderskant wordt telkens vies en met tegenlicht zoals zon wordt het lastig kijken. Uiteraard al een keer schoongemaakt 3 weken terug, maar de aanslag komt weer terug. Het is geen condens overigens..... Iemand dit ook al meegemaakt en weet een oorzaak?
Wel meegemaakt, maar na een koelvloeistof wissel ruim 10000 km terug nooit meer gehad. Vreemde plek, altijd boven het stuur, wat vettigheid. Een waas.

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:44

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Mijn L&C 01 is zojuist opgehaald ;( Erg jammer wel want de auto beviel zo goed.. Eigenlijk het M2M abbonement genomen om even 3 maandjes oi.d. aan te kijken.. vervolgens 4 jaar gehad :P

Nou in afwachting wat voor gedoe het bij administratie weer gaat zijn :P Er loopt nog een schadecase terwijl ik nu dus de auto niet meer heb..

Wordt moeilijk om een soortgelijke auto te vinden qua comfort in dezelfde prijsklasse.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• trebstr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:32
Tweak_ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:55:
[...]

"Lynk uit 2023" dan weet ik een goede oplossing -> dealer en garantie claimen. En heb dit laatst op een FB pagina voorbij zien komen. Maar misschien heb jij die post ook zelf gemaakt.
Nee, dat was niet mijn bericht. Is die FB kwestie opgelost? Ik zal de dealer eens contacten.

Bedankt voor de tip!

• Nindax
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Vandaag helaas pech in het buitenland met de auto. Motorstoring met melding: Versnellingsbak slechte acceleratie

Iemand eerder dit probleem gehad?

Vrees dat het een heel gedoe gaat worden :-( morgen zouden we op terugreis gaan..

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:44
Nindax schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:31:
Vandaag helaas pech in het buitenland met de auto. Motorstoring met melding: Versnellingsbak slechte acceleratie

Iemand eerder dit probleem gehad?

Vrees dat het een heel gedoe gaat worden :-( morgen zouden we op terugreis gaan..
Geen ervaring mee maar wellicht is het een kwestie van de auto afsluiten en voor 20 minuten uit de buurt blijven met de sleutel. Wellicht is het een software glitch of een sensor die in de war is.

• Nindax
  • Nu online
Vibravis schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Geen ervaring mee maar wellicht is het een kwestie van de auto afsluiten en voor 20 minuten uit de buurt blijven met de sleutel. Wellicht is het een software glitch of een sensor die in de war is.
Bedankt voor het meedenken. Tegelijk met de melding deed de bandenspanning sensor raar dus ik dacht ook aan een software fout.

Helaas niet geholpen om te wachten. Lampje blijft branden maar melding verschijnt niet meer. Auto schokt ook wat bij stilstand tussen wisselen Drive en Reverse.

Duitse ANWB ingeschakeld, auto moet naar een garage voor diagnose. Morgen zouden we naar België gaan en woensdag terug naar NL dus wordt leuk met vervoer regelen.

Update 13:32: auto weer eens gestart, melding volledig weg. Voorlopige eigen diagnose zonder enige auto kennis: motorkap stond voor een klein deel aan de voorkant in de zon, sensor in de war door groot temperatuur verschil? ADAC was al onderweg dus maar even laten checken.

[ Voor 15% gewijzigd door Nindax op 14-08-2026 13:36 ]

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:23
Iemand een idee hoe het kan dat mijn auto soms niet van het slot gaat zodra ik de handgreep vastpak?
Terwijl ik de sleutel in mijn broekzak heb?
Teken dat batterij van de sleutel leeg raakt?
Toen ik hem uit mijn broekzak haalde ging de deur wel van het slot namelijk.

• Nindax
  • Nu online
sjoemie1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:34:
Iemand een idee hoe het kan dat mijn auto soms niet van het slot gaat zodra ik de handgreep vastpak?
Terwijl ik de sleutel in mijn broekzak heb?
Teken dat batterij van de sleutel leeg raakt?
Toen ik hem uit mijn broekzak haalde ging de deur wel van het slot namelijk.
Vervangen van de batterij is best eenvoudig: YouTube: Sleutel batterij Lynk&Co vervangen, Lucas legt uit.

Heb ik ook gedaan toen het bereik minder leek te worden bij het van slot doen van de auto. Ook voor de kleine sleutel is het eenvoudig te doen.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08 17:26
Voor diegenen met een waas op de voorruit, dit had ik ook. En ben flink aan het zoeken geweest. Het is inderdaad damp uit je interieur delen zoals plastic en nepleer. Dit is een olie achtige substantie die lastig te verwijderen is. Doordat je het nooit goed weg krijgt komt het ook altijd terug. Er zijn meer automerken die daar last van hebben. Ik heb met succes Autoglym Auto Glas Polish toegepast. Dit spul moet je met een applicatiepad op je voorraam doen, even 30 seconden wachten en afnemen met een droge doek. Dek wel je dashboard af, het stoft een beetje en is dan weer lastig schoon te krijgen. Het ruikt ook een beetje naar ammoniak. Maar het is een polijstmiddel en olie/vetverwijderaar in 1.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ferrox1 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:29:
Voor diegenen met een waas op de voorruit, dit had ik ook. En ben flink aan het zoeken geweest. Het is inderdaad damp uit je interieur delen zoals plastic en nepleer. Dit is een olie achtige substantie die lastig te verwijderen is. Doordat je het nooit goed weg krijgt komt het ook altijd terug. Er zijn meer automerken die daar last van hebben. Ik heb met succes Autoglym Auto Glas Polish toegepast. Dit spul moet je met een applicatiepad op je voorraam doen, even 30 seconden wachten en afnemen met een droge doek. Dek wel je dashboard af, het stoft een beetje en is dan weer lastig schoon te krijgen. Het ruikt ook een beetje naar ammoniak. Maar het is een polijstmiddel en olie/vetverwijderaar in 1.
Ik ga hier in mee👍, na koelvloeistof wissel de ruit goed gereinigd, daarna is de waas weggebleven.

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117

• OeiofTui
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:00
Ferrox1 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:29:
Dank voor deze tip, dat neemt helaas de oorzaak dan nog niet weg.......... Zal de warmte (zon op bovenkant dashboard) waarschijnlijk ook wel mee te maken hebben. Wie weet gaat het nu ook beter met lagere temperaturen.

Iemand een idee voor een oplossing om de damp uit het materiaal van het dashboard te stoppen?

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:44
Ik heb geen idee, heb daar zelf nog nooit last van gehad.

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-08 16:32
OeiofTui schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Dank voor deze tip, dat neemt helaas de oorzaak dan nog niet weg.......... Zal de warmte (zon op bovenkant dashboard) waarschijnlijk ook wel mee te maken hebben. Wie weet gaat het nu ook beter met lagere temperaturen.

Iemand een idee voor een oplossing om de damp uit het materiaal van het dashboard te stoppen?
Ik heb vlak voor de vakantie de ruit schoongemaakt en hij is nu in Italië alweer vies. De warmte zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn. Ik vraag me ook meteen af hoe gezond die dampen voor ons zijn...

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08 17:26
[...]

Ik heb het 3 weken geleden gedaan. Nu nog geen waas terug kunnen waarnemen ondanks dat de auto continu in de zon heeft gestaan. Voorheen kwam het binnen een paar weken terug. Nog even afwachten in ieder geval. Tot nu toe werkte dit het beste bij mij. En ik vind het detailen wel leuk, maar ik ben zeker geen professional.

Edit: ik had dit trouwens ook in mijn ford focus. En zie het ook bij collega’s met verschillende nieuwere auto’s. Dus het hoort er een beetje bij. Wat ik ook lees is dat het ook door geurverfrissers kan komen. Ik wil graag een kraakheldere ruit dit ook de regen afstoot. Als ik iets vervelend vind is het een vieze voorruit!

[ Voor 18% gewijzigd door Ferrox1 op 15-08-2026 15:39 ]

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 13:57
[...]

Herken niet direct wat jullie ervaren, maar dit klinkt alsof er lijm ofzo verdampt en vervolgens neerslaat op je voorruit. Is het onderop de voorruit een 'dikkere' waas dan bovenin?

Enigszins offtopic wellicht:
Gebruik hier nagenoeg altijd een zonnescherm aan de binnenkant van de voorruit, scheelt een boel warmte maar ook je dashboard die verkleurd/lelijk wordt. Ooit een Franse auto gehad die hier last van had, daarna standaard geworden voor alle andere auto's.
Als de auto lang in de zon staat, zoals op de camping, dan gaat er ook nog een zonnescherm/voorruitafdekking aan de buitenkant van de voorruit op. Dit houdt ook nog eens je voorruit schoon.

De binnenkant voorruit maak ik zo'n 2x per jaar schoon en wat ik dan verwijder is een vettig waasje die ik dan zie met laagstaande zon. Dit maak ik schoon mbv met emmertje water met beetje dubro en een katoenen vaatdoek en vervolgens neem ik het af met een zeem. Mocht er iets vettigers op de binnenkant voorruit zitten wat er niet af gegaan is dan gebruik ik wat bio-ethanol in een vochtige doek om dat eraf te krijgen en dan vervolgens nogmaals de hele voorruit met de dubro en nogmaals de zeem.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Frag1le schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Herken niet direct wat jullie ervaren, maar dit klinkt alsof er lijm ofzo verdampt en vervolgens neerslaat op je voorruit. Is het onderop de voorruit een 'dikkere' waas dan bovenin?

Enigszins offtopic wellicht:
Gebruik hier nagenoeg altijd een zonnescherm aan de binnenkant van de voorruit, scheelt een boel warmte maar ook je dashboard die verkleurd/lelijk wordt. Ooit een Franse auto gehad die hier last van had, daarna standaard geworden voor alle andere auto's.
Als de auto lang in de zon staat, zoals op de camping, dan gaat er ook nog een zonnescherm/voorruitafdekking aan de buitenkant van de voorruit op. Dit houdt ook nog eens je voorruit schoon.

De binnenkant voorruit maak ik zo'n 2x per jaar schoon en wat ik dan verwijder is een vettig waasje die ik dan zie met laagstaande zon. Dit maak ik schoon mbv met emmertje water met beetje dubro en een katoenen vaatdoek en vervolgens neem ik het af met een zeem. Mocht er iets vettigers op de binnenkant voorruit zitten wat er niet af gegaan is dan gebruik ik wat bio-ethanol in een vochtige doek om dat eraf te krijgen en dan vervolgens nogmaals de hele voorruit met de dubro en nogmaals de zeem.
Ik vergat nog te melden, na de grote beurt, 10000 km geleden is er een nieuw interieurfilter ingekomen, ik vervang nu minimaal 1 keer per jaar dat filter. een paar weken geleden voor de vakantie ook weer vervangen. de auto heeft ondertussen ruim 70000 km gereden. ik heb er nu even extra op gelet, maar ook tijdens de extreme hitte deze week geen aanslag of waas meer.

Het vervangen van het (carbon) filter in het dashboardkastje zou kunnen helpen? is zelf goed te doen ook.

• fep
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02

fep

BPi schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:16:
Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met gebruik van fietsendrager op de trekhaak?
Met de caravan kreeg ik de melding de snelwegassistent uitgeschakeld werd. Op zich niet zo gek omdat het getrokkene breder kan zijn. Maar met een fietsendrager zou je toch gezien mogen worden als gewone auto?
Ik denk dat de auto de keuze maakt op basis van het gebruik van de stekker, maar ik hoop dat de auto iets slimmer is (en mijn caravan ook) en dat het mede op basis van weerstand in het elektronisch circuit of electronica bepaald wordt.
Wie weet ''t?
Het ligt eraan welke trekhaak je hebt. Wij hebben een Brink trekhaak en we kunnen gewoon met de snelwegassistent met caravan erachter rijden. Je krijgt geen onverwachtse slingerbewegingen die je wel krijgt met lane-assistt, en je kan het stuur losjes vasthouden. Heen en weer naar Spanje was dit heerlijk.

Ook in de file, werk de snelwegassistent prima, en tot 10km/h (volgens mij), mag je het stuur echt loslaten, zonder dat je een waarschuwing krijgt. Wel na 10 seconden volledige stilstand, even het gaspedaal of bovenste knopje op je stuur aantikken. Maar met een caravan erachter wil je liever niet dat de snelwegassistent (fileassistent) steeds optrekt en afremt, maar zoveel mogelijk anticiperen op wat er voor je gebeurt. Dan rijd ik in de file liever zonder snelwegassistent (fileassistent).

• Nindax
  • Nu online
Nindax schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Tegelijk met de melding deed de bandenspanning sensor raar dus ik dacht ook aan een software fout.

Helaas niet geholpen om te wachten. Lampje blijft branden maar melding verschijnt niet meer. Auto schokt ook wat bij stilstand tussen wisselen Drive en Reverse.

Duitse ANWB ingeschakeld, auto moet naar een garage voor diagnose. Morgen zouden we naar België gaan en woensdag terug naar NL dus wordt leuk met vervoer regelen.

Update 13:32: auto weer eens gestart, melding volledig weg. Voorlopige eigen diagnose zonder enige auto kennis: motorkap stond voor een klein deel aan de voorkant in de zon, sensor in de war door groot temperatuur verschil? ADAC was al onderweg dus maar even laten checken.
Nog even een update mocht er iemand anders zijn in dit topic met een soortgelijk probleem. De auto moet nog naar de Volvo garage voor analyse dus als ik meer weet dan zal ik nog een update plaatsen.

De ADAC was vrijdag door mij afgezegd en hadden al een andere auto om op te halen. Zou pas vrijdag avond weer kunnen, maandag pas diagnose (+ dan pas mogelijkheid tot vervangwagen via ANWB). Zonder storing maar stukje gereden naar dorp in de buurt, weer foutmeldingen onderweg maar na het stoppen aan de kant waren ze ook weer snel weg. Lokale garage naar laten kijken (uitgelezen) en meldingen verwijderd die er waren. Kon meer niet doen. In Pure mode terug de berg op zonder problemen. Ik wou de accu wat ontladen omdat het probleem ontstond in B stand op Power mode met een vrijwel volle accu. Het was die dag ook zeer warm.

Volgende dag vertrokken van Duitsland via Frankrijk en Luxemburg naar tussenstop in België. De bergen in het Zwarte Woud uit gereden weer in Power modus, niet in de B-stand, met veel spanning gereden zonder problemen tot ongeveer 250km verder er weer foutmeldingen verscheen. Dit keer geen motorstoring lampje maar alleen de ESC lamp met melding ESC Service vereist. Het af en toe hikken en schokken tijdens schakelmomenten nog verder gereden tot het idee in mij kwam om in Hybrid modus te rijden zodat de controller niet zowel de elektrische motor als de benzine motor moet aansturen en in sync houden met het transmissieblok.

Het probleem in Power modus ontstond toen de buiten temperatuur terug boven de 30 graden komt, maar geen idee of dat relevant is.

In Hybrid modus met battery saving aangereden probleemloos verder de overige 200km gereden en gisteren ook nog zo'n 350 km naar huis.

Lijkt mij ergens een software en/of sensor fout, maar hopelijk weet ik volgende week meer.

Ik ben in ieder geval blij dat ik de auto niet heb laten wegslepen naar een garage in Duitsland met alle ellende die daar nog bij komt kijken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat storingslampjes zomaar genegeerd mogen worden maar mocht iemand een soortgelijke ervaring ooit hebbrn in Power modus dan kan het wellicht een uitkomst zijn om (tijdelijk) verder te rijden in Hybrid tenzij er daar natuurlijk ook foutmeldingen tevoorschijn komen.

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:36
fep schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Het ligt eraan welke trekhaak je hebt. Wij hebben een Brink trekhaak en we kunnen gewoon met de snelwegassistent met caravan erachter rijden. Je krijgt geen onverwachtse slingerbewegingen die je wel krijgt met lane-assistt, en je kan het stuur losjes vasthouden. Heen en weer naar Spanje was dit heerlijk.

Ook in de file, werk de snelwegassistent prima, en tot 10km/h (volgens mij), mag je het stuur echt loslaten, zonder dat je een waarschuwing krijgt. Wel na 10 seconden volledige stilstand, even het gaspedaal of bovenste knopje op je stuur aantikken. Maar met een caravan erachter wil je liever niet dat de snelwegassistent (fileassistent) steeds optrekt en afremt, maar zoveel mogelijk anticiperen op wat er voor je gebeurt. Dan rijd ik in de file liever zonder snelwegassistent (fileassistent).
Klopt de originele trekhaak van lynk en co zelf schakelt de snelwegassistentie uit als er iets aan de 13polige stekker word aangesloten dit is inderdaad jammer als je een fietsendrager aangekoppeld hebt en hij wordt uitgeschakeld. maar als je een caravan erachter is dit ook niet handig. dit zou slingeren van de caravan in de hand werken

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-08 16:32
Roe!and schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:20:
[...]

Klopt de originele trekhaak van lynk en co zelf schakelt de snelwegassistentie uit als er iets aan de 13polige stekker word aangesloten dit is inderdaad jammer als je een fietsendrager aangekoppeld hebt en hij wordt uitgeschakeld. maar als je een caravan erachter is dit ook niet handig. dit zou slingeren van de caravan in de hand werken
Sterker nog, met een originele trekhaak heb je een anti-slingerbeveiliging

• Wintercult
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-08 17:43
StrayDog schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:28:
Volgens mij was die koeilvloeistoflekkage (voornamelijk?) bij bouwjaren t/m 2022, hoe oud is jullie auto?
Die van mij is in 2024 in elkaar gezet.

Ik ben er rond april 2026 in gaan rijden, toen had hij 25km gereden en ook deze heeft een koelwaterlekkage na +/- 11.000km. Gelukkig staat er een afspraak bij de Volvo-dealer gepland.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@iRinze @mprkooij, is het misschien handig om in de TS de verschillende "facelifts/versies" van de Model 01 2021-2024 op te nemen?

Ai heeft me een lijstje gemaakt:

Bouwjaar 2021 (De introductie-versie)
  • Wijzigingen: Dit was het originele model zoals hij in Nederland op de markt kwam. Deze had een tragere boordlader (3.7 kW, 1-fase), standaard glas en was uitgerust met enkel een reguliere achteruitrijcamera.
  • Hoe te herkennen: Er bevinden zich geen camera's onder de zijspiegels of in de voorgrill. In de kofferbak ligt een massieve, uitneembare hoedenplank. De laadsnelheid komt aan geen enkele paal boven de 3.7 kW uit.
Vanaf begin 2022 (De eerste technologische update)
  • Wijzigingen: Introductie van de 360-graden camera, toevoeging van akoestisch (dubbel) glas voor een stiller interieur, en een snellere boordlader (van 3.7 kW naar 6.6 kW / 7.2 kW).
  • Hoe te herkennen: Kijk direct onder de buitenspiegels en in de grille aan de voorzijde. Zitten daar kleine cameralenzen, dan heb je te maken met de 360-graden versie. Qua laden: als je hem aan een 22 kW laadpaal hangt, laadt hij met 6.6 tot 7.2 kW (Let op: aan een standaard 11 kW paal laadt hij overigens nog steeds met 3.7 kW, omdat hij de stroom slechts over 1 fase trekt).
Vanaf begin 2023 (De interieur-update)
  • Wijzigingen: Lynk & Co besloot om dierlijk leer uit de ban te doen. Vanaf dit moment zijn het stuur en de pook bekleed met veganistisch materiaal. Ook de harde hoedenplank, die door veel gebruikers als onhandig werd ervaren, werd vervangen.
  • Hoe te herkennen: Open de achterklep. Als daar een uittrekbare rolhoes in plaats van een harde plank zit, is het een model van minimaal 2023.
Vanaf mei 2023 (De winter-update)
  • Wijzigingen: Een verwarmd stuurwiel werd vanaf mei 2023 aan de standaarduitrusting toegevoegd.
  • Hoe te herkennen: Zoek in het infotainmentsysteem, bij de bediening van de klimaatcontrole, naar het icoontje om de stuurverwarming in te schakelen.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:58
Kecin schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:41:
@iRinze @mprkooij, is het misschien handig om in de TS de verschillende "facelifts/versies" van de Model 01 2021-2024 op te nemen?

Ai heeft me een lijstje gemaakt:

Bouwjaar 2021 (De introductie-versie)
  • Wijzigingen: Dit was het originele model zoals hij in Nederland op de markt kwam. Deze had een tragere boordlader (3.7 kW, 1-fase), standaard glas en was uitgerust met enkel een reguliere achteruitrijcamera.
  • Hoe te herkennen: Er bevinden zich geen camera's onder de zijspiegels of in de voorgrill. In de kofferbak ligt een massieve, uitneembare hoedenplank. De laadsnelheid komt aan geen enkele paal boven de 3.7 kW uit.
Vanaf begin 2022 (De eerste technologische update)
  • Wijzigingen: Introductie van de 360-graden camera, toevoeging van akoestisch (dubbel) glas voor een stiller interieur, en een snellere boordlader (van 3.7 kW naar 6.6 kW / 7.2 kW).
  • Hoe te herkennen: Kijk direct onder de buitenspiegels en in de grille aan de voorzijde. Zitten daar kleine cameralenzen, dan heb je te maken met de 360-graden versie. Qua laden: als je hem aan een 22 kW laadpaal hangt, laadt hij met 6.6 tot 7.2 kW (Let op: aan een standaard 11 kW paal laadt hij overigens nog steeds met 3.7 kW, omdat hij de stroom slechts over 1 fase trekt).
Vanaf begin 2023 (De interieur-update)
  • Wijzigingen: Lynk & Co besloot om dierlijk leer uit de ban te doen. Vanaf dit moment zijn het stuur en de pook bekleed met veganistisch materiaal. Ook de harde hoedenplank, die door veel gebruikers als onhandig werd ervaren, werd vervangen.
  • Hoe te herkennen: Open de achterklep. Als daar een uittrekbare rolhoes in plaats van een harde plank zit, is het een model van minimaal 2023.
Vanaf mei 2023 (De winter-update)
  • Wijzigingen: Een verwarmd stuurwiel werd vanaf mei 2023 aan de standaarduitrusting toegevoegd.
  • Hoe te herkennen: Zoek in het infotainmentsysteem, bij de bediening van de klimaatcontrole, naar het icoontje om de stuurverwarming in te schakelen.
Mooi, kleine aanvulling is dat bij de interieur update het interieur ook zwart werd.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dashlane schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Mooi, kleine aanvulling is dat bij de interieur update het interieur ook zwart werd.
Was dat bij de laatste iteratie?

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:58
Kecin schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:23:
[...]

Was dat bij de laatste iteratie?
Het was bij de interieurupdate. Het hangt samen met de rolhoes, die is alleen uitgebracht in zwartinterieur. Cremé/beige heeft een harde hoedenplank.

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:44
Stuurverwarming is pre-facelift vrij zeldzaam en zeker niet standaard vanaf mei 2023.

• ron12345
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-08 23:15

ron12345

Lynk 07-'23

StrayDog schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:59:
Stuurverwarming is pre-facelift vrij zeldzaam en zeker niet standaard vanaf mei 2023.
Die van mij is van Juli 2023, en heeft geen stuurverwarming

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-08 21:21
Donderdag mijn auto terug gekregen van de dealer, beide veerpoot lagers zijn onder garantie vervangen. (knoepen met sturen) ook hebben ze een stukje tape geplakt op de bumper bij de inlaat (links voor) omdat mijn sensor heel vaak aangaf dat ik ergens bijna tegen aan zit. Sinds donderdag middag dus best wat gereden en ook file etc en geen melding meer gehad. Als ik wel ergens dicht bij zit krijg ik wel netjes een melding dus de sensor doet wel zijn werk.

Het resultaat moet ik nog terugkoppelen aan de dealer en waarschijnlijk word dan (zoals meerdere aangeven) de hele voorbumper vervangen.

Helaas staat mijn stuur nu wel scheef, zou dit komen door het vervangen van de veer poot lagers?

• ron12345

ron12345

Lynk 07-'23

Tweak_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:35:
Donderdag mijn auto terug gekregen van de dealer, beide veerpoot lagers zijn onder garantie vervangen. (knoepen met sturen) ook hebben ze een stukje tape geplakt op de bumper bij de inlaat (links voor) omdat mijn sensor heel vaak aangaf dat ik ergens bijna tegen aan zit. Sinds donderdag middag dus best wat gereden en ook file etc en geen melding meer gehad. Als ik wel ergens dicht bij zit krijg ik wel netjes een melding dus de sensor doet wel zijn werk.

Het resultaat moet ik nog terugkoppelen aan de dealer en waarschijnlijk word dan (zoals meerdere aangeven) de hele voorbumper vervangen.

Helaas staat mijn stuur nu wel scheef, zou dit komen door het vervangen van de veer poot lagers?
Heb je een foto van dat plakkertje?

Dat het stuur scheef staat, kan heel goed door het vervangen van die lagers komen.

Ik zou wel terug gaan, als ze alles los hebben gehad, kan het dus ook zijn dat de spring camber e.d. niet goed staat. Hierdoor kan je hele grote banden slijtage krijgen. Misschien moeten ze nog uitlijnen.

• Tweak_
ron12345 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Heb je een foto van dat plakkertje?

Dat het stuur scheef staat, kan heel goed door het vervangen van die lagers komen.

Ik zou wel terug gaan, als ze alles los hebben gehad, kan het dus ook zijn dat de spring camber e.d. niet goed staat. Hierdoor kan je hele grote banden slijtage krijgen. Misschien moeten ze nog uitlijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wus4YoGnJMwm_4NAZGrx6zXFd9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1uCWcWU7EfVyn45N67mr3eT.jpg?f=fotoalbum_large

• ron12345

ron12345

Lynk 07-'23

En dat helpt voor nu?

Wat zijn de vervolg stappen?

• Tweak_
Ja wonderbaarlijk helpt het, ik krijg geen een verkeerde melding meer linksvoor. Wat is het vervolg tja, ik vermoed dus een nieuwe bumper.

• smeerbartje
  • Laatst online: 25-08 11:32
Tweak_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:35:
Donderdag mijn auto terug gekregen van de dealer, beide veerpoot lagers zijn onder garantie vervangen. (knoepen met sturen)
Welke klachten had je preciecs? Een krakend geluid tijdens het sturen bij lage snelheid?

• HighJohn
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 24-08 21:23
Iemand ervaring met het langdurig parkeren bij Schiphol (14 dgn) met als resultaat een lege accu?

• Tweak_
smeerbartje schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Welke klachten had je preciecs? Een krakend geluid tijdens het sturen bij lage snelheid?
Bij langzaam rijden en dus sturen het geluid dat je veer telkens iets verspringt. Ook voelde ik het in het stuur. Als je stil staat en je draait het stuur helemaal dan hoor je het sowieso (Als ze defect zijn)

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:36
HighJohn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:40:
Iemand ervaring met het langdurig parkeren bij Schiphol (14 dgn) met als resultaat een lege accu?
ik zelf niet maar had wel eens een artikel gelezen op de autoweek:12-volt-accu auto kan leeglopen door vliegtuiglawaai - AutoWeek

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:14
HighJohn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:40:
Niet bij Schiphol, maar wel op Düsseldorf airport ;). 12V accu inderdaad helemaal leeg na dik 2 weken. 3 uur wachten op de ADAC met kids na een lange vlucht is niet leuk.. Schijnt vaker voor te komen met PHEVs. Moet de accu nog n keer door laten meten.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat t door vliegtuiglawaai komt zoals hierboven beschreven. Op de locatie waar ik stond hoor je daar niet veel van.

[ Voor 14% gewijzigd door dft2 op 24-08-2026 18:30 ]

• smeerbartje
  • Laatst online: 25-08 11:32
Tweak_ schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:57:
[...]

Bij langzaam rijden en dus sturen het geluid dat je veer telkens iets verspringt. Ook voelde ik het in het stuur. Als je stil staat en je draait het stuur helemaal dan hoor je het sowieso (Als ze defect zijn)
Exact dit heb ik dus ook. Ik zal binnenkort eens naar de Volvo garage rijden. Hoe noem je dit euvel precies?

• Tweak_
Gewoon aangeven dat je een vermoeden hebt dat je veerpoot lagers kapot zijn. Bij mij ging een monteur mee kijken en draaide aan het stuur en gaf aan dat hij ook iets hoorde.

Toen werd een andere monteur gevraagd om te voelen boven op de veerpoot (onder de motorkap) welke kapot was, en beide waren dus kapot bij mij.

Ik had gehoopt dat een ander "probleem" ook meteen opgelost zou zijn maar helaas. Bij het optrekken en afremmen hoor ik telkens een "click click" geluid van het wiel? Ik dacht eerst dat het de wielbouten waren klinkt een beetje hetzelfde als je de bouten aantrekt.

Iemand enig idee? Lijkt een beetje op dit: YouTube: Tesla model 3 making “clicking” noise when accelerating/decelerating

• Nindax
  • Nu online
Tweak_ schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:23:
Gewoon aangeven dat je een vermoeden hebt dat je veerpoot lagers kapot zijn. Bij mij ging een monteur mee kijken en draaide aan het stuur en gaf aan dat hij ook iets hoorde.

Toen werd een andere monteur gevraagd om te voelen boven op de veerpoot (onder de motorkap) welke kapot was, en beide waren dus kapot bij mij.

Ik had gehoopt dat een ander "probleem" ook meteen opgelost zou zijn maar helaas. Bij het optrekken en afremmen hoor ik telkens een "click click" geluid van het wiel? Ik dacht eerst dat het de wielbouten waren klinkt een beetje hetzelfde als je de bouten aantrekt.

Iemand enig idee? Lijkt een beetje op dit: YouTube: Tesla model 3 making “clicking” noise when accelerating/decelerating
Hier toevallig vandaag 1 van die lagers laten vervangen (linksvoor), ook in verband met het geluid bij draaien aan het stuur. Vermoed dat de rechterkant ook nog wel aan de beurt gaat zijn, nu dat het ergste geluid weg is dacht ik rechts ook iets te horen maar niet zo extreem als links. Temperatuur had bij mij ook wel invloed. Hoorde het vaker als het warm was (25+).

Wat betreft het geluid van optrekken en afremmen. Dit had ik ook enkele maanden terug en ook de hele tijd. Toen hebben ze de aandrijflijn vastgedraaid, daar zat wat speling op. Nu heb ik het ook nog af en toe alleen bij hard remmen en hard optrekken met de elektromotor echter is het nu beperkt tot een lichte tik.

• Tweak_
Nindax schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Hier toevallig vandaag 1 van die lagers laten vervangen (linksvoor), ook in verband met het geluid bij draaien aan het stuur. Vermoed dat de rechterkant ook nog wel aan de beurt gaat zijn, nu dat het ergste geluid weg is dacht ik rechts ook iets te horen maar niet zo extreem als links. Temperatuur had bij mij ook wel invloed. Hoorde het vaker als het warm was (25+).

Wat betreft het geluid van optrekken en afremmen. Dit had ik ook enkele maanden terug en ook de hele tijd. Toen hebben ze de aandrijflijn vastgedraaid, daar zat wat speling op. Nu heb ik het ook nog af en toe alleen bij hard remmen en hard optrekken met de elektromotor echter is het nu beperkt tot een lichte tik.
Thnx, dan zal ik dit ook wel weer aangeven als ik hoor wat ze met de bumper gaan doen. Was dat ook gewoon garantie? Zal wel gekomen zijn omdat toen de hele motor eruit is geweest (vliegwiel)

• Nindax
  • Nu online
Tweak_ schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Thnx, dan zal ik dit ook wel weer aangeven als ik hoor wat ze met de bumper gaan doen. Was dat ook gewoon garantie? Zal wel gekomen zijn omdat toen de hele motor eruit is geweest (vliegwiel)
Ja was garantie. Toen de monteur het ging onderzoeken heeft hij het gelijk opgelost. Kon er op wachten, was half uur tot een uurtje.

Ik had wel ook nog garantie bij de garage zelf naast fabrieksgarantie bij L&C. Geen idee of dat uit maakt in dit geval.

• Tweak_
Net gebeld met de dealer, doorgegeven dat de sensor nu geen verkeerde meldingen geeft.

Ze gingen even overleggen met Lynk & Co wat nu te doen. Paar minuten later werd ik teruggebeld, ze gaan de sensor in de bumper 180 graden draaien. Dus de stekker aansluiting komt dan boven ipv beneden? Ik zelf snap niet goed dat dit een oplossing gaat zijn? Er veranderd toch niks aan de sensor?

Maar goed, hij word binnenkort ook uitgelijnd ivm het stuur. Als ik daar ben zal ik het nog even aangeven over het geluid met optrekken en afremmen.

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:24
Tweak_ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:10:
Net gebeld met de dealer, doorgegeven dat de sensor nu geen verkeerde meldingen geeft.

Ze gingen even overleggen met Lynk & Co wat nu te doen. Paar minuten later werd ik teruggebeld, ze gaan de sensor in de bumper 180 graden draaien. Dus de stekker aansluiting komt dan boven ipv beneden? Ik zelf snap niet goed dat dit een oplossing gaat zijn? Er veranderd toch niks aan de sensor?

Maar goed, hij word binnenkort ook uitgelijnd ivm het stuur. Als ik daar ben zal ik het nog even aangeven over het geluid met optrekken en afremmen.
Dat kan heel goed de oplossing zijn. Ik heb na een schadeherstel bijna hetzelfde meegemaakt. Had de schadehersteller de radarsensoren die links en rechts achter de bumper zitten per ongeluk omgedraaid. Daardoor allemaal foutmelding van de 'radar achter'. Zien er exact hetzelfde uit maar blijkbaar cruciaal dat ze op de juiste plek gemonteerd worden. Na contact met Lynk omgedraaid en daarmee verholpen. Zou mooi zijn als dat met de bumpersensor de oplossing is.

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:23
iemand een idee hoe het beste iets van de bekleding van de achterklep te openen?
Er ligt blijkbaar iets van een schroef of moer ofzo los in de klep zelf.
Dus iemand een idee of ik op de 1 of andere manier bij die "holle" ruimte komt van de achterklep zelf? :X

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 16:06
ron12345 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:42:
[...]

Die van mij is van Juli 2023, en heeft geen stuurverwarming
Had er een van 2024, ook zonder.
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.