dft2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:38:
Na onze vakantie in mei (2,5 week) was de accu leeg en start de auto niet meer. Accu laten doormeten en deze was nog ok, dit schijnt meer voor te komen bij PHEVs. Echter gisteren na een nachtje aan de laadpaal deed de auto weer helemaal niets en hebben we de auto met startkabels gestart. Accu weer door laten meten, deze is nog 90% goed. Nu krijg ik een storing van het SOS systeem. Ondanks dat de metingen aangeven dat de accu nog 90% goed is (na >4 jaar/100k km) vertrouw ik deze eigenlijk niet meer. Iemand ervaring hiermee, en zou een nieuwe accu de problemen oplossen, of is er iets anders aan de hand?
my 2 cents...
Als een auto als de lynk na 100000 km nog een standaard accu heeft met 90% capaciteit is dat niet onmogelijk maar ook niet reëel.
Als de test goed is gedaan is er dus iets met de auto aan de hand, een lekstroom?
Is de vakantie met caravan geweest toevallig? bij ons is de accu toen even ver ontladen geweest (caravan koelkast) en niet meer goed gekomen na laden.
Er zit vanuit de fabriek een efb accu in, dit is een startaccu van lood, zuur, die geschikt is gemaakt voor eenvoudige start stop systemen. het kan, maar is niet optimaal.
Als toch blijkt dat de accu het heeft opgegeven, ondanks de metingen, zou je de agm versie in overweging kunnen nemen. het gaat dan alleen om een meerprijs, soms maar enkele tientjes.
bij ons zijn alle elektronische problemen opgelost gedurende 4000 kilometer.
Die storing van het SOS systeem hebben de meeste van ons wel eens gezien, niet druk om maken, melding komt en gaat. hopelijk, verwacht het niet, komt dat met een software update nog goed.
vriendeljke groet
Toevoeging:
Een agm accu mag veel verder ontladen worden. dit komt de levensduur ten goede.
Als overigens de accu tijdens het laden van de hybride accu leeg loopt, of niet wordt geladen zou ik daar naar laten kijken.
EFB en AGM verschillen | VARTA Automotive Batteries
[
Voor 9% gewijzigd door
Wilmaas op 15-09-2026 16:46
]
panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117