• IfThenElse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-03 14:47
Matched: laadpas
Ik heb de 01 nu ruim een week. De auto bevalt erg goed. Hieronder wat info die wellicht nog handig is en mijn eerste ervaring:
  • Trekhaak (optie van 40 euro/mnd) is een afneembare trekhaak met 13-polige aansluiting.
  • Laadkabels: Je krijgt er 2 laadkabels bij. Een om thuis te laden op een normaal stopcontact en de andere voor aan laadpalen.
  • Laadpas krijg je er niet bij en is ook niet mogelijk. Moet/kan je dus zelf regelen
.

Pluspunten:
  • Afwerking en materiaal gebruik is echt top.
  • Rij eigenschappen zijn prima. Ligt goed op de weg, zelfs met de 20 inch wielen nog comfortabel en stil. Heerlijk cruisen en echt wel vlot als het nodig is.
  • Regeneratief remmen in stand "B" remt goed af dus je hoeft weinig je rempedaal te gebruiken.
  • Electrisch bereik is goed. Het lijkt erop dat het wel ruim 60km is met veel snelweg kilometers. In bebouwde kom wellicht nog meer.
  • Adaptieve cruisecontrol werkt prettig, ook als er auto's invoegen. Lane keeping werkt goed op de snelweg.
  • Geluid (audio) is prima. Genoeg bas als je de settings iets aanpast.
Minpunten:
  • Auto ophalen in hartje Amsterdam met overal wegwerkzaamheden en omleidingen. Maargoed dat is eenmalig
  • Software start wat traag op en is traag met inladen settings. (Je kan gelukkig wel meteen rijden).
  • Soms wat kleine foutjes in de bediening van de software
  • 360 camera was fijn geweest. De auto voelt groter aan dan hij is met parkeren, maar misschien is dat wennen.

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-04 17:27
Ik heb de auto besteld en deze wordt ergens in de aankomende 3 weken geleverd (zelf ophalen).

Ik heb 2 jaar een Volvo XC40 gereden en afgaande op de (vele) reviews, heb ik de 01 besteld zonder proefrit te hebben gemaakt.

Wilde eigenlijk een zwarte, maar deze is niet op voorraad en dus 'maar' een blauwe besteld. Ook mooi en de blauwe details vallen minder op.

Dit is echter mijn eerste PHEV en is er hier iemand die zijn/haar ervaringen kan delen met het regelen van een laadpas en waar op te letten?

• LarskeK
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-01-2023
Vraag over opladen:
Hoe laden jullie thuis?
Via welke aanbieder hebben jullie een laadpas?

En natuurlijk waarom welke keuze?

Ik hoor het graag.

[ Voor 24% gewijzigd door LarskeK op 11-09-2021 06:51 ]

• kevout
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-11-2025
LarskeK schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 06:47:
Vraag over opladen:
Hoe laden jullie thuis?

Ik hoor het graag.
Thuis met granny, stopcontact kostte me 20euro om aan te leggen. Een laadstation is veel duurder en voegt met deze auto niet veel toe mij inziens.

Als laadpas heb ik m van ev company. Pas is gratis, per laadbeurt betaal je 12 cent fee en de lokale kosten. Ik zal het meeste thuis laden, op m'n werk is t gratis (Dan rekent de laadpas ook geen fee). Dus voor mij de beste oplossing zo.

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 17:52

BPi

kevout schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:27:
[...]

Thuis met granny, stopcontact kostte me 20euro om aan te leggen. Een laadstation is veel duurder en voegt met deze auto niet veel toe mij inziens.

Als laadpas heb ik m van ev company. Pas is gratis, per laadbeurt betaal je 12 cent fee en de lokale kosten. Ik zal het meeste thuis laden, op m'n werk is t gratis (Dan rekent de laadpas ook geen fee). Dus voor mij de beste oplossing zo.
En als je je Granny (of ander privepersoon waar je stekkert) ook wil betalen voor de verbruikte stroom, zou het dan handig zijn om er een slimme (wifi) stekker er tussen te zetten, of kun je dit ook eenvoudig in je app of in de auto terugzien?

• RvL01
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-07-2025
LarskeK schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 06:47:
Vraag over opladen:
Hoe laden jullie thuis?

Ik hoor het graag.
Nou dat is best wel iets om voor te gaan zitten. Laadpassen is nog een 'jungle' waar je veel aanbod in hebt en het kaf van het koren moet scheiden, de site "laadpastop10 " https://laadpastop10.nl/ is eigenlijk de enig site waar je goed uitleg en overzicht krijgt. Publieke laadpalen geven gemiddeld genomen max 11 kwh en de kosten zijn €0,35 per kwh. Snelladen is geen optie voor de 01 omdat deze er technisch niet voor is ingericht.

Diverse apps zijn er waarmee je laadpalen kan vinden. Je kan met een pas en/of met een app betalen afhankelijk welke je gebruikt. Voor de 01 zijn publieke laadpalen prima te doen, thuisladen kan met de granny die je mee krijgt bij de 01. Maar afhankelijk hoe je de auto thuis kan plaatsen is dat een optie en ook hoe je groepenkast is ingericht en de zwaarte van het stopcontact die is aangelegd. Je trekt nl nogal wat van de installatie, zie eerdere berichten hierover.

Laadpas aanbieders zijn er genoeg en het is handig om enkele verschillende te hebben. Dit vanwege de diversiteit van aanbieders en omdat niet elke pas wordt herkend bij elke laadpaal, visa versa. Je hebt laadpassen met en zonder abo daar moet je zelf de afweging in maken. Belangrijk daarbij is hoeveel km'ers je rijd en daarbij hoe vaak je gaat laden, hoe vaker je laad des te interessanter een abo. Daar zit dus ergens een omslagpunt waarop het aantrekkelijker is om een abo te nemen.

Je kan het forum hier bij Tweakers er ook op naslaan, krijg je een ruimer beeld van hoe de markt in elkaar steekt en waar je mee te maken kan krijgen. Ook de diversiteit in aanbieders, regelgeving etc. etc.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door RvL01 op 11-09-2021 20:19 ]

• LarskeK
  • Laatst online: 13-01-2023
RvL01 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:12:
[...]

Nou dat is best wel iets om voor te gaan zitten. Laadpassen is nog een 'jungle' waar je veel aanbod in hebt en het kaf van het koren moet scheiden, de site "laadpastop10 " https://laadpastop10.nl/ is eigenlijk de enig site waar je goed uitleg en overzicht krijgt. Publieke laadpalen geven gemiddeld genomen max 11 kwh en de kosten zijn €0,35 per kwh. Snelladen is geen optie voor de 01 omdat deze er technisch niet voor is ingericht.

Diverse apps zijn er waarmee je laadpalen kan vinden. Je kan met een pas en/of met een app betalen afhankelijk welke je gebruikt. Voor de 01 zijn publieke laadpalen prima te doen, thuisladen kan met de granny die je mee krijgt bij de 01. Maar afhankelijk hoe je de auto thuis kan plaatsen is dat een optie en ook hoe je groepenkast is ingericht en de zwaarte van het stopcontact die is aangelegd. Je trekt nl nogal wat van de installatie, zie eerdere berichten hierover.

Laadpas aanbieders zijn er genoeg en het is handig om enkele verschillende te hebben. Dit vanwege de diversiteit van aanbieders en omdat niet elke pas wordt herkend bij elke laadpaal, visa versa. Je hebt laadpassen met en zonder abo daar moet je zelf de afweging in maken. Belangrijk daarbij is hoeveel km'ers je rijd en daarbij hoe vaak je gaat laden, hoe vaker je laad des te interessanter een abo. Daar zit dus ergens een omslagpunt waarop het aantrekkelijker is om een abo te nemen.

Je kan het forum hier bij Tweakers er ook op naslaan, krijg je een ruimer beeld van hoe de markt in elkaar steekt en waar je mee te maken kan krijgen. Ook de diversiteit in aanbieders, regelgeving etc. etc.

Welke laadpas gebruik je zelf?

• RvL01
LarskeK schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:46:
[...]

Ik gebruik zelf de laadpas van e-flux regulier bij publieke palen bij mij in de buurt, werkt eigenlijk altijd, als escape de NLMAB zijn geen kosten aan verbonden en tarief bijn altijd € 0,35. Voor het moment red ik mij daarmee. Het wordt anders als je naar het buitenland gaat dan heb je afhankelijk welke land ook nog wel bepaalde passen nodig. Is een uitzoekerij maar ook dat vind je terug in het EV forum.

Ik stap over van de XC40 T5 Hybrid nu naar de 01 en met ervaring die ik nu heb is de dubbele range van 01 tov XC40 in het regulier gebruik verwacht ik veel praktischer en efficiënter qua verbruik. De meeste ritjes zitten toch op deze range/afstand je volledige rit elektrisch gereden kan worden. Ik ben dus heel nieuwsgierig als ik in december (hoop ik) de 01 te krijgen hoe dit gebruik er in de praktijk uit gaat zien.

• meermarco
  • Laatst online: 03-04 21:00
LarskeK schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:46:
[...]

Je vroeg het niet aan mij. Maar zelf gebruik ik de ecotap laadpas. Gratis. En per afgenomen kWh betaal je maar 0.01 extra. Dus 1 cent. Mocht je helemaal leeg naar vol laden dus maar zo’n 12 cent kosten (naast de kosten vd paal). Sommige kaarten hebben een starttarief van 15 cent en daarna niks. Leuk als je veel kan laden. Niet voor een phev. Zeker omdat ik meestal extern maar 5 laad per keer ofzo.

• Jesperrolink
  • Laatst online: 03-11-2021
Ik heb me laadpas van elec2go inmiddels binnen en morgenochtend komt de Volvo dealer de auto bij me thuis brengen. Super benieuwd. Heb er nu voor het eerst een ook zien rijden in de omgeving Schagen. Dinsdag ga ik meteen een kleine 400km rijden dus een goede test :D

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik sta ondertussen voor het eerst gratis te laden @ werk. =)
Wat is overigens de meest voordelige laadpas voor af en toe buiten de deur laden?

• Rmaxx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-04 20:52
pushnoi schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:18:
Wat is overigens de meest voordelige laadpas voor af en toe buiten de deur laden?
Ligt aan de regio/aanbieders. Zit nogal verschil in.

• Bennieco
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-10-2021
pushnoi schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:18:
Er is niet 1 laadpas die voordeliger is het ligt eraan waar je laaf en of je een abonnement neemt of een losse laad kaart m

• Xecuter NL
Vandaag de lynk opgehaald. Heb hem ongezien besteld (in het echt dan).

Heb eerder een XC40 gereden. Ik schrok van hoe groot de auto in het echt is. Stuk groter dan de XC40.

Verder fijne snelle service, reed met 15 minuten weg. Stonden er een stuk of 8. Degene die mij hielp vertelde dat er per dag 8-10 uit worden gegeven op het moment.

Paar dingen die mij opvielen:
- mooie afwerking, binnen en buiten (wel veel diversiteit in materialen en veel lijnen)
- heel fijn geluids systeem, klinkt erg goed en kan veel te hard (wel lelijke zilveren roosters in de A stijl met Infinity logo voorin)
- navi en software vlot genoeg
- eerste start up cyclus was traag, eenmaal alles ingeladen werkt alles. Ook draadloos CarPlay werkt goed. Nog geen verbindingsissues gehad.
- handsfree bellen erg duidelijk te verstaan
- snel genoeg in acceleratie, hoewel nog niet eens echt geprobeerd
- auto staat vandaag meteen al in de app geregistreerd, weinig opties nog voor connectivity tov de XC40 die ik had (via app starten, voorverwarmen, ramen/deuren sluiten)

Nu wachten op een laadpas en ik ga de rest checken. Tot nu toe: heel erg onder de indruk. Begin hem zelfs steeds mooier te vinden 8)

Dan een paar privacy issues (tinfoil hat even opzetten) die ik heb: ik zal zsm de camera afplakken in de auto. De uitgebreide registratie van gezicht en stem voor car sharing heb ik moeite mee gezien de data honger van dit soort data van het geboorteland van deze auto...Waarom is die data nodig als ik de auto wil verhuren? Ik hou daar niet van. Ben ik de enige? O-)

• Muro01
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-10-2022
Xecuter NL schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:53:

Heb eerder een XC40 gereden. Ik schrok van hoe groot de auto in het echt is. Stuk groter dan de XC40.

Verder fijne snelle service, reed met 15 minuten weg. Stonden er een stuk of 8. Degene die mij hielp vertelde dat er per dag 8-10 uit worden gegeven op het moment.

- mooie afwerking, binnen en buiten (wel veel diversiteit in materialen en veel lijnen)
- heel fijn geluids systeem, klinkt erg goed en kan veel te hard (wel lelijke zilveren roosters in de A stijl met Infinity logo voorin)
- eerste start up cyclus was traag, eenmaal alles ingeladen werkt alles. Ook draadloos CarPlay werkt goed. Nog geen verbindingsissues gehad.
- auto staat vandaag meteen al in de app geregistreerd, weinig opties nog voor connectivity tov de XC40 die ik had (via app starten, voorverwarmen, ramen/deuren sluiten)

Nu wachten op een laadpas en ik ga de rest checken. Tot nu toe: heel erg onder de indruk. Begin hem zelfs steeds mooier te vinden 8)

Dan een paar privacy issues (tinfoil hat even opzetten) die ik heb: ik zal zsm de camera afplakken in de auto. De uitgebreide registratie van gezicht en stem voor car sharing heb ik moeite mee gezien de data honger van dit soort data van het geboorteland van deze auto...Waarom is die data nodig als ik de auto wil verhuren? Ik hou daar niet van. Ben ik de enige? O-)
Was de auto niet opgeladen toen je hem in ontvangst nam?

De data is nodig denk ik juist om te controleren degene die hem huurt en diegene die op het rijbewijs dezelfde persoon is.

Stel een dame op leeftijd huurt hem van jou en dan geeft ze hem aan haar zoon van 18 die net van de gemeentehuis komt met zijn verse rijbewijs. Dan ben ik wel blij met zo'n systeem die niet toelaat dat zoonlief ermee rijdt.

• toka402
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik had online een gesprek met ze en hij zei dat het standaard geleverd wordt met all season banden.

Kun je me vertellen welke banden je bij de jouwe hebt?
Xecuter NL schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:53:

• misku
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-12-2023
TheDan54 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Ik zie het. Ik keek bij Leaseplan alleen bij Private Lease. Daar hadden ze wel de Polestar 2 in de Pilot Plus uitvoering; geen Lynk 01.

Bij zakelijke lease dus wel. Maar prijsstelling en voorwaarden zijn onherkenbaar of in ieder geval heel anders dan bij Lynk & Co zelf in de vorm van het membership ... of zie ik het verkeerd?
Dit is uiteraard per zakelijke klant verschillend, afhankelijk van km stand en leasetermijn. Uiteindelijk, onderaan de streep betaal ik minder dan 500 euro netto voor de auto, met 40k km voor een looptijd van 4 jaar. Dat vind ik een goede deal :) (oh en daarbij zit de trekhaak, laadpas, dakdragers en een laadstation thuis).t ik

Edit: en ja, dan zit ik 4 jaar aan de auto vast, maar dat is vrij gebruikelijk bij zakelijk leasen. Tevens mag ik hem natuurlijk niet verhuren, maar ik heb hem dagelijks nodig voor mijn werk.

[ Voor 11% gewijzigd door misku op 01-10-2021 22:58 ]

• hjsanders1
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-09-2025
misku schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Dit is uiteraard per zakelijke klant verschillend, afhankelijk van km stand en leasetermijn. Uiteindelijk, onderaan de streep betaal ik minder dan 500 euro netto voor de auto, met 40k km voor een looptijd van 4 jaar. Dat vind ik een goede deal :) (oh en daarbij zit de trekhaak, laadpas, dakdragers en een laadstation thuis).t ik

Edit: en ja, dan zit ik 4 jaar aan de auto vast, maar dat is vrij gebruikelijk bij zakelijk leasen. Tevens mag ik hem natuurlijk niet verhuren, maar ik heb hem dagelijks nodig voor mijn werk.
Lijkt een nette deal maar wat bedoel je met minder dan 500 euro netto? Ex BTW? Dus incl BTW minder dan 600 euro voor 4 jaar 40K per jaar all-in? Dat lijkt me onwaarschijnlijk…….

• Nemmers4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-08-2024
Het zal ongetwijfeld ergens eerder gevraagd zijn maar; wordt er een laadpas meegegeven? Zo nee, wat raden jullie aan qua provider van laadpassen en zijn daar kosten aan verbonden?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:51
Nemmers4 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:02:
Het zal ongetwijfeld ergens eerder gevraagd zijn maar; wordt er een laadpas meegegeven? Zo nee, wat raden jullie aan qua provider van laadpassen en zijn daar kosten aan verbonden?
Dat is inderdaad al eerder gevraagd.

Voor de keuze wat de beste/goedkoopste is wordt consequent verwezen naar [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

• Muro01
Ik zal maar wat reclame maken...EDI en Blue Corner gebruik ik.
Waarom? Er zitten geen maandelijkse abonnementskosten aan vast, en er zal vast wel iemand hier gaan berekenen dat ik toch over 10 jaar genomen toch duurder uit ben.

• pushnoi
Elec2go heeft voor zover ik weet de goedkoopste oplossing per kWh zonder abonnement in .nl -- je betaalt dan 1 cent per kWh extra, komt neer op zo'n 17.42 cent per laadbeurt van 0-100 volgens mijn watt-o-meter.

• Xecuter NL
pushnoi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Elec2go heeft voor zover ik weet de goedkoopste oplossing per kWh zonder abonnement in .nl -- je betaalt dan 1 cent per kWh extra, komt neer op zo'n 17.42 cent per laadbeurt van 0-100 volgens mijn watt-o-meter.
Ik gebruik de laadpas van EVCompany. Laadbeurt kost daar maar 12 cent, verder de kosten van de electra van de laadpaal zelf. Tot nu toe goedkoopste die ik heb kunnen vinden voor openbare laadpalen. Verder simpele app, maar doet wat het moet doen.

• Shovel87
  • Laatst online: 30-05-2023
Xecuter NL schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Ik gebruik de laadpas van EVCompany. Laadbeurt kost daar maar 12 cent, verder de kosten van de electra van de laadpaal zelf. Tot nu toe goedkoopste die ik heb kunnen vinden voor openbare laadpalen. Verder simpele app, maar doet wat het moet doen.
EVCompany had ik ook maar kwam Ecotap tegen die maar 1 cent per Kwh rekent. Voor een volle accu betaal je dan wel 17 cent maar vaak pak je een openbare laadpaal maar voor kortere periode. EVcompany rekent direct 12 cent ookal gebruik je het maar 2 uurtjes ofzo. Het is centen werk... maar toch >:)

• Oizo1981
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09-2025
Shovel87 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:50:
[...]

EVCompany had ik ook maar kwam Ecotap tegen die maar 1 cent per Kwh rekent. Voor een volle accu betaal je dan wel 17 cent maar vaak pak je een openbare laadpaal maar voor kortere periode. EVcompany rekent direct 12 cent ookal gebruik je het maar 2 uurtjes ofzo. Het is centen werk... maar toch >:)
Met Vattenfall-pas aan Vattenfall-paal kost in Brabant en Limburg maar 21,78 ct / kWh.
Is met de huidige energieprijzen al snel voordeliger dan thuisladen.
Laadpas is eenmalig 9,99 euro.

• Shovel87
  • Laatst online: 30-05-2023
Oizo1981 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Met Vattenfall-pas aan Vattenfall-paal kost in Brabant en Limburg maar 21,78 ct / kWh.
Is met de huidige energieprijzen al snel voordeliger dan thuisladen.
Laadpas is eenmalig 9,99 euro.
Dat is een goede, via de app is het gratis ;) althans alleen de kWh prijs

[ Voor 3% gewijzigd door Shovel87 op 13-10-2021 16:21 ]

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38
Ik krijg de auto maandag, lees geregeld over onduidelijke informatie in de app over het opladen. Misschien een tip voor iedereen in Zuid-Holland. Via Engie kan je gratis een laadpas aanvragen, geen starttarief en ~33 cent / kWh. Daarbovenop krijg je gratis een sms’je als de auto volgeladen is. Lost meteen het issue met de app op 😉

• Muro01
dexterd83 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:24:
Dat is nogal een verschil zeg! Dit is mijn oplaadgeschiedenis.

[Afbeelding]

[...]
WTF!!!?

Wat betalen jullie per (tankbeurt) aan elektriciteit?

Ik tank elektriciteit voornamelijk in België met een Belgische laadpas, en dat is een stuk goedkoper.😱

• dexterd83
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-03 12:21
Een complete laadbeurt kost me 5,30. Wat betalen jullie?
Muro01 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

WTF!!!?

Ik tank elektriciteit voornamelijk in België met een Belgische laadpas, en dat is een stuk goedkoper.😱

• Oizo1981
Muro01 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

WTF!!!?

Wat betaal je per kWh? Ik betaal 0,2178 per kWh bij Vattenfall. Maar in NL is 35-45 ct gebruikelijker

• NordicBlue
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 17:21
Hi all,

Ik ga mij ook wagen aan het Lynk & Co avontuur!

23 sept - ingeschreven
13 okt - link voor bestelling
nu afwachten op levering.

Wel nog een vraag: hebben jullie nog iets met je schadevrije jaren geregeld? Mocht je ooit weer naar een auto in eigendom willen? Of nemen jullie het voor lief dat je je schadevrije jaren verliest door aan een huur/private lease constructie te doen?

Hebben jullie nog tips voor een laadpas?

[ Voor 5% gewijzigd door NordicBlue op 31-10-2021 23:12 ]

• Technomancer
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-11-2025
Ik heb wat vraagjes over het publiek (op)laden van de auto (doe het tot nu toe alleen via de grannylader thuis). Dit is voor mij helemaal nieuw, dus ik ben me nu aan het oriënteren op laadpassen etc. Maar hoe werkt dit nou precies? Kun je de Lynk bij elke publieke laadpaal opladen? Of moet je er dan op letten dat het geen snellader is? Of kan elke snellaadpaal ook 'langzaam' laden (geschikt voor de Lynk)? Moet je dit dan instellen of als optie kiezen of gaat dat vanzelf goed? En kun je dan je auto de hele (werk)dag aan die lader laten hangen? Het is natuurlijk 'netjes' om je auto weg te halen als deze klaar is, maar bij de Lynk duurt het vrij lang toch? Thuis aan de granny zo'n 7 uur, maar hoe lang bij de gemiddelde openbare laadpaal? Je kunt niet snelladen, maar gaat het aan zo'n paal toch sneller dan thuis? En kan het kwaad om de auto aan de lader te laten hangen als de accu vol is? Blijf je dan ook nog betalen of stop je direct met betalen als het opladen stopt? Of moet je je auto echt zo snel mogelijk loskoppelen als deze klaar is? Ik zag dat je een boetetarief kunt krijgen bij te lang laden. En als je dan een laadpas hebt gekozen (bijv. Elec2Go), kun je die dan bij elke openbare laadpaal gebruiken? Ik denk dan voornamelijk aan laden in parkeergarages in het hele land en ook op parkeerterreinen zoals bij de Jaarbeurs etc. Ik lees ook dat sommige laadpassen (zoals Vattenfall) in bepaalde gevallen zelfs goedkoper zijn dan thuis laden, maar dan moet je natuurlijk wel ergens een paal van dat 'merk' in de buurt hebben.

Vragen, vragen.. Wie werpt wat licht in de duisternis? :)

• Oizo1981
Technomancer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:31:
Kun je de Lynk bij elke publieke laadpaal opladen? Of moet je er dan op letten dat het geen snellader is?
Snellaadstations hebben een andere stekker (groter) dus passen sowieso niet. Ook de “gewone” publieke laadpalen variëren in maximale laadsnelheid. De meeste zijn 11 of 22 kWh. L&C kan met maximaal 3,7 kWh laden. De accu heeft een capaciteit van ongeveer 17 kWh. Volladen duurt dan dus circa 4,5 uur (17/3,7).
En kun je dan je auto de hele (werk)dag aan die lader laten hangen? Het is natuurlijk 'netjes' om je auto weg te halen. En kan het kwaad om de auto aan de lader te laten hangen als de accu vol is? Blijf je dan ook nog betalen of stop je direct met betalen als het opladen stopt?
Weghalen is natuurlijk de nette optie. Laten staan aan laadpaal kan technisch geen kwaad. Bij sommige parkeerplaatsen met laadpaal moet de auto aan het laden zijn om er te mogen staan. Als hij vol is kun je dus een boete krijgen.
Bij sommige laadpalen betaal je naast een bedrag per kWh ook een bedrag per minuut. Dat loopt dus door als de auto vol is.
En als je dan een laadpas hebt gekozen (bijv. Elec2Go), kun je die dan bij elke openbare laadpaal gebruiken?
Niet alle passen werken op alle palen.

• Technomancer
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-11-2025
Oizo1981 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:46:
[...]

Niet alle passen werken op alle palen.
Hmm, maar in het genoemde EV-topic staat dat je met 1 laadpas terecht kunt bij alle laadpunten. Ik neem aan dat het dan niet veel uitmaakt of je een pas neemt van bijv. ANWB, Engie, Elec2Go etc., alleen verschil tussen starttarieven, maandelijkse kosten, kosten per kWh etc. Ik heb er gewoon 1 nodig zonder abo waarmee ik bij alle palen die ik kan tegenkomen, terechtkan. Zal niet vaak nodig zijn. Maar ik ga me er in het andere topic wel in verdiepen om vervuiling hier te voorkomen. Maar het kon zijn dat mensen hier met een Lynk & Co een goede tip hebben op dit gebied :)

• Oizo1981
Technomancer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:28:
[...]

Hmm, maar in het genoemde EV-topic staat dat je met 1 laadpas terecht kunt bij alle laadpunten. Ik neem aan dat het dan niet veel uitmaakt of je een pas neemt van bijv. ANWB, Engie, Elec2Go etc., alleen verschil tussen starttarieven, maandelijkse kosten, kosten per kWh etc. Ik heb er gewoon 1 nodig zonder abo waarmee ik bij alle palen die ik kan tegenkomen, terechtkan. Zal niet vaak nodig zijn. Maar ik ga me er in het andere topic wel in verdiepen om vervuiling hier te voorkomen. Maar het kon zijn dat mensen hier met een Lynk & Co een goede tip hebben op dit gebied :)
Ter verduidelijking: de meeste grote laadpassen werken op de meeste laadpalen. Maar het is zeker niet zo dat alle passen op alle palen werken.

• RvL01
Technomancer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:50:
Ik heb die van E-Flux besteld, leek de beste optie. Gaan het zien :)
Uit ervaring kan ik zeggen dat deze het op bijna alle palen doet. Je kan voor de zekerheid nog een 2e laadpas nemen ik heb die van NL Map. Vwb E-Flux zit je altijd goed echter moet je voor jezelf even berekenen of je een abo wilt of niet. In de situatie met de XC 40 was deze voor mij gunstiger omdat ik vrij veel moest laden (geen thuis laden) en de range van de volvo de helft minder is als die van de Lynk. Volvo inmiddels ingeleverd (CbV) vandaag krijg ik de Lynk en heb mijn abo bij E-Flux nu opgezegd. Dat gaat vrij makkelijk allemaal.

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Technomancer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:50:
Ik heb die van E-Flux besteld, leek de beste optie. Gaan het zien :)
ik die van Engie. De aanschaf is gratis, startkosten per laadbeurt liggen wel 2ct hoger dan E-Flux. Na 250 laadbeurten "aan de paal", wordt E-Flux goedkoper.

Daarnaast gebruik ik nog de Vattenfall app, die is hier in Zuid-Limburg nog goedkoper. (Engie laadpas heb ik eigenlijk alleen genomen voor het buitenland).

Laden doe ik thuis over het algemeen

[ Voor 3% gewijzigd door cyberdj op 17-11-2021 14:13 ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

• SaHaRaU
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-02-2022
Wij hebben voor onze (100%) elektrische auto een laadpas van de leasemaatschappij. Die doet het altijd. En plugsurfing (die gaat via een app of tag) omdat die in het buitenland goed werkt.

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-04 22:13
Technomancer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:31:

Vragen, vragen.. Wie werpt wat licht in de duisternis? :)
Heel simpel: als je laadkabel past, kun je daar laden (dat is dus alleen op AC laadpunten met een Type 2 aansluiting, niet bij snelladers met CCS Combo of Chademo)
Je moet er wel kunnen betalen, en daarvoor moet je voor de meeste laadpunten een pasje of app hebben waarmee je t laadpunt bedient (en afrekent).
Niet alle laadpassen functioneren bij alle laadpunten. Zelfde geldt voor laad apps.
Er is wat laadpassen en apps voldoende keuze.
Let op met starttarieven en per-minuut toeslagen. De Lynk&Co accu is vrij klein en dus gebruik je relatief meer laadsessies en door de eenfase 16A lader duurt laden relatief lang.
Beter dus n laadpas die (als die n vast tarief heeft) per kWh afrekent....

• Sang-Drax of X
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-04 11:53
J03llV schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:59:
Hoe werkt het betalen van het laden aan de paal met een dergelijke plug-in hybride wagen?
Je betaalt via je eigen gekozen laadpas/app.

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-03 19:11
Sang-Drax of X schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:06:
[...]

Je betaalt via je eigen gekozen laadpas/app.
Aha, zitten daar nog verschillen tussen en welke zijn de meest gebruikte?

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:30
J03llV schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:09:
[...]

Aha, zitten daar nog verschillen tussen en welke zijn de meest gebruikte?
Voor privé veelvoudig laden is volgensmij o.a. E-Flux een van de goedkoopste. 2,99 per maand abbonementskosten en dan betaal je alleen het tarief per kWh aan de laadpaal. Dat verschilt weer per laadpaal, kan je ook via de app (van o.a. E-Flux) in zien. Je kan zelf beetje googlen naar 'beste laadpas' of 'goedkoopste laadpas' e.d. om je eigen vergelijking en keuze te maken.

Voor privé weinig laden (minder dan 8x per maand aan de paal aansluiten) is een "gratis" laadpas zoals die van Shell Recharge beter. Dan betaal je ook het tarief per kWh uiteraard, maar het "abonnement" (lees: pasje) is gratis. Je betaalt vervolgens per 'aansluiting' 0,35 cent transactiekosten. 8 x 0,35 = 2,80 en dus goedkoper dan 2,99 per maand. Maar vooral met een PHEV zal je al vaker dan 8x per maand aan de laadpaal staan, dus kan je beter een abbonement nemen en de transactiekosten wegnemen.

Meeste laadpalen zijn minimaal 0,30-0,38 cent per kWh, enkele uitzonderingen hebben nog een lager tarief van 0,22-0,30 cent. Afhankelijk van hoeveel je nu voor je energie thuis betaalt, is dit in vele gevallen (in daltijd) goedkoper om dus met de granny te laden via een eigen stopcontact.

[ Voor 4% gewijzigd door matthewtje op 15-12-2021 23:38 ]

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-03 19:11
matthewtje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:37:
[...]

Voor privé veelvoudig laden is volgensmij o.a. E-Flux een van de goedkoopste. 2,99 per maand abbonementskosten en dan betaal je alleen het tarief per kWh aan de laadpaal. Dat verschilt weer per laadpaal, kan je ook via de app (van o.a. E-Flux) in zien. Je kan zelf beetje googlen naar 'beste laadpas' of 'goedkoopste laadpas' e.d. om je eigen vergelijking en keuze te maken.

Voor privé weinig laden (minder dan 8x per maand aan de paal aansluiten) is een "gratis" laadpas zoals die van Shell Recharge beter. Dan betaal je ook het tarief per kWh uiteraard, maar het "abonnement" (lees: pasje) is gratis. Je betaalt vervolgens per 'aansluiting' 0,35 cent transactiekosten. 8 x 0,35 = 2,80 en dus goedkoper dan 2,99 per maand. Maar vooral met een PHEV zal je al vaker dan 8x per maand aan de laadpaal staan, dus kan je beter een abbonement nemen en de transactiekosten wegnemen.

Meeste laadpalen zijn minimaal 0,30-0,38 cent per kWh, enkele uitzonderingen hebben nog een lager tarief van 0,22-0,30 cent. Afhankelijk van hoeveel je nu voor je energie thuis betaalt, is dit in vele gevallen (in daltijd) goedkoper om dus met de granny te laden via een eigen stopcontact.
Dank voor de uitgebreide uitleg! Dat zijn nog eens andere prijzen dan de 2 euro per liter!

Voor een volle batterij bij deze 01 betaal je dus 17.6 kWh x max 0.38 cent = €6.70 of de effectieve 14.1 kWh x Max 0.38 = €5.36?

• TiemenSoeteman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-01 10:50
Ik mag morgen mijn auto ophalen, jeuh!. Het is vast al wel eens voorbij gekomen, maar de laatste tijd heb ik er niet zoveel over gelezen op dit forum: Wie van jullie gebruikt een laadpas en wat is dan een goede? Het lijkt me dat je de 01 vaak laadt dus dat de kosten per laadbeurt verhoudingsgewijs snel een groot aandeel vormen?

• Dark Vision
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06-2022
TiemenSoeteman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:57:
Ik mag morgen mijn auto ophalen, jeuh!. Het is vast al wel eens voorbij gekomen, maar de laatste tijd heb ik er niet zoveel over gelezen op dit forum: Wie van jullie gebruikt een laadpas en wat is dan een goede? Het lijkt me dat je de 01 vaak laadt dus dat de kosten per laadbeurt verhoudingsgewijs snel een groot aandeel vormen?
Ik kan de laadpas van VandeBron aanraden. Klein bedrag per maand, maar dan dus geen vaste startkosten per laadbeurt. Correcte tarieven.

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:30
Zijn diverse laadpassen in aanbod, waarbij vele concurreren met ongeveer dezelfde prijzen/tarieven. Je kan het best even googelen op beste laadpas o.i.d. en de voor- en nadelen voor jezelf afwegen.
Enkele voorbeelden zijn E-Flux, Plugsurfing, VandeBron, Shell Recharge, ...
Laadpastop10.nl is bijvoorbeeld een vergelijkingswebsite die je kan gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door matthewtje op 03-01-2022 14:18 ]

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

• Ard_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:50

Ard_

Powered by ARDlon

• Clipstra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik heb na wikken en wegen voor EV Company gekozen. 1) omdat ik geen maandelijks abonnement wilde (er zijn er wel meer hoor), 2) via hun app kun je zien wat de kosten zijn per kwh (dat is niet bij alle aanbieders) 2) het start tarief het laagste is 3) bij sommige moet, ook zonder abonnement, wel nog 5e "aanmeld" kosten betalen en dat is bij EV Company ook niet zo.

Maar, naar mijn idee heb je niet echt slechte, en zijn het de kleine dingen die jouw persoonlijke voorkeur uiteindelijk zullen bepalen. Dus da stemde mij al tevreden, aangezien ik heb waarschijnlijk/hopelijk niet veel zal gaan gebruiken, maar wellicht soms best handig kan zijn in sommige gevallen (betere plekken met parkeren bijvoorbeeld :) )

Succes ermee en veel rij plezier alvast!

• kevout
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-11-2025
Clipstra schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Ik heb na wikken en wegen voor EV Company gekozen. 1) omdat ik geen maandelijks abonnement wilde (er zijn er wel meer hoor), 2) via hun app kun je zien wat de kosten zijn per kwh (dat is niet bij alle aanbieders) 2) het start tarief het laagste is 3) bij sommige moet, ook zonder abonnement, wel nog 5e "aanmeld" kosten betalen en dat is bij EV Company ook niet zo.

Maar, naar mijn idee heb je niet echt slechte, en zijn het de kleine dingen die jouw persoonlijke voorkeur uiteindelijk zullen bepalen. Dus da stemde mij al tevreden, aangezien ik heb waarschijnlijk/hopelijk niet veel zal gaan gebruiken, maar wellicht soms best handig kan zijn in sommige gevallen (betere plekken met parkeren bijvoorbeeld :) )

Succes ermee en veel rij plezier alvast!
Ik heb ook deze, de gratis laadpas vond ik ook wel fijn. Gebruik t nu een paar maanden, bevalt goed. Laad vooral thuis, dus heb t pas een keer of 15 gebruikt.

• TissueAndLube
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-01 22:56
Ik maak gebruik van E-Flux en heb niet de pas maar een key, waar je zelf de voorkeur voor hebt. Ik heb ook nog van elec2go, is gratis. Mocht er ooit storing zijn bij E-FLux of iets dergelijks heb ik altijd een reserve. E-Flux is 3 euro in de maand dacht ik en Elec2go is gratis met bijhorende nadelen zoals starttarief.

Wat ik tevens heb gedaan: Ik werk uitsluitend in de nacht. Op mijn werk ( ambulant verpleegkundige) staat wel een laadpaal maar aangezien er niemand op kantoor is heb ik een haspel gekocht ( voor buitengebruik uiteraard) en trek ik zo vanuit het stopcontact stroom naar mijn auto. Blijven Hollanders, toch?

• Clipstra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
S_olis schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:00:
Hallo allemaal!

Ik heb een paar vragen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen!

Kun je alleen in Amsterdam of Antwerpen een proefrit maken? Beide liggen niet echt in de buurt.
Hoe werkt het met elektrisch laden? Zelf 0 ervaring mee. Heb thuis en op het werk geen laadpaal. Kan ik wel snelladen op een tankstation? En hoe lang duurt dit? (Afhankelijk van het aantal watt)
Zijn alle functies alleen te gebruiken als je een Android telefoon hebt? Of werkt het ook prima bij een iOS device?
Verzekering en belasting is inbegrepen zag ik. Krijg je alle documentatie dan thuis opgestuurd?
Kun je alleen betalen met creditcard? Of kun je ook je bankrekening koppelen?

Alvast bedankt voor de info!!
In het kort mijn reactie punt voor punt:

Volgens mij wel, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar een proefrit is niet nodig hoor, het is een top auto ;-)

Je kunt gewoon thuisladen via een geaard stopcontact. Voor laden aan een paar of langs de weg heb je een laadpas nodig. Dus kun je via verschillende bedrijven aanvragen (ook gratis, zelf heb ik EV. Nog niet gebruikt overigens)

Apple zou, uiteraard, ook moeten werken, maar geen ervaring mee

Kopie kentekenbewijs ligt in de auto. Voor de rest eigenlijk geen idee.

Ik heb aangegeven via Bankrekening, maar aangezien ik hem pas 3 dagen heb, ook hier nog geen ervaring mee.

Succes verder!

• Martijn-HK
  • Laatst online: 03-04 00:46
Hi, vraag voor het deelautogebruik. Ik zag laatst in mijn buurt een Lynk&Co rijden dus ik heb de app maar toegevoegd aan mijn collectie van deelmobiliteitsapps. Als ik een 'proefreservering' maak zie ik een base fee van €5,-/uur, en service fee €0,-/u. Dat is goed vergelijkbaar met de andere deelauto's in de wijk. Maar wat betaal ik als lener nu aan verbruikskosten?

Bij de boeking staat 'fuel costs will be added/substracted based on consumption'. En ergens in de voorwaarden vind ik dat hiervoor een marktconform tarief wordt gerekend. In tegenstelling tot de andere deelauto's werkt Lynk&Co dus niet met een km-prijs? En wat is dat marktconforme tarief? Alleen over de benzine of ook de elektra? Moet ik de auto zelf met een eigen laadpas weer aan de stekker hangen? Of niet? Dit zijn wat vragen die ik niet kan vinden in de FAQ, maar toch graag wil weten voor ik een auto zou lenen en kiezen voor de andere alternatieven in mijn wijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Martijn-HK op 31-01-2022 17:04 . Reden: Typo ]

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-11-2025
Martijn-HK schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:03:
Hi, vraag voor het deelautogebruik. Ik zag laatst in mijn buurt een Lynk&Co rijden dus ik heb de app maar toegevoegd aan mijn collectie van deelmobiliteitsapps. Als ik een 'proefreservering' maak zie ik een base fee van €5,-/uur, en service fee €0,-/u. Dat is goed vergelijkbaar met de andere deelauto's in de wijk. Maar wat betaal ik als lener nu aan verbruikskosten?

Bij de boeking staat 'fuel costs will be added/substracted based on consumption'. En ergens in de voorwaarden vind ik dat hiervoor een marktconform tarief wordt gerekend. In tegenstelling tot de andere deelauto's werkt Lynk&Co dus niet met een km-prijs? En wat is dat marktconforme tarief? Alleen over de benzine of ook de elektra? Moet ik de auto zelf met een eigen laadpas weer aan de stekker hangen? Of niet? Dit zijn wat vragen die ik niet kan vinden in de FAQ, maar toch graag wil weten voor ik een auto zou lenen en kiezen voor de andere alternatieven in mijn wijk.
De huurder betaald niet per kilometer, alleen het vast uurtarief en de brandstofkosten. Tank je precies evenveel als je hebt verbruikt betaal je alleen het uurtarief.
Het verschil wordt verrekend tegen op dit moment €2 per liter.
Elektra wordt niet verrekend, de verhuurder is er op dit moment dus bij gebaat hem elektrische leeg mee te geven.

• Martijn-HK
  • Laatst online: 03-04 00:46
IwanvA schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:29:
[...]
De huurder betaald niet per kilometer, alleen het vast uurtarief en de brandstofkosten. Tank je precies evenveel als je hebt verbruikt betaal je alleen het uurtarief.
Het verschil wordt verrekend tegen op dit moment €2 per liter.
Elektra wordt niet verrekend, de verhuurder is er op dit moment dus bij gebaat hem elektrische leeg mee te geven.
Oké, dank voor je snelle reactie. Bijzonder dat er dus een incentive is om de auto elektrisch leeg mee te geven. Maar ook wel begrijpelijk vanuit verhuurders kant, anders rijd ik de eerste ca. 60km op zijn/haar laadpas/electrakosten. Dus niet vanuit gaan dat je de eerste 60km geen verbruikskosten hebt.

• TiemenSoeteman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-01 10:50
jsentel schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:38:
Wat is bij jullie het verbruik bij volledig elektrisch rijden? Bij mij staat in het display 26kwh/100km. Jammer trouwens dat je niet over langere afstand het gemiddeld verbruik kan zien.

Dat is met een gemiddelde energieprijs van 0,35 9,10 euro per 100km

maar als ik volledig opgeladen een rit maak van 41km, dan kom ik aan met nog zo'n 13km over. Hij heeft dan dus zo'n 81% van de accu verbruikt. Met een capaciteit van 17,6 zou dat 14,3kwh moeten zijn. Dat rekent door naar zo'n 34kwh/100km. Wat weer neerkomt op zo'n 11,90 euro per 100km. Ik heb dus het vermoeden dat die 26kwh/100km inclusief benzineverbruik is.

Nu lees ik over het (pure) benzine verbruik verschillende cijfers (zelf nog niet goed kunnen testen), maar over de xc40 lees ik 1:12

Met een benzineprijs van 2,14 zit het omslagpunt tussen de 4,3 en 5,5l/100km (1:23 - 1:18). In mijn geval eerder 1:18. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar minder van onder de indruk ben, dan van een gecombineerd verbruik van 1,2l/100km (maar daar moet het elektrisch verbruik natuurlijk nog bij opgeteld worden).

e.e.a gaat natuurlijk weer anders uitpakken als het warmer wordt of als de energieprijzen wijzigen (en thuis vs. publiek laden).

In ieder geval: Het voordeel van elektrisch rijden in deze auto lijkt in de praktijk niet enorm groot. Ik vraag me zelfs af of het voordeel groot genoeg is om een laadpaal terug te verdienen.
Toevallig net het verbruik over januari berekend:
Totaal liters 30,22
Totaal KWh 168,69
Totaal kosten 108,63
L/km 0,031
KWh/km 0,173
€/km 0,112

Dit is aan publieke laadpalen met een laadpas van Vandebron. Overigens valt mij op dat een constante snelheid van 100 km/u op benzine de auto 5 tot 6 L/100km haalt. Het lijkt te lonen op lange ritten op de snelweg de power modus aan te zetten en de batterij te gebruiken / sparen voor stad en binnenwegen. Al met al wint deze auto het van onze Passat uit 2017 op benzine.

• Tebs
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-09-2024
TiemenSoeteman schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:25:
[...]

Toevallig net het verbruik over januari berekend:
Totaal liters 30,22
Totaal KWh 168,69
Totaal kosten 108,63
L/km 0,031
KWh/km 0,173
€/km 0,112

Dit is aan publieke laadpalen met een laadpas van Vandebron. Overigens valt mij op dat een constante snelheid van 100 km/u op benzine de auto 5 tot 6 L/100km haalt. Het lijkt te lonen op lange ritten op de snelweg de power modus aan te zetten en de batterij te gebruiken / sparen voor stad en binnenwegen. Al met al wint deze auto het van onze Passat uit 2017 op benzine.
Afgelopen week bewust 45L in tank gegooid en trip op reset. Lange rit buitenland, terugweg niet opgeladen vertrokken. Teller staat op 1049Km 4.3L/100Km 2 dagen centrum (elke avond opgeladen) heen en terugweg 450km snelweg heen volledig opgeladen terug niet. Nog 80km op range (brandstof) 0 elektrisch.

Edit: rijd altijd 100km/u Max en in hybrid mode. Centrum alleen maar elektrisch gereden.
Konden gratis gebruik maken van stopcontact garage van hotel.

[ Voor 8% gewijzigd door Tebs op 01-02-2022 00:07 ]

• Kensingtonnie
  • Laatst online: 08:03
Ik heb de auto net voor kerst in ontvangst genomen en heb ook te maken met diverse zaken die hier al (uitgebreid) besproken zijn.
Soms is dat storend, maar bij mij overheerst nog steeds een heel positief gevoel bij deze mooie auto en verheug ik me nog telkens op de ritten die ik met de auto maak.

Ik rijd overwegend elektrisch en laad thuis op aan het stopcontact. Dat gaat perfect en is goedkoop, in verband met een langlopend contract voorlopig nog tegen € 0,15 per kwh. Tot nu toe één keer aan een laadpaal opgeladen, om dat eens in combinatie met een laadpas uit te proberen. Kosten € 1,57 :)
Lange afstanden probeer ik altijd te starten met een volle accu. Ik ben er nog niet achter wat dan het zuinigst is, op de snelweg eerst op pure de accu leegrijden en dan op hybride/power overschakelen of al tussentijds overschakelen naar één van die twee. Komend weekend een rit van 180 km vv, dus een mooie gelegenheid om dat te bekijken.

In mijn enthousiasme had ik meteen een profiel aangemaakt en gekoppeld aan de key tag. Daarna duurde het inderdaad regelmatig lang voordat het systeem was opgestart.
Daarom wil ik gebruik gaan maken van het gastprofiel. Mijn profiel heb ik ontkoppeld van de key tag, maar het lukt me niet om het te verwijderen uit het systeem van de auto. Iemand een idee hoe dat moet?
Daarnaast heb ik gemerkt dat Android Auto op het gastprofiel geen verbinding maakt terwijl het op mijn profiel (als ik inlog) feilloos werkt. Vreemd omdat de instellingen hetzelfde zijn. Tips daarover zijn welkom.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

• Muro01
Kensingtonnie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:44:
Ik heb de auto net voor kerst in ontvangst genomen en heb ook te maken met diverse zaken die hier al (uitgebreid) besproken zijn.
Soms is dat storend, maar bij mij overheerst nog steeds een heel positief gevoel bij deze mooie auto en verheug ik me nog telkens op de ritten die ik met de auto maak.

Ik rijd overwegend elektrisch en laad thuis op aan het stopcontact. Dat gaat perfect en is goedkoop, in verband met een langlopend contract voorlopig nog tegen € 0,15 per kwh. Tot nu toe één keer aan een laadpaal opgeladen, om dat eens in combinatie met een laadpas uit te proberen. Kosten € 1,57 :)
Lange afstanden probeer ik altijd te starten met een volle accu. Ik ben er nog niet achter wat dan het zuinigst is, op de snelweg eerst op pure de accu leegrijden en dan op hybride/power overschakelen of al tussentijds overschakelen naar één van die twee. Komend weekend een rit van 180 km vv, dus een mooie gelegenheid om dat te bekijken.

In mijn enthousiasme had ik meteen een profiel aangemaakt en gekoppeld aan de key tag. Daarna duurde het inderdaad regelmatig lang voordat het systeem was opgestart.
Daarom wil ik gebruik gaan maken van het gastprofiel. Mijn profiel heb ik ontkoppeld van de key tag, maar het lukt me niet om het te verwijderen uit het systeem van de auto. Iemand een idee hoe dat moet?
Daarnaast heb ik gemerkt dat Android Auto op het gastprofiel geen verbinding maakt terwijl het op mijn profiel (als ik inlog) feilloos werkt. Vreemd omdat de instellingen hetzelfde zijn. Tips daarover zijn welkom.
Precies dat, ik heb laatste tijd snelle opstart met mijn eigen profiel.
Soms begin ik al te rijden en tijdens de rit begint auto Android vanzelf draadloos.

Ik heb de indruk dat de auto steeds beter wordt, en dat mag ook weleens gezegd worden.

• defixje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 11:26
Bartholo1985 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Ik heb even terug gezocht... Ik heb me 24 februari aangemeld voor de wachtlijst
Ik ook in Februari en mag hem komende maand ophalen.

Heb gelijk een vraag hier, krijg je ook gelijk een laadpas oid bij de auto? En zo niet, iemand nog tips hiervoor?

D3Fix, Ethical Hacker, Pokeraar, Programmeur

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
Nee, je krijgt er geen laadpas bij. Voor de rest hier kan je even zoeken:

• Hommel
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09-2023
David87 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:47:
Hallo,

Heb een vragen over het laden. Hoe zuinig is dit met de stroom prijzen van tegenwoordig. Scheelt het echt veel?

En heb iets gehoord van een abonoment van Lynk en co dat je voor een bepaald bedrag per maand kan laden via Lynk zelf. Iemand meer hierover?
Ken je dit abonnement:
https://www.anwb.nl/auto/...rijden/laadpas-abonnement

• DutchyR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
21 nov kan ik ‘m ophalen, ik wil zoveel mogelijk thuis laden want heb veel stroom over vd zonnepanelen en een 5-jarig contract voor 12ct p/kWh.

Wat adviseren jullie voor laadpas zonder abonnement?
Alvast bedankt.

• Skybox_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-03 20:55
DutchyR schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:48:
21 nov kan ik ‘m ophalen, ik wil zoveel mogelijk thuis laden want heb veel stroom over vd zonnepanelen en een 5-jarig contract voor 12ct p/kWh.

Alvast bedankt.
E-Flux. Of anders “Charge Assist”-app, dan scan je de QR code op de paal en heb je geen pas nodig voor die ene keer dat je wellicht buiten de deur gaat laden.

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-12-2023
DutchyR schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:48:

Alvast bedankt.
En ik maar denken dat ik met mijn 5 jarig contract en 13,5 cent per Kwh een uitzondering ben. Maar mijn 5 jarig contract is nu nog een 3 jarig contract. En nu maar hopen dat tegen die tijd de prijzen wat genormalieerd zijn.

Ik heb een laadpas van Greenchoice, maar tot nu toe (2 maanden) nog nooit gebruikt.

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:44
Lieshout835 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:35:
[...]

En ik maar denken dat ik met mijn 5 jarig contract en 3,5 cent per Kwh een uitzondering ben. Maar mijn 5 jarig contract is nu nog een 3 jarig contract. En nu maar hopen dat tegen die tijd de prijzen wat genormalieerd zijn.

Ik heb een laadpas van Greenchoice, maar tot nu toe (2 maanden) nog nooit gebruikt.
Ik heb ook e-flux, maar eigenlijk alleen om de gratis laadpaal op mijn werk te activeren. Heb hem één keer bij een openbare paal gebruikt. E-flux stond op 1 in de https://laadpastop10.nl, maar ik zie dat de ANWB daar nu staat.

• Lieshout835
[...]

En ik maar denken dat ik met mijn 5 jarig contract en 3,5 cent per Kwh een uitzondering ben. Maar mijn 5 jarig contract is nu nog een 3 jarig contract. En nu maar hopen dat tegen die tijd de prijzen wat genormalieerd zijn.

Dat had natuurlijk moeten zijn 13,5 cent per Kwh.

• MatyRyan21
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-04-2024
Dag Allen

Sinds maandag ben ik de fiere 'eigenaar' (of zo voelt het toch ;)) van een Lynk & CO 01. Hieronder alvast mijn ervaringen.

- Super wagen & zeer luxueus, in de B modus genereer je veel elektriciteit tijdens het rijden. Gemiddeld verbruik aan de hoge kant, zoals aangegeven door anderen lijkt het dat de batterij opgeladen wordt door de benzinemotor (waar dit enkel door het remmen logischer zou zijn). In de instellingen heb ik dit niet gevraagd.
- Vrij zware wagen, een SUV is niet de meest logische optie wanneer je graag zo efficiënt mogelijk (en zoveel mogelijk elektrisch) rijdt. Mochten er al geruchten zijn over een Full Electric Lynk of een sedan model, dan hoor ik het graag. Een goedkopere Lynk versie van de Polestar 2 zou mooi zijn!

Buiten op mijn werk ga ik waarschijnlijk bijna dagelijks aan een publieke laadpaal laden. Hierdoor wou ik weten hoe duur de laadpaal mocht zijn om financieel toch nog beter af te zijn dan benzine tanken (het ecologische even buiten beschouwing gelaten).

1 parameter wist ik wel nog niet zeker, hoeveel kWh heb je nodig om de wagen volledig vol te laden en er 70/km mee te rijden? De bruto Capaciteit van de batterij is 17,6 kWh, de netto capaciteit 14,1 kWh.
Elektrisch laden komt je momenteel goedkoper uit dan benzine als de laadpaal max 60 cent/kWh kost (gerekend met 17,6 kWh), bij 14,1 kWh mag de laadpaal tot 70 c/kWh kosten.

Ik heb al eens gekeken op de EDI app en de tarieven liggen meestal tussen de 50-80 c/kWh. Dus het is kwestie van de goedkopere op te zoeken ;).

Thuis laden kan voor mij persoonlijk aan 35 c/kWh (stopcontact), maar zonder laadpaal lijkt het me niet mogelijk om via je laadpas dit door te factureren aan je werk? Mocht iemand hier een oplossing voor hebben dan hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XakMo9nWwPzgWPDZX4orbVrEB60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tX8YR0TbRSBaw3HC0vk4x5fZ.png?f=fotoalbum_large

• BPi

BPi

[...]

:? nergens iets over te vinden.
Ben al tig jaar klant bij ze.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MatyRyan21 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:40:
Dag Allen

Sinds maandag ben ik de fiere 'eigenaar' (of zo voelt het toch ;)) van een Lynk & CO 01. Hieronder alvast mijn ervaringen.

- Super wagen & zeer luxueus, in de B modus genereer je veel elektriciteit tijdens het rijden. Gemiddeld verbruik aan de hoge kant, zoals aangegeven door anderen lijkt het dat de batterij opgeladen wordt door de benzinemotor (waar dit enkel door het remmen logischer zou zijn). In de instellingen heb ik dit niet gevraagd.
- Vrij zware wagen, een SUV is niet de meest logische optie wanneer je graag zo efficiënt mogelijk (en zoveel mogelijk elektrisch) rijdt. Mochten er al geruchten zijn over een Full Electric Lynk of een sedan model, dan hoor ik het graag. Een goedkopere Lynk versie van de Polestar 2 zou mooi zijn!

Buiten op mijn werk ga ik waarschijnlijk bijna dagelijks aan een publieke laadpaal laden. Hierdoor wou ik weten hoe duur de laadpaal mocht zijn om financieel toch nog beter af te zijn dan benzine tanken (het ecologische even buiten beschouwing gelaten).

1 parameter wist ik wel nog niet zeker, hoeveel kWh heb je nodig om de wagen volledig vol te laden en er 70/km mee te rijden? De bruto Capaciteit van de batterij is 17,6 kWh, de netto capaciteit 14,1 kWh.
Elektrisch laden komt je momenteel goedkoper uit dan benzine als de laadpaal max 60 cent/kWh kost (gerekend met 17,6 kWh), bij 14,1 kWh mag de laadpaal tot 70 c/kWh kosten.

Ik heb al eens gekeken op de EDI app en de tarieven liggen meestal tussen de 50-80 c/kWh. Dus het is kwestie van de goedkopere op te zoeken ;).

Thuis laden kan voor mij persoonlijk aan 35 c/kWh (stopcontact), maar zonder laadpaal lijkt het me niet mogelijk om via je laadpas dit door te factureren aan je werk? Mocht iemand hier een oplossing voor hebben dan hoor ik het graag :)

[Afbeelding]
Je kunt de auto toch niet zakelijk leasen? In dat geval is het gewoon KMś declareren en heb je niks met verbruikskosten te maken.

• Lieshout835
BPi schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:46:
[...]

:? nergens iets over te vinden.
Ben al tig jaar klant bij ze.
Deze link kan je helpen:

https://www.greenchoice.nl/groene-mobiliteit/laadpas/

• BPi

BPi

Inderdaad.
8)7 resultaat op zoeken "laadpas" is negatief.
Ik denk overigens dat eflux interessanter is.

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-02 13:57
Yavi06 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:06:
Laten we hopen dat de prijzen per Kwh omlaag gaan vanaf 1 januari. Thuis in ieder geval tegen 0,40 cent per Kwh. Hopelijk ook aan een commerciële laadpaal.
Inderdaad, ik betaalde laatst bijna €11 voor een laadsessie… Kan je dus +/- 60 km mee rijden. Staat qua kosten gelijk aan een benzineverbruik van bijna 1 op 10 🤪 Heb nu ook een ANWB laadpas, betaal je standaard 40 cent per Kwh als vast tarief ipv laadtarief van de paal-aanbieder.

[ Voor 11% gewijzigd door donny_p op 16-11-2022 14:13 ]

• Yavi06
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
donny_p schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:09:
[...]

Inderdaad, ik betaalde laatst bijna €11 voor een laadsessie… Kan je dus +/- 60 km mee rijden. Staat qua kosten gelijk aan een benzineverbruik van bijna 1 op 10 🤪 Heb nu ook een ANWB laadpas, betaal je standaard 40 cent per Kwh als vast tarief ipv laadtarief van de paal-aanbieder.
Die ANWB laadpas heb ik ook besteld. Geldt die 0,40 cent per Kwh voor alle laadpalen waar je met een ANWB pas kunt laden? Ik heb er hier 2 staan bij mij in de wijk. Lekker handig.

• ROCOP
  • Laatst online: 23-07-2023
Anwb laadpas is nu 45.5 ct km en nog een starttarief van 31 ct bij. Komt er met gemiddeld 16 a 17 kwh laden ongeveer 2 ct per kwh bij.

Na 1 januari weer hogere tarief btw. Gaan we naar ongeveer 50.5 ct per kwh en nog die 2 ct erbovenop. Dus 52.5 ct per kwh. Dat gaat richting de 13 ct per km aan stroomkosten. Ongeveer hetzelfde als 1 op 14 op benzine.

• pushnoi
ROCOP schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:44:
Anwb laadpas is nu 45.5 ct km en nog een starttarief van 31 ct bij. Komt er met gemiddeld 16 a 17 kwh laden ongeveer 2 ct per kwh bij.

Na 1 januari weer hogere tarief btw. Gaan we naar ongeveer 50.5 ct per kwh en nog die 2 ct erbovenop. Dus 52.5 ct per kwh. Dat gaat richting de 13 ct per km aan stroomkosten. Ongeveer hetzelfde als 1 op 14 op benzine.
Elektrisch rijden wordt duurrrrr... Gelukkig heb je bij zo'n hybride nog de keus om op dinosap te rijden moet je maar denken.

• erikbruinsma
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:31
Nog een tip over een laadpas overigens, Ik heb zelf sinds kort die van Shell (Recharge):

Met de Shell Recharge-laadpas betaal je geen abonnementskosten. Bij andere laadpunten dan Shell Recharge gelden met de Shell Recharge-laadpas heldere, vaste tarieven. Je betaalt namelijk een vast tarief van €0,46 per kWh voor publiek AC-laden en €0,83 per kWh voor publiek DC-laden (snelladen). Er wordt altijd €0,32 transactiekosten (incl. btw) per sessie in rekening gebracht, met een maximum van €6,32 per maand.

Opzich best netjes. App is ook best aardig, kan je live volgen hoe het laden gaat (mits via app getriggered).

[ Voor 3% gewijzigd door erikbruinsma op 16-11-2022 18:01 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
erikbruinsma schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:59:
Nog een tip over een laadpas overigens, Ik heb zelf sinds kort die van Shell (Recharge):

Met de Shell Recharge-laadpas betaal je geen abonnementskosten. Bij andere laadpunten dan Shell Recharge gelden met de Shell Recharge-laadpas heldere, vaste tarieven. Je betaalt namelijk een vast tarief van €0,46 per kWh voor publiek AC-laden en €0,83 per kWh voor publiek DC-laden (snelladen). Er wordt altijd €0,32 transactiekosten (incl. btw) per sessie in rekening gebracht, met een maximum van €6,32 per maand.

Opzich best netjes. App is ook best aardig, kan je live volgen hoe het laden gaat (mits via app getriggered).
Volgens mij voor de meeste punten het goedkoopst, iig voor alle Allego palen hier bij mij in de buurt. Bij mijn vrouw op haar werk is het echter goedkoper om met Eflux te laden. Hangt dus soms ook af van het standaard tarief van de aanbieder. 2 of meer passen loont dus

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-04 11:43

Dat is best duur, ik weet niet waar je woont maar in zuid-holland heb je de engie zuid-holland pas. Daar betaal je 28 per kWh zonder transactieskosten bij aangesloten gemeentes (bijna alle zuid-holland gemeentes behalve den haag).

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-04 17:08

Ik gebruik Elec2Go, meestal € 0,32 per KWh en bij veel laadpalen GEEN transactiekosten.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 16:11
Als ik een auto leen via de app, dan zie ik prijzen, bijv 1000 eur/mnd.
Als ik die auto voor een maand leen, wat betaal ik dan nog voor extra kosten, behalve het verschil in brandstof? (als ik teveel tank is het pech voor mij?).
Betaal ik ook nog een tarief per kilometer? Moet ik zelf evt een laadpas regelen?
Ik (en evt mijn vrouw) zijn vervolgens all-risk verzekerd en evt pechhulp?

In de app werd ik niet direct veel wijzer

• Oizo1981
r0bert schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:54:
Als ik die auto voor een maand leen, wat betaal ik dan nog voor extra kosten, behalve het verschil in brandstof? (als ik teveel tank is het pech voor mij?).
Betaal ik ook nog een tarief per kilometer? Moet ik zelf evt een laadpas regelen?

[ Voor 34% gewijzigd door Oizo1981 op 20-11-2022 07:50 ]

• Oizo1981
1. Op dit moment betaal je dan €1.000 en inderdaad verschil in benzine. Elektra wordt niet verrekend.
2. Op termijn gaat L&C een servicefee rekenen, maar die staat op €0 zolang het platform in beta is.
3. Je betaalt als lener niets per kilometer.
4. Laadpas moet je zelf regelen (sommige palen werken ook met een app en dan heb je geen fysiek me pas nodig)
5. De lener is all risk verzekerd met een eigen risico van € 1.000.
6. Je hebt recht op Pechhulp maar niet op een vervangende auto.
7. Als jij de auto leent, mag alleen jij erin rijden; je vrouw dus niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Oizo1981 op 20-11-2022 07:49 ]

• exelletor
  • Laatst online: 28-02 10:14
r0bert schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:54:

Ik ben benieuwd of iemand zijn auto voor een maand gaat verhuren. Als je hem in eerste instantie niet nodig hebt, waarom zou je hem dan überhaupt nemen?

• Fields79
  • Laatst online: 03-07-2025
Ik krijg volgende week mijn auto. Vraag over verhuren: het is dus echt zo dat alleen de benzine verrekend wordt met de huurder? Dat zou namelijk betekenen dat je de auto het beste niet oplaadt. Wat ik nou juist wel wil doen en wat huurders volgens mij ook liever hebben...
Oizo1981 schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:48:
1. Op dit moment betaal je dan €1.000 en inderdaad verschil in benzine. Elektra wordt niet verrekend.
2. Op termijn gaat L&C een servicefee rekenen, maar die staat op €0 zolang het platform in beta is.
3. Je betaalt als lener niets per kilometer.
4. Laadpas moet je zelf regelen (sommige palen werken ook met een app en dan heb je geen fysiek me pas nodig)
5. De lener is all risk verzekerd met een eigen risico van € 1.000.
6. Je hebt recht op Pechhulp maar niet op een vervangende auto.
7. Als jij de auto leent, mag alleen jij erin rijden; je vrouw dus niet.

• Elsheepo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-07-2025
Ha allemaal.

Ik weet dat er een ander laadpaal/ pas forum
is, alleen deze is toegespitst op alle varianten phev/ elektrische auto’s.

Daarom toch even op dit kanaal. Welke laadpas raden jullie aan? Ik rij voornamelijk elektrisch binnen de bebouwde kom. Circa 750km per maand.

Zelf denk ik aan de Shell Recharge pas.

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-04 17:27
Elsheepo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:16:
Ha allemaal.

Daarom toch even op dit kanaal. Welke laadpas raden jullie aan? Ik rij voornamelijk elektrisch binnen de bebouwde kom. Circa 750km per maand.

https://laadpastop10.nl/

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:39
Elsheepo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:16:
Ha allemaal.

Dat andere topic is er omdat het totaal niet relevant is welke specifieke auto je hebt en alle kennis en discussie dus op één centrale plek verzameld kan worden. Als je niet via een eigen paal kunt laden, moet je gaan kijken naar welke laadpaalaanbieders er zijn op plekken waar je veel zult gaan laden: bij jou in de buurt, je werkgever, op andere locaties waar je vaak komt. En vervolgens welke pas(sen) daar voordelig zijn. Die info vind je o.a. op de site die @GroeneThee al deelde, of in dit topic: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Of je kiest voor een pas met een vast tarief en accepteert dat je soms te veel en soms te weinig betaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 02-12-2022 22:53 ]

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-04 09:37
Heb zelf de Elbizz laadpas. Ik laad incidenteel ergens anders en zit dus niet op abonnementen te wachten. Thuis zonnepanelen en laadmogelijkheid.

https://elbizz.com/laadpas-aanvragen

• timovanaagten
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-01-2025
Vandaag voor de eerste keer willen opladen bij een openbare laadpaal met de Lynk & Co. Dit werkte echter niet met de laadpas (e-flux) die is geactiveerd. Nog meer mensen met hetzelfde issue?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:39
timovanaagten schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:24:
Vandaag voor de eerste keer willen opladen bij een openbare laadpaal met de Lynk & Co. Dit werkte echter niet met de laadpas (e-flux) die is geactiveerd. Nog meer mensen met hetzelfde issue?
Welk issue precies? Dat je Lynk niet meer laadt, dat je laadkabel het niet doet, dat je e-flux-pas niet werkt, dat je e-flux-pas niet werkt i.c.m. de laadpaal waar je stond, dat de laadpaal zelf een storing had? Er zijn zoveel variabelen dat er weinig over te zeggen is ;)

• Jansen1404
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-04-2024
Bij welke energie maatschappij zitten jullie?
Wij zijn al een tijdje geleden overgestapt naar easy energie... Zodat we voordelig kunnen opladen op de dal momenten (we betalen de inkoopprijs met een stukje toeslag)...

Kwa laadpas is cool blue en e-flux hier het voordeligst. We laden bijna nooit aan een openbare paal...
Welke pas past er bij jullie en waarom?

• bbtweak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-01 09:15
Vandaag de auto opgehaald in Diemen (team zwart). Goed uitleg gehad van alle functies en zelf alles kunnen instellen. Ging heel makkelijk en snel, dus eerste ervaring met het Lynk&Co was erg goed.

Nu nog even goed de tijd nemen om alles te ontdekken en een laadpas te regelen. Ik vraag me wel af of ik de Apple Car play functies ook in de cockpit te zien kan krijgen. Want anders zal ik toch de navigatie van de auto zelf voortaan moeten gebruiken.

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-04 19:13
bbtweak schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:05:
Vandaag de auto opgehaald in Diemen (team zwart). Goed uitleg gehad van alle functies en zelf alles kunnen instellen. Ging heel makkelijk en snel, dus eerste ervaring met het Lynk&Co was erg goed.

Nu nog even goed de tijd nemen om alles te ontdekken en een laadpas te regelen. Ik vraag me wel af of ik de Apple Car play functies ook in de cockpit te zien kan krijgen. Want anders zal ik toch de navigatie van de auto zelf voortaan moeten gebruiken.
Als ik het me goed herinner krijg je alleen de pijlen en aanwijzingen te zien in het instrumentarium bij gebruik van Carplay. Geen volledige kaart zoals bij de ingebouwde Navi.

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 22:01
enickma89 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:26:
Dinsdag mijn Lynk & Co opgehaald en vandaag voor het eerst aan de laadpaal gehangen. Echter lukte mij het niet met laden bij een paal van ParknCharge. Iemand enig idee hoe dit kan? Een andere laadpaal deed het wel, daar hangt hij nu aan.
Inderdaad lijkt een probleem van je laadpas. Niet elke laadpas kan op elke laadpaal.

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-03 14:53
MatyRyan21 schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:40:
Dag Allen

[Afbeelding]
Is hier niet een mooi template van te maken en online te zetten? Ben zelf naarstig op zoek naar een handig document om kwh & benzine calculatie te maken. :-)

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09-2025
Vanmorgen een zwarte 01 opgehaald in Diemen. Leuke ervaring. We kregen een nieuw model mee met 4km op de teller. Jammer dat ie niet opgeladen mee gaat, dan hadden we dat meteen kunnen uitproberen. Nu aan de Granny, want nog geen paal. Die overigens niet direct werkte, want het buitenstopcontact is blijkbaar niet goed aangesloten (hier gelezen dus fijn anders had ik het niet geweten :)) want de lamp bleef geel. Kabel in een huis-stopcontact en dat werkte wel meteen goed. Geen fijne oplossing, maar de buren hebben een paal die ze ook publiekelijk openstellen, dus tot we een eigen paal hebben doen we dat dan maar.

Eerste indruk is leuk. Rijdt fijn en comfortabel. Dat bijsturen bij het verwisselen van baan was even wennen. Ik gebruik bij terug gaan namelijk zelden mijn knipperlicht. Ik schrok me een hoedje toen ik de kofferbak(ruimte) zag, dat is echt bijna 100% achteruitgang met onze huidige auto (gevoelsmatig). Daarom heeft iedereen het dus over een dakkoffer :). Verder meteen van die stoelbeschermers achter geplaatst want als de kids terugkomen van sport etc is het altijd een smerige boel daar. Nu tenminste niet meteen de stoel-achterzijde helemaal vies en versleten.

Car Android vind ik voorlopig verschrikkelijk. Kan je ook zonder je telefoon te koppen van Android Car gebruik maken? Of moet het altijd vanaf je eigen telefoon gespiegeld worden? Ik overweeg bijna een dedicated telefoon in de auto (heb toevallig nog een reserve die daaraan voldoet). We rijden vaak alleen, maar ook vaak samen met het gezin. Heel irritant al die pop-ups en andere stoorzenders (2 achterin is al meer dan genoeg). Ook viel het mij op dat Flitsmeister erg beperkt is. Geen informatie wat je te wachten staat, maar ook geen real time info mbt trajectcontrole enz. Wel een alert als deze start en eindigt, maar niks aan info ertussen. Is dit verboden in de auto ofzo? Bij de instellingen leek ik dit niet aan te kunnen passen.

Qua apps moet ik ook even uitzoeken wat allemaal nodig is. Ik vroeg mij ook meteen af of ik een mapje met bijzondere muziek kan uploaden naar het systeem vd auto zodat ik dit altijd kan afspelen. Gevonden. Gaat gewoon via die usb stick....

Nu ben ik leek mbt laden, maar we willen wel zoveel mogelijk elektrisch (pure) rijden. Hoe kom ik erachter welke laadpas (aanbieder) het beste is qua prijs, laadsnelheid etc? Hier om de hoek is een publieke 17kw paal (haalt de 01 niet natuurlijk). In het buitenland (bv dit jaar Denemarken, Zweden en Noorwegen) zou het ook wel handig zijn als we bij een dagje uit de auto gewoon tussentijds kunnen opladen, vooral met de lage stroomprijzen daar.....welke pas heb ik dan nodig of kan heel Europa etc gewoon via alle soorten passen? Mijn vrouw heeft een Ecotop laadstation op haar werk....

Tot zover de update na de eerste 100km. Het is even wennen, maar erg fijn allemaal :).

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:44
GustavSan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:22:
Nu ben ik leek mbt laden, maar we willen wel zoveel mogelijk elektrisch (pure) rijden. Hoe kom ik erachter welke laadpas (aanbieder) het beste is qua prijs, laadsnelheid etc? Hier om de hoek is een publieke 17kw paal (haalt de 01 niet natuurlijk). In het buitenland (bv dit jaar Denemarken, Zweden en Noorwegen) zou het ook wel handig zijn als we bij een dagje uit de auto gewoon tussentijds kunnen opladen, vooral met de lage stroomprijzen daar.....welke pas heb ik dan nodig of kan heel Europa etc gewoon via alle soorten passen? Mijn vrouw heeft een Ecotop laadstation op haar werk....
Zie hier: https://laadpastop10.nl/
Ik adviseer E-flux.

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 22:01
GustavSan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:22:
Vanmorgen een zwarte 01 opgehaald in Diemen. Leuke ervaring. We kregen een nieuw model mee met 4km op de teller. Jammer dat ie niet opgeladen mee gaat, dan hadden we dat meteen kunnen uitproberen. Nu aan de Granny, want nog geen paal. Die overigens niet direct werkte, want het buitenstopcontact is blijkbaar niet goed aangesloten (hier gelezen dus fijn anders had ik het niet geweten :)) want de lamp bleef geel. Kabel in een huis-stopcontact en dat werkte wel meteen goed. Geen fijne oplossing, maar de buren hebben een paal die ze ook publiekelijk openstellen, dus tot we een eigen paal hebben doen we dat dan maar.

Eerste indruk is leuk. Rijdt fijn en comfortabel. Dat bijsturen bij het verwisselen van baan was even wennen. Ik gebruik bij terug gaan namelijk zelden mijn knipperlicht. Ik schrok me een hoedje toen ik de kofferbak(ruimte) zag, dat is echt bijna 100% achteruitgang met onze huidige auto (gevoelsmatig). Daarom heeft iedereen het dus over een dakkoffer :). Verder meteen van die stoelbeschermers achter geplaatst want als de kids terugkomen van sport etc is het altijd een smerige boel daar. Nu tenminste niet meteen de stoel-achterzijde helemaal vies en versleten.

Car Android vind ik voorlopig verschrikkelijk. Kan je ook zonder je telefoon te koppen van Android Car gebruik maken? Of moet het altijd vanaf je eigen telefoon gespiegeld worden? Ik overweeg bijna een dedicated telefoon in de auto (heb toevallig nog een reserve die daaraan voldoet). We rijden vaak alleen, maar ook vaak samen met het gezin. Heel irritant al die pop-ups en andere stoorzenders (2 achterin is al meer dan genoeg). Ook viel het mij op dat Flitsmeister erg beperkt is. Geen informatie wat je te wachten staat, maar ook geen real time info mbt trajectcontrole enz. Wel een alert als deze start en eindigt, maar niks aan info ertussen. Is dit verboden in de auto ofzo? Bij de instellingen leek ik dit niet aan te kunnen passen.

Qua apps moet ik ook even uitzoeken wat allemaal nodig is. Ik vroeg mij ook meteen af of ik een mapje met bijzondere muziek kan uploaden naar het systeem vd auto zodat ik dit altijd kan afspelen. Gevonden. Gaat gewoon via die usb stick....

Tot zover de update na de eerste 100km. Het is even wennen, maar erg fijn allemaal :).
Android auto is kwa apps voor elke automerk hetzelfde ook de interface van Flitsmeister is overal hetzelfde. Mocht je toch die modus willen zien kun je een telefoonhouder gebruiken en geen android auto.

Kwa laadpassen zijn er diverse topics op dit forum waar ze daar diep op ingaan met veel handige info! Lees die eens gerust door. Lane assist bij rijbaan verwisselen dat hij je terug wilt sturen is anno 2023 ook standaard voor elke nieuwe auto (verplicht) je kunt dit wel elke keer handmatig uitzetten.

Kwa kofferbak heb ik geen idee wat je nu voor auto hebt als het een 100% achteruitgang is.

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:30
GustavSan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:16:
Ik wil de auto voor de eerste keer laden bij een publieke paal in de buurt. Hoe kan ik remote bijhouden wat de status van de laadsessie is? De Lynk & Co app lijkt erg summier wat dit betreft, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
In de app kan je zien hoe lang het nog duurt voordat hij vol is. In de app van je laadpas kan je soms (afhankelijk van de leverancier) zien hoeveel kWh er al is geladen.

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09-2025
Solid11 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:19:
[...]

In de app kan je zien hoe lang het nog duurt voordat hij vol is. In de app van je laadpas kan je soms (afhankelijk van de leverancier) zien hoeveel kWh er al is geladen.
Ah. Ik ben erachter waar het misgaat. Mijn vrouw heeft de app geïnstalleerd en op haar account (app) ziet ze bij My Car alle details mbt laden etc. Als ik in mijn account (app) inlog zie ik niks en ook niet de mogelijkheid de auto te koppelen oid.

Beide accounts zijn in de auto ingevoerd.

Ik las oa dit erover: https://colab.lynkco.com/topics/d
maar lees er niet wat ik kan doen om ook op mijn telefoon alles te zien mbt de auto.
Pagina: 1 2

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.