Daan2020 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:57:
[...]
Haha mijn voorste kabel staat door de stuurpen ook op maximaal gespannen. We moeten het eigenlijk zelf leren om het te vervangen..zijn er geen goeie tutorials te vinden? Eigenlijk zou dat ook op cowboytools moeten staan, die te korte kabel is toch een doorn in het oog.
Dat is op zich niet moeilijk, maar wel een gedoe. In principe is het een nieuwe leiding kopen (volgens mij gebruikt Tektro 5,5 mm diameter leiding, dus bv Shimano leiding is niet compatibel), nieuwe inserts en olijfjes die je in/op de leiding zet (ook Tektro specifiek), spuiten met aansluitingen om de boel te ontluchten (een bleed kit van Tektro, of een universele met veel soorten aansluitingen) en minerale olie (die hoeft niet van Tektro te zijn, je kunt ook Shimano of Magura gebruiken, of LHM+ olie voor in een Citroën, of olijfolie als je in nood zit

).
Vervolgens haal je de klauw los en de remblokken eruit, want je wil hier geen olie op morsen. Dan oude leiding losdraaien van remhendel en klauw, en afknippen bij de wartels (die zwarte dingen die je los hebt geschroefd, die heb je nodig voor de nieuwe leiding).
Maak daarna de nieuwe leiding met wat ducktape vast aan de oude, en trek hem door het frame. Nu kun je de wartel aan de klauwkant erop schuiven, olijf erachteraan en inserts in de leiding duwen. Deze wartel schroef je nu weer vast aan de klauw (druk de leiding wel even aan tegen de klauw als je dit doet). Je knelt daarmee de olijf strak om de leiding en insert, zodat de boel niet gaat lekken. Bepaal bij de hendel hoe lang je de leiding wil hebben, en knip hem op lengte (ik doe dit meestal met een scherp stanleymes, dan vervormt de leiding niet). Schuif dan de rubberen beschermkap over de leiding, de wartel, olijf en insert erbij, en vastdraaien in de hendel.
Nu moet je de boel vullen en ontluchten. Hier staat genoeg over op Youtube, bijvoorbeeld
YouTube: Tektro HDC-300 Bleed Instructions
Als je eenmaal alle spullen hebt, valt het wel mee qua werk, maar dat ontluchten is altijd gedoe om alle lucht er 100% uit te krijgen, vaak vanaf fabriek ook niet goed, zoals sommigen hier wel gemerkt hebben.