Mijn vriendin en ik hebben allebei een maand onze Cowboy V3's en hebben er de eerste 400km mee gereden. Dit zijn onze ervaringen:
Testrit, oriëntatie
Meer dan een jaar hebben we onze aanschaf overwogen. De zoektocht is begonnen bij de ‘Bright’ video van de VanMoof S3, de e-bike die lange tijd mijn voorkeur heeft gehad door zijn look en gemak. Voor zowel de cowboy als de VanMoof heb ik een testrit gepland. De testrit van Cowboy was goed geregeld en deze kwamen keurig aan huis. Arthur wist veel te vertellen over de fiets en had antwoord op al mijn vragen. Na de testritten heb ik ook online veel gelezen over ervaringen, klachten, service, kwaliteit en de techniek van beiden fietsen. Hieruit heb ik de volgende voordelen per fiets opgesteld.
VanMoof
- Leuke features zoals schopslot en elektrische bel met leuke geluiden;
- Prettige zithouding, minder sportief dan de Cowboy;
- Bike hunters die je fiets terughalen voor jou in plaats van dit zelf te doen samen met de politie;
- Hydraulische remmen;
- Stevigere ondersteuning, iets minder kracht nodig voor het trappen.
Cowboy
- De techniek van de motor en sensoren zijn mooier, omdat de motor in het achterwiel zit en de sensoren kracht meten in plaats van rotatie. Hierdoor voelt de ondersteuning veel natuurlijker aan;
- De kwaliteit van de materialen lijkt op de lange termijn beter te zijn dan bij de VanMoof. Ik heb op Facebook foto's voorbij zien komen van VanMoofs met roestvorming, van Cowboy vooralsnog niet;
- Over de service van Cowboy zijn mensen over het algemeen te spreken. Over de service van VanMoof heb ik echt een paar drama verhalen gelezen;
- De uitneembare accu. Dit is in mijn woonsituatie op dit moment een must. Daarnaast kan je hem makkelijker zelf vervangen over een paar jaar, dus iets duurzamer in mijn ogen.
Het gaat om veel geld, dus met het oog op de lange termijn hebben we door de service en productkwaliteit voor de Cowboys gekozen. Dit in combinatie met het praktische voordeel wat de uitneembare accu ons biedt. We hebben de V2 en V1 nog kort overwogen, maar ik ben er van overtuigd dat je in het geval van software toch beter voor het nieuwste product kan gaan, zodat de software support zo lang mogelijk is.
Levering
De levering was top, echt top. Ik denk dat we geluk hebben gehad, als ik andere verhalen moet geloven. De levertijd was een maand door de spatborden, anders had het een week geduurd. Bijzonder, maar prima, we habben al een jaar gewacht.
4 dagen voor levering werden we gebeld door Lastminutekoeriers. Een vriendelijke man die samen met mij de afleverdatum heeft ingepland. Dit kon nog net iets voor de uiterste leverdatum die Cowboy had beloofd. Een dagje, maar het werd gewaardeerd.
Lachende bezorgers, een track and trace die ieder half uur werd geüpdatet, met een kaartje waar ze reden. 10/10 voor Lastminutekoeriers! Volgens mij werken ze hier niet standaard mee, ik zou ze dit wel willen aanraden.
Dozen onbeschadigd. Geen gebogen spaken. Geen krassen. De wielen waren recht. En... Ook de accu's deden het allebei meteen.
Accesoires en installatie
Uiteraard ben ook ik van mening dat die fiets echt veel te kaal wordt geleverd. Geen standaard erbij voor dit geld? En ook geen telefoonhouder, terwijl een telefoon een must is om de fiets maximaal te benutten. Zodoende de volgende accessoires besteld voor beide fietsen:
Flectr 360 wing reflector stickers in daylight black
https://www.flectr.bike/p...et?variant=30776788582496
Plakt prima, ziet er strak uit. Reflecteert verrassend goed voor hoe zwart ze zijn.
De KokoX universele smartphone houder:
https://kokox.de/collecti...iversal-smartphone-halter
Voor mijn OP 7T Pro de grote en voor mijn vriendins Pixel 3a de kleine. Telefoons zitten allebei als gegoten. Zitten er echt strak op, gaan nergens heen, wiebelen niet en beschadigen niet. Gaat er met 1 hand makkelijk in én uit. Installatie was kinderlijk eenvoudig en echt een goed uitgedacht ontwerp. Jeetje. Aanrader als je een 'alternatieve' telefoon hebt.
De KokoX adapter + URSUS zijstandaard:
https://kokox.de/collecti...ke?variant=31704728240185
Update! Deze adapter niet bestellen. Is te snel gebarsten. Zie mijn review op pagina 78 van deze thread
Zit mooi vast dankzij een perfect, op maat geprint plaatje, dat ook de kabels mooi weg werkt. De onderkant is ook mooi afgewerkt hierdoor. Bevestiging was niet ideaal, maar wel te doen met twee linkerhanden en een installatiefilmpje. De standaard klapt stevig in en uit. Wel heeft het een kleine beschadiging van de lak opgelopen, doordat hij tegen de trapper aan kwam.
Knog Oi Classic fietsbel in het zwart:
https://www.knog.com/product/oi-classic-small/
Ik vind hem fijn. Hij is niet heel hard, dus als je echt op zoek bent naar een harde bel, is dit niet de bel voor jou. Ik vind hem vrij vriendelijk klinken en hij galmt lang door. Dat vind ik wel fijn. Je moet het er wel voor willen betalen, want voor een bel blijft het duur.
Kryptonite Keeper 785:
https://www.bol.com/nl/p/...ion2008093611&language=nl
Prima slot. Soms even hannesen met het sleuteltje, maar wel fijn dat het slot aan de ketting vast zit. Lang genoeg in alle situaties die ik tot nu toe ben tegengekomen.
Xiaomi fietspomp:
https://www.xiaomiproduct...-draagbare-luchtpomp.html
Fantastisch, nooit meer pompen. Leuke gadget 10/10.
De installatie van de fiets was goed te doen. Het boekje was duidelijk. Het is fijn om dingen met z’n 2-en te doen. Binnen een uur waren beide fietsen in elkaar gezet.
Onze ervaring na een maand met de V3
Fietsgevoel
De rijervaring van de Cowboys vinden we allebei fantastisch. De eerste week hadden we even last van de kont, maar daar zit nu eelt op denk ik, want dat voelen we niet meer. De trapondersteuning is ontzettend natuurlijk. Hij bouwt geleidelijk op naarmate je meer kracht zet, dus het voelt echt alsof je op een normale fiets zit. Totdat je de ondersteuning uit zet. Dan merk je dat de Cowboy met ieder briesje tegenwind en ieder heuveltje de perfecte hoeveelheid kracht weet te geven. Het heeft geen zin om harder dan 26 te fietsen, dan stopt de ondersteuning en ga je straks nog zweten. Is dat voor jou de deal-breaker? Kijk dan is op Reddit.
De zithouding is erg sportief. Ik ben 1.80 en mijn vriendin 1.70. Ik had hiervoor een oma-fiets, dus dat was even omschakelen. Toch merk je dat je door het smalle stuur heerlijk wendbaar bent en dat is in de drukke stad toch wel een voordeel. Het voorover zitten is bij langere fietstochten wel minder comfortabel. Met name bij de polsen merkte ik dat het bij een langere tocht minder comfortabel wordt. Wellicht vervang ik de stuurpen of de handvaten ooit nog, maarja dan blijf je bezig (en accessoires zijn niet meeverzekerd natuurlijk).
Accu en bereik
De prestaties van de accu zijn wisselend tussen de 60 en 70 km bereik. Dit is dus afhankelijk van de tegenwind en temperatuur. Ik moet hier nog wat uitgebreider voor testen, nu de temperatuur wat aangenamer is. Pas vanaf 5% merk ik dat de ondersteuning wat verslapt. Ik heb geïnformeerd wat het zou kosten om de accu te vervangen. Dit kost € 500,-.
Gebruiksgemak en functies
Het opladen van de accu duurt 3,5 uur. Dit vind ik niet kort, maar ook niet lang. De accu is lekker compact en past in een rugzak. Verder is het fijn dat we onze accu’s kunnen uitwisselen.
De auto unlock functie werkt heel prettig. De fiets gaat snel aan. Wel heb ik het idee dat ik even mijn scherm moet aanzetten, dan pakt hij hem vaak sneller.
Wat betreft de diefstalbeveiliging heb ik dit geleerd na contact met de klantenservice. Wanneer de fiets wordt gestolen ontvang je elke 15 minuten een nieuwe locatie als je fiets beweegt, dankzij de ingebouwde simkaart. Beweging wordt gedetecteerd door de versnellingsmeter in de fiets. Wanneer de fiets niet meer verplaatst krijg je elke 5 uur een melding, dit om batterij te besparen. De uitneembare accu laadt de interne batterij op. Een volledig opgeladen interne batterij kan tot 3 maanden lang een locatie sturen.
De app
De app heeft een kaart met daarin de luchtkwaliteit op 5x5 meter nauwkeurig. Dat vind ik best wel vet, maar gebruik het verder niet tot weinig. De navigatie heeft handige shortcuts voor je werk- of thuisadres. Ook mooi, als je ergens heen navigeert geeft hij aan hoeveel batterij je nog over hebt als je weer terug bent gefietst.
De service en support
Er is één functie die het nog niet doet. Het manual unlocken van de fiets zou moeten lukken door de accu er met de sleutel uit te halen en deze binnen enkele seconden weer terug te klikken. Voor beide fietsen werkt dit helaas niet. Nadat we hier s´avonds contact over hadden gezocht, hadden we direct de volgende dag een reactie in de chatfunctie van de app. Na een paar zaken te hebben uitgesloten, werd ik meteen doorgezet naar een ontwikkelaar die samen met mij nog wat meer stappen doorliep.
De look
Ja super sexy. Kijk maar.
Wanneer moet je de fiets gewoon niet kopen?
Als je die sportieve houding echt niks vindt, kan je overwegen een andere stuurpen te nemen, maar het blijft een sportieve fiets. Vraag je dus goed af of deze fiets echt bij je past.
Als je zo min mogelijk wilt trappen. De ondersteuning is minder krachtig dan andere ebikes.
Als je er mee op fietsvakantie wilt. Daar is hij denk ik niet zo fijn voor.
Maar ben je dus iemand zoals ik die bijna dagelijks even door het drukke centrum naar je werk of studie moet fietsen en in het weekend graag even de natuur in fietst? Dan is het een absolute aanrader!
Edit: Jeetje wat een lap tekst. Heb je niet door in zo'n klein vakje! Mocht je het hebben gelezen, ik hoop dat het je iets heeft geholpen!