Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Cowboy E-Bike ervaringen en modificatie topic.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:06

Cowboy - Take the streets

Cowboy is een Belgische fabrikant van connected smart design E-bikes
Korte algemene beschrijving
De Cowboy is sinds 2018 op de markt, sinds die tijd hebben ze 3 modellen op de markt gebracht, de V1 V2 en V3.
De modellen verschillen onderling niet erg veel. Het verschil tussen de V1 en V2 is vooral de maat van het frame en tussen de V2 en V3 de gebruikte belt.
Voor alle modellen geldt:
  • Beltdrive
  • Hydraulische tektro schijfremmen
  • single speed
  • 250W achterwielmotor 30Nm 36V
  • Afneembare batterij
  • Ondersteuning via krachtsensor
  • Afneembare batterij
  • Tot 70Km autonomie
  • Geintergreerd voor,- en achterlicht
  • GPS Tracking/Find my bike
  • App Support
  • Vork en frame: Aluminium 6061
  • Gewicht <17Kg
Modificaties/Accessoires en Spatborden
Omdat de cowboy erg kaal geleverd wordt is er een hele community ontstaan (o.a. op facebook) waarbij met allerlei accessoires de fiets naar eigen beleving wordt samengesteld.
De cowboy mist bijvoorbeeld een standaard en spatborden, iets wat in ons regenachtige Nederland wel een must-have is.
Mocht je een Cowboy 3 gaan bestellen zijn er op internet voldoende referrals te vinden voor gratis spatborden. Je kunt deze op marktplaats vinden.

Edit: Let erop dat het delen van referrals op tweakers niet is toegestaan
Het algemeen beleid #verbodenspam

Een leuke site met heel veel geteste accesoires is cowboy.tools
Reviews
Cowboy V2

Cowboy V3
Verschillen tussen de versies
Voor de V1 en de V1+ worden geen nieuwe features of updates verwacht. Ondersteuning is er wel maar software development is gestopt.
De verschillen in software tussen de V1 en de andere bikes:
- Geen auto-unlock (dus altijd je telefoon in je hand nodig) Wel kun je bijvoorbeeld een siri shortcut gebruiken en een commando geven: Hey Siri unlock my bike.
- Geen Valdetectie
- Geen diefstal detectie (find my bike is wel aanwezig, maar je krijgt geen notificatie als je fiets gestolen wordt)
- Geen automatische verlichting als het donker wordt. Wel always on.
- De framehoogte van de Cowboy 1 en 1+ voor rijders van 1.65 tot 1.90
- Wel een offroadmodus met ondersteuning tot 30Km/h

Verschil V2 tov V3
- Geen Gates belt drive maar net als de V1 een eigen belt.
- Wel een offroadmodus met ondersteuning tot 30Km/h

V3
- Gates belt drive
- Ondersteuning alleen tot 25Km/h
Een Cowboy voor 990 euro
Op het moment van het openen van dit topic heeft Cowboy een uitverkoopactie lopen van het eerste model.
Op de site staat dat dit oude voorraad is, maar uit correspondentie lijkt het dat ze nog steeds nieuw worden gebouwd. Hierdoor kun je dus al een cowboy rijden voor 990 Euro. Deze fietsen zijn niet refurbished maar nieuw.
https://cowboy.com/collections/circular
Concurrentie / alternatieven
Er zijn natuurlijk voldoende vergelijkbare alternatieven en je moet altijd de fiets kopen die het beste bij je past. Mocht de Cowboy het voor jou niet zijn dan kun je eens kijken naar een van deze alternatieven.

[Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 07-03-2021 16:19]

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Philos31
stin00 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:37:
[...]

Ik heb vorige week een proefrit gemaakt op de Cowboy 3 en was wel te spreken over het design, de trapondersteuning en de alghele uitstraling van de fiets. Het was wel een beetje lame dat het achterwiel enorm piepte bij het remmen en de Cowboy sales gozer zei dat dat 'altijd al zo was en normaal is'. Bij achteraf navragen aan iemand op de chat bleek dit absoluut niet te horen. Verder was het nogal knullig dat hij 3x de accu eruit haalde en weer erin deed om te laten zien dat de fiets ook zonder app aan kan, maar dat mislukte dus 3x.. :+ Overduidelijk een fiets met nog wat kinderziektes, ondanks dat het versie 3 alweer is.

Desondanks overweeg ik wel om de fiets te kopen en daarmee neem ik eventuele (af)leverproblemen op de koop toe vrees ik. Zo te lezen meer kans op falen dan direct een goed exemplaar.

Heb je nog goede tips voor:

1. Een andere stuurpen voor een iets minder actieve zit. Eentje waarbij de originele remkabels gebruikt kunnen worden, heb weinig trek in die direct aanpassen.
2. Een (liefst zwarte) standaard.
3. Een stevig maar makkelijk te gebruiken slot.
4. Eventueel een ander zadel met meer comfort

Ik zag het een en ander op Cowboy Tools maar dat blijkt niet heel betrouwbaar qua referrals en slecht geteste aanraders.. Hoe bevalt een verstelbare stuurpen jou? Zorgt het voor een wat relaxtere fietshouding?

Ben nog wel zwaar in twijfel omdat A. Cowboy zoveel issues heeft met leveringen en B. ik het bezopen vind dat ze geen standaard meeleveren, een verstelbaar stuur of een slot... dat zijn echt basis onderdelen van een fiets. Maarja, ik val ook een beetje voor de magische marketing machine vanwege het toffe uiterlijk vrees ik. Een oerdegelijke Gazelle met Bosch middenmotor is waarschijnlijk een veel, veel verstandigere en vooral toekomstbestendigere aankoop :D
Ik denk dat het wel meevalt,qua aflevering moet je het treffen dat hij niet hier in Nederland door de verkeerde onderaannemer koerier te pakken hebt.
Ik heb van meer tevreden klanten gehoord dan van ontevreden.

Het piepen van de remmen is inderdaad een euvel, je kunt dit eenvoudig oplossen als jou fiets daar last van heeft door Shimano K02S blokjes te gebruiken ipv die van tektro. Mijn fiets piept trouwens niet met de Tektro's.

Vergeet niet, als je de V3 besteld om ook een code te gebruiken zoals ik in de topicstart heb gezet. Zoek op marktplaats of PM een van je medetweakers die al een fiets heeft voor hun code. Dan krijg je gratis spatborden. (en degene waar je de code van gebruikt een regenjas van Cowboy)

1. Ik heb deze stem https://cowboy.tools/stems/ritchey-adjustable-stem
Mocht je toch in de knoei komen omdat je nog hoger wilt, je kunt je remkabels eenvoudig verlenegn met een tektro verlengsetje en een beetje remolie. Ik zal daar binnenkort iets over schrijven hier.
2. Ik heb de Ursus Mooi, die zit in het midden onder de fiets, je kunt op cowboy.tools zien hoe je die onder de 3 geschroeft krijgt.
3. Ik ben geen fan van de ringsloten, die bouwen ze namelijk achterop het frame (verkeerd om) Als je dan het slot losschroeft kun je het wiel makkelijk (inclusief slot) uit de fiets halen. Een normaal gemonteerd ringslot zorgt ervoor dat je het wiel niet uit het frame kunt verwijderen. Goed gezien heeft een ringslot op een cowboy dus geen effect.
Ik heb een Kryptonite Beugelsot en dat slothangt onder de buisframe

4. Ik heb het originele zadel maar wel een verende zadelpen, dat scheelt een hoop. Ik vind het zadel voor mij niet eens zo slecht.
Wel kwam ik op facebook een v1 tegen met Bruine handvatten en een bruin zadel van Brooks en die vond ik eigenlijk wel mooi.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Philos31
Kokox heeft geen adapter voor de V1+, ik wel! Maar helemaal klaar is hij nog niet.

Hij zit aan de achterkant met 2 tywraps vast, en over de breedte met 1tje. Ik zit te kijken of ik ook aan de bovenkant een klemmetje kan maken, ipv de tywraps. Maar op zich zit de standaard prima vast.

Eigen ontwerp, eigen print.

[Voor 40% gewijzigd door Philos31 op 11-03-2021 13:36]

• Daan2020
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 24-07 19:18

Vette fiets uiteindelijk! Is het normaal dat met zoveel wind als vandaag de batterij sneller opraakt?

Had alleen wel weer 'last' van merkbaar verminderde ondersteuning vanaf 2 stippen. Toch wel jammer dat dat al relatief snel gebeurt en niet pas vanaf onder 10% of zo.

• Philos31
Ursus mooi op V1 volgens methode van cowboy.tools

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Nou vandaag werd dus alsnog de Cowboy 3 geleverd. Vriendelijke bezorger en de doos was volledig in tact. Doos open, stuurtje recht, trappers erop etc. en direct kijken of alles werkt.. na alle verhalen bang voor DOA's. Vooralsnog lijk ik mazzel te hebben, de accu werkt goed en laadt ook op. Enige aandachtspuntje is dat het voorwiel wat geluid lijkt te maken, alsof de remschijf wat aanloopt soms.. maar dat vergt nog wat extra onderzoek.

Na een kort testritje direct maar even een Ursus Mooi eronder geschroefd en een simpel AXA slot. Ik merk wel dat de sportieve zit voor mij wat te heftig is met 1m90. Ik heb alvast een verstelbare stuurpen besteld en nieuwe handvatten, maar ik wil ook de remkabels gaan verlengen en het stuur verhogen (Ja, RIP design fiets, ik weet het). Ik had dus beter een VanMoof kunnen bestellen, maar ik wil geen normale ketting, voorwielaandrijving en automatische versnellingen :+ Dus ik ga de Cowboy maar enigszins verbouwen naar m'n zin.

Voor de geinteresseerden, heb zelf de volgende (vrij standaard) dingen besteld:

Urusus plaat
Ursus Mooi
Axa XXL ringslot
Axa flex bevestiging
(Had vanaf 40 euro geen verzendkosten en direct 1 dag later in huis, prima geregeld dus)

Ergon handvatten
Ritchey stuurpen

Nu nog op zoek naar: ander stuur, remkabel verlengsetje en mogelijk een zachter zadel (Aliexpress?). Mocht iemand nog tips hebben, graag :D Vooral met betrekking tot het stuur verhogen.. heb het gevoel dat ik het stuur nooit hoog genoeg ga krijgen, wellicht leent deze fiets zich daar ook niet echt voor

[Voor 5% gewijzigd door stin00 op 17-03-2021 21:52]

• Philos31
stin00 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:41:
Nou vandaag werd dus alsnog de Cowboy 3 geleverd. Vriendelijke bezorger en de doos was volledig in tact. Doos open, stuurtje recht, trappers erop etc. en direct kijken of alles werkt.. na alle verhalen bang voor DOA's. Vooralsnog lijk ik mazzel te hebben, de accu werkt goed en laadt ook op. Enige aandachtspuntje is dat het voorwiel wat geluid lijkt te maken, alsof de remschijf wat aanloopt soms.. maar dat vergt nog wat extra onderzoek.

Na een kort testritje direct maar even een Ursus Mooi eronder geschroefd en een simpel AXA slot. Ik merk wel dat de sportieve zit voor mij wat te heftig is met 1m90. Ik heb alvast een verstelbare stuurpen besteld en nieuwe handvatten, maar ik wil ook de remkabels gaan verlengen en het stuur verhogen (Ja, RIP design fiets, ik weet het). Ik had dus beter een VanMoof kunnen bestellen, maar ik wil geen normale ketting, voorwielaandrijving en automatische versnellingen :+ Dus ik ga de Cowboy maar enigszins verbouwen naar m'n zin.

[Afbeelding]

Voor de geinteresseerden, heb zelf de volgende (vrij standaard) dingen besteld:

Urusus plaat
Ursus Mooi
Axa XXL ringslot
Axa flex bevestiging
(Had vanaf 40 euro geen verzendkosten en direct 1 dag later in huis, prima geregeld dus)

Ergon handvatten
Ritchey stuurpen

Nu nog op zoek naar: ander stuur, remkabel verlengsetje en mogelijk een zachter zadel (Aliexpress?). Mocht iemand nog tips hebben, graag :D Vooral met betrekking tot het stuur verhogen.. heb het gevoel dat ik het stuur nooit hoog genoeg ga krijgen, wellicht leent deze fiets daar zich ook niet echt voor
Die handvatten ga je echt lol van hebben. Die zitten er sinds vandaag bij mij op en dat is zo veel fijner dan de standaard dingen.
Als zadel heb ik een Brooks C17 in zwart. Dat staat het beste. Zodra het zadel een beetje warm is door je zitvlees is het een heerlijk zadel. Alle gel zadels vind ik toch wat minder mooi.

Verlengsetje kost een euro of 10 en is een kwestie van remleiding los, stukje extra remleiding er tussen. Alles in elkaar draaien. Vulopening aan je handrem opendraaien, vultrechter erop, vullen met een beetje olie. Dan stop uit je trechter en je rem zachtjes inknijpen en loslaten net zoland dat er geen lucht meer uit komt.
Stopje erin, andere kant zelfde, klaar.
Filmpje van het ontluchten.

• Philos31

Nou hij is klaar.
Cowboy v1+
Ritchey Adjustable Stem
Ergon GA3 handvatten
hornit db140 (Worlds loudest bycicle horn)
Brooks C17 zadel
Ursus mooi met gazelle backplate (Jumbo) Zwart gespoten
SKS Spatborden (de brede die niet passen, ik heb deze bij de voorvork moeten "aanpassen" koop deze dus niet.
Decathlon BAGAGEDRAGER 900 ULTRALICHT
Decathlon verende zadelpen
Midden op de bovenste buis zit nog de bevestiging voor mijn kryptonite evolution u-lock

Die Hornit DB140 kan echt niet, hij heeft 2 standen, op de ene stand klink je als een scooter toeter, maar op de echt harde stand weet ik zeker dat je klappen gaat krijgen als je de verkeerde van het fietspad toetert.

• Philos31
Shigefumi Hino schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Ik vind het niet misstaan, hoor.

Ik lette daar even op omdat ik zelf het ErgoTec stuur besteld heb voor de v1.

Het originele stuur is 540mm breed het ErgoTec stuur 680mm, dit is dus 140mm breder is 7cm aan beide kanten; dus misschien... Heel misschien kan ik dit stuur ook net plaatsen zonder de remkabel te verlengen.

Daar ging het me even om.
Reken er maar niet op, ik heb het ErgoTec stuurtje even ter vergelijking erbij gepakt, daar moet echt een behoorlijk stukje kabel bij, zowel voorrem als achterrem.

Is op zich niet zo moeilijk, maar wel weer een klusje. Knoeien met olie als je niet oppast enzo. Mocht je je leiding niet ontlucht krijgen dan moet je je hele systeem "bleeden" en het is allemaal wel te doen maar... het blijft gedoe.

[Voor 5% gewijzigd door Philos31 op 19-03-2021 11:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Limbeckx schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:26:
[...]
Kun je een foto maken van hoe de ursus backplate en de kabels die daar zitten op elkaar aansluiten?
Hier de foto's van de backplate en standaard:

Plaatje moet nog zwart worden gespoten. Wil even bij Cowboy informeren welke RAL kleur mat zwart ze gebruiken. Je ziet dat helaas 1 kabel voor de standaard langs gemonteerd moet worden. Hij zit verder echter niet in de weg en krijgt geen extra slijtage te verduren

De linker kabel moet om de standaard heen, de andere kan op z'n originele plek terug

De kwaliteit lak van de Ursus Mooi is wel enorm dun, wat een kak ding :+ Een keer de trapper er tegenaan en de lak is eraf gebladderd. Dus ook die moet ik gaan spuiten..

Hier de Ritchey stuurpen, past perfect. Blij met de hoogte en instelbaar, minder blij met alle belettering en logo's. Wil even kijken of ik dit eraf kan halen.. maar wordt lastig denk ik.

Ergotec City Cruiser 31.8 stuur. Heerlijk ding, zorgt met de nieuwe stuurpen voor de perfecte hoogte en curve. Dit transformeert de fiets voor mij van hernia race houding naar comfortabele zit. Zeer goede aankoop. Let erop dat dit alleen bij de V3 lukt waarschijnlijk omdat de voorste remkabel langer is dan bij andere modellen. Dit is echt het maximale trouwens, hoger en/of verder weg kan de voorrem niet. Hij hangt nu nog gewoon enigszins 'ontspannen' zonder druk maar wel vrijwel maximaal gestrekt. De combinatie Ergotec Ritchey 120mm stuurpen + Ergotec City Cruiser is wat mij betreft perfect op de Cowboy 3. Remmen verlengen is me teveel gedoe, die dingen zijn aardig complex. De remkabel ziet er nu wel wat minder slik uit, maarja.

De achterrem + nieuwe Ergotec handvatten. Stuk comfortabeler voor langere ritten.

De voorrem past precies op de goede plek en onder de juiste hoek.

Totaalplaatje met een quasi-interessante achtergrond

Zeer content met deze aanpassingen, fietst nu heel erg comfortabel. Uiteraard is het design nu wat minder sportief en minimalistisch, maar voor mij issie perfect zo. Goede balans tussen redelijk sportief en toch erg comfortabel.

Cowboy 3
Urus Mooi standaard + backplate
Ergotec handvatten
Ergotec City Cruiser 31.8mm stuur
Ergotec Ritchey Adjustable Stem stuurpen
Axa XXL ringslot + Axa flex mount

Ik had trouwens problemen met de voorste schijfrem die aanliep. Geprobeerd zelf recht te zetten, maar hij was gewoon krom waardoor hij aanliep. Cowboy heeft me verzocht een service partner op te zoeken en het te laten repareren op hun kosten. Eenmaal aangekomen bij de service partner (fietsenmaker in de buurt) gaven zij aan dat ze helemaal geen service partner zijn, maar het wel op de site van Cowboy staat vermeld 8)7 Ze zeiden dat ze wel contact hadden met Cowboy, maar Cowboy had hen gevraagd een filmpje te maken waarin ze moesten 'laten zien' waarom ze zo super blij zouden zijn om service partner te ' mogen' zijn. Daar had de nuchtere Groningse fietsenmaker totaal geen trek in, dus dat hebben ze pertinent geweigerd. Zeer begrijpelijk natuurlijk, Cowboy probeert iets te hip te zijn geloof ik. Enfin, schijfrem gefixt en de factuur zet ik door naar Cowboy.

Ik heb nog twee kleine to-do's:
- Matzwarte (MoTip?) spuitbus verf vinden die overeenkomt met de Cowboy kleur. Hiermee de standaard spuiten, de backplate en het liefst ook de stuurpen + het stuur om die graflelijke logo's eraf te krijgen..
- Kekke minimalistische fietsbel. Een matzwarte Knog fietsbel leek me wel wat, maar de kwaliteit lijkt matig.

[Voor 5% gewijzigd door stin00 op 21-03-2021 20:16]

• stin00
  • Niet online
Kleine update. Ik wilde de lelijke Ergotec logo's van het sturen halen met pure Aceton, maar dat haalde niks uit. Geprobeerd eraf te schuren maar dan kwam direct de zilveren kleur eronder vandaan.. stuur verneukt :P

Naja dan maar met een busje Motip Mat Verkeerszwart het hele stuur spuiten.. stond niet op de planning.

Lelijke logo's

Ennnn weg zijn ze, paar laagjes verf over het stuur

Wat wel op de planning stond: ursus backplate zwart.

Nu moet eigenlijk de Ritchey stuurpen ook nog overgespoten worden vanwege de lompe logo's... en de Ursus Mooi stander bijwerken en de doppen van de handvatten ook zwart... blijf wel bezig zo :+

• stin00
  • Niet online
Limbeckx schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:17:
Ziet er fraai uit! Ik heb de Ritchey stuurpen en dank dat ik ook maar eens ga schuren en spuiten want die dikke witte letters irriteren mij :D
Je kan natuurlijk gaan voor de pro manier, dus:
schuren P240 -> ontvetten -> primer -> schuren P400 -> 3 lagen zwarte lak --> blanke (transparante) lak.

Ik ben voor de luie manier gegaan en heb alleen onvet + paar lagen zwarte lak erop gespoten. Wel even goed alle schroefgaten bedekken en kies een enigszins respectabel merk. Ik gebruik zelf graag Motip omdat het betaalbaar is maar toch altijd goede resultaten geeft. De kleur verkeerszwart is trouwens RAL9017 en vergeleken met het frame wel aardig wat tinten zwarter. Denk dat RAL9011 en RAL9004 het dichtsbij de grijs-zwarte tint van het frame komt. Misschien zelfs wel RAL7021.

Beetje wazige foto, maar voor het idee

Naja genoeg gepost over m'n verf project nu :) Ik ga even bedenken hoe ik de handvatdoppen van wit naar zwart krijg.

*knip* weg, bespreken niet-toegestane app *knip*

[Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 29-03-2021 12:39]

• Masterchiev
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 30-06 19:21

Nieuwe kleuren? V4?

• stin00
  • Niet online
Ik heb welgeteld één keer het zadel lager gezet en daarna weer hoger, weg lak.. dat is wel aardig genante kwaliteit lak 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Nou de Cowboy 3 tracking lijkt aardig te werken, m'n geretourneerde fiets is bij Cowboy HQ aangekomen zo te zien :+

Nu even kijken wat ik ga bestellen.. Idealiter een Cowboy Circular 1, maar de levertijd is niet mals met 12 weken. Ik zie dat de VanMoof S3 nu is 'vernieuwd' met helderder display en betere Eshifter, ook wel een optie.. grote voordeel van VM is dat je niet zo knetterhard hoeft te trappen op hogere snelheden. Maarja, geen uitneembare batterij, voorwielaandrijving en een normale fietsketting zijn wel minpunten. Moet er maar eens goed over nadenken voordat ik halsoverkoop een besluit neem :+

• mjvdzwet
  • Registratie: mei 2016
  • Niet online
gfk807 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:58:
Hoeveel scheelt het verschil eigenlijk in grootte vind ik nergens.

Met groter frame hoeft je zatel toch minder hoog dus een minder gebogen zit of zie ik dit verkeerd ?

Cowboy niet bereikbaar in ‘t weekend zie ik dus geen uitsluitsel over offroad nog bij de V2 refurbished.

Dit is de afstelling van het zadel bij mijn V1+.

Ik ben dus ook 1m77.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• outrazor
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18-07 22:47
Mijn vriendin en ik hebben allebei een maand onze Cowboy V3's en hebben er de eerste 400km mee gereden. Dit zijn onze ervaringen:

Testrit, oriëntatie
Meer dan een jaar hebben we onze aanschaf overwogen. De zoektocht is begonnen bij de ‘Bright’ video van de VanMoof S3, de e-bike die lange tijd mijn voorkeur heeft gehad door zijn look en gemak. Voor zowel de cowboy als de VanMoof heb ik een testrit gepland. De testrit van Cowboy was goed geregeld en deze kwamen keurig aan huis. Arthur wist veel te vertellen over de fiets en had antwoord op al mijn vragen. Na de testritten heb ik ook online veel gelezen over ervaringen, klachten, service, kwaliteit en de techniek van beiden fietsen. Hieruit heb ik de volgende voordelen per fiets opgesteld.

VanMoof
- Leuke features zoals schopslot en elektrische bel met leuke geluiden;
- Prettige zithouding, minder sportief dan de Cowboy;
- Bike hunters die je fiets terughalen voor jou in plaats van dit zelf te doen samen met de politie;
- Hydraulische remmen;
- Stevigere ondersteuning, iets minder kracht nodig voor het trappen.

Cowboy
- De techniek van de motor en sensoren zijn mooier, omdat de motor in het achterwiel zit en de sensoren kracht meten in plaats van rotatie. Hierdoor voelt de ondersteuning veel natuurlijker aan;
- De kwaliteit van de materialen lijkt op de lange termijn beter te zijn dan bij de VanMoof. Ik heb op Facebook foto's voorbij zien komen van VanMoofs met roestvorming, van Cowboy vooralsnog niet;
- Over de service van Cowboy zijn mensen over het algemeen te spreken. Over de service van VanMoof heb ik echt een paar drama verhalen gelezen;
- De uitneembare accu. Dit is in mijn woonsituatie op dit moment een must. Daarnaast kan je hem makkelijker zelf vervangen over een paar jaar, dus iets duurzamer in mijn ogen.

Het gaat om veel geld, dus met het oog op de lange termijn hebben we door de service en productkwaliteit voor de Cowboys gekozen. Dit in combinatie met het praktische voordeel wat de uitneembare accu ons biedt. We hebben de V2 en V1 nog kort overwogen, maar ik ben er van overtuigd dat je in het geval van software toch beter voor het nieuwste product kan gaan, zodat de software support zo lang mogelijk is.

Levering
De levering was top, echt top. Ik denk dat we geluk hebben gehad, als ik andere verhalen moet geloven. De levertijd was een maand door de spatborden, anders had het een week geduurd. Bijzonder, maar prima, we habben al een jaar gewacht.

4 dagen voor levering werden we gebeld door Lastminutekoeriers. Een vriendelijke man die samen met mij de afleverdatum heeft ingepland. Dit kon nog net iets voor de uiterste leverdatum die Cowboy had beloofd. Een dagje, maar het werd gewaardeerd.

Lachende bezorgers, een track and trace die ieder half uur werd geüpdatet, met een kaartje waar ze reden. 10/10 voor Lastminutekoeriers! Volgens mij werken ze hier niet standaard mee, ik zou ze dit wel willen aanraden.

Dozen onbeschadigd. Geen gebogen spaken. Geen krassen. De wielen waren recht. En... Ook de accu's deden het allebei meteen.

Accesoires en installatie
Uiteraard ben ook ik van mening dat die fiets echt veel te kaal wordt geleverd. Geen standaard erbij voor dit geld? En ook geen telefoonhouder, terwijl een telefoon een must is om de fiets maximaal te benutten. Zodoende de volgende accessoires besteld voor beide fietsen:

Flectr 360 wing reflector stickers in daylight black
https://www.flectr.bike/p...et?variant=30776788582496

Plakt prima, ziet er strak uit. Reflecteert verrassend goed voor hoe zwart ze zijn.

De KokoX universele smartphone houder:
https://kokox.de/collecti...iversal-smartphone-halter

Voor mijn OP 7T Pro de grote en voor mijn vriendins Pixel 3a de kleine. Telefoons zitten allebei als gegoten. Zitten er echt strak op, gaan nergens heen, wiebelen niet en beschadigen niet. Gaat er met 1 hand makkelijk in én uit. Installatie was kinderlijk eenvoudig en echt een goed uitgedacht ontwerp. Jeetje. Aanrader als je een 'alternatieve' telefoon hebt.

De KokoX adapter + URSUS zijstandaard:
https://kokox.de/collecti...ke?variant=31704728240185

Zit mooi vast dankzij een perfect, op maat geprint plaatje, dat ook de kabels mooi weg werkt. De onderkant is ook mooi afgewerkt hierdoor. Bevestiging was niet ideaal, maar wel te doen met twee linkerhanden en een installatiefilmpje. De standaard klapt stevig in en uit. Wel heeft het een kleine beschadiging van de lak opgelopen, doordat hij tegen de trapper aan kwam.

Knog Oi Classic fietsbel in het zwart:
https://www.knog.com/product/oi-classic-small/

Ik vind hem fijn. Hij is niet heel hard, dus als je echt op zoek bent naar een harde bel, is dit niet de bel voor jou. Ik vind hem vrij vriendelijk klinken en hij galmt lang door. Dat vind ik wel fijn. Je moet het er wel voor willen betalen, want voor een bel blijft het duur.

Kryptonite Keeper 785:
https://www.bol.com/nl/p/...ion2008093611&language=nl

Prima slot. Soms even hannesen met het sleuteltje, maar wel fijn dat het slot aan de ketting vast zit. Lang genoeg in alle situaties die ik tot nu toe ben tegengekomen.

Xiaomi fietspomp:
https://www.xiaomiproduct...-draagbare-luchtpomp.html

Fantastisch, nooit meer pompen. Leuke gadget 10/10.

De installatie van de fiets was goed te doen. Het boekje was duidelijk. Het is fijn om dingen met z’n 2-en te doen. Binnen een uur waren beide fietsen in elkaar gezet.

Onze ervaring na een maand met de V3

Fietsgevoel
De rijervaring van de Cowboys vinden we allebei fantastisch. De eerste week hadden we even last van de kont, maar daar zit nu eelt op denk ik, want dat voelen we niet meer. De trapondersteuning is ontzettend natuurlijk. Hij bouwt geleidelijk op naarmate je meer kracht zet, dus het voelt echt alsof je op een normale fiets zit. Totdat je de ondersteuning uit zet. Dan merk je dat de Cowboy met ieder briesje tegenwind en ieder heuveltje de perfecte hoeveelheid kracht weet te geven. Het heeft geen zin om harder dan 26 te fietsen, dan stopt de ondersteuning en ga je straks nog zweten. Is dat voor jou de deal-breaker? Kijk dan is op Reddit.

De zithouding is erg sportief. Ik ben 1.80 en mijn vriendin 1.70. Ik had hiervoor een oma-fiets, dus dat was even omschakelen. Toch merk je dat je door het smalle stuur heerlijk wendbaar bent en dat is in de drukke stad toch wel een voordeel. Het voorover zitten is bij langere fietstochten wel minder comfortabel. Met name bij de polsen merkte ik dat het bij een langere tocht minder comfortabel wordt. Wellicht vervang ik de stuurpen of de handvaten ooit nog, maarja dan blijf je bezig (en accessoires zijn niet meeverzekerd natuurlijk).

Accu en bereik
De prestaties van de accu zijn wisselend tussen de 60 en 70 km bereik. Dit is dus afhankelijk van de tegenwind en temperatuur. Ik moet hier nog wat uitgebreider voor testen, nu de temperatuur wat aangenamer is. Pas vanaf 5% merk ik dat de ondersteuning wat verslapt. Ik heb geïnformeerd wat het zou kosten om de accu te vervangen. Dit kost € 500,-.

Gebruiksgemak en functies
Het opladen van de accu duurt 3,5 uur. Dit vind ik niet kort, maar ook niet lang. De accu is lekker compact en past in een rugzak. Verder is het fijn dat we onze accu’s kunnen uitwisselen.

De auto unlock functie werkt heel prettig. De fiets gaat snel aan. Wel heb ik het idee dat ik even mijn scherm moet aanzetten, dan pakt hij hem vaak sneller.

Wat betreft de diefstalbeveiliging heb ik dit geleerd na contact met de klantenservice. Wanneer de fiets wordt gestolen ontvang je elke 15 minuten een nieuwe locatie als je fiets beweegt, dankzij de ingebouwde simkaart. Beweging wordt gedetecteerd door de versnellingsmeter in de fiets. Wanneer de fiets niet meer verplaatst krijg je elke 5 uur een melding, dit om batterij te besparen. De uitneembare accu laadt de interne batterij op. Een volledig opgeladen interne batterij kan tot 3 maanden lang een locatie sturen.

De app
De app heeft een kaart met daarin de luchtkwaliteit op 5x5 meter nauwkeurig. Dat vind ik best wel vet, maar gebruik het verder niet tot weinig. De navigatie heeft handige shortcuts voor je werk- of thuisadres. Ook mooi, als je ergens heen navigeert geeft hij aan hoeveel batterij je nog over hebt als je weer terug bent gefietst.

De service en support
Er is één functie die het nog niet doet. Het manual unlocken van de fiets zou moeten lukken door de accu er met de sleutel uit te halen en deze binnen enkele seconden weer terug te klikken. Voor beide fietsen werkt dit helaas niet. Nadat we hier s´avonds contact over hadden gezocht, hadden we direct de volgende dag een reactie in de chatfunctie van de app. Na een paar zaken te hebben uitgesloten, werd ik meteen doorgezet naar een ontwikkelaar die samen met mij nog wat meer stappen doorliep.

De look
Ja super sexy. Kijk maar.

Wanneer moet je de fiets gewoon niet kopen?
Als je die sportieve houding echt niks vindt, kan je overwegen een andere stuurpen te nemen, maar het blijft een sportieve fiets. Vraag je dus goed af of deze fiets echt bij je past.

Als je zo min mogelijk wilt trappen. De ondersteuning is minder krachtig dan andere ebikes.

Als je er mee op fietsvakantie wilt. Daar is hij denk ik niet zo fijn voor.

Maar ben je dus iemand zoals ik die bijna dagelijks even door het drukke centrum naar je werk of studie moet fietsen en in het weekend graag even de natuur in fietst? Dan is het een absolute aanrader!

Edit: Jeetje wat een lap tekst. Heb je niet door in zo'n klein vakje! Mocht je het hebben gelezen, ik hoop dat het je iets heeft geholpen!

• Thomasvt
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:44

Er komt iets nieuws?

Edit: Waarschijnlijk de V4: https://www.reddit.com/r/...ts/md8crl?is_gallery=true

[Voor 10% gewijzigd door Thomasvt op 29-04-2021 10:00]

• gfk807
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 08:43

• gfk807

• gfk807

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:44
TR1969 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:12:
Krijg je bij Cowboy een Nederlandse factuur ivm BTW aftrek?
Zo ziet de factuur eruit :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan2020
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 24-07 19:18

Jeetje, het nieuwe stuur is eigenlijk best lelijk.

Het stuur kan dus nog steeds niet omhoog en er kan dus geen andere stuurpen meer op?

Hahaha, snap echt niet wie zo'n domme beslissing maakt. Alsof we in Azië zitten met een gemiddelde lengte van 1.70.

Dit gaat zich ongetwijfeld wreken tegen ze, alle langere mensen zullen na een testrit geheid afhaken.

[Voor 17% gewijzigd door Daan2020 op 07-05-2021 10:35]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:06

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb ook de Ursus Mooi op m'n V1+ gemonteerd met een vrij forse backplate:

Dit past natuurlijk niet standaard, deze backplate is daar veel te groot voor. Ik heb met een slijpmachine ongeveer de kromming van het stuk plastic onder de accu uitgeslepen. De bout moet met een inbussleutel aangedraaid worden. Een standaard inbussleutel gaat ook niet passen, omdat het chassis schuin naar boven loopt en je de sleutel niet in de bout kan plaatsen. Ook dat heb ik opgelost door een oude passende inbussleutel aan de korte kant in te korten. Op die manier kom je er wel bij. Als finishing touch heb ik het geheel nog gespoten met een matzwarte lak. Al met al zeer tevreden over het resultaat:

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 13:44
Voorbeeld 2x, beide keren zit het oplaadpunt erin:

• gfk807
Wat zijn nou eigenlijk de mooiste oplossingen om een drinkbushouder op de V1 te plaatsen ?

Die mis ik wel enorm.

En dan heb ik die Ursus mooi (nog besteld voor de V2C) en die backplate voor de V2 (die natuurlijk niet past).

Welke backplate bestel ik dan best ? Op de cowboy-site tonen ze er één maar die is zilverkleurig moet je ook nog eens beginnen de spuiten in ‘t zwart.

Ik heb dus deze : .

• gfk807
Gevonden naar boven dus ;-)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wm1234
De aanhouder wint, na een hoop frustratie de afgelopen periode en vandaag met installeren (Bluetooth crash) werd de frustratie steeds groter maar nu doet die het perfect, mag gezegd worden. Heerlijke fiets. Gelijk even getest met wind tegen:

Vanavond een grotere ronde.

[Voor 6% gewijzigd door wm1234 op 06-07-2021 16:59]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• wm1234
Hier zojuist, de eerste 50 km achter elkaar gefietst met een gemiddelde van 30 km/h met de V1+.

Eerste bevindingen i.c.m. een bepaalde App:

- Hij trekt echt lekker snel op, je zit binnen no time op 20/25.
- Topsnelheid: Rond de 40 km/h (heuveltje af vaak ook boven de 50), vanaf 35 km/h moet je echt flink hard trappen (hoge cadans) en de sweetspot zit rond de 28/30 km/h. Genoeg snelheid om racefietsers lastig te vallen.
- De overbrenging ziet er ook erg groot uit (groot tandwiel voor en klein achter = heel zwaar) maar het trappen voelt super natuurlijk (ook als je niet trapt, remt die niet). Vorig weekend had ik een e-bike gehuurd met een cassette maar eigenlijk vindt ik dit prettiger. Heuvels zijn geen enkel punt, bergen zou wel een stuk lastiger worden.
- De motor is echt fluister stil en krachtig. Het vermogen wordt mooi geregeld met extra vermogen als je terugvalt in snelheid.
- Houding: Echt extreem, net een racefiets en niet echt geschikt voor dagelijks gebruik (had ik al rekening mee gehouden omdat ik hem heb gekocht als speeltje voor erbij), met 1.82m lengte is de hoogte goed maar alles rond het stuur is rondom oncomfortabel: Harde handvatten, stuur breedte is te smal, afstand tot het stuur is te kort en te laag. Gelukkig kan je dit makkelijk aanpassen voor niet al te veel geld.
- Zadel, heb ik zelf persoonlijk niet zo'n last van omdat ik met een zeemfiets (racefietsbroek).
- Standaard ontbreekt echt en levert soms ook situaties op waardoor de fiets bijna valt. Wat mij betreft een musthave en heb ik gelukkig al liggen.
- De app doet zijn ding: Maakt makkelijk verbinding en ontkoppelen gaat simpel met 1 druk op de knop. Snelheid, accu verbruik, afstand, tijd, accu capaciteit, een kaartje en licht bediening gaat erg simpel en is helder.
- Range: Opgave is 70 km maar is naar mijn idee een stuk een hoger. De hele tijd vol gas fietsen en ik had nog 35/40 km over, na 50 km. Ik trap zelf wel flink mee.
- De fiets voelt solide aan, banden zijn goed waardoor die ook lekker speels is (sprongetjes over drempels en hobbels).
- Remmen, zijn prima maar niet bijzonder.
- Gewicht: Echt bijzonder licht, dik pluspunt.
- Trekt veel bekijks, iedereen kijkt even na wat het is.

Conclusie: Echt een top fiets voor het geld, mooie techniek, snel en met een paar aanpassingen is het een leuk speeltje. Voor stadsgebruik zou ik toch voor een ander model gaan denk ik i.v.m. de extreme houding.

Ps. Let niet op de telefoonhouder, die staat nog in bestelling net zoals de rest van de opties.

[Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 07-07-2021 21:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robin_32
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:27

Plaatje voor schuin afgezaagd paste beter. Zit een rubber randje waar plaatje onder moet schuiven maar dan kon ik hem niet vast draaien. Probeer zoveel mogelijk met hand vast te draaien.
ps plaatje zwart gemaakt met watervaste stift.
Robin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wm1234

[Voor 97% gewijzigd door wm1234 op 09-07-2021 21:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gfk807
Foto vd C1+ met het andere stuur, rijdt super zo en vind het zeker ook mooi 👍

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wm1234
Zo weer een geslaagd projectje: Standaard Ursus Mooi monteren, erg strak naar mijn idee.

Voor diegene die zijn geïnteresseerd, het is wel weer een priegel klusje. Ik heb hem uitgeschreven omdat alle info verspreid staat en ik toch elke keer moest kijken op internet.

Duur: Alles bij elkaar een uur, verspreid over verschillende momenten i.v.m. droogtijd.
Kosten circa: 30 euro.

Spullen:
-Ursus mooi standaard: https://www.bol.com/nl/nl...m-zwart/9200000052270796/
- Jumbo backplate: https://www.bol.com/nl/nl...t-jumbo/9200000029865748/
- Zeskantige Bout m10 x 50: https://www.rvspaleis.nl/...nzeskant/din-931/din-931-[-]-a2-[-]-m10/931-2-10x50_1
- Spuitbus matzwart van de Action
- 2 x een mini tie wrap -> Action
- Steeksleutel 17 -> let op een dop past er niet tussen.

Om het leven je iets makkelijker te maken is een inbusbout i.c.m. een schuine hoek wel makkelijker maar vind vond ik optisch iets minder mooi.

Handelingen:
- Een paar keer spuiten: De bout, het plaatje en opsluitring. Het liefst tussentijds laten drogen (2 uur).
- Motor kabel los koppelen en de 2 tie wraps los knippen. Ik heb dat pas halverwege gedaan maar uiteindelijk moet die toch los, zodat je meer ruimte krijgt en opnieuw kan gerouteerd worden.
- De meegeleverde bout uit de Ursus eruit draaien, alle meegeleverde bouten behalve het ringetje heb ik niet meer gebruikt.
- Backplate + boutje netjes leggen aan de bovenkant in de tussenruimte bij het frame. Je zal merken dat het boutje er dan niet in kan vanwege de schuine hoek dus je kan het beste het boutje iets omhoog tillen en rustig laten zakken.
- Boutje handvast in de Ursus draaien
- Ik heb de achterband leeg laten lopen zodat ik met de steeksleutel er beter bij kan.
- Als die bovenaan netjes vast zit (plaat strak tegen het frame zijn behoorlijk veel slagen draaien), de motor kabel weer vastmaken (inklikken) en de tiewrap terug monteren. De kabel moet voorlangs de standaard.
- Door de handelingen was er helaas weer wat verf vanaf dus heb ik nog een keertje afgeplakt rondom het frame en nog een keer bij gespoten.
- De standaard instellen naar wens met het rode klikbolletje achter op de standaard, let op bij de maximale uitslag op de schijfrem.

Zie hieronder het resultaat:

Volgende ronde wordt de complete stuurinrichting.

[Voor 24% gewijzigd door wm1234 op 10-07-2021 14:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:04

Ik snap dat het vloeken in de kerk is, maar zelfs met kinderzitje vind ik hem nog vet 😉
#lonesomecowboy

/me doet van alles: brouwt bier, bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
Twee weken na ontvangst van mijn V1+, en 300km verder, ben ik heel tevreden. Gebruik het voor woon-werk verkeer, 2x 20 tot 30km per dag (afh van locatie waar ik werk).
Gelukkig heel weinig issues gehad. Één keer is de ondersteuning weggevallen, op een dag dat ik dat meer zag langskomen op facebook, maar daarna is dat niet meer voorgekomen. Na opnieuw unlocken direct weer okee.

Ik ben niet al te lang (1.75m) en dat maakt dat ik de zithouding eigenlijk wel goed vind. Zadel wel te hard voor lange ritten, ga ik binnenkort wat aan doen. Maar ook stuur niet heel veel problemen tot 30km fietsen, langer ben ik ook niet van plan om te doen.

Een tip voor de telefoonhouder vind ik de GUB G86, die heb ik gemonteerd op het balhoofd van de stuurpen, zie onderstaande foto. Heb de houder helemaal mat zwart gespoten. Ben wel tevreden over het resultaat, telefoon mooi centraal.

Na lang geklooi met de Ursus mooi heb ik die standaard opgegeven. Jammer voor alle spullen die ik in huis had, ook plaatje en bouten mat zwart gespoten, maar na lang priegelen kreeg ik de standaard niet mooi stabiel op de goede plek. Hielp ook niet dat ik de spatborden al gemonteerd had, en dat was best geklooi, wilde die er niet weer afhalen. Dus gekozen voor een decathlon standaard en ook die geheel mat zwart gespoten.

Bagagedrager en spatborden gemonteerd. Spatborden (SKS edge) wel even priegelen om goed te krijgen.
Uiteindelijk heb ik de middelste schroef door het spatbord heen geboord ipv het systeem wat meegeleverd was te gebruiken, zo kreeg ik een mooiere en stabielere kromming die aan alle kanten van het wiel even breed is. Staat ook weer net wat strakker.

Zonde als mijn Ursus standaard + backplate voor V1 + alle gekochte bouten op de plank blijven liggen. Standaard had wat krassen gekregen, maar daar is niet veel meer van te zien nadat ik het opnieuw mat zwart heb gespoten. Wie wil mag het voor alleen de verzendkosten overnemen. Stuur maar even een PM.

• Sir_Bongiovi
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 02-08 20:21
Zal binnenkort ook eens wat foto's van mn V3 posten.
Kheb Brooks handvaten, Brooks C15 zadel, GUB als telefoonhouder, Ik had een BBB Cycling TopRise BHS-26 stem besteld maar heb hem teruggestuurd en ga deze laten monteren/bestellen bij een fietsenmaker omdat ik het zelf toch niet zie zitten :p Kheb onderstaande standaard gekocht op Amazon, enkel nog matzwart spuiten en monteren :)

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:04

Eerste batterij helemaal leeg gereden, las dat je dat ongeveer 3x moest doen om hem goed te calibreren. 100meter voor het eindpunt ging hij “dood” dan trapt het toch wel zwaarder dan wanneer je de ondersteuning uitzet had ik het idee, maar gelukkig was ik er dus al

/me doet van alles: brouwt bier, bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gunghir
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13:03

Top systeem dit.. even de schroef mat zwart en je hebt echt een cowboy 4 achtige telefoon mount.

Connect syteem heet het.

https://www.amazon.de/-/e...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1

En dan een bijpassend hoesje halen.
(Warehouse deal bijv)

De telefoon zit echt zo goed als tegen je frame aan ;)

[Voor 42% gewijzigd door gunghir op 16-07-2021 16:40]

• Sir_Bongiovi
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 02-08 20:21

Standard (pikkel) matzwart gespoten

• wm1234
Nieuwe stuurhouder is ook binnen, na een eeuwigheid uit China. Staat strak en de telefoon zit er ook stevig in:

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True