Cowboy E-Bike ervaringen en modificatie topic.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor iedereen hier die al een Cowboy fiets heeft:
Schrijf je Mac address, Serial number en Bluetooth Pairing Code op.

Deze zul je nodig hebben als Cowboy de stekker er uit trekt (en de App niet meer te downloaden is of de server uitgezet wordt).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N8K_d9hcw84mLovXTcDwwMLGMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AChLtA6Nl21IWDa4buI0IRub.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:54
Juup schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:43:

Deze zul je nodig hebben als Cowboy de stekker er uit trekt (en de App niet meer te downloaden is of de server uitgezet wordt).
Goede tip! Heb ge;lijk screenshot gemaakt. Waar vind ik de bluetooth-pairing code?
En via welke app kun je hem dan straks alsnog starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-08 22:05
Juup schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:43:
Goede tip, voor de zekerheid maar gedaan. Kwam tot de pijnlijke conclusie dat ik nog geen 300 kilometer in twee jaar heb gefietst. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-08 17:05
iT3CH schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 03:59:
Volgens dit artikel in Der Spiegel is Cowboy zo goed als klaar. Ben benieuwd of ze iets aan gebruikers gaan leveren zodat ze na faillissement de fiets nog kunnen unlocken:

https://ibb.co/gbSVfcr7

Bron: Reddit
https://www.reddit.com/r/...e_maker_cowboy_in_crisis/
Wel grappig dat de genieën van Bright hier ook weer hun 'koopadvies' intrekken.

Als Bright iets aanbeveelt, dan kan je er zowat van uit gaan dat de boel nadien scheef loopt.
Ze bevelen alleen dingen aan die een beetje speciaal zijn en wat buiten de mainstream gaan... maar of die betrouwbaar zijn of van een betrouwbare partij komen... dat is nog iets anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40
Tommie12 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Wel grappig dat de genieën van Bright hier ook weer hun 'koopadvies' intrekken.

Als Bright iets aanbeveelt, dan kan je er zowat van uit gaan dat de boel nadien scheef loopt.
Ze bevelen alleen dingen aan die een beetje speciaal zijn en wat buiten de mainstream gaan... maar of die betrouwbaar zijn of van een betrouwbare partij komen... dat is nog iets anders.
Bright is niets meer dan een plug kanaal. Producenten gebruiken Bright puur om producten te promoten waarbij ze precies oplepelen wat de marketingafdeling ze opdraagt.

Na het debacle met VanMoof proberen ze “neutraler” te zijn maar voor enige eerlijke en kritische reviews hoef je echt niet bij ze terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-08 12:10
Het artikel van Der Spiegel zal ongetwijfeld op enige waarheid berusten, maar is wel zowat een kopie van een artikel uit de Belgische Krant DeTijd van een aantal weken eerder. Omdat ik een Cross wilde aanschaffen (niet via de website maar 1 die ergens op voorraad is) ben ik wat gaan rondvragen hier en daar.
Een medewerker van Cowboy vreest voor een VanMoof verhaal en Cowboy zelf reageert zoals al eerder gedaan is (ook niet logisch om te verwachten dat ze zeggen 'ja we gaan failliet').

Mijn Cowboy van 5 jaar oud rijdt gewoon als een zonnetje. Wel problemen mee gehad, maar keurig door ze opgelost. Kennis is tevreden over zijn Cross en ik acht het onwaarschijnlijk dat er na een faillissement niemand is die de boedel overneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Yodalitie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:24:
Het artikel van Der Spiegel zal ongetwijfeld op enige waarheid berusten, maar is wel zowat een kopie van een artikel uit de Belgische Krant DeTijd van een aantal weken eerder. Omdat ik een Cross wilde aanschaffen (niet via de website maar 1 die ergens op voorraad is) ben ik wat gaan rondvragen hier en daar.
Een medewerker van Cowboy vreest voor een VanMoof verhaal en Cowboy zelf reageert zoals al eerder gedaan is (ook niet logisch om te verwachten dat ze zeggen 'ja we gaan failliet').

Mijn Cowboy van 5 jaar oud rijdt gewoon als een zonnetje. Wel problemen mee gehad, maar keurig door ze opgelost. Kennis is tevreden over zijn Cross en ik acht het onwaarschijnlijk dat er na een faillissement niemand is die de boedel overneemt.
Dus je gaat er wel een kopen? Je clou komt niet naar voren in dit verhaal.

Lijkt mij niet slim om nu in te stappen.
Heb veel spijt van mijn aankoop van mijn cowboy4 destijds. 1000km plezier gehad, daarna alleen maar gezeik en cowboy wilde maar niet tegemoet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Yodalitie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:24:

Typisch N=1 verhaal.
Goed dat niet elke fiets heel snel defect gaat.
Maar je kan alvast verwachten dat als je een defect hebt, het moeilijk wordt om dat hersteld te krijgen, tenzij met de generische onderdelen (banden, remmen, ...), want die vind je overal.

Je moet momenteel toch blind zijn als je geen problemen verwacht.
Het bedrijf was nog altijd verlies aan het maken of gewoon net break-even. En dan krijgen ze die actie rond die frames op hun nek wat hen zakken geld gaat kosten.

Trouwens, dat mensen maanden wachten op fietsen waarvan al een deel betaald is... very bad sign...
Als je niet kan leveren, dan neem je ook geen voorschotten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
Tommie12 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Typisch N=1 verhaal.
Goed dat niet elke fiets heel snel defect gaat.
Maar je kan alvast verwachten dat als je een defect hebt, het moeilijk wordt om dat hersteld te krijgen, tenzij met de generische onderdelen (banden, remmen, ...), want die vind je overal.

Je moet momenteel toch blind zijn als je geen problemen verwacht.
Het bedrijf was nog altijd verlies aan het maken of gewoon net break-even. En dan krijgen ze die actie rond die frames op hun nek wat hen zakken geld gaat kosten.

Trouwens, dat mensen maanden wachten op fietsen waarvan al een deel betaald is... very bad sign...
Als je niet kan leveren, dan neem je ook geen voorschotten aan.
Misschien naief, maar je leest altijd dat mensen problemen hebben en slechts zelfden dat het een goed product is. Ik vergelijk het met Peugeot. Doordat er 1 specifieke motor problemen kan geven, is alles meteen bagger. Als eigenwijze peugeot rijder weet ik na jaren dat dat gewoon niet zo is.

Het verhaal over voorschotten kan je op 2 manieren uitleggen. Zeker kan het zijn dat als je er 1 koopt bij cowboy zelf dat je daarmee eigenlijk de fiets van een ander financiert. Maar is de toelichting die zij zelf geven dan ongeloofwaardig? Kijk ik sluit mijn ogen niet voor de problemen, die zullen er zeker zijn en de signalen zijn ook niet positief, maar ik zie geen reden een fiets te kopen die op vooraad in de winkel staat en ik morgen kan ophalen.

Bij VanMoof gebruikte men geen doorsnee onderdelen, en cowboy doet dat echt anders. Gaat de techniek dood, tja dan heb je een probleem. Maar er zullen genoeg onderdelen te verkrijgen zijn. En zo niet, dan heb ik domme pech en zal ik zeggen dat ik naar je had moeten luisteren en nu op de blaren moet zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
Megupe schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:58:
[...]

Dus je gaat er wel een kopen? Je clou komt niet naar voren in dit verhaal.

Lijkt mij niet slim om nu in te stappen.
Heb veel spijt van mijn aankoop van mijn cowboy4 destijds. 1000km plezier gehad, daarna alleen maar gezeik en cowboy wilde maar niet tegemoet komen.
Ik kreeg in de c3 scheuren in de velg, de kosten hebben we netjes gedeeld. prima opgelost en inmiddels 13000 tevreden kilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Yodalitie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Misschien naief, maar je leest altijd dat mensen problemen hebben en slechts zelfden dat het een goed product is. Ik vergelijk het met Peugeot. Doordat er 1 specifieke motor problemen kan geven, is alles meteen bagger. Als eigenwijze peugeot rijder weet ik na jaren dat dat gewoon niet zo is.

Het verhaal over voorschotten kan je op 2 manieren uitleggen. Zeker kan het zijn dat als je er 1 koopt bij cowboy zelf dat je daarmee eigenlijk de fiets van een ander financiert. Maar is de toelichting die zij zelf geven dan ongeloofwaardig? Kijk ik sluit mijn ogen niet voor de problemen, die zullen er zeker zijn en de signalen zijn ook niet positief, maar ik zie geen reden een fiets te kopen die op vooraad in de winkel staat en ik morgen kan ophalen.

Bij VanMoof gebruikte men geen doorsnee onderdelen, en cowboy doet dat echt anders. Gaat de techniek dood, tja dan heb je een probleem. Maar er zullen genoeg onderdelen te verkrijgen zijn. En zo niet, dan heb ik domme pech en zal ik zeggen dat ik naar je had moeten luisteren en nu op de blaren moet zitten
Elk merk heeft zijn problemen. Het gaat om het aantal, maar ook hoe er mee omgegaan wordt.
Voorlopig lijkt dat niet zo netjes te verlopen bij Cowboy.
Misschien zijn er minder 'speciale onderdelen' (geen shifter...), maar als een batterij of electronica raar doet ben je toch op hen aangewezen.

Ik koop gewoon geen fiets van een bedrijf dat echt aan de afgrond staat, en daar staan ze intussen wel, zeker nu met de gebroken frames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yodalitie
we gaan het zien

[ Voor 88% gewijzigd door Yodalitie op 10-07-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
Trouwens, ik kwam dit bericht tegen van een jaar geleden. je zou bijna denken dat de datum verkeerd is:

https://bestefietsen.com/...e-nederlandse-fietsmarkt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:23
Yodalitie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:45:
Trouwens, ik kwam dit bericht tegen van een jaar geleden. je zou bijna denken dat de datum verkeerd is:

https://bestefietsen.com/...e-nederlandse-fietsmarkt/
Wat een belabberde AI gegenereerde tekst. Voor zover ik weet is Cowboy nog niet failliet verklaard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
dkln schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:37:
[...]

Wat een belabberde AI gegenereerde tekst. Voor zover ik weet is Cowboy nog niet failliet verklaard geweest.
Raar he? Ik vond het een vreemd bericht ook al is het een jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-07 13:19
Is er een oplossing voor een batterij die niet meer oplaad?

Rood en groen lampje op de lader branden afwisselend. Daarna wordt lampje groen maar accu is leeg. Twee laders geprobeerd. Batterij (en fiets) worden bijna dagelijks gebruikt dus batterij is niet lang ontkoppeld geweest oid. Fiets staat binnen gestald en heeft nauwelijks regen gezien.

5000 km gefietst, gaat om een c3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:10
SX-Superfly schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:13:
Is er een oplossing voor een batterij die niet meer oplaad?

Rood en groen lampje op de lader branden afwisselend. Daarna wordt lampje groen maar accu is leeg. Twee laders geprobeerd. Batterij (en fiets) worden bijna dagelijks gebruikt dus batterij is niet lang ontkoppeld geweest oid. Fiets staat binnen gestald en heeft nauwelijks regen gezien.

5000 km gefietst, gaat om een c3.
Toevallig zag ik iemand op marktplaats die cowboy batterijen repareert iets met de printplaat.. geen relatie tot, dus geen aanbeveling slechts een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 16:08
Heb maandje terug de torque sensor vervangen van een C3. Als je nu met aardige vaart rijdt, even inhoudt, en dan weer begint te trappen, begint de motor vaak vrij stevig te trillen. Als je dan stopt met trappen trilt de motor ook nog even door.

Heb de offset voltage opnieuw ingesteld met de expert functies in de Cowboy Untamed app, maar dat biedt geen soelaas. Zie wel dat je nog allerlei andere dingen kunt aanpassen, maar voordat ik daaraan ga rommelen, wellicht iemand hier die ooit hetzelfde heeft gehad en opgelost?

Backoffice app van Cowboy kan ik niet gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door boozzz op 13-07-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimetj
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-08 18:54
Weet iemand of de torque sensor universeel is van cowboy? Voor een ST 4? Of bijvoorbeeld van shimano om maar een merk te noemen? Ik kan dit niet vinden op internet. Wacht ondertussen al 5 maanden op de torque sensor die ik bij cowboy heb besteld. Denk helaas ook dat ze failliet gaan, zou zonde zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Kimetj schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:46:
Weet iemand of de torque sensor universeel is van cowboy? Voor een ST 4? Of bijvoorbeeld van shimano om maar een merk te noemen? Ik kan dit niet vinden op internet. Wacht ondertussen al 5 maanden op de torque sensor die ik bij cowboy heb besteld. Denk helaas ook dat ze failliet gaan, zou zonde zijn!
Zover ik weet (99.9%), zijn ze specifiek Cowboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:26
Siedo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Goede tip, voor de zekerheid maar gedaan. Kwam tot de pijnlijke conclusie dat ik nog geen 300 kilometer in twee jaar heb gefietst. :X
Ik kwam tot dezelfde pijnlijke conclusie dat ik in 3 jaar tijd 240 kilometer had gefietst.
Ik ben blij dat ik mijn C4 nog voor 2000 euro heb kunnen verkopen op marktsplaats na 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-08 20:40
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Vorige week iets re enthousiast mijn rechter remhendel aangedraaid waarbij hij brak. Op 10 juli bij Cowboy zelf een nieuwe Sunrace remhendel besteld (*geleverd binnen 7 dagen). Ondertussen 6 dagen onderweg en het is nog niet verzonden. Bij de bestelling staat dat het 7 dagen kan duren na verzending voor de bestelling ontvangen wordt.

Komend weekend ga ik op vakantie. Ben benieuwd of het na mijn vakantie, over drie weken, geleverd is.

Ik heb dus ook nog een chatbericht met de klantenservice open staan. Laatste reactie van de klantenservice: 4 juli 2025.

Bijzonder detail:
De factuur van de rem verwijst naar een Twitter-pagina van Cowboy (@cowboy_hq). Deze pagina bestaat niet en er wordt doorverwezen naar @cowboy_bikes maar deze bestaat ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 15-08 17:42
Siedo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:50:
[...]

En 20+ reacties in dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 13:41
wazig, ik zie die niet staan.
Zou toch echt heel simpel moeten zijn :X
My phone asks for a Bluetooth pairing code. Where can I find it?
When connecting to your bike, the app should automatically display a 6-digit Bluetooth pairing code. If it doesn't, you can retrieve it in your app:

Open the Settings tab

Tap on "Advanced" in the "Your bike" section

Scroll down to find the pairing code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
iT3CH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:45:

Vorige week iets re enthousiast mijn rechter remhendel aangedraaid waarbij hij brak. Op 10 juli bij Cowboy zelf een nieuwe Sunrace remhendel besteld (*geleverd binnen 7 dagen). Ondertussen 6 dagen onderweg en het is nog niet verzonden. Bij de bestelling staat dat het 7 dagen kan duren na verzending voor de bestelling ontvangen wordt.

Komend weekend ga ik op vakantie. Ben benieuwd of het na mijn vakantie, over drie weken, geleverd is.

Ik heb dus ook nog een chatbericht met de klantenservice open staan. Laatste reactie van de klantenservice: 4 juli 2025.

Bijzonder detail:
De factuur van de rem verwijst naar een Twitter-pagina van Cowboy (@cowboy_hq). Deze pagina bestaat niet en er wordt doorverwezen naar @cowboy_bikes maar deze bestaat ook niet meer.
Als je niet te veel hecht aan het ontwerp en de levering blijkt drama te zijn: je kunt een willekeurige hendel voor minerale olie installeren. Shimano en Tektro maken de goedkoopste. Enige is dat je wellicht een aansluitsetje van betreffend merk erbij moet kopen (insert, olijf, wartel, paar euro), hangt van de Sunrace aansluiting af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
DarkChylde schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:43:
[...]

wazig, ik zie die niet staan.
Zou toch echt heel simpel moeten zijn :X

[...]
Heb je een iPhone?
Ja... dan staat het er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 15-08 13:41
mjvdzwet schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Heb je een iPhone?
Ja... dan staat het er niet.
Helder. Dat was het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-08 20:40
iT3CH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:45:
Valt me eigenlijk niet eens tegen. Vandaag is de remhendel bezorgd bij de buren. De communicatie, althans het gebrek daaraan, viel wel tegen. Heeft dus alles bij elkaar 2 weken geduurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
SX-Superfly schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:23:
Op zoek naar een kinderzitje voor de cowboy 4 st. Iemand ervaring met een zitje voorop? Of is dit niet mogelijk vanwege de beperkte ruimte?

En voor achterop zie ik de Thule Yepp Next Maxi. Maar op cowboy.tools staat niet dat ie ook op de 4 st kan? Ik heb de standaard cowboy bagagedrager op de fiets.
Ik heb hier niet meteen een antwoord op gezien?

Ik ben zelf ook aan het kijken voor die Thule Yepp Next Maxi op mijn Cowboy 4 Classic. Zoals hierboven vermeld staat op cowboy.tools dat die compatibel is met C1, C2, C3, Classic en Cruiser ST maar het is niet duidelijk of die dan ook past op de originele bagagedrager van de Classic?

Als ik zoek in dit forum vind ik enkel mensen die hem op een aftermarket bagegedrager hebben geplaatst.

Dus, iemand ervaring met de Thule Yepp Next Maxi in combinatie met een Cowboy 4 (Classic/ST)?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.6.4) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.8.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Ik heb zowel de mini als maxi op mijn c4 classic, wel met mtb beugel voor de mini en goede drager voor maxi achter.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Nu online
[RNMC] Viper schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:20:
Ik heb zowel de mini als maxi op mijn c4 classic, wel met mtb beugel voor de mini en goede drager voor maxi achter.
“Goede drager voor maxi achter” = originele drager?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.6.4) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.8.1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

nujtrug schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:41:
[...]

“Goede drager voor maxi achter” = originele drager?
Ik heb zelf de originele ja, hij moet natuurlijk de nodige kilo’s kunnen dragen.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marstark
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 30-07 16:21
snip: wel degelijk reclame

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 29-07-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
Vraagje, Ik heb zaterdag mijn Cowboy Cross opgehaald. Meteen een Abus vouwslot gekocht. Dat kan ik alleen niet aan het frame vastmaken. Nu denk ik eraan een tas te kopen die aan de bagagedrager bevestigd kan worden. Moet wel beetje leuk zijn en vooral niet te groot. Is alleen voor het slot en misschien een enkele boodschap. Voor woon-werk verkeer gebruik ik naast de auto mijn cowboy c3. Weten jullie wat een beetje leuke tas is en hebben jullie ervaringen? Heb al gekeken op cowboy.tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
aha, nu ik hier lees is het logisch dat ik al maanden op parts moet wachten voor mijn c3. :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
maratropa schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:31:
aha, nu ik hier lees is het logisch dat ik al maanden op parts moet wachten voor mijn c3. :p
Als je reddit hebt, wordt dan lid van de cowboy groep daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag staat er een behoorlijk negatief artikel over Cowboy in De Tijd.

Klanten krijgen hun betaalde fietsen niet geleverd, dealers haken af want ze krijgen geen info over leveringen van fietsen en wisselstukken. Er is nog geen plan over het vervangen van de frames.

En dan is er wat mij betreft een enorme rode vlag: ze moesten hun balans neerleggen op 31/7 en hebben dit niet gedaan.
Er zijn tal van tekenen dat ze zwaar in geldnood zitten, en weinig tekenen dat geldschieters nog eens willen helpen….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yodalitie
Ik volg de situatie al een tijdje en het heeft een heel hoog VanMoof-debacle gehalte.

Nieuwe orders financieren de openstaande orders. Onderdelen op de website zijn niet leverbaar. Op insta is optie te reageren uitgeschakeld en zo kan je doorgaan. Heb pas gesprek met een medewerker gehad. Wilde weten hoe gereageerd zou worden op mijn vragen. Veel blabla weinig inhoudelijk. Maar toch heb ik een Cross erbij gekocht. Er is genoeg voorraad bij winkeliers. Ik moest een fiets erbij hebben en er is gewoon geen merk dat in de buurt komt van Cowboy. En dan heb ik het alleen over het fietsen, niet over service etc. Ik heb een C3 die bijna 6 jaar is en heerlijk fietst en nu dus ook een Cross. Onvergelijkbaar, maar wat is die Cross een heerlijke fiets zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Gebaseerd op artikel uit de Tijd:

https://www.volkskrant.nl...boy-over-de-kop~b432e882/

Veel overeenkomsten met de VM situatie. Dit soort publicaties vergroten de onrust bij alle stakeholders.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
peacelord schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:55:
Gebaseerd op artikel uit de Tijd:

https://www.volkskrant.nl...boy-over-de-kop~b432e882/

Veel overeenkomsten met de VM situatie. Dit soort publicaties vergroten de onrust bij alle stakeholders.
Ja, maar fietsen blijven verkopen die volledig moeten betaald worden, en dan je klanten maanden laten wachten beschouw ik gewoon als ‘bedrog’ of zelfs oplichting.

Dus ja, te veel overeenkomsten helaas.

Het bewijst in mijn ogen nog maar eens dat een degelijke ebike voor 2000€ of minder gewoon niet realistisch is. En een business model waar de fietsenmaker buiten gehouden wordt is moeilijk, en zelf een service organisatie op zetten is gewoon duur.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 05-08-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-08 22:57

The Inquisitor

Greetings weaklings

maratropa schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:31:
Ik wacht ook al meer dan een halfjaar op een motorcontroller die vervangen moet worden… laatst weer een mail gehad dat het nu oktober wordt. Ik heb er weinig vertrouwen in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Je kunt de meeste parts nog wel tweedehands krijgen op eBay (heb laatst een nieuwe torque sensor gescoord uit het VK) en vooral op de Duitse Kleinanzeigen variant. Vaak niet eens voor woekerprijzen. Dan zelf vervangen of meebrengen naar een lokale fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xTino81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08 08:40
The Inquisitor schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:31:
[...]

Ik wacht ook al meer dan een halfjaar op een motorcontroller die vervangen moet worden… laatst weer een mail gehad dat het nu oktober wordt. Ik heb er weinig vertrouwen in
Ik heb van januari t/m juni gewacht op een torque sensor voor mijn C3 en continu geklaagd en ze een officiële brief gestuurd om mijn geld terug te vragen. Het verzoek om geld terug hebben ze structureel genegeerd, maar ik heb uiteindelijk een nieuwe fiets gekregen (Cruiser ST).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
Ik las op Reddit dat er toch pas iemand een fiets heeft gekregen. Misschien laatste stuiptrekkingen want het ziet er op basis van wat we nu weten niet best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98
  • Laatst online: 15-08 11:41

freshy98

Atari

Hoe zit het eigenlijk met de accu? Stel dat Cowboy kopje onder gaan, zijn het cellen die zelf te vervangen zijn?
Er vanuit gaande dat de app bruikbaar blijft om te te (un)locken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hierbij een gearchiveerd artikel uit het Parool van vandaag over de huidige situatie bij Cowboy volgens deze journalist:
https://archive.ph/UOUMm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
RoRoNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:09:
Hierbij een gearchiveerd artikel uit het Parool van vandaag over de huidige situatie bij Cowboy volgens deze journalist:
https://archive.ph/UOUMm
Voor de toekomst weten we in elk geval 1 ding, de Raleigh One moet je negeren als de heren Carlier eraan hebben meegewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Yodalitie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

Voor de toekomst weten we in elk geval 1 ding, de Raleigh One moet je negeren als de heren Carlier eraan hebben meegewerkt.
Als je zo redeneert dan moet je ook de Cowboy vermijden want die ontwerpers hebben een fiets gemaakt die breekt.
Ze zullen bij Raleigh wel een kader bepaald hebben waarbinnen ze mochten spelen.
In de groep Accell zullen ze ook wel andere kwaliteitsnormen aanhouden, en veel beter valideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodalitie
Tommie12 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:59:
[...]

Als je zo redeneert dan moet je ook de Cowboy vermijden want die ontwerpers hebben een fiets gemaakt die breekt.
Ze zullen bij Raleigh wel een kader bepaald hebben waarbinnen ze mochten spelen.
In de groep Accell zullen ze ook wel andere kwaliteitsnormen aanhouden, en veel beter valideren.
Daar kan ik niets meer aan doen, mijn C3 is al 6 jaar en mijn Cross kan ik ook niet meer terugsturen. zou dat laatste niet eens willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Misschien een vreemde vraag maar heeft iemand hier een idee hoe ik de fiets kan de-elektrificeren? :-) als in, kan ik het achterwiel vervangen door 1 zonder motor? Is dat uberhaupt verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn BlackFriday C3 valt zelfs na het plaatsen van die afstandshouder nog regelmatig uit en dan hoor je ook uit de regio van de controller een licht sissend geluid als je door blijft fietsen. Soms gaat die wel weer automatisch aan en ik kan hem met de app weer aanzetten, maar echt vertrouwen doe ik het niet meer. Accu zit nu wel echt vast, geen beweging in te krijgen, maar waarschijnlijk toch geen goede verbinding.

Ga maar op zoek naar een vervanger.

Edit: mijn app ziet trouwens ook geen batterij meer, het zou 17 graden zijn hier en mijn ritten worden niet meer geregistreerd... maar kan dus wel fiets unlocken, batterij percentage in het rondje werkt wel, maar dus niet in de batterij info.

[ Voor 20% gewijzigd door Quantor op 13-08-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Nu online
mrturk76 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:00:
Misschien een vreemde vraag maar heeft iemand hier een idee hoe ik de fiets kan de-elektrificeren? :-) als in, kan ik het achterwiel vervangen door 1 zonder motor? Is dat uberhaupt verkrijgbaar?
Geen idee of dat kan maar lijkt me wel enorm zwaar om met die riem te trappen zonder ondersteuning. Batterij van mijn C4 was een keertje plat tijdens het rijden en toen ging ik voor geen meter meer vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
nujtrug schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

Geen idee of dat kan maar lijkt me wel enorm zwaar om met die riem te trappen zonder ondersteuning. Batterij van mijn C4 was een keertje plat tijdens het rijden en toen ging ik voor geen meter meer vooruit.
Dat komt omdat de motor nog gekoppeld is en als die niet mee werkt werkt dat als rem, beetje vergelijkbaar met het terugwinnen van energie bij hybride autos. Er zijn genoeg fietsen zonder ondersteuning maar met riem, dus het kan zeker. Zou dan ook de accu weglaten, maar dan heb je wel zo'n lelijke open ruimte. Het is dus kwestie van een andere achterwiel met riem aandrijving zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Nu online
Quantor schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Dat komt omdat de motor nog gekoppeld is en als die niet mee werkt werkt dat als rem, beetje vergelijkbaar met het terugwinnen van energie bij hybride autos. Er zijn genoeg fietsen zonder ondersteuning maar met riem, dus het kan zeker. Zou dan ook de accu weglaten, maar dan heb je wel zo'n lelijke open ruimte. Het is dus kwestie van een andere achterwiel met riem aandrijving zoeken.
Is er een manier om de motor te ontkoppelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

Gok dat velen deze al ontvangen hebben?
Over the past two years, Cowboy has gone through the most challenging period in its history.

Like much of the bike industry, we’ve been hit hard by post-COVID disruptions, supply chain issues, and a significant recalibration across the entire sector. Major players have struggled; some have disappeared altogether.

On top of this, we faced our first-ever bike recall due to a manufacturing issue affecting a subset of bikes. The root cause was an unapproved change made by one of our suppliers. It was serious, and we acted decisively. But it added significant complexity and strain when the business was already under pressure.

Combined, these factors put pressure on every part of the business. Delays mounted. Communication faltered, and some customers were left waiting for their bikes, for spare parts, or clear answers. We know how frustrating this has been, and we are truly sorry.

We chose to remain silent until we had tangible progress to share. Today, we do:
  • A signed term sheet with a new partner sets the path for long-term stability.
  • First replacement frames have arrived from our supplier.
  • Our first recall hub is operational, with more cities to follow this summer.
  • Operations and production will gradually return to normal thanks to new short-term funding.

We’re not out of the woods yet, but we’re here. Still standing. Still fighting. And more committed than ever.

This period has tested every part of our customers, partners and company, but it’s also reminded us why we started Cowboy in the first place: to build the best bike and the best experience, for urban riders.

We wouldn’t be here without the patience of our customers, the trust of our partners, and the determination of our team. Thank you for standing with us.

More to come in September.

Adrien & Tanguy

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
freshy98 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:29:

[...]
nope, ook niet in spam.

• Knul
  • Laatst online: 15-08 14:04
freshy98 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:29:

[...]
Yep, mooie bak marketinggeblaat om de geluiden in de pers tegen te spreken. Eerst zien, dan geloven.

Dat gezegd hebbende ben ik nog steeds tevreden over mijn Black Friday Cowboy 3, waar ondertussen 4000km op staat. Enige onderhoud tot dusver is een nieuwe achterband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

Knul schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Yep, mooie bak marketinggeblaat om de geluiden in de pers tegen te spreken. Eerst zien, dan geloven.

Dat gezegd hebbende ben ik nog steeds tevreden over mijn Black Friday Cowboy 3, waar ondertussen 4000km op staat. Enige onderhoud tot dusver is een nieuwe achterband.
Azijnpissen is ook wel een kunst natuurlijk "om de geluiden in de pers tegen te spreken".
Beetje open mind hebben is niks mis mee, en uiteraard is het afwachten.

• Knul
  • Laatst online: 15-08 14:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

Nee, want ik ga niet een abonnement afsluiten om een artiekel te lezen.

• freshy98

freshy98

Atari

Dus, eigenlijk wat in het mail verteld word?
Uiteraard blijft het afwachten hoe het gaat lopen.

In het algemeen, en met name richting azijnpissers: Als er niks gecommuniceerd word is het slecht (en terecht) maar als er dan wel gecommuniceerd word is het ook nooit goed.
Dus wat wil men nou precies?

Ik word er ook niet blij van, maar er is nu iig nieuwe informatie en we moeten afwachten of dat genoeg gaat zijn.
Meer kan je niet doen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 22:55

Rincewind

Take me in your arms tonight

Het complete email-bericht van vanmorgen 10:08 vanuit Cowboy in het NL:
De afgelopen twee jaar waren de meest uitdagende in de geschiedenis van Cowboy.

Net als veel andere bedrijven in de fietsindustrie zijn we hard getroffen door de post-COVID verstoringen, problemen in de toeleveringsketen en een aanzienlijke herstructurering in de hele sector. Grote spelers hebben het moeilijk gehad, en sommigen hebben het helaas niet gered.

Bovenop dit alles kregen we te maken met onze allereerste terugroepactie, veroorzaakt door een fabricageprobleem dat een deel van onze fietsen trof. De oorzaak was een niet-goedgekeurde wijziging die door een van onze leveranciers werd doorgevoerd. Het was een serieus probleem, en we hebben het ook zo behandeld. Maar het bracht extra complexiteit en druk met zich mee in een toch al uitdagende periode.

Gezamenlijk hebben deze factoren druk gezet op elke afdeling van ons bedrijf. Vertragingen stapelden zich op, communicatie schoot soms tekort, en sommige klanten moesten lang wachten op hun fiets, op reserveonderdelen of op duidelijke antwoorden. We begrijpen hoe frustrerend dit is geweest en bieden daarvoor oprecht onze excuses aan.

We hebben tot nu toe niets van ons laten horen, omdat we niet wilden spreken voordat we echte, tastbare vooruitgang konden delen. Vandaag kunnen we dat wel:

• Een ondertekende term sheet met een nieuwe partner effent de weg naar langdurige stabiliteit.
 • De eerste vervangende frames zijn aangekomen van onze leverancier.
 • Ons eerste terugroephub is operationeel, met meer steden die deze zomer volgen.
 • Operaties en productie zullen geleidelijk aan weer normaal verlopen dankzij nieuwe kortetermijnfinanciering.

We zijn er nog niet, maar we staan er nog wél. Nog steeds sterk. Nog steeds strijdend. En meer toegewijd dan ooit.

Deze periode heeft elke afdeling van ons bedrijf, onze klanten en onze partners op de proef gesteld, maar ze heeft ons ook herinnerd aan waarom we Cowboy ooit begonnen: om de beste fiets en de beste ervaring te bouwen voor stadsrijders.

We hadden het nooit zo ver kunnen schoppen zonder het geduld van onze klanten, het vertrouwen van onze partners en de vastberadenheid van ons team. Dank voor jullie blijvende steun.

Meer nieuws volgt in september.

Adrien & Tanguy

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Let op! Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.

Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.