Afgelopen week heb ik kort na elkaar een proefrit gemaakt op een Vanmoof S3 en Cowboy 3. De verschillen zijn enorm groot.
De 2 grootste verschillen zijn de aandrijving en de positie op de fiets. Hieronder mijn aantekeningen:
Eerst met de Vanmoof gefietst (via het service point op Strijp-S in Eindhoven):
- Je moet rustig trappen, anders onrustig schakelen; voelt wat onlogisch
- Comfortabel, je rijdt 26km/h, maar je hebt helemaal niet het idee dat je zo hard gaat
- Als je harder fietst, dan voelt de fiets erg moeizaam
- De zit is goed
- Turbo boost knop is fun
- Display duidelijk
- Piepende remmen, lastig te doseren
- Trapt licht zonder ondersteuning, maar wel langzaam
- Continue geluid uit de aandrijving voor
Direct daarna met de Cowboy. Wat een verschil!
- Fietsen voelt zeer “logisch”
- Accelereert erg snel, “racefiets”
- Erg sportieve zit, niet fijn voor langer fietsen
- Stuur is erg smal
Op de Cowboy heb je het gevoel te "racen", bij de Vanmoof relaxed te "touren", terwijl ze allebei 25km/h gaan.
Je raadt het al; de combinatie van de positie op de Vanmoof en de aandrijving van de Cowboy zou voor mij de ideale fiets zijn. Verder is een service punt vlakbij ook iets wat in het voordeel van de Vanmoof spreekt. Bij beiden ontbreekt een handig manier om een hangslot mee te nemen, zo'n tasje aan het frame doet wel veel geweld aan mbt het uiterlijk.
Mijn vraag is of je op de Cowboy 4 ST veel rechter zit, en hoe het vergelijkt tov de Vanmoof. Ik heb op het web geen plaatjes kunnen vinden. En de review op Bright zegt dat de trap frequentie erg hoog is. Wat zijn de ervaringen?
Ik wacht uiteraard nog even op de announcement op 5 April van de Vanmoof, en dan ga ik me bedenken of ik er een bestel, en welke.