• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tribunus als je ruimte hebt kun je voor een constante spanning zoiets gebruiken aan de kant van je tablet. Spanning op die dunne thermostaatdraadjes hoog houden (12V, 24V?) om het vermogen en verlies laag te houden

[Voor 3% gewijzigd door Gizz op 22-11-2021 19:49]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Horla
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01-12 14:52
RudolfR schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:08:
@Horla

Heb je de configuratie wel met de juiste indentatie gedaan?
code:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

En dan na een herstart van HA via https:// verbinding maken (en ook nog met :8123 als poortnummer erachter)
Ik had het gewoon rechtstreeks gekopieerd van de gids dus dat zou in orde moeten zijn maar blijkbaar is er toch iets mis gegaan. Ik heb het nu gekopieerd van uw bericht en het lukt nu wel. 8)7 Bedankt!

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Gizz schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:49:
@Tribunus als je ruimte hebt kun je voor een constante spanning zoiets gebruiken aan de kant van je tablet. Spanning op die dunne thermostaatdraadjes hoog houden (12V, 24V?) om het vermogen en verlies laag te houden
Is een standaard poe af/at oplossing dan niet interessanter? Plaats voor een kabel is er, en dan kan je werken met kant en klare producten wat toch een aantal risico's uitsluit. En zo een afstand is geen enkel probleem voor poe.

[Voor 3% gewijzigd door roeleboel op 22-11-2021 20:12]

• Tribunus
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:26
Gizz schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:49:
Nee dat is helaas geen optie. Er zit geen inbouwdoos maar een sleuf die wat verder doorloopt dan de buis. Ik kan dus niet echt iets doen aan de kant van de tablet zonder een soort van ruimte erachter te creëren, dat doe ik liever niet, komt de tablet zo ver naar voren.

• Tribunus
Is een standaard poe af/at oplossing dan niet interessanter? Plaats voor een kabel is er, en dan kan je werken met kant en klare producten wat toch een aantal risico's uitsluit. En zo een afstand is geen enkel probleem voor poe.
Zit er ook geen behoorlijke adapter aan de tablet kant wanneer ik dit zou gaan gebruiken? Poe zou prima kunnen waar ik de voeding vandaan haal.

• sennaw93
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 29-11 19:21
Goedeavond!

Ik ben begonnen met mijn voorbereidingen voor de elektrische installatie van een renovatie. Nu heb ik een PFC 200 (750-8212) met wat digital I/O modules. Nu ben ik een beetje aan het spelen met @MichVw zijn programma (waarvoor dank!) meer met name de MQTT functie.

Mijn situatie :
Ik heb een 4 voudige drukknop aan de digital inputs aangesloten. Via MQTT kan ik een licht in HA bedienen via de drukknop . Nu had ik graag dezelfde licht laten dimmen door lang op dezelfde knop te duwen. Dit probeer ik te doen met een FB_OUTPUT_DIMMER_MQTT. Als ik onderstaande code in mijn HA config zet maakt HA een light identity wanneer ik dit bekijk wordt de DIM value correct ingelezen in HA. Enkel kan ik dit niet linken aan een 'echte fysieke bestaande' light identity. Iemand een idee of voorbeeld hoe ik dit voor elkaar krijg?

@MichVw Ik las dat je geen AO modules had maar dim je uw lichten thuis? Zoja, op welke manier?

Alvast bedankt!

Meer een HA probleem, verplaatst

[Voor 1% gewijzigd door septillion op 24-11-2021 09:30]

• GoBieN-Be
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-12 23:50
Wellicht met zo'n actieve USB extension cable van 12m.

• Tribunus
GoBieN-Be schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:36:
Wellicht met zo'n actieve USB extension cable van 12m.
Wellicht zoek ik niet goed maar ik vind ze alleen van die lengte met usb-a en dat past niet door die 16mm buis. Heb wel een 9m versie gezien maar daarvan is de 5m versie al 80€, dat vind ik iets te gek.

• GoBieN-Be
  • Laatst online: 01-12 23:50
Ja sorry, diegene die ik ken zijn inderdaad allemaal USB-A

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:49
Weet iemand hoe ik een extra sensor maak uit de standaard weather sensor?
Ik wil de buitentemp in een aparte sensor om wat zaken te automatiseren.

ehhhh..HOI

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:23
Tribunus schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:12:
Ik wil graag een dashboard via een tablet aan de muur gaan gebruiken. Ik heb zelf een NEST v3 die draadloos communiceert met de heatlink, dus kan de tablet mooi op de plek van de nest. Er is alleen 1 uitdaging, althans, dan denk ik; stroom voor de tablet.

Ik kan wellicht een USB kabel via de 16mm buis naar beneden trekken (moet usb-c zijn voor tablet kant) en daarbij ook nog de kabel voor de thermostaat, mocht ik die ooit terug willen hangen. De afstand is 12 meter.
Gaat mijn tablet opladen via een USB kabel van 12m? Het lijk mij een behoorlijke afstand.

Wellicht kan ik op de thermostaat bekabeling een USB-C stekker solderen. die bekabeling is natuurlijk iets dikker, maar gaat dat dan alsnog helpen.

Waarschijnlijk werkt die 5v beneden wel wanneer er geen last op zit, maar ik ben dus bang dat wanneer de tablet geladen moet worden de spanning te ver inzakt. Nu zou ik daarvoor een regelbare voeding voor kunnen gebruiken, maar wat gebeurd er dan als de tablet niet laad en 7 a 8v op zijn ingang krijgt?

Mensen met deze ervaring hier?
Ik heb het ooit zo opgelost

Tablet opengemaakt gezocht waar het 5v spoortje op de print loopt hier 2 draadjes opgesoldeerd en een gaatje enn2 schroeven door de acbterste behuizing deze aan de muur geschroefd en de tablet erin geklikt
Vervolgens aan de andere kant van de kabel een usb adapter aangesloten en het draait verder geen kabels en connectors in het zicht

H143 in "Home Assistant - Show je setup"
krizzziz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 04:17:
Je kunt een template sensor maken
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

• HuismAndré
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Tribunus schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:52:
[...]

Wellicht zoek ik niet goed maar ik vind ze alleen van die lengte met usb-a en dat past niet door die 16mm buis. Heb wel een 9m versie gezien maar daarvan is de 5m versie al 80€, dat vind ik iets te gek.
Kabel doorknippen en na afloop weer aan elkaar solderen? Met een beetje soldeerervaring moet dat wel te doen zijn (desnoods laten doen door iemand die goed kan solderen). Het zijn maar 4 draadjes in het geval van USB-A.

[Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 23-11-2021 08:07]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Tribunus
H143 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 06:55:
[...]

Ik heb het ooit zo opgelost

[Afbeelding]

Tablet opengemaakt gezocht waar het 5v spoortje op de print loopt hier 2 draadjes opgesoldeerd en een gaatje enn2 schroeven door de acbterste behuizing deze aan de muur geschroefd en de tablet erin geklikt
Vervolgens aan de andere kant van de kabel een usb adapter aangesloten en het draait verder geen kabels en connectors in het zicht

H143 in "Home Assistant - Show je setup"
Dat ziet er gaaf uit! Wat is de lengte bij jou vanaf het punt waar de adapter is aangesloten? Openschroeven ga ik de tablet niet, die is nieuw dus wat mij betreft zonde. Wel kan ik een behuizing printen die wat ruimer om de tablet valt om zo een eventuele USB-C kabel te "verbergen"

• Tribunus
HuismAndré schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:06:
[...]

Kabel doorknippen en na afloop weer aan elkaar solderen? Met een beetje soldeerervaring moet dat wel te doen zijn (desnoods laten doen door iemand die goed kan solderen). Het zijn maar 4 draadjes in het geval van USB-A.
Hmm, dit zou ik dan een aantal keer moeten doen. En het moet een USB-C kabel zijn, geen idee of dat nog een verschil maakt. Data hoeft niet te werken, alleen de voeding moet werken. Krijg ik op die manier niet meer verlies? En is dan de dikte van die USB kabel wel genoeg om de spanning 5v te laten zijn aan de andere kant. Solderen is geen probleem.

• Tribunus
GoBieN-Be schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:53:
Ja sorry, diegene die ik ken zijn inderdaad allemaal USB-A
Dank voor het meedenken :) op zich wel raar dat ik er geen met USB-C kan vinden :/

• HuismAndré

HuismAndré

Tribunus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:16:
[...]

Hmm, dit zou ik dan een aantal keer moeten doen. En het moet een USB-C kabel zijn, geen idee of dat nog een verschil maakt. Data hoeft niet te werken, alleen de voeding moet werken. Krijg ik op die manier niet meer verlies? En is dan de dikte van die USB kabel wel genoeg om de spanning 5v te laten zijn aan de andere kant. Solderen is geen probleem.
Als je alleen voeding nodig hebt wordt het nog eenvoudiger en hoef je maar 2 draadjes te solderen. Ik zou dan overwegen om een zeer korte USB kabel te nemen, die door te knippen en een wat stevigere kabel door de buis te trekken (gewoon 2 x 0,75 kwadraat luidsprekerkabel of zo). Die doorgeknipte USB kabel soldeer je dan aan de bewuste uiteinden. Hoef je ook niet meer zo bang te zijn voor verliezen. USB voeding werkt dan alleen in de "basic" stand (dus 5V, 1A maximaal zo uit het hoofd). Dus als het apparaat meer neemt dan dat dan heb je wél de datasignalen nodig.

[Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 23-11-2021 08:20]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HuismAndré het probleem lijkt mij in deze situatie niet het maken van een usb-c aansluiting. Dat is relatief eenvoudig. Het gaat erom dat je bij 12m draad van 0,75mm diameter op 5V @ 1A de spanning bij de tablet 4,45V wordt. Het is de vraag of hij dan nog wil opladen.

Het probleem wordt bij grotere vermogens alleen maar groter.

Wat dikkere aders zijn dus waarschijnlijk wenselijk :) En dan gewoon een 2A voeding om nog met een beetje tempo op te laden.

[Voor 25% gewijzigd door Gizz op 23-11-2021 08:40]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• HuismAndré

HuismAndré

Gizz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:37:
@HuismAndré het probleem lijkt mij in deze situatie niet het maken van een usb-c aansluiting. Dat is relatief eenvoudig. Het gaat erom dat je bij 12m draad van 0,75mm diameter op 5V @ 1A de spanning bij de tablet 4,45V wordt. Het is de vraag of hij dan nog wil opladen.
Normaliter wordt een 5 meter standaard USB kabel niet als problematisch gezien. Die heeft een aderdiameter die nog niet de helft is van die van 0,75 kwadraat luidsprekerkabel. Het verlies over zo'n kabel zal dus vergelijkbaar zijn met dat van 12 meter 0,75 kwadraat. Verdubbel de kabeldikte naar 1,5 kwadraat (past nog steeds prima door de buis) dan ben je nog wat zekerder dat het goed zal gaan.

De vraag is verder natuurlijk of het apparaat echt continu 4-5W verbruikt. Da's namelijk best veel. Een gemiddelde tablet zal toch maximaal zo'n 2W trekken bij niet processor intensief gebruik. Zelfs een stevige laptop doet al snel 10 uur met een 50WH accu bij licht gebruik.

Verder is het iets dat je gewoon op de keukentafel kunt testen. Dus nog voordat je je halve huis verbouwt weet je of het gaat werken.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:43
krizzziz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 04:17:
Om te automatiseren is dat dus totaal niet nodig :) Tenminste, zelden. Daar gewoon het als attribute gebruiken en klaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Jerry_bboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:58
Jerry_bboy schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:51:
Weet iemand hier hoe je je android telefoon van stil naar geluid kan zetten in home assistant?

Welke service en welke sensor gebruik je daarvoor?
Ik heb het ooit werkend gehad op een andere telefoon, maar kan het nergens meer vinden.
Helaas hier niet het antwoord gevonden, maar heb het wel weer werkend gekregen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Turn android sound on/off
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.android_sound
    to: 'on'
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_n986B
    data:
      title: vibrate
mode: single

ideaal als je telegram gebruikt en je telefoon op stil staat, maar het is wel een belangrijk bericht.
Rookmelder of eventueel een deurbel.

• septillion
@Tribunus Oef, 12m met USB only is naar mijn idee wel vragen om problemen... Hoe groot is die sleuf? En ga er een beetje vanuit dat je handig bent? Het binnenwerk van een autolader is namelijk echt niet groot, zeker als je daar de USB laat vallen en de draden er direct aan vast maakt.

• Tribunus
HuismAndré schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:46:
[...]

Normaliter wordt een 5 meter standaard USB kabel niet als problematisch gezien. Die heeft een aderdiameter die nog niet de helft is van die van 0,75 kwadraat luidsprekerkabel. Het verlies over zo'n kabel zal dus vergelijkbaar zijn met dat van 12 meter 0,75 kwadraat. Verdubbel de kabeldikte naar 1,5 kwadraat (past nog steeds prima door de buis) dan ben je nog wat zekerder dat het goed zal gaan.

De vraag is verder natuurlijk of het apparaat echt continu 4-5W verbruikt. Da's namelijk best veel. Een gemiddelde tablet zal toch maximaal zo'n 2W trekken bij niet processor intensief gebruik. Zelfs een stevige laptop doet al snel 10 uur met een 50WH accu bij licht gebruik.

Verder is het iets dat je gewoon op de keukentafel kunt testen. Dus nog voordat je je halve huis verbouwt weet je of het gaat werken.
Ik heb natuurlijk die thermostaat kabel die ik daar voor kan gebruiken. Ik heb nu 2 kabels besteld:
Een USB-C kabel met een 90 graden connector naar 2 losse draden. Die kan ik daar dan wel even op solderen en kijken of de tablet laad. Ben benieuwd of dat werkt! geen idee hoe dik de kabel is van de thermostaat trouwens, maar het is wellicht al een stuk dikker dan de normale USB kabels. En als het echt moet, kan ik altijd 2 stroomkabels erin trekken, past makkelijk, die zijn zeker dik genoeg.
septillion schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:04:
@Tribunus Oef, 12m met USB only is naar mijn idee wel vragen om problemen... Hoe groot is die sleuf? En ga er een beetje vanuit dat je handig bent? Het binnenwerk van een autolader is namelijk echt niet groot, zeker als je daar de USB laat vallen en de draden er direct aan vast maakt.
De sleuf is de "normale" breedte wanneer de buizen worden ingefreesd, dus niet echt heel breed. Het gat zelf is zon 2x2cm denk ik. Ik ga er in iedergeval geen componenten in kwijt kunnen zonder dat gat groter te maken.

Dank allen voor het meedenken! Ik ga eerst proberen met die kabels de tablet te laden, dat is de makkelijkste oplossing voor nu!

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:23
Tribunus schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:14:
[...]

Dat ziet er gaaf uit! Wat is de lengte bij jou vanaf het punt waar de adapter is aangesloten? Openschroeven ga ik de tablet niet, die is nieuw dus wat mij betreft zonde. Wel kan ik een behuizing printen die wat ruimer om de tablet valt om zo een eventuele USB-C kabel te "verbergen"
Mijn kabel is maar 50cm aan de andere kant heb ik een trapkast ik heb een extra gat giervoor geboort
Je voeding kan natuurlijk overal weg komen dit hoeft natuurlijk niet bij je cv weg te komen

• septillion
@Tribunus Nouwja, ik heb hier prima DCDC converters liggen die ik in een PVC-buissleuf zou kunnen stoppen.

Maar anders, dikke kabel. Zou ik eens kijken naar 1,5qmm speaker kabel ofzo. En het verschilt gewoon enorm hoe goed een device met wat lagere spanningen om gaat.

[Voor 18% gewijzigd door septillion op 23-11-2021 09:23]

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:03
Indien jullie een RPI4 gebruiken voor HA, welke case hebben jullie dan?
Ik heb nu case met fan maar volgens mij is de fan kapot. De RPI zit nu redelijk idle op 60+ graden en wil dus even snel een nieuwe bestellen.

Tips? Liever zo laag mogelijk in de kosten en hoeft niet mooi te zijn aangezien ie in de meterkast ligt.

• Tribunus
septillion schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:23:
@Tribunus Nouwja, ik heb hier prima DCDC converters liggen die ik in een PVC-buissleuf zou kunnen stoppen.

Maar anders, dikke kabel. Zou ik eens kijken naar 1,5qmm speaker kabel ofzo. En het verschilt gewoon enorm hoe goed een device met wat lagere spanningen om gaat.
In dat geval heb ik er niet genoeg kennis van :P. In dit geval is het een Samsung Galaxy tab A7 10.1. Geen idee hoe deze omgaat met een eventueel lagere spanning.

Er zijn nu wel een aantal goede ideeën geopperd, genoeg om even wat dingen te gaan proberen!
H143 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:22:
[...]

Mijn kabel is maar 50cm aan de andere kant heb ik een trapkast ik heb een extra gat giervoor geboort
Je voeding kan natuurlijk overal weg komen dit hoeft natuurlijk niet bij je cv weg te komen
Ik heb ook de voorraadkast aan de andere kant, dus dat zou inderdaad een goede optie zijn. Nog niet eens aan gedacht :o _/-\o_

• Jesse-
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 12:28
crimby schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:24:
Ik heb nu case met fan maar volgens mij is de fan kapot. De RPI zit nu redelijk idle op 60+ graden en wil dus even snel een nieuwe bestellen.

Tips? Liever zo laag mogelijk in de kosten en hoeft niet mooi te zijn aangezien ie in de meterkast ligt.
Ik heb die van mij in een TerraPi case zitten

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online

De RPi4 in de woonkamer (kodi-box) heb ik voorzien van de Flirc heatsink case (prijzige oplossing voor in de meterkast).

Bij mijn ouders heb ik de RPi4 met een heatsink zoals in onderstaande afbeelding (Amazon, zijn vast ook bij Aliexpress te vinden).

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Tribunus

Ken je iemand met een 3d printer? een fan voor een rpi kost een paar centen en er zijn legio 3d prints beschikbaar op de diverse sites. Zelf ook een case geprint met fan aansluitmogelijkheden.

• crimby
@Jesse- @alesandro_46 thanks! Ik heb het nu in een kunstof case zitten, dacht dat is handig ivm stof, maar dit zijn erg mooie oplossingen!

@Tribunus nee niet echt, maar de aangegeven oplossingen zijn ook maar een tientje en als die passieve koeling het goed doet, dan is dat helemaal een goede oplossing :-)

[Voor 37% gewijzigd door crimby op 23-11-2021 09:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned
Jerry_bboy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:03:
[...]

Helaas hier niet het antwoord gevonden, maar heb het wel weer werkend gekregen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Turn android sound on/off
trigger:
    entity_id: input_boolean.android_sound
action:
  - service: notify.mobile_app_n986B
    data:
      title: vibrate

ideaal als je telegram gebruikt en je telefoon op stil staat, maar het is wel een belangrijk bericht.
Rookmelder of eventueel een deurbel.
Oeh, ik wist helemaal niet dat dit kon.
Je kunt bijvoorbeeld ook bluetooth uit/aanzetten. Ik had daar tasker voor, zodat ik 's nachts geen notificaties op mijn horloge krijg. Kan tasker nu de deur uit!

Thanks voor de tip, en voor andere geïnteresserden, zie: https://companion.home-as...ns/notification-commands/

• Jerry_bboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:58
Yes ook dat is mogelijk inderdaad @TheFes . Heb me rot lopen zoeken hoe het ook alweer moest.
Maar gelukkig weer werkend. :)

• Androo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:44
Ik wil eigenlijk op de plek van mijn Nefit easy, een tablet hangen voor mijn HA dashboard.
Nu is het zo, dat ik de nefit easy wel kan aansturen via HA, maar het probleem zit zich in, dat de nefit Easy dus ook de temperatuur doet meten.

Gezien de Nefit easy wel online moet zijn, zat ik te denken om de kabel van de CV ketel ( zolder ) terug te trekken, en op zolder de Nefit easy te hangen.

Dan kan ik op de plek van de Nefit easy een tablet hangen. Ik heb ook enkele Aqara temperatuur sensoren besteld, welke ik bijv. in de woonkamer kan leggen ( heb vloerverwarming + radiators ).
Hoe kan ik dan de config het beste doen?

1. ik zet de temperatuur hoger via HA -> Nefit easy
2. Aqara sensoren pollen elke minuut richting HA ( o.i.d ),
3. als de sensoren de ingesteld temperatuur van Nefit easy heeft berijkt, dan de verwarming lager zetten?

Of hoe hebben jullie zoiets opgelost? want de nefit blijft natuurlijk doorgaan, zolang zijn eigen sensor niet op temperatuur is?

• septillion
@Androo Sensor van de Nefit alleen verlengen?

Maar heb zelf een paar van die Zigbee radiator thermostaten. Die meten ook irritant op de unit zelf. De set-temperatuur die ik daar instel geef ik daarom dezelfde delta (dus tussen set en gemeten) als die ik heb tussen een Aqara sensor (die bepaald overigens zelf zijn update rate) en wat ik werkelijk wil. Dus als de radiator 18 meet, de Aqara meet 19 en ik wil het 20,5 graden hebben dan wordt de set-temperatuur op de radiator op 18 + (20,5 - 19) = 18 + 1,5 = 19,5 ingesteld. Bij het wijzigen van een van de waardes trapt de automation weer af om het bij te regelen.

Dit werkt hier wel redelijk. Maar als de thermostaat anders reageert op het wijzigen van de gemeten temperatuur en het wijzigen van de set-temperatuur dan gaat het wel spaak.

• Androo
septillion schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:35:
@Androo Sensor van de Nefit alleen verlengen?

Maar heb zelf een paar van die Zigbee radiator thermostaten. Die meten ook irritant op de unit zelf. De set-temperatuur die ik daar instel geef ik daarom dezelfde delta (dus tussen set en gemeten) als die ik heb tussen een Aqara sensor (die bepaald overigens zelf zijn update rate) en wat ik werkelijk wil. Dus als de radiator 18 meet, de Aqara meet 19 en ik wil het 20,5 graden hebben dan wordt de set-temperatuur op de radiator op 18 + (20,5 - 19) = 18 + 1,5 = 19,5 ingesteld. Bij het wijzigen van een van de waardes trapt de automation weer af om het bij te regelen.

Dit werkt hier wel redelijk. Maar als de thermostaat anders reageert op het wijzigen van de gemeten temperatuur en het wijzigen van de set-temperatuur dan gaat het wel spaak.
De temp sensor van de Nefit, zit in de thermostaat zelf.. En ik wil eigelijk deze juist uit de woonkamer hebben..
Ben een beetje bang als ik een aqara sensor instel op bijv 21. graden, en de nefit zelf ( op zolder dan ) meet 16 graden... dan moet de automatisering de thermostaat op 15,5 zetten bijvoorbeeld ( lager als 16 ) .. maar als de temperatuur dan in de aqara sensor weer lager als 21 wordt, dan moet de Nefit weer hoger als 16 worden gezet.

correct?

• septillion
@Androo Je mist het belangrijke gegeven, hoe warm je het werkelijk wilt hebben ;)

Maar ja, dat is hoe ik het nu doe. Maar een thermostaat die wat slimmer is gaat hier misschien minder lekker mee om daar je dan zijn set-temperatuur loopt aan te passen als het warmer wordt ipv dat zijn gemeten temperatuur oploopt. Zolang hij puur regelt op het temperatuurverschil (/ delta) dan gaat dit wel goed.

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:08

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik stuur via HA juist mijn Nefit Easy aan. Deze staat altijd op manual.
En op basis van of we wel of niet thuis zijn en of het overdag of in de avond is stel ik een bepaalde doeltemperatuur in. En 's avonds om 23 uur gaat hij terug naar 18 graden.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S20FE | XBOX One

• Androo
CAP-Team schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:56:
Ik stuur via HA juist mijn Nefit Easy aan. Deze staat altijd op manual.
En op basis van of we wel of niet thuis zijn en of het overdag of in de avond is stel ik een bepaalde doeltemperatuur in. En 's avonds om 23 uur gaat hij terug naar 18 graden.
Dat snap ik, dat wil ik ook doen.
Maar als ik de temp op de nefit op bijv. 21 graden zet, gaat hij normaal door, tot de temp ook 21 graden op de nefit is gemeten.

In mijn geval wil ik dus de nefit easy niet meer in de woonkamer hebben hangen, maar op zolder. zodat ik op de plek van de nefit, een tablet kan hangen.

Dus mijn vraag is eigenlijk; bestaat er een draadloze sensor, welke ik kan koppelen aan de nefit, die de temperatuur meet, en dus de nefit op die temperatuur zet.

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:08

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ik weet niet of je ook puur de ketel kunt aansturen dat je dus puur zegt van ga maar in verwarmings-modus en dan op basis van de gemeten temperatuur die modus weer uitzetten.

In principe als je de Nefit op zolder hebt hangen, zet de doeltemperatuur van de Nefit op (ruim) hoger dan de temperatuur die op zolder gemeten is zodat de ketel in verwarmingsmodus gaat, en maak de doeltemperatuur van de Nefit gelijk aan de gemeten temperatuur op zolder, als de gewenste temperatuur in de woonkamer is bereikt.
Zo zou je het wel kunnen doen met de Nefit op zolder.

[Voor 52% gewijzigd door CAP-Team op 23-11-2021 11:06]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S20FE | XBOX One

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
CAP-Team schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:04:
ik weet niet of je ook puur de ketel kunt aansturen dat je dus puur zegt van ga maar in verwarmings-modus en dan op basis van de gemeten temperatuur die modus weer uitzetten.

In principe als je de Nefit op zolder hebt hangen, zet de doeltemperatuur van de Nefit op (ruim) hoger dan de temperatuur die op zolder gemeten is zodat de ketel in verwarmingsmodus gaat, en maak de doeltemperatuur van de Nefit gelijk aan de gemeten temperatuur op zolder, als de gewenste temperatuur in de woonkamer is bereikt.
Zo zou je het wel kunnen doen met de Nefit op zolder.
Risico bij deze opzet, en dan vooral "zet temperatuur veel hoger zodat hij gaat warmen" is dat je flink in de knoei komt met het moduleren. Als de temperatuur op 20° staat ingesteld en de thermostaat meet 19,8° dan kan die de ketel "een beetje" aan zetten. Als je vervolgens de boel omzeild / thermostaat op zolder hangt / ... en de temperatuur op 25° instelt omdat je wilt dat die gaat warmen dan zal de ketel ook volle vak gaan draaien (aangestuurd door de thermostaat die dus een grote afwijking ziet in gemeten en gewenste temperatuur). Gevolg is dan dat je én een enorme overshoot zult krijgen (radiatoren worden veel warmer dan nodig, dus ruimte warmt ook veel harder) én het gasverbruik zal toenemen.

Oftewel: een moderne ketel is niet aan of uit, maar heeft bv 3 (/4) standen. Beetje warmen, volle bak warmen, iets er tussenin, en uit. En met een oplossing die jij voorstelt ga je dus puur naar uit of volle bak aan.

• septillion
@RobertMe Dat is dus de reden dat ik de setpoint op de thermostaat net zo veel delta geef als dat ik extern heb tussen wat ik meet en zou willen. Dus niet sturen op volle bak sturen. Als de thermostaat 16,0 graden meet maar ik meet extern 19,8 en wil het 20,0 hebben, dan geef ik als setpoint dus 16,2. De thermostaat denk dus nog steeds dat het met maar 0,2 graad verwarmt moet worden.

Hier gaat dat goed omdat deze dingen schijnbaar echt alleen naar de delta kijken en het ze niet uitmaakt of deze delta ontstaat doordat het setpoint verandert of omdat de gemeten temperatuur verandert. Maar als je thermostaat daar iets slims mee probeert te doen gaat het dus niet meer werken. Net als het iets doet met absolute temperatuur of buitentemperatuur.

• soganta
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:13
RobertMe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:15:
[...]

Risico bij deze opzet, en dan vooral "zet temperatuur veel hoger zodat hij gaat warmen" is dat je flink in de knoei komt met het moduleren. Als de temperatuur op 20° staat ingesteld en de thermostaat meet 19,8° dan kan die de ketel "een beetje" aan zetten. Als je vervolgens de boel omzeild / thermostaat op zolder hangt / ... en de temperatuur op 25° instelt omdat je wilt dat die gaat warmen dan zal de ketel ook volle vak gaan draaien (aangestuurd door de thermostaat die dus een grote afwijking ziet in gemeten en gewenste temperatuur). Gevolg is dan dat je én een enorme overshoot zult krijgen (radiatoren worden veel warmer dan nodig, dus ruimte warmt ook veel harder) én het gasverbruik zal toenemen.

Oftewel: een moderne ketel is niet aan of uit, maar heeft bv 3 (/4) standen. Beetje warmen, volle bak warmen, iets er tussenin, en uit. En met een oplossing die jij voorstelt ga je dus puur naar uit of volle bak aan.
Precies, dit moet je niet willen. Als je ketel OpenTherm ondersteunt c.q. moduleert, moet je hem ook via OpenTherm aansturen. Nou ja niets moet, maar anders ben je geld/gas aan het verspillen.
Je zou een OpenTherm gateway kunnen gebruiken: [OTGW] OpenTherm gateway

• RobertMe
  • Nu online
soganta schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:22:
[...]

Precies, dit moet je niet willen. Als je ketel OpenTherm ondersteunt c.q. moduleert, moet je hem ook via OpenTherm aansturen. Nou ja niets moet, maar anders ben je geld/gas aan het verspillen.
Je zou een OpenTherm gateway kunnen gebruiken: [OTGW] OpenTherm gateway
Ik weet niet of dat bij Nefit zo makkelijk kan. Bij mijn weten hebben die een eigen protocol. Alhoewel je ogenschijnlijk weer wel een OpenTherm adapter kunt kopen bij hunzelf.

• Androo
of het is gewoon het makkelijkste , om de tablet NAAST de nefit te hangen... ;)
Ben een beetje met die commands die je via de app kunt sturen aan het spelen.
Heb nu een automation gemaakt die als er een bluetooth koptelefoon verbonden wordt met mijn telefoon (ik heb er twee, een grote koptelefoon voor in de winter, en oordopjes voor in de zomer) wordt er een notificatie gestuurd waarin ik kan kiezen of ik muziek af wil spelen via Spotify, TuneIn of YT Music.

Nadat ik een keuze maak wordt de bijbehorende app geopend.

Ter inspiratie wellicht:
(Om de een of andere reden hebben ze van connected_paired_devices een string gemaakt, en geen list. Vandaar dat ik daar weer een fatsoenlijke list van moest maken.)

edit:
Actie toegevoegd dat de notification weg gaat als de timeout voorbij is (na 10 minuten)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
id: 35106a4b-1055-44db-958c-99b9d9cf721b
alias: Algemeen | Telefoon Martijn - Open muziek app bij BT connectie
trigger:
    entity_id: sensor.pixel_5_bluetooth_connection
    attribute: connected_paired_devices
variables:
  bt_added: >
    {% set bt_old_list = 
      (
        trigger.from_state.attributes.connected_paired_devices 
          | replace('[', '') 
          | replace(']', '')
      ).split(',') %}
    {% set bt_new_list =
      (
        trigger.to_state.attributes.connected_paired_devices 
          | replace('[', '') 
          | replace(']', '')
      ).split(',') %}
    {{ 
      bt_new_list
        | reject('in', bt_old_list) 
        | join
    }}
  headphones:
    - 60:AB:D2:3C:85:66
    - E0:67:81:01:F7:D3
condition: "{{ bt_added in headphones }}"
action:
  - service: notify.mobile_app_pixel_5
    data:
      title: Muziekje?
      data:
        tag: "music_choose"
        actions:
          - action: "spotify"
            title: "Spotify"
          - action: "youtube"
            title: "YT Music"
          - action: "tunein"
            title: "TuneIn"
  - alias: "Wacht op reactie"
    wait_for_trigger:
      - platform: event
        event_type: mobile_app_notification_action
        event_data:
          action: "spotify"
        event_data:
          action: "youtube"
        event_data:
          action: "tunein"
    timeout:
      minutes: 10
  - alias: "Actie uitvoeren"
    choose:
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == 'spotify' }}"
        sequence:
            data:
              title: spotify:album
              data:
                channel: com.spotify.music
                tag: android.intent.action.VIEW
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == 'youtube' }}"
        sequence:
            data:
              title: https://music.youtube.com/playlist?list=RDTMAK5uy_kset8DisdE7LSD4TNjEVvrKRTmG7a56sY
              data:
                channel: com.google.android.apps.youtube.music
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == 'tunein' }}"
        sequence:
            data:
              data:
                channel: tunein.player
      - conditions: "{{ wait.completed }}"
        sequence:
            data:
              data:

Bovenstaande kon een stuk simpeler. Je kunt ook apps meteen openen in de actionable notification
Heb wel nog even mode: restart toegevoegd, omdat het anders niet werkte tijdens de delay (of wait_for_trigger)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
mode: restart
trigger:
variables:
    {% set bt_old_list = 
      (
          | replace('[', '') 
          | replace(']', '')
      ).split(',') %}
    {% set bt_new_list =
      (
          | replace('[', '') 
          | replace(']', '')
      ).split(',') %}
    {{ 
      bt_new_list
        | join
    }}
  headphones:
action:
    data:
      data:
        actions:
          - action: "URI"
            uri: "app://com.spotify.music"
            uri: "app://com.google.android.apps.youtube.music"
            uri: "app://tunein.player"
  - delay:
    data:
      data:

[Voor 26% gewijzigd door TheFes op 23-11-2021 15:33]

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dennistd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Ik heb geen ervaring met andere omvormers, maar ik ben zelf erg tevreden met mijn SMA. Kan er echt alles uithalen wat ik maar zou willen gebruiken volgens mij. Deze plugin haakt in op de lokale webinterface van de omvormer.

[Afbeelding]

(afbeelding in twee delen gemaakt, daardoor komen sommige waarden niet overeen met elkaar)
Ik gebruik deze integratie ook maar ik heb het gekke probleem dat deze altijd maar een paar uur werkt. Daarna krijg ik time-outs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2021-11-20 12:22:22 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sma.config_flow] Unexpected exception
 Traceback (most recent call last):
   File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sma/config_flow.py", line 76, in async_step_user
     device_info = await validate_input(self.hass, user_input)
   File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sma/config_flow.py", line 39, in validate_input
     await sma.new_session()
   File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/pysma/__init__.py", line 247, in new_session
     body = await self._post_json(URL_LOGIN, self._new_session_data)
   File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/pysma/__init__.py", line 177, in _post_json
     return await self._request_json(hdrs.METH_POST, url, **params)
   File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/pysma/__init__.py", line 118, in _request_json
     async with self._aio_session.request(
   File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/client.py", line 1117, in __aenter__
     self._resp = await self._coro
   File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/client.py", line 619, in _request
     break
   File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/helpers.py", line 656, in __exit__
     raise asyncio.TimeoutError from None
 asyncio.exceptions.TimeoutError

Na wat testen blijkt het probleem te liggen in de communicatie tussen mijn rPI4 en de SMA. Hier gaat iets mis. Als ik op SSH inlog op HomeAssistant kan ik mijn SMA pingen zonder problemen, maar poort 443 of 80 krijgen een timeout (curl). Vanaf mijn andere apparaten in het netwerk (ook van rPI's) kan ik zonder problemen mijn SMA bereiken. Soms werkt het plotseling wel weer, maar ik heb geen idee waar dit aan kan liggen. Is er iets in de Docker van HA die bepaald verkeer blokkeert?

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 23-11-2021 12:02]

DUT Racing

• Ronker32
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 16:32
TheFes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:32:
Ben een beetje met die commands die je via de app kunt sturen aan het spelen.
Heb nu een automation gemaakt die als er een bluetooth koptelefoon verbonden wordt met mijn telefoon (ik heb er twee, een grote koptelefoon voor in de winter, en oordopjes voor in de zomer) wordt er een notificatie gestuurd waarin ik kan kiezen of ik muziek af wil spelen via Spotify, TuneIn of YT Music.

Nadat ik een keuze maak wordt de bijbehorende app geopend.

Ter inspiratie wellicht:
(Om de een of andere reden hebben ze van connected_paired_devices een string gemaakt, en geen list. Vandaar dat ik daar weer een fatsoenlijke list van moest maken.)

edit:
Actie toegevoegd dat de notification weg gaat als de timeout voorbij is (na 10 minuten)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
trigger:
variables:
    {% set bt_old_list = 
      (
          | replace('[', '') 
          | replace(']', '')
      ).split(',') %}
    {% set bt_new_list =
      (
          | replace('[', '') 
          | replace(']', '')
      ).split(',') %}
    {{ 
      bt_new_list
        | join
    }}
  headphones:
action:
    data:
      data:
        actions:
          - action: "spotify"
          - action: "youtube"
          - action: "tunein"
  - alias: "Wacht op reactie"
    wait_for_trigger:
        event_data:
          action: "spotify"
        event_data:
          action: "youtube"
        event_data:
          action: "tunein"
    timeout:
  - alias: "Actie uitvoeren"
    choose:
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == 'spotify' }}"
        sequence:
            data:
              title: spotify:album
              data:
                channel: com.spotify.music
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == 'youtube' }}"
        sequence:
            data:
              title: https://music.youtube.com/playlist?list=RDTMAK5uy_kset8DisdE7LSD4TNjEVvrKRTmG7a56sY
              data:
                channel: com.google.android.apps.youtube.music
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == 'tunein' }}"
        sequence:
            data:
              data:
                channel: tunein.player
      - conditions: "{{ wait.completed }}"
        sequence:
            data:
              data:
Mooie automation! Ik heb hem ook direct opgenomen in mijn omgeving, wellicht nog goed om te vermelden dat je de HA app expliciet toestemming moet geven op 'bovenop weergeven' of 'display over other apps' (zie documentatie).

• Faece
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15:14
Ik heb een automation in automation.yaml :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#dompelpomp start bij grondwaterdetectie kelder
  - alias: dompelpomp
    id: '6657051215618'
    initial_state: true
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.binary_sensor.grondwaterdetectie
        from: 'off'
    action:
      - service: >
          {% if trigger.to_state.state in ['open', 'on'] %}
            light.turn_on
          {% else %}
            light.turn_of
          {% endif %}
        target:
          entity_id: light.hue_smart_plug_1

deze komt echter niet bij mijn entiteiten. en ik krijg ook Entiteit niet beschikbaar: automation.dompelpomp.

Waar zou dit kunnen aan liggen ?

• Ronker32
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 16:32
Faece schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:37:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    trigger:
    action:
            light.turn_on
          {% else %}
            light.turn_of
          {% endif %}
        target:

deze komt echter niet bij mijn entiteiten. en ik krijg ook Entiteit niet beschikbaar: automation.dompelpomp.

Heb je je automations gecheckt en gereload? Ik zie op regel 15 overigens light.turn_of, dat moet light.turn_off zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    trigger:
    action:
            light.turn_on
          {% else %}
            light.turn_of
          {% endif %}
        target:

het iets als automations: !include automations.yaml in configuration.yaml staan?

Overigens gaat die template bij je service call niets doen.
Je triggert namelijk alleen bij een state change naar 'on'. Dus de trigger.to_state.state is altijd 'on'

• Faece
TheFes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:51:
[...]

het iets als automations: !include automations.yaml in configuration.yaml staan?

Overigens gaat die template bij je service call niets doen.
Je triggert namelijk alleen bij een state change naar 'on'. Dus de trigger.to_state.state is altijd 'on'
heb een config gekopieerd van iemand, en de automation staat in een map include. in die automation.yaml staat trouwens een automation die wel binnenkomt.

Kun je me dan even verder helpen met de foute code?

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 17:52

Demo

Probleemschietende Tovenaar

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    trigger:
    action:
            light.turn_on
          {% else %}
            light.turn_of
          {% endif %}
        target:

Je triggert als het ding van off naar on gaat. Dus de else van je action ga je nooit bereiken. Daarnaast is het zo dat als je sensor even kwijt is (unknown), terug komt en dan aan blijkt te staan, je ook niet triggert. Je kan de from/to er uit halen, maar dan heb je weer het risico dat de pomp continue aan en uit slaat als het water precies bij de sensor is, dus ik zou er twee automatiseringen van maken en bij de on pas triggeren als hij daar voor een x aantal minuten op staat. Uitzetten wil je waarschijnlijk wel direct om te voorkomen dat je pomp droog loopt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• verjager
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online

...

code:
1

2x binary_sensor is denk ook niet goed
@Faece

Je zou het zo kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.grondwaterdetectie
    condition: >
      {{ 
        states('binary_sensor.grondwaterdetectie') in [ 'on', 'off' ] 
        and trigger.from_state.state != trigger.to_state.state
      }}
    action:
      - service: "light.turn_{{ trigger.to_state.state }}"
        target:

Hij triggert nu op elke state change, en gebruikt de nieuwe state voor in de service call
Ik heb verder condition toegevoegd die checkt of de state on of off is, zodat hij niet triggert bij state unavailable, en een check of de state wel gewijzigd is (eventueel van belang als de binary sensor ook attributes heeft, want hij zou anders ook triggeren bij een attribute change)

Oh, en ik heb 1x binary_sensor. weggehaald zoals @verjager opmerkte
In je originele code had je ook een check op state open staan, maar een binary_sensor heeft nooit open als state, een binary_sensor is 'on' of 'off' (of eventueel 'unavailable')

[Voor 13% gewijzigd door TheFes op 23-11-2021 13:08]

Demo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:57:
[...]

Je triggert als het ding van off naar on gaat. Dus de else van je action ga je nooit bereiken. Daarnaast is het zo dat als je sensor even kwijt is (unknown), terug komt en dan aan blijkt te staan, je ook niet triggert. Je kan de from/to er uit halen, maar dan heb je weer het risico dat de pomp continue aan en uit slaat als het water precies bij de sensor is, dus ik zou er twee automatiseringen van maken en bij de on pas triggeren als hij daar voor een x aantal minuten op staat. Uitzetten wil je waarschijnlijk wel direct om te voorkomen dat je pomp droog loopt.
Goed punt van die off, maar het is een binary_sensor. Als het een template binary_sensor is, zit er wellicht al een off_delay op.
Als het vanuit een integratie komt, kan ik me voorstellen dat die ook al een delay ingebouwd hebben, om dit soort effecten te voorkomen.

• Faece
verjager schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:57:
[...]

code:
1

2x binary_sensor is denk ook niet goed
:+ copy paste is echt nergens voor goed e. maar ik kan niet beter :(

• Faece
TheFes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:11:
[...]

Goed punt van die off, maar het is een binary_sensor. Als het een template binary_sensor is, zit er wellicht al een off_delay op.
Als het vanuit een integratie komt, kan ik me voorstellen dat die ook al een delay ingebouwd hebben, om dit soort effecten te voorkomen.
nee, ik heb enkel een pomp en een stopcontact dat ik kan schakelen.

Bedoeling is dus dat wanneer water de sensor bereikt, de pomp werkt, en anders niet :)

• Faece
TheFes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:04:
@Faece

Je zou het zo kunnen doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    trigger:
    condition: >
      {{ 
        states('binary_sensor.grondwaterdetectie') in [ 'on', 'off' ] 
        and trigger.from_state.state != trigger.to_state.state
      }}
    action:
      - service: "light.turn_{{ trigger.to_state.state }}"
        target:

Hij triggert nu op elke state change, en gebruikt de nieuwe state voor in de service call
Ik heb verder condition toegevoegd die checkt of de state on of off is, zodat hij niet triggert bij state unavailable, en een check of de state wel gewijzigd is (eventueel van belang als de binary sensor ook attributes heeft, want hij zou anders ook triggeren bij een attribute change)

Oh, en ik heb 1x binary_sensor. weggehaald zoals @verjager opmerkte
In je originele code had je ook een check op state open staan, maar een binary_sensor heeft nooit open als state, een binary_sensor is 'on' of 'off' (of eventueel 'unavailable')
ik snap je code, maar zou het nooit kunnen schrijven. Knap werk. nog veel werk voor de boeg voor mij :-(

• water_escape
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10:38
Iemand een tip voor de beste handleiding om mijn Pi3 SD om te zetten naar SSD boot ?
Ik heb de volgende gevonden: https://www.instructables...-With-Bootable-SSD-Drive/
Maar kan niet beoordelen of dit de makkelijkste manier is.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

Faece schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:53:
[...]

Bedoeling is dus dat wanneer water de sensor bereikt, de pomp werkt, en anders niet :)
Die binary_sensor komt toch ergens vandaan?
Faece schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:53:
[...]

Assuming dat "light.hue_smart_plug_1" dan de schakelaar voor die pomp is, zou dit al moeten werken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    trigger:
    action:
      - service: light.turn_on
        target:

Ik heb de condition logic eruit gehaald, want je trigger gaat toch alleen maar af als hij van 'off' naar 'on' gaat, dus daar hoef je dan niet meer op te checken.

Mocht deze automation na een reboot nog niet opkomen: weet je zeker dat de reeks achter "id: " uniek is? Als die overlapt met een ander ID gaat er ook iets mis. En: wat zegt je log?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• scorpion303
  • Niet online
Hebben meer mensen last van een vastlopende buienradar integratie? Bij mij is hij in de afgelopen 3 dagen nu al twee keer vastgelopen. Zowel toen ik nog 2021.10.7 draaide als na mijn gisteren uitgevoerde update naar 2021.11.5.

Ik krijg een 'Error doing job: Task exception was never retrieved' error en daarna stoppen alle buienradar sensoren met updaten. Het herstarten van de buienradar integratie lost het probleem op, maar het duurt vaak uren voordat ik door heb dat er iets mis is.

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Klein vraagje over de custom:slider-entity-row van de geweldige Thomas Loven.

Ik vraag mij af of ik brightness_pct en color_temp commando's mee kan geven aan de slider, net zoals bij de normale RGB light card.

Ik gebruik de Adaptive Lighting integratie, en zou graag direct de brightness en color_temp bij de initiele turn.on toegepast zien worden, vandaar dat de brightness en color_temp meegegeven moeten worden, anders krijg je een transitie van een paar secondes (heel vervelend als je in een ruimte bent geweest waar je heel lang niet bent geweest en de ruimte dus de eerste paar secondes fel verlicht is)

Dit is mijn actie hoe ik het graag zou willen, maar helaas werkt het niet (wel in mijn automations en in ControllerX):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
type: entities
entities:
  - type: custom:fold-entity-row
    color_picker: true
    head:
      entity: light.bedroom_lights
      colors:
        color_temp: >-
          {{ state_attr("switch.adaptive_lighting_bedroom", "color_temp_mired")
          | int }}
        brightness_pct: >-
          {{ state_attr("switch.adaptive_lighting_bedroom", "brightness_pct") |
          int }}
      name: Bedroom
      toggle: true
      type: custom:slider-entity-row

Weten jullie wat ik verkeerd doe? Of is het uberhaupt niet mogelijk om de color_temp en brightness values mee te geven? Ik heb het ook zonder colors: geprobeerd, maar ik dacht ik vraag het eerst even hier voordat ik het op GitHub plaats.

• djiedjee
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:05
Volgens de docu kan dat gewoon.
Heb je al eens geprobeerd om met vaste waardes te testen?
JDFS schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:05:

Of is het uberhaupt niet mogelijk om de color_temp en brightness values mee te geven? Ik heb het ook zonder colors: geprobeerd, maar ik dacht ik vraag het eerst even hier voordat ik het op GitHub plaats.

• JDFS
  • Niet online
@djiedjee Al geprobeerd met bijv. brightness_pct en ook brightness: 25, maar er gebeurt niets...

• NeoFoX
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16:50
Ter info voor iedereen. Na de verhuizing de maand Oktober voor het eerst een volledig 100% draaiende HASS icm Energy Dashboard.

Dus ik vol verwachting afgelopen maand het 'overzicht' openen vanuit de Vattenfall zelf om de cijfers naast elkaar te leggen:

Deze afwijking in een maand is toch super netjes..
Nu op naar fase 2; per device inzichtelijk maken hoe / wat.

Dacht dat het wel ff leuk was om te delen dat het nieuwe Energy Dashboard ook goed zijn werk kan doen!

- The Neo and Only -

• crimby
NeoFoX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:59:
Ter info voor iedereen. Na de verhuizing de maand Oktober voor het eerst een volledig 100% draaiende HASS icm Energy Dashboard.

Dus ik vol verwachting afgelopen maand het 'overzicht' openen vanuit de Vattenfall zelf om de cijfers naast elkaar te leggen:
[Afbeelding]

Dacht dat het wel ff leuk was om te delen dat het nieuwe Energy Dashboard ook goed zijn werk kan doen!
hier ook even gecontroleerd en vergeleken met mijn energie provider. Komt aardig overeen inderdaad :-)
Hier ga ik het niet per device maar per groep inzichtelijk maken (vooralsnog). Dus de gehele thuiswerkplek, woonkamer-media setup up etc. Grootverbruikers zoals de wasmachine wil ik wel apart gaan meten.
NeoFoX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:59:

[Afbeelding]

T zal er natuurlijk ook aan liggen waar je source data in HA vandaan komt. Als je die bij Vattenfall ophaalt op een manier, dan zal er geen verschil inzitten inderdaad :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmbob schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:30:
[...]
T zal er natuurlijk ook aan liggen waar je source data in HA vandaan komt. Als je die bij Vattenfall ophaalt op een manier, dan zal er geen verschil inzitten inderdaad :+
Beiden komen toch uit de slimme meter vandaan neem ik aan?

Zou 'grappig' zijn als ze dan afwijken :z

https://www.home-assistant.io/ | https://www.instagram.com/amoebelabs/

• djiedjee
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:05
@JDFS

ik kan het niet even zelf proberen, maar ik zie dat je de color_temp en brightness onder "colors" hebt gezet.
Waarom is dat?

Zo zie ik het niet in de docu staan geloof ik.
JDFS schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:42:
@djiedjee Al geprobeerd met bijv. brightness_pct en ook brightness: 25, maar er gebeurt niets...

• Coppertop
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
scorpion303 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:04:
Hebben meer mensen last van een vastlopende buienradar integratie? Bij mij is hij in de afgelopen 3 dagen nu al twee keer vastgelopen. Zowel toen ik nog 2021.10.7 draaide als na mijn gisteren uitgevoerde update naar 2021.11.5.

Ik krijg een 'Error doing job: Task exception was never retrieved' error en daarna stoppen alle buienradar sensoren met updaten. Het herstarten van de buienradar integratie lost het probleem op, maar het duurt vaak uren voordat ik door heb dat er iets mis is.
Ik kan bevestigen dat ik dit ook heb. Ik heb nog geen oplossing gevonden. Ik ging uit van een issue aan de kant van buienradar, maar het houdt wel lang aan...

• oltk
  • Laatst online: 01-12 23:36
scorpion303 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:04:

Bij mij is het al dagen lang 10.3 graden in mijn dashbord. Na switch naar dat noorse weerinstituut staat er nu weer 6 graden.

• Dimitri19921
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-11 10:59
Ik zoek naar een oplossing om een stopcontact op afstand uit of aan te kunnen zetten. In sommige gevallen maak ik gebruik van een Hue smart plug, maar er moet vast een inbouwoplossing zijn.

Voor lichtschakelaars heb ik wel oplossingen gevonden: Hue Wall Switch en Fibaro Single and Double Switch.

Het liefst iets dat op Zigbee of Zwave protocol werkt. Iemand enig idee? :P
Dimitri19921 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:18:
Ik zoek naar een oplossing om een stopcontact op afstand uit of aan te kunnen zetten. In sommige gevallen maak ik gebruik van een Hue smart plug, maar er moet vast een inbouwoplossing zijn.

Voor lichtschakelaars heb ik wel oplossingen gevonden: Hue Wall Switch en Fibaro Single and Double Switch.

Geen Zigbee of Zwave, maar een Shelly 1 (PM) is ook achter een stopcontact te monteren. Lijkt me dat met een Zigbee relais ook moet kunnen dan

• LzruUb
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17:29

Ik gebruik aquara single switch T1 je hebt een variant met en zonder nul draad. De versie met nul draad kan ook stroommeting en werkt als repeater (weet de officiële ZigBee term zo niet). Ik gebruik ze met ZigBee2mqtt in de inbouwdoos achter de wandschakelaar. Ze schakelen een relais dus je hoort wel een tik op moment van schakelen.

• Dimitri19921
Bedankt, ik ga me verdiepen in jullie suggesties! :*)

• RobertMe
  • Nu online
Een relais is een relais, of je er nu verlichting of een stopcontact mee schakelt maakt niet uit. Sterker nog, een stopcontact is makkelijker, aangezien in 90% van de gevallen een nul-draad nodig is die uiteraard voorhanden is bij een stopcontact, maar normaliter niet bij een lichtschakelaar.

In ieder geval zouden de Fibaro switches die je noemt gewoon moeten werken, net zoals de Shelly. De Hue Wall Switch ken ik verder helemaal niet, maar lijkt mij dat ook die zou moeten werken. Zolang het ding maar een fase draad kan schakelen.

• LzruUb
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17:29
RobertMe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:16:
[...]
De Hue Wall Switch ken ik verder helemaal niet, maar lijkt mij dat ook die zou moeten werken. Zolang het ding maar een fase draad kan schakelen.
Bij hue blijft de spanning altijd op de lampen dmv meegeleverde lasklem. Je verbindt daarna de schakelaar met de hue wall switch. Die verzendt alleen berichten naar de hue bridge als je de knop indrukt waarna de gewenste hue lamp via ZigBee wordt aangestuurd.

• Pjotter87
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:10
Ik heb een vraag wat betreft HACS.
Sinds een paar weken kan ik niks meer via hacs downloaden of instaleren. Als ik iets wil instaleren dan blijft die hangen op het downloaden. Het wieltje wat draait dat die bezig is gaat niet weg.
Hacs kan wel zich zelf updaten en draait ook op de nieuwste versie. Ook HA is up to date.

Meer mensen hier last van of gehad?

• water_escape
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10:38
water_escape schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:26:
Iemand een tip voor de beste handleiding om mijn Pi3 SD om te zetten naar SSD boot ?
Ik heb de volgende gevonden: https://www.instructables...-With-Bootable-SSD-Drive/
Maar kan niet beoordelen of dit de makkelijkste manier is.
Deze lijkt niet te kunnen, er is een x850 storage expansion board nodig in deze handleiding. Ik zoek gewone USB ssd boot.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:36

DaLass

Where is Peach?

Voor Zigbee, zie:
DaLass in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, Domoticz, etc.

• funkeey
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15:03
Meer mensen met het volgende issue?

Ik heb een button om verschillende lampen aan of uit te schakelen middels een toggle functie. Echter is deze sinds een paar dagen/week gestopt met hetgeen wat hij moet doen, de gekoppelde lampen aan of uit schakelen.

De click op de button word gezien in HA en deze triggered de daarbij horende actie. Echter gaan compleet willekeurig enkel een 2/5 of 3/5 van de lampen aan. Druk ik deze nogmaals in, dan gaan ook deze lampen uit, maar niet bijvoorbeeld de andere ineens aan (want Toggle). Na een herstart werkt het soms weer, maar vaak ook niet. En het vreemde is dat ik de lampen vanuit het dashboard ook niet aangeklikt krijg. Dat werkt uberhaupt enkel na herstart pas weer.

Vroeg mij af of ik nog meer uit de logs kan halen, gezien de actie wel echt getriggered word en of anderen hier ook last van hebben? Zit op de laatste versies.

• septillion
@JDFS Volgens mij kan je helemaal geen initial state meegeven bij de custom:slider-entity-row, alleen zorgen dat de slider niet de brightness doet. Is gewoon een aan-button (die je een script of service call laat doen) geen idee? Eventueel met een conditional card kan je die na het aanzetten verwisselen met de custom:slider-entity-row.

• dannydeko
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
water_escape schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:35:
[...]

Deze lijkt niet te kunnen, er is een x850 storage expansion board nodig in deze handleiding. Ik zoek gewone USB ssd boot.
Moest even m'n bookmarks doorzoeken maar dit is de 'guide' die ik destijds heb gebruikt:
SSD With Raspberry Pi 3
Once you have chosen your SSD it is time to configure the Raspberry Pi to boot off USB storage. Fortunately this is extremely simple. To enable booting from USB storage simply boot up your Raspberry Pi and run this command:

echo program_usb_boot_mode=1 | sudo tee -a /boot/config.txt
Alternatively you can put your MicroSD into your computer and open /boot/config.txt and add the line:

program_usb_boot_mode=1
Now reboot your Pi and USB boot support will be permanently enabled. This only needs to be done once per Raspberry Pi as the change is permanent.

You may now remove the Micro SD card altogether and plug in your external storage you prepared in the previous section. Power up the Pi and it will boot directly from the USB storage!
Link

Edit: Oja wat bij mij voor veel gedoe zorgde is dat mijn Pi niet altijd genoeg stroom kon leveren aan m'n SSD (verbonden via usb -> SATA connector) tijdens het booten. Daarom dacht ik dus dat ik de bovengenoemde stappen niet correct had uitgevoerd. Als ik nu m'n Pi moet rebooten hang ik even tijdelijk een extra psu aan de externe ssd kabel en als HA eenmaal weer draait kan de psu er weer uit.

[Voor 14% gewijzigd door dannydeko op 24-11-2021 09:08]

• JDFS
  • Niet online
septillion schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:43:
@JDFS Volgens mij kan je helemaal geen initial state meegeven bij de custom:slider-entity-row, alleen zorgen dat de slider niet de brightness doet. Is gewoon een aan-button (die je een script of service call laat doen) geen idee? Eventueel met een conditional card kan je die na het aanzetten verwisselen met de custom:slider-entity-row.
Jep, this is the way denk ik. Vond een slider en toggle toch netjes, en als ik daarmee de helderheid aanpas springt adaptive lighting ook direct op manual mode. Ik ga maar even navraag doen op de GitHub rondom initial states. Dank!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@funkeey Wat voor lampen betreft het?

Wifi? Misschien heeft je netwerk ondertussen zoveel cliënts dat er af en toe cliënts hun verbinding kwijt zijn. Daar kun je met een eenvoudige consumentenrouter / accesspoint al tegenaan lopen bij 40 cliënts of zo.

Zigbee? Heb je veel nodes (eventueel in combinatie met een oudere stick die dat niet goed trekt) en stuur je de lampen individueel aan waardoor je veel traffic veroorzaakt? Probeer dan eens de lampen als zigbee-group (dat is wat anders dan een light group in HA) aan te sturen.

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:09
Pjotter87 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:19:
Ik heb een vraag wat betreft HACS.
Sinds een paar weken kan ik niks meer via hacs downloaden of instaleren. Als ik iets wil instaleren dan blijft die hangen op het downloaden. Het wieltje wat draait dat die bezig is gaat niet weg.
Hacs kan wel zich zelf updaten en draait ook op de nieuwste versie. Ook HA is up to date.

Meer mensen hier last van of gehad?
Nee, geen last van.
Gisteren nog Local Tuya geïnstalleerd ivm Action hardware.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 6800XT | iRacing | PVoutput

• septillion
@sennaw93 Een light kan je met een automation koppelen aan een andere light. Moet je het denk ik wel even beide kanten op doen zodat je dimmer (PLC) ook weet vanaf waar hij moet dimmen.

Voorbeeldje als ik dat met twee lampen doe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Dimmer koppel
trigger:
    entity_id: light.study_arla
    attribute: brightness
    entity_id: light.study_tiffany
    attribute: brightness
action:
    target:
      entity_id: light.study_arla
    data:
      brightness: '{{ trigger.to_state.attributes.brightness }}'
    target:
      entity_id: light.study_tiffany
    data:
      brightness: '{{ trigger.to_state.attributes.brightness }}'

PS Graag nooit meer code als plaatje posten ;)

• zierbeek
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 30-11 14:55
Niemand die me even kan helpen met men vragen? Ik ben er zeker van dat iemand van jullie dit gebruikt of op deze manier watermeters uitleest?

• funkeey
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15:03
Gizz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:24:
@funkeey Wat voor lampen betreft het?

Wifi? Misschien heeft je netwerk ondertussen zoveel cliënts dat er af en toe cliënts hun verbinding kwijt zijn. Daar kun je met een eenvoudige consumentenrouter / accesspoint al tegenaan lopen bij 40 cliënts of zo.

Zigbee? Heb je veel nodes (eventueel in combinatie met een oudere stick die dat niet goed trekt) en stuur je de lampen individueel aan waardoor je veel traffic veroorzaakt? Probeer dan eens de lampen als zigbee-group (dat is wat anders dan een light group in HA) aan te sturen.
Het is een combinatie van lampen, Hue, Yeelight en Tuya switches. Verrassend genoeg doen de Hue's het altijd, en wisselt het tussen Yeelight en Tuya wat er wel en niet werkt. Het verbinding verliezen klinkt als mogelijk een oorzaak, maar dan verwacht je het toch op meer plekken en niet Hue waarbij het nooit gebeurd?

Heb geen Zigbee nodes.

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
zierbeek schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:52:
Niemand die me even kan helpen met men vragen? Ik ben er zeker van dat iemand van jullie dit gebruikt of op deze manier watermeters uitleest?
Beter stel je je vraag even hier: Is deze watermeter uitleesbaar?

• zierbeek
Hi, yes dat deed ik. Ik wou graag in dit grotere topic informeren of jullie dezelfde oplossing gebruiken of andere manieren kennen, ter info.

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
zierbeek schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:10:
[...]

Hi, yes dat deed ik. Ik wou graag in dit grotere topic informeren of jullie dezelfde oplossing gebruiken of andere manieren kennen, ter info.
Ja, ik lees mijn watermeter uit met een NPN sensor verbonden aan een ESP met daarop ESPHome. Is dat het antwoord wat je zoekt? ;)

[Voor 3% gewijzigd door JBS op 24-11-2021 10:18]

• Dimitri19921
DaLass schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:47:
[...]

Ik heb deze afgelopen voorjaar gekocht via Banggood:
https://www.blitzwolf.com...evices-Sharing-p-647.html

Was iets meer dan een tientje geloof ik voor een dubbele, en werkt prima in combinatie met HA. (Zelf gekoppeld aan een Deconz stick).
Ah, dat zijn de betere prijzen! Maar als ik het enkel voor een stopcontact wil gebruiken, dan laat ik de 2 S1 poorten dus leeg? Omdat ik dus geen zwart draad heb.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

funkeey schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:54:
[...]

Verrassend genoeg doen de Hue's het altijd, en wisselt het tussen Yeelight en Tuya wat er wel en niet werkt.
Stuur je de Yeelights en Tuya's lokaal aan of verloopt het via de cloud? In dat laatste geval kan er nog veel meer misgaan dan alleen je eigen wifi-netwerk dat moeilijk kan doen.

Zelf heb ik 1 Yeelight-strip die ik via de bijbehorende app aan- en uitzet (dus via de cloud nog, bleh) en daar ervaar ik soms ook lange vertragingen of dat ik 3x moet klikken voordat de strip echt aan gaat.
Heb geen Zigbee nodes.
Jawel, je Hue lampen :)
Dimitri19921 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:26:
[...]

Ah, dat zijn de betere prijzen! Maar als ik het enkel voor een stopcontact wil gebruiken, dan laat ik de 2 S1 poorten dus leeg? Omdat ik dus geen zwart draad heb.
Correct. Overigens worden dit soort relais massaal aangeboden op AliExpress en kun je ook iets anders pakken dan Blitzwolf als het weer een paar euro scheelt. Gewoon even zoeken op 'Zigbee relay'. Zolang het relais maar voorkomt in de lijst met ondersteunde apparaten van je Zigbee-softwarepakketje.

[Voor 30% gewijzigd door Gizz op 24-11-2021 10:32]

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:36

DaLass

Where is Peach?

Dimitri19921 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:26:
[...]

Yes, ik heb de S1 poorten ook niet in gebruik. Bij mij zit hij in de tuin om 2 elektronische kleppen voor mijn tuinsproei installatie aan te sturen en dat gaat volledig vanuit HA.

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, Domoticz, etc.

• zierbeek
JBS schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:14:
[...]
Ja, ik lees mijn watermeter uit met een NPN sensor verbonden aan een ESP met daarop ESPHome. Is dat het antwoord wat je zoekt? ;)
en een HMC5883L sensor valt onder npn sensoren?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

zierbeek schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:03:
[...]

en een HMC5883L sensor valt onder npn sensoren?
Nee. Maar ik zou je echt willen aanraden verder te gaan in Is deze watermeter uitleesbaar? waar je al hulp hebt gekregen. Want op welke wijze je de watermeter ook uitleest, voor HA maakt dat niets uit. Of het nou een compas-sensor is, magneetsensor of simpelweg een schoonmoeder die op een knopje drukt elke keer dat er een liter water verbruikt is; het blijft een tellertje in HA dat steeds +1 doet.

Dus eerst in het watermetertopic kijken wat de beste hardware is voor jouw watermeter en dat in elkaar zetten. Daarna kun je in dit topic terecht als het aanmaken van een teller in HA niet lukt :)

• royalt123
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:16
Ik heb gisteren Ring keypad V2 kunnen pairen met Zwave js in S2 access control via Smartstart :D

Die keypad is geweldig en zowat ook de enige met Zwave ondersteuning, goed beschikbaar en kwaliteit. _/-\o_
Pagina: 1 ... 87 ... 90 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee