@
breinonline De volgorde van je chooser maakt hier uit. Zo moet
input_datetime.carport_licht_aan_ochtend nu wel voor
input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 zijn. Anders al de chooser alleen "patio aan 1" uitvoeren omdat het het eerste statement is dat waar is. En zodra het 15 minuten na sunrise is zal juist "patio uit 1" altijd triggeren.
Denk dat het makkelijkste is om per licht-groep een chooser te pakken en dan per licht-groep vast te stellen om de lamp op dat moment aan of uit moet zijn. En volgens mij hebben aantal daarvoor wat werk nodig. Wat voorbeelden:
Patio 1 (en zelfde voor Carport):
Als
input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1 voor 15 minuten na sunrise is dan zal je licht pas uit gaan bij de volgende trigger waarbij het later is dan 15 minuten na surise. Lijkt me dat je het licht aan wilt hebben na
input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 als dit voor 15 minuten na surise valt en weer uit om
input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1? Misschien is uit aan de hand van de zon ook handig?
Patio 2:
Je hebt voor zowel aan als uit dezelfde sun conditie. Ik neem aan dat je het licht alleen aan wilt hebben tussen
input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2 en 15 minuten na sunrise? Wat je hebt nu 2x befor.
Ik probeerde de boel wat te herschrijven maar is toch aardig wat werk.Probleem is dat het wel lastig is om de boel te laten werken met HA herstart omdat de zon misschien al verplaatst is en dus sommige condities niet meer juist worden gedaan. Als je HA herstart weg zou willen laten zou je natuurlijk alles via trigger id's kunnen doen.
Overigens kan je ipv
YAML:
1
2
| - condition: template
value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') > -4 }}" |
Ook schrijven
YAML:
1
2
3
4