Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.648 views

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Mijn home assistant draait nu op een RPI4.
Ik heb ook een QNAP NAS.
Wat werkt beter, op de RPI laten of overzetten op de NAS?

En ik wil ook wat met node red gaan proberen.
Wat werkt beter op dezelfde hardware als waar dan home assistant draait.
Of bijvoorbeeld Home Assistant op de RPI, en node red in docker op de Nas.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Maikie18 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:10:
[...]

Maar is het echt nodig om hem te programmeren? Aangezien het in domoticz ook gewoon een kwestie is van een random id en nummer te kiezen. Ze vermelden daar wel de rfxmanager ook maar die heb ik niet hoeven gebruiken

https://www.domoticz.com/wiki/RFXtrx433E

Hardware: RFXtrx433E
Device name: <Name for my Somfy blinds>
Switch Type: Blinds
Type: RFY
ID: <select a random ID>
Unit Code: <select a random number>
Het is inderdaad zo dat Domoticz hier beter mee omgaat dan HA.
Als je de codes nog hebt waarmee het werkt in Domoticz dan kun je deze overnemen in HA. Dan hoef je hem niet opnieuw te programmeren.
Lees dit maar eens:
https://community.home-as...rfxtrx433e-pro-xl1/236358

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Ik zal vast iets simpels missen maar ik probeer de afvalwijzer via HACS te gebruiken. Nu heb ik deze "geinstalleerd" via HACS en daarna de server herstart. Hierna heb ik de configuration.yaml aangepast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
#Afvalwijzer
  - platform: afvalwijzer
    provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
    postal_code: 1111XX              # (required, default = '')
    street_number: X                # (required, default = '')
    include_date_today: true        # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
    default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found

Als ik dan de server wil herstarten, en een check van de config doe, krijg ik een foutmelding:
code:
1
Platform error light.afvalwijzer - No module named 'custom_components.afvalwijzer.light'

Nu ben ik gewend dat je na het installeren via HACS en een herstart de integratie al ziet staan, en dat ik dan dus geen aanpassing meer in de YAML hoef te doen.

Wat doe ik nu precies verkeerd? Heb al een keer een nieuwe install gedaan maar dat mocht niet baten. Ik heb ook even op github gekeken, maar alle files in de custom_components map staan bij mij ook netjes in HA.

verder ben ik een ongelofelijke HA noob.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Tribunus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:32:
Ik zal vast iets simpels missen maar ik probeer de afvalwijzer via HACS te gebruiken. Nu heb ik deze "geinstalleerd" via HACS en daarna de server herstart. Hierna heb ik de configuration.yaml aangepast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
#Afvalwijzer
    provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
    include_date_today: true        # (optional, default = false) to take or not to take Today into account in the next pickup.
    default_label: Geen              # (optional, default = Geen) label if no date found

Als ik dan de server wil herstarten, en een check van de config doe, krijg ik een foutmelding:
code:
1
Platform error light.afvalwijzer - No module named 'custom_components.afvalwijzer.light'

Nu ben ik gewend dat je na het installeren via HACS en een herstart de integratie al ziet staan, en dat ik dan dus geen aanpassing meer in de YAML hoef te doen.

Wat doe ik nu precies verkeerd? Heb al een keer een nieuwe install gedaan maar dat mocht niet baten. Ik heb ook even op github gekeken, maar alle files in de custom_components map staan bij mij ook netjes in HA.

Ik denk dat je de code ergens onder:
YAML:
1
light:
hebt neergezet.

In plaats van onder:
YAML:
1
sensor:

Kijk maar even goed naar de foutmelding. Die zegt dat dat iets met light.afvalwijzer niet goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Tribunus schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:32:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
#Afvalwijzer

code:
1

heb je hem genest onder de "light:" staan in je configuration.yaml?
(Ik gok van wel aangezien het lijkt alsof hij zoekt naar een light component)
Zoja, zet hem eens (genest) onder "sensor:"
(https://github.com/xirixi...zer#example-configuration)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@verjager @TravockMD Dank voor de input. Nu slikt de server de config inderdaad netjes! Het was dus inderdaad wel een heel simpel foutje >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
Nou, deze is nog snel opgelost. Op sommige andere "simpele foutjes" kun je lang zoeken :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:44

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

TheFes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:45:
[...]

Als het aan die spatie bij de time trigger zou liggen, zou hij wel getriggerd moeten zijn, maar dan vastgelopen moeten zijn op de condition. Je zou dat dan dus wel in de trace moeten zien.

En om te zorgen dat hij niet voor (een half uur na) zonsopkomst al uit gaat, zou je deze condition toe kunnen voegen
YAML:
1
2
3
4
condition:
  condition: sun
  after: sunrise
  after_offset: "00:30:00"

[...]

Dat wordt toch al afgevangen door de sensor trigger op basis van de lux sensor?
Oh shoot, je hebt gelijk! Ik kan natuurlijk het licht niveau gewoon als trigger gebruiken en dat half uurtje na zonsopkomst als condition. Maar wordt de automation dan niet maar 1x getriggerd op het moment dat het licht niveau hoog genoeg is en daarna niet meer?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Yukkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:42:
[...]

Oh shoot, je hebt gelijk! Ik kan natuurlijk het licht niveau gewoon als trigger gebruiken en dat half uurtje na zonsopkomst als condition. Maar wordt de automation dan niet maar 1x getriggerd op het moment dat het licht niveau hoog genoeg is en daarna niet meer?
Ja, die wordt maar één keer getriggerd door het lichtniveau dan.
Maar hij wordt dan ook weer 30 minuten na zonsopkomst getriggerd, en zal dan dus uit gaan.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

koel. Voorlopig heb ik nog steeds het idee dat die numeric_state trigger op de een of andere manier niet werkt. De lamp bleef de hele ochtend aan, tot ik net de automation handmatig triggerde. de lux sensor stond op +/- 2600 lx en ik zag in de laatste trace dat toen het sunrise+30min was, de automation stopte op de condition dat de lux sensor nog niet voorbij de 1000lx was.

De condition op die sensor werkt dus wel, alleen de trigger nog niet niet. (overigens was het bij 700 lx al licht genoeg, dus ik heb de condition en trigger inmiddels ook verlaagd naar 500 lx :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Yukkie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:54:
koel. Voorlopig heb ik nog steeds het idee dat die numeric_state trigger op de een of andere manier niet werkt. De lamp bleef de hele ochtend aan, tot ik net de automation handmatig triggerde. de lux sensor stond op +/- 2600 lx en ik zag in de laatste trace dat toen het sunrise+30min was, de automation stopte op de condition dat de lux sensor nog niet voorbij de 1000lx was.

De condition op die sensor werkt dus wel, alleen de trigger nog niet niet. (overigens was het bij 700 lx al licht genoeg, dus ik heb de condition en trigger inmiddels ook verlaagd naar 500 lx :) )
Ondanks dat het wellicht een work-around is die niet nodig zou moeten zijn (die numeric state trigger moet eigenlijk gewoon werken) zou je een binary_sensor aan kunnen maken met een on_delay van 10 minuten.
Je kunt dan triggeren op de state change van die binary_sensor. Dat werkt dan als het goed is wel.

Ik gebruik zelf dit, waarbij ik dus een input_number aangemaakt heb. Dan hoef je niet elke keer de template te wijzigen als toch bij een andere lux waarde wil triggeren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - binary_sensor:
      unique_id: binary_light_inside
      name: "Licht binnen"
      device_class: light
      state: >-
        {{ states('sensor.licht_woonkamer') | float(0) > states('input_number.light_inside') | float(0) }}
      delay_off: "00:05:00"
      delay_on: "00:05:00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:39
Met de laatste update zie de UI er niet meer 100% uit bij mij. Ik kan er alleen niks over vinden. iemand een tip?
het bolletje van de slider is weg en de toggle is vreemd van kleur geworden. Mobiel weer wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl51rwEtEbeo1KISqR7uiSgYyfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QBFerTEZcMSr3kgJuWoyV9f3.png?f=user_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:03:
Met de laatste update zie de UI er niet meer 100% uit bij mij. Ik kan er alleen niks over vinden. iemand een tip?
het bolletje van de slider is weg en de toggle is vreemd van kleur geworden. Mobiel weer wel.

[Afbeelding]
Alle custom components up to date?
Er is het een en ander gewijzigd in de manier waarop icons aangeroepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:06:
[...]

Alle custom components up to date?
Er is het een en ander gewijzigd in de manier waarop icons aangeroepen worden.
ja alles is up to date idd. Had gehoopt dat deze ertussen zou staan.
De card is de" Entiteiten Kaartconfiguratie" met de "custom:slider-entity-row" en de "custom:fold-entity-row"

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ik gebruik ook custom:slider-entity-row
Wellicht is het je thema wat nog niet geüpdatet is? Doet ie het wel als je het standaard thema activeert?

[ Voor 22% gewijzigd door TheFes op 19-11-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:00:
ik gebruik ook custom:slider-entity-row
Wellicht is het je thema wat nog niet geüpdatet is? Doet ie het wel als je het standaard thema activeert?
Kan ik dat ergens specifiek checken? Alles wat ik kan vinden nu is up to date helaas.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:50:
[...]

Kan ik dat ergens specifiek checken? Alles wat ik kan vinden nu is up to date helaas.
Heb je nu al het standaard HA lovelace thema geactiveerd om te kijken of dat helpt?
Mocht het dan wel goed werken, zal het in je theme zitten, en kun je kijken of er al een issue voor aangemaakt is in de repository

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:51:
[...]

Heb je nu al het standaard HA lovelace thema geactiveerd om te kijken of dat helpt?
Mocht het dan wel goed werken, zal het in je theme zitten, en kun je kijken of er al een issue voor aangemaakt is in de repository
jezus wat een makkelijke test :). Ja dan werkt het wel.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:56:
[...]

jezus wat een makkelijke test :). Ja dan werkt het wel.
Stond ook al in mijn vorige post hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:58:
[...]

Stond ook al in mijn vorige post hè ;)
nog erger :). totaal niet zo gelezen...nu wel natuurlijk

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:10
Vraagje, is het mogelijk om in HA een automatisering te maken waarbij er meerdere acties te programmeren zijn als een SONOFF ZBMINI 2 en/of 3x kort achter elkaar uit/aan gaan.

Ik heb een domme schakelaar met een SONOFF ZBMINI die 1 lamp aanstuurt, werkt prima. Maar ik wil de schakelaar ook gebruiken om 2 andere slimme lampen aan/uit te zetten die in HA werken.

Wat ik wil is het volgende:

Lamp 1: aangesloten via Sonoff
Lamp 2: slimme lamp
Lamp 3: slimme lamp

van uit naar aan, Lamp 1 aan.
van uit/aan, uit/aan: Lamp 1 en 2 aan
van uit/aan, uit/aan, uit/aan, Lamp 1,2 en 3 aan.

Ik zat al te kijken naar onderstaande blueprint maar kan alleen een sensor selecteren.

https://community.home-as...on-a-binary-sensor/255902

Is dit mogelijk en kan iemand mij in de juiste richting sturen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
belly89 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:36:
Vraagje, is het mogelijk om in HA een automatisering te maken waarbij er meerdere acties te programmeren zijn als een SONOFF ZBMINI 2 en/of 3x kort achter elkaar uit/aan gaan.

Ik heb een domme schakelaar met een SONOFF ZBMINI die 1 lamp aanstuurt, werkt prima. Maar ik wil de schakelaar ook gebruiken om 2 andere slimme lampen aan/uit te zetten die in HA werken.

Wat ik wil is het volgende:

Lamp 1: aangesloten via Sonoff
Lamp 2: slimme lamp
Lamp 3: slimme lamp

van uit naar aan, Lamp 1 aan.
van uit/aan, uit/aan: Lamp 1 en 2 aan
van uit/aan, uit/aan, uit/aan, Lamp 1,2 en 3 aan.

Ik zat al te kijken naar onderstaande blueprint maar kan alleen een sensor selecteren.

https://community.home-as...on-a-binary-sensor/255902

Is dit mogelijk en kan iemand mij in de juiste richting sturen?

Alvast bedankt.
Ik heb geen ervaring met Sonoff, dus even wat vragen.

Stuurd die Sonoff events? Of is dat een switch?
Als het een switch is, en lamp 1 een domme lamp, dan zal er een relais geschakeld worden. Dan kun je eventueel wel dubbelklik acties voor elkaar krijgen, maar niet zonder dat lamp 1 gaan knipperen omdat die elke keer aan en uit gaat.

Tenzij er ook een soort detached mode is (zoals bij een Shelly 1). Dan stuurt ie wellicht events waar je iets mee kunt doen.

Je kunt overigens de code van de blueprint aanpassen zodat hij andere entities accepteert:
YAML:
1
2
3
4
5
6
        switch_id:
            name: Binary sensor entity
            description: The binary_sensor used to trigger the automation
            selector:
                entity:
                    domain: binary_sensor

als je daar het domain aanpast, dan zal hij een ander type entity vragen.
Maar ik weet niet of je daar echt mee geholpen bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Vandaag wat problemen gehad met de HA installatie op mijn lenovo mini pc.
op 1 of ander manier is de database corrupt geraakt en heeft HA een nieuwe database gemaakt.
Is er nog een mogelijkheid om de oude te herstellen ? of iig de laatste aantal uur aan gegevens te verwijderen om zo de historische data te behouden ?

De corrupte database heb ik via samba al wel kunnen kopiëren naar me pc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN_HibuMijTLdlM6DbSiIy2QPhI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lTxUKH4jtlZ2r98vbb5EpkF.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgj0t4L6iM8Dj2hvqLFB9kzAyxk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQ5KY6Abz1okkO4uO7JO8jsO.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
TheFes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:48:
[...]

Ik heb geen ervaring met Sonoff, dus even wat vragen.

Stuurd die Sonoff events? Of is dat een switch?
Als het een switch is, en lamp 1 een domme lamp, dan zal er een relais geschakeld worden. Dan kun je eventueel wel dubbelklik acties voor elkaar krijgen, maar niet zonder dat lamp 1 gaan knipperen omdat die elke keer aan en uit gaat.

Tenzij er ook een soort detached mode is (zoals bij een Shelly 1). Dan stuurt ie wellicht events waar je iets mee kunt doen.
Het is een switch, volgens mij met een relais inderdaad. Dat de lamp aan en uit gaat vind ik niet zo erg eerlijk gezegd.
TheFes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:48:
[...]

Je kunt overigens de code van de blueprint aanpassen zodat hij andere entities accepteert:
YAML:
1
2
3
4
5
6
        switch_id:
            name: Binary sensor entity
            description: The binary_sensor used to trigger the automation
            selector:
                entity:
                    domain: binary_sensor

als je daar het domain aanpast, dan zal hij een ander type entity vragen.
Maar ik weet niet of je daar echt mee geholpen bent :)
Ik ben nog niet zo thuis in blueprints eerlijk gezegd. Na importeren kan ik een sensor entity kiezen, deze komt ook in de YAML file terecht logischerwijs. Maar als ik de domain e.d. aanpas in de YAML lijkt de blueprint niet meer geldig. Van het weekend maar iets verder mee stoeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

TheFes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:04:
[...]

Ondanks dat het wellicht een work-around is die niet nodig zou moeten zijn (die numeric state trigger moet eigenlijk gewoon werken) zou je een binary_sensor aan kunnen maken met een on_delay van 10 minuten.
Je kunt dan triggeren op de state change van die binary_sensor. Dat werkt dan als het goed is wel.

Ik gebruik zelf dit, waarbij ik dus een input_number aangemaakt heb. Dan hoef je niet elke keer de template te wijzigen als toch bij een andere lux waarde wil triggeren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - binary_sensor:
      unique_id: binary_light_inside
      name: "Licht binnen"
      device_class: light
      state: >-
        {{ states('sensor.licht_woonkamer') | float(0) > states('input_number.light_inside') | float(0) }}
      delay_off: "00:05:00"
      delay_on: "00:05:00"
Net nog even wat testjes gedaan met een geheel nieuwe automation, puur om the number_state trigger te testen, o.a. met een input_number helper. Ik lijk meer succes te hebben als ik de tijdsduur anders definieer:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Lights - Desk light off
  id: '20092102'

trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.outside_lux
    above: 500
    for:
      minutes: 10
  - platform: sun
    event: sunrise
    offset: "00:30:00"

<en zo verder>

Ik heb de automation nu zoals hierboven gedefinieerd staan. Maandag maar eens kijken of de lamp nu wel op het juiste moment uit gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:46
KC27 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:34:
[...]

Het is inderdaad zo dat Domoticz hier beter mee omgaat dan HA.
Als je de codes nog hebt waarmee het werkt in Domoticz dan kun je deze overnemen in HA. Dan hoef je hem niet opnieuw te programmeren.
Lees dit maar eens:
https://community.home-as...rfxtrx433e-pro-xl1/236358
Het is me inmiddels gelukt middels de manager software. Tabblad RFY dan is de rest een beetje zoals in domoticz. Command = Program

Via de link die jij deelde heb ik het 1e deel van de code 0710000 gebruikt en dan aangevuld met mijn gekozen id.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09
@belly89 Daarnaast lijkt me dat die blueprint ook problemen heeft als je geen long press en single click acties aangeeft.

Maar zoals @TheFes al aangeeft, het gaat niet lukken zonder de lamp1 te laten knipperen. Maar als dat niet erg is zou je het wel moeten kunnen doen. Zeker als je een input_number gebruikt. Ik probeer het nu met een variable in mijn automation maar krijg dat nog even niet aan de praat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Mm, ik zit volgens mij in de knoop met het feit dan variables altijd local scope hebben, ook als ze niet in het action deel zijn gedefinieerd :/ Dat is wel jammer. Dan kan je nooit een repeat until doen op iets wat je daarbinnen wilt vaststellen :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:22:
Mm, ik zit volgens mij in de knoop met het feit dan variables altijd local scope hebben, ook als ze niet in het action deel zijn gedefinieerd :/ Dat is wel jammer. Dan kan je nooit een repeat until doen op iets wat je daarbinnen wilt vaststellen :|
Een variable is inderdaad alleen in hetzelfde niveau en lager beschikbaar. Wellicht kun je een input_text gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:43
@Septillion

Dat kan kloppen, daar liep ik niet al te lang geleden ook al tegenaan.
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Ik heb om deze beperking heengewerkt door een input_boolean als helper te gebruiken.
Dat werkt wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes en @RudolfR Dank! Bevestigd mijn vermoeden. Ik had de hoop dat dit alleen gold voor variables die je in je action deel specificeert omdat ze naar script variables verwijzen "for how to define variables accessible in the entire scrip". Maar goed, dat is dus schijnbaar niets anders dan variables die je als eerste actie in je action zet.

Dan zo nog eens proberen met helpers. Dat was ook mijn eerste idee maar na wat mensen hier varaibles hebben zien gebruiken dacht ik dat het een mooie daarvoor zou zijn. Maar helaas :/

@TheFes nog niet toegekomen / de moed gehad om naar je zwarte magie template te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb een deur en beweeg sensor in mijn home assistant zigbee hangen. Deze logt prima de data en tijdstip indien de sensor geactiveerd wordt.
Ik ben enerzijds natuurlijk geinteresserd in die informatie maar daarnaast wil ik graag hoe vaak die geactiveerd wordt per dag bijvoorbeeld.

Is dit ergens in te stellen of te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik ben bezig met de afvalwijzer integratie, heb alles er nu inzitten (op de pictogrammen na) en werkend volgens mij, vraag me alleen af of hoe ik de notificatie instellingen op dezelfde kaart kan krijgen met een scheidingslijn ertussen zodat ze altijd bij elkaar blijven

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TlgUdli.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: glance
entities:
  - entity: sensor.afvalwijzer_plastic
  - entity: sensor.afvalwijzer_papier
  - entity: sensor.afvalwijzer_gft
  - entity: sensor.afvalwijzer_restafval
sort:
  attribute: days_until_collection_date
  method: attribute
  numeric: true

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: entities
entities:
  - entity: sensor.afvalwijzer_next_item
    name: Volgende container
  - entity: input_boolean.waste_moved
    name: Afval is buiten gezet
  - entity: input_boolean.waste_reminder
    name: Afval herinnering ingeschakeld

Het is gelukt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: vertical-stack
cards:
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.afvalwijzer_plastic
      - entity: sensor.afvalwijzer_papier
      - entity: sensor.afvalwijzer_gft
      - entity: sensor.afvalwijzer_restafval
    sort: null
    attribute: days_until_collection_date
    method: attribute
    numeric: true
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.afvalwijzer_next_item
        name: Volgende container
      - entity: input_boolean.waste_moved
        name: Afval is buiten gezet
      - entity: input_boolean.waste_reminder
        name: Stuur herinnering
    state_color: false

[ Voor 78% gewijzigd door Maikie18 op 20-11-2021 10:18 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@belly89 (en @TheFes en @RudolfR)
Werkend testje met helpers:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Test
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: switch.0x04cd15fffe066f38
    to: 'on'
condition: []
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
      entity_id: input_boolean.test
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.test
    data:
      value: 0
  - repeat:
      until:
        - condition: state
          state: 'on'
      sequence:
        - service: input_number.increment
          target:
        - wait_for_trigger:
          timeout: '2'
          continue_on_timeout: true
        - choose:
            - conditions:
                - condition: template
                  value_template: '{{ wait.trigger == none }}'
              sequence:
                - service: input_boolean.turn_on
                  target:
          default: []
  - service: persistent_notification.create
    data:
      notification_id: test
mode: single
max_exceeded: silent

Deze print hoe vaak de switch aan-uit-aan gezet is en dat steeds binnen 2 seconde (de timeout) na het aanzetten.

Benodigde helpers (hier random test helpers van mij gebruikt):
input_boolean.test is een helper om aan te geven of er een timeout was (= einde wachten)
input_number.test heeft aan het einde hoe vaak de switch aangezet was.

En dus ipv de notificatie zou je dus een chooser kunnen doen die andere acties doet aan de hand van hoe vaak je schakelde.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
alias: Test
trigger:
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
    target:
    data:
  - repeat:
      until:
      sequence:
          target:
        - wait_for_trigger:
          timeout: '2'
          continue_on_timeout: true
        - choose:
            - conditions:
                  value_template: '{{ wait.trigger == none }}'
              sequence:
                  target:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: '{{ states(''input_number.test'')|int == 2 }}'
        sequence:
          - service: light.toggle
            target:
              entity_id: light.study_desk
      - conditions:
            value_template: '{{ states(''input_number.test'')|int == 3 }}'
        sequence:
          - service: light.toggle
            target:
              entity_id: light.study_tiffany
max_exceeded: silent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Mm, en direct nadat ik het plaats denk ik, dit kan ook zonder de repeat nu ik toch al helpers gebruik... Je kan hem ook op mode: restart zetten en dan gewoon wachten met een delay.

Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
alias: Test2
trigger:
    id: 'on'
    to: 'off'
    id: 'off'
  - platform: homeassistant
    event: start
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
            target:
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 0
              seconds: 2
              milliseconds: 0
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: '{{ states(''input_number.test'')|int >= 2 }}'
                sequence:
                  - service: light.turn_on
                    target:
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: '{{ states(''input_number.test'')|int >= 3 }}'
                sequence:
                    target:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: '{{ states(''input_number.test'')|int > 0 }}'
                sequence:
                  - delay:
          - service: light.turn_off
            target:
            target:
    default:
        target:
        data:
mode: restart

Hierin heb ik ook iets voor het uitzetten geregeld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
2021.11.5:
  • Use source list property instead of the attribute in Denon AVR integration (@bieniu - #59768) (denonavr docs)
  • Fix typo in attribute for Fritz (@chemelli74 - #59791) (fritz docs)
  • Fix Netgear init error on orbi models (@starkillerOG - #59799) (netgear docs)
  • Bump velbusaio to 2021.11.7 (@Cereal2nd - #59817) (velbus docs)
  • Fix invalid string syntax in OwnTracks config flow translations (@spacegaier - #59838) (owntracks docs)
  • Strip out deleted entities when configuring homekit (@bdraco - #59844) (homekit docs)
  • Bugfix in Tuya Number value scaling (@PlusPlus-ua - #59903) (tuya docs)
  • Fix Tuya back scaling in Climate and Humidifer entities (@frenck - #59909) (tuya docs)
  • Store: copy pending data (@balloob - #59934)
  • Remove test_check_package_version_does_not_match (@emontnemery - #59785)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Septillion schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:12:
@skank Maar dan doe je niets meer met je input helper, is dat de bedoeling?

Enkele automation voor alles incl helper waarmee je wisselt tussen override uit en automatisch aan/uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: Automatically turn on/off UV-lamp during the day/night
trigger:
    entity_id: input_boolean.vijver_uv
  - platform: time
    at: '2:00'
    at: '6:00'
    at: '10:00'
    at: '21:55'
action:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.vijver_uv
            state: 'off'
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            entity_id: switch.uv_lamp_vijver
      - conditions:
          - condition: '{{ now().month in [4, 5, 9, 10] }}'
          - condition: time
            after: '21:55'
        sequence:
      - conditions:
          - condition: '{{ now().month in [4, 5, 9, 10] }}'
            after: '10:00'
        sequence:
          - service: switch.turn_on
      - conditions:
          - condition: '{{ now().month in [6, 7, 8] }}'
            after: '6:00'
        sequence:
          - service: switch.turn_on
      - conditions:
          - condition: '{{ now().month in [6, 7, 8] }}'
            after: '2:00'
        sequence:

Let op, de order van de chooser is belangrijk :) Deze moet van laag op de dag naar vroeg op de dag checken. Ook moet de test of de helper uit staat bovenaan zodat deze de overhand heeft. Voor alle andere opties moet de helper dus wel impliciet aan staan om te werken.
@Septillion Ik had deze onthouden tot ik tijd had om een en ander aan te passen.Gisteravond en vanmorgen gewerkt aan het combineren van meerdere automations in één, wat een briljant concept. Bedankt dat je dit heb laten zien _/-\o_
Ik heb nu de WTW en tuinverlichting omgezet, veel overzichtelijker. Nu door met de rolluiken :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000

WoutF

Hoofdredacteur
Reptile-X schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:04:
[...]

Het werkt! Bedankt Coppertop dit scheelt mij weer veel uitzoekwerk _/-\o_
[Afbeelding]

Installatie zoals beschreven is niet gelukt ik heb volgende stappen gevolgd:
-sensor.py heb ik aangepast met onze container nummer (tevens update time op 120 gezet)
-Ik heb het map spaarnelanden_inzameling in custom_components toegevoegd, daar heb ik al paar integraties.
-Toen in sensor.yaml - platform: spaarnelanden_inzameling toegevoegd.
-Maar toen ik HA wou opstarten bij validatie kreeg ik:
[Afbeelding]

Toen maar via HACS als Aangepaste repositories URL van Github pagina van jou integratie ingevoerd, en zo de integratie toegevoegd, toen via Samba sensor.py aangepast met juiste container nummer en reload tijd aangepast (oude upload van de integratie had ik verwijderd dus HACS heeft het weer terug geplaatst)
Toen HA opnieuw opgestart en voliá sensor was daar.

Ik weet niet waarom het via normale upload manier integratie niet herkend werd, maar HACS did the trick.

Het ziet er goed uit, nogmaals bedankt!
Aangezien wij in de buurt meerdere soorten containers gebruiken, heb ik de code van @Coppertop aangepast, zodat deze geen hardcoded id meer gebruikt, maar je die meegeeft vanuit configuration.yaml. Je kunt op deze manier meerdere sensors met verschillende id's toevoegen. Warning: ik ben geen Python-programmeur. Hell, ik ben geen programmeur in welke taal dan ook :P Dit is een avond van veel Stackoverflow, trial&error en tig Home Assistant restarts. Bij mij werkt het in ieder geval. Mocht iemand met echte kennis hier gekke dingen in zien, geef het vooral aan.

De aangepaste versie is hier te vinden. Je moet simpelweg de inhoud van sensor.py uit de integratie van Coppertop vervangen door de inhoud van bovenstaande gist.

Integratie in HA is dan als volgt

code:
1
2
3
4
  - platform: spaarnelanden_inzameling
    id: '0001'
    id: '0002'

Gebruik op eigen risico ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Septillion schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:04:
Mm, en direct nadat ik het plaats denk ik, dit kan ook zonder de repeat nu ik toch al helpers gebruik... Je kan hem ook op mode: restart zetten en dan gewoon wachten met een delay.

Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - delay:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                  - delay:
            target:
            target:
    default:
        target:
        data:

Ik zag vanmorgen je reactie, direct moeten testen ook al heb ik wenig tijd! Dit werkt inderdaad. Morgen nog even iets verder in duiken maar lijkt goed te werken :)

Thanks!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:04:

Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - delay:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                sequence:
                  - delay:
            target:
            target:
    default:
        target:
        data:

Nice, je zou eventueel nog numeric_state conditions kunnen gebruiken ipv template conditions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@belly89 Leuk dat je het kunt gebruiken! :)

En @TheFes helemaal gelijk! Is zo blijven staan door de template variables maar moet zeker werken.

[ Voor 53% gewijzigd door Septillion op 20-11-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

WoutF schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:53:
[...]

Aangezien wij in de buurt meerdere soorten containers gebruiken, heb ik de code van @Coppertop aangepast, zodat deze geen hardcoded id meer gebruikt, maar je die meegeeft vanuit configuration.yaml.
Dit is ook mooi d:)b wij hebben papier en plastic bakken thuis, het wordt om de twee weken opgehaald anders had ik dit ook willen hebben, het is best vervelend als je voor een volle container staat :X

Code van Coppertop werkt echt goed, wat wel opvalt is dat Sparnelanden alleen in de ochtend om +/-6:00 uur een status update stuurt van ondergronds restafval containers, en er komt een update als het geleegd wordt, Dus update interval in HA mag zelfs langer dan 2 uur die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:13
breinonline schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:50:
[...]

@Septillion Ik had deze onthouden tot ik tijd had om een en ander aan te passen.Gisteravond en vanmorgen gewerkt aan het combineren van meerdere automations in één, wat een briljant concept. Bedankt dat je dit heb laten zien _/-\o_
Ik heb nu de WTW en tuinverlichting omgezet, veel overzichtelijker. Nu door met de rolluiken :)
Wat is WTW?
Ben nu wel benieuwd wat je met die tuinverlichting dan gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:04

Eraser127

Nijkerk

WTW is Warmte TerugWin systeem.

Zelf heb ik nu de afvalwijzer voor elkaar met notificatie naar m'n telefoon (verder totaal geen script/programmeer ervaring). Alleen moet ik in de automation.yaml het stuk code van:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: Mark waste as moved from notification
    trigger:
      platform: event
      event_type: ios.notification_action_fired
      event_data:
        actionName: MARK_WASTE_MOVED
    action:
        entity_id: input_boolean.waste_moved

nog uitzoeken en aanpassen, omdat de reset knop volgens mij niet werkt (vanwege het ios gedeelte). Of ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt. B)

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue bundle
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik kocht een ODROID-N2+ Home Assistant Blue bundle.
Gisteren configuratie doorlopen (sonos, shelly's gekoppeld, ...).
Vandaag ging ik nog wat andere dingen integreren maar ik krijg foutmelding als ik ip adres opzoek :
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
Ook in de app van HA komt mijn HA niet meer naar voor. Rechtstreeks ingeven van het ip adres lukt ook niet.

Mijn telenet modem kent de odroid wel nog steeds IP adres toe.
Maar met dit ip adres krijg ik dus geen toegang meer tot de UI van home assistant.
Ik heb hem al eens stroomloos gezet maar ook dit helpt niet.

Weet iemand wat ik fout doe of wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
WoutF schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:53:
[...]

Aangezien wij in de buurt meerdere soorten containers gebruiken, heb ik de code van @Coppertop aangepast, zodat deze geen hardcoded id meer gebruikt, maar je die meegeeft vanuit configuration.yaml. Je kunt op deze manier meerdere sensors met verschillende id's toevoegen. Warning: ik ben geen Python-programmeur. Hell, ik ben geen programmeur in welke taal dan ook :P Dit is een avond van veel Stackoverflow, trial&error en tig Home Assistant restarts. Bij mij werkt het in ieder geval. Mocht iemand met echte kennis hier gekke dingen in zien, geef het vooral aan.

De aangepaste versie is hier te vinden. Je moet simpelweg de inhoud van sensor.py uit de integratie van Coppertop vervangen door de inhoud van bovenstaande gist.

Integratie in HA is dan als volgt

code:
1
2
3
4
    id: '0001'
    id: '0002'

Gebruik op eigen risico ;)
Super, bedankt! Als ik weer wat tijd hiervoor budgetteer neem ik het mee in 'mijn' versie, als je het goed vindt! Leuk om te zien dat mensen er wat aan hebben, het was ooit mijn 'zoek een doel om wat met Python te rommelen'-onderwerpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Reptile-X schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:20:
[...]

Dit is ook mooi d:)b wij hebben papier en plastic bakken thuis, het wordt om de twee weken opgehaald anders had ik dit ook willen hebben, het is best vervelend als je voor een volle container staat :X

Code van Coppertop werkt echt goed, wat wel opvalt is dat Sparnelanden alleen in de ochtend om +/-6:00 uur een status update stuurt van ondergronds restafval containers, en er komt een update als het geleegd wordt, Dus update interval in HA mag zelfs langer dan 2 uur die ik gebruik.
Ah, goed dat je het zegt van die interval. Dit was volgens mij toen ik dit ontwikkelde niet zo, dan kwam er een paar keer per dag een update (of bij elke wijziging misschien zelfs?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

skank schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:59:
[...]

Wat is WTW?
Ben nu wel benieuwd wat je met die tuinverlichting dan gedaan hebt.
Ik heb een Zehnder ComfoAir Q600 warmte terugwin apparaat. Ik meet vervolgens met een shelly 1 de temperatuur bij de uitgang van het warm water van de SWW tank. Als die boven een bepaalde termperatuur komt schakelt hij de WTW naar stand 3 en als de temperatuur wat gezakt is naar stand 2 en na nog verder zakken weer naar stand 1.

Ik heb geloof ik nog niet alles werkend met de tuinverlichting, ik stoei nog met de trigger op below -# elevation en twee lampen gingen niet uit wanneer ik dat verwachtte.
Ik heb tevens zaken toegevoegd (er komt volgende week een beeld in de patio wat ik apart wil uitlichten) dus het is niet zo makkelijk 1:1 vergelijkbaar maar misschien dat iemand er toch wat aan heeft.

Oude automations:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
- id: '1629224753202'
  alias: 1a Carport licht 's ochtends aan
  description: Carport licht aan rond 6 uur als het nog donker is
  trigger:
    at: 06:00
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - condition: sun
      before: sunrise
      before_offset: 00:15:00
      weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
  action:
    target:
      entity_id: light.carport
  - delay:
      minutes: 1
      seconds: 0
    target:

- id: '1629226420629'
  alias: 1b Carport licht 's ochtends uit
  trigger:
    at: 06:15
  condition:
  action:
    target:

- id: '1628364541858'
  alias: 2a Buitenverlichting aan in de avond
  description: Half uur na zonsondergang carport en tuinlichten aan
  trigger:
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: '-4'
  condition:
    conditions:
      before: '22:25'
      entity_id: automation.2f_reset_input_boolean_tuinverlichting
  action:
    target:
      entity_id:
      - light.on_off_light_1_2
      - light.hue_outdoor_spot_1
      - light.hue_outdoor_spot_2
      - light.hue_outdoor_spot_3
      - light.hue_outdoor_spot_4
      - light.hue_outdoor_spot_5
      - light.hue_outdoor_spot_6
  - delay:
      minutes: 3
    target:

- id: '1628364635825'
  alias: 2b Buitenlichten uit in de avond (zomer)
  description: Carport en tuinlampen uit in de avond in lente en zomer
  trigger:
    at: '22:30'
  condition:
    conditions:
      entity_id: input_boolean.zomerperiode
      entity_id: input_boolean.buitenverlichting_mag_aan
  action:
    data: {}
    target:
      entity_id:
      - light.carport

- id: '1629219748230'
  alias: 2c Buitenlichten uit in de avond (winter)
  description: Carport en tuinlampen uit in de avond in herfst en winter
  trigger:
    at: '22:00'
  condition:
    conditions:
      entity_id: input_boolean.zomerperiode
      state: 'off'
  action:
    data: {}
    target:
      entity_id:
      - light.carport

En de nieuwe:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
- id: '202111200646'
  alias: Tuinverlichting aan/uit
  description: Aansturen alle buitenverlichting
  trigger:
      at: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1
      at: input_datetime.carport_licht_aan_ochtend
      at: input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1
      at: input_datetime.carport_licht_uit_ochtend
      at: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2
    - platform: sun
      event: sunrise
      offset: '-00:15:00'
      below: -4.0
      below: -11.0
      at: input_datetime.lichten_s_avonds_uit
  action:
    - choose:
        - conditions: #patio aan 1
              after: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1
              entity_id: binary_sensor.workday_sensor
          sequence:
              entity_id: light.hue_outdoor_spot_4
        - conditions: #patio uit 1
              after: input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1
          sequence:
        - conditions: #carport aan
              after: input_datetime.carport_licht_aan_ochtend
          sequence:
        - conditions: #carport uit
              after: input_datetime.carport_licht_uit_ochtend
          sequence:
        - conditions: #patio aan 2
              after: input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2
          sequence:
        - conditions: #patio uit 2
          sequence:
        - conditions: #buitenverlichting aan avond
              value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') > -4 }}"
              before: input_datetime.lichten_s_avonds_uit
          sequence:
              entity_id: 
                - light.carport
            - delay:
        - conditions: #terrasverlichting uit avond
              value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') > -11 }}"
          sequence:
              entity_id: 
        - conditions: #buitenverlichting uit avond
              after: input_datetime.lichten_s_avonds_uit
          sequence:
              entity_id: 
                - light.carport
            - delay:
              entity_id: 
                - light.carport

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000

WoutF

Hoofdredacteur
Coppertop schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:58:
[...]

Super, bedankt! Als ik weer wat tijd hiervoor budgetteer neem ik het mee in 'mijn' versie, als je het goed vindt! Leuk om te zien dat mensen er wat aan hebben, het was ooit mijn 'zoek een doel om wat met Python te rommelen'-onderwerpje.
Natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
tolunaygul12 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:02:
Vandaag wat problemen gehad met de HA installatie op mijn lenovo mini pc.
op 1 of ander manier is de database corrupt geraakt en heeft HA een nieuwe database gemaakt.
Is er nog een mogelijkheid om de oude te herstellen ? of iig de laatste aantal uur aan gegevens te verwijderen om zo de historische data te behouden ?

De corrupte database heb ik via samba al wel kunnen kopiëren naar me pc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand tips of een link hoe je de oude database deels kan toevoegen aan de nieuwe DB ?
Krijg met google niet echt de juiste informatie gevonden hierover. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op zondag 21 november 2021 @ 06:17:
[...]

Iemand tips of een link hoe je de oude database deels kan toevoegen aan de nieuwe DB ?
Krijg met google niet echt de juiste informatie gevonden hierover. :'(
Als je met de standaard database werkt kun je met sqlite(.exe) de tabel met historie ("statistics") data exporteren naar bijv. csv en deze daarna importeren in de nieuwe database.
Meer info lees je hier:
https://www.sqlitetutoria...torial/sqlite-export-csv/

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
Zo, zondagochtend projectje: het maken van een makkelijke UI functie om berichten om te roepen in huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7Shx8OOTyVRQLXqajGB7NutOtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LZClyZKGzLw8itvdcLVXyY0q.png?f=user_large

een input_select voor de targets, een input_text voor het bericht, een script om de inputs af te handelen en wat lovelace magic.

Commit voor yaml hier: https://github.com/hmmbob...3ed7ef0afc84ef805c1498edf

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 21-11-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@breinonline De volgorde van je chooser maakt hier uit. Zo moet input_datetime.carport_licht_aan_ochtend nu wel voor input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 zijn. Anders al de chooser alleen "patio aan 1" uitvoeren omdat het het eerste statement is dat waar is. En zodra het 15 minuten na sunrise is zal juist "patio uit 1" altijd triggeren.

Denk dat het makkelijkste is om per licht-groep een chooser te pakken en dan per licht-groep vast te stellen om de lamp op dat moment aan of uit moet zijn. En volgens mij hebben aantal daarvoor wat werk nodig. Wat voorbeelden:

Patio 1 (en zelfde voor Carport):
Als input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1 voor 15 minuten na sunrise is dan zal je licht pas uit gaan bij de volgende trigger waarbij het later is dan 15 minuten na surise. Lijkt me dat je het licht aan wilt hebben na input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 als dit voor 15 minuten na surise valt en weer uit om input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1? Misschien is uit aan de hand van de zon ook handig?

Patio 2:
Je hebt voor zowel aan als uit dezelfde sun conditie. Ik neem aan dat je het licht alleen aan wilt hebben tussen input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2 en 15 minuten na sunrise? Wat je hebt nu 2x befor.

Ik probeerde de boel wat te herschrijven maar is toch aardig wat werk.Probleem is dat het wel lastig is om de boel te laten werken met HA herstart omdat de zon misschien al verplaatst is en dus sommige condities niet meer juist worden gedaan. Als je HA herstart weg zou willen laten zou je natuurlijk alles via trigger id's kunnen doen.

Overigens kan je ipv
YAML:
1
2

Ook schrijven
YAML:
1
2
3
4
  - condition: numeric_state
    above: '-4'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:17
Ik gebruik momenteel de Energy functie van Home Assistant. Hier werkt alleen niet alles.
Momenteel heb ik geen zonnepanelen, dus ik snap dat een deel hiervan niet beschikbaar is, maar zelfs de datepicker doet het niet.
Meer mensen hier last van?

EDIT: in de app werkt het wel, maar in de browser niet....
Inmiddels werkt alles behalve de date picker in de browser....

Ik heb het volgende gebruikt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: vertical-stack
cards:
  - type: energy-date-selection
  - type: horizontal-stack
    cards:
    - type: energy-solar-consumed-gauge
    - type: energy-distribution
      link_dashboard: true
  - type: horizontal-stack
    cards:
    - type: energy-carbon-consumed-gauge
    - type: energy-grid-neutrality-gauge

het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqmqxu9bJUbw0paSFl2OG5MXZUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hgCK9thRObJYhatO0zIEvBaJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door crimby op 21-11-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Septillion schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:29:
@breinonline De volgorde van je chooser maakt hier uit. Zo moet input_datetime.carport_licht_aan_ochtend nu wel voor input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 zijn. Anders al de chooser alleen "patio aan 1" uitvoeren omdat het het eerste statement is dat waar is. En zodra het 15 minuten na sunrise is zal juist "patio uit 1" altijd triggeren.

Denk dat het makkelijkste is om per licht-groep een chooser te pakken en dan per licht-groep vast te stellen om de lamp op dat moment aan of uit moet zijn. En volgens mij hebben aantal daarvoor wat werk nodig. Wat voorbeelden:

Patio 1 (en zelfde voor Carport):
Als input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1 voor 15 minuten na sunrise is dan zal je licht pas uit gaan bij de volgende trigger waarbij het later is dan 15 minuten na surise. Lijkt me dat je het licht aan wilt hebben na input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_1 als dit voor 15 minuten na surise valt en weer uit om input_datetime.patio_licht_uit_ochtend_1? Misschien is uit aan de hand van de zon ook handig?

Patio 2:
Je hebt voor zowel aan als uit dezelfde sun conditie. Ik neem aan dat je het licht alleen aan wilt hebben tussen input_datetime.patio_licht_aan_ochtend_2 en 15 minuten na sunrise? Wat je hebt nu 2x befor.

Ik probeerde de boel wat te herschrijven maar is toch aardig wat werk.Probleem is dat het wel lastig is om de boel te laten werken met HA herstart omdat de zon misschien al verplaatst is en dus sommige condities niet meer juist worden gedaan. Als je HA herstart weg zou willen laten zou je natuurlijk alles via trigger id's kunnen doen.

Overigens kan je ipv
YAML:
1
2

Ook schrijven
YAML:
1
2
3
4
  - condition: numeric_state
    above: '-4'
Dank voor je feedback, het loopt nog niet helemaal gesmeerd inderdaad. Ik zal me eerst eens in trigger id's gaan verdiepen, kijken of dat zinvol is.

Ik heb hem nu met trigger id's aangemaakt, eens kijken of dat werkt, daarna zal ik hem hier weer posten :)

Overigens laat ik lampen uitgaan net voor de daadwerkelijke sunrise of net wat nadat de zon onder is gegaan. Die elevation below -4 klopt daarmee wel en de offset van 15min voor zonsopkomst ook. Dan is het licht genoeg om wat te kunnen zien en vind ik het zonde van de energie om lampen te hebben branden.

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 21-11-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik weet niet of er meer mensen zijn met Postgresql als database maar het viel me wel op hoe groot die databases worden zonder al te veel gekkigheid.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
home_assistant=> SELECT pg_size_pretty( pg_database_size('home_assistant') );
 pg_size_pretty 
----------------
 1947 MB
(1 row)

home_assistant=> vacuum full;

home_assistant=> SELECT pg_size_pretty( pg_database_size('home_assistant') );
 pg_size_pretty 
----------------
 551 MB
(1 row)

Ik snap dat VACUUM FULL iets anders doet dan VACUUM maar database is nu 75% kleiner. Dus misschien een suggestie voor postgresql gebruikers om ook periodiek te laten doen via cronjob. Recorder van HA doet dit dus (bewust?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
Blue bundle schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:20:
Ik kocht een ODROID-N2+ Home Assistant Blue bundle.
Gisteren configuratie doorlopen (sonos, shelly's gekoppeld, ...).
Vandaag ging ik nog wat andere dingen integreren maar ik krijg foutmelding als ik ip adres opzoek :
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
Ook in de app van HA komt mijn HA niet meer naar voor. Rechtstreeks ingeven van het ip adres lukt ook niet.

Mijn telenet modem kent de odroid wel nog steeds IP adres toe.
Maar met dit ip adres krijg ik dus geen toegang meer tot de UI van home assistant.
Ik heb hem al eens stroomloos gezet maar ook dit helpt niet.

Weet iemand wat ik fout doe of wat ik over het hoofd zie?
hi, heb je het al opgelost? Kan je het IP adres pingen? Heb je http://<ip>:8123 en https://<ip>:8123 geprobeerd? Heb je verschillende browsers gebruikt? Koekjes gewist?

Kan je met SSH toegang krijgen? https://developers.home-a...g/#ssh-access-to-the-host

[ Voor 9% gewijzigd door balk op 21-11-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 06:25
Ik maak gebruik van de Home Assistant app, maar dit werkt niet meer nadat ik mijn router heb herstart.
Ofwel: ik kan niet meer in de app komen.
Ik heb alles (hassio op RPi, mobiel, router, enz.) op vaste IP-adressen staan.
Wat heb ik geprobeerd? Ik heb de host waarop HA op staat herstart. Ik heb de app op mijn mobiel gestopt, cache gewist en app weer gestart. Het lukt daarna nog steeds niet om in te loggen.

Kan iemand me uitleggen hoe ik weer in de app kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
CAD-tekenaar schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:27:
Ik maak gebruik van de Home Assistant app, maar dit werkt niet meer nadat ik mijn router heb herstart.
Ofwel: ik kan niet meer in de app komen.
Ik heb alles (hassio op RPi, mobiel, router, enz.) op vaste IP-adressen staan.
Wat heb ik geprobeerd? Ik heb de host waarop HA op staat herstart. Ik heb de app op mijn mobiel gestopt, cache gewist en app weer gestart. Het lukt daarna nog steeds niet om in te loggen.

Kan iemand me uitleggen hoe ik weer in de app kan?
Kan je wel via de browser er bij? Zie ook mijn post hierboven. Iemand anders had eenzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
balk schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:29:
[...]

Kan je wel via de browser er bij? Zie ook mijn post hierboven. Iemand anders had eenzelfde probleem
Sorry... vergeten te zeggen:
Ja, ik kan er met een IP-adres wel bij. Maar ik kan niet (meer) inloggen via een <subdomein>.duckdns.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
CAD-tekenaar schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:31:
[...]

Ja, ik kan er met een IP-adres wel bij. Maar ik kan niet (meer) inloggen via een <subdomein>.duckdns.org
Dan heb je denk ik een nieuw extern IP adres gekregen. Check even of duckdns is bijgewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
balk schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:40:
[...]

Dan heb je denk ik een nieuw extern IP adres gekregen. Check even of duckdns is bijgewerkt
Inmiddels gecheckt. Er waren geen wijzigingen in mijn extern IP-adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:11
Hmmbob schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:32:
Zo, zondagochtend projectje: het maken van een makkelijke UI functie om berichten om te roepen in huis:

[Afbeelding]

een input_select voor de targets, een input_text voor het bericht, een script om de inputs af te handelen en wat lovelace magic.

Grappig. Ik ging net hetzelfde doen vanavond. Door jouw yaml te gebruiken ging het een stukje sneller. _/-\o_ Behalve de media players enkel de service licht aangepast voor Alexa ipv Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
CAD-tekenaar schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:31:
[...]

Heb je SSL aan staan? Goede kans dat je certificaat is verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
breinonline schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:05:
en de offset van 15min voor zonsopkomst ook.
Maar op de meeste plekken heb je 15 minuten NA zonsopkomst staan ;) De before in 'before_offset' betekend alleen dat hij op het 'before' deel van sun slaat (in dit geval dus sunrise). Ofwel tot (before) sunrise + 15 minuten.

Maar volgens mij zat er aardig wat werk in om het goed te krijgen. Hopelijk is dat gelukt.

En denk dat het makkelijkste dan is om HA start te laten varen. Want je zou eventueel wel zelf een input_datetime kunnen checken tegen next-rising attribute van sun.sun. Zodat je bij een herstart van HA om 7:30 wel zou kunnen checken of het om 6:00 inderdaad nog voor de sunrise van 7:15 was. Maar dit doen met elevation lukt niet. Je kan niet bij een HA start om 7:30 nagaan of de zon om 6:00 uur nog onder elevation -4 was.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 22-11-2021 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:32:

[Afbeelding]

Ah, nice.
Ik had ook al zoiets, maar ik had input_booleans gebruikt zodat je meerdere Google Homes kon kiezen.
Maar in de praktijk doe je dat niet zo vaak, dus een input_select is dat handiger.
Ik heb ze nog wel in een conditional card verstopt, zodat je ze als geavanceerde instelling kan kiezen (net als wat instellingen voor het volume).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3whtJMyum4UHG6v-S6rhpmOziMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/KxRuPDLJlc6yDVjIMslsuRZv.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 11:27
zierbeek schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:13:
HI all, ik heb dit type watersensor wat een mooie sinusgolf toont via een app op de telefoon om magnetisme te meten. klopt het dat het uitlezen lukt met de HMC5883L sensor en esp? of zijn er beter opties?

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
zou iemand me even omweg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
TheFes schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:31:
[...]

Ah, nice.
Ik had ook al zoiets, maar ik had input_booleans gebruikt zodat je meerdere Google Homes kon kiezen.
Maar in de praktijk doe je dat niet zo vaak, dus een input_select is dat handiger.
Ik heb ze nog wel in een conditional card verstopt, zodat je ze als geavanceerde instelling kan kiezen (net als wat instellingen voor het volume).

[Afbeelding]
Nice! Volume controls zijn hier niet nodig, en het aan/uitvinken zit bij mij impliciet in de speakergroups die ik gebruik. Lijkt verder aardig hetzelfde inderdaad!

edit: wat ik nog graag anders zou willen zien is dat in lovelace de naam van de select voor de dropdown komt, zeg maar zoals de input_text er ook uitziet. Deze oplossing is wat minder :O

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2021 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:44:
[...]

Nice! Volume controls zijn hier niet nodig, en het aan/uitvinken zit bij mij impliciet in de speakergroups die ik gebruik. Lijkt verder aardig hetzelfde inderdaad!

edit: wat ik nog graag anders zou willen zien is dat in lovelace de naam van de select voor de dropdown komt, zeg maar zoals de input_text er ook uitziet. Deze oplossing is wat minder :O
Heb ook zoiets gemaakt.
Ik gebruik geen groepen daar ik een aantal icoontjes heb gemaakt in m'n dashboard die een script uitvoeren waarbij verschllende acties gedaan worden zoals het omroepen op verschillende speakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SrXp75wU-IknN67WFwgM9xwqOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YLtAtfPBHE78oiX2BINdyICS.png?f=user_large

Knopjes waarmee ik een script aanroep, bijvoorbeeld om te slapen, tafel dekken, eten, enzovoorts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGT9qYD2XVtqQoGpSjbJOg2V4vU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l4n4209EoPTjbbLMVP9MxkOq.png?f=user_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ora et Labora schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:07:
[...]

Heb ook zoiets gemaakt.
Ik gebruik geen groepen daar ik een aantal icoontjes heb gemaakt in m'n dashboard die een script uitvoeren waarbij verschllende acties gedaan worden zoals het omroepen op verschillende speakers.

[Afbeelding]

Knopjes waarmee ik een script aanroep, bijvoorbeeld om te slapen, tafel dekken, eten, enzovoorts.
[Afbeelding]
Oh, dus dat zijn vaak voorkomende berichten die je dan met 1 druk op de knop aftrapt? Handig!

Ik merk dat we hier vaak "ok Google, roep om 'het eten is klaar'" gebruiken - daar maakt Google trouwens zelf iets moois van met een belletje. Verder niet echt vaste berichten die 'on-demand' afgespeeld worden, wel timed berichten (welke kliko naar buiten moet, dat ze moeten aankleden voor school, dat het tijd is om te vertrekken voor school) op basis van automations en vaste tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:40:
[...]

Oh, dus dat zijn vaak voorkomende berichten die je dan met 1 druk op de knop aftrapt? Handig!
Klopt, bijvoorbeeld als een kind de tafel moet dekken, of wakker moet worden, of als we gaan eten, of de honden moeten worden uitgelaten bijvoorbeeld. De tijden verschillen nogal eens daarin dus vandaar via knopjes en scripts.
Vaste tijden zoals afval, wasmachine, droogtrommel, deurbel, gaan via automations.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
IDE lijkt hier niet meer te werken, hebben jullie een alternatief? Bij de HA File editor mis ik echt de navigatie/folder structuur. Enige optie zie ik nog de share/SMBA, maar dan kan ik dat ook niet meer op de iPad openen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:40:
[...]

Ik merk dat we hier vaak "ok Google, roep om 'het eten is klaar'" gebruiken - daar maakt Google trouwens zelf iets moois van met een belletje. Verder niet echt vaste berichten die 'on-demand' afgespeeld worden, wel timed berichten (welke kliko naar buiten moet, dat ze moeten aankleden voor school, dat het tijd is om te vertrekken voor school) op basis van automations en vaste tijden.
Wij doen het meestal ook op die manier. Bericht intypen duurt veel langer dan gewoon even om/of naar boven te roepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Maikie18 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:51:
[...]

Wij doen het meestal ook op die manier. Bericht intypen duurt veel langer dan gewoon even om/of naar boven te roepen
Het nadeel is dat het naar alle speakers gaat, en dat dat met slapende kinderen wellicht niet altijd even handig is.

Met de Google Home integratie (in HACS) kun je de Do Not Disturb mode van de Google Home aan- en uitzetten. Als het goed is worden broadcasts niet verstuurd als DND aan staat. Dat wil ik nog een keertje gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
crimby schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:35:
IDE lijkt hier niet meer te werken, hebben jullie een alternatief? Bij de HA File editor mis ik echt de navigatie/folder structuur. Enige optie zie ik nog de share/SMBA, maar dan kan ik dat ook niet meer op de iPad openen....
Bedoel je een specifieke IDE? Want ik gebruik de Studio Code Server (voorheen Visual Studio Code) en die werkt nog prima (op een issuetje met benaderen IP of URL na) ingebakken in HA (variant x dan). Maar VSCode kan weer niet zelf op de iPad.

Eventueel kon je deze dan ook nog pakken, maar nog niet geprobeerd die aan HA te linken: https://vscode.dev/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Koepert schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:01:
[...]

Bedoel je een specifieke IDE? Want ik gebruik de Studio Code Server (voorheen Visual Studio Code) en die werkt nog prima (op een issuetje met benaderen IP of URL na) ingebakken in HA (variant x dan). Maar VSCode kan weer niet zelf op de iPad.

Eventueel kon je deze dan ook nog pakken, maar nog niet geprobeerd die aan HA te linken: https://vscode.dev/
Sorry de Add-On heet(te) IDE, deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
crimby schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:03:
[...]

Die is ook depreciated, dus ik zou daar niet veel meer van verwachten.
Ik gebruik zelf ook Studio Code Server, bevalt erg goed.
Wel moet je daarvoor een 64 bit systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
crimby schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:03:
[...]

Dan zou ik zeggen: migreer naar VSC, maar weet niet zeker of die voor jou in de Addonstore mogelijk is?

(of via: https://code.visualstudio.com/ + https://marketplace.visua...art.vscode-home-assistant ) maar dat is van extern...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
@Koepert @TheFes thanks! De Studio Code Server integratie in HA is perfect :-)

[ Voor 11% gewijzigd door crimby op 22-11-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb van de week 5 stuks Heiman HS3SA gekocht, ben al een halve dag aan het rotzooien om ze gekoppeld te krijgen in HA / MQTT (Zigbee). Ze zouden ondersteund moeten zijn. Bij het plaatsen van de batterij gebeurt er niks. Dus ik heb alles afgezocht naar een handleiding, niks gevonden voor Zigbee, alleen Zwave. Ik had gehoopt dat dat hetzelfde zou moeten: voor Zwave moet je met een speld 3x een resetknopje indrukken. Ik heb dus een speld in dat reset-gaatje gestoken, maar er zit gewoon niks achter. 8)7 Speld valt er gewoon compleet in, zonder weerstand. Snap er geen hout van, zijn Zwave en Zigbee dan compleet andere versies? In dat geval, hoe moet de Zigbee dan wel gekoppeld worden?

Heeft iemand met dezelfde rookmelder (@Gizz of @GoBieN-Be misschien) wat tips voor me?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bra-Jo Ik heb nu 6 stuks HS3SA volgens de identificatie in Z2M (waarvan 3 eruit zien als de HS1SA, dus vierkant en 3 als de HS3SA, dus rond).

Voor de volledigheid de precieze stores op Aliexpress waar ik ze heb gekocht: rookmelder rond, rookmelder vierkant en koolmonoxide vierkant.

Allemaal hebben ze een reset knopje, maar die zit wel vrij diep. Het 'simkaart-bitje' van mijn iFixit setje redt het nét. Voor het pairen heb je echt het resetknopje nodig, dat gaat je niet lukken met de grote testknop. Bij al mijn melders werd trouwens een prikkertje meegeleverd in het doosje.

edit: overigens is het niet 3x het knopje indrukken zoals je in jouw post schrijft, maar eerder 2 á 3 seconden het knopje ingedrukt houden zoals in de handleiding die @Mars Warrior heeft gedeeld. Je merkt vanzelf aan het geknipper van de testknop dat hij bezig is met pairen :)

[ Voor 65% gewijzigd door Gizz op 22-11-2021 14:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 12:26
Weet iemand hier hoe je je android telefoon van stil naar geluid kan zetten in home assistant?

Welke service en welke sensor gebruik je daarvoor?
Ik heb het ooit werkend gehad op een andere telefoon, maar kan het nergens meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Bra-Jo schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:39:
Ik heb van de week 5 stuks Heiman HS3SA gekocht, ben al een halve dag aan het rotzooien om ze gekoppeld te krijgen in HA / MQTT (Zigbee). Ze zouden ondersteund moeten zijn. Bij het plaatsen van de batterij gebeurt er niks. Dus ik heb alles afgezocht naar een handleiding, niks gevonden voor Zigbee, alleen Zwave. Ik had gehoopt dat dat hetzelfde zou moeten: voor Zwave moet je met een speld 3x een resetknopje indrukken. Ik heb dus een speld in dat reset-gaatje gestoken, maar er zit gewoon niks achter. 8)7 Speld valt er gewoon compleet in, zonder weerstand. Snap er geen hout van, zijn Zwave en Zigbee dan compleet andere versies? In dat geval, hoe moet de Zigbee dan wel gekoppeld worden?

Heeft iemand met dezelfde rookmelder (@Gizz of @GoBieN-Be misschien) wat tips voor me?
Een simkaart prikker moet voldoende lang zijn volgens plaatje 9 van de manual: https://www.robbshop.nl/m...ectormanual_817904185.pdf

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Gizz @Mars Warrior Tnx :) Ik heb dus ook de ronde. Dan weet ik niet wat er mis is met die van mij... Ik heb het geprobeerd met een simkaart-prikker, lukte niet. Daarna met een speld, en nu net met een lange naald. Hij gaat er gewoon in tot tegen de andere kant van de behuizing aan. Ik heb een beetje rondgevoeld aan de binnenkant, nergens enige weerstand. Alle vijf geprobeerd, alle vijf hetzelfde. :/
Enige dat ik me kan bedenken, is dat het de goedkopere niet-smart-versie is ofzo, zonder pairing-mechanisme (hoewel er op de doos en op de sticker bij de batterij toch echt HS3SA staat). Weet het anders ook niet. Dus, ze gaan mooi terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Bra-Jo op 22-11-2021 14:08 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bra-Jo Dat klinkt niet goed. Als er ook geen prikker (en handleiding over het pairen) werd meegeleverd denk ik dat je inderdaad een niet-smart-versie hebt gekregen. Mocht je ergens anders willen bestellen: de ronde rookmelders uit de store die ik deelde waren binnen 2 dagen in huis vanuit Polen. Dat vond ik verdacht snel, maar verder geen klachten :P
Bra-Jo schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:10:
[...]

Ik vond het al een mooie aanbieding, 5 stuks voor 75 euro. Blijkbaar net te mooi om waar te zijn... :/
Ja dat zou een erg mooie prijs zijn. Goedkoper dan zo'n €29 á €30 per stuk heb ik ze nooit gezien. Vind ik nog steeds schappelijk geprijsd :)

[ Voor 70% gewijzigd door Gizz op 22-11-2021 14:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Gizz schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:08:
@Bra-Jo Dat klinkt niet goed. Als er ook geen prikker (en handleiding over het pairen) werd meegeleverd denk ik dat je inderdaad een niet-smart-versie hebt gekregen.
Ik vond het al een mooie aanbieding, 5 stuks voor 75 euro. Blijkbaar net te mooi om waar te zijn... :/

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:50
Je hebt de niet-smart variant, de zwave variant en de zigbee variant.
Dus zeker op letten dat je de goede hebt. Het is niet altijd even duidelijk.

Ik heb er 4 en het pairen met ZHA (zigbee) verliep iedere keer zonder problemen. Ik geloof dat er inderdaad een clip bij zat om het pair/reset gaatje in te drukken.

Hieronder waar ik op Ali gekocht heb:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001709500617.html

Ik heb er ook nog één van Tuya (zigbee variant):
https://nl.aliexpress.com/item/4001224092305.html

[ Voor 30% gewijzigd door GoBieN-Be op 22-11-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
linkjes werken bij mij niet @GoBieN-Be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik wil raam/deursensoren gaan plaatsen en twijfel nu tussen Eufy en Ring. Ik heb al een Eufy deurbel en camera's, incl Homebase, dus wilde daar de sensors aan toevoegen in het geval van Eufy. Maar in YouTube video's worden de Ring sensors ook aanbevolen en deze zijn 5 euro goedkoper per stuk. Vroeg me alleen af of je dan daarvoor ook weer een Ring account moet maken, of dat je ze gewoon kunt toevoegen. Iemand ervaring met een van beiden? Of misschien nog een andere optie?

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
@Chevalric zou voor xiaomi aqara sensoren gaan. Die werken echt top, zijn super klein en kosten niet veel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Jerry_bboy schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:18:
@Chevalric zou voor xiaomi aqara sensoren gaan. Die werken echt top, zijn super klein en kosten niet veel.
En gaan bizar lang mee:

How it started, op 11 september (!!):

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:26:
[...]

En gaan bizar lang mee:

[Twitter]

[Twitter]
Ik dacht eerst, 2 maanden, dat is vrij karig.. Maar dat was voordat ik doorgeklikt had en de test setup zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
[...]

En gaan bizar lang mee:

[Twitter]

[Twitter]
Die zag ik ook langskomen idd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
[...]

En gaan bizar lang mee:

[Twitter]

[Twitter]
Oke, als The Hook Up onder de indruk is, dan heb ik er wel vertrouwen in _/-\o_ . Bedankt voor de tip, heb ze gelijk besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Chevalric schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:17:
[...]

Oke, als The Hook Up onder de indruk is, dan heb ik er wel vertrouwen in _/-\o_ . Bedankt voor de tip, heb ze gelijk besteld.
Je hebt al wel een Zigbee controller dan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
TheFes schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:18:
[...]

Je hebt al wel een Zigbee controller dan toch?
Ja, ik heb een Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:23
Van de week een setje Aqara sensoren,detectors en controller besteld na de goeie ervaringen hier.
Dan is de link goed om te lezen d:)b

Gisteravond de eerste code geschreven voor de automation (je kan maar beter vroeg beginnen :+ )
Met een btje geluk voor de kerstvakantie binnen om tijdens de saaie periode wat te pielen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 12:23
Ik heb daarstraks geprobeerd duckdns en lets encrypt aan de praat te krijgen zodat ik mijn home assistant ook van thuis uit kan bereiken. Als ik echter volgens de guide het volgende in mijn configuration.yaml invul
http:
ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
ssl_key: /ssl/privkey.pem
dan is HA via de gui niet meer bereikbaar. Via de CLI heb ik de twee regels weer verwijderd en dan is hij terug bereikbaar. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:43
@Horla

Heb je de configuratie wel met de juiste indentatie gedaan?
code:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

En dan na een herstart van HA via https:// verbinding maken (en ook nog met :8123 als poortnummer erachter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik wil graag een dashboard via een tablet aan de muur gaan gebruiken. Ik heb zelf een NEST v3 die draadloos communiceert met de heatlink, dus kan de tablet mooi op de plek van de nest. Er is alleen 1 uitdaging, althans, dan denk ik; stroom voor de tablet.

Ik kan wellicht een USB kabel via de 16mm buis naar beneden trekken (moet usb-c zijn voor tablet kant) en daarbij ook nog de kabel voor de thermostaat, mocht ik die ooit terug willen hangen. De afstand is 12 meter.
Gaat mijn tablet opladen via een USB kabel van 12m? Het lijk mij een behoorlijke afstand.

Wellicht kan ik op de thermostaat bekabeling een USB-C stekker solderen. die bekabeling is natuurlijk iets dikker, maar gaat dat dan alsnog helpen.

Waarschijnlijk werkt die 5v beneden wel wanneer er geen last op zit, maar ik ben dus bang dat wanneer de tablet geladen moet worden de spanning te ver inzakt. Nu zou ik daarvoor een regelbare voeding voor kunnen gebruiken, maar wat gebeurd er dan als de tablet niet laad en 7 a 8v op zijn ingang krijgt?

Mensen met deze ervaring hier?
Pagina: 1 ... 86 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.