WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
via: https://developer.somfy.com/user/me/apps Kun je de code genereren.ErikVers schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:21:
[...]
@Waah ik ben hier zelf ook mee bezig en weet dat vanuit Domoticz je een dummy kon aanmaken en code genereren op de RFX. Nu heb ik alle KaKu en smartweares in HA draaien maar de SOMY en een andere set screens krijg ik er niet in omdat ik geen code in HA weet te genereren.
Kan dit via HA of moet je software op pc installeren en rfx aan pc aansluiten? Lijkt me beetje omslachtig is er geen manier om zelf somfy code te genereren?
ik gebruik de niet standaard Somfy integratie, maar de HACS "Overkiz (by Somfy)" plugin, daarmee kan ik dan alle screens bedienen.
HT & NAS & Inventaris
Onder configuration/Integrations kan je rfxcom gewoon toevoegen. Dan zijn je screens meteen zichtbaar.ErikVers schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:27:
[...]
Dank voor je snelle reactie!
Zal vnvnd eens beginnen met de rfx software op pc te zetten en rfx.com daarop aansluiten.
en daarna zie ik hem al terug bij apparaten in HA of moet ik dan nog in Configuration.yaml aan de gang?
De kaku waren kinderspel en gelijk zichtbaar in het logboek en nu dus beetje aan het prutsen....![]()
Volgens mij werkt deze methode i.c.m. een hub (zoals TaHoma?, Connexoon) en de Somfy cloud.ranzige pad schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:33:
[...]
via: https://developer.somfy.com/user/me/apps Kun je de code genereren.
ik gebruik de niet standaard Somfy integratie, maar de HACS "Overkiz (by Somfy)" plugin, daarmee kan ik dan alle screens bedienen.
Met een RFXCom XL draait het allemaal lokaal. De RFXCom XL (icm HA) werkt op dezelfde wijze als een handbediening. Probleem van een Somfy RTS is dat deze niet met een vaste codereeks werkt maar dat een van de hex-codes iedere keer als je hem gebruikt met 1 wordt opgehoogd. De laatste versies van de software in de RFXcom XL verzorgen dit voor je (buiten HA om). Je genereert met de rfx-manager (draait helaas alleen onder Windows) voor ieder screen een unieke code. Die code zet je daarna in HA met de rfx-integratie, zoals @Waah ook zegt.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Net zoals @Waah en @KC27 aangegeven, via windows de RFXcom koppelen aan je Somfy RTS componenten. Bij het koppelen geneer je een zelf te bepalen HEX code (bijvoorbeeld: 01020302).ErikVers schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:27:
[...]
Dank voor je snelle reactie!
Zal vnvnd eens beginnen met de rfx software op pc te zetten en rfx.com daarop aansluiten.
en daarna zie ik hem al terug bij apparaten in HA of moet ik dan nog in Configuration.yaml aan de gang?
De kaku waren kinderspel en gelijk zichtbaar in het logboek en nu dus beetje aan het prutsen....![]()
Deze kan je vervolgens via Integraties --> RFXTRX --> gebeurteniscode invoegen (071a000 + eigen HEX code, bijvoorbeeld: 071a000001020302) --> opslaan. Daarna kan je bij de apparaten een naam toekennen.

Hieronder nog een thread op het Home Assistant forum (welke mij goed geholpen heeft):
https://community.home-as...d-help-with-rfxtrx/106476
Ik heb het afgelopen week voor elkaar gekregen en keek er in het begin ook tegenop. Achteraf blijkt deze "berg" slechts een klein heuveltje.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Ik ben toch malle pietje niet!
Volgens mij is daar deze voor uitgevonden: https://www.home-assistant.io/integrations/derivative/The Legend schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:34:
Ik heb sinds kort een EMS uitlezer aan m’n Bosch LW-warmtepomp hangen. Home Assistant via Docker op m’n Synology geïnstalleerd en ik kan nu mooi van afstand de WP-waardes uitlezen. Ik zou echter graag wat specifiekere info willen om bijvoorbeeld de COP van de afgelopen 24 uur, de afgelopen 7 dagen en vanaf 1e draaidag te zien. Ik heb echter alleen een sensor die de totale verbruikte energie weergeeft (sensor.boiler_energy_consumption_compressor_heating) en een sensor die de totale hoeveelheid afgegeven energie weergeeft (sensor.boiler_total_energy_supplied_heating). Je hebt een history stats pagina waar ik de sensorwaardes kan filteren op periode, maar er lijkt geen mogelijkheid om die gegevens op je dashboard te krijgen. Ook zul je dan nog de waardes moeten delen om de COP te krijgen. Nu heb ik 0 programmeerkennis, dus ik kom er niet uit. Iemand hier een idee?
Heb er zelf verder geen ervaring mee, dus weet niet of het precies is wat je zoekt.
Meen dat @TheFes daar onlangs iets over schreef.
Je maakt van die meterstanden eerst uur- en dagverbruiken m.b.v. de utilty meter:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| utility_meter: hourly_heat_production: source: luxtronik.warmteprod cycle: hourly daily_heat_production: source: luxtronik.warmteprod cycle: daily hourly_wp_consumption: source: sensor.youless_meterstand cycle: hourly daily_wp_consumption: source: sensor.youless_meterstand cycle: daily |
Daarna kun je cop-sensoren maken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| wp_cop_moment: value_template: "{{ (states('luxtronik.thermisch_vermogen') | float(default=0) / states('sensor.youless_power') | float(default=0)) | round(1) }}" unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP actueel wp_cop_hourly: value_template: >- {% if (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(default=0) == 0) %} 0 {% else %} {{ (states('sensor.hourly_heat_production') | float(default=0) / (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(default=0)) ) | round(1) }} {% endif %} unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP uur wp_cop_daily: value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production') | float / states('sensor.daily_wp_consumption') | float) | round(1) }}" unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP dag |
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Thx! Daar ga ik morgen even mee stoeien.KC27 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:57:
@The Legend
Je maakt van die meterstanden eerst uur- en dagverbruiken m.b.v. de utilty meter:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 utility_meter: hourly_heat_production: source: luxtronik.warmteprod cycle: hourly daily_heat_production: source: luxtronik.warmteprod cycle: daily hourly_wp_consumption: source: sensor.youless_meterstand cycle: hourly daily_wp_consumption: source: sensor.youless_meterstand cycle: daily
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 wp_cop_moment: value_template: "{{ (states('luxtronik.thermisch_vermogen') | float(default=0) / states('sensor.youless_power') | float(default=0)) | round(1) }}" unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP actueel wp_cop_hourly: value_template: >- {% if (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(default=0) == 0) %} 0 {% else %} {{ (states('sensor.hourly_heat_production') | float(default=0) / (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(default=0)) ) | round(1) }} {% endif %} unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP uur wp_cop_daily: value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production') | float / states('sensor.daily_wp_consumption') | float) | round(1) }}" unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP dag
Ik heb nu maar TestFlight geïnstalleerd en ben nu terug op de HAC van 2 versies geleden (2021.247) en die werkt gewoon (daar zat nog niet de vernieuwde (ze noemen het vergemakkelijkte )
Ik hou me aanbevolen voor suggesties...
Edit: inmiddels de location services gereset en nu werkt het wel weer.
[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 17-11-2021 09:15 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Een COP is eigenlijk een maatstaf voor effiencienty over een jaar een SCOP per seizoen. Per uur of dag voegt niet veel toe en is ook niet goed bruikbaar. Je zou wel de COP kunnen opsplitsen in tapwater en VV.KC27 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:57:
@The Legend
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 utility_meter: hourly_heat_production: source: luxtronik.warmteprod cycle: hourly daily_heat_production: source: luxtronik.warmteprod cycle: daily hourly_wp_consumption: source: sensor.youless_meterstand cycle: hourly daily_wp_consumption: source: sensor.youless_meterstand cycle: daily
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 wp_cop_moment: value_template: "{{ (states('luxtronik.thermisch_vermogen') | float(default=0) / states('sensor.youless_power') | float(default=0)) | round(1) }}" unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP actueel wp_cop_hourly: value_template: >- {% if (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(default=0) == 0) %} 0 {% else %} {{ (states('sensor.hourly_heat_production') | float(default=0) / (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(default=0)) ) | round(1) }} {% endif %} unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP uur wp_cop_daily: value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production') | float / states('sensor.daily_wp_consumption') | float) | round(1) }}" unit_of_measurement: 'Cop' friendly_name: COP dag
Weet ik, maar ik vind het wel leuk om op deze manier het apparaat te leren kennen. Op dagbasis kan ik zo snel zien bij welke buitentemperaturen de COP begint in te kakken. Daarbij is het een hybride installatie (geen SWW) en zou het kunnen dat verwarmen op gas op een punt goedkoper is (met de huidige prijzen vermoedelijk niet snelVaevictis_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:43:
[...]
Een COP is eigenlijk een maatstaf voor effiencienty over een jaar een SCOP per seizoen. Per uur of dag voegt niet veel toe en is ook niet goed bruikbaar. Je zou wel de COP kunnen opsplitsen in tapwater en VV.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik heb de database verwijderd, en nu krijg ik de meldingen niet meer.TheFes schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:58:
[...]
Heb je dit al opgelost?
Zo niet, dan kun je dat heel makkelijk doen vanuit Developer Tools -> Statistics.
Daar staan alle issues met je sensoren, en daar kun je op FIX ISSUE klikken en kiezen of je je oude data om wil zetten naar de nieuwe unit_of_measurement
Ben wel alles kwijt maar dat maakt niet uit.
Bedankt!
Wellicht kun je een binary_sensor aanmaken voor je TV met een delay_off. Dus dat je ledstrip pas uitgaat als je TV langer dan x seconden uit is.Sp33dFr34k schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:46:
Even een probleempje voorleggen, ik heb een van mijn TV's via platform ping lopen, HA checkt of deze aan staat en zoja dan gaat de ledstrip rondom de TV aan. Niet zo spannend zou je zeggen. Recentelijk ervaar ik dat de strip een paar keer uitgaat tijdens het TV kijken terwijl de TV gewoon aan staat... ik heb een count van 2 ingesteld, dus hij stuurt 2 packages. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben, moet ik deze hoger zetten? Of zijn er andere dingen die ik kan checken?
Dat neemt niet zo zeer de oorzaak van je probleem weg, maar kan je probleem misschien wel oplossen.
mijn foscam vd1 deurbel stuurt netjes een bericht naar mijn Homeassistant server, deze ontvangt ook netjes op tijd het bericht..
maar de kans is erg klein dat ik op onze gsm(s) de deurbel "hoor" .. sterker het is met regelmaat dat 20 of 30 minuten later een berichtje binnen komt van "er staat iemand bij de deur" .. beetje mosterd na de maaltijd
(HA companion app op android)
Hoe zorg ik ervoor dat dit bericht "instant" is .. ?
Tja vanalles
Heb je misschien battery optimization op je telefoon aanstaan voor HA?
Heb je de companion app uitgezonderd van batterij optimalisatie? Vermoedelijk heb je daar last van.vso schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:57:
Hoe zorg ik ervoor dat dit bericht "instant" is .. ?
Een andere optie is de prioriteit van de berichten op te schroeven met zoiets:
1
2
3
4
5
6
7
8
| action: - service: notify.mobile_app_vso data: title: "Ding dong" message: "Er staat iemand voor de deur!" data: ttl: 0 priority: high |
Daarnaast kan je ook volume en zelfs DND status overrulen. Zie ook Critical Notifications.
Mijn batterij optimalisatie staat uit voor HA op m'n telefoon, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Heb zojuist de priority optie van @Sypher toegevoegd aan de notify services. Eens kijken of dat helpt.
batterij besparing staat uit voor deze app
Als de deurbel webhook ontvangen word (autmation) action --> call service --> "gsm(s)"
data bevat -->
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| message: command_volume_level title: 20 image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg data: ttl: 0 priority: high channel: alarm_stream color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent data: sticky: 'true' |
Dit werkt(e) in het begin redelijk rap maar laatste tijd is het gewoon drama ..
uiteindelijk wil ik iets van (wanneer je thuis bent dan --> ding-dong er staat iemand bij de deur) .. en wanneer je niet thuis bent .. "jammer niemand is thuis want .. er is aangebeld" oid .,.
Tja vanalles
dat hielp in het begin een beetje maar naar mijn idee is dit waardeloos .. (lees er gaat iets denk ik verkeerd oid in de config)slow whoop schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:08:
@vso Ik heb daar ook last van met mijn HA notificaties op m'n telefoon. In de message zet ik ook altijd de huidige tijd, dus ik kan zien wanneer de notificatie verstuurd is, en wanneer mijn telefoon de melding laat zien. Daar kan soms makkelijk een kwartier tussen zitten, of ze komen soms pas binnen als ik mijn telefoon ontgrendel.
Mijn batterij optimalisatie staat uit voor HA op m'n telefoon, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Heb zojuist de priority optie van @Sypher toegevoegd aan de notify services. Eens kijken of dat helpt.
ik heb verschillende opties toen geprobeerd deze config werkte relatief "goed" ..
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 17-11-2021 14:13 ]
Tja vanalles
welke service is dat?
Ik gebruik service notify, berichten op mijn telefoon komen altijd snel aan.
Automation AAN:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: Slaapkamer Eden - AAN description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.xiaomi_mi_light_detection_sensor_slaapkamer_eden_illuminance_lux below: '3' condition: [] action: - service: hue.hue_activate_scene data_template: group_name: Eden scene_name: >- {% set state = now().time()|string %} {% if '06:30' <= state < '19:00' %} Helder {% else %} Nachtlampje {% endif %} mode: single |
Automation UIT:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| alias: Slaapkamer Eden - UIT description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.xiaomi_mi_light_detection_sensor_slaapkamer_eden_illuminance_lux above: '3' condition: [] action: - service: light.turn_off target: entity_id: light.hue_color_candle_eden_3 mode: single |
Ik zou bij Automation UIT graag als condition opnemen dat de voorwaarde "Hue Scene == Nachtlampje" moet zijn. Alleen heb ik geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg. Iemand een idee?
---
Gelukt! Heb een input boolean gebruikt, wist niet dat dat ook kon. :-D
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: Slaapkamer Eden - AAN description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.xiaomi_mi_light_detection_sensor_slaapkamer_eden_illuminance_lux below: '3' condition: [] action: - service: hue.hue_activate_scene data_template: group_name: Eden scene_name: >- {% set state = now().time()|string %} {% if '06:30' <= state < '19:00' %} Helder {% else %} Nachtlampje {% endif %} - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: input_boolean.slaapkamer_eden_boolean mode: single |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: Slaapkamer Eden - UIT description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.xiaomi_mi_light_detection_sensor_slaapkamer_eden_illuminance_lux above: '3' condition: - condition: state entity_id: input_boolean.slaapkamer_eden_boolean state: 'on' action: - service: light.turn_off target: entity_id: light.hue_color_candle_eden_3 - service: homeassistant.turn_off target: entity_id: input_boolean.slaapkamer_eden_boolean mode: single |
[ Voor 33% gewijzigd door Dimitri19921 op 17-11-2021 16:09 ]
Yep, same here. Voorheen inderdaad ook problemen met vertraagde berichten, maar sinds ik TTL en Priority heb toegevoegd is het instant.djiedjee schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:57:
@vso
welke service is dat?
Sterker nog ik ontvang de berichten eerder op mijn telefoon dan op de GoogleHomeMini...
ik heb onderstaande service gedefinieerd in een automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| service: notify.mobile_app_sm_j600fn data: message: >- Het is nu {{now().strftime('%H') + ':' + now().strftime('%M')}}, er staat iemand voor de deur! title: De bel gaat! data: channel: deurbel color: blue sticky: true ttl: 0 priority: high |
service --> notify.mobile_app_<gsm>djiedjee schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:57:
@vso
welke service is dat?
zoals je ziet is ttl/prio gedefineerd maar nog steeds niet instant jammer genoeg
Tja vanalles
Regel 11 en 12 hierboven zijn key voor instant notifications, inderdaadfeenstn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:02:
[...]
Yep, same here. Voorheen inderdaad ook problemen met vertraagde berichten, maar sinds ik TTL en Priority heb toegevoegd is het instant.
Sterker nog ik ontvang de berichten eerder op mijn telefoon dan op de GoogleHomeMini...
ik heb onderstaande service gedefinieerd in een automation:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 service: notify.mobile_app_sm_j600fn data: message: >- Het is nu {{now().strftime('%H') + ':' + now().strftime('%M')}}, er staat iemand voor de deur! title: De bel gaat! data: channel: deurbel color: blue sticky: true ttl: 0 priority: high
Sometimes you need to plan for coincidence
Je hebt ze op de verkeerde plek staan.vso schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:09:
[...]
service --> notify.mobile_app_<gsm>
zoals je ziet is ttl/prio gedefineerd maar nog steeds niet instant jammer genoeg
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| message: command_volume_level title: 20 image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg data: channel: alarm_stream color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent data: sticky: 'true' ttl: 0 priority: high |
Kijk ook even de rest van die dingen na, volgens mij horen die ook binnen data->data
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 17-11-2021 15:12 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Dit werkt een stukje beter thxHmmbob schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:11:
[...]
Je hebt ze op de verkeerde plek staan.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 message: command_volume_level title: 20 image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg data: channel: alarm_stream color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent data: sticky: 'true' ttl: 0 priority: high
Kijk ook even de rest van die dingen na, volgens mij horen die ook binnen data->data
Alleen ik snap niet waarom data --> data pfff yaml code waarom niet gewoon iets simpelers
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 17-11-2021 15:43 ]
Tja vanalles
Volgens mij staan ze nu een data niveau te ver.vso schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:32:
[...]
Dit werkt een stukje beter thx
Alleen ik snap niet waarom data --> data pfff yaml code waarom niet gewoon iets simpelers
In je eerste post gaf je aan dat je enkel het data stuk van je service had gepost.
Dus dan staat ttl, priority en sticky nu ondervso schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:10:
Als de deurbel webhook ontvangen word (autmation) action --> call service --> "gsm(s)"
data bevat -->
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 message: command_volume_level title: 20 image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg data: ttl: 0 priority: high channel: alarm_stream color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent data: sticky: 'true'
service -> data -> data -> data
post anders je hele service deel eens voor het complete beeld....
feenstn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:02:
[...]
Volgens mij staan ze nu een data niveau te ver.
In je eerste post gaf je aan dat je enkel het data stuk van je service had gepost.
[...]
Dus dan staat ttl, priority en sticky nu onder
service -> data -> data -> data
post anders je hele service deel eens voor het complete beeld....
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| service: notify.mobile_app_redmi_note_9_pro data: message: iemand staat bij de deur1 title: deurbel is ingedrukt1 data: message: command_volume_level title: 20 image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg data: ttl: 0 priority: high channel: alarm_stream color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent data: sticky: 'true' ttl: 0 priority: high |
btw bij wederhelft werkt het nu "sneller" maar bij mij nog niet (zelfde code) zucht ..
Tja vanalles
Ik denk dat ie zo beter werkt:vso schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:11:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 service: notify.mobile_app_redmi_note_9_pro data: message: iemand staat bij de deur1 title: deurbel is ingedrukt1 data: message: command_volume_level title: 20 image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg data: ttl: 0 priority: high channel: alarm_stream color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent data: sticky: 'true' ttl: 0 priority: high
btw bij wederhelft werkt het nu "sneller" maar bij mij nog niet (zelfde code) zucht ..
single quotes om true bij sticky zijn m.i. ook niet nodig.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| service: notify.mobile_app_redmi_note_9_pro data: message: iemand staat bij de deur1 title: deurbel is ingedrukt1 data: image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg ttl: 0 priority: high color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent sticky: true message: command_volume_level title: 20 data: channel: alarm_stream |
edit: ik kende de command_volume_level niet, maar nu heb ik het opgezocht en de yaml nog eens aangepast.
[ Voor 11% gewijzigd door feenstn op 17-11-2021 16:26 ]
Toevoegen is netjes gelukt. Nu dacht ik handig te zijn door datetime als state te gebruiken. Hiermee is het lekker makkelijk om templates te maken etc. Maar als ik die vervolgens in een Glance Card gooi dan zie ik als state aleen 'Today' of 'Next month'
Als alternatief zou ik het natuurlijk als datum in de state kunnen zetten. Of anders template sensoren die wel gewoon de date hebben.
En ding twee waar ik mee aan het stoeien ben, ik zou graag een sensor willen hebben die gewoon aangeeft wat het volgende is dat opgehaald gaat worden. Liefst natuurlijk met de datum als attribute. Iemand daar al een mooi voorbeeldje voor?
Bij mij werkt dit nu wel goed met Afvalbeheer.Septillion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:17:
Mm, ben aan het stoeien met Afvalbeheer integratie
Toevoegen is netjes gelukt. Nu dacht ik handig te zijn door datetime als state te gebruiken. Hiermee is het lekker makkelijk om templates te maken etc. Maar als ik die vervolgens in een Glance Card gooi dan zie ik als state aleen 'Today' of 'Next month'Is hier een custom card ofzo voor die dit gewoon als datum doet?
Als alternatief zou ik het natuurlijk als datum in de state kunnen zetten. Of anders template sensoren die wel gewoon de date hebben.
En ding twee waar ik mee aan het stoeien ben, ik zou graag een sensor willen hebben die gewoon aangeeft wat het volgende is dat opgehaald gaat worden. Liefst natuurlijk met de datum als attribute. Iemand daar al een mooi voorbeeldje voor?
Ik zie ook wat er vandaag en morgen aan afval gedaan moet worden.
Je kunt daar zelf naar behoefte nog een notificatie aan koppelen.
Mis je daar nog iets aan?
![]() | ![]() |
Septillion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:17:
Mm, ben aan het stoeien met Afvalbeheer integratie
Toevoegen is netjes gelukt. Nu dacht ik handig te zijn door datetime als state te gebruiken. Hiermee is het lekker makkelijk om templates te maken etc. Maar als ik die vervolgens in een Glance Card gooi dan zie ik als state aleen 'Today' of 'Next month'Is hier een custom card ofzo voor die dit gewoon als datum doet?
/f/image/JZVafTFw9yxpx6RPgpW7FaE1.png?f=fotoalbum_large)
De UI doe ik met een custom:button-card template:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| google_theme: styles: card: - height: 100% icon: - color: >- [[[ return entity.state == "on" ? "var(--paper-item-icon-active-color)" : "var(--paper-item-icon-color)"; ]]] state: - font-size: 0.9rem - color: var(--secondary-text-color) label: - font-size: 0.9rem - color: var(--secondary-text-color) - margin-bottom: 20px afvalbeheer: template: google_theme show_entity_picture: true show_label: true label: >- [[[ if (entity.state.includes(",")) { return entity.state.split(",")[0]; } else { return entity.state; } ]]] styles: label: - margin-bottom: 0px |
Card (dmv auto entities)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - type: custom:auto-entities show_empty: true card: type: grid title: Afval card_param: cards filter: include: - domain: sensor attributes: Wastecollector: purmerend options: type: custom:button-card template: afvalbeheer sort: method: attribute attribute: Days-until numeric: true |
de rest van mijn config (misschien kun je hier nog iets mee?)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| sensor: - platform: afvalbeheer wastecollector: !secret wastecollector resources: - restafval - gft - papier postcode: !secret postcode streetnumber: !secret streetnumber dutch: 1 disableicons: 1 homeassistant: customize: sensor.purmerend_restafval: friendly_name: Restafval entity_picture: /local/afval/purmerend_restafval.jpg sensor.purmerend_papier: friendly_name: Papier entity_picture: /local/afval/purmerend_papier.jpg sensor.purmerend_gft: friendly_name: GFT entity_picture: /local/afval/purmerend_gft.jpg automation: - id: afval_notification alias: Melding voor afval initial_state: on mode: single variables: entity: >- {{ states.sensor | selectattr("attributes.Wastecollector", "defined") | selectattr("attributes.Days-until", "eq", 1) | map(attribute="entity_id") | first | default("none") }} trigger: platform: time at: "19:30:00" condition: - condition: template value_template: >- {{ entity != "none" }} - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: "off" action: - service: notify.sander data: title: Afval message: >- Morgen wordt de {{ state_attr(entity, "friendly_name") | upper }} container geleegd. data: group: afval image: >- {{ state_attr(entity, "entity_picture") }} url: dashboard-buiten/buurt |
Sorry, lang verhaal

Maar hoe doe je de iconen? Als ik daarvoor niets opgeef krijg ik standaard HA tijd icoontje. En doe ik builtinicons: 1 dan heb ik zwartte icoontjes. Deze zijn op zich ook wel okay maar ze verkleuren niet in het donkere HA thema... Eigenlijk vind ik de iconen die ACV zelf gebruikt best wel mooi.
@golles Hartelijk dank voor het delen! Ook mooie inspiratie.
Maar je jinja-foo laat ook wel zien waarom ik ze graag als datetime object zou hebben
De Afvalbeheer integratie heb ik in een package gezet met de naam afvalbeheer.yamlSeptillion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:49:
@HoppyF Ja, dan heb je ze niet als datetime objecten staan. Dit maakt het gebruik ervan in een template gewoon wat lastigerBen er nu even template sensoren voor aan het maken.
Maar hoe doe je de iconen? Als ik daarvoor niets opgeef krijg ik standaard HA tijd icoontje. En doe ik builtinicons: 1 dan heb ik zwartte icoontjes. Deze zijn op zich ook wel okay maar ze verkleuren niet in het donkere HA thema... Eigenlijk vind ik de iconen die ACV zelf gebruikt best wel mooi.
@golles Hartelijk dank voor het delen! Ook mooie inspiratie.Misschien inderdaad de iconen maar als entity picture doen
Maar je jinja-foo laat ook wel zien waarom ik ze graag als datetime object zou hebben
Daarbij de verwijzingen naar de diverse plaatjes van het afval.
De kaart is min of meer de standaard custom entities card.
Of je daar een voor jouw doel geschikte template van kunt maken weet ik niet.
Wat wil je met die template gaan doen?
Mijn package.yaml file, alleen postcode huisnummer gewijzigd.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| homeassistant: customize: sensor.mijnafvalwijzer_gft: friendly_name: GFT entity_picture: /local/afvalwijzer/GFT.png sensor.mijnafvalwijzer_papier: friendly_name: Papier entity_picture: /local/afvalwijzer/Papier.png sensor.mijnafvalwijzer_takken: friendly_name: Takken entity_picture: /local/afvalwijzer/Takken.png sensor.mijnafvalwijzer_restafval: friendly_name: Restafval entity_picture: /local/afvalwijzer/Restafval.png sensor.mijnafvalwijzer_chemisch: friendly_name: KCA entity_picture: /local/afvalwijzer/KCA.png sensor.mijnafvalwijzer_chemisch_brengen: friendly_name: KCA Brengen entity_picture: /local/afvalwijzer/KCA2.png sensor.mijnafvalwijzer_grofvuil: friendly_name: Grofvuil entity_picture: /local/afvalwijzer/Grofvuil.png sensor.mijnafvalwijzer_vandaag: friendly_name: Afval vandaag sensor.mijnafvalwijzer_morgen: friendly_name: Afval morgen sensor: - platform: afvalbeheer wastecollector: MijnAfvalwijzer resources: - restafval - gft - papier - chemisch - chemisch-brengen - takken - grofvuil postcode: 1234AB streetnumber: 123 dutch: 1 dateformat: '%d %b' upcomingsensor: 1 builtinicons: 0 |
Bedankt voor de tip!Hmmbob schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:09:
[...]
Regel 11 en 12 hierboven zijn key voor instant notifications, inderdaad
Ik had dit enkel bij mn brandalarmen gezet.
Vandaar dat sommige messages lang duren
M'n frank was ook nooit gevallen, want gelukkig nog geen dergelijk alarm gehad.
Ik heb de 2 regels nu bij al mijn meldingen gezet !
Top tip !
Deze entity pictures doen het ook niet zo mooi in donkere modus:Septillion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:49:
@HoppyF Ja, dan heb je ze niet als datetime objecten staan. Dit maakt het gebruik ervan in een template gewoon wat lastigerBen er nu even template sensoren voor aan het maken.
@golles Hartelijk dank voor het delen! Ook mooie inspiratie.Misschien inderdaad de iconen maar als entity picture doen
/f/image/m4YKYPIUhPocvs4Yiigqr0ym.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan er wel pngs van maken, maar dan zullen gft en rest niet meer goed zichtbaar zijn. Ik kijk toch niet zo heel vaak naar dit dashboard.
Ik kan aardig goed overweg met jinja en vind het zelfs wel prettig, mijn motivatie is dan ook zoveel mogelijk gebruiken wat beschikbaar is (state/attributes) en niet zelf sensoren aan te maken omdat je iets in de UI wilt. Er is altijd nog custom:template-entity-row voor het visuele.
dank ik ga het testen, tijdje terug dat ik er ingedoken ben ..feenstn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:16:
[...]
Ik denk dat ie zo beter werkt:
single quotes om true bij sticky zijn m.i. ook niet nodig.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 service: notify.mobile_app_redmi_note_9_pro data: message: iemand staat bij de deur1 title: deurbel is ingedrukt1 data: image: http://homeassistant.fritz.box:8123/local/Deurbelplaatje.jpg ttl: 0 priority: high color: red importance: high vibrationPattern: 100, 1000, 100, 1000, 100 ledColor: red persistent: true tag: persistent sticky: true message: command_volume_level title: 20 data: channel: alarm_stream
edit: ik kende de command_volume_level niet, maar nu heb ik het opgezocht en de yaml nog eens aangepast.
het doel is trouwens multi-functioneel ik wil(de) dat er een bericht dwars door "do not disturb" modus van je gsm heen kan gaan, dit voor bv inbraak preventie / noodsituaties thuis (of bij ouders tzt als ze wat meer zorg nodig hebben)
Een hass.io ding met een aantal noodknoppen die in de ouderlijke huis rondslingeren is een kleine moeite om indien nodig je aandacht te trekken. maar gezien je een noodsituatie liever niet forceert is de deurbel next best random event als test.
btw er zijn wel wat zaken veranderd in het gedrag, die gewenst zijn (sticky/rood) dus dat betreft in elk geval postief. dank !
Tja vanalles
Via de technische documentatie heb ik wat mapping data kunnen vinden die mij een COP als output teruggeeft:

Maar hoe krijg ik dat nu op een nette manier als berekening in HA?
Ik heb al gezocht naar een 'mapping' integratie, maar daaruit kwam enkel de Compensation integratie naar voor. Dat helpt mogelijk iets, maar da's maar een stukje van de puzzel...

Om een goede een actuele cop te berekenen moet je twee zaken meten: je warmteproductie in kWh (vaak kun je die uit je wp halen) en het elektra verbruik van je wp. Ik heb daarvoor een driefasen meter in de meterkast geplaatst. Dan is het verder nodig om die twee in HA te krijgen en in een template op elkaar te delen.
De warmteopbrengst kan ik helaas niet zien, daarom moet het op deze manier.KC27 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:41:
@Slonzo
Om een goede een actuele cop te berekenen moet je twee zaken meten: je warmteproductie in kWh (vaak kun je die uit je wp halen)
Beter een benadering om een idee te hebben wat er gebeurt, dan geen data & geen idee te hebben
:fill(white):strip_exif()/f/image/VHSzUW5SCuifIOqOTF10880g.png?f=user_large)
Zelfde labels bij een glance card.
En mja, die logo's zijn zo niet echt bruikbaar
Hoe ik de labels zou willen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/SE5NyztuFzTXASCq5OBpdIew.png?f=user_large)
Dit heb ik nu gedaan met een template sensor voor elk afval:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| template: - sensor: unique_id: wast_gft name: 'GFT' availability: "{{ states('sensor.acv_gft') != 'unknown' }}" state: >- {% set e = 'sensor.acv_gft' %} {% set x = state_attr(e, 'Days-until') %} {% if x == 0 %} Today {% elif x == 1 %} Tomorrow {% elif x > 13 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%a %-d %b') }} {% elif x > 6 %} Next {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A')|lower }} {% elif x > 1 %} {{ (states(e)|as_datetime).strftime('%A') }} {% else %} unknown {% endif %} attributes: Days-until: "{{ state_attr('sensor.acv_gft', 'Days-until') }}" |
Maar als dat zonder de extra sensoren al zou kunnen zou dat mooi zijn.
En dan nog de uitdaging voor de icons. Ze als icon hebben zo eigenlijk het makkelijkste zijn (volledig te stijlen) maar zelf een icoon toevoegen is niet zo makkelijk. Eens ff puzzelen met entity pictures
Ik zit nog even naar jouw tabel te kijken, maar ik snap hem niet. Bij een gelijke binnentemperatuur en een afnemende buitemperatuur neemt ook het ingaande en uitgaande vermogen van je wp af. Bij mij is het juist andersom: hoe kouder buiten des te meer vermogen moet mijn wp leveren om het binnen warm te krijgen.Slonzo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:44:
[...]
De warmteopbrengst kan ik helaas niet zien, daarom moet het op deze manier.
Beter een benadering om een idee te hebben wat er gebeurt, dan geen data & geen idee te hebben
Klopt jouw tabel wel? Waar komt die vandaan. Want zo'n verband is voor iedere situatie anders.
Ik wil (met een goede tabel) wel proberen om met een beetje statistiek een wiskundige relatie te vinden tussen buitemperatuur en binnentemperatuur enerzijds en het geleverde cq gevraagde vermogen anderzijds. Daarna kun je zo'n relatie in een of meer templates in HA zetten.
Die data heb ik uit deze technische fiche gehaald, uit de 'Heating' tabel op blz 14/35. Ik heb in het L/L warmtepomp al gevraagd of mijn idee van de interpretatie correct is. De cijfers komen in ieder geval gewoon van Daikin zelf.KC27 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:28:
Ik zit nog even naar jouw tabel te kijken, maar ik snap hem niet. Bij een gelijke binnentemperatuur en een afnemende buitemperatuur neemt ook het ingaande en uitgaande vermogen van je wp af. Bij mij is het juist andersom: hoe kouder buiten des te meer vermogen moet mijn wp leveren om het binnen warm te krijgen.
Klopt jouw tabel wel? Waar komt die vandaan.
Ik denk dat het weinig uitmaakt dat er wat lineaire interpretatie tussenzit zolang er genoeg datapunten zijn. Het grootste probleem is om die datapunten op een nette manier in HA te krijgen en er daar wat zinnigs mee te doen zonder er een monsterachtige templatemonoliet van te maken
[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 17-11-2021 19:51 ]
Kan je ook gewoon in je trigger van de automation opnemen. Off for x seconds.slow whoop schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:21:
[...]
Wellicht kun je een binary_sensor aanmaken voor je TV met een delay_off. Dus dat je ledstrip pas uitgaat als je TV langer dan x seconden uit is.
Heeft iemand een goeie link hoe ik dit moet installeren ?
ZWaveJS2MQTT krijg ik geinstalleerd, maar hij herkent mijn stick niet.
"Zwave client not connected refreshNeighbors undefined" en na een tijd sluit de docker container af ...
Je kan het in principe in de custom button card config zelf zetten, alleen als je het op meerdere plekken wilt gebruiken dan is een template handig https://github.com/custom...d#configuration-templatesSeptillion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:19:
@golles Op zich breng je me aan het denken. Hele reden dat ik voor datetime wil gaan is juist dat verwerking in Jinja/templates makkelijker is. Maar dan is de weergave in een Glance card niet fijn. Maar voor je button cards doe jij iets met een thema ofzo om het label te verknippen? Dit zou denk ik ook mogelijk moeten zijn met een Glance. Maar waar zet ik wat neer?
Die kun je defineren in je ui-lovelace.yaml en andere dashboards, ik heb het in een eigen bestand gezet zodat ik op elk dashboard dezelfde configs heb, zo ziet het dashboard van mijn beneden verdieping eruit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| swipe_nav: !include lovelace/config/swipe_nav.yaml button_card_templates: !include lovelace/config/button_card_templates.yaml views: - !include lovelace/views/welkom.yaml - !include lovelace/views/woonkamer.yaml - !include lovelace/views/keuken.yaml - !include lovelace/views/toilet.yaml - !include lovelace/views/meterkast.yaml |
Inderdaad gebruik ik het label op sommige plekken ipv de state, daar kan ik zelf de output bepalen en de state niet.
Hier de yaml hoe ik mijn kamer info cards heb gemaakt, screenshots staan onderaan: https://gist.github.com/g...16058cb89669b13779e873a3d
trouwens is er een andere "lovelace" interface oid ?? ik vind de (mobiele) interface echt onoverzichtenlijk geheel ..oftewel erg grof ..
Ook mis ik grafiek(en)/statistieken zoals domoticz (per uur/dag/week/maand/jaar etc) het zou leuk zijn als ik wat retrospective data in kan voeren maar wat verbruik/veranderingen in de meetingen zien is vooralsnog een grote(re) wens. wat is de beste (generieke) manier om zoiets aan te vliegen ?
Tja vanalles
Ik wil dat daikin-bestand niet downloaden (waarschuwing "niet veilig" ??).Slonzo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:41:
[...]
Die data heb ik uit deze technische fiche gehaald, uit de 'Heating' tabel op blz 14/35. Ik heb in het L/L warmtepomp al gevraagd of mijn idee van de interpretatie correct is. De cijfers komen in ieder geval gewoon van Daikin zelf.
Ik denk dat het weinig uitmaakt dat er wat lineaire interpretatie tussenzit zolang er genoeg datapunten zijn. Het grootste probleem is om die datapunten op een nette manier in HA te krijgen en er daar wat zinnigs mee te doen zonder er een monsterachtige templatemonoliet van te maken
Ik kan je dus helaas niet verder helpen.
Als je je cop wilt weten kun je m.i. toch beter de twee variabelen (elektra verbruik en warmteproductie) meten; onder het motto "meten is weten".
Ik ben erin geslaagd om alle lampen op een eenvoudige wijze toe te voegen aan HA. Daarnaast heb ik in totaal 12 ZHA lampgroepen gecreëerd.
Wanneer ik alle groepen gelijktijdig (de)activeer - om alles aan/alles uit functie na te bootsen - komt het geregeld voor dat ZHA bepaalde lampen of zelfs groepen niet (de)activeert. Ook de visualisatiestatus van de lampen of lampgroepen in Lovelace strookt niet met de actuele status van sommige lampen.
Wanneer ik de lampgroepen één voor één (de)activeer werkt alles wel naar behoren.
Zijn er nog mensen met de ZHA integratie geactiveerd die tegen dit fenomeen aanlopen?
[ Voor 16% gewijzigd door roynolf op 18-11-2021 08:44 ]
ik gebruik de deconz / phoscon plugin, en ik zie vergelijkbare verschijnselen. Het opvallende is dat het gebeurt bij scene's (in HA) waarbij ik meerdere devices tegelijk aanstuur. Het lijkt wel alsof het zigbee netwerk te veel data tegelijk moet verwerken.roynolf schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:43:
Ik heb voor onze nieuwbouwwoning een nieuwe instantie van Home Assistant opgezet. In onze woning hebben we 42 Philips Hue lampen geïnstalleerd (zonder Hue bridge) en had ik ervoor gekozen om de ZHA integratie voor het eerst te gebruiken.
Ik ben erin geslaagd om alle lampen op een eenvoudige wijze toe te voegen aan HA. Daarnaast heb ik in totaal 12 ZHA lampgroepen gecreëerd.
Wanneer ik alle groepen gelijktijdig (de)activeer - om alles aan/alles uit functie na te bootsen - komt het geregeld voor dat ZHA bepaalde lampen of zelfs groepen niet (de)activeert. Ook de visualisatiestatus van de lampen of lampgroepen in Lovelace strookt niet met de actuele status van sommige lampen.
Wanneer ik de lampgroepen één voor één (de)activeer werkt alles wel naar behoren.
Zijn er nog mensen met de ZHA integratie geactiveerd die tegen dit fenomeen aanlopen?
Een eenvoudige search op 'light + group' levert je het resultaat in 3 pagina's...
Maar goed, ik ben de beroerdste niet:
Voor DeConz / Phoscon geldt hetzelfde; maak in Phoscon groepen aan, die als entiteit in HA terugkomen via de integratie en gebruik die om groepen te schakelen.Je kunt groepen op twee verschillende manieren maken in HA:
Optie 1 is een light group maken en deze groep schakelen. Voor armaturen met meerdere lampen zullen de lampen individueel niet exact gelijk aan en uit gaan.
Optie 2 is een Zigbee group maken. Bij mij met ZHA kan ik dat doen door m'n gateway configuratie te openen en dan het tabje "Groups" aan te klikken. Deze groepen werken op Zigbee communicatie niveau en op die manier kun je wel alle lampen precies tegelijk in- of uitschakelen. Ik heb 6 plafondspots in zo'n groep en die springen exact op hetzelfde moment aan of uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Rianata op 18-11-2021 09:07 ]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Maar überhaupt laat je wel wat leuke dingen zien met die button card
Maar ook voor andere onderdelen is je fantasie de grens hoe je het maakt. Daarmee is het ook wel minder grof te maken voor je mobiel bijvoorbeeld.
Aantal browsers zijn begonnen dat te tonen als een download niet van https komtKC27 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:47:
Ik wil dat daikin-bestand niet downloaden (waarschuwing "niet veilig" ??).
1. wordt je usb device op de host wel herkend? (lsusb)Faece schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:15:
Loop hier al een hele dag te klooien om zwaveJS2MQTT geinstalleerd te krijgen en dat lukt me dus niet.
Heeft iemand een goeie link hoe ik dit moet installeren ?
ZWaveJS2MQTT krijg ik geinstalleerd, maar hij herkent mijn stick niet.
"Zwave client not connected refreshNeighbors undefined" en na een tijd sluit de docker container af ...
2. heb je jet usb device goed naar de container gemapped? (--device)
Hier werkt het al maanden top! Alleen zit bij mij de zwave stick niet in de machine met de container, dus ik gebruik een combinatie van sernet en socat om zwavejs met de stick te laten communiceren. (maar dat heb je dus niet nodig als de stick in de machine zit die zwavejs draait)
Ik vond hem terug als acm0 dus dat lijkt me al okborft schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:37:
[...]
1. wordt je usb device op de host wel herkend? (lsusb)
2. heb je jet usb device goed naar de container gemapped? (--device)
2. Kun je me een voorbeeld geven van hoe het zou moeten gemapped zijn ? Ik denk eerlijk gezegd dat het ok is...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| sensor: - platform: mqtt state_topic: "shellies/ShellyRadiator/relay/0/energy" name: "Radiator badkamer" unit_of_measurement: "W" - platform: integration source: sensor.radiator_badkamer name: "Verbruik radiator badkamer" unit_prefix: k |
Helaas is de eerste sensor cumulatief, waardoor ik ook direct niks aan de integrator heb.
In de docs las ik dat ik daarvoor state_class: measurement mee moet geven. Dat heb ik gedaan, maar de eerste sensor blijft cumulatief en alle waardes blijven behouden (ook na een naamswijziging).
Hoe herstel ik dit?
'shellies/ShellyRadiator/relay/0/power' geeft je het opgenomen vermogen. Zie Shelly API
Maar uhm, voegt de Shelly integratie dit tegenwoordig niet gewoon zelf al toe aan HA?
Permissies is trouwens ook nog een goeieFaece schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:43:
[...]
Ik vond hem terug als acm0 dus dat lijkt me al ok
2. Kun je me een voorbeeld geven van hoe het zou moeten gemapped zijn ? Ik denk eerlijk gezegd dat het ok is...
ik had in mijn docker-compose het volgende staan
1
2
| devices: - /dev/ttyACM0 |
En dan werd ie vanzelf opgepikt door zwavejs, kan wel even duren
Ja, deze zitten beide in de integratie. Je moet ze wellicht wel even aanzetten.Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:50:
@Jesse- 'shellies/ShellyRadiator/relay/0/energy' is al je verbruikte energieDat is dus al gewoon wat je nu uit je integrator verwacht ofwel in kWh.
'shellies/ShellyRadiator/relay/0/power' geeft je het opgenomen vermogen. Zie Shelly API
Maar uhm, voegt de Shelly integratie dit tegenwoordig niet gewoon zelf al toe aan HA?
Ah, wat suf! De API natuurlijk niet gelezen, maar het topic wat me logisch leek gepakt.Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:50:
@Jesse- 'shellies/ShellyRadiator/relay/0/energy' is al je verbruikte energieDat is dus al gewoon wat je nu uit je integrator verwacht ofwel in kWh.
Verbinden met de Shelly integratie kreeg ik niet voor elkaar (meldt dat er een niet ondersteunde firmware gebruikt wordt), vandaar dat ik het zo deed.
Dank in ieder geval!
Je kunt ook bij de afvalbeheer integratie het "dateformat" instellen, mogelijk helpt je dat verder.Septillion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:15:
Net te slecht al zeg ik zeg:
[Afbeelding]
Grafisch ben ik redelijk een kneus verderDus dat de icoontjes van ACV gelijk zo goed werken is puur geluk.
Ik heb daar
1
| dateformat: '%d %b' |
met als resultaat
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HYTZaArQjjPKvgrOEruN00zn.jpg?f=user_large)
maar dit kan ook
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R9BlRGmg2d6EDKOaov9KibOy.jpg?f=user_large)
De plaatjes van today en tomorrow veranderen als er iets is op dat tijdstip. Verder gewoon de standaard HA cards.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
| # HOME-ASSISTANT-SENSOR-AFVALBEHEER # INTEGRATION: afvalbeheer # HACS INSTALL # 2020-12-13 sensor: platform: afvalbeheer wastecollector: Avri resources: - gft - papier - pmd postcode: streetnumber: printwastetypes: 1 # prints list of types restafval at HA restart upcomingsensor: 1 # creates the today and tomorrow sensors dateformat: '%d %b' # dateonly: 1 # adds dayname or today/tomorrowe in text dayofweek: 1 # adds name of day to state sensor # alwaysshowday: 0 # shows day when further away than 7 days # dateobject: 0 # set if sensor to be dateobject, default is string # name: '' # nameprefix: 1 # if not want AVRI to appear in sensor set to 0 # builtinicons: 0 # disableicons: 0 # dutch: 0 # set if you want dutch names homeassistant: customize: sensor.avri_gft: entity_picture: /local/images/garbage/gft.png friendly_name: GFT sensor.avri_papier: entity_picture: /local/images/garbage/paper.png friendly_name: Paper sensor.avri_pmd: entity_picture: /local/images/garbage/pmd.png friendly_name: PMD type: grid columns: 1 square: false cards: - type: grid columns: 3 square: false cards: - type: picture image: /local/images/garbage/AVRI.png - type: picture-entity entity: sensor.avri_today name: Today show_state: false state_image: gft: /local/images/garbage/gft.png papier: /local/images/garbage/paper.png pmd: /local/images/garbage/pmd.png None: /local/images/garbage/underground.png aspect_ratio: 100% - type: picture-entity entity: sensor.avri_tomorrow name: Tomorrow show_state: false state_image: gft: /local/images/garbage/gft.png papier: /local/images/garbage/paper.png pmd: /local/images/garbage/pmd.png None: /local/images/garbage/underground.png aspect_ratio: 100% - type: grid columns: 1 square: false cards: - type: entities entities: - entity: sensor.avri_gft - entity: sensor.avri_pmd - entity: sensor.avri_papier |
Ik gebruik een picture entity card voor het afbeelding van een camera. Hier zit ook een zigbee switch achter, die gebruikt wordt om de camera aan/uit te doen.
Als ik de camera uit doe gaat de entity card over naar zwart-wit, vervolgens verdwijnt de afbeelding in het geheel. Nu zou ik graag een zwart-wit afbeelding van de betreffende ruime actief houden zodat je kan zien dat de camera uit is. Alleen krijg ik dit niet voor elkaar.
Iemand een idee?
Maar ik ben eigenlijk nu wel blij met de weergave. Nu dus alleen een datum als het verder dan 2 weken in de toekomst ligt en anders gewoon een dag aanduiding. Ik doe het nu via extra template sensoren icm een standaard glance card. Maar met de custom button card zou je deze omzetting dus gewoon in de card kunnen doen.
Overigens, als je een iets gebruikelijkere datum notatie wilt:
1
| dateformat: '%-d %b' |
Nu alleen nog even een slim template bedenken om ook een "next up" te hebben. Ook al eigenlijk nog geen direct nut voor
Ik check gewoon on 1730 op de today/tomorrow sensor en fire een notification als er iets is. Wat zou je nog meer willen dan?Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:31:
@TWKterry Dank je! Maar ik wilde dus juist dus eigenlijk datetime gebruiken zodat het makkelijk werkt met templates of automations. Maar viel je dus beetje tegen hoe HA hier standaard mee om gaat in Lovelace.
Nu alleen nog even een slim template bedenken om ook een "next up" te hebben. Ook al eigenlijk nog geen direct nut voor
Nu kan ik daar wel een template voor maken met een if per soort maar ik zou zeggen dat je iets handigs moet kunnen doen met een sort ofzo.
Gaat me niet zo zeer om de (lovelace) kaarten zelf maar de waardes zelf,Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:27:
@vso Deels heb je natuurlijk het Energy dashboard. Maar je kan op je LoveLace alles toevoegen wat je wilt. Standaard zijn er al Graph kaarten en Statistics kaarten. Maar er zijn ook nog tig custom kaarten om dingen weer te geven.
Maar ook voor andere onderdelen is je fantasie de grens hoe je het maakt. Daarmee is het ook wel minder grof te maken voor je mobiel bijvoorbeeld.
Wat ik uiteindelijk zou willen is bv een overzicht v.d afgelopen 5-10 jaar aan gegevens die ik verzameld heb te laten zien in een uniforme methode (grafana oid) domotic's had standaard een logging functie dus daar maakte ik met niet druk .. alleen heb nog niks gevonden hoe Hass hier me om gaat. hoe lang bewaar je de gegevens/retentie enzv
Tja vanalles
Weet niet zeker of dit het juiste topic is maar:
Ik heb thuis 5 " domme" spotjes, welke wel dimbaar zijn, maar nog geen dimschakelaar aan zit.
Ik wil deze graag met Zigbee, smart maken ( want ik heb een Zigate gekoppeld aan HA ) .
Heeft iemand advies, welke zigbee schakelaar / dimmer ik er tussen kan zetten?
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 18-11-2021 10:58 ]
nice,Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:56:
@vso Voor de korte termijn heb je gewoon je history. En voor lange termijn de recentelijk geïntroduceerde long term statistics. Laatste wordt tot het oneindige bewaard maar past een uitdunning toe op de data van de history zodat het nuttig is voor de lange termijn zonder miljarden datapunten te zijn.
Deze is nog valide ? https://community.home-as...icial-docker-images/42860
Tja vanalles
Ik gebruik mijnafvalwijzer, dus die heeft andere attributes, maar wellicht kan zoiets voor je werken:Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:50:
@TWKterry Ik zou een enkel icoon die altijd de volgende weergeeft incl de dag ook wel handig vinden in een overzicht. Dus niet alleen "nee, morgen is er niets" maar ook "de volgende is op vrijdag en het is GFT".
Nu kan ik daar wel een template voor maken met een if per soort maar ik zou zeggen dat je iets handigs moet kunnen doen met een sort ofzo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| {% set sensors = [ 'sensor.mijnafvalwijzer_duobak', 'sensor.mijnafvalwijzer_papier_pmd' ] %} {% set next_date = expand(sensors) | map(attribute='attributes.Sort-date') | sort | first %} {{ expand(sensors) | selectattr('attributes.Sort-date', 'eq', next_date) | map(attribute='attributes.friendly_name') | join (', ') }} |
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 18-11-2021 11:42 ]
Prima, ik hoor het wel als je er niet uit komtSeptillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:38:
@TheFes Oew, dat ziet eruit als de zwarte Jinja magie waar ik nar zochtIk ga er vanmiddag eens mee spelen en uitvogelen hoe het werkt
Heb een kleine wijziging in de laatste | join gedaan voor het geval er twee bakken op dezelfde dag geleegd worden (lijkt me dat dat verder niet voor zal komen).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - alias: Lights - Desk light off id: '20092102' trigger: - platform: sun event: sunrise offset: " 00:30:00" condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.workday_sensor ## see addional_config/binary_sensor.yaml state: "on" action: - service: light.turn_off data: entity_id: - light.desklight |
Het lampje bij mijn bureau gaat 's morgens met een andere automation aan. Met deze ging hij weer uit, alleen de laatste weken net te vroeg, zeker als het weer een beetje grauw is.
Daarom heb ik de condition "Lux sensor above 1000" toegevoegd en een trigger om de lamp alsnog uit te zetten als de Lux value hoog genoeg is:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - alias: Lights - Desk light off id: '20092102' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.outside_lux above: 1000 for: " 00:10:00" - platform: sun event: sunrise offset: " 00:30:00" condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.workday_sensor ## see addional_config/binary_sensor.yaml state: "on" - alias: "Lux sensors above 1000" condition: numeric_state entity_id: sensor.outside_lux above: 1000 - alias: "Only in the morning" condition: time before: " 12:00:00" action: - service: light.turn_off data: entity_id: - light.desklight |
Omdat vanmorgen de lux sensor nog maar 630 lx was een half uur na zonsopkomst, ging hij ook niet uit, ook niet toen de lux value uiteindelijk wel boven de 1000 lx uitkwam. Ik denk dat die numeric_state trigger niet helemaal juist is, maar ik zie niet waarom. Iemand een idee?
We've got that ring of confidence
Nu heb ik via HACS de modulde Midea-AC geïnstalleerd.
Daar staat dat je de Appliance ID kan opvragen met het commando midea-discover.
Als ik echter mijn terminal start en dit commando uitvoer krijg ik "command not found", dat krijg ik ook met andere commando's.
Nu heb ik hier al opgezocht en het lijkt dat dit komt omdat ik Homeassistant OS draai.
Moet ik iets anders nog installeren of instellen voordat ik "midea-discover" kan uitvoeren? Of moet ik dit commando ergens anders dan de terminal starten?
Je kan in Home Assistant de uitvoering van een automation tracen. Je kan daar zien of de trigger is afgegaan en zo ja, welke conditions al dan niet waar waren.Yukkie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:14:
Kan iemand mij helpen met onderstaande automation die niet helemaal doet wat ik wil?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - alias: Lights - Desk light off id: '20092102' trigger: - platform: sun event: sunrise offset: " 00:30:00" condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.workday_sensor ## see addional_config/binairy_sensor.yaml state: "on" action: - service: light.turn_off data: entity_id: - light.desklight
Het lampje bij mijn bureau gaat 's morgens met een andere automatition aan. Met deze ging hij weer uit, alleen de laatste weken net te vroeg, zeker als het weer een beetje grauw is.
Daarom heb ik de condition "Lux sensor above 1000" toegevoegd en een trigger om de lamp alsnog uit te zetten als de Lux value hoog genoeg is:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 - alias: Lights - Desk light off id: '20092102' trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.outside_lux above: 1000 for: " 00:10:00" - platform: sun event: sunrise offset: " 00:30:00" condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.workday_sensor ## see addional_config/binairy_sensor.yaml state: "on" - alias: "Lux sensors above 1000" condition: numeric_state entity_id: sensor.outside_lux above: 1000 - alias: "Only in the morning" condition: time before: " 12:00:00" action: - service: light.turn_off data: entity_id: - light.desklight
Omdat vanmorgen de lux sensor nog maar 630 lx was een half uur na zonsopkomst, ging hij ook niet uit, ook niet toen de lux value uiteindelijk wel boven de 1000 lx uitkwam. Ik denk dat die numeric_state trigger niet helemaal juist is, maar ik zie niet waarom. Iemand een idee?
Dat was toevallig niet pas na 12:00 u?Yukkie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:14:
Kan iemand mij helpen met onderstaande automation die niet helemaal doet wat ik wil?
[...]
Maar inderdaad, check te automation trace eens.
Thanks!Septillion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:57:
@Androo Zelf heb ik een paar Lonsonho QS-Zigbee dimmers in gebruik welke prima bevallen.
Ik zie dat de Zigate, de volgende ondersteund..
Weet jij het verschil tussen " no neutral" en "Neutral" , en tevens 1 gang vs 2 gang?
Lonsonho Dimmer Switch Module No Neutral 1 Gang
Lonsonho Dimmer Switch Module No Neutral 2 Gang
Lonsonho Dimmer Switch Module With Neutral 1 Gang
Lonsonho Dimmer Switch Module With Neutral 2 Gang
https://www.comwo.nl/nl/1...aat/?pageCount=1&pos=2387
deze thermostaat? Ik wil graag dingen vanuit HA doen en heb nu nog zo'n rare analoge thermostaat aan de muur. Ik zie dat er wel een Plugwise Add-on is, dus ik verwacht eigenlijk dat alles in 1x gaat werken en deze thermostaat is compatible met alles én is leuk geprijsd. Automations doe ik wel vanuit HA, dus dat het ding zelf kan klokken is leuk, maar niet relevant.
[ Voor 198% gewijzigd door Septillion op 19-11-2021 20:29 ]
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Meerdere keren hier al langs gekomen en/of in oudere draadjes, maar ja, prima thermostaat, heb hem zelf ook en integreert prima.WhizzCat schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:42:
Zijn er mensen die ervaring hebben met:
https://www.comwo.nl/nl/1...aat/?pageCount=1&pos=2387
deze thermostaat? Ik wil graag dingen vanuit HA doen en heb nu nog zo'n rare analoge thermostaat aan de muur. Ik zie dat er wel een Plugwise Add-on is, dus ik verwacht eigenlijk dat alles in 1x gaat werken en deze thermostaat is compatible met alles én is leuk geprijsd. Automations doe ik wel vanuit HA, dus dat het ding zelf kan klokken is leuk, maar niet relevant.
Houden we het vrolijk? Als je vind dat een post niet kan mag je een topic report aanmaken
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 19-11-2021 20:26 ]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 19-11-2021 20:28 ]
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4WhizzCat schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:54:
[...]
Alsof ik die niet gebruikt hebt, maar blijkbaar werkt die niet want ik vind niks binnen het topic. Bedankt voor de vriendelijkheid he ...
Kan het zijn dat je lux sensor regelmatig even het signaal verlies voor een korte periode, zodat hij heel even unavailable is? Als dat bijvoorbeeld elke 5 minuten wel een keer gebeurt, dan is hij nooit lang genoeg boven de 1000.Yukkie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:13:
@Compuchip87 @TheFes Daar had ik inderdaad al naar gekeken, naar die trace. Rond 09:30 was de lux value al 2800 lx, en er is geen teken dat de waarde van de lux-sensor de automation getriggerd heeft op het moment dat die 10 minuten boven de 1000 lx was. De laatste trace is van 08:39, de lamp werd toen niet uitgeschakeld, omdat de lux value op dat moment te laag was.
Het kan ook zijn dat die for: "00:10:00" niet zo lekker werkt met numeric_state triggers. Je zou ook een binary_sensor kunnen maken die aan gaat als het aantal lux boven 1000 is, en daarop triggeren (met de for: "00:10:00")
2-gang = 2 individuele uitgangen
@Yukkie Je time-conditie heeft een extra spatie, zou me niets verbazen als het daar over valt.
En eigenlijk doet je sun-trigger nu eigenlijk niets meer. Want als het nu voor sunrise al licht genoeg is, is de lamp al uit
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 18-11-2021 14:07 ]
@Septillion Die spaties kreeg ik er automatisch bij van VSCode, ik heb ze inmiddels weggehaald (and now we wait
Ik moest even over je sun-trigger opmerking nadenken, maar ik snap nu wat je bedoelt.
Als het aan die spatie bij de time trigger zou liggen, zou hij wel getriggerd moeten zijn, maar dan vastgelopen moeten zijn op de condition. Je zou dat dan dus wel in de trace moeten zien.Yukkie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:41:
@TheFes Die lux sensor is een MQTT sensor. De MQTT message van dat ding is retained, dus signaal kan niet wegvallen volgens mij.
@Septillion Die spaties kreeg ik er automatisch bij van VSCode, ik heb ze inmiddels weggehaald (and now we wait) .
Ik moest even over je sun-trigger opmerking nadenken, maar ik snap nu wat je bedoelt.Goed gevonden, zo had ik er nog niet over nagedacht. Eigenlijk wil ik dat half uurtje na sunrise wel aanhouden, tenzij het dus nog te donker is. Kan ik op een gemakkelijke manier de automation na X-minuten nog een keer aan laten roepen, als het 30 min. na sunrise nog te donker is?
En om te zorgen dat hij niet voor (een half uur na) zonsopkomst al uit gaat, zou je deze condition toe kunnen voegen
1
2
3
4
| condition: condition: sun after: sunrise after_offset: "00:30:00" |
Dat wordt toch al afgevangen door de sensor trigger op basis van de lux sensor?Kan ik op een gemakkelijke manier de automation na X-minuten nog een keer aan laten roepen, als het 30 min. na sunrise nog te donker is?
[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 18-11-2021 15:38 . Reden: foutje: sensor -> trigger ]
Ja hier wel: gft en pmd altijd op dezelfde dag (Murphy is weer bezig).TheFes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:42:
[...]
Prima, ik hoor het wel als je er niet uit komt
Heb een kleine wijziging in de laatste | join gedaan voor het geval er twee bakken op dezelfde dag geleegd worden (lijkt me dat dat verder niet voor zal komen).
Via de rfxtrx integratie kan ik wel iets toevoegen middels een gebeurteniscode maar die wordt niet door de motor opgepakt wanneer we die in de leerstand zetten.
Iemand tips hoe dit te doen?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik heb de rfxtrx433xl mbv een Windows programma (rfxmanager) geprogrammeerd. Die code(s) kun je dan gebruiken in HA om via de rfxtrx433xl de screens (in mijn geval) aan te sturen.Maikie18 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:11:
Afgelopen weekend mijn pa dan toch ook maar overgezet van domoticz naar HA, op zich ging dat vrij soepel op 1 ding na en dat is zijn somfy RTS garage rolluik. In domoticz kon je handmatig een apparaat toevoegen en dan een random id en address geven maar ik kan nergens vinden hoe dat binnen HA kan.
Via de rfxtrx integratie kan ik wel iets toevoegen middels een gebeurteniscode maar die wordt niet door de motor opgepakt wanneer we die in de leerstand zetten.
Iemand tips hoe dit te doen?
Misschien kom je hiermee verder:
https://community.home-as...s-blinds-as-covers/224711
Maar is het echt nodig om hem te programmeren? Aangezien het in domoticz ook gewoon een kwestie is van een random id en nummer te kiezen. Ze vermelden daar wel de rfxmanager ook maar die heb ik niet hoeven gebruikenKC27 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:24:
[...]
Ik heb de rfxtrx433xl mbv een Windows programma (rfxmanager) geprogrammeerd. Die code(s) kun je dan gebruiken in HA om via de rfxtrx433xl de screens (in mijn geval) aan te sturen.
Misschien kom je hiermee verder:
https://community.home-as...s-blinds-as-covers/224711
https://www.domoticz.com/wiki/RFXtrx433E
Hardware: RFXtrx433E
Device name: <Name for my Somfy blinds>
Switch Type: Blinds
Type: RFY
ID: <select a random ID>
Unit Code: <select a random number>
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.