Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.387.730 views

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04 19:46

TheVMaster

Moderator WOS
Matched: plugwise
Helaas lijkt de Plugwise Smile P1 het niet goed te doen, ik zie hem namelijk niet terug tussen de lijst met ‘Add Consumption’ sensoren.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 16:33
Yukkie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:38:
Vraagje: Ik heb in mijn meterkast een aparte pi draaien met een eigen python script dat meterstanden publiceert via mqtt, maar hoe krijg ik die op dat nieuwe energy dashboard? Ik kan die entities niet kiezen in de dropdown list...

Sterker nog, ik kan nergens dat dashboard meer aanpassen :?
Gevonden: Onder configuration, tussen "Tags" en "Lovelace Dashboards".
TheVMaster schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Helaas lijkt de Plugwise Smile P1 het niet goed te doen, ik zie hem namelijk niet terug tussen de lijst met ‘Add Consumption’ sensoren.
dit komt omdat deze sensoren waarschijnlijk geen last_reset gegevens meesturen
deze zijn vereist om een sensor in de energy portal te kunnen zien, zelf zit ik hier ook mee
deze datum kan eventueel altijd gelijk blijven staan dan zou het ook opgelost moeten zijn.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:15

Rianata

Have you played Atari today?

TweakerVincent schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:30:
Ik wil een slimme thermostaat en de Nest v3 leek mij prima, tot ik zag dat hij uit 2015 komt…

Ik kan alleen nergens echt een goed alternatief vinden. Is deze echt nog steeds de beste optie?

Ik heb een remeha calenta CV ketel en natuurlijk home assistant.

Wat is slim?
Ik kan alleen delen dat ik heel content ben met de producten van https://www.plugwise.com/ en deze integreren prima in HA. Deze werken geheel lokaal, geen verbinding met producent nodig en dus ook geen abo.

[ Voor 7% gewijzigd door Rianata op 17-08-2021 00:01 ]

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:50
Rianata schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:00:
[...]

Ik kan alleen delen dat ik heel content ben met de producten van https://www.plugwise.com/ en deze integreren prima in HA. Deze werken geheel lokaal, geen verbinding met producent nodig en dus ook geen abo.
Mooi man! Lijkt me een top oplossing. thanks!

update: ik lees best slechte reviews over deze producten. Hoe zie jij dit?

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerVincent op 18-08-2021 12:23 ]

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:55
I-King schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:32:
@0Burner0 Vziw is last_reset niet meer nodig. Heb je de laatste versie wel al geïnstalleerd?
Vziw?? Ik heb geen idee wat dat is, maar ik bedoel de plugwise p1 meter.
Ik heb alles up to date draaien.
P1 Electricity Consumed Off Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_consumed_off_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Consumed Off Peak Interval
sensor.p1_electricity_consumed_off_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Consumed Off Peak Point
sensor.p1_electricity_consumed_off_peak_point
Plugwise

P1 Electricity Consumed Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_consumed_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Consumed Peak Interval
sensor.p1_electricity_consumed_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Consumed Peak Point
sensor.p1_electricity_consumed_peak_point
Plugwise

P1 Electricity Produced Off Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_produced_off_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Produced Off Peak Interval
sensor.p1_electricity_produced_off_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Produced Off Peak Point
sensor.p1_electricity_produced_off_peak_point
Plugwise

P1 Electricity Produced Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_produced_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Produced Peak Interval
sensor.p1_electricity_produced_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Produced Peak Point
sensor.p1_electricity_produced_peak_point
Plugwise

P1 Gas Consumed Cumulative
sensor.p1_gas_consumed_cumulative
Plugwise

P1 Gas Consumed Interval
sensor.p1_gas_consumed_interval
Plugwise

P1 Net Electricity Cumulative
sensor.p1_net_electricity_cumulative
Plugwise

P1 Net Electricity Point
sensor.p1_net_electricity_point
Plugwise

[ Voor 75% gewijzigd door 0Burner0 op 03-09-2021 16:36 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:55
0Burner0 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:35:
[...]

Vziw?? Ik heb geen idee wat dat is, maar ik bedoel de plugwise p1 meter.
Ik heb alles up to date draaien.

[...]
Voor zover ik weet..

Home Assistant configuratie

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:55
Ik heb nog niet helemaal opgegeven.
De entiteiten van plugwise zijn bij het energie gedeelte toe te voegen als ik bij de entiteit class energie zet.
Maar welke moet ik nou gebruiken om de juiste info te krijgen in mijn tab energie grid consumption?
P1 Electricity Consumed Off Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_consumed_off_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Consumed Off Peak Interval
sensor.p1_electricity_consumed_off_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Consumed Off Peak Point
sensor.p1_electricity_consumed_off_peak_point
Plugwise

P1 Electricity Consumed Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_consumed_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Consumed Peak Interval
sensor.p1_electricity_consumed_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Consumed Peak Point
sensor.p1_electricity_consumed_peak_point
Plugwise

P1 Electricity Produced Off Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_produced_off_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Produced Off Peak Interval
sensor.p1_electricity_produced_off_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Produced Off Peak Point
sensor.p1_electricity_produced_off_peak_point
Plugwise

P1 Electricity Produced Peak Cumulative
sensor.p1_electricity_produced_peak_cumulative
Plugwise

P1 Electricity Produced Peak Interval
sensor.p1_electricity_produced_peak_interval
Plugwise

P1 Electricity Produced Peak Point
sensor.p1_electricity_produced_peak_point
Plugwise

P1 Gas Consumed Cumulative
sensor.p1_gas_consumed_cumulative
Plugwise

P1 Gas Consumed Interval
sensor.p1_gas_consumed_interval
Plugwise

P1 Net Electricity Cumulative
sensor.p1_net_electricity_cumulative
Plugwise

P1 Net Electricity Point
sensor.p1_net_electricity_point
Plugwise

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:27
Wat gebruikt iedereen als slimme thermostaat? Ik zie her en der wel dat een Toon, plugwise of nest een oplossing zijn. Alleen de prijzen verschillen wel heel erg.

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tim____ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:27:
Wat gebruikt iedereen als slimme thermostaat? Ik zie her en der wel dat een Toon, plugwise of nest een oplossing zijn. Alleen de prijzen verschillen wel heel erg.
Honeywell EvoHome. Nadelen: zeker niet de goedkoopste en integratie met Home Assistant via de cloud. Voordelen: stabiel, prima integratie met vloerverwarming & radiatorkranen, eenvoudig los te koppelen van domotica (bijv. bij verkoop huis)

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-04 20:18
Hier icm stadsverwarming dus alleen maar slimme thermostaat kranen op de radiotoren. Hier maak ik gebruik van het systeem van EQ3.

Voordeel:
Goedkoop en integratie met HA gaat puur lokaal.
Nadeel:
Het is bluetooth onderling, dus vreet op afstand batterijen en daardoor wat onstabiel. Deze winter ga ik spelen met de locatie van de gateway, misschien helpt dat.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:59
Tado kan een optie zijn, maar... Deze werkt in principe uit zichzelf volledig via de cloud. Dit betekent dat een "slim schema" ten eerste niet slim is (feestdagen worden niet als zondagen verwerkt bv), maar ook nog eens dat de cloud op het ingestelde tijdstip de temperatuur van de thermostaat aanpast. Oftewel, ligt de cloud er uit (of je eigen internet) dan wordt op de ingestelde tijden niet eens de temperatuur aangepast, en hetzelfde geldt als de thermostaat de verbinding met de Bridge kwijt is. De thermostaat (en kranen) weten dus alleen de ingestelde temperatuur, maar weten niks van een schema af.

Echter is het wel zo dat de Tado HomeKit ondersteuning heeft (in de Bridge dan). En via deze weg kun je deze dan wel lokaal bedienen. Dus als je de aansturing volledig vanuit HA gaat doen zou het gebruik van HomeKit i.p.v. de Tado integratie ook een optie kunnen zijn.
Heb je echter twee rechter handen en wil je alles via HA aansturen zou je ook voor de suggestie van @Gizz kunnen gaan met een OpenTherm Gateway (of ESP met relay als je nog een domme aan/uit ketel hebt zonder OpenTherm) en dan wat Zigbee gebaseerde knoppen. Met als extra voordeel dat Zigbee via mesh werkt en zo een grotere dekking kan geven. Tados eigen / gesloten protocol is geen mesh waardoor plaatsing van de Bridge belangrijk is.

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01 14:08
Honeywell Chronotherm iv, op de rommelmarkt gekocht voor 3,50. Deze heeft een tele-ingang waarmee je 'm op afstand kan besturen. Dit is wel beperkt tot 1 vastgestelde temperatuur. Ik heb een schema ingesteld die bijna altijd aan is, en HA schakelt de tele functie in via een Arduino op het moment dat we niet thuis zijn.

Voor 15 euro in totaal een slimme thermostaat, en helemaal zonder cloud meuk. Werkt als een trein!
De nieuwere Chronotherm Touch kan dit ook.

[ Voor 4% gewijzigd door kipppertje op 23-09-2021 11:51 ]

Maar het had ook zo gekunt

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:53
Hier ook een Evohome-installatie met een combinatie van vloerverwarming in de woonkamer en radiatoren elders. Ik heb expliciet om een BDR91A ketelrelais gevraagd omdat een openthermrelais mogelijk niet zou werken.

Daarnaast heb ik een Honeywell HGI80 gateway aangeschaft waarmee ik het Evohome systeem buiten de cloud om zou kunnen aansturen met een custom component. Op dit moment gebruik ik hem puur om het EvoHome-systeem uit te lezen maar besturen is ook mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door noostenb op 23-09-2021 14:40 ]

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi, ik kom van plugwise en was heel happy met 1 meting per uur voor mijn zonnepanelen.
Nu in HA ziet het er mooier uit met iedere paar seconde een waarde maar ik ben bang dat mijn database zo vol loopt..

Dus.. home assistant met Grafana en influx DB
Ik kan in Grafana kiezen dat ik ieder uur een stukje grafiek zie maar het lijkt me dat de database nog steeds vol loopt met veel waardes.

Klopt het dat HA dit zelf in Influx zet en Grafana het enkel uitleest.
En zo ja hoe pas je dit dan aan ?

Voor mijn test speel ik met de kwh waardes in DSMR
Die kan je natuurlijk ieder kwartier bereken en opslaan.. Denk ik..Geen idee hoe
Zit ik in de goede richting ?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 19:36
2021.10.5:
  • Log reason for DLNA-DMR device becoming unavailable (@chishm - #57516) (dlna_dmr docs)
  • Bump Mill library to 0.6.2 (@Danielhiversen - #57533) (mill docs)
  • Fix Fast.com autoupdate (@Z1ni - #57552) (fastdotcom docs)
  • Bump simplisafe-python to 11.0.7 (@bachya - #57573) (simplisafe docs)
  • Correct detection of row_number support for MariaDB (@emontnemery - #57663) (recorder docs)
  • Ensure Notion device name is stored as a string (@bachya - #57670) (notion docs)
  • Bump spiderpy to 1.4.3 (@peternijssen - #57675) (spider docs)
  • Fix Shelly humidity sensor available condition (@thecode - #57721) (shelly docs)
  • Reconnect and retry yeelight commands after previous wifi drop out (@bdraco - #57741) (yeelight docs)
  • Always send color/temp when switching from an effect in yeelight (@bdraco - #57745) (yeelight docs)
  • Fix Youless state class for power total sensor (@gjong - #57758) (youless docs)
  • Fix broken upnp derived sensors reporting b/s instead of kb/s (@StevenLooman - #57681) (upnp docs)
2021.10.6:
  • Avoid setting up harmony websocket from discovery (@bdraco - #57589) (harmony docs)
  • Fix device class for energy plugwise sensors (@squio - #57803) (plugwise docs)
  • Prevent yeelight discovery from overloading the bulb (@bdraco - #57820) (yeelight docs)
  • Bump bond-api to 0.1.14 (@bdraco - #57874) (bond docs)
  • Revert "Fix bmw_conntected_drive check_control_message short description" (@cdce8p - #57928) (bmw_connected_drive docs)
  • Fix bug that prevents multiple instances of Tile (@bachya - #57942) (tile docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Zijn er mensen die ervaring hebben met:

https://www.comwo.nl/nl/1...aat/?pageCount=1&pos=2387

deze thermostaat? Ik wil graag dingen vanuit HA doen en heb nu nog zo'n rare analoge thermostaat aan de muur. Ik zie dat er wel een Plugwise Add-on is, dus ik verwacht eigenlijk dat alles in 1x gaat werken en deze thermostaat is compatible met alles én is leuk geprijsd. Automations doe ik wel vanuit HA, dus dat het ding zelf kan klokken is leuk, maar niet relevant.

[ Voor 198% gewijzigd door Septillion op 19-11-2021 20:29 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:15

Rianata

Have you played Atari today?

WhizzCat schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:42:
Zijn er mensen die ervaring hebben met:

https://www.comwo.nl/nl/1...aat/?pageCount=1&pos=2387

deze thermostaat? Ik wil graag dingen vanuit HA doen en heb nu nog zo'n rare analoge thermostaat aan de muur. Ik zie dat er wel een Plugwise Add-on is, dus ik verwacht eigenlijk dat alles in 1x gaat werken en deze thermostaat is compatible met alles én is leuk geprijsd. Automations doe ik wel vanuit HA, dus dat het ding zelf kan klokken is leuk, maar niet relevant.
Meerdere keren hier al langs gekomen en/of in oudere draadjes, maar ja, prima thermostaat, heb hem zelf ook en integreert prima.

Houden we het vrolijk? Als je vind dat een post niet kan mag je een topic report aanmaken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 19-11-2021 20:26 ]

Atari 16/32bit | Volvo EX40 Twin Motor (MY26), 19" All Season

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar Plugwise om stroom te meten in mijn woning en dus ook de opbrengsten van de zonnepanelen zijn hierin opgeslagen en per uur te raadplegen. Dit was redelijk simpel, de software een klein beetje buggy, maar het deed altijd wat het moest doen.

Vandaag kreeg ik een onaangename verrassing dat Plugwise mijn installatie (en ook die van anderen) heeft gesaboteerd door de licentie ongeldig te makenCorrectie: Plugwise heeft aan mij aangegeven een storing te hebben gehad aan de licentieserver en hierdoor is de +25 licentie komen te vervallen, ondanks dat het out of support is lossen ze het wel op, als je contact opneemt krijg je een key. Ik heb deze ook gehad, ik weet niet of deze voor iedereen hetzelfde is dus ik deel hem niet, hoe dan ook op dit moment lijkt die licentieserver er weer uit te liggen....>, hierdoor is het aantal meters die ik nog kan gebruiken met 2/3e teruggebracht. Ik had een licentie voor >25 modules. De source software doet regelmatig een check op licenties, waardoor Plugwise in het verleden ook licenties kon toevoegen, maar nu hebben ze het omgekeerde gedaan.

Dit is wel het moment geworden om af te stappen van Plugwise en voor een goed alternatief te gaan. Het probleem is echter dat er enorm veel keuze is en de software niet standaard alles kan wat ik wil.

Ik ben in ieder geval zover dat ik denk dat ik Home Assistant wil gaan gebruiken, puur op basis van hetgeen ik op internet lees.
Daarnaast zou ik willen gaan meten en schakelen met modules van Shelly. Deze werken op WiFi en zijn redelijk betaalbaar. Ik heb een uitgebreid Wi-Fi netwerk met meerdere accesspoints en dekking op mijn hele terrein, dus dat heeft mijn voorkeur.

Hetgene waar ik een beetje mee zit voordat ik allerlei hardware ga kopen is of ik je juiste keuze maak en of hetgeen wat ik wil (stroom meten) redelijk eenvoudig te doen is in HA. Toen ik me hier ging inlezen kwam ik al snel tot de conclusie dat ik met allerlei extra software aan de gang moest en allerlei scripts schrijven om dat werkend te krijgen (Node Red, Grafana?).

Aan de andere kant, de kant en klare kastjes zit ik ook niet op te wachten. Je bent afhankelijk van de fabrikant qua updates en ik weet hoe dat met Plugwise is gegaan.

Het hoeft niet 100% plug en play te zijn, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ik straks dagen lang aan het studeren moet om al die software te doorgronden.

Kunnen de mensen met ervaring mij adviseren wat te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 31-12-2021 09:47 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32
Fairy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:45:
Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar Plugwise om stroom te meten in mijn woning en dus ook de opbrengsten van de zonnepanelen zijn hierin opgeslagen en per uur te raadplegen. Dit was redelijk simpel, de software een klein beetje buggy, maar het deed altijd wat het moest doen.

Vandaag kreeg ik een onaangename verrassing dat Plugwise mijn installatie (en ook die van anderen) heeft gesaboteerd door de licentie ongeldig te maken, hierdoor is het aantal meters die ik nog kan gebruiken met 2/3e teruggebracht. Ik had een licentie voor >25 modules. De source software doet regelmatig een check op licenties, waardoor Plugwise in het verleden ook licenties kon toevoegen, maar nu hebben ze het omgekeerde gedaan.

Dit is wel het moment geworden om af te stappen van Plugwise en voor een goed alternatief te gaan. Het probleem is echter dat er enorm veel keuze is en de software niet standaard alles kan wat ik wil.

Ik ben in ieder geval zover dat ik denk dat ik Home Assistant wil gaan gebruiken, puur op basis van hetgeen ik op internet lees.
Daarnaast zou ik willen gaan meten en schakelen met modules van Shelly. Deze werken op WiFi en zijn redelijk betaalbaar. Ik heb een uitgebreid Wi-Fi netwerk met meerdere accesspoints en dekking op mijn hele terrein, dus dat heeft mijn voorkeur.

Hetgene waar ik een beetje mee zit voordat ik allerlei hardware ga kopen is of ik je juiste keuze maak en of hetgeen wat ik wil (stroom meten) redelijk eenvoudig te doen is in HA. Toen ik me hier ging inlezen kwam ik al snel tot de conclusie dat ik met allerlei extra software aan de gang moest en allerlei scripts schrijven om dat werkend te krijgen (Node Red, Grafana?).

Aan de andere kant, de kant en klare kastjes zit ik ook niet op te wachten. Je bent afhankelijk van de fabrikant qua updates en ik weet hoe dat met Plugwise is gegaan.

Het hoeft niet 100% plug en play te zijn, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ik straks dagen lang aan het studeren moet om al die software te doorgronden.

Kunnen de mensen met ervaring mij adviseren wat te doen?
als je alleen je slimme meter uit wil lezen kan dat met DSMR Reader eenvoudig https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader
Zonnepanelen lees ik via de omvormers uit en stuur ik naar pvoutput. Voordeel is dat die niet leverancier afhankelijk is en als er een andere omvormer komt dit geen effect heeft op historischedata.
PVOutput kun je weer koppelen om an Home Assistant te laten zien als je dat wil. Geldt overigens ook voor DSMR.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb gisteravond nog even zitten klooien met HA. Ik ben iets verder gekomen met deze tutorial:
YouTube: Home automation dashboard tutorial using Home Assistant, InfluxdB an...

Het blijft alleen wel alles zelf maken en weinig dingen die standaard zijn, dus hoe dat in de toekomst gaan met het veiligstellen van gegevens e.d. weet ik nog niet, met Plugwise was het heel simpel.

Ik kan nu in ieder geval grafiekjes uit mijn inverters halen. Nu moet ik zien dat ik iets van periodieke gegevens, zoals maandopbrengst, jaartotalen e.d. in een overzichtje kan krijgen.

Mocht iemand daar nog tips of tutorials voor hebben dan hoor ik het graag. Ik ben nog echt een nitwit op dit gebied, maar nu ik wat resultaat heb bereikt hoop ik dat ik het onder de knie ga krijgen.

Wat ik me ook afvraag. Als ik die doorgegeven waarden laat optellen, klopt dit dan wel? Zijn dit gemiddelden voor de gestelde tijd of zijn het telkens momentopnamen?

Zo veel vragen....

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 31-12-2021 13:34 ]

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39

Koppensneller

winterrrrrr

Meessen schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:36:
[...]

Raar die ontbreekt bij mij. Klinkt juist als wat ik nodig heb.
Ik heb er recentelijk wel een Plugwise Adam naast gezet, weet niet of dat de situatie anders maakt. De sensor die ik noemde lijkt in HA van de Anna te komen.

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 09:08
Meessen schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Dacht dat van de Anna thermostaat 'binary_sensor.auxiliary_dhw_state' aan gaf of die was het stoken maar dit lijkt niet het geval te zijn, geen idee wat het dan wel is. Er lijkt geen andere entiteit die direct aangeeft of er gestookt wordt, vervelend want het apparaat weet dat wel en het wordt ook op de interface weergegeven.
Enigste dat ik nu kan doen is kijken of de ingestelde temperatuur hoger is dan de gemeten temperatuur.

Vraag me wel af hoe de HA Anna interface weet dat er verwarmd wordt.
Ik heb een Plugwise Anna (zonder Adam) en heb in HA in de entity climate.anna een parameter 'hvac_action'. Uit InfluxDB lees ik dan bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
_time   _value  _field
2022-03-11T05:20:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T06:51:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:31:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:32:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:49:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:54:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:58:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:01:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:04:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:07:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:10:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:14:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:16:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:21:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:31:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:57:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:33:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:45:00Z    idle    hvac_action_str

Voor jouw berichtje nog nooit naar gekeken, dus snap nog niet helemaal de frequentie van datapunten maar dat kan ook komen omdat mijn Plugwise Anna in de CV-kast matige verbinding heeft. Ik moet nog keer een UTP verbinding regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door MatsSkoe op 11-03-2022 12:07 ]

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
MatsSkoe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Ik heb een Plugwise Anna (zonder Adam) en heb in HA in de entity climate.anna een parameter 'hvac_action'. Uit InfluxDB lees ik dan bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
_time   _value  _field
2022-03-11T05:20:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T06:51:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:31:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:32:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:49:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:54:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:58:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:01:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:04:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:07:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:10:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:14:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:16:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:21:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:31:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:57:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:33:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:45:00Z    idle    hvac_action_str

Voor jouw berichtje nog nooit naar gekeken, dus snap nog niet helemaal de frequentie van datapunten maar dat kan ook komen omdat mijn Plugwise Anna in de CV-kast matige verbinding heeft. Ik moet nog keer een UTP verbinding regelen.
Bedankt hiermee heb ik het gevonden. Onder HA entiteiten niet zichtbaar maar als je in node-red het 'climate.anna' object uitpluist staat die er tussen onder 'data.attributes.hvac_action'.
De payload heeft alleen maar de state van 'hvac_modes' (auto of heating), dat had mij verward, wist niet dat er nog meer in het object zat.
Er lijkt geen state change trigger uit te komen dus moet het maar pollen.

Het is de eerste keer dat ik wat met node-red probeer dus maakt zo'n dingen vinden wat moeilijker. Heb de pomp automatie nu draaien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Meessen op 11-03-2022 18:26 ]

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Meessen schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Bedankt hiermee heb ik het gevonden. Onder HA entiteiten niet zichtbaar maar als je in node-red het 'climate.anna' object uitpluist staat die er tussen onder 'data.attributes.hvac_action'.
De payload heeft alleen maar de state van 'hvac_modes' (auto of heating), dat had mij verward, wist niet dat er nog meer in het object zat.
Er lijkt geen state change trigger uit te komen dus moet het maar pollen.

Het is de eerste keer dat ik wat met node-red probeer dus maakt zo'n dingen vinden wat moeilijker. Heb de pomp automatie nu draaien :)
Zie net dat de pomp aan gaat bij douchen. hvac_action blijkt dus ook aan te gaan bij warm water vraag.

Vanochtend geüpdatet naar de laatste HA core en hier zitten toevallig wat plugwise veranderingen in, maar niet echt ten goede. Er zijn 3 nieuwe entiteiten OpenTherm Heating, OpenTherm Flame State en OpenTherm DHW State. De eerste 2 gaan aan bij zowel warm water vraag als verwarming. De lovelace UI card voor de Anna thermostaat werkt nu niet meer goed, als er warm water vraag is denkt die dat de verwarming aan is en de staat staat altijd op 'verwarmen', 'auto' werkt niet meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Meessen op 13-03-2022 21:35 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 19:26

Thomg

Aww yiss

DikkieDick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:39:
De Lyric-integratie is altijd een drama geweest en staat nu ook op error. Via de integratie Homekit controller is mijn T6 bekend (als TSTAT_huppeldepup). Iets beperkter nog dan met de Lyric-integratie maar dat heb ik eigenlijk opgegeven.
Oef, dan ga ik toch kijken naar een andere.
Eigenlijk helemaal de plugwise anna vergeten, die doet ook wat ik wil.

Twijfel twijfel.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:49
Soullancer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:41:
[...]

Met name zigbee, wifi. Zwave zie ik niet zoveel in
Waarom? Ik ben in 2015 na jaren juist overgestapt naar zwave en dat was een erg goede beslissing. Ik kreeg met zigbee storingen icm WiFi en magnetron en ook slecht bereik. Kan ook aan plugwise hebben gelegen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:33:
[...]
Homewizard heeft hier een nieuwe uitbreiding voor.
Dat is een module voor op je watermeter. Die meet dus al het verbruik in huis, terwijl hij op zoek is naar een oplossing voor het meten van 1 specifieke verbruiker in huis.
Vaevictis_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:37:
[...]

Waarom? Ik ben in 2015 na jaren juist overgestapt naar zwave en dat was een erg goede beslissing. Ik kreeg met zigbee storingen icm WiFi en magnetron en ook slecht bereik. Kan ook aan plugwise hebben gelegen.
Ik heb de overgestapt gemaakt van z-wave naar zigbee. Redenen: veel goedkoper, veel groter productaanbod. En bij mij veel stabieler. Vooral Open z-wave in combinatie met Domoticz was echt zeer frustrerend (Gizz in "Z-wave kabouters") maar ook met HA en Z-wave JS bleef ik gezeur houden dat mijn officieel gecertificeerde z-wave tussenstekker met enige regelmaat rapporteerde dat bijvoorbeeld mijn lampjes onder de keukenkastjes in 1 dag 724876,34 kWh aan elektriciteit verbruikt hadden :z Van dat soort gezeur heb ik met mijn veel goedkopere zigbee en wifi-stekkers nooit last gehad.

[ Voor 57% gewijzigd door Gizz op 02-08-2022 10:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 19:26

Thomg

Aww yiss

Thomg schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:44:
[...]

Oef, dan ga ik toch kijken naar een andere.
Eigenlijk helemaal de plugwise anna vergeten, die doet ook wat ik wil.

Twijfel twijfel.
Avond.
Ik heb uiteindelijk een Anna weten te kopen en deze werkt aardig.
Ok.
Ok eigenlijk niet wat ik wil.
De anna kan niet de hot water temperature aanpassen. Specifiek wil ik juist met een simpele druk op de knop de hete water functionaliteit aan en uit zetten wanneer ik het wil.
Sterker nog, ik wil waarschijnlijk een knop in de badkamer ophangen waarmee ik het heet-water "enable" voor 1 uur. Integratie met HA is dus wel preferred.
Anna kan dit niet.
Ik heb wat rondgekoekeloerd en ben eigenlijk aangekomen bij de Tasmota oplossing.
Dus een ESP-01S + https://www.tindie.com/pr...er-shield-for-wemoslolin/

Ik kan alleen niet duidelijk krijgen of het ook mogelijk is dat het hete water VOLLEDIG UIT KAN.
Nu moet ik dus iedere keer naar boven lopen om het aan te passen met de hand.
https://i.snipboard.io/Etsz70.jpg

Is het wel mogelijk om dit aan te kunnen passen met de Tasmota oplossing?

Voor zover ik kan zien is dit wel mogelijk via Opentherm. Ik heb een flinke mail getyped met vindingen/blabla naar Plugwise maar die zeggen "backlog lol". Snap het, heb zelf ook bij een zelfde soort bedrijf gewerkt.
Volgens het opentherm protocol wordt dit ondersteunt.
Zie hier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
https://github.com/Nodo-Domotica/OpenTherm-GateWay/blob/master/OT-Protocol-Specification-v2-2.pdf
Specifiek variabele 56. Ik vermoed dat als je een temperatuur van lager dan 30 instelt dit effectief de warmwater uitschakelt.

Kijkende naar documentatie van Tasmota zeggen zij het volgende:
https://tasmota.github.io/docs/OpenTherm/#ot_twater-command
ot_ch 0 won't turn the boiler off, if CHOD flag is set and external thermostat requires heat
Mijn interpretatie:
Als je de DHW (warmwater) op 0 graden zet gaat de boiler NIET uit zolang de cv-temperatuur aan staat EN de externe thermostaat om hitte vraagt.
Prima voor mij.

Als laatste wordt volgens de vrienden van opentherm gateway deze configuratie ondersteunt door de Proline NXT 24.
http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers
Vinkje bij variable 56.

Ben ook aan het overwegen om hier gewoon een losse topic voor te openen. Iemand die hier iig ervaringen over kan delen?

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
hoewel ik het niet helemaal zeker weet of het hier thuis hoort ik het toch...

Ik ben bezig om HAOS van unRAID te migreren naar Proxmox VE, gehele backup verhuizen werkt. enkel de APS-ecu-b intergratie, Youless, en plugwise smile geven verbindings problemen, dit kan dacht ik wel verholpen worden met de intergraties herinstalleren, history en instellingen blijft dacht ik wel bewaard :?

enkel zit ik met de Conbee2 stick, deze word op Proxmox anders vergeven als op unraid, hoe kan ik veilig de conbee2 weer werkend krijgen in HA?
kan ik de ZHA intergratie verwijderen en herinstalleren, of ben ik dan daadwerkelijk alle zigbee apparaten kwijt?
of kan ik beter binnen proxmox gaan kijken hoe ik de conbee2 config van unraid kan vertalen naar proxmox, zodat HOAS de conbee2 goed oppakt?

oplossing gevonden!:
in: /config/.storage/core.config_entries
daarin heb ik de ZHA cordinator gevonden en daar "path" veranderd naar de conbee2 stick binnen Proxmox,
een herstart later en de conbee2 stick is up&running!

Nu nog even kijken waarom ik binnen proxmox vm de youless, Plugwise thermostaat, en de aps ecu-b niet kan verbinden. bij verwijderen en opnieuw instellen van Youless krijg ik een "Unknown error occurred".
dat is denk ik eerder een Proxmox probleem en dus hier of topic ;)

dit is hoe ik de conbee2 op unraid geconfigureerd heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    <serial type='dev'>
      <source path='/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE1234567890'/>
      <target type='usb-serial' port='2'>
        <model name='usb-serial'/>
      </target>
      <alias name='serial1'/>
      <address type='usb' bus='0' port='4'/>
    </serial>

[ Voor 17% gewijzigd door geenwindows op 07-09-2022 19:49 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:37
Hier ook een Plugwise Anna icm Homeassistant. Destijds gekozen omdat ze
  1. 2e hands erg betaalbaar zijn (zorg wel dat je de goede versie neemt, er is een opentherm variant en een voor 230v aan/uit ketels)
  2. Ze niet afhankelijk van de cloud is
  3. Mocht homeassistant crashen ik terug kan vallen op de plugwise app/webinterface van de bridge. Het weekprogramma en de scenes heb ik ingesteld in de Anna zelf, Homeassistant gebruik ik voor afwijkingen van het programma op basis van het aantal aanwezigen in huis en natuurlijk de grafiekjes.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:45
sinuz schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:14:
  1. 2e hands erg betaalbaar zijn (zorg wel dat je de goede versie neemt, er is een opentherm variant en een voor 230v aan/uit ketels)
  3. Mocht homeassistant crashen ik terug kan vallen op de plugwise app/webinterface van de bridge. Het weekprogramma en de scenes heb ik ingesteld in de Anna zelf, Homeassistant gebruik ik voor afwijkingen van het programma op basis van het aantal aanwezigen in huis en natuurlijk de grafiekjes.
Nog in de aanbieding ook ;) (de OpenTherm dan)

https://www.bol.com/nl/nl...BKIw.2_40.43.ProductTitle

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39

Koppensneller

winterrrrrr

Die gebruik ik ook, in combinatie met thermostaatknoppen. Werkt echt prima, heel stabiel en de integratie met HA biedt nog wat extra sensoren waar je misschien weer mee aan de slag kunt (heetwatervraag, modulatieniveau, comfortstand, waterdruk, verwarmingsstatus, etc).

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:03

Vos

AFCA

Beetje offtopic, maar heeft de Anna een goede betrouwbare temperatuursensor?

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:37
Vos schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:16:
[...]

Kan je de Anna ook gebruik laten maken van een externe sensor?
Volgens mij kan je niet via homeassistant tegen Plugwise wat ze als "huidige temperatuur" moeten gebruiken, de doeltemperatuur kan je wel instellen (zie ook de pagina van de plugwise integratie). Ook heeft plugwise meerdere types temperatuursensor maar dan is het geloof ik handiger om niet alleen de Anna te nemen maar een Adam bridge met zigbee dongle. Daar kan je ook hun spullen aan hangen voor de regeling van radiatoren of vloerverwarming.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.