Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
DaLass schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:59:
De stock firmware vergeet het niet, want deze Shelly heeft eerst een poosje tussen de wasdroger gezeten en via de Shelly app is dat historische verbruik gewoon terug te zien.
Maar dat staatdan waarschijnlijk in de app, niet in de Shelly. Tenzij je dat verbruik ook te zien kreeg in HA nadat je hem weer aan sloot. Ik heb geen stock Shelly maar hoorde anderen er juist over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Zou het een issue kunnen zijn dat ze beide homeassistant.local proberen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Septillion schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:32:
@barrymossel Zou het een issue kunnen zijn dat ze beide homeassistant.local proberen te gebruiken?
Dat is een optie, maar dan zou ik het eerder alleen verwachten bij opstarten. Maar inderdaad er zijn natuurlijk zaken die beide setups op de zelfde manier proberen te doen en dat kan issues opleveren. En toch hoor je meerdere mensen over multiple instances praten... (edit: maar het kan natuurlijk dat die op verschillende netwerken zitten...)

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 17-03-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

barrymossel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Dat is een optie, maar dan zou ik het eerder alleen verwachten bij opstarten. Maar inderdaad er zijn natuurlijk zaken die beide setups op de zelfde manier proberen te doen en dat kan issues opleveren. En toch hoor je meerdere mensen over multiple instances praten... (edit: maar het kan natuurlijk dat die op verschillende netwerken zitten...)
Losse docker instanties kun je gewoon parallel draaien ja. Dat gebruik ik soms om nieuwe dingen te testen. Maar dan draait er enkel een hass container extra. Mqtt, zigbee2mqtt en zwave2mqtt draaien dus maar 1 keer in mijn netwerk.

Kan me voorstellen dat een supervised of os installatie ervan uitgaat dat deze uniek is in het netwerk.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Meeste mensen die ik hoor over meerdere instances hebben volgens mij gewoon meerdere dockers van HA Core draaien. Zou me niets verbazen als dit een supervisor onderdeel is (of is dit ook een Core installatie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mars Warrior schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Losse docker instanties kun je gewoon parallel draaien ja. Dat gebruik ik soms om nieuwe dingen te testen. Maar dan draait er enkel een hass container extra. Mqtt, zigbee2mqtt en zwave2mqtt draaien dus maar 1 keer in mijn netwerk.

Kan me voorstellen dat een supervised of os installatie ervan uitgaat dat deze uniek is in het netwerk.
Het was inderdaad twee keer HA OS. Zigbee2MQTT draaide nog wel op de RPi, maar had geen devices meer gekoppeld.

Maar goed, het lijkt nu heel prima te werken. Wel jammer dat ik dit niet via de logs naar boven kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Septillion schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:54:
@DaLass In de Shelly met stock firmware, volgens mij gewoon niet. Die vergeet het al bij power cycle.

In HA, gewoon in de template sensor + x doen?

@NeFoRcE En als je werkelijk in MQTT kijkt (bijvoorbeeld met MQTT Explorer), zie je ze daar wel langs komen?
Heb de Eclipse-Mosquitto (die had ik als broker geinstalleerd) docker container verwijderd. En die van HA zelf geinstalleerd. So far So good. De berichten komen weer door. Komende dagen even aankijken of het inderdaad ook opgelost is nu.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Septillion schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Maar dat staatdan waarschijnlijk in de app, niet in de Shelly. Tenzij je dat verbruik ook te zien kreeg in HA nadat je hem weer aan sloot. Ik heb geen stock Shelly maar hoorde anderen er juist over klagen.
Ik zie het niet terug in de webinterface, dus dan zal het idd wel een App dingetje zijn waar het opgeslagen staat.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Heeft iemand hier een betrouwbare manier om regen te detecteren?
Ik gebruik nu buienradar, maar daar heb je een forecast van 15 minuten die erg veel false positives geeft.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 20:42
Regensensor plaatsen? :P
Bijvoorbeeld deze: https://www.slimmedingen....utm_term=40517-POPE700168
roelzadh schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:10:
Heeft iemand hier een betrouwbare manier om regen te detecteren?
Ik gebruik nu buienradar, maar daar heb je een forecast van 15 minuten die erg veel false positives geeft.

[ Voor 20% gewijzigd door royalt123 op 17-03-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
@royalt123 ik wil eigenlijk voordat het regent al weten dat het gaat gebeuren zodat ik het zonnescherm optijd omhoog kan doen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Weervoorspelling is nooit heel accuraat, Ik zou gewoon met sensor werken en zodra eerste regendruppel detecteert al onmiddellijk zonnescherm omhoog doen.

Waarom moet dit op tijd zijn? Lijkt me niet zo belangrijk voor zonnescherm..

voorspellen is wat je nodig hebt, als ik je zin lest komt voor me over dat je wilt regen kunnen detecteren.
M
roelzadh schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:17:
@royalt123 ik wil eigenlijk voordat het regent al weten dat het gaat gebeuren zodat ik het zonnescherm optijd omhoog kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:25
@roelzadh heb je dit al gezien? Even los van de kaart staat op deze github ook uitgelegd hoe je twee sensoren kunt creëren op basis van Buienalarm en Buienradar. Als je Buienradar niet betrouwbaar genoeg vindt zou je ze kunnen combineren, m.a.w. als beide regen voorspellen dat je dan je actie triggert.
aex351 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:56:
De Neerslag Card (Buienradar en/of Buienalarm grafiek) is nu toegevoegd aan HACS als een default repository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 18:33
Noob vraagje: ik laat de recorder naar een mysql database schrijven met:

recorder:
db_url: mysql://<dbuser>:<dbpasswd>@localhost/hass_db

Homeassistant herstart en nu verwachte ik dat ie alleen naar de mysql database zou schrijven, maar mijn sqlite db groeit nog steeds? Hij schrijft ook naar de mysql database zie ik

laat maar..kennelijk bleef het oude process ook doordraaien en had ik 2x hass draaien :(
Uiteraard kom je daar pas achter als je het bericht geplaatst hebt :(

[ Voor 20% gewijzigd door idef1x op 17-03-2021 15:26 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloader4Life
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-06 08:29
@Septillion Mijn dank is groot _/-\o_

Zover ik nu kan zien zit het in de "-" voor "provider". Hierdoor schoof de Yaml edit de rest er onder nog eens twee spaties op.

Bedankt voor t helpen van deze newbie! En ik heb wel gelijk heel veel over Yaml codering geleerd ;)

Do it right or don't do it at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 11:57
Ik gebruik nu enkele maanden Home assistant en heb er ondertussen een 380 entities onder hangen en een paar honderd automations. Opzich draait alles prima. De CPU van mijn nuc zit op een kleine 6% als ik motion eye uit zet dus nog niet echt iets om me zorgen over te maken.

Wat ik wel merk is dat bij het aanzetten van scenes of light groups soms niet alle lampen reageren. Het komt best geregeld voor dat een lamp uit blijft in de group terwijl deze samen met de rest aan had moeten gaan. Ik vraag me af waardoor dit precies veroorzaakt wordt. Het lijkt erop dat er een enkel commando naar iedere lamp wordt gestuurd om aan te gaan met de desbetreffende info voor brightness en kleur en dat niet meer gecheckt wordt door home assistant of alle devices het commando hebben ontvangen. We hebben het hier over zigbee overigens.

Ik zit te denken om in mijn automations een failsafe te bouwen waarbij na het drukken op de knop de automation ook checked na 1 of 2 seconden of alles wat had moeten reageren dit ook heeft gedaan en anders nogmaals het commando geeft. Maar dit is bijna onbegonnen werk en zou ervoor zorgen dat er nog eens 100 of 200 automations bijkomen. Dus het zou beter zijn als ik het onderliggende probleem zou kunnen vinden waarom random lampen niet reageren. Ik heb nu ongeveer 100 zigbee devices verdeeld over 2 netwerken. Hue die ik aanstuur met de homekit integratie en verder voornamelijk xiaomi (aqara) schakelaars en sensoren die via deconz verbonden zijn. ik heb enkele hue lampen uit het HUE netwerk gehaald en als routers laten fungeren in het deconz netwerk zodat ik voor beide netwerk max bereik heb in het hele huis.

Zijn er meer mensen met problemen dat lampen soms niet of soms met veel te weinig brightness aangaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
sygys schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:24:
Ik gebruik nu enkele maanden Home assistant en heb er ondertussen een 380 entities onder hangen en een paar honderd automations. Opzich draait alles prima. De CPU van mijn nuc zit op een kleine 6% als ik motion eye uit zet dus nog niet echt iets om me zorgen over te maken.

Wat ik wel merk is dat bij het aanzetten van scenes of light groups soms niet alle lampen reageren. Het komt best geregeld voor dat een lamp uit blijft in de group terwijl deze samen met de rest aan had moeten gaan. Ik vraag me af waardoor dit precies veroorzaakt wordt. Het lijkt erop dat er een enkel commando naar iedere lamp wordt gestuurd om aan te gaan met de desbetreffende info voor brightness en kleur en dat niet meer gecheckt wordt door home assistant of alle devices het commando hebben ontvangen. We hebben het hier over zigbee overigens.

Ik zit te denken om in mijn automations een failsafe te bouwen waarbij na het drukken op de knop de automation ook checked na 1 of 2 seconden of alles wat had moeten reageren dit ook heeft gedaan en anders nogmaals het commando geeft. Maar dit is bijna onbegonnen werk en zou ervoor zorgen dat er nog eens 100 of 200 automations bijkomen. Dus het zou beter zijn als ik het onderliggende probleem zou kunnen vinden waarom random lampen niet reageren. Ik heb nu ongeveer 100 zigbee devices verdeeld over 2 netwerken. Hue die ik aanstuur met de homekit integratie en verder voornamelijk xiaomi (aqara) schakelaars en sensoren die via deconz verbonden zijn. ik heb enkele hue lampen uit het HUE netwerk gehaald en als routers laten fungeren in het deconz netwerk zodat ik voor beide netwerk max bereik heb in het hele huis.

Zijn er meer mensen met problemen dat lampen soms niet of soms met veel te weinig brightness aangaan?
Zijn het dezelfde lampen die deze problemen vertonen of wisselt dit voortdurend? En zitten de lampen consistent in 1 van de 2 netwerken? Zo ja, is dit het deconz of hue netwerk? Heb het antwoord denk ik niet voor je, maar denk dat deze vragen wel kunnen helpen om meer richting te geven aan je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Het is eigenlijk altijd random. maar wel altijd in het hue netwerk voor zover ik me zo herinner. Ik zou nog eens wat meer lampen in het deconz netwerk kunnen plaatsen om te testen of deze dan problemen vertonen.

Wat me wel opvalt is dat wanneer lampen in een group in deconz zitten ze niet zo mooi tegelijk uit gaan zoals dat met hue wel gebeurt. Ook het aangaan loopt niet zo lekker vind ik persoonlijk. De lampenn springen aan en daarna verhoogt de brightness zegt waar. Terwijl als deze hue lampen op de hue bridge zijn aangesloten ze veel mooier egaal aan en uit gaan. Ik vraag me af of ik daar nog iets aan kan veranderen.

Ik wil denk ik in totaal nog wel een 50 zigbee devices bij hebben (lampen, beweging en sensoren) maar dan moet het wel soepel blijven draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Ronker32 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:29:
@roelzadh heb je dit al gezien? Even los van de kaart staat op deze github ook uitgelegd hoe je twee sensoren kunt creëren op basis van Buienalarm en Buienradar. Als je Buienradar niet betrouwbaar genoeg vindt zou je ze kunnen combineren, m.a.w. als beide regen voorspellen dat je dan je actie triggert.

[...]
Ik heb zelf toevallig gisteren in node red een flow gemaakt waarmee ik de data uit de buienradar haal voor de komende 2 uur en aan de hand daarvan kijk hoeveel neerslag er gaat vallen. Als ik uit scan in onze woning krijg ik daar vervolgens bericht over

YouTube: home assistant voice assistant

Ik moet er nog een hoop aan veranderen maar het begin is gemaakt :) De bedoeling is om straks een nieuw meubel te maken zelf en daar de scanner in te bouwen zodat dat lelijke ding eraf kan. Ook zat ik nog te denken om zoiets als dit in de spiegel te maken YouTube: How to make a DIY Smart Mirror

[ Voor 19% gewijzigd door sygys op 17-03-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
synoniem schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Geen idee, het is het eerste wat ik denk als ik naar alle opdrachten kijk die MPD accepteert.

En hoe je dat nakijkt? Zeg ik iets heel engs als ik zeg dat je de manual er eens op na zou moeten kijken?

Ik gebruik zelf geen TTS en geen chromecast maar wel MPD.
Ter info: Ik heb de laatste versie van MPD van source gecompiled en het werkt weer zoals het hoort...dus de huidige raspbian stable mpd is brak.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
A1AD schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Ter info: Ik heb de laatste versie van MPD van source gecompiled en het werkt weer zoals het hoort...dus de huidige raspbian stable mpd is brak.
Goed om te weten! Bedankt voor de terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:25
sygys schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:24:

Ik heb dit in zekere zin ook: ik laat mijn Philips Hue lampen in de hal en op de overloop aangaan op beweging met als data een helderheid en kleur. Ongeveer 1x per 2/3 dagen gaat dat niet lekker en gaat de lamp op een paar procent helderheid aan. Ik kan het nog niet plaatsen waar het aan ligt, maar de link quality van de bewegingssensor en de lamp moet voldoende zijn. Ik heb mijn Philips Hue lampen op een Hue bridge, en daarnaast een CC2531 stick die mijn Aqara sensoren bedient.

De betreffende automation die dus 9/10 wel goed werkt, maar soms een lage helderheid oplevert.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Hal aan bij beweging
  trigger: 
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_hal_occupancy
    to: 'on'
  condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.bewegingssensor_hal_illuminance
    below: 8
  action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.hal
    data:
      brightness_pct: "{{ states('input_number.helderheid_hal') | int }}"
      color_temp: 366

[ Voor 10% gewijzigd door Ronker32 op 17-03-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:08
Waah schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:58:
Iemand nog een tips voor dimbare lampen in Lovelace die fijner werken?

Momenteel heb ik het zo:
[Afbeelding]

Maar door het mini-menu bij de dimbare lampen reageert de slider niet altijd lekker... waardoor Miss Waah het niet gebruikt.

Kun je dat menu hiden? Of is er een andere dimbare slider die beter werkt op mobiel?
Ik ben wel benieuwd wat er achter die Nintendo Switch knop zit... Is dit de status afhankelijk van een smart plug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
SonnyBBQ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat er achter die Nintendo Switch knop zit... Is dit de status afhankelijk van een smart plug?
Das de Harmony hub integratie. Niets bijzonders dus. En die zet de Switch niet eens aan ;-) want dat kan niet via de Harmony Remote.

Maar zou wel een idee zijn nog. Als de switch aangaat, de tv aanzetten op het juiste kanaal en de soundbar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Ronker32 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Ik heb dit in zekere zin ook: ik laat mijn Philips Hue lampen in de hal en op de overloop aangaan op beweging met als data een helderheid en kleur. Ongeveer 1x per 2/3 dagen gaat dat niet lekker en gaat de lamp op een paar procent helderheid aan. Ik kan het nog niet plaatsen waar het aan ligt, maar de link quality van de bewegingssensor en de lamp moet voldoende zijn. Ik heb mijn Philips Hue lampen op een Hue bridge, en daarnaast een CC2531 stick die mijn Aqara sensoren bedient.

De betreffende automation die dus 9/10 wel goed werkt, maar soms een lage helderheid oplevert.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Hal aan bij beweging
  trigger: 
    entity_id: binary_sensor.bewegingssensor_hal_occupancy
  condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.bewegingssensor_hal_illuminance
    below: 8
  action:
    entity_id: light.hal
    data:
      brightness_pct: "{{ states('input_number.helderheid_hal') | int }}"
      color_temp: 366
Ik heb dit ook heel soms en het is wel een beetje irritant, ik denk dat het aan de bridge licht, want in elke kamer hangt wel een hue lamp, dus het netwerk moet goed zijn. Ik gebruik een blueprint die profiles gebruikt overigens,
Ik schakel alleen op Hue groepen, alle lampen doen daardoor hetzelfde, misschien moet je dat ook gebruiken @sygys

Als je HA groepen gebruikt wordt er voor elke lamp een commando naar de bridge gestuurd en reageren de lampen nooit op hetzelfde moment :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloader4Life
Even een vraag voor de meer ervaren HA users.

Ik heb in m'n huidige installatie gekozen voor HA OS, maar ik begin me af te vragen of dit de juiste keuze is geweest. Ik heb namelijk nu een beperkte HA cli en als ik dit topic een beetje volg lijkt het erop dat die keuze me beperkt. Ik kan nu bijvoorbeeld niet bij de /etc enz komen maar ik heb wel het voordeel van de add-ons die HA biedt.

Is het misschien een beter idee om met bijvoorbeeld de container, core of supervised versie te gaan werken omdat ik dan meer invloed heb op het onderliggende OS ook al verlies ik de add-on functionaliteit.

Ik wil graag voorkomen dat ik over een (half) jaar opnieuw moet beginnen omdat ik nu een verkeerde keuze heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:52
Downloader4Life schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:48:
Even een vraag voor de meer ervaren HA users.

Ik heb in m'n huidige installatie gekozen voor HA OS, maar ik begin me af te vragen of dit de juiste keuze is geweest. Ik heb namelijk nu een beperkte HA cli en als ik dit topic een beetje volg lijkt het erop dat die keuze me beperkt. Ik kan nu bijvoorbeeld niet bij de /etc enz komen maar ik heb wel het voordeel van de add-ons die HA biedt.

Is het misschien een beter idee om met bijvoorbeeld de container, core of supervised versie te gaan werken omdat ik dan meer invloed heb op het onderliggende OS ook al verlies ik de add-on functionaliteit.

Ik wil graag voorkomen dat ik over een (half) jaar opnieuw moet beginnen omdat ik nu een verkeerde keuze heb gemaakt.
Wat wil je in /etc doen?

ik draai HA OS als virtuele machine in virtualbox op een ubuntu installatie:
- geeft met de volledige ondersteuining van HA mbt addons en update
- kan alles op ubuntu doen wat ik wil
- kan HA gewoon restoren naar een oude versie dmv de virtualbox snapshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloader4Life
@sjorsjuhmaniac Ik draai nu HA OS in een VM op ESXi. Maar ik heb het gevoel dat ik in HA OS meer kan als je ook bij alle files van HA OS kan en daardoor makkelijker kan troubleshooten. Ik snap dat ze het afschermen om zo de stabiliteit van het platform te kunnen garanderen.

Ik kan het ook compleet fout hebben om dit ik er nu pas een week of 2 mee aan t stoeien ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Downloader4Life schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:36:
@sjorsjuhmaniac Ik draai nu HA OS in een VM op ESXi. Maar ik heb het gevoel dat ik in HA OS meer kan als je ook bij alle files van HA OS kan en daardoor makkelijker kan troubleshooten. Ik snap dat ze het afschermen om zo de stabiliteit van het platform te kunnen garanderen.

Ik kan het ook compleet fout hebben om dit ik er nu pas een week of 2 mee aan t stoeien ben.
Nee hoor, ik ondersteun je punt. Het HA OS is super handig voor sommige zaken zoals snapshots, maar het maakt het ook vrij moeilijk om normale debugging te kunnen doen. Zo ben ik er nog steeds niet achter hoe ik de host en supervisor logs kan teruglezen na een crash (de normale core logs staan uiteraard wel in homeasistant.log)

Met een Docker setup kun je veel makkelijker zien waar het fout gaat en heb je meer controle over je systeem. Als je je config vervolgens buiten je container opzet kun je ook prima back-ups van je containers maken.

[ Voor 3% gewijzigd door dxta op 17-03-2021 18:44 ]

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Downloader4Life schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:36:

Alles draait in docker containers, dus zolang je bij de data van die containers kan - desnoods via de portainer addon - kun je mi alles.

Het os is bij docker iegenlijk ook onbelangrijk, dus zou er geen enkele noodzaak moeten zijn om dingen te wijzigen of in te zien buiten de data van de containers om.

Ik draai een eigen Ubuntu installatie met docker, en heb ook niks gewijzigd aan Ubuntu, anders dan wat samba shares om eenvoudig bij de docker data te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
dxta schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Nee hoor, ik ondersteun je punt. Het HA OS is super handig voor sommige zaken zoals snapshots, maar het maakt het ook vrij moeilijk om normale debugging te kunnen doen. Zo ben ik er nog steeds niet achter hoe ik de host en supervisor logs kan teruglezen na een crash (de normale core logs staan uiteraard wel in homeasistant.log)
Als je via ssh op de core inlogt kan je de systemd journals terugvinden. Je kan dan gelijk ook bij de docker files en die logs kopieren. Die docker logs kun je overigens ook via portainer lezen zoals @Mars Warrior aangeeft.
Met een Docker setup kun je veel makkelijker zien waar het fout gaat en heb je meer controle over je systeem. Als je je config vervolgens buiten je container opzet kun je ook prima back-ups van je containers maken.
Ik ben het met je eens qua debugging en controle en draai het daarom ook in een vm. Ik ben dan er dan ook mee gestopt om veel zaken in HA te duwen. Ik gebruik eigenlijk alleen de mqtt integratie en een aantal simpele automations - dus geen clouds, googles, plexen, netflixen, spotify's of andere zaken. HA zit achter een firewall waar alleen mqtt en de interface doorheen gaan.
Via de mqtt broker kan je daarnaast dan ook alles zelf doen maar kost je ook bijbehorende moeite (en dat is nu juist waar de doelgroep van HA niet op zit te wachten); data gaat van mqtt direct naar de db en met scripts of andere dockers/software kan je aan reageren op je data/automatiseren. Het enige wat ik hierin nu echt mis is terugkoppeling van de telefoon-app sensoren. maar ja... wat is missen?

In het begin had ik echt enorme moeite met de denkwijze die toegepast word in automation/scripts etc. Het kwam er bij mij niet in omdat het niet eenzelfde logica volgt als normaal scripting maar state wise is, (denk ik :P... heb niet nagezocht hoe het echt heet)

Anyway, super tof platform, handige frontend + app maar core zaken houd ik erbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:19
Inmiddels neemt mijn overstap van Domoticz naar Home Assistant steeds grotere vormen aan en is het meeste nu over.

Ik wacht alleen nog op mijn nieuwe Zigbee stick. Ik heb er op 4 maart een besteld bij Slea.sh maar sindsdien is het stil. Geen reacties op e-mail, geen reacties op telegram, geen verzendbevestiging.. Hier al gelezen dat het druk is en persoonlijke dingen e.d. Maar vandaag een dispute geopend op PayPal. Als het een "normaal" product was geweest had ik ook al lang aan de bel getrokken. Zodra de dispute er door is de zzh! stick bestellen. Flash hem dan zelf wel.

Ik laat via de TTS optie een bericht afspelen op mijn Sonos als de deur bijvoorbeeld te lang open staat. Ik heb inmiddels gemerkt dat als ik TV aan het kijken ben en er komt een melding dat het geluid van mijn TV vervolgens niet automatisch verder speelt. Evenals als ik spotify op heb staan. Iemand een idee hoe dit te fixen?

Inmiddels aan het kijken wat ik nog meer kan automatiseren en zodoende bij de badkamer uitgekomen. We hebben namelijk een mechanische ventilatie in de woning en als we gaan douchen zetten we deze dan ook op de hoogte staan.

Zijn er al Tweakers die dit proces hebben geautomatiseerd? dus;
[code]
if humidty = > 60% set ventilation to level 3
else if humidty = <60 set ventilation to level 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Robbie T schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:05:
[code]
Ik heb een bewegingssensor op de douche gericht, die alleen beweging in de douche detecteert, zolang dat zo is gaat hij op hoog, als er geen beweging meer is, gaat hij na 10 minuten terug naar laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
Inmiddels neemt mijn overstap van Domoticz naar Home Assistant steeds grotere vormen aan en is het meeste nu over.

Ik wacht alleen nog op mijn nieuwe Zigbee stick. Ik heb er op 4 maart een besteld bij Slea.sh maar sindsdien is het stil. Geen reacties op e-mail, geen reacties op telegram, geen verzendbevestiging.. Hier al gelezen dat het druk is en persoonlijke dingen e.d. Maar vandaag een dispute geopend op PayPal. Als het een "normaal" product was geweest had ik ook al lang aan de bel getrokken. Zodra de dispute er door is de zzh! stick bestellen. Flash hem dan zelf wel.

Ik laat via de TTS optie een bericht afspelen op mijn Sonos als de deur bijvoorbeeld te lang open staat. Ik heb inmiddels gemerkt dat als ik TV aan het kijken ben en er komt een melding dat het geluid van mijn TV vervolgens niet automatisch verder speelt. Evenals als ik spotify op heb staan. Iemand een idee hoe dit te fixen?

Inmiddels aan het kijken wat ik nog meer kan automatiseren en zodoende bij de badkamer uitgekomen. We hebben namelijk een mechanische ventilatie in de woning en als we gaan douchen zetten we deze dan ook op de hoogte staan.

[code]
Yep precies dat. Percentage moet je beetje mee spelen. Werkt op zich goed hoor.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:33

[code]
Zeker; ik heb er een aantal verdeeld over verschillende kamers in huis. Als de badkamer teveel afwijkt van het gemiddelde gaat de ventilator aan.
Beetje complexe automatisering, want de eCO2 sensor; het aantal personen in huis en het tijdstip van de dag worden ook meegenomen en bepalen welke van de vier standen op dat moment de gewenste is.

Zoiets kan natuurlijk ook:
https://github.com/frenck...as/attic/ventilation.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31
dxta schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Die staan toch gewoon onder: supervisor - system en dan naar beneden scrollen en dan kun je daar in een dropdown menu de verschillende logboeken zien?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
martinvdm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Yep precies dat. Percentage moet je beetje mee spelen. Werkt op zich goed hoor.
Ik was niet helemaal duidelijk. Sorry. Mijn vraag is meer wat hebben jullie precies bij de ventilatie unit ingericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59
Robbie T schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk. Sorry. Mijn vraag is meer wat hebben jullie precies bij de ventilatie unit ingericht?
Dit.
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[...]

Dit 2nd :+ :
Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

DaRk PoIsOn schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Die staan toch gewoon onder: supervisor - system en dan naar beneden scrollen en dan kun je daar in een dropdown menu de verschillende logboeken zien?
Zeker, maar die logs kun je niet bij als HA vast loopt. En bij een reset worden de logs gewist, dus dat maakt het moeilijk debuggen.

OS en Supervisor logs uitlezen direct vanaf de SD kaart is me nog niet gelukt (Core logs natuurlijk wel, want die staan in de home assistant.log)

[ Voor 6% gewijzigd door dxta op 17-03-2021 23:00 ]

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31
dxta schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:59:
[...]

Zeker, maar die logs kun je niet bij als HA vast loopt. En bij een reset worden de logs gewist, dus dat maakt het moeilijk debuggen.

OS en Supervisor logs uitlezen direct vanaf de SD kaart is me nog niet gelukt (Core logs natuurlijk wel, want die staan in de home assistant.log)
En dit: https://www.home-assistant.io/docs/locked_out/

En dan scrollen naar: connect directly of accessing from SD?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:35:
[...]

En dit: https://www.home-assistant.io/docs/locked_out/

En dan scrollen naar: connect directly of accessing from SD?
Dan nog kom je niet in de logs van HA OS. Mogelijk dat dit meer history laat zien maar dat betwijfel ik.

Maar zo kan het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sygys

[code]
Ik heb achter de fysieke schakelaar een aqara relais schakelaar gezet op zigbee die inschakelt als het vocht percentage boven een bepaalt niveau komt en uitschakelt onder een bepaald niveau. Ik heb 2 helpers (sliders) aangemaakt waarmee ik in de UI deze percentages makkelijk kan aanpassen. In de badkamer daarnaast een aqara multisensor hangen die het vocht meet. Voor alsnog werkt dit erg goed.

Hier de code die ik gebruik

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
 - id: '1605039554090'
  alias: 'Badkamer ventilator uit '
  description: ''
  trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ states('sensor.badkamer_multi_sensor_vochtigheid') | float < states('input_number.vocht_percentage_laag') | float }}"
  condition: []
  action:
  - service: switch.turn_off
    entity_id: switch.badkamer_ventilator
  mode: single

- id: '1609937887187'
  alias: Badkamer vochtigheid aan
  trigger:
    value_template: "{{ states('sensor.badkamer_multi_sensor_vochtigheid') | float > states('input_number.vocht_percentage_hoog') | float }}"
  action:
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.badkamer_ventilator

Je kunt op de plek van de value template uiteraard ook gewoon een vaste waarde invullen. Maar ik vind het wel fijn dat ik bij zulke automations niet steeds de file explorer in hoef te duiken om iets aan te passen. Ik heb ook een speciale instellingen pagina waarop ik al deze setttings heb staan. Zo kan ik een hoop dingen gewoon vanuit de UI on the fly aanpassen zonder in de config te hoeven rommelen

[ Voor 7% gewijzigd door sygys op 18-03-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
golles schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Ik heb dit ook heel soms en het is wel een beetje irritant, ik denk dat het aan de bridge licht, want in elke kamer hangt wel een hue lamp, dus het netwerk moet goed zijn. Ik gebruik een blueprint die profiles gebruikt overigens,
Ik schakel alleen op Hue groepen, alle lampen doen daardoor hetzelfde, misschien moet je dat ook gebruiken @sygys

Als je HA groepen gebruikt wordt er voor elke lamp een commando naar de bridge gestuurd en reageren de lampen nooit op hetzelfde moment :-(
Dat is inderdaad een goed idee. wellicht lost dit ook het probleem op dat lampen blijven steken. het lijkt namelijk wel voornamelijk te gebeuren als een hoop lampen tegelijk worden aan of uitgezet. Ik denk inderdaad dat de hue bridge teveel requests voor zijn kiezen krijgt en dat het daar fout gaat.

Ik gebruik overigens wel een andere manier van het aan en uitzetten van lampen door motion. Ik ben er achter gekomen dat veel oplossingen niet volledig waterdicht zijn. De enige die in mijn ogen echt werkt en super simpel is, is deze automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- id: '11608233997432'
  alias: gang lamp aan door motion
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.gang_motion_sensor
  condition:
  - condition: time
    after: '06:00:00'
    before: '23:00:00'
  action:
    data:
      transition: 1
      brightness: 180
    entity_id: light.gang_lamp

- id: '11608234733927'
  alias: gang lamp uit zonder motion
  trigger:
    to: 'off'
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
  action:
  - service: light.turn_off
    data:
      transition: 10

Ik gebruik dus de off state van de motionsensor als trigger. Waar bijna iedereen gelijk begint af te tellen wacht ik tot de motion detector geen beweging registreert voor zoveel seconden. Het voordeel hiervan is dat deze nooit een false trigger geeft. Als je namelijk begint te tellen vanaf dat er beweging is gedetecteerd en deze beweging blijft voor de volle zoveel seconden actief dan gaat de lamp alsnog uit. Je kunt dan wel een condition inbouwen die voorkomt dat de lamp uit gaat maar dan gaat deze na de trigger nooit meer uit. Dit is in mijn ogen de best werkende en zeer simpele automation om lampen aan en uit te zetten met motion.

Op deze manier wordt bij een opnieuw beweging de automation weer gereset omdat hij niet de 3 minuten uit haalt.

[ Voor 47% gewijzigd door sygys op 18-03-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
[...]

En ik deze Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
sygys schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Dat is inderdaad een goed idee. wellicht lost dit ook het probleem op dat lampen blijven steken. het lijkt namelijk wel voornamelijk te gebeuren als een hoop lampen tegelijk worden aan of uitgezet. Ik denk inderdaad dat de hue bridge teveel requests voor zijn kiezen krijgt en dat het daar fout gaat.

Ik gebruik overigens wel een andere manier van het aan en uitzetten van lampen door motion. Ik ben er achter gekomen dat veel oplossingen niet volledig waterdicht zijn. De enige die in mijn ogen echt werkt en super simpel is, is deze automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
- id: '11608233997432'
  alias: gang lamp aan door motion
  trigger:
  condition:
  - condition: time
    after: '06:00:00'
    before: '23:00:00'
  action:
    data:
      transition: 1
      brightness: 180

- id: '11608234733927'
  alias: gang lamp uit zonder motion
  trigger:
    to: 'off'
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
  action:
    data:
      transition: 10

Ik gebruik dus de off state van de motionsensor als trigger. Waar bijna iedereen gelijk begint af te tellen wacht ik tot de motion detector geen beweging registreert voor zoveel seconden. Het voordeel hiervan is dat deze nooit een false trigger geeft. Als je namelijk begint te tellen vanaf dat er beweging is gedetecteerd en deze beweging blijft voor de volle zoveel seconden actief dan gaat de lamp alsnog uit. Je kunt dan wel een condition inbouwen die voorkomt dat de lamp uit gaat maar dan gaat deze na de trigger nooit meer uit. Dit is in mijn ogen de best werkende en zeer simpele automation om lampen aan en uit te zetten met motion.

Op deze manier wordt bij een opnieuw beweging de automation weer gereset omdat hij niet de 3 minuten uit haalt.
Ja ik ben ook niet zo'n fan van timers, wachten door middel van een for is inderdaad wat ik ook doe, alleen heb ik het in 1 automation zitten met een wait for trigger en daarna de lamp uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - wait_for_trigger:
      platform: state
      from: "on"
      to: "off"
      for: 3

Ik ben dit pas op deze manier gaan doen toen de bleuprints zijn gekomen, ik kan je aanraden om daar eens naar te kijken, de standaard blueprint werkt denk ik al voor jou: https://github.com/home-a...eprints/motion_light.yaml

Maar dit staat natuurlijk wel los van het feit dat je lampen niet tegelijk reageren, daarvoor zou je echt de hue groepen in HA moeten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
Ja daar zal ik eens naar gaan kijken.

Die wait for trigger is inderdaad nog een slimme toevoeging. Als je daar dan ook nog een timeout op gooit dan ben je er nog dubbel zeker van dat de lamp ook uit gaat

Ik zit eens even te lezen in de hue groups.. maar dan heb je de hue integratie nodig. Ik gebruik homekit omdat deze instant response heeft waar hue integratie een te lage polling rate heeft naar mijn mening.(weet niet of dit nog steeds zo is overigens)

[ Voor 72% gewijzigd door sygys op 18-03-2021 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sygys
Ik wil trouwens binnenkort een tutorial schrijven op het forum over hoe je Brel motoren voor elektrische gordijnen en jaloezien kan toevoegen aan home assistant. Ik vraag me af of hier belangstelling voor is. Heb het al een tijd draaien en merk dat veel mensen mij contacteren over hoe je het kan toevoegen.

[ Voor 19% gewijzigd door sygys op 18-03-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ik heb een Buva Boxstream RF III dus helaas zijn de tutorials van de itho niet van toepassing. Ik ga eens googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Toch even melden: NUC + fatsoenlijke Zigbee stick is echt een verademing. Start sneller op en reageert overall sneller. En er draait meteen vanalles naast. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
barrymossel schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:43:
Toch even melden: NUC + fatsoenlijke Zigbee stick is echt een verademing. Start sneller op en reageert overall sneller. En er draait meteen vanalles naast. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Spec list? En hoe draai je / install je HA op de nuc? Supervised ook?

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
barrymossel schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:43:
En jij maar denken dat wij dat verzonnen :-)
Een Pi is leuk om te spelen, maar als je het een beetje serieus wilt aanpakken zou ik dat nooit als optie aanraden.

@water_escape mijne is hier te vinden: gallery: golles (de standaard ssd had ik nog liggen) maar ben ook benieuwd wat @barrymossel gekozen heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
water_escape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Spec list? En hoe draai je / install je HA op de nuc? Supervised ook?
NU10i3FNH met 16GB (zwaar overkill) RAM en 250GB Kingston SSD.

Proxmox met VM waarin Home Assistant OS draait. Daarnaast een LXC met Ubuntu + docker.
golles schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:28:
[...]

En jij maar denken dat wij dat verzonnen :-)
Een Pi is leuk om te spelen, maar als je het een beetje serieus wilt aanpakken zou ik dat nooit als optie aanraden.

@water_escape mijne is hier te vinden: gallery: golles (de standaard ssd had ik nog liggen) maar ben ook benieuwd wat @barrymossel gekozen heeft
Haha, JA, dát dacht ik... ;) Maar inderdaad, het werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 18:33
Ik heb wat shellies en die meten ook mijn electrisch verbruik. Ik tel ze op met een template sensor en de waarde komt dan idd overeen met het totaal verbruik. Goed tot dusver.

Nu wilde ik de utility_meter integratie gebruiken om het per dag/week/maand/jaar bij te houden, maar zie toch dat de waarden niet meer kloppen zodra ik homeassistant herstart? Volgens de beschrijving zouden ze persistant moeten zijn. Een dag later loopt ie voor de dagelijkse roulatie weer okay, maar zou gelijk goed moeten lopen vanwege die persistentie zou ik zeggen?

Mijn configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
utility_meter:
  mqtt_total_daily_energy:
    source: sensor.mqtt_total_energy
    cycle: daily
  mqtt_total_weekly_energy:
    cycle: weekly
  mqtt_total_monthly_energy:
    cycle: monthly
  mqtt_total_yearly_energy:
    cycle: yearly
  mqtt_total_15m_energy:
    cycle: quarter-hourly
  mqtt_total_1h_energy:
    cycle: hourly

ik heb die 15m en 1h interval er even bijgezet als test en geeft na een herstart ook gelijk foutieve waarden

De sensor.mqtt_total_energy sensor config is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
    sensors:
        mqtt_total_energy:
          friendly_name: "Total energy used"
          unit_of_measurement: 'kWh'
          icon_template: mdi:speedometer
          value_template: "{{ (states('sensor.mqtt_onderdak_energy') | float +
                               states('sensor.mqtt_obelix_energy') | float +
                               states('sensor.mqtt_tvmeubel_energy') | float +
                               states('sensor.mqtt_vloerlamp_energy') | float +
                               states('sensor.mqtt_schemerlamp_energy') | float +
                               states('sensor.mqtt_tafel_energy') | float) | round(2) }}"

Doe ik nog iets fout of zie ik over het hoofd? Zou jammer zijn als ik na een herstart mijn jaarlijkse waarde niet meer fatsoenlijk zie (en ik dus tot de jaarwisseling zou moet wachten)

NB: ik lees de shellie sensors via mqtt, want de shelly integratie van HA heeft vaak time-outs zie ik in de log en dat vertekend het beeld. mqtt is ook meer realtime data dus werkt beter m.i., maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
barrymossel schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:44:
[...]

NU10i3FNH met 16GB (zwaar overkill) RAM en 250GB Kingston SSD.

Proxmox met VM waarin Home Assistant OS draait. Daarnaast een LXC met Ubuntu + docker.

[...]

Haha, JA, dát dacht ik... ;) Maar inderdaad, het werkt gewoon goed.
Klinkt allemaal heel spannend :). Is dat te doen voor non-programmer? Was al blij dat ik alles voor elkaar krijg op de PI en de YAML :).

Water-Escape

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• barrymossel
water_escape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Klinkt allemaal heel spannend :). Is dat te doen voor non-programmer? Was al blij dat ik alles voor elkaar krijg op de PI en de YAML :).
Of dat te doen was? Mij is het gelukt. Says enough.

Even mijn overwegingen en stappen:

Ik vind Home Assistant gewoon lekker draaien in z'n eigen OS met add-ons die gerelateerd zijn aan domotica, zoals bijvoorbeeld de MQTT broker. Daarom kwam deze in een losse virtual machine.
Proxmox installeren: YouTube: Basics of a Proxmox Installation + Tricks for Repo set up, Nag messa...
Home Assistant OS in VM installeren: YouTube: Easiest way to install Home Assistant on a Proxmox Box

Maar ik wilde er ook zaken naast kunnen draaien in docker containers. Dus vandaar een LXC met Ubuntu: YouTube: Creating a Ubuntu LXC in Proxmox for Docker

Ja, je kunt je beter even inlezen wat het verschil is tussen een VM, LXC en docker container. Fijnste is dat je die basis begrijpt. Maar dat is geen hogere wiskunde.

Het werken met docker is ook even inlezen. Maar daar zijn ook mooie tutorials voor: https://www.digitalocean....se-docker-on-ubuntu-20-04

En per docker container is er wel een voorbeeld of tutorial te vinden.

NGINX Proxy Manager is overigens een aanrader: YouTube: Nginx Proxy Manager - How-To Installation and Configuration (irritant accent ja...) (als je je hebt ingelezen m.b.t. docker is dit heel eenvoudig te volgen: https://nginxproxymanager.com/#quick-setup)

Credits gaan met name naar @K-Jay: K-Jay's knutselavonturen: Home Assistant op je NUC met Proxmox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Ik heb Eufy deurbel binnen, ik zou graag paar lampen laten flikkeren zodat ik het weet dat de bel is geweest.

Ik heb een blueprint (myGithub-Markus/flashing_lights.yaml) gevonden die werkt maar ik kan niet specificeren hoeveel keer laten flikkeren.
.
Dat is iets wat ik net graag zou kunnen doen zodat ik ook kan baseren op aantal keren wat voor een trigger het was geweest.

Bijvoorbeeld:
Deurbel : 3 keer
Brandalarm : 6 keer
Inbraak: 10 keer

Heeft er iemand al automation waarbij lichten flikkeren bij deurbel of iets anders

Dit omdat ik doof ben en niet goed kan horen O-)

[ Voor 8% gewijzigd door royalt123 op 18-03-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
royalt123 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:06:
Ik heb Eufy deurbel binnen, ik zou graag paar lampen laten flikkeren zodat ik het weet dat de bel is geweest.

Ik heb een blueprint (myGithub-Markus/flashing_lights.yaml) gevonden die werkt maar ik kan niet specificeren hoeveel keer laten flikkeren.
.
Dat is iets wat ik net graag zou kunnen doen zodat ik ook kan baseren op aantal keren wat voor een trigger het was geweest.

Bijvoorbeeld:

Heeft er iemand al automation waarbij lichten flikkeren bij deurbel of iets anders

Ik heb geen ervaring met blueprints, maar zelf zou ik het zo doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- alias: 'Licht knipperen deurbel'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.doorbell_button
    from: 'off'
  action:
      entity_id: light.lampje_dat_moet_knipperen
    - delay: 
        milliseconds: 500
    - delay: 
    - delay: 
    - delay: 
    - delay: 
    - delay: 

---edit---
Trouwens best wel leuk hoe dat werkt met die blueprints. Misschien ook maar eens goed naar kijken...

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 18-03-2021 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

.

Bijvoorbeeld:

Zou hiervoor een script maken.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

Bijvoorbeeld:

Dit is mij automation, ik heb een group aangemaakt van lampen die ik alleen wil laten knipperen als ze aan staan, en een aantal altijd.

Verder stuur ik ook wat notifications en zijn er wat dingen op basis van tijd anders.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
id: deurbel_acties
alias: "Hal - Deurbel acties"
trigger:
    entity_id: binary_sensor.doorbell_button
    to: "on"
action:
  # bepalen welke lampen aan staan uit de knipper-groep en in een list gooien met de lampen die altijd moeten knipperen
  - variables:
      lights: >
        {% set light_toggle = expand('group.blink_lights_doorbell') | selectattr('state','eq','on') | map(attribute='entity_id') | join(', ') %}
        {{ 'light.voordeur, light.eettafel, light.zolder_bol' + ((', ' + light_toggle) if light_toggle | length > 0 else '') }}
  - choose:
      # knipperen van eettafellamp, zolder bol, voordeurlamp en lampen eerste verdieping die aan staan als geluid uit staat en er iemand thuis is
      - conditions: "{{ is_state('switch.doorbell_chime_active', 'off') and is_state('group.m_en_m', 'home')}}"
        sequence:
          - service: scene.create
            data:
              scene_id: before
              snapshot_entities: "{{ lights }}"
          - repeat:
              count: 10
              sequence:
                - service: light.toggle
                  data:
                    entity_id: "{{ lights }}"
                - delay: 0.2
          - service: scene.turn_on
            target:
              entity_id: scene.before

Ik heb er wat dingen uitgelaten die niet zo relevant zijn, maar dit is een beetje het idee. De choose heeft normaal wat meer opties, gebaseerd op de status van mijn deurbel en of we thuis zijn of niet.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

barrymossel schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Of dat te doen was? Mij is het gelukt. Says enough.

Even mijn overwegingen en stappen:

Ik vind Home Assistant gewoon lekker draaien in z'n eigen OS met add-ons die gerelateerd zijn aan domotica, zoals bijvoorbeeld de MQTT broker. Daarom kwam deze in een losse virtual machine.
Proxmox installeren: YouTube: Basics of a Proxmox Installation + Tricks for Repo set up, Nag messa...
Home Assistant OS in VM installeren: YouTube: Easiest way to install Home Assistant on a Proxmox Box

Maar ik wilde er ook zaken naast kunnen draaien in docker containers. Dus vandaar een LXC met Ubuntu: YouTube: Creating a Ubuntu LXC in Proxmox for Docker

Ja, je kunt je beter even inlezen wat het verschil is tussen een VM, LXC en docker container. Fijnste is dat je die basis begrijpt. Maar dat is geen hogere wiskunde.

Het werken met docker is ook even inlezen. Maar daar zijn ook mooie tutorials voor: https://www.digitalocean....se-docker-on-ubuntu-20-04

En per docker container is er wel een voorbeeld of tutorial te vinden.

NGINX Proxy Manager is overigens een aanrader: YouTube: Nginx Proxy Manager - How-To Installation and Configuration (irritant accent ja...) (als je je hebt ingelezen m.b.t. docker is dit heel eenvoudig te volgen: https://nginxproxymanager.com/#quick-setup)

Credit gaan met name naar @K-Jay: K-Jay's knutselavonturen: Home Assistant op je NUC met Proxmox
Dat zijn mooie overwegingen om alles in te delen en te configureren!

Hecht je geen belang aan hass os/supervised, dan wordt de configuratie een stuk simpeler: Ubuntu met Docker en natuurlijk Portainer voor het beheer.

Keuzes voor bijv een NPM container als proxy/ssl zijn ook in die omgeving perfect _/-\o_

Ik gebruikte al sommige containers zoals mqtt, influxdb, grafana voor andere zaken, dus die horen bij mij niet typisch bij hass.

Nu heb jij een overvloed aan RAM met 16GB, maar met mijn 8GB heb ik dankzij Docker - en geen VM’s - ruim voldoende om 30 containers te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik heb waterleak sensoren. Nu wil ik een notificatie op onze telefoon als deze water detecteert.
Ik heb gelezen dat deze : persistent_notification.create een notificatie in de frontend triggerd. Maar waar is dit zichtbaar?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: WaterLeak Notification
trigger:
  - type: moist
    platform: device
    device_id: 6741b2f316b01601992f1eb6e7a41927
    entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_wleak_aq1_c2157206_ias_zone
    domain: binary_sensor
action:
  - service: persistent_notification.create
    data:
      title: WaterLeak

Ik zie dat hij hem netjes triggert, maar ik krijg nergens een melding (desktop of telefoon)
Zal vast moeilijker zijn dat ik denk, dus hulp is welkom.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:09

Erik80

Sinds 1980

Als het goed is komt de melding in je notificaties(bel-icoon). Heb je dit al eens via developer tools getest? En doet ie het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Erik80 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:39:
Als het goed is komt de melding in je notificaties(bel-icoon). Heb je dit al eens via developer tools getest? En doet ie het dan wel?
ow verrek :). daar staat hij inderdaad. Dus hij werkt.
Maar ik had gehoopt op een push bericht op mijn telefoon van de HA app zeg maar.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@water_escape zoek even op home assistant notify en android. En er zal een wereld voor je open gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Jelte schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:41:
@water_escape zoek even op home assistant notify en android. En er zal een wereld voor je open gaan :)
Bij Apple ook? ;)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
Zeker, de companion app heeft hele uitgebreide documentatie https://companion.home-as...ions/notifications-basic/

[ Voor 10% gewijzigd door golles op 18-03-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
golles schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Zeker, de companion app heeft hele uitgebreide documentatie https://companion.home-as...ions/notifications-basic/
Dit is vet :). Dat werkt zo ook.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw1light
  • Nu online

tw1light

I'm alive

Ik gebruik voor waterlekkage de alert integratie icm critical notifications via de homeassistant (iOS)

https://www.home-assistant.io/integrations/alert/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
tw1light schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:12:
Ik gebruik voor waterlekkage de alert integratie icm critical notifications via de homeassistant (iOS)

https://www.home-assistant.io/integrations/alert/
Dat wordt nog even iets te moeilijk ben ik bang. Ik probeer nu een groep van devices te maken om te triggeren, maar die wordt niet zichtbaar.

onderstaande in de group.yaml gezet. Maar bij trigger services zie ik nu geen service.all_devices

edit: zie ook deze error bij config check:

Invalid config for [group]: value should be a string for dictionary value @ data['group']['notify']['entities']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 28).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
notify:
  - name: ALL_DEVICES
    platform: group
    services:
      - service: mobile_app_iphone_8_van_x
      - service: mobile_app_iphone_van_x
      - service: mobile_app_ipad_van_x

[ Voor 19% gewijzigd door water_escape op 18-03-2021 18:41 ]

Water-Escape

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
water_escape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:24:
[...]

Dat wordt nog even iets te moeilijk ben ik bang. Ik probeer nu een groep van devices te maken om te triggeren, maar die wordt niet zichtbaar.

onderstaande in de group.yaml gezet. Maar bij trigger services zie ik nu geen service.all_devices

edit: zie ook deze error bij config check:

Invalid config for [group]: value should be a string for dictionary value @ data['group']['notify']['entities']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 28).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
notify:
    services:
service: notify.all_devices zou je dan moeten krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
golles schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:51:
[...]

service: notify.all_devices zou je dan moeten krijgen
Dat verwacht ik idd. Maar die krijg ik niet.
Wel die vreemde error in de config check:

wat betekent dit? Bovenstaande code staat in de groups.yaml en in de config staat: group: !include groups.yaml

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
water_escape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:03:
[...]

wat betekent dit? Bovenstaande code staat in de groups.yaml en in de config staat: group: !include groups.yaml
Oh, volgens mij moet het niet in groups maar in configuration.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 23:29
Krijg de Razberry 2 zwave nog steeds niet aan de gang op een pi 4.

serial port errored: Error: Resource busy, cannot open /dev/ttyACM0
Unable to start driver [Error: Error: Resource busy, cannot open /dev/ttyACM0]

Heb in de /boot/config.txt
enable_uart=1
dtoverlay=disable-bt

Werkte eerst wel met PI OS en nu met Debian 10 niet werkend te krijgen.
Serial console uit en ook in de /boot/cmdline.txt het stukje serial console gesloopt maar nie werken nie

Iemand nog een idee of in welke forum ik hierover kan gaan uithuilen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
water_escape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:03:
[...]

Dit is een notification group, geen gewone groep.

Dus:

#configuration.yaml
notify: !include notify.yaml

En in notify.yaml zet je dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  services:

Zie ook mijn config: https://github.com/hmmbob...ig/configuration.yaml#L74

https://github.com/hmmbob...ncludes/notify.yaml#L1-L8

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 18-03-2021 20:01 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Hmmbob schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:57:
[...]

Dit is een notification group, geen gewone groep.

Dus:

#configuration.yaml

En in notify.yaml zet je dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  services:

Zie ook mijn config: https://github.com/hmmbob...ig/configuration.yaml#L74

https://github.com/hmmbob...ncludes/notify.yaml#L1-L8
Ik heb precies dat gedaan nu. Maar ik krijg hem niet te zien (ook niet na restart). Geen foutmelding verder.
wel zie ik deze altijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEaom-toQ1BjjBYqu2wjotRu4dY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KNDgVAjzppf8k2CmHfTmAvzH.png?f=user_large

Maar niet de group.

Ik heb nu dit in config:
YAML:
1
2
3
4
5
# includes
script: !include scripts.yaml
automation: !include automations.yaml
scene: !include scenes.yaml

en dit in notify.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
name: mobile_devices
  services:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Ik heb precies dat gedaan nu. Maar ik krijg hem niet te zien (ook niet na restart). Geen foutmelding verder.
wel zie ik deze altijd:
[Afbeelding]

Maar niet de group.

Ik heb nu dit in config:
YAML:
1
2
3
4
5
# includes
script: !include scripts.yaml
automation: !include automations.yaml
scene: !include scenes.yaml

en dit in notify.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
  services:
Je moet services niet inspringen. Dit moet het zijn:
Oh, en wat @Hmmbob zegt..
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: group
  services:

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je mist een - op de eerste lijn (en daarmee 2 spaties op als lijnen eronder) van notify.yaml. Kijk even goed naar mijn tweede link

Edit: wat @TheFes zegt dus

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 18-03-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Hmmbob schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:58:
Je mist een - op de eerste lijn (en daarmee 2 spaties op als lijnen eronder) van notify.yaml. Kijk even goed naar mijn tweede link

Edit: wat @TheFes zegt dus
had verkeerde geplakt. Dat had ik staan idd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#############################
## Notify Group all mobiles #
  services:

mobile_devices komt nergens tevoorschijn,
Wel werk bovenstaande screenshot, (notify.notify) . Dat gaat naar alle devices. Maar geen idee waar die vandaan komt :(

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:06:
[...]

had verkeerde geplakt. Dat had ik staan idd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
## Notify Group all mobiles #
  services:

mobile_devices komt nergens tevoorschijn,
Wel werk bovenstaande screenshot, (notify.notify) . Dat gaat naar alle devices. Maar geen idee waar die vandaan komt :(
Dat is een standaard service die alle notify platformen gebruikt.

Reboot je wel na config wijzigingen? Dat is wel nodig bij notify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Hmmbob schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:11:
[...]

Dat is een standaard service die alle notify platformen gebruikt.

Reboot je wel na config wijzigingen? Dat is wel nodig bij notify.
Ja ik doe idd altijd "valideer configuratie" en daarna " restart server" bij serverbeheer.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
@Hmmbob gevonden. Ik had notify.yaml niet de naam incl .yaml gegeven ..... ineens zag ik het. stom.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Zigbee netwerk vraag.

Alles werkt goed, maar ben gewoon benieuwd.
Ik zie in de graph dat er veel devices geen lijn naar een hub hebben. Hoe moet ik dit lezen?

- ik heb de conbee2 stick (meterkast)
- Ik heb een slim stopcontact als hub (overloop)
- rest zijn allemaal draadloze sensoren.
- (hue lampen (150) staan er niet op, lopen via Hue Bridges)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3it1D-DDFDTuX1UWyCz7pjdf-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ui1kr25BpKoSu7GxbF5fZfRx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIma_edZDlUoE_s9DxnoDQrOnjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mwp3q7o91IIF94rovmYnKQfP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door water_escape op 18-03-2021 21:51 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Wuuuuuuuut! :o

Misschien toch nog weer eens naar kijken (en dat stond eigenlijk al op de agenda). Maar twee punten die me tegen stonden was het het fixed hebben van wifi in de config en de toch wel vage documentatie. Maar ik hoor het al, ik moet even een printje designen en weer eens testen :+ Maar eerst mij Zigbee issues oplossen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 17:50
Ik heb net een reis achter de rug om als ultieme n00b een ICS-1000 te gebruiken als domme hub om mijn KaKu spullen te gebruiken in combinatie met Home Assistant. Ik zie dat hier weinig over gepost is, dus ik heb mijn reis in detail gedocumenteerd in het ICS-1000 draadje. Waarschuwing: dit was het eerste wat ik heb gedaan met Home Assistant en ook ben ik niet heel erg thuis in Docker. Er is vast wat op mijn verhaal en dus op de eindbestemming af te dingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben aan het expirementeren met Home Assitant op mijn Synology. Nu heb ik inmiddels al wat Zigbee sensoren draaien alleen heb ik een motion sensor in mijn brievenbus die best ver van mijn huis staat. Die verlies dus vaak de connectie. Nu dacht ik aan een wifi motion sensor (batterij powered) maar kom er niet echt uit welke er nu goed ondersteund worden in HA.

Zijn er mensen met ervaringen hiermee?

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:26
4of9 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:49:
Ik ben aan het expirementeren met Home Assitant op mijn Synology. Nu heb ik inmiddels al wat Zigbee sensoren draaien alleen heb ik een motion sensor in mijn brievenbus die best ver van mijn huis staat. Die verlies dus vaak de connectie. Nu dacht ik aan een wifi motion sensor (batterij powered) maar kom er niet echt uit welke er nu goed ondersteund worden in HA.

Zijn er mensen met ervaringen hiermee?
Kan je beter even een zigbee router (een lamp, slimme stekker oid) plaatsen in de richting van je brievenbus zodat je het bereik van je netwerk vergroot. Over het algemeen slurpen wifi sensoren een stuk meer energie en wil je die dus het liefst niet op batterijen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:34
4of9 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:49:
Nu dacht ik aan een wifi motion sensor (batterij powered) maar kom er niet echt uit welke er nu goed ondersteund worden in HA.
Je kan wat in elkaar knutselen met een reed switch en ESP8266 en ESPhome software. Maar als je met een batterij zit, is Zigbee toch beter dan wifi.
Wel zou je het zo kunnen maken, dat de ESP enkel power krijgt als je reed switch open staat bijvoorbeeld, zodat een dichte brievenbus geen stroom neemt.

[ Voor 13% gewijzigd door Slaut op 19-03-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 23:02
Ik heb momenteel een homey maar die doet niet altijd wat ik wil en daarom wil ik eens experimenteren met ha. Omdat het puur experimenteel is ga ik via mijn Windows pc vmware eens proberen als ik er wat mee weg kom voor ik definitief omschakel en dan eventueel een nuc koop. Bij mijn test loopt het al dadelijk mis, ik volg deze link : https://www.ivobeerens.nl...io-in-vmware-workstation/. Als ik de virtualiteit machien start krijg ik een foutmelding, de file mag niet groter dan 2 ga zijn, file is too large, module “disk” power on failed. Ik heb al eens op Google gekeken maar krijg het niet gefixt, iemand tips? Ik ga er vanuit dat het iets stom is maar ik zie het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
MrBarBarian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:22:
Even mijzelf quoten uit het vorige topic:

[...]

Inmiddels hier iets verder mee gekomen, maar helaas nog geen oplossing. Volgens mij is het een MQTT-dingetje.

Ik heb een Shelly (met Tasmota firmware) als muurschakelaar. De lamp waar het om gaat, is een IFan03 die ook Tasmota draait. De lamp kan worden geschakeld via de muurschakelaar met MQTT. Maar de lamp kan ook via twee andere schakelaars in dezelfde kamer worden geschakeld. Ook via MQTT.

De automation in HA wordt via een Toggle. Als een van de schakelaars wordt ingedrukt gaat de lamp aan/uit.

Als ik HA (of zigbee2mqtt) herstart springt de lamp na de herstart vanzelf ook aan. Ik vermoed dat er daarom iets fout gaat met MQTT retain. Dit heb ik geprobeert op te lossen aan de hand van YouTube: Fix Random Switching in Tasmota by Adjusting Retain Settings maar helaas.

Het is niet de automation die getriggered wordt.. Dat blijkt uit de history data van de automation zelf.
En nogmaals mezelf quoten, want inmiddels denk ik dat het opgelost is.

Eerst alle retained MQTT messages verwijderd met MQTT-explorer. Helaas hielp dat niks. Daarna de volledige MQTT plugin verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ik vermoedde dat er toch nog ergens stiekum een retained MQTT message zat. Ook dat mocht niet helpen..

Toen kreeg ik een helder moment. Ik had mijn automation zo ingericht dat het licht werd getoggled als de status van een van de drie schakelaars wijzigde. Welke status had ik niet gedefinieerd, dat maakt immers niet uit.

Maar, blijkbaar ziet HA 'unavailable' ook als status. Dus als een van mijn schakelaars (tijdelijk) niet meer beschikbaar was, was dat een status verandering waardoor het licht aanging...

Oplossing: automation aanpassen zodat er alleen getoggeld wordt als de schakelaar van on naar off gaan, of andersom ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 06:40
Hallo ervaringsexperts,

Momenteel heb ik overal in huis Philips Hue. Dit praat met Homekit en met Home Assistant. Nu wil ik uitbreiden met bv rolluik bediening, stroomverbruikmeters, deur/raam contacten, en wellicht DIY sensoren mbv Adruino modules. Ik heb rondgekeken maar jemig wat een aanbod is er tegenwoordig.

Het liefst zou ik verder uitbreiden met Friends of Philips Hue en zodoende met 1 netwerk verder bouwen maar het aanbod van devices is simpelweg onvoldoende. Wat kunnen jullie aanraden om als tweede netwerk op te bouwen? Zigbee, Xbee, deConz, Zigbee2MQTT, etc.... Ik weet dat ik Hue ook aan de deConz kan hangen maar dit wil ik niet ivm het verlies van functies. Sowieso vind ik het wel handig dat Hue volledig onafhankelijk kan werken van HomeKit of Home Assistant in geval dat iets eruit ligt.

Kan ik met een tweede netwerk (plus wifi) rekenen op storingen onderling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
RJVG schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:23:
Hallo ervaringsexperts,

Momenteel heb ik overal in huis Philips Hue. Dit praat met Homekit en met Home Assistant. Nu wil ik uitbreiden met bv rolluik bediening, stroomverbruikmeters, deur/raam contacten, en wellicht DIY sensoren mbv Adruino modules. Ik heb rondgekeken maar jemig wat een aanbod is er tegenwoordig.

Het liefst zou ik verder uitbreiden met Friends of Philips Hue en zodoende met 1 netwerk verder bouwen maar het aanbod van devices is simpelweg onvoldoende. Wat kunnen jullie aanraden om als tweede netwerk op te bouwen? Zigbee, Xbee, deConz, Zigbee2MQTT, etc.... Ik weet dat ik Hue ook aan de deConz kan hangen maar dit wil ik niet ivm het verlies van functies. Sowieso vind ik het wel handig dat Hue volledig onafhankelijk kan werken van HomeKit of Home Assistant in geval dat iets eruit ligt.

Kan ik met een tweede netwerk (plus wifi) rekenen op storingen onderling?
ik heb precies om dezelfde reden Zigbee2MQTT naast Hue draaien, ik heb zelf geen last van storingen, althans er zal ongetwijfeld storing zijn, maar het veroorzaakt geen problemen. (Je bent natuurlijk van meedere factoren afhankelijk)
Wat wel een nadeel van 2 netwerken is, is dat ze allebei voldoende bereik moeten hebben, ik heb her en der wat ikea stopcontacten aan Zigbee2MQTT gekoppeld om het netwerk groot genoeg te maken voor alle end devices.
Als ik in mijn geval alles van Hue naar Zigbee2MQTT zou overzetten, dan zou ik die Ikea stopcontactten niet meer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@storeman Kort geleden heb ik jouw ROVA code overgenomen, ook op de eerste pagina van dit topic genoemd. Is er een optie dat deze kaart zichzelf bijwerkt? Op dit moment is het bij mij zo dat wanneer het afval opgehaald wordt, de kaart op -1 of -2 (afhankelijk van de dagen na de ophaaldag) blijft tellen. Na een herstart van de HA server staat die wel weer goed voor de volgende ophaaldag en telt die ook netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Sinds ik overgestapt ben van de oude OpenZwave 1.4 integratie naar Z-Wave JS, valt het me op dat z-wave dimmers er veel langzamer over doen om in te schakelen dan onder de oude integratie. Je ziet ze met horten en stoten inschakelen, en mijn automation die 's nachts het licht op de overloop op 20% aan zet bij beweging doet er seconden over om 't licht aan te krijgen. Dat was voorheen instant.

De modules hebben een "soft start" parameter, maar die staat goed. Het werkte voorheen ook gewoon, dus het lijkt iets in Z-Wave JS te zijn.

Ik heb de "transition" parameter geprobeerd mee te geven met de automation, maar dat maakt geen verschil.

Is er nog iets aan te configureren? Iemand een idee?

De schakelaars gaan instant, dus het is echt een dimmer probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door strandbal op 19-03-2021 19:51 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik herken het als ik de light.xxx entity gebruik, als ik de switch.xxx entity gebruik is het instant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:25
Ik ben (nog steeds) aan het stoeien met basisdingen.

Bij wijze van test wilde ik een automation aanmaken zodat mijn versterker inschakelt op de juiste bron, zodra er iets op de aangesloten CCAudio wordt afgespeeld. Ik kan via het dashboard mijn versterker prima inschakelen en de bron selecteren, maar als ik dat in een automation wil doen, dan kan ik onder Device de versterker wel selecteren, maar de Action-lijst blijft greyed-out :? Welke beginners error zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Stalensnuitje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:40:
Ik ben (nog steeds) aan het stoeien met basisdingen.

Bij wijze van test wilde ik een automation aanmaken zodat mijn versterker inschakelt op de juiste bron, zodra er iets op de aangesloten CCAudio wordt afgespeeld. Ik kan via het dashboard mijn versterker prima inschakelen en de bron selecteren, maar als ik dat in een automation wil doen, dan kan ik onder Device de versterker wel selecteren, maar de Action-lijst blijft greyed-out :? Welke beginners error zie ik over het hoofd?
Dan heeft je device geen 'actions' die het kan uitvoeren. een eenvoudig voorbeeld is de standaard aanwezige 'forecast' device.

het lijkt erop dat je device dus 'read only' is en niet direct iets kan. een optie kan zijn dat je wel acties kan uitvoeren via 'call services'. Selecteer als action type 'call services', selecteer wat er moet moet gebeuren (bv de service switch.turn_on) en kijk dan of je de versterker als entity kan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hmmbob schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:11:
Ik herken het als ik de light.xxx entity gebruik, als ik de switch.xxx entity gebruik is het instant.
Maar dan kun je geen parameters als brightness meer meegeven toch?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
strandbal schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:22:
[...]

Maar dan kun je geen parameters als brightness meer meegeven toch?
Klopt, maar dat is in mijn use cases ook niet nodig.

Pagina: 1 ... 5 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.