ah... ik heb deze juist eruit gehaald en in een apart bestand gezet i.v.m. de leesbaarheid en die dan door HA wordt ingelezen. Het resultaat is hetzelfde.
Mijn CC2531 doet raar sinds eerder vanavond mijn stoppen doorsloegen. Stoppen komen denk ik van een kapotte buitenlamp. Groene LED'je valt vaak uit, en zelfs als het aanblijft en lijkt te werken krijg ik geen verbinding meer met mijn lampen. Ik denk dat de stick het heeft begeven.
Even kijken wat ik als alternatief ga nemen. Ik zou kunnen kijken om over te gaan op ZHA met zo'n ConBee stick. Ik zie ook dat Z2M compatible is met nieuwere sticks die nog niet bestonden toen ik mijn CC2531 kocht. Uiteraard kan ik een nieuwe CC2531 kopen, maar als ik toch een vervanging moet hebben kan ik misschien net zo goed een nieuwer type stick kopen.
Mijn grootste issue is of mijn Linkind A60 lampen wel compatible zijn. Met mijn oude set-up willen die best prima werken. Met de nieuwe setup moet die compatible blijven.
Hmmm, keuzes....
Edit: Zo te zien werkt de CC2652R zowel in ZHA als Z2M. Voor Z2M is die zelfs aangeraden. Even kijken of het andere firmware vereist tussen deze twee pakketten.
Edit2: zo te zien vereisen zowel Z2M als ZHA Z-Stack 3.x.x firmware. Klinkt dus alsof ik met diezelfde stick gewoon tussen de twee pakketten kan wisselen en zelfs niet hoef te flashen. ConBee werkt overigens ook in Z2M, maar dat is meer experimenteel. Dan houd ik het voor nu bij de CC2652R.
Even kijken wat ik als alternatief ga nemen. Ik zou kunnen kijken om over te gaan op ZHA met zo'n ConBee stick. Ik zie ook dat Z2M compatible is met nieuwere sticks die nog niet bestonden toen ik mijn CC2531 kocht. Uiteraard kan ik een nieuwe CC2531 kopen, maar als ik toch een vervanging moet hebben kan ik misschien net zo goed een nieuwer type stick kopen.
Mijn grootste issue is of mijn Linkind A60 lampen wel compatible zijn. Met mijn oude set-up willen die best prima werken. Met de nieuwe setup moet die compatible blijven.
Hmmm, keuzes....
Edit: Zo te zien werkt de CC2652R zowel in ZHA als Z2M. Voor Z2M is die zelfs aangeraden. Even kijken of het andere firmware vereist tussen deze twee pakketten.
Edit2: zo te zien vereisen zowel Z2M als ZHA Z-Stack 3.x.x firmware. Klinkt dus alsof ik met diezelfde stick gewoon tussen de twee pakketten kan wisselen en zelfs niet hoef te flashen. ConBee werkt overigens ook in Z2M, maar dat is meer experimenteel. Dan houd ik het voor nu bij de CC2652R.
[ Voor 21% gewijzigd door Amanoo op 14-03-2021 23:49 ]
Dus ze komen uiteindelijk alsnog in je config.yaml?CAD-tekenaar schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:04:
[...]
ah... ik heb deze juist eruit gehaald en in een apart bestand gezet i.v.m. de leesbaarheid en die dan door HA wordt ingelezen. Het resultaat is hetzelfde.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Had van de week alle spullen binnen voor een Pi4 met een SSD in een Argon One M2 behuizing. Met de bedoeling om eerst nog wat te experimenteren. Zie ik in de log dat mijn SD kaartje het aan het begeven is na ruim een jaar intensief gebruik. Dus als een speer een snapshot gemaakt en HA gemigreerd naar zijn nieuwe behuizing. En het opstarten duurde langer dan ik verwachtte maar alles werkt weer als vanouds.
Wat betreft wordt HA wel steeds gebruiksvriendelijker!
Ik kan helaas geen Visual Studio Code draaien op mijn HA vanwege mijn processor (rasp pi), heeft iemand ervaring met een andere syntax editor in HA?
Samba toegang en vsc extern draaien geen optie?TomR schreef op maandag 15 maart 2021 @ 04:22:
Ik kan helaas geen Visual Studio Code draaien op mijn HA vanwege mijn processor (rasp pi), heeft iemand ervaring met een andere syntax editor in HA?
Waarom zou VS Code niet draaien op een pi? er is gewoon een ARM package?TomR schreef op maandag 15 maart 2021 @ 04:22:
Zijn 't battery-powered nodes? Dan moet je ze even wakker maken zodat ze gequeried kunnen worden. Dat kan voor het ene device lastiger zijn dan 't andere, ik heb het idee dat sommige nodes alweer slapen voordat Z-Wave JS er klaar mee is.Sp33dFr34k schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:26:
[...]
EDIT: done, dat was makkelijker dan ik dacht. Ik heb wel 3 nodes included die NULL zijn... geen idee wat dat zijn. Hoe krijg ik die eruit?
Of zijn 't dead nodes van lang geleden? Ik had er ook nog eentje die ik via 't configuratie paneel van Z-Wave JS 2 MQTT kon verwijderen.
Hier stond een dode link.
@Amanoo Als Zigbee2MQTT je bevalt zie ik geen reden om dat nu tegelijk te wisselen. Zeker als je daarmee afvraagt of bepaalde devices ondersteund worden. Juist de volledige lijst van supported devices vind ik echt een pluspunt van Zibgee2MQTT.
Hoe kan je dat zien? Ik draai nog op PI3 met SD card. (63%vol)synoniem schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:24:
Had van de week alle spullen binnen voor een Pi4 met een SSD in een Argon One M2 behuizing. Met de bedoeling om eerst nog wat te experimenteren. Zie ik in de log dat mijn SD kaartje het aan het begeven is na ruim een jaar intensief gebruik. Dus als een speer een snapshot gemaakt en HA gemigreerd naar zijn nieuwe behuizing. En het opstarten duurde langer dan ik verwachtte maar alles werkt weer als vanouds.
Water-Escape
Gebruikte zelf, voordat ik overstapte op hardware die wel vscode ondersteunt, de IDE addon. Deze is wel deprecated (lees: geen updates meer), maar werkte twee maand terug nog perfect op mijn rpi.TomR schreef op maandag 15 maart 2021 @ 04:22:
What's the speed of dark?
Ik kon het zien aan meldingen dat er zich een schrijffout voorgedaan had. Met name recorder met sql zijn een aardige indicatie hiervan omdat die het meeste schrijven.water_escape schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:31:
[...]
Hoe kan je dat zien? Ik draai nog op PI3 met SD card. (63%vol)
Ik denk wellicht een combinatie van. Want het is er 1 meer dan het aantal apparaten wat ik heb. Hoe delete je ze vanuit het config panel? Want add/remove is alleen maar d.m.v. include/exclude.strandbal schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:13:
[...]
Zijn 't battery-powered nodes? Dan moet je ze even wakker maken zodat ze gequeried kunnen worden. Dat kan voor het ene device lastiger zijn dan 't andere, ik heb het idee dat sommige nodes alweer slapen voordat Z-Wave JS er klaar mee is.
Of zijn 't dead nodes van lang geleden? Ik had er ook nog eentje die ik via 't configuratie paneel van Z-Wave JS 2 MQTT kon verwijderen.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
EDIT: na 3x werkte het
ik probeer 3.3 naar 3.4 te updaten, maar hij doet het niet. Te druk?
Logger: homeassistant.components.hassio
Source: components/hassio/websocket_api.py:106
Integration: Hass.io (documentation, issues)
First occurred: 8:35:37 (7 occurrences)
Last logged: 9:00:37
Failed to to call /network/info -
Failed to to call /resolution/info -
Failed to to call /os/info -
Failed to to call /addons -
Failed to to call /store -
ik probeer 3.3 naar 3.4 te updaten, maar hij doet het niet. Te druk?
Logger: homeassistant.components.hassio
Source: components/hassio/websocket_api.py:106
Integration: Hass.io (documentation, issues)
First occurred: 8:35:37 (7 occurrences)
Last logged: 9:00:37
Failed to to call /network/info -
Failed to to call /resolution/info -
Failed to to call /os/info -
Failed to to call /addons -
Failed to to call /store -
Water-Escape
Sp33dFr34k schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:57:
[...]
Ik denk wellicht een combinatie van. Want het is er 1 meer dan het aantal apparaten wat ik heb. Hoe delete je ze vanuit het config panel? Want add/remove is alleen maar d.m.v. include/exclude.

Als je hier op een node klikt heb je "Node actions", eentje daarvan is "Remove failed node". Dat is dus de reden dat ik liever deze addon gebruik (MQTT staat gewoon uit, gebruik ik niet) in plaats van de standaard Z-Wave JS server, je mist anders dit fancy control panel.
Hier stond een dode link.
Ahja, helemaal gemist, thanks! Het leek er even op dat ie de verkeerde nodes had verwijderd, maar na een refresh van het config panel klopt het weerstrandbal schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:07:
[...]
Als je hier op een node klikt heb je "Node actions", eentje daarvan is "Remove failed node". Dat is dus de reden dat ik liever deze addon gebruik (MQTT staat gewoon uit, gebruik ik niet) in plaats van de standaard Z-Wave JS server, je mist anders dit fancy control panel.
Dit is inderdaad wel een stuk beter dan voorheen. Ik gebruik overigens wel MQTT, maar het zit elkaar verder niet in de weg.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik was vooral nieuwsgierig of ZHA misschien beter werkt. Ik heb onder andere gemerkt dat mijn systeem makkelijk overrompeld wordt als je te snel achter elkaar op een knop drukt. Maar dat kan misschien ook aan de hardware liggen. Aan de stick of misschien het netwerk. Maar op zich doet Z2M best prima zijn ding.Septillion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:26:
@Amanoo Als Zigbee2MQTT je bevalt zie ik geen reden om dat nu tegelijk te wisselen. Zeker als je daarmee afvraagt of bepaalde devices ondersteund worden. Juist de volledige lijst van supported devices vind ik echt een pluspunt van Zibgee2MQTT.
@Amanoo Dat klinkt als typische fout van een CC2531 die het niet meer trekt en pakketjes laat vallen.
@Septillion Aha. Nou, mooi dat ik dan ga upgraden naar een CC2652R. Want ja, om nu weer diezelfde te kopen terwijl ik tussentijd nieuwere sticks op de markt zijn gekomen...
Kan je hier niet gewoon de RESTful Command integration voor gebruiken met een get method?sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:22:
Hoe kan ik met een scene of automation een url openen/aanroepen? ik ben niet geinteresseerd in de data, de url moet alleen aangeroepen worden. Het duurt nog even voordat ik een ander applicatie naar mqtt heb overgezet maar zou het via deze manier toch met HA kunnen bedienen.
Ik doe het nu via shell_command met
wget <url> --timeout=3
Maar er zal toch wel een makkelijkere manier zijn?
Heeft hier iemand ook Slide automatische gordijnen?
https://www.home-assistant.io/integrations/slide/
Er staat hier heel erg weinig, behalve dat ik de API moet gebruiken. Kan iemand mij aub helpen wat ik zou moeten doen in HA om de slides zichtbaar en bedienbaar te krijgen?
Er staat hier heel erg weinig, behalve dat ik de API moet gebruiken. Kan iemand mij aub helpen wat ik zou moeten doen in HA om de slides zichtbaar en bedienbaar te krijgen?
Water-Escape
works like a charm! Kan alleen weer niet vanuit een scene gebruikt worden maar wel via een automation.wmn79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:55:
[...]
Kan je hier niet gewoon de RESTful Command integration voor gebruiken met een get method?
Misschien dat je met deze informatie over covers verder komt.water_escape schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:15:
Heeft hier iemand ook Slide automatische gordijnen?
Kan je als kleine omweg niet een input_boolean aanmaken die je dan bij het aanroepen van de scene activeert en na bijvoorbeeld 5 seconden weer reset naar uit?sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:18:
[...]
works like a charm! Kan alleen weer niet vanuit een scene gebruikt worden maar wel via een automation.
Als de input_boolean aan is dan automation gebruiken om de webpagina op te roepen. Op die manier kan je wel een scene kan gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door wmn79 op 15-03-2021 13:06 ]
Goedemiddag,
Sinds gisteren kan lees ik mijn Sonax uit via een web api en op zich werkt dit prima. Alleen om 1 uur 's nachts wordt blijkbaar de totaal opgewekte waarde van de vorige dag nog een keer meegestuurd.
Nu wil ik deze graag uitsluiten uit mijn grafiek en dacht ik daar mooi de tranformatie "filter data by values" i.c.m. een reguliere expressie voor het veld met het tijdstip erin. Helaas krijg ik de waarde daarmee niet uit de grafiek, zie:/f/image/OMkrVdxMtqKvRyvChO2ZLdtF.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand nog een goed idee of een workaround hiervoor?
Sinds gisteren kan lees ik mijn Sonax uit via een web api en op zich werkt dit prima. Alleen om 1 uur 's nachts wordt blijkbaar de totaal opgewekte waarde van de vorige dag nog een keer meegestuurd.
Nu wil ik deze graag uitsluiten uit mijn grafiek en dacht ik daar mooi de tranformatie "filter data by values" i.c.m. een reguliere expressie voor het veld met het tijdstip erin. Helaas krijg ik de waarde daarmee niet uit de grafiek, zie:
/f/image/OMkrVdxMtqKvRyvChO2ZLdtF.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit me wat af te vragen, kun je met de combi homeassistant, node-red en google home de google home ook vragen laten stellen?
Voorbeeldje, ik heb een flow die als de espresso machine aangaat na 15 min een melding geeft dat hij opgewarmd is.
Stel dat het apparaat na een uur nog aanstaat, dan wil ik graag dat er gevraagd wordt of hij aan moeten blijven of dat hij uit kant. Bij geen reactie -> uit.
Is zoiets mogelijk met de bovenstaande componenten?
Voorbeeldje, ik heb een flow die als de espresso machine aangaat na 15 min een melding geeft dat hij opgewarmd is.
Stel dat het apparaat na een uur nog aanstaat, dan wil ik graag dat er gevraagd wordt of hij aan moeten blijven of dat hij uit kant. Bij geen reactie -> uit.
Is zoiets mogelijk met de bovenstaande componenten?
Ik begrijp m. Ik tigger nu juist de scene alleen maar vanuit een automation dus ik kan de rest-call als action aan die automation toevoegen maar ik denk dat jouw oplossing beter is: als ik de scene ergens ander trigger zit de rest-call er natuurlijk nu niet in .... waarom zo'n service call niet gewoon in een scene beschikbaar makenwmn79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:05:
[...]
Kan je als kleine omweg niet een input_boolean aanmaken die je dan bij het aanroepen van de scene activeert en na bijvoorbeeld 5 seconden weer reset naar uit?
Als de input_boolean aan is dan automation gebruiken om de webpagina op te roepen. Op die manier kan je wel een scene kan gebruiken.
Zelf ben ik omdat de logica steeds meer wordt juist scenes aan het wisselen naar scripts. Zou hier dus ook een optie zijn.
Misschien ipv regex gebruik maken van lower?witterholt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:14:
Goedemiddag,
Nu wil ik deze graag uitsluiten uit mijn grafiek en dacht ik daar mooi de tranformatie "filter data by values" i.c.m. een reguliere expressie voor het veld met het tijdstip erin. Helaas krijg ik de waarde daarmee niet uit de grafiek, zie: [Afbeelding]
Ik heb de optie 'filter by value' niet dus ik zal wel moeten upgraden... maar als je regex als wel zou werken zou tie alle:witterholt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:14:
Goedemiddag,
Nu wil ik deze graag uitsluiten uit mijn grafiek en dacht ik daar mooi de tranformatie "filter data by values" i.c.m. een reguliere expressie voor het veld met het tijdstip erin. Helaas krijg ik de waarde daarmee niet uit de grafiek, zie: [Afbeelding]
- 01 s
- 01 m
- 01 hr
- 01 d
- 01 month
uitfilteren
Hoe ziet het time field er bij jou trouwens uit? is dat een formatted text? bij mij is al die data een timestamp since epoch. Ik gebruik influxdb om de data aan te leveren.
Je kunt dit veel beter bij de bron er al uit filteren.
hmmm... toch weer eens wat beter naar scripts zitten kijken. Lijkt dat een script een automation is zonder triggers of conditions? had beter action-list genoemd kunnen wordenSeptillion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:40:
Zelf ben ik omdat de logica steeds meer wordt juist scenes aan het wisselen naar scripts. Zou hier dus ook een optie zijn.

Scene was zo 'makkelijk' omdat je devices in de juiste state moet zetten en dan scene opslaan en klaar. Tenzij je een wijziging wilde aanbrengen. dan MOET alles natuurlijk ook weer in die state staan anders wordt ie weer verkeerd opgeslagen.
@sjorsjuhmaniac Nagenoeg, maar ze hebben één extra feature waarmee de term script passender is en dat is parameters.
En mja, in de basis is dat wel het idee van een scene. Maar ik had er in het verleden al ruzie mee
Zo gaat het niet altijd goed met lampen met effecten (Tasmota) en heeft het de super irritante eigenschap om alleen de state van een heel device te willen doen. Laatste is nogal vervelend als je een dubbele tussenstekker hebt en op één plug een lamp hebt en op de ander AV spul
En nu ik ook wat uitzonderingen heb voor lampen en ze dus niet zomaar in een scene kan stoppen pak ik maar een script.
En mja, in de basis is dat wel het idee van een scene. Maar ik had er in het verleden al ruzie mee

Ik heb ook wat geprobeerd maar ik krijg het ook niet werkend, ik ben wel slecht in zoiets
Misschien op een ander manier voorkomen door bv API niet te laten lezen gedurende tijdstip?
In mijn situatie kan ik bijvoorbeeld op men firewall instellen dat API url niet toelaat tussen tijdstip, zo zou ik het oplossen maar echter ken ik uw omgeving niet.
Misschien op een ander manier voorkomen door bv API niet te laten lezen gedurende tijdstip?
In mijn situatie kan ik bijvoorbeeld op men firewall instellen dat API url niet toelaat tussen tijdstip, zo zou ik het oplossen maar echter ken ik uw omgeving niet.
witterholt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:14:
Goedemiddag,
Ja ik heb er ook continu ruzie mee. Daarom probeer ik zo veel mogelijk buiten HA te houden maar ik wilde ff snel iets... heb t idee dat ik met een scriptje sneller was geweestSeptillion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:08:
@sjorsjuhmaniac Nagenoeg, maar ze hebben één extra feature waarmee de term script passender is en dat is parameters.
En mja, in de basis is dat wel het idee van een scene. Maar ik had er in het verleden al ruzie meeZo gaat het niet altijd goed met lampen met effecten (Tasmota) en heeft het de super irritante eigenschap om alleen de state van een heel device te willen doen. Laatste is nogal vervelend als je een dubbele tussenstekker hebt en op één plug een lamp hebt en op de ander AV spul
En nu ik ook wat uitzonderingen heb voor lampen en ze dus niet zomaar in een scene kan stoppen pak ik maar een script.
Dat zou nog wel een oplossing kunnen zijn voor regelmatig gebruik, maar wil soms ook op mn mobiel nog wel eens wat dingen aanpassen.Koepert schreef op maandag 15 maart 2021 @ 06:33:
[...]
Samba toegang en vsc extern draaien geen optie?
No idea, HA (volledig up-to-date en alles) says no:sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:39:
[...]
Waarom zou VS Code niet draaien op een pi? er is gewoon een ARM package?
code:
1
| This add-on is not compatible with the processor of your device or the operating system you have installed on your device. |
Ga ik eens proberen, dank!JayOne schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:34:
[...]
Gebruikte zelf, voordat ik overstapte op hardware die wel vscode ondersteunt, de IDE addon. Deze is wel deprecated (lees: geen updates meer), maar werkte twee maand terug nog perfect op mijn rpi.
Dat van die regex wist ik, maar dit was even snel om het probleem te beschrijven. Ik gebruik inderdaad InfluxDB. Weet jij een manier hoe ik dat bij de bron er dan uit kan filteren? Ik gebruik een rest sensor en daar kan je naar mijn weten alleen iets met scan interval doen en ik heb niet zo'n trek om dit d.m.v. firewall aanpassingen te doen zoals @royalt123 had voor gesteld.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Ik heb de optie 'filter by value' niet dus ik zal wel moeten upgraden... maar als je regex als wel zou werken zou tie alle:
- 01 s
- 01 m
- 01 hr
- 01 d
- 01 month
uitfilterendus je kan zoiezo beter op `01:00:` filteren.
Hoe ziet het time field er bij jou trouwens uit? is dat een formatted text? bij mij is al die data een timestamp since epoch. Ik gebruik influxdb om de data aan te leveren.
Je kunt dit veel beter bij de bron er al uit filteren.
[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 15-03-2021 15:30 ]
Nee helaas. daar weet ik geen alternatieven voor binnen HA.witterholt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:07:
[...]
Dat van die regex wist ik, maar dit was even snel om het probleem te beschrijven. Ik gebruik inderdaad InfluxDB. Weet jij een manier hoe ik dat bij de bron er dan uit kan filteren? Ik gebruik een rest sensor en daar kan je naar mijn weten alleen iets met scan interval doen en ik heb niet zo'n trek om dit d.m.v. firewall aanpassingen te doen zoals @royalt123 had voor gesteld.
Je zou een automatisering kunnen gebruiken waarbij je rest sensor alleen enabled als het voor of na 1 uur is.witterholt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:07:
[...]
Dat van die regex wist ik, maar dit was even snel om het probleem te beschrijven. Ik gebruik inderdaad InfluxDB. Weet jij een manier hoe ik dat bij de bron er dan uit kan filteren? Ik gebruik een rest sensor en daar kan je naar mijn weten alleen iets met scan interval doen en ik heb niet zo'n trek om dit d.m.v. firewall aanpassingen te doen zoals @royalt123 had voor gesteld.
Je zou met een filter-sensor kunnen werken.witterholt schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:07:
[...]
Daar zat ik aan te denken maar ik kon geen service call vinden om een enity te disablen. Hoe doe je dat?synoniem schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:21:
[...]
Je zou een automatisering kunnen gebruiken waarbij je rest sensor alleen enabled als het voor of na 1 uur is.
Een entitity disablen zie ik zo gauw ook niet, maar een automation kan wel zo te zien.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:32:
[...]
Daar zat ik aan te denken maar ik kon geen service call vinden om een enity te disablen. Hoe doe je dat?
Aan allen die even geduld hebben voor een beginner met HA. Ik ben er nu een paar dagen mee aan het klooien en ik begin altijd met beveiligen van de interfaces naar SSL. Alleen met de Lets encrypt add on lukt het mij niet icm een DNS challenge naar TransIP.
Iemand hier ervaring mee? Ik heb ook een topic gestart bij de community van HA, kijk hier voor wat diepere info:
https://community.home-as...nsip-dns-challenge/290129
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen want ik ben alles aan het testen/bouwen voordat we ons nieuwe huis betrekken. Ik heb nu nog de mogelijkheid om dingen aan te passen met de bouw.
Iemand hier ervaring mee? Ik heb ook een topic gestart bij de community van HA, kijk hier voor wat diepere info:
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen want ik ben alles aan het testen/bouwen voordat we ons nieuwe huis betrekken. Ik heb nu nog de mogelijkheid om dingen aan te passen met de bouw.
Do it right or don't do it at all.
Ja die had ik gevonden. Maar de rest sensor wordt automagisch iedere 15sec getriggered door HA. Volgens mij had je in je suggestie nog steeds een rest sensor toch? Ik zag met het rest command ook geen optie om van een command die data naar een sensor te duwen?synoniem schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:00:
[...]
Een entitity disablen zie ik zo gauw ook niet, maar een automation kan wel zo te zien.
Aah, nu ik zit te typen snap ik m; je maak 2 automations
- 1 push data van rest sensor naar helper
- 2 disable automation 1 tussen 00:59:00 en 00:02:01
@witterholt ^
moet provider geen 'child' van dns zijn?Downloader4Life schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:12:
Aan allen die even geduld hebben voor een beginner met HA. Ik ben er nu een paar dagen mee aan het klooien en ik begin altijd met beveiligen van de interfaces naar SSL. Alleen met de Lets encrypt add on lukt het mij niet icm een DNS challenge naar TransIP.
daar lijk het hier wel op.
code:
1
| dns: { provider: transip } |
[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-03-2021 18:20 ]
Het is een inventieve workaround. 🙂 Denk dat ik het voor nu even bij de Grafana transformation hou.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:15:
[...]
Ja die had ik gevonden. Maar de rest sensor wordt automagisch iedere 15sec getriggered door HA. Volgens mij had je in je suggestie nog steeds een rest sensor toch? Ik zag met het rest command ook geen optie om van een command die data naar een sensor te duwen?
Aah, nu ik zit te typen snap ik m; je maak 2 automations
- 1 push data van rest sensor naar helper
- 2 disable automation 1 tussen 00:59:00 en 00:02:01
geen slecht idee.
@witterholt ^
Hi Sjors, dat dacht ik ook in het begin maar als ik in de documentatie van de add-on kijk dan staat er als voorbeeld:sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:19:
[...]
moet provider geen 'child' van dns zijn?
daar lijk het hier wel op.
code:
1 dns: { provider: transip }
email: your.email@example.com
domains:
- your.domain.tld
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
challenge: dns
dns:
provider: dns-transip
Let wel, ik doe het via de HA webinterface en niet rechtstreeks in de conf bestanden. Zover reikt mijn ervaring nog niet niet al ben ik al wel naar ze op zoek gegaan.
hmm ik vermoed dat die config in yaml geschreven is. Spaties aan het begin van de regel zijn dan uitermate belangrijk. Daarom vragen we je ook om hier dat soort text in [ code ] blokken (of tags) te zetten. Zie de rode balk/box boven het textvakje waar je de berichten in typt. Dus als ik je config even tussen die tags zet.Downloader4Life schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:48:
[...]
Hi Sjors, dat dacht ik ook in het begin maar als ik in de documentatie van de add-on kijk dan staat er als voorbeeld:
email: your.email@example.com
domains:
- your.domain.tld
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
challenge: dns
dns:
provider: dns-transip
Let wel, ik doe het via de HA webinterface en niet rechtstreeks in de conf bestanden. Zover reikt mijn ervaring nog niet niet al ben ik al wel naar ze op zoek gegaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| email: your.email@example.com domains: - your.domain.tld certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem challenge: dns dns: provider: dns-transip |
het lijkt dat je dus wel spaties voor provider hebt staan. Dat betekend in yaml dat provider een 'child' van dns is. Dus dat lijkt toch te kloppen met wat ik eerder linkte.
heb je ook helemaal geen foutmeldingen in je logs?
Er zitten hier ook genoeg gebruikers van deze addon, hopelijk springen die zo nog bij
Ik twijfelde of ik de code in de box moest zetten omdat het uit de webinterface kwam en niet rechtstreeks uit conf files, maar ik bij deze heb ik wat bijgeleerd.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:47:
[...]
Zie de rode balk/box boven het textvakje waar je de berichten in typt. Dus als ik je config even tussen die tags zet.
Dit komt uit de add-on log, en als ik het zelf bekijk lijkt het erop alsof de DNS provider waarde helemaal niet uit de config gepakt word. Daarnaast staat in de documentatie dat de propogation seconds automatisch naar 240 seconden gezet zou worden maar dat gebeurt ook niet. Daarom heb ik zelf de regel erbij gezet voor 240 seconden maar dat lijkt ook niet uit te maken:
INFO: Selected DNS Provider: null
INFO: Use propagation seconds: 60
usage:
certbot [SUBCOMMAND] [options] [-d DOMAIN] [-d DOMAIN] ...
Certbot can obtain and install HTTPS/TLS/SSL certificates. By default,
it will attempt to use a webserver both for obtaining and installing the
certificate.
certbot: error: unrecognized arguments: --null --null-credentials /data/dnsapikey
Dit komt uit de supervisor log:
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'provider' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'propagation_seconds' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'transip_username' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'transip_api_key' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
@Downloader4Life Graag als nog even met je config in code-tags plaatsen want zo weten we natuurlijk nog steeds niets 
Maar snel kijkende, ik mis elke vorm van creditials bij je DNS provider. Ik denk niet dat TransIP je DNS record laat wijzigen door Jan en alleman.
Maar snel kijkende, ik mis elke vorm van creditials bij je DNS provider. Ik denk niet dat TransIP je DNS record laat wijzigen door Jan en alleman.
[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 15-03-2021 20:05 ]
Dit is interessant.... de optie provider herkent hij niet. ('schema-s' zijn voor-gedefinieerde layouts voor config opties in HA). ik ga eens verder neuzen in de source.Downloader4Life schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:58:
Dit komt uit de supervisor log:
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'provider' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'propagation_seconds' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'transip_username' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
21-03-15 17:21:36 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'transip_api_key' does not exist in the schema for Let's Encrypt (core_letsencrypt)
Welke versies draai je?
- core
- supervisor
- OS
- add-on
@Septillion ben nog even wennende aan de huishoudelijke regels maar gaat goed komen.
Wegens privacy redenen heb ik wel even een aantal dingen gewijzigd maar hierbij de code van de add on
En dan krijg ik de volgende log regels in de add-on log:
usage:
Certbot can obtain and install HTTPS/TLS/SSL certificates. By default, it will attempt to use a webserver both for obtaining and installing the certificate.
certbot: error: unrecognized arguments: --null --null-credentials /data/dnsapikey
En deze in de supervisor:
Wegens privacy redenen heb ik wel even een aantal dingen gewijzigd maar hierbij de code van de add on
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| email: my.email@address.com domains: - ibhomeass.mydomain.com certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem challenge: dns dns: {} provider: dns-transip propagation_seconds: 240 transip_username: downloader4life transip_api_key: >- -----BEGIN PRIVATE KEY----- MIIE...== -----END PRIVATE KEY----- |
En dan krijg ik de volgende log regels in de add-on log:
usage:
Certbot can obtain and install HTTPS/TLS/SSL certificates. By default, it will attempt to use a webserver both for obtaining and installing the certificate.
En deze in de supervisor:
die haken bij dns kloppen volgens mij niet. gewoon leeg laten:Downloader4Life schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:16:
@Septillion ben nog even wennende aan de huishoudelijke regels maar gaat goed komen.![]()
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 email: my.email@address.com domains: - ibhomeass.mydomain.com certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem challenge: dns dns: {} provider: dns-transip propagation_seconds: 240 transip_username: downloader4life transip_api_key: >- -----BEGIN PRIVATE KEY----- MIIE...== -----END PRIVATE KEY-----
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| email: my.email@address.com domains: - ibhomeass.mydomain.com certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem challenge: dns dns: provider: dns-transip propagation_seconds: 240 transip_username: downloader4life transip_api_key: >- -----BEGIN PRIVATE KEY----- MIIE...== -----END PRIVATE KEY----- |
of misschien
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| email: my.email@address.com domains: - ibhomeass.mydomain.com certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem challenge: dns dns: - provider: dns-transip propagation_seconds: 240 transip_username: downloader4life transip_api_key: >- -----BEGIN PRIVATE KEY----- MIIE...== -----END PRIVATE KEY----- |
@sjorsjuhmaniac En dit gaat mij ff m'n pet te boven, probeer nu een beetje de YAML taal te begrijpen en onder de knie te krijgen:
Welke versies draai je?
- core = core-2021.3.4
- supervisor = supervisor-2021.03.6
- OS = Home Assistant OS 5.12
- add-on = 4.11.0
Ik draai het op een ESXi VM geïnstalleerd vanuit de OVA.
Welke versies draai je?
- core = core-2021.3.4
- supervisor = supervisor-2021.03.6
- OS = Home Assistant OS 5.12
- add-on = 4.11.0
Ik draai het op een ESXi VM geïnstalleerd vanuit de OVA.
@Downloader4Life zie mijn laatste reactie. let op het juiste aanstal spaties als je kopieert en plakt!
@Downloader4Life Creditials vervangen door fake is wel handig ja. Maar laat dus duidelijk verschil zien met de example. Bij yaml is inspringen een child aangeven. De info iver de DNS provider wil je onder dns hebben hangen, dus inspringen
@Septillion en @sjorsjuhmaniac Deze newbie zal wel wat fout doen maar ik maak de code in Notepad++ met als language YAML (de tabs worden vervangen door 2x spatie) en dan ziet het er goed uit. Zelfde als jullie voorbeelden.
Ik plak het terug in de add-on configuration web editor en ik druk op save en dan haalt hij zelf '-' en de 2x spatie voor provider weg en de regels daaronder ook.
Ik plak het terug in de add-on configuration web editor en ik druk op save en dan haalt hij zelf '-' en de 2x spatie voor provider weg en de regels daaronder ook.
@Downloader4Life Laat je dan toevallig de {} nog achter dns staan? Die geven namelijk een leeg child aan dus zou best kunnen dat de yaml-formatter je probeert te helpen. Immers, als je aangeeft dat een child leeg moet zijn kan de rest er niet onder vallen.
Aanvulling, schijnbaar moet je de API key ook iets anders plaatsen. Heb je het TransIP example gezien?
Aanvulling, schijnbaar moet je de API key ook iets anders plaatsen. Heb je het TransIP example gezien?
[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 15-03-2021 20:45 ]
Copy past mijn voorbeeld of die @Septillion linkte direct in HA config editor. DAar dan je gegevens aanpassen.Downloader4Life schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:41:
@Septillion en @sjorsjuhmaniac Deze newbie zal wel wat fout doen maar ik maak de code in Notepad++ met als language YAML (de tabs worden vervangen door 2x spatie) en dan ziet het er goed uit. Zelfde als jullie voorbeelden.
Heb het hier net getest op een nieuwe install en dat werkt gewoon (copy/paste). Vergeet nodepad++ maar even.
@Septillion en @sjorsjuhmaniac Van alle rare dingen die ik zojuist zag met de editor in chrome ben ik maar overgestap naar Firefox en dat lijkt beter te gaan.
Heb de code er nu in staan en de editor geeft ook aan dat hij het accepteert en bij opslaan word de code niet opeens totaal veranderd. Het enige wat de editor zelf veranderd is dat hij '-' voor provider weghaalt en verandert deze en alle regels daaronder van 4x naar 2x spatie.
Het werkt nog niet maar wel eindelijk andere output in de log van de add-on:
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] file-structure.sh: executing...
unable to load Private Key
139798310341960:error:0909006C:PEM routines:get_name:no start line:crypto/pem/pem_lib.c:745:Expecting: ANY PRIVATE KEY
[cont-init.d] file-structure.sh: exited 1.
En niks meer in de supervisor logs.
Heb de code er nu in staan en de editor geeft ook aan dat hij het accepteert en bij opslaan word de code niet opeens totaal veranderd. Het enige wat de editor zelf veranderd is dat hij '-' voor provider weghaalt en verandert deze en alle regels daaronder van 4x naar 2x spatie.
Het werkt nog niet maar wel eindelijk andere output in de log van de add-on:
139798310341960:error:0909006C:PEM routines:get_name:no start line:crypto/pem/pem_lib.c:745:Expecting: ANY PRIVATE KEY
En niks meer in de supervisor logs.
@Downloader4Life Mag ik je dan nogmaals op deze wijzen
Kan je ook zien dat de door @sjorsjuhmaniac gegokte versie met een streepje voor provider ook niet goed is. Denk dat je nu nog zit met foutief hebben van je api-key.
Nogmaals, yaml is extreem gevoelig voor spaties en "rare" tekens, goed vergelijken dus.
Nogmaals, yaml is extreem gevoelig voor spaties en "rare" tekens, goed vergelijken dus.
@Septillion Met firefox ziet hij er nu exact zo uit als het transip voorbeeld. De add-on blijft alleen piepen dat hij de private key niet kan laden.
Ik dank jou en @sjorsjuhmaniac voor jullie geduld en hulp met mij. Voor nu stop ik even met naar code kijken want ik zie het niet meer en ga morgen weer opnieuw proberen.
Ik dank jou en @sjorsjuhmaniac voor jullie geduld en hulp met mij. Voor nu stop ik even met naar code kijken want ik zie het niet meer en ga morgen weer opnieuw proberen.
Niet alles meegelezen maar heb je al geprobeerd:Downloader4Life schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:27:
@Septillion Met firefox ziet hij er nu exact zo uit als het transip voorbeeld. De add-on blijft alleen piepen dat hij de private key niet kan laden.
code:
1
| transip_api_key: | |
Ipv
code:
1
| transip_api_key: >- |
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Jazeker!Peutpeut schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:50:
[...]
Dus ze komen uiteindelijk alsnog in je config.yaml?
In onderstaande link staat meer uitleg hoe je dit doet.
https://www.home-assistan.../splitting_configuration/
ik heb een automation aangemaakt om de nachtverlaging van de warmtepomp in te stellen
de wp stuur ik aan dmv home assistant en een temperatuursensor en potentiaalvrij relais dat werkt uitstekend!
nu wil ik een halve graad nachtverlaging toepassen maar op een automation reageert home assistant niet en blijft ongewijzigd
de wp stuur ik aan dmv home assistant en een temperatuursensor en potentiaalvrij relais dat werkt uitstekend!
nu wil ik een halve graad nachtverlaging toepassen maar op een automation reageert home assistant niet en blijft ongewijzigd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: Nachtverlaging description: '' trigger: - platform: time at: '22:00' condition: [] action: - service: climate.set_temperature data: temperature: 20.4 mode: single |
@H143 Maar hoe kan je een temperatuur instellen met een relais? Ofwel, wat gebruik je precies (integratie) om van climat-object naar sturing te gaan? Ik zie aan je automation namelijk niets geks maar of je het werkelijk in kunt stellen hangt van je integratie af.
En daarnaast, hoe controleer je dat het niet werkt?
[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 16-03-2021 09:33 ]
Je hebt bij je action geen entity_id?H143 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:16:
ik heb een automation aangemaakt om de nachtverlaging van de warmtepomp in te stellen
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 alias: Nachtverlaging description: '' trigger: - platform: time at: '22:00' condition: [] action: - service: climate.set_temperature data: temperature: 20.4 mode: single
https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:29:
@H143 Maar hoe kan je een temperatuur instellen met een relais? Ofwel, wat gebruik je precies (integratie) om van climat-object naar sturing te gaan? Ik zie aan je automation namelijk niets geks maar of je het werkelijk in kunt stellen hangt van je integratie af.
Die misschien? Die gebruik ik met een Sonoff switch/relais en losse temperatuur sensor. Sonoff switcht dan een kachel aan/uit en houdt de temp binnen een bepaalde bandbreedte.
Hij staat als optional in de doc. En volgens mij stond er vroeger dan ook dat als deze weggelaten wordt er naar all teruggevallen wordt.barrymossel schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:20:
Je hebt bij je action geen entity_id?
Ahh, dat zou kunnen, die had ik even niet voor ogen.barrymossel schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:24:
[...]
https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/
Die misschien? Die gebruik ik met een Sonoff switch/relais en losse temperatuur sensor. Sonoff switcht dan een kachel aan/uit en houdt de temp binnen een bepaalde bandbreedte.
@H143 Dan is het wel van belang de complete config daarvan hier te plaatsen en te melden hoe je de automation controleert.
Ja, dat zag ik, maar er staat ook dat je all moet opgeven als je alles wilt targeten. Lijkt me of dat hij niets target, of de docs een beetje slordig zijn...Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:29:
[...]
Hij staat als optional in de doc. En volgens mij stond er vroeger dan ook dat als deze weggelaten wordt er naar all teruggevallen wordt.
[...]
@barrymossel Volgens mij het laatste.
Dacht dat toen ik de laatste keer keek voor "target" bestond er stond dat all ook de default was. Anders zou de boel optioneel wel raar zijn. Maar goed, entity expliciet noemen (of expliciet all toevoegen) kan natuurlijk geen kwaad.
De yaml editor verandert zelf de " | " in " >- "martinvdm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:56:
[...]
Niet alles meegelezen maar heb je al geprobeerd:
code:
1 transip_api_key: |
Ipv
code:
1 transip_api_key: >-
Ik ga als ik tijd heb vanavond weer verder m'n hersens kraken
@Downloader4Life En als je, ter test, één op één het example plakt?
@Septillion Zojuist toch nog een 2 keer geprobeerd, en de tweede keer de regel over plakken bleef de pipeline staan. Ik heb echt het gevoel dat die ingebouwde editor niet consequent is. Welke browser gebruiken jullie voor de webinterface? Ik ben nu overgeschakeld van Chrome naar Firefox.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ygVvxv3S27cUybTS5ynZ2ywH.png?f=user_large)
On-Topic:
De code is nu dit (dit keer een screenshot) maar werkt nog niet. Nog steeds meldingen over de key file:
140463014092104:error:0908F070:PEM routines:get_header_and_data:short header:crypto/pem/pem_lib.c:812:
[cont-finish.d] executing container finish scripts...
[cont-finish.d] done.
Zit er aan te denken om vanavond de plugin maar eens te verwijderen en daarna opnieuw te installeren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ygVvxv3S27cUybTS5ynZ2ywH.png?f=user_large)
On-Topic:
De code is nu dit (dit keer een screenshot) maar werkt nog niet. Nog steeds meldingen over de key file:
140463014092104:error:0908F070:PEM routines:get_header_and_data:short header:crypto/pem/pem_lib.c:812:
[cont-finish.d] done.
Zit er aan te denken om vanavond de plugin maar eens te verwijderen en daarna opnieuw te installeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Downloader4Life op 16-03-2021 12:57 ]
Ik ben niet zo bekend met dit component, maar in andere voorbeelden verwijzen naar een .pem file. Wellicht kun je dat proberen. Of anders kun je wellicht ook nog proberen de gehele key op een regel te plakken om mogelijk spaties uit te sluiten.Downloader4Life schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:56:
@Septillion Zojuist toch nog een 2 keer geprobeerd, en de tweede keer de regel over plakken bleef de pipeline staan. Ik heb echt het gevoel dat die ingebouwde editor niet consequent is. Welke browser gebruiken jullie voor de webinterface? Ik ben nu overgeschakeld van Chrome naar Firefox.
[Afbeelding]
On-Topic:
[cont-finish.d] done.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Je gebruikt 2 aparte private keys: 1 in regel 5 van je code, en 1 vanaf regel 11. Weet je zeker dat het bestand waarnaar verwezen wordt in regel 5 bestaat/correct is? Ik zie dat je veel hebt gedebugd op de TransIP key - het zou zonde zijn als de key in regel 5 het issue isDownloader4Life schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:56:
[Afbeelding]
On-Topic:
[cont-finish.d] done.
Sometimes you need to plan for coincidence
Scherp gezien. Ik zie een fout in file-structure.sh. Het lijkt me echt op de transpip key fout te gaan omdat dat het "enige commando" is in dat fysiek iets met een key doet.Hmmbob schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:16:
[...]
Je gebruikt 2 aparte private keys: 1 in regel 5 van je code, en 1 vanaf regel 11. Weet je zeker dat het bestand waarnaar verwezen wordt in regel 5 bestaat/correct is? Ik zie dat je veel hebt gedebugd op de TransIP key - het zou zonde zijn als de key in regel 5 het issue is
@Downloader4Life ga eens back to basics zoals @Septillion al aanhaalde:
-copy past het voorbeeld 1 op 1, save en test, kijk naar de foutmelding.
- verander 1 item per keer en kijk naar de foutmeldignen.
Ik gebruik firefox.
@Hmmbob @sjorsjuhmaniac "certfile" en "keyfile" zijn de bestanden die je terug krijgt van Let's encrypt, ofwel wat je als output wilt hebben. Dat zijn de bestanden in je ssl folder die HA daarna gaat gebruiken voor https.
@Downloader4Life Ik zal vanavond eens kijken of ik die dns challange aan de praat krijg zonder mijn install te slopen
Ik heb ook nog een domein bij TransIP dus denk dat als ik hem even andere bestandsnamen ("certfile" en "keyfile") laat uitgeven dat ik wel even de dns challenge moet kunnen testen.
@Downloader4Life Ik zal vanavond eens kijken of ik die dns challange aan de praat krijg zonder mijn install te slopen

Dat snap ik - mijn punt is: is dat bestand in orde/leesbaar/goede rechten.Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:33:
@Hmmbob @sjorsjuhmaniac "certfile" en "keyfile" zijn de bestanden die je terug krijgt van Let's encrypt, ofwel wat je als output wilt hebben. Dat zijn de bestanden in je ssl folder die HA daarna gaat gebruiken voor https.
@Septillion Bedankt voor het bevestigen van mijn gedachten gang. Ik heb laatst op een linux server zitten klooien en ik had daar ook een certfile en key file nodig om https aan de gang te krijgen. Want die bij elkaar is als ik het goed heb het volledige certificaat.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Hier wordt gesproken over dat spaties het probleem zijn - volgens mij hetgene waar gisteren op gefocussed is.
Kan je gewoon een file includen? Want dan zou ik die TransIP key in een los bestand zetten (zonder alle extra uitlijning enzo), en die gewoon includen.
Kan je gewoon een file includen? Want dan zou ik die TransIP key in een los bestand zetten (zonder alle extra uitlijning enzo), en die gewoon includen.
wat ik gebruik (wel op een synology) is het volgende:Downloader4Life schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:57:
@Septillion Bedankt voor het bevestigen van mijn gedachten gang. Ik heb laatst op een linux server zitten klooien en ik had daar ook een certfile en key file nodig om https aan de gang te krijgen. Want die bij elkaar is als ik het goed heb het volledige certificaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| root@VM-NAS:/etc/dnsrobocert# cat config_test.yml draft: false acme: email_account: een@email.adres staging: true profiles: - name: Transip_profile provider: transip provider_options: auth_username: TransIP_UserName auth_api_key: /etc/dnsrobocert/api.key ttl: 1 sleep_time: 300 delegated_subdomain: mijn_transip_domain.nl max_checks: 20 certificates: - domains: - "*.mijn_transip_domain.nl" profile: Transip_profile |
Misschien dat je hier nog iets aan hebt..
En in de api.key staat mijn certificaat vanuit TransIp
dus:
code:
1
2
3
| -----BEGIN RSA PRIVATE KEY----- blablablablablalba -----END RSA PRIVATE KEY----- |
[ Voor 0% gewijzigd door MAdD op 16-03-2021 15:21 . Reden: typo ]
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
dat snap ik maar heb je de link wel aangeklikt? je ziet in de bash file dat er daar niets met die ssl keys gedaan wordt. Er wordt alleen text ge-echo-ed naar een file en daarna de trans-ip key met open_ssl omgezet. Dus, tenzij de log niet chronologisch is, is de fout 'op' de transip-keySeptillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:33:
Maar wat @MAdD zegt/laat zien is nog veel makkelijker!
@sjorsjuhmaniac Ja, had hem geopend. Maar kan aan mijn gebrek aan Linux-foo liggen, maar afgezien van de key goed opgeven zie ik zo niets in hoe je met de addon het anders kan doen. Gewoon een path meegeven ipv de key lijkt me niet te werken toch? En de file die aangemaakt wordt zit neem ik aan in de addon docker container. Of mis ik in mijn onkunde nu iets?
Sorry, kwam wat harder over in de text/getypt dan bedoelt nu ik het zelf terug lees. Ik zie dat je het ook zo niet oppakte, thxSeptillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:29:
@sjorsjuhmaniac Ja, had hem geopend. Maar kan aan mijn gebrek aan Linux-foo liggen, maar afgezien van de key goed opgeven zie ik zo niets in hoe je met de addon het anders kan doen. Gewoon een path meegeven ipv de key lijkt me niet te werken toch? En de file die aangemaakt wordt zit neem ik aan in de addon docker container. Of mis ik in mijn onkunde nu iets?
je hebt helemaal gelijk, mijn opmerking was: er wordt in dat script nog helemaal niets gedaan met de eerste twee ssl files 'dus' die zijn uitgesloten.
Je heb ook gelijk dat je niet zomaar een key kan vervangen door een pad. In @MAdD voorbeeld gebruikt hij ook net weer andere config parameters... iets met bomen en bos
Anyway @Downloader4Life heeft 2 opties:
- copy past example: die layout werd bij mij gisteren met een clean install prima geslikt
- gebruik de suggestie @MAdD om de transip key in een aparte file op te slaan, als de addon dat slikt natuurlijk. want HA vogelt af en toe wat af...(andere opties/instellingen als in de normale dockers van de producten)
Iemand nog een tips voor dimbare lampen in Lovelace die fijner werken?
Momenteel heb ik het zo:
/f/image/vn7AFfWYn3ZjRtat0FpKIHAl.png?f=fotoalbum_large)
Maar door het mini-menu bij de dimbare lampen reageert de slider niet altijd lekker... waardoor Miss Waah het niet gebruikt.
Kun je dat menu hiden? Of is er een andere dimbare slider die beter werkt op mobiel?
Momenteel heb ik het zo:
/f/image/vn7AFfWYn3ZjRtat0FpKIHAl.png?f=fotoalbum_large)
Maar door het mini-menu bij de dimbare lampen reageert de slider niet altijd lekker... waardoor Miss Waah het niet gebruikt.
Kun je dat menu hiden? Of is er een andere dimbare slider die beter werkt op mobiel?
@Waah Misschien een open deur maar vervangen door scenes?
barrymossel in "Home Assistant - Show je setup" (even naar beneden scrollen)Waah schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:58:
Momenteel heb ik het zo:
[Afbeelding]
Ik gebruik een button-card voor aan/uit en daarnaast een slider-entity-row.
Probeer dit:Waah schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:58:
Momenteel heb ik het zo:
[Afbeelding]
https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting/
Dan hoef je een stuk minder de brightness aan te passen. Dat doet deze addon automatisch op basis van tijd en de stand van de zon.
Erg fijn
@Downloader4Life Net testje gedaan en geen probleem. Of in ieder geval met het starten, de challege gaat fout, misschien omdat ik geavanceerde domeinbeheer / externe nameserver gebruik. Daarvoor is de DSN kennis weer even te ver weggezakt...
Moest wel even opletten dat de editor inderdaad niet mijn key gek ging plakken. Dus hele key, inclusief de -----BEGIN/END, moet 4 spaties ingesprongen zijn.
Ja, dat was mijn API key, maar deze heb ik weer verwijdert.
Moest wel even opletten dat de editor inderdaad niet mijn key gek ging plakken. Dus hele key, inclusief de -----BEGIN/END, moet 4 spaties ingesprongen zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| email: yep@mine.tld domains: - mine.tld certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem challenge: dns dns: provider: dns-transip transip_username: yep transip_api_key: | -----BEGIN PRIVATE KEY----- MIIEvgIBADANBgkqhkiG9w0BAQEFAASCBKgwggSkAgEAAoIBAQCn5apz4EohvZCN ciTp7f8i6tpef9PNtu5pktDj4Y+IEO0Z8iKLAdSOnxT49iAWrpLY+QPoKwLsGpfs gjZkmRYw9/9Z7I0/Wut+/egJoyiQonMV55Z0BkoNbBZtiG6BsXf+00/BR45n4UTV biZRLnf0PCWT/AmTASd4EhFgMc5QNfs6mcPexfyZidYr24y/pKF5dSCzGQxEtCP6 4S7zMqZLVCi0U3wf5PYeooozIwEVZw5L/eNg3gzJCttbBIUTbVAorPHrfM+canMf mVPFcDmcQpGd3DycXdLLq07cKE3k1KCvXsxavDveZ62YruaqIoNim0ap/4fVEKZV 09E1meRrAgMBAAECggEAPeO9B2XgLbvQ8zLmRI0EhXyI7li0XJpYG/aQpc/ZttB2 dh/5d8A++CvP8U3Y2kOTwgNY21Yvh5Tt97KwFjkQIxDnweAe2QHM2U0DIbpRE6+u OJ7bqP1Agt4bDllCUvB2SSrftWGJLuWtF/e4jChS82bQe1JmvRep0urmGM2DPbFv h3KQ21/jErIqgaiNAgF5DP+B01hqK+6LR6v/yp4TAKS5T71XujDXcfNWuohTujSH fnoNkbYTi9pniBM6f/bm1pCk05w19fOcXCt5sVA1fk1IQXp9kUYeuoVZHW7pyT6m U/uhuHYGDnBUXvBcd2EHb/gCkTDQBqD1j4RVhTN+sQKBgQDQTHbX5QDWGLCcSPcm 87hKv+dmw80cbupqrUXSvl1/vuI8Fny4bs1Axjn5KosjB01gmdfZbIIgwd3QfO+m qJaTbrLV29Ij++bZyiIa6NlXgrSbN9ki/bDsidYnCwvkGepfbkT7cBqNNZBWN+j/ EYz859MtLy1YiTYZqlP8JP9eHQKBgQDOWKfNwQFWCOu8nI9W/1WTdhZ7MSoYcFNd YiFPjBFYU0Rbqs13SwRnmRrXdkKPQDiPoeXSN6HI3kW9YLu4uNwMYOI7CznnGFkv 1VnT6D88/qFT5cKuVtpWxK6xUGEnLceQrpaml21psKLrou6wF5qaaZP/3WvTs9zL RXk1dY9mJwKBgQCmz9WM6DRXQMaPIk/rvdqk4jJqtfuY/ap1a/Yy44j1OOTswgV3 niR570WWKV/r2Xk6F3opASDlItyEjslNak3MHCbT5YrQjnc9iwbtDfSghGgmtf8K aqg5hdkew1XugmKTsjdENW7OD0tcAMJzIpcKIo2X7eQetyPAQguoLejkcQKBgQCU z0zczqcHA9H2KLYa2HM/sDbQSwl/rGoCe4VoV6welZZDwW8B7ADWMY0w+6FOq9Le irQyIVq0gM+snnli4zYWWzxrtlHgvid7npJ0hxYsB7oSxizbC9nUH22YhE48MgCs 76vHoocOZItqAgu+xJcDasaIDIf5mcnOcmDSU+DBmwKBgCJIgIa5gEVfpyIq2H0C b8m5Ttp+qt5U4YMn3Er+vNRyFRgniieAHXmLKvW28Pxo1ql/TI4H4b4QW51EMoWS zNuq64TFsJcL7QDs5URRIbzLNq/Mjms1Z0z1LB/7v/Zva4RDWHcbX5WYn31yLFjT IhQ1bqkuNyewkJ1IQXq82yQa -----END PRIVATE KEY----- |
Ja, dat was mijn API key, maar deze heb ik weer verwijdert.
Die heb ik. Maar met een baby is dat niet altijd even handig.... mooiste is sturen op een lichtmeter, maar das me nog wat te gek. Maar goede tip. De sliders wil ik puur voor override.Jelte schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:38:
[...]
Probeer dit:
https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting/
Dan hoef je een stuk minder de brightness aan te passen. Dat doet deze addon automatisch op basis van tijd en de stand van de zon.
Erg fijn
Meeste gaat al vanzelf zonder de HA app te gebruiken.
Niet aan gedacht. Its so crazy it just might work....Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:19:
@Waah Misschien een open deur maar vervangen door scenes?
Dat ziet er ook netjes uit. Sowieso gebruik ik ze niet voor allemaal. Dus dan zou dit wel een nette oplossing zijn. Zowel dat als scènes maar ff proberen.barrymossel schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:30:
[...]
barrymossel in "Home Assistant - Show je setup" (even naar beneden scrollen)
Ik gebruik een button-card voor aan/uit en daarnaast een slider-entity-row.
Ik heb 2 Shelly 1PM's in gebruik bij mijn L/L warmtepompen om het verbruik te kunnen monitoren. Binnen HA heb ik wat template sensoren om het gecombineerde verbruik van beide units op te tellen en de "meterstand" elke nacht naar mindergas.nl te uploaden.
Nu is gistermiddag bij 1 van de shelly's de sensor die het totaalverbruik registreert (zeg maar: de meterstand van de shelly) ineens naar 0 gesprongen. Daardoor valt het totaal van beide ook ineens een stuk lager uit, met als gevolg dat mijn meterstand op mindergas.nl niet meer klopt. Gelukkig gaat het maar om 1 dag, dus redelijk makkelijk te corrigeren.
Hieronder is te zien dat het rond 15:30 gisteren is gebeurd, maar de reden kan ik niet vinden. Nu kan dat best door gepruts van mijn kant komen (al heb ik zover ik weet niets met deze sensor gedaan behalve aanroepen vanuit een template voor zijn waarde).
/f/image/0bsXIQisLzvI8h926Xw1cXO0.png?f=fotoalbum_large)
De data in InfluxDB toont hetzelfde patroon.
Ok, gebeurd is gebeurd, belangrijker: hoe krijg ik die sensor weer op de oorspronkelijke waarde (+ het verbruik sinds gisteren 15:30u)? Iemand een idee?
Nu is gistermiddag bij 1 van de shelly's de sensor die het totaalverbruik registreert (zeg maar: de meterstand van de shelly) ineens naar 0 gesprongen. Daardoor valt het totaal van beide ook ineens een stuk lager uit, met als gevolg dat mijn meterstand op mindergas.nl niet meer klopt. Gelukkig gaat het maar om 1 dag, dus redelijk makkelijk te corrigeren.
Hieronder is te zien dat het rond 15:30 gisteren is gebeurd, maar de reden kan ik niet vinden. Nu kan dat best door gepruts van mijn kant komen (al heb ik zover ik weet niets met deze sensor gedaan behalve aanroepen vanuit een template voor zijn waarde).
/f/image/0bsXIQisLzvI8h926Xw1cXO0.png?f=fotoalbum_large)
De data in InfluxDB toont hetzelfde patroon.
Ok, gebeurd is gebeurd, belangrijker: hoe krijg ik die sensor weer op de oorspronkelijke waarde (+ het verbruik sinds gisteren 15:30u)? Iemand een idee?
Bij mij leest het systeem soms ineens de dmsr waardes niet meer uit. Ze staan netjes in DSMR-Reader. Maar zo ineens stopt dan het inlezen in HA. Als ik kijk naar de laatste uitleeswaarde:
sensor.last_dsmr_update 2021-03-16T17:54:49Z
friendly_name: Last DSMR Update
icon: mdi:router-wireless
Gisteren dus. En dan stopt het zo ineens. Ook in DMSR Reader zijn geen mqtt berichten die zich ophopen. Ik heb de QoS op 2 - Exactly Once staan. Bij die andere merkte ik dat berichten zich soms ophoopten.
sensor.last_dsmr_update 2021-03-16T17:54:49Z
friendly_name: Last DSMR Update
icon: mdi:router-wireless
Gisteren dus. En dan stopt het zo ineens. Ook in DMSR Reader zijn geen mqtt berichten die zich ophopen. Ik heb de QoS op 2 - Exactly Once staan. Bij die andere merkte ik dat berichten zich soms ophoopten.
Professioneel Heftruck Syndroom
Scherp, nee. Laatste bericht ook van 16 maart. Ik ga deze broker maar even afsluiten en die van HA zelf gebruiken. Ik laat nog even weten als het opgelost is. Thanks!Septillion schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:54:
@DaLass In de Shelly met stock firmware, volgens mij gewoon niet. Die vergeet het al bij power cycle.
In HA, gewoon in de template sensor + x doen?
@NeFoRcE En als je werkelijk in MQTT kijkt (bijvoorbeeld met MQTT Explorer), zie je ze daar wel langs komen?
Professioneel Heftruck Syndroom
Wat @Septillion zegt een template sensor waarbij je de missende waarde optelt. Verder kan ik aanraden om de integration sensor te gebruiken waarbij je de gebruikte wat sommeert (rekening houdend met intervallen waarin ze gerapporteerd worden). Dat is wat meer werk om op te zetten (zeker de eerste keer), maar levert hele betrouwbare tellingen op.DaLass schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:29:
De stock firmware vergeet het niet, want deze Shelly heeft eerst een poosje tussen de wasdroger gezeten en via de Shelly app is dat historische verbruik gewoon terug te zien.Septillion schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:54:
@DaLass In de Shelly met stock firmware, volgens mij gewoon niet. Die vergeet het al bij power cycle.
In HA, gewoon in de template sensor + x doen?
@NeFoRcE En als je werkelijk in MQTT kijkt (bijvoorbeeld met MQTT Explorer), zie je ze daar wel langs komen?
De sensor in kwestie is geen template sensor, maar komt uit de Shelly integratie.
Die integration sensor snap ik als de bron een sensor is die actueel verbruik weergeeft, de sensor in kwestie is gewoon een teller die vanuit de Shelly integratie komt en oploopt alsof het een meterstand is. Die is m.i. al betrouwbaar genoeg (met uitzondering van gisteren dan).llevering schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:58:
[...]
Wat @Septillion zegt een template sensor waarbij je de missende waarde optelt. Verder kan ik aanraden om de integration sensor te gebruiken waarbij je de gebruikte wat sommeert (rekening houdend met intervallen waarin ze gerapporteerd worden). Dat is wat meer werk om op te zetten (zeker de eerste keer), maar levert hele betrouwbare tellingen op.
Het bijzondere is ook dat ik voor de betrefende Shelly ook 2 utility meters heb gemaakt die het dagverbruik en maandverbruik weergeven, op basis van de input van dezelfde sensor die hierboven het probleem heeft, en dat dag/maandverbruik loopt wel netjes door en is niet gereset gisteren. Het is dus echt alsof hij de waardes kwijt is geraakt ergens.
[ Voor 20% gewijzigd door DaLass op 17-03-2021 09:07 ]
Gisteren de migratie van een RPi naar NUC gestart. Ik wilde geen snapshot herstellen aangezien ik een hoop niet gebruikte entities had, veel zooi in m'n yaml had en een nieuwe Zigbee stick heb. Buiten dat het nogal een werk is, startte mijn nieuwe setup heel langzaam op en sloot traag af. Hmm, dat zou juist sneller moeten zijn met een NUC dacht ik.
In de logs zag ik bootstrap warnings die de vertragingen meldden, maar info en debug (16000+ lijnen) lieten niks zien waaruit ik kon achterhalen waar het mis ging. Bij het afsluiten zag ik wel meldingen dat een history_stats sensor foutmeldingen gaf, maar dit had uiteindelijk te maken dat een deel van die sensor al gestopt was, maar toch probeerde te updaten gok ik.
Na een hoop gepruts en gedoe wilde ik het opgeven voor de avond. Ik had mijn RPi ook nog actief (zodat ik kon zien wat daar draaide aan add-ons/integraties/etc.). Die heb ik afgesloten en opgeruimd. En waarempel: Home Assistant op de NUC sluit ineens snel af en start erg rap op. Paar keer geprobeerd en het lijkt er dus echt aan te liggen dat twee HA instanties naast elkaar draaiden. (Overigens de RPi had het gisteravond ook, maar dat viel minder op aangezien die al langzaam was.)
Iemand een idee wat hier aan de hand heeft kunnen zijn?
Tijdens de migratie heb ik alle MQTT devices overgezet naar de MQTT broker op de NUC. Daarna de RPi MQTT broker verwijderd en daar bij HA de MQTT broker van de NUC ingesteld. Verder lijkt er geen koppeling te zijn tussen de twee...
In de logs zag ik bootstrap warnings die de vertragingen meldden, maar info en debug (16000+ lijnen) lieten niks zien waaruit ik kon achterhalen waar het mis ging. Bij het afsluiten zag ik wel meldingen dat een history_stats sensor foutmeldingen gaf, maar dit had uiteindelijk te maken dat een deel van die sensor al gestopt was, maar toch probeerde te updaten gok ik.
Na een hoop gepruts en gedoe wilde ik het opgeven voor de avond. Ik had mijn RPi ook nog actief (zodat ik kon zien wat daar draaide aan add-ons/integraties/etc.). Die heb ik afgesloten en opgeruimd. En waarempel: Home Assistant op de NUC sluit ineens snel af en start erg rap op. Paar keer geprobeerd en het lijkt er dus echt aan te liggen dat twee HA instanties naast elkaar draaiden. (Overigens de RPi had het gisteravond ook, maar dat viel minder op aangezien die al langzaam was.)
Iemand een idee wat hier aan de hand heeft kunnen zijn?
Tijdens de migratie heb ik alle MQTT devices overgezet naar de MQTT broker op de NUC. Daarna de RPi MQTT broker verwijderd en daar bij HA de MQTT broker van de NUC ingesteld. Verder lijkt er geen koppeling te zijn tussen de twee...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.