*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Denk niet dat dat praktisch te doen is als je zelf geen controle hebt over de dataopslag of scripts/programma's die de data collecten.Tusk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:29:
[...]
die 2 waardes gebruik voor een nieuwe sensor. En als die waardes elkaar telkens ontlopen komen er heel veel spikes in de grafiek van de nieuwe sensor. Nou kan ik daar wel weer een filter overheen knallen, maar ik wil het liefst zo'n reëel mogelijke data. Ik denk dat 100ms wel de max is. 10 ms is uiteraard beter.
edit: ideaal gezien zou beide data collectors de data met dezelfde timestamp weg willen laten schrijven. Dus ook al is de collectie pas klaar om 12:34:06, naar de db wordt de data gestuurd met timestamp 12:34:00. Als je dan de berekening van de nieuwe sensor altijd 30sec later doet heb je gegarandeerd goede data, ook in een timeseries db.
Ik zou kijken wanneer de 'laaste' van de 2 zijn data beschikbaar heeft en dan daar 30sec oid NA de 'berekening' van de nieuwe sensor pas doen. Dus als de data om bv 12:34:04 beschikbaar is zou ik de berekening voor de nieuwe sensor om 12:34:30 starten.
Als het bv een automation is die de berekening doet kan ook als condition opgeven dat de laatste update van de individuele sensoren niet korter dan 10sec geleden en niet langer dan 40sec mag zijn. dan garandeer je dat ze allebei 'net' geupdate zijn. Met de tijden moet je spelen zodat je een betrouwbare setup krijgt.
[Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-03-2021 13:49]
Zie jij duckdns / nginx als HA specifiek? Dan neem ik aan dat je enkel HA van buitenaf beschikbaar hebt? Ik zit hier ook aan te denken maar ik zou dan juist kiezen om deze externe toegang buiten de HA omgeving te zetten. Wel benieuwd naar je overwegingen hiervoor.JayOne schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:08:
[...]
@barrymossel
Zelf nu twee maanden HA OS op proxmox draaien, daarnaast heb ik een LXC waarop ik docker containers draai (DSMR Reader, Deconz, Portainer en Watchtower), vooral de USB doorvoer naar de LXC (voor deconz/dsmr) was een gepuzzel, maar met wat gegoogle werkt dit nu ook.
De reden dat ik losse containers draai naast HA OS is dat ik niet afhankelijk wil zijn van eventuele problemen met de supervisor. Dingen die alleen van belang zijn voor mijn HA installatie (zoals de duckdns addon, nginx, vscode en nog een paar addons) doe ik binnen HA OS, de rest die ik ook buiten HA wil blijven raadplegen doe ik in LXC met docker.
Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik een NUC heb met lagere specs is de performance goed.
Reverse proxy/letsencrypt en ddns zou ik altijd los houden van je HA server. Zo heb ik een opnsense firewall VM waar HAProxy/DDNS en cert beheer op wordt gedaan.-Casper schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:59:
[...]
Zie jij duckdns / nginx als HA specifiek? Dan neem ik aan dat je enkel HA van buitenaf beschikbaar hebt? Ik zit hier ook aan te denken maar ik zou dan juist kiezen om deze externe toegang buiten de HA omgeving te zetten. Wel benieuwd naar je overwegingen hiervoor.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Reden is eigenlijk dat ik inderdaad op dit moment alleen HA van buitenaf benader. Daarnaast had ik hiervoor een HA OS setup op RPI, met de migratie naar de nieuwe omgeving zijn deze addons ook foutloos overgenomen en was het meer gemak dat het gelijk weer werkte.-Casper schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:59:
[...]
Zie jij duckdns / nginx als HA specifiek? Dan neem ik aan dat je enkel HA van buitenaf beschikbaar hebt? Ik zit hier ook aan te denken maar ik zou dan juist kiezen om deze externe toegang buiten de HA omgeving te zetten. Wel benieuwd naar je overwegingen hiervoor.
Met de huidige setup heb ik wel meer mogelijkheden op dit vlak, maar staat het voor mij niet echt heel hoog op de prio lijst.
What's the speed of dark?
Ik draai nginx in een docker buiten HA. De hoofdreden is dat ik veel meer met nginx kan serveren dan alleen HA en dat dan ook graag doe, ongeacht of ik nu van buiten benader of niet. Ik draai wel meedere dockers met een webinterface en wordt er moe van om alle poorten te onthouden. Ik heb voor alles een subdomein en nginx regelt de rest. Bijkomend is dat nginx dan ook niet down is als HA down is. Dat is voor mij ook de reden om bv z2m, zwave2mqtt (ook een z2m-Casper schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:59:
[...]

Ik draai HA eigenlijk alleen als mooie interface, that's it.
[Voor 15% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-03-2021 14:32]
Dat was het inderdaad!synoniem schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:38:
[...]
[...]
Ja, dat betekent dat de programmatuur 'name' verwacht maar 'naam' krijgt. Als de interface taal op Engels zet zul je zien dat de melding weggaat.
Ik heb de cache nagekeken en de mp3's die gegenereerd zijn kloppen wel....dus als de mp3s juist zijn lijkt het wel een MPD probleem, maar waarom werkt het dan wel met de cloud service.
Misschien dat Google Translate een crossfade van 2 seconden meestuurt?A1AD schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:51:
Ik heb weer iets raar. Ik heb 1 PI als MPD. Wanneer ik via de (betalende) cloud service een test TTS stuur naar de PI dan werkt alles zoals het moet, wanneer ik het via de google translate (gratis) een test TTS bericht stuur naar de PI dan stopt hij een second of 2 te vroeg...
Ik heb de cache nagekeken en de mp3's die gegenereerd zijn kloppen wel....dus als de mp3s juist zijn lijkt het wel een MPD probleem, maar waarom werkt het dan wel met de cloud service.
Waarom zou die dat doen? En hoe kijk je zoiets na?synoniem schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:11:
[...]
Misschien dat Google Translate een crossfade van 2 seconden meestuurt?
Ben ik de enige met dit probleem hier?
Ik zie tussen je containers Samba_Backup staan, die triggerde me even, welke add-on is dit en doet ie waar ik op hoop? (Snapshots maken richting een Samba Share op gezette tijden?)barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:34:
[...]
Niet echt relevant meer, want die NUC moest en zou er komen!![]()
[Afbeelding]
https://github.com/thomasmauerer/hassio-addonsgastje01 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Ik zie tussen je containers Samba_Backup staan, die triggerde me even, welke add-on is dit en doet ie waar ik op hoop? (Snapshots maken richting een Samba Share op gezette tijden?)
En inderdaad, die zet elke avond een snapshot op mijn NAS.
Is je Google kapot?gastje01 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Ik zie tussen je containers Samba_Backup staan, die triggerde me even, welke add-on is dit en doet ie waar ik op hoop? (Snapshots maken richting een Samba Share op gezette tijden?)
https://community.home-as...s-on-a-samba-share/199471
https://github.com/thomas.../tree/master/samba-backup

Geen idee waar ik op gezocht heb, maar ik kwam alleen de Google Drive variant tegen.
Geen idee, het is het eerste wat ik denk als ik naar alle opdrachten kijk die MPD accepteert.A1AD schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:12:
[...]
Waarom zou die dat doen? En hoe kijk je zoiets na?
En hoe je dat nakijkt? Zeg ik iets heel engs als ik zeg dat je de manual er eens op na zou moeten kijken?
Ik gebruik zelf geen TTS en geen chromecast maar wel MPD.
Ik bedoel maar: ik heb het mp3 bestandje dat gegenereerd wordt door google nagekeken en zie niets verkeerds, jij doelt op de manual van MPD? Om zo eventueel crossfade te negeren?synoniem schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:14:
[...]
Geen idee, het is het eerste wat ik denk als ik naar alle opdrachten kijk die MPD accepteert.
En hoe je dat nakijkt? Zeg ik iets heel engs als ik zeg dat je de manual er eens op na zou moeten kijken?
Ik gebruik zelf geen TTS en geen chromecast maar wel MPD.
edit: Ik hoor hem echt gewoon stoppen, niet lager worden in volume btw
edit2: eens wat verschillende versies testen
[Voor 9% gewijzigd door A1AD op 12-03-2021 11:48]
Ik zou graag willen weten of ik die 'low, mid, high' op de standaard card te zien kan krijgen, zoals de 1-6 hieronder te zien is. Bovendien ook de 'aan/uit' (bliksem icoontjes) weg (het is een mechanische ventilatie FAN die niet gaat, alleen de setting kan veranderd worden).
Dus wat ik wil:
wat ik heb:
De entity is een mqtt via mqtt-discovery. Ik kan zelf de discovery opbouwen en pushen hoe ik ook maar wil want deze fan wordt gestuurd door een ESP.
Ik heb gezocht en alle 'oplossingen' die ik kon vinden waren ouder (< 1jr) en maken gebruik van custom cards/custom ui js.
Het mooiste zou zijn als dat niet nodig is zodat deze mqtt discovery + standaard card het netjes laat zien. Hierdoor kan het eenvoudig in de firmware van de ESP meegenomen worden.
Sinds 2021.3 zou de fan integratie toch juist met percentages moeten werken?sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:59:
Iemand ervaring met de standaard FAN card?
Ik zou graag willen weten of ik die 'low, mid, high' op de standaard card te zien kan krijgen, zoals de 1-6 hieronder te zien is. Bovendien ook de 'aan/uit' (bliksem icoontjes) weg (het is een mechanische ventilatie FAN die niet gaat, alleen de setting kan veranderd worden).
Dus wat ik wil:
[Afbeelding]
wat ik heb:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De entity is een mqtt via mqtt-discovery. Ik kan zelf de discovery opbouwen en pushen hoe ik ook maar wil want deze fan wordt gestuurd door een ESP.
Ik heb gezocht en alle 'oplossingen' die ik kon vinden waren ouder (< 1jr) en maken gebruik van custom cards/custom ui js.
Het mooiste zou zijn als dat niet nodig is zodat deze mqtt discovery + standaard card het netjes laat zien. Hierdoor kan het eenvoudig in de firmware van de ESP meegenomen worden.
https://www.home-assistan...ase-20213/#fan-speeds-100
Ik zie het nu pas, ik update HA niet regelmatig dus ik zit nog niet op 2021.3.3.TheFes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:04:
[...]
Sinds 2021.3 zou de fan integratie toch juist met percentages moeten werken?
https://www.home-assistan...ase-20213/#fan-speeds-100
Buiten dan, ik wil graag de states behouden.
Is er niet een andere mqtt entity die van die 'modes' of 'states' standaard heeft? ik heb hem nog niet kunnen vinden.
Ze hebben tegenwoordig namelijk ook icon support voor iedere entity (ik vermoed vanaf 2021.3.4) waardoor ik die misschien dan nog zou kunnen misbruiken.
Ik dacht aan de manuals van de betaalde cloudservice en van Google tts om te zien wat die meesturen en of jezelf wat mee kan sturen bijvoorbeeld crossfade=0.A1AD schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:21:
[...]
Ik bedoel maar: ik heb het mp3 bestandje dat gegenereerd wordt door google nagekeken en zie niets verkeerds, jij doelt op de manual van MPD? Om zo eventueel crossfade te negeren?
edit: Ik hoor hem echt gewoon stoppen, niet lager worden in volume btw
edit2: eens wat verschillende versies testen
Het wordt nog viezer, dus:synoniem schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:54:
[...]
Ik dacht aan de manuals van de betaalde cloudservice en van Google tts om te zien wat die meesturen en of jezelf wat mee kan sturen bijvoorbeeld crossfade=0.
2 TTS functies (cloud / translate)
2 MPD's (PI / win10)
- Cloud werkt overal
- translate werkt op de win10 machine en op de Pi maar half, dus translate werkt ok want win10 mpd is top.
Conculsie: probleem ligt bij de pi of mpd (0.21.5), maar de cloud service werkt daar wel op

Ik wil van 4.15 naar 5.12 gaan updaten.
De onderstaande error krijg in in de log.
1
| 21-03-12 17:13:38 WARNING (MainThread) [supervisor.hassos] Can't fetch versions from https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/5.12/hassos_ova-5.12.raucb: Cannot connect to host github-releases.githubusercontent.com:443 ssl:default [Connect call failed ('0.0.0.0', 443)] |
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Klinkt als een netwerk/internet/dns/routing probleem. Ook het weergegeven 0.0.0.0 ip adress is vreemd. Heb je geen firewalls of andere beperkingen voor de HA Host? kan de HA host vrij het internet benaderen? Heb je al eens opnieuw opgestart?Wachten... schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:15:
Ik wil mijn home assistant updaten en wat addons, maar krijg een error (hij doet niks als ik op update klik.
Ik wil van 4.15 naar 5.12 gaan updaten.
De onderstaande error krijg in in de log.
code:
1 21-03-12 17:13:38 WARNING (MainThread) [supervisor.hassos] Can't fetch versions from https://github.com/home-assistant/operating-system/releases/download/5.12/hassos_ova-5.12.raucb: Cannot connect to host github-releases.githubusercontent.com:443 ssl:default [Connect call failed ('0.0.0.0', 443)]
De link doet het hier iig wel. Doe de link het ook vanaf een pc/laptop die op hetzelfde netwerk zit als de HA Host?
EDIT:sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:23:
[...]
Klinkt als een netwerk/internet/dns/routing probleem. Ook het weergegeven 0.0.0.0 ip adress is vreemd. Heb je geen firewalls of andere beperkingen voor de HA Host? kan de HA host vrij het internet benaderen? Heb je al eens opnieuw opgestart?
De link doet het hier iig wel. Doe de link het ook vanaf een pc/laptop die op hetzelfde netwerk zit als de HA Host?
Ok, blijkbaar stond er een regel in mijn pihole die alle github connecties blokkeerde. Deze is waarschijnlijk een keer met een complete lijst mee gekomen. Wel gek dat github (vrij grote partij) daar in stond als blokkeer regel.
---------------------------------------
Nou ik draai wel een dream machine met wat firewall regels, maar ik heb net de block regels uitgezet en krijg nog steeds hetzelfde. Ook heb ik een Pihole, maar zover ik weet kon ik hiervoor gewoon dingen updaten e.d.
Ik draai het overigens op een VM op een Synology server, heb je misschien iets aan die informatie dat je mij een stapje verder op weg kan helpen?
[Voor 14% gewijzigd door Wachten... op 12-03-2021 18:50]
Ik heb het systeem herstart en alle niet Hassio en HA containers draaien weer. Maar HassIO wil niet starten. De HassIO Supervisor container stopt direct weer na het starten. De logfile van de supervisor container is helaas wel heel erg beknopt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [__main__] Initializing Supervisor setup 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Initializing Supervisor Sentry 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Seting up coresys for machine: qemux86-64 21-03-12 17:26:18 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.supervisor] Attaching to Supervisor homeassistant/amd64-hassio-supervisor with version 2021.03.4 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.INITIALIZE 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [__main__] Setting up Supervisor 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.api] Starting API on 172.30.32.2 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Started Supervisor hardware monitor [cont-finish.d] executing container finish scripts... [cont-finish.d] done. [s6-finish] waiting for services. [s6-finish] sending all processes the TERM signal. [s6-finish] sending all processes the KILL signal and exiting. |
Ondertussen heb ik containerd weer teruggezet naar de laatste versie maar helaas wil de boel nog steeds niet starten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| banaan@serverbanaan:/usr/share/hassio$ sudo apt-get install containerd.io=1.4.3-1 Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done The following packages were automatically installed and are no longer required: libasound2 libasound2-data libbrlapi0.6 Use 'sudo apt autoremove' to remove them. The following packages will be DOWNGRADED: containerd.io 0 upgraded, 0 newly installed, 1 downgraded, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0 B/28.1 MB of archives. After this operation, 914 kB disk space will be freed. Do you want to continue? [Y/n] y dpkg: warning: downgrading containerd.io from 1.4.4-1 to 1.4.3-1 (Reading database ... 45915 files and directories currently installed.) Preparing to unpack .../containerd.io_1.4.3-1_amd64.deb ... Unpacking containerd.io (1.4.3-1) over (1.4.4-1) ... Setting up containerd.io (1.4.3-1) ... Processing triggers for man-db (2.8.5-2) ... |
Als ik de Home Assistant container los start dan draait wel een deel van het systeem maar veel belangrijke functies draaien als add-on. Zoals Node-red, ESP-Home, etc.
Iemand enig idee? Of waar ik kan zien wat er fout gaat. Los van die beknopte log hierboven weet ik niet waar ik verder kan zien wat er fout gaat.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Kan je supervisor container met een debug log level starten?GAEvakYD schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:17:
Shit ik heb een probleem met mijn Hassio/Home Assistant installatie. Ik heb vorige week mijn systeem opnieuw ingericht op Debian 10.8. Dat werkte heel de week perfect tot ik vanmiddag apt-get upgrade deed en containerd werd geüpgraded. Daarna zijn alle containers offline gegaan.
Ik heb het systeem herstart en alle niet Hassio en HA containers draaien weer. Maar HassIO wil niet starten. De HassIO Supervisor container stopt direct weer na het starten. De logfile van de supervisor container is helaas wel heel erg beknopt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [__main__] Initializing Supervisor setup 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Initializing Supervisor Sentry 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Seting up coresys for machine: qemux86-64 21-03-12 17:26:18 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.supervisor] Attaching to Supervisor homeassistant/amd64-hassio-supervisor with version 2021.03.4 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.INITIALIZE 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [__main__] Setting up Supervisor 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.api] Starting API on 172.30.32.2 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Started Supervisor hardware monitor [cont-finish.d] executing container finish scripts... [cont-finish.d] done. [s6-finish] waiting for services. [s6-finish] sending all processes the TERM signal. [s6-finish] sending all processes the KILL signal and exiting.
Ondertussen heb ik containerd weer teruggezet naar de laatste versie maar helaas wil de boel nog steeds niet starten.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 banaan@serverbanaan:/usr/share/hassio$ sudo apt-get install containerd.io=1.4.3-1 Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done The following packages were automatically installed and are no longer required: libasound2 libasound2-data libbrlapi0.6 Use 'sudo apt autoremove' to remove them. The following packages will be DOWNGRADED: containerd.io 0 upgraded, 0 newly installed, 1 downgraded, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0 B/28.1 MB of archives. After this operation, 914 kB disk space will be freed. Do you want to continue? [Y/n] y dpkg: warning: downgrading containerd.io from 1.4.4-1 to 1.4.3-1 (Reading database ... 45915 files and directories currently installed.) Preparing to unpack .../containerd.io_1.4.3-1_amd64.deb ... Unpacking containerd.io (1.4.3-1) over (1.4.4-1) ... Setting up containerd.io (1.4.3-1) ... Processing triggers for man-db (2.8.5-2) ...
Als ik de Home Assistant container los start dan draait wel een deel van het systeem maar veel belangrijke functies draaien als add-on. Zoals Node-red, ESP-Home, etc.
Iemand enig idee? Of waar ik kan zien wat er fout gaat. Los van die beknopte log hierboven weet ik niet waar ik verder kan zien wat er fout gaat.
Heb je oude logs om te kijken wat er normaal na [supervisor.hardware.monitor] komt?
Had een homey gekocht ter voorbereiding van mn nieuwe huis. Maar merk toch dat ik uiteindelijk graag 1 of enkele displays wil in het huis om alles tee beheren.
Lovelace is dan wel een prachtige optie. Daarnaast voelt het een stuk flexibeler en uitgebreider aan dan homey, er gaat helaas wel veel tijd in zitten ben ik bang ;-)
Om te beginnen. Werken jullie allemaal met de ui, heb nu zelf alles via yaml files, en vind dat wel fijn werken dat je alles in git kan gooien en zo beetje versie beheer hebt.
Ik heb HassIO met het bash script van HA zelf geïnstalleerd. Dat heeft de containers aangemaakt etc. Kan ik ergens log level dan nog aanpassen?sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:51:
[...]
Kan je supervisor container met een debug log level starten?
Heb je oude logs om te kijken wat er normaal na [supervisor.hardware.monitor] komt?
De logging van de HassIO komt in ieder geval niet uit in home-assistent.log in /usr/share/hassio/homeassistant.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
De supervisor is enorm ‘picky’ qua OS en library afhankelijkheden. Zolang alles inder controle is werkt het natuurlijk voor de meeste gebruikers perfect, maar die afhankelijkheid kan ook tegenwerken.GAEvakYD schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:17:
Shit ik heb een probleem met mijn Hassio/Home Assistant installatie. Ik heb vorige week mijn systeem opnieuw ingericht op Debian 10.8. Dat werkte heel de week perfect tot ik vanmiddag apt-get upgrade deed en containerd werd geüpgraded. Daarna zijn alle containers offline gegaan.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [__main__] Initializing Supervisor setup 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Initializing Supervisor Sentry 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Seting up coresys for machine: qemux86-64 21-03-12 17:26:18 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.supervisor] Attaching to Supervisor homeassistant/amd64-hassio-supervisor with version 2021.03.4 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.INITIALIZE 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [__main__] Setting up Supervisor 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.api] Starting API on 172.30.32.2 21-03-12 17:26:18 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Started Supervisor hardware monitor [cont-finish.d] executing container finish scripts... [cont-finish.d] done. [s6-finish] waiting for services. [s6-finish] sending all processes the TERM signal. [s6-finish] sending all processes the KILL signal and exiting.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 banaan@serverbanaan:/usr/share/hassio$ sudo apt-get install containerd.io=1.4.3-1 Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done The following packages were automatically installed and are no longer required: libasound2 libasound2-data libbrlapi0.6 Use 'sudo apt autoremove' to remove them. The following packages will be DOWNGRADED: containerd.io 0 upgraded, 0 newly installed, 1 downgraded, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0 B/28.1 MB of archives. After this operation, 914 kB disk space will be freed. Do you want to continue? [Y/n] y dpkg: warning: downgrading containerd.io from 1.4.4-1 to 1.4.3-1 (Reading database ... 45915 files and directories currently installed.) Preparing to unpack .../containerd.io_1.4.3-1_amd64.deb ... Unpacking containerd.io (1.4.3-1) over (1.4.4-1) ... Setting up containerd.io (1.4.3-1) ... Processing triggers for man-db (2.8.5-2) ...
Dit zie je ook bij de add-ons: die zijn weer een laag over de eigenlijke losse containers. Met een breaking change in de losse container gaat het ook mis als de add-on config niet is veranderd.
Ik ben om deze redenen dus overgegaan op eigen beheer van de containers, zodat ik ook niet afhankelijk ben van of home assistant het wel doet: ik was namelijk niet in staat om het te fixen vanuit HA terwijl de losse containers wel gewoon werkten.
Maar goed. Dat moet je dan wel kunnen - alles los draaien...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
1
| curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/Kanga-Who/home-assistant/master/supervised-installer.sh" | bash -s |
Nu ga ik toch weer containerd upgraden met apt-get upgrade. Als het dan weer kapot is ga ik weer het script proberen te draaien. Als dat werkt, dan is het succes. Is het dan weer kapot, dan zal ik vast niet de enige zijn en ga ik wederom terug naar de versie die werkt en draai het Install script opnieuw.
Ok maar dat is iig niet de officiele installer...GAEvakYD schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:52:
Ik heb het probleem kunnen oplossen door het Install script opnieuw te draaien.
code:
1 curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/Kanga-Who/home-assistant/master/supervised-installer.sh" | bash -s
Nu ga ik toch weer containerd upgraden met apt-get upgrade. Als het dan weer kapot is ga ik weer het script proberen te draaien. Als dat werkt, dan is het succes. Is het dan weer kapot, dan zal ik vast niet de enige zijn en ga ik wederom terug naar de versie die werkt en draai het Install script opnieuw.
wat ik nog eens zou proberen is om de container met de hand interactief te starten en dan handmatig supervisor starten vanaf de cli en kijken of je meer/andere foutmeldingen krijgt.
vanuit de container:
$ python3 -m supervisor
- Write SimpliSafe alarm control panel state after arming/disarming (@bachya - #47649) (simplisafe docs)
- Cover Tilt Position Bugfix (@mtl010957 - #47682) (mqtt docs)
- Fix zwave_js target_temp_low (@firstof9 - #47762) (zwave_js docs)
- Adjust insteon fan speed range to valid upper bound (@bdraco - #47765) (insteon docs)
- Bump plexapi to 4.4.1 (@jjlawren - #47766) (plex docs)
- Ensure homekit reset accessory service can target any entity (@bdraco - #47787) (homekit docs)
- Fix Netatmo event handling (@cgtobi - #47792) (netatmo docs)
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik zie HACS niet meer in de sidebar, en had de slider entity row geinstalleerd. Deze werkt nu niet meer.
Ik had iets gelezen over resources ofzo in de lovelace, maar kom er nog niet helemaal uit. Zeker omdat ik HACS dus niet meer in de sidebar zie.
Als je HACS niet in de sidebar ziet, dan is hij niet geladen.Wachten... schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:34:
Weet iemand zo te vertellen wat er met HACS is gebeurd in combinatie met de update naar 5.12 (kom van 4.15 af)
Ik zie HACS niet meer in de sidebar, en had de slider entity row geinstalleerd. Deze werkt nu niet meer.
Ik had iets gelezen over resources ofzo in de lovelace, maar kom er nog niet helemaal uit. Zeker omdat ik HACS dus niet meer in de sidebar zie.
Probeer eens home Assistant opnieuw opstarten.
Geeft je log iets aan?
Heb je module in je resources staan?Wachten... schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:34:
Weet iemand zo te vertellen wat er met HACS is gebeurd in combinatie met de update naar 5.12 (kom van 4.15 af)
1
2
| - url: /hacsfiles/lovelace-slider-entity-row/slider-entity-row.js type: module |
Ging bij mij fout omdat ik bij type: js had.
Ik had HACS al eerder op de oude manier geinstalleerd, maar blijkbaar is er iets veranderd in Home assistant (of de core update) waardoor dat niet meer werkt.Hmmbob schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:03:
[...]
Als je HACS niet in de sidebar ziet, dan is hij niet geladen.
Probeer eens home Assistant opnieuw opstarten.
Geeft je log iets aan?
Ik heb nu de onderstaande video gevolgd, en het werkt opzich wel, maar vraag me af of ik de oude HACS ook nog moet verwijderen ofzo? Ik kan nergens lekker terug vinden hoe je van Home assistant 4.XX naar 5.XX kon gaan (of de core updaten) en hoe je dan HACS moets updaten/verwijderen opnieuw installeren.
Er word enkel overal aangegeven hoe je de nieuwe HACS moet installeren.
Je kan het nakijken in je /custom_components/ map - daar zal denk ik maar 1 map 'hacs' staan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| action: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: 'input_number.{{ trigger.to_state.object_id }}' value: '{{ now().timestamp() | int }}' #bovenstaande werkt perfect - service: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.slide_door data: time: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}" #dit niet (even sensor direct benoemd) - service: input_datetime.set_datetime data_template: entity_id: input_datetime.upstairs_sensor value: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}" #en dit ook niet |
definitie van de entities:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| input_datetime: upstairs_sensor: name: Frontyard last motion has_date: false has_time: true slide_door: name: Slidedoor last motion has_date: false has_time: true |
https://www.home-assistant.io/integrations/input_datetime/
Bij de laatste ook al een keer geprobeerd met 'time' ipv 'value'. Maar het wil niet werken.
Wat zie ik over het hoofd?
[Voor 4% gewijzigd door Tusk op 13-03-2021 13:51]
volgens mij moet je naar timestamp schrijven, niet naar time of valueTusk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:48:
ik wil zien wanneer mijn sensoren het laatst getriggered zijn. De triggers werken prima (getest met een notify) en ook als ik het als input_number wegzet, werkt het. Alleen de datetime wil niet. Ik heb echt al vanalles geprobeerd:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 action: - service: input_number.set_value data_template: entity_id: 'input_number.{{ trigger.to_state.object_id }}' value: '{{ now().timestamp() | int }}' #bovenstaande werkt perfect - service: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.slide_door data: time: "{{ now().strftime('%H:%M:%S') }}" #dit niet (even sensor direct benoemd) - service: input_datetime.set_datetime data_template: entity_id: input_datetime.upstairs_sensor value: "{{ now().strftime("%H:%M:%S') }}" #en dit ook niet
definitie van de entities:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 input_datetime: upstairs_sensor: name: Frontyard last motion has_date: false has_time: true slide_door: name: Slidedoor last motion has_date: false has_time: true
https://www.home-assistant.io/integrations/input_datetime/
Bij de laatste ook al een keer geprobeerd met 'time' ipv 'value'. Maar het wil niet werken.
Wat zie ik over het hoofd?
edit: nee @Tusk je hebt gelijk wel naar time .... maaaarrrr....
1
| time: '{{ now().strftime("%H:%M:%S") }}' |
dus dit werkt bij mij:
1
2
3
4
5
| action: - service: input_datetime.set_datetime data: time: '{{ now().strftime("%H:%M:%S") }}' entity_id: input_datetime.upstairs_sensor |
[Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-03-2021 14:12]
Bij mij nu ook. Ik snapte niet waarom het niet werkte, dus hele Pi maar een restart gegeven, nu werkt 'tsjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:53:
[...]
dus dit werkt bij mij:
YAML:
1 2 3 4 5 action: - service: input_datetime.set_datetime data: time: '{{ now().strftime("%H:%M:%S") }}' entity_id: input_datetime.upstairs_sensor

Dank voor het meedenken!
Wel nog een aanvullende vraag. Als ik deze datetime in lovelace zet krijg ik 2:37 PM en niet %H:%M:%S
pssst ... " en ' 'Tusk schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:48:
[...]
Bij mij nu ook. Ik snapte niet waarom het niet werkte, dus hele Pi maar een restart gegeven, nu werkt 't

hangt van je regio/timezone settings af, volgens mij zelfs van de browser.Dank voor het meedenken!
Wel nog een aanvullende vraag. Als ik deze datetime in lovelace zet krijg ik 2:37 PM en niet %H:%M:%S
edit:
Never ending story:
https://community.home-as...am-pm-in-europe/45252/116
Translation Error: The intl string context variable "naam" was not provided to the string "Bezoek de {naam} pagina voor meer details"
Ja heb ik ook al 2 releasesbarrymossel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:27:
Krijgen jullie ook telkens een translation error in Supervisor?
[...]
Ligt aan welke taal je ingesteld hebt staan. Als je taal op English zet verdwijnt de fout omdat hij dan wel 'name' krijgt in plaats van 'naam'.barrymossel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:27:
Krijgen jullie ook telkens een translation error in Supervisor?
[...]
Het is dus een eenvoudig op te lossen bug?synoniem schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:34:
[...]
Ligt aan welke taal je ingesteld hebt staan. Als je taal op English zet verdwijnt de fout omdat hij dan wel 'name' krijgt in plaats van 'naam'.
Ik kan in de vertalingen geen {naam} vinden helaas...
[Voor 9% gewijzigd door barrymossel op 13-03-2021 17:40]
Dat weet ik niet want bij het updaten van integraties kan hij 'versie' niet vinden maar 'version' wel. Maar omdat ik standaard de interface taal op Engels hebt staan zie ik het alleen als ik niet op mijn eigen apparaten er naar kijk.barrymossel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:37:
[...]
Het is dus een eenvoudig op te lossen bug?
Volgens mij is het al opgelost in de translations. Iemand had inderdaad {name} vertaald naar {naam}. En zover ik zie is dit weer terug veranderd.synoniem schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:41:
[...]
Dat weet ik niet want bij het updaten van integraties kan hij 'versie' niet vinden maar 'version' wel. Maar omdat ik standaard de interface taal op Engels hebt staan zie ik het alleen als ik niet op mijn eigen apparaten er naar kijk.
https://github.com/home-a...182269f9d95909560b99aL248
komt wel in de volgende update
edit: spuit 11

[Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-03-2021 17:49]
Is het voor version - versie ook opgelost?sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:48:
@barrymossel @synoniem @John Pe het is al gefixt:
https://github.com/home-a...182269f9d95909560b99aL248
komt wel in de volgende update
edit: spuit 11.... ik HAAT echt die omgekeerde volgorde
Edit: yup zit in dezelfde update.
[Voor 3% gewijzigd door synoniem op 13-03-2021 17:59]
Yup!synoniem schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:57:
[...]
Is het voor version - versie ook opgelost?
Sinds gisteren heb ik ook Home Assistant ontdekt. Met mijn beperkte skills probeer ik het vooralsnog eenvoudig te houden en wanneer ik straks wat meer tijd heb dan wil ik mij zeker verder gaan verdiepen want ik zie hier mooie en inspirerende voorbeelden voorbij komen.
Ik heb via de Home Assistant UI al een paar handige automatiseringen kunnen aanmaken maar bij de volgende stuit ik op een probleem:
Wanneer ik 's avonds de tv uitzet dan wil ik graag dat na enkele minuten de thermostaat en lampen uitgaan.
Het probleem zit 'm bij deze in de tv. Op het moment dat deze is ingeschakeld heeft deze in HA de status 'ok' en wanneer uitgeschakeld de status 'problem' met als gevolg dat de trigger voor de automatisering niet werkt.
Het betreft een LG van de laatste generatie en alle instellingen op de tv om deze te kunnen bedienen/detecteren staan zo ver ik kan op aan.
De trigger ziet er als volgt uit:
platform: device
device_id: 5f99ecdaab5085bf46a71484ce23b5be
domain: media_player
entity_id: media_player.lg_oled55cx6la
type: turned_off
En zo ziet de status er aldus uit:
Googelen heeft mij nog geen oplossing gebracht maar er is hopelijk een handige tweaker die een idee heeft..
PSN ID = Jorco
Problem is geen state an sich zeker? Dan zou je eerst daar op kunnen schakelen en dan later een oplossing zoeken.Jorco schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:05:
Hallo medetweakers,
Sinds gisteren heb ik ook Home Assistant ontdekt. Met mijn beperkte skills probeer ik het vooralsnog eenvoudig te houden en wanneer ik straks wat meer tijd heb dan wil ik mij zeker verder gaan verdiepen want ik zie hier mooie en inspirerende voorbeelden voorbij komen.
Ik heb via de Home Assistant UI al een paar handige automatiseringen kunnen aanmaken maar bij de volgende stuit ik op een probleem:
Wanneer ik 's avonds de tv uitzet dan wil ik graag dat na enkele minuten de thermostaat en lampen uitgaan.
Het probleem zit 'm bij deze in de tv. Op het moment dat deze is ingeschakeld heeft deze in HA de status 'ok' en wanneer uitgeschakeld de status 'problem' met als gevolg dat de trigger voor de automatisering niet werkt.
Het betreft een LG van de laatste generatie en alle instellingen op de tv om deze te kunnen bedienen/detecteren staan zo ver ik kan op aan.
[Afbeelding]
Googelen heeft mij nog geen oplossing gebracht maar er is hopelijk een handige tweaker die een idee heeft..
Dat had ik er wel bij mogen vermelden. Inderdaad al geprobeerd, maar die state accepteert ie helaas niet. Indien er een manier is om deze status toe te voegen zou ik dat prima vinden.Koepert schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:08:
[...]
Problem is geen state an sich zeker? Dan zou je eerst daar op kunnen schakelen en dan later een oplossing zoeken.
PSN ID = Jorco
Ik heb in de settings van de TV mobile aparaten aangezet:
Settings -> Verbinding -> Beheer van mobile verbindingen -> TV aan metmMobiel -> Inschakelen via Wi-Fi
Dit heeft voor mij mogelijk gemaakt om mijn TV te bedienen via HA.
Ik heb ook volgende in mijn configuration.yaml om mijn TV via HA aan/uit te zetten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| wake_on_lan: webostv: host: 192.168.1.01 #gebruik hier IP adres van je eigen TV name: Woonkamer TV LG #other settings turn_on_action: service: wake_on_lan.send_magic_packet data: mac: 66-99-CC-FF-FG-EE |
Ik weet dat het status van je TV niet correct is, zelfde probleem had ik ook maar sinds ik bovenstaand heb gedaan, heb ik daar geen last meer van, proberen kan geen kwaad.
Om je verder te helpen, kun je het volgende eens doen:Jorco schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:05:
Hallo medetweakers,
[Afbeelding]
- Zorg dat je tv uit staat en in HA de info/state 'problem' zichtbaar
- Ga 'developer tools' -> States gaan.
- Daar bij entity graag je tv invullen: media_player.lg_oled55cx6la
- kopieer alle informatie die in het 'state attributes' vak staat
- post all die info hier met gebruik van [ code ] tags
daarna nog eens hetzelfde als de tv aan staat:
- Zorg dat je tv aan staat en in HA de info/state 'ok' zichtbaar
Even gedaan. Ziet er volgens mij hetzelfde uit.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:00:
[...]
Om je verder te helpen, kun je het volgende eens doen:
- Zorg dat je tv uit staat en in HA de info/state 'problem' zichtbaar
daarna nog eens hetzelfde als de tv aan staat:
- Zorg dat je tv aan staat en in HA de info/state 'ok' zichtbaar
Bij state 'problem':
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| source_list: - AirPlay - Live TV - PS5 - Pioneer - KPN - HDMI 4 - LOGICAL HDMI 1 - LOGICAL HDMI 2 - LOGICAL HDMI 3 - LOGICAL HDMI 4 - LOGICAL HDMI 5 - LOGICAL HDMI 6 - LOGICAL HDMI 7 - LOGICAL HDMI 8 - LOGICAL HDMI 9 - LOGICAL HDMI 10 - LOGICAL HDMI 11 source: KPN friendly_name: LG OLED55CX6LA supported_features: 18433 device_class: tv |
Bij state 'ok':
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| source_list: - AirPlay - Live TV - PS5 - Pioneer - KPN - HDMI 4 - LOGICAL HDMI 1 - LOGICAL HDMI 2 - LOGICAL HDMI 3 - LOGICAL HDMI 4 - LOGICAL HDMI 5 - LOGICAL HDMI 6 - LOGICAL HDMI 7 - LOGICAL HDMI 8 - LOGICAL HDMI 9 - LOGICAL HDMI 10 - LOGICAL HDMI 11 source: KPN friendly_name: LG OLED55CX6LA supported_features: 18433 device_class: tv |
PSN ID = Jorco
Ik vermoed dat je gewoon op de state 'problem' dan kan triggeren. Kun je dit eens proberen:
Trigger type: state
entity: ....LG.....
Attribute: leeg laten
from: leeg
to: problem
for: leeg
of in yaml:
1
2
3
4
| trigger: - platform: state entity_id: media_player.lg_oled55cx6la to: problem |
Dank! Op deze manier werkt het wel. Mooi om te zien hoe eenvoudig je hier omheen kunt werken.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:29:
@Jorco ok, ik had gedacht dat die OK/Problem mogelijk als een 'mode' oid werd doorgegeven.
Ik vermoed dat je gewoon op de state 'problem' dan kan triggeren. Kun je dit eens proberen:
Trigger type: state
entity: ....LG.....
Attribute: leeg laten
from: leeg
to: problem
for: leeg
of in yaml:
code:
1 2 3 4 trigger: - platform: state entity_id: media_player.lg_oled55cx6la to: problem

Dat wordt een hoop experimenteren en leren de komende weken.
PSN ID = Jorco
Ik doe het nu via shell_command met
wget <url> --timeout=3
Maar er zal toch wel een makkelijkere manier zijn?
Gemakkelijker weet ik niet maar kan je het niet in een script zetten? Dat script kan je dan rechtstreeks gebruiken of weer aanroepen met de service script.reload.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:22:
Hoe kan ik met een scene of automation een url openen/aanroepen? ik ben niet geinteresseerd in de data, de url moet alleen aangeroepen worden. Het duurt nog even voordat ik een ander applicatie naar mqtt heb overgezet maar zou het via deze manier toch met HA kunnen bedienen.
Ik doe het nu via shell_command met
wget <url> --timeout=3
Maar er zal toch wel een makkelijkere manier zijn?
Ja voor mij niet.habbekrats schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:21:
[...]
# vncserver -geometry 1920x1024
https://www.thegeekdiary....rver-resolution-in-linux/ werkte voor mijn ubuntu en pi
Op de PI was het een instelling in het menu.
Overigens maakt het niet uit we doen het zo wel.
Maar nu wil ik dit installeren.
Maar dat lukt voor geen kant.
Dat moet ik toch in cli doen van de VM waar HA op draait?
Want dat werky niet.
npm install node-red-contrib-huemagic
Ik type dit maar krijg steeds de foutmelding dat npm en install unknown commands zijn.
Idee is om de status van mijn hue lampen uit te lezen voor akties.
Dat krijg ik echter in de gewone Node-Red niet voor elkaar.
[Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 13-03-2021 22:49]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Script, 'configuration' -> scripts. check - gevonden.synoniem schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:37:
[...]
Gemakkelijker weet ik niet maar kan je het niet in een script zetten? Dat script kan je dan rechtstreeks gebruiken of weer aanroepen met de service script.reload.
Werd een vrolijk van je opmerking maar was teleurgesteld toen ik het vond: het zijn geen 'echte' scripts maar het is volgens mij vrijwel hetzelfde als een automation. Ik heb iig geen extra opties/services etc zo ver ik kan zien.
Heb je een idee hoe ik in dat 'script' een url aanroep? ik heb al de lijst van services in 'automation' doorgenomen maar daar staat niet een service in bv 'http.hit_url' oid.
Je moet dit command draaien op de host waarop node-red geinstalleerd is. Waar draai je node red?icecreamfarmer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:48:
[...]
Ja voor mij niet.
Op de PI was het een instelling in het menu.
Overigens maakt het niet uit we doen het zo wel.
Maar nu wil ik dit installeren.
Maar dat lukt voor geen kant.
Dat moet ik toch in cli doen van de VM waar HA op draait?
Want dat werky niet.
npm install node-red-contrib-huemagic
Ik type dit maar krijg steeds de foutmelding dat npm en install unknown commands zijn.
Idee is om de status van mijn hue lampen uit te lezen voor akties.
Dat krijg ik echter in de gewone Node-Red niet voor elkaar.
de foutmelding is dat npm niet geinstalleerd is op de host waar je het command probeert te draaien.
Als je op een debian based host zit kan je bv met
$ sudo apt install npm
Ik draai op de VM HA OS.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:54:
[...]
Je moet dit command draaien op de host waarop node-red geinstalleerd is. Waar draai je node red?
de foutmelding is dat npm niet geinstalleerd is op de host waar je het command probeert te draaien.
Als je op een debian based host zit kan je bv met
npm installeren.$ sudo apt install npm
Maar natuurlijk npm staat daar niet op.
dus node red IN HA als addon?icecreamfarmer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:01:
[...]
Ik draai op de VM HA OS.
Maar natuurlijk npm staat daar niet op.
Ja.
Ik heb lubuntu. Daar draait in een VM Home assistant OS op.
Daar heb ik als add-on Node red nu geinstalleerd.
Nu wil ik echter dit er bij hebben voor extra mogelijkheden.
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-huemagic
Overigens krijg ik NPM niet geinstalleerd. Krijg deze foutmelding:
unknown command "sudo"for "ha" .
Via de ssh-addon kan je bijna niets. Je kan alleen wat ha zaken regelijken en daar houdt het op.icecreamfarmer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:04:
[...]
Ja.
Ik heb lubuntu. Daar draait in een VM Home assistant OS op.
Daar heb ik als add-on Node red nu geinstalleerd.
Nu wil ik echter dit er bij hebben voor extra mogelijkheden.
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-huemagic
Overigens krijg ik NPM niet geinstalleerd. Krijg deze foutmelding:
unknown command "sudo"for "ha" .
Je zit met de ssh addon niet op een normale shell maar op een speciale HA uitvoering. Die gaat je niet verder helpen.
de Node red addon draait als docker container IN ha. Dus dan zou je het daar moeten zien toe te voegen. Je kan via portainer addon toegang krijgen cli van container. Maar containers vergaan natuurlijk makkelijk dus je veranderingen zijn niet persistent. is er geen mogelijkheid om via de node-red webinterface, of configuratie bestand/map items toe te voegen?
https://community.home-as...de-red-with-hassio/156665sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:07:
[...]
Via de ssh-addon kan je bijna niets. Je kan alleen wat ha zaken regelijken en daar houdt het op.
Je zit met de ssh addon niet op een normale shell maar op een speciale HA uitvoering. Die gaat je niet verder helpen.
de Node red addon draait als docker container IN ha. Dus dan zou je het daar moeten zien toe te voegen. Je kan via portainer addon toegang krijgen cli van container. Maar containers vergaan natuurlijk makkelijk dus je veranderingen zijn niet persistent. is er geen mogelijkheid om via de node-red webinterface, of configuratie bestand/map items toe te voegen?
Gelukt via palette functie in de opties.
icecreamfarmer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:13:
[...]
https://community.home-as...de-red-with-hassio/156665
Gelukt via palette functie in de opties.

Op een andere Raspberry draait container DSMR-reader die via MQTT data doorstuurt.
Maar de MQTT-broker krijgt niet de juiste data binnen. (Gecontroleerd in MQTT-Explorer)
Welke Databron (zie linker afbeelding) moet ik activeren in de DSMR-reader?
Ik heb verschillende Databronnen ingeschakeld, maar het komt niet in beeld.
Wie kan me hier opweg helpen?
Meest voor de hand liggende is MQTT broker want dat is precies wat de addon in HA is.CAD-tekenaar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:28:
Ik heb HA en add-on MQTT-broker op een Raspberry draaien.
Op een andere Raspberry draait container DSMR-reader die via MQTT data doorstuurt.
Maar de MQTT-broker krijgt niet de juiste data binnen. (Gecontroleerd in MQTT-Explorer)
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat krijg je dan wel binnen? En wat zou je binnen willen krijgen?CAD-tekenaar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:28:
het lijkt mij vrij rechtoe aan, om 00:30 zet je de stekker uit + notificatie, maar in het geval hij al uitstaat doe niks.. ik maak ergens een fundamentele denkfout.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| alias: woon.TV-installatie-auto-off description: '' trigger: - platform: time at: '00:30:00' condition: - condition: device type: is_off device_id: 9ee14ed4c457e51ded553bdb58251e87 entity_id: switch.tv_installatie_2 domain: switch action: - type: turn_off device_id: 9ee14ed4c457e51ded553bdb58251e87 entity_id: switch.tv_installatie_2 domain: switch - service: notify.telegram data: message: TV-Installatie gaat uit1 data: ttl: 0 priority: high mode: single |
edit: hmm als ik de condition op 'is_on' zet dan werkt het wel naar behoren.
ik moet de conditie dus lezen: indien dit waar is dan ga ik door naar de action. (oef ik heb echt scheel gelezen)
[Voor 8% gewijzigd door Valkyre op 14-03-2021 00:45]
je conditie is _off, en je gaat hem _off schakelen...Valkyre schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:37:
Ik heb een stekker die op mijn tv installatie en alle apparatuur daar zit en die wil in de avond uit hebben staan (zonde van de stroom), natuurlijk kan ik deze automation door laten gaan ook al staat het apparaat al uit maar dan word ik helemaal plat gespamt in telegram met meer van dit soort nutteloze berichten.
het lijkt mij vrij rechtoe aan, om 00:30 zet je de stekker uit + notificatie, maar in het geval hij al uitstaat doe niks.. ik maak ergens een fundamentele denkfout.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 alias: woon.TV-installatie-auto-off description: '' trigger: - platform: time at: '00:30:00' condition: - condition: device type: is_off device_id: 9ee14ed4c457e51ded553bdb58251e87 entity_id: switch.tv_installatie_2 domain: switch action: - type: turn_off device_id: 9ee14ed4c457e51ded553bdb58251e87 entity_id: switch.tv_installatie_2 domain: switch - service: notify.telegram data: message: TV-Installatie gaat uit1 data: ttl: 0 priority: high mode: single
je conditie moet _on zijn.
ja echt zo stom ik heb het begeleidende stukje bij conditions verkeerd gelezen.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:49:
[...]
je conditie is _off, en je gaat hem _off schakelen...
je conditie moet _on zijn.
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik wil graag het real-time verbruik van elektra & gas van mijn DSMR4-meter willen zien.barrymossel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:53:
[...]
Wat krijg je dan wel binnen? En wat zou je binnen willen krijgen?
@synoniem : HA en add-on MQTT-broker werken. Nu nog container MQTT-reader op de andere host configureren.
Met wat stoeien van Databronnen ativeren heb ik inmiddels onderstaand lees in MQTT-explorer.
[Voor 26% gewijzigd door CAD-tekenaar op 14-03-2021 01:06]
En je hebt wel mqtt sensoren aangemaakt in je configuration.yaml?CAD-tekenaar schreef op zondag 14 maart 2021 @ 01:03:
[...]
Ik wil graag het real-time verbruik van elektra & gas van mijn DSMR4-meter willen zien.
@synoniem : HA en add-on MQTT-broker werken. Nu nog container MQTT-reader op de andere host configureren.
Met wat stoeien van Databronnen ativeren heb ik inmiddels onderstaand lees in MQTT-explorer.
[Afbeelding]
Scherp... geen mqtt discovery zo te zien.barrymossel schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:38:
[...]
En je hebt wel mqtt sensoren aangemaakt in je configuration.yaml?
@CAD-tekenaar
Handmatig toevoegen van een mqtt sensor:
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/
voor energie bv device_class 'energy'
https://www.home-assistan...ions/sensor/#device-class
En je hebt de DSMR Reader integratie ook geladen?CAD-tekenaar schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:28:
Ik heb HA en add-on MQTT-broker op een Raspberry draaien.
[Afbeelding][Afbeelding]
What's the speed of dark?
Ik wil daarom helemaal opnieuw beginnen. ( Krijg volgende week de ZZH stick binnen )
Is daar een bepaalde manier voor om alles van Zigbee te wissen uit Home Assistant, of is het simpelweg een kwestie van usb stick eruit, ZZH stick erin en alles opnieuw toevoegen?
Ik wil voorkomen dat ik straks alles aan het toevoegen ben, en weer tegen problemen aan loop.
Staat ergens op de officiële site. Volgens mij moet je panid willekeurig aanpassen in je configuratie.marcel19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:14:
Ik heb al enige tijd wat problemen met Zigbee2mqtt met een usb stick.
Ik wil daarom helemaal opnieuw beginnen. ( Krijg volgende week de ZZH stick binnen )
Is daar een bepaalde manier voor om alles van Zigbee te wissen uit Home Assistant, of is het simpelweg een kwestie van usb stick eruit, ZZH stick erin en alles opnieuw toevoegen?
Ik wil voorkomen dat ik straks alles aan het toevoegen ben, en weer tegen problemen aan loop.
Maar als je niet weet waar je problemen vandaan komen, dan is het misschien niet onverstandig om de hele add-on te verwijderen (en evt. alle bestanden van Zigbee2MQTT in je /share map (te benaderen via Samba). En dan dus geheel opnieuw te beginnen.
1 probleem kan ik wel begrijpen. ik heb de CC2531 stick op dit moment en ik merk dat al mijn zigbee device gewoon niet kunnen toevoegen vanwege de limiet. De ZZH stick welke ik besteld heb, beschikt ook over een antenne en dat gaat zeker ook helpen met het bereik. ( Gehele huis bestaat uit gewapend beton )barrymossel schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:22:
[...]
Staat ergens op de officiële site. Volgens mij moet je panid willekeurig aanpassen in je configuratie.
Maar als je niet weet waar je problemen vandaan komen, dan is het misschien niet onverstandig om de hele add-on te verwijderen (en evt. alle bestanden van Zigbee2MQTT in je /share map (te benaderen via Samba). En dan dus geheel opnieuw te beginnen.
Maar de Zigbee addon verwijderen + eventuele bestanden is misschien wel de beste optie.
( Ik draai overigens Home Assistant in een docker, maar dat maakt niks uit lijkt me )
Ik weet niet hoeveel je in HA hebt zitten buiten zigbee maar ik zou helemaal opnieuw beginnen.marcel19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:27:
[...]
1 probleem kan ik wel begrijpen. ik heb de CC2531 stick op dit moment en ik merk dat al mijn zigbee device gewoon niet kunnen toevoegen vanwege de limiet. De ZZH stick welke ik besteld heb, beschikt ook over een antenne en dat gaat zeker ook helpen met het bereik. ( Gehele huis bestaat uit gewapend beton )
Maar de Zigbee addon verwijderen + eventuele bestanden is misschien wel de beste optie.
( Ik draai overigens Home Assistant in een docker, maar dat maakt niks uit lijkt me )
Maak een geheel nieuwe container / config mappen aan. Ik weet niet of je supervisor hebt maar ik zou wel altijd even een full-snapshot maken en die ergens ver weg opslaan.
Er zit een HOOP in mijn HA. dat ga ik echt niet allemaal opnieuw doensjorsjuhmaniac schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:51:
[...]
Ik weet niet hoeveel je in HA hebt zitten buiten zigbee maar ik zou helemaal opnieuw beginnen.
Maak een geheel nieuwe container / config mappen aan. Ik weet niet of je supervisor hebt maar ik zou wel altijd even een full-snapshot maken en die ergens ver weg opslaan.

Heb je een korte tut voor mij hoe je dit gedaan hebt? Ik ben na een crash van mijn pi4 overgestapt naar een VM, waar ik ook supervised in draai. Zwave proberen te installeren maar voor die integration heb je dus een zwave server nodig blijkbaar, snap niet helemaal hoe/waar ik die zou moeten installerenstrandbal schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:36:
[...]
Inmiddels is het me gelukt met de "default" Z-wave JS integration, samen met de Z-Wave JS 2 MQTT addon (maar dan met MQTT uit). Best of both worlds, vele malen responsiever Z-Wave netwerk, plus het best wel uitgebreide control panel van de Z-Wave JS 2 MQTT addon (waar je parameters aanpast en ze ook daadwerkelijk in 1x worden aangepast!)
Nu nog even een miljoen entities van naam wijzigen

EDIT: done, dat was makkelijker dan ik dacht. Ik heb wel 3 nodes included die NULL zijn... geen idee wat dat zijn. Hoe krijg ik die eruit?
[Voor 6% gewijzigd door Sp33dFr34k op 14-03-2021 14:46]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Zie je ook de nodes in zwavejs2mqtt GUI?Sp33dFr34k schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:26:
[...]
Heb je een korte tut voor mij hoe je dit gedaan hebt? Ik ben na een crash van mijn pi4 overgestapt naar een VM, waar ik ook supervised in draai. Zwave proberen te installeren maar voor die integration heb je dus een zwave server nodig blijkbaar, snap niet helemaal hoe/waar ik die zou moeten installerenVooral dat laatste wat je zegt van die parameters bevalt me wel, in het verleden was dat echt een draaaaaaaaama met zwave
EDIT: done, dat was makkelijker dan ik dacht. Ik heb wel 3 nodes included die NULL zijn... geen idee wat dat zijn. Hoe krijg ik die eruit?
BTW - nog wat ZWave achtergrond informatie - https://community.home-as...assistant-overview/277253
[Voor 7% gewijzigd door UTMachine op 14-03-2021 15:34]
mijn nodes staan soms NULL na een reboot/upgrade totdat ze wat data verstuurd hebben. FF schakelen helpt eigenlijk altijd.UTMachine schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:33:
[...]
Zie je ook de nodes in zwavejs2mqtt GUI?
BTW - nog wat ZWave achtergrond informatie - https://community.home-as...assistant-overview/277253
https://www.home-assistant.io/blue/
Nieuwe levering is pas voor einde maart.
1
2
3
4
5
6
| - platform: template sensors: eigenverbruik: friendly_name: "Direct Verbruik PV" unit_of_measurement: "kWh" value_template: "{{ (states('sensor.solaredge_energy_today')| float / 1000) - (states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged') | float )}}" |
Nu zit ik ermee dat de Solaredge omvormer een interval heeft van een kwartier. Hierdoor worden bij nieuwe waarden vanuit de slimme meter dus onjuiste waarden berekend. Is er geen mogelijkheid dat de berekening alleen wordt uitgevoerd bij een gewijzigde waarde uit de SolarEdge omvormer?
PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West
Ik heb het gevoel er bijna te zijn, maar het werkt nog niet 100%JayOne schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:59:
[...]
En je hebt de DSMR Reader integratie ook geladen?
1) Welke Brondata in DSMR-reader moet ik activeren?
2) Is platform dsmr_reader nodig in sensors.yaml? (Ik stuur alle data via MQTT naar de host waar HA draait)
3) Ik heb nu bestand "sensors.yaml" onderstaand ingesteld maar krijg niet de actuele verbruikswaarden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - platform: dsmr_reader # sensor: energievervruik (via slimme meter DSMR4) # https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/ - platform: mqtt name: "stroomverbruik" # stroomverbruik per 5 seconden state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered" # unit_of_measurement: 'kWh' - platform: mqtt name: "gasverbruik" state_topic: "dsmr/day-consumption" value_template: "{{value_json.gas}}" # unit_of_measurement: 'm3' |
Ik zie ze gewoon staan als NULL, maar waarschijnlijk omdat ik die voorheen gepaired had met de stick, ik ben nog niet zover om die allemaal te includen (hangen aan het plafond), maar dat zal het waarschijnlijk wel zijn.UTMachine schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:33:
[...]
Zie je ook de nodes in zwavejs2mqtt GUI?
Een ander dingetje, ik heb een aantal ping sensors toegevoegd. Gek genoeg werkt er eentje niet van, en geen idee waarom. Het IP is zeker correct, en pingen kan ik wel vanaf andere apparaten. Iemand een idee wat ik hier nog aan kan checken?
1
2
3
4
5
6
| binary_sensor: - platform: ping host: 192.168.1.2 name: "Fractal" count: 2 scan_interval: 30 |
Hij blijft gewoon "disconnected" zeggen.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Ga ik eens naar kijken. Heb me nog niet verdiept in automations omdat ik tot nu toe alles via Node-Red doe.septillion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:37:
@Peutpeut Volgens mij een template sensor zelf niet. Maar je zou de hele berekening natuurlijk kunnen doen in een automation en deze naar een input helper schrijven. Die helpen zou je nog als sensor beschikbaar kunnen maken met een template sensor.
1. Ik heb alle split topics ingeschakeld om via mqtt te verzenden.CAD-tekenaar schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:32:
[...]
Ik heb het gevoel er bijna te zijn, maar het werkt nog niet 100%
1) Welke Brondata in DSMR-reader moet ik activeren?
2) Is platform dsmr_reader nodig in sensors.yaml? (Ik stuur alle data via MQTT naar de host waar HA draait)
3) Ik heb nu bestand "sensors.yaml" onderstaand ingesteld maar krijg niet de actuele verbruikswaarden.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - platform: dsmr_reader # sensor: energievervruik (via slimme meter DSMR4) # https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/ - platform: mqtt name: "stroomverbruik" # stroomverbruik per 5 seconden state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered" # unit_of_measurement: 'kWh' - platform: mqtt name: "gasverbruik" state_topic: "dsmr/day-consumption" value_template: "{{value_json.gas}}" # unit_of_measurement: 'm3'
[Afbeelding]
2. Ja. Dat activeert een integratie die de mqtt berichten omzet in sensoren, zo zie ik het in ieder geval

3. Dat heb ik niet, volgens mij kun je dat weglaten.
Modus tcp inschakelen op de omvormer en dan de solaredge modbus tcp custom integration instellenPeutpeut schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:26:
Om mijn eigen verbruik van de PV installatie te monitoren heb ik onderstaand template aangemaakt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - platform: template sensors: eigenverbruik: friendly_name: "Direct Verbruik PV" unit_of_measurement: "kWh" value_template: "{{ (states('sensor.solaredge_energy_today')| float / 1000) - (states('sensor.dsmr_day_consumption_electricity_returned_merged') | float )}}"
Nu zit ik ermee dat de Solaredge omvormer een interval heeft van een kwartier. Hierdoor worden bij nieuwe waarden vanuit de slimme meter dus onjuiste waarden berekend. Is er geen mogelijkheid dat de berekening alleen wordt uitgevoerd bij een gewijzigde waarde uit de SolarEdge omvormer?
Bedoel je dat als je punt 3 niet toepast, de sensoren in configuarion.yaml hebt geconfigureerd?Peutpeut schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:44:
[...]
1. Ik heb alle split topics ingeschakeld om via mqtt te verzenden.
2. Ja. Dat activeert een integratie die de mqtt berichten omzet in sensoren, zo zie ik het in ieder geval
3. Dat heb ik niet, volgens mij kun je dat weglaten.
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.