Toon posts:

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.272.317 views

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik probeer te migreren naar Z-Wave JS, maar ik krijg de addon niet eens geïnstalleerd... Ik draai Home Assistant in een VM, dus met supervisor etc, maar als ik de Z-Wave JS addon wil installeren en het pad naar de USB stick invoer, krijg ik de niet heul erg behulpzame melding "Failed to set Z-Wave JS configuration"...

De logs laten verder deze entry zien:

21-03-08 18:57:58 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'options' does not exist in the schema for Z-Wave JS (core_zwave_js)

Geen idee wat ik verkeerd doe, en ik vind er helemaal niks over op internet... Ik revert nog wel even terug naar de antieke Z-wave 1.4 integratie... :/

Overigens netjes de oude zwave integratie eruit gesloopt en vervolgens de VM gereboot om de stick vrij te spelen, USB pad hetzelfde ingesteld als de oude ZWave integratie.

[Voor 11% gewijzigd door strandbal op 08-03-2021 20:24]

Hier stond een dode link.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb recent HA geupdated en zie nu show_last_changed niet meer in mijn custom glance card verschijnen. Was er een breaking change die ik over het hoofd heb gezien?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21
@synoniem Custom? Bedoel je niet de ingebakken Glance Card? Volgens mij was daar niets aan gewijzigd, show_last_changed staat er ook nog als optie.

• septillion
Oef, je bent even een weekendje in een hutje op de hei en er is een nieuwe start post en al 5 pagina's aan posts :+

Ik dacht vanavond "Ik flash die led controllers even naar Tasmota", had twee nieuwe binnen. Eerste Tuya convert aangeslingerd maar niets :/ Okay, soldeerbout gepakt en er even draadjes aangebakken. Twee tel later met Tasmotize stond op de Arilux AL-LC06 netjes Tasmota. Toen de Arilux AL-LC03 open en zoals eerder gedaan, draadjes erop. Maar niets :/ Rx en Tx misschien fout? Nope, niets. Nog eens kijken, zit er geen ESP meer op maar een of andere stomme BL602 |:( Arg, waarom doen die Chinezen dat? Is het echt dat die dingen net wat goedkoper zijn? Lijkt me amper het waard om een nieuwe print te ontwerpen en nieuwe firmware te maken voor een paar cent. Maar goed, die kan dus de prullenbak in ;(

• synoniem
  • Niet online
septillion schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:47:
@synoniem Custom? Bedoel je niet de ingebakken Glance Card? Volgens mij was daar niets aan gewijzigd, show_last_changed staat er ook nog als optie.
Het probleem is niet dat ik de optie niet kan invullen zowel show_last_updated and show_last_changed kan ik gewoon kiezen. Alleen het wordt niet op het dashboard weergegeven alleen als ik er op klik krijg ik ze te zien. Dat gaat voor mij enigszins voorbij aan het doel waarvoor ik het dashboard heb namelijk dat ik kan zien dat mijn Pi's in de lucht zijn.

• synoniem
  • Niet online
septillion schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:01:
Oef, je bent even een weekendje in een hutje op de hei en er is een nieuwe start post en al 5 pagina's aan posts :+

Ik dacht vanavond "Ik flash die led controllers even naar Tasmota", had twee nieuwe binnen. Eerste Tuya convert aangeslingerd maar niets :/ Okay, soldeerbout gepakt en er even draadjes aangebakken. Twee tel later met Tasmotize stond op de Arilux AL-LC06 netjes Tasmota. Toen de Arilux AL-LC03 open en zoals eerder gedaan, draadjes erop. Maar niets :/ Rx en Tx misschien fout? Nope, niets. Nog eens kijken, zit er geen ESP meer op maar een of andere stomme BL602 |:( Arg, waarom doen die Chinezen dat? Is het echt dat die dingen net wat goedkoper zijn? Lijkt me amper het waard om een nieuwe print te ontwerpen en nieuwe firmware te maken voor een paar cent. Maar goed, die kan dus de prullenbak in ;(
Dat is inderdaad behoorlijk irritant. Zelfs dat met twee dezelfde modelnamen er nog twee verschillende chips in kunnen zitten. Waarschijnlijk maken ze een ontwerp per productierun en dan gelijk een miljoen of zo. Dan maakt 1 cent per stuk goedkoper natuurlijk wel verschil.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:26
strandbal schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:00:
Ik probeer te migreren naar Z-Wave JS, maar ik krijg de addon niet eens geïnstalleerd... Ik draai Home Assistant in een VM, dus met supervisor etc, maar als ik de Z-Wave JS addon wil installeren en het pad naar de USB stick invoer, krijg ik de niet heul erg behulpzame melding "Failed to set Z-Wave JS configuration"...

De logs laten verder deze entry zien:

21-03-08 18:57:58 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'options' does not exist in the schema for Z-Wave JS (core_zwave_js)

Geen idee wat ik verkeerd doe, en ik vind er helemaal niks over op internet... Ik revert nog wel even terug naar de antieke Z-wave 1.4 integratie... :/

Overigens netjes de oude zwave integratie eruit gesloopt en vervolgens de VM gereboot om de stick vrij te spelen, USB pad hetzelfde ingesteld als de oude ZWave integratie.
Dit helpt je niet met je probleem maar ik zou zoiezo nog niet overgaam omdat:
Configuration of Z-Wave nodes within the Home Assistant UI is not yet implemented, but a service is available with limited configuration capabilities. If the service doesn’t meet your needs, you will need to use another tool, such as zwavejs2mqtt, to manage device configuration.
en
If you are currently running on the zwave or ozw Z-Wave integration and it works fine, there is no need to switch over at this time to Z-Wave JS. It is important to know is that most development focus currently goes to Z-Wave JS. The previous implementations are still provided as-is. They will NOT be removed without proper notice but in time there might come technical dependencies that render one or both of those integrations unusable.

• septillion
@synoniem Als ik een Glance kaart aanmaak en daar show_last_changed: true in zet (wat niet via de UI kan :/) dan zie ik dat netjes.

Maar hebben we het over dezelfde card? Ofwel een "type: glance"? Daar jij ook van 'show_last_changed' spreekt en dat geen optie is in een glance card...

En mja, als het echt om miljoenen gaat kan ik het me voorstellen. Maar het blijft een China ding dat onder tig verschillende namen wordt verkocht (maar gemaakt door Tuya). Dus je moet aardig wat kunnen besparen voor een her-design + nieuwe software om een compleet nieuwe chip uit kan.

Toch jammer :( Voor RGB kan ik ook wel zelf een printje maken (op plekken ook wel gedaan) maar dit was zo simpel en kwam mooi in een doosje. Handig voor de simpele plekjes :/

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-05 17:54
septillion schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:01:

Even zoeken, ik had ergens gelezen dat je er gewoon een ESP op kon solderen!

edit: hmm vind het niet onmiddellijk terug, ik ben bijna zeker dat digiblurDIY op youtube het erover had.

[Voor 4% gewijzigd door A1AD op 08-03-2021 23:05]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:49

Valkyre

Kitesurf FTW!

JayOne schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Je hebt deze username/wachtwoord ook zo ingesteld in de mqtt configuratie binnen HA? Daarnaast moet je zoals @Jerry_bboy hier boven aangeeft ook de verschillende topics aanzetten.
okee deze fout heb ik eerder gemaakt, in de addon config heb ik het bovenstaande username/password staan, maar in de integrations > mosquitto > heb ik een heel andere gebruikersnaam + ww...

dus nu heb ik de juiste gegevens ingevuld in DSMR, momenteel lijkt er data binnen te komen dus ik even kijken wat er de komende uren gevuld word. (ik heb alle vinkjes nu aangevinkt bij split topics)
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:16:
[...]

In je broker hoef je niets te configureren als die 'al draait'/'al werkend' is.

Is mqtt helemaal nieuw dan moet je de mosquitto configuratie eens bekijken en daar instelling wijzigen als je wilt. Standaard instellingen zijn normaal prima.

in je dsmr reader moet je dan het juist IP van de broker opgeven
- draai je dsmr als HA Plugin dan wordt dat normaal gesproken voor je geregeld (ik weet niet eens of die er als plugin is maar ik ga er maar even vanuit)
- draai je dsmr reader 'anders' of zelfs op een andere host dan moet je het IP adress van de broker gebruiken. Tenzij je dsmr als handmatige docker draait (denk ik niet wat je kon de docker ip's niet vinden gaf je aan) geef het IP adress van HA op (dus geen 172 adress maar je LAN ip van HA)

[...]

Eenvoudigste is om de portainer addon te installeren. je kan dan eenvoudig via de portainer webgui alle info bekijken.
ik had even moeten zeggen dat ik inderdaad een supervised installatie heb onder VMware.
ik heb pottrainer nu draaien, en de protection mode heb ik uitgezet echter bij de containers zie ik helemaal niks.

iRacing Profiel

• sjorsjuhmaniac
Valkyre schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:03:
ik had even moeten zeggen dat ik inderdaad een supervised installatie heb onder VMware.
ik heb pottrainer nu draaien, en de protection mode heb ik uitgezet echter bij de containers zie ik helemaal niks.
Ik kon het zo snel niet vinden wat hoe supervised nu echt draait maar als je portainer draait IN HA of waarbij je connect naar een portainer-agent IN HA dan kan je de dockers die HA onderhuids gebruikt in je portainer zien.
- Klik op containers, klik een van de containers aan die 'running' is en scroll naar beneden tot aan de 'networks' section. Daar staat in een tabel aan welke netwerken de container gekoppeld is + de bijbehorende IP's

- als je links in het menu op networks klikt krijg je een overzicht van alle bestaande docker netwerken. Als je een netwerk aanklikt en naar onder scrolt kan je zien welke containers aan het netwerk gekoppelt zijn en welk ip adress ze hebben. Als containers samen in 1 netwerk zitten kun je ipv ip adressen ook de container namen gebruiken. (de container naam wordt dan dus een 'hostname')

• sjorsjuhmaniac
A1AD schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:57:
[...]

Even zoeken, ik had ergens gelezen dat je er gewoon een ESP op kon solderen!

edit: hmm vind het niet onmiddellijk terug, ik ben bijna zeker dat digiblurDIY op youtube het erover had.
@septillion
je zou de pinout op de datasheet van de 2 chips kunnen vergelijken om het zeker te weten

• synoniem
  • Niet online
septillion schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:38:
@synoniem Als ik een Glance kaart aanmaak en daar show_last_changed: true in zet (wat niet via de UI kan :/) dan zie ik dat netjes.

Maar hebben we het over dezelfde card? Ofwel een "type: glance"? Daar jij ook van 'show_last_changed' spreekt en dat geen optie is in een glance card...
Niet de standaard glance card hoewel me dat wel op een idee gebracht heeft. Nee ik gebruik de custom:rpi-monitor-card en dat werkte tot nu toe prima en die heeft de opties show_last_changed en show_last_update. Kan ik ook gewoon opnemen in de code editor, het werkt alleen niet meer.
2021.3.3:
  • Adjust litterrobot tests and code to match guidelines (@natekspencer - #47060) (litterrobot docs)
  • Bump HAP-python to 3.4.0 (@bdraco - #47476) (homekit docs)
  • Fix Sonos polling mode (@amelchio - #47498) (sonos docs)
  • Fix mysensors notify platform (@MartinHjelmare - #47517) (mysensors docs)
  • Fix AsusWRT wrong api call (@ollo69 - #47522) (asuswrt docs)
  • Bump pymysensors to 0.21.0 (@MartinHjelmare - #47530) (mysensors docs)
  • Fix mysensors device tracker (@MartinHjelmare - #47536) (mysensors docs)
  • Fix mysensors unload clean up (@MartinHjelmare - #47541) (mysensors docs)
  • Correct weather entities forecast time (@dgomes - #47565)
  • Allow running and restarting with both ozw and zwave active (@ronytomen - #47566) (ozw docs) (zwave docs)
  • Add fallback zwave_js entity name using node ID (@raman325 - #47582) (zwave_js docs)
  • Ensure bond devices recover when wifi disconnects and reconnects (@bdraco - #47591) (bond docs)
  • Update frontend to 20210302.6 (@bramkragten - #47592) (frontend docs)
  • Fix turn on without speed in homekit controller (@bdraco - #47597) (homekit_controller docs)
  • Ensure template fan value_template always determines on state (@bdraco - #47598) (template docs)
  • Fix insteon fan speeds (@bdraco - #47603) (insteon docs)
  • Fix turning off scene in homekit (@bdraco - #47604) (homekit docs)
  • Fix Shelly logbook exception when missing COAP (@thecode - #47620) (shelly docs)
  • Update zwave_js supported features list to be static (@raman325 - #47623) (zwave_js docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

• septillion
@sjorsjuhmaniac @A1AD Helaas, andere pinnen. Is ook alleen maar een IC, niet een module zoals een ESP12. Voor het werk dat ik daar alleen al in zou moeten stoppen om een nieuw IC te plaatsen kan ik net zo goed een beter PCB'tje maken met een ESP12 erop zoals in voor de lamp gemaakt heb. Alleen jammer dat je dan geen behuizing hebt. Voordeel is dan wel dat ik dan gelijk iets dikker draad en fijnere connector kan gebruiken. :+ Eens kijken of ik dit weekend er aan toe kom iets te maken.

@synoniem Ahh, de custom:rpi-monitor-card, het gaat helemaal niet om de glance card ;) Die heb ik niet draaien dus kan ik niet even checken.

@Hmmbob Jij bent er vroeg bij :+ Maar grom, net gisteravond .2 uitgerold :p Maar zit zo te zien ook niets voor mij bij maar toch maar even uitgerold. Overigens eindigt het update scherm nu met "Unknown error, see log" zodra HA gaat herstarten na het succesvol updaten met het nieuwe update scherm. Maar er gaat dus niets mis, HA gaat gewoon herstarten. De frontend lijkt dus iets te voorbarig.

Overigens, ben ik de enige die

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
septillion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:42:
@sjorsjuhmaniac @A1AD Helaas, andere pinnen. Is ook alleen maar een IC, niet een module zoals een ESP12. Voor het werk dat ik daar alleen al in zou moeten stoppen om een nieuw IC te plaatsen kan ik net zo goed een beter PCB'tje maken met een ESP12 erop zoals in voor de lamp gemaakt heb. Alleen jammer dat je dan geen behuizing hebt. Voordeel is dan wel dat ik dan gelijk iets dikker draad en fijnere connector kan gebruiken. :+ Eens kijken of ik dit weekend er aan toe kom iets te maken.
Interessant, linkje naar je project(jes)?
Overigens, ben ik de enige die
Ik denk het wel, je krijgt het niet eens volledig uitgetypt :(:)

• septillion
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:02:
[...]

Interessant, linkje naar je project(jes)?
Nee :| Ik moet weer eens een keer wat starten waar ik dat op kan gooien. Heb het wel een keer op het forum gegooid maar terug vinden lukt natuurlijk niets...

Recap, ik had een RGBW bulb gekocht voor weinig. Hoop was dat ik er Tasmota op kon zetten. Maar helaas, het was een versie met een Broadcom chip. Maar dat geheel zat mooi op een daughterboard. Ik heb toen een drop in replacement gemaakt met een ESP. Sinds dien draait het mooi Tasmota.
Ik denk het wel, je krijgt het niet eens volledig uitgetypt :(:)
Haha, oeps. Afgeleid door de HA update. Maar wilde vragen of ik de enige ben die de integratie van Have I Been Pwned iets te heftig vind. Ik word nu de hele tijd lastig gevallen door een melding dat mijn wachtwoord voor Samba gelekt is. Op zich niet zo gek omdat deze nogal makkelijk is. Met een reden, het zit gewoon afgeschermd op mijn netwerk dus ik wil helemaal geen complex wachtwoord! |:( Dus een opt-out voor zaken zou wel leuk zijn.
septillion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:31:
[...]
[...]

Haha, oeps. Afgeleid door de HA update. Maar wilde vragen of ik de enige ben die de integratie van Have I Been Pwned iets te heftig vind. Ik word nu de hele tijd lastig gevallen door een melding dat mijn wachtwoord voor Samba gelekt is. Op zich niet zo gek omdat deze nogal makkelijk is. Met een reden, het zit gewoon afgeschermd op mijn netwerk dus ik wil helemaal geen complex wachtwoord! |:( Dus een opt-out voor zaken zou wel leuk zijn.
Je bent zeker niet de enige, zie er veel klachten over voorbijkomen.

Home Assistant configuratie

• sjorsjuhmaniac
septillion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:31:
[...]

Nee :| Ik moet weer eens een keer wat starten waar ik dat op kan gooien. Heb het wel een keer op het forum gegooid maar terug vinden lukt natuurlijk niets...

Recap, ik had een RGBW bulb gekocht voor weinig. Hoop was dat ik er Tasmota op kon zetten. Maar helaas, het was een versie met een Broadcom chip. Maar dat geheel zat mooi op een daughterboard. Ik heb toen een drop in replacement gemaakt met een ESP. Sinds dien draait het mooi Tasmota.
[Afbeelding]
nice, zie je niet vaak dat je er zo 'makkelijk' bij kan!
[...]

Yep, maar als de geschiedenis bekijk zijn tweakers ook niet meer de doelgroep maar is/wordt het heel mainstream. Ik vermoed dat het komt om het financieel interessant te houden, ik ben totaal geen kenner hierin maar ik zie zo snel niet hoe dit anders bekostigd wordt. Zover ik zie komt het geld alleen via casnuba.

Voorlopig gelukkig nog wel gescheiden van verplichte 'cloud' achtige zaken.

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:30
Ik wil 2 sensoren hebben, één met de minimale waarde en één met de maximale waarde. Daarvoor kan je "statistics" gebruiken. Helaas krijg ik dat niet voor elkaar.
Om de waardes te zien gebruik ik de onderstaande code:
YAML:
1
2
3
4
- platform: statistics
  entity_id: sensor.badkamer_temperatuur
  name: Badkamer Temp Stats
  sampling_size: 144

Om dan 2 sensoren te maken met min en max gebruik ik de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    badkamer_temp_max:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats_mean', 'max_value') }}"
    badkamer_temp_min:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats_mean', 'min_value') }}"

https://tweakers.net/i/SJlDUWBJrKYA20d8D4KdP_qcmBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxT5ZxTB45WfWk17vcksKtGi.jpg?f=fotoalbum_large
De waardes blijven op unknow staan.
Ziet iemand wat er niet goed aan is?

Edit: Al gevonden, sensor namen kwamen niet overeen.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kenny73 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:45:
Ik wil 2 sensoren hebben, één met de minimale waarde en één met de maximale waarde. Daarvoor kan je "statistics" gebruiken. Helaas krijg ik dat niet voor elkaar.
Om de waardes te zien gebruik ik de onderstaande code:
YAML:
1
2
3
4
- platform: statistics
  entity_id: sensor.badkamer_temperatuur
  name: Badkamer Temp Stats
  sampling_size: 144

[Afbeelding]
Om dan 2 sensoren te maken met min en max gebruik ik de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    badkamer_temp_max:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats_mean', 'max_value') }}"
    badkamer_temp_min:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats_mean', 'min_value') }}"

[Afbeelding]
De waardes blijven op unknow staan.
Ziet iemand wat er niet goed aan is?
ff wakker worden en _mean weghalen ;) :

YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    badkamer_temp_max:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats', 'max_value') }}"
    badkamer_temp_min:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats', 'min_value') }}"

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:30
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:49:
[...]

ff _mean weghalen ;) :

YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    badkamer_temp_max:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats', 'max_value') }}"
    badkamer_temp_min:
      value_template: "{{ state_attr('sensor.badkamer_temp_stats', 'min_value') }}"
Ja, ben er net achter na een tip van iemand anders.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kenny73 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Ja, ben er net achter na een tip van iemand anders.
ja... dat zeggen ze nou altijd... altijd iemand anders :'(

• septillion
@sjorsjuhmaniac Op zich vind ik het Have I Been Pwned wel een aardig project (ook al is het met de overname wel wat commercieel geworden). Maar dan voor zaken die echt aan het internet hangen. Voor HA zie ik eigenlijk alleen meerwaarde om het te doen voor de gebruikersaccounts. Maar ook dan niet op de manier dat alleen een wachtwoord wordt gecheckt maar volledige login.

Verder vind ik het steven meer draagvlak dan alleen de die-hard tweakers ook wel mooi. Dat ze wat full time werk kunnen bekostigen via Nabu Casa ook. Maar ik zie nog steeds wel enthousiasme bij de makers tijdens een presentatie dus ik heb er nog wel vertrouwen in. Zeker ook omdat alles gewoon open source is. Het project is nu dusdanig groot dat als ze dat terug zouden trekken er echt wel mensen een open fork zouden starten.
septillion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:52:
Op zich vind ik het Have I Been Pwned wel een aardig project (ook al is het met de overname wel wat commercieel geworden).
HIBP is zeker niet overgenomen of commercieel:
Unsuccessful effort to sell
Midway June 2019, Hunt announced plans to sell Have I Been Pwned? to a yet to be determined organisation. In his blog, he outlined his wishes to reduce personal stress and expand the site beyond what he was able to accomplish himself. As of the release of the blog post, he was working with KPMG to find companies he deemed suitable which were interested in the acquisition. However, in March 2020, he announced on his blog that Have I Been Pwned? would remain independent for the foreseeable future.
Over de reden waarom kan je lezen in zijn blog (toevallig bijna precies 1 jaar oud):
https://www.troyhunt.com/...its-ongoing-independence/

Wat wel kan zijn is dat HIBP nu makkelijker geïntegreerd kan worden nu Troy ook actief is binnen de HA community. Hij heeft erg vermakelijke blogs en video's over zijn smarthome :)

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:57
TheFes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je geen reboot hebt gedaan na je laatste wijzigingen in de sensor. Zou dat eventueel kunnen?
Een reboot van de vm was de oplossing.
Robbie T schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Een reboot van de vm was de oplossing.
Alleen HA was waarschijnlijk ook wel genoeg geweest. Of misschien zelfs alleen een reload van de template entities vanuit Server Controls (dat lijkt bij mij niet altijd het gewenste effect te hebben)

Maar fijn dat het werkt!

Home Assistant configuratie

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:57
TheFes schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Alleen HA was waarschijnlijk ook wel genoeg geweest. Of misschien zelfs alleen een reload van de template entities vanuit Server Controls (dat lijkt bij mij niet altijd het gewenste effect te hebben)

Maar fijn dat het werkt!
Ik had via HA de templates entities ook reeds opnieuw ingeladen maar leek hier ook niet goed te werken dus, daarom voor de zekerheid maar een reboot van het hele systeem.

• septillion
@Hmmbob Dat toen ook gelezen. Maar als er vervolgens gelijk linkjes naar 1password onder alles staat kan ik dat niet anders noemen dan commercieel... Ze staan namelijk absoluut niet gemarkeerd als ad.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:37:
[...]

Dit helpt je niet met je probleem maar ik zou zoiezo nog niet overgaam omdat:

[...]

en

[...]
Inmiddels is het me gelukt met de "default" Z-wave JS integration, samen met de Z-Wave JS 2 MQTT addon (maar dan met MQTT uit). Best of both worlds, vele malen responsiever Z-Wave netwerk, plus het best wel uitgebreide control panel van de Z-Wave JS 2 MQTT addon (waar je parameters aanpast en ze ook daadwerkelijk in 1x worden aangepast! O+ )

Nu nog even een miljoen entities van naam wijzigen ;(

• sjorsjuhmaniac
strandbal schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:36:
[...]

Inmiddels is het me gelukt met de "default" Z-wave JS integration, samen met de Z-Wave JS 2 MQTT addon (maar dan met MQTT uit). Best of both worlds, vele malen responsiever Z-Wave netwerk, plus het best wel uitgebreide control panel van de Z-Wave JS 2 MQTT addon (waar je parameters aanpast en ze ook daadwerkelijk in 1x worden aangepast! O+ )

(y), je niet iets slims met regex doen vanuit je oude config naar je nieuwe? ik neem aan dat de unique naam/id van de entities hetzelfde is (want dat staat bij zwave op de stick)

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:11

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Het was weer een probleemloze upgrade _/-\o_

Ik heb ook geen last van gemekker over wachtwoorden gelukkig, of zit dat niet in de gewone docker versie?

Ik zie op discord ook meldingen dat de ui een stuk sneller is, maar ook daar merk ik helemaal niks van.

Ik ga mijn nieuwe zigbee sensoren maar eens koppelen. Ali en Banggood waren weer snel en netjes met de aangegeven waarde op de envelop. De Aqara sensoren waren weer €2, en er zat er maar 1 in die hele grote envelop volgens de beschrijving 8)

Er was ooit een man die van 1 brood tig broden kon maken, de chinezen doen dat met sensoren :Y

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:09:
[...]

(y), je niet iets slims met regex doen vanuit je oude config naar je nieuwe? ik neem aan dat de unique naam/id van de entities hetzelfde is (want dat staat bij zwave op de stick)
De naam van de entities niet, die genereert HASS (of eigenlijk je integratie) en die is dus significant anders nu.
Ik hoef niks opnieuw te pairen, dat staat wel fysiek op de stick.
Het is nu wel een stuk eenvoudiger, waar ik eerst battery level nog uit de zwave.* parameters moest inlezen in een sensor maakt Z-Wave JS die nu gewoon aan, kan je direct gebruiken. Je merkt gewoon enorm dat er aan de Openzwave 1.4 integratie al heel lang niks is gedaan.

Wel veel werk, al je scripts, automations, etc nalopen :/

strandbal schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:36:
Bij 'apparaten' in HA de apparaatnaam aanpassen, dan wordt gevraagd of de entities ook mee hernoemd moeten worden (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hmmbob schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Bij 'apparaten' in HA de apparaatnaam aanpassen, dan wordt gevraagd of de entities ook mee hernoemd moeten worden (y)
Ja, dit is ook een epische verbetering. Ik heb het meeste van mijn Z-Wave spul nog geïntegreerd in de tijd dat je customize.yaml in moest om er een ander icoon aan te geven :|

Er zijn echt wel hele grote sprongen gemaakt, dat merk je vooral als je de helft weer even moet nalopen :)

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:22:
[...]

Ik kon het zo snel niet vinden wat hoe supervised nu echt draait maar als je portainer draait IN HA of waarbij je connect naar een portainer-agent IN HA dan kan je de dockers die HA onderhuids gebruikt in je portainer zien.
- Klik op containers, klik een van de containers aan die 'running' is en scroll naar beneden tot aan de 'networks' section. Daar staat in een tabel aan welke netwerken de container gekoppeld is + de bijbehorende IP's

- als je links in het menu op networks klikt krijg je een overzicht van alle bestaande docker netwerken. Als je een netwerk aanklikt en naar onder scrolt kan je zien welke containers aan het netwerk gekoppelt zijn en welk ip adress ze hebben. Als containers samen in 1 netwerk zitten kun je ipv ip adressen ook de container namen gebruiken. (de container naam wordt dan dus een 'hostname')
bedankt voor je uitgebreide antwoord! Na verder door de documentatie te lezen kwam ik er achter dat ik in portrainer > settings > Hidden containers al die filters nog moest verwijderen voor ik de containers daadwerkelijk kon zien op de manier zoals je hierboven schreef.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Valkyre schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:50:
[...]

bedankt voor je uitgebreide antwoord! Na verder door de documentatie te lezen kwam ik er achter dat ik in portrainer > settings > Hidden containers al die filters nog moest verwijderen voor ik de containers daadwerkelijk kon zien op de manier zoals je hierboven schreef.
aah ja.... natuurlijk, het is al weer ff geleden dat ik die had opgezet... goed dat je m nu hebt gevonden.

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

vandaag lekker aan het klooien geweest met HA, en ook mijn roborock stofzuiger toegevoegd maar nu wil ik nog wat meer integratie gaan doen en heb ik de onderstaande code die niet werkt.
ik snap wel dat het misgaat omdat ik 2x "camera:" definieer, maar hoe ga ik hier verder mee?
camera:
en
camera1: mag ook niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
camera:
  - platform: buienradar
camera:
- platform: xiaomi_cloud_map_extractor
    host: 192.168.50.101
    token: !secret xiaomi_token
    username: !secret mihome_user
    password: !secret mihome_password

iRacing Profiel

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Valkyre schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:49:
vandaag lekker aan het klooien geweest met HA, en ook mijn roborock stofzuiger toegevoegd maar nu wil ik nog wat meer integratie gaan doen en heb ik de onderstaande code die niet werkt.
ik snap wel dat het misgaat omdat ik 2x "camera:" definieer, maar hoe ga ik hier verder mee?
camera:
en
camera1: mag ook niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
camera:
camera:
Twee keer 'camera:' wordt inderdaad niet geaccepteerd. Zo kun je het wel doen (let op je spaties):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
camera:

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

JBS schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:54:
[...]

Twee keer 'camera:' wordt inderdaad niet geaccepteerd. Zo kun je het wel doen (let op je spaties):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
camera:
ah ik moest nog herstarten nadat ik de lovelace xiaomi_cloud_map_extractor geinstalleerd had.

ik word echt gek hier, volgens mij heb ik alle spaties vervangen. (ik had even gegoogled het gaat erom dat je geen tabs gebruikt toch?)

[Voor 4% gewijzigd door Valkyre op 09-03-2021 20:01]

iRacing Profiel

• Jeltel
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grmbl.

Home Assistant maakt je er op attent als je onveilige wachtwoorden in je installatie hebt gerbuikt. Dus ik netjes die wachtwoorden wijzigen. Blijkt dat bij NodeRed helemaal niet te kunnen. Tenminste. Het wachtwoord wordt blijkbaar ergens vastgelegd, waar je er later niet meer bij kan.

Dat geeft @Frenck aan in de issue die ik had aangemaakt: https://github.com/hassio-addons/addon-node-red/issues/924

Kan me iemand in de juiste weg wijzen om het wachtwoord toch aan te passen? Waar in NodeRed moet ik zijn?
In de interface en de bestanden kan ik helaas niets vinden. Behalve de melding in de settings.js dat het credential_secret verwijderd is uit dat bestand naar de configuration in Home Assistant.

• septillion
@Valkyre Hoe heb je hem geïnstalleerd, HACS of handmatig? Je hebt dus de 6 benodigde bestanden in "config/custom_components/xiaomi_cloud_map_extractor"?

@Jeltel Fijn hè :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

septillion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:25:
@Valkyre Hoe heb je hem geïnstalleerd, HACS of handmatig? Je hebt dus de 6 benodigde bestanden in "config/custom_components/xiaomi_cloud_map_extractor"?

@Jeltel Fijn hè :/
Via HACS geïnstalleerd maar ik moest dus nog even rebooten voor ik de bovenstaande code kon toevoegen.

Het is gelukt! Mijn stofzuiger zit nu ook in HA op basis van deze video.
Een tip voor als je net als ik nog compleet n00b bent.
https://youtu.be/Qp6hHLWtGX4

De integratie is wel echt fantastisch dit komt zelfs door de WAF heen (Alsin ze gaat het ook gebruiken!)

iRacing Profiel

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Heb sinds kort home assistant draaien en best wel veel tijd gestoken in de configuratie. Ik draai homeassistent core in een docker container op een raspberry pi. Nu wil ik de configuratie backuppen en ik dacht dat het meest eenvoudig was om een rsync te draaien die de gehele config folder wegschrijft op mijn NAS. Nu krijg ik bij een paar files foutmeldingen:
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/auth": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/auth_provider.homeassistant": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/core.config": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/core.uuid": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/onboarding": Permission denied (13)
Zitten hier files bij die wel een backup nodig hebben of kan ik dit negeren.

• sjorsjuhmaniac
HEY_DUDE schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:42:
Heb sinds kort home assistant draaien en best wel veel tijd gestoken in de configuratie. Ik draai homeassistent core in een docker container op een raspberry pi. Nu wil ik de configuratie backuppen en ik dacht dat het meest eenvoudig was om een rsync te draaien die de gehele config folder wegschrijft op mijn NAS. Nu krijg ik bij een paar files foutmeldingen:
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/auth": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/auth_provider.homeassistant": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/core.config": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/core.uuid": Permission denied (13)
  • rsync: send_files failed to open "/home/pi/home_automation/homeassistant/.storage/onboarding": Permission denied (13)
Volgens mij zijn deze files zijn wel handig om te hebben.

Anyway, je kan beter een snapshot maken en die backuppen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:18
https://github.com/thomas.../tree/master/samba-backup

https://community.home-as...napshots-to-dropbox/43622

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• septillion
@sjorsjuhmaniac Maar met HA core heeft hij geen Snapshots...

• sjorsjuhmaniac
septillion schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:30:
@sjorsjuhmaniac Maar met HA core heeft hij geen Snapshots...
:F natuurlijk, dan de lastigere manier.

@HEY_DUDE

Het probleem is rechten:
$ ls -la /config/.storage
total 368
drwxr-xr-x    2 root     root          4096 Mar 10 08:06 .
drwxr-xr-x   12 root     root          4096 Mar 10 08:12 ..
-rw-------    1 root     root         52664 Mar 10 08:06 auth
-rw-------    1 root     root           287 Dec 20 03:11 auth_provider.homeassistant
-rw-r--r--    1 root     root           398 Dec 20 03:11 core.area_registry
..

De bestanden die falen hebben geen enkele rechten voor <group> and <world>. Alleen de eigenaar van de bestanden kan er iets mee (in mijn geval root).
Dus de oplossing:
- Log in
- kijk welke user de eigenaar is van de bestanden met ls -la /config/.storage/
- login als de gevonden gebruiker of gebruik iets van sudo als de eigenaar root is.
- draai je rsync

• synoniem
  • Niet online
Dat voorkom je door sudo rsync -aAXv te gebruiken of door als root in te loggen en alleen rsync -aAXv te doen. Door de combinatie van aAX stel je in op -a archiveren (neem de gebruikers- en groepsnaam mee), -A neem je ACL's (acceslists) mee en -X extended attributes en -v is verbose zodat je ziet wat er ge-synced wordt.

edit: Spuit elf, ik zie dat sjorsjuhmaniac al gereageerd had.

• sjorsjuhmaniac
synoniem schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Dat voorkom je door sudo rsync -aAXv te gebruiken of door als root in te loggen en alleen rsync -aAXv te doen. Door de combinatie van aAX stel je in op -a archiveren (neem de gebruikers- en groepsnaam mee), -A neem je ACL's (acceslists) mee en -X extended attributes en -v is verbose zodat je ziet wat er ge-synced wordt.

edit: Spuit elf, ik zie dat sjorsjuhmaniac al gereageerd had.
pssst. ik vind --progress handiger dan -v

• mausje_maus
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 22:42
Gisteren heb ik mijn eerste automation/script gemaakt.
Ik gebruik de automation om op mijn sonos als gong voor de unifi G4 doorbell te gerbruiken.

je hebt wel HACS nodig en Unifi Protect Integration

automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: '1614682491032'
  alias: Deurbel
  description: ''
  trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: 9121b552884ada046b57f336b67fdef0
    entity_id: binary_sensor.doorbell_deurbel
    domain: binary_sensor
  condition: []
  action:
  - data:
      delay: 00:00:03
      sonos_source: http://xxx.xxx.xx.x:8123/local/audio/Doorbell.mp3
      volume: 0.6
    service: script.sonos_mp3_all_rooms
  mode: single

het script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
sonos_mp3_all_rooms:
  alias: Sonos - MP3 - All Rooms
  sequence:
  - data_template:
      entity_id:
      - media_player.woonkamer
      - media_player.woonkamer_2
    service: sonos.snapshot
  - data_template:
      entity_id:
      - media_player.woonkamer
    service: sonos.unjoin
  - data:
      master: media_player.woonkamer_2
    entity_id: all
    service: sonos.join
  - data_template:
      entity_id:
      - media_player.woonkamer
      volume_level: '{{ volume }}'
    service: media_player.volume_set
  - data_template:
      entity_id: media_player.woonkamer_2
      media_content_id: '{{ sonos_source }}'
      media_content_type: music
    service: media_player.play_media
  - delay: '{{ delay }}'
  - data_template:
      entity_id:
      - media_player.woonkamer
    service: sonos.restore

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03 09:19
Even mijzelf quoten uit het vorige topic:
MrBarBarian schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:58:
Tasmota vraag (deels ook HA gerelateerd):

Ik heb een IFan03. ALs ik HA (her)start gaat de lamp van de Ifan aan. Hetzelfde geld als er een state change plaatsvind op de ifan (bijv. reconnect van Wifi).

Ik wil dat het licht gewoon standaard op off blijft na situaties als deze. Alleen kan ik niet vinden hoe....

De ventilator zelf (andere switch binnen de ifan) doen het wel gewoon als gewenst....
Inmiddels hier iets verder mee gekomen, maar helaas nog geen oplossing. Volgens mij is het een MQTT-dingetje.

Ik heb een Shelly (met Tasmota firmware) als muurschakelaar. De lamp waar het om gaat, is een IFan03 die ook Tasmota draait. De lamp kan worden geschakeld via de muurschakelaar met MQTT. Maar de lamp kan ook via twee andere schakelaars in dezelfde kamer worden geschakeld. Ook via MQTT.

De automation in HA wordt via een Toggle. Als een van de schakelaars wordt ingedrukt gaat de lamp aan/uit.

Als ik HA (of zigbee2mqtt) herstart springt de lamp na de herstart vanzelf ook aan. Ik vermoed dat er daarom iets fout gaat met MQTT retain. Dit heb ik geprobeert op te lossen aan de hand van YouTube: Fix Random Switching in Tasmota by Adjusting Retain Settings maar helaas.

Het is niet de automation die getriggered wordt.. Dat blijkt uit de history data van de automation zelf.

[Voor 4% gewijzigd door MrBarBarian op 10-03-2021 12:35]

iRacing Profiel

• sjorsjuhmaniac
MrBarBarian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:22:
Even mijzelf quoten uit het vorige topic:

[...]

Inmiddels hier iets verder mee gekomen, maar helaas nog geen oplossing. Volgens mij is het een MQTT-dingetje.

Ik heb een Shelly (met Tasmota firmware) als muurschakelaar. De lamp waar het om gaat, is een IFan03 die ook Tasmota draait. De lamp kan worden geschakeld via de muurschakelaar met MQTT. Maar de lamp kan ook via twee andere schakelaars in dezelfde kamer worden geschakeld. Ook via MQTT.

De automation in HA wordt via een Toggle. Als een van de schakelaars wordt ingedrukt gaat de lamp aan/uit.

Als ik HA (of zigbee2mqtt) herstart springt de lamp na de herstart vanzelf ook aan. Ik vermoed dat er daarom iets fout gaat met MQTT retain. Dit heb ik geprobeert op te lossen aan de hand van YouTube: Fix Random Switching in Tasmota by Adjusting Retain Settings maar helaas.

Het is niet de automation die getriggered wordt.. Dat blijkt uit de history data van de automation zelf.
Dit moet je toch makkelijk kunnen bevestigen door het mqtt verkeer te bekijken 'tijdens' het gebeuren.

Zo maar een vermoeden ahv wat je omschrijft:
- de toggle is een echt toggle topic, (dus er wordt niet OF een 'uit' OF een 'uit' naar de lamp gestuurd maar letterlijk 'toggle'.
- het topic is retained
- lamp komt terug op de wifi na een disconnect
- connect met de broker
- subscribed op zijn topics, waaronder het toggle topic
- ziet de retained toggle
- verwerkt het commando en 'schakelt' de lamp (toevallig nu van uit naar aan)

Hoe te bevestigen:
1) mqtt verkeer bekijken, ook tijdens een event

of als dat lastig is
2) wifi verbreken als de lamp aan staat en weer reconnecten. gaat de lamp uit bij een connect dan wordt er hoogst waarschijnlijk dus een 'toggle' command gestuurd en retained. de fix is dan om retain uit te zetten op dat commando/topic

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:59
Koepert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:23:
[...]

Het is een beetje laat om vraagtekens bij je keuze voor lubuntu te zetten he :P

Volgens mij zou je in je grub config (bijv /boot/grub/grub.cfg) een "video = resolutie" moeten kunnen toevoegen, zodat het systeem altijd start in DIE resolutie.. (1920x1080 bijv).. Werkt in n VM iig.
Dat heb ik gedaan maar dat verandert niet de resolutie van de VNC.
Met monitor aangesloten werkt het prima.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:20

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Voor mijn ouders heb ik een Zigbee Curtain module aangeschaft (de QS-Zigbee-C01) om het rolluik open en dicht te doen (er zat tot nu een KaKu module op de motor aangesloten). Alles aangesloten en de module in ZHA toegevoegd. So far, so good. Alleen slaat de module telkens automatisch af na 10 seconden, terwijl het rolluik dan nog niet gesloten is. Inmiddels heb ik ontdekt dat je in Zigbee2mqtt deze module kunt kalibreren, om de 0 en 100% posities te definieren. Maar de opties in ZHA lijken beperkt, voor zover ik kan zien. Weet iemand of dat in ZHA ook kan? Of hoe ik dat anders bij hen kan fixen?

Edit: Hmmm crap, I think? https://github.com/home-assistant/core/issues/46146 Als ik het goed begrijp mist de ZHA integratie dus nog iets om dit mogelijk te maken?

[Voor 12% gewijzigd door Yukkie op 10-03-2021 21:04]

We've got that ring of confidence

• ymoona
  • Laatst online: 15:38
Ik heb sinds vandaag een pi zero w met https://www.room-assistant.io/ draaien.
Op basis van bluetooth scant hij de omgeving en mijn telefoon. Ik wil dit gaan gebruiken om kamer detectie te doen. Zijn er meer mensen die dit gebruiken?

https://f1nerd.nl

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:18
icecreamfarmer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Dat heb ik gedaan maar dat verandert niet de resolutie van de VNC.
Met monitor aangesloten werkt het prima.
# vncserver -geometry 1920x1024

https://www.thegeekdiary....rver-resolution-in-linux/ werkte voor mijn ubuntu en pi

[Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 10-03-2021 21:22]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• A1AD
Ok.. i am lost.

Ik heb 2 scripts om room cleaning te starten voor mijn Roborock S5 max.
- clean_living_room
- clean_kitchen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
clean_living_room:
  alias: clean_living_room
  sequence:
  - service: vacuum.send_command
    target:
      entity_id: vacuum.rockie
    data:
      command: app_segment_clean
      params:
      - 18
      - 16
clean_keuken:
  alias: clean_kitchen
  sequence:
    target:
    data:
      params:
      - 17

Beide scripts werken perfect wanneer ik ze manueel start.

Ik heb een custom:vacuum-card met deze code snipped:
code:
1
2
3
4
5
6
7
actions:
  - name: Clean living room
    service: script.clean_living_room
    icon: 'mdi:sofa'
  - name: Clean kitchen
    service: script.clean_kitchen
    icon: 'mdi:silverware-fork-knife'

Wanneer ik op het knopje klik van living room start hij mooi in de juiste zone maar wanneer ik op het knopje klik van de keuken zegt hij dat het script niet gevonden kan worden:
"kan service script/clean_kitchen niet aanroepen Service not found"

8)7 8)7

[Voor 24% gewijzigd door A1AD op 10-03-2021 21:24]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:59
habbekrats schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:21:
[...]

# vncserver -geometry 1920x1024

https://www.thegeekdiary....rver-resolution-in-linux/ werkte voor mijn ubuntu en pi
In de config?
Overigens op mijn pi werkte het ook.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• synoniem
  • Niet online
A1AD schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:23:
Ok.. i am lost.

Ik heb 2 scripts om room cleaning te starten voor mijn Roborock S5 max.
- clean_living_room
- clean_kitchen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
clean_living_room:
  alias: clean_living_room
  sequence:
    target:
    data:
      params:
      - 18
      - 16
clean_keuken:
  alias: clean_kitchen
  sequence:
    target:
    data:
      params:
      - 17

Beide scripts werken perfect wanneer ik ze manueel start.

Ik heb een custom:vacuum-card met deze code snipped:
code:
1
2
3
4
5
6
7
actions:
  - name: Clean living room
    service: script.clean_living_room
    icon: 'mdi:sofa'
  - name: Clean kitchen
    service: script.clean_kitchen
    icon: 'mdi:silverware-fork-knife'

Wanneer ik op het knopje klik van living room start hij mooi in de juiste zone maar wanneer ik op het knopje klik van de keuken zegt hij dat het script niet gevonden kan worden:
"kan service script/clean_kitchen niet aanroepen Service not found"

8)7 8)7
En als je en de servicenaam en de alias op clean_kitchen zet?

• A1AD
synoniem schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:33:
[...]

En als je en de servicenaam en de alias op clean_kitchen zet?
Urgh :) Thanks

ymoona schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:16:
Op basis van bluetooth scant hij de omgeving en mijn telefoon. Ik wil dit gaan gebruiken om kamer detectie te doen. Zijn er meer mensen die dit gebruiken?
Niet specifiek met deze, maar met het Monitor project. Uiteindelijk mee gestopt, want mijn horloge verloor steeds verbinding met mijn telefoon als ik thuis was, en de telefoon van mijn vrouw weigerde na verloop van tijd iedere (andere) bluetooth verbinding.

Just saying: als je gekke bluetooth issues krijgt later dan weet je waar te zoeken :)

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:54

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

ymoona schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:16:
Ik probeer het om de paar maanden maar vind het maar matig werken.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

septillion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:41:
@Hmmbob Dat toen ook gelezen. Maar als er vervolgens gelijk linkjes naar 1password onder alles staat kan ik dat niet anders noemen dan commercieel... Ze staan namelijk absoluut niet gemarkeerd als ad.
Wat grappig, vandaag is er een extra blogpost over ha en hibp:

https://www.troyhunt.com/...-security-misconceptions/

Met, vrijwel aan het einde:
(I've used 1Password for years and full disclosure, I'm on their advisory board)

[Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 11-03-2021 07:10]

• jasperd78
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 10:21
Ken iemand het volgende probleem. Als ik verlichting aan of uit zet, dan krijg ik vaak een melding als deze:

Failed to call service homeassistant/turnon. /lights/27/state parameter, hue, not available

Het rare is dat het niet altijd om dezelfde lamp(en) gaat, maar iedere keer om een andere.

Ik draai Home Assistant op een Raspberry Pi 4 en alle lampen zijn aangesloten via de deCONZ integratie en een Conbee II stick.

Het HA logbestand geeft bij deze foutmelding de volgende informatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
2021-03-08 10:38:06 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [547768403808] /lights/27/state parameter, hue, not available
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 141, in handle_call_service
await hass.services.async_call(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1488, in async_call
task.result()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1523, in _execute_service
await handler.job.target(service_call)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/homeassistant/__init__.py", line 96, in async_handle_turn_service
await asyncio.gather(*tasks)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1488, in async_call
task.result()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1523, in _execute_service
await handler.job.target(service_call)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 204, in handle_service
await self.hass.helpers.service.entity_service_call(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 642, in entity_service_call
future.result() # pop exception if have
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 681, in async_request_call
await coro
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 679, in _handle_entity_call
await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/light/__init__.py", line 235, in async_handle_light_on_service
await light.async_turn_on(**params)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/deconz/light.py", line 202, in async_turn_on
await self._device.async_set_state(data)
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pydeconz/deconzdevice.py", line 38, in async_set_state
await self.async_set(field, data)
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pydeconz/api.py", line 118, in async_set
await self._request("put", field, json=data)
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pydeconz/gateway.py", line 109, in request
_raise_on_error(response)
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pydeconz/gateway.py", line 225, in _raise_on_error
raise_error(data["error"])
File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/pydeconz/errors.py", line 58, in raise_error
raise cls("{} {}".format(error["address"], error["description"]))
pydeconz.errors.RequestError: /lights/27/state parameter, hue, not available

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:53
Goedemorgen,

Ik wil graag de huidige temperatuur vast laten leggen in mijn Influx database. Helaas wordt alleen de eerste waarde weggeschreven en daarna niets meer. Zie onderstaande query:

Ik heb nog een automation gemaakt welke de sensor elke vijf minuten bijwerkt, maar dat heeft niet geholpen. Als ik de state van sensor template zelf opvraag is die ook gewoon te oud (actuele tijd 8:18), zie

Weet iemand wat de oorzaak is dat de wijzigingen niet door lijken te komen?

Code template sensor "current_temperature":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    current_temperature:
      unique_id: sensor.current_temperature
      friendly_name: 'Huidige temperatuur'
      value_template: '{{ state_attr("weather.huis", "temperature") }}'
      unit_of_measurement: '°C'

Code InfluxDB configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
host: a0d7b954-influxdb
port: 8086
database: homeassistant
username: homeassistant
password: !secret influxdb_homeassistant_password
max_retries: 3
default_measurement: state
include:
  entities:
    - sensor.current_phase_l1
    - sensor.current_phase_l2
    - sensor.current_phase_l3
    - sensor.current_temperature
    - sensor.energy_consumption_tarif_1
    - sensor.energy_consumption_tarif_2
    - sensor.energy_consumption_total
    - sensor.energy_production_tarif_1
    - sensor.energy_production_tarif_2
    - sensor.gas_consumption
    - sensor.hourly_gas_consumption
    - sensor.power_consumption
    - sensor.power_consumption_phase_l1
    - sensor.power_consumption_phase_l2
    - sensor.power_consumption_phase_l3
    - sensor.power_production
    - sensor.power_production_phase_l1
    - sensor.power_production_phase_l2
    - sensor.power_production_phase_l3
    - sensor.voltage_phase_l1
    - sensor.voltage_phase_l2
    - sensor.voltage_phase_l3

Code template sensor update:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Update current temperature sensor
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "/5"
action:
  - service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id: sensor.current_temperature

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:20

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@witterholt veranderd de waarde van de temperatuur sensor? Of blijft deze 9.1? Het viel mij ook al eens op dat Home-Assistant de waarde alleen bijgewerkt als deze daadwerkelijk veranderd.

We've got that ring of confidence

• witterholt
Yukkie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:24:
@witterholt veranderd de waarde van de temperatuur sensor? Of blijft deze 9.1? Het viel mij ook al eens op dat Home-Assistant de waarde alleen bijgewerkt als deze daadwerkelijk veranderd.
Dat zou kunnen; ik heb voor de zekerheid de automation voor het elke vijf minuten bijwerken van de sensor weggehaald en nu worden er lege waarden naar de InfluxDB weggeschreven. Wellicht wordt pas een gevulde waarde weggeschreven bij wijzigen van de temperatuur. Ik hou het even in de gaten.

• sjorsjuhmaniac
witterholt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:19:
Goedemorgen,

Ik wil graag de huidige temperatuur vast laten leggen in mijn Influx database. Helaas wordt alleen de eerste waarde weggeschreven en daarna niets meer. Zie onderstaande query:
[Afbeelding]
Pas op met deze query. je gebruikt hier last() maar hebt nog steeds een timeframe in de where clause staan. Als je pech hebt en niet op let ligt de data buiten je 'window' en zie je nu niets.
Neemt onderstaand probleem niet weg natuurlijk.
Ik heb nog een automation gemaakt welke de sensor elke vijf minuten bijwerkt, maar dat heeft niet geholpen. Als ik de state van sensor template zelf opvraag is die ook gewoon te oud (actuele tijd 8:18), zie
[Afbeelding]

Weet iemand wat de oorzaak is dat de wijzigingen niet door lijken te komen?

Code template sensor "current_temperature":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    current_temperature:
      unique_id: sensor.current_temperature
      friendly_name: 'Huidige temperatuur'
      value_template: '{{ state_attr("weather.huis", "temperature") }}'
      unit_of_measurement: '°C'

Code InfluxDB configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
host: a0d7b954-influxdb
port: 8086
database: homeassistant
username: homeassistant
password: !secret influxdb_homeassistant_password
max_retries: 3
default_measurement: state
include:
  entities:
    - sensor.current_phase_l1
    - sensor.current_phase_l2
    - sensor.current_phase_l3
    - sensor.current_temperature
    - sensor.energy_consumption_tarif_1
    - sensor.energy_consumption_tarif_2
    - sensor.energy_consumption_total
    - sensor.energy_production_tarif_1
    - sensor.energy_production_tarif_2
    - sensor.gas_consumption
    - sensor.hourly_gas_consumption
    - sensor.power_consumption
    - sensor.power_consumption_phase_l1
    - sensor.power_consumption_phase_l2
    - sensor.power_consumption_phase_l3
    - sensor.power_production
    - sensor.power_production_phase_l1
    - sensor.power_production_phase_l2
    - sensor.power_production_phase_l3
    - sensor.voltage_phase_l1
    - sensor.voltage_phase_l2
    - sensor.voltage_phase_l3

Code template sensor update:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Update current temperature sensor
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "/5"
action:
  - service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id: sensor.current_temperature
Ik gebruik zelf HA niet om data naar influx te pushen maar de vraag is inderdaad HOE HA met de push-data omgaat, zoals ook @Yukkie zegt.
Als HA alleen maar pushed on change dan zal je geen nieuwe datapunten in influx krijgen totdat HA een nieuwe waarde van de sensor krijgt. Hierbij faalt bovenstaande query omdat die in een bepaald tijdframe kijkt en zo dus data kan missen als het tijdframe < 'periode zonder update'

Als HA op een vast interval de value pushed dan krijg je met je last() query WEL data te zien (als de timeframe > 'periode tussen 2 pushes'). De waarde verandert dan niet.

• ymoona
  • Laatst online: 15:38
robbinonline schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 00:26:
[...]

Ik probeer het om de paar maanden maar vind het maar matig werken.
Wat werkt er niet goed aan ?

https://f1nerd.nl

• septillion
@Hmmbob Hij is wel altijd lang van stof :P Maar ik ben het dus niet met hem eens over zijn standpunt rond een thuisnetwerk. Dat is toch al één schil dieper. Ik waan het niet volledig veilig maar doe wel mijn best (oa los SSID voor domotica zaken, nu alleen nog eens de VLAN :X ). Dus daar heb ik niet alles hard op slot. Een password-only pwned check vind ik daar te heftig.

@witterholt @sjorsjuhmaniac HA doet alles event based dus ook hier zou ik verwachten dat er alleen een push plaats vindt on-change.

• synoniem
  • Niet online
septillion schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:01:
@Hmmbob Hij is wel altijd lang van stof :P Maar ik ben het dus niet met hem eens over zijn standpunt rond een thuisnetwerk. Dat is toch al één schil dieper. Ik waan het niet volledig veilig maar doe wel mijn best (oa los SSID voor domotica zaken, nu alleen nog eens de VLAN :X ). Dus daar heb ik niet alles hard op slot. Een password-only pwned check vind ik daar te heftig.

@witterholt @sjorsjuhmaniac HA doet alles event based dus ook hier zou ik verwachten dat er alleen een push plaats vindt on-change.
Hij gaat er vanuit dat als je iets vanuit het thuisnetwerk te bereiken is, het ook is te bereiken als iemand toegang tot je interne netwerk heeft. Strikt genomen klopt dat ook, als men eenmaal toegang heeft tot je lokale netwerk heb je een probleem. Grote vraag is of dan een sterk password nog gaat helpen en die vraag laat hij onbeantwoord.

• witterholt
@Yukkie, @sjorsjuhmaniac, @septillion. Bedankt, dat was het inderdaad. Het updaten van de temperatuur en dus ook mijn template sensor, is event based. Het werkt nu volgens verwachting.
Mijn eerder gemelde probleem met dat een minder gas upload automation niet om 23:58 afging was trouwens te wijten aan het feit dat mijn VM host een aantal minuten afweek van de NTP tijd. Na fixen van tijdsynchronisatie werkt het. :-)

• Jeltel
  • Niet online
@synoniem Ik vind het prima als ik wordt gewezen op een zwak wachtwoord. En ben best bereid om die ook te wijzigen. Maar ik heb gemerkt dat dat bij bijvoorbeeld NodeRed niet eens mogelijk is. Als je dat doet werkt de integratie niet meer, omdat dat wachtwoord ergens diep verstopt zit waar je niet bij kunt.
Misschien is het op te lossen met een reinstall en dan opnieuw alle flows aanmaken. Das nogal een werk.

Meer werk dan mijn MQTT wachtwoord die in alle clients staat geinstalleerd. Ik weet dat dat gaat werken. Bij NodeRed weet ik het niet eens zeker.

Uitzetten moet een optie zijn. Zo'n beetje alles moet een optie zijn binnen Home Assistant. Daar kies je volgens mij voor.
Ze zijn er ook wel mee bezig, maar blijven roepen dat we dom zijn of iets dergelijks. Het lijkt erop alsof ze zich niet kunnen verplaatsen in de gebruikers. Laat de gebruikers lekker. Geef ze de optie om het helemaal goed te doen. En als ze dat niet willen, laat ze lekker.

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-04 16:26
Weet iemand wat dit betekend?
Ik heb mijn NUC al opnieuw opgestart, maar meldingen blijven bij Core onderstaande:

En bij Supervisor:

• Jeltel
  • Niet online
@RoTeK70 Je staat op taal NL en er is voor die regel geen vertaling beschikbaar. Dat is de foutmelding.

• Tusk
  • Laatst online: 14:25

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik lees mijn solaredge uit via een TCP integration
en ik lees mijn p1 uit via de homewizard integration.

Beide pollen elke 10 seconde. Maar in de history is te zien dat er net een seconde verschil tussen de 2 pollingen zit. Is er een manier om die pollingen precies synchroon te laten verlopen?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• synoniem
  • Niet online
RoTeK70 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:11:
Ik heb mijn NUC al opnieuw opgestart, maar meldingen blijven bij Core onderstaande:

[Afbeelding]

En bij Supervisor:

[Afbeelding]
RoTeK70 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:11:

[Afbeelding]

En bij Supervisor:

[Afbeelding]
Ja, dat betekent dat de programmatuur 'name' verwacht maar 'naam' krijgt. Als de interface taal op Engels zet zul je zien dat de melding weggaat.

• sjorsjuhmaniac
Tusk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:35:
Ik lees mijn solaredge uit via een TCP integration
en ik lees mijn p1 uit via de homewizard integration.

Beide pollen elke 10 seconde. Maar in de history is te zien dat er net een seconde verschil tussen de 2 pollingen zit. Is er een manier om die pollingen precies synchroon te laten verlopen?
Heb er nu zo geen idee voor maar de vraag is: waarom moeten ze gelijk lopen? Met welke nauwkeurigheid is gelijk voor jou 'gelijk'? binnen 100ms? binnen 10ms? binnen 10us?

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:22
Voor mijn gevoel begint naarmate mijn HA zich uitbreidt het e.e.a. langzamer te worden op de Pi4. Vandaar eindelijk de knoop doorgehakt en een NUC (10e generatie i3) besteld. Deze wil ik soort van 'from scratch' gaan inrichten.
Op zich draai ik momenteel niet heel veel add-ons (waarvan Zigbee2MQTT, MotionEye, Grafana/InfluxDB en MQTT de grootste en zwaarste zijn). Maar ik weet niet wat ik mis aan beschikbare add-ons/dockers, dus het kan in de toekomst best eens uitgebreid gaan worden. Zeer waarschijnlijk zelfs.

Nu ben ik altijd erg tevreden geweest met HA OS, maar ik vraag me ten zeerste af of ik niet future-proof (?) moet kijken naar VM/Docker/ProxMox/whatever, aangezien ik nu toch vrijwel opnieuw ga beginnen. Beetje meer en beter inlezen dus. Mocht er iemand nog(maals) zin hebben om zijn of haar mening te geven, dan graag!

Heb er in ieder geval nu al zin in. I love nieuw speelgoed! ;)

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:09

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:17:
Voor mijn gevoel begint naarmate mijn HA zich uitbreidt het e.e.a. langzamer te worden op de Pi4. Vandaar eindelijk de knoop doorgehakt en een NUC (10e generatie i3) besteld. Deze wil ik soort van 'from scratch' gaan inrichten.
Op zich draai ik momenteel niet heel veel add-ons (waarvan Zigbee2MQTT, MotionEye, Grafana/InfluxDB en MQTT de grootste en zwaarste zijn). Maar ik weet niet wat ik mis aan beschikbare add-ons/dockers, dus het kan in de toekomst best eens uitgebreid gaan worden. Zeer waarschijnlijk zelfs.

Nu ben ik altijd erg tevreden geweest met HA OS, maar ik vraag me ten zeerste af of ik niet future-proof (?) moet kijken naar VM/Docker/ProxMox/whatever, aangezien ik nu toch vrijwel opnieuw ga beginnen. Beetje meer en beter inlezen dus. Mocht er iemand nog(maals) zin hebben om zijn of haar mening te geven, dan graag!

Pak de glances addon er eens bij en check de load eens?

Ik heb zelf een Synology DS218+ met 10GB ram. Dat werkt hier als een zonnetje :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• barrymossel
Mimiix schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Pak de glances addon er eens bij en check de load eens?

Ik heb zelf een Synology DS218+ met 10GB ram. Dat werkt hier als een zonnetje :)
Niet echt relevant meer, want die NUC moest en zou er komen! ;) :p

• witterholt
Ik heb ook nog even gedacht om Home Assistant over te zetten van mijn laptop naar mijn Synology DS720+. Maar de laptop is veel stiller qua schijfacties en heeft daarbij ook nog een accu wat bij stroomuitval handig is.

• barrymossel
witterholt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:35:
Ik heb ook nog even gedacht om Home Assistant over te zetten van mijn laptop naar mijn Synology DS720+. Maar de laptop is veel stiller qua schijfacties en heeft daarbij ook nog een accu wat bij stroomuitval handig is.
En hoe vaak heb je stroomuitval dan? ;)

• witterholt
barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:35:
[...]

En hoe vaak heb je stroomuitval dan? ;)
Gelukkig tot nu toe nog niet gehad :-).

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:13
barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:17:

Herkenbaar, bij mij staat ook een NUC op de planning. Ik ben van plan om HA OS via proxmox te draaien en dan nog even kijken of ik via een aparte VM wat andere containers zal gaan ondersteunen of dat ik dit via LXC doe. Ben daar nog niet helemaal in thuis dus vereist ook nog wat onderzoek :+

• barrymossel
-Casper schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Herkenbaar, bij mij staat ook een NUC op de planning. Ik ben van plan om HA OS via proxmox te draaien en dan nog even kijken of ik via een aparte VM wat andere containers zal gaan ondersteunen of dat ik dit via LXC doe. Ben daar nog niet helemaal in thuis dus vereist ook nog wat onderzoek :+
Ik ben er inderdaad al wel soort van uit dat ik Proxmox zal gaan draaien. Maar daar moet ik me nog enorm in gaan verdiepen. Ach ja, houdt je van de straat...

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:25
-Casper schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:56:
[...]

@barrymossel
Zelf nu twee maanden HA OS op proxmox draaien, daarnaast heb ik een LXC waarop ik docker containers draai (DSMR Reader, Deconz, Portainer en Watchtower), vooral de USB doorvoer naar de LXC (voor deconz/dsmr) was een gepuzzel, maar met wat gegoogle werkt dit nu ook.

De reden dat ik losse containers draai naast HA OS is dat ik niet afhankelijk wil zijn van eventuele problemen met de supervisor. Dingen die alleen van belang zijn voor mijn HA installatie (zoals de duckdns addon, nginx, vscode en nog een paar addons) doe ik binnen HA OS, de rest die ik ook buiten HA wil blijven raadplegen doe ik in LXC met docker.

Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik een NUC heb met lagere specs is de performance goed.

What's the speed of dark?

• sjorsjuhmaniac
barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]
Handig overview, op de cli? Welke package/script is dat?

Ik draai HA OS in virtualbox met maar 1 of 2 addons. Alles wat mogelijk is draai ik op de host in een docker.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt IO wait. Ik denk dat het je ssd/sd is.

Gewoon de NUC nemen :P

• barrymossel
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Handig overview, op de cli? Welke package/script is dat?

Ik draai HA OS in virtualbox met maar 1 of 2 addons. Alles wat mogelijk is draai ik op de host in een docker.
Glances add-on.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

witterholt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:35:
Daar heb ik een UPS voor :)

• barrymossel
Mimiix schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Je hebt IO wait. Ik denk dat het je ssd/sd is.

Gewoon de NUC nemen :P
Hij draait op een USB stick :p

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Dat verklaard het.

• sjorsjuhmaniac
barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:10:
[...]

_O- ik vermoed dat de NUC iets betere prestaties gaat geven _O- wel een goeie

*mompelt iets met appels en peren

tenzij je stick overprikt in de NUC :X

[Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-03-2021 13:12]

• barrymossel
JayOne schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:08:
[...]

@barrymossel
Zelf nu twee maanden HA OS op proxmox draaien, daarnaast heb ik een LXC waarop ik docker containers draai (DSMR Reader, Deconz, Portainer en Watchtower), vooral de USB doorvoer naar de LXC (voor deconz/dsmr) was een gepuzzel, maar met wat gegoogle werkt dit nu ook.

De reden dat ik losse containers draai naast HA OS is dat ik niet afhankelijk wil zijn van eventuele problemen met de supervisor. Dingen die alleen van belang zijn voor mijn HA installatie (zoals de duckdns addon, nginx, vscode en nog een paar addons) doe ik binnen HA OS, de rest die ik ook buiten HA wil blijven raadplegen doe ik in LXC met docker.

Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik een NUC heb met lagere specs is de performance goed.
Even voor mijn beeldvorming: LXC is een virtuele (Linux) machine? En waarom in een LXC docker containers en niet een LXC per stukje software (dus DSMR, Deconz, etc.)?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Gewoon een Oude IDE HDD erin.

Kijken wat er dan gebeurd :9

• sjorsjuhmaniac
Thanks, zoek nog zoiets voor de cli.

• barrymossel
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:12:
[...]

tenzij je stick overprikt in de NUC :X
Adviseer me hier dan ook even: "SSD in NUC voor o.a. Home Assistant" :p

De SSD waar ik het daar over heb wilde ik aan m'n RPi hangen, maar dat kreng valt de hele tijd uit. Komt door ofwel de kabel ofwel de SSD. Vandaar dat ik ben blijven hangen op de (superduperkwaliteit) USB aangezien dit een stuk rapper draaide dan de SD.

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:25
barrymossel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: LXC is een virtuele (Linux) machine? En waarom in een LXC docker containers en niet een LXC per stukje software (dus DSMR, Deconz, etc.)?
Met deze setup beheer ik mijn containers met Portainer en hoef ik security maar op 1 LXC container uit te voeren. Heb bijvoorbeeld voor Pi-Hole+Unbound wel weer een losse LXC draaien.

What's the speed of dark?

Pagina: 1 2 3 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee