Ik ben niet bekend met de automation UI, maar kun je niet gewoon op de ouderwetse manier bv een turn_on doen op de media_player entity? En via dezelfde weg dus ook de bron selecteren etc. Lovelace (en de Developer states tab) werkt immers met de onderliggende entities, en dat lijkt allemaal gewoon te werken zoals je aan geeft.Stalensnuitje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 23:40:
Ik ben (nog steeds) aan het stoeien met basisdingen.
Bij wijze van test wilde ik een automation aanmaken zodat mijn versterker inschakelt op de juiste bron, zodra er iets op de aangesloten CCAudio wordt afgespeeld. Ik kan via het dashboard mijn versterker prima inschakelen en de bron selecteren, maar als ik dat in een automation wil doen, dan kan ik onder Device de versterker wel selecteren, maar de Action-lijst blijft greyed-outWelke beginners error zie ik over het hoofd?
Ik wil mijn NAD welke draait op BlueOs toevoegen.
Nu kijk ik hier:
https://www.home-assistant.io/integrations/bluesound/
En staat dit er:
Mijn Sonos systeem herkende hij meteen.
Nu kijk ik hier:
En staat dit er:
Hoe doe ik dit? Want bij integrations staat geen BlueOs of Bluesound.The bluesound platform allows you to control your Bluesound HiFi wireless speakers and audio integrations from Home Assistant.
If you want to automatically discover new devices, just make sure you have discovery: in your configuration.yaml file. To manually add a Bluesound device to your installation, add the following to your configuration.yaml file:
[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 20-03-2021 10:06 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Nou, het is gelukt, ik heb een Intel NUC aangeschaft en ben al een aardig eind op weg met het mijzelf Home Assistant aanleren.
Wel loop ik nu tegen iets aan waar ik zelfs met Google opdrachten niet uit kom.
Ik wil een mini-graph-card op mijn dashboard maken van mijn kamertemperatuur. Hiervoor moet ik een Template Sensor maken, want dit is nog niet als entity beschikbaar.
Allereerst, de data die er is:
entity: climate.incomfort_1
state attributes:
Ik wil dus van attribute status en dan "subattribute"
room_temp de waarde in een sensor opslaan.
Maar hoe geef ik dat op?
Dit zet netjes de current_temperature in de sensor sensor.kamer_temperatuur
Maar dit werkt niet:
Of
of
Ik moet dus zien bij de state_attr op te geven dat het attribute status en vervolgens daar de subattribute room_temp van is. Maar hoe?!?
Wel loop ik nu tegen iets aan waar ik zelfs met Google opdrachten niet uit kom.
Ik wil een mini-graph-card op mijn dashboard maken van mijn kamertemperatuur. Hiervoor moet ik een Template Sensor maken, want dit is nog niet als entity beschikbaar.
state attributes:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| hvac_modes: - heat min_temp: 5 max_temp: 30 current_temperature: 21 temperature: 21 status: room_temp: 20.98 setpoint: 21 override: 21 friendly_name: Kamerthermostaat supported_features: 1 |
Ik wil dus van attribute status en dan "subattribute"
Maar hoe geef ik dat op?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'current_temperature') }}" |
Dit zet netjes de current_temperature in de sensor sensor.kamer_temperatuur
Maar dit werkt niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'room_temp') }}" |
Of
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status.room_temp') }}" |
of
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status', 'room_temp') }}" |
Ik moet dus zien bij de state_attr op te geven dat het attribute status en vervolgens daar de subattribute room_temp van is. Maar hoe?!?
[ Voor 6% gewijzigd door Broekhuizen op 20-03-2021 11:27 ]
Het staat op de pagina waarvan je de link hebt toegevoegd:icecreamfarmer schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:03:
Ik wil mijn NAD welke draait op BlueOs toevoegen.
Nu kijk ik hier:
En staat dit er:
[...]
Hoe doe ik dit? Want bij integrations staat geen BlueOs of Bluesound.
Voeg onderstaande handmatig toe aan je configuration.yaml
Let op ip adres aanpassen.
HA herstarten
code:
1
2
3
4
| media_player: - platform: bluesound hosts: - host: 192.168.1.100 |
Gokje vanaf de bank:Broekhuizen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:49:
state attributes:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 hvac_modes: - heat min_temp: 5 max_temp: 30 current_temperature: 21 temperature: 21 status: room_temp: 20.98 setpoint: 21 override: 21 friendly_name: Kamerthermostaat supported_features: 1
Ik wil dus van attribute status en dan "subattribute"room_temp de waarde in een sensor opslaan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status[0]') }}" |
Of
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status')[0] }}" # of misschien zelfs wel - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status').room_temp }}" |
Probeer dit eens eens uit in de template editor? HA menu -> ontwikkelhulpmiddelen -> sjablonen, daar de hele template plakken ( alles tussen {{ en }}, inclusief die haakjes)
[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 20-03-2021 12:06 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat heb ik gedaan maar hij zou het dus ook automatisch moeten kunnen als ik iets van discovery aanzet.The Hive schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Het staat op de pagina waarvan je de link hebt toegevoegd:
Voeg onderstaande handmatig toe aan je configuration.yaml
Let op ip adres aanpassen.
HA herstarten
code:
1 2 3 4 media_player: - platform: bluesound hosts: - host: 192.168.1.100
Maar daar vind ik niets over.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Als het goed is word hij na herstarten van HA zichtbaar in developer tools en dan kan je met die entity id een mediaplayer kaart aanmaken. Ik dacht niet dat het automatisch gaat.
[ Voor 71% gewijzigd door The Hive op 20-03-2021 12:35 ]
Yep, die onderste versie deed het!Hmmbob schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:48:
[...]
Gokje vanaf de bank:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status[0]') }}"
Of
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 sensor: # Sensor Templates - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status')[0] }}" # of misschien zelfs wel - platform: template sensors: kamer_temperatuur: friendly_name: "Kamertemperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.incomfort_1', 'status').room_temp }}"
Probeer dit eens eens uit in de template editor? HA menu -> ontwikkelhulpmiddelen -> sjablonen, daar de hele template plakken ( alles tussen {{ en }}, inclusief die haakjes)
Thanks!
Ik krijg opeens de melding dat de disk space op is. Ik draai HA op een ubuntu install. Als ik wat info opvraag over de disk space krijg ik dit:
brjm@homeassistant:~$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
udev 3.8G 0 3.8G 0% /dev
tmpfs 781M 2.0M 779M 1% /run
/dev/mapper/ubuntu--vg-ubuntu--lv 55G 52G 0 100% /
tmpfs 3.9G 0 3.9G 0% /dev/shm
tmpfs 5.0M 0 5.0M 0% /run/lock
tmpfs 3.9G 0 3.9G 0% /sys/fs/cgroup
/dev/sda2 976M 200M 710M 22% /boot
/dev/sda1 511M 7.8M 504M 2% /boot/efi
/dev/loop1 33M 33M 0 100% /snap/snapd/11107
/dev/loop3 32M 32M 0 100% /snap/snapd/11036
/dev/loop2 71M 71M 0 100% /snap/lxd/19647
/dev/loop0 56M 56M 0 100% /snap/core18/1944
/dev/loop4 70M 70M 0 100% /snap/lxd/19188
/dev/loop5 56M 56M 0 100% /snap/core18/1988
tmpfs 781M 0 781M 0% /run/user/1000
Het draait op een SSD met 64GB aan space. Dat moet toch voldoende zijn.
udev 3.8G 0 3.8G 0% /dev
Xiaomi 13T Pro
:fill(white):strip_exif()/f/image/QkE8ACS1POO1hm4C7UkhfDLK.png?f=user_large)
Welke DNS gebruiken jullie voor Home Assistant? Is het verstandig om de AdGuard Home DNS te gebruiken?
Heb een ledstrip die zowel warm/koud geeft als dimbaar is. De common is de +, de - zorgt voor warm of koud leds.
Ik ga de afstandsbediende module er tussen uit slopen en wil deze vervangen dooor een dimmer die dus zowel kan dimmen als kan faden van warm naar koud.
Ik weet dat de shelly dimmer 2 dit kan, maar ik krijg dan in HA een RGB slider. Dat wil ik dus niet.
Ik heb zigbee en natuurlijk wifi in HA.
Weet iemand een dimmer die kan voldoen aan datgene dat ik zoek?
Ik ga de afstandsbediende module er tussen uit slopen en wil deze vervangen dooor een dimmer die dus zowel kan dimmen als kan faden van warm naar koud.
Ik weet dat de shelly dimmer 2 dit kan, maar ik krijg dan in HA een RGB slider. Dat wil ik dus niet.
Ik heb zigbee en natuurlijk wifi in HA.
Weet iemand een dimmer die kan voldoen aan datgene dat ik zoek?
ik zie geen vraag in je post maar ik zal maar dingen benoemen die ik zie:Btje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:30:
Ik krijg opeens de melding dat de disk space op is. Ik draai HA op een ubuntu install. Als ik wat info opvraag over de disk space krijg ik dit:
udev 3.8G 0 3.8G 0% /dev
- je draait met encrypted partities/LVM
- je hoofd partitie is 100%, dus vol
- je hebt een tempfs van 4GB, /dev/shm. Iets staat daar data te dumpen
- ik vermoed dat de /dev/shm en /sys/fs/cgroups entry duplicaten zijn en niet in totaal ~8GB
Als een reboot je niet helpt moet je toch spoorzoekertje gaan spelen wie er niet netjes met data omgaat.
Ik zou overigens niet rebooten totdat je minimaal 500mb ergens vrij hebt gemaakt om issues bij een reboot te voorkomen. Eenvoudige winst is meestal te behalen in /var/crash waar crash reports blijven hangen, vaak van redelijk formaat. Ook in /var/log omdat er nogal eens veel oude meuk bewaart blijft, maar die data kan je beter eerste kopieren naar een ander systeem omdat de logs nog iets kunnen vertellen als deze data ongewild ergens vandaan komt.
In HA, als je de recorder gebruikt, zou ik de db in "config"/home_assistant*db bv eens weg gooien. Loop vrij snel op bij mij. Je bent dan wel je 'history' van je devices/counters etc kwijt.
ps. voor het spoorzoeken via de cli, top 10 groot-verbruikers in de map waar je staat:
$ du -shx * | sort -rh | head -10
Even mezelf quoten; tot de ontdekking gekomen dat er een service aanwezig is sonos.snapshot waarmee ik de huidige staat op kan slaan. Dan heb ik ene delay van een seconde, dan de boodschap weer een delay van een seconde en dan een sonos. Restore om de opgeslagen status te herstellen.Robbie T schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:05:
Ik laat via de TTS optie een bericht afspelen op mijn Sonos als de deur bijvoorbeeld te lang open staat. Ik heb inmiddels gemerkt dat als ik TV aan het kijken ben en er komt een melding dat het geluid van mijn TV vervolgens niet automatisch verder speelt. Evenals als ik spotify op heb staan. Iemand een idee hoe dit te fixen?
Werkt perfect.
Ik heb inderdaad een syslog.1 die 13G groot is maar die kan ik niet zomaar deleten.
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:29:
[...]
ik zie geen vraag in je post maar ik zal maar dingen benoemen die ik zie:
- je draait met encrypted partities/LVM
- je hoofd partitie is 100%, dus vol
- je hebt een tempfs van 4GB, /dev/shm. Iets staat daar data te dumpen
- ik vermoed dat de /dev/shm en /sys/fs/cgroups entry duplicaten zijn en niet in totaal ~8GB
Als een reboot je niet helpt moet je toch spoorzoekertje gaan spelen wie er niet netjes met data omgaat.
Ik zou overigens niet rebooten totdat je minimaal 500mb ergens vrij hebt gemaakt om issues bij een reboot te voorkomen. Eenvoudige winst is meestal te behalen in /var/crash waar crash reports blijven hangen, vaak van redelijk formaat. Ook in /var/log omdat er nogal eens veel oude meuk bewaart blijft, maar die data kan je beter eerste kopieren naar een ander systeem omdat de logs nog iets kunnen vertellen als deze data ongewild ergens vandaan komt.
In HA, als je de recorder gebruikt, zou ik de db in "config"/home_assistant*db bv eens weg gooien. Loop vrij snel op bij mij. Je bent dan wel je 'history' van je devices/counters etc kwijt.
ps. voor het spoorzoeken via de cli, top 10 groot-verbruikers in de map waar je staat:
$ du -shx * | sort -rh | head -10
Xiaomi 13T Pro
@sypie Dat herken ik niet. Juist negatieve waardes heb ik geprobeerd eruit te halen, ik had het probleem dat ie aangaf dat de container duizenden dagen in het verleden aan de weg moest (T=0: 19070). Dit heb ik opgelost want dat werd veroorzaakt doordat ik via de API een NaN waarde terug kreeg. De template maakte hier vervolgens weer timestamp 0 van.
Wat er bij jou gebeurt, is dat er geen nieuwere waarde wordt opgehaald. Dit zou overigens ook heel goed bij mij kunnen gebeuren, maar ik heb het niet gezien. Dat een restart het oplost, komt waarschijnlijk omdat de integration dan een nieuwe call doet naar de ROVA api en de meest recente data weer heeft. In de sensor-template gaat het fout dat ie uberhaupt negatieve waardes laat zien. Ik ben er in Jinja2 nog niet helemaal uit hoe dat op te lossen.
------------------------------------------------
Ik heb HA sinds een week of twee op een NUCje draaien. Dat kun je toch wel merken in het bedienen van de UI. Alles voelt een stuk vlotter aan, erg plezierig om mee te werken. Installeren was even zoeken, maar stelde uiteindelijk ook weinig voor.
Wat er bij jou gebeurt, is dat er geen nieuwere waarde wordt opgehaald. Dit zou overigens ook heel goed bij mij kunnen gebeuren, maar ik heb het niet gezien. Dat een restart het oplost, komt waarschijnlijk omdat de integration dan een nieuwe call doet naar de ROVA api en de meest recente data weer heeft. In de sensor-template gaat het fout dat ie uberhaupt negatieve waardes laat zien. Ik ben er in Jinja2 nog niet helemaal uit hoe dat op te lossen.
------------------------------------------------
Ik heb HA sinds een week of twee op een NUCje draaien. Dat kun je toch wel merken in het bedienen van de UI. Alles voelt een stuk vlotter aan, erg plezierig om mee te werken. Installeren was even zoeken, maar stelde uiteindelijk ook weinig voor.
[ Voor 15% gewijzigd door storeman op 20-03-2021 23:39 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
dat is niet normaal. Ik zou die even kopieren naar een andere host en dan deleten van je HA systeem.Btje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:05:
Ik heb inderdaad een syslog.1 die 13G groot is maar die kan ik niet zomaar deleten.
[...]
BTW, je zal die 13gb in kleine stukken moeten knippen om er iets zinnigs mee te kunnen. Veel tekstverwerkers gaan zweten bij > 400MB.
Op het andere systeem kun je eens kijken wat er allemaal in staat. Er moet haast wel iets je syslog spammen. Op een standaard ubuntu config wordt syslog dagelijks ge-rouleerd dus dat zou betekenen dat je gisteren 13gb aan logs hebt gecreerd.
Ik zou ook aanraden om log limits op grootte in te stellen zodat je niet nogmaals van die absurd grote logs kan krijgen. Bovendien zou ik ook de size van /var/log loggen(telegraf + influxdb) en alerts(grafana) uitsturen bij afwijkingen in kB/h of totaal aantal MB.
Maar dit alles gaat alweer te veel offtopic...
Nee, HA heeft geen ads. Je kan elke DNS gebruiken die je wil, inclusief die van je routerbaba420 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:26:
[Afbeelding]
Welke DNS gebruiken jullie voor Home Assistant? Is het verstandig om de AdGuard Home DNS te gebruiken?
Ik draai mijn HA ook op een NUC. In youtube tutorials zie ik nog geregeld de youtuber best wel lang wachten als ze hun HA moeten rebooten. Bij mij is dat binnen 15 seconden gebeurd (dus zowel shutdown als weer opgestart).storeman schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:35:
@sypie
Gaat dat op een Raspberry PI echt zo veel langzamer?
Juist! Om het tweede netwerk wel voldoende bereik te geven, hoop ik hierin alle andere devices te kunnen plaatsen. Ik hoop daarbij niet later tegen beperkingen aan te lopen waarbij ik alles moet veranderen. Een 3de netwerk lijkt me geen optie.golles schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:32:
[...]
ik heb precies om dezelfde reden Zigbee2MQTT naast Hue draaien, ik heb zelf geen last van storingen, althans er zal ongetwijfeld storing zijn, maar het veroorzaakt geen problemen. (Je bent natuurlijk van meedere factoren afhankelijk)
Wat wel een nadeel van 2 netwerken is, is dat ze allebei voldoende bereik moeten hebben, ik heb her en der wat ikea stopcontacten aan Zigbee2MQTT gekoppeld om het netwerk groot genoeg te maken voor alle end devices.
Als ik in mijn geval alles van Hue naar Zigbee2MQTT zou overzetten, dan zou ik die Ikea stopcontactten niet meer nodig zijn.
Wanneer ik alle huidige rolluik schakelaars vervang door Zigbee devices, hoop ik al een aardig dekkend netwerk te hebben in en om het huis. Hier en daar wat stroomverbruikmeters om het volledig dekkend te krijgen. Daarna kunnen alle deur/raam/DIY en overige sensoren accu gevoed werken. Zie ik dit goed?
Tips voor hardware zijn ook erg welkom. Met name voor de rolluik bediening. Zijn die (of 230V gevoed) devices sowieso altijd ook routers?
@Broekhuizen De allergrootste factor hierin is nog steeds de grote van je recorder db.
Lig te ook aan wat je allemaal weer opgestart moet hebben en inderdaad zoals @Septillion zei de grote van recorder db.. Als deze maar klein is, is HA natuurlijk sneller opgestart. Is die groot, dan kan het soms even duren.Broekhuizen schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:08:
[...]
Ik draai mijn HA ook op een NUC. In youtube tutorials zie ik nog geregeld de youtuber best wel lang wachten als ze hun HA moeten rebooten. Bij mij is dat binnen 15 seconden gebeurd (dus zowel shutdown als weer opgestart).
Ik heb de syslog verwijderd en de log rotate op 1G grootte gezet en daarna een herstart gedaan.
Dan kwam ik weer op 35% Zal wel iets dwars gezeten hebben. FF in de gaten houden.
Dan kwam ik weer op 35% Zal wel iets dwars gezeten hebben. FF in de gaten houden.
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:47:
[...]
dat is niet normaal. Ik zou die even kopieren naar een andere host en dan deleten van je HA systeem.
BTW, je zal die 13gb in kleine stukken moeten knippen om er iets zinnigs mee te kunnen. Veel tekstverwerkers gaan zweten bij > 400MB.
Op het andere systeem kun je eens kijken wat er allemaal in staat. Er moet haast wel iets je syslog spammen. Op een standaard ubuntu config wordt syslog dagelijks ge-rouleerd dus dat zou betekenen dat je gisteren 13gb aan logs hebt gecreerd.
Ik zou ook aanraden om log limits op grootte in te stellen zodat je niet nogmaals van die absurd grote logs kan krijgen. Bovendien zou ik ook de size van /var/log loggen(telegraf + influxdb) en alerts(grafana) uitsturen bij afwijkingen in kB/h of totaal aantal MB.
Maar dit alles gaat alweer te veel offtopic...
Xiaomi 13T Pro
HA restart op de pi duurde enkele minuten met de config die ik had. Op de nu is het inderdaad een seconde of vijftien, een verademing!Broekhuizen schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:08:
[...]
Ik draai mijn HA ook op een NUC. In youtube tutorials zie ik nog geregeld de youtuber best wel lang wachten als ze hun HA moeten rebooten. Bij mij is dat binnen 15 seconden gebeurd (dus zowel shutdown als weer opgestart).
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Druk met verbouwen en gelukkig is de vrouw er ook voor om in de nieuwe keuken en woonkamer slimme verlichting te plaatsen
Fibaro Walli switch besteld voor de led verlichting in de keuken, en er komen Hue spotjes (warm & white) aan het plafond in de woonkamer en keuken en bij het eet gedeelte Hue filament lampen.
Fibaro Walli switch besteld voor de led verlichting in de keuken, en er komen Hue spotjes (warm & white) aan het plafond in de woonkamer en keuken en bij het eet gedeelte Hue filament lampen.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Goeienavond
Is er iemand die de layout card gebruikt?
Sinds de update toch wel problemen om alles goed te krijgen.
Breaking change indeed
Ik heb die readme al tientallen keren opnieuw gelezen (ligt het aan mij of is die readme echt niet duidelijk?
Ik heb al allerlei soorten combinaties geprobeerd, soms staan mn buttons door elkaar, andere keer is alles weg , ik geraak er precies niet uit.
Oorspronkelijke, ik geef toe, rommelige code:
Ik heb nu zelfs vanaf 0 geprobeerd
Iemand die me opweg kan helpen?
Is er iemand die de layout card gebruikt?
Sinds de update toch wel problemen om alles goed te krijgen.
Breaking change indeed
Ik heb die readme al tientallen keren opnieuw gelezen (ligt het aan mij of is die readme echt niet duidelijk?
Ik heb al allerlei soorten combinaties geprobeerd, soms staan mn buttons door elkaar, andere keer is alles weg , ik geraak er precies niet uit.
Oorspronkelijke, ik geef toe, rommelige code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
| title: Home icon: mdi:home-outline path: Home type: 'custom:layout-card' column_width: 100% layout: horizontal max_columns: 3 cards: - type: custom:stack-in-card mode: horizontal style: | ha-card { background-color: transparent !important; box-shadow: none !important; } cards: - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.date_short.state }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: left; } - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.temperature.state }}°C</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: right; } - type: 'custom:layout-card' layout: vertical max_columns: 3 max_height: 96 max_width: 400 cards: - type: markdown content: | <font size=6>{{ states('sensor.greeting') }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: center; } h1, h3 { font-weight: 400 !important; } - type: custom:swipe-card parameters: allowTouchMove: true grabCursor: true autoplay: disableOnInteraction: false cards: !include ../../includes/notifications.yaml - type: custom:layout-card column_width: 96 layout: horizontal max_columns: 3 max_height: 96 max_width: 130 cards: - type: custom:button-card entity: sensor.postbus state: - value: "closed" icon: mdi:mailbox - value: "open" icon: mdi:mailbox-up styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.turn_off service_data: entity_id: - input_boolean.brievenbus - input_boolean.pakjesbus - name: Alarm type: custom:button-card tap_action: !include popup/alarm.yaml entity: alarm_control_panel.risco state: - value: "disarmed" icon: mdi:shield-off - value: "armed_away" icon: mdi:shield-check styles: icon: - color: var(--primary-color) - value: "armed_home" icon: mdi:shield-half-full styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Garagepoort type: custom:button-card entity: binary_sensor.garage_poort state: - value: "on" icon: mdi:garage-open-variant - value: "off" icon: mdi:garage-variant styles: icon: - color: var(--primary-text-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.toggle service_data: entity_id: switch.garagepoort - entity: person.stijn type: picture-entity image: /local/stijn.jpg tap_action: !include popup/persoon1.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.james image: /local/hond.jpg show_state: false tap_action: !include popup/dog.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.kim image: /local/kim.jpg tap_action: !include popup/persoon2.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - name: Verlichting type: custom:button-card icon: mdi:lightbulb-outline tap_action: !include popup/verlichting.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Security type: custom:button-card icon: mdi:cctv tap_action: !include popup/security.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Entertainment type: custom:button-card icon: mdi:television-classic tap_action: !include popup/entertainment.yaml style: | ha-card { height: 96px; --paper-item-icon-active-color: #e79118; } - name: Huishouden type: custom:button-card icon: mdi:broom tap_action: !include popup/household.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Temperatuur type: custom:button-card icon: mdi:home-thermometer-outline tap_action: !include popup/temperatuur.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Server type: custom:button-card icon: mdi:nas tap_action: !include popup/server.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Netwerk type: custom:button-card icon: mdi:server-network tap_action: !include popup/network.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Energie type: custom:button-card icon: mdi:power-plug tap_action: !include popup/energie.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Sensoren type: custom:button-card icon: mdi:leak tap_action: !include popup/sensoren.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } |
Ik heb nu zelfs vanaf 0 geprobeerd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
| title: Home icon: mdi:home-outline path: Home type: custom:vertical-layout view_layout: column: 3 cards: - type: custom:stack-in-card mode: horizontal style: | ha-card { background-color: transparent !important; box-shadow: none !important; } cards: - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.date_short.state }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: left; } - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.temperature.state }}°C</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: right; } - type: custom:vertical-layout cards: - type: markdown content: | <font size=6>{{ states('sensor.greeting') }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: center; } h1, h3 { font-weight: 400 !important; } - type: custom:swipe-card parameters: allowTouchMove: true grabCursor: true autoplay: disableOnInteraction: false cards: !include ../../includes/notifications.yaml - type: custom:horizontal-layout view_layout: column: 3 max_height: 96 cards: - type: custom:button-card entity: sensor.postbus state: - value: "closed" icon: mdi:mailbox - value: "open" icon: mdi:mailbox-up styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.turn_off service_data: entity_id: - input_boolean.brievenbus - input_boolean.pakjesbus - name: Alarm type: custom:button-card tap_action: !include popup/alarm.yaml entity: alarm_control_panel.risco state: - value: "disarmed" icon: mdi:shield-off - value: "armed_away" icon: mdi:shield-check styles: icon: - color: var(--primary-color) - value: "armed_home" icon: mdi:shield-half-full styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Garagepoort type: custom:button-card entity: binary_sensor.garage_poort state: - value: "on" icon: mdi:garage-open-variant - value: "off" icon: mdi:garage-variant styles: icon: - color: var(--primary-text-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.toggle service_data: entity_id: switch.garagepoort - type: custom:layout-break - entity: person.stijn type: picture-entity image: /local/stijn.jpg tap_action: !include popup/persoon1.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.james image: /local/hond.jpg show_state: false tap_action: !include popup/dog.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.kim image: /local/kim.jpg tap_action: !include popup/persoon2.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: custom:layout-break - name: Verlichting type: custom:button-card icon: mdi:lightbulb-outline tap_action: !include popup/verlichting.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Security type: custom:button-card icon: mdi:cctv tap_action: !include popup/security.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Entertainment type: custom:button-card icon: mdi:television-classic tap_action: !include popup/entertainment.yaml style: | ha-card { height: 96px; --paper-item-icon-active-color: #e79118; } - type: custom:layout-break - name: Huishouden type: custom:button-card icon: mdi:broom tap_action: !include popup/household.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Temperatuur type: custom:button-card icon: mdi:home-thermometer-outline tap_action: !include popup/temperatuur.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Server type: custom:button-card icon: mdi:nas tap_action: !include popup/server.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - type: custom:layout-break - name: Netwerk type: custom:button-card icon: mdi:server-network tap_action: !include popup/network.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Energie type: custom:button-card icon: mdi:power-plug tap_action: !include popup/energie.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Sensoren type: custom:button-card icon: mdi:leak tap_action: !include popup/sensoren.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } |
Iemand die me opweg kan helpen?
@skank
Ik had hetzelfde probleem na de wijziging. Je moet echt layout_type: vertical gebruiken ipv layout: vertical
Bij mij staat met onderstaande code alles weer in goede volgorde.
Ik had hetzelfde probleem na de wijziging. Je moet echt layout_type: vertical gebruiken ipv layout: vertical
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| cards: - type: custom:layout-card layout_type: vertical layout_options: max_cols: 3 cards: - type: conditional conditions: - entity: alarm_control_panel.home_alarm state: disarmed - entity: binary_sensor.4_in_1_sensor_4 state: 'off' |
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation4of9 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:49:
Ik ben aan het expirementeren met Home Assitant op mijn Synology. Nu heb ik inmiddels al wat Zigbee sensoren draaien alleen heb ik een motion sensor in mijn brievenbus die best ver van mijn huis staat. Die verlies dus vaak de connectie. Nu dacht ik aan een wifi motion sensor (batterij powered) maar kom er niet echt uit welke er nu goed ondersteund worden in HA.
Zijn er mensen met ervaringen hiermee?
Geen ervaringen mee, maar Shelly is heel goed te integreren in HA. Wel goed aan de prijs zo te zien...
De accu van 6500mAh zal ook wel bijdragen aan de prijs. Sensor is door de accu ook niet echt klein, maar houdt het dus wel ca 1 jaar vol. Het verschil met zigbee die het op een knoopcel een paar jaar doet is daarmee wel erg grootbarrymossel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:53:
[...]
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation
Geen ervaringen mee, maar Shelly is heel goed te integreren in HA. Wel goed aan de prijs zo te zien...

Mijn Xiaomi bewegingssensoren zijn van 2018 en zitten volgens zigbee2mqtt nog op ruim 95% batterij!
[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 22-03-2021 12:33 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
We kennen @4of9 z'n thuissituatie en portemonnee niet. Als hij dat wil proberen voor dat geld, moet ie dat vooral doen. Range is 50m buiten huis en 30m binnen. Zeggen ze...Mars Warrior schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:01:
[...]
De accu van 6500mAh zal ook wel bijdragen aan de prijs. Sensor is door de accu ook niet echt klein, maar houdt het dus wel ca 1 jaar vol. Het verschil met zigbee die het op een knoopcel een paar jaar doet is daarmee wel erg groot
Het ging om een brievenbus toch? Is hij niet op zoek naar een virbration sensor op wifi ipv een motion sensor (en heeft hij zich wat onhandig verwoord)?
Het lijkt me niet handig om vanaf een hoek van je plafond of zo iets kleins als een klepje van je brievenbus in de gaten te gaan houden.
Sowieso heeft hij het over "in zijn brievenbus". Daar gaat dat Shelly ding niet in passen denk ik
Het lijkt me niet handig om vanaf een hoek van je plafond of zo iets kleins als een klepje van je brievenbus in de gaten te gaan houden.
Sowieso heeft hij het over "in zijn brievenbus". Daar gaat dat Shelly ding niet in passen denk ik
Ik zal er nog wat aannames ingooien!TheFes schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:53:
Het ging om een brievenbus toch? Is hij niet op zoek naar een virbration sensor op wifi ipv een motion sensor (en heeft hij zich wat onhandig verwoord)?
De brievenbus is relatief ver weg, dus waarschijnlijk in een trappenhuis of ander centraal punt. Daar hangen meestal wat grotere brievenbussen. Met een bewegingssensor zie je echt wel post naar binnen vallen.
3e netwerk is inderdaad geen optie, je zou altijd een of meerder hue lampen van hue naar het andere netwerk kunnen verplaatsen als je die niet perse in hue nodig hebt, dit heeft een collega van mij gedaan.RJVG schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:51:
[...]
Juist! Om het tweede netwerk wel voldoende bereik te geven, hoop ik hierin alle andere devices te kunnen plaatsen. Ik hoop daarbij niet later tegen beperkingen aan te lopen waarbij ik alles moet veranderen. Een 3de netwerk lijkt me geen optie.
Wanneer ik alle huidige rolluik schakelaars vervang door Zigbee devices, hoop ik al een aardig dekkend netwerk te hebben in en om het huis. Hier en daar wat stroomverbruikmeters om het volledig dekkend te krijgen. Daarna kunnen alle deur/raam/DIY en overige sensoren accu gevoed werken. Zie ik dit goed?
Tips voor hardware zijn ook erg welkom. Met name voor de rolluik bediening. Zijn die (of 230V gevoed) devices sowieso altijd ook routers?
Het is een beetje tricky om dit te zeggen, maar over het algemeen doen 230V apparaten ook routeren, maar daar zou je voor aankoop even de specs/reviews van moeten checken, want er zullen ongetwijfeld aparaten zijn die dit niet doen.
Niet aan gedacht inderdaad, zou ook kunnen. Echter zal het wifi netwerk vanauit het appartement dan ook niet zo ver reiken wellicht.barrymossel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:57:
[...]
Ik zal er nog wat aannames ingooien!
De brievenbus is relatief ver weg, dus waarschijnlijk in een trappenhuis of ander centraal punt. Daar hangen meestal wat grotere brievenbussen. Met een bewegingssensor zie je echt wel post naar binnen vallen.
Maar goed, @4of9 kan misschien wat licht op de zaak werpen. Anders is het inderdaad maar gissen.
Beste tweakers,
In Home Assistant maak ik gebruik van Home Connect om de waardes van mijn nieuwe Bosch wasmachine uit te lezen.
Nu viel het mij op dat bij "Wasmachine Remaining Program Time" hij van uren naar minuten gaat. Dus van 3 uur naar 2 uur en dan naar minuten. Is er een mogelijk om bijvoorbeeld 2:13 minuten te laten zien. Want als die op 2 uur staat weet ik niet of dit 2:50 of misschien 2:03 is ?
Als ik kijk bij wat hij bij 1 uur aangeeft en wat hij bij minuten aangeeft zie het volgende :
Wasmachine Remaining Program Time
device_class: timestamp
2021-03-22T07:37:41.965416+00:00 (dit is bij 1 uur nog te gaan)
2021-03-22T07:37:22.827392+00:00 (dit is bij minuten nog te gaan)
In Home Assistant maak ik gebruik van Home Connect om de waardes van mijn nieuwe Bosch wasmachine uit te lezen.
Nu viel het mij op dat bij "Wasmachine Remaining Program Time" hij van uren naar minuten gaat. Dus van 3 uur naar 2 uur en dan naar minuten. Is er een mogelijk om bijvoorbeeld 2:13 minuten te laten zien. Want als die op 2 uur staat weet ik niet of dit 2:50 of misschien 2:03 is ?
Als ik kijk bij wat hij bij 1 uur aangeeft en wat hij bij minuten aangeeft zie het volgende :
[ Voor 3% gewijzigd door _Mitchie_ op 22-03-2021 10:34 ]
Ik heb dit op de volgende manier opgelost, maar nog niet helemaal blij met de manier waarop:_Mitchie_ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:33:
Beste tweakers,
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| sensor: - platform: template wasmachine_remaining_seconds: friendly_name: Resterende tijd icon_template: mdi:clock value_template: > {%- if is_state('sensor.wasmachine_remaining_program_time', 'unavailable') or is_state('switch.wasmachine_power', 'off') -%} 0 {%- else -%} {% set seconds = (as_timestamp(states('sensor.wasmachine_remaining_program_time')) - as_timestamp(utcnow())) | int %} {%- if seconds <= 0 -%} 0 {%- else -%} {{ seconds }} {%- endif -%} {%- endif -%} |
En met deze zelfgemaakte entity row: https://github.com/golles/lovelace-elapsed-time-entity-row.
Bij mij zijn de timestamps van de home_connect api in utc en worden ze niet omgezet naar lokale tijden, vandaar dat ik compare met utc
Dan heb ik het wel terug, maar staat alles onder elkaar, desondanks mn buttons horizontal staanroxy707 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:39:
@skank
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 cards: - type: custom:layout-card layout_type: vertical layout_options: max_cols: 3 cards: - type: conditional conditions: - entity: alarm_control_panel.home_alarm state: disarmed - entity: binary_sensor.4_in_1_sensor_4 state: 'off'
?
Ik krijg het maar niet goed
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
| title: Home icon: mdi:home-outline path: Home type: custom:layout-card layout_type: vertical layout_options: max_cols: 3 cards: - type: custom:stack-in-card mode: horizontal style: | ha-card { background-color: transparent !important; box-shadow: none !important; } cards: - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.date_short.state }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: left; } - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.temperature.state }}°C</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: right; } - type: custom:layout-card layout_type: vertical layout_options: max_cols: 3 cards: - type: markdown content: | <font size=6>{{ states('sensor.greeting') }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: center; } h1, h3 { font-weight: 400 !important; } - type: custom:swipe-card parameters: allowTouchMove: true grabCursor: true autoplay: disableOnInteraction: false cards: !include ../../includes/notifications.yaml - type: custom:layout-card layout_type: horizontal layout_options: max_cols: 3 max_height: 96 cards: - type: custom:button-card entity: sensor.postbus state: - value: "closed" icon: mdi:mailbox - value: "open" icon: mdi:mailbox-up styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.turn_off service_data: entity_id: - input_boolean.brievenbus - input_boolean.pakjesbus - name: Alarm type: custom:button-card tap_action: !include popup/alarm.yaml entity: alarm_control_panel.risco state: - value: "disarmed" icon: mdi:shield-off - value: "armed_away" icon: mdi:shield-check styles: icon: - color: var(--primary-color) - value: "armed_home" icon: mdi:shield-half-full styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Garagepoort type: custom:button-card entity: binary_sensor.garage_poort state: - value: "on" icon: mdi:garage-open-variant - value: "off" icon: mdi:garage-variant styles: icon: - color: var(--primary-text-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.toggle service_data: entity_id: switch.garagepoort - entity: person.stijn type: picture-entity image: /local/stijn.jpg tap_action: !include popup/persoon1.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.james image: /local/hond.jpg show_state: false tap_action: !include popup/dog.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.kim image: /local/kim.jpg tap_action: !include popup/persoon2.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - name: Verlichting type: custom:button-card icon: mdi:lightbulb-outline tap_action: !include popup/verlichting.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Security type: custom:button-card icon: mdi:cctv tap_action: !include popup/security.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Entertainment type: custom:button-card icon: mdi:television-classic tap_action: !include popup/entertainment.yaml style: | ha-card { height: 96px; --paper-item-icon-active-color: #e79118; } - name: Huishouden type: custom:button-card icon: mdi:broom tap_action: !include popup/household.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Temperatuur type: custom:button-card icon: mdi:home-thermometer-outline tap_action: !include popup/temperatuur.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Server type: custom:button-card icon: mdi:nas tap_action: !include popup/server.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Netwerk type: custom:button-card icon: mdi:server-network tap_action: !include popup/network.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Energie type: custom:button-card icon: mdi:power-plug tap_action: !include popup/energie.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Sensoren type: custom:button-card icon: mdi:leak tap_action: !include popup/sensoren.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } |
Zelfs met de break erbij doet hij het niet
Ik heb het hier ook even getest, maar ook hier worden die button-cards gewoon onder elkaar gezet, terwijl er toch echt om naast elkaar gevraagd wordt.skank schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:16:
[...]
Dan heb ik het wel terug, maar staat alles onder elkaar, desondanks mn buttons horizontal staan
?
Ik krijg het maar niet goed
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 title: Home icon: mdi:home-outline path: Home type: custom:layout-card layout_type: vertical layout_options: max_cols: 3 cards: - type: custom:stack-in-card mode: horizontal style: | ha-card { background-color: transparent !important; box-shadow: none !important; } cards: - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.date_short.state }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: left; } - type: markdown content: | <font size=4>{{ states.sensor.temperature.state }}°C</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: right; } - type: custom:layout-card layout_type: vertical layout_options: max_cols: 3 cards: - type: markdown content: | <font size=6>{{ states('sensor.greeting') }}</font> style: | ha-card { margin-top: 5px; background-color: rgba(0, 0, 0, 0); font-size: 100%; -webkit-box-shadow: none; -moz-box-shadow: none; box-shadow: none; text-align: center; } h1, h3 { font-weight: 400 !important; } - type: custom:swipe-card parameters: allowTouchMove: true grabCursor: true autoplay: disableOnInteraction: false cards: !include ../../includes/notifications.yaml - type: custom:layout-card layout_type: horizontal layout_options: max_cols: 3 max_height: 96 cards: - type: custom:button-card entity: sensor.postbus state: - value: "closed" icon: mdi:mailbox - value: "open" icon: mdi:mailbox-up styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.turn_off service_data: entity_id: - input_boolean.brievenbus - input_boolean.pakjesbus - name: Alarm type: custom:button-card tap_action: !include popup/alarm.yaml entity: alarm_control_panel.risco state: - value: "disarmed" icon: mdi:shield-off - value: "armed_away" icon: mdi:shield-check styles: icon: - color: var(--primary-color) - value: "armed_home" icon: mdi:shield-half-full styles: icon: - color: var(--primary-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Garagepoort type: custom:button-card entity: binary_sensor.garage_poort state: - value: "on" icon: mdi:garage-open-variant - value: "off" icon: mdi:garage-variant styles: icon: - color: var(--primary-text-color) style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } tap_action: action: call-service service: homeassistant.toggle service_data: entity_id: switch.garagepoort - entity: person.stijn type: picture-entity image: /local/stijn.jpg tap_action: !include popup/persoon1.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.james image: /local/hond.jpg show_state: false tap_action: !include popup/dog.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - type: picture-entity entity: person.kim image: /local/kim.jpg tap_action: !include popup/persoon2.yaml style: | ha-card { height: 96px !important; } - name: Verlichting type: custom:button-card icon: mdi:lightbulb-outline tap_action: !include popup/verlichting.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Security type: custom:button-card icon: mdi:cctv tap_action: !include popup/security.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Entertainment type: custom:button-card icon: mdi:television-classic tap_action: !include popup/entertainment.yaml style: | ha-card { height: 96px; --paper-item-icon-active-color: #e79118; } - name: Huishouden type: custom:button-card icon: mdi:broom tap_action: !include popup/household.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Temperatuur type: custom:button-card icon: mdi:home-thermometer-outline tap_action: !include popup/temperatuur.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; } - name: Server type: custom:button-card icon: mdi:nas tap_action: !include popup/server.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Netwerk type: custom:button-card icon: mdi:server-network tap_action: !include popup/network.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Energie type: custom:button-card icon: mdi:power-plug tap_action: !include popup/energie.yaml style: | ha-card { height: 96px; } - name: Sensoren type: custom:button-card icon: mdi:leak tap_action: !include popup/sensoren.yaml style: | ha-card { height: 96px; text-align: center; }
Zelfs met de break erbij doet hij het niet

Maar er zijn er meer die problemen hebben na die 2.0 update:
https://github.com/thomas...ce-layout-card/issues/110
Als ik die button-cards in een horizontal-stack card zet ipv die layout-card, dan worden ze bij mij wel naast elkaar gezet, maar weet niet of dat de oplossing is voor jouw layout.
Nog bedankt voor deze uitvoerige post overigens.. Dankzij deze eindelijk die nagmessage van Proxmox eruitbarrymossel schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:58:
[...]
Of dat te doen was? Mij is het gelukt. Says enough.
Even mijn overwegingen en stappen:
Ik vind Home Assistant gewoon lekker draaien in z'n eigen OS met add-ons die gerelateerd zijn aan domotica, zoals bijvoorbeeld de MQTT broker. Daarom kwam deze in een losse virtual machine.
Proxmox installeren: YouTube: Basics of a Proxmox Installation + Tricks for Repo set up, Nag messa...
Home Assistant OS in VM installeren: YouTube: Easiest way to install Home Assistant on a Proxmox Box
Maar ik wilde er ook zaken naast kunnen draaien in docker containers. Dus vandaar een LXC met Ubuntu: YouTube: Creating a Ubuntu LXC in Proxmox for Docker
Ja, je kunt je beter even inlezen wat het verschil is tussen een VM, LXC en docker container. Fijnste is dat je die basis begrijpt. Maar dat is geen hogere wiskunde.
Het werken met docker is ook even inlezen. Maar daar zijn ook mooie tutorials voor: https://www.digitalocean....se-docker-on-ubuntu-20-04
En per docker container is er wel een voorbeeld of tutorial te vinden.
NGINX Proxy Manager is overigens een aanrader: YouTube: Nginx Proxy Manager - How-To Installation and Configuration (irritant accent ja...) (als je je hebt ingelezen m.b.t. docker is dit heel eenvoudig te volgen: https://nginxproxymanager.com/#quick-setup)
Credits gaan met name naar @K-Jay: K-Jay's knutselavonturen: Home Assistant op je NUC met Proxmox
Op welke wijze hebben jullie presence detection geregeld? Momenteel heb ik dit geregeld via de intregratie met de Unifi software maar ik merk dat hier een +- 5 minuten vertraging op zit. GPS is ook een optie maar daarvoor is de straal me te groot. Als ik niet thuis ben wil ik ook dat "het huis" ziet dat ik niet thuis ben en niet alsnog denkt dat ik thuis ben omdat ik 30 meter verderop in de speeltuin sta met de kinderen.
Bluetooth is dan een optie maar die heeft niet voldoende bereik voor het hele huis. Hoe hebben jullie dit?
Bluetooth is dan een optie maar die heeft niet voldoende bereik voor het hele huis. Hoe hebben jullie dit?
Voor mij is GPS prima, als ik in de speeltuin sta mogen best de lampen aanblijvenRobbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:15:
Op welke wijze hebben jullie presence detection geregeld? Momenteel heb ik dit geregeld via de intregratie met de Unifi software maar ik merk dat hier een +- 5 minuten vertraging op zit. GPS is ook een optie maar daarvoor is de straal me te groot. Als ik niet thuis ben wil ik ook dat "het huis" ziet dat ik niet thuis ben en niet alsnog denkt dat ik thuis ben omdat ik 30 meter verderop in de speeltuin sta met de kinderen.
Je zou naar iets als room-assistant kunnen kijken (https://github.com/mKeRix/room-assistant) met Rpi zero-W in elke kamer. Dan weet je ook waar je in huis bent (of waar je je telefoon moet zoeken als ie misplaatst is).
Voor welke automations is 5 minuten teveel? Bij thuiskomst is het vrijwel instant, bij vertrekken vind ik het niet zo boeiend dat het wat langer duurt.Robbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:15:
En als er lampen aan moeten, is het sowieso te donker om in de speeltuin te staan...TheFes schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:17:
[...]
Voor mij is GPS prima, als ik in de speeltuin sta mogen best de lampen aanblijven
Wel lastig dat mijn schoonouders heel dichtbij wonen. Daarvoor moet ik nog regelen dat wanneer we daar op het wifi netwerk zitten, de lampen etc. toch uitblijven.
Deze heb ik toevallig afgelopen weekend op drie apparaten geïnstalleerd. Ben er alleen nog niet van overtuigd. Meerdere keren dat ik ineens afwezig ben (gelukkig combineer ik met GPS en wifi) en echt accuraat heb ik het nog niet ingesteld gekregen.Je zou naar iets als room-assistant kunnen kijken (https://github.com/mKeRix/room-assistant) met Rpi zero-W in elke kamer. Dan weet je ook waar je in huis bent (of waar je je telefoon moet zoeken als ie misplaatst is).
Iemand een idee hoe ik makkelijk de recorder compleet uitzet? Kom er niet helemaal uit n.a.v. de documentatie. Ik wil geen database gegevens invoeren, maar gewoon niets opslaan. Doel is om de SSD te sparen, gaat toch hard met al dat pollen van de devices en ik doe niets met die historie.
[ Voor 23% gewijzigd door Sp33dFr34k op 22-03-2021 16:39 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Hiervoor gebruik ik Tasker (Android) die middels MQTT een locatie_id verstuurt naar HA op het moment dat ik connectie maak met een bekend WiFi netwerk.barrymossel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:28:
[...]
En als er lampen aan moeten, is het sowieso te donker om in de speeltuin te staan...
Wel lastig dat mijn schoonouders heel dichtbij wonen. Daarvoor moet ik nog regelen dat wanneer we daar op het wifi netwerk zitten, de lampen etc. toch uitblijven.
What's the speed of dark?
Ik weet ook zo niet hoe je de hele recorder uit kan zetten, zelf zou ik dan enkel 1 entity includen. Dan wordt alleen deze bijgehouden, maar zal weinig data met zich mee brengen.Sp33dFr34k schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:39:
Iemand een idee hoe ik makkelijk de recorder compleet uitzet? Kom er niet helemaal uit n.a.v. de documentatie. Ik wil geen database gegevens invoeren, maar gewoon niets opslaan. Doel is om de SSD te sparen, gaat toch hard met al dat pollen van de devices en ik doe niets met die historie.
Misschien dat je "recorder:" ook compleet uit je config kan halen, maar ik weet niet of er dan iets breekt.
[ Voor 8% gewijzigd door drentsemoi op 22-03-2021 17:00 ]
Weggaan boeit mij ook niet zoveel. Maar bij thuis komst wel. Nu moet ik 5 minuten wachten totdat de thermostaat aan gaat en de lampen. Jij geeft aan dat je het bijna instant hebt. Hoe heb je dat geregeld?barrymossel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:28:
[...]
Voor welke automations is 5 minuten teveel? Bij thuiskomst is het vrijwel instant, bij vertrekken vind ik het niet zo boeiend dat het wat langer duurt.
[...]
Ik heb de unifi integratie draaien en pak hier de device tracker van.
Dat moet toch ook gewoon met de Companion apps kunnen?JayOne schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:51:
[...]
Hiervoor gebruik ik Tasker (Android) die middels MQTT een locatie_id verstuurt naar HA op het moment dat ik connectie maak met een bekend WiFi netwerk.
Dat zal dan aan de betreffende integratie liggen. Ik heb een Fritzbox en daar is het gewoon snel genoeg. Maar bluetooth lijkt nog sneller. Dus die twee combineer ik (ook nog met GPS). Ik denk dat combineren sowieso altijd het beste is. Alledrie hebben ze zo hun minpunten, maar ook pluspunten.Robbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:02:
[...]
Weggaan boeit mij ook niet zoveel. Maar bij thuis komst wel. Nu moet ik 5 minuten wachten totdat de thermostaat aan gaat en de lampen. Jij geeft aan dat je het bijna instant hebt. Hoe heb je dat geregeld?
Ik ben nu een paar maanden aan de gang met HA en heb sinds kort eindelijk het gevoel dat ik een betrouwbare oplossing heb gevonden voor presence detection. Ik gebruik sinds kort bluetooth op 2x een Pi4 (bij de voordeur en de achterdeur in de buurt) en 1x een Pi Zero (op de 1e verdieping) met behulp van Monitor (https://github.com/andrewjfreyer/monitor). Daarmee kan ik het hele huis (inclusief 2e verdieping) bereiken. Ik heb deze oplossing grotendeels gevolgd: https://blog.ceard.tech/2...tection-resurrection.html. Wel wat aangepast aan mijn eigen situatie (geen gps, motion-sensor en door-sensor in bestelling) en de betrouwbaarheid is verrassend goed.Robbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:15:
Hiervoor heb ik gepoogd presence detection betrouwbaar aan de gang te krijgen met allerlei verschillende devicetrackers via het netwerk (router, ping, nmap, HA-app en iPhone-tracker). Het probleem hierbij was vooral dat ik met andere oplossingen te vaak ten onrechte meldingen kreeg dat 'mensen' afwezig waren, met name 's nachts als apparaten in deep sleep gingen.
You can't be late until you show up
Waar laat je de Bluetooth verbinding mee maken dan?barrymossel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Dat moet toch ook gewoon met de Companion apps kunnen?
[...]
Dat zal dan aan de betreffende integratie liggen. Ik heb een Fritzbox en daar is het gewoon snel genoeg. Maar bluetooth lijkt nog sneller. Dus die twee combineer ik (ook nog met GPS). Ik denk dat combineren sowieso altijd het beste is. Alledrie hebben ze zo hun minpunten, maar ook pluspunten.
Ook hier: combineren van verschillende trackers. Op het moment dat (tegelijk) wifi of bluetooth even geen verbinding heeft (wat al bijna nooit gebeurt) staat GPS wel goed. Er is er altijd wel eentje die op aanwezig staat wanneer het ook daadwerkelijk zo is. Hier staat ook mooi uitgelegd welke devices je wanneer op home/not_home zetten...doerakje schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:33:
[...]
Ik ben nu een paar maanden aan de gang met HA en heb sinds kort eindelijk het gevoel dat ik een betrouwbare oplossing heb gevonden voor presence detection. Ik gebruik sinds kort bluetooth op 2x een Pi4 (bij de voordeur en de achterdeur in de buurt) en 1x een Pi Zero (op de 1e verdieping) met behulp van Monitor (https://github.com/andrewjfreyer/monitor). Daarmee kan ik het hele huis (inclusief 2e verdieping) bereiken. Ik heb deze oplossing grotendeels gevolgd: https://blog.ceard.tech/2...tection-resurrection.html. Wel wat aangepast aan mijn eigen situatie (geen gps, motion-sensor en door-sensor in bestelling) en de betrouwbaarheid is verrassend goed.
Hiervoor heb ik gepoogd presence detection betrouwbaar aan de gang te krijgen met allerlei verschillende devicetrackers via het netwerk (router, ping, nmap, HA-app en iPhone-tracker). Het probleem hierbij was vooral dat ik met andere oplossingen te vaak ten onrechte meldingen kreeg dat 'mensen' afwezig waren, met name 's nachts als apparaten in deep sleep gingen.
Nu Room Assistant. Voorheen met de bluetooth integratie.Robbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:33:
[...]
Waar laat je de Bluetooth verbinding mee maken dan?
Mijn UniFi integratie meld instant als er een device op het WiFi komt. Werkt snel hoor.Robbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:02:
[...]
Weggaan boeit mij ook niet zoveel. Maar bij thuis komst wel. Nu moet ik 5 minuten wachten totdat de thermostaat aan gaat en de lampen. Jij geeft aan dat je het bijna instant hebt. Hoe heb je dat geregeld?
Weg gaan zit idd altijd een vertraging in, dit stel je in de integratie opties in.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Verrek! Daar stond de scan interval op 15 minuten. Staat nu op 1 minuut, ik ben benieuwd.martinvdm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:11:
[...]
Mijn UniFi integratie meld instant als er een device op het WiFi komt. Werkt snel hoor.
Weg gaan zit idd altijd een vertraging in, dit stel je in de integratie opties in.
Dat scheelt iddRobbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:23:
[...]
Verrek! Daar stond de scan interval op 15 minuten. Staat nu op 1 minuut, ik ben benieuwd.
Ik weet niet of het nog verschil maakt of je controller on premise is of in de cloud (mijne is lokaal in docker).
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
mijne draait ook via docker.martinvdm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:27:
[...]
Dat scheelt idd
Ik weet niet of het nog verschil maakt of je controller on premise is of in de cloud (mijne is lokaal in docker).
Zet dit in je configuration.yaml:Sp33dFr34k schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:39:
YAML:
1
2
3
4
| recorder: include: domains: entities: |
Werkt perfect hier (draai al ruim een jaar op een SD-kaartje)
@Robbie T Zelf maak ik daarvoor voor licht en verwarming alleen gebruik van deursensoren en motion sensoren. GPS alleen voor wat zaken als "wie ontvangt de notificatie van de wasmachine".
Als je ook graag volledig de boel wilt hebben dat het uit gaat als je weg bent zou je een deursensor/motionsensor kunnen koppelen met GPS (of AP detectie). Deur/motion voor (responsive) aan en GPS alleen voor uit.
Als je ook graag volledig de boel wilt hebben dat het uit gaat als je weg bent zou je een deursensor/motionsensor kunnen koppelen met GPS (of AP detectie). Deur/motion voor (responsive) aan en GPS alleen voor uit.
Nu +/- 2 weekjes aan het spelen met Home Assistant.
Bedoeling is om het als basis te gaan gebruiken voor het nieuwe huis.
Momenteel staat het nog op een always on machine (windows met vmware)
Twijfel nog een beetje aan de setup. Overweeg evt Synology of een intel nuc setup zodat ik hem in de meterkast kwijt kan.
Dit begint al ergens op te lijken Door het hele huis heen wil ik met sonos systemen werken en ga zodoende ook sonos door het hele huis ophangen. van bijkeuken tot in de hal, badkamer, kantoor, slaap en kastenkamer.
Lijkt me leuk om met automations voor achtergrond muziek te zorgen met eenvoudige schakelingen tussen tv (waarmee de muziek in huiskamer en keuken worden uitgeschakeld. en bij lang geen beweging ook in de ruimtes muziek uit om wat energie te besparen.
Daarnaast gaat hue er denk ik uit heb sowieso wat aparte verlichting in het huis waar hue niet in past. En vind hue vaak traag reageren. Mn zigbee probeersels zijn super snel.
Twijfel nog een beetje aan de setup. Overweeg evt Synology of een intel nuc setup zodat ik hem in de meterkast kwijt kan.
Dit begint al ergens op te lijken Door het hele huis heen wil ik met sonos systemen werken en ga zodoende ook sonos door het hele huis ophangen. van bijkeuken tot in de hal, badkamer, kantoor, slaap en kastenkamer.
Lijkt me leuk om met automations voor achtergrond muziek te zorgen met eenvoudige schakelingen tussen tv (waarmee de muziek in huiskamer en keuken worden uitgeschakeld. en bij lang geen beweging ook in de ruimtes muziek uit om wat energie te besparen.
Daarnaast gaat hue er denk ik uit heb sowieso wat aparte verlichting in het huis waar hue niet in past. En vind hue vaak traag reageren. Mn zigbee probeersels zijn super snel.
:strip_exif()/f/image/72jup1EM47EqWeiZ1RLl43dR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi thema! Care 2 share?mr3000 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:18:
Nu +/- 2 weekjes aan het spelen met Home Assistant.
[Afbeelding]
Newbie hier; na jarenlang zonder enig probleem Domoticz gedraaid te hebben op een Pi in de meterkast vond ik het tijd worden voor iets meer power en flexibilteit.
Ik heb sinds kort een Tado verwarming geinstalleerd en dat draaide niet zo lekker op domoticz, dus toen kwam ik al snel op home assistant.
Ik heb in huis
- RFXCOM
- 10 KAKU units / dimmers
- elk raam/deur een Z-Wave deursensor
- Tado 4 knoppen + vloerverwarming
- P1 meterkabel
- 2 eufy camera's
- 2 Sonos speakers huiskamer
- 2x Google Chromecast
Op zolder staat in een patchkast mijn unRAID server (plex/dns/dropbox/backup/dlna) en daar wilde ik het eigenlijk op draaien. Om te testen heb ik de Home Assistant Core docker geinstalleerd wat super simpel gaat.
Al na een paar minuten werkte ook Tado en de sonosjes ook prima.
Vanaf zolder heb ik een UTP/USB kabel naar de meterkast, waar de P1 kabel en de RFXCOM staat. Het lukt me alleen niet echt goed om deze via docker betrouwbaar te benaderen.
Ook kwam ik er achter dat er kennelijk meer installatie mogelijkheden zijn dan ik in eerst instantie dacht... ik heb dus de Core Container en die heeft geen plugins en ook lijkt de helft van de integrations te ontbreken. pff
Hoe is het draaien op een Pi? Ik vind het ook wel wat dat een pi gewoon dag en nacht aan kan staan terwijl ik mijn servertje regelmatig open trek om er schijven / kaarten bij te prikken of uit te halen (tis meer een speelbak dan serieuze server).
Ik heb sinds kort een Tado verwarming geinstalleerd en dat draaide niet zo lekker op domoticz, dus toen kwam ik al snel op home assistant.
Ik heb in huis
- RFXCOM
- 10 KAKU units / dimmers
- elk raam/deur een Z-Wave deursensor
- Tado 4 knoppen + vloerverwarming
- P1 meterkabel
- 2 eufy camera's
- 2 Sonos speakers huiskamer
- 2x Google Chromecast
Op zolder staat in een patchkast mijn unRAID server (plex/dns/dropbox/backup/dlna) en daar wilde ik het eigenlijk op draaien. Om te testen heb ik de Home Assistant Core docker geinstalleerd wat super simpel gaat.
Al na een paar minuten werkte ook Tado en de sonosjes ook prima.
Vanaf zolder heb ik een UTP/USB kabel naar de meterkast, waar de P1 kabel en de RFXCOM staat. Het lukt me alleen niet echt goed om deze via docker betrouwbaar te benaderen.
Ook kwam ik er achter dat er kennelijk meer installatie mogelijkheden zijn dan ik in eerst instantie dacht... ik heb dus de Core Container en die heeft geen plugins en ook lijkt de helft van de integrations te ontbreken. pff
Hoe is het draaien op een Pi? Ik vind het ook wel wat dat een pi gewoon dag en nacht aan kan staan terwijl ik mijn servertje regelmatig open trek om er schijven / kaarten bij te prikken of uit te halen (tis meer een speelbak dan serieuze server).
Voor mijn beeld, alle automations die een time trigger hebben werken dan wel nog gewoon? Ik heb bijvoorbeeld een robot stofzuiger die gaat rijden als we beiden van huis zijn en de stofzuiger >12u geleden gelopen heeft.Paul! schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:21:
[...]
Zet dit in je configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 recorder: include: domains: entities:
Temperatuur grafiekjes van een dag vind ik leuk maar hoeven niet opgeslagen te worden, na 24u of een reboot mag alles weg.
@gastje01 Ik meen dat for-triggers/conditions ook uit de recorder komen maar weet ik even niet zeker.
Grafiekjes is 100% zeker recorder, ook voor "maar" 24h.
Ik zoek een mooie oplossing voor het dimmen van lampen met een Zigbee-dimmer. Ik zou dat graag met schakelaars willen doen ipv draaiknoppen, omdat ik dan op meerdere plaatsen dezelfde lampen kan dimmen. Nou lijkt me dat zoiets mogelijk moet zijn, bijv. schakelen = aan/uit en schakelaar ingedrukt houden = dimmen.
Ik zie wel goedkopebetaalbare Zigbee-dimmers met een schakelaar (QS-Zigbee-D02-TRIAC-LN), maar ik kan nergens vinden of die ook met de schakelaar kunnen dimmen - en ik vermoed dus van niet. Ik kan natuurlijk iets proberen te maken met losse schakelaars en dimmers en die via HA aan elkaar knopen, maar dan werkt het niet meer als HA uitvalt.
Ik ben vast niet de eerste hiermee; heeft iemand goede ideeën? Dank!
Ik zie wel goedkopebetaalbare Zigbee-dimmers met een schakelaar (QS-Zigbee-D02-TRIAC-LN), maar ik kan nergens vinden of die ook met de schakelaar kunnen dimmen - en ik vermoed dus van niet. Ik kan natuurlijk iets proberen te maken met losse schakelaars en dimmers en die via HA aan elkaar knopen, maar dan werkt het niet meer als HA uitvalt.
Ik ben vast niet de eerste hiermee; heeft iemand goede ideeën? Dank!
@asvogel De QS-Zigbee-D02-TRIAC-LN kan ook dimmen met een pulsdrukker. Niet 100% smooth (je ziet wat stepping) maar doet het wel
@Septillion Ah, dat biedt perspectief! Dan kan ik die pulsschakelaars parallel zetten en zou het moeten werken. Het wordt toch weer prutsen met draden trekken... Een beetje stepping vind ik niet zo erg.
Ik heb geprobeerd wat documentatie te vinden, maar dat lukte niet. Heb jij toevallig een linkje?
Ik heb geprobeerd wat documentatie te vinden, maar dat lukte niet. Heb jij toevallig een linkje?
Volgens mij kan dat niet - recorder zit in de default_config én wordt door een aantal componenten als "required" aangemerkt.Sp33dFr34k schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:39:
Misschien is het werken met een include: voor recorder (van een of andere sensor die niet of nauwelijks van state wijzigt) een mooie workarond?
Dan wordt alleen die ene sensor geregistreerd.
Edit: dat schreef @Paul! ook al - op de volgende pagina

Edit2: @Sp33dFr34k denk je er ook aan om de logger instellingen aan te passen? Ik dacht dat die standaard op debug staat, dat levert je een lekkere hoeveelheid log writes op...
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 22-03-2021 22:46 ]
Ik werk sinds kort met een zone "buurt". Dat is net iets groter dan alleen "home". De lampen gaan al aan als ik de buurt in rijd. Dan is er genoeg tijd om de lampen aan te laten gaan voordat ik echt thuis ben.Robbie T schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:15:
Daarbij gaan de lampen niet steeds aan en uit als ik de hond uit laat.
Ik gebruik Noctis als basis met wat aanpassingen.
Markdown cards voor de titels en browser-mod + card-mod.
Ik kom mij ook melden hier.
Ik ben na jaren gebruik van Domoticz icm met zwave en wat eigen geknutsel met scripts for telegram en camera alerts, overgestapt op HomeAssistant.
Oa, omdat Domoticz vaak niet goed meer werktte of instabiel werd na lange tijd, denk aan ineens geen notificaties meer / restart domoticz om op te lossen etc. + gui ziet er niet uit #1990.
Nu loop ik wel tegen wat problemen aan met HomeAssistant systeem info:
HassOS
RPI 3B+
Aeontec ZwaveStick
integration: OpenZwave (OZWDaemon 0.1.0 (OpenZWave 1.6.1789))
Echter lukt het mij niet om zwave devices te include, ik gebruiken de Openzwave integration.
Ik heb 2devices van de 5 gister kunnen includen, dit zijn beide PIR Sensors van NEOcoolcam, de fibaro rookmelders/neocoolcam powerplugs lukte mij niet.
Ik klik op add node(WEbui-Configuration-Integration-Openzwave-Configure), en doe de pair mode aan op de devices (zelfs devices gereset +zwave stick reset).
Mochten jullie een idee hebben hoe ik de devices kan toevoegen in HA graag, dit is het laatste struikelblok (voor nu
)
Ik ben na jaren gebruik van Domoticz icm met zwave en wat eigen geknutsel met scripts for telegram en camera alerts, overgestapt op HomeAssistant.
Oa, omdat Domoticz vaak niet goed meer werktte of instabiel werd na lange tijd, denk aan ineens geen notificaties meer / restart domoticz om op te lossen etc. + gui ziet er niet uit #1990.
Nu loop ik wel tegen wat problemen aan met HomeAssistant systeem info:
HassOS
RPI 3B+
Aeontec ZwaveStick
integration: OpenZwave (OZWDaemon 0.1.0 (OpenZWave 1.6.1789))
Echter lukt het mij niet om zwave devices te include, ik gebruiken de Openzwave integration.
Ik heb 2devices van de 5 gister kunnen includen, dit zijn beide PIR Sensors van NEOcoolcam, de fibaro rookmelders/neocoolcam powerplugs lukte mij niet.
Ik klik op add node(WEbui-Configuration-Integration-Openzwave-Configure), en doe de pair mode aan op de devices (zelfs devices gereset +zwave stick reset).
Mochten jullie een idee hebben hoe ik de devices kan toevoegen in HA graag, dit is het laatste struikelblok (voor nu
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Aangezien je net begint met HA, raad ik je aan direct een van de Z-Wave JS integrations te gaan gebruiken. Hier gaat namelijk alle ontwikkeling naartoe, dus dan voorkom je dat je straks alsnog moet gaan migreren 
Wellicht lost 't je probleem ook op.
Hier stond een dode link.
Zet je die gewoon over je 'home' zone heen dan? Dat werkt dus gewoon? Als je binnen de 'home' zone bent, ben je thuis, zit je er net buiten dan dus in de 'buurt' zone? Nice!Kitser schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 06:39:
[...]
Ik werk sinds kort met een zone "buurt". Dat is net iets groter dan alleen "home". De lampen gaan al aan als ik de buurt in rijd. Dan is er genoeg tijd om de lampen aan te laten gaan voordat ik echt thuis ben.
Juist. Het werkt precies zoals je zegt 👍🏻lverlaek schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:43:
[...]
Zet je die gewoon over je 'home' zone heen dan? Dat werkt dus gewoon? Als je binnen de 'home' zone bent, ben je thuis, zit je er net buiten dan dus in de 'buurt' zone? Nice!
Raar dat dat voor jou werkt, ik krijg dan:Paul! schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:21:
[...]
Zet dit in je configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 recorder: include: domains: entities:
code:
1
| Invalid config for [recorder]: Entity IDs can not be None for dictionary value @ data['recorder']['include']['entities']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 34). |
Zoals @Hmmbob en @drentsemoi zeiden, met minimaal 1 included entity geen probleem/foutmelding.
@Hmmbob het is nogal onduidelijk, eerst staat er "The log severity level is warning if the logger integration is not enabled in configuration.yaml.", daarna staat er bij configuration variables: "default string (optional, default: debug)". Maar ik heb hem nu op warning gezet, moet ook al schelen.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Dan laten we het lekker zo. Alles loopt op een NUC met SSD (die nog zat andere dingen te doen heeft), maar als ik de load omlaag kan krijgen was dat een mooie oplossing geweest. Ik had de hoop dat alles in het werkgeheugen geladen kon worden, geen writes en wel een (beperkte) history tot je een reboot hebt.Septillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:34:
@gastje01 Ik meen dat for-triggers/conditions ook uit de recorder komen maar weet ik even niet zeker.
Als je dus niet "logger: " opneemt in je config, staat hij standaard op "warning". Definieer je wél "logger: ", dan is het default log level "debug".Sp33dFr34k schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:57:
@Hmmbob het is nogal onduidelijk, eerst staat er "The log severity level is warning if the logger integration is not enabled in configuration.yaml.", daarna staat er bij configuration variables: "default string (optional, default: debug)".
Ja, zo heb ik het ook gedaan. Je kan nog verder sleutelen: ik heb cast mededelingen dat ze reconnecten (dat gebeurt meerdere keren per dag) ook gemute bijvoorbeeld:Maar ik heb hem nu op warning gezet, moet ook al schelen.
YAML:
1
2
3
4
| logger: default: warn logs: pychromecast.socket_client: critical # Mute cast reconnection warnings/errors |
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2021 10:19 ]
Vraagje over de nieuwe Zwave intregratie; er is blijkbaar de mogelijkheid om parameters per module aan te passen sinds een tijdje. Waar kan ik deze vinden in Home Assistant? Ik draai momenteel Home Assistant Supervised op een dedicated Pi 4B.
Ik wil namelijk instellen dat één van de schakelaars voorzien is van een pulsdrukker en niet van een schakelaar. In Domoticz kon ik dat per module aanpassen, nu zie ik die mogelijkheid niet.
Ik wil namelijk instellen dat één van de schakelaars voorzien is van een pulsdrukker en niet van een schakelaar. In Domoticz kon ik dat per module aanpassen, nu zie ik die mogelijkheid niet.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Ik weet niet waar je die aanname vandaan hebt, maar volgens mij kan dat nog niet rechtstreeks in HA. Dan moet je daarvoor een andere tool gebruiken, zoals bijvoorbeeld zwavejs2mqtt (wat een verwarrende naam is want je hoeft mqtt helemaal niet te gebruiken): deze biedt een mooi dashboard om dit te configurerenPeutpeut schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:17:
Vraagje over de nieuwe Zwave intregratie; er is blijkbaar de mogelijkheid om parameters per module aan te passen sinds een tijdje. Waar kan ik deze vinden in Home Assistant? Ik draai momenteel Home Assistant Supervised op een dedicated Pi 4B.
edit: oh wacht even, dat kan via service calls:
https://www.home-assistan...ations/zwave_js/#services
Heel gebruiksvriendelijk is het niet per se, maar het kan wel
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2021 10:23 ]
Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik zal eens kijken of het daarmee lukt, dank!Hmmbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:21:
[...]
Ik weet niet waar je die aanname vandaan hebt, maar volgens mij kan dat nog niet rechtstreeks in HA. Dan moet je daarvoor een andere tool gebruiken, zoals bijvoorbeeld zwavejs2mqtt (wat een verwarrende naam is want je hoeft mqtt helemaal niet te gebruiken): deze biedt een mooi dashboard om dit te configureren
Zie mijn editPeutpeut schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik zal eens kijken of het daarmee lukt, dank!
het lijkt erop dat het wel kan --> https://www.home-assistan...ations/zwave_js/#services
Oftewel, kan wel maar niet met een handige GUI
edit: grr, volgende keer eerst beter onderzoeken
/f/image/iCZWJqPHaddWrOkCzXI9Lc30.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou zwavejs2mqtt gebruiken, veel makkelijker om de juiste config items te pakken.
[ Voor 58% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2021 10:29 ]
Ik gebruik de presence detection van Tado. Daar wil ik dat het feilloos werkt dus dat heb ik goed ingesteld en controleer ik ook af en toe. Dit kan je in home assistant dan weer uitlezen en hoef je niet 2 locatie trackers te gebruiken.Kitser schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 06:39:
[...]
Ik werk sinds kort met een zone "buurt". Dat is net iets groter dan alleen "home". De lampen gaan al aan als ik de buurt in rijd. Dan is er genoeg tijd om de lampen aan te laten gaan voordat ik echt thuis ben.
Die tool had ik ook nog niet gevonden, dank! Uiteindelijk gelukt door de wijzigingen te doen via zwavejs2mqtt. Ik moet dan wel eerst de Zwave JS integratie stoppen omdat er blijkbaar één tegelijk het zwave netwerk kan benaderen.Hmmbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:23:
[...]
Zie mijn edit
het lijkt erop dat het wel kan --> https://www.home-assistan...ations/zwave_js/#services
Oftewel, kan wel maar niet met een handige GUI
edit: grr, volgende keer eerst beter onderzoekenBij de service call heb je een soort van GUI tot je beschikking
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou zwavejs2mqtt gebruiken, veel makkelijker om de juiste config items te pakken.
Ik heb nu twee opties:
A: Zwave JS integratie gebruik (de officiele) om het zwave spul aan te sturen, aanpassingen doen via zwavejs2mqtt
B: zwavejs2mqtt gebruik voor beide. (zo hoef ik niet steeds te wisselen als ik aanpassingen wil doen)
Even bekijken als ik thuis ben wat het beste werkt. Dank voor de hulp zover.
Die zwaveJS server zou goed moeten samenwerken met zowel HA als zwavejs2mqtt? Dat stoppen zou niet nodig moeten zijn, mits je in HA inderdaad de Zwave JS integratie gebruikt.
Ik gebruik DSMR-Reader om via MQTT (Mosquitto broker) het gas- en electraverbruik van de woning door te geven. Dit werkt voor 99,9% foutloos.
Helaas krijg ik ongeveer eens per kwartaal een enorme 'spike' voor het gasverbuik binnen (20.000m3 / EU 13k). Deze spike wordt enkele minuten later wel (negatief) gecorrigeerd, maar alle lovelace grafieken zijn inmiddels wel weer een maand van slag en in grafana komt het nooit meer goed.
Heeft iemand een idee hoe ik zo'n spike kan voorkomen (of handmatig uit mijn recorder/grafana kan verwijderen)? Ik heb binnen DSMR-reader of de Mosquitto broker geen mogelijkheid om bepaalde maximum waarden/thresholds te definieren. Is wellicht de enige mogelijkheid om een voor alle gaswaarden ook templates te maken die bepaalde uitschieters niet meenemen? An sich is dat niet zo moeilijk, maar dan moet ik alle historie wel weer opnieuw gaan opbouwen.
Helaas krijg ik ongeveer eens per kwartaal een enorme 'spike' voor het gasverbuik binnen (20.000m3 / EU 13k). Deze spike wordt enkele minuten later wel (negatief) gecorrigeerd, maar alle lovelace grafieken zijn inmiddels wel weer een maand van slag en in grafana komt het nooit meer goed.
Heeft iemand een idee hoe ik zo'n spike kan voorkomen (of handmatig uit mijn recorder/grafana kan verwijderen)? Ik heb binnen DSMR-reader of de Mosquitto broker geen mogelijkheid om bepaalde maximum waarden/thresholds te definieren. Is wellicht de enige mogelijkheid om een voor alle gaswaarden ook templates te maken die bepaalde uitschieters niet meenemen? An sich is dat niet zo moeilijk, maar dan moet ik alle historie wel weer opnieuw gaan opbouwen.
[ Voor 5% gewijzigd door scorpion303 op 23-03-2021 10:58 ]
Ah, als je het zo zegt is het inderdaad wel duidelijk, temporary brainfart!Hmmbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:17:
[...]
Als je dus niet "logger: " opneemt in je config, staat hij standaard op "warning". Definieer je wél "logger: ", dan is het default log level "debug".
[...]
Ja, zo heb ik het ook gedaan. Je kan nog verder sleutelen: ik heb cast mededelingen dat ze reconnecten (dat gebeurt meerdere keren per dag) ook gemute bijvoorbeeld:
YAML:
1 2 3 4 logger: default: warn logs: pychromecast.socket_client: critical # Mute cast reconnection warnings/errors
Thanks!
Thanks, ik dacht openzwave = beta dus dat is de way to go.strandbal schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:31:
Aangezien je net begint met HA, raad ik je aan direct een van de Z-Wave JS integrations te gaan gebruiken. Hier gaat namelijk alle ontwikkeling naartoe, dus dan voorkom je dat je straks alsnog moet gaan migreren
Maar de z-wave JS nu gebruikt en werkt goed mijn devices van gister staan erin, zojuist nog een wallplug kunnen koppelen.
Add Node geeft hier netjes een scherm dat de usb stick in inclusion mode staat en plug pair mode en klaar.
Nu weer verder bouwen
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Ik gebruik hier een LSC (van de action) PIR sensor in combinatie met Home Assistant door de sensor elke seconde te pingen. Dit was op geen manier werkend te krijgen via de Tuya, of Local Tuya integratie, dus heb ik het zo maar opgelost. Die frequentie is nodig omdat de sensor maar 2-3 seconden beschikbaar is na bewegingsdetectie.
Het nadeel is wel dat die ping dus mijn logbestand overneemt. Onderstaande melding komt om de 2-3 seconden binnen. Dus zowat 95% van mijn log is deze melding.
2021-03-23 10:12:25 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01
Ik wil dit nu excluden uit de recorder, maar dit werkt natuurlijk niet op entity name.
Heeft iemand hier toevallig een oplossing voor?
Het nadeel is wel dat die ping dus mijn logbestand overneemt. Onderstaande melding komt om de 2-3 seconden binnen. Dus zowat 95% van mijn log is deze melding.
2021-03-23 10:12:25 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01
Ik wil dit nu excluden uit de recorder, maar dit werkt natuurlijk niet op entity name.
Als je in de logger configuratie de volgende regel opneemt:SonnyBBQ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:58:
Ik gebruik hier een LSC (van de action) PIR sensor in combinatie met Home Assistant door de sensor elke seconde te pingen. Dit was op geen manier werkend te krijgen via de Tuya, of Local Tuya integratie, dus heb ik het zo maar opgelost. Die frequentie is nodig omdat de sensor maar 2-3 seconden beschikbaar is na bewegingsdetectie.
YAML:
1
2
| logs: homeassistant.components.ping: error |
Bedankt @JayOne maar dit werkt jammer genoeg niet. Ik vrees dat ik moet aanpassen naar...
... maar dan ben ik ook eventuele andere binary sensor errors kwijt.
YAML:
1
2
3
| logs: homeassistant.components.binary_sensor: error |
Je bent warnings kwijt, niet de errors.SonnyBBQ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:26:
Bedankt @JayOne maar dit werkt jammer genoeg niet. Ik vrees dat ik moet aanpassen naar...
YAML:
1 2 3 logs: homeassistant.components.binary_sensor: error
Klopt. Maar dat ga ik dan wel op een andere manier merken. Dus ik denk dat het dit wel waard is.
Welnee:SonnyBBQ schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:26:
YAML:
1 2 3 logs: homeassistant.components.binary_sensor: error
YAML:
1
2
3
| logs: homeassistant.components.binary_sensor.ping: error |
Deze werkt jammer genoeg niet. Dan krijg ik terug de meldingen:Hmmbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:07:
[...]
Welnee:
YAML:
1 2 3 logs: homeassistant.components.binary_sensor.ping: error
2021-03-23 16:16:36 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01
2021-03-23 16:16:38 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01
Hmm, vreemd. Moesten ze misschien omgedraaid?
* Hmmbob gebruikt ping niet, maar is rijkelijk verbaasd dat dit niet werkte
YAML:
1
2
3
| logs: homeassistant.components.ping.binary_sensor: error |
Jammer genoeg ook niet succesvol.Hmmbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:23:
Hmm, vreemd. Moesten ze misschien omgedraaid?
YAML:
1 2 3 logs: homeassistant.components.ping.binary_sensor: error
2021-03-23 16:33:34 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:01
De enige versie die voorlopig werkt is:
YAML:
1
2
3
| logs: homeassistant.components.binary_sensor: error |
En dat pingen is inderdaad niet de elegantste oplossing, maar het werkt (toch 95% van de tijd)
Misschien de mannen van Local Tuya integratie maar eens porren om PIR sensoren toe te voegen.
Dat is wel de meest nette oplossing inderdaad.
Net nog even in het show je lovelace layout topic zitten neuzen. Ik zie een aantal welke de temperatuur van verschillende kamers mooi in beeld hebben. Ik had bedacht om dit met de Xiaomi mini temperatuur sensor te doen i.c.m bluetooth. Helaas is mijn vandaag gearriveerde stickje niet geschikt voor HA (had beter moeten lezen). Sowieso is er erg weinig tot geen bluetooth 5.0 wat wel geschikt lijkt te zijn. Bluetooth 4 heb ik geprobeerd maar daarmee pak ik mijn hele huis niet.
Zit de oplossing hiervoor dan toch in een mesh netwerk van een aantal Raspberry Pi Zero W's? Want voor dat geld kan ik net zo goed direct een zigbee temperatuur sensor pakken.
Zit de oplossing hiervoor dan toch in een mesh netwerk van een aantal Raspberry Pi Zero W's? Want voor dat geld kan ik net zo goed direct een zigbee temperatuur sensor pakken.
Als ik ze beide draai dan geeft één van de twee een foutmelding. Heb nu bij wijze van test even zwavejs2mqtt draaien. Als ik nu de Zwave JS add-on start krijg ik een foutmelding:Hmmbob schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:45:
Die zwaveJS server zou goed moeten samenwerken met zowel HA als zwavejs2mqtt? Dat stoppen zou niet nodig moeten zijn, mits je in HA inderdaad de Zwave JS integratie gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| [s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0. [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0. [fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes... [fix-attrs.d] done. [cont-init.d] executing container initialization scripts... [cont-init.d] config.sh: executing... [cont-init.d] config.sh: exited 0. [cont-init.d] structure.sh: executing... [cont-init.d] structure.sh: exited 0. [cont-init.d] done. [services.d] starting services [services.d] done. [13:19:39] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant. 13:19:41.554 DRIVER ███████╗ ██╗ ██╗ █████╗ ██╗ ██╗ ███████╗ ██╗ ███████╗ ╚══███╔╝ ██║ ██║ ██╔══██╗ ██║ ██║ ██╔════╝ ██║ ██╔════╝ ███╔╝ ██║ █╗ ██║ ███████║ ██║ ██║ █████╗ █████╗ ██║ ███████╗ ███╔╝ ██║███╗██║ ██╔══██║ ╚██╗ ██╔╝ ██╔══╝ ╚════╝ ██ ██║ ╚════██║ ███████╗ ╚███╔███╔╝ ██║ ██║ ╚████╔╝ ███████╗ ╚█████╔╝ ███████║ ╚══════╝ ╚══╝╚══╝ ╚═╝ ╚═╝ ╚═══╝ ╚══════╝ ╚════╝ ╚══════╝ 13:19:41.572 DRIVER version 6.6.3 13:19:41.575 DRIVER 13:19:41.658 DRIVER serial port errored: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port Unable to start driver [Error: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port] |
De Zwave integratie draait overigens nog wel.
Ja, de zwave-js addon en de zwavejs2mqtt Docker zijn 2x "hetzelfde" die kun je inderdaad niet naast elkaar draaien. Beiden bevatten de ZwaveJS server.
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2021 19:59 ]
Misschien een stomme vraag, maar heeft er iemand tips voor een bepaald merk/model wasmachine die simpel met HA te combineren is zonder dus iets van een verbruiksmeter of zo er tussen te stoppen? Maar dat is dus via een API rechtstreeks kan communiceren?
Ik moet nog een wasmachine uitzoeken voor in het nieuwe huis dus als dat meteen een slimme kan zijn is dat alleen maar mooi meegenomen
Ik moet nog een wasmachine uitzoeken voor in het nieuwe huis dus als dat meteen een slimme kan zijn is dat alleen maar mooi meegenomen
Bosch (en Siemens ook volgens mij) met Home Connect werken prima.Broekhuizen schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:27:
Misschien een stomme vraag, maar heeft er iemand tips voor een bepaald merk/model wasmachine die simpel met HA te combineren is zonder dus iets van een verbruiksmeter of zo er tussen te stoppen? Maar dat is dus via een API rechtstreeks kan communiceren?
Ik zat er nog even naar te kijken, maar de verkoper lijkt met de plaatjes zeggen dat een reset switch juist niet werkt (reset switch met een rood kruis). Tegelijkertijd is het schema'tje juist wel van een pulsschakelaar. https://nl.aliexpress.com/item/1005001599812277.htmlSeptillion schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:15:
@asvogel De QS-Zigbee-D02-TRIAC-LN kan ook dimmen met een pulsdrukker. Niet 100% smooth (je ziet wat stepping) maar doet het wel
Dan maar gewoon proberen, denk ik...
Wellicht een domme vraag:
Ik ben aan het expirimenteren met Home Assistant in een VM op de synology NAS (virtual machine manager). Alles lijkt prima te werken, maar ik kan niet vinden hoe ik bij mijn bestanden in de config map kom. Iemand een idee?
Af en toe moet je bij de yaml files en ik vond het wel prettig deze gewoon in windows te bewerken..
Ik ben aan het expirimenteren met Home Assistant in een VM op de synology NAS (virtual machine manager). Alles lijkt prima te werken, maar ik kan niet vinden hoe ik bij mijn bestanden in de config map kom. Iemand een idee?
Af en toe moet je bij de yaml files en ik vond het wel prettig deze gewoon in windows te bewerken..
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.