Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.777 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:12
feenstn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb alle ramen van de slaapkamers (waar de aircos hangen) uitgerust met open/close sensoren. Daarnaast heb ik een afzonderlijke temperatuur sensor in iedere kamer.
Wat voor Airco hardware heb je hangen als ik vragen mag en hoe is het gekoppeld aan Home Assistant ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
NightMare schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:03:
[...]

Wat voor Airco hardware heb je hangen als ik vragen mag en hoe is het gekoppeld aan Home Assistant ?
Mitsubitshi Heavy Industries (model binnen-unit SRK 25ZS-W om precies te zijn) met wifi module via Airconwithme app en de IntesisHome integratie in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Ik heb nog altijd issues met mijn Aqara temp-sensoren. ik heb een hele rits aan Aqara sensoren en die werken allemaal top. Maar om één of andere reden zijn de temp-sensoren na een tijdje onbereikbaar.

Hoe kan ik in de logs terugvinden wanneer ze verdwijnen en waar het door komt? Bereik kan haast het issue niet zijn. Want het netwerk is vrij fijnmazig met genoeg routers dichtbij de sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waah schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:25:
Ik heb nog altijd issues met mijn Aqara temp-sensoren. ik heb een hele rits aan Aqara sensoren en die werken allemaal top. Maar om één of andere reden zijn de temp-sensoren na een tijdje onbereikbaar.

Hoe kan ik in de logs terugvinden wanneer ze verdwijnen en waar het door komt? Bereik kan haast het issue niet zijn. Want het netwerk is vrij fijnmazig met genoeg routers dichtbij de sensors.
Toch misschien de batterij die wat zwak is? Of de aansturing (middels conbee/aqara hub/cr-stick)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
koelkast schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:07:
[...]

Toch misschien de batterij die wat zwak is? Of de aansturing (middels conbee/aqara hub/cr-stick)?
Batterijen zijn nieuw, dus dat kan het niet zijn (99%). En aansturing is via Deconz, en met de raam/deursensoren pakt die wél allemaal en houd die ook vast. Idem met de bewegingssensoren.

Als ik in de logs iets kan vinden zou dat mooi zijn, maar geen idee waar ik moet zoeken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
feenstn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb alle ramen van de slaapkamers (waar de aircos hangen) uitgerust met open/close sensoren. Daarnaast heb ik een afzonderlijke temperatuur sensor in iedere kamer.

Zodra deze temperatuur sensor boven de 22gr komt (middels een numerieke invoer kan ik dit aanpassen) gaat de airco automatisch aan op vooringestelde temperatuur. Tenzij het raam nog open staat, dan krijg ik een TTS notificatie op de speakers in huis alsmede een bericht op de telefoon op welke kamer dit het geval is. Zodra het raam gesloten wordt gaat de airco aan (uiteraard alleen indien de temperatuur hoger is dan de ingestelde 22gr).

Zodra de kinderen gaan slapen (vaste tijd) gaat de airco in silent modus en zodra wij gaan slapen (nachtmodus) gaan de aircos op de kinderkamers uit. De airco op de ouderslaapkamer gaat dan naar silent modus en zet ik een timer van 1,5 hr waarna de airco uitgaat zodat deze niet de hele nacht aanstaat .

Ik heb ervoor gekozen om externe temperatuur sensoren te gebruiken omdat de ingebouwde thermometer van de airco te veel fluctueert op basis van de koeling van de airco.

Het koelen zelf laat ik wel door de airco regelen, maar ik monitor dit nog (hangt nog maar paar maanden) en eventueel maak ik nog een backup waarbij ik de airco uitschakel of minder hard laat werken indien de doeltemperatuur is bereikt. WIP.

Maar ben zeker ook benieuwd naar andere oplossingen of handigheidjes!
Interessant. Ik ga ook maar externe sensoren gebruiken; heb ze toch al liggen :)
Ik heb tot nu toe alleen een sensor in de woonkamer, dus als mijn hass in de slaapmodus gaat, gaat ie sowieso uit. Verder is het ook niet nodig om te koelen als er niemand thuis is, behalve als het over een half uurtje gaat. Toch wil ik wel zoiets maken dat, als ik bijna thuis ben, de boel alvast wordt gekoeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26
Ik heb dit ook gebruikt voor verwarmen, gezien ik daar flinke impact had door zonlicht. De airco hangt aan de noordkant te verwarmen, en de zuidkant werd dan érg warm. De thermostaat (tado) heb ik als sensor gebruikt waarmee ik de setpoint aanpas adh te hoge of lage temperatuur. Dat scheelde enorm.

Nu met koelen heb ik de rolluiken iets meer gesloten en is die impact minder, dan blijft de temperatuur voldoende stabiel met de airco zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Sinds gisteren/vandaag (?) krijg ik een lege pagina voorgeschoteld als ik naar Supervisor ga of de pagina van een add-on. Enkele keren F5-en op desktop zorgt ervoor dat hij soms wél laadt. Als ik HA benader via het interne IP dan laden de pagina's/frames wel elke keer normaal.
Ik draai NGINX als reversed proxy en die heb ik ook toegevoegd aan http:. Intern en extern adres zijn ingevuld.

Iemand een idee waar ik naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
barrymossel schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:50:
Sinds gisteren/vandaag (?) krijg ik een lege pagina voorgeschoteld als ik naar Supervisor ga of de pagina van een add-on. Enkele keren F5-en op desktop zorgt ervoor dat hij soms wél laadt. Als ik HA benader via het interne IP dan laden de pagina's/frames wel elke keer normaal.
Ik draai NGINX als reversed proxy en die heb ik ook toegevoegd aan http:. Intern en extern adres zijn ingevuld.

Iemand een idee waar ik naar moet kijken?
Browser cache?

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 19-09 15:34
Nee, was bij meerdere browsers. Ook die ik nog nooit gebruikt had voor HA.

Maar het ligt aan NGINX proxy manager. Of tenminste de VM waarop die draait in Docker. Heb de snapshot van gisteren teruggezet en hij werkt weer. Volgens mij loopt de virtuele schijf vol... (Ja dus, MotionEye vond het nodig constant beweging te registreren en dus constant op te nemen... :()

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 14-06-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:26
Hallo vrienden,

wij zijn ons aan het oriënteren op zonwering voor de dakkapel op zolder. Dit zullen waarschijnlijk rolluiken worden. Nu lees ik bij (de eerste lokale leverancier die ik zie) dat die zowel voor Screens als Rolluiken gebruik maakt van Roma icm Somfy buizenmotor. Waar moet ik dan op letten op het moment dat ik dit wil concretiseren? is een Shelly 2.5 een foolproof koppelmethode of is bij de Somfy versie X een integratie mogelijk en bij Y niet? Is dat ergens na te gaan?

T is geen noodzaak het in HA te integreren, maar als t toch kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Waah schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Batterijen zijn nieuw, dus dat kan het niet zijn (99%). En aansturing is via Deconz, en met de raam/deursensoren pakt die wél allemaal en houd die ook vast. Idem met de bewegingssensoren.

Als ik in de logs iets kan vinden zou dat mooi zijn, maar geen idee waar ik moet zoeken O-)
Je kunt met dit probleem beter in het Deconz topic terecht.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Koepert schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:54:
Hallo vrienden,

wij zijn ons aan het oriënteren op zonwering voor de dakkapel op zolder. Dit zullen waarschijnlijk rolluiken worden. Nu lees ik bij (de eerste lokale leverancier die ik zie) dat die zowel voor Screens als Rolluiken gebruik maakt van Roma icm Somfy buizenmotor. Waar moet ik dan op letten op het moment dat ik dit wil concretiseren? is een Shelly 2.5 een foolproof koppelmethode of is bij de Somfy versie X een integratie mogelijk en bij Y niet? Is dat ergens na te gaan?

Het zal vermoed ik voornamelijk afhangen van of je voor een draadloze of bedrade variant gaat. Bij bedraad heeft de motor twee "life-inputs", een voor omhoog en een voor omlaag. De schakelaar doet vervolgens niks meer dan de life "uit de meterkast" schakelen tussen de ene of de andere draad, en een Shelly 2.5 (of Fibaro Roller Shutter of wat dan ook) kan daar perfect tussen omdat die dus ook gewoon een output voor omhoog heeft en een output voor omlaag.
Ga je voor een draadloze oplossing is het uiteraard een heel ander verhaal. En bij Somfy IO moet je dan volgens mij een vrij dure en "gelimiteerde" (in aantal rolluiken) bridge / hub aanschaffen om de boel op het LAN te ontsluiten. Of als alternatief kun je volgens mij ook zelf iets in elkaar hacken met een ESP en ben je potentieel voor een paar euro klaar per rolluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:26
RobertMe schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:45:
[...]

Het zal vermoed ik voornamelijk afhangen van of je voor een draadloze of bedrade variant gaat. Bij bedraad heeft de motor twee "life-inputs", een voor omhoog en een voor omlaag. De schakelaar doet vervolgens niks meer dan de life "uit de meterkast" schakelen tussen de ene of de andere draad, en een Shelly 2.5 (of Fibaro Roller Shutter of wat dan ook) kan daar perfect tussen omdat die dus ook gewoon een output voor omhoog heeft en een output voor omlaag.
Ga je voor een draadloze oplossing is het uiteraard een heel ander verhaal. En bij Somfy IO moet je dan volgens mij een vrij dure en "gelimiteerde" (in aantal rolluiken) bridge / hub aanschaffen om de boel op het LAN te ontsluiten. Of als alternatief kun je volgens mij ook zelf iets in elkaar hacken met een ESP en ben je potentieel voor een paar euro klaar per rolluik.
Bedankt voor je input. Ik moet de hele oriënterende gesprekken nog hebben. Het is buiten op de dakkapel dus draadloos zal de minste impact hebben, maar er zijn stroompunten vlakbij dus dat is vast mogelijk. T is 1 dakkapel met 3 ramen (waarvan 2 naar binnen openen) maar k wil wel rekening houden met mogelijke uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Koepert schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:55:
[...]

Bedankt voor je input. Ik moet de hele oriënterende gesprekken nog hebben. Het is buiten op de dakkapel dus draadloos zal de minste impact hebben, maar er zijn stroompunten vlakbij dus dat is vast mogelijk. T is 1 dakkapel met 3 ramen (waarvan 2 naar binnen openen) maar k wil wel rekening houden met mogelijke uitbreiding.
Kans lijkt mij heel groot dat ze van uit geleider een gaatje naar binnen boren (geleider bevat ook een gootje voor de kabel hebben ze mij toentertijd vertelt), en binnen kabel over de muur laten lopen en gewoon insteken op een stopcontact. Bij bedraad zullen ze dan wel een opbouw schakelaar ertussen zetten en klaar. Wil je draadloos, omdat dat lekker makkelijk is zodat je niet naar boven hoeft zal het gok ik eigenlijk nog steeds hetzelfde worden, alleen dan met iets van aansturing gewoon onder de kap van het rolluik en dan alsnog dezelfde manier voor aansluiten van stroom. Maar als je toch al een Shelly zou willen plaatsen zou ik gewoon lekker voor die oplossing gaan. Prijsverschil tussen bedraad en draadloos is significant groter dan de ~€20 die een Shelly 2.5 kost. Laat staan als je bij draadloos dus nog de Somfy IO bridge nodig hebt om hem via het LAN aan te kunnen sturen. Waarbij je potentieel issues met bereik krijgt? Geen idee hoe dat zit. En wellicht dat ze je de Shelly meteen willen aansluiten, dan ben je meteen klaar. Zit je alleen met de plaatsing, ik weet niet of onder de kap kan namelijk. Bij een "traditionele" bedrade oplossing heb je namelijk sowieso geen normale life daar, maar alleen de twee schakeldraden. En daarnaast weet ik niet hoe het met temperatuur en eventueel vocht zit onder de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Koepert schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:54:
Hallo vrienden,

Zelfde had ik ook laatst. Keuze tussen bedrade screens met Somfy en dan Shellies. Of toch een Remote.

Uiteindelijk voor eigen merk motoren gegaan met remote. Daar waren de codes van bekend. En dan met een rfxcom XL kan ik zowel de bestaande somfy rts aansturen, als de nieuwe eigen merk motoren.

Een knop op de kamer kan dan ook nog trouwens, met een ikea knopje ga ik dat doen via HA.

Met shelly kan ook. Maar dan wel met bedrade motor. En de knop kwam bij ons dan op een onlogische plek of lelijke kabels in het zicht. Dus dan maar zo.

Door eigen merk motoren was ik een stuk goedkoper uit en voor het verschil kon ik makkelijk een rfxcom xl kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
JayOne schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:19:
[...]

Je kunt met dit probleem beter in het Deconz topic terecht.
Ik dacht misschien iets uit iets van logging te kunnen halen in HA zelf om dat uit te sluiten. Maar blijkbaar bestaan er geen logs in HA :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:15
Hebben meer mensen last van duckdns?
Ik kan mijn server niet meer benaderen, hij geeft aan dat het certificaat gisteren verlopen is.

Ik krijg de foutmelding zowel intern als extern, en via de app (iphone). Vervelende is dat ik lokaal, wel na aangeven naar de onveilige pagina te willen gaan, het inlogscherm krijg, maar na inloggen krijg ik het inlogscherm weer. Op dit moment kan ik dus niet inloggen.
Enig idee hoe dit op te lossen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14
Septillion schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:40:
@robbinonline
YAML:
1
2
3
4
template:
  - binary_sensor:
      - name: "Cold outside"
        state: "{{ states('sensor.temp_inside')|float > states('sensor.temp_outside')|float }}"
Wat makkelijk, bedankt!

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Driek schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:59:
Ik kan mijn server niet meer benaderen, hij geeft aan dat het certificaat gisteren verlopen is.

Ik krijg de foutmelding zowel intern als extern, en via de app (iphone). Vervelende is dat ik lokaal, wel na aangeven naar de onveilige pagina te willen gaan, het inlogscherm krijg, maar na inloggen krijg ik het inlogscherm weer. Op dit moment kan ik dus niet inloggen.
Je kunt toch lokaal wel via http://<interne.ip>:8123 op je installatie komen?

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
Driek schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:59:

Even certificaat vernieuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
Waah schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:13:
[...]

Zelfde had ik ook laatst. Keuze tussen bedrade screens met Somfy en dan Shellies. Of toch een Remote.

Uiteindelijk voor eigen merk motoren gegaan met remote. Daar waren de codes van bekend. En dan met een rfxcom XL kan ik zowel de bestaande somfy rts aansturen, als de nieuwe eigen merk motoren.

Een knop op de kamer kan dan ook nog trouwens, met een ikea knopje ga ik dat doen via HA.

Met shelly kan ook. Maar dan wel met bedrade motor. En de knop kwam bij ons dan op een onlogische plek of lelijke kabels in het zicht. Dus dan maar zo.

Door eigen merk motoren was ik een stuk goedkoper uit en voor het verschil kon ik makkelijk een rfxcom xl kopen.
De codes van Somfy zijn bekend? Ik heb daar een keer een middagje aan besteed, maar die van mij doet iedere keer een andere code voor dezelfde actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
kipppertje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:59:
[...]

De codes van Somfy zijn bekend? Ik heb daar een keer een middagje aan besteed, maar die van mij doet iedere keer een andere code voor dezelfde actie.
Nee, Eigen merk is bekend :+ niet Somfy.
Maar de Somfy zijn met een RFXcom ook te koppelen, tenminste: De RTS motoren. de IO motoren zijn niet te koppelen.

Er is een koppeling-sequence die je moet volgen dan. Eigenlijk pair je hem dan als een remote. Werkt hier goed. De eigen-merk motoren moet ik nog krijgen :+ dus zien hoe goed dat werkt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09
Waah schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:23:
[...]
de IO motoren zijn niet te koppelen.
Niet direct, maar met een Connexoon io Hub en de nieuwe (custom) TaHoma integration werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24
Koepert schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:55:
[...]
Ik heb onlangs Somfy RTS besteld en hoop dat ik die dan via RFX-COM aan kan sturen. Reden om toch voor draadloos te kiezen, is dat ik altijd nog een bediening heb als mijn domotica het laat afweten. 2 van de screens zitten op de lichtstraat en daarbij was het lastig om een draad te trekken naar beneden, zonder een lelijke goot over de muur. (kan nu stroompunt van boven pakken voor die screens).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
EWS99 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:43:
[...]

Ik heb onlangs Somfy RTS besteld en hoop dat ik die dan via RFX-COM aan kan sturen. Reden om toch voor draadloos te kiezen, is dat ik altijd nog een bediening heb als mijn domotica het laat afweten. 2 van de screens zitten op de lichtstraat en daarbij was het lastig om een draad te trekken naar beneden, zonder een lelijke goot over de muur. (kan nu stroompunt van boven pakken voor die screens).
Ik zou er niet vanuit gaan, ik heb er ook een (een oude weliswaar). Somfy gebruikt rolling code: Wikipedia: Rolling code
Enige wat zou werken is een flink aantal codes onderscheppen en later replayen, of je afstandbediening modificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Laatst online: 00:49
Voor een vriend ga ik een Home assistant instance aanleggen. Hij gebruikt voor de verlichting Shelly dimmers(2 met blauwe draad) en wat zigbee (sonoff zigbee bridge flashed voor ZHA) lampen die detached met shelly's geschakeld worden.

Ik wil graag niet met een Raspberry met ssd werken maar een Odroid met eMMC. Hebben jullie tips waar en welke het beste te bestellen? Een Home Assistant Blue is duur en vaak uitverkocht maar scheelt wel wat uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
kipppertje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Ik zou er niet vanuit gaan, ik heb er ook een (een oude weliswaar). Somfy gebruikt rolling code: Wikipedia: Rolling code
Enige wat zou werken is een flink aantal codes onderscheppen en later replayen, of je afstandbediening modificeren.
Hmm, ik zie in deze handleiding toch gewoon een uitleg hoe je Somfy RTS kunt koppelen in RFX-COM. Is dat dan toch wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Animal schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:36:
Voor een vriend ga ik een Home assistant instance aanleggen. Hij gebruikt voor de verlichting Shelly dimmers(2 met blauwe draad) en wat zigbee (sonoff zigbee bridge flashed voor ZHA) lampen die detached met shelly's geschakeld worden.

Ik wil graag niet met een Raspberry met ssd werken maar een Odroid met eMMC. Hebben jullie tips waar en welke het beste te bestellen? Een Home Assistant Blue is duur en vaak uitverkocht maar scheelt wel wat uitzoekwerk.
Als eerste ; leg zoiets alleen maar aan als diegene er interesse in heeft om er ook wat van te leren.

Als tweede, een Intel NUC nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Als eerste ; leg zoiets alleen maar aan als diegene er interesse in heeft om er ook wat van te leren.

Als tweede, een Intel NUC nemen.
Dank. Moet ik bij een NUC altijd voor Proxmox draaien? Ik wil graag native Home assistant OS draaien omdat ik denk dat het minder onderhoudend is.
Raadt u nog een basic NUC aan? Is een i3 voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Animal schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Dank. Moet ik bij een NUC altijd voor Proxmox draaien? Ik wil graag native Home assistant OS draaien omdat ik denk dat het minder onderhoudend is.
Raadt u nog een basic NUC aan? Is een i3 voldoende?
Voor de NUC is er ook een template toch :) zie hieronder.

https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Een i3 is voldoende in mijn beleving; weet niet of iemand nog ervaring specifiek met de NUC heeft? (Ik heb het ook draaiende gehad met een Celeron, dus tja, het werkt allemaal)

LAN, Bluetooth, USB, 4GB en een i3 zou je er moeten zijn met de usecase die je hier nu benoemd. Samen met de Conbee II of ZHA heb je dan een krachtig apparaatje.

Neem er voor ConbeeII/ZHA wel een USB verlengkabel bij, om zo ver mogelijk van de NUC en wifi te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:42
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Voor de NUC is er ook een template toch :) zie hieronder.

https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Een i3 is voldoende in mijn beleving; weet niet of iemand nog ervaring specifiek met de NUC heeft? (Ik heb het ook draaiende gehad met een Celeron, dus tja, het werkt allemaal)

LAN, Bluetooth, USB, 4GB en een i3 zou je er moeten zijn met de usecase die je hier nu benoemd. Samen met de Conbee II of ZHA heb je dan een krachtig apparaatje.

Neem er voor ConbeeII/ZHA wel een USB verlengkabel bij, om zo ver mogelijk van de NUC en wifi te komen.
ik heb voor 65,- een HP t630 aangeschaft (op aanraden van een collega). Proxmox erop met een VM en hassos (zie tutorial), en gaan met die banaan. Hier de handleiding, is in 20min gedaan. Voordeel is dat je zeer eenvoudig backups e.d. maakt, en eventueel ook andere vm's er bij kunt plaatsen (zelf heb ik nog adguard er naast draaien).

Overigens had ik een PI4, maar in mijn beleving is de HP630 vele malen krachtiger, en in prijs wellicht nog wel goedkoper. zelf heb ik er overigens 8GB in gehangen en een 256GB SSD (had ik nog). als je een PI4 koopt met 8GB ben je ook rond de 80,- kwijt, en dan komt daar nog een behuizing en voeding bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Bint op 15-06-2021 13:18 . Reden: info rpi4 toegevoegd ]

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Bint schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:13:
[...]

ik heb voor 65,- een HP t630 aangeschaft (op aanraden van een collega). Proxmox erop met een VM en hassos (zie tutorial), en gaan met die banaan. Hier de handleiding, is in 20min gedaan. Voordeel is dat je zeer eenvoudig backups e.d. maakt, en eventueel ook andere vm's er bij kunt plaatsen (zelf heb ik nog adguard er naast draaien).
Ja, is ook een optie, Adguard is trouwens een addon tegenwoordig, lekker makkelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZK0cHT10sWW7XImN_oz2Ej7H3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAdjgfA6H6zMfkGX1u1OyIkw.png?f=fotoalbum_large

Ik draai zelf op een VMWare doos met Home Assistant OS. ter voorbereiding van een nieuw systeempje waar ik met deze warmte geen zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Bint schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Thanks! Als ik het goed begrijp kan ik ook Home assistant OS direct op de NUC draaien? Zonder Proxmos?
En is een i3 NUC niet wat zuiniger in stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:42
Animal schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Thanks! Als ik het goed begrijp kan ik ook Home assistant OS direct op de NUC draaien? Zonder Proxmos?
ik denk van wel, maar ik zou persoonlijk willen activeren om het in een VM te draaien. Relatief weinig overhead en veel extra gemakken.

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Animal schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:18:
[...]

En is een i3 NUC niet wat zuiniger in stroom?
Ja, dat kan.
Maar daarmee beperk je wel met wat je met je NUC kunt. Je kunt dan alleen HA draaien, en de add-ons die je via de supervisor kunt installeren. Mocht je ook nog iets als een media server of file server willen draaien, dan kan dat dus niet meer.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:15
JayOne schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:14:
[...]

Je kunt toch lokaal wel via http://<interne.ip>:8123 op je installatie komen?
ja, uiteindelijk wel, en na herstart van duckdns en ha werkte het weer.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Ja, dat kan.
Maar daarmee beperk je wel met wat je met je NUC kunt. Je kunt dan alleen HA draaien, en de add-ons die je via de supervisor kunt installeren. Mocht je ook nog iets als een media server of file server willen draaien, dan kan dat dus niet meer.
Dat kan wel, met 3 klikken heb je Plex draaien en Samba.

Daarnaast kan je ook Portainer installeren en via Docker Compose eigen containers draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
TheFes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Ja, dat kan.
Een NUC is toch vrij prijzig. 300 euro plus. Er wordt alleen maar Home Assistant gedraaid met basic Node-red/automations). Het moet vooral stabiel zijn. Toch een Raspberry PI4 met USB SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Animal schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Een NUC is toch vrij prijzig. 300 euro plus. Er wordt alleen maar Home Assistant gedraaid met basic Node-red/automations). Het moet vooral stabiel zijn. Toch een Raspberry PI4 met USB SSD?
Tweedehandsje uit Tweakers V&A of Marktplaats van een paar generaties eerder werkt ook prima, en nog steeds een stuk sneller dan een Pi.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
kipppertje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Nee hoor. RFXcom (RFXtrx433E of RFXtrx433XL) werkt prima met Somfy RTS.
Heb zelf ook oude Somfy RTS (6 jaar oud nu) en werkt prima namelijk met een XL.

Er is inderdaad in installatiemethode voor, en dan emuleert die gewoon een remote. Hoe zou je echte remote anders werken?
In het kort:
RFXcom software installeren op een PC
RFXcom aansluiten op je PC en software openen
Stappen volgen om hem te koppelen als een remote
Screens reageren op je pair-commando en voila!
EWS99 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Hmm, ik zie in deze handleiding toch gewoon een uitleg hoe je Somfy RTS kunt koppelen in RFX-COM. Is dat dan toch wat anders?
Die handleiding heb ik ook gevolgd. Werkt prima _/-\o_
Alleen goed lezen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
TheFes schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Tweedehandsje uit Tweakers V&A of Marktplaats van een paar generaties eerder werkt ook prima, en nog steeds een stuk sneller dan een Pi.
Heb je enig idee hoeveel watt zo'n oudere generatie NUC verbruikt? Een PI is zuinig maar de SSD via USB vind ik wat houtje touwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 19-09 22:31
Ik ben juist afgestapt van een RP4 omdat deze niet stabiel te houden was. Ik moest deze bijna elke 2 weken herstarten.. Gekke was dat eigenlijk alleen het netwerk uitviel.

Nu een NUC i5 met ESXI draaiende en daarop diverse VM's voor dus o.a. HA en databases.. Ideaal.. Ook gelijk een speel omgeving erbij *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Animal schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Heb zelf voor 125 euro een NUC inclusief 8GB ram, 128GB SSD en een i5 3000 serie gekocht. 2e hands.
Werkt top, laag verbruik. Mogelijkheid tot uitbreiding (adblock!)
pricewatch: Intel NUC Kit DC53427HYE

Het is niet alsof er nu héél veel veranderd is in Intel-processoren in de laatste 7 jaar :+ O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Animal schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:33:
[...]
Heb je enig idee hoeveel watt zo'n oudere generatie NUC verbruikt? Een PI is zuinig maar de SSD via USB vind ik wat houtje touwtje.
Ik gebruik een nuc met J3455 CPU uit 2018. Pakt met ca 30 containers 6W en een gemiddelde belasting van 3%. Draait als een zonnetje _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:32
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:16:
[...]

Ja, is ook een optie, Adguard is trouwens een addon tegenwoordig, lekker makkelijk :)

[Afbeelding]

Ik draai zelf op een VMWare doos met Home Assistant OS. ter voorbereiding van een nieuw systeempje waar ik met deze warmte geen zin in hebt.
Ik ben zelf erg tevreden over DNSNext, erg uitgebreid en daarvoor ga ik geen server of container beheren. Weet iemand of er een manier is om deze statistieken in HA op te nemen? Mag met een REST sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
[...]

Hmm interessant. Blijkbaar is dat protocol toch bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ProudElm schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:35:
Ik ben juist afgestapt van een RP4 omdat deze niet stabiel te houden was. Ik moest deze bijna elke 2 weken herstarten.. Gekke was dat eigenlijk alleen het netwerk uitviel.

Nu een NUC i5 met ESXI draaiende en daarop diverse VM's voor dus o.a. HA en databases.. Ideaal.. Ook gelijk een speel omgeving erbij *O*
Bijzonder, ik draai al tijden op Pi4 met een SSD in een Argon M.2 behuizing en het is zo stabiel als wat. Ik heb meer problemen met breaking changes van HA dan met de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja snapte er ook niet veel van.. Ik heb het netwerk via een poweradapter-ding in mijn meterkast binnen laten komen.. Maar alles verloor na een tijdje verbinding met het netwerk.. (IKEA hub ook bv, die zat daar ook). Maar sinds ik de RPi uit heb daar is het niet meer voorgekomen. Dus ik verdenk toch de RPi daar van. Maar ja, hoe zou ik dan ook niet weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ProudElm schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:53:
Ja snapte er ook niet veel van.. Ik heb het netwerk via een poweradapter-ding in mijn meterkast binnen laten komen.. Maar alles verloor na een tijdje verbinding met het netwerk.. (IKEA hub ook bv, die zat daar ook). Maar sinds ik de RPi uit heb daar is het niet meer voorgekomen. Dus ik verdenk toch de RPi daar van. Maar ja, hoe zou ik dan ook niet weten..
Ik vermoed dat dat een warmte probleem is geweest. De Pi 4 heeft wel koeling nodig en als je passieve koeling gebruikt moet er wel airflow zijn en die is in een meterkast meestal niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53
[...]

Werkt hier ook prima, binnen hacs ook deze geïnstalleerd Cover Time Based RF (trigger script en hiermee kun je zelf je rolluiken met percentages open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
Ik installer Hacs volgens de handleiding
Maar zie dan bij mijn integratie staan bij HACS: Opnieuw proberen in te stellen: None

Met een rode rand.
Het lijkt dat hij zich steeds reboot.
Maar kan geen error terug vinden.
Het is gewoon op een has os geïnstalleerd volgens de handleiding.

Hoe krijg ik deze dan wel werkend?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Een van mijn screens zit voor een deur, daar heb ik een deursensor op zitten.
Nu heb ik een automatisering gemaakt die er voor zorgt dat de screen niet dicht wordt gedaan als de deur open staat, en de screen weer open doet. Tevens krijg ik een melding op mijn telefoon.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: 'WOONKAMER: Sluitbeveiliging voor screen rechts'
description: Als de voortuindeur open staat de screen niet sluiten
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.screen_rechts_electric_consumed_w
    above: '0'
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: cover.screen_rechts
    attribute: current_position
    above: '90'
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.aqara_voortuindeur_openclose
    state: 'on'
action:
  - service: cover.open_cover
    target:
      entity_id:
        - cover.screen_rechts
  - service: notify.alle_telefoons
    data:
      message: Kan rechter screen niet sluiten als de voortuindeur geopend is.
mode: single

Dit in combinatie met een Fibaro Roller Shutter 3 en een Xiaomi deursensor.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
synoniem schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:41:
[...]

Ik vermoed dat dat een warmte probleem is geweest. De Pi 4 heeft wel koeling nodig en als je passieve koeling gebruikt moet er wel airflow zijn en die is in een meterkast meestal niet voorhanden.
mm.. dat zou wel een logische verklaring zijn ja.. Nou ja, in ieder geval nu geen last meer van ;-)

En di RPi gaat hopelijk nu dienst doen om ons zwembad in de gaten te houden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ProudElm schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:10:
[...]

mm.. dat zou wel een logische verklaring zijn ja.. Nou ja, in ieder geval nu geen last meer van ;-)

En di RPi gaat hopelijk nu dienst doen om ons zwembad in de gaten te houden O-)
Je weet dat een RPi niet kan zwemmen he? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProudElm
Ja zeg.. ik moest toch meer gaan koelen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Clavat schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:50:
Ik installer Hacs volgens de handleiding
Maar zie dan bij mijn integratie staan bij HACS: Opnieuw proberen in te stellen: None

Met een rode rand.
Het lijkt dat hij zich steeds reboot.
Maar kan geen error terug vinden.
Het is gewoon op een has os geïnstalleerd volgens de handleiding.

Hoe krijg ik deze dan wel werkend?
HACS verwijderen en van voorafaan opnieuw beginnen, vingertje langs de handleiding en geen enkele stap overslaan?

Zonder errors in je log wordt het voor ons ook moeilijk debuggen :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:36
Ik wil een condition in een automation gebruiken dat hij alleen actief is tussen 23:30 uur en een half uur voor zonsopkomst, ik heb nu dit gemaakt, maar ik heb mijn twijfels of dit klopt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Lampen - Oprit Lampen Uit Nacht
  trigger:
    - platform: state 
      entity_id: binary_sensor.shenzhen_neo_electronics_co_ltd_battery_powered_pir_sensor_v2_sensor
      to: 'off'
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: time
        after: '23:30:00'
      - condition: sun
        before: sunrise
        before_offset: '-00:30:00'        
  action:
    - service: light.turn_off  
      entity_id: group.oprit

Help? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Danielson schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:56:
Ik wil een condition in een automation gebruiken dat hij alleen actief is tussen 23:30 uur en een half uur voor zonsopkomst, ik heb nu dit gemaakt, maar ik heb mijn twijfels of dit klopt:
Wat mij het leven ontzettend makkelijker heeft gemaakt, is een helper (input_select) voor de status van mijn huis (morning, day, evening, night, holiday). De automations om de status van die helper te veranderen zijn super simpel. Gewoon op tijd, of op basis van zonsopgang / zonsondergang. Daarna kun je die helper weer gebruiken in een condition voor je automations.

Als je dan tijdens de schemering het toch te donker vindt, hoef je maar op 1 plek de offset voor zonsondergang wat bij te stellen.

Ik heb daarnaast ook nog een helper (input_boolean) "Sensors aan". Die zet in 1 keer alle motion, door, etc sensors in mijn huis aan (of uit). Dan hoef je in je automation alleen nog maar de status van die input helper mee te nemen als condition.

[ Voor 6% gewijzigd door EWS99 op 16-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
@Danielson De dag eindigd impliciet om 0:00. Dus na 23:00 is impliciet ook voor 0:00. En voor zonsopgang is impliciet ook na 0:00. Daar jij van 23:00 tot zonsopkomst iets wilt moet je die twee periodes dus aan elkaar plakken, een OR dus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.shenzhen_neo_electronics_co_ltd_battery_powered_pir_sensor_v2_sensor
  condition:
    condition: or
    conditions:
  action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Danielson schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:56:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger:
  condition:
    condition: and
    conditions:
  action:

Help? :)
Wat-Septillion-zegt (y)

Nog een aanvulling: conditions zijn impliciet altijd "AND". Je hebt het heel expliciet opgegeven (dat doe ik ook), maar mocht je ooit zoiets bouwen dan heeft dat hetzelfde effect als je voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Hartelijk bedankt, nu nog andersom, dit lijkt niet goed te gaan! :$ De bedoeling is dat deze automation alleen actief is tussen zonsondergang + 30 minuten en 23:30 uur!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- alias: Lampen - Oprit Lampen Gedimd
  trigger:
  condition:
    condition: or
    conditions:
        after: sunset
        after_offset: "+00:30:00"
        before: '23:30:00'
  action:
    - service: hue.hue_activate_scene
      data:
          group_name: "Oprit"
          scene_name: "Gedimd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
@Danielson Weer zijn de gebieden impliciet met het einde van de dag. Na zonsondergang +30 is dus impliciet voor 0:00. Voor 23:30 is dus impliciet na 0:00.

In dit geval wil je dus de intersectie hebben van de twee gebieden ofwel een AND :D

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: Lampen - Oprit Lampen Gedimd
  trigger:
  condition:
      after: sunset
      after_offset: "+00:30:00"
      before: '23:30:00'
  action:
    - service: hue.hue_activate_scene
      data:
          group_name: "Oprit"
          scene_name: "Gedimd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Septillion schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:47:
@Danielson Weer zijn de gebieden impliciet met het einde van de dag. Na zonsondergang +30 is dus impliciet voor 0:00. Voor 23:30 is dus impliciet na 0:00.

In dit geval wil je dus de intersectie hebben van de twee gebieden ofwel een AND :D
8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik ben nu bezig om de overstap te maken van Domoticz naar Home Automation en ik loop tegen een probleem aan.

Eerste even de setup: Synology NAS 418 Play met 16GByte geheugen DSM 6.2. Domoticz (Jadahl download) draait nu als Synology Package met onder andere RFXCOM voor aansturing van Klik Aan / Klik Uit schakelaars en meerdere Somfy screens. Daarnaast heb ik nog een koppeling met mijn Logitech Harmony en SLIDE (smart curtains). De setup werkt goed echter omdat de betreffende Domoticz package van Jadahl niet meer verder wordt onderhouden wil ik nu overstappen naar een Docker setup van Home Assistant.
Misschien goed om te vermelden is dat ook Pi-Hole als een docker container op de NAS draait.

Het is mij geluk om Home Assistant in docker (met priviliged rights) te laten draaien op de Synology. RFXCOM en Logitech Harmony aansturing werkt ook echter SLIDE is mij nog niet gelukt (daarover later meer).

Het volgende probleem wil ik echter als eerste opgelost hebben. In de log-file komt de volgende foutmelding voor:
Error requesting Home Assistant update data: Cannot connect to host www.home-assistant.io:443ssl:default [Try again]
Mijn vraag is: Hoe kan ik dit probleem oplossen?

En als ik SLIDE toevoeg in de Configuration file dan werkt deze alsnog niet en in de log-file komt de volgende foutmelding voor:
Error connecting to Slide Cloud: Cannot connect to host api.goslide.io:443 ssl:default [Try again], going to retry in 120 second(s)
Mijn vermoeden is dat dit hetzelfde probleem is als met de updater...

Alvast bedankt voor de hulp..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor de lezers hier die met een warmtepomp (lucht/water of water/water) hun woning koelen en die dat proberen te automatiseren met Home Assistant heb ik misschien een zinvolle aanvulling.
Ik heb in python een klein programma geschreven dat het dauwpunt berekent uit met een integratie geregistreerde temperatuur en relatieve vochtigheid. De formules staan op internet o.a. bij Wikipedia.
Omdat je de math bibliotheek nodig hebt kan het niet met een python-script maar heb je een zelfstandig python-programma nodig (dauwpunt.py). Ik heb het wel geplaatst in de map python-scripts (submap van config):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
import sys
from math import log

def dauwpunt(t, rv):
  gamma = 17.27 * t / (237.7 + t) + log(rv / 100)
  return 237.7 * gamma / (17.27 - gamma)

stderr_fileno = sys.stderr
sys.stderr = open('/config/python_scripts/log_dp.txt', 'w')

sys.stderr.write('t:  ' + sys.argv[1] + '\n')
sys.stderr.write('rv: ' + sys.argv[2] + '\n')

t = float(sys.argv[1])
rv = float(sys.argv[2])

dp = dauwpunt(t, rv)
sys.stderr.write('dp: '+ "{:.1f}".format(dp)+'\n')
print("{:.1f}".format(dp))

sys.stderr.close()
sys.stderr = stderr_fileno

Dit programma wordt aangeroepen met een command-line sensor:
YAML:
1
2
3
4
- platform: command_line
  name: dauwpunt_woonkamer
  command: python3 /config/python_scripts/dauwpunt.py {{ states('sensor.woonkamer_temperatuur') | float }} {{ states('sensor.netatmo_woonkamer_humidity') | float }} 
  unit_of_measurement: '°C'

Omdat je zo'n programma in HA niet goed kunt debuggen heb ik alle foutmeldingen en alle uitvoer omgeleid naar een log-bestand:
code:
1
2
3
t:  21.8
rv: 55.0
dp: 12.4

Voor de duidelijkheid dit draait op een ha-os uitvoering op een rpi4 met ssh- en smb-addon, zodat ik er makkelijk met een ssh-shell en met Nautilus van Ubuntu bij kan.

In een volgende stap wil ik deze berekening gebruiken om de aanvoertemperatuur van de koeling (via de vloer) mee te regelen (met HA natuurlijk):
  • niet onder het dauwpunt want dan krijgt je condens op leidingen, verdelers en in je vloer
  • (bij de huidige temperaturen) zo mogelijk wel kouder dan de veilige "18 °C" zodat het ook dan optimaal koelt.
Als iemand suggesties voor verbeteringen of aanvullingen heeft dan hoor ik het graag.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:44
KC27 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:06:
Voor de lezers hier die met een warmtepomp (lucht/water of water/water) hun woning koelen en die dat proberen te automatiseren met Home Assistant heb ik misschien een zinvolle aanvulling.
Ik heb in python een klein programma geschreven dat het dauwpunt berekent uit met een integratie geregistreerde temperatuur en relatieve vochtigheid. De formules staan op internet o.a. bij Wikipedia.
Omdat je de math bibliotheek nodig hebt kan het niet met een python-script maar heb je een zelfstandig python-programma nodig (dauwpunt.py). Ik heb het wel geplaatst in de map python-scripts (submap van config):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
import sys
from math import log

def dauwpunt(t, rv):
  gamma = 17.27 * t / (237.7 + t) + log(rv / 100)
  return 237.7 * gamma / (17.27 - gamma)

stderr_fileno = sys.stderr
sys.stderr = open('/config/python_scripts/log_dp.txt', 'w')

sys.stderr.write('t:  ' + sys.argv[1] + '\n')
sys.stderr.write('rv: ' + sys.argv[2] + '\n')

t = float(sys.argv[1])
rv = float(sys.argv[2])

dp = dauwpunt(t, rv)
sys.stderr.write('dp: '+ "{:.1f}".format(dp)+'\n')
print("{:.1f}".format(dp))

sys.stderr.close()
sys.stderr = stderr_fileno

Dit programma wordt aangeroepen met een command-line sensor:
YAML:
1
2
3
4
- platform: command_line
  name: dauwpunt_woonkamer
  command: python3 /config/python_scripts/dauwpunt.py {{ states('sensor.woonkamer_temperatuur') | float }} {{ states('sensor.netatmo_woonkamer_humidity') | float }} 
  unit_of_measurement: '°C'

Omdat je zo'n programma in HA niet goed kunt debuggen heb ik alle foutmeldingen en alle uitvoer omgeleid naar een log-bestand:
code:
1
2
3
t:  21.8
rv: 55.0
dp: 12.4

Voor de duidelijkheid dit draait op een ha-os uitvoering op een rpi4 met ssh- en smb-addon, zodat ik er makkelijk met een ssh-shell en met Nautilus van Ubuntu bij kan.

In een volgende stap wil ik deze berekening gebruiken om de aanvoertemperatuur van de koeling (via de vloer) mee te regelen (met HA natuurlijk):
  • niet onder het dauwpunt want dan krijgt je condens op leidingen, verdelers en in je vloer
  • (bij de huidige temperaturen) zo mogelijk wel kouder dan de veilige "18 °C" zodat het ook dan optimaal koelt.
Als iemand suggesties voor verbeteringen of aanvullingen heeft dan hoor ik het graag.
Nice!

Of je gebruikt simpelweg deze via HACS: https://github.com/ehn/home-assistant-dewpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Dank voor de tip. Dat ziet er mooier en makkelijker uit.
Toen ik hier aan begon heb ik wel gezocht, maar deze niet gevonden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
RogerSch schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:40:
Ik ben nu bezig om de overstap te maken van Domoticz naar Home Automation en ik loop tegen een probleem aan.

Eerste even de setup: Synology NAS 418 Play met 16GByte geheugen DSM 6.2. Domoticz (Jadahl download) draait nu als Synology Package met onder andere RFXCOM voor aansturing van Klik Aan / Klik Uit schakelaars en meerdere Somfy screens. Daarnaast heb ik nog een koppeling met mijn Logitech Harmony en SLIDE (smart curtains). De setup werkt goed echter omdat de betreffende Domoticz package van Jadahl niet meer verder wordt onderhouden wil ik nu overstappen naar een Docker setup van Home Assistant.
Misschien goed om te vermelden is dat ook Pi-Hole als een docker container op de NAS draait.

Het is mij geluk om Home Assistant in docker (met priviliged rights) te laten draaien op de Synology. RFXCOM en Logitech Harmony aansturing werkt ook echter SLIDE is mij nog niet gelukt (daarover later meer).

Het volgende probleem wil ik echter als eerste opgelost hebben. In de log-file komt de volgende foutmelding voor:
Error requesting Home Assistant update data: Cannot connect to host www.home-assistant.io:443ssl:default [Try again]
Mijn vraag is: Hoe kan ik dit probleem oplossen?

En als ik SLIDE toevoeg in de Configuration file dan werkt deze alsnog niet en in de log-file komt de volgende foutmelding voor:
Error connecting to Slide Cloud: Cannot connect to host api.goslide.io:443 ssl:default [Try again], going to retry in 120 second(s)
Mijn vermoeden is dat dit hetzelfde probleem is als met de updater...

Alvast bedankt voor de hulp..
Klinkt als firewall of DNS problemen. Kijk die instellingen op je host eens na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
Ik heb een erg maf probleem.
Heb een eerste Node-Red automatisering gemaakt.

Nu krijg ik in de logging deze melding te zien. Unable to find referenced entities switch.on_off_plug_in_unit_16
De switch is aanwezig, en de naam heb ik gekopieerd uit de entities. Die zou dus moeten kloppen.
Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Is de plug wel online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Sinds een paar weken weer eens Home Assistant opgepakt na een jaartje of 2. Ongelofelijk wat er veel veranderd is, hoeveel integraties erbij zijn gekomen en vooral hoeveel gebruikersvriendelijk het is geworden. Ik draai het in docker op mijn synology, en gebruik een Galaxy tab a8 als huisinterface :)

Nu kom ik echter op een vraag uit waar ik het antwoord zo niet op kan vinden. Hoe kan ik rekenen met attributen.

Voorbeeld: Ik maak gebruik van de EdgeOS integratie om statistieken uit mijn router te trekken. Deze heeft een entity "binary_sensor.edgeos_interface_eth0" welke op zijn beurt onder andere het attribuut "MBytes/ps (Received)" kent. Deze is echter in MB/s en heeft standaard 20 decimalen achter de comma. Dat zou ik graag af willen ronden op 1 cijfer achter de comma. Echter kan ik niet vinden hoe ik daar een aparte sensor voor maak in configuration.yaml zoals ik dat bij het rekenen met normale entiteiten wel kan.

Ander voorbeeld: Ik maak gebruik van de utility_meter integratie om de gegevens van mijn homewizard p1 meter leesbaar te maken. Utility meter houd in een attribuut de vorige waarde vast (bijvoorbeeld van gisteren of vorige week). echter deze is uitgesplitst op hoogtarief en laagtarief. Deze wil ik graag bij elkaar optellen in een nieuwe entiteit.

Heeft iemand enig idee hoe/of dit kan?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Ja,
hij is online, wanneer ik de knop gebruik die ik heb aangemaakt werkt het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H07_j7oADnexGIqu-g4Cf0JGYJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsbjpZIpqt7lU0cSdoroj7Ol.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35
Magic schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:19:
Sinds een paar weken weer eens Home Assistant opgepakt na een jaartje of 2. Ongelofelijk wat er veel veranderd is, hoeveel integraties erbij zijn gekomen en vooral hoeveel gebruikersvriendelijk het is geworden. Ik draai het in docker op mijn synology, en gebruik een Galaxy tab a8 als huisinterface :)

Nu kom ik echter op een vraag uit waar ik het antwoord zo niet op kan vinden. Hoe kan ik rekenen met attributen.

Voorbeeld: Ik maak gebruik van de EdgeOS integratie om statistieken uit mijn router te trekken. Deze heeft een entity "binary_sensor.edgeos_interface_eth0" welke op zijn beurt onder andere het attribuut "MBytes/ps (Received)" kent. Deze is echter in MB/s en heeft standaard 20 decimalen achter de comma. Dat zou ik graag af willen ronden op 1 cijfer achter de comma. Echter kan ik niet vinden hoe ik daar een aparte sensor voor maak in configuration.yaml zoals ik dat bij het rekenen met normale entiteiten wel kan.

Ander voorbeeld: Ik maak gebruik van de utility_meter integratie om de gegevens van mijn homewizard p1 meter leesbaar te maken. Utility meter houd in een attribuut de vorige waarde vast (bijvoorbeeld van gisteren of vorige week). echter deze is uitgesplitst op hoogtarief en laagtarief. Deze wil ik graag bij elkaar optellen in een nieuwe entiteit.

Heeft iemand enig idee hoe/of dit kan?
Je kan in sensors.yaml of in je configuration.yaml onder het kopje sensors een sensor aanmaken voor deze entiteiten. In het geval van je binary_sensor.edgeos_interface_eth0 zou je bijvoorbeeld de volgende sensor aan kunnen maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: template
  sensors:
    bytes:
      friendly_name: Received bytes
      value_template: "{{ states('binary_sensor.edgeos_interface_eth0') | float }}"
      icon_template: mdi:counter
      unit_of_measurement: 'MB/s'

Hier ontstaat dus de entiteit sensor.bytes. Je kunt inderdaad ook je hoog- en laagtarief bij elkaar optellen, ik doe dat op deze manier:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    daily_energy:
      friendly_name: 'Dagelijks energieverbruik'
      value_template: "{{ states('sensor.daily_energy_offpeak') | float + states('sensor.daily_energy_peak') | float }}"
      unit_of_measurement: 'kWh'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Obelixxx schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Ja,
hij is online, wanneer ik de knop gebruik die ik heb aangemaakt werkt het wel.

[Afbeelding]
Gek probleem. Zou nog eens dubbel checken op typo's, en anders even in het NodeRed topic kijken.

Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Hmmbob schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Gek probleem. Zou nog eens dubbel checken op typo's, en anders even in het NodeRed topic kijken.

Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)
Ga ik doen,
dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ronker32 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Je kan in sensors.yaml of in je configuration.yaml onder het kopje sensors een sensor aanmaken voor deze entiteiten. In het geval van je binary_sensor.edgeos_interface_eth0 zou je bijvoorbeeld de volgende sensor aan kunnen maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    bytes:
      value_template: "{{ states('binary_sensor.edgeos_interface_eth0') | float }}"

Hier ontstaat dus de entiteit sensor.bytes. Je kunt inderdaad ook je hoog- en laagtarief bij elkaar optellen, ik doe dat op deze manier:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    daily_energy:
      friendly_name: 'Dagelijks energieverbruik'
      value_template: "{{ states('sensor.daily_energy_offpeak') | float + states('sensor.daily_energy_peak') | float }}"
      unit_of_measurement: 'kWh'
Dat is precies wat ik al doe, maar dan reken je de waarde van de entiteit bij elkaar op, niet de waarde van het attribuut van de entiteit :)

In het eerste geval is de waarde "connected", wat dus helemaal niet rekenbaar is, in het 2e voorbeeld telt hij het energieverbruik van vandaag bij elkaar op, maar niet de waarde van gisteren :)

als voorbeeld de attributen:
Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09jReuHD5vSiCPzXNN8PbZKcRcY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gdXeUOJEeApQMj8e12Ul3GIe.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaZmx5hvc53EuNsT5Pd72cHHS7I=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/N9zvidRlY8ndLbMF3Rr4nuUi.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 24% gewijzigd door Magic op 17-06-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35
Magic schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Dat is precies wat ik al doe, maar dan reken je de waarde van de entiteit bij elkaar op, niet de waarde van het attribuut van de entiteit :)

In het eerste geval is de waarde "connected", wat dus helemaal niet rekenbaar is, in het 2e voorbeeld telt hij het energieverbruik van vandaag bij elkaar op, maar niet de waarde van gisteren :)

als voorbeeld de attributen:
Public
Publieke map
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah, in dat geval heb je het attribuut inderdaad nodig. Ook die kun je in een sensor stoppen:

YAML:
1
2
3
4
5
  sensors:
    elevation:
      friendly_name: Zon elevation
      value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"

In jouw geval zal het ongeveer zoiets worden (even via Developers Tool / Ontwikkelhulpmiddelen de juiste naam opzoeken van het attribuut):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    bytes:
      value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.edgeos_interface_eth0', 'mbytes_received') | float }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ronker32 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:14:
[...]

Ah, in dat geval heb je het attribuut inderdaad nodig. Ook die kun je in een sensor stoppen:

YAML:
1
2
3
4
5
  sensors:
    elevation:
      friendly_name: Zon elevation
      value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"

In jouw geval zal het ongeveer zoiets worden (even via Developers Tool / Ontwikkelhulpmiddelen de juiste naam opzoeken van het attribuut):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    bytes:
      value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.edgeos_interface_eth0', 'mbytes_received') | float }}"
Aah, state_attr, als je het even weet dan is het simpel :) dat is hem inderdaad! thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb een rpi 3b+ met een ssd usb disk.
Nu wil ik o.a. Elektra bij gaan houden voor langere termijn.

Ik begrijp dat ik hiervoor influx (als database) en grafana (visueel te maken) nodig heb ? Daarnaast ligt er nog een rpi 2 + ssd te verstoffen, is deze voldoende om een database op te draaien ? Of kan dit alles op de rpi3+ draaien ?

Huidig verbruik core:
0.5% cpu
21.4% ram

Huidig verbruik supervisor:
0.2% cpu
4.5% ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

net 2 dagen bezig geweest om HASS te installeren .. reboot/update en alles is kas :( wtf ?

btw heb een custom install op ubuntu-LTS gedaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zit nu al dagen te puzzelen en ik kom er niet uit. Ik ben vast de enige niet met deze wens. Ik zal dus wel verkeerd zoeken.

Ik heb de Homewizzard Energy WiFi P1 meter. Daar komen meterstanden uit. Sommige mensen maken daar prachtige grafieken van, maar eerlijk gezegd interesseert dat me niets.
Het enige wat ik wil is de stand van de gasmeter laten zien, verminderd met de stand op het begin van mijn contract. Ik kan in de developer tools / template editor dat netjes voor elkaar krijgen.

{{states('sensor.p1_meter_total_gas')|float - 572}}

Dan laat hij netjes het resultaat zien.

Maar hoe krijg ik dat nu zichtbaar in mijn dashboard?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Sinds ik een blueprint heb toegevoegd en daarna heb verwijderd is mijn automations-tab verdwenen en kan ik dus geen automations meer maken.
De log zegt dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
2021-06-17 20:26:47 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration afvalbeheer which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-06-17 20:26:47 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration miele which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-06-17 20:26:47 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-06-17 20:27:04 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Error during setup of component automation
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/device_automation/__init__.py", line 84, in async_get_device_automation_platform
integration = await async_get_integration_with_requirements(hass, domain)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/requirements.py", line 53, in async_get_integration_with_requirements
integration = await async_get_integration(hass, domain)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 536, in async_get_integration
integration = await _async_get_integration(hass, domain)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py", line 561, in _async_get_integration
raise IntegrationNotFound(domain)
homeassistant.loader.IntegrationNotFound: Integration '' not found.
The above exception was the direct cause of the following exception:
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/setup.py", line 248, in _async_setup_component
result = await task
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 223, in async_setup
if not await _async_process_config(hass, config, component):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/automation/__init__.py", line 634, in _async_process_config
await async_validate_config_item(hass, raw_config),
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/automation/config.py", line 84, in async_validate_config_item
config[CONF_ACTION] = await script.async_validate_actions_config(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 241, in async_validate_actions_config
return await asyncio.gather(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 285, in async_validate_action_config
choose_conf[CONF_SEQUENCE] = await async_validate_actions_config(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 241, in async_validate_actions_config
return await asyncio.gather(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 256, in async_validate_action_config
platform = await device_automation.async_get_device_automation_platform(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/device_automation/__init__.py", line 87, in async_get_device_automation_platform
raise InvalidDeviceAutomationConfig(
homeassistant.components.device_automation.exceptions.InvalidDeviceAutomationConfig: Integration '' not found
2021-06-17 20:27:04 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to set up dependencies of default_config. Setup failed for dependencies: automation
2021-06-17 20:27:04 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for default_config: Could not set up all dependencies.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Edit: ik heb de yaml-file van de blueprint verwijderd en moest toen nog een automation die ik middels de blueprint had toegevoegd uit m'n automations-file verwijderen, en nu geen foutmeldingen meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:35:
[...]

Klinkt als firewall of DNS problemen. Kijk die instellingen op je host eens na?
Het probleem is waarschijnlijk dat ik Pi-Hole ook in een docker container in host modus op de Synology heb draaien. In de router de DNS setting aangepast zodat deze niet meer naar pi-hole IP-adres verwijst en nu werkt het. Ook SLIDE werkt nu.

Nu nog uitzoeken hoe ik pi-hole en de docker container moet configureren zodat het wel werkt.

Dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
vso schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:35:
net 2 dagen bezig geweest om HASS te installeren .. reboot/update en alles is kas :( wtf ?

Misschien dan toch maar gewoon een ondersteunde installatie methode gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online

Custom install is vragen om problemen.
Ik heb een testomgeving met ha os draaien op Ubuntu. Maar dan in een virtuele machine met virtual box.
Meer info vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

KC27 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:01:
[...]

Custom install is vragen om problemen.
Ik heb een testomgeving met ha os draaien op Ubuntu. Maar dan in een virtuele machine met virtual box.
Meer info vind je hier.
thx

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ortep schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:30:
Ik zit nu al dagen te puzzelen en ik kom er niet uit. Ik ben vast de enige niet met deze wens. Ik zal dus wel verkeerd zoeken.

Ik heb de Homewizzard Energy WiFi P1 meter. Daar komen meterstanden uit. Sommige mensen maken daar prachtige grafieken van, maar eerlijk gezegd interesseert dat me niets.
Het enige wat ik wil is de stand van de gasmeter laten zien, verminderd met de stand op het begin van mijn contract. Ik kan in de developer tools / template editor dat netjes voor elkaar krijgen.

{{states('sensor.p1_meter_total_gas')|float - 572}}

Dan laat hij netjes het resultaat zien.

Maar hoe krijg ik dat nu zichtbaar in mijn dashboard?
Je zult hiervoor een extra template sensor moeten maken, waar jouw "formule" als state template wordt gedefinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 20:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als je toch al Ubuntu gebruikt, waarom dan niet de docker versie erop? 5 minuten werk :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizion88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:37

vizion88

Modereer deze reactie

Ik maak al geruime tijd gebruik van Home Assistant op mijn Raspberry Pi. Nu wil ik een nieuw aangemaakt mkv bestand omzetten naar MP4.

Hiervoor wilde ik gebruik maken van ffmpeg. Daarbij stuit ik echter op wat problemen waarbij iemand misschien kan helpen.
  1. Hoe weet ik of ffmpeg is geinstalleerd?
  2. Kan ik middels commandline/script/automation een proces uitvoeren om het laatste mkv bestand te converteren naar mp4?
Dit moet toch lukken, echter vind ik op internet te weinig inspiratie om verder te kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door vizion88 op 18-06-2021 14:59 . Reden: Layout van de post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hoe voeg ik tegenwoordig somfy rts motoren toe via rfxtrx?
ik koppel ze eerst aan de rfx met rfxmngr

Maar dan?
voorheen had ik dit in de config:
cover:
- platform: rfxtrx
devices:
071a000001020301: # RFY
name: Zonnescherm
071a000001020401: # RFY
name: Screen

maar dat werkt niet meer. Voeg ik ze nu toe via de rfxtrx integratie? Met welke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Nu online
Ik ben recentelijk overstapt van Domoticz naar Home Assistant en heb device handmatig toegevoegd. Als je de UNIT en ID code weet kan dat.
Zie LINK

RFY
The RFXtrx433e is required for RFY support, however, it does not support receive for the RFY protocol - as such devices cannot be automatically added. Instead, configure the device in the rfxmngr tool. Make a note of the assigned ID and Unit Code and then add a device to the configuration with the following id 071a0000[id][unit_code]. E.g., if the id was 0a 00 01, and the unit code was 01 then the fully qualified id would be 071a00000a000101, if you set your id/code to single digit in the rfxmngr, e.g., id: 1 02 04 and unit code: 1 you will need to add 0 before, so 102031 becomes 071a000001020301.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Voor geïnteresseerden:

Ik was al een tijdje opzoek naar fysieke ZigBee inbouw schakelaars, ik wou graag mijn Tuya Wifi schakelaars vervangen van merk Bseed.
Paar weken terug is er een Zigbee versie van mijn schakelaar/WCD combinatie uitgekomen, gelijk besteld en kwam gisteren binnen, vandaag geïnstalleerd en het werkt perfect in combinatie met ZHA en ConBee II stick.

LET OP: Ik weet niet of het met andere ZigBee integraties werkt.

Ik heb eentje met 3 schakelaars en een WCD combinatie geïnstalleerd:
https://www.aliexpress.com/item/1005002655137918.html

Omdat ik nu zeker weet dat het werk, heb ik een met dubbelle schakelaar i.c.m. WCD besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1005002655129097.html

Hier kan je meer combinaties vinden:
https://www.aliexpress.co...23793_10000001185755.html

Device info uit HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7VoWkB_H5POhmfeEnKbKfxVJUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QaBCKp1bO064Sma87EHQY82W.png?f=user_large

3 gang schakelaar WCD combinatie, die ik heb geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueTuXzFDmvQL023TtEMnDdMsPZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eM80klFry2Yieh7UcD4rQYiq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Reptile-X schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:17:
Voor geïnteresseerden:

Ik was al een tijdje opzoek naar fysieke ZigBee inbouw schakelaars, ik wou graag mijn Tuya Wifi schakelaars vervangen van merk Bseed.
Paar weken terug is er een Zigbee versie van mijn schakelaar/WCD combinatie uitgekomen, gelijk besteld en kwam gisteren binnen, vandaag geïnstalleerd en het werkt perfect in combinatie met ZHA en ConBee II stick.

LET OP: Ik weet niet of het met andere ZigBee integraties werkt.

Ik heb eentje met 3 schakelaars en een WCD combinatie geïnstalleerd:
https://www.aliexpress.com/item/1005002655137918.html

Omdat ik nu zeker weet dat het werk, heb ik een met dubbelle schakelaar i.c.m. WCD besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1005002655129097.html

Hier kan je meer combinaties vinden:
https://www.aliexpress.co...23793_10000001185755.html

Device info uit HA:
[Afbeelding]

3 gang schakelaar WCD combinatie, die ik heb geïnstalleerd:
[Afbeelding]
Thanks, is het wel degelijk gebouwd? In muur ben ik net voorzichtiger dan op de muur :)

En wel handig, Fireproof Glass, want tja, zo kan je de lichten nog aan doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:16
Obelixxx schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:18:
Ik heb een erg maf probleem.
Heb een eerste Node-Red automatisering gemaakt.

Nu krijg ik in de logging deze melding te zien. Unable to find referenced entities switch.on_off_plug_in_unit_16
De switch is aanwezig, en de naam heb ik gekopieerd uit de entities. Die zou dus moeten kloppen.
Wat zou dit kunnen zijn?
Als je een nieuwe entity toevoegt moet je node-red even herstarten anders herkent hij ze niet. Is dat het niet?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik draai al enkele jaren HA op een RPi4. Eerst met SD kaart, poos geleden naar USB stick overgestapt, maar onlangs een SSD aangeschaft. Dat laatste gaat als de brandweer en bevalt dus prima.
Op de pi is echter ook een Conbee II stick en een RFLink (Arduino mega) aangesloten. Nu ik een SSD heb, trekt de pi de RFLink echter niet meer... (booten gaat niet meer, systeem reset telkens)
Ik heb geen officiële power adapter voor de pi, maar tot dusver nooit problemen mee gehad. Ik heb al een 3A telefoonlader geprobeerd, maar dat hielp niets.
Is er iemand met vergelijkbare setup die wel werkt (of juist ervaring dat dit niet werkt)?
Kan ik de RFLink op een andere manier toch gebruiken?
Ik heb nog een RPi3 draaien voor DSMR en ik heb een Synology NAS draaien. Kan ik daar wat mee?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Luchtenburger schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:43:
Ik draai al enkele jaren HA op een RPi4. Eerst met SD kaart, poos geleden naar USB stick overgestapt, maar onlangs een SSD aangeschaft. Dat laatste gaat als de brandweer en bevalt dus prima.
Op de pi is echter ook een Conbee II stick en een RFLink (Arduino mega) aangesloten. Nu ik een SSD heb, trekt de pi de RFLink echter niet meer... (booten gaat niet meer, systeem reset telkens)
Ik heb geen officiële power adapter voor de pi, maar tot dusver nooit problemen mee gehad. Ik heb al een 3A telefoonlader geprobeerd, maar dat hielp niets.
Is er iemand met vergelijkbare setup die wel werkt (of juist ervaring dat dit niet werkt)?
Kan ik de RFLink op een andere manier toch gebruiken?
Ik heb nog een RPi3 draaien voor DSMR en ik heb een Synology NAS draaien. Kan ik daar wat mee?
Misschien een powered USB hub gebruiken?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Vorkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Thanks, is het wel degelijk gebouwd? In muur ben ik net voorzichtiger dan op de muur :)

En wel handig, Fireproof Glass, want tja, zo kan je de lichten nog aan doen :+
Ik heb zelfde model maar dan met Wifi best lang in gebruik, heel sterk gebouwd, metalen frame is ook sterk.
Ik heb alleen schakelaar module overgezet op mijn oude Wifi model zonder problemen. Dubbele inbouwdozen moeten wel goed uitgelijnd zijn, want het frame is uit een stuk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10
Rianata schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Misschien een powered USB hub gebruiken?
Nog niet zo snel aan gedacht, maar dat is inderdaad vast de eenvoudigste oplossing.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:16
code:
1
2
3
4
5
Template variable error: 'None' has no attribute 'Tree' when rendering '{{ state_attr("sensor.pollen_data", "Species").Tree.Plane }} /m³'
Template variable error: 'None' has no attribute 'Weed' when rendering '{{ state_attr("sensor.pollen_data", "Species").Weed.Chenopod }} /m³'
Template variable error: 'None' has no attribute 'Weed' when rendering '{{ state_attr("sensor.pollen_data", "Species").Weed.Mugwort }} /m³'
Template variable error: 'None' has no attribute 'Weed' when rendering '{{ state_attr("sensor.pollen_data", "Species").Weed.Nettle }} /m³'
Template variable error: 'None' has no attribute 'Weed' when rendering '{{ state_attr("sensor.pollen_data", "Species").Weed.Ragweed }} /m³'

hebben deze fouten te maken met het niet opgeven van een default?
mijn attribute template ziet er zo uit:
Brandnetel: >-
{{ state_attr("sensor.pollen_data", "Species").Weed.Nettle }} /m³

ik heb geprobeerd defaults van 0 op te geven maar dit lijkt niet te lukken. Ook heb ik al een ticket op github geplaatst:
https://github.com/huizeb...10#issuecomment-864220787

maar wellicht heeft iemand hier gelijk in de smiezen wat ik fout doe.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Pagina: 1 ... 31 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.