Waah schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:55:
Ik zou vragen of mensen goedkope lichtsensoren kunnen aanbevelen... Maar na zoeken in dit topic kwam men met zonnepanelen uitlezen... Briljant!
mensen met ervaring hoe dat handig in te stellen is? Gebruik het liefst Node-Red. Een voorbeeldje zou vrij handig zijn ipv zelf prutsen om de juiste waardes te achterhalen, time-outs etc. Zonnepanelen-info heb ik al in HA.
Ondertussen de deurbel ook zo ingeregeld dat als één van de kinder-slaapkamerdeuren dicht is, de bel eraf gaat. En dat werkt voortreffelijk. En ja, die deuren zijn altijd open als er niemand is (luchten).
Ook heb ik nu een RFXcom, om de screens te bedienen. Volgende stap is automatisch op/neer op basis van weersverwachting. Warm weer verwacht + zonnig = screens dicht. Tenzij de ramen open staan... Dan een melding naar de smartphones.
Die is nog vrij ingewikkeld, maar met wat prutsen moet dat ook wel lukken. Wat dat betreft erg blij met Node-Red.
Betreft dat laatste heb ik daar toevallig ook weer aan zitten klussen deze week
Ik heb het zelf momenteel zo ingeregeld:
Ik heb een sensor buiten in de tuin staan die de temperatuur meet. Als die een X waarde bereikt gaan mijn screens en rolluiken automatisch dicht. Ik had eerst een notificatie naar mijn telefoon ingesteld waar ik op "rolluiken en screens dicht" kon drukken, maar ik merkte dat ik dat iedere keer deed, dus nu maar geautomatiseerd.
Opzich mogen de screens nat worden, maar liever niet. Ik gebruik nu buienalarm en laat die een melding naar mijn telefoon sturen als er binnen 15 min regen wordt verwacht. In die melding heb ik dan een actieknop waarmee ik de screens open kan doen. Nog niet gehad dankzij het goede weer.
De screens gaan sowieso om half 7 open, omdat dan de zon niet langer op de voorkant van het huis schijnt.
De rolluiken gaan sowieso om 19:00 dicht (omdat de kinderen dan gaan slapen) of een kwartier na zonsondergang (omdat het toch donker wordt buiten).
Verder laat ik snachts om 12u de rolluiken een stukje open gaan (op ventilatie) en smorgens weer dicht als het te warm is in de slaapkamer. De ramen heb ik dan vermoedelijk open staan (naar binnen toe) dus dan komt er wat frisse lucht binnen. In de winter is het niet zo warm in mijn slaapkamer, dus zal hij de rolluiken ook niet op ventileren zetten.
Wellicht ter inspiratie