Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.798 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Ik heb Home assisant draaien in docker op een synology diskstation, nu ben ik van provider gewisseld en krijg ik een ander modem (met andere IP range op het interne netwerk). Hoe kan ik deze overstap doen zonder dat alles in de soep loopt

Ik heb nu dus mn nas op 192.168.2.10 (experiabox), ik krijg een ziggo modem, kan ik deze op hetzelfde ip instellen>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 14:30
HF5236 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:16:
Ik heb Home assisant draaien in docker op een synology diskstation, nu ben ik van provider gewisseld en krijg ik een ander modem (met andere IP range op het interne netwerk). Hoe kan ik deze overstap doen zonder dat alles in de soep loopt

Ik heb nu dus mn nas op 192.168.2.10 (experiabox), ik krijg een ziggo modem, kan ik deze op hetzelfde ip instellen>?
Ligt eraan hoe je het IP-adres op je NAS hebt toegewezen, indien dit op de NAS zelf is middels static IP dan dien je op de NAS het static ip te veranderen naar een adres wat binnen de totale ip range van je nieuwe router valt maar buiten de DHCP range. Indien je het IP van de NAS hebt toegewezen via DHCP binding op de router, dan zul je op de nieuwe router een DHCP binding aan moeten maken voor de NAS (binnen de DHCP range). Vergeet ook niet om je gebruikte port-forwarding regel(s) over te nemen en te verwijzen naar de nieuwe interne IP-adres(sen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:01
HF5236 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:16:

Niet echt een HA vraag lijkt me, maar je kan in de connectbox van ziggo gewoon de IP range aanpassen zodat die weer gelijk is als je experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Ik zou vragen of mensen goedkope lichtsensoren kunnen aanbevelen... Maar na zoeken in dit topic kwam men met zonnepanelen uitlezen... Briljant!

mensen met ervaring hoe dat handig in te stellen is? Gebruik het liefst Node-Red. Een voorbeeldje zou vrij handig zijn ipv zelf prutsen om de juiste waardes te achterhalen, time-outs etc. Zonnepanelen-info heb ik al in HA.

Ondertussen de deurbel ook zo ingeregeld dat als één van de kinder-slaapkamerdeuren dicht is, de bel eraf gaat. En dat werkt voortreffelijk. En ja, die deuren zijn altijd open als er niemand is (luchten).

Ook heb ik nu een RFXcom, om de screens te bedienen. Volgende stap is automatisch op/neer op basis van weersverwachting. Warm weer verwacht + zonnig = screens dicht. Tenzij de ramen open staan... Dan een melding naar de smartphones.

Die is nog vrij ingewikkeld, maar met wat prutsen moet dat ook wel lukken. Wat dat betreft erg blij met Node-Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:59
Waah schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:55:
Ik zou vragen of mensen goedkope lichtsensoren kunnen aanbevelen... Maar na zoeken in dit topic kwam men met zonnepanelen uitlezen... Briljant!

mensen met ervaring hoe dat handig in te stellen is? Gebruik het liefst Node-Red. Een voorbeeldje zou vrij handig zijn ipv zelf prutsen om de juiste waardes te achterhalen, time-outs etc. Zonnepanelen-info heb ik al in HA.
Ik neem aan dat je dan op basis van de actuele productie iets wil gaan doen. Welke waardes daarbij horen is zo generiek niet te zeggen, dat hangt echt af van je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Jesse- schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Ik neem aan dat je dan op basis van de actuele productie iets wil gaan doen. Welke waardes daarbij horen is zo generiek niet te zeggen, dat hangt echt af van je installatie.
Dat was inderdaad het idee. Maar nu ik er ovr nadenk lijkt me dat sowieso lastig. Want in de winter heb je veel minder opbrengst al heb je een straalblauwe lucht.

En belangrijker: Met de screens dicht is het alsnog donker :+ Dus dan werkt een interne sensor toch handiger.

Dus toch maar op zoek naar een lichtsensor. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 09-06-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Waah schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Dat was inderdaad het idee. Maar nu ik er ovr nadenk lijkt me dat sowieso lastig. Want in de winter heb je veel minder opbrengst al heb je een straalblauwe lucht.

Ik zou zeggen, vergelijk eens een top dag in december met een van de afgelopen dagen. Dan kan je daar vast wel iets over zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:46
Waah schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:55:

Ondertussen de deurbel ook zo ingeregeld dat als één van de kinder-slaapkamerdeuren dicht is, de bel eraf gaat. En dat werkt voortreffelijk. En ja, die deuren zijn altijd open als er niemand is (luchten).

Ook heb ik nu een RFXcom, om de screens te bedienen. Volgende stap is automatisch op/neer op basis van weersverwachting. Warm weer verwacht + zonnig = screens dicht. Tenzij de ramen open staan... Dan een melding naar de smartphones.

Die is nog vrij ingewikkeld, maar met wat prutsen moet dat ook wel lukken. Wat dat betreft erg blij met Node-Red.
Betreft dat laatste heb ik daar toevallig ook weer aan zitten klussen deze week :P

Ik heb het zelf momenteel zo ingeregeld:
Ik heb een sensor buiten in de tuin staan die de temperatuur meet. Als die een X waarde bereikt gaan mijn screens en rolluiken automatisch dicht. Ik had eerst een notificatie naar mijn telefoon ingesteld waar ik op "rolluiken en screens dicht" kon drukken, maar ik merkte dat ik dat iedere keer deed, dus nu maar geautomatiseerd.

Opzich mogen de screens nat worden, maar liever niet. Ik gebruik nu buienalarm en laat die een melding naar mijn telefoon sturen als er binnen 15 min regen wordt verwacht. In die melding heb ik dan een actieknop waarmee ik de screens open kan doen. Nog niet gehad dankzij het goede weer. 8)

De screens gaan sowieso om half 7 open, omdat dan de zon niet langer op de voorkant van het huis schijnt.

De rolluiken gaan sowieso om 19:00 dicht (omdat de kinderen dan gaan slapen) of een kwartier na zonsondergang (omdat het toch donker wordt buiten).

Verder laat ik snachts om 12u de rolluiken een stukje open gaan (op ventilatie) en smorgens weer dicht als het te warm is in de slaapkamer. De ramen heb ik dan vermoedelijk open staan (naar binnen toe) dus dan komt er wat frisse lucht binnen. In de winter is het niet zo warm in mijn slaapkamer, dus zal hij de rolluiken ook niet op ventileren zetten.

Wellicht ter inspiratie :)

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil graag mijn bovenraam automatisch sluiten met mijn Axa Remote, op basis van het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur. Als het buiten warmer wordt dan binnen -> raam dicht, en ook andersom.

Ooit heb ik die automation hier weleens gezien ter inspiratie, maar ik kan het nergens meer vinden. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

En belangrijker: Met de screens dicht is het alsnog donker :+ Dus dan werkt een interne sensor toch handiger.

Gedurende het jaar heb je op zich wel 'targets' voor de tijd van het jaar. Op basis van de maximale hoogte van de zon is er een maximaal haalbare opbrengst.

En dat die screens dicht zijn, dat weet je toch gewoon ;)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Aiolos schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:43:
[...]

Gedurende het jaar heb je op zich wel 'targets' voor de tijd van het jaar. Op basis van de maximale hoogte van de zon is er een maximaal haalbare opbrengst.

En dat die screens dicht zijn, dat weet je toch gewoon ;)
Ja, maar dan moeten de lampen aan :+
En nee, de motoren melden niet hun status (RTS, geen IO) dus dat werkt niet altijd.

Maar een lichtsensor kost de wereld ook niet (21 euro voor 3, xiaomi zigbee variant) dus daar maar mee prutsen. Anders moet ik zoveel gaan berekenen wanneer wat een goede hoeveelheid is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

Voor het monitoren van de zonnepanelen, gebruik ik de SolarEdge integratie. Echter mis ik daar twee dingen; het AC voltage en de frequentie. Vooral de eerste vind ik belangrijk. In Domoticz had ik beiden wel.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Voglens de documentatie kan 'ie middels JSON opgehaald worden;
code:
1
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/[siteId]/[serialNr]/data?startTime=2021-06-9%2011:00:00&endTime=2021-06-9%2013:00:00&api_key=[apiKey]

(inclusief voorbeeld met time range).

Wat ik terug krijg is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<data>
<script/>
<script/>
<count>24</count>
<telemetries>
<onePhaseInverterTelemetry>
<date>2021-06-09 11:02:05</date>
<totalActivePower>***</totalActivePower>
<dcVoltage>***</dcVoltage>
<groundFaultResistance>***</groundFaultResistance>
<powerLimit>***</powerLimit>
<totalEnergy>***</totalEnergy>
<temperature>36.4828</temperature>
<inverterMode>***</inverterMode>
<L1Data>
  <acCurrent>***</acCurrent>
  <acVoltage>235.906</acVoltage>
  <acFrequency>49.9964</acFrequency>
  <apparentPower>***</apparentPower>
  <activePower>***</activePower>
  <reactivePower>***</reactivePower>
  <cosPhi>***</cosPhi>
</L1Data>
...
</onePhaseInverterTelemetry>
</telemetries>
</data>

(de inverter is 1-fase. Ik neem aan dat je je met een 3-fase ook nog een L2- en L3Data krijgt.)
Hoe voeg ik deze waarden toe aan HA?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 02:09
timovd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:53:
Voor het monitoren van de zonnepanelen, gebruik ik de SolarEdge integratie. Echter mis ik daar twee dingen; het AC voltage en de frequentie. Vooral de eerste vind ik belangrijk. In Domoticz had ik beiden wel.
code:
1
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/[siteId]/[serialNr]/data?startTime=2021-06-9%2011:00:00&endTime=2021-06-9%2013:00:00&api_key=[apiKey]

Wat ik terug krijg is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<data>
<script/>
<script/>
<count>24</count>
<telemetries>
<L1Data>
  <cosPhi>***</cosPhi>
</L1Data>
...
</telemetries>
</data>

(de inverter is 1-fase. Ik neem aan dat je je met een 3-fase ook nog een L2- en L3Data krijgt.)
Waarom niet de modbus integratie van solaredge gebruiken? Heb je live info ipv oude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53
code:
1

Wat ik terug krijg is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<data>
<script/>
<script/>
<count>24</count>
<telemetries>
<L1Data>
  <cosPhi>***</cosPhi>
</L1Data>
...
</telemetries>
</data>

Misschien een github ticket aanmaken zodat ze het aan de solaredge integratie toevoegen:
https://github.com/home-a...tant/components/solaredge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@timovd
Als je geen zin hebt in modbus en als die ticket te lang in de pipeline van de ontwikkelaars zit zou je kunnen overwegen om zelf iets te maken met een commandline integratie, waarbij je mbv curl dat json bestand ophaalt. Dat bestand kun je mbv jq filteren zodat uiteindelijk een json bestand overblijft waar acVoltage een van de json-attributen is.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
code:
1

Wat ik terug krijg is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<data>
<script/>
<script/>
<count>24</count>
<telemetries>
<L1Data>
  <cosPhi>***</cosPhi>
</L1Data>
...
</telemetries>
</data>

Ik zelf gebruik gewoon inderdaad de modbus om de omvormer elke 5 min uit te lezen. Hier kun je ook veel info krijgen:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@rroetenberg @ProudElm ik heb geen modbus en ik doe het liever met de middelen die ik heb. De API van SE voor mij actueel genoeg.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Oh dat is jammer..

Ik ben tussen de bedrijven door nog wel bezig om een custum component te maken om de api uit te lezen om zo de paneel data te krijgen. Dit lukt redelijk, alleen is dit echt niet actueel genoeg helaas.

Hopelijk gaan ze ooit de paneel data gewoon via de modbus ontsluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 02:09
timovd schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:00:
@rroetenberg @ProudElm ik heb geen modbus en ik doe het liever met de middelen die ik heb. De API van SE voor mij actueel genoeg.
modbus tcp kun je inschakelen via de SetApp als goed is. Dan kan je via het LAN alle gegevens uitlezen.

https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

rroetenberg schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:10:
[...]

modbus tcp kun je inschakelen via de SetApp als goed is. Dan kan je via het LAN alle gegevens uitlezen.

https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus
Ik heb een oude omvormer zonder SetApp, maar met display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

[...]

Ik heb laatst deze besteld op ali-express:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Ha71b43ad976f4affb9769e4865562053R.jpg
Ding is kleiner dan hij op de foto's lijkt (cm of 4 doorsnee) en integreert heel makkelijk met zigbee2mqtt.
Hij geeft lumen en lux door. Ik merk bij mij dat 's avonds rond de 10 lux het donker genoeg is om de gordijnen dicht te doen.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Deze hierboven heb ik ook in gebruik, om de lampen te schakelen.. Werkt prima! Zou soms sneller mogen reageren denk ik, maar of dat dit komt door de sensor zelf of de manier van intergreren hier weet ik niet :-) In ieder geval werkt het prima!

(Had alleen de sensor nooit vast gezet, dus deze was door me vrouw een keer verplaats en ik maar afvragen waarom de lampen al zo snel aangingen terwijl het nog niet echt donker was... Lag die in de schaduw van een stel planten |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Twan V besteld! Meteen 4 want nu kan het nog zonder invoerrechten (heb heel wat Aqara spul besteld meteen).

@ProudElm zo ben ik de magneet van een deursensor kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik voor openslaande deuren maar 1 magneet nodig om 2 sensors te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Let wel dat dit lichtmeters zijn en geen bewegingssensoren :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion ik trek even een hele oude koe uit de sloot:
De meeste knoppen van de afstandsbediening heb ik nu ook in HA dmv BlitzWolf BW-RC1 (met Tasmota). En het altijd kunnen aanpassen van het volume, ook vanuit de keuken etc bevalt erg goed. Maar als je al een modernere receiver hebt is dit al iets waar je aan gewend bent waarschijnlijk
Hoe heb jij die RC1 voorzien van Tasmota? ik heb inmiddels toch ook zo'n ding binnen. (had een IR-transmitter omdat tv set-op box in kast/dichte deur staat, maar die is zoo smal qua 'ontvangsthoek' dat dat irritatie oplevert). Maar die wil via Tuya Smart (nog) niet in HA. Dus zat ik al even te kijken, maar kom meerdere wegen naar rome tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 20-09 12:00
timovd schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb een oude omvormer zonder SetApp, maar met display.
Ook dan kan het, ik heb 2 van die omvormers hangen met display (ook een 2200) en daar kun je het via het display aanzetten. :)

Bij mij trekt ie elke 10 sec de status binnen in HA, zodat dat een beetje gelijk oploopt met de P1 meting.

In deze handleiding op pagina 14 staat waar de setting verstopt zit. Je kunt in het instellingen menu komen door de knop onderop de omvormer een seconde of 5-10 ingedrukt te houden.

Als de optie voor Modbus TCP ontbreekt, kan het zijn dat je firmware te ver achterloopt. Mijn SE3000 had de optie wel, mijn SE2200 niet. Die moest ik eerst bijwerken voordat ik de optie kreeg.

Ik heb vervolgens via HACS de "Solaredge Modbus" custom integratie geïnstalleerd om ze uit te lezen in HA.

[ Voor 46% gewijzigd door DaLass op 10-06-2021 13:54 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
@Koepert Ik denk dat ik die toen gewoon met Tuya convert gedaan hebt. Of dat tegenwoordig nog steeds mogelijk is weet ik niet. Als ik Blakadder moet geloven niet. Anders is hij wel goed open te maken. En zie nu hier dat het ding schijnbaar de Rx en Tx op de USb heeft zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
Ik probeer HA uit te breiden met een integratie van naar Tesla
Echter ik krijg steeds een melding Invalid Authentication.
Ik weet absoluut zeker dat de door mij ingevoerde credentials in orde zijn)

Ik heb het idee dat dit komt door de verplichte authentication van Tesla.
(Two factor authentication)

Zou dit kunnen kloppen, is hiervoor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 06:59
Ook ik ben maar eens aan de slag gegaan met het automatiseren van de rolluiken. Alleen wil ik in mijn logica een dingetje meenemen dat ik niet kan vinden. Namelijk de weersvoorspelling / maximum temperatuur voor vandaag. Ik ben intussen geswitcht van de standaard met.no integratie naar Buienradar, maar (ook) daar rolt geen voorspelling / maximum temperatuur uit voor vandaag, en alleen voor de komende dag(en).

Wat ik hiermee dus wil voorkomen is bv het sluiten van het rolluik als het net even bv 22 graden wordt op een dag (en voorspelling dus ook 21 of 22 graden). Op zo'n dag hoeft natuurlijk het rolluik natuurlijk niet meteen te sluiten, want die paar uurtjes wat warmer koelt het 's avonds ook wel weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Obelixxx schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:

Dat klopt, er staat nog een bug open op Github volgens mij...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
DennusB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:24:
[...]

Dat klopt, er staat nog een bug open op Github volgens mij...
Dat las ik inderdaad ook, maar ik zag ook verschillende meldingen ven gebruikers die het weer werkend hadden na een van de recente updates, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
RobertMe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:21:
Ook ik ben maar eens aan de slag gegaan met het automatiseren van de rolluiken. Alleen wil ik in mijn logica een dingetje meenemen dat ik niet kan vinden. Namelijk de weersvoorspelling / maximum temperatuur voor vandaag. Ik ben intussen geswitcht van de standaard met.no integratie naar Buienradar, maar (ook) daar rolt geen voorspelling / maximum temperatuur uit voor vandaag, en alleen voor de komende dag(en).

Wat ik hiermee dus wil voorkomen is bv het sluiten van het rolluik als het net even bv 22 graden wordt op een dag (en voorspelling dus ook 21 of 22 graden). Op zo'n dag hoeft natuurlijk het rolluik natuurlijk niet meteen te sluiten, want die paar uurtjes wat warmer koelt het 's avonds ook wel weer af.
Toevallig heb ik dezelfde vraag op Facebook voorbij zien komen, en daar toen een template sensor op basis van een trigger aangeraden.
Met deze template sensor haalt HA elke dag net voor middernacht de max temperatuur uit de weather.buienradar (of hoe je weather entity ook heet, dus wel even aanpassen in de code).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - trigger:
      - platform: time
        at: "23:59:59"
    sensor:
      - name: Max temperatuur vandaag
        state: "{{ state_attr('weather.buienrader', 'forecast')[0].temperature }}"
        unit_of_measurement: "°C"

Je kunt het ook met sensor.buienradar_temperature_1d doen als je die aan hebt staan in je config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - trigger:
    sensor:
        state: "{{ states('sensor.buienradar_temperature_1d') }}"

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 14:31
Shit, ik trigger dus automations met waardes van de forecast van morgen....

Die template-sensor met een eigen trigger is ook nieuw voor me.

Thnx, weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Toevallig heb ik dezelfde vraag op Facebook voorbij zien komen, en daar toen een template sensor op basis van een trigger aangeraden.
Met deze template sensor haalt HA elke dag net voor middernacht de max temperatuur uit de weather.buienradar (of hoe je weather entity ook heet, dus wel even aanpassen in de code).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - trigger:
    sensor:

Je kunt het ook met sensor.buienradar_temperature_1d doen als je die aan hebt staan in je config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - trigger:
    sensor:
De oplossing waar ik ook al aan zat te denken dus, bah. Maarja, als het niet op een betere manier kan dan inderdaad maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:40:
[...]

De oplossing waar ik ook al aan zat te denken dus, bah. Maarja, als het niet op een betere manier kan dan inderdaad maar zo.
Alternatief is mogelijk om climacell als weather entity te gebruiken. Die stoppen vandaag ook in hun forecast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
temperature: 26
humidity: 40
ozone: 63.66
pressure: 1020.319
wind_bearing: 264.94
wind_speed: 8.8997
visibility: 15.9969
attribution: Powered by ClimaCell
forecast:
  - datetime: '2021-06-10T04:00:00+00:00'
    condition: sunny
    precipitation: 0
    precipitation_probability: 0
    temperature: 26
    templow: 13
    wind_bearing: 262.93
    wind_speed: 11.6356
  - datetime: '2021-06-11T04:00:00+00:00'
    condition: cloudy
    precipitation: 0
    precipitation_probability: 0
    temperature: 24
    templow: 14
    wind_bearing: 264.53
    wind_speed: 16.013
  - [...]
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik vroeg me af of iemand al eens naar https://weerlive.nl/delen.php (KNMI) gekeken heeft als alternatief voor buienradar. Omdat ik dit al eens eerder voor een ander project gebruikt heb denk ik erover om hiervoor een eigen integratie te maken maar beter goed gejat dan slecht bedacht natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
synoniem schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:28:
Ik vroeg me af of iemand al eens naar https://weerlive.nl/delen.php (KNMI) gekeken heeft als alternatief voor buienradar. Omdat ik dit al eens eerder voor een ander project gebruikt heb denk ik erover om hiervoor een eigen integratie te maken maar beter goed gejat dan slecht bedacht natuurlijk.
Ik ben daar wel aan begonnen, maar nog niet afgemaakt (ik weet nog niet hoe ik die forecast_template moet doen).
Wel zie ik dat er altijd verschik is met de standaard weer integratie, ook nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mFx5wFeHlg92k8ICNG9m39OX-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VBETCfX9Hp4bw6PoQUTcK5PY.png?f=fotoalbum_large
Het lijkt er nu trouwens op dat de knmi het beter heeft, maar ik had vaak het gevoel dat de standaard beter was

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
sensor:
  - platform: rest
    name: KNMI weer
    scan_interval: 36000 # 60 * 60 * 10
    resource: http://weerlive.nl/api/json-data-10min.php
    params:
      key: !secret knmi_key
    value_template: >-
      {{ value_json.liveweer[0].samenv }}
    json_attributes_path: liveweer[0]
    json_attributes:
      - plaats
      - temp
      - gtemp
      - samenv
      - lv
      - windr
      - windms
      - winds
      - windk
      - windkmh
      - luchtd
      - ldmmhg
      - dauwp
      - zicht
      - verw
      - sup
      - sunder
      - image
      - d0weer
      - d0tmax
      - d0tmin
      - d0windk
      - d0windknp
      - d0windms
      - d0windkmh
      - d0windr
      - d0neerslag
      - d0zon
      - d1weer
      - d1tmax
      - d1tmin
      - d1windk
      - d1windknp
      - d1windms
      - d1windkmh
      - d1windr
      - d1neerslag
      - d1zon
      - d2weer
      - d2tmax
      - d2tmin
      - d2windk
      - d2windknp
      - d2windms
      - d2windkmh
      - d2windr
      - d2neerslag
      - d2zon
      - alarm

weather:
  - platform: template
    name: KNMI
    condition_template: >-
      {% set condition = state_attr("sensor.knmi_weer", "image")%}
      {% if condition == "zonnig" %}
        sunny
      {% elif condition == "bliksem" %}
        lightning
      {% elif condition == "regen" %}
        rainy
      {% elif condition == "buien" %}
        rainy
      {% elif condition == "hagel" %}
        hail
      {% elif condition == "mist" %}
        fog
      {% elif condition == "sneeuw" %}
        snowy
      {% elif condition == "bewolkt" %}
        cloudy
      {% elif condition == "halfbewolkt" %}
        partlycloudy
      {% elif condition == "zwaarbewolkt" %}
        cloudy
      {% elif condition == "nachtmist" %}
        fog
      {% elif condition == "helderenacht" %}
        clear-night
      {% elif condition == "wolkennacht" %}
        cloudy
      {% endif %}
    temperature_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "temp") | float }}
    humidity_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "lv") | int }}
    pressure_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "luchtd") | float }}
    wind_speed_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "windkmh") | float }}
    # forecast_template: >-
    #   {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "temp") | float }}

[ Voor 4% gewijzigd door golles op 10-06-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 19:27
Obelixxx schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:

Hier werkt 't wel gewoon, sinds een update begin mei. Ongetwijfeld ten overvloede: heb je geprobeerd je integratie weg te gooien, daarna opnieuw HA starten en vervolgens de integratie opnieuw aan te maken?

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
golles schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Ik ben daar wel aan begonnen, maar nog niet afgemaakt (ik weet nog niet hoe ik die forecast_template moet doen).
Wel zie ik dat er altijd verschik is met de standaard weer integratie, ook nu:
[Afbeelding]
Het lijkt er nu trouwens op dat de knmi het beter heeft, maar ik had vaak het gevoel dat de standaard beter was

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
sensor:
  - platform: rest
    name: KNMI weer
    scan_interval: 36000 # 60 * 60 * 10
    resource: http://weerlive.nl/api/json-data-10min.php
    params:
      key: !secret knmi_key
      {{ value_json.liveweer[0].samenv }}
    json_attributes_path: liveweer[0]
    json_attributes:
      - plaats
      - temp
      - gtemp
      - samenv
      - lv
      - windr
      - windms
      - winds
      - windk
      - windkmh
      - luchtd
      - ldmmhg
      - dauwp
      - zicht
      - verw
      - sup
      - sunder
      - image
      - d0weer
      - d0tmax
      - d0tmin
      - d0windk
      - d0windknp
      - d0windms
      - d0windkmh
      - d0windr
      - d0neerslag
      - d0zon
      - d1weer
      - d1tmax
      - d1tmin
      - d1windk
      - d1windknp
      - d1windms
      - d1windkmh
      - d1windr
      - d1neerslag
      - d1zon
      - d2weer
      - d2tmax
      - d2tmin
      - d2windk
      - d2windknp
      - d2windms
      - d2windkmh
      - d2windr
      - d2neerslag
      - d2zon
      - alarm

weather:
    name: KNMI
    condition_template: >-
      {% set condition = state_attr("sensor.knmi_weer", "image")%}
      {% if condition == "zonnig" %}
        sunny
      {% elif condition == "bliksem" %}
        lightning
      {% elif condition == "regen" %}
        rainy
      {% elif condition == "buien" %}
        rainy
      {% elif condition == "hagel" %}
        hail
      {% elif condition == "mist" %}
        fog
      {% elif condition == "sneeuw" %}
        snowy
      {% elif condition == "bewolkt" %}
        cloudy
      {% elif condition == "halfbewolkt" %}
        partlycloudy
      {% elif condition == "zwaarbewolkt" %}
        cloudy
      {% elif condition == "nachtmist" %}
        fog
      {% elif condition == "helderenacht" %}
        clear-night
      {% elif condition == "wolkennacht" %}
        cloudy
      {% endif %}
    temperature_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "temp") | float }}
    humidity_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "lv") | int }}
    pressure_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "luchtd") | float }}
    wind_speed_template: >-
      {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "windkmh") | float }}
    # forecast_template: >-
    #   {{ state_attr("sensor.knmi_weer", "temp") | float }}

Edit:
code:
1

zou je denk ik aan kunnen passen naar:
code:
1
locatie: "{{ state_attr('zone.home', 'latitude') }},{{ state_attr('zone.home', 'longitude') }}"
Dat ziet er al goed uit moet ik zeggen. De forecast zou je uit de d0 t/m d3 moeten kunnen halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
synoniem schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Dat ziet er al goed uit moet ik zeggen. De forecast zou je uit de d0 t/m d3 moeten kunnen halen toch?
Ja, ik heb nu deze state attributen voor de forecast in mijn knmi rest sensor
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
d0weer: halfbewolkt
d0tmax: '24'
d0tmin: '12'
d0windk: '2'
d0windknp: '6'
d0windms: '3'
d0windkmh: '11'
d0windr: ZW
d0neerslag: '0'
d0zon: '51'
d1weer: halfbewolkt
d1tmax: '24'
d1tmin: '13'
d1windk: '2'
d1windknp: '6'
d1windms: '3'
d1windkmh: '11'
d1windr: W
d1neerslag: '10'
d1zon: '50'
d2weer: bewolkt
d2tmax: '19'
d2tmin: '15'
d2windk: '3'
d2windknp: '8'
d2windms: '4'
d2windkmh: '15'
d2windr: NW
d2neerslag: '20'
d2zon: '30'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Robbie T schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:53:
[...]

Inmiddels heb ik mijn mi-light lampen allemaal vervangen door Tradfri, werkt perfect met Zigbee2MQTT. Ik heb in mijn keuken een ledstrip hangen met een Milight controller. Iemand tips voor een (goedkope) zigbee led controller welke werkt met Zigbee2MQTT?
"Gledopto Zigbee 3.0 Pro RGB+CCT Led Light Strip Controller"
+/- €25,- bij ali&co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 09:52
Ik zou me graag door jullie willen laten adviseren. Momenteel heb ik een raspberry pi (geloof 3B) met daarop Wireguard in combinatie met PiHole en Unbound.
Echter zou ik ook graag Home Assistant gaan draaien, vooralsnog om de gegevens van mijn zonnepanelen en thermostaat in 1 overzicht weer te geven, maar zeker de mogelijkheid houden om verder uit te breiden naarmate mijn woning “slimmer” wordt.
Hiervoor zou ik graag nieuwe hardware aanschaffen, maar twijfel een beetje wat ik zal aanschaffen. Ik pendel nu tussen een Raspberry Pi 4 of een Odroid (geen idee hoe beschikbaar de door Home Assistant gemaakte hardware kit is in NL?).
Wat zouden jullie me aanraden?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Vetifuro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:50:
Ik zou me graag door jullie willen laten adviseren. Momenteel heb ik een raspberry pi (geloof 3B) met daarop Wireguard in combinatie met PiHole en Unbound.
Echter zou ik ook graag Home Assistant gaan draaien, vooralsnog om de gegevens van mijn zonnepanelen en thermostaat in 1 overzicht weer te geven, maar zeker de mogelijkheid houden om verder uit te breiden naarmate mijn woning “slimmer” wordt.
Hiervoor zou ik graag nieuwe hardware aanschaffen, maar twijfel een beetje wat ik zal aanschaffen. Ik pendel nu tussen een Raspberry Pi 4 of een Odroid (geen idee hoe beschikbaar de door Home Assistant gemaakte hardware kit is in NL?).
Als het budget het toe laat zou ik voor een Odroid gaan. Ik ben zelf in een Pi 4 gegroeid en draait prima, dus ook geen slechte keuze.

Je hoeft niet die HA hardware kit te hebben, daar zijn ook 'gewone' vergelijkbare kits van te koop.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 11:14
Heeft iemand een voorbeeld hoe een sensor aan te maken welke de temperatuur van een buiten temperatuur sensor vergelijkt met een van binnen. En zodra de waarde van buiten lager is dan die van binnen de waarde true geeft? Dus wanneer het buiten kouder is dan warmer de sensor aangeeft dat het raam open mag.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Vetifuro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:50:
Je huidige Pi 3B kan dat qua belasting er prima bij hebben, op nieuwe hardware hoef je dus niet te wachten :)

Zelf ben ik ook begonnen op een Pi3 en draai het nu op een Pi4 vanaf een SSD. Al is dat met name omdat Nextcloud wel echt traag was op de Pi3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@robbinonline
YAML:
1
2
3
4
template:
  - binary_sensor:
      - name: "Cold outside"
        state: "{{ states('sensor.temp_inside')|float > states('sensor.temp_outside')|float }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Ik heb een schakelaar (in principe gewoon een lichtknop zeg maar) waarmee ik de grondpomp aan en uit kan zetten. Waarmee kan ik zorgen dat die schakelaar handmatig actief blijft, maar ik hem ook slim kan maken en de pomp via HA aan en uit kan zetten? Of kan dit niet en en ?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
water_escape schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:56:
Ik heb een schakelaar (in principe gewoon een lichtknop zeg maar) waarmee ik de grondpomp aan en uit kan zetten. Waarmee kan ik zorgen dat die schakelaar handmatig actief blijft, maar ik hem ook slim kan maken en de pomp via HA aan en uit kan zetten? Of kan dit niet en en ?
Hele simpele manier zou zijn een powerplug voor de pomp (zigbee of zo)
Die pluggen hebben ook altijd een knopje om handmatig aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Eigenlijk met zo'n beetje elke Wifi/Zigbee/Z-Wave schakel/relais module :) Wel even handig gom het vermogen op te zoeken. De Zigbee module van Robbshop is bijvoorbeeld maar 400W. Maar een Shelly is 10/16A.

Bij module ook even opletten hoe die de schakelaar verwacht. Sommige modules willen gewoon een schakelaar die aan L hangt (zoals hij nu ook is) maar andere verwachten een volledig geïsoleerde schakelaar. Laatste is niet altijd even makkelijk als de module niet bij de schakelaar zelf komt.

Plug kan ook maar verschuift de plek waar de lokale bediening plaatsvind.

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 11-06-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben ook bezig met mijn screens en rolluiken.

Bij erg zonnig weer gaan de screens naar beneden op basis van een lichtsensor als een kwartier boven een bepaalde waarde wordt gemeten.
Als de zon een kwartier onder een bepaalde waarde komt dan gaan ze weer een beetje open.
En als de zon weggedraaid is gaan ze helemaal open.

Maar dan de rolluiken.
Ze gaan dicht als het erg zonnig is, en als de voorspelde maximum temperatuur boven de 23 graden is.
Echter nu gaan ze om 18 uur open, maar eigenlijk wil ik dat ze pas open gaan als de buitentemperatuur lager is dan de temperatuur op de slaapkamer. Weet iemand hoe je dat aanpakt?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

CAP-Team schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:33:
Ik ben ook bezig met mijn screens en rolluiken.

Bij erg zonnig weer gaan de screens naar beneden op basis van een lichtsensor als een kwartier boven een bepaalde waarde wordt gemeten.
Als de zon een kwartier onder een bepaalde waarde komt dan gaan ze weer een beetje open.
En als de zon weggedraaid is gaan ze helemaal open.

Maar dan de rolluiken.
Ze gaan dicht als het erg zonnig is, en als de voorspelde maximum temperatuur boven de 23 graden is.
Echter nu gaan ze om 18 uur open, maar eigenlijk wil ik dat ze pas open gaan als de buitentemperatuur lager is dan de temperatuur op de slaapkamer. Weet iemand hoe je dat aanpakt?
Ik zou een conditie doen:
Time 18:00 of later en buiten temp lager als slaapkamer.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik zit dus vooral met hoe ik die temperaturen vergelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CAP-Team schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:57:
Ik zit dus vooral met hoe ik die temperaturen vergelijk
Letterlijk 7 posts boven je staat het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
roeleboel schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Letterlijk 7 posts boven je staat het...
@CAP-Team En als je het niet overal nodig hebt zou je het statement ook in een template trigger (of condition) kunnen gooien ipv een binary sensor template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:54
Dag Allemaal,

Ik volg dit topic al een tijdje, regelmatig wat van opgestoken!
Ik heb een nieuwe lamp geïnstalleerd op basis van de localTuya plugin.
werkt uitstekend, echter doet de transition het niet..

Aan het googlen geslagen en de volgende oplossing gevonden:
YAML Light Fader

Dit lijkt mij een goede oplossing! Echter heb ik nog nooit gebruik gemaakt van Scripts en als ik dit scrip knip en plak krijg ik meerdere errors:

- bij puur knip en plak (YAML script in GUI: Message malformed: extra keys not allowed @ data['light_fader']
- Als ik de spaties opschoon (-2 per line) : Message malformed: required key not provided @ data['sequence']
Verder nog geprobeerd het script meer in het standaard GUI formaat te pasten maar krijg ik vergelijkbare fouten..

Oftewel: ik heb geen idee wat ik fout doe (en eigenlijk ook niet waar ik mee bezig ben..)
Iemand ervaring met dit script? of ziet waar het fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Septillion schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:01:
@water_escape Eigenlijk met zo'n beetje elke Wifi/Zigbee/Z-Wave schakel/relais module :) Wel even handig gom het vermogen op te zoeken. De Zigbee module van Robbshop is bijvoorbeeld maar 400W. Maar een Shelly is 10/16A.

Bij module ook even opletten hoe die de schakelaar verwacht. Sommige modules willen gewoon een schakelaar die aan L hangt (zoals hij nu ook is) maar andere verwachten een volledig geïsoleerde schakelaar. Laatste is niet altijd even makkelijk als de module niet bij de schakelaar zelf komt.

Plug kan ook maar verschuift de plek waar de lokale bediening plaatsvind.
Het liefst zou ik iets dus direct in de schakelaar inbouwen. Het is gewoon een aan/uit muurschakelaar nu. (opbouw)
vermogen is 1.1kw staat op de pomp zelf.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik krijg de melding van Home Assistant op de Pi x64 dat er een update is naar versie 6.0. Het jammere is echter dat ik die niet kan downloaden.

Fetch OTA update from https://github.com/home-a.../hassos_rpi4-64-6.0.raucb
[supervisor.hassos] Error raise form OTA Webserver: 404

Vanwege de aanpassing van de naam had de link moeten verwijzen naar haos_rpi4-64-6.0.raucb ipv hassos. Iemand een idee of ik dit zelf kan oplossen of dat ik even moet wachten?

Edit: na een herstart pakt ie wel de goede OTA URL.

Overigens viel me op dat home-assistant_v2.db meer dan 350MB groot was. Na een vacuum in DB Browser for SQLite3 was het slechts 29 MB. Ook stond er een core bestandje wat onnodig was. Dit scheelt weer in de tijd die het duurt om te backuppen.

[ Voor 23% gewijzigd door tdn135 op 11-06-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Captain_koek schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:02:
Dag Allemaal,

Ik volg dit topic al een tijdje, regelmatig wat van opgestoken!
Ik heb een nieuwe lamp geïnstalleerd op basis van de localTuya plugin.
werkt uitstekend, echter doet de transition het niet..

Aan het googlen geslagen en de volgende oplossing gevonden:
YAML Light Fader

Dit lijkt mij een goede oplossing! Echter heb ik nog nooit gebruik gemaakt van Scripts en als ik dit scrip knip en plak krijg ik meerdere errors:

- bij puur knip en plak (YAML script in GUI: Message malformed: extra keys not allowed @ data['light_fader']
- Als ik de spaties opschoon (-2 per line) : Message malformed: required key not provided @ data['sequence']
Verder nog geprobeerd het script meer in het standaard GUI formaat te pasten maar krijg ik vergelijkbare fouten..

Oftewel: ik heb geen idee wat ik fout doe (en eigenlijk ook niet waar ik mee bezig ben..)
Iemand ervaring met dit script? of ziet waar het fout gaat?
Ik heb hem nu even in mijn config gegooid, en hij werkt prima.
Heb zelf even gekeken hoe het in de GUI werkt.
Je moet zo te zien light_fader: weghalen in de code, en alles nog 2 spaties naar voren schuiven.

Ofwel, zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
alias: "Script to fade lights"
description: 'Fades lights to a desired level over a specified transition period.'
fields:
  light:
    description: Entity_id of light(s) as a list or comma-separated.
    example: light.kitchen, light.bathroom, light.garage     
  end_level_pct:
    description: Integer value from 0 to 100 representing the desired final brightness level.
    example: '80'
  transition:
    description: Transition time for fading indicated in HH:MM:SS format (Hours:Minutes:Seconds).
    example: '00:05:30'
  branch:
    description: "OPTIONAL. If unspecified, default is 'calculate'. 'execute_fade' is reserved for use by the script itself."
    example: calculate
mode: parallel
sequence:
  # SUMMARY: (1) The first branch is selected when the triggering event data omits the "branch" option or sets it to "branch == 'calculate'.  
  #              The additional data that is included with the triggering event is used to calculate all the parameters needed 
  #              to execute a repeat loop that transitions the light brightness from one level, to another, in a given amount of time.
  #          (2) The first branch is essentially just the initialization phase which supplies all of the parameters needed to execute the 
  #              light transition (fade in or fade out). Some of the data is a pass through from the original triggering event,
  #              but three values - "start_level_pct", "delay_milli_sec", and "step_pct" - are calculated with templates.
  #              By including branch == 'execute_fade' in the event data, the second branch is selected in this automation.
  #          (3) The repeat loop in the second branch executes until the desired "end_level_pct" is reached.
  - choose:
      #FIRST BRANCH "calculate" ... derive values from the data in original trigger and pass them to second branch, "execute_fade"
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ branch is not defined or branch == 'calculate' }}"
        sequence:
          - service: script.turn_on
            entity_id: script.light_fader
            data_template:
              variables:
                branch: 'execute_fade'
                light: "{{ light }}"
                start_level_pct: >-
                  {% set b = state_attr(light, 'brightness') %}
                  {{ 0 if b == none else (b/255*100)|round }}
                end_level_pct: "{{ end_level_pct|int }}"

# ======= "delay_milli_sec" calculation notes ==============
                # The basic calculation for delay_milli_sec could result in either a positive
                # or negative value, but the delay must always be a positve value - no matter 
                # which direction the fade is going - so last step uses "abs" for absolute value.
                delay_milli_sec: >- 
                  {# ============================================================  #}
                  {# start_level_pct MUST BE "0" IF BRIGHTNESS ATTRIBUTE IS "none" #}
                  {##}
                  {% set start_level_pct = 0 if b == none else (b/255*100)|round %}                  
                  {# ============================================================ #}
                  {# End_level_pct IS PROVIDED BY VARIABLE  #}
                  {##}
                  {% set end_level_pct = end_level_pct|int %} 
                  {##}
                  {# DERIVE transition_secs FROM VARIABLE hh:mm:ss #}
                  {##}
                  {% set t = transition.split(':') | map('int') | list %}
                  {% set transition_secs = t[0]*3600 + t[1]*60 + t[2] %}    
                  {##}
                  {# CALCULATE & RETURN delay_milli_sec  ... min set to 100ms     #}
                  {% set delay_milli_sec = (((transition_secs/(end_level_pct - start_level_pct))|abs)|round(precision=3)*1000)|int %}
                  {{ 100 if delay_milli_sec <= 99 else delay_milli_sec }}

# ======= "step_pct" calculation notes ==============  
                # Compare start level to end level to see if we increasing or decreasing the brightness
                # by 1% with each loop.  Must repeat the same "if" templating as in delay_milli_sec for start_level_pct
                step_pct: >
                  {{ 1 if start_level_pct < end_level_pct|int else -1 }}

#SECOND BRANCH ... accepts values derived in the first branch, as well as "pass throughs" from 
      #                  the original trigger, and then actually does the light transition.
      - conditions:
            value_template: "{{ branch is defined and branch == 'execute_fade' }}"
        sequence:
          - repeat:
              while:

# Terminates at set # of iterations ... just in case  
                  value_template: "{{ repeat.index <= 102 }}" 

# Check to confirm that current brightness has not yet reached end_level_pct                   
                    {% set b = (b/255*100)|round if b != none else b %}
                    {% if b == none -%}
                      {{ step_pct|int != -1 }}
                    {%- elif b > end_level_pct|int -%} 
                      {{ step_pct|int == -1 }}                       
                    {%- else -%}
                      {{ b < end_level_pct|int }} 
                    {%- endif %}

# Check to confirm that current brightness is at the expected level for this iteration.
                  # If during a long fade (e.g. 10 minutes) someone manually adjusted the brightness,
                  # the current brightness will not match what the loop expected, and it will stop, 
                  # respecting the manual intervention of a person who is setting their preference.                  
                    {% set b = (b/255*100)|round if b != none else 0 %}
                    {{ b == start_level_pct|int + ((repeat.index - 1) * (step_pct|int)) }}  

sequence:
                - service: light.turn_on
                  data_template:
                    entity_id: "{{ light }} "
                    # brightness_step_pct: "{{step_pct}}"
                    brightness_pct: >-
                      {% set x = start_level_pct|int + (repeat.index|int * step_pct|int) %}
                      {{ ([0, x, 100]|sort)[1] }}
                - delay: 
                    milliseconds: "{{ delay_milli_sec|int }}"

[ Voor 73% gewijzigd door TheFes op 11-06-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik zit te prutsen met Numeric State Change voor Xiaomi lichtsensor waarvan ik niet snap dat het niet consequent werkt.
YAML:
1
2
3
4
5
platform: numeric_state
entity_id: sensor.light_sensor_upstairs_illuminance_lux
attribute: illuminance_lux
above: '18'
for: '00:00:20'

Nu kan ik de hoeveelheid licht gemakkelijk beïnvloeden maar hij triggered volstrekt willekeurig dan wel dan niet. Ook als ik die 20 seconden wijzig blijft het willekeurig. Doe ik hier iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:43
synoniem schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:40:
Ik zit te prutsen met Numeric State Change voor Xiaomi lichtsensor waarvan ik niet snap dat het niet consequent werkt.
YAML:
1
2
3
4
5
platform: numeric_state
entity_id: sensor.light_sensor_upstairs_illuminance_lux
attribute: illuminance_lux
above: '18'
for: '00:00:20'

Nu kan ik de hoeveelheid licht gemakkelijk beïnvloeden maar hij triggered volstrekt willekeurig dan wel dan niet. Ook als ik die 20 seconden wijzig blijft het willekeurig. Doe ik hier iets fout?
ik zou die > 18 vertalen naar een true/false (on/off) door middel van een template sensor, en daar je trigger opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:54
TheFes schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Ik heb hem nu even in mijn config gegooid, en hij werkt prima.
Heb zelf even gekeken hoe het in de GUI werkt.
Je moet zo te zien light_fader: weghalen in de code, en alles nog 2 spaties naar voren schuiven.

Ofwel, zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
alias: "Script to fade lights"
description: 'Fades lights to a desired level over a specified transition period.'
fields:
  light:
    description: Entity_id of light(s) as a list or comma-separated.
    example: light.kitchen, light.bathroom, light.garage     
  end_level_pct:
    description: Integer value from 0 to 100 representing the desired final brightness level.
    example: '80'
  transition:
    description: Transition time for fading indicated in HH:MM:SS format (Hours:Minutes:Seconds).
    example: '00:05:30'
  branch:
    description: "OPTIONAL. If unspecified, default is 'calculate'. 'execute_fade' is reserved for use by the script itself."
    example: calculate
mode: parallel
sequence:
  # SUMMARY: (1) The first branch is selected when the triggering event data omits the "branch" option or sets it to "branch == 'calculate'.  
  #              The additional data that is included with the triggering event is used to calculate all the parameters needed 
  #              to execute a repeat loop that transitions the light brightness from one level, to another, in a given amount of time.
  #          (2) The first branch is essentially just the initialization phase which supplies all of the parameters needed to execute the 
  #              light transition (fade in or fade out). Some of the data is a pass through from the original triggering event,
  #              but three values - "start_level_pct", "delay_milli_sec", and "step_pct" - are calculated with templates.
  #              By including branch == 'execute_fade' in the event data, the second branch is selected in this automation.
  #          (3) The repeat loop in the second branch executes until the desired "end_level_pct" is reached.
  - choose:
      #FIRST BRANCH "calculate" ... derive values from the data in original trigger and pass them to second branch, "execute_fade"
      - conditions:
            value_template: "{{ branch is not defined or branch == 'calculate' }}"
        sequence:
          - service: script.turn_on
            entity_id: script.light_fader
            data_template:
              variables:
                branch: 'execute_fade'
                light: "{{ light }}"
                start_level_pct: >-
                  {{ 0 if b == none else (b/255*100)|round }}
                end_level_pct: "{{ end_level_pct|int }}"

# ======= "delay_milli_sec" calculation notes ==============
                # The basic calculation for delay_milli_sec could result in either a positive
                # or negative value, but the delay must always be a positve value - no matter 
                # which direction the fade is going - so last step uses "abs" for absolute value.
                delay_milli_sec: >- 
                  {# start_level_pct MUST BE "0" IF BRIGHTNESS ATTRIBUTE IS "none" #}
                  {##}
                  {# End_level_pct IS PROVIDED BY VARIABLE  #}
                  {##}
                  {% set end_level_pct = end_level_pct|int %} 
                  {##}
                  {# DERIVE transition_secs FROM VARIABLE hh:mm:ss #}
                  {##}
                  {% set t = transition.split(':') | map('int') | list %}
                  {% set transition_secs = t[0]*3600 + t[1]*60 + t[2] %}    
                  {##}
                  {# CALCULATE & RETURN delay_milli_sec  ... min set to 100ms     #}
                  {% set delay_milli_sec = (((transition_secs/(end_level_pct - start_level_pct))|abs)|round(precision=3)*1000)|int %}
                  {{ 100 if delay_milli_sec <= 99 else delay_milli_sec }}

# ======= "step_pct" calculation notes ==============  
                # Compare start level to end level to see if we increasing or decreasing the brightness
                # by 1% with each loop.  Must repeat the same "if" templating as in delay_milli_sec for start_level_pct
                step_pct: >
                  {{ 1 if start_level_pct < end_level_pct|int else -1 }}

#SECOND BRANCH ... accepts values derived in the first branch, as well as "pass throughs" from 
      #                  the original trigger, and then actually does the light transition.
      - conditions:
            value_template: "{{ branch is defined and branch == 'execute_fade' }}"
        sequence:
          - repeat:
              while:

# Terminates at set # of iterations ... just in case  
                  value_template: "{{ repeat.index <= 102 }}" 

# Check to confirm that current brightness has not yet reached end_level_pct                   
                    {% set b = (b/255*100)|round if b != none else b %}
                    {% if b == none -%}
                      {{ step_pct|int != -1 }}
                    {%- elif b > end_level_pct|int -%} 
                      {{ step_pct|int == -1 }}                       
                    {%- else -%}
                      {{ b < end_level_pct|int }} 
                    {%- endif %}

# Check to confirm that current brightness is at the expected level for this iteration.
                  # If during a long fade (e.g. 10 minutes) someone manually adjusted the brightness,
                  # the current brightness will not match what the loop expected, and it will stop, 
                  # respecting the manual intervention of a person who is setting their preference.                  
                    {% set b = (b/255*100)|round if b != none else 0 %}
                    {{ b == start_level_pct|int + ((repeat.index - 1) * (step_pct|int)) }}  

sequence:
                  data_template:
                    entity_id: "{{ light }} "
                    # brightness_step_pct: "{{step_pct}}"
                    brightness_pct: >-
                      {% set x = start_level_pct|int + (repeat.index|int * step_pct|int) %}
                      {{ ([0, x, 100]|sort)[1] }}
                - delay: 
                    milliseconds: "{{ delay_milli_sec|int }}"
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Bedankt man! voel me nu wel extra stom..

Werkt prima bij de lamp waar ik het voor wil gebruiken! grappig genoeg werkt het niet op de Hue lampen die ik heb, ga er mee spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Dit is ook een Xiaomi lichtsensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: 'WOONKAMER: Screens dicht als het erg zonnig is'
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.lichtsensor
    above: '20000'
    for: '00:15:00'
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.aqara_voortuindeur_openclose
    state: 'off'
  - condition: or
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: cover.screen_links
        attribute: current_position
        above: '0'
action:
  - service: cover.close_cover
    target:
      entity_id:
        - cover.screen_links
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenzzz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 19:36
mr3000 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Ik probeer al dagen een account aan te maken bij Toon als developer. maar zowel nieuwe registratie als password reminder mails komen niet aan. ik heb zelfs al meerdere adressen getest. Meerdere last van?

Dan nog de vraag kan ik moet die integratie alles uitlezen. of moet ik hem dan echt rooten. vind ik overigens prima om te doen hoor. maar krijg die nieuwe case van toon niet open ;-)
Ik heb toevallig hetzelfde hier, heb al nagevraagd bij Eneco of ze iets wisten maar helaas. Op het support mail adres wordt ook niet gereageerd. Of ze hebben een mail probleem (dan al maanden) of ze zijn er mee gestopt.

Ik heb in ieder geval geen antwoord gevonden zover :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Gister wilde ik na 6 maanden mijn HASSIO installatie updaten en wat dingen "cleaner" maken. Ik dacht, ik ga gewoon een schone installatie doen, aangezien er ook wat dingen sloom gingen etc.

Ik heb dus een volledige back-up gemaakt van mijn config en cards, zodat ik deze later weer kon gebruiken als basis voor mijn nieuwe layout.

Nu het volgende probleem...

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-7V31RsFzel6ZYukq7Ldkeq0Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ipE1oBcomGGUE2df8tGBTjs.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw, na letterlijk plakwerk(dus zou het zelfde resultaat moeten geven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh2MASLCtCdXcBu8I42M_6url2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQn5B9cM6aB2TWKf38EyYe6H.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs als ik gewoon een snapshot terugzet van 13 januari, krijg ik het layout probleem.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 16:15
Hey Tweakers,

Ik ben al een poosje opzoek naar een soort van alert wanneer er iets moet gebeuren (bijv legen van kattenbak etc). Echter loop ik vast in mijn zoektocht. Ik had hiervoor eerste Markdown i.c.m. Conditional card gedaan, maar helaas kwam ik erachter dat de Markdown niet over de volledige breedte komt.

Bestaat er een manier of plugin om een alert-panel te hebben op Lovelace met daaronder de andere kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troetelbeer schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:38:
Gister wilde ik na 6 maanden mijn HASSIO installatie updaten en wat dingen "cleaner" maken. Ik dacht, ik ga gewoon een schone installatie doen, aangezien er ook wat dingen sloom gingen etc.

Ik heb dus een volledige back-up gemaakt van mijn config en cards, zodat ik deze later weer kon gebruiken als basis voor mijn nieuwe layout.

Nu het volgende probleem...

Oud:
[Afbeelding]

Nieuw, na letterlijk plakwerk(dus zou het zelfde resultaat moeten geven):
[Afbeelding]

Zelfs als ik gewoon een snapshot terugzet van 13 januari, krijg ik het layout probleem.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb je wellicht een theme (soft ui doet t bijv) die forceert op 1 kolom en heb je die in je oude config geedit? Je zou verwachten dat t met de bu meegaat. Maar wellicht zit t daar ergens? Lijkt me iig dat t op 1 kolom breed geforceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:09
Behoorlijk irritant ben al de hele dag bezig om HA core op Odroid N2+ weer werkend te krijgen. Na reboot kwam deze niet mee in de lucht. Dacht eerst dat het kwam door EXT4 errors maar dat blijkt niet zo te zijn.

HA Supervisor wil niet meer starten en daarom ook geen HA Core.

Iemand een idee???

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
21-06-12 14:39:07 WARNING (MainThread) [supervisor.core] System running in a unsupported environment!
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.jobs] 'HassOS.mark_healthy' blocked from execution, no Home Assistant OS available
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.addons] Phase 'AddonStartup.INITIALIZE' starting 0 add-ons
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.addons] Phase 'AddonStartup.SYSTEM' starting 0 add-ons
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.addons] Phase 'AddonStartup.SERVICES' starting 0 add-ons
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.core] Start Home Assistant Core
21-06-12 14:39:07 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:07 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Starting homeassistant
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
21-06-12 14:39:12 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:14 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.STARTUP
21-06-12 14:39:14 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
21-06-12 14:39:17 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:22 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:27 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:33 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:38 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:43 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:48 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:53 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:58 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:40:03 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:40:08 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:44:
Behoorlijk irritant ben al de hele dag bezig om HA core op Odroid N2+ weer werkend te krijgen. Na reboot kwam deze niet mee in de lucht. Dacht eerst dat het kwam door EXT4 errors maar dat blijkt niet zo te zijn.

HA Supervisor wil niet meer starten en daarom ook geen HA Core.

Iemand een idee???

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
21-06-12 14:39:07 WARNING (MainThread) [supervisor.core] System running in a unsupported environment!
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.jobs] 'HassOS.mark_healthy' blocked from execution, no Home Assistant OS available
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.addons] Phase 'AddonStartup.INITIALIZE' starting 0 add-ons
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.addons] Phase 'AddonStartup.SYSTEM' starting 0 add-ons
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.addons] Phase 'AddonStartup.SERVICES' starting 0 add-ons
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.core] Start Home Assistant Core
21-06-12 14:39:07 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:07 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Starting homeassistant
21-06-12 14:39:07 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
21-06-12 14:39:12 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:14 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.STARTUP
21-06-12 14:39:14 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
21-06-12 14:39:17 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:22 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:27 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:33 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:38 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:43 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:48 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:53 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:39:58 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:40:03 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
21-06-12 14:40:08 ERROR (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Can't update Home Assistant access token!
Kijkend naar je log zou je hier kunnen kijken. M.n. de twee laatste berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Vaevictis_
Als je eerst een "kale" installatie van haos met core doet, werkt het dan wel?
Dan zou je daarna de laatste snapshot terug kunnen zetten. Zo heb ik het een week geleden gedaan met een rpi4 met SSD. Dat ging toen goed.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:09
synoniem schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Kijkend naar je log zou je hier kunnen kijken. M.n. de twee laatste berichten.
Het is opgelost. Ik had nog een aparte docker container draaien die opeens op 8123 draaiende ipv 8124 heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

water_escape schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Het liefst zou ik iets dus direct in de schakelaar inbouwen. Het is gewoon een aan/uit muurschakelaar nu. (opbouw)
vermogen is 1.1kw staat op de pomp zelf.
water_escape schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:56:
Je kan een schakelaar in Home Assistant stoppen. Loopt het aan/uit zetten wel volledig via Home Assistant, maar dan kan je gewoon een fysieke knop ergens hebben.

Als het écht per se fysiek uit te schakelen moet zijn, kan je ook denken aan een hotelschakeling. Een van de schakelaars wordt aangestuurd door Home Assistant, dus andere is puur fysiek. Maar het kan wel eens lastig zijn om Home Assistant correct te laten registreren dat je apparaat ook echt aan of uit is. Home Assistant denkt mogelijk dat het je apparaat op aan houdt maar met de fysieke knop houd je het uit. En als Home Assistant het dan uitdoet, gaat het apparaat juist aan. Dat is een beetje het idee van een hotelschakeling. En bij een tijdelijke stroomstoring kan het ook de vraag zijn wat er nu gebeurt. Het is een setup waar best wat haken en ogen aan zitten. Niet onmogelijk om op te lossen, maar ik zou de moeite niet nemen.

Ik zou liever gewoon iets met een relais hebben, en Home Assistant kan die dan aan of uit zetten. Gewoon je standaard door Home Assistant aangestuurde power plug of zo, zoals anderen hebben aangeraden. En dan een draadloze knop die met Home Assistant verbindt. Eventueel een veiligheidsschakelaar waarmee je echt de stroomkring onderbreekt bij een noodgeval. Die is dan in principe altijd gesloten. Anders ben je heel moeilijk bezig, terwijl je gewoon een fysieke knop in Home Assistant kan zetten en die softwarematig aan je pomp kan koppelen. Anders ben je bezig met een veel moeilijkere oplossing met uiteindelijk hetzelfde resultaat, maar dan minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
Septillion schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:34:
[...]

Sorry dat het zo lang duurde! Was druk weekend en ook op werk gelijk weer druk.

Maar nu ik hem zelf eens probeerde te maken zag ik de fout :X De 'light.turn_on' calls hebben geen entity... Zal dus moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
alias: Wandschakelaar Werkkamer Dimloop
trigger:
  - platform: event
    event_type: shelly.click
    event_data:
      device: shelly1l-8CAAB5616C4B
      channel: 1
      click_type: long
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.is_dimming
            state: 'off'
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
          - repeat:
              count: '10'
              sequence:
                - repeat:
                    while:
                        entity_id: light.werkkamer
                        attribute: brightness
                        above: '10'
                    sequence:
                        data:
                          brightness_step: -20
                          transition: 1
                        target:
                      - delay:
                          hours: 0
                          minutes: 0
                          seconds: 1
                          milliseconds: 0
                - repeat:
                    while:
                        below: '255'
                    sequence:
                        data:
                          brightness_step: 20
                        target:
                      - delay:
    default:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
mode: restart

Net even getest, dan werkt het wel. Maar je wilt nog wel wat spelen met de stapgrootte en interval (= ook transition als het kan) zie ik :+ Gaat nu nogal ergggggg traag :+ Eerder iets van stappen van 5 per 200ms ofzo. Maarja, mooiste zou natuurlijk zijn als de transitie net zo lang is als het interval. Het blijft du wel een beetje klooien.
Thanks, ik zag na je reactie inderdaad dat er entities mistte.
Ik heb de code nu aangepast, maar nog steeds gebeurt er niets als ik de knop lang indruk...
Heb gekeken of HA de gebeurtenis long-click van de Shelly wel ziet, en als ik dat doe via de event listener zie ik ze wel gewoon doorkomen.
Snap dus niet waar t mis gaat.... De entity klopt namelijk ook..
Hieronder de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
alias: Wandschakelaar Werkkamer Dimloop
trigger:
  - platform: event
    event_type: shelly.click
    event_data:
      device: shelly1l-8CAAB5616C4B
      channel: 1
      click_type: long
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: 'Off'
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
          - repeat:
              count: '10'
              sequence:
                - repeat:
                    while:
                        above: '10'
                    sequence:
                        data:
                          brightness_step: -50
                        target:
                      - delay:
                - repeat:
                    while:
                        below: '255'
                    sequence:
                        data:
                          brightness_step: 50
                        target:
                      - delay:
    default:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
mode: restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
localtuya heeft nu een branch voor vacuums die ik wil testen. hij vind mijn robot maar geeft aan:
Failed to authenticate with device. Verify that device id and local key are correct.

Ik weet zeker dat het de goede id's en keys zijn. dus ik denk dat het komt door het niet goed blokken van dns/internet. Ik heb Unifi en dan het ip van de vacuum op wijs af gezet voor inkomend en uitgaand wan.
Iemand hier al ervaring mee en weet wat ik moet doen?

code:
1
Nov 2020: If you plan on integrating these devices on a network that has internet and blocking their internet access, you must block DNS requests too (to the local DNS server eg 192.168.1.1). If you only block outbound internet then the device will sit in zombie state, it will refuse / not respond to any connections with the localkey. Connect the devices first with an active internet connection, grab each device localkey and then implement the block.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@The Fops Eerst de open deur, de helper wel aangemaakt?

Anders is het een goed moment om de automation trace eens te openen. Wordt de automation wel gestart? Zo ja, waar gaat hij fout?

Alternatief, druk eens op "execute actions", dimt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:21

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb al een tijdje iets vreemds, voor mijn gevoel sinds ik van de oude (deprecated) Z-wave integratie ben overgestapt naar Z-WaveJS. Ik schakel 's avonds een paar lampen, twee daarvan zitten op Qubino Z-wave dimmers, en eentje zit er op een simpele Neo coolcam Z-Wave plug.

Degene op de plug (die als switch wordt gedetecteerd) gaat netjes 's avonds weer uit.

De twee op de dimmers (die als light worden gedetecteerd) gaan uit, en direct weer aan... Je ziet het in de log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFLGfJDsWYV_qf4B_Tp-qtKO1sE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UuarPEVI4acfE0geqbSSXroy.png?f=user_large

Waarom zet de service "turn_off" een lamp daarna direct weer aan? Ik heb ook light.turn_off geprobeerd, dan krijg je precies hetzelfde gedrag. Iemand dit eerder gezien?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
Septillion schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:02:
@The Fops Eerst de open deur, de helper wel aangemaakt?

Anders is het een goed moment om de automation trace eens te openen. Wordt de automation wel gestart? Zo ja, waar gaat hij fout?

Alternatief, druk eens op "execute actions", dimt het dan wel?
Laat inderdaad maar zien dat als je van Homey naar HA overstapt je een grote HA noob wordt, ik had inderdaad de helper niet aangemaakt😜
Nu werkt hij wel! Alleen nog uitzoeken dat als hij naar beneden is gedimt, hij automatisch weer omhoog dimt en vice versa. Nu zet hij de lamp namelijk uit, en moet ik hem zelf weer aanzetten en 2x lang drukken (aangezien de input boolean dan nog op aan staat) om omhoog te dimmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:38:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - trigger:
    sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - trigger:
    sensor:
Intussen deze oplossing in gebruik genomen. Alleen nogal jammer dat dit niet kan in combinatie met packages. Als je template wilt gebruiken in een package faalt dat. Blijkbaar ligt er een technische oorzaak aan ten grondslag die eigenlijk gelijk is aan automations (in packages) maar voor automations een "hack" is die ze niet ook hierop willen toepassen.

Vervolgens heb ik wel nog een vraagje. Als ik nu HA opnieuw opstart (wat ik eigenlijk altijd doe na aanpassingen, i.p.v. reloaden) is de waarde weg en zou deze dus pas weer om middernacht gevuld worden. Is hier toevallig nog iets voor? Immers zou de oude waarde bv beschikbaar kunnen zijn in de recorder. En ook input_* entities behouden by default hun waarde na een herstart.
Uiteraard zou ik de waarde ook weer in bv een input_number kunnen zetten en die overnemen naar de sensor. Maar dat zou dan weer dubbelop zijn, of puur de input_number gebruiken, met een automation, i.p.v. de trigger based sensor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• golles
Een poosje geleden poste ik een KNMI weer sensor op basis van een rest sensor, omdat het volgens mij niet mogelijk is om daar de verwachting uit te halen, heb ik een custom_component gemaakt.

https://github.com/golles/ha-knmi
Feedback mag in een pb of github issues.

Ik heb zelf geen hacs draaien, maar alle config bestanden voor hacs zitten erbij, dus het zou toe te voegen moeten zijn.

cc @synoniem @JayOne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Quad schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:44:
[...]

Hij werkt momenteel, is gekoppeld aan de Zwave.me USB stick.
Alleen ga ik hem nog wel eens resetten denk ik, hij laat niet meer alle functies e.d. zien, zoals consumption.

Edit: Werkt inmiddels disable/enable did the trick.
Is de WiFi controller denk je ook aan de praat te krijgen met HA?

Op het HA forum is er ook vraag naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@The Fops Mooi dat het nu werkt!

En voor uit gaan, dan heb je hem denk ik gewoon tot 0 gedimd (en zet HA de entity dus uit). Zou dus niet moeten gebeuren als je stapgrootte kleiner is dan de "above" waarde in het naar beneden dimmen. Dan stopt hij dus voor de lamp op 0 staat om dan weer ophoog te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe Volgens mij zijn input helpers de enige entities die hun state over een restart kunnen bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veen085
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-04 23:26
Ik wil mijn Home Assistant thuis uitbreidingen zodat ik de cv remote kan bedieningen.
En heb mijn slimme energiemeter al met een P1 geintegreerd.
Toon heeft functionaliteit die ik al heb. Lijkt op een overkill
Zijn er nog andere alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
veen085 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:07:
Ik wil mijn Home Assistant thuis uitbreidingen zodat ik de cv remote kan bedieningen.
En heb mijn slimme energiemeter al met een P1 geintegreerd.
Toon heeft functionaliteit die ik al heb. Lijkt op een overkill
Zijn er nog andere alternatieven
Wat voor CV heb je?

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
golles schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:54:
Een poosje geleden poste ik een KNMI weer sensor op basis van een rest sensor, omdat het volgens mij niet mogelijk is om daar de verwachting uit te halen, heb ik een custom_component gemaakt.

Ik heb zelf geen hacs draaien, maar alle config bestanden voor hacs zitten erbij, dus het zou toe te voegen moeten zijn.

cc @synoniem @JayOne
Zal deze week eens kijken of deze integratie beter aansluit in vergelijking met Buienradar. Heb twee installaties, zowel in het noorden als in het oosten van het land. Hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

ProudElm schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Dit lijkt gelukt te zijn.. Ik had het eerder geprobeerd maar niet gelukt. Inmiddels meer met yaml gewerkt en nu is het gelukt _/-\o_

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: BewaarMax
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.energy_prod_current_max
condition:
    entity_id: input_number.opwek_max
      {{ states('sensor.energy_prod_current_max') > 
      states('input_number.opwek_max') }}
action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.opwek_max
      value: '{{ states(''sensor.energy_prod_current_max'') }}'
Hoi ProudElm, ik heb geprobeerd jouw code te gebruiken. Maar na een restart van HA ben ik helaas toch alles kwijt :( Wat doe ik fout:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensors:
    energie_prod_max:
      friendly_name: 'Productie record'
      unit_of_measurement: "W"
      value_template: >
        {% set currentcurrent1 = (states.sensor.pv_outputpower.state) %}
        {% set maxcurrent2 = (states.sensor.energie_prod_max.state) %}
        {% macro max(X, Y) -%} {{X|float if X|float > Y|float else Y|float }}{%- endmacro %}
        {{ max(currentcurrent1, maxcurrent2) }}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Record productie
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.energie_prod_max
condition:
    entity_id: input_number.productie_record
      {{ states('sensor.energie_prod_max') > 
      states('input_number.productie_record') }}
action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.productie_record
      value: '{{ states(''sensor.energie_prod_max'') }}'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6Z6aruAS2YykPHhqsVaUYhbymE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pAzqHMvrlLtGscswVk5hZmpx.png?f=fotoalbum_large

Hoe heb jij de input_number aangemaakt? Via de GUI of via YAML?

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:53
golles schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:54:

Ik kan bevestigen dat het op Hacs werkt. Mooi werk :)

Van mij zou de informatie uit de weather entity (attributen) wel over eigen sensors uitgespreid mogen worden, maar dat is een smaak ding ik zie dat veel users bij de buienradar integratie er minimaal nog aan moeten wennen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
@winDOS Uh, die had ik aangemaakt via de GUI. Alleen de automation heb ik aangemaakt via YAML want dat kreeg ik met de GUI niet nagemaakt.

Ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis zit.. Alles lijkt gewoon het zelfde te staan.. Enige wat ik anders heb is de value bij de action. Maar dat lijkt me niet wat het verschil zou moeten maken.

Ik heb daar:
YAML:
1
value: '{{ states(''sensor.energy_prod_totalday_max'') | float}}'

Maar als die automation de helper vult moet het goed zijn. Ik proberen dit op ontwikkel hier nog eens goed te testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

@ProudElm Hmmm net weer een restart gegeven en nu blijft de waarde wel bewaard. Hiervoor heb ik een upgrade van HA door gevoerd. Misschien gaat het daar fout. Bij de volgende update even in de gaten houden.

Bedankt voor het meedenken iig.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Oh ja, misschien dat die update inderdaad in de weg staat.. Ik zal dat ook even goed controleren straks. ontwikkel is bijna bij, productie loopt hopeloos achter |:( Geen tijd voor gehad nog...

Vorige keer ging een update volledig de mist en kon ik alles opnieuw doen. Toen dus maar een P en O omgeving gemaakt om te kunnen spelen en testen.. W O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
llevering schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Ik kan bevestigen dat het op Hacs werkt. Mooi werk :)

Van mij zou de informatie uit de weather entity (attributen) wel over eigen sensors uitgespreid mogen worden, maar dat is een smaak ding ik zie dat veel users bij de buienradar integratie er minimaal nog aan moeten wennen. :)
Bedankt voor het testen, daar hoopte ik al op. Al zag ik wel dat HACS een lijst heeft met repos, ik zal daar later nog evene en PR voor maken.

Ja, dat sensoren/attributen discussie is wel een dingetje, ik vind het zelf niet nodig, want het is het dupliceren van data, automations kunnen tegenwoordig prima schakelen op attribute. Ik ga nog wel een paar sensoren toevoegen voor de items in de api die niet in de weather entity passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:53
golles schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:42:
[...]
Ja, dat sensoren/attributen discussie is wel een dingetje, ik vind het zelf niet nodig, want het is het dupliceren van data, automations kunnen tegenwoordig prima schakelen op attribute. Ik ga nog wel een paar sensoren toevoegen voor de items in de api die niet in de weather entity passen
Daar valt zeker wat voor te zeggen hoor, het is meer dat ik het idee heb dat de trend binnen 'officiële' HA integraties de andere kant op gaat, maar data technisch volg jou helemaal. En er zijn uiteraard template sensors, als je ze echt apart wil hebben. Het is gelukkig een smaak discussie en niet iets waardoor bepaalde zaken wel of niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
Vraagje, ik heb een slimme stekker die ik aan een uit kan zetten. Deze heeft ook een attribute current_power_w. Nu wil ik graag het verbruik in een grafiekje zien, maar als ik bij de history kijk dan zie ik alleen maar "on". Weet iemand hoe je de historie van attributen kan bekijken?
haborym schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:50:
[...]

En nu werkt het wel :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Zet wasmachine op Wassen indien power boven 50 is
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_energy_power
    above: '50'
condition:
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: input_select.washing_machine_status
        state: Idle
        state: Schoon
        state: Centrifugeren
action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      option: Wassen
    target:
Waar ik nog benieuwd naar was (huhuhu), wat is het plan voor Centrifugeren? Hoe weet je wanneer je wasmachine dat doet?

[ Voor 12% gewijzigd door kipppertje op 14-06-2021 13:31 ]

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RobertMe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Intussen deze oplossing in gebruik genomen. Alleen nogal jammer dat dit niet kan in combinatie met packages. Als je template wilt gebruiken in een package faalt dat. Blijkbaar ligt er een technische oorzaak aan ten grondslag die eigenlijk gelijk is aan automations (in packages) maar voor automations een "hack" is die ze niet ook hierop willen toepassen.

Vervolgens heb ik wel nog een vraagje. Als ik nu HA opnieuw opstart (wat ik eigenlijk altijd doe na aanpassingen, i.p.v. reloaden) is de waarde weg en zou deze dus pas weer om middernacht gevuld worden. Is hier toevallig nog iets voor? Immers zou de oude waarde bv beschikbaar kunnen zijn in de recorder. En ook input_* entities behouden by default hun waarde na een herstart.
Uiteraard zou ik de waarde ook weer in bv een input_number kunnen zetten en die overnemen naar de sensor. Maar dat zou dan weer dubbelop zijn, of puur de input_number gebruiken, met een automation, i.p.v. de trigger based sensor.
Beetje late reactie, maar daar heb ik inderdaad niet aan gedacht.
Ik weet niet hoe vaak je doorgaans een restart doet, maar je zou eventueel een tweede trigger toe kunnen voegen met:
YAML:
1
2
  - platform: homeassistant
    event: start

Dan wordt de template ook geüpdate na een restart. Echter krijg je dan dus wel de temperatuur van morgen. Wellicht niet erg als je maar sporadisch een herstart uitvoert, maar als je dat elke dag doet kan ik me voorstellen dat het wat vervelend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 11:07
kipppertje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:04:
Vraagje, ik heb een slimme stekker die ik aan een uit kan zetten. Deze heeft ook een attribute current_power_w. Nu wil ik graag het verbruik in een grafiekje zien, maar als ik bij de history kijk dan zie ik alleen maar "on". Weet iemand hoe je de historie van attributen kan bekijken?

[...]

Waar ik nog benieuwd naar was (huhuhu), wat is het plan voor Centrifugeren? Hoe weet je wanneer je wasmachine dat doet?
Het plan is om te weten dat de wasmachine bijna klaar is. Ik heb namelijk 3 standen, snel (in een uur klaar), normaal (2 uur) en eco stand (3 uur).
Wat hetzelfde is in bovenstaande standen, is de hoeveelheid wattage dat gebruikt wordt in de stappen; Opwarmen van het water, wassen, centrifugeren en klaar.
Wassen is ongeveer 150 tot 200 watt terwijl centrifugeren ongeveer 250 watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat jullie automations / instellingen zijn op het gebied van klimaatbeheersing, en dan vooral koeling met een connected airco? Of, als je die hebt, laat je de airco het zelf uitzoeken en zet je hem gewoon op een bepaalde temperatuur met een remote control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
kipppertje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:04:
Het beste kun je dan een template sensor maken met de waarde van het attribuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@kipppertje Volgens mij wordt van attributen geen history bijgehouden. Ofwel, dat is dus ook een reden voor dingen in entiteiten ipv attributen (waar ik dus ook voorstander van ben O-) ) Om daar omheen te werken kan je een tempalte sensor aanmaken die je naar het attribute laat wijzen.

@JayOne was me voor :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
koelkast schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:48:
Ik ben benieuwd wat jullie automations / instellingen zijn op het gebied van klimaatbeheersing, en dan vooral koeling met een connected airco? Of, als je die hebt, laat je de airco het zelf uitzoeken en zet je hem gewoon op een bepaalde temperatuur met een remote control?
Ik heb alle ramen van de slaapkamers (waar de aircos hangen) uitgerust met open/close sensoren. Daarnaast heb ik een afzonderlijke temperatuur sensor in iedere kamer.

Zodra deze temperatuur sensor boven de 22gr komt (middels een numerieke invoer kan ik dit aanpassen) gaat de airco automatisch aan op vooringestelde temperatuur. Tenzij het raam nog open staat, dan krijg ik een TTS notificatie op de speakers in huis alsmede een bericht op de telefoon op welke kamer dit het geval is. Zodra het raam gesloten wordt gaat de airco aan (uiteraard alleen indien de temperatuur hoger is dan de ingestelde 22gr).

Zodra de kinderen gaan slapen (vaste tijd) gaat de airco in silent modus en zodra wij gaan slapen (nachtmodus) gaan de aircos op de kinderkamers uit. De airco op de ouderslaapkamer gaat dan naar silent modus en zet ik een timer van 1,5 hr waarna de airco uitgaat zodat deze niet de hele nacht aanstaat .

Ik heb ervoor gekozen om externe temperatuur sensoren te gebruiken omdat de ingebouwde thermometer van de airco te veel fluctueert op basis van de koeling van de airco.

Het koelen zelf laat ik wel door de airco regelen, maar ik monitor dit nog (hangt nog maar paar maanden) en eventueel maak ik nog een backup waarbij ik de airco uitschakel of minder hard laat werken indien de doeltemperatuur is bereikt. WIP.

Maar ben zeker ook benieuwd naar andere oplossingen of handigheidjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
@JayOne @Septillion:
Thnx! Heb het nu werkend.
Kwam erachter dat het attribute geen "Current power w" heet, zoals overal vermeldt in de UI, maar "current_power_w".

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Beetje late reactie, maar daar heb ik inderdaad niet aan gedacht.
Ik weet niet hoe vaak je doorgaans een restart doet, maar je zou eventueel een tweede trigger toe kunnen voegen met:
YAML:
1
2
  - platform: homeassistant
    event: start

Dan wordt de template ook geüpdate na een restart. Echter krijg je dan dus wel de temperatuur van morgen. Wellicht niet erg als je maar sporadisch een herstart uitvoert, maar als je dat elke dag doet kan ik me voorstellen dat het wat vervelend wordt.
Zoals je zelf al aangeeft zit die dan natuurlijk een dag ernaast, of eigenlijk, klopt het helemaal niet :p. Want het ophalen van de data van Buienradar "duurt wel even" bij mij, HA is soms al een minuut of meer gestart voordat de buienradar data binnen komt. Dus de template sensor updaten op het HA start event zal dan met unavailables werken.

Maar in principe zal herstarten niet vaak voorkomen, en mooi moment voor mezelf om maar eens gaan te reloaden i.p.v. restarten. En anders maar even een voorspelling voor de huidige dag uit een andere bron halen en handmatig de states erin zetten.
Pagina: 1 ... 30 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.