Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.774 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Hoe zien de attributen van die sensor.pollen_data eruit?

De foutmelding die je krijgt is dat de attribute Species van sensor.pollen_data leeg is. Kan zo simpel zijn als kleine letter s, maar kan ook iets anders zijn - vandaar de vraag

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Reptile-X schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:17:
Voor geïnteresseerden:

Ik was al een tijdje opzoek naar fysieke ZigBee inbouw schakelaars, ik wou graag mijn Tuya Wifi schakelaars vervangen van merk Bseed.
Paar weken terug is er een Zigbee versie van mijn schakelaar/WCD combinatie uitgekomen, gelijk besteld en kwam gisteren binnen, vandaag geïnstalleerd en het werkt perfect in combinatie met ZHA en ConBee II stick.

LET OP: Ik weet niet of het met andere ZigBee integraties werkt.

Ik heb eentje met 3 schakelaars en een WCD combinatie geïnstalleerd:
https://www.aliexpress.com/item/1005002655137918.html

Omdat ik nu zeker weet dat het werk, heb ik een met dubbelle schakelaar i.c.m. WCD besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1005002655129097.html

Hier kan je meer combinaties vinden:
https://www.aliexpress.co...23793_10000001185755.html

Device info uit HA:
[Afbeelding]

3 gang schakelaar WCD combinatie, die ik heb geïnstalleerd:
[Afbeelding]
Leuk dat je dit post, altijd handig als je er naar op zoek bent! Binnenkort maak ik ook een klein verslagje van een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-09 22:34
Even benieuwd of andere ook dit probleem hebben. Ik heb tal van lampen met een fibaro dimmer 2 gekoppeld aan mijn home assistant. Dit zijn wat spotjes en gu10 spotjes. Deze staan normaal vrij laag (10% / 15% vermogen)

We hebben echter geregeld dat uit het niks de lamp ineens harder gaat en dan weer langzaam zachter en zachter. soms zelfs uit valt en dan weer aan gaat.

Dit gebeurd bij verschillende lampen en kortom op verschillende fibaro dimmers. Ben er nog niet uit of dit de aansturing is of de dimmer zelf.

Iemand vergelijkbare issues meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36
scorpion303 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:00:
Op basis van Home Assistant Analytics lijkt het dat minimaal 53 Nederlanders ook met de nieuwe Picnic integratie aan de slag zijn gegaan.

Met 1 Picnic bestelling die een paar dagen geleden is afgeleverd en eentje in de planning (voor later vanmiddag) kan ik wat beter zien hoe de entities zich 'in het echt' gedragen.

[Afbeelding]

Ik heb echter nog weinig inspiratie gekreven voor mooie, relevante automations. Okay, ik kan Google Home laten omroepen dat de bezorger er over een half uurtje is of dat we nog twee uur hebben voordat we de laatste boodschappen aan een lopende bestelling moeten hebben toegevoegd, maar daar houdt het op. Is iemand al wat verder?
Ik ben aan het kijken naar de Picnic integratie en wil inderdaad een van mijn speakers laten omroepen dat Picnic onderweg is 30 min voor dat ze arriveren. Nu heb ik wel wat gevonden hoe dit precies zou moeten, maar krijg het niet werkend...

Volgens mij moet ik een template aanmaken, zoiets als dit?
YAML:
1
2
3
4
>-
      {{as_timestamp(states.sensor.picnic_last_order_eta_start['delivery']['window_start'])
      - as_timestamp(states.sensor.date.state + " " + states.sensor.time.state)
      - 1800 < 0}}

En hiermee kan ik dan de rest van de automation regelen toch?

Graag voortaan zelf code-tags toevoegen.

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 19-06-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 23:26

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb wat geks; Gisteravond merkte ik al wat raars aan m'n setup, bepaalde automations liepen namelijk niet zoals het hoort, maar omdat het al laat was verder niet naar gekeken.
Vanmorgen kon ik echter nergens meer bij, via de app en via browsers kreeg ik Error 403: forbidden.
Na wat zoeken bleek m'n eigen IP adres te zijn toegevoegd aan ip_bans.yaml, volgens de timestamp gisteravond om 19:44:32. In de logs zie ik verder niets wat hier naar verwijst en voor zover ik kan zien zijn er geen verkeerde logins gedaan, dus ik snap niet zo goed waardoor m'n eigen IP zomaar gebanned zou worden. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 12-09 11:07
19JM81 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Ik ben aan het kijken naar de Picnic integratie en wil inderdaad een van mijn speakers laten omroepen dat Picnic onderweg is 30 min voor dat ze arriveren. Nu heb ik wel wat gevonden hoe dit precies zou moeten, maar krijg het niet werkend...

YAML:
1
2
3
4
>-
      {{as_timestamp(states.sensor.picnic_last_order_eta_start['delivery']['window_start'])
      - 1800 < 0}}

[mbr]Graag voortaan zelf code-tags toevoegen.[/mbr]
Ikzelf heb soortgelijk iets opgelost met onderstaande. Is de trigger voor een notificatie die ik ontvang een kwartier voordat de F1 race begint op basis van een kalender item.

YAML:
1
2
3
    trigger:
      platform: template
      value_template: '{{ ((as_timestamp(now()) + 900) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M:%S")) == states.calendar.f1_races.attributes.start_time }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb standaard hass os direct draaien op mijn pi4 en ik kwam bij deze link uit om je APC te connecten met hassio.

De eerste regel vraagt om: sudo apt-get -y install apcupsd
maar ik krijg sudo command not found.

Als ik het goed begrijp via google kan dit command niet worden uitgevoerd binnen de kant en klare HassOS?
Klopt dit? Zo ja, zijn er andere manieren om "apcupsd" te installeren?

Zit ik hier mee op het goede spoor? Ik ben een redelijk ssh noob...

[ Voor 12% gewijzigd door Tusk op 19-06-2021 13:17 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:14
TravockMD schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:20:
[...]

Ikzelf heb soortgelijk iets opgelost met onderstaande. Is de trigger voor een notificatie die ik ontvang een kwartier voordat de F1 race begint op basis van een kalender item.

YAML:
1
2
3
    trigger:
      platform: template
      value_template: '{{ ((as_timestamp(now()) + 900) | timestamp_custom("%Y-%m-%d %H:%M:%S")) == states.calendar.f1_races.attributes.start_time }}'
Hoe heb je die integratie opgebouwd/welke bron voor F1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 12-09 11:07
@Koepert
Die heb ik ook maar ergens "geleend". Is op basis van een kalender import in Google Calendar en wat Node Red. Ik meen me iets te herinneren dat het oorspronkelijk is gemaakt door een Tweaker.

Edit:
En volgens mij alweer gevonden:
Lau-ie in "Home Assistant - Show je setup"

[ Voor 21% gewijzigd door TravockMD op 19-06-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tusk schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:12:
Ik heb standaard hass os direct draaien op mijn pi4 en ik kwam bij deze link uit om je APC te connecten met hassio.

De eerste regel vraagt om: sudo apt-get -y install apcupsd
maar ik krijg sudo command not found.

Als ik het goed begrijp via google kan dit command niet worden uitgevoerd binnen de kant en klare HassOS?
Klopt dit? Zo ja, zijn er andere manieren om "apcupsd" te installeren?

Zit ik hier mee op het goede spoor? Ik ben een redelijk ssh noob...
Je kunt in hass os alleen add-ons die staan in Supervisor/Add on Store installeren.
Verder niks met apt-get of zo.
Je kunt apcupsd wel op een andere host met linux installeren en die dan volgen op Home Assistant met deze add-on (wordt niet meer onderhouden).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

KC27 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Je kunt in hass os alleen add-ons die staan in Supervisor/Add on Store installeren.
Verder niks met apt-get of zo.
Je kunt apcupsd wel op een andere host met linux installeren en die dan volgen op Home Assistant met deze add-on (wordt niet meer onderhouden).
thx! helemaal duidelijk zo. Dan laat ik dit idee maar varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Tusk

Misschien is dit een optie?
https://github.com/hassio-addons/addon-nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-08 11:22
Hallo,

Ik heb weer een klein vraagje voor de ervaren HA mensen hier,

Ik probeer op een custom lovelace thermostaat kaart een icoontje van kleur te veranderen , maar dat lukt maar niet (icoontje blijft zwart)
Er moet niets interactief zijn, dit is voor de temperatuur van de koud water toevoer en had graag het icoontje in blauw gezet,
ik vind een aantal voorbeelden waar ze het op deze manier doen, maar het icoontje en de entitie worden correct getoond, maar mijn icon_color veranderd niets (of deze er nu staat of niet, het icoontje blijft zwart)

Dit heb ik in mijn ui-lovelace.yaml staan (deze staat in yaml mode)

code:
1
2
3
4
- entity: sensor.boiler_temperatuur_koud_water_leiding
            name: Koud water toevoer
            icon: mdi:water
            icon_color: rgb(0, 0, 255)

Ik heb ook al met ' ' geprobeerd zoals ik in andere voorbeelden vond

code:
1
2
3
4
            icon_color: 'rgb(0, 0, 255)'

het icoontje en de temperatuur worden correct weergegeven, maar het icoontje is gewoon zwart :(

Iemand die dit al eens gedaan heeft ?

[ Voor 11% gewijzigd door Hansie9999 op 19-06-2021 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hansie9999 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:46:
Hallo,

Ik heb weer een klein vraagje voor de ervaren HA mensen hier,

Ik probeer op een custom lovelace thermostaat kaart een icoontje van kleur te veranderen , maar dat lukt maar niet (icoontje blijft zwart)
Er moet niets interactief zijn, dit is voor de temperatuur van de koud water toevoer en had graag het icoontje in blauw gezet,
ik vind een aantal voorbeelden waar ze het op deze manier doen, maar het icoontje en de entitie worden correct getoond, maar mijn icon_color veranderd niets (of deze er nu staat of niet, het icoontje blijft zwart)

Dit heb ik in mijn ui-lovelace.yaml staan (deze staat in yaml mode)

code:
1
2
3
4
            icon_color: rgb(0, 0, 255)

Ik heb ook al met ' ' geprobeerd zoals ik in andere voorbeelden vond

code:
1
2
3
4
            icon_color: 'rgb(0, 0, 255)'

het icoontje en de temperatuur worden correct weergegeven, maar het icoontje is gewoon zwart :(

Iemand die dit al eens gedaan heeft ?
Ja ik heb card-mod geïnstalleerd (via HACS/Frontend). Daarmee kun je de kleur van een icon (zelfs dynamisch) aanpassen.
Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
entity: sensor.woonkamer_temperatuur
style: |
  :host {
    --paper-item-icon-color: 
      {% if is_state('binary_sensor.woonkamer_valve','off') %}
      black
      {% elif is_state('luxtronik.status_wp','heating') %}
      red
      {% elif is_state('luxtronik.status_wp','cooling') %}
      blue
      {% else %}
      black
      {% endif %}
      ;
     }

paper-item-icon-color doet hier de truc.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:16
Allen,
Even een vraag ivm smart schakelen. Ik heb mijn badkamer laten renoveren maar ik ben vergeten om een kabel te trekken voor de luchtafzuiging. Dus een schakelaar is niet direct een optie.
Rest me nog een trekkabel maar dat is wat slordig.
Waar ik aan dacht was een schakelaar in mijn plafond te voorzien waar ik dan via zigbee of zwave mee kan schakelen via een phlilips hue schakelaar bv.
Kan iemand mij op weg helpen naar een type schakelaar dat ik hiervoor kan gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Yarisken schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:25:
Allen,
Even een vraag ivm smart schakelen. Ik heb mijn badkamer laten renoveren maar ik ben vergeten om een kabel te trekken voor de luchtafzuiging. Dus een schakelaar is niet direct een optie.
Rest me nog een trekkabel maar dat is wat slordig.
Waar ik aan dacht was een schakelaar in mijn plafond te voorzien waar ik dan via zigbee of zwave mee kan schakelen via een phlilips hue schakelaar bv.
Kan iemand mij op weg helpen naar een type schakelaar dat ik hiervoor kan gebruiken ?
De meeste schakelaars voor ventilatie units werken draadloos.

Maar zonder merk en type ventilatie is het moeilijk advies te geven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:16
DutchKel schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:49:
[...]

De meeste schakelaars voor ventilatie units werken draadloos.

Maar zonder merk en type ventilatie is het moeilijk advies te geven.
Je bedoelt via wifi ? Of je bedoelt dat de meeste niet met een schakelaar werken ?
Ik heb nog geen merk of type in gedachten. Ben nog volop info aan het zoeken .... Als je een tip hebt mag dat altijd. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 15:58
Sinds de upgrade naar 2021.6 heb ik regelmatig problemen met de mobile app.

Bij het openen van de app krijg ik allemaal rode kaarten (card errors) te zien. Dit gebeurt niet altijd en na het sluiten en opnieuw openen van de app is het probleem meestal opgelost.
Het openen van dezelfde pagina's op de desktop geeft nooit een probleem.

Ik heb al even in mijn log file gekeken, maar geraak er niet wijzer uit.

code:
1
2
3
2021-06-19 20:45:07 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202106030] https://ABCDEF.duckdns.org:1234/lovelace-mobile/start:0:0 Uncaught
2021-06-19 22:22:53 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202106030] https://ABCDEF.duckdns.org:1234/lovelace-mobile/start:0:0 Uncaught
2021-06-20 00:26:58 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202106030] https://ABCDEF.duckdns.org:1234/lovelace-mobile/start:0:0 Uncaught

Alles, inclusief custom cards draait op de allerlaatste versie.

Iemand enig idee hoe ik dit verder kan troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SonnyBBQ schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:45:
Sinds de upgrade naar 2021.6 heb ik regelmatig problemen met de mobile app.

Bij het openen van de app krijg ik allemaal rode kaarten (card errors) te zien. Dit gebeurt niet altijd en na het sluiten en opnieuw openen van de app is het probleem meestal opgelost.
Het openen van dezelfde pagina's op de desktop geeft nooit een probleem.

Ik heb al even in mijn log file gekeken, maar geraak er niet wijzer uit.

code:
1
2
3
2021-06-19 20:45:07 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202106030] https://ABCDEF.duckdns.org:1234/lovelace-mobile/start:0:0 Uncaught
2021-06-19 22:22:53 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202106030] https://ABCDEF.duckdns.org:1234/lovelace-mobile/start:0:0 Uncaught
2021-06-20 00:26:58 ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202106030] https://ABCDEF.duckdns.org:1234/lovelace-mobile/start:0:0 Uncaught

Alles, inclusief custom cards draait op de allerlaatste versie.

Iemand enig idee hoe ik dit verder kan troubleshooten?
Dat heb ik al met oudere 2021.* versies. Krijg toch het idee dat het aan de mobile iPhone app ligt 8)

Iconen missen in het keuze menu en inderdaad veel rode blokken :(
Pas na een refresh lijkt alles weer te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 20-06-2021 10:49 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
Mars Warrior schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Dat heb ik al met oudere 2021.* versies. Krijg toch het idee dat het aan de mobile iPhone app ligt 8)

Iconen missen in het keuze menu en inderdaad veel rode blokken :(
Pas na een refresh lijkt alles weer te werken.
Ja, dat. Maar Android app hier... en op verschillende telefoons hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SonnyBBQ schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:50:
[...]
Ja, dat. Maar Android app hier... en op verschillende telefoons hetzelfde resultaat.
O, in dat geval zou het zomaar HA zelf kunnen zijn dus. Ik ga ook eens in de log kijken dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Meelobee schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:51:
Ik heb wat geks; Gisteravond merkte ik al wat raars aan m'n setup, bepaalde automations liepen namelijk niet zoals het hoort, maar omdat het al laat was verder niet naar gekeken.
Vanmorgen kon ik echter nergens meer bij, via de app en via browsers kreeg ik Error 403: forbidden.
Na wat zoeken bleek m'n eigen IP adres te zijn toegevoegd aan ip_bans.yaml, volgens de timestamp gisteravond om 19:44:32. In de logs zie ik verder niets wat hier naar verwijst en voor zover ik kan zien zijn er geen verkeerde logins gedaan, dus ik snap niet zo goed waardoor m'n eigen IP zomaar gebanned zou worden. Wat zou dit kunnen veroorzaken?
Heb je toevallig een picture-card met video stream op een van je tabbladen? Die zorgen nogal eens voor een foutieve login op je eigen IP. Zo ben ik ook wel eens buitengesloten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

balk schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:13:
[...]

Ik heb voor die kritiekere zaken (gaat het stuk of word de vrouw boos?) hele simpele automations, zodat ze niet blijven hangen op een onvoorziene combinatie van condities. Regen op komst? Scherm omhoog. Zon voorbij het huis? Scherm omhoog. Gaat altijd goed :)
Mijn config staat hier. Zoek op "Zonnescherm:"
Beetje laat excuus, deze reactie was mij helemaal niet opgevallen.. Vreemd.....

Maar heel erg bedankt, hier heb ik absoluut wat aan!

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
Multispeed schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Beetje laat excuus, deze reactie was mij helemaal niet opgevallen.. Vreemd.....

Maar heel erg bedankt, hier heb ik absoluut wat aan!
Ik vond nog een foutje in mijn automation. Ik heb dit veranderd:
YAML:
1
2
3
trigger:
  - minutes: 5
    platform: time_pattern

in dit
YAML:
1
2
3
trigger:
  - minutes: /5
    platform: time_pattern

de eerste triggert alleen op 5 over het hele uur. De tweede elke 5 minuten.
klik

Ik vond ook een foutje in de manual override code. Bij regen wil ik de automatische bediening (omlaag) voor die dag uitzetten. Elke avond word dan de manual override gereset. Maar een conditie was niet scherp genoeg; deze manual override werd ook 's nachts getriggered 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door balk op 20-06-2021 12:49 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Na een aantal jaar Domoticz ben ik nu toch maar eens aan de gang gegaan met home assistant! Ik heb een Raspberry pi 4 met 4GB en een SSD in een Argon one M2 behuizing met een verse Home Assistant operating system installatie. Alles lijkt stabiel te werken en draait momenteel nog naast Domoticz (op een andere Rpi).

De eerste gateway aansluiten wil mij echter nog niet lukken. Het gaat om een Zigbee2MQTT stick van Slaesh (CC2652RB). Ik heb de Zigbee2MQTT add-on en de Mosquitto MQTT broker add-on geïnstalleerd. Helaas kom ik niet in de web UI van Zigbee2MQTT wat ik volgens mij wel nodig heb om sensoren toe te gaan voegen. Zodra ik naar de web UI ga, krijg ik alleen een lege pagina met "502: Bad Gateway". Volgens mij heb ik alles goed ingesteld inclusief de juiste USB poort. De setup werkt wel in mijn RPI met Domoticz.

Zigbee2MQTT log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] socat.sh: executing... 
[18:59:37] INFO: Socat not enabled, marking service as down
[cont-init.d] socat.sh: exited 0.
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing... 
[18:59:38] INFO: MQTT available, fetching server detail ...
[18:59:38] INFO: MQTT server settings not configured, trying to auto-discovering ...
[18:59:39] INFO: Configuring 'mqtt://core-mosquitto:1883' mqtt server
[18:59:39] INFO: MQTT credentials not configured, trying to auto-discovering ...
[18:59:39] INFO: Configuring'addons' mqtt user
[18:59:39] INFO: Previous config file found, checking backup
[18:59:39] INFO: Creating backup config in '/config/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk'
[18:59:39] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ...
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[18:59:40] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.19.1 start /app
> node index.js

config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
data_path: /config/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
serial:
  port: /dev/ttyUSB0
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8080
experimental:
  new_api: true
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false

Mosquitto log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1624186267: New connection from 172.30.32.2 on port 1883.
1624186267: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624186387: New connection from 172.30.32.2 on port 1883.
1624186387: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624186507: New connection from 172.30.32.2 on port 1883.
1624186507: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624186627: New connection from 172.30.32.2 on port 1883.
1624186627: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
etc.....

Mosquitto config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
logins: []
customize:
  active: false
  folder: mosquitto
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
require_certificate: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:00
SuperKris schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:06:
De eerste gateway aansluiten wil mij echter nog niet lukken. Het gaat om een Zigbee2MQTT stick van Slaesh (CC2652RB). Ik heb de Zigbee2MQTT add-on en de Mosquitto MQTT broker add-on geïnstalleerd. Helaas kom ik niet in de web UI van Zigbee2MQTT wat ik volgens mij wel nodig heb om sensoren toe te gaan voegen. Zodra ik naar de web UI ga, krijg ik alleen een lege pagina met "502: Bad Gateway". Volgens mij heb ik alles goed ingesteld inclusief de juiste USB poort. De setup werkt wel in mijn RPI met Domoticz.
Je Mosquitto mist de credentials voor je zigbee2mqtt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
logins:
  - username: addons
    password: <willekeurig pw hier>
customize:

En dan in je zwave2js addon:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
serial:
...
...
mqtt:
  server: mqtt://core-mosquitto
  user: addons
  password: <hetzelfde wachtwoord>
serial:

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
@EWS99 Thanks! Dat had ik niet teruggevonden in de instructies. Ik heb alles aangepast maar zonder succes. Het enige verschil is dat de log van zigbee2mqtt nu een error geeft over de MQTT login

zigbee2mqtt log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] socat.sh: executing... 
[14:08:14] INFO: Socat not enabled, marking service as down
[cont-init.d] socat.sh: exited 0.
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing... 
[14:08:15] INFO: MQTT available, fetching server detail ...
[14:08:15] INFO: Previous config file found, checking backup
[14:08:15] INFO: Creating backup config in '/config/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk'
[14:08:15] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ...
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] done.
[14:08:16] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.19.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:error 2021-06-20 14:08:44: Not connected to MQTT server!
Zigbee2MQTT:error 2021-06-20 14:08:54: Not connected to MQTT server!
Zigbee2MQTT:error 2021-06-20 14:09:04: Not connected to MQTT server!

Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
data_path: /config/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
mqtt:
  server: mqtt://core-mosquitto
  user: addons
  password: mosquittowachtwood
serial:
  port: /dev/ttyUSB0
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8080
experimental:
  new_api: true
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false

Mosquitto log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] mosquitto.sh: executing... 
[14:16:24] INFO: Setting up user addons
[14:16:25] INFO: SSL is not enabled
[cont-init.d] mosquitto.sh: exited 0.
[cont-init.d] nginx.sh: executing... 
[cont-init.d] nginx.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] done.
[14:16:25] INFO: Starting NGINX for authentication handling...
[14:16:26] INFO: Starting mosquitto MQTT broker...
1624191386: mosquitto version 1.6.12 starting
1624191386: |-- *** auth-plug: startup
[14:16:27] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[14:16:27] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
1624191386: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1624191386: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1624191386:  ├── Username/password checking enabled.
1624191386:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1624191386:  └── Extended authentication not enabled.
1624191386: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1624191386: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1624191386: Opening websockets listen socket on port 1884.
1624191386: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1624191386: mosquitto version 1.6.12 running
1624191386: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1624191386: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624191386: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
{"result": "ok", "data": {}}1624191386: New client connected from 172.30.32.1 as 7757OhImNf2PztKg5oCSO0 (p2, c1, k60, u'mosquittoMQTT').
1624191386: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.
401: Unauthorized1624191387: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624191388: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.
1624191388: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624191389: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.

config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
logins:
    password: mosquittowachtwoord
customize:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

helaas werkt die (zo ver ik eruit kan opmaken) hetzelfde als de andere. Ik moet namelijk op een andere computer/pi (die verbonden is aan de ups) een NUT installeren. Info die die NUT vervolgens stuurt kun je oppikken met die addons. Ik heb maar 1 pi (met daarop hassio) en daaraan wil ik de ups direct verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:33
@SuperKris Zijn dat echt je username en password die je probeert? Leestekens in je password kunnen roet in het eten gooien als je ze niet als string in je config zet. Ofwel, ik zou het nu eerst eens proberen met makkelijke username en password.

Ook kan je eens proberen om zelf in te loggen op de MQTT broker met bijvoorbeeld MQTT Explorer.

En nog tips voor als het het aan de praat hebt:
- Gebruik het by-id pad van je stick. Als je meerdere USB devices in je Pi stopt is er geen garantie dat de stick altijd 'ttyUSB0' is na een (re)boot.
- Kies een unieke 'network_key'. Dat is je "password" voor je Zigbee netwerk, deze default houden is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Tusk Wat ik lees is dat de NUT-addon juist de server is die met je UPS praat en als NUT-device beschikbaar maakt voor de NUT-integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Septillion schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:09:
@SuperKris Zijn dat echt je username en password die je probeert? Leestekens in je password kunnen roet in het eten gooien als je ze niet als string in je config zet. Ofwel, ik zou het nu eerst eens proberen met makkelijke username en password.

Ook kan je eens proberen om zelf in te loggen op de MQTT broker met bijvoorbeeld MQTT Explorer.

En nog tips voor als het het aan de praat hebt:
- Gebruik het by-id pad van je stick. Als je meerdere USB devices in je Pi stopt is er geen garantie dat de stick altijd 'ttyUSB0' is na een (re)boot.
- Kies een unieke 'network_key'. Dat is je "password" voor je Zigbee netwerk, deze default houden is niet aan te raden.
@Septillion Zo ingewikkeld is het wachtwoord toch niet? Zit geen enkel leesteken in. Voor nu heb ik het aangepast naar "test" maar ik zie geen verschil in de log output.

Ik heb MQQTbroker gedownload maar om heel eerlijk te zijn snap ik helemaal niets van waar ik daarmee moet en kan. Het lijk ook niet uit te maken welk wachtwoord en user ik invul. Ik heb gewoon echt geen idee waar ik naar moet kijken :(

Dat van de USB id ken ik nog wel van mijn andere pi met domoticz install. Daar heb ik dat wel goed ingegegeld, maar hier lukte mij dat niet helemaal. Wel gecontroleerd dat /dev/ttyUSB0 inderdaad het goed ID is. Als ik daar bijvoorbeeld /dev/ttyACM0 van maak verschijnen er errors in de zigbee2mqtt log.

Wat bedoel je met network key? Is dat die reeks van getallen? Moet ik daar random andere getallen invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
SuperKris schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:09:
@Septillion Zo ingewikkeld is het wachtwoord toch niet? Zit geen enkel leesteken in. Voor nu heb ik het aangepast naar "test" maar ik zie geen verschil in de log output.
Als dat het echte wachtwoord was niet nee :+ Maar de meeste die hier configuratie posten met een wachtwoord vervangen het wachtwoord. Vandaar dat ik vroeg of dit de echte username en password waren.
Ik heb MQQTbroker gedownload maar om heel eerlijk te zijn snap ik helemaal niets van waar ik daarmee moet en kan. Het lijk ook niet uit te maken welk wachtwoord en user ik invul. Ik heb gewoon echt geen idee waar ik naar moet kijken :(
Ik hoop dat je MQTT Exploror hebt gedownload, de broker heb je al :+ Maar als je daarmee niet weet ik te loggen op je MQTT broker dan is er een grote kans dat het probleem bij je MQTT broker ligt en niet bij Zigbee2MQTT. Je zou gewoon moeten kunnen inloggen met MQTT Explorer op het IP van je HA Pi op standaard poort (1883) met dus user "addons" en password "mosquittowachtwoord". Je zou geen error moeten krijgen en dan een tree met berichten te zien krijgen. Zullen er nu nog niet veel zijn maar $SYS zou wel op moeten duiken.
Dat van de USB id ken ik nog wel van mijn andere pi met domoticz install. Daar heb ik dat wel goed ingegegeld, maar hier lukte mij dat niet helemaal. Wel gecontroleerd dat /dev/ttyUSB0 inderdaad het goed ID is. Als ik daar bijvoorbeeld /dev/ttyACM0 van maak verschijnen er errors in de zigbee2mqtt log.
Voor nu natuurlijk even bijzaak maar je kan het by-id vinden onder Supervisor = > System => Host => 3 dots => Hardware. En dan even door die lijst heen werken. Zou je iets moeten vinden dat begint met "/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick".
Wat bedoel je met network key? Is dat die reeks van getallen? Moet ik daar random andere getallen invullen?
Ja en ja. Je zou ook "GENERATE" moeten kunnen invullen maar daar heb ik helaas nooit succes mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
@Septillion

Wederom bedankt voor het uitgebreide antwoord! Helaas zonder succes. Het wachtwoord was een tijdelijk wachtwoord om de boel werkend te krijgen. Voor nu heb ik het naar "test" gewijzigd zodat er nog minder fout kan gaan.

Helaas lukt het mij niet om in te loggen via MQTT explorer. Eerder zat ik blijkbaar in een testomgeving. Met een andere IP krijg ik een ander error. Gek genoeg lijk het wel te werken op mijn andere Rpi met domoticz terwijl ik daar toch echt een ander wachtwoord gebruik :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RktSYbnkw4-SIE_iHjyrtJsKY2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5G9Dqgy7PW1Ek7s3xqd2btvn.png?f=user_large

Geen idee waarom dit niet lukt. Het wachtwoord en user kloppen toch echt!

Overigens mega bedankt voor die tip over waar ik de ID van het USB device kan vinden. Ik ben vanmiddag al 1-2 uur bezig geweest hier achter te komen. De meer gebruikelijke commandos lijken niet te werken in Home Assistent OS, en alle forums komen met oplossingen die ook niet werken. Via het menu is het ID gewoon makkelijk zichtbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SuperKris Dan kunnen we in ieder geval wel stellen dat het probleem bij MQTT ligt. Wat is nu de config van je MQTT addon? En heb je de addon herstart na aanpassen van de config? Nog errors in de log?

De error geeft namelijk aan dat er wel een server gevonden wordt maar dat de creditials niet goedgekeurd worden.

[edit]
DOH! Met dat ik dat type begint er iets te dagen. Uit de documentatie van de MQTT addon:
This name cannot be homeassistant or addon, those are reserved usernames.
Ofwel, gebruik eens de username mqtt ofzo :)

[edit2]
Maar zie nu dat je addons als naam gebruikt. Maar goed, kan geen kwaad om een andere naam te pakken die je niet kunt verwarren met een reserved versie.

[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 20-06-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
@Septillion

config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
logins:
    password: test
customize:

Log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] mosquitto.sh: executing... 
[19:00:29] INFO: Setting up user addons
[19:00:30] INFO: SSL is not enabled
[cont-init.d] mosquitto.sh: exited 0.
[cont-init.d] nginx.sh: executing... 
[cont-init.d] nginx.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] done.
[19:00:30] INFO: Starting NGINX for authentication handling...
[19:00:31] INFO: Starting mosquitto MQTT broker...
1624208431: mosquitto version 1.6.12 starting
1624208431: |-- *** auth-plug: startup
[19:00:32] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant.
[19:00:32] INFO: Successfully send service information to the Supervisor.
1624208431: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1624208431: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1624208431:  ├── Username/password checking enabled.
1624208431:  ├── TLS-PSK checking enabled.
1624208431:  └── Extended authentication not enabled.
1624208431: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1624208431: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1624208431: Opening websockets listen socket on port 1884.
1624208431: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1624208431: mosquitto version 1.6.12 running
1624208431: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.
401: Unauthorized1624208431: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624208431: New connection from 127.0.0.1 on port 1883.
1624208431: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1624208431: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
{"result": "ok", "data": {}}1624208431: New client connected from 172.30.32.1 as 4twyI3IcGcgc5ZSBFfOPtJ (p2, c1, k60, u'mqtt').
1624208432: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.
1624208432: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624208433: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.
1624208433: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1624208434: New connection from 172.30.33.3 on port 1883.

De laatste 2 regels blijven zich dan herhalen. Ik snap dat IP adres ook niet. Komt dit van buiten mijn huis? Bij mij zit alles in de 192.168.1.xxx range.

Ik heb zowel Mosquitto als de hele Rpi al meerdere malen herstart. Zojuist zelfs ook een update van 6.4 naar 6.5 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Wie kan me op de goede weg helpen? Ik wil bij bepaalde waarde vanuit ESPHome (MI flora) b.v. moisture level < 30% de entity rood maken. Wie heeft hier iets handigs voor? Zou het mooiste zijn om direct vanuit ESP Home te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@SuperKris Haal die logins weg en maak deze gewoon aan in HASS zelf?

Instellingen > Gebruikers

Je kan het BEHEERDER vinkje uit laten.
Dan staat alles weer default.
code:
1
2
3
4
5
6
7
logins: []
customize:
Create a new user for MQTT via the Configuration -> Users (manage users). Notes:

This name cannot be homeassistant or addon, those are reserved usernames.
If you do not see the option to create a new user, ensure that Advanced Mode is enabled in your profile.
/edit
Dat IP adres is van Docker, wat op de achtergrond draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWsJVbE06hYRkuViKZZ9lyxnSwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5Koidnv1V985bgvTc8x6ns9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Vorkie op 20-06-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SuperKris Je zou nog eens een andere username kunnen testen. Of de user/password als string to forceren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
logins:
  - username: 'mqtt'
    password: 'supergeheim'
anonymous: false
customize:

En ja, die IP's zijn waarschijnlijk van het netwerk in je Docker. Alle Docker container gedragen zich als losse servers dus zullen ook een virtueel netwerk nodig hebben om onderling te praten.

En tegen verwarring, je zit op versie 2021.6.5. Volgend jaar is er anders weer een andere versie 6.5 :+

@Vorkie Ja, HA users kan ook. Maar persoonlijk vind ik het super lelijk om een HA user aan te maken voor alleen MQTT toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
@Vorkie Ik ben bang dat ik je niet helemaal snap...

Uit de config van Mosquitto heb ik de login nu weer verwijderd en vervangen door 2 haakjes zoals in jouw voorbeeld.

Alleen het aanmaken van een nieuwe gebruiker snap ik niet helemaal. Momenteel heb ik daar een lijstje staan met "Hass.io", "home assistant cast", en mijn eigen login.

Ik heb nu een 4e login aangemaakt met de naam MQTT en een simpel wachtwoord. Administrator heb ik uit gelaten.

Maar wat veranderd dit nu? De user die ik zojuist geconfigureerd heb moet ik dan toch ook ergens invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
SuperKris schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:55:
@Vorkie Ik ben bang dat ik je niet helemaal snap...

Uit de config van Mosquitto heb ik de login nu weer verwijderd en vervangen door 2 haakjes zoals in jouw voorbeeld.

Alleen het aanmaken van een nieuwe gebruiker snap ik niet helemaal. Momenteel heb ik daar een lijstje staan met "Hass.io", "home assistant cast", en mijn eigen login.

Ik heb nu een 4e login aangemaakt met de naam MQTT en een simpel wachtwoord. Administrator heb ik uit gelaten.

Maar wat veranderd dit nu? De user die ik zojuist geconfigureerd heb moet ik dan toch ook ergens invoeren?
Nee hoor, na een herstart van de MQTT add-on ter opnieuw inladen, kan je die userID gebruiken om te connecten naar je MQTT broker :) dat wordt intern geregeld op de host.

Zo heb ik het al tijden.

maar waarom gebruik je niet de Zigbee2MQTT addon en steek je die stick niet in je Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vaevictis_ Volgens mij kan je geen enity kleur meegeven aan HA. Dus zal je het in HA moeten doen. Wat en waar wil je het rood hebben? Alleen icoon?

@SuperKris Als het goed is zou je met een HA user ook moeten kunnen inloggen op je MQTT broker (via MQTT Explorer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik heb echter helemaal geen docker geïnstalleerd. Dat is een soort van virtual machine software toch? Dat je bijvoorbeeld op je NAS of PC kan draaien om een PC te simuleren waar je dan veiliger een stuk software op kan draaien.

Ik heb gewoon een raspberry pi, met een home assistant operating system image.

Of zit in dat image al een complete docker omgeving? Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, en dat is echt nieuw voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
SuperKris schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:01:
Ik heb echter helemaal geen docker geïnstalleerd. Dat is een soort van virtual machine software toch?
Ja, en dat is precies wat HA OS onderhuids draait :+
Of zit in dat image al een complete docker omgeving? Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, en dat is echt nieuw voor mij.
Maakt ook niet uit, HA OS is juist zo gemaakt dat je daar geen zorgen over hoeft te maken. Maar is dus alleen verklaring voor de "rara" IP's.

Maar probeer anders eens in te loggen via MQTT Explorer met het HA user account waar jij ook gewoon de user interface mee laadt.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 20-06-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Vorkie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:59:
[...]

Nee hoor, na een herstart van de MQTT add-on ter opnieuw inladen, kan je die userID gebruiken om te connecten naar je MQTT broker :) dat wordt intern geregeld op de host.
haha, ik snap echt niet wat je bedoeld bent ik bang |:(
Ik moet dus wel de login en wachtwoord ergens invoeren, maar waar dan? Niet in de config file dus, maar waar dan wel?
Vorkie schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:59:
[...]

maar waarom gebruik je niet de Zigbee2MQTT addon en steek je die stick niet in je Pi?
Die stick steekt uiteraard in mijn pi ja, getuigende ook de eerdere USB poort "ID" conversatie. Maar dan heb ik nog steeds een MQTT broker nodig toch? Zo is dat op de website van zigbee2MQQT uitgelegd en zo werkt het ook op mijn andere pi met domoticz.
septillion schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:59:
@SuperKris Als het goed is zou je met een HA user ook moeten kunnen inloggen op je MQTT broker (via MQTT Explorer).
Dus ik zou met de user die ik in HA heb aangemaakt kunnen inloggen via MQTT explorer? Dat werkt iig niet helaas.

Edit: Dat lukt nu wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
SuperKris schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:09:
haha, ik snap echt niet wat je bedoeld bent ik bang |:(
Ik moet dus wel de login en wachtwoord ergens invoeren, maar waar dan? Niet in de config file dus, maar waar dan wel?
In de hardware en software waarvan je wilt dat ze MQTT kunnen gebruiken. Van zichzelf heeft HA automatische nauwlijks koppeling met de addons. Uitzondering is eigenlijk alleen het inloggen op MQTT.

Maar Zigbee2MQTT of andere devices in je netwerk zal je toch echt een username en password moeten geven.
Dus ik zou met de user die ik in HA heb aangemaakt kunnen inloggen via MQTT explorer? Dat werkt iig niet helaas.
Ja, maar probeer nu eerst eens het account waarmee je NU gewoon bent ingelogd in HA. Gewoon je alledaagse account. Geen nieuwe, gewoon @SuperKris of whatever je account is waarmee je NU in de HA interface zit te klooien.

Vul daarvan username en password in in MQTT Explorer.

Overigens, welke Mosquitto broker-addon versie draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Met de in HA aangemaakte user kan ik nu wel via MQTT explorer inloggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsIRuIrkqWGUK_MLTfIcccz5XNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H8pJS472GvHkJQ0W0iITHPAW.png?f=user_large
Septillion schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:15:
[...
Overigens, welke Mosquitto broker-addon versie draai je?
mosquitto: 6.0.1
zigbee2mqt: 1.19.1-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[quote]Septillion schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:59:
@Vaevictis_ Volgens mij kan je geen enity kleur meegeven aan HA. Dus zal je het in HA moeten doen. Wat en waar wil je het rood hebben? Alleen icoon?

Icoon is het minste werk denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:43:
[quote]Septillion schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:59:

Icoon is het minste werk denk ik.
Is dit iets voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
SuperKris schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:22:
Met de in HA aangemaakte user kan ik nu wel via MQTT explorer inloggen:

[Afbeelding]

[...]

mosquitto: 6.0.1
zigbee2mqt: 1.19.1-1
Dat is in ieder geval iets. Je MQTT broker draait dus wel correct en is benaderbaar.

Wat nu als je doet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
logins:
  - username: 'mqtt'
    password: 'supergeheim'
customize:

Mag je daarmee (na save + herstart van de MQTT addon) daarmee ook inloggen via MQTT Explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
@Septillion

Het lijkt nu te werken! Ik kan nu in de zigbee2mqtt web ui komen. Het pairen met ene apparaat is mij echter nog niet gelukt.

In de web ui zet ik permit join aan, en ik reset het zigbee apparaat. Ik zou dan verwachten dat deze in de web UI verschijnt maar dat is helaas niet het geval. De smartplug die ik probeerde te pairen werkte wel prima met dezelfde stick onder domoticz.

Ik denk dat de USB config goed is. Anders komt er wel een error via log.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@SuperKris Top!

Had je toen toevallig ook de stock config van Zigbee2MQTT? Dan ziet je plug zien je end-nodes waarschijnlijk geen verschil. Probeer eens met andere pan_id en network_key.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 21-06-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Septillion schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:26:
@SuperKris Top!

Had je toen toevallig ook de stock config van Zigbee2MQTT? Dan ziet je plug waarschijnlijk geen verschil. Probeer eens met andere pan_id en network_key.
Yes, dat lijk te werken!!! moest wel eerst even de backup verwijderen anders wil zigbee2mqtt niet opstarten!

Echt enorm bedankt voor alle hulp!

Ik hoop wel dat het vanaf nu makkelijke gaat worden, want vooralsnog vindt ik het aardig tegenvallen met HA. Ik ben hier nu al 2 zondagen mee bezig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Dank dat is hem. Er gaat alleen iets niet goed qua code, op zich werkt het zonder evaluatie. Wie ziet de fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
entities:
  - entity: sensor.spathiphyllum_achter_conductivity
    card_mod:
          --paper-item-icon-color: 
           {% if states('sensor.spathiphyllum_achter_conductivity') | float > 500 %}
           green
           {% elif %}
           red
           {% endif %}
           ;
          }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik zou sowieso die ; achter green en red zelf zetten, en even experimenteren met haakjes ( en ) om states... en float:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
entities:
    card_mod:
          --paper-item-icon-color: 
           {% if (states('sensor.spathiphyllum_achter_conductivity') | float) > 500 %}
           green;
           {% elif %}
           red;
           {% endif %}
          }

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Vaevictis_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:04:
[...]

Dank dat is hem. Er gaat alleen iets niet goed qua code, op zich werkt het zonder evaluatie. Wie ziet de fout?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
entities:
    card_mod:
          --paper-item-icon-color: 
           {% if states('sensor.spathiphyllum_achter_conductivity') | float > 500 %}
           green
           {% elif %}
           red
           {% endif %}
           ;
          }
Moet die elif niet gewoon een else zijn? Het gaat toch om een simpele if .. then .. else ...?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
HuismAndré schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Moet die elif niet gewoon een else zijn? Het gaat toch om een simpele if .. then .. else ...?
Ja dat is het.
In mijn oorspronkelijke post staat na de laatste conditie ook "{% else %}".
"elif" wordt gebruikt met geneste condities (samentrekking van else en if}.

[ Voor 8% gewijzigd door KC27 op 21-06-2021 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
HuismAndré schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Thanks! Dat was hem, soms kijk je er zo overheen. Fijn als jullie meekijken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:01
Vraagje; zijn er mensen die een camera hebben met ondersteuning voor "2 way communication"? Ik ben benieuwd of het mogelijk is om via HA op zo'n camera een mp3 (TTS) af te spelen. De deurbel is al slim maar zou graag een camera hangen bij de voordeur en bijvoorbeeld in geval van een pakketbezorger een TTS willen afspelen dat het pakket wel voor de deur geplaatst mag worden. Iemand hier ervaring mee (of dit eventueel zou kunnen testen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
En!!! Weer een versie hoger...

https://www.home-assistan...#release-202166---june-20

core-2021.6.6
Release 2021.6.6 - June 20

Fix whois expiration date (@kantselovich - #51868) (whois docs)
Add Omnilogic switch defaults for max_speed and min_speed (@djtimca - #51889) (omnilogic docs)
Bump pyRFXtrx to 0.27.0 (@RobBie1221 - #51911) (rfxtrx docs)
Bump pydaikin to 2.4.3 (@fredrike - #51926) (daikin docs)
Fix AccuWeather sensors updates (@bieniu - #52031) (accuweather docs)
Fix double subscriptions for local push notifications (@balloob - #52039) (mobile_app docs)
Catch unexpected battery update payloads on Sonos (@jjlawren - #52040) (sonos docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Ik probeer de Neato integratie toe te voegen maar ik stuit op een foutmelding,

Op de HA website staat dat ik een app moet aanmaken op de Neato site met de volgende configuratie:
You will have to enter a name, a description and your redirect URL.

If Home Assistant runs on https://hass.example.com your redirect URL would be https://hass.example.com/auth/external/callback.

Please note that your instance must be accessible via HTTPS. However, your instance does not need to be exposed to the Internet.

You have to select all three scopes (public_profile, control_robots and maps).
Ik heb er nu de url van mn HA ingezet als rederict url alleen krijg ik een foutmelding dat deze niet werkt.
Ik kan Home assistant ook niet benaderen als ik https://192.168.2.10:8123 invul in mn browser maar neato vereist wel een https adres.

Weet iemand hoe ik dit kan configureren? Mijn HA is niet benaderbaar van buiten mn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
Tusk schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:11:
[...]

helaas werkt die (zo ver ik eruit kan opmaken) hetzelfde als de andere. Ik moet namelijk op een andere computer/pi (die verbonden is aan de ups) een NUT installeren. Info die die NUT vervolgens stuurt kun je oppikken met die addons. Ik heb maar 1 pi (met daarop hassio) en daaraan wil ik de ups direct verbinden.
Hoi Tusk,
Ik heb geen Pi, maar een kleine PC (Ubuntu met supervised HA). Hier heb ik een UPS op aangesloten (USB) en de NUT software geïnstalleerd. Dan bij de addon kon ik gewoon verbinding maken met 'localhost' op de juiste poort, username en wachtwoord.

Dit draait voor mij in ieder geval stabiel (alles op dezelfde machine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Goedemiddag Tweakers,

Sinds ongeveer 10 dagen stopt Home Assistant ermee (of de Pi4 waar deze op draait). Dit wil ik graag troubleshooten, ik weet echter niet waar te beginnen. Als ik opnieuw opgestart ben dan zie ik geen foutmeldingen in de logs, kan ik de logs van eerder ergens benaderen zodat ik kan zien wat de fout is/was?

Ik draai HassOS op een Pi4 die ik nergens anders voor gebruik, alles staat op een SSD. Er zijn de afgelopen tijd geen grote veranderingen geweest zoals het toevoegen van hardware of nieuwe integraties.

Wie kan me op de goede weg helpen?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Peutpeut schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:56:
Goedemiddag Tweakers,

Sinds ongeveer 10 dagen stopt Home Assistant ermee (of de Pi4 waar deze op draait). Dit wil ik graag troubleshooten, ik weet echter niet waar te beginnen. Als ik opnieuw opgestart ben dan zie ik geen foutmeldingen in de logs, kan ik de logs van eerder ergens benaderen zodat ik kan zien wat de fout is/was?

Ik draai HassOS op een Pi4 die ik nergens anders voor gebruik, alles staat op een SSD. Er zijn de afgelopen tijd geen grote veranderingen geweest zoals het toevoegen van hardware of nieuwe integraties.

Het afgelopen dagen ook erg warm geweest, krijgt je Pi wel genoeg koeling? Je kan hiervoor twee sensoren aanmaken in je /config/configuration.yaml zodat je op je dashboard kan zien of de temperatuur oploopt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
    - platform: command_line
      name: CPU Temp
      command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}"

name: GPU Temp
      command: "/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp"
      value_template: '{{ value | regex_findall_index("=([0-9]*\.[0-9]*)", 0) }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Peutpeut schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:56:
Goedemiddag Tweakers,

Ik denk niet dat het helpt, maar ik ben de laatste dagen ook aan het kijken om van synology+docker over te stappen op pi4 met SSD. In mijn zoektocht naar best practices hoe om te gaan met SSD boot lees ik heel veel verhalen zeer vergelijkbaar met die van jou. Nu zit ik te denken om maar gewoon van SD-kaart te booten, en de database op de synology te plaatsen om de writes toch zo laag mogelijk te houden. Of als alternatief de databaselocatie op SSD te zetten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:49
Magic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:53:
[...]

Ik denk niet dat het helpt, maar ik ben de laatste dagen ook aan het kijken om van synology+docker over te stappen op pi4 met SSD. In mijn zoektocht naar best practices hoe om te gaan met SSD boot lees ik heel veel verhalen zeer vergelijkbaar met die van jou. Nu zit ik te denken om maar gewoon van SD-kaart te booten, en de database op de synology te plaatsen om de writes toch zo laag mogelijk te houden. Of als alternatief de databaselocatie op SSD te zetten.
Met je SD-kaart oplossing krijg je nog steeds de writes van het OS naar je kaartje, tenzij je log2ram of zo erop gooit.
Een SSD kan dat aantal writes tegenwoordig trouwens prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Peutpeut
Wellicht een open deur maar is je voeding minimaal 3A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
Hoe gaan jullie met updates om?
Eerder installeerde ik direct elke update. Tegenwoordig kijk ik of het interessant is en anders update ik niet. De maandelijkse "big" updates installeer ik meestal wel.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Jesse- schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Met je SD-kaart oplossing krijg je nog steeds de writes van het OS naar je kaartje, tenzij je log2ram of zo erop gooit.
Een SSD kan dat aantal writes tegenwoordig trouwens prima aan.
Klopt, maar dat is natuurlijk maar een fractie van wat het zou zijn als je de recorder-database er op zou houden :)

Het liefst zou ik het allemaal inderdaad op een SSD zetten inclusief booten, maar er is nog geen garantie dat het ook goed werkt. Ik ben zelf aan het testen met een Samsung T3, maar die krijg ik alleen geboot wanneer ik hem op een usb2.0 poort aansluit. Waarschijnlijk zal er iets met de UART driver aan de hand zijn in Home Assistant. Raspbian boot wel prima van usb3.

[ Voor 30% gewijzigd door Magic op 21-06-2021 16:18 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Ik kwam er al niet achter waarom mijn accuweather sensoren niet werkten...

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Eerder installeerde ik direct elke update. Tegenwoordig kijk ik of het interessant is en anders update ik niet. De maandelijkse "big" updates installeer ik meestal wel.
Als ik er zin in hebt of als ik toevallig problemen hebt, maar ik ben geen updater van de eerste minuut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:12:
Na de maandelijkse "big" update volgen er altijd snel enkele punt updates met allerlei fixes.
Kijk bijvoorbeeld naar de huidige versie 2021.6:
03 juni - update 2021.6.1
04 juni - update 2021.6.2
07 juni - update 2021.6.3
11 juni - update 2021.6.4
15 juni - update 2021.6.5
20 juni - update 2021.6.6

Om die reden wacht ik graag tot de laatste week van de maand, en doe ik de update dus vlak voordat er weer een "big" update komt (in de praktijk sla ik ook wel eens een paar maandjes over uit luiheid :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Magic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Klopt, maar dat is natuurlijk maar een fractie van wat het zou zijn als je de recorder-database er op zou houden :)

Het liefst zou ik het allemaal inderdaad op een SSD zetten inclusief booten, maar er is nog geen garantie dat het ook goed werkt. Ik ben zelf aan het testen met een Samsung T3, maar die krijg ik alleen geboot wanneer ik hem op een usb2.0 poort aansluit. Waarschijnlijk zal er iets met de UART driver aan de hand zijn in Home Assistant. Raspbian boot wel prima van usb3.
Dan toch de docker container op Rasbian gooien en gaan? Kan je daarnaast nog wat andere dingen met je Pi doen :)

Moet je het alleen wel zonder HACS stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Jesse- schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:53:
[...]

Dan toch de docker container op Rasbian gooien en gaan? Kan je daarnaast nog wat andere dingen met je Pi doen :)

Moet je het alleen wel zonder HACS stellen.
Je kan ernaast gewoon met portainer best nog wel wat extra dockers draaien hoor :-)

Alleen altijd beetje voorzichtig zijn met updates en rekening houden dat die buiten de hacs omgeving zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Vorkie @Peutpeut
Ik heb naast de config-rpi aanpassingen ook de laatste bootloader erop gezet.
Bij mij boot de rpi4 rechtstreeks via usb3 vanaf een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Vraagje dat ik mijzelf al stel, en nu ik in de docs kijkniet zie staan. Is bij een condition: numeric_state deze inclusive of exclusive? Oftewel, above: 10 is dit true als de waarde exact 10 is? Of moet deze 10.000001 zijn (bij wijze van spreken) voordat deze true is? En hetzelfde dus voor below uiteraard. (Waarbij ze zouden kunnen afwijken zodat below: 10 en above: 10 maar voor een van beide matcht als de waarde exact 10 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:56
Ik heb een automatisation welke de living lichten aanzet wanneer de receiver aanstaat en/of de zon onder gaat of de lux waarde minder dan 10 is. Het lukt me echter niet om de lichten te doen aangaan op basis van de lux waarde. Iemand enig idee wat ik mis doe?

//edit: ik denk de oplossing al gevonden te hebben. Trigger en condition moet omgekeerd, niet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Lichten living aan - Versterker Aan - Licht < 10
trigger:
  - platform: state
    entity_id: media_player.receiver
    to: 'on'
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    before: sunset
  - condition: or
    conditions:
      - type: is_illuminance
        condition: device
        device_id: 71c842f2e205ee06f579b7c3db8fc2b3
        entity_id: sensor.beweging_zitruimte_illuminance_lux
        domain: sensor
        below: 10
action:
  - data:
      brightness_pct: 30
    service: light.turn_on
    target:
      entity_id: light.lichten_living_mqtt
mode: single

[ Voor 5% gewijzigd door ShaneV op 21-06-2021 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35
ShaneV schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:34:
Ik heb een automatisation welke de living lichten aanzet wanneer de receiver aanstaat en/of de zon onder gaat of de lux waarde minder dan 10 is. Het lukt me echter niet om de lichten te doen aangaan op basis van de lux waarde. Iemand enig idee wat ik mis doe?

//edit: ik denk de oplossing al gevonden te hebben. Trigger en condition moet omgekeerd, niet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
trigger:
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    before: sunset
  - condition: or
    conditions:
      - type: is_illuminance
        condition: device
action:
  - data:
    target:
Ik denk dat dit is wat je zoekt: je triggert op het aanzetten van je receiver EN het ondergaan van de zon. De luxwaarde zal bij het ondergaan van de zon als het goed is sowieso onder de 10 zijn. Je edit is inderdaad deels correct, je moet een deel van de conditions naar de trigger verplaatsen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
trigger:
    entity_id: sun.sun
    state: 'below_horizon'
condition:
  - condition: device
action:
  - data:
    target:

Check even of de condition zo werkt, wellicht heb ik de indentation niet helemaal goed staan. Je zou eventueel ook op de entity van de lux kunnen checken in plaats van op het device. Ik zou je niet kunnen vertellen wat het verschil is, maar het is dan iets minder code..

YAML:
1
2
3
  - condition: numeric_state

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
RobertMe schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:15:
Vraagje dat ik mijzelf al stel, en nu ik in de docs kijkniet zie staan. Is bij een condition: numeric_state deze inclusive of exclusive? Oftewel, above: 10 is dit true als de waarde exact 10 is? Of moet deze 10.000001 zijn (bij wijze van spreken) voordat deze true is? En hetzelfde dus voor below uiteraard. (Waarbij ze zouden kunnen afwijken zodat below: 10 en above: 10 maar voor een van beide matcht als de waarde exact 10 is).
Exclusief. Je moet echt door de grens die je stelt heen gaan.

Je kunt dit zelf ook testen door bijvoorbeeld een input_number entity aan te maken en deze te verhogen en te verlagen en dan kijken wanneer een automation getriggerd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door JayOne op 22-06-2021 08:24 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Als ik tegen mijn google home roep van 'zet tv aan/uit', dan zet de chromecast (heet 'tv') die aan de televisie hangt die aan/uit (via cec vermoed ik).

Is er een manier om dit via HA aan te roepen? Ik vind alleen maar info van een paar jaar oud die zegt van niet, maar mogelijk zoek ik verkeerd.

(HA draait op een nuc in de kelder, hangt dus niet direct aan de tv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
roeleboel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:25:
Als ik tegen mijn google home roep van 'zet tv aan/uit', dan zet de chromecast (heet 'tv') die aan de televisie hangt die aan/uit (via cec vermoed ik).

Is er een manier om dit via HA aan te roepen? Ik vind alleen maar info van een paar jaar oud die zegt van niet, maar mogelijk zoek ik verkeerd.

(HA draait op een nuc in de kelder, hangt dus niet direct aan de tv)
Al eens geprobeerd om vanuit HA media_player.turn_on te gebruiken op je chromecast? Klinkt alsof je Google Home ook zo'n soort commando uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Ik twijfel momenteel als het volgende mogelijk is in HA zonder Node-RED: De slaapkamer lichten mogen uitgaan wanneer men vriendin en mijn gsm in de lader zitten maar, dit moet ook gebeuren wanneer ik niet thuis ben. Dan is het dus enkel wanneer zij haar gsm in de lader steekt. (Er zijn natuurlijk nog parameters om te verhinderen dat dit zou gebeuren wanneer we deze gewoon even wensen bij te laden).

Zou dit mogelijk zijn met 1 automation of zullen er toch 2 nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

-Casper schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:30:
[...]

Al eens geprobeerd om vanuit HA media_player.turn_on te gebruiken op je chromecast? Klinkt alsof je Google Home ook zo'n soort commando uitvoert.
Goed idee, net even geprobeerd, en we raken halverwege :)

media_player.turn_on werkt: hij gaat daarmee aan,
maar met de turn_off counterpart gaat de televisie helaas niet uit...
(in de ha interface zie ik de chromecast van status wisselen)

idee is om een logitech harmony weg te kunnen doen, want die wordt momenteel enkel nog gebruikt voor aan/uit...

Iemand suggesties om het uitzetten voor elkaar te kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
ShaneV schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:40:
Ik twijfel momenteel als het volgende mogelijk is in HA zonder Node-RED: De slaapkamer lichten mogen uitgaan wanneer men vriendin en mijn gsm in de lader zitten maar, dit moet ook gebeuren wanneer ik niet thuis ben. Dan is het dus enkel wanneer zij haar gsm in de lader steekt. (Er zijn natuurlijk nog parameters om te verhinderen dat dit zou gebeuren wanneer we deze gewoon even wensen bij te laden).

Zou dit mogelijk zijn met 1 automation of zullen er toch 2 nodig zijn?
Zou moeten lukken in 1 automation.
Een 'Of' voorwaarde toevoegen met 1 conditie waarbij je gsm in de lader zit, de andere met de conditie dat je niet thuis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

-Casper schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:30:
[...]

In dat geval roep je het Chromecast onderdeel aan. Daarmee kun je hem aanzetten (immers om te kunnen casten moet het apparaat aan staan) maar daarmee kun je niet het apparaat uitzetten (immers om te stoppen met casten hoeft het apparaat niet uit te gaan). Je ziet de cast interface opstarten en afsluiten (en dat is het dan wel ongeveer).

@roeleboel Afhankelijk van welke TV je hebt kun je wellicht kijken naar een rechtstreekse integratie van de TV zelf.

https://www.home-assistant.io/integrations/braviatv/
https://www.home-assistant.io/integrations/samsungtv/
https://www.home-assistant.io/integrations/philips_js/
https://www.home-assistant.io/integrations/webostv/

Of je laat het aan de power instellingen van de Cast over (meestal gooit die na 5 minuten inactiviteit alles in standby).

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 22-06-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaneV
SonnyBBQ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Zou moeten lukken in 1 automation.
Een 'Of' voorwaarde toevoegen met 1 conditie waarbij je gsm in de lader zit, de andere met de conditie dat je niet thuis bent.
Doh... 8)7 dat zal idd lukken. Een baby welke je voor de laatste 9 maanden al iedere ochtend wakker maakt om 6 uur zorgt ervoor dat het denken soms niet lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

HuismAndré schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:34:
[...]

In dat geval roep je het Chromecast onderdeel aan. Daarmee kun je hem aanzetten (immers om te kunnen casten moet het apparaat aan staan) maar daarmee kun je niet het apparaat uitzetten (immers om te stoppen met casten hoeft het apparaat niet uit te gaan). Je ziet de cast interface opstarten en afsluiten (en dat is het dan wel ongeveer).

@roeleboel Afhankelijk van welke TV je hebt kun je wellicht kijken naar een rechtstreekse integratie van de TV zelf.

https://www.home-assistant.io/integrations/braviatv/
https://www.home-assistant.io/integrations/samsungtv/
https://www.home-assistant.io/integrations/philips_js/
https://www.home-assistant.io/integrations/webostv/

Of je laat het aan de power instellingen van de Cast over (meestal gooit die na 5 minuten inactiviteit alles in standby).
Bedankt voor de info, voor de tv zelf zal hier wel iets uitkomen.
Helaas ook nog een Benq projector waar ik hetzelfde mee wou doen, maar je tip van de cc alles te laten uitzetten is misschien ook wel werkbaar.

Ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
roeleboel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Bedankt voor de info, voor de tv zelf zal hier wel iets uitkomen.
Helaas ook nog een Benq projector waar ik hetzelfde mee wou doen, maar je tip van de cc alles te laten uitzetten is misschien ook wel werkbaar.

Ik ga er mee aan de slag!
Op het HA forum is hier ook nog wel iets over te vinden. Kan je ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
19JM81 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:13:
[...]

YAML:
1
2
3
4
>-
      - 1800 < 0}}

[mbr]Graag voortaan zelf code-tags toevoegen.[/mbr]
Ik heb hem nog niet kunnen testen, maar volgens mij gaat de volgende automation werken..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: Picnic staat over 15 minuten voor de deur
description: >-
  Speel een melding af op de Google Home (in de keuken) als de bezorger van de
  Picnic over vijftien minuten voor de deur staat. Speel de melding af op 80%
  volume en zet daarna het volume weer terug op de standaard 30%.
trigger:
  - platform: template
    value_template: >-
      {{ ((as_timestamp(now()) + 900) | round(0)) ==
      ((as_timestamp(states('sensor.picnic_last_order_eta_start'))) | round(0))
      }}
condition: []
action:
  - service: media_player.volume_set
    data_template:
      entity_id: media_player.googlehome0587
      volume_level: 0.8
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - service: tts.cloud_say
    data:
      options:
      language: nl-NL
  - service: notify.notify
    data:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
      milliseconds: 0
  - service: media_player.volume_set
    data_template:
      volume_level: 0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb weer eens even gekeken hoe populair mijn IP adres en domeinen zijn, waaronder het subdomein waar HA onder draait. Immers dat is waar sommige mensen zich wel eens zorgen om maken: al die hackers die proberen binnen te komen...

Eerste plaatje is alles bij elkaar, dus zowel toegang op IP adres als op domein.
Wat hierbij opvalt is dat jaren geleden het gros op IP adres was - en dus kansloos, want filter is op domein - maar dat er nu veel meer op domein/subdomein is. De tooltjes/hackers worden dus wat slimmer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok77nKmZ9Wct8G0jfxP5khuhsb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ozkoso4Ye5l7Teia5Nsck7iT.png?f=user_large

De grote blauwe blokken moet je niet teveel van schrikken: deze zijn van UptimeRobot 8)

En nu die van enkel mijn HA subdomein:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm1wWdTzeiecAod_fsbtuL86Rw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ujJNnvL3M0VQxJgs26cDYS2x.png?f=user_large

Een klein deel uit het buitenland is afkomstig van LetsEncrypt, dus goed volk, maar wat doet de rest, moet ik me daar zorgen om maken? Nou, nee, niet echt. Het zijn namelijk geen aanvallen op HA, maar standaard scriptjes die zoeken naar Wordpress installaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWd4fCf9ifgLNB99BSP2Z-NHbko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVbBa3Y0qPg0amfVPo3YNnaD.png?f=fotoalbum_large

HA is dus nog steeds veilig _/-\o_

Wie weet ga ik nog wat landen blokken, maar dan moet ik wel ff goed kijken waar UptimeRobot vandaan komt en natuurlijk LetsEncrypt, want die twee mogen ten alle tijde op mijn domein(en) komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:05:
Ik heb weer eens even gekeken hoe populair mijn IP adres en domeinen zijn, waaronder het subdomein waar HA onder draait. Immers dat is waar sommige mensen zich wel eens zorgen om maken: al die hackers die proberen binnen te komen...

Eerste plaatje is alles bij elkaar, dus zowel toegang op IP adres als op domein.
Wat hierbij opvalt is dat jaren geleden het gros op IP adres was - en dus kansloos, want filter is op domein - maar dat er nu veel meer op domein/subdomein is. De tooltjes/hackers worden dus wat slimmer...

[Afbeelding]

De grote blauwe blokken moet je niet teveel van schrikken: deze zijn van UptimeRobot 8)

[Afbeelding]

Een klein deel uit het buitenland is afkomstig van LetsEncrypt, dus goed volk, maar wat doet de rest, moet ik me daar zorgen om maken? Nou, nee, niet echt. Het zijn namelijk geen aanvallen op HA, maar standaard scriptjes die zoeken naar Wordpress installaties:

[Afbeelding]

Wie weet ga ik nog wat landen blokken, maar dan moet ik wel ff goed kijken waar UptimeRobot vandaan komt en natuurlijk LetsEncrypt, want die twee mogen ten alle tijde op mijn domein(en) komen :D
Grappig om te zien inderdaad.
Ik heb de luie route gekozen; Cloudflare als proxy :+
ip whitelist met alleen cloudflare die toegang mag en dan ook de domein check.
Cloudflare doet de rest. Ik had wel issues bij landen blokken, namelijk dat mijn Google Assistent integratie het daardoor soms niet deed. Moest ik daar weer speciale rules voor maken

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gebruikt niet zo ongeveer elke hacker het TOR netwerk of een soort van VPN? In dat geval kun je toch onmogelijk achterhalen wat de werkelijke locatie van de hacker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kodess schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:09:
[...]
Grappig om te zien inderdaad.
Ik heb de luie route gekozen; Cloudflare als proxy :+
ip whitelist met alleen cloudflare die toegang mag en dan ook de domein check.
Cloudflare doet de rest. Ik had wel issues bij landen blokken, namelijk dat mijn Google Assistent integratie het daardoor soms niet deed. Moest ik daar weer speciale rules voor maken
ik heb zoveel domeinen, dat ik alles al jaren direct naar mijn huis ip laat wijzen. lekker simpel. maar ik controleer dus wel regelmatig - en nu dan geautomatiseerd via de logs van nginx proxy manager - wat er zoal binnenkomt qua pogingen, oftewel moet ik me zorgen maken of totaal niet.

en ja, als je landen gaat uitsluiten, dan loop je soms klem op externe - soms ook wisselende ip adressen - die je juist wel toegang wilt verlenen tot je ha installatie.
HuismAndré schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:50:
Gebruikt niet zo ongeveer elke hacker het TOR netwerk of een soort van VPN? In dat geval kun je toch onmogelijk achterhalen wat de werkelijke locatie van de hacker is?
klopt. het is ook een ip omzetting naar lat/lon bij benadering. het gaat meer om de indruk, en een hacker die via een vpn/tor kijkt of er wordpress draait op een domein neem ik niet echt serieus.

maar goed. ik dacht ik deel dit nog even hier. het is n=1 natuurlijk, maar ik denk niet dat hackers/scripts nu echt kijken naar het domein en dan wat anders doen dan anders...

mijn shift toetsen hebben het opgegeven op mijn 18 jaar oude k800 keyboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

drentsemoi schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Hoi Tusk,
Ik heb geen Pi, maar een kleine PC (Ubuntu met supervised HA). Hier heb ik een UPS op aangesloten (USB) en de NUT software geïnstalleerd. Dan bij de addon kon ik gewoon verbinding maken met 'localhost' op de juiste poort, username en wachtwoord.

Dit draait voor mij in ieder geval stabiel (alles op dezelfde machine)
@Septillion @RudolfR @KC27
Het is me gelukt. Het stelt uiteindelijk niets voor, maar de documentatie was dermate verwarrend (of ik lees niet zo goed :)) dat ik er niet aan uit kwam. Maar nu dus wel.

Dus voor wie zijn (APC) ups via USB direct aan zijn Pi met Hassio wil hangen, doe je het volgende:

- Plug de usb kabel in je pi en de ups.
- installeer deze addon. Isgewoon in de addon store te vinden
- Bij de config stel je een user/pw in (moet moeilijke zijn) Check de log of hij goed gestart is.
- Voeg de NUT integration toe: https://www.home-assistant.io/integrations/nut/
- Vul bij host 'a0d7b954-nut' in.
- En voila, je kunt nu allerlei entities toevoegen

Ik krijg nu een notification als de stroom uitvalt, en als er nog 10% charge over is, maakt ie een snapshot en sluit HassOs af. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
synoniem schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Het afgelopen dagen ook erg warm geweest, krijgt je Pi wel genoeg koeling? Je kan hiervoor twee sensoren aanmaken in je /config/configuration.yaml zodat je op je dashboard kan zien of de temperatuur oploopt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
      name: CPU Temp
      command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp"
      value_template: "{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}"

name: GPU Temp
      command: "/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp"
      value_template: '{{ value | regex_findall_index("=([0-9]*\.[0-9]*)", 0) }}'
Koeling zou zo maar eens een dingetje kunnen zijn. Zoals ik in mijn vorige post aangaf is er weinig veranderd qua hardware etc. Eigenlijk is dat er wel bedacht ik me vandaag. De Pi hing namelijk eerst onder het 19 inch rack met netwerk spullen, sinds een dag of 10 erboven waar het dus aanzienlijk warmer is.

Inmiddels de temperatuur sensoren aangemaakt en in Grafana zichtbaar gemaakt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDZcWm7kHklviRV2ZzC8n2tCPw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CwmGCWRL492ipGR4buPiXBwD.png?f=fotoalbum_large

Ik ga het even verder opvolgen, grote kans dat dit de boosdoener is. De case is ook nog eens de warmste wat ik na even zoeken begrijp, het is de originele rood/witte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
KC27 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:11:
@Peutpeut
Wellicht een open deur maar is je voeding minimaal 3A?
Jep, het is de originele 3A voeding dus daar ligt het probleem niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
KC27 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:36:
@Vorkie @Peutpeut
Ik heb naast de config-rpi aanpassingen ook de laatste bootloader erop gezet.
Bij mij boot de rpi4 rechtstreeks via usb3 vanaf een SSD.
Hier ook, er komt geen SD-kaart meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 13:04
Sinds de update naar HA OS 6 / 2021.6 heb ik ook minstens 1 vastloper per 24h, meestal wat meer... Ik boot vanaf microSD en de data staat op een externe SSD via de 'officiele' methode.

Ik vermoed dat er in HA OS 6 iets veranderd is wat niet helemaal lekker werkt met de SSD. Zie ook https://community.home-as...re-to-start-to-fix/316896

edit: temperatuur van m'n Pi4 kwam afgelopen dagen niet boven de 60 graden en de SSD niet boven de 45 graden...

[ Voor 12% gewijzigd door Siebsel op 22-06-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grote vraag is natuurlijk hoe ze je domeinnaam weten. En als ik dan een gokje moet doen: aangezien je Lets Encrypt gebruikt zal het wel daar vandaan komen. Zie bv crt.sh, type je hoofddomeinnaam in en je ziet alle Lets Encrypt verzoeken langs komen inclusief alle subdomeinen. Daarom dat ik al een tijd terug ben overgestapt op wildcard only. Leuk dat ze dan eventueel *.iot.<mijn domein> zijn, maar de daadwerkelijke namen weten ze dan nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
Klopt het dat na upgrade naar de nieuwe Home Assistant OS (6.0) de 'deployment' naar 'development' gaat?
Dat viel me op bij een installatie die ik net heb bijgewerkt.

Bij een andere staat nog gewoon onderstaande, maar die is nog 5.13
code:
1
2
Deployment
production

Is simpelweg de naam van het kanaal veranderd, of ben ik per ongeluk op de development-versie terecht gekomen?

Edit: Nee, klopt niet en wordt gefixt:
https://github.com/home-a...rating-system/issues/1402

[ Voor 11% gewijzigd door RudolfR op 23-06-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Peutpeut schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:37:
[...] De case is ook nog eens de warmste wat ik na even zoeken begrijp, het is de originele rood/witte.
Die standaard case heeft voor een Pi die echt wat doet nooit genoeg koeling zonder fan. Die van mij zit in een Flirc en die was vorige week al lekker toasty.
Pagina: 1 ... 32 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.