Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.770 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:18

aex351

I am the one

Siebsel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:50:
Sinds de update naar HA OS 6 / 2021.6 heb ik ook minstens 1 vastloper per 24h, meestal wat meer... Ik boot vanaf microSD en de data staat op een externe SSD via de 'officiele' methode.

Ik vermoed dat er in HA OS 6 iets veranderd is wat niet helemaal lekker werkt met de SSD. Zie ook https://community.home-as...re-to-start-to-fix/316896

edit: temperatuur van m'n Pi4 kwam afgelopen dagen niet boven de 60 graden en de SSD niet boven de 45 graden...
Op mijn Pi2 draait alles nog prima hoor, lekker stabiel. En dit alles op een SD kaart, geen SSD nodig voor Home Assistant.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Septillion schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:14:
[...]

Die standaard case heeft voor een Pi die echt wat doet nooit genoeg koeling zonder fan. Die van mij zit in een Flirc en die was vorige week al lekker toasty.
De Flirc case had ik ook gezien. Gezien de prijs vraag ik me af of een case met een fan misschien een betere optie is.

Hoe warm was het zaakje geworden in de Flirc case?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:54

Toppertje

www.davideografie.nl

ik heb home assistant op mijn PI 3 B een tijdje probleemloos gedraaid op een USB stick.
Na een tijdje wat minder tijd gehad om met HA bezig te zijn wou ik hem updaten en zag al dat de geschiedenis van temperatuur continue bleef laden. Vreemd maar zocht er niks achter. Nu wou HA niet updaten dus maar geprobeerd een herstart van de PI. Nu krijg ik geen contact meer...

Als ik er een beeldscherm aan hangt komt er wel een zwart scherm met tekst te staan; login to Home assistant.
Iemand een idee hoe ik weer contact krijg?

[ Voor 5% gewijzigd door Toppertje op 22-06-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
RobertMe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:50:
[...]

Grote vraag is natuurlijk hoe ze je domeinnaam weten. En als ik dan een gokje moet doen: aangezien je Lets Encrypt gebruikt zal het wel daar vandaan komen. Zie bv crt.sh, type je hoofddomeinnaam in en je ziet alle Lets Encrypt verzoeken langs komen inclusief alle subdomeinen. Daarom dat ik al een tijd terug ben overgestapt op wildcard only. Leuk dat ze dan eventueel *.iot.<mijn domein> zijn, maar de daadwerkelijke namen weten ze dan nog niet.
Same here, precies de reden dat ik Traefik een wildcard ( * ) certificaat laat aanvragen en gebruiken voor alle subdomeinen. Hoef ze niet wijzer te maken dan nodig :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmbob schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:13:
[...]
Same here, precies de reden dat ik Traefik een wildcard ( * ) certificaat laat aanvragen en gebruiken voor alle subdomeinen. Hoef ze niet wijzer te maken dan nodig :+
Interessant 8) maar bij welke provider zitten jullie dan? Want die moet de DNS challenge aankunnen, en dat kan Antagonist niet vziw…

Heb ook geen idee overigens of Nginx Proxy Manager zo’n wildcard kan aanvragen :?

[ Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 23-06-2021 09:20 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Siebsel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:50:
Sinds de update naar HA OS 6 / 2021.6 heb ik ook minstens 1 vastloper per 24h, meestal wat meer... Ik boot vanaf microSD en de data staat op een externe SSD via de 'officiele' methode.

Ik vermoed dat er in HA OS 6 iets veranderd is wat niet helemaal lekker werkt met de SSD. Zie ook https://community.home-as...re-to-start-to-fix/316896

edit: temperatuur van m'n Pi4 kwam afgelopen dagen niet boven de 60 graden en de SSD niet boven de 45 graden...
Wat is de 'officiele' manier?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Mars Warrior schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Interessant 8) maar bij welke provider zitten jullie dan? Want die moet de DNS challenge aankunnen, en dat kan Antagonist niet vziw…
Ik gebruik TransIP voor mijn hobby-domein. Heb wel wat bij Antagonist, maar dat wordt daar dan ook gehost.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:51
[...]

Heb ook geen idee overigens of Nginx Proxy Manager zo’n wildcard kan aanvragen :?
Hier hetzelfde als @Hmmbob, TransIP en Traefik, dus daarmee kan ik je niet verder helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 13:04
Tusk schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:20:
[...]
Wat is de 'officiele' manier?
Door datactl te gebruiken om zo het microSD kaartje alleen voor het booten te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Peutpeut schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:39:
[...]

De Flirc case had ik ook gezien. Gezien de prijs vraag ik me af of een case met een fan misschien een betere optie is.

Hoe warm was het zaakje geworden in de Flirc case?
Toen niet gekeken eigenlijk :o Maar nu is hij 49 °C bij 23 °C kamertemperatuur. Ik verwacht dus dat hij wel onder de 60 °C is gebleven vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppertje Klinkt alsof je database niet meer goed was. En in 2021.5.0 zat ook een grote db overhaul. Dus dat zou dan nog wel een erg lang kunnen duren of falen. Als je toegang hebt tot je config via Samba ofzo kan je gewoon eens de db weggooien en dan herstarten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Altijd blij als je de vrouw des huizes blij kan maken toch? Je hebt nog mooiere, maar ik hou van de simpelheid van deze.
Met een Mi Flora sensor via Bluetooth, de miflora-card.js en een plaatje van die plant een mooie tegel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dokrnepHCMDmUzCcSJC0H6EeLHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2Aqwa52HiR3gOMsxnLnewxK.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
type: custom:miflora-card
title: Monstera Delicosia
image: Images/monstera_delciosa.jpg
min_moisture: 15
max_moisture: 60
min_conductivity: 350
min_temperature: 12
entities:
  - entity: sensor.monstera_moisture
    type: moisture
  - entity: sensor.monstera_light_intensity
    type: intensity
  - entity: sensor.monstera_temperature
    type: temperature
  - entity: sensor.monstera_conductivity
    type: conductivity
    name: Fertility
  - entity: sensor.monstera_battery
    type: battery

/edit
aanvulling voor de plant sensor:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002535077144.html

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 23-06-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

Vorkie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:55:
Altijd blij als je de vrouw des huizes blij kan maken toch? Je hebt nog mooiere, maar ik hou van de simpelheid van deze.
Met een Mi Flora sensor via Bluetooth, de miflora-card.js en een plaatje van die plant een mooie tegel.
Strak inderdaad, maar ik geef mijn vrouw gewoon deze en geen omkijken meer naar :+ Kan ik mijn aandacht vwb home automation ergens anders op richten 8)

https://www.ikea.com/nl/n...buiten-monstera-30493350/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkH28JZoMDvtKHNIX-0-oGwvDoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tec1C5jScptunX1WqH0SuU7g.png?f=user_large

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
entities:
Nice, ik was al op zoek naar een kant en klare lichtsensor tbv de verlichting, ik denk dat ik deze dan mooi duaal kan inzetten :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Rianata schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:01:
[...]

Strak inderdaad, maar ik geef mijn vrouw gewoon deze en geen omkijken meer naar :+ Kan ik mijn aandacht vwb home automation ergens anders op richten 8)

https://www.ikea.com/nl/n...buiten-monstera-30493350/

[Afbeelding]
Dat kan ook, naast dat het haar hobby is, stuk gezonder in huis is en het ook zo is dat de stekjes die zij ruilt / verkoopt met de diverse planten die hier in en om het huis staan toch meer opbrengen, denk ik dat het best handig is :+ zo'n plastic stekje doet vrij weinig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:39
Misschien is dit een crosspost die niet mag (in dat geval excuses), maar ik ben op zoek naar een upgrade van mijn Raspberry PI naar een NUC of NAS op dit moment en dus heb ik hier een topic geopend. Wellicht kan een van jullie mij op het juiste spoor zetten? Thanks!

Zolang het bij een kleine verwijzing blijft en alle reacties in dat topic komen laat ik hem staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 23-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

[...]

Als je registrar toestaat om zelf de authorative dns in te stellen (kan meestal wel) kan je cloudflare overwegen, is gratis en dan hoef je ook niet je domein te verhuizen etc.
Maak een cloudflare account, geef aan dat je domein daar in de dns moet, vul de 2 servers die je terugkrijgt in bij je registrar. Zet ondertussen heel je dns-config (a, aaaa, cname etc) al over en je hebt zelfs geen onderbreking van service.

En dan kan je bijvoorbeeld met de gewone acme-client (met de cloudflare plugin dan) een wildcard aanvragen via je cloudflare-inlog.
Zelf geen ervaring met nginx proxy manager.
(acme-script staat bij mij in een dagelijkse cron, met een reload van apache er achter aan om geen onderbrekingen van service te hebben)

Varia weetje:
je kan meerdere wildcards onderbrengen in 1 certificaat :) ik heb er zo momenteel 5 in staan, allemaal via cloudflare. Werkt op exact dezelfde manier als meerdere subdomeinen in een certificaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Stimpy68 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:40:
@Obelixxx Ik ben vorig jaar overgestapt van Domoticz naar HA, gebruikte HA al jaren, maar liep steeds vaker tegen probleempjes aan na Linux updates en de plugins die ik draaide. Er ging altijd wel wat stuk. Had al eerder gekeken naar HA, maar toen was het veel config werk in veel yaml files. Maar vorig jaar de stoute schoenen eens aangetrokken en HA er naast gedraaid.
Langzaam maar zeker zaken over gezet en HA leren kennen, en was na een maand over, en geen spijt van gehad.

Het is even wennen aan de benamingen en hoe HA met zaken om gaat, maar daar wen je heel snel aan.

Voordelen HA t.o.v. Domoticz? Heel grote community, regelmatig updates, snel ondersteuning voor nieuwe devices. Domoticz loopt vaak achter de feiten aan. En nieuwe plugins zijn vaak weer een port of afgeleide van HA. Bij problemen met een plugin kan het weken/maanden duren voordat er een fix is.
Ik heb 5 jaar geleden de overstap gemaakt, toen was HA nog heel erg verwarrend en heel veel uitzoek werk. Geen spijt van gehad en er is zoveel verbeterd! Gaat zo hard qua releases en ook community, ook HACS is erg fijn.

Bij Domoticz moest ik vaak terugvallen op shell script en allemaal hacks op Linux niveau, sed, curl, bash. Bij HA is er een vaak iemand die het al heeft uitgevonden of desnoods kun je zelf in HA aan de slag met REST sensor.

Petje af voor de hele community. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
entities:

/edit
aanvulling voor de plant sensor:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002535077144.html
Mijn versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwUOwuAdXW81Tix-CtIRCtZMV1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/feKMKBBoHKUYDy2r2nP5J6Ar.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
entities:
  - entity: sensor.spathiphyllum_achter_conductivity
    card_mod:
      style: |
        :host {
          --paper-item-icon-color: 
           {% if states('sensor.spathiphyllum_achter_conductivity') | float > 300 %}
           green
           {% else %}
           red
           {% endif %}
           ;
          }
  - entity: sensor.spathiphyllum_achter_illuminance
  - entity: sensor.spathiphyllum_achter_moisture
    card_mod:
        :host {
          --paper-item-icon-color: 
           {% if states('sensor.spathiphyllum_achter_moisture') | float > 15 %}
           green
           {% else %}
           red
           {% endif %}
           ;
          }
  - entity: sensor.spathiphyllum_achter_temperature
show_header_toggle: false
title: Spathiphyllum Coco Cupido (achter)
type: entities

[ Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 23-06-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:08
Weet iemand of er een integratie is voor de nieuwe mijia smart switch (bluetooth)?
(past waarschijnlijk niet in euro inbouwdozen, maar dat hoeft voor mijn gipse wandjes niet ;))
Ik ben tot nu toe mijn busch jaeger switches 'slim' aan het maken. Maar deze voldoet aan alle approval factors :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iWS2emzvGmC39ocmiYUg9HMcqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qlH7ROPbuLMbfh31E0E0ylBE.jpg?f=user_large
(Deze: https://www.banggood.com/...ur_warehouse=CN&rmmds=buy)

[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 23-06-2021 16:03 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

roeleboel schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:51:
[...]
Als je registrar toestaat om zelf de authorative dns in te stellen (kan meestal wel) kan je cloudflare overwegen, is gratis en dan hoef je ook niet je domein te verhuizen etc.
Maak een cloudflare account, geef aan dat je domein daar in de dns moet, vul de 2 servers die je terugkrijgt in bij je registrar. Zet ondertussen heel je dns-config (a, aaaa, cname etc) al over en je hebt zelfs geen onderbreking van service.
Antagonist staat toe dat je je eigen nameservers invult. Ik neem aan dat dat de authorative dns is, dus dat is dan geen probleem. Ga er dan wel vanuit dat mijn mailserver die ik thuis draai het ook blijft doen met DMARC/DKIM/SPF etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0akHq0dADxulzglmYhFpehEV514=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ce7eQYrUWHTx5UdkwwpGznH3.png?f=user_large
En dan kan je bijvoorbeeld met de gewone acme-client (met de cloudflare plugin dan) een wildcard aanvragen via je cloudflare-inlog.
Zelf geen ervaring met nginx proxy manager.
(acme-script staat bij mij in een dagelijkse cron, met een reload van apache er achter aan om geen onderbrekingen van service te hebben)
Ik vond op Reddit een mooie handleiding hoe NPM en Cloudflare kunnen samenwerken, en een screenshot van NPM zegt natuurlijk alles _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsBiyd43LjawO-8w3nkzHTkUT3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXZ0pwkbsq722MQrkpkkeRc4.png?f=user_large

Niks geen moeilijke configs aanmaken, gewoon klik-klak-klaar *O*

Dus de mensen die binnen HA supervised gebruik maken van NPM kunnen dus in ieder geval simpelweg een wildcard SSL aanmaken mits ze dus een ondersteunde DNS Provider gebruiken (NPM heeft een hele lijst die Certbot ondersteunen, transip staat er bijv. ook tussen).

Blijft het overigens vreemd vinden dat LE die juist de veiligheid verhoogd blijkbaar dus de subdomeinen 'lekt' die een certificaat hebben, waar anderen dan weer misbruik van maken.

Ik denk dat als er geen addertjes onder het gras zitten om Cloudflare te gebruiken, ik toch ga overschakelen naar zo'n wildcard subdomein naast een apart certificaat voor het hoofddomein :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-08 11:22
Hallo,

Ik weer met een thermostaat vraagje,

Hoe kan je bij een simple thermostat er voor zorgen dat wanneer er geen temperatuur informatie meer is op de sensor (ontvangt via MQTT en expire staat op 90 seconden, dus na 90 seconden is er geen temperatuur meer beschikbaar) hij dit ook effectief aangeeft ??

als ik mijn arduino die de temperaturen doorgeef ontkoppelt om een defect te simuleren, dan gaat het bij de sensor als ik ga kijken in HA wel effectief naar "unavailable" maar op de thermostaat kaart blijft hij gewoon de laatste temperatuur aangeven (en dus ook de relais te lang sturen als dit dus zou gebeuren)

enkel wanneer ik HA herstart zonder dat de arduino temperatuur aan het geven is dan gaat de temperatuur effectief weg bij de simple thermostat zelf.

Is er een soort optie dat ik ergens kan ingeven dat de thermostaat moet uit gaan als hij geen temperatuur meer heeft op het mqtt topic ?
ik snap niet waarom hij de sensor staat van "unavailable" niet overneemt ??

Mijn simple thermostat switch en boiler

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Boiler    
switch:
  - platform: mqtt
    name: Boiler
    unique_id : "Boiler" 
    state_topic: "8-Relaisboard-1-State"
    command_topic : "8-Relaisboard-1"
    payload_on: "1on"
    payload_off: "1off"
    state_on: "1ison"
    state_off: "1isoff" 
# Boiler
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Boiler
    heater: switch.water_boiler_2
    target_sensor: sensor.boiler_temperatuur_thermostaat
    initial_hvac_mode: heat
    min_temp: 15
    max_temp: 80
    target_temp: 57
    min_cycle_duration:
      minutes: 2
    cold_tolerance: 2.0
    hot_tolerance: -0.5
    precision: 0.1

mijn temperatuur MQTT topic

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# MQTT topics en sensors
  - platform: mqtt
    unique_id: "1"
    state_topic: "Boiler/Probe"
    device_class: "temperature" 
    unit_of_measurement: "°C"
    name: "Boiler temperatuur thermostaat"
    expire_after: "90"

Alvast bedankt,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Mars Warrior schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Antagonist staat toe dat je je eigen nameservers invult. Ik neem aan dat dat de authorative dns is, dus dat is dan geen probleem. Ga er dan wel vanuit dat mijn mailserver die ik thuis draai het ook blijft doen met DMARC/DKIM/SPF etc.
Dat zijn dus net de records (mx, txt etc) die je gaat moeten overzetten naar de cloudflare-dns, anders ga je ineens geen emails meer krijgen :)
Dus even bij antagonist kijken welke records dat zijn en die exact overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:52
Ik heb deze vraag al in het Hue topic geplaatst maar denk dat hij hier misschien beter past. Zoek namelijk een pulsdrukker die twee maakcontacten heeft op een enkele schakelaar. Dus een midden of nulstand en dan boven en onder een puls klik.

Voor mijn home assistant setup wil ik namelijk mijn standaard schakelmateriaal slim maken. Beste optie op dit moment lijkt mij een hue wall switch achter een pulsdrukker. De wall switch kan je dan laten dimmen door lang ingedrukt te houden, dit kan al met 1 pulsdrukker (klik = wissel tussen aan/uit en inhouden wisselt tussen omhoog/omlaag dimmen).

De wall switch ondersteund echter twee kanalen dus je zou ook een pulsdrukker kunnen aansluiten die zowel omhoog als omlaag klikt. Dan is aan/uit en omhoog/omlaag dimmen beter gedefinieerd. Dit lijkt me prettiger werken en ook meer opties bieden in home assistant.

We kijken op dit moment naar de Gira 55 mat wit serie, deze vinden we erg mooi. Ik kan echter alleen pulsdrukkers vinden met 1 maakcontact per wipper.

Mis ik iets of is dit eigenlijk geen optie omdat het schakelmateriaal niet te krijgen is? En zijn er meer mensen die ook kijken naar de hue wall switch als optie voor slim schakelmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:09
Sinds een paar dagen problemen met routines aansturen in HA via Google Home? Ik gebruik automations die op basis van een input_boolean worden getriggerd. Echter de input_boolean laten zetten via de Google Home werkt wel, afdraaien via een routine werkt niet. Krijg dan de melding dat deze niet gevonden kan worden.

Meer mensen dit probleem en mogelijke oplossing?

Gebruik de standaard Google Home integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19
rroetenberg schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:05:
Sinds een paar dagen problemen met routines aansturen in HA via Google Home? Ik gebruik automations die op basis van een input_boolean worden getriggerd. Echter de input_boolean laten zetten via de Google Home werkt wel, afdraaien via een routine werkt niet. Krijg dan de melding dat deze niet gevonden kan worden.

Had ik gisteren ook de hele dag last van, sinds vanmorgen is het weer opgelost.
In het google home topic is dit ook meerdere malen besproken ook met andere apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:47
SgtCaffran schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:03:
Ik heb deze vraag al in het Hue topic geplaatst maar denk dat hij hier misschien beter past. Zoek namelijk een pulsdrukker die twee maakcontacten heeft op een enkele schakelaar. Dus een midden of nulstand en dan boven en onder een puls klik.

Voor mijn home assistant setup wil ik namelijk mijn standaard schakelmateriaal slim maken. Beste optie op dit moment lijkt mij een hue wall switch achter een pulsdrukker. De wall switch kan je dan laten dimmen door lang ingedrukt te houden, dit kan al met 1 pulsdrukker (klik = wissel tussen aan/uit en inhouden wisselt tussen omhoog/omlaag dimmen).

De wall switch ondersteund echter twee kanalen dus je zou ook een pulsdrukker kunnen aansluiten die zowel omhoog als omlaag klikt. Dan is aan/uit en omhoog/omlaag dimmen beter gedefinieerd. Dit lijkt me prettiger werken en ook meer opties bieden in home assistant.

We kijken op dit moment naar de Gira 55 mat wit serie, deze vinden we erg mooi. Ik kan echter alleen pulsdrukkers vinden met 1 maakcontact per wipper.

Mis ik iets of is dit eigenlijk geen optie omdat het schakelmateriaal niet te krijgen is? En zijn er meer mensen die ook kijken naar de hue wall switch als optie voor slim schakelmateriaal?
Heb je ook naar de Friends of Hue schakelaars gekeken? Gira heeft die volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Hansie9999 Klinkt een beetje als bug / oversight van de generic_thermostat. Klinkt mij alsof ze alleen checken of de sensor netjes een temperatuur / nummer terug geeft maar error-states niet afvangen. Je zou kunnen proberen een issue aan te maken op GitHub erover.

Inde tussentijd zou je dat natuurlijk kunnen opvangen door een automation aan te maken dat als 'sensor.boiler_temperatuur_thermostaat' naar "unavailable" gaat dat je HVAC-mode naar off zet. En natuurlijk nog een automation die het omgekeerde doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

rroetenberg schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:05:

Google heeft een aantal updates gedraaid op de home en nest producten. Bij mij zorgde dit ervoor dat m'n speakergroepen wel werkten maar niet zichtbaar waren in de Home app. Ook in HA kreeg ik diverse foutmeldingen. Het probleem loste op nadat ik alle apparaten even van de spanning had gehaald. De enige die bij mij nu nog echt het logboek vult is de Ring 2 deurbel.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 24-06-2021 08:51 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Let wel op met Cloudflare, ik heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege de opmerking "in all plans". Je neemt namelijk geen plan af... alleen maar gratis DNS, daarnaast, je betaald je hoster al, kan je net zo goed naar transip gaan.
Is Cloudflare a free DNS (domain nameserver) provider?

Cloudflare offers free DNS services to customers in all plans. Note that:

You do not need to change your hosting provider to use Cloudflare.
You do not need to move away from your registrar. The only change you make with your registrar is to point the authoritative nameservers to the Cloudflare nameservers.
As of October 2018, you can transfer your domain to Cloudflare Registrar.
/edit

Ja je neemt het "free" plan af, maar goed :) ieder voor zichzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 24-06-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Septillion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Toen niet gekeken eigenlijk :o Maar nu is hij 49 °C bij 23 °C kamertemperatuur. Ik verwacht dus dat hij wel onder de 60 °C is gebleven vorige week.
Dat is stukken beter dan 78 graden tijdens/na de update naar 6.1. Ik ga eens kijken wat er allemaal beschikbaar is, de Flirc cases zijn best prijzig.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Septillion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:48:
@Hansie9999 Klinkt een beetje als bug / oversight van de generic_thermostat. Klinkt mij alsof ze alleen checken of de sensor netjes een temperatuur / nummer terug geeft maar error-states niet afvangen. Je zou kunnen proberen een issue aan te maken op GitHub erover.

Inde tussentijd zou je dat natuurlijk kunnen opvangen door een automation aan te maken dat als 'sensor.boiler_temperatuur_thermostaat' naar "unavailable" gaat dat je HVAC-mode naar off zet. En natuurlijk nog een automation die het omgekeerde doet :+
Bedankt voor je info, ben dus voor 1 keer niks fout aan het doen LOL :)

Ja ik vind het ook raar, want als er dus geen meting is en je herstart HA , dan geeft hij dus wel "onbeschikbaar" en N/A aan op mijn kaart in het dashboard, maar als de meting gewoon tijdens gebruik weg valt blijft hij gewoon de laatste temperatuur aangeven en dat is redelijk gevaarlijk bij een boiler :) :)

Een automation om dit zelf te beveiligen was ik al aan het denken,

Is er eigenlijk een makkelijker manier om op github meteen voor een bepaalde integratie een issue te maken of moet het via het forum gaan van Github ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Weer een vraagje. Als het kan dan wil ik graag mijn ikea Tradfri bewegingssensor in HA gebruiken als aanwezigheidsdetectie. Nu vind je als oplossing in het verleden het monitoren van een (gehackte) lamp en die als trigger te gebruiken.

Echter sinds kort is het mogelijk om rechtstreeks de bewegingssensor aan te spreken, bijvoorbeeld in Homekit en Google Assistant. Nou zou ik waarschijnlijk wel iets kunnen fixen dmv homebridge oid, maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden natuurlijk.

Waarom zou HA van de bewegingssensor enkel het batterijniveau kunnen monitoren, is dat nog niet geïmplementeerd misschien?

edit: @Septillion goede opmerking inderdaad, dit is via de standaard tradfri integratie met de tradfri gateway. In de toekomst wil ik nog wel eens kijken naar een Zigbee USB-stick, maar er is nog zoveel dat ik graag wil :P

[ Voor 15% gewijzigd door Magic op 24-06-2021 13:57 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:05:
Ik heb weer eens even gekeken hoe populair mijn IP adres en domeinen zijn, waaronder het subdomein waar HA onder draait. Immers dat is waar sommige mensen zich wel eens zorgen om maken: al die hackers die proberen binnen te komen...

Eerste plaatje is alles bij elkaar, dus zowel toegang op IP adres als op domein.
Wat hierbij opvalt is dat jaren geleden het gros op IP adres was - en dus kansloos, want filter is op domein - maar dat er nu veel meer op domein/subdomein is. De tooltjes/hackers worden dus wat slimmer...

[Afbeelding]

De grote blauwe blokken moet je niet teveel van schrikken: deze zijn van UptimeRobot 8)

En nu die van enkel mijn HA subdomein:

[Afbeelding]

Een klein deel uit het buitenland is afkomstig van LetsEncrypt, dus goed volk, maar wat doet de rest, moet ik me daar zorgen om maken? Nou, nee, niet echt. Het zijn namelijk geen aanvallen op HA, maar standaard scriptjes die zoeken naar Wordpress installaties:

[Afbeelding]

HA is dus nog steeds veilig _/-\o_

Wie weet ga ik nog wat landen blokken, maar dan moet ik wel ff goed kijken waar UptimeRobot vandaan komt en natuurlijk LetsEncrypt, want die twee mogen ten alle tijde op mijn domein(en) komen :D
Beetje offtopic, maar hoe krijg je zulke mooie visualisaties? Heb GoAccess geprobeerd, maar dat krijg ik niet werkend. Heb zelf Nginx Proxy Manager in docker draaien en zie daar wel een log die ik denk ik kan gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:52
barrymossel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:47:
[...]

Beetje offtopic, maar hoe krijg je zulke mooie visualisaties? Heb GoAccess geprobeerd, maar dat krijg ik niet werkend. Heb zelf Nginx Proxy Manager in docker draaien en zie daar wel een log die ik denk ik kan gebruiken...
Ik gok dat @Mars Warrior dit of iets vergelijkbaars gebruikt heeft. Staat bij mij ook nog op de planning om een keer te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Hansie9999 Ik heb er geen ervaring mee maar er is ook niet zo veel fout te doen :D

Verder heeft GitHub geen forum, wel een issue tracker. En heel HA Core incl alle standaard integraties zitten in één repo dus hebben ook maar één issue tracker. Daar zal hij dan vanzelf het juiste label krijgen voor de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Magic Wel belangrijk om te melden via welke integratie je die sensor aan HA hebt hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

barrymossel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:47:
[...]

Ik had al wat DM's gehad hierover, dus dan ook maar hier:

Ik heb inderdaad de nginxproxymanagergraf gebruikt om de logdata van NPM te laten geotaggen en in een 1.x Influxdb te gooien, en daarna met de Grafana worldmap plugin te plotten. Niet alles uit de log wordt ook weggeschreven als veld, bijv de http status code, dus je kunt niet filteren op 404tjes bijv.

Dit is het Grafana Dashboard:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
{
  "annotations": {
    "list": [
      {
        "builtIn": 1,
        "datasource": "-- Grafana --",
        "enable": true,
        "hide": true,
        "iconColor": "rgba(0, 211, 255, 1)",
        "name": "Annotations & Alerts",
        "type": "dashboard"
      }
    ]
  },
  "editable": true,
  "gnetId": null,
  "graphTooltip": 0,
  "id": 1,
  "iteration": 1624289324676,
  "links": [],
  "panels": [
    {
      "circleMaxSize": "10",
      "circleMinSize": "3",
      "colors": [
        "#37872D",
        "#F2CC0C",
        "#E02F44",
        "#A352CC",
        "#3274D9"
      ],
      "datasource": null,
      "decimals": 0,
      "esMetric": "Count",
      "fieldConfig": {
        "defaults": {},
        "overrides": []
      },
      "gridPos": {
        "h": 21,
        "w": 24,
        "x": 0,
        "y": 0
      },
      "hideEmpty": false,
      "hideZero": false,
      "id": 2,
      "initialZoom": "1,5",
      "interval": null,
      "locationData": "table",
      "mapCenter": "(0°, 0°)",
      "mapCenterLatitude": 0,
      "mapCenterLongitude": 0,
      "maxDataPoints": 1,
      "mouseWheelZoom": true,
      "pluginVersion": "7.5.7",
      "showLegend": true,
      "stickyLabels": true,
      "tableQueryOptions": {
        "geohashField": "geohash",
        "labelField": "firstcity",
        "latitudeField": "latitude",
        "longitudeField": "longitude",
        "metricField": "metric",
        "queryType": "coordinates"
      },
      "targets": [
        {
          "groupBy": [
            {
              "params": [
                "latitude"
              ],
              "type": "tag"
            },
            {
                "longitude"
              ],
              "type": "tag"
            }
          ],
          "measurement": "ReverseProxyConnections",
          "orderByTime": "ASC",
          "policy": "default",
          "query": "SELECT count(\"City\") AS \"metric\", first(\"City\") AS \"firstcity\", first(\"key\") AS \"firstcountry\", first(\"Domain\") AS \"firstdomain\", first(\"IP\") AS \"firstip\", first(\"duration\") AS \"firstduration\", first(\"name\") AS \"firstname\" FROM \"ReverseProxyConnections\" WHERE (\"Domain\" = 'Null()') AND $timeFilter GROUP BY \"latitude\", \"longitude\"",
          "rawQuery": false,
          "refId": "A",
          "resultFormat": "table",
          "select": [
            [
              {
                  "City"
                ],
                "type": "field"
              },
              {
                "params": [],
                "type": "count"
              },
              {
                  "metric"
                ],
                "type": "alias"
              }
            ],
            [
              {
                  "City"
                ],
              },
              {
                "type": "first"
              },
              {
                  "firstcity"
                ],
              }
            ],
            [
              {
                  "key"
                ],
              },
              {
              },
              {
                  "firstcountry"
                ],
              }
            ],
            [
              {
                  "Domain"
                ],
              },
              {
              },
              {
                  "firstdomain"
                ],
              }
            ],
            [
              {
                  "IP"
                ],
              },
              {
              },
              {
                  "firstip"
                ],
              }
            ],
            [
              {
                  "duration"
                ],
              },
              {
              },
              {
                  "firstduration"
                ],
              }
            ],
            [
              {
                  "name"
                ],
              },
              {
              },
              {
                  "firstname"
                ],
              }
            ]
          ],
          "tags": [
            {
              "key": "Domain",
              "operator": "=~",
              "value": "/^$ManualDomain$/"
            }
          ]
        }
      ],
      "thresholds": "10,100,500,1000",
      "timeFrom": null,
      "timeShift": null,
      "title": "Nginx Access sources",
      "type": "grafana-worldmap-panel",
      "unitPlural": "",
      "unitSingle": "",
      "unitSingular": "",
      "valueName": "current"
    }
  ],
  "refresh": "10s",
  "schemaVersion": 27,
  "style": "dark",
  "tags": [],
  "templating": {
    "list": [
      {
        "allValue": null,
        "current": {
          "selected": true,
          "text": [
            "All"
          ],
          "value": [
            "$__all"
          ]
        },
        "datasource": null,
        "definition": "SELECT Domain FROM ReverseProxyConnections",
        "description": null,
        "error": null,
        "hide": 0,
        "includeAll": true,
        "label": "Domain",
        "multi": true,
        "name": "ManualDomain",
        "options": [],
        "query": "SELECT Domain FROM ReverseProxyConnections",
        "refresh": 1,
        "regex": "",
        "skipUrlSync": false,
        "sort": 5,
        "tagValuesQuery": "",
        "tagsQuery": "",
        "type": "query",
        "useTags": false
      }
    ]
  },
  "time": {
    "from": "now-30d",
    "to": "now"
  },
  "timepicker": {},
  "timezone": "",
  "title": "NPM Metrics",
  "uid": "DsYznlg7z",
  "version": 28
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
krijn1985 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Ik gok dat @Mars Warrior dit of iets vergelijkbaars gebruikt heeft. Staat bij mij ook nog op de planning om een keer te implementeren.
Ik heb uiteindelijk deze docker image gebruikt: https://hub.docker.com/r/gregyankovoy/goaccess
code:
1
docker run --name goaccess -p 7889:7889 -v /map-naar/nginxproxymanager/data/logs/:/opt/log -v /whatever/goaccess:/config -d gregyankovoy/goaccess

Daarna goaccess.conf die in je //whatever/goaccess staat editen:
  • logfile aanpassen naar: log-file /opt/log/default.log
  • log-format COMBINED commenten
  • onderstaande toevoegen:
code:
1
2
3
time-format %T
date-format %d/%b/%Y
log_format [%d:%t %^] %s - %m %^ %v "%U" [Client %h] [Length %b] [Gzip %^] "%u" "%R"

En dan de container opnieuw starten. Report is dan beschikbaar via: http://ip-adres:7889

Lijkt allemaal te werken. Nu eens zien wat ik ermee kan... ;)

(en nu terug on-topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Septillion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:05:
@Toppertje Klinkt alsof je database niet meer goed was. En in 2021.5.0 zat ook een grote db overhaul. Dus dat zou dan nog wel een erg lang kunnen duren of falen. Als je toegang hebt tot je config via Samba ofzo kan je gewoon eens de db weggooien en dan herstarten.
Helaas via Samba ook niet meer te bereiken, maar weer opnieuw beginnen ben ik bang.

Is er misschien ergens een goede handleiding om HA een beetje betrouwbaar op te zetten?
De afgelopen keren liep ik er telkens tegenaan als ik na een tijdje weer een zigbee apparaat wou koppelen er wel iets in software defect raakt waardoor ik weer opnieuw kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-07 11:21
Ik dacht; YES eindelijk van start met Home Assistant. had nog een oude mini-pc liggen (Aopen DE7000). Ik de stappen gevolgd die hier beschreven staan: Generic x86-64
Zie overigens dat deze pagina nu is aangepast met meer info en screenshots, altijd handig!

Maar wat ik ook probeer, bij het opstarten zie ik niet meer dan een zwart scherm met blinking cursor. Inmiddels 2 avonden van alles geprobeerd, maar helaas. Nu met de aanvullende info, vermoed ik dat het probleem 'm zit in
To boot Home Assistant OS the BIOS needs to have UEFI boot mode enabled and Secure Boot disabled.
Die optie is helaas niet beschikbaar in de BIOS, dus ik denk daarmee ook meteen einde verhaal. Mocht ik nog iets anders over het hoofd zien, dan hoor ik het uiteraard graag :*)

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Steeldunes schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:17:
Ik dacht; YES eindelijk van start met Home Assistant. had nog een oude mini-pc liggen (Aopen DE7000). Ik de stappen gevolgd die hier beschreven staan: Generic x86-64
Zie overigens dat deze pagina nu is aangepast met meer info en screenshots, altijd handig!

Maar wat ik ook probeer, bij het opstarten zie ik niet meer dan een zwart scherm met blinking cursor. Inmiddels 2 avonden van alles geprobeerd, maar helaas. Nu met de aanvullende info, vermoed ik dat het probleem 'm zit in

[...]

Die optie is helaas niet beschikbaar in de BIOS, dus ik denk daarmee ook meteen einde verhaal. Mocht ik nog iets anders over het hoofd zien, dan hoor ik het uiteraard graag :*)
En je bent ook via je browser naat http://ip-adres-van-mini-pc:8123 gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35

[...]

Je hebt neem ik aan wel geprobeerd om vanuit een andere computer/telefoon/whatever naar http://ip_van_je_mini-pc:8123 te browsen?

@barrymossel grr :(

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppertje Mm, dan is er wel meer onderuit gegaan. De addon starten los van HA core.

Zelf nooit echt heftige crashes gehad. Mijn Zigbee2MQTT issues nu zijn zo'n beetje de ergste. Voor echte crashes zoals nu, als je gewoon een recente snapshot hebt ben je zo weer up and running.

@Steeldunes Install via Proxmox anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
barrymossel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:20:
[...]
En je bent ook via je browser naat http://ip-adres-van-mini-pc:8123 gegaan?
TheFes schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:20:
[...]
Je hebt neem ik aan wel geprobeerd om vanuit een andere computer/telefoon/whatever naar http://ip_van_je_mini-pc:8123 te browsen?
Helaas niks, mini-pc heeft utp kabel, maar als ik in de router/modem kijk, is ie nergens te bekennen. Wat mijn vermoeden bevestigd dat er niks boot en dus geen ip adres wordt toegekend.
Die optie heb ik toevallig gister nog geprobeerd, Proxmox wel weten te installen, maar kreeg toen al de melding dat er geen Virtualization was gevonden (Vt-x). Kon vervolgens wel door gaan maar ben toen gestopt. De proc zou het wel ondersteunen (Intel T9400), maar helaas ook hier geen optie van te bekennen in de BIOS om het te enablen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Steeldunes Al gekeken of er nieuwere BIOS beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
Septillion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:39:
@Steeldunes Al gekeken of er nieuwere BIOS beschikbaar is?
Ook dat, laatste versie (1.07) heb ik gisteravond geflashed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Steeldunes Jammer, viel te proberen als je dat nog niet gedaan had. Dan weet ik het zo helaas ook niet meer. Blijft wel jammer van die beperkte BIOS'en :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Installeer debian 10 en daarna hass supervised, werkt net zo goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:18

[...]

K zou bijna zeggen; Wat zit er dan WEL in de bios, als die zaken allemaal niet aanwezig zijn incl Virt-x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Steeldunes
Of je zet er Debian 10 op met virtual box, daarin kun je ha os installeren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Septillion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:20:
@Hansie9999 Ik heb er geen ervaring mee maar er is ook niet zo veel fout te doen :D

Verder heeft GitHub geen forum, wel een issue tracker. En heel HA Core incl alle standaard integraties zitten in één repo dus hebben ook maar één issue tracker. Daar zal hij dan vanzelf het juiste label krijgen voor de integratie.
Ik heb de issue gemaakt, ik wacht dan wel af :)

alvast bedankt,

Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
Jesse- schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:32:
[...]

Heb je ook naar de Friends of Hue schakelaars gekeken? Gira heeft die volgens mij ook.
Ah dat is niet eens een gekke optie! Ik dacht dat dat enorm duur zou zijn (...en dat is het ook wel) maar een pulsdrukker + wipper + hue wall switch is ook al snel 50 euro. Deze zijn nog net iets duurder maar lijkt wel prima te combineren met bepaalde alle Gira series. Zelfs in het mat wit.

pricewatch: Senic Gira Friends of Hue wandschakelaar Systeem 55 Wit mat (per ...

Wat ik dan weer niet snap is dat deze alleen in een dubbele variant beschikbaar zijn. :? Ik wil juist mijn normale schakelaars vervangen en de meeste zijn gewoon enkel. Bijvoorbeeld bij de ingang van de kamers zit gewoon een enkele schakelaar, het is alleen maar verwarrend als daar een dubbele zit.

Verder hebben die friends of hue schakelaars wel wat ik zoek, een neutrale stand met boven en onder een klik.

Intussen wel de volgende gevonden van Jung: https://www.jungstore.nl/...2x2-maakcontacten-en.html

Maar Jung lijkt de enige te zijn die zo'n schakelaar heeft en is weer niet beschikbaar in mat wit, zucht... 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Voor diegene die een Dahua camera hebben.

Er is een intergratie gemaakt:
https://github.com/rroller/dahua

Te vinden in HACS.

Eindelijk werken de events weer, die al tijden kapot waren via de onvif integratie en door niemand werd gefixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

barrymossel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:40:
[...]
Lijkt allemaal te werken. Nu eens zien wat ik ermee kan... ;)
Lijkt er bij mij op dat NPM de logging van de proxy hosts niet in default.log opslaat extra, maar enkel in de proxy_host-*.log files, dus als je veel proxy hosts heb - zoals ik - dan mis ik een hele hoop informatie.

Nu dacht ik slim te zijn en die proxy_host logfiles toe te voegen in de configuratie, maar daarvan is het logformaat afwijkend van default.log, en dus werkt het niet, want goaccess kan maar 1 logformaat aan als ik alle github issues goed heb doorgenomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
.

[ Voor 99% gewijzigd door barrymossel op 24-06-2021 19:45 . Reden: Offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Septillion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:22:
@Toppertje Mm, dan is er wel meer onderuit gegaan. De addon starten los van HA core.

Zelf nooit echt heftige crashes gehad. Mijn Zigbee2MQTT issues nu zijn zo'n beetje de ergste. Voor echte crashes zoals nu, als je gewoon een recente snapshot hebt ben je zo weer up and running.
Ik was van plan weer voor een schone installatie te gaan, zojuist de USB stick in de PC, BalenaEtcher opgestart geeft hij aan dat de USB stick "Locked" is, als ik hem via Windows probeer te formatteren kom de volgende melding "De schijf is tegen schrijven beveiligd"

USB stick dood door HA ? is er een manier om toch weer een schone installatie te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:18
Goedenavond vrienden :)

K heb er weer 1.

Als ik een automation (yaml) heb, die triggert op een aantal states (numeric state van verschillende input_numbers), kan ik dan in de melding ook tonen op welke deze getriggerd is?
Dit is de automation nu, maar voor mn gevoel kan dit 1) beter/schoner en 2) incl WELKE trigger oorzaak is. Klopt dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- id: 'Meds op'
  alias: 'Medicijnen zijn op'
  trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id:
          - input_number.med1
        below: 11
        entity_id:
          - input_number.med2
        entity_id:
          - input_number.med3
        below: 6
        entity_id:
          - input_number.,med4
        entity_id:
          - input_number.med5
        below: 5   
  [s]condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.medicijnen_bijgevuld
        state: 'off'[/s] 
  action:
      - service: notify.mobile_app_iphone_Koepert
        data:
          title: Medicijnen
          data:
            push:
              category: "MEDICIJNEN_GEHAD"

De condition klopt ook niet, want ik heb ook voor elk medicijn een eigen input_boolean omdat de voorraad bij elk anders is, dus aanvul-moment ook. Maar ik twijfel of ik daar uberhaupt een condition wil/nodig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Koepert

Misschien een idee om een blueprint te schrijven en voor ieder medicijn een eigen automation met eigen 'helpers'?

Van de trigger is wel e.e.a. aan informatie bekend, afhankelijk van het type:
https://www.home-assistant.io/docs/automation/templating/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppertje Zou natuurlijk kunnen, ook USB sticks hebben niet mega veel writes. Echt geen hardware write protect op? Anders eens een format met een tooltje of diskpart ofzo proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Koepert In een template heb je de beschikking over het trigger-object. Zolang alle triggers van hetzelfde type zijn is dat nog goed te doen. Als er meerdere type triggers zijn wordt het wat lastiger door de verschillende parameters van de verschillende trigger-types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Toppertje schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:53:
[...]

Ik was van plan weer voor een schone installatie te gaan, zojuist de USB stick in de PC, BalenaEtcher opgestart geeft hij aan dat de USB stick "Locked" is, als ik hem via Windows probeer te formatteren kom de volgende melding "De schijf is tegen schrijven beveiligd"

USB stick dood door HA ? is er een manier om toch weer een schone installatie te doen?
Kun je wellicht wat via "computerbeheer" -> "schijfbeheer"? Wel oppassen dat je de systeemschrijf van je PC met rust laat (meestal Schijf 0).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 24-06-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gezocht maar niet gevonden: Ik zou graag een Hue Scene vastknopen aan een slider. Ik kan daar echter nergens voorbeelden van vinden. Is wat ik wil niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:47
SgtCaffran schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:42:
[...]

Ah dat is niet eens een gekke optie! Ik dacht dat dat enorm duur zou zijn (...en dat is het ook wel) maar een pulsdrukker + wipper + hue wall switch is ook al snel 50 euro. Deze zijn nog net iets duurder maar lijkt wel prima te combineren met bepaalde Gira series. Zelfs in het mat wit.

pricewatch: Senic Gira Friends of Hue wandschakelaar Systeem 55 Wit mat (per ...

Wat ik dan weer niet snap is dat deze alleen in een dubbele variant beschikbaar zijn. :? Ik wil juist mijn normale schakelaars vervangen en de meeste zijn gewoon enkel. Bijvoorbeeld bij de ingang van de kamers zit gewoon een enkele schakelaar, het is alleen maar verwarrend als daar een dubbele zit.

Verder hebben die friends of hue schakelaars wel wat ik zoek, een neutrale stand met boven en onder een klik.

Intussen wel de volgende gevonden van Jung: https://www.jungstore.nl/...2x2-maakcontacten-en.html

Maar Jung lijkt de enige te zijn die zo'n schakelaar heeft en is weer niet beschikbaar in mat wit, zucht... 8)7
Waarom wil je perse een enkele? Met de vier knoppen die de FoH hebben kan je aan elke knop scene's toevoegen en met lang drukken dimmen (bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
[...]

Ah dat is niet eens een gekke optie! Ik dacht dat dat enorm duur zou zijn (...en dat is het ook wel) maar een pulsdrukker + wipper + hue wall switch is ook al snel 50 euro. Deze zijn nog net iets duurder maar lijkt wel prima te combineren met bepaalde Gira series. Zelfs in het mat wit.

Er zit ook enkele knoppen bij de Senic foh schakelaar. Je kan kiezen voor enkele of dubbele knoppen. De dubbele heb je nodig om te kunnen koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:53
Ik ben bezig om, geleidelijk, over te stappen van Domoticz naar Home Automation. Ik heb alle devices variërend van Klik Aan/uit, Somfy screens, Zigbee 230 volt pluggen, WOOX waterkranen en de SLIDEs van IIM (LINK) succesvol toegevoegd. In totaal zo`n 30 devices.

Nu wil ik mijn eerste automatisering maken en dat is het automatisch sluiten van de gordijnen (SLIDE) bij zonsondergang en weer openen bij zonsopgang. Nu loop ik echter tegen het volgende probleem aan. De SLIDEs zijn niet geregistreerd als een apparaat maar wel als entiteit. Als zodanig kan ik ze wel gewoon via de User Interface bedienen echter bij het aanmaken van een actie in de automatisering kun je wel apparaten selecteren maar geen entiteiten. Het lijkt mij dus nu niet om de gordijnen automatisch te laten sluiten.
En ja ik werk via de UI om een automatisering te maken en maak dus geen directe YAML zelf aan.

Hoe los ik dit probleem op???
1] Kan ik de SLIDE toch als apparaat registreren of
2] Hoe kan ik een entiteit gebruiken bij een automatisering?

Dank voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@RogerSch
Bij automations kun je ook entiteiten selecteren, mogelijk kies je een verkeerde type actie. Kies eens "Service aanroepen" en vervolgens cover.close/open_cover met entiteit cover.naam.

[ Voor 69% gewijzigd door JBS op 24-06-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:53
Yep dat was het! Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Jesse- schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Waarom wil je perse een enkele? Met de vier knoppen die de FoH hebben kan je aan elke knop scene's toevoegen en met lang drukken dimmen (bijvoorbeeld)
Lang drukken dimmen kan natuurlijk ook met een enkele wipper met twee maakcontacten (omhoog en omlaag). Ik ben bang dat dubbele knoppen onduidelijk zijn. Bijvoorbeeld bij de ingang van een slaapkamer, wat doet dan welke knop? Voor gasten is dat niet duidelijk en wij gebruiken toch vooral de dimfunctie. Enige wat ik me nog kan voorstellen is dat je de overige twee knoppen als warm/koud kleurtemperatuur gebruikt.

Ander voorbeeld, de WC en badkamer zijn denk ik duidelijker met 1 enkele wipper. :P
feenstn schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:51:
[...]

Er zit ook enkele knoppen bij de Senic foh schakelaar. Je kan kiezen voor enkele of dubbele knoppen. De dubbele heb je nodig om te kunnen koppelen
Bedoel je dat als ik de dubbele Senic schakelaar koop daar ook een losse enkele, grotere wipper bij zit die je kan wisselen? Dat was me nog niet duidelijk! Is dat koppelen met de dubbele knoppen ook nodig met Home Assistant of alleen via Hue zelf?

edit: net een unboxing gekeken en de Senic FoH schakelaar heeft zowel dubbele als enkele wippers in de doos! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door SgtCaffran op 24-06-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballie2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 10:07
[...]

Ah dat is niet eens een gekke optie! Ik dacht dat dat enorm duur zou zijn (...en dat is het ook wel) maar een pulsdrukker + wipper + hue wall switch is ook al snel 50 euro. Deze zijn nog net iets duurder maar lijkt wel prima te combineren met bepaalde alle Gira series. Zelfs in het mat wit.

Ikzelf gebruik Jung AS met daarachter Fibaro zwave. Niet de goedkoopste oplossing; maar wel altijd bediening via schakelaar (WAF); vrije keuze schakelmateriaal en bij verlaten huis minder problemen 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14
Ik heb sinds kort met een ESP32 mijn slimme weegschaal gekoppeld aan HA. Nu merk dat na een ruime week de resultaten leeg zijn, na lang debuggen moet dat de default recorder zijn die standaard op 10 dagen staat?

Is het ook mogelijk deze specifieke sensor waarden niet automatische na 10 dagen te verwijderen?
Ik kom die optie hier niet tegen: https://www.home-assistan...ions/recorder/#auto_purge

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@robbinonline Volgens mij niet, dus dan zou je het andersom moeten doen. Recorder default lang en al het anderen met een automation purgen.

Maar voor dit soort lange termijn data is het volgens mij handiger om iets van InfuxDB met Grafana op te zetten. Alleen jammer dat hiervoor nog geen integratie in LoveLace voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
HuismAndré schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:07:
Gezocht maar niet gevonden: Ik zou graag een Hue Scene vastknopen aan een slider. Ik kan daar echter nergens voorbeelden van vinden. Is wat ik wil niet mogelijk?
Misschien is deze blueprint een begin?
https://community.home-as...-value-upon-change/298722

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
SgtCaffran schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:46:

[...]

Bedoel je dat als ik de dubbele Senic schakelaar koop daar ook een losse enkele, grotere wipper bij zit die je kan wisselen? Dat was me nog niet duidelijk! Is dat koppelen met de dubbele knoppen ook nodig met Home Assistant of alleen via Hue zelf?

edit: net een unboxing gekeken en de Senic FoH schakelaar heeft zowel dubbele als enkele wippers in de doos! _/-\o_
Je hebt de dubbele knoppen nodig om het kanaal te kiezen van je ZIgbee netwerk. Ik heb deze schakelaar direct via Deconz Conbee II aan HA gekoppeld, werkt prima. Daarna kan je de dubbele knoppen gewoon wisselen voor de enkele en gebruiken zoals je voor ogen hebt.
Dat koppelen met HA was niet direct helemaal duidelijk, althans niet voor mij destijds en heb via google de instructies moeten opzoeken. Maar het is uiteindelijk wel gelukt,

Laat maar weten als je nog info nodig hebt.

edit:
hier staan de instructies voor koppelen met Deconz: https://phoscon.de/en/support#pairing-friends-of-hue-switch

[ Voor 6% gewijzigd door feenstn op 25-06-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Ik heb de overkapping spots toegevoegd aan het zigbee netwerk. Dit zijn er 10 die naast elkaar zitten.
Als ik nu de Group: Light.Overkapping aanzet of uitzet, lukt het hem niet om altijd alle lampen aan of uit te zetten.

Moet ik dit op een andere manier doen? Nu moet ik dus 2x op de knop drukken om alle lampen aan of uit te krijgen. Dat zou niet handig zijn in een automation of sensor straks.

Pi3
Conbee II stick

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: group
    name: Overkapping
    entities:     
      - light.overkapping_l1_4acc3b08_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_l2_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_l3_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_l4_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_l5_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_r1_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_r2_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_r3_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_r4_level_light_color_on_off
      - light.overkapping_r5_level_light_color_on_off_2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
  - type: custom:fold-entity-row
    head:
      type: custom:slider-entity-row
      toggle: true
      hide_when_off: true
      icon: mdi:tree-outline
      entity: light.overkapping
    entities:
      - type: custom:slider-entity-row
        entity: light.overkapping_l1_4acc3b08_level_light_color_on_off
        name: L1
        entity: light.overkapping_l2_level_light_color_on_off
        name: L2
        entity: light.overkapping_l3_level_light_color_on_off
        name: L3
        entity: light.overkapping_l4_level_light_color_on_off
        name: L4
        entity: light.overkapping_l5_level_light_color_on_off
        name: L5
        entity: light.overkapping_r1_level_light_color_on_off
        name: R1
        entity: light.overkapping_r2_level_light_color_on_off
        name: R2
        entity: light.overkapping_r3_level_light_color_on_off
        name: R3
        entity: light.overkapping_r4_level_light_color_on_off
        name: R4
        entity: light.overkapping_r5_level_light_color_on_off_2
        name: R5

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@water_escape Ik zie niets geks in je config.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
Ik heb ergens gelezen dat indien je een groep defineert en aanroept in HA, er voor iedere entiteit een separate calls via je zigbee netwerk gestuurd worden (en wss meer, warmte, intensiteit van de lichten etc.)

Wat een oplossing zou kunnen zijn is om groepen te maken in Phoscon en deze specifieke groep aanroepen, ipv de HA group. Dat zou het aantal calls via het zigbee netwerk verminderen.

Ik heb dit aangepast en bij mij lijkt het (iets) beter te gaan.

proberen waard mss...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
feenstn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat indien je een groep defineert en aanroept in HA, er voor iedere entiteit een separate calls via je zigbee netwerk gestuurd worden (en wss meer, warmte, intensiteit van de lichten etc.)

Wat een oplossing zou kunnen zijn is om groepen te maken in Phoscon en deze specifieke groep aanroepen, ipv de HA group. Dat zou het aantal calls via het zigbee netwerk verminderen.

Ik heb dit aangepast en bij mij lijkt het (iets) beter te gaan.

proberen waard mss...
Top! Ik heb in de zigbee installatie een group aangemaakt. Nu gaat alles heel mooie gelijk aan en uit inderdaad. Ik maak dus niet meer gebruik van de HA group die ik hierboven had staan.
Ik weet niet wat Phoscon is...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Mm, dat HA dan voor elke lamp een call zou moeten doen is wel logisch. Dat dit bijvoorbeeld wat vertraging zou geven snap ik ook wel. Maar dat lampen dan gewoon het commando missen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
water_escape schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Top! Ik heb in de zigbee installatie een group aangemaakt. Nu gaat alles heel mooie gelijk aan en uit inderdaad. Ik maak dus niet meer gebruik van de HA group die ik hierboven had staan.
Ik weet niet wat Phoscon is...
goed nieuws!

Phoscon is de web app for Deconz waar je de lampen toevoegd, groepen defineerd etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJAlwXn9b2QTd7XPgizfEbyokWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV0kFfAkgzJOeIXcBnzug59h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
ballie2 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:32:
[...]

Ikzelf gebruik Jung AS met daarachter Fibaro zwave. Niet de goedkoopste oplossing; maar wel altijd bediening via schakelaar (WAF); vrije keuze schakelmateriaal en bij verlaten huis minder problemen 😜
Heb je overal een extra kabel naar toe getrokken of heb je iets op batterijen?

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:24:
Mm, dat HA dan voor elke lamp een call zou moeten doen is wel logisch. Dat dit bijvoorbeeld wat vertraging zou geven snap ik ook wel. Maar dat lampen dan gewoon het commando missen... :/
ja dat verbaasd mij ook, structureel en vaak dezelfde dan ook. Dus ergens zit er logica in de onlogica :).

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
feenstn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:24:
[...]

goed nieuws!

Phoscon is de web app for Deconz waar je de lampen toevoegd, groepen defineerd etc.
[Afbeelding]
Ah ok, nee sorry, ik gebruik ZHA van HA zelf. En dus nu daarin de group aangemaakt.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
water_escape schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Ah ok, nee sorry, ik gebruik ZHA van HA zelf. En dus nu daarin de group aangemaakt.
Wat is het verschil eigenlijk tussen de Deconz integratie en de ZHA integratie?

Weet iemand of er een verschil is in stabiliteit of snelheid wellicht? Ik neem aan dat de Zigbee mesh zelf niet anders is, enkel de aansturing van de devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

-

[ Voor 201% gewijzigd door HuismAndré op 25-06-2021 16:00 . Reden: Was al beantwoord. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

feenstn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Weet iemand of er een verschil is in stabiliteit of snelheid wellicht? Ik neem aan dat de Zigbee mesh zelf niet anders is, enkel de aansturing van de devices?
Geen idee qua stabiliteit, maar er zit wel verschil in functies en ondersteunde devices.
Ik gebruik geen van beide, dus zigbee2mqtt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:24
Ik heb in mijn Hue app een groep aangemaakt voor 4 lampen in onze tuin. Die groep kan ik dan vanuit HA bedienen.

Lampen vanuit HA in een groep zetten of los bedienen werkt hier niet altijd 100% en doe ik dus niet op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

feenstn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden :)?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
Mimiix schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:42:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden :)?
Niets, :) ook niet echt gezocht btw.

Was een gewone vraag of iemand hier een idee of mening over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11-2022

Denga

The riding never stops....

Ik zit met een heel raar probleem, ik ben bezig met een lovelace aan het maken op basis van een picture element:

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/optimized/3X/d/b/db7938b8e178171d0ca56b5d8e8f00c6e6bb19ef_2_690x363.jpeg

De syntax die erbij geleverd wordt is al zo oud dat dat gewoon niet meer werkt en allemaal foutmeldingen geeft, dus ik ben begonnen 'm opnieuw op te bouwen. Dit lukt tot op bepaalde hoogte maar ik loop tegen een heel raar probleem op.

De positie van de entiteit geef ik op relatief aan de bovenkant en links dus:

YAML:
1
2
3
style:
      left: 60%
      top: 17%

dan positioneert ie de entiteit precies waar ik 'm wil hebben. Echter krijg ik dan een grijze achtergrond en die wil ik transparant, en dat probeer ik via background-color: tranparent maar dat werkt niet.
Geeft niet, dan probeer ik het via ha-card en dan krijg ik het volgende:

YAML:
1
2
      ha-card {background: transparent;  left: 60%; top: 17%;}

Maar dan krijg ik wel de transparante kleur (getest met red) maar niet de positie... Wie kan me helpen?

Volledige code met goede positie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: picture-elements
image: /local/Mercedes.png
elements:
  - entity: sensor.auto_odometer
    title: Kilometers totaal
    type: custom:bignumber-card
    scale: 1vw
    style:
      background-color: transparent

Volledige code met goede "kleur":

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
elements:
    left: null
    top: 19%

Mocht je de oude code willen zien die niet meer courant is: [html=https://community.home-assistant.io/t/mercedes-me-component/41911/253]Klik hier[/html]

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

feenstn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:21:
[...]

Niets, :) ook niet echt gezocht btw.

Was een gewone vraag of iemand hier een idee of mening over heeft.
Zo werkt het niet op tweakers..

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Denga schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:33:
Ik zit met een heel raar probleem, ik ben bezig met een lovelace aan het maken op basis van een picture element:

[Afbeelding]

De syntax die erbij geleverd wordt is al zo oud dat dat gewoon niet meer werkt en allemaal foutmeldingen geeft, dus ik ben begonnen 'm opnieuw op te bouwen. Dit lukt tot op bepaalde hoogte maar ik loop tegen een heel raar probleem op.

De positie van de entiteit geef ik op relatief aan de bovenkant en links dus:

YAML:
1
2
3
style:

dan positioneert ie de entiteit precies waar ik 'm wil hebben. Echter krijg ik dan een grijze achtergrond en die wil ik transparant, en dat probeer ik via background-color: tranparent maar dat werkt niet.
Geeft niet, dan probeer ik het via ha-card en dan krijg ik het volgende:

YAML:
1
2
      ha-card {background: tranparent;  left: 60%; top: 17%;}

Maar dan krijg ik wel de transparante kleur (getest met red) maar niet de positie... Wie kan me helpen?

Volledige code met goede positie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
elements:
    style:
      background-color: tranparent

Volledige code met goede "kleur":

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
elements:

Mocht je de oude code willen zien die niet meer courant is: [html=https://community.home-assistant.io/t/mercedes-me-component/41911/253]Klik hier[/html]
Ik zie twee keer tranparent in plaats van transparent staan, is dat een kopieer foutje of staat het er echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

synoniem schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:45:
[...]

Ik zie twee keer tranparent in plaats van transparent staan, is dat een kopieer foutje of staat het er echt?
Nee, is kopieer foutje... In m'n test heb ik er Red staan

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Denga schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:47:
[...]

Nee, is kopieer foutje... In m'n test heb ik er Red staan
Je zou dit kunnen proberen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
elements:
    style:
      background: transparent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

synoniem schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:00:
[...]

Je zou dit kunnen proberen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
elements:
    style:
      background: transparent
Wat is hier anders aan dan wat ik al geprobeerd had? Dit is wanneer de uitlijning wel goed gaat maar de kleur niet, maar zal het zo voor de zekerheid proberen…

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
Mimiix schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Zo werkt het niet op tweakers..
Prima hoor als je geen antwoord wil geven... , maar ik zie het probleem niet.
Er worden de hele tijd vragen gesteld over integratie, problemen, issues etc.
Als je iets niet weet kan je toch een vraag stellen aan mensen die er meer verstand van hebben ipv zelf opnieuw het wiel uit te vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

Denga schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:03:
[...]

Wat is hier anders aan dan wat ik al geprobeerd had? Dit is wanneer de uitlijning wel goed gaat maar de kleur niet, maar zal het zo voor de zekerheid proberen…
Geprobeerd en de achtergrond blijft grijs…

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Denga schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:03:
[...]

Het verschil is background of background-color maar het maakt dus geen verschil.

edit:
Ik zie overigens wel dat er een nieuwer (2020) custom component is https://github.com/ReneNulschDE/mbapi2020 wellicht dat je daar minder aan hoeft te sleutelen om het gewenste resultaat te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door synoniem op 25-06-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denga

Denga

synoniem schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:29:
[...]

Het verschil is background of background-color maar het maakt dus geen verschil.

edit:
Ik zie overigens wel dat er een nieuwer (2020) custom component is https://github.com/ReneNulschDE/mbapi2020 wellicht dat je daar minder aan hoeft te sleutelen om het gewenste resultaat te krijgen.
Ik werk al op de allernieuwste MercedesMe2020, alleen levert die 30 entiteiten die alleen maar platte data geven of de hybride accu nog vol is, tankinhoud etc etc, maar ik wil het visueel gewoon mooi maken…

Never eat yellow snow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballie2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 10:07
kipppertje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:23:
[...]

Heb je overal een extra kabel naar toe getrokken of heb je iets op batterijen?
de fibaro’s hangen aan de 220V
Pagina: 1 ... 33 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.