Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:56
Hoi mede-Tweakers,

Ik zoek een?
NUC of NAS om Plex Media Server op te laten draaien in combinatie met Home Assistant. Bij voorkeur zou ik daar mijn huidige Seagate harddisk als opslagmedium voor willen gebruiken, maar dat is geen vereiste.

Wat is je budget?
Ik zou het liefst maximaal € 300,- willen uitgeven aan het geheel, maar ik kan me voorstellen dat het eventueel beter is om een goede SSD aan te schaffen bij de NAS.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifiek merk in gedachten, lees wat positieve verhalen over Synology maar ik heb 0 ervaring met NASsen of NUCs dus ik sta voor alles open.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb sinds een aantal maanden een Raspberry Pi 4B draaien met Home Assistant OS, waarvan de USB-poorten worden gebruikt door enerzijds een Conbee II stick voor de Zigbee apparatuur, een P1-kabel voor het uitlezen van de slimme meter en een Sandisk USB-stick als opslagmedium. In HA OS draai ik o.a. Bitwarden, InfluxDB, Grafana en AdGuard.

Daarnaast heb ik een desktop waar een Seagate Expension Desktop aan hangt. Op die desktop draait een Plex Media Server (met dus de mediabestanden op deze disk), en dat werkt an sich prima. Echter wil ik nu de boel combineren, dus één server waar ik zowel HA op kan draaien, maar ook de Plex Media Server kan runnen. Daarnaast wil ik het liefst ook AdGuard, Bitwarden, InfluxDB en Grafana blijven draaien. Ik zie door de bomen het bos niet meer, vandaar deze post.

Wat heb ik nu eigenlijk nodig? Een NUC of een NAS? Ik lees wat verhalen dat niet iedere NAS voldoende capaciteit heeft om de data van Plex te transcoderen, dus concludeer ik dat een NUC beter is. Maar is dat wel zo?

Indien een NUC de beste oplossing zou zijn, zou dit dan een optie kunnen zijn? V&A: Intel NUC Kit DN2820FYKH aangeboden

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Ronker32 op 04-08-2021 14:34)

Als transcoderen nodig is.... Ik stream alles 1:1 naar de clients, kijk toch alleen binnenshuis. Dan is geen transcodering nodig.

Anyway, ik gebruik dit setje (icm Proxmox) om HA en heel veel andere dingen (waaronder ook Bitwarden, Plex, webservers, diverse databases, Adguard home etc etc) in Docker te draaien:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC Kit NUC7PJYH€ 170,96€ 170,96
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 42,63€ 85,26
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 45,66€ 45,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,88

Sometimes you need to plan for coincidence

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
Transcoderen in plex media server is best wel intensief, ik denk niet dat die NUC dat goed kan.
Denk ook dat de gemiddelde NAS zich daarin verslikt, want die zijn gemaakt om 24/7 aan te staan en dat energiezuinig te doen.

Als je die kant op denkt is het ook belangrijk om te kijken voor hoeveel clients er tegelijkertijd getranscodeerd moet worden en welke formaten/resoluties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!
Als transcoderen nodig is.... Ik stream alles 1:1 naar de clients, kijk toch alleen binnenshuis. Dan is geen transcodering nodig.

Anyway, ik gebruik dit setje (icm Proxmox) om HA en heel veel andere dingen (waaronder ook Bitwarden, Plex, webservers, diverse databases, Adguard home etc etc) in Docker te draaien:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
@RudolfR het zullen hooguit 2 clients zijn die tegelijkertijd een beroep gaan doen op de PMS, dus dat valt nog wel mee. Voor zover ik nu begrijp is dan een NUC vanwege de in het algemeen betere processor vaak beter in transcoderen dan een NAS, toch?

@Hmmbob thanks, zou je dan adviseren om een interne SSD te gebruiken zoals jij die Kingston hebt, of zou ik eventueel ook mijn Seagate hiervoor kunnen gebruiken (of wellicht zelfs een combinatie van beide)? En zou dan de NUC die ik op Tweakers V&A gevonden heb voldoende zijn voor mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Hier een benchmark van beide CPUs, dat geeft wel een idee:
https://cpu.userbenchmark...eron-N2820/m487063vsm5994

30GB is wel een beetje karig voor Home Assistant + databases.
Marktplaats heeft ook wel e.e.a. aan NUCs.

[ Voor 25% gewijzigd door RudolfR op 23-06-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronker32 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:12:
@Hmmbob thanks, zou je dan adviseren om een interne SSD te gebruiken zoals jij die Kingston hebt, of zou ik eventueel ook mijn Seagate hiervoor kunnen gebruiken (of wellicht zelfs een combinatie van beide)? En zou dan de NUC die ik op Tweakers V&A gevonden heb voldoende zijn voor mijn wensen?
Ik zou altijd voor een interne SSD gaan, boven een externe hdd. Verschil in snelheid is enorm. Die externe schijf kan je wel prima gebruiken voor je mass storage (mijn films staan bijvoorbeeld op m'n NAS en worden via NFS door Plex benaderd). Lang verhaal voor je "combi' optie dus :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 23-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Oké, samenvattend en met een aantal aannames kom ik op het volgende uit:

Ik moet op zoek naar een NUC met een interne SSD en voldoende RAM en een processor die snel genoeg is om alles smooth te kunnen draaien.

Is dan onderstaande voldoende?
- SSD hoeft niet noodzakelijk groter te zijn dan 128 GB
- RAM 4 of 8 GB
- Processor 4 cores

Ik kan dan deze guide volgen om Proxmox te installeren en met een virtual machine HA OS draaien. In Docker kan ik dan daarnaast Plex Media Server draaien, of zou dat dan ook in een virtual machine moeten/kunnen?

NB: ik heb overigens geen ervaring met Proxmox en Docker maar ben absoluut niet bang om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

heeft HA niet een plugin met plex?

https://www.home-assistant.io/integrations/plex/

Probeer die eens? (kan zijn dat die het helemaal niet doet op de pi'tjes, maar goed.

[ Voor 23% gewijzigd door pjottum op 23-06-2021 16:27 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@pjottum
The Plex integration allows you to connect Home Assistant to a Plex Media Server. Once configured, actively streaming Plex Clients show up as Media Players and report playback status and library sizes via Sensors in Home Assistant. Media Players will allow you to control media playback and see the current playing item.
Dat component maakt dus verbinding met een bestaande PMS. Het is er zelf geen.

Een dergelijke addon bestaat wel:
https://github.com/hassio-addons/addon-plex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 09:52
Hmmbob schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:03:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,88
Ik weet dat dit topic oud is maar ik kwam niet al te veel mensen tegen met een vergelijkbare setup. Hoe heb jij je backup geregeld? Als in, SSD van de NUC gaat kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
injectx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Ik weet dat dit topic oud is maar ik kwam niet al te veel mensen tegen met een vergelijkbare setup. Hoe heb jij je backup geregeld? Als in, SSD van de NUC gaat kapot.
Serieuze bump inderdaad.

Proxmox maakt een nachtelijke backup van de hele VM naar mijn NAS, en alles in mijn docker folder ( /home/bob/docker/* ) wordt door duplicati naar Dropbox geslingerd. Alle configs van alles (Home Assistant maar ook alle andere containers) staan in die map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 09:52
Thanks voor je reactie. Ik heb pas sinds gisteren een NUC en heb nu Unraid met Home Assistant draaien. Voor zover ik weet kan ik daar niet backuppen naar een NAS o.i.d. Misschien moet ik Proxmox eens proberen.
Pagina: 1