i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Welk IP staat er onder Supervisor -> Systeem en dan in het blokje Host?Daantju schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:57:
[...]
Zowel HTTP als HTTPS werken niet.. in beide gevalllen:
ERR_CONNECTION_REFUSED
(chrome).
SSH vanaf mijn mac naar de host werkt prima. Op de host draait een virtual box met daarop HA OS. Wellicht daar weer iets?
Dat IP moet je gebruiken.
Stripped down version:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: KledingKast Master description: Light switches based on motion trigger: - type: occupied platform: device device_id: 763c71d6bf445d574c555d7d825c7cfe entity_id: binary_sensor.philips_sml001_1e72f606_occupancy domain: binary_sensor condition: [] action: - service: light.turn_on data: brightness_pct: 65 target: entity_id: light.kledingkast - repeat: while: - condition: state entity_id: binary_sensor.philips_sml001_1e72f606_occupancy state: 'on' sequence: - alias: Vertraging van 3 minuten, ow ja joh :) Vandaar dat ik geen getallen noem in mijn commentaar :D delay: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.kledingkast mode: restart |
Werkt deze wel? Zo ja, dan raakte de boel gewoon door de war van flarden van de twee choosers etc die je er half in had laten zitten.
Een X-windows grafische omgeving draaien op een Pi Zero kan ik je niet aanbevelen. Neem een 2 of een 3 (worden genoeg aangeboden op V&A) en dan een distro met XFCE of LXDE als windowsmanager.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:22:
Ik had het idee om een 7" touchscreen wat ik op V&A heb gescoord te pairen met een rPi en te mounten aan de muur met een custom frame, zodat ik makkelijk HA kan bedienen.
Heeft iemand dat hier ook al eens gedaan? Ik vroeg me af of een rPi Zero (ivm het feit dat deze klein is) zal voldoen (lijkt me wel), en welke distro het beste gebruikt kan worden?
Hmm okee, die guide ben ik idd mee begonnen maar ondertussen ben ik 55 reboots en 8 reflashes verder en nog geen apparaat gevonden.GoBieN-Be schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:46:
[...]
Ik heb deze gids gevolgd:
https://www.digiblur.com/...f-zigbee-bridge-with.html
Ik heb wel opnieuw moeten beginnen, de ZHA integratie weggooien en opnieuw toevoegen in HA, anders wou hij inderdaad geen apparaten vinden.
Ik zag toevallig vandaag wel dat de Zigbee Hub zelf aan de zigbee.db is toegevoegd, dus hij doet wel IETS.
Maar helaas is iets in dit geval niet echt nuttig.
Hopen maar dat als ik straks een ander apparaat koop dat het dan wel gaat werken...Het is niet dat die hub nou zo duur is maar het is wel zonde van het geld als dat ding gewoon niks doet

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb eerst geprobeerd om in de head de "custom:slider-entity-row." toe te passen maar dan krijg ik de melding dat ik een entity mis.Septillion schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:03:
@19roland70 Volgens mij moet dat gewoon kunnen al je het head-element ook vervangt door een custom:slider-entity-row.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 title: Woonkamer type: vertical-stack show_header_toggle: false state_color: true cards: - entities: - entities: - entity: light.hue_ambiance_spot_1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 1 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.hue_ambiance_spot_2 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 2 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.hue_ambiance_spot_3 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' head: entity: group.spots_achter hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' hold_action: action: more-info type: 'custom:fold-entity-row' style: '' type: entities
Als dit niet werkt dat is dat denk ik doordat 'group.spots_achter' van de group-integration is ipv light-integration. Dan zou je die kunnen verwisselen door een light-group te maken (ipv standaard group).
En datzelfde geld ook als ik als ik er een light group van wil maken.
Mijn volgende testje werkt prima:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| title: Woonkamer type: vertical-stack show_header_toggle: false state_color: true cards: - entities: - entities: - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 1 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 2 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' head: entity: light.hall_ww hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' hold_action: action: more-info type: 'custom:fold-entity-row' style: '' type: entities |
Hierin zijn 'light.bathroom_light_l1' gewoon light-entiteiten maar is 'light.hall_ww' een light-group. Geen probleem
Hij werkte eigenlijk goed, behalve wanneer er continue beweging was geweest, dan ging hij niet mee uit
thank you
hahaha: "ow ja joh
Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:07:
@water_escape Dat hij al werkt vind ik al knap want er zit zo veel halve blokken in![]()
Stripped down version:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 alias: KledingKast Master description: Light switches based on motion trigger: - type: occupied platform: device device_id: 763c71d6bf445d574c555d7d825c7cfe entity_id: binary_sensor.philips_sml001_1e72f606_occupancy domain: binary_sensor condition: [] action: - service: light.turn_on data: brightness_pct: 65 target: entity_id: light.kledingkast - repeat: while: - condition: state entity_id: binary_sensor.philips_sml001_1e72f606_occupancy state: 'on' sequence: - alias: Vertraging van 3 minuten, ow ja joh :) Vandaar dat ik geen getallen noem in mijn commentaar :D delay: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.kledingkast mode: restart
Werkt deze wel? Zo ja, dan raakte de boel gewoon door de war van flarden van de twee choosers etc die je er half in had laten zitten.
Water-Escape
Duidelijk; dan probeer ik het maar met de werkelijke seconden. Dat roept bij mij minder vragen op, dus dan snap ik later mijn scripts misschien nog steeds!JayOne schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Alweer een tijdje terug dat ik deze automations heb gemaakt, maar had te maken met het goed vullen van de input_datetime. Die nullen had ook de werkelijke seconden (%S) kunnen zijn, maar omdat de wekker altijd op de minuut wordt gezet, zijn de seconden altijd 00, dus daarom de 00.
Dit werkt , bedankt voor de hulp.Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:33:
@19roland70 Net even snelle test gedaan, 'custom:slider-entity-row' pikt inderdaad geen group als entity type. Maar als je er een light-group in gooit is het geen probleem.
Mijn volgende testje werkt prima:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 title: Woonkamer type: vertical-stack show_header_toggle: false state_color: true cards: - entities: - entities: - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 1 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 2 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' head: entity: light.hall_ww hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' hold_action: action: more-info type: 'custom:fold-entity-row' style: '' type: entities
Hierin zijn 'light.bathroom_light_l1' gewoon light-entiteiten maar is 'light.hall_ww' een light-group. Geen probleem
Heb alleen nog een schoonheidsfoutje , betreft de titel ,deze staat niet in een kader .
Wat heb ik daaraan fout gedaan?
Ik zie de totp module staan maar ook de notify
Heb je nu beide nodig of 1 vd 2?
Bij totp moet ik bv de google authenticator gebruiken en bij notify krijg ik enkel een sms met een code?
Waarom zou je beide gebruiken?
Ik zie dat @hmmbob beide gebruikt...
Het waarom staat in de handleidingskank schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:49:
Vraagje ivm home assistant en MFA
Bij totp moet ik bv de google authenticator gebruiken en bij notify krijg ik enkel een sms met een code?
You can use MFA with any of the other authentication providers. If more than one MFA module is enabled, you can choose one when you log in.
What's the speed of dark?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| entities: - entities: - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 1 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 2 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' head: entity: light.hall_ww hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' hold_action: action: more-info type: 'custom:fold-entity-row' style: '' title: Woonkamer type: entities |
Probeer zeker eens de ZHA integratie weg te smijten en te zorgen dat de bestanden zoals de zigbee.db ook opgeruimd zijn en probeer dan opnieuw.Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Ik zag toevallig vandaag wel dat de Zigbee Hub zelf aan de zigbee.db is toegevoegd, dus hij doet wel IETS.
Ik heb ook eens problemen gehad, toen nog met de Conbee2, toen ik het kanaal wou veranderen. Geen enkel apparaat werkte toen nog.
Als ik geen HA app actief heb, kan ik geen notify gebruiken. Dus die als enige 2FA is niet handig. En die situatie had ik pas bij een nieuwe telefoon en oude niet beschikbaar. Gelukkig was TOTP gesynchroniseerd via Authy en kon ik er dus gewoon in.skank schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:49:
Vraagje ivm home assistant en MFA
Sometimes you need to plan for coincidence
Als ik dit doe krijg ik de foutmelding:Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:00:
@19roland70 Ik snapte het nut van je vertical stack al niet, maar als je gewoon dit met de titel in het blok wilt heb je genoeg aan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 entities: - entities: - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 1 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 2 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' - entity: light.bathroom_light_l1 hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' head: entity: light.hall_ww hide_when_off: true hold_action: action: more-info icon: 'mdi:track-light' name: Hue spot 3 toggle: true type: 'custom:slider-entity-row' hold_action: action: more-info type: 'custom:fold-entity-row' style: '' title: Woonkamer type: entities
1
2
3
4
| Configuration errors detected: duplicated mapping key at line 45, column 1: type: entities ^ |
Daar heb ik volgens mij vertical stack wel voor nodig.
JayOne schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Alweer een tijdje terug dat ik deze automations heb gemaakt, maar had te maken met het goed vullen van de input_datetime. Die nullen had ook de werkelijke seconden (%S) kunnen zijn, maar omdat de wekker altijd op de minuut wordt gezet, zijn de seconden altijd 00, dus daarom de 00.
1
2
3
4
| - service: input_datetime.set_datetime entity_id: input_datetime.android_alarm data_template: datetime: "{{ as_timestamp(states('sensor.XXXX_android_next_alarm'))|timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:00') }} " |
Net even geprobeerd, maar het lijkt ook prima te kunnen zonder die timestamp_custom:
1
2
3
4
5
| - service: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.phone_alarm data_template: timestamp: '{{ as_timestamp(states(''sensor.g8441_next_alarm'')) }}' |
/f/image/ELmaHz6oSMx0MWIJqURnm4lD.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon HassOS gebruiken : https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi/TactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:54:
Mijn Pi arriveert als het goed is zo! Nu las ik dat Raspberry Pi OS eigenlijk niet supported is voor Home Assistant, maar dat het wel prima werkt. Hoe runnen jullie deze op de Pi? Wellicht op een Debian versie?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Misschien had ik dit ook even erbij moeten zetten; ik zou graag Pi-Hole ook erop draaien. En als ik het goed begrijp valt het HassOS dan afDennusB schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:56:
[...]
Gewoon HassOS gebruiken : https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi/
[ Voor 8% gewijzigd door TactfulRanger op 26-05-2021 08:58 ]
Adguard Home staat er wel direct inTactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:58:
[...]
Misschien had ik dit ook even erbij moeten zetten; ik zou graag Pi-Hole ook erop draaien. En als ik het goed begrijp valt het HassOS dan af
/f/image/vIoEpJDAxw3rtThVrOLSTfV3.png?f=fotoalbum_large)
Zoals onder je reactie, ik zou gewoon HassOS draaien en AdGuard Home installeren!TactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:58:
[...]
Misschien had ik dit ook even erbij moeten zetten; ik zou graag Pi-Hole ook erop draaien. En als ik het goed begrijp valt het HassOS dan af
Ok, dat is geen probleem, ik heb nog wel een paar rPi3's, dacht alleen een zero is platter dus makkelijk weg te werken. Maar dat is duidelijk. Welke distro kun je aanraden?synoniem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:10:
[...]
Een X-windows grafische omgeving draaien op een Pi Zero kan ik je niet aanbevelen. Neem een 2 of een 3 (worden genoeg aangeboden op V&A) en dan een distro met XFCE of LXDE als windowsmanager.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Raspi OS (voorheen Raspbian) is wat ik gebruik voor rPi 3.Sp33dFr34k schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:38:
[...]
Ok, dat is geen probleem, ik heb nog wel een paar rPi3's, dacht alleen een zero is platter dus makkelijk weg te werken. Maar dat is duidelijk. Welke distro kun je aanraden?
MM een punt, ik heb nu ook beide Via google authenticator en notifyHmmbob schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:59:
[...]
Als ik geen HA app actief heb, kan ik geen notify gebruiken. Dus die als enige 2FA is niet handig. En die situatie had ik pas bij een nieuwe telefoon en oude niet beschikbaar. Gelukkig was TOTP gesynchroniseerd via Authy en kon ik er dus gewoon in.
Daarpas getest en het werkt
Thanks, ik ga het eens proberen. Begrijp ik het goed dat je een soortgelijke setup hebt draaien? Care to share pics?synoniem schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:44:
[...]
Raspi OS (voorheen Raspbian) is wat ik gebruik voor rPi 3.
TactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:54:
Mijn Pi arriveert als het goed is zo! Nu las ik dat Raspberry Pi OS eigenlijk niet supported is voor Home Assistant, maar dat het wel prima werkt. Hoe runnen jullie deze op de Pi? Wellicht op een Debian versie?
Home Assistant is now an option in the official @Raspberry_Pi installer. It's never been easier to get started with a Raspberry Pi 🎉 https://t.co/ulwPbXI6JF pic.twitter.com/YdiPLHtKrT
— Home Assistant (@home_assistant) 24 mei 2021
Klik even op laatste linkje voor een handige video
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 26-05-2021 10:01 ]
Ik gebruik geen aparte Pi voor het Home Assistant dashboard. Daar heb ik nog een tablet voor liggen die ik nog steeds een keer moet inrichten. Ik heb wel een Pi 3 met 7" scherm ingericht voor een bekende om zijn twee beveiligingscamera's te kunnen zien zonder zijn pc aan te hoeven zetten.Sp33dFr34k schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:55:
[...]
Thanks, ik ga het eens proberen. Begrijp ik het goed dat je een soortgelijke setup hebt draaien? Care to share pics?
Als je inspiratie wil op doen voor een dashboard kun je ook kijken in het topic Home Assistant - Show je setup.
Ik heb slechts basis kennis als het gaat om elektronica/schakelingen (in de muur), daarom even hier een post, misschien kunnen jullie met mij mee denken (wordt erg gewaardeerd):
Huidige situatie: in de badkamer hangen 4 spots en 1 lamp boven de spiegel. Alle lampen zijn gelijktijdig te bedienen met één enkele schakelaar aan/uit.
Gewenste situatie: spots en lamp individueel van elkaar aan/uit zetten en spots kunnen dimmen met schakelaar + spots aanzetten bij beweging.
Hiervoor komen in ieder geval slimme dimbare spots en een bewegingssensor. Nu rest mij nog de vraag wat voor soort schakelaar er geïnstalleerd moet gaan worden. Gezien de lamp boven de spiegel niet slim is en ook niet gaat worden, moet er 2 knoppen op de schakelaar zitten. Om de spots te kunnen dimmen moet hij een pulsschakelaar bevatten. Ik dacht zelf aan een Jung 539EU met dubbele pulschakeling en gescheiden circuit in combinatie met pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule, om de spots dimbaar te maken.
Zo zou ik de spiegel lamp op een 'normale' manier aansluiten op de pulsschakelaar en de spots permanent van stroom voorzien, waarbij de pulsschakelaar verbonden is met de Philips Hue Wall Switch.
Mochten iemand kunnen aangeven of dit in theorie zou gaan werken, hoor ik het graag!
Goed om even te checken hoeveel ruimte je hebt in je inbouwdoos. Is wel vaker gepruts om alles erin te krijgen. Qua setup; lijkt me prima werkbaar.Majesty schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:24:
Ha allen,
Ik heb slechts basis kennis als het gaat om elektronica/schakelingen (in de muur), daarom even hier een post, misschien kunnen jullie met mij mee denken (wordt erg gewaardeerd):
Huidige situatie: in de badkamer hangen 4 spots en 1 lamp boven de spiegel. Alle lampen zijn gelijktijdig te bedienen met één enkele schakelaar aan/uit.
Gewenste situatie: spots en lamp individueel van elkaar aan/uit zetten en spots kunnen dimmen met schakelaar + spots aanzetten bij beweging.
Hiervoor komen in ieder geval slimme dimbare spots en een bewegingssensor. Nu rest mij nog de vraag wat voor soort schakelaar er geïnstalleerd moet gaan worden. Gezien de lamp boven de spiegel niet slim is en ook niet gaat worden, moet er 2 knoppen op de schakelaar zitten. Om de spots te kunnen dimmen moet hij een pulsschakelaar bevatten. Ik dacht zelf aan een Jung 539EU met dubbele pulschakeling en gescheiden circuit in combinatie met pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule, om de spots dimbaar te maken.
Zo zou ik de spiegel lamp op een 'normale' manier aansluiten op de pulsschakelaar en de spots permanent van stroom voorzien, waarbij de pulsschakelaar verbonden is met de Philips Hue Wall Switch.
Mochten iemand kunnen aangeven of dit in theorie zou gaan werken, hoor ik het graag!
dat heb ik ook al geprobeerd.GoBieN-Be schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:07:
[...]
Probeer zeker eens de ZHA integratie weg te smijten en te zorgen dat de bestanden zoals de zigbee.db ook opgeruimd zijn en probeer dan opnieuw.
Ik heb ook eens problemen gehad, toen nog met de Conbee2, toen ik het kanaal wou veranderen. Geen enkel apparaat werkte toen nog.
Ik denk echt dat er iets goed mis is met of de tasmota versie die ik gebruik of die zigbee bridge.
MQTT werkt niet, ZHA werkt niet, de radio zelf doet het alleen als ik alle mogelijke communicatiemethoden op dat ding verder uitzet. Waardeloos product.
(Oh en als de radio iig werkt dan koppelt die nog steeds geen enkel product dus dat schiet ook niet op)
Denk dat de mensen van HA wat dat betreft gelijk hebben.
Ik denk dat ik het zigbee experiment maar verder staak en ga kijken naar andere opties zoals ESPHome. Tot nog toe is alles wat wel werkt gebaseerd geweest op ESP8622 devices die wel gewoon met mqtt werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 26-05-2021 11:36 ]
De dubbele pulsdrukker gaat alleen nooit werken zonder daar ook een module tussen te hangen. Anders moet je de knop ingedrukt houden voor het licht boven de spiegel.
En weet je ook al zeker dat spotjes en spiegel al gesplitst zijn bij de schakelaar?
Goede vraag inderdaad, dat heb ik al gecheckt en is inderdaad zo.-Casper schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:30:
[...]
Goed om even te checken hoeveel ruimte je hebt in je inbouwdoos. Is wel vaker gepruts om alles erin te krijgen. Qua setup; lijkt me prima werkbaar.
Goede vragen inderdaad, had ik er ook even bij moeten zetten. Ik gebruik HA icm de Conbee 2.Septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:09:
@Majesty Vooral belangrijk om te weten wat je nu als hub gebruikt en of je het okay vind het via HA te laten lopen of niet.
De dubbele pulsdrukker gaat alleen nooit werken zonder daar ook een module tussen te hangen. Anders moet je de knop ingedrukt houden voor het licht boven de spiegel.
En weet je ook al zeker dat spotjes en spiegel al gesplitst zijn bij de schakelaar?
En goed punt wat betreft de pulsdrukker en het licht boven de spiegel. Er kunnen twee schakelaars per Hue module aangesloten worden, dus dan zouden ze beide op de module aangesloten moeten worden denk ik.
Wat betreft de scheiding van spotjes en spiegellamp: dat zijn ze momenteel niet op de enkele schakelaar, maar dat laat ik doen door een vriend (die wel verstand heeft van elektronica, maar niet van smarthome materiaal).
Ik had eerst ook zo'n soort automation maar dan met een delay, maar dat vond ik onhandig.asvogel schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:44:
[...]
YAML:
1 2 3 4 - service: input_datetime.set_datetime entity_id: input_datetime.android_alarm data_template: datetime: "{{ as_timestamp(states('sensor.XXXX_android_next_alarm'))|timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:00') }} "
Net even geprobeerd, maar het lijkt ook prima te kunnen zonder die timestamp_custom:
YAML:
1 2 3 4 5 - service: input_datetime.set_datetime target: entity_id: input_datetime.phone_alarm data_template: timestamp: '{{ as_timestamp(states(''sensor.g8441_next_alarm'')) }}'
Nu heb ik dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| sensor: - platform: template sensors: alarm_minuten_joeri: friendly_name: "Minutes until Next Alarm S10" unit_of_measurement: 'm' #entity_id: sensor.time value_template: >- {% set dummy_tijd = as_timestamp(now()) %} {{((states('sensor.s10_volgende_alarm')|as_timestamp|int - utcnow()|as_timestamp|int)/60)|int}} availability_template: "{{ not is_state('sensor.s10_volgende_alarm','unavailable') }}" attribute_templates: time: "{{ state_attr('sensor.s10_volgende_alarm','Local Time') }}" |
Okay, dat geeft je dus de ruimte om buiten Hue te denkenMajesty schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:18:
Goede vragen inderdaad, had ik er ook even bij moeten zetten. Ik gebruik HA icm de Conbee 2.
Dat lost in eerste instantie nog niets op, dan heb je simpelweg twee inputs voor HA maar nog niets om de lamp te schakelen.En goed punt wat betreft de pulsdrukker en het licht boven de spiegel. Er kunnen twee schakelaars per Hue module aangesloten worden, dus dan zouden ze beide op de module aangesloten moeten worden denk ik.
Nouwja, het maakt nogal uit waar hij de twee uit elkaar kan trekken. Als dit niet bij de schakelaar is of je hebt daar geen N dan wordt het allemaal al wat lastiger.Wat betreft de scheiding van spotjes en spiegellamp: dat zijn ze momenteel niet op de enkele schakelaar, maar dat laat ik doen door een vriend (die wel verstand heeft van elektronica, maar niet van smarthome materiaal).
Je zou dus ook kunnen overwegen om gewoon een (dubbele) dimmer module te plaatsen ipv smart lampen. Op veel kan je direct een schakelaar op zetten.
Die ruimte is er zeker, de Hue is vrij duur voor wat hij doet tov bijvoorbeeld een Zbmini of Shelly spul, het was puur gemak dat ik daarvoor koos.Septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:42:
[...]
Okay, dat geeft je dus de ruimte om buiten Hue te denken
True, in dat opzicht zou de voorkeur misschien uit gaan naar een normale schakelaar? De vraag is hoe de spots dan te kunnen dimmen.Septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:42:
[...]
Dat lost in eerste instantie nog niets op, dan heb je simpelweg twee inputs voor HA maar nog niets om de lamp te schakelen.
Oké, en waar moet ik dan aan denken? Voor een Shelly geldt bijvoorbeeld dat er gelijkwaardige lampen aan gekoppeld moeten zijn. Ik heb in ieder geval geen blauw draad achter de schakelaar zitten.Septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:42:
[...]
Nouwja, het maakt nogal uit waar hij de twee uit elkaar kan trekken. Als dit niet bij de schakelaar is of je hebt daar geen N dan wordt het allemaal al wat lastiger.
Je zou dus ook kunnen overwegen om gewoon een (dubbele) dimmer module te plaatsen ipv smart lampen. Op veel kan je direct een schakelaar op zetten.
Maar een module hoeft niet per se achter de schakelaar als je op andere punten wel bij de bekabeling kan. En aangezien ik de kant klein acht dat de lamp bij de spiegel al bij de schakelaar een losse draad is zal er dus überhaupt al wat geklust moeten worden.
En wat bedoel je met gelijkwaardige lampen? Dezelfde? Dit is niet nodig maar kan je natuurlijk wel hebben dat verschillende lampen anders dimmen en dus niet tegelijk op de gewenste helderheid staan. Maar goed, ik neem aan dat de spotjes allemaal dezelfde zijn?
Dank voor het meedenken!
Er zullen inderdaad gescheiden schakelaars nodig moeten zijn ja, daarom dacht ik aan de Jung 539EU (of één met wissel schakelaars) welke beschikt over een gescheiden circuit, maar misschien heb ik de werking daarvan verkeerd begrepen.
Ik bedacht me trouwens: beide lampen (spiegel en spots) kunnen met behulp van de Hue wall switch permanent van stroom voorzien worden, dan kan ik voor beide (met de dubbele pulsschakelaar) toch bepalen wat een druk op de knop doet? In het geval van de spiegel schakelaar zou ik dan in kunnen stellen dat een druk 'toggle' doorgeeft en bij de spots ook. Voor lang indrukken bij de spots zou ik de sterkte dan kunnen aanpassen.
Nee dus, dat werkt natuurlijk alleen zo bij smart lampen. Tenzij ik dus geen puls maar een wisselschakelaar gebruik.
Wat betreft de lampen met de Shelly schakelaar: helder inderdaad! Die zijn allemaal hetzelfde ja.
[ Voor 5% gewijzigd door Majesty op 26-05-2021 17:48 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - id: '1622035221045' alias: Turn on description: '' trigger: - type: power platform: device device_id: a75e17a4f1df59ecfe511abc57776fb8 entity_id: sensor.living_room_tv_energy_power domain: sensor above: 50 condition: [] action: - type: turn_on device_id: 57977c7bb69b370077f3e78a636153a1 entity_id: light.bedroom domain: light brightness_pct: 100 mode: single |
Al eens geprobeerd de automation uit te voeren via de configuratie - automations pagina?TactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:27:
Ik zie vast iets simpels over het hoofd, maar ik wil het licht op de slaapkamer (light.bedroom) aandoen als mijn woonkamer TV meer dan 50W vreet, maar er gebeurt helaas niks
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - id: '1622035221045' alias: Turn on description: '' trigger: - type: power platform: device device_id: a75e17a4f1df59ecfe511abc57776fb8 entity_id: sensor.living_room_tv_energy_power domain: sensor above: 50 condition: [] action: - type: turn_on device_id: 57977c7bb69b370077f3e78a636153a1 entity_id: light.bedroom domain: light brightness_pct: 100 mode: single
Als dat werkt dan weet je dat het aan je trigger ligt. Als het niet werkt, aan je actie
Edit: je hebt tegenwoordig trouwens die tool om je automation te debuggen. Aangezien je een ID hebt opgegeven zou je deze gewoon moeten kunnen gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door -Casper op 26-05-2021 15:41 ]
Ik kom er dus net achter dat beiden werken, maar met meer dan 1 minuut vertraging tussen TV aanzetten en dat het licht aangaat... Dat is niet echt wenselijk. Ik heb het vermoeden dat ik Tasmota iets moet doen met PowerDelta, die heb ik op 50 gezet, maar ook dat maakt het helaas niet sneller.-Casper schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:40:
[...]
Al eens geprobeerd de automation uit te voeren via de configuratie - automations pagina?
Als dat werkt dan weet je dat het aan je trigger ligt. Als het niet werkt, aan je actie
Edit: je hebt tegenwoordig trouwens die tool om je automation te debuggen. Aangezien je een ID hebt opgegeven zou je deze gewoon moeten kunnen gebruiken.
Staan de updates van Tasmota soms elke 60 seconden?TactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:43:
[...]
Ik kom er dus net achter dat beiden werken, maar met meer dan 1 minuut vertraging tussen TV aanzetten en dat het licht aangaat... Dat is niet echt wenselijk. Ik heb het vermoeden dat ik Tasmota iets moet doen met PowerDelta, die heb ik op 50 gezet, maar ook dat maakt het helaas niet sneller.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Misschien een domme vraag, maar waar zie ik dat?Mars Warrior schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:59:
[...]
Staan de updates van Tasmota soms elke 60 seconden?
Is het niet handig om er ook iets van een tijd bij te zetten wanneer het uitgevoerd mag worden? Ik neem aan dat dit is ivm kinderen die naar beneden gaan en de tv als eerste aanzetten zodat je dat weet. Dan wil je niet dat als je 's avonds tv aan het kijken bent dat dan op de slaapkamer de lamp aan is.TactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:27:
Ik zie vast iets simpels over het hoofd, maar ik wil het licht op de slaapkamer (light.bedroom) aandoen als mijn woonkamer TV meer dan 50W vreet, maar er gebeurt helaas niks
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - id: '1622035221045' alias: Turn on description: '' trigger: - type: power platform: device device_id: a75e17a4f1df59ecfe511abc57776fb8 entity_id: sensor.living_room_tv_energy_power domain: sensor above: 50 condition: [] action: - type: turn_on device_id: 57977c7bb69b370077f3e78a636153a1 entity_id: light.bedroom domain: light brightness_pct: 100 mode: single
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Haha, zeker waar! Maar ik heb pas een uurtje mijn eerste Pi in huis, dus ik moest ergens beginnen. Straks gaat het uiteraard ook de woonkamer lampen, maar ik kom nu niet eenvoudig bij het stekkerblok van mijn woonkamer TV, dus vandaar dat de automation heel onlogisch klinkt.DutchKel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:16:
[...]
Is het niet handig om er ook iets van een tijd bij te zetten wanneer het uitgevoerd mag worden? Ik neem aan dat dit is ivm kinderen die naar beneden gaan en de tv als eerste aanzetten zodat je dat weet. Dan wil je niet dat als je 's avonds tv aan het kijken bent dat dan op de slaapkamer de lamp aan is.
Ter test ligt er een plug met de naam Living Room TV aan de Slaapkamer TV
Globaal spuugt hij elke seconde een waarde uit. Het zou dus zowel tijdgebaseerd kunnen (30 sec) of op basis van de eerste 30 waarden. In dit topic heeft iemand exact dezelfde vraag, maar daar is nooit wat uitgekomen.
Geen kennis van esphome, maar wel een andere suggestie, nl.:
https://www.home-assistant.io/integrations/statistics
Een statistics-sensor aanmaken met maximaal 15 (?) samples van de originele sensor
En met een automation de waarde doorzetten als e.a.a een x periode niet is aangepast; om te voorkomen dat je met de onzinwaardes van de eerste 30 seconden aan de gang gaat?
De broker zelf geeft me aan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| `[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0. [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0. [fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes... [fix-attrs.d] done. [cont-init.d] executing container initialization scripts... [cont-init.d] mosquitto.sh: executing... [11:17:51] INFO: SSL is not enabled [cont-init.d] mosquitto.sh: exited 0. [cont-init.d] nginx.sh: executing... [cont-init.d] nginx.sh: exited 0. [cont-init.d] done. [services.d] starting services [services.d] done. [11:17:52] INFO: Starting NGINX for authentication handling... [11:17:52] INFO: Starting mosquitto MQTT broker... 1621934272: mosquitto version 1.6.12 starting 1621934272: |-- *** auth-plug: startup [11:17:52] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant. [11:17:52] INFO: Successfully send service information to the Supervisor. 1621934272: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf. 1621934272: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so 1621934272: ├── Username/password checking enabled. 1621934272: ├── TLS-PSK checking enabled. 1621934272: └── Extended authentication not enabled. 1621934272: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1621934272: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1621934272: Opening websockets listen socket on port 1884. 1621934272: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator. 1621934272: mosquitto version 1.6.12 running 1621934272: New connection from 127.0.0.1 on port 1883. 1621934272: Socket error on client <unknown>, disconnecting. 1621934272: New connection from 192.168.1.120 on port 1883. {"result": "ok", "data": {}}1621934272: New client connected from 192.168.1.120 as shelly1l-F4CFA2E3A316 (p2, c1, k60, u'MQTT'). 1621934394: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. 1621934394: New client connected from 172.30.32.1 as 2X8pXRI7w8LITyvsxlRWjE (p1, c1, k60, u'MQTT'). 1621934394: Client 2X8pXRI7w8LITyvsxlRWjE disconnected. 1621934394: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. 1621934394: New client connected from 172.30.32.1 as 1wPCGDQelKjwB8xmjksXFK (p2, c1, k60, u'MQTT'). 1621934407: New connection from 192.168.1.14 on port 1883. 1621934407: New client connected from 192.168.1.14 as 2zOt7D8b7Ft6WVoKY8z4Se (p1, c1, k60, u'MQTT').` |
Dus het lijkt daar wel te werken, maar helaas dus.
Om te proberen ben ik begonnen met :
1)Shelly 1L , in the log ; shelly1l-F4CFA2E3A316
2)ESPEasy (Ducobox : link to github Ducobox
Maar binnen / bij de integratie blijft het blanco :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fOMVO1blhey6zTcWPo4Gzbe6.jpg?f=user_large)
als ik vervolgens binnen deze integratie de "#' invoer bij listening to :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ouT7x9INyPbKgZ0BEvLFyGKm.jpg?f=user_large)
ik de configuration.yaml heb ik ook aangemaakt :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| switch: - platform: mqtt name: "Duco Afzuiging Auto (Permanent)" unique_id: duco_afzuiging_auto_perm icon: hass:fan state_topic: "VENTILATION_GATEWAY/Ventilation_Gateway_RF/Ventilationmode" command_topic: "VENTILATION_GATEWAY/cmd" payload_on: "VENTMODE,AUTO,0" value_template: "{{ '100' if value == '0' else '99' }}" state_on: "100" state_off: "99" optimistic: false qos: 1 retain: true - platform: mqtt name: "Duco Afzuiging Middel (15 min)" unique_id: duco_afzuiging_middel icon: hass:fan state_topic: "VENTILATION_GATEWAY/Ventilation_Gateway_RF/Ventilationmode" command_topic: "VENTILATION_GATEWAY/cmd" payload_on: "VENTMODE,MIDDLE,0" payload_off: "VENTMODE,AUTO,0" state_on: "2" state_off: "0" optimistic: false qos: 0 retain: true - platform: mqtt name: "Duco Afzuiging Laag (15 min)" unique_id: duco_afzuiging_laag icon: hass:fan state_topic: "VENTILATION_GATEWAY/Ventilation_Gateway_RF/Ventilationmode" command_topic: "VENTILATION_GATEWAY/cmd" payload_on: "VENTMODE,LOW,0" payload_off: "VENTMODE,AUTO,0" state_on: "1" state_off: "0" optimistic: false qos: 0 retain: true |
Maar deze werken dus ook niet ( geven aan niet beschikbaar te zijn vanuit entities)
Ik weet het niet meer, ben al 3 dagen bezig en het lukt me niet ---->>> HELP
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
De documentatie voor koppeling met HASS laat nog wat te wensen over, dat is nog een work-in-progress:
https://github.com/arnema...lugin/wiki/Home-Assistant
Er is iemand die weet hoe het moet, maar die heeft het nog niet kunnen beschrijven:
https://github.com/arnema...-ESPEasy-Plugin/issues/73
Ik zie niet staan welke topics er gebruikt worden voor het communiceren van de actuele status.
Weet je zeker dat het apparaat de status deelt op de topics die je beschrijft?
Anders kun je misschien beter met 'optimistic: true' proberen.
Misschien geeft dit nog inzicht:
https://github.com/arnema...-ESPEasy-Plugin/issues/24
Ik twijfel op dit moment aan allesRudolfR schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:50:
@Pimmetje651
De documentatie voor koppeling met HASS laat nog wat te wensen over, dat is nog een work-in-progress:
https://github.com/arnema...lugin/wiki/Home-Assistant
Er is iemand die weet hoe het moet, maar die heeft het nog niet kunnen beschrijven:
https://github.com/arnema...-ESPEasy-Plugin/issues/73
Ik zie niet staan welke topics er gebruikt worden voor het communiceren van de actuele status.
Weet je zeker dat het apparaat de status deelt op de topics die je beschrijft?
Anders kun je misschien beter met 'optimistic: true' proberen.
Misschien geeft dit nog inzicht:
https://github.com/arnema...-ESPEasy-Plugin/issues/24

In je screenshot krijg je berichten binnen van je shellies, maar niks op de topics van je Ducobox.Pimmetje651 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:08:
[...]
Ik twijfel op dit moment aan allesvooral omdat ik twijfel of MQTT al wel werkt . Dit omdat er dus geen entities worden weergegeven ( en bij vriend van me is dat wel) in de integration zelf
In ESPEasy kan je de topics waarop berichten verstuurd worden zelf instellen. Onder Devices kan je dat per device instellen (bij values), gecombineerd met wat er onder Controllers voor MQTT ingesteld staat.
Maar dan moet je ESP wel wat uitzenden
En heb je auto discovery aangezet tijdens setup van MQTT integratie?
Afgezien daarvan weet ik van zowel de Shelly (stock) integratie als de ESPeasy integratie niet zo veel vanaf.
Ik zou eerst even kijken of je sowieso wel gegevens krijgt van je shelly. Configureer dus eerst een paar sensors om wat data van dat ding weer te gevenPimmetje651 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:22:
wie ow wie kan en vooral wil me helpen met de MQTT integratie binnen HA ? Ik heb alles gedaan volgens de how-to , maar wat ik ook probeer het lukt me niet .
De broker zelf geeft me aan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 `[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0. [s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0. [fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes... [fix-attrs.d] done. [cont-init.d] executing container initialization scripts... [cont-init.d] mosquitto.sh: executing... [11:17:51] INFO: SSL is not enabled [cont-init.d] mosquitto.sh: exited 0. [cont-init.d] nginx.sh: executing... [cont-init.d] nginx.sh: exited 0. [cont-init.d] done. [services.d] starting services [services.d] done. [11:17:52] INFO: Starting NGINX for authentication handling... [11:17:52] INFO: Starting mosquitto MQTT broker... 1621934272: mosquitto version 1.6.12 starting 1621934272: |-- *** auth-plug: startup [11:17:52] INFO: Successfully send discovery information to Home Assistant. [11:17:52] INFO: Successfully send service information to the Supervisor. 1621934272: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf. 1621934272: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so 1621934272: ├── Username/password checking enabled. 1621934272: ├── TLS-PSK checking enabled. 1621934272: └── Extended authentication not enabled. 1621934272: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1621934272: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1621934272: Opening websockets listen socket on port 1884. 1621934272: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator. 1621934272: mosquitto version 1.6.12 running 1621934272: New connection from 127.0.0.1 on port 1883. 1621934272: Socket error on client <unknown>, disconnecting. 1621934272: New connection from 192.168.1.120 on port 1883. {"result": "ok", "data": {}}1621934272: New client connected from 192.168.1.120 as shelly1l-F4CFA2E3A316 (p2, c1, k60, u'MQTT'). 1621934394: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. 1621934394: New client connected from 172.30.32.1 as 2X8pXRI7w8LITyvsxlRWjE (p1, c1, k60, u'MQTT'). 1621934394: Client 2X8pXRI7w8LITyvsxlRWjE disconnected. 1621934394: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. 1621934394: New client connected from 172.30.32.1 as 1wPCGDQelKjwB8xmjksXFK (p2, c1, k60, u'MQTT'). 1621934407: New connection from 192.168.1.14 on port 1883. 1621934407: New client connected from 192.168.1.14 as 2zOt7D8b7Ft6WVoKY8z4Se (p1, c1, k60, u'MQTT').`
Dus het lijkt daar wel te werken, maar helaas dus.
Om te proberen ben ik begonnen met :
1)Shelly 1L , in the log ; shelly1l-F4CFA2E3A316
2)ESPEasy (Ducobox : link to github Ducobox
Maar binnen / bij de integratie blijft het blanco :
[Afbeelding]
als ik vervolgens binnen deze integratie de "#' invoer bij listening to :
[Afbeelding]
ik de configuration.yaml heb ik ook aangemaakt :
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 switch: - platform: mqtt name: "Duco Afzuiging Auto (Permanent)" unique_id: duco_afzuiging_auto_perm icon: hass:fan state_topic: "VENTILATION_GATEWAY/Ventilation_Gateway_RF/Ventilationmode" command_topic: "VENTILATION_GATEWAY/cmd" payload_on: "VENTMODE,AUTO,0" value_template: "{{ '100' if value == '0' else '99' }}" state_on: "100" state_off: "99" optimistic: false qos: 1 retain: true - platform: mqtt name: "Duco Afzuiging Middel (15 min)" unique_id: duco_afzuiging_middel icon: hass:fan state_topic: "VENTILATION_GATEWAY/Ventilation_Gateway_RF/Ventilationmode" command_topic: "VENTILATION_GATEWAY/cmd" payload_on: "VENTMODE,MIDDLE,0" payload_off: "VENTMODE,AUTO,0" state_on: "2" state_off: "0" optimistic: false qos: 0 retain: true - platform: mqtt name: "Duco Afzuiging Laag (15 min)" unique_id: duco_afzuiging_laag icon: hass:fan state_topic: "VENTILATION_GATEWAY/Ventilation_Gateway_RF/Ventilationmode" command_topic: "VENTILATION_GATEWAY/cmd" payload_on: "VENTMODE,LOW,0" payload_off: "VENTMODE,AUTO,0" state_on: "1" state_off: "0" optimistic: false qos: 0 retain: true
Maar deze werken dus ook niet ( geven aan niet beschikbaar te zijn vanuit entities)
Ik weet het niet meer, ben al 3 dagen bezig en het lukt me niet ---->>> HELP
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| ➜ ~ cat config/sensor/shellies.yaml - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Switch In expire_after: 86400 qos: 1 icon: mdi:toggle_switch state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/input/0 # Long Press - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Switch In Long Press expire_after: 86400 qos: 1 icon: mdi:toggle_switch state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/longpush/0 # Over temp - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Overheat expire_after: 86400 qos: 1 icon: mdi:thermometer-alert device_class: temperature state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/overtemperature # Firmware upgrade - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Firmware Version state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/announce value_template: "{{ value_json.new_fw }}" # Power consumption (live) - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Power expire_after: 86400 qos: 1 device_class: power unit_of_measurement: 'W' icon: mdi:lightning-bolt-outline state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B8/relay/0/power # Power consumption (since reboot) - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Energy expire_after: 86400 qos: 1 device_class: power unit_of_measurement: 'Wh' value_template: "{{ '%.2f' | format(value | float / 60) }}" icon: mdi:lightning-bolt state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B8/relay/0/energy |
Vervolgens kun je dus op dezelfde manier je switch bedienen. In mijn geval heb ik de switch in de shelly zelf als detached geconfigureerd, zodat die dus alleen vanuit HA te bedienen is, maar of je dat ook wilt moet je maar even zelf zien...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ➜ ~ cat config/switches/shelly.yaml - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Switch Out payload_on: "on" payload_off: "off" qos: 1 state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/relay/0 command_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/relay/0/command json_attributes_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/info |
Op deze manier heb ik meerdere shellies werkend via MQTT, werkt prima en reageert super snel!
Mijn plan oorspronkelijk was om een Default kleur / brightness / warmte in te stellen voor de lampen. Dit wilde ik eerst proberen met een light_profiles.csv zoals beschreven op https://www.home-assistant.io/integrations/light/
Alhoewel dit wel een default instelde voor de lampen telkens als ze aan gingen, wijkte dit sterk af van de kleur die ik ingesteld dacht te hebben.
Ik had namelijk via de Yeelight app de lamp op de gewenste kleur gezet en vervolgens via de Developer Tools de kleurwaardes gekopieerd naar de CSV. Want mij echter opviel was dat wanneer ik dus de Default state getriggered had, de waarden van de lamp onder Developer Tools niet overeen kwamen met de ingestelde waarde.
Ik dacht whatever, dan ga ik wel scene maken per kamer, die de kleur instelt. Maar hier lijk ik een identiek probleem te hebben. Wederom de gewenste kleuren uit de Dev Tools gehaald en als scene aangemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| id: "1622055293967" name: Office - Default entities: light.office: min_mireds: 153 max_mireds: 370 effect_list: - Strobe color - Police - Christmas - RGB - Random Loop - Fast Random Loop - LSD - Slowdown - Night Mode - Date Night - Movie - Sunrise - Sunset - Romance - Happy Birthday - Disco - Strobe epilepsy! - Alarm - Police2 - WhatsApp - Facebook - Twitter - Home - Candle Flicker - Slow Temp - Stop - Fire Flicker supported_color_modes: - color_temp - hs color_mode: hs brightness: 255 hs_color: - 26.868 - 36.88 rgb_color: - 255 - 203 - 160 xy_color: - 0.427 - 0.368 color_temp: 257 flowing: false music_mode: false friendly_name: Office supported_features: 63 state: "on" |
Echter, zodra ik de scene activeer worden de lamp beduidend donkerder dan de kleur die ik in de scene heb ingesteld. Als ik dan op mijn dashboard naar de Office lamp ga, en ik ga naar het tabje Temperature, als ik die slider letterlijk 1 tikje aanraak, springt de lamp ineens veel feller en dus naar de gewenste setting.
Heeft iemand enig benul wat ik fout doe? Zelf vermoed ik een fout in de Yeelight integration.
EDIT: Het is zelfs nog makkelijker te reproduceren. Als ik een nieuwe scene aan het aanmaken ben en ik selecteer de kleur van de bulb. Zodra ik de scene opsla wordt de lamp direct donkerder totdat ik de temperature slider een tikje geef.
[ Voor 4% gewijzigd door TactfulRanger op 26-05-2021 22:52 ]
Dan heb je alle opties zoals de add-ons en dergelijke.
edit: late reactie
[ Voor 30% gewijzigd door GoBieN-Be op 27-05-2021 00:12 ]
Er lijkt idd wel data vanuit de shellies te komen . (als ik de '#' invul bij listening to)Dutchess_Nicole schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:54:
[...]
Ik zou eerst even kijken of je sowieso wel gegevens krijgt van je shelly. Configureer dus eerst een paar sensors om wat data van dat ding weer te geven
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ➜ ~ cat config/sensor/shellies.yaml - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Switch In expire_after: 86400 qos: 1 icon: mdi:toggle_switch state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/input/0 # Long Press - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Switch In Long Press expire_after: 86400 qos: 1 icon: mdi:toggle_switch state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/longpush/0 # Over temp - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Overheat expire_after: 86400 qos: 1 icon: mdi:thermometer-alert device_class: temperature state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/overtemperature # Firmware upgrade - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Firmware Version state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/announce value_template: "{{ value_json.new_fw }}" # Power consumption (live) - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Power expire_after: 86400 qos: 1 device_class: power unit_of_measurement: 'W' icon: mdi:lightning-bolt-outline state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B8/relay/0/power # Power consumption (since reboot) - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Energy expire_after: 86400 qos: 1 device_class: power unit_of_measurement: 'Wh' value_template: "{{ '%.2f' | format(value | float / 60) }}" icon: mdi:lightning-bolt state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B8/relay/0/energy
Vervolgens kun je dus op dezelfde manier je switch bedienen. In mijn geval heb ik de switch in de shelly zelf als detached geconfigureerd, zodat die dus alleen vanuit HA te bedienen is, maar of je dat ook wilt moet je maar even zelf zien...
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ➜ ~ cat config/switches/shelly.yaml - platform: mqtt name: ShellyMQTT Test Switch Out payload_on: "on" payload_off: "off" qos: 1 state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/relay/0 command_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/relay/0/command json_attributes_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/info
Op deze manier heb ik meerdere shellies werkend via MQTT, werkt prima en reageert super snel!
Maar is het niet zo dat de MQTT integration , devices moet weergeven (ook als deze via de yaml zijn geconfiged ?
Bij mij blijft deze leeg, en vriend van me heeft wel aantallen devices enz .
mooie toolSeptillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:36:
@Pimmetje651 Tip: Pak MQTT Explorer en log eens in vanaf een andere PC op je MQTT server. Kan je inloggen? Welke berichten zie je?
En heb je auto discovery aangezet tijdens setup van MQTT integratie?
Afgezien daarvan weet ik van zowel de Shelly (stock) integratie als de ESPeasy integratie niet zo veel vanaf.
zie
:strip_exif()/f/image/OuLW1g9xuXtYr6sNoIvetx0u.jpg?f=fotoalbum_large)
dus dat lijkt goed te gaan, toch

Hmmm, dat zie ik niet gebeuren... Ik heb idd ook de mqtt integration geinstalleerd staan maar daar staat maar 1 enkel apparaat in, en dat is niet 1 van degenen die ik handmatig geconfigureerd heb.Pimmetje651 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:37:
[...]
Er lijkt idd wel data vanuit de shellies te komen . (als ik de '#' invul bij listening to)
Maar is het niet zo dat de MQTT integration , devices moet weergeven (ook als deze via de yaml zijn geconfiged ?
Bij mij blijft deze leeg, en vriend van me heeft wel aantallen devices enz .
Ik denk dat die twee apart van elkaar functioneren.
Ik heb hier momenteel 3 shellies draaien (more on the way) en de integration laat maar 1 apparaat zien zoals je ziet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jhkKfLFxffCJg2kJI4iNHMJB.png?f=user_large)
Als ik snel kijk lijkt ESPeasy inderdaad geen autodiscovery te ondersteunen. Daar zal je handmatig aan de slag moeten. Helaas heeft de webpage van de Ducobox gateway hier in de readme geen info over. Maar ik vond wel deze post Die zou je handmatig kunnen toevoegen. Let wel op de yaml format, de bullets moeten natuurlijk gewoon "- " zijn, al het inspringen moet 2 spaties zijn en de kopjes 'switch' en 'sensor' mogen maar 1 keer in je config staan.
De Shellies zou je ook handmatig kunnen toevoegen maar die hebben tegenwoordig standaard integratie via het ColoT protocol ipv MQTT.
Op basis van de MQTT berichten kun je MQTT sensoren definiëren.DennusB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:54:
Zijn er hier mensen die de Ring MQTT setup gebruiken met Home-Assistant? Ik heb de add-on opgezet en zie in de logs ook dingen gebeuren, maar snap niet zo goed hoe ik die MQTT berichten dan kan gebruiken binnen Home-Assistant?
Ik ben er niet zeker van, maar zijn de RGB en XY waarden niet beiden een beschrijving van de kleur? Misschien eens proberen door 1 van die segmenten eruit te halen.TactfulRanger schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:31:
Ik heb denk ik een rare bug te pakken met de Yeelight integratie.
Mijn plan oorspronkelijk was om een Default kleur / brightness / warmte in te stellen voor de lampen. Dit wilde ik eerst proberen met een light_profiles.csv zoals beschreven op https://www.home-assistant.io/integrations/light/
Alhoewel dit wel een default instelde voor de lampen telkens als ze aan gingen, wijkte dit sterk af van de kleur die ik ingesteld dacht te hebben.
Ik had namelijk via de Yeelight app de lamp op de gewenste kleur gezet en vervolgens via de Developer Tools de kleurwaardes gekopieerd naar de CSV. Want mij echter opviel was dat wanneer ik dus de Default state getriggered had, de waarden van de lamp onder Developer Tools niet overeen kwamen met de ingestelde waarde.
Ik dacht whatever, dan ga ik wel scene maken per kamer, die de kleur instelt. Maar hier lijk ik een identiek probleem te hebben. Wederom de gewenste kleuren uit de Dev Tools gehaald en als scene aangemaakt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 id: "1622055293967" name: Office - Default entities: light.office: min_mireds: 153 max_mireds: 370 effect_list: - Strobe color - Police - Christmas - RGB - Random Loop - Fast Random Loop - LSD - Slowdown - Night Mode - Date Night - Movie - Sunrise - Sunset - Romance - Happy Birthday - Disco - Strobe epilepsy! - Alarm - Police2 - WhatsApp - Facebook - Twitter - Home - Candle Flicker - Slow Temp - Stop - Fire Flicker supported_color_modes: - color_temp - hs color_mode: hs brightness: 255 hs_color: - 26.868 - 36.88 rgb_color: - 255 - 203 - 160 xy_color: - 0.427 - 0.368 color_temp: 257 flowing: false music_mode: false friendly_name: Office supported_features: 63 state: "on"
Echter, zodra ik de scene activeer worden de lamp beduidend donkerder dan de kleur die ik in de scene heb ingesteld. Als ik dan op mijn dashboard naar de Office lamp ga, en ik ga naar het tabje Temperature, als ik die slider letterlijk 1 tikje aanraak, springt de lamp ineens veel feller en dus naar de gewenste setting.
Heeft iemand enig benul wat ik fout doe? Zelf vermoed ik een fout in de Yeelight integration.
EDIT: Het is zelfs nog makkelijker te reproduceren. Als ik een nieuwe scene aan het aanmaken ben en ik selecteer de kleur van de bulb. Zodra ik de scene opsla wordt de lamp direct donkerder totdat ik de temperature slider een tikje geef.
Volgens de handleiding van ring-mqtt zou autodiscovery met HA ook moeten werken, maar krijg dat echt niet aan de gangJayOne schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:57:
[...]
Op basis van de MQTT berichten kun je MQTT sensoren definiëren.
Zelf toch kunnen fixen!
[ Voor 3% gewijzigd door DennusB op 27-05-2021 12:19 ]
Zijn er hie ervaringen mee? Best practices?
Ok ok, dat is voornamelijk voor de sync tussen 2 NASsen, maar toch
Verder zou ik vanaf een SSD booten en, zoals @Hmmbob ook zegt, het eenvoudig bereikbaar maken via VPN of Wireguard.
Dat. Ik neem aan dat ze nu niets hebben? Qua ontwerp zou ik er dan rekening mee houden dat mocht de controller het begeven dat het dan automatisch terugvalt naar de huidige situatie. Als het werkt is het mooi, werkt het niet, dan is het weer zoals vanouds.Jesse- schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:52:
Zorg in ieder geval dat alles ook nog met knoppen werkt als de Pi omvalt
Wat je in elk geval wilt voorkomen is dat de kaarsjes erbij gehaald moeten worden omdat je SD kaart corrupt is geraakt
Maar het had ook zo gekunt
Ik wil ook een HA bij mn schoonouders neerzetten, maar meer voor mn schoonvader zodat ie lekker los kan gaan met zijn P1 data i.c.m. de zonnepanelen data, dus (vooralsnog) geen automatiseringen eraan.dicespark schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:47:
Hi home-tweakers, ik ben zelf al jaren HA-adept en zou bij mijn schoonouders een aantal Home Assistant-features willen implemteren (bijvoorbeeld Adaptive Lighting), maar ben een beetje huiverig om bij hen een Raspi met Hassio op te hangen. Met als reden dat deze natuurlijk ooit om kan vallen of service nodig heeft.
Zijn er hie ervaringen mee? Best practices?
Ik zorg er wel voor dat ik er op afstand goed bij kan met VPN als er iets mee moet gebeuren.
Waar draai je die VPN aan hun zijde op?Hmmbob schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:06:
Naar mijn schoonouders ligt gewoon een permanente VPN tunnel
Ok ok, dat is voornamelijk voor de sync tussen 2 NASsen, maar toch
Heb aan beide zijdes Mikrotik routers staan. Is een L2TP/IPSEC tunnel met GRE, werkt perfect. Kan zelfs vanaf hier op hun printer printen, als ik dat wil
Ik haal data binnen uit verschillende bronnen;
- Z-wave stekker
- P1 uit de Energie meter
- Solaredge via modbus
Nu wil ik graag dat de time stamping daarvan gelijk komt, dus dat ze tegelijk een update geven. (Dan kan ik namelijk dingen optellen / aftrekken).
Is dat mogelijk in Home Assistant?
Verder logt Solaredge via modbus niet de dagelijkse opbrengst. Kan je logging aanzetten zodat hij bijhoudt wat het energie verbruik per dag / maand etc is?
Ik probeer al dagen een account aan te maken bij Toon als developer. maar zowel nieuwe registratie als password reminder mails komen niet aan. ik heb zelfs al meerdere adressen getest. Meerdere last van?rusman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:32:
[...]
Gewoon de stappen volgen die hier staan: https://www.home-assistant.io/integrations/toon/
Dan nog de vraag kan ik moet die integratie alles uitlezen. of moet ik hem dan echt rooten. vind ik overigens prima om te doen hoor. maar krijg die nieuwe case van toon niet open ;-)
Ik doe dat met SolarEdge en Modbus op de volgende manier:Maeslant schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:32:
Even korte vraag;
...
Verder logt Solaredge via modbus niet de dagelijkse opbrengst. Kan je logging aanzetten zodat hij bijhoudt wat het energie verbruik per dag / maand etc is?
1
2
3
4
5
6
7
| utility_meter: electricity_production_se3000_daily: source: sensor.se3000_ac_energy_kwh cycle: daily electricity_production_se3000_monthly: source: sensor.se3000_ac_energy_kwh cycle: monthly |
Kan je niet een debounce filter instellen op de esp?Recoil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:39:
Iemand een idee hoe je de eerste waarden van een sensor kan negeren in esphome? Ik gebruik een PMS7003 in een deep-sleep cyclus. Deze sensor heeft een opstart-tijd van 30 seconden voordat hij stabiliseert. Het idee is dat het geheel 45 seconden draait, alleen de laatste 15 seconden doorgeeft en in deep sleep gaat.
Globaal spuugt hij elke seconde een waarde uit. Het zou dus zowel tijdgebaseerd kunnen (30 sec) of op basis van de eerste 30 waarden. In dit topic heeft iemand exact dezelfde vraag, maar daar is nooit wat uitgekomen.
Of middels een automation in HA (30 sec na Heartbeat) een sensor waarde naar een input number schrijven?
~~~~
Ik heb even een automation gemaakt die dit laatste conceptueel uitlegt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| trigger: - platform: numeric_state entity_id: input_number.test2 above: '10' below: '20' condition: - condition: state entity_id: binary_sensor.badkamer_humidity_status state: 'on' for: '00:00:30' action: - service: input_number.set_value target: entity_id: input_number.test data: value: '{{trigger.to_state.state}}' |
Je kan voor de trigger natuurlijk een state nemen ipv een numeric_state. Conditie is dat de ESP 30 seconden aan moet zijn en de action krijgt de state van de trigger mee '{{trigger.to_state.state}}'
[ Voor 25% gewijzigd door balk op 27-05-2021 21:33 . Reden: automation toegevoegd ]
Ik heb dit nu werkend , maar ik zie denk ik iets over het hoofd.Septillion schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:51:
@19roland70 Hoe plaats jij die kaart? Als onderdeel van meer? Als ik hem als losse kaart plak dan werkt hij prima.
[Afbeelding]
Als het menu is ingerold heb ik alleen maar bij de laatste een slider zichtbaar.
Ook heb ik veel foutcodes.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6JGuIc5qN0aPAW5o0zACrnlc.png?f=user_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
| entities: - entities: - entity: light.hue_ambiance_spot_1 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Hue spot 1 toggle: true type: custom:slider-entity-row - entity: light.hue_ambiance_spot_2 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Hue spot 2 toggle: true type: custom:slider-entity-row - entity: light.hue_ambiance_spot_3 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Hue spot 3 toggle: true type: custom:slider-entity-row head: entity: light.spots_achter hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Spots achter toggle: true type: custom:slider-entity-row hold_action: action: more-info type: custom:fold-entity-row - entities: - entity: light.hue_ambiance_spot_4 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Hue spot 4 toggle: true type: custom:slider-entity-row - entity: light.hue_ambiance_spot_5 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Hue spot 5 toggle: true type: custom:slider-entity-row - entity: light.hue_ambiance_spot_6 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Hue spot 6 toggle: true type: custom:slider-entity-row head: entity: light.spots_midden hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:track-light name: Spots midden toggle: true type: custom:slider-entity-row hold_action: action: more-info type: custom:fold-entity-row - entities: - entity: light.schemerlamp_woonkamer hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:lamp name: Schemerlampen toggle: true type: custom:slider-entity-row head: entity: light.schemerlampen hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:lamp name: Schemerlampen toggle: true type: custom:slider-entity-row hold_action: action: more-info type: custom:fold-entity-row - entities: - entity: light.hue_ambiance_lamp_1 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:ceiling-light name: Eetkamer toggle: true type: custom:slider-entity-row head: entity: light.hue_ambiance_lamp_1 hide_when_off: false hold_action: action: more-info icon: mdi:ceiling-light name: Eetkamer toggle: true type: custom:slider-entity-row hold_action: action: more-info type: custom:fold-entity-row type: entities title: Woonkamer |
Alle foutcodes:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| Configuration errors detected: Required key "entities.0.entity" is missing. Required key "entities.0.name" is missing. Required key "entities.0.tap_action" is missing. Required key "entities.0.view" is missing. Required key "entities.0.view" is missing. Required key "entities.0.view" is missing. Required key "entities.0.conditions" is missing. Required key "entities.0.url" is missing. Required key "entities.0.entity" is missing. Required key "entities.0.attribute" is missing. Required key "entities.0.name" is missing. Required key "entities.0.service" is missing. Required key "entities.1.entity" is missing. Required key "entities.1.name" is missing. Required key "entities.1.tap_action" is missing. Required key "entities.1.view" is missing. Required key "entities.1.view" is missing. Required key "entities.1.view" is missing. Required key "entities.1.conditions" is missing. Required key "entities.1.url" is missing. Required key "entities.1.entity" is missing. Required key "entities.1.attribute" is missing. Required key "entities.1.name" is missing. Required key "entities.1.service" is missing. Required key "entities.2.entity" is missing. Required key "entities.2.name" is missing. Required key "entities.2.tap_action" is missing. Required key "entities.2.view" is missing. Required key "entities.2.view" is missing. Required key "entities.2.view" is missing. Required key "entities.2.conditions" is missing. Required key "entities.2.url" is missing. Required key "entities.2.entity" is missing. Required key "entities.2.attribute" is missing. Required key "entities.2.name" is missing. Required key "entities.2.service" is missing. Required key "entities.3.entity" is missing. Required key "entities.3.name" is missing. Required key "entities.3.tap_action" is missing. Required key "entities.3.view" is missing. Required key "entities.3.view" is missing. Required key "entities.3.view" is missing. Required key "entities.3.conditions" is missing. Required key "entities.3.url" is missing. Required key "entities.3.entity" is missing. Required key "entities.3.attribute" is missing. Required key "entities.3.name" is missing. Required key "entities.3.service" is missing. |
[ Voor 23% gewijzigd door 19roland70 op 27-05-2021 23:41 ]
Maar elke keer valt deze eruit, maar als ik via integratie dan herlaad dan werken ze weer direct.
Ik heb de integratie ook al verwijderd en opnieuw gekoppeld.
Koppeling gebeurt via Nabu Case cloud.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben, of misschien een oplossing weten?
[ Voor 101% gewijzigd door JayOne op 28-05-2021 09:30 ]
Ik heb een automation gemaakt die mij elke twee weken een herinnering stuurt. Vanmorgen, de tweede keer dat deze gebruikt moest worden, heb ik geen melding ontvangen. In de automation debugger zie ik wel dat de notificatie gestuurd is, maar ik heb dus niks ontvangen.
Net via de service call (debugger) een nieuwe notification gestuurd en die kwam wel meteen binnen. Maar dan moet ik wel erbij zeggen dat ik de call ook via de Android app deed, dus deze was dan al actief.
Was de eerste stap een nieuwe SD kaart met HA erop maken en daarmee proberen op te starten en dan de backup terug te zetten?
Water-Escape
Een nieuw SD kaartje met HA is inderdaad de eerste stap. Pi's zelf zijn vrij betrouwbaar, tenminste ik heb tot nu toe nog maar één maandagochtend exemplaar gehad.water_escape schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:09:
Ik ben bang dat mijn PI dood is. Vanmorgen doet hij niks meer. HA kan niet connecten.
Was de eerste stap een nieuwe SD kaart met HA erop maken en daarmee proberen op te starten en dan de backup terug te zetten?
Eerste stap zou een reboot zijn? (stekker eruit, 10 tellen wachten, stekker erin).water_escape schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:09:
Ik ben bang dat mijn PI dood is. Vanmorgen doet hij niks meer. HA kan niet connecten.
Stap 2 is een monitor/tv aansluiten zodat je de output ziet
stap 1 gedaan, zie niks gebeuren daarna.Hmmbob schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Eerste stap zou een reboot zijn? (stekker eruit, 10 tellen wachten, stekker erin).
Stap 2 is een monitor/tv aansluiten zodat je de output ziet
Ik zal stap 2 even doen idd, goed idee
balen dit zeg.
Water-Escape
De Somfy api is van bedenkelijke kwaliteit. Zo vergeten ze al twee jaar op rij om hun SSL certificaat te vernieuwen.marcel19 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:59:
Ik maak gebruik van de Somfy integratie voor mijn rolluiken.
Maar elke keer valt deze eruit, maar als ik via integratie dan herlaad dan werken ze weer direct.
Ik heb de integratie ook al verwijderd en opnieuw gekoppeld.
Koppeling gebeurt via Nabu Case cloud.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben, of misschien een oplossing weten?
Gelukkig hebben een aantal developers een manier gevonden om de onofficiële api die achter een aantal producten van Somfy zelf zit te gebruiken:
https://github.com/iMicknl/ha-tahoma
Dat is een dikke aanrader!
Monitor krijgt geen inputwater_escape schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:28:
[...]
stap 1 gedaan, zie niks gebeuren daarna.
Ik zal stap 2 even doen idd, goed idee.
balen dit zeg.
Water-Escape
Timing van app notificaties is minder betrouwbaar als ik voor mijn eigen ervaringen spreek. Een app notificatie die om 8 uur gestuurd wordt kan gerust een kwartier later binnenkomen. Ik heb nog niet de ervaring dat er app notificaties niet arriveren (wanneer de automation correct is uitgevoerdRobertMe schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:09:
"Raar" vraagje: hoe betrouwbaar zijn notificaties via de Android companion app?
Ik heb een automation gemaakt die mij elke twee weken een herinnering stuurt. Vanmorgen, de tweede keer dat deze gebruikt moest worden, heb ik geen melding ontvangen. In de automation debugger zie ik wel dat de notificatie gestuurd is, maar ik heb dus niks ontvangen.
Net via de service call (debugger) een nieuwe notification gestuurd en die kwam wel meteen binnen. Maar dan moet ik wel erbij zeggen dat ik de call ook via de Android app deed, dus deze was dan al actief.
Toevallig dat ik onlangs wat problemen had met notificaties, maar dat bleek een probleem te zijn bij meerdere mensen, waarschijnlijk iets met de service in het algemeen. Verder ervaar ik geen problemen, ook geen vertraging zoals @-Casper opmerkt; notificaties komen instant binnen.RobertMe schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:09:
"Raar" vraagje: hoe betrouwbaar zijn notificaties via de Android companion app?
Onderstaande code gebruik ik bij een notificatie, wellicht heb je er iets aan.
1
2
3
4
5
6
| - service: notify.mobile_app_samsung_ronker data: message: De lampen zijn net aan gegaan data: ttl: 0 priority: high |
Nja, in mijn geval om 8 uur gestuurd, om 9 uur nog niks ontvangen. Intussen al bijna 2 uur vertraging vind ik dan wel fors. Dat het niet altijd instant is kan ik nog inkomen, omdat bv de telefoon in sleep mode is. Maar bijna 2 uur vertraging en de telefoon (en HA app) intussen al redelijk wat gebruikt lijkt mij dan geen reden dat het vertraagd is.-Casper schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:39:
[...]
Timing van app notificaties is minder betrouwbaar als ik voor mijn eigen ervaringen spreek. Een app notificatie die om 8 uur gestuurd wordt kan gerust een kwartier later binnenkomen. Ik heb nog niet de ervaring dat er app notificaties niet arriveren (wanneer de automation correct is uitgevoerd)
Ik ben erachter dat ik ook een "ticker" moet aanzetten, als de lichtsensor geen licht meer ontvangt is er geen verandering meer van states en wacht het node-red netwerk tot er weer iets gebeurd. Geen actie dus te verwachten rond middernacht (lichten uit).

Beste steile leercurve dat node-red. Voortaan post ik m in de node-red discussie
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)
[ Voor 94% gewijzigd door oltk op 30-05-2021 10:20 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| mode: single - id: '1622135443810' alias: '* Lamp aan motion' description: '' trigger: - platform: webhook webhook_id: hall_motion condition: - condition: time after: 0:00 - condition: sun before: sunrise before_offset: -01:00 action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.grond_lamp_11 |
De Arduino doet een post request naar de webhook en de lamp gaat aan. Dit werkt fantastisch. Maar nu wil ik dit event in meerdere automations gebruiken. Mijn eerste poging was om een nieuwe automation aan te maken met dezelfde webhook id. Maar dit werkt niet, de automation wordt niet getriggerd. Is dit een bug of is mijn aanpak verkeerd?
Edit: Ik zie in de docs nu staan: "Note that a given webhook can only be used in one automation at a time. That is, only one automation trigger can use a specific webhook ID.". Ik doe iets verkeerd dus. Iemand een suggestie hoe ik hier omheen kan werken?
[ Voor 12% gewijzigd door kipppertje op 28-05-2021 09:56 ]
Maar het had ook zo gekunt
Hier kun je terecht voor al je Node Red vragenoltk schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:48:
Beste allen
Inmiddels begin ik mijn HA redelijk op orde te krijgen. Alles werkt zoals ik wil, kan lampen schakelen (Tradfri contactdozen), en heb temp/vochtigheids sensoren door het huis en een lichtsensor die ik kan uitlezen (allemaal Xiomi).
Nu wil ik mijn lichten "slim" gaan schakelen met de volgende regels:
- als het < 130 lumen wordt (gedurende 2 minuten), lichten aan -dus ook tijdens intensieve onweersbuien
- als het licht wordt dan gaan de lampen weer uit
- In de tijd dat we slapen moeten de lichten uit, en de lichtsensor geen werk doen: dat is tussen 0:50 is midden in de nacht en sunrise
so far, so good. Maar ik ben (nog steeds) geen held in yaml scripts en kijk graag naar voorbeelden. Ik kan na wat zoekwerk niet heel veel vinden (ik zie wel een discussie "wat is slapen" en ": thuis zijn", dat parkeer ik naar later)
Ik ben dus naar Node-Red overgegaan. Maar dit werkt erg instabiel. Ik heb een config opgezet dat werkt als ik overdag (als ik dus wakker ben) de periode "slaaptijd" instel, en de lumengrens op 20000 lumen (dus donker volgens het script). Dan krijg ik in mijn debug icons keurig alle info door en schakelen alle lampen zoals ik wil
Maar zodra ik de sleeptime zet naar 0:50 tot sunrise zie ik de volgende ochtend dat mijn lampen aan zijn geweest tot 05:30 (het werd licht, het is na sunrise en dus mogen de lampen uit). Voor de lampen gebruik ik een "flip"script: als de lampen aan zijn, gaan ze bij aanroepen van het script uit en andersom
Hierbij de schakeling. Ik laat ook wat instellingen zien per node.
mijn probleem is dus: - wat doe ik fout?
en als blijkt dat dit node-red niet stabiel is: hoe kan ik dit in een yaml script uitwerken? Of weet iemand een voorbeeld dat ik dan kan uitwerken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik vertraging had en de app opende op de telefoon kwam die altijd wel binnen. Als die dat dus niet doet dan lijkt me dat er iets mis gaat. Misschien even de app opnieuw installeren (evt met verwijderen van app data).RobertMe schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Nja, in mijn geval om 8 uur gestuurd, om 9 uur nog niks ontvangen. Intussen al bijna 2 uur vertraging vind ik dan wel fors. Dat het niet altijd instant is kan ik nog inkomen, omdat bv de telefoon in sleep mode is. Maar bijna 2 uur vertraging en de telefoon (en HA app) intussen al redelijk wat gebruikt lijkt mij dan geen reden dat het vertraagd is.
Je kunt ook nog proberen de app uit te zonderen van energiebeheer in Android.-Casper schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:55:
[...]
Als ik vertraging had en de app opende op de telefoon kwam die altijd wel binnen. Als die dat dus niet doet dan lijkt me dat er iets mis gaat. Misschien even de app opnieuw installeren (evt met verwijderen van app data).
Kijk (naast energiebeheer) ook even naar dit:RobertMe schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Nja, in mijn geval om 8 uur gestuurd, om 9 uur nog niks ontvangen. Intussen al bijna 2 uur vertraging vind ik dan wel fors. Dat het niet altijd instant is kan ik nog inkomen, omdat bv de telefoon in sleep mode is. Maar bijna 2 uur vertraging en de telefoon (en HA app) intussen al redelijk wat gebruikt lijkt mij dan geen reden dat het vertraagd is.
Ronker32 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:45:
Verder ervaar ik geen problemen, ook geen vertraging zoals @-Casper opmerkt; notificaties komen instant binnen.
Onderstaande code gebruik ik bij een notificatie, wellicht heb je er iets aan.
YAML:
1 2 3 4 5 6 - service: notify.mobile_app_samsung_ronan data: message: De lampen zijn net aan gegaan data: ttl: 0 priority: high
Die start opHmmbob schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:38:
Dan opnieuw flashen inderdaad
Maaar. hoe kom ik er nu in
Op de monitor staat "Homassistant login: "
En http://homeassistant:8123/ of http://homeassistant.local:8123/ laat niks zien.
Water-Escape
Dank. Maar ik vraag ook (en misschien explicieter): kan dit ook in een script. En heeft iemand een voorbeeld? Ik zie vlak onder mij iemand die een arduino gebruikt met timestamps. Daar ga ik ook even naar kijken
Ding is dus dat een test notificatie via de services debugger wel meteen aankwam. De app lijkt dan ook niks mis mee te zijn. Ik wacht het dus maar gewoon even af. Werkt het over twee weken weer niet kan ik dan verder zoeken.-Casper schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:55:
[...]
Als ik vertraging had en de app opende op de telefoon kwam die altijd wel binnen. Als die dat dus niet doet dan lijkt me dat er iets mis gaat. Misschien even de app opnieuw installeren (evt met verwijderen van app data).
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.