Heel goed, ik zou ook voor IR vervwarming gaan, veel duurzamer qua energieverbruik maar ook veel aangenamer dan convectie warmte. Goedkoop is duurkoop.daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:18:
[...]
Brrr.... Zo'n verwarming is misschien goedkoop in aanschaf, maar trekt wel 2000-2300W!!! Daar hang ik 4-5 grote IR panelen voor op en verwarm de hele woonkamer mee!
Let op, zo'n verwarming is misschien tijdelijk warm, maar zet je hem uit dan is het instant koud, comfort is echt waardeloos hoor!
IR is inderdaad stralingswarmte, maar werkt ook goed in een kinderkamer hoor. Misschien een iets grotere investering, maar 1000x meer comfort
Ok thnx, zal daar eens induiken. Het is inderdaad bijv. 2000W, maar denk dat 15/30 min aan ook voldoende is voor een kleine temperatuur boost van 2 graden bijvoorbeeld. Op dit moment schakel ik de CV in als opkikker, maar dan ben je zo bijna een kuub kwijt. Ik schat dat zo'n opkikker ook maar 1x in de nacht nodig is, de kamer is erg klein.daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:18:
[...]
Brrr.... Zo'n verwarming is misschien goedkoop in aanschaf, maar trekt wel 2000-2300W!!! Daar hang ik 4-5 grote IR panelen voor op en verwarm de hele woonkamer mee!
Let op, zo'n verwarming is misschien tijdelijk warm, maar zet je hem uit dan is het instant koud, comfort is echt waardeloos hoor!
IR is inderdaad stralingswarmte, maar werkt ook goed in een kinderkamer hoor. Misschien een iets grotere investering, maar 1000x meer comfort
Ik heb boven wel een L/L warmtepomp hangen op de overloop, maar met deuren dicht doet dan niet zo veel helaas
[ Voor 12% gewijzigd door Vos op 14-11-2022 10:31 ]
@daxy Voelt een IR-paneel ook prettig als je onder een deken ligt? Want dat is hier de casus. Of krijg je dan een erg warm hoofd terwijl lichaam eigenlijk weinig merkt van extra warmte in de kamer?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hi,
Ik probeer mijn HA up te daten naar de laatste versie, maar als ik de supervisor wil updaten dan draait ie een tijdje en gebeurd er verder niks.
Via de terminal manually updaten gaf me de volgende error:
➜ ~ ha supervisor update
Processing... Done.
Error: Update of Supervisor failed: Can't install ghcr.io/home-assistant/aarch64-hassio-supervisor:2022.10.2: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.41/images/create?tag=2022.10.2&fromImage=ghcr.io%2Fhome-assistant%2F Server Error for http+docker://localhost/v1.41/images/create?tag=2022.10.2&froaarch64-hassio-supervisor&platform=linux%2Farm64: Internal Server Error ("Get "https://ghcr.io/v2/": net/http: rehttps://ghcr.io/v2/": net/http: request canceled while waiting for connection (quest canceled while waiting for connection (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)")
Iemand die me de goede kant op kan wijzen?
Ik probeer mijn HA up te daten naar de laatste versie, maar als ik de supervisor wil updaten dan draait ie een tijdje en gebeurd er verder niks.
Via de terminal manually updaten gaf me de volgende error:
➜ ~ ha supervisor update
Processing... Done.
Error: Update of Supervisor failed: Can't install ghcr.io/home-assistant/aarch64-hassio-supervisor:2022.10.2: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.41/images/create?tag=2022.10.2&fromImage=ghcr.io%2Fhome-assistant%2F Server Error for http+docker://localhost/v1.41/images/create?tag=2022.10.2&froaarch64-hassio-supervisor&platform=linux%2Farm64: Internal Server Error ("Get "https://ghcr.io/v2/": net/http: rehttps://ghcr.io/v2/": net/http: request canceled while waiting for connection (quest canceled while waiting for connection (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)")
Iemand die me de goede kant op kan wijzen?
Hey Belgen! Is hier iemand, die ter voorbereiding van het capaciteitstarief op 01/01/2023, al iets gemaakt heeft voor het opvolgen van je pieken?
Ik heb geen IR paneel in de slaapkamer dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Maar een IR paneel verwarmt objecten in de ruimte, dus ook je dekens. Ik zou zeggen dat die dus ook je lichaam gaat verwarmen. Maar een dikker dekbed kan ook helpen als je het koud hebt onder een dekenGizz schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:24:
@daxy Voelt een IR-paneel ook prettig als je onder een deken ligt? Want dat is hier de casus. Of krijg je dan een erg warm hoofd terwijl lichaam eigenlijk weinig merkt van extra warmte in de kamer?
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ik denk dat dit beter een vraag is in een eigen topic, want het is niet zozeer HA gerelateerd.Shattering schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:34:
Hey Belgen! Is hier iemand, die ter voorbereiding van het capaciteitstarief op 01/01/2023, al iets gemaakt heeft voor het opvolgen van je pieken?
Maar... ik zag wel dat DSMR-Reader de mogelijkheid heeft om quarter peak electricity consumption te laten zien sinds versie 5.2.0.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Aha, bedankt - dan ga ik eerst eens kijken naar DSMR-Reader.daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:51:
[...]
Ik denk dat dit beter een vraag is in een eigen topic, want het is niet zozeer HA gerelateerd.
Maar... ik zag wel dat DSMR-Reader de mogelijkheid heeft om quarter peak electricity consumption te laten zien sinds versie 5.2.0.
Domme vraag: dit gaat over een aparte installatie en niet gewoon de "DSMR Slimme Meter" integratie binnen HA hé?
Weet je zo welk paneel je hebt (lees; nog ergens te koop).daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:15:
[...]
Ik heb inderdaad een gewoon "dom" infrarood paneel gekocht en in mijn kantoor hangen. Deze is aangesloten op een HA-connected power plug (500W Infrarood kan makkelijk via een power plug). Zigbee temperatuursensor in de ruimte gelegd en gaan met de generic_thermostat! Als de temp onder mijn minimale waarde komt, gaat de plug aan, komt hij er boven dan gaat hij weer uit. Gaat al ruim een jaar perfect.
Je moet wel een paneel hebben die gaat verwarmen op het moment dat je er stroom op zet, ander lukt het niet natuurlijk 😀 Mijn paneel heeft een afstandsbediening die ook een temp sensor heeft, die staat dus hoog ingesteld zodat het paneel altijd gaat verwarmen. De echte controle komt natuurlijk door de zigbee sensor en power plug.
ik verwarm de zolder nu met een Eurom campingkachel (500w stand
Klopt, dit is een losse installatie (kan op dezelfde rPI draaien natuurlijk), en heeft een koppeling met HA dmv de integratie "DSMR Reader".Shattering schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:58:
[...]
Aha, bedankt - dan ga ik eerst eens kijken naar DSMR-Reader.
Domme vraag: dit gaat over een aparte installatie en niet gewoon de "DSMR Slimme Meter" integratie binnen HA hé?
Ik heb de "Klarstein Wonderwall Air Infinite 580W 60x90". Maar die had ik voor 90 euro gekocht terwijl ze nu voor 239 verkocht worden, dus ik zou even kijken welke je wilt hebben 😀Koepert schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:08:
[...]
Weet je zo welk paneel je hebt (lees; nog ergens te koop).
ik verwarm de zolder nu met een Eurom campingkachel (500w stand) met een slimme stekker, maar zo'n paneel is wellicht een sjiekere optie..
Nou dat niet helemaaldaxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:23:
[...]
Ik heb de "Klarstein Wonderwall Air Infinite 580W 60x90". Maar die had ik voor 90 euro gekocht terwijl ze nu voor 239 verkocht worden, dus ik zou even kijken welke je wilt hebben 😀
Maar goed.. ik zit een beetje met: Ik zit op zolder, een vrij open ruimte, 8 - 12 m2 ofzo, maar ik hoef alleen mn bureauplek warm.. maar geen plek om daar onder/achter n paneel te plaatsen.. Wel 'achter me langs' dus moet me ff goed inlezen qua 'richting' van die panelen.
Voor de liefhebbers: de nieuwe Reolink Video Doorbell is te pre-orderen, verwachte verzenddatum is 19-12-2022. Zowel in de PoE-versie als de WiFi-versie beschikbaar, ondersteunt o.a. RTSP. Werd ook al eens in dit topic genoemd als interessante optie, en ook @Frenck reageerde enthousiast op een LinkedIn-post van Reolink. Wellicht een mooie uitbreiding van je HA-installatie!
[ Voor 5% gewijzigd door Ronker32 op 14-11-2022 13:11 ]
Waarom wil je de kamer opwarmen? Je lichaam moet toch opwarmen? Kijk eens naar Stoov die hebben daar speciaal producten voor. Ik heb er ook een paar, allemaal met batterij erg weinig stroom maar wel lekker warm lichaam.Gizz schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:24:
@Vaevictis_ ik wil helemaal niks. Met "dat is hier de casus" bedoelde ik de casus van @Vos dat hij 's nachts een kinderkamer iets minder hard wil laten afkoelen
Waarbij iemand dus onder een deken ligt, waarbij ik me afvroeg of IR dan een logische keuze was.
* Gizz en zijn vriendin slapen gewoon met het raam open onder een dikke deken tot een buitentemperatuur van -5.
* Gizz en zijn vriendin slapen gewoon met het raam open onder een dikke deken tot een buitentemperatuur van -5.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dag allen, hier een newbee die er niet uitkomt...
Ik heb een drietal Philips Hue buitenwandlampen aan de schuur hangen en een motion sensor.
Ik heb bij één van deze lampen (lamp 1) een motionsensor hangen. Bij beweging wil ik dat 'lamp 1' 100% gaat branden voor 2 minuten. Vervolgens moet deze weer in de oud scene terug vallen. Soms staan de lampen allemaal uit, dan moet 'lamp 1' ook uit gaan. Soms heb ik deze als sfeerverlichting allemaal aan op bijvoorbeeld 40% helderheid, bij beweging moet lamp 1 dan voor 2 minuten naar 100% gaan om vervolgens weer op oude status terug te vallen van 40%...
Bij de Philips Hue app doet hij dit automatisch, maar omdat ik sinds vorige week nieuwe airconditioningunits en zonnepanelen heb, lijkt het mij interessant mezelf meer te verdiepen in HA gezien de mogelijkheden.
Ik heb HA draaien op een Synology NASDS920PLUS
Hopelijk is dit voor (één) van jullie een eenvoudige vraag waarbij het antwoord eenvoudig te formuleren is.
Bedankt!
Ik heb een drietal Philips Hue buitenwandlampen aan de schuur hangen en een motion sensor.
Ik heb bij één van deze lampen (lamp 1) een motionsensor hangen. Bij beweging wil ik dat 'lamp 1' 100% gaat branden voor 2 minuten. Vervolgens moet deze weer in de oud scene terug vallen. Soms staan de lampen allemaal uit, dan moet 'lamp 1' ook uit gaan. Soms heb ik deze als sfeerverlichting allemaal aan op bijvoorbeeld 40% helderheid, bij beweging moet lamp 1 dan voor 2 minuten naar 100% gaan om vervolgens weer op oude status terug te vallen van 40%...
Bij de Philips Hue app doet hij dit automatisch, maar omdat ik sinds vorige week nieuwe airconditioningunits en zonnepanelen heb, lijkt het mij interessant mezelf meer te verdiepen in HA gezien de mogelijkheden.
Hopelijk is dit voor (één) van jullie een eenvoudige vraag waarbij het antwoord eenvoudig te formuleren is.
Bedankt!
@Koepert Op Youtube heeft Ketelklets de nodige video's over infra rood panelen gemaakt. Misschien al gevolgd. Mogelijks helpt dit, zo ook anderen, bij het maken van een keuze. En natuurlijk aansturen met home assistant ;-PKoepert schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:30:
[...]
Nou dat niet helemaalhttps://www.bol.com/nl/nl...wand-fb/9300000017946577/
Maar goed.. ik zit een beetje met: Ik zit op zolder, een vrij open ruimte, 8 - 12 m2 ofzo, maar ik hoef alleen mn bureauplek warm.. maar geen plek om daar onder/achter n paneel te plaatsen.. Wel 'achter me langs' dus moet me ff goed inlezen qua 'richting' van die panelen.
[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 14-11-2022 12:33 . Reden: aanvulling ]
De mens leert. De mensheid niet.
Er is een service call om een scene dynamisch aan te maken. Ik meen letterlijk scene.create. Dan kun je aangeven hoe de scene moet heten en welke entities de state van moet worden opgeslagen. Vervolgens kun je die scene daarna weer gewoon recallen zoals met elke andere scene.dvdheijden schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:12:
Dag allen, hier een newbee die er niet uitkomt...
Bedankt!
Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen? Als ik een temperatuur sensor selecteer is het selecteren van de generic Thermostat niet mogelijk want de lumi multi sensor is geen onderdeel van het 'climate' domein?daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:15:
[...]
Ik heb inderdaad een gewoon "dom" infrarood paneel gekocht en in mijn kantoor hangen. Deze is aangesloten op een HA-connected power plug (500W Infrarood kan makkelijk via een power plug). Zigbee temperatuursensor in de ruimte gelegd en gaan met de generic_thermostat! Als de temp onder mijn minimale waarde komt, gaat de plug aan, komt hij er boven dan gaat hij weer uit. Gaat al ruim een jaar perfect.
Je moet wel een paneel hebben die gaat verwarmen op het moment dat je er stroom op zet, ander lukt het niet natuurlijk 😀 Mijn paneel heeft een afstandsbediening die ook een temp sensor heeft, die staat dus hoog ingesteld zodat het paneel altijd gaat verwarmen. De echte controle komt natuurlijk door de zigbee sensor en power plug.
Ben heel benieuwd,
groet Jan
Dit is uit mijn configuratie:UenJL schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:42:
[...]
Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen? Als ik een temperatuur sensor selecteer is het selecteren van de generic Thermostat niet mogelijk want de lumi multi sensor is geen onderdeel van het 'climate' domein?
Ben heel benieuwd,
groet Jan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| climate: - platform: generic_thermostat name: Kantoor heater: switch.verwarming target_sensor: sensor.kantoor_temperature target_temp: 18.5 precision: 0.5 min_temp: 15 max_temp: 25 ac_mode: false initial_hvac_mode: 'off' min_cycle_duration: seconds: 5 keep_alive: minutes: 3 |
Hier maak je dus een nieuwe climate.<iets> aan wat je gewoon kan gebruiken. Hope this helps!
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-11-2022 13:26 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]
Welke integratie dan?Toppe schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:06:
[...]
De WP zal niet actief zijn en een exacte 0 waarde kennen, dus ik wil die negeren omdat het een vertekend beeld geeft over een dag.
Want naar mijn idee zou een integratie gewoon nooit een placeholder value mogen gebruiken maar dan gewoon unknown moeten zijn. Dit kan je natuurlijk opvangen met een template sensor. Maar dus wel lelijk als de waarde ook correct 0 kan zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| template: - sensor: - name: "Temperature" unit_of_measurement: "°C" state: "{{ states(' sensor.whatever') if states('sensor.whatever')|float != 0 else 'unknown' }}" availability: "{{ states('sensor.whatever') != 'unavailable' }}" state_class: measurement device_class: temperature |
Als je al een helper (input_boolean) hebt zou je daarvan het last_changed van het state_object van kunnen gebruiken om te zien hoe lang hij al aan staat. Lijkt me veel nettere oplossing dan elke minute automation aftrappen, dat is toch gewoon stomweg soort van pollen.crimby schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:19:
[...]
Oh stom van me... Heb het nu even opgelost met een counter dan.. met een automatisering wordt die elke minuut geplust tot de boolean weer uit gaat en dan reset ie de counter. Dan heb ik ondertussen even tijd om uit te zoeken of ik dit in een datetime helper + template kan tonen :-)
Laatste week (ma-zo ofzo) of afgelopen 7 dagen (= afgelopen 168 uur)?WitteVerf schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:03:
Ik ben op zoek naar een manier om het gemiddeld elektrisch verbruik per dag te berekenen over de laatste week. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg via een templating sensor?
Eerste kan je doen door een untility meter aan te maken. Vervolgens kan je de last_value gewoon delen door 7 voor een waarde per dag.
Laatste kan je doen met een statistics sensor en dan met 'change'. Als je dan 7 dagen / 168 uur instelt moet die het verbruik van afgelopen 7 dagen weergeven. Met een template sensor is er dan weer een gemiddelde per dag van te maken.
Dit gaat in beide gevallen wel uit van een total increasing sensor. Ofwel, op basis van een entity die een altijd oplopende meterstand heeft.
Sinds een weekje HA draaiende als test naast mijn nog actieve Domoticz omgeving. Draai het op een Pi3 die ik nog had. Pi4’s zijn nogal slecht verkrijgbaar en voor nu lijkt het te voldoen.
Qua sensoren heb ik alles draaiende (op de P1 poort na, die zit nog in de Domoticz opstelling).
Alleen de GoodWe (GW6K-DT) omvormer krijg ik niet fatsoenlijk werkende. Er is een optie om de omvormer direct te benaderen via de LAN. Dit lijkt bij mij niet te werken door oude firmware (?).
Kortom de API oplossing geinstalleerd. Ik kreeg even wat informatie door maar dit stopte al snel. Zou ik de informatie te vaak pollen (60 seconden stond hij default op) of is dit gewoon een gammel systeem?
Rare is ik via Domoticz de API ook uitlees en daar geen problemen mee heb.
Qua sensoren heb ik alles draaiende (op de P1 poort na, die zit nog in de Domoticz opstelling).
Alleen de GoodWe (GW6K-DT) omvormer krijg ik niet fatsoenlijk werkende. Er is een optie om de omvormer direct te benaderen via de LAN. Dit lijkt bij mij niet te werken door oude firmware (?).
Kortom de API oplossing geinstalleerd. Ik kreeg even wat informatie door maar dit stopte al snel. Zou ik de informatie te vaak pollen (60 seconden stond hij default op) of is dit gewoon een gammel systeem?
Geen ervaring met GoodWe, maar je pollt nu dus iedere 60 seconden, maar vanuit zowel HA als domoticz? Dus in feite 2 x per minuut? Weet je ook of Domoticz of HA "eerst" is? Zie je in HA ook iets van logs over de polling? Wellicht een foutmelding oid?Tortelli schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:39:
Sinds een weekje HA draaiende als test naast mijn nog actieve Domoticz omgeving. Draai het op een Pi3 die ik nog had. Pi4’s zijn nogal slecht verkrijgbaar en voor nu lijkt het te voldoen.
Edit: heb het toch met een nieuwe sensor opgelost.Septillion schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:13:
[...]
Als je al een helper (input_boolean) hebt zou je daarvan het last_changed van het state_object van kunnen gebruiken om te zien hoe lang hij al aan staat. Lijkt me veel nettere oplossing dan elke minute automation aftrappen, dat is toch gewoon stomweg soort van pollen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - platform: template sensors: wasmachine_doorlooptijd: value_template: >- {{ as_timestamp(states.input_boolean.wasmachine_actief.last_changed) | timestamp_custom('%H:%M',True) }} friendly_name: "Gestart/Gestopt" icon_template: >- # Define which icon to use for the state ON {% if is_state('input_boolean.wasmachine_actief', 'on') %} mdi:timer {% else %} mdi:timer-remove {% endif %} |
Deze geeft in ieder geval nu aan wanneer de wasmachine gestart is :-) wellicht dat ik deze nog een ombouw tot een die laat zien hoeveel tijd ie bezig is.
Hoop alleen dat de icon change ook werkt

[ Voor 48% gewijzigd door crimby op 14-11-2022 14:57 ]
Ik heb 2 van deze lampen voor in de badkamer:
https://www.action.com/nl...slimme-filament-ledlamp3/
Nu wil ik deze toevoegen in Local Tuya maar ik kan op geen enkele manier de waardes vinden.
Ook op deze site kan ik ze niet achterhalen, en wat ik ook probeer, lamp blijft niet beschikbaar.
Via de gewone Tuya-integratie werkt hij wel prima. Ik weet dat hij ook in Local-Tuya moet werken want jaren geleden heb ik het werkend gehad alleen niks gedocumenteerd natuurlijk....
Iemand een idee van de waardes?
/f/image/z6jK1VLdyTmb8UvdAiN5nUmA.png?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik deze toevoegen in Local Tuya maar ik kan op geen enkele manier de waardes vinden.
Ook op deze site kan ik ze niet achterhalen, en wat ik ook probeer, lamp blijft niet beschikbaar.
Via de gewone Tuya-integratie werkt hij wel prima. Ik weet dat hij ook in Local-Tuya moet werken want jaren geleden heb ik het werkend gehad alleen niks gedocumenteerd natuurlijk....
/f/image/z6jK1VLdyTmb8UvdAiN5nUmA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2lDP9oWQIfT4pLzwbPqKNxbZ.png?f=fotoalbum_large)
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Geen oplossing helaas, maar dat probleem had ik dit weekend ook met een lamp. Hopelijk weet iemand het antwoordOra et Labora schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enkele andere Action lampen kon ik probleemloos koppelen.
Helpt dit?
https://www.reddit.com/r/...e_to_set_for_a_localtuya/
Verwijst ook naar: https://pypi.org/project/tinytuya/ mocht je daar zin in hebben of https://developer.tuya.co...template?id=Kag3g03a9vy81
https://www.reddit.com/r/...e_to_set_for_a_localtuya/
Verwijst ook naar: https://pypi.org/project/tinytuya/ mocht je daar zin in hebben of https://developer.tuya.co...template?id=Kag3g03a9vy81
[ Voor 17% gewijzigd door Koepert op 14-11-2022 14:41 ]
Kijk een beetje naar de waardes:Ora et Labora schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Brightness is een waarde tussen 1 en 255 (als de lamp aan staat) dus daar lijkt me 2 de juiste (als de lamp nu op z'n felst staat)
Color temp is waarschijnlijk 3 dan, als ik naar de huidige waarde van 127 kijk
Color mode dan mogelijk 1
Je kunt het natuurlijk ook zelf uitproberen. Je hebt nu de waardes die het nu zijn in je screenshot. Verander de brightness, en kijk welke waarde anders is.
Wat ik doe bij die dingen: haal de local key van het apparaat op en gebruik die om de DPS values uit te lezen op je locale machine.Ora et Labora schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vervolgens pas je 1 voor 1 elke soort waarde aan. In mijn geval is de volgorde
WW 100%, CW 100%, WW 1%, CW 1%, red 100%, blue 100%, green 100%, red 1%, blue 1%, en als laatste green 1%.
met het lijstje van DPS values per state is het heel makkelijk te achter halen welke DPS bij welke actie hoort.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik ben de laatste tijd vooral bezig met mijn energieverbruik en het inrichten van automatiseringen. Alles wil ik via HomeAssistant laten verlopen en dat gaat erg goed, ben er erg tevreden over! Ik heb gekozen om met Zigbee te gaan werken wegens prijs en aanbod van Zigbee tov Z-Wave en het liefst wil ik mijn WiFi netwerk niet belasten met allemaal sensortjes. Hier zijn de hiervoor genoemde protocollen beter geschikt voor 
Nu zit ik al een aantal dagen te kijken naar Zigbee smart plugs. Ik heb op het moment 1 WiFi Smart Plug van Shelly en 1 Aqara Smart Plug via Zigbee. Die van Shelly werkt prima en van Aqara ook, alleen die van Shelly is dus via WiFI van Aqara gaat tot 10A en is erg groot. Nu zoek ik eigenlijk het liefst een Shelly-form factor die tot 16A kan en energiemeting heeft via Zigbee.
Ik zie veel voorbij komen van Tuya en Blitzwolf (in feite dezelfde volgens mij?), alleen zie ik dan ook direct heel veel problemen met plotseling uit gaan en/of de energiemeting die terug schiet naar 0W. Dit is (soms) opgelost met een firmware update, maar klinkt nog niet erg hoopgevend. Iemand hier tips voor zo'n smart plug?
Nu zit ik al een aantal dagen te kijken naar Zigbee smart plugs. Ik heb op het moment 1 WiFi Smart Plug van Shelly en 1 Aqara Smart Plug via Zigbee. Die van Shelly werkt prima en van Aqara ook, alleen die van Shelly is dus via WiFI van Aqara gaat tot 10A en is erg groot. Nu zoek ik eigenlijk het liefst een Shelly-form factor die tot 16A kan en energiemeting heeft via Zigbee.
Ik zie veel voorbij komen van Tuya en Blitzwolf (in feite dezelfde volgens mij?), alleen zie ik dan ook direct heel veel problemen met plotseling uit gaan en/of de energiemeting die terug schiet naar 0W. Dit is (soms) opgelost met een firmware update, maar klinkt nog niet erg hoopgevend. Iemand hier tips voor zo'n smart plug?
Ja, en ook mushroom en die zie ik wel allemaal.TheFes schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:17:
[...]
Staat de kaart in je Lovelace Dashboard resources?
/f/image/871ooAT7XY3JWAoqqOy8BrjE.png?f=fotoalbum_large)
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Geen intergratie maar een template sensor die ik gebruik. Daar gaat een reken sommetje overheen en als er niets gebeurt dan is de waarde, bewust, 0. Dan zou ik dus de status op ‘Onbekend’ moeten zetten ipv 0, dan kan je dus gewoon wél een gemiddelde gebruiken?Septillion schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:09:
[...]
Welke integratie dan?
Want naar mijn idee zou een integratie gewoon nooit een placeholder value mogen gebruiken maar dan gewoon unknown moeten zijn. Dit kan je natuurlijk opvangen met een template sensor. Maar dus wel lelijk als de waarde ook correct 0 kan zijn.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 template: - sensor: - name: "Temperature" unit_of_measurement: "°C" state: "{{ states(' sensor.whatever') if states('sensor.whatever')|float != 0 else 'unknown' }}" availability: "{{ states('sensor.whatever') != 'unavailable' }}" state_class: measurement device_class: temperature
Opzich een prima oplossing, maar wat doet hij dan met de statistieken?
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 14-11-2022 15:43 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Config je in de GUI? Want ik zie een ' - ' voor type staat en dat gaat niet goed in de GUI (hoewel je dan niet de melding krijgt dat de type niet bestaat geloof ik....Hari-Bo schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:32:
[...]
Ja, en ook mushroom en die zie ik wel allemaal.![]()
[Afbeelding]
tenzij je dit doet in een grotere stack card oid..
Ik configureer inderdaad via de webGUI, maar ook zonder - voor type is het resultaat gelijk.Koepert schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:44:
[...]
Config je in de GUI? Want ik zie een ' - ' voor type staat en dat gaat niet goed in de GUI (hoewel je dan niet de melding krijgt dat de type niet bestaat geloof ik....
tenzij je dit doet in een grotere stack card oid..
/f/image/ZbKJDrUAhvvNSWHz09710rgl.png?f=fotoalbum_large)
In de logs zie ik wel op dat moment onderstaande even terugkomen. Hopen dat ik op een spoor kom
code:
1
| ERROR (MainThread) [frontend.js.latest.202211080] :0:0 ResizeObserver loop completed with undelivered notifications. |
[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 14-11-2022 15:48 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Screenshot wat je nu post geeft aan dat je nog geen remote entity in de card gespecificeerd hebt, dus de card is nog niet 'af' zogezegd. Probeer m eens af te maken?Hari-Bo schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:47:
[...]
Ik configureer inderdaad via de webGUI, maar ook zonder - voor type is het resultaat gelijk.
[Afbeelding]
Ik ben nog een redelijke n00b op dit vlak aangezien ik net van HC2 over ben gestapt.Koepert schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:48:
[...]
Screenshot wat je nu post geeft aan dat je nog geen remote entity in de card gespecificeerd hebt, dus de card is nog niet 'af' zogezegd. Probeer m eens af te maken?
Wat ik nu probeer te realiseren is 1 knop zichtbaar maken, de config kan ik nu doorzetten. Echter is er geen knop zichtbaar van de card. Device en actie zijn aanwezig in harmony_[id].conf
En het mdi icoon is aanwezig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: custom:harmony-card entity: remote.harmony_hub buttons: volume_up: device: Yamaha AV-ontvanger command: VolumeUp icon: mdi:volume-plus hide: false |
Daar kan ik je niet veel verder mee helpen aangezien ik geen Harmony heb en de card dus ook niet gebruikHari-Bo schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:01:
[...]
Ik ben nog een redelijke n00b op dit vlak aangezien ik net van HC2 over ben gestapt.
Wat ik nu probeer te realiseren is 1 knop zichtbaar maken, de config kan ik nu doorzetten. Echter is er geen knop zichtbaar van de card. Device en actie zijn aanwezig in harmony_[id].conf
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 type: custom:harmony-card entity: remote.harmony_hub buttons: volume_up: device: Yamaha AV-ontvanger command: VolumeUp icon: mdi:volume-high hide: false
Maar als ik hier kijk: https://github.com/sbryfcz/harmony-card
Zie ik dat VolumeUp er zo staat:
code:
1
2
3
4
| volume_up: command: 'VolumeUp', icon: 'mdi:volume-high', hide: false |
Wellicht eens proberen met de ' er in? Ik denk echter dat dat frontend vs backend is en niet veel uitmaakt. De documentatie is vrij uitvoerig, maar verder kan ik je niet helpen.
Oh en de spacing is anders tov jou, maar die vind ik ook in de voorbeelden wat vaag.. Wellicht dat iemand met een Harmony wat kan zeggen hierover.
[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 14-11-2022 16:15 ]
Ook geprobeerd, en zag in de documentatie dat het device ook meegegeven moet worden. Maar nog steeds niet zichtbaar. Jammer maar helaas, ik gebruik hiervoor de fysieke remote wel.Koepert schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:05:
[...]
Daar kan ik je niet veel verder mee helpen aangezien ik geen Harmony heb en de card dus ook niet gebruik![]()
Maar als ik hier kijk: https://github.com/sbryfcz/harmony-card
Zie ik dat VolumeUp er zo staat:
code:
1 2 3 4 volume_up: command: 'VolumeUp', icon: 'mdi:volume-high', hide: false
Wellicht eens proberen met de ' er in? Ik denk echter dat dat frontend vs backend is en niet veel uitmaakt. De documentatie is vrij uitvoerig, maar verder kan ik je niet helpen.
Oh en de spacing is anders tov jou, maar die vind ik ook in de voorbeelden wat vaag.. Wellicht dat iemand met een Harmony wat kan zeggen hierover.
Niet het antwoord dat je wilt horen. Maar ik ben tevreden over mijn Fibaro Wall Plugs, Z-Wave dus. Bijkomend voordeel is dat deze een "always on" stand hebben. Oftewel: dan krijg je ze onmogelijk uit (noch via Z-Wavevnoch via de knop op de plug). Wel zo handig als je alleen energiemeting wilt doen.reputatio schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:29:
Ik ben de laatste tijd vooral bezig met mijn energieverbruik en het inrichten van automatiseringen. Alles wil ik via HomeAssistant laten verlopen en dat gaat erg goed, ben er erg tevreden over! Ik heb gekozen om met Zigbee te gaan werken wegens prijs en aanbod van Zigbee tov Z-Wave en het liefst wil ik mijn WiFi netwerk niet belasten met allemaal sensortjes. Hier zijn de hiervoor genoemde protocollen beter geschikt voor
Niet per se het antwoord wat ik niet wilde horen, elke informatie is handig!RobertMe schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:50:
[...]
Niet het antwoord dat je wilt horen. Maar ik ben tevreden over mijn Fibaro Wall Plugs, Z-Wave dus. Bijkomend voordeel is dat deze een "always on" stand hebben. Oftewel: dan krijg je ze onmogelijk uit (noch via Z-Wavevnoch via de knop op de plug). Wel zo handig als je alleen energiemeting wilt doen.
Deze wall plugs zijn alleen ook tot 2500 watt. Waarschijnlijk meer dan voldoende, maar 2300 watt of 2500 watt scheelt ook niet erg veel. Hoopte plugs die de 16A aankonden te vinden met energiemeting. Zonder zijn er genoeg te vinden.
De feature echter die jij noemt met een "always on" stand is natuurlijk wel erg interessant. Daar heb ik nog niet eens naar gekeken of dat mogelijk is met Zigbee plugs. Zo leer je toch nog eens wat
Ik heb het onderhand opgelost... Mijn god dit heeft me een paar dagen van mijn leven gekost en de oplossing is zo simpel. De automatisering werd te snel afgespeeld (0,17 sec) waardoor de laatste stap niet (of niet goed) werd uitgevoerd. Door het toevoegen van de waits gaat het nu goed en kan ik 'zelfs' door met de wachttijd te spelen instellen of de bel 1,2 of drie keer overgaat...Flans schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
De log van de speaker verteld weinig...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Logboek 30 oktober 2022 Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:46 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:05:40 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:39 - 4 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:05:33 - 5 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Inactief 15:05:32 - 5 minuten geleden Speaker Keuken gewijzigd in Speelt 15:02:26 - 8 minuten geleden
De trace van de automation laat zien dat hij het script goed uitvoert. De speaker krijgt de status 'playing' ik verwacht dat hij daardoor het deurbel geluid door blijft spelen. Als ik het goed begrijp snapt hij de 'media_player.repeat_set' niet.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Triggered by the state of binary_sensor.deurbel_button_pressed at 30 oktober 2022 om 15:12:36 template condition Mediaspeler: Play media Speaker Keuken Mediaspeler: Repeat Speaker Keuken (media_player.speaker_keuken) turned playing Stopped because an error was encountered at 30 oktober 2022 om 15:12:36 (runtime: 0.14 seconds) Entity media_player.speaker_keuken does not support this service.
[...]
Yes. De mp3 is één keer een bel en op het moment dat er aangebeld wordt moet die 1 keer afgespeeld worden.
[...]
De speaker is een denon home 150. Die via de Heos integratie aan home assistant is toegevoegd. De deurbel is een Dahua VTO2311R-WP die ik via de dahua integratie heb toegevoegd.
Dus mocht je ook je denon/heos speakers willen gebruiken om als deurbel te gebruiken kun je de onderstaande yaml gebruiken...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| alias: Deurbel wordt ingedrukt description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.deurbel_button_pressed to: "on" action: - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - service: media_player.play_media data: media_content_id: /local/Geluiden/DeurbelNormaal.mp3 media_content_type: music target: entity_id: - media_player.speaker_keuken - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - service: media_player.media_stop data: {} target: device_id: fcd644afaf62e427a2b463f2aa60a64c mode: single |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-11-2022 19:56 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Zo ver ik weet zijn 'unknown' en 'unavailable' standaard special states in HA die genegeerd worden door de standaard integraties. Als ik hier naar een mean van mijn PV kijk lijkt dat ook mooi te gaan. Dus als het je eigen template is zou ik de state zeker gewoon 'unknown' maken als je hem niet weet / ongeldig is.Toppe schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:42:
[...]
Geen intergratie maar een template sensor die ik gebruik. Daar gaat een reken sommetje overheen en als er niets gebeurt dan is de waarde, bewust, 0. Dan zou ik dus de status op ‘Onbekend’ moeten zetten ipv 0, dan kan je dus gewoon wél een gemiddelde gebruiken?
Opzich een prima oplossing, maar wat doet hij dan met de statistieken?
Ik vermoed dat HA alleen naar nummers kwijt en je dus elke naam er aan mee kan geven, ik heb liever namelijk ‘Inactief’ ipv ‘unknown’.Septillion schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:03:
[...]
Zo ver ik weet zijn 'unknown' en 'unavailable' standaard special states in HA die genegeerd worden door de standaard integraties. Als ik hier naar een mean van mijn PV kijk lijkt dat ook mooi te gaan. Dus als het je eigen template is zou ik de state zeker gewoon 'unknown' maken als je hem niet weet / ongeldig is.
Of klinkt mijn aanname vreemd?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Zelf zou ik alleen niet meer voor de legacy template sensor gaan maar voor een state based template sensor.crimby schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:19:
[...]
Edit: heb het toch met een nieuwe sensor opgelost.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 - platform: template sensors: wasmachine_doorlooptijd: value_template: >- {{ as_timestamp(states.input_boolean.wasmachine_actief.last_changed) | timestamp_custom('%H:%M',True) }} friendly_name: "Gestart/Gestopt" icon_template: >- # Define which icon to use for the state ON {% if is_state('input_boolean.wasmachine_actief', 'on') %} mdi:timer {% else %} mdi:timer-remove {% endif %}
Deze geeft in ieder geval nu aan wanneer de wasmachine gestart is :-) wellicht dat ik deze nog een ombouw tot een die laat zien hoeveel tijd ie bezig is.
Hoop alleen dat de icon change ook werkt
Voor looptijd zou ik dan denk ik doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| template: - sensor: - name: "Wasmachine looptijd" state: >- {% set e = 'input_boolean.wasmachine_actief' %} {% if states(e) != 'on' %} Gestopt {% else %} {% set e = 'input_boolean.bedroom_wake_up_light_active' %} {% set m = (now() - states[e].last_changed).total_seconds() / 60 %} {{ (m / 60)|int ~ ':' ~ ( m % 60)|round(0)}} {% endif %} availability: >- {% set e = 'input_boolean.wasmachine_actief' %} {{ states(e) not in ['unknown', 'unavailable'] }}" icon: >- {% set e = 'input_boolean.wasmachine_actief' %} {{ 'mdi:timer' if is_state(e, 'on') else 'mdi:timer-remove' }} |
Ik heb een Eurom Alutherm 2000w (https://eurom.nl/en/produ...anent/alutherm-2000-wifi/) wat niks anders is dan een tuya variant, die je dus via de tuya (of evt localtuya) integratie kan aansturen. Wel zo makkelijk met een overschot aan zonnepaneelenergieVos schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:47:
[...]
Ben je hier nog uitgekomen? Ik zoek eigenlijk ook een (goedkoop) elektrisch kacheltje die ik wil automatiseren met HA.
Denk dat het voor de meeste zaken wel geldt maar is niet gebruikelijk. De standaard woorden maken het vaak ook wat makkelijker om verderop dan een state af te vangen. Maar goed, als een integratie die een nummer verwacht gewoon goede afvanging heeft zou dat geen probleem mogen zijn. Tenzij die vinden dat het extern moet en je dan een error of warning in je log krijgt. Dus dat zou je moeten proberen.Toppe schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:18:
[...]
Ik vermoed dat HA alleen naar nummers kwijt en je dus elke naam er aan mee kan geven, ik heb liever namelijk ‘Inactief’ ipv ‘unknown’.
Of klinkt mijn aanname vreemd?
Wie heeft er ervaring met badkamer ventilatoren welke aan home Assistant gekoppeld kunnen worden? Welke wordt er aangeraden?
Ik kwam zelf de Renson Waves tegen op het internet, deze bieden API ondersteuning maar kon nog niet zo snel vinden of er al iemand een integratie heeft gemaakt.
Ik kwam zelf de Renson Waves tegen op het internet, deze bieden API ondersteuning maar kon nog niet zo snel vinden of er al iemand een integratie heeft gemaakt.
@ngommers Meest gangbare hier is denk ik gewoon een lekker domme nemen en er dan een smart module bij plaatsen.
Check dit topic even: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module voor inspiratiengommers schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:58:
Wie heeft er ervaring met badkamer ventilatoren welke aan home Assistant gekoppeld kunnen worden? Welke wordt er aangeraden?
Na de laatste update heb ik 2 fouten in reparaties staan.
Unsupported system - Systemd Journal issues
Unsupported system - Protections disabled
Als ik de bovenste wil oplossen zoals beschreven staat krijg ik de volgende meldingen:
Als ik dan "sudo apt --fix broken Install " doe krijg ik het volgende
Ik draai HA supervised op een RPi4
Wat kan ik hier aan doen?
Unsupported system - Systemd Journal issues
Unsupported system - Protections disabled
Als ik de bovenste wil oplossen zoals beschreven staat krijg ik de volgende meldingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| pi@raspberrypi4:~ $ sudo apt install systemd-journal-remote -y Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading state information... Done You might want to run 'apt --fix-broken install' to correct these. The following packages have unmet dependencies: python3-minimal : PreDepends: python3.9-minimal (>= 3.9.2-0~) but it is not going to be installed python3-pyside2.qt3dcore:armhf : Depends: python3:armhf (< 3.8) but it is not going to be installed python3.9 : Depends: python3.9-minimal (= 3.9.2-1) but it is not going to be installed systemd-journal-remote : Depends: libmicrohttpd12 (>= 0.9.50) but it is not going to be installed Depends: systemd (= 247.3-7+deb11u1) E: Unmet dependencies. Try 'apt --fix-broken install' with no packages (or specify a solution). |
Als ik dan "sudo apt --fix broken Install " doe krijg ik het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 116 upgraded, 295 newly installed, 100 to remove and 191 not upgraded. 51 not fully installed or removed. Need to get 0 B/210 MB of archives. After this operation, 347 MB of additional disk space will be used. Do you want to continue? [Y/n] y /bin/sh: 1: /usr/bin/apt-listchanges: not found E: Sub-process /usr/bin/apt-listchanges --apt || test $? -lt 10 returned an error code (1) E: Failure running script /usr/bin/apt-listchanges --apt || test $? -lt 10 pi@raspberrypi4:~ $ |
Ik draai HA supervised op een RPi4
Wat kan ik hier aan doen?
Iemand in dit topic heeft getipt dit op te lossen door een batterij toe te voegen in het energiedashboard. Dan heb je natuurlijk alleen de laadpaal, en niet het onderscheid tussen de auto's, maar toch.Glewellyn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:09:
Nu ik toch weer even in dit topic ben, is er al een goede manier om een elektrische auto (of eigenlijk twee elektrische auto's) in het energy dashboard op te nemen?
Voorlopig heb ik het maar zo ingesteld dat ik de energie die mijn laadpaal verbruikt als teruglevering aan het net heb opgenomen. Voor mijn auto vergoedt mijn werkgever de kosten van het laden. Dus op die manier heb ik tenminste inzicht in hoeveel energie we hier in huis verbruiken, maar dat is niet ideaal.
Helaas vergoedt mijn werkgever echter niet de stroom die we in de auto van mijn vrouw stoppen, dus daar zou ik best graag onderscheid in kunnen maken.
We rijden allebei een Nissan Leaf, maar voor zover ik kan zien biedt de addon voor Leafs maar ondersteuning voor één auto.
De laadpaal kan ik wel uitlezen, maar ook daarmee is het nog niet makkelijk om te zien welke auto er laadt. Misschien kan ik onderscheiden gebaseerd op laadpas, in het overzicht van de laatste 20 laadsessies is die informatie wel beschikbaar.
Je moet dan ook nog een sensor voor de teruglevering definiëren. Ik heb een sensor (let op de juiste eigenschappen zodat die herkend wordt door het energiedashboard) die altijd een 0-waarde geeft. Die persoon in dit forum heeft deze terugleverwaarde en de teruglopende lijn weggepoetst met het kleurtje van de achtergrond.
Ik vond dat teveel werk

Dat klinkt goed, ik had ook al geprobeerd mijn laadpaal als accu in te voeren echter liep ik dus vast op de ontbrekende terugleversensor. Hoe maak ik zo'n nep sensor aan?oltk schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:24:
[...]
Iemand in dit topic heeft getipt dit op te lossen door een batterij toe te voegen in het energiedashboard. Dan heb je natuurlijk alleen de laadpaal, en niet het onderscheid tussen de auto's, maar toch.
Je moet dan ook nog een sensor voor de teruglevering definiëren. Ik heb een sensor (let op de juiste eigenschappen zodat die herkend wordt door het energiedashboard) die altijd een 0-waarde geeft. Die persoon in dit forum heeft deze terugleverwaarde en de teruglopende lijn weggepoetst met het kleurtje van de achtergrond.
Ik vond dat teveel werk
@19roland70 Hoe lang had je wel niet een update gedraaid? Een doe je wel eerst een sudo apt-get update?
Jaaahhh... daaar klaagt @Gizz ook al over: de documentatie daarover is erg onhelder. Ik heb het opgelost door de device die was toegevoegd van een stroommeter te gebruiken (de stroommeter ging kapot).Marsman83 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 04:38:
[...]
Dat klinkt goed, ik had ook al geprobeerd mijn laadpaal als accu in te voeren echter liep ik dus vast op de ontbrekende terugleversensor. Hoe maak ik zo'n nep sensor aan?
Ik heb nog de legacy sensor.yaml, maar ik kom er niet achter hoe ik dat op een nieuwe manier moet instellen.
Wat ik begrijp wat je ongeveer moet doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| template: - sensor: - name: "dummy_gebruik_batterij" friendly_name: Dummy gebruik van batterij value_template: "{{0.0}}" unique_id: 121541dd27db62 unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing |
Bij mij werkt dit overigens niet. Ik kan ook niet meerdere sensors toevoegen, dan krijg ik foutmeldingen.
Ik moet zeggen: HA is en blijft, ook na een jaar gebruik, een enorme steile klim.
Voor een template sensor is de documentatie een stuk uitgebreideroltk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:50:
[...]
Jaaahhh... daaar klaagt @Gizz ook al over: de documentatie daarover is erg onhelder. Ik heb het opgelost door de device die was toegevoegd van een stroommeter te gebruiken (de stroommeter ging kapot).
Ik heb nog de legacy sensor.yaml, maar ik kom er niet achter hoe ik dat op een nieuwe manier moet instellen.
Wat ik begrijp wat je ongeveer moet doen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 template: - sensor: - name: "dummy_gebruik_batterij" friendly_name: Dummy gebruik van batterij value_template: "{{0.0}}" unique_id: 121541dd27db62 unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing
Bij mij werkt dit overigens niet. Ik kan ook niet meerdere sensors toevoegen, dan krijg ik foutmeldingen.
Ik moet zeggen: HA is en blijft, ook na een jaar gebruik, een enorme steile klim.
https://www.home-assistant.io/integrations/template/
value_template moet state zijn.
friendly_name kan weg, die definieer je al onder name
Die name mag gewoon hoofdletters en spaties bevatten, en wordt dan omgezet naar lowercase met underscores voor het entity_id
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 15-11-2022 08:00 ]
misschien een vraag die niet kan met Home Assistant, waar ik laat me verrassen.
Ik heb nu 1 dashboard gemaakt, met daarin verwijzigingen naar sub dashboards.
De vragen die ik heb zijn:
1) Kan je een dashboard "beschermen" doordat een bepaald device (en dat zijn er meerdere mobiele telefoons) aanwezig (home) is in het netwerk? Dus alleen het Dashboard laten zien als de person entity op aanwezig (home) staat?
Ik weet dat er een optie zit in alleen lokaal, maar een aantal devices zal via het guest netwerk verbinding maken, en via de externe url verbinding maken (ivm security setup).
1) Kan je een dashboard "beschermen" doordat een bepaald device (en dat zijn er meerdere mobiele telefoons) aanwezig (home) is in het netwerk? Dus alleen het Dashboard laten zien als de person entity op aanwezig (home) staat?
Ik weet dat er een optie zit in alleen lokaal, maar een aantal devices zal via het guest netwerk verbinding maken, en via de externe url verbinding maken (ivm security setup).
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Je kunt conditional card gebruiken, die dan een bepaalde kaart alleen laat zien als hij aan bepaalde voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld dat een bepaalde persoon thuis is.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Is het een sub dashboard die je wil verbergen, of het hoofd dashboard?MAdD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:09:
misschien een vraag die niet kan met Home Assistant, waar ik laat me verrassen.
Ik wil beginnen met het hoofd dashboard, maar later evt ook sub dashbords uitsluiten...TheFes schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:02:
[...]
Is het een sub dashboard die je wil verbergen, of het hoofd dashboard?
De dashboards zijn nog in opbouw... dus wil nu expirementeren, voordat ik het definitief maak.
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Iemand die mij kan helpen met het volgende probleem. Sinds een maand heb ik last van een memory leak in Home Assistant. Ik draai HA via VMM op een Synology NAS. Ik vind een maand te lang om nu nog een restore te gaan doen, ik verlies dan veel data aan logging. Ik heb erover nagedacht om integraties te gaan disabelen maar de memory leak treed vaak pas op na 3 dagen en dan altijd in de nacht, rond deze tijden heb ik geen taken staan die uitgevoerd worden (naar mijn weten). Ik heb de volgende tijden al gezien wanneer de spike begint:
-00:00
-02:30
-04:30
Ik heb de VM inmiddels 8GB aan geheugen gegeven om mijn instance niet te laten crashen binnen een dag zodra de spike begint maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Ik heb lopen lezen op de HA forum en heb de profiler integratie al toevoegt en ook de commands gelezen die je daarmee kan uitvoeren maar ik snap er echt niks van. Kan ook geen uitleg vinden hoe de output precies afgelezen moet worden, voor mij is het gewoon een gigantische lijst van random numbers.
Wat ik eigenlijk zoek is gewoon een overzicht zoals in Windows task manager dat je kunt zien welk proces dat geheugen in gebruik heeft, maar dat lijkt wel vragen om een wonder bij HA.
Heb de volgende services aangeroepen:
SERVICE PROFILER.START_LOG_OBJECTS
SERVICE PROFILER.MEMORY
En krijg dan voor memory bijv. onderstaande output (copy paste een deel)
/f/image/NA9Mnbav7UeSOcqYlPQj6Jss.png?f=fotoalbum_large)
Iemand die nog suggesties heeft zonder dat ik integraties moet gaan uitzetten met trial and error?
-00:00
-02:30
-04:30
Ik heb de VM inmiddels 8GB aan geheugen gegeven om mijn instance niet te laten crashen binnen een dag zodra de spike begint maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Ik heb lopen lezen op de HA forum en heb de profiler integratie al toevoegt en ook de commands gelezen die je daarmee kan uitvoeren maar ik snap er echt niks van. Kan ook geen uitleg vinden hoe de output precies afgelezen moet worden, voor mij is het gewoon een gigantische lijst van random numbers.
Wat ik eigenlijk zoek is gewoon een overzicht zoals in Windows task manager dat je kunt zien welk proces dat geheugen in gebruik heeft, maar dat lijkt wel vragen om een wonder bij HA.
Heb de volgende services aangeroepen:
SERVICE PROFILER.START_LOG_OBJECTS
SERVICE PROFILER.MEMORY
En krijg dan voor memory bijv. onderstaande output (copy paste een deel)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| .loader: _load_stat .format: SetFormat .timemade: 1668498748.502384 .count: 11070 .size: 1565197 .kindname: .kindheader: Referrers by Kind (class / dict of class) .numrows: 282 .r: 4052 310219 dict (no owner) .r: 271 214638 functools._lru_cache_wrapper .r: 903 148225 list .r: 371 102613 homeassistant.core.State, homeassistant.util.read_only_dict.ReadOnlyDict .r: 854 75819 homeassistant.util.read_only_dict.ReadOnlyDict .r: 118 68432 homeassistant.components.mqtt.models.ReceiveMessage .r: 304 66576 homeassistant.core.State .r: 23 52256 dict of aiounifi.models.client.Client .r: 59 37760 sqlalchemy.orm.state.InstanceState .r: 205 35752 homeassistant.core.Event .r: 52 33280 homeassistant.components.recorder.db_schema.States .r: 568 29310 tuple .r: 153 24462 <Nothing> |
/f/image/NA9Mnbav7UeSOcqYlPQj6Jss.png?f=fotoalbum_large)
Iemand die nog suggesties heeft zonder dat ik integraties moet gaan uitzetten met trial and error?
Oke, maar wat wil je dan op je hoofd dashboard hebben staan als er niemand thuis is?MAdD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:09:
[...]
Ik wil beginnen met het hoofd dashboard, maar later evt ook sub dashbords uitsluiten...
De dashboards zijn nog in opbouw... dus wil nu expirementeren, voordat ik het definitief maak.
Het gaat om een enkele gebruiker die alleen het dashboard mag zien, als deze zich in mijn huis bevind en verbonden is via het guest wifi.TheFes schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:27:
[...]
Oke, maar wat wil je dan op je hoofd dashboard hebben staan als er niemand thuis is?
De overige gebruikers die via het "standaard" netwerk moet wel direct toegang hebben (inclusief van buiten af)
zoiets als dit
1) MAdD kan alles zien
2) Jantje kan alles zien
3) Pietje kan dashboard zien, als deze is aangemeld op mijn guest netwerk.
Ps. via de unifi (ubiquity) integratie kan ik mijn netwerk uitlezen.. dus dat is al geregeld....
Kun je dan Pietje niet gewoon alleen local access geven in zijn user account? Al hoewel dat wellicht niet werkt met het gastnetwerk.MAdD schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:30:
[...]
Het gaat om een enkele gebruiker die alleen het dashboard mag zien, als deze zich in mijn huis bevind en verbonden is via het guest wifi.
De overige gebruikers die via het "standaard" netwerk moet wel direct toegang hebben (inclusief van buiten af)
zoiets als dit
1) MAdD kan alles zien
2) Jantje kan alles zien
3) Pietje kan dashboard zien, als deze is aangemeld op mijn guest netwerk.
Ps. via de unifi (ubiquity) integratie kan ik mijn netwerk uitlezen.. dus dat is al geregeld....
Zijn er meer mensen bij wie de Forecast.solar integration stuk is? 20 uur geleden zijn alle entities unavailable geworden. Als ik de integration reload krijg ik dit als foutmelding:
Op de plek van alle nullen staat mijn locatie uiteraard
Ik zie zowel bij de issues van deze integration als op de discord van forecast.solar niemand met dit probleem. Dus ik lijk de enige te zijn?
code:
1
| Retrying setup: 500, message='Internal Server Error', url=URL('https://148.251.178.234/estimate/00.00000000/0.0000000000/-45/3.08?time=iso8601&damping=0') |
Ik zie zowel bij de issues van deze integration als op de discord van forecast.solar niemand met dit probleem. Dus ik lijk de enige te zijn?
@Gizz doet het hier prima
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Hier ookGizz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:48:
Zijn er meer mensen bij wie de Forecast.solar integration stuk is? 20 uur geleden zijn alle entities unavailable geworden. Als ik de integration reload krijg ik dit als foutmelding:
code:
1 Retrying setup: 500, message='Internal Server Error', url=URL('https://148.251.178.234/estimate/00.00000000/0.0000000000/-45/3.08?time=iso8601&damping=0')
HA maar even gerestart. Nu is forecast.solar boos:
Heb verder niks veranderd aan deze integration of hoe vaak ik poll (niet eens een idee waar ik dat verander). Dit draait al maanden zo zonder problemen.
* Gizz zal het een dagje aankijken, lost zich misschien vanzelf op.
edit: zie de eigenaar van forecast.solar net dit plaatsen op Discord, lag dus niet helemaal aan mij:
code:
1
| Retrying setup: Rate limit for API calls reached. (error 429) |

Heb verder niks veranderd aan deze integration of hoe vaak ik poll (niet eens een idee waar ik dat verander). Dit draait al maanden zo zonder problemen.
* Gizz zal het een dagje aankijken, lost zich misschien vanzelf op.
edit: zie de eigenaar van forecast.solar net dit plaatsen op Discord, lag dus niet helemaal aan mij:
Knut — Today at 18:13
Had a database overload the last few hours which could have led to timeouts and errors, but is cleaned up now 🙂
[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 15-11-2022 18:17 ]
Nice, hoe heb je toegang gekregen tot die API? of ik lees verkeerd, maar ik had een mail gestuurd naar het API team voor toegang, maar die geven ze alleen B2B.FirePuma142 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:37:
[...]
Ik had een tijd terug al problemen met TomTom, data was vaak niet beschikbaar of niet up-to-date. Gebruik nu Shell,wel wat meer quick & dirty, maar voldoet voor mij.
code:
1 2 3 4 5 - platform: rest name: Laadpaal Thuis resource: https://uimap.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/xxxxx scan_interval: 300 # 5 minutes value_template: "{{ 'Available' if (value_json['evses'] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 else 'Unavailable' }}"
EDIT:
Oh wacht je haalt gewoon de URL uit de Console via de shellrecharge.com website

[ Voor 5% gewijzigd door KiefDelicious op 15-11-2022 13:18 ]
DatKiefDelicious schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:05:
[...]
Nice, hoe heb je toegang gekregen tot die API? of ik lees verkeerd, maar ik had een mail gestuurd naar het API team voor toegang, maar die geven ze alleen B2B.
EDIT:
Oh wacht je haalt gewoon de URL uit de Console via de shellrecharge.com website
Gek genoeg doet 'ie het hier niet meer sinds gisteren net na 18:00, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
mm, het lijkt bij mij wel te werken, misschien is je Ip geblacklist omdat je het eens in de 5min opvraagt?FirePuma142 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:22:
[...]
Dat
Gek genoeg doet 'ie het hier niet meer sinds gisteren net na 18:00, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Wellicht, het draait al maanden zo dus het zou me verbazen.KiefDelicious schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:38:
[...]
mm, het lijkt bij mij wel te werken, misschien is je Ip geblacklist omdat je het eens in de 5min opvraagt?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Bedankt voor je advies, maar dat heb ik allemaal al geregeld. De instellingen staan toevallig ook zoals jij ze noemt. Ik zie de apparaten ook verschijnen en kan vinden welke device tracker bij mijn telefoon hoort, welke ik overigens al macspoofing bij uitgeschakeld heb al kan dat nu niet het issue zijn.daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:11:
Unifi integratie werkt gewoon perfect hier. Als je bij de integratie configuratie kijkt, ik heb daar:
- Alle 3 checkmarks (incl. Track network devices (Ubiquiti devices), maar die hoeft evt niet)
- Juiste SSID geselecteerd
- Timeout of 300 sec staan
- "Disable UniFi Network wired bug logic" niet aangevinkt
Configuratie schermen 2/3 en 3/3 zouden gewoon goed moeten staan, evt kan je "check bandwidth" doen als je die info ook in HA wilt (ik gebruik dat om te controleren of mijn zoon inderdaad niet op zijn telefoon zit 's nachts).
Check je status via device_tracker.<tel naam>, niet via person.<je naam> als je daar iets gekoppeld hebt. Tenminste, in eerste instantie natuurlijk 😀 Succes!
Echter bij alle devices die binnen komen is de status unavailable. Dus niet away maar echt niet beschikbaar. In de historie zie je dat hij initieel wel langs kwam als home maar daana was het weer unavailable. Alsof de initiële load wel lukt maar de juiste gegevens daarna niet meer binnen komen. In Unifi zelf is alles keurig zichtbaar.
Ondertussen ben ik wel verder gaan graven en zie gekke meldingen in de logs omtrent websockets en verbindingen, dus mogelijk moet ik het zoeken in de wijze waarop HA probeert te verbinden met mijn controller.
Op zich is dat niet spannend omdat het een VM en een container op dezelfde NAS zijn, maar mogelijk zit mijn reverse proxy te muiten of iets dergelijks.
Edit:
Hahaha ik typ eerst een verhaal aan jou om mijn eindpunt van vorige keer te vertellen, had beter eerst even door kunnen gaan. Drie seconden googelen vertelde mij namelijk dat mijn reverse proxy standaard websockets uit geeft staan en na drie klikken had ik het aan en het werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 15-11-2022 16:29 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoe doen jullie dat met automations? Ik heb het nu in allemaal losse bestanden per automation. Maar in de GUI kan ik ook automations aanmaken, en die worden dan in één bestand gezet, niet persé overzichtelijk.
Met de GUI vind ik het tegenwoordig handiger werken om automations te maken, maar wil eigenlijk toch met losse bestanden blijven werken. Wat doen jullie?
Met de GUI vind ik het tegenwoordig handiger werken om automations te maken, maar wil eigenlijk toch met losse bestanden blijven werken. Wat doen jullie?
Ik heb dit gedaan met sonoff tempsensor(en) en een lidl smart plug. Verwarmingstoestellen met zigbee zijn een pak duurderVos schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:47:
[...]
Ben je hier nog uitgekomen? Ik zoek eigenlijk ook een (goedkoop) elektrisch kacheltje die ik wil automatiseren met HA.
Ik ben programmeur van beroep en doe lekker mijn HA automations schrijven met Vim via SSH op mijn serverkoelkast schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:49:
Hoe doen jullie dat met automations? Ik heb het nu in allemaal losse bestanden per automation. Maar in de GUI kan ik ook automations aanmaken, en die worden dan in één bestand gezet, niet persé overzichtelijk.
On a more serious note. Je zult toch een keuze moeten maken, en wat anderen dan doen doet er lijkt mij niet echt toe, want iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Het is niet dat de een beter is dan de ander of zo. De enige middenweg is nog dat je wel de automations editor gebruikt, vervolgens naar de YAML mode gaat en het kopieert naar een zelf aangemaakt bestand. Dan heb je het gemak van de editor maar voldoe je wel aan je eigen voorkeur om er maar 1 per bestand te hebben.
Personal note: naastvee voorkeur om elke automation in een eigen bestand te zetten vind ik het overigens ook gek dat je ze liever via de editor aanmaakt maar je dan alsnog druk maakt om hoe ze worden opgeslagen. Als je ze via de editor / UI beheert doet de opslag er IMO toch niet toe.
Zigbee 16A: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100346900, er bestaat ook een BE/FR versie van (met aardpin).reputatio schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:24:
[...]
Niet per se het antwoord wat ik niet wilde horen, elke informatie is handig!
Deze wall plugs zijn alleen ook tot 2500 watt. Waarschijnlijk meer dan voldoende, maar 2300 watt of 2500 watt scheelt ook niet erg veel. Hoopte plugs die de 16A aankonden te vinden met energiemeting. Zonder zijn er genoeg te vinden.
De feature echter die jij noemt met een "always on" stand is natuurlijk wel erg interessant. Daar heb ik nog niet eens naar gekeken of dat mogelijk is met Zigbee plugs. Zo leer je toch nog eens wat
Ik had vroeger een mix n match van yaml en UI-based automations.koelkast schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:49:
Heb destijds alles opnieuw geinstalleerd en werk nu enkel nog met UI automations, en heb gelet om de naming consistent te houden zodat het toch ietwat overzichtelijk blijft in de UI. Maar mapjes in de lijst van automations, of op zijn minst een manier om te groeperen/zoeken per thema zou toch wel heel handig zijn ja.
Android developer & dürüm-liefhebber
Deze had ik na veel zoeken inderdaad ook gevonden, nu hopen dat deze ooit nog eens beschikbaar komt.moozzuzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:10:
[...]
Zigbee 16A: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100346900, er bestaat ook een BE/FR versie van (met aardpin).
Lijkt alsof Lidl veel dingen ook weer uit het assortiment heeft gehaald van Smart Home
Ze houden hun productreferentie niet aan, dus "rechtstreekse" link is "gevaarlijk" om de beschikbaarheid te beoordelen - in de Belgische shop zijn er vaak (3)dubbele referenties gelijktijdig vindbaar (wellicht omdat de aangekochte batch net iets anders is dan de vorige batch). Nu in promo overigens, doe je voordeel ;^), las ik in het [Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1 topic.reputatio schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:25:
[...]
Deze had ik na veel zoeken inderdaad ook gevonden, nu hopen dat deze ooit nog eens beschikbaar komt.
Lijkt alsof Lidl veel dingen ook weer uit het assortiment heeft gehaald van Smart Home
Helaas, dat werkt dus niet... komt door het gasten netwerk... waarop extra restricties zitten.....TheFes schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:23:
[...]
Kun je dan Pietje niet gewoon alleen local access geven in zijn user account? Al hoewel dat wellicht niet werkt met het gastnetwerk.
i stand correct.. op de guest portal, kan ik een route naar de HA machine maken....
issue opgelost
[ Voor 13% gewijzigd door MAdD op 15-11-2022 16:03 . Reden: controle ]
Dit lijkt dan wel de versie zonder stroommeting?moozzuzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:40:
[...]
Ze houden hun productreferentie niet aan, dus "rechtstreekse" link is "gevaarlijk" om de beschikbaarheid te beoordelen - in de Belgische shop zijn er vaak (3)dubbele referenties gelijktijdig vindbaar (wellicht omdat de aangekochte batch net iets anders is dan de vorige batch). Nu in promo overigens, doe je voordeel ;^), las ik in het [Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1 topic.
All I had to do was follow the damn train.
Iedere update die uitkomt doe ik en sudo apt-get eens per maand.Septillion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:20:
@19roland70 Hoe lang had je wel niet een update gedraaid? Een doe je wel eerst een sudo apt-get update?
doe je ooit ook wel es een apt-get upgrade, of zelfs apt-get dist-upgrade? apt-get update ververst natuurlijk alleen de package index, maar update niet daadwerkelijk iets.19roland70 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:14:
[...]
Iedere update die uitkomt doe ik en sudo apt-get eens per maand.
Deze had ik inderdaad ook gezien, voor die prijs ga ik ze ook zeker aanschaffen voor eventuele simpele aan/uit acties.moozzuzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:40:
[...]
Ze houden hun productreferentie niet aan, dus "rechtstreekse" link is "gevaarlijk" om de beschikbaarheid te beoordelen - in de Belgische shop zijn er vaak (3)dubbele referenties gelijktijdig vindbaar (wellicht omdat de aangekochte batch net iets anders is dan de vorige batch). Nu in promo overigens, doe je voordeel ;^), las ik in het [Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1 topic.
Helaas is het wel zo dat dit de versie is zonder energiemeting. Als je namelijk naar de handleiding gaat, zie je dat dit model de HG06337 is. Volgens Zigbee2MQTT levert deze geen energiemeting. Daar heb je de HG08673 voor nodig, de gene die niet op voorraad is
Dat doe ik ongeveer 1 keer per half jaar.borft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:18:
[...]
doe je ooit ook wel es een apt-get upgrade, of zelfs apt-get dist-upgrade? apt-get update ververst natuurlijk alleen de package index, maar update niet daadwerkelijk iets.
Dan heeft een maandelijkse apt update natuurlijk ook geen zin19roland70 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:50:
[...]
Dat doe ik ongeveer 1 keer per half jaar.
Dank, maar ik ben meer opzoek naar een losse ventilator welke direct door de muur naar buiten gaat i.p.v. via een centrale unit.mr.DJ95 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:58:
[...]
Check dit topic even: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module voor inspiratie
Mijn zoutsensor wilde ik aanpassen. De huidige geeft bijzondere waardes en uitslagen in Home Assistant.
Dus dacht ik om een ESP32-wroom te flashen met Tasmota…
Maar om de een of andere reden krijg ik het niet voor elkaar.
Aangesloten met Windows11 Laptop met een USB-kabeltje. Diverse opties/apps geprobeerd, maar helaas.
Ook de buttons indrukken bij starten, onsuccesvol.
Nu ga ik toch erg aan mijzelf twijfelen. Doe ik nou iets verkeerd? Wat zijn jullie ervaringen.
Dus dacht ik om een ESP32-wroom te flashen met Tasmota…
Maar om de een of andere reden krijg ik het niet voor elkaar.
Aangesloten met Windows11 Laptop met een USB-kabeltje. Diverse opties/apps geprobeerd, maar helaas.
Ook de buttons indrukken bij starten, onsuccesvol.
Nu ga ik toch erg aan mijzelf twijfelen. Doe ik nou iets verkeerd? Wat zijn jullie ervaringen.
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Maar wat zou de oplossing kunnen zijn?RobertMe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:57:
[...]
Dan heeft een maandelijkse apt update natuurlijk ook geen zinHet daadwerkelijke updaten gebeurt immers alleen bij apt upgrade, apt dist-upgrade, en ik meen dat er ook een apt full-upgrade is.
Hier een issue waar ik nog niet alles van snap:
Ik heb sinds ruim een maand zonnepanelen die ik uitlees met HA. Ziet er mooi uit maar het lijkt erop dat ik ergens fictief verbruik of verlies heb.
Voorbeelden van 2 willekeurige dagen; Vandaag en 26 oktober (random):
/f/image/u4gh13qrIQRmjYbaKkIOwpsN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/93wmzjc5NAUac41Ny5KFdFhD.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder een afbeelding van een gemiddelde weekdag voordat we panelen hadden (willekeurig gekozen).
/f/image/nXqhm7LpY8LpwqMB243mNCzn.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet komt ons verbruik meestal overdag per uur niet boven de 1 kWh uit. sluipverbruik in de nacht zit 'm rond de 0.15. Overdag met verbruikers (en snachts soms met wasmachine / afwasmachine) richting de 1 kWh per uur, maar bijna nooit erover.
Wat ik nu met optellen van zonne energie, verbruik en teruglevering zie lijkt wel alsof er ergens stroom 'verdwijnt'.
Enige verklaring die ik kan geven; gezien de PV installatie op de schuur ligt en middels een 20 meter kabel naar de woning moet (4x 2,5mm2) dat daar ergens verlies optreed en dat HA laat zien (voorbeeld):
Uren waarop PV levert:
A. Verbruik meter dat uur: 0.0kWh
B. Opgeleverd door PV installatie; 4 kWh
C. Geregistreerde teruglevering: 2 kWh
Verbruik in woning (niet geregistreerd) = A + (B-C) == 0 + (4-2) = 2
Kunnen anderen dit bevestigen of zien meer mensen dit?
Ik heb sinds ruim een maand zonnepanelen die ik uitlees met HA. Ziet er mooi uit maar het lijkt erop dat ik ergens fictief verbruik of verlies heb.
/f/image/u4gh13qrIQRmjYbaKkIOwpsN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/93wmzjc5NAUac41Ny5KFdFhD.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder een afbeelding van een gemiddelde weekdag voordat we panelen hadden (willekeurig gekozen).
/f/image/nXqhm7LpY8LpwqMB243mNCzn.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet komt ons verbruik meestal overdag per uur niet boven de 1 kWh uit. sluipverbruik in de nacht zit 'm rond de 0.15. Overdag met verbruikers (en snachts soms met wasmachine / afwasmachine) richting de 1 kWh per uur, maar bijna nooit erover.
Wat ik nu met optellen van zonne energie, verbruik en teruglevering zie lijkt wel alsof er ergens stroom 'verdwijnt'.
Enige verklaring die ik kan geven; gezien de PV installatie op de schuur ligt en middels een 20 meter kabel naar de woning moet (4x 2,5mm2) dat daar ergens verlies optreed en dat HA laat zien (voorbeeld):
Uren waarop PV levert:
A. Verbruik meter dat uur: 0.0kWh
B. Opgeleverd door PV installatie; 4 kWh
C. Geregistreerde teruglevering: 2 kWh

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
klopt de registratie van de opwek wel? sommige inverters rapportereen bv de dc kant, ipv de ac kant. Daarnaast ga ik ervan uit dat je kWh bedoelt en niet kW (en al helemaal niet kW/uursoepah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:26:
Hier een issue waar ik nog niet alles van snap:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals je ziet komt ons verbruik meestal overdag per uur niet boven de 1 KW uit. sluipverbruik in de nacht zit 'm rond de 0.15. Overdag met verbruikers (en snachts soms met wasmachine / afwasmachine) richting de 1 KW per uur, maar bijna nooit erover.
Uren waarop PV levert:
A. Verbruik meter dat uur: 0.0KW
B. Opgeleverd door PV installatie; 4 KW
C. Geregistreerde teruglevering: 2 KW
Wie kan mij helpen, ik krijg sinds kort vanuit de IOS app steeds een melding met bijbehorend attentiesignaal "Huidige locatielevering geactiveerd via achtergrond ophalen". Het komt van de HA app, en heel het internet geeft me slechts 1 hit hiervan naar de HA community maar het "beste" antwoord daar is dat je het updaten in zijn geheel kunt uitzetten.
Ik wil wel dat hij die updates doorgeeft, maar niet steeds die vervelende meldingen elke keer. Gebeurt ook alleen thuis (ongetwijfeld omdat nu niet bereikbaar van buitenaf), maar ik beweeg dus amper en in die zin is er helemaal geen sprake van een locatieverandering.
Iemand een idee?
Ik wil wel dat hij die updates doorgeeft, maar niet steeds die vervelende meldingen elke keer. Gebeurt ook alleen thuis (ongetwijfeld omdat nu niet bereikbaar van buitenaf), maar ik beweeg dus amper en in die zin is er helemaal geen sprake van een locatieverandering.
Iemand een idee?
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Ik wil voor mijn nieuwe huis met HA aan de gang, ik heb op het moment een vera secure wat al jaren stabiel en goed draait maar als tweaker wil ik wat gaan spelen.
ik wil het op een QNAP NAS gaan draaien in een VM, kan iemand mij vertellen welke hardware ik het beste kan gebruiken om Somfy, Zigbee Hue, z-wave te bedienen, is er een alles in 1 oplossing of moet ik met allemaal lose USB antennes gaan werken ?
Heeft iemand ervaring om het in een VM te draaien op een qnap nas TS-872XT, zijn de USB poorten stabiel genoeg ?
ik wil het op een QNAP NAS gaan draaien in een VM, kan iemand mij vertellen welke hardware ik het beste kan gebruiken om Somfy, Zigbee Hue, z-wave te bedienen, is er een alles in 1 oplossing of moet ik met allemaal lose USB antennes gaan werken ?
Heeft iemand ervaring om het in een VM te draaien op een qnap nas TS-872XT, zijn de USB poorten stabiel genoeg ?
FixedSlux schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:19:
Ik wil voor mijn nieuwe huis brug met HA aan de gang
Heb je al die apparaten al, of moet je ze nog aanschaffen? Het is meestal interessanter om al je pijlen op minder standaarden te richten i.p.v. op meerSlux schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:19:
ik wil het op een QNAP NAS gaan draaien in een VM, kan iemand mij vertellen welke hardware ik het beste kan gebruiken om Somfy, Zigbee Hue, z-wave te bedienen, is er een alles in 1 oplossing of moet ik met allemaal lose USB antennes gaan werken?
Oops sorry bedoelde brugSlonzo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:42:
[...]
Fixed
[...]
Heb je al die apparaten al, of moet je ze nog aanschaffen? Het is meestal interessanter om al je pijlen op minder standaarden te richten i.p.v. op meerJe kan alvast Matter misschien even bekijken, en de SkyConnect stick.
Meeste neem ik mee van de oude locatie, sowieso Hue en nog wat z-wave spul, Somfy is ook een must, die heb ik net allemaal in laten meten onder de nieuwe brug, het duurt nog wel even voordat het af is maar ik wil er alvast mee beginnen, ze adviseerden mij eerst om KNX te nemen maar toen ik het prijskaartje zag met de melding dat niet alles wat ik zou willen zou werken, haakte ik al snel af.
Hartelijk dank voor deze tip, werkt als een 'infrarood' zonnetje.daxy schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:58:
[...]
Dit is uit mijn configuratie:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 climate: - platform: generic_thermostat name: Kantoor heater: switch.verwarming target_sensor: sensor.kantoor_temperature target_temp: 18.5 precision: 0.5 min_temp: 15 max_temp: 25 ac_mode: false initial_hvac_mode: 'off' min_cycle_duration: seconds: 5 keep_alive: minutes: 3
Hier maak je dus een nieuwe climate.<iets> aan wat je gewoon kan gebruiken. Hope this helps!
Registratie lijkt in lijn met de omvormer app en ziet er correct uit voor zover ik dat kan beoordelen. als je tips hebt hoe dit te valideren kan ik eens verder kijken. De data vanuit HA en de app matcht ook 1 op 1.borft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:36:
[...]
klopt de registratie van de opwek wel? sommige inverters rapportereen bv de dc kant, ipv de ac kant. Daarnaast ga ik ervan uit dat je kWh bedoelt en niet kW (en al helemaal niet kW/uur
Fixed de KW -> kWh
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Nee eigenlijk niet, nu gewoon een elektrische kachel gekocht met timer.Vos schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:47:
[...]
Je zet m aan als je het koud hebt en zorgt dat deze dan vanzelf weer uit gaat.
Eigenlijk moet je niet alles willen automatiseren ;-)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.