Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 222 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.977 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Afgelopen weekend heeft mijn microSD kaart het begeven in mijn Raspberry Pi. Het was in eerste instantie een probeersel. Dus ik had niet alle slimmigheidjes aangezet om de levensduur te verlengen (sd kaart heeft op een week na een jaar gedraaid).
Ik draaide hierop Raspbian OS met Home Assistant Supervised. Ik draaide deze combinatie omdat iemand die mij hielp deze combinatie het fijnste vind en mij dus het snelst kon helpen. Na het installaren merkte ik dat ik waarschijnlijk dikke prima uit kan met HA OS.
Inmiddels heb ik een SSD gekocht om daarop waarschijnlijk HA OS te gaan zetten. Hierover kan ik genoeg informatie op het internet vinden.

Toevallig had ik een week voordat de SD kaart het begaf nog een volledige back up gedraaid. Kan ik deze back up terugzetten op een nieuwe HA OS ipv HA supervised? Gaat dat goed met de standaard 'zet back up terug' optie of moet ik wat extra stapjes uitvoeren, zoja hoe? Of kan ik de back up alleen terug zetten als ik weer puur HA supervised installeer?

Er staat ontzettend veel van HA op het internet, maar deze case kon ik niet vinden (kan te maken hebben met mijn beginnerheid dat ik niet de juiste trefwoorden ken).
En als de back up werkt. Zitten mijn YAML configuraties daar dan ook in of moet ik die weer opnieuw schrijven?

[ Voor 4% gewijzigd door MLPN op 16-11-2022 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
@MLPN

Ja, dat kan. En ja, die zitten bij een volledige backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
LJ80 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:37:
Eigenlijk moet je niet alles willen automatiseren ;-)
Nou, daar heb je wel een punt. Ik gebruik mijn HA voornamelijk voor het meten van van alles (energieverbruik, luchtkwaliteit), en ik ben heel voorzichtig met dingen automatiseren. Ik krijg notificaties als de wasmachine en het laden van de EV klaar zijn, als we op vakantie zijn gaan de lichten automatisch aan en uit, en als de EV klaar is met laden wordt dat buitenstopkontakt stroomloos gemaakt. Dat was het wel.

Ik ben er voorzichtig mee, vnl omdat ik al een tijd ICT doe en ik inmiddels wel weet dat ALLES ooit een keer omvalt, en natuurlijk op het meest ongelukkige moment. En ik wil gewoon niet dat het systeem "gek" doet als ik een keer niet thuis ben, want dan gaat de WAF direct een heel stuk omlaag.

Maar ik heb een collega die automatiseert zich helemaal suf, hele profielen gebaseerd op aanwezigheid, met verlichting, televisie, radio, rolluiken en alles. Het is maar net wat je wil (en durft) natuurlijk :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:20
JeroenH schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:25:
[...]

Nou, daar heb je wel een punt. Ik gebruik mijn HA voornamelijk voor het meten van van alles (energieverbruik, luchtkwaliteit), en ik ben heel voorzichtig met dingen automatiseren. Ik krijg notificaties als de wasmachine en het laden van de EV klaar zijn, als we op vakantie zijn gaan de lichten automatisch aan en uit, en als de EV klaar is met laden wordt dat buitenstopkontakt stroomloos gemaakt. Dat was het wel.

Ik ben er voorzichtig mee, vnl omdat ik al een tijd ICT doe en ik inmiddels wel weet dat ALLES ooit een keer omvalt, en natuurlijk op het meest ongelukkige moment. En ik wil gewoon niet dat het systeem "gek" doet als ik een keer niet thuis ben, want dan gaat de WAF direct een heel stuk omlaag.

Maar ik heb een collega die automatiseert zich helemaal suf, hele profielen gebaseerd op aanwezigheid, met verlichting, televisie, radio, rolluiken en alles. Het is maar net wat je wil (en durft) natuurlijk :)
Voor een goede WAF/PAF/FAF moet je vooral zorgen dat alles bedienbaar blijft als het systeem er uit ligt. Dus geen lampen die alleen maar met een smart button aan te zetten zijn ofzo.

Als je dan klachten krijgt wanneer thuis komt en het ligt gaat niet automatisch aan, toont dat alleen maar aan dat de automatiseringen gewaardeerd worden, en je dus budget moet hebben voor een UPS ;)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-09 17:15
TheFes schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:44:
[...]

Voor een goede WAF/PAF/FAF moet je vooral zorgen dat alles bedienbaar blijft als het systeem er uit ligt. Dus geen lampen die alleen maar met een smart button aan te zetten zijn ofzo.

Als je dan klachten krijgt wanneer thuis komt en het ligt gaat niet automatisch aan, toont dat alleen maar aan dat de automatiseringen gewaardeerd worden, en je dus budget moet hebben voor een UPS ;)
Als je een UPS nodig hebt dan hebben je lampen en dergelijke toch ook geen stroom meer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:39
-Casper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:59:
[...]

Als je een UPS nodig hebt dan hebben je lampen en dergelijke toch ook geen stroom meer? :+
Volgens mij bedoeld @TheFes dat je het zo robuust moet maken dat stroomuitval ook het enige is waarbij het niet meer werkt ;)

Zelf kan ik in ieder geval mijn Hue lampen nog aan en uit doen met een Hue Dimmer die via direct bindings gekoppeld is. Dus ook als HA en/of Zigbee2mqtt niet werken kan ik nog de lampen aan en uit doen totdat / tenzij de batterij daarvan leeg is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:52:
[...]

Denk dat het voor de meeste zaken wel geldt maar is niet gebruikelijk. De standaard woorden maken het vaak ook wat makkelijker om verderop dan een state af te vangen. Maar goed, als een integratie die een nummer verwacht gewoon goede afvanging heeft zou dat geen probleem mogen zijn. Tenzij die vinden dat het extern moet en je dan een error of warning in je log krijgt. Dus dat zou je moeten proberen.
Dit werkt niet zoals ik wil. Ik vermoed dat HA de status van de schakelaar op de achtergrond op "Unknown" zet en dat je in de GUI alleen "Unknown" als tekst ziet.

Als hij nu geen waarde heeft (= 0 = wp doet niets) dan slaat hij helemaal geen waarde op en dan krijg je alleen een grafiekje met alle COP waardes op elkaar gedrukt. Dat is ook weer net niet de bedoeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eANw2Sn2zuTdX4tWhRcmIsXhj5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sq7kX2j2tGMLnyRYRJxNr0ch.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17
19roland70 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:44:
[...]

Maar wat zou de oplossing kunnen zijn?
Wat als je dus nu eerst een sudo apt-get update en dan een sudo apt-get dist-upgrade doet. Gaat dat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:44:
[...]

Dit werkt niet zoals ik wil.
"Dit" is instellen als "idle"?
Ik vermoed dat HA de status van de schakelaar op de achtergrond op "Unknown" zet en dat je in de GUI alleen "Unknown" als tekst ziet.
Schakelaar?
Als hij nu geen waarde heeft (= 0 = wp doet niets) dan slaat hij helemaal geen waarde op en dan krijg je alleen een grafiekje met alle COP waardes op elkaar gedrukt. Dat is ook weer net niet de bedoeling.
[Afbeelding]
Mis even om welke grafiek het gaat / waar ik moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TheFes schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:44:
en je dus budget moet hebben voor een UPS ;)
RobertMe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:09:
totdat / tenzij de batterij daarvan leeg is :+
Kijk en dat bedoel ik. Je kunt de kans op problemen verkleinen. Niet van SD kaart maar van SSD draaien. Je Pi op een UPSje zetten. Extra batterijen voor je Hue/Ikea schakelaars op voorraad hebben. En zo doe ik het ook.

Maar het feit blijft dat je een systeem met en uptime van 100,00000% (domme schakelaar -> lamp) vervangt door een systeem met een uptime van (misschien) 99% (slimme schakelaar -> al dan niet HA systeem -> slimme lamp).

Als ik alleen zou wonen had ik het allemaal waarschijnlijk al de hemel in geautomatiseerd. ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:47:
[...]

"Dit" is instellen als "idle"?
Klopt.
[...]

Schakelaar?
Sensor, ongelukkige woordkeuze
[...]

Mis even om welke grafiek het gaat / waar ik moet kijken.
Coefficient of performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pP_in-QPdwxEzcZ4UJMjMjTRdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1JkgowzCWAgaWfbGZ1SMAMnq.png?f=fotoalbum_large

Hierboven een wat groter exemplaar. Als je dan kijkt naar de piek vanaf 12:00 tot ergens 15:00 dan zie je een mooie grafiek, op het eind zit alles op elkaar gedrukt omdat hij de 0/unknown/unavailable waardes niet opslaat.

In de basis is het niet ingewikkeld: Ik wil een grafiek met alle (dus ook de 0 waardes) hebben en een aparte sensor die het gemiddelde van de COP gebruikt.

Ik heb dus nu deze template:
YAML:
1
2
3
4
5
  - sensor:
      - name: "Gemiddelde COP boven nul"
        state: >-
          {% if states('sensor.cop_with_cooling')|float > 0 %} {{states('sensor.cop_with_cooling')}} {% endif %}
        availability: "{{ states('sensor.cop_with_cooling')|is_number }}"

Nu maak ik hier via een helper weer een gemiddelde van en dat lijkt niet lekker te werken omdat de grafieken namelijk nagenoeg gelijk lopen:

Hoop dat jullie het verschil in kleur zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2_CtAihHAKHMqqQGBKaPlbgwkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzbKFy3LxQ8ZwMvADqKfCFwI.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn COP berekening, inclusief 0 waarde.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
      - name: "COP with cooling"
        unit_of_measurement: "COP"
        state_class: measurement
          {% if
            state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') in ('Heating', 'Cooling')
            and state_attr('sensor.althermasensors','Freeze Protection') == 'OFF'
            and state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)')  | float != 0
          %} 
          {{ 
            (
              (
                state_attr('sensor.althermasensors','Flow sensor (l/min)') | float
                * 0.06
                * 1.16
                *
                  (
                    state_attr('sensor.althermasensors','Leaving water temp. before BUH (R1T)') | float
                    - state_attr('sensor.althermasensors','Inlet water temp.(R4T)') | float
                  )
              )
              /
              (
                state_attr('sensor.althermasensors','INV primary current (A)') | float
                * 230 | float
                / 1000
              )
            )
            | round(2)
            | abs
          }}
          {% else %}
          0
          {% endif %}

Enige wat ik dus wil: Om middennacht het dag gemiddelde weg schrijven...

Als iemand enig idee heeft hoe dit zonder al die omwegen te doen; graag!

@Septillion

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 16-11-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JeroenH schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:49:
[...]

[...]

Kijk en dat bedoel ik. Je kunt de kans op problemen verkleinen. Niet van SD kaart maar van SSD draaien. Je Pi op een UPSje zetten. Extra batterijen voor je Hue/Ikea schakelaars op voorraad hebben. En zo doe ik het ook.

Maar het feit blijft dat je een systeem met en uptime van 100,00000% (domme schakelaar -> lamp) vervangt door een systeem met een uptime van (misschien) 99% (slimme schakelaar -> al dan niet HA systeem -> slimme lamp).

Als ik alleen zou wonen had ik het allemaal waarschijnlijk al de hemel in geautomatiseerd. ;)
Met direct bindings is het wel echt zeer onwaarschijnlijk dat het niet werkt. Sure, een letterlijke stroomdraad is betrouwbaarder en de electronica aan beide kanten kan ook stuk gaan. Maar als je het altijd door een domotica systeem laat gaan is de kans al vele malen groter dat het niet werkt. Het Zigbee verkeer bv gaat over meerdere hops dus daar kan alweer verkeer wegvallen door bv bereik issue (aan Z-Wave kant heb ik op een gegeven moment "de stick verplaatst" en toen werd ik veel later zonder na te denken een Fibaro Wall Plug uit trokte bleken ineens veel devices onbereikbaar), maar ook even een update doen van bv een Zigbee2mqtt of HA kan natuurlijk een vorm van downtime geven. Of een update (+ reboot) van het systeem waarop HA draait. Dat zijn toch echt zaken die bij mij vaker ervoor zorgen dat iets niet werkt dan dat het komt door een lege batterij in een afstandsbediening. Een lege batterij in een multisensor waarvan ik de lux gebruikt heeft wel al vaker gezorgd voor in het donker zitten. Maar dan kan natuurlijk ook nog via HA de verlichting worden ingeschakeld. En een multisensor heeft natuurlijk een continu verbruik en dus vele malen sneller de batterij leeg dan een knop of magneetcontact die alleen iets doen als iets in een elektrische schakeling gebeurt en verder een verbruik van 0W hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik draaide HA eerst op een RPi 2b, maar nu wil ik het eens goed aanpakken. Die 2b performed niet goed, dus nu wil ik een nuc of thinkcentre.

Iemand een idee over welke beter/zuiniger is?

Het zou dan gaan om een refurb model van bijv 5j oud ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 09:08
-Casper schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:59:
[...]

Aangezien alles hier Hue is, heb ik bijna alle verlichting achter een UPS zitten... >:)
Toch al paar keer handig geweest. Zo is er altijd licht om naar de zekeringkast te lopen bv

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 09:08
De_Bastaard schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:28:
Ik draaide HA eerst op een RPi 2b, maar nu wil ik het eens goed aanpakken. Die 2b performed niet goed, dus nu wil ik een nuc of thinkcentre.

Kijk es naar een Odroid bv. Er is net een nieuw model uit. Redelijk krachtig beestje
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h3-plus/

Of deze https://www.antratek.be/o...2i6gPeEAQYBCABEgJRq_D_BwE
Ik gebruik deze nu al een jaar, en bevalt me super.
2 netwerk aansluitingen altijd handig.
Ingebouwde sata ssd vervangen door een samsung nvme 980plus 500gb.

Ervoor had ik HA draaien op een hp 8200sff, was ook goed maar niet top.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb het voor elkaar gekregen om de status van een publieke laadpaal (vrij / bezet) in Homeassistant te kunnen tonen als sensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: rest
    name: Laadpaal vrij
    unique_id: Laadpaal
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/xxxxxx
    scan_interval: 300 # 5 minutes
    value_template: "{{ 'Vrij' if (value_json['evses'] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 else 'Bezet' }}" 

name: Laadpaal vrij1
    unique_id: Laadpaal1
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/xxxxxx
    value_template: "{{ 'Vrij' if (value_json['evses'] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 else 'Bezet' }}" 

So far so good, ik krijg netjes een sensor met de status vrij of Bezet.

Nu hebben beide sensors (laadpalen) twee laadplekken per paal, die informatie zie je ook als je de url van shellrecharge via een browser benaderd.

Omdat het allemaal kopieer en plak werk is (de code) heb ik geen idee hoe ik per laadpaal meerdere sensors of data door kan parsen naar HA.

Wat ik eigenlijk zou willen is de mogelijkheid om de bezetting van de paal te zien (1 van 2 of 2 van 2 beschikbaar).

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen (hetzij met meerdere sensors?)

Waarschijnlijk moet het zoiets worden, maar ik heb geen idee hoe ik dit uit de API kan vissen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    name: NewMotion
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/3303186
  - platform: template
    sensors:
      laadpaal_status:
        friendly_name: "laadpaal status"
        value_template: "{{ state_attr( hier moet iets komen }}"
        entity_id: sensor.laadpaal_status
      laadpaal_plekken:
        friendly_name: "Laadpaal beschikbare plaatsen"
        entity_id: sensor.laadpaal_plaatsen

[ Voor 19% gewijzigd door madtraxx op 16-11-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

madtraxx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:50:
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb het voor elkaar gekregen om de status van een publieke laadpaal (vrij / bezet) in Homeassistant te kunnen tonen als sensor.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    name: Laadpaal vrij
    unique_id: Laadpaal
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/3303192

name: Laadpaal vrij1
    unique_id: Laadpaal1
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/3061916

So far so good, ik krijg netjes een sensor met de status vrij of Bezet.

Nu hebben beide sensors (laadpalen) twee laadplekken per paal, die informatie zie je ook als je de url van shellrecharge via een browser benaderd.

Omdat het allemaal kopieer en plak werk is (de code) heb ik geen idee hoe ik per laadpaal meerdere sensors of data door kan parsen naar HA.

Wat ik eigenlijk zou willen is de mogelijkheid om de bezetting van de paal te zien (1 van 2 of 2 van 2 beschikbaar).

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen (hetzij met meerdere sensors?)

Waarschijnlijk moet het zoiets worden, maar ik heb geen idee hoe ik dit uit de API kan vissen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    name: NewMotion
    resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/3303192
    sensors:
      laadpaal_status:
        friendly_name: "laadpaal status"
        entity_id: sensor.laadpaal_status
      laadpaal_plekken:
        friendly_name: "Laadpaal beschikbare plaatsen"
        entity_id: sensor.laadpaal_plaatsen
Ik kan geen status in die JSON log zien van de laadpaal status algemeen maar wel van de "stekkers" (vrij, bezet, stuk, whatever) en daarvoor moet je ['evses'][0]['status'] en ['evses'][0]['status'] hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 16-11-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:17:
[...]

Ik kan geen status in die JSON log zien van de laadpaal status algemeen maar wel van de "stekkers" (vrij, bezet, stuk, whatever) en daarvoor moet je ['evses'][0]['status'] en ['evses'][0]['status'] hebben.
Thanks, die waardes had ik inderdaad voorbij zien gaan, maar mijn programmeer skills beperken zich ongeveer tot: kopieren, plakken veldje vervangen en that's it :-D

Ik ga eens kijken of ik die multiscraper kan begrijpen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

madtraxx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:37:
[...]

Thanks, die waardes had ik inderdaad voorbij zien gaan, maar mijn programmeer skills beperken zich ongeveer tot: kopieren, plakken veldje vervangen en that's it :-D

Ik ga eens kijken of ik die multiscraper kan begrijpen :o
Het aantal vrije plaatsen doet er niet toe, right? Je wilt alleen zien of er plek is denk ik?

Volgens mij moet zoiets dan wel werken: {{ 'Vrij' if (value_json['evses'][0] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 OR else (value_json['evses'][1] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 else 'Bezet' }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:43:
[...]

Het aantal vrije plaatsen doet er niet toe, right? Je wilt alleen zien of er plek is denk ik?

Volgens mij moet zoiets dan wel werken: {{ 'Vrij' if (value_json['evses'][0] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 OR else (value_json['evses'][1] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 else 'Bezet' }}
ja inderdaad op zich doet dat er niet echt toe ;-) ik ga dit even proberen thanks!

@Toppe helaas:

The system cannot restart because the configuration is not valid: Invalid config for [sensor.rest]: invalid template (TemplateSyntaxError: expected token 'end of print statement', got 'OR') for dictionary value @ data['value_template']. Got "{{ 'Vrij' if (value_json['evses'][0] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 OR else (value_json['evses'][1] | selectattr('status', 'eq', 'Available') | list | length) > 0 else 'Bezet' }}". (See ?, line ?).

[ Voor 30% gewijzigd door madtraxx op 16-11-2022 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 00:05
oltk schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:50:
[...]

Jaaahhh... daaar klaagt @Gizz ook al over: de documentatie daarover is erg onhelder. Ik heb het opgelost door de device die was toegevoegd van een stroommeter te gebruiken (de stroommeter ging kapot).

Ik heb nog de legacy sensor.yaml, maar ik kom er niet achter hoe ik dat op een nieuwe manier moet instellen.

Wat ik begrijp wat je ongeveer moet doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "dummy_gebruik_batterij"
        friendly_name: Dummy gebruik van batterij
        value_template: "{{0.0}}"
        unique_id: 121541dd27db62
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing

Bij mij werkt dit overigens niet. Ik kan ook niet meerdere sensors toevoegen, dan krijg ik foutmeldingen.
Ik moet zeggen: HA is en blijft, ook na een jaar gebruik, een enorme steile klim.
Ik heb dit nu voor elkaar op een andere manier.
Mijn Laadpaal is dus als "Batterij" in het Energie dashboard toegevoegd.
Op deze manier zie ik netjes hoeveel mijn auto verbruikt en hoeveel mijn huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErAyMALN9bv5vb3alAI9JozYNuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKk27ngWPCE1kc1LADUQTdZP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik geregeld door eerst de HACS integratie powercalc te installeren.
Vervolgens moet je in je configuration.yaml de regel "powercalc:" toevoegen en dan de sensor:

- platform: powercalc
name: unload_battery
daily_fixed_energy:
value: 0.00

In je Energy Dashboard kan je dan je entity laadpaal (in mijn geval "Zappi Charge added Session") ingeven als incoming en out zet je de entity "unload_battery".
Op die manier gaat er enkel stroom in je "Batterij" en niet uit, die stroom zit immers in je auto.

Ik zou alleen nog graag de tekst "Battery" in het overzicht willen vervangen door "Car" ;)
Ook zou het mooi zijn als het lijntje vanuit de batterij naar huis weg zou kunnen/niet meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:50

ralpje

Deugpopje

@madtraxx Ik ben vooral benieuwd hoe je die location ID van je laadpaal hebt achterhaald, ik kan zo snel geen documentatie over die API vinden en op de map als je gewoon de website bezoekt wordt die ID niet weergegeven volgens mij :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Laatst online: 23-09 12:59
Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:43:
[...]

Het aantal vrije plaatsen doet er toch juist toe? Dat is de vraag. Want of er een plek vrij is heeft hij al voor elkaar.

(ik zit hier ook mee te stoeien namelijk O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Laatst online: 23-09 12:59
ralpje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:55:
@madtraxx Ik ben vooral benieuwd hoe je die location ID van je laadpaal hebt achterhaald, ik kan zo snel geen documentatie over die API vinden en op de map als je gewoon de website bezoekt wordt die ID niet weergegeven volgens mij :)
via : https://shellrecharge.com/nl-nl/vind-een-laadpunt

en dan in de Developer Tools via je webbrowser (tabje network) kan je de URL en dus ID vinden als je op een laadpunt klikt

[ Voor 3% gewijzigd door KiefDelicious op 16-11-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madtraxx
ralpje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:55:
KiefDelicious schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:57:
[...]

via : https://shellrecharge.com/nl-nl/vind-een-laadpunt

en dan in de console via je webbrowser kan je de url en dus ID vinden als je op een laadpunt klikt
Zo dus inderdaad, het zou nog mooier zijn als hij alle info binnen lepelt in meerdere sensors.

Ik heb nu dus dit gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okhZZ-njVMm3Kwnc_Wj2lZeMqgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wiPBm1USso8HF97nzlXMzYZZ.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door madtraxx op 16-11-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
madtraxx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:00:
[...]

[...]

Zo dus inderdaad, het zou nog mooier zijn als hij alle info binnen lepelt in meerdere sensors.

[Afbeelding]
Wil je je YAML code delen voor de sensoren? :)
Dan ga ik eens proberen of ik ook wat voor mij interessante locaties in HA kan krijgen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

KiefDelicious schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:57:
[...]

Het aantal vrije plaatsen doet er toch juist toe? Dat is de vraag. Want of er een plek vrij is heeft hij al voor elkaar.

(ik zit hier ook mee te stoeien namelijk O-) )
Nee, hij kijkt nu naar één laadplek. Als die bezet is kan er nog wel een andere zijn die vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tistjendop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:09:
[...]

Volgens mij bedoeld @TheFes dat je het zo robuust moet maken dat stroomuitval ook het enige is waarbij het niet meer werkt ;)

Zelf kan ik in ieder geval mijn Hue lampen nog aan en uit doen met een Hue Dimmer die via direct bindings gekoppeld is. Dus ook als HA en/of Zigbee2mqtt niet werken kan ik nog de lampen aan en uit doen totdat / tenzij de batterij daarvan leeg is :+
kan iemand mij in de juiste richting sturen om zo'n direct bindings te maken? mijn lampen en knoppen zijn allen zigbee devices die via zha aan home assistant gekoppeld zijn. Ik ben er zelf niet in geslaag om een howto style documentatie te vinden om die bindings te maken.

2e vraag: welke ups zouden jullie eventueel aanraden om mijn netwerkinfra + nas + pi met HA (samen een 80W) te beveiligen tegen stroomonderbrekingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
De_Bastaard schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:28:

Check Het grote zuinige server topic - deel 3, dit was voor mij erg waardevol om een zuinige keuze te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

madtraxx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:00:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Daarom zou het mooi zijn als je een sensor kan aanmaken die aangeeft vrij/bezet en daar onder een aantal attributen zoals aantal vrije plekken, de prijs per kWh en dat soort ongein.

Maar het lijkt er op dat je bij een rest sensor geen attributen kan mee geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madtraxx
DaLass schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:21:
[...]

Wil je je YAML code delen voor de sensoren? :)
Dan ga ik eens proberen of ik ook wat voor mij interessante locaties in HA kan krijgen.
Die staat een stukje verder naar boven in het topic.
Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:26:
[...]

Daarom zou het mooi zijn als je een sensor kan aanmaken die aangeeft vrij/bezet en daar onder een aantal attributen zoals aantal vrije plekken, de prijs per kWh en dat soort ongein.

Maar het lijkt er op dat je bij een rest sensor geen attributen kan mee geven.
Stiekem hoop ik dat iemand er een integratie voor maakt, eigenlijk ben ik verbaasd dat die er nog niet is, een heleboel van die laadpas providers hebben een API waar je tegenaan kunt praten.

[ Voor 48% gewijzigd door madtraxx op 16-11-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
ik vroeg me af hoe ik het volgende kan bereiken.
in de garage staat een aantal elektrische vervoermiddelen (fiets en zo). Als deze opgeladen zijn dus aan het druppelladen, zou ik graag de stroom eraf willen doen.
Als iemand echter thuis komt en de fiets aan de lader legt moet er wel weer stroom zijn.

idee:
stel ik controleer de stroom. Als deze binnen een bepaald range zit (5-10 W of zo) zet ik de switch uit. Om de zoveel tijd gaat de switch even aan om te controleren. Als de stroom > 10W is er kennelijk een fiets aangesloten die aan het opladen is. Als de stroom < 5W is dan zijn kennelijk alle laadkabels uit de fiets en mag de switch ook aan. Als dan immers iemand thuis komt en de fiets aan de kabel legt begint hij meteen te laden.

misschien maak ik het overdreven ingewikkeld maar het is een hobby zullen we maar zeggen...
Iemand betere ideeën (en evt hoe jij dat in een automation zou proppen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
maxtrash schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:33:
ik vroeg me af hoe ik het volgende kan bereiken.
in de garage staat een aantal elektrische vervoermiddelen (fiets en zo). Als deze opgeladen zijn dus aan het druppelladen, zou ik graag de stroom eraf willen doen.
Als iemand echter thuis komt en de fiets aan de lader legt moet er wel weer stroom zijn.
Komen deze mensen door een deur naar binnen? Kun je dus ergens de aanwezigheid van de personen "meten"?

Want dan kun je, als deur is opengegaan en lader is uit schakel lader in, controleer na 10 minuten of er meer verbruik is dan nominaal anders schakel lader uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Laatst online: 20-09 18:03
madtraxx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:39:
[...]

Komen deze mensen door een deur naar binnen? Kun je dus ergens de aanwezigheid van de personen "meten"?

Want dan kun je, als deur is opengegaan en lader is uit schakel lader in, controleer na 10 minuten of er meer verbruik is dan nominaal anders schakel lader uit.
ja, de garagedeur. Wel een goede suggestie van je want anders moet je op allerlei tijden gaan controleren of er toevallig iemand aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:00:
Hierboven een wat groter exemplaar. Als je dan kijkt naar de piek vanaf 12:00 tot ergens 15:00 dan zie je een mooie grafiek, op het eind zit alles op elkaar gedrukt omdat hij de 0/unknown/unavailable waardes niet opslaat.
Juist wel toch, vandaar dat gemiddelde dor de war is want daar zit de 0 ook in.
In de basis is het niet ingewikkeld: Ik wil een grafiek met alle (dus ook de 0 waardes) hebben en een aparte sensor die het gemiddelde van de COP gebruikt.

Ik heb dus nu deze template:
YAML:
1
2
3
4
5
  - sensor:
      - name: "Gemiddelde COP boven nul"
          {% if states('sensor.cop_with_cooling')|float > 0 %} {{states('sensor.cop_with_cooling')}} {% endif %}
        availability: "{{ states('sensor.cop_with_cooling')|is_number }}"
Lijkt me correct, maar waarom niet gewoon de oorspronkelijke zo? 0 is immers niet correct.
Nu maak ik hier via een helper weer een gemiddelde van en dat lijkt niet lekker te werken omdat de grafieken namelijk nagenoeg gelijk lopen:

Hoop dat jullie het verschil in kleur zien
[Afbeelding]
Hier zie ik toch weer gewoon de versie incl 0 in het blauw? En dan gemiddelde? Over welk bestek heb je dat gemiddelde draaien dan? Bedoel, als je dat over 5 samples doet snap ik dat hij nagenoeg volgt. Maar jij wilt 24uur gemiddelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@madtraxx Wil je ipv bezet/vrij nu aantal vrij plekken hebben? Of wil je ook het aantal plekke zien ofzo?

Eerste is natuurlijk zo simpel als de if-else eruit halen. Tweede zou je inderdaad even met multi moeten doen en dan ook de lengte tellen zonder filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@maxtrash Op zich kan dat wel. Maar denk niet dat je er werkelijk mee zal besparen. Zeker als je dit per lader wilt doen. En steeds aan en uit zetten zal in ieder geval voor veel meer slijtage van de laders zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
Septillion schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:16:
@madtraxx Wil je ipv bezet/vrij nu aantal vrij plekken hebben? Of wil je ook het aantal plekke zien ofzo?

Eerste is natuurlijk zo simpel als de if-else eruit halen. Tweede zou je inderdaad even met multi moeten doen en dan ook de lengte tellen zonder filter.
Inderdaad beide, dus een sensor of de paal Vrij / Bezet is (want dan kan ik het icoontje van die sensor een andere kleur geven afhankelijk van de value) en een sensor die 1/2, 0/2 2/2 aangeeft.

ik wil het dus eigenlijk net zo als je op google maps kunt bekijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:59:
[...]

Juist wel toch, vandaar dat gemiddelde dor de war is want daar zit de 0 ook in.

[...]

Lijkt me correct, maar waarom niet gewoon de oorspronkelijke zo? 0 is immers niet correct.

[...]

Hier zie ik toch weer gewoon de versie incl 0 in het blauw? En dan gemiddelde? Over welk bestek heb je dat gemiddelde draaien dan? Bedoel, als je dat over 5 samples doet snap ik dat hij nagenoeg volgt. Maar jij wilt 24uur gemiddelde?
Ja, het gemiddelde van 24 uur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@madtraxx Je kan wisselen naar de RESTful integratie. Dan krijg je bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest:
  - resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/xxxxxx
    scan_interval: 300
    sensor:
      - name: Test laadpaal total
        unique_id: laadpaal_total
        value_template: "{{ value_json['evses']  |list |length }}"
      - name: Test laadpaal free
        unique_id: laadpaal_free
        value_template: "{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length }}"
      - name: Test laadpaal availability
        unique_id: laadpaal_availability
        value_template: "{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length }}/{{ value_json['evses']  |list |length }}"
      - name: Test laadpaal state
        unique_id: laadpaal_state
        value_template: "{{ 'Available' if (value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length) > 0 else 'Occupied' }}"

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een icon toe te voegen. Het volgende lijkt niets te doen onder een sensor:
YAML:
1
icon: "{{ 'mdi:ev-station' if (value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length) > 0 else 'mdi:gas-station-off-outline' }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Toppe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:50:
[...]

Ja, het gemiddelde van 24 uur :)
Maar via wat doe je het gemiddelde en wat geef je daar op als window?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:32:
[...]

Maar via wat doe je het gemiddelde en wat geef je daar op als window?
Toppe in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

‘Gemiddelde COP boven nul’ via een helper. Zit geen window in, denk dat het daar ook fout gaat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Welke helper is dat? Ik zie er in de UI geen, toch? Via de statistic integration kan je een average_linear sensor aanmaken met een max_age van 24 uur maken (wel even sampling_size hoger zetten dan je maximaal per dag aan samples verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
@madtraxx Je kan wisselen naar de RESTful integratie. Dan krijg je bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest:
  - resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/xxxxxx
    sensor:
        value_template: "{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length }}"
        value_template: "{{ value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length }}/{{ value_json['evses']  |list |length }}"
        value_template: "{{ 'Available' if (value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length) > 0 else 'Occupied' }}"

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een icon toe te voegen. Het volgende lijkt niets te doen onder een sensor:
YAML:
1
icon: "{{ 'mdi:ev-station' if (value_json['evses'] |selectattr('status', 'eq', 'Available') |list |length) > 0 else 'mdi:gas-station-off-outline' }}"
Dit werkt als een trein! thanks!!!!!

jammer inderdaad dat je het icoontje niet op basis van de status kunt uitlezen, ik heb het ook al via customize.yaml geprobeerd en op allerlei andere manieren maar ik krijg het niet voor elkaar, je zou toch denken dat het met jouw code gewoon moet werken.

dit had ik dus geprobeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor.Test_laadpaal_state:
  icon_template: >-
          {% if is_value('sensor.Test_laadpaal_state', 'Available') %}
            mdi:lightning-bolt
          {% else %}
            mdi:car-electric
          {% endif %}

Dit artikel ook nog geprobeerd:

https://cyan-automation.m...me-assistant-41766a959ddf

Maar daar ging het ook mis (had de code een beetje verbouwd)

[ Voor 12% gewijzigd door madtraxx op 16-11-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YAML:
1
Oh, ik gebruik card-mod voor kleurtjes:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
          - type: custom:multiple-entity-row
            entity: sensor.ev_laadplek_b6_1
            icon: mdi:ev-station
            show_state: false
            name: Laadpaal beschikbaarheid
            card_mod:
              style:
                hui-generic-entity-row:
                  .: |
                    div.entity:nth-child(1) state-badge {
                        {{ iif (is_state('sensor.ev_laadplek_b6_1', 'available'), "color: green;", "color: red;")}}
                    }
                    div.entity:nth-child(2) state-badge {
                        {{ iif (is_state('sensor.ev_laadplek_b6_2', 'available'), "color: green;", "color: red;")}}
                    }
            entities:
              - entity: sensor.ev_laadplek_b6_1
                name: false
              - entity: sensor.ev_laadplek_b6_2

(let op, ik heb een lower filter in mijn sensor zitten, vandaar available ipv Available)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob In een card is dit inderdaad ook wel op te lossen. Samen met kleur etc.

Maar de rest integratie sensoren hebben volgens de doc een icon parameter met template support. Maar als ik deze gewoon opgeef (icon: mdi:ev-station) of via een template (icon: "{{ 'mdi:ev-station' }}") of zelfs met een static if (icon: "{{ 'mdi:ev-station' if true else 'mdi:light'}}") gaat dit prima. Maar zodra ik dezelfde template pak als voor de 'free' dan krijg ik gewoon het default icon :| Dus snap niet zo goed waar het mis gaat daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:47

Antonio di

a mi me dijeron que si

Antonio di schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 01:16:
De Raspberry PI is al tijden uitverkocht. Ik zocht dus een zuinige mini PC als alternatief.
Ik heb een nieuwe "complete" Minisforum GK50 fanless mini-pc met een Pentium N5030 processor gekocht (Amazon.de nog steeds in promo nu 29-10-2022, voor 211 euro voor NL inwoners) dus geen barebone, wordt geleverd met M2-128GB en 8GB geheugen en met Windows-10-pro (Bij HAshop is een look-alike 389 euro in de 256GB uitvoering met HA er al op). Ik heb een oude Toshiba 2,5 inch HDD in de GK50 geplaatst en verbonden met de aanwezige Sata-verbindings-kabel. Vanuit de GK50 Windows-11-pro (ik heb deze eerst bijgewerkt vanuit W10-pro) met Balena Etcher, heb ik (via de URL) Home assistant (HA) met OS op de HDD toegevoegd. Vervolgens de GK50 opnieuw opgestart, snel op de ESC-knop gedrukt om naar de BIOS/UEFI (Megatrend) te gaan. Ik heb de opstartvolgorde gewijzigd om te beginnen met HA OS HDD. Ik had een opnieuw geflashed Sonoff Zigbee plus USB-stick geplaatst in een vrije USB-poort van de GK50. De GK50 komt met HA en ik kan via mijn andere pc via WebUI naar de (nu) HA mini-server GK50 gaan. De Zigbee Sonoff maakt verbinding met Zigbee Home Assistant (ZHA) en configurrt prima. Ik heb een paar componenten toegevoegd aan ZHA. Werkt prima voor mij. De GK50 wordt geleverd met 2 LAN-poorten (veel foto's tonen er maar 1 ??), zonder MIC maar wel met Bluethooth 5.0 (ook herkent door HA). Dus mijn idee is om een ​​P1-kabel-naar-RJ45 (slimme energie-meter) aan de tweede LAN-poort van de GK50 te koppelen en probeer deze werkend te krijgen onder HA om zo de data van stroom-productie en stroom/gasverbruik in deze HA te krijgen. Ga morgen (oeps vandaag) de GK50 eens aan mijn stroommeter leggen om het verbruik te meten.
Tot nu toe werkt alles naar wens. Zal als ik tijd heb een review schrijven op Tweakers.net.
De performance van de GK50 Window-11pro met Firefox surfen/browsen is verbazend goed. Als alles goed blijft ga ik Ubuntu erop zetten en eens kijken hoe HA daaronder werkt of alleen HAOS.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb een P1 kabletje gekocht bij Ali en het werkt direct met Home Assistant (HAOS) op een Minisforum GK50 mini-pc met mijn Kaifa MA105C 'slimme meter" . Omdat er nogal wat problemen gemeld werden met genoemde "slimme meter" is het door mij op het forum gezet dat over die "problemen" gaat, zie:
Antonio di in "P1 kabel met Home Assistant en DSMR - uitlezen lukt maar nie"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
madtraxx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:40:
[...]

Dit werkt als een trein! thanks!!!!!

jammer inderdaad dat je het icoontje niet op basis van de status kunt uitlezen, ik heb het ook al via customize.yaml geprobeerd en op allerlei andere manieren maar ik krijg het niet voor elkaar, je zou toch denken dat het met jouw code gewoon moet werken.

dit had ik dus geprobeerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor.Test_laadpaal_state:
    {% else %}
    {% endif %}

Dit artikel ook nog geprobeerd:

https://cyan-automation.m...me-assistant-41766a959ddf

Maar daar ging het ook mis (had de code een beetje verbouwd)
Probeer het eens zo met customize
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor.test_laadpaal_state:
  icon: >-
    {% else %}
    {% endif %}

Een hoofdletter in je entity_id kan niet kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:47

Antonio di

a mi me dijeron que si

Antonio di schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:52:
[...]

Ik heb een P1 kabletje gekocht bij Ali en het werkt direct met Home Assistant (HAOS) op een Minisforum GK50 mini-pc met mijn Kaifa MA105C 'slimme meter" . Omdat er nogal wat problemen gemeld werden met genoemde "slimme meter" is het door mij op het forum gezet dat over die "problemen" gaat, zie:
Antonio di in "P1 kabel met Home Assistant en DSMR - uitlezen lukt maar nie"
Nu ik het netto stroom en gas verbruik weet. Wil ik graag inzoomen op verbruik per apparaat en heb ik bij Ali ook een Zigbee plug met stroommeter gekocht. Met dit Tuya model (TS011F) waren nogal wat problemen, zeker in het verleden. Ik heb daarom de aankoop en de werking beschreven op een forum dat over de TS011F "problemen" gaat, zie (met foto's):
Antonio di in "Tuya Smart Plug gaat automatisch uit"

Bij mij werkt de TS011F Zigbee plug met firmware 1.0.13 goed op ZHA.
Dit is mijn 1ste "slimme plug" met stroommeting. Ik gebruik normaal een oude/klassieke/ouderwetse "Brennenstuhl PM231 E" voor de meting van het stroomverbruik. Wat mijn opvalt is dat van deze plug op ZHA het actuele stroomverbruik in Watts alleen als geheel getal wordt weer gegeven. Ik zie van een apparaat in stand-by dat die 0 watt verbruikt volgens deze plug c.q. ZHA. Mij oude meter geeft echter 0,2 watt verbruik aan. Het zelfde issue met een lamp. Volgens mijn oude meter verbruikt die 8,9 watt. Volgen de slimme plug verbruikt de lamp 8 watt (naar beneden afgerond??!!).

Ik heb een vraag:
Geven al die "slimme (Zigbee) pluggen" met stroommeting alleen het "actueel verbruik" door per heel getal in Watts (geen decimalen) of is het ZHA die alleen een naar beneden afgerond getal weergeeft??

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
TheFes schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:52:
[...]

Probeer het eens zo met customize
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  icon: >-
    {% else %}
    {% endif %}

Een hoofdletter in je entity_id kan niet kloppen
klopt die hoort er niet :-)
Hmmbob schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:42:
[...]

Oh, ik gebruik card-mod voor kleurtjes:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
          - type: custom:multiple-entity-row
            entity: sensor.ev_laadplek_b6_1
            show_state: false
            name: Laadpaal beschikbaarheid
            card_mod:
              style:
                hui-generic-entity-row:
                  .: |
                    div.entity:nth-child(1) state-badge {
                        {{ iif (is_state('sensor.ev_laadplek_b6_1', 'available'), "color: green;", "color: red;")}}
                    }
                    div.entity:nth-child(2) state-badge {
                        {{ iif (is_state('sensor.ev_laadplek_b6_2', 'available'), "color: green;", "color: red;")}}
                    }
            entities:
              - entity: sensor.ev_laadplek_b6_1
              - entity: sensor.ev_laadplek_b6_2

(let op, ik heb een lower filter in mijn sensor zitten, vandaar available ipv Available)
Deze gaat echt wooooosshhh over mijn hoofd, heb card-mod vanuit HACS gevist maar krijg het echt niet voor elkaar.

Wat ik nu heb gedaan:

jouw code in mijn configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rest:
  - resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/3303222
    sensor:

en deze code in mijn customize.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    {% if is_state('sensor.test_laadpaal_state', 'Available') %}
    {% else %}
    {% endif %}

ik definieer dus bewust geen icon (in de configuration.yaml) zoals bij de andere entiteiten.

Het lijkt wel of het om de één of andere reden niet mag om het icoontje dus aan te passen (hetzij het veranderen van icoon op basis van status, of op basis van kleur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Antonio di schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:22:
Ik heb een vraag:
Geven al die "slimme (Zigbee) pluggen" met stroommeting alleen het "actueel verbruik" door per heel getal in Watts (geen decimalen) of is het ZHA die alleen een naar beneden afgerond getal weergeeft??
Zowel de Fibaro Wall Plug als Fibaro Double Switch inbouwmodule die ik heb rapporteren het actuele verbruik met één decimaal. Zijn dan wel Z-Wave apparaten, van €50 per stuk. Heb niet jouw link geopend, maar ik denk dat die Tuyas ongeveer 1/5e kosten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
@Septillion

Bingo!!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: entities
entities:
  - entity: sensor.test_laadpaal_state
    name: laadpaal beschikbaar
    style: |
      :host {
        {% if states('sensor.test_laadpaal_state') == 'Available' %}
          --paper-item-icon-color: green;
        {% elif states('sensor.test_laadpaal_state') == 'Occupied' %}
          --paper-item-icon-color: red;
          color: red;
        {% endif %}
      }

variabel zou natuurlijk mooier zijn, als status niet Available is dan "red" maar op zich ben ik hier ook mee uit de voeten.

Bedankt voor je hulp!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 17:33
TheFes schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:59:
[...]

Voor een template sensor is de documentatie een stuk uitgebreider
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

value_template moet state zijn.
friendly_name kan weg, die definieer je al onder name
Die name mag gewoon hoofdletters en spaties bevatten, en wordt dan omgezet naar lowercase met underscores voor het entity_id
Ik probeer ook deze demo sensor toe te voegen zodat de laadpaal erin kan.
Ik heb deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:
      dummy_gebruik_batterij:

aangepast naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:
      dummy_gebruik_batterij:
        state: "{{0.0}}"

maar beide wordt de yaml niet goedgekeurd... Wat doe ik verkeerd om een fake terug lever sensor aan te maken?

Water-Escape

• TheFes
water_escape schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:51:
[...]

Ik probeer ook deze demo sensor toe te voegen zodat de laadpaal erin kan.
Ik heb deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:
      dummy_gebruik_batterij:

aangepast naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:
      dummy_gebruik_batterij:

maar beide wordt de yaml niet goedgekeurd... Wat doe ik verkeerd om een fake terug lever sensor aan te maken?
Je gebruikt een rare mix van het legacy format en het nieuwe format. Kijk eens goed naar de documentatie in de link.
Het nieuwe format valt ook niet meer onder de sensor integratie maar onder de template integratie, en de code kun je dus ook niet in sensor.yaml zetten.
Je kunt wel een template.yaml aanmaken en daar een aparte include voor gebruiken

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb een probleem wat vast al vaak naar voren is gekomen, maar ik kan er geen posts/topics over vinden.

Ik wil graag een lamp aan laten gaan dmv van een bewegingssensor, maar dat het daarnaast ook nog mogelijk is de handmatige knop op de muur te gebruiken om dit te overriden.

Zou ik dat kunnen bereiken met iets vergelijkbaars als https://www.zigbee2mqtt.io/devices/BW-SS7_1gang.html ?
Ik wil dus niet dat de bewegingsfunctionaliteit stopt met werken als je de knop indrukt, of dat je het via de wandschakelaar aanzet maar door geen beweging weer uit gaat.

Ik kwam ook deze tegen, maar die is best prijzig, ik vroeg me af of dat hetzelfde is uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule

• water_escape
TheFes schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:09:
[...]

Je gebruikt een rare mix van het legacy format en het nieuwe format. Kijk eens goed naar de documentatie in de link.
Het nieuwe format valt ook niet meer onder de sensor integratie maar onder de template integratie, en de code kun je dus ook niet in sensor.yaml zetten.
Je kunt wel een template.yaml aanmaken en daar een aparte include voor gebruiken
Dit staat bij mij allemaal direct in de config.yaml. Ik heb geen template.yaml, wel een sensor.yaml, maar die gebruik ik dus niet.

Zou dit niet een Helper moeten zijn? Of denk ik dan raar?

zo voor direct in de config yaml?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: dummy_gebruik_batterij
        state: total_increasing

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:55:
[...]

Dit staat bij mij allemaal direct in de config.yaml. Ik heb geen template.yaml, wel een sensor.yaml, maar die gebruik ik dus niet.

Zou dit niet een Helper moeten zijn? Of denk ik dan raar?

zo voor direct in de config yaml?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:

dus state in plaats van value_template
Ik neem aan dat er daadwerkelijk nog een template komt in plaast van "{{0.0}}"

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:32
Wellicht dat iemand dit al gemaakt heeft, maar kan het niet vinden. Om sluimer verbruik te elimineren heb ik best veel slimme stekkers geplaatst. Ook bij slimme apparaten die een redelijk sluimer verbruik hebben bij stand-by.. ze zijn eigenlijk altijd verbonden met het netwerk. Als deze apparaten stand-by staan schakelt de slimme stekker ze volledig uit. Echt top, scheel zo 50 watt nodeloos verbruik.

Echter aanzetten is een lastiger verhaal. Wat ik eigenlijk wil is de integratie in home assistant gebruiken. Dat het wat langer duurt dat het apparaat volledig beschikbaar is maakt niet uit. Maar ik moet nu handmatig eerst de slimme stekker schakelen. Wachten, en dan de integratie van het apparaat bedienen. Eigenlijk wil ik een automation maken die na het bedienen van de integratie (bijvoorbeeld HEOS of MELCloud) de stekker schakelt, wacht, en dan het commando wat ik bediend heb opnieuw verstuurd.

Ik dacht aan een variable in het script waarin je de huidige stand bewaard en na een wait opnieuw verstuurd. Zo kan ik deze oplossing vervolgens ook gebruiken in andere automations zonder steeds rekening te moeten houden met het schakelen van de slimme stekker. Heeft iemand al een dergelijk script als voorbeeld? Moet ik dan nog schakelen naar de oude stand(stand-by) en opnieuw de gewenste stand inschakelen om het commando echt naar buiten te sturen?

Voorbeeld van wat ik nu heb, maar niet werkt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Airco Inschakelen
description: ""
trigger:
  - platform: device
    device_id: 53d108c073c14beeac8e995291fc8bd9
    domain: climate
    entity_id: climate.keuken
    type: hvac_mode_changed
    to: heat
    to: dry
    to: cool
    to: fan_only
    to: heat_cool
    variables:
      climatemode: fan_only
condition: []
action:
  - service: variable.set_variable
    data:
      variable: climatemode
      value: "{{ states(climate.keuken) }}"
  - type: turn_on
    device_id: afe01fb62e22007376efd05a10fc71bd
    entity_id: switch.wall_plug_switch_4
    domain: switch
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
  - service: climate.set_hvac_mode
    data:
      hvac_mode: "{{ states(climatemode) }}"
    target:
mode: single

Alvast dank voor de hulp :)

[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 17-11-2022 12:28 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]

• maartend
  • Laatst online: 18:15
En ja hoor. Weer niet kunnen updaten omdat de install een unknown error geeft. Maar weer afwachten tot het plots voorbij is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ferrox1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:51:
Wellicht dat iemand dit al gemaakt heeft, maar kan het niet vinden. Om sluimer verbruik te elimineren heb ik best veel slimme stekkers geplaatst. Ook bij slimme apparaten die een redelijk sluimer verbruik hebben bij stand-by.. ze zijn eigenlijk altijd verbonden met het netwerk. Als deze apparaten stand-by staan schakelt de slimme stekker ze volledig uit. Echt top, scheel zo 50 watt nodeloos verbruik.

Echter aanzetten is een lastiger verhaal. Wat ik eigenlijk wil is de integratie in home assistant gebruiken. Dat het wat langer duurt dat het apparaat volledig beschikbaar is maakt niet uit. Maar ik moet nu handmatig eerst de slimme stekker schakelen. Wachten, en dan de integratie van het apparaat bedienen. Eigenlijk wil ik een automation maken die na het bedienen van de integratie (bijvoorbeeld HEOS of MELCloud) de stekker schakelt, wacht, en dan het commando wat ik bediend heb opnieuw verstuurd.

Ik dacht aan een variable in het script waarin je de huidige stand bewaard en na een wait opnieuw verstuurd. Zo kan ik deze oplossing vervolgens ook gebruiken in andere automations zonder steeds rekening te moeten houden met het schakelen van de slimme stekker. Heeft iemand al een dergelijk script als voorbeeld? Moet ik dan nog schakelen naar de oude stand(stand-by) en opnieuw de gewenste stand inschakelen om het commando echt naar buiten te sturen?

Voorbeeld van wat ik nu heb, maar niet werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Airco Inschakelen
description: ""
trigger:
    to: heat
    to: dry
    to: cool
    to: fan_only
    to: heat_cool
    variables:
      climatemode: fan_only
condition: []
action:
  - service: variable.set_variable
    data:
      variable: climatemode
      value: "{{ states(climate.keuken) }}"
  - delay:
    data:
      hvac_mode: "{{ states(climatemode) }}"
    target:
mode: single

Alvast dank voor de hulp :)
Zo te zien maak je gebruik van de HASS-variables custom integration, maar die heb je hier helemaal niet nodig.
Aangezien je de variable gewoon in dezelfde automation gebruikt, kun je ingebouwde variables functie gebruiken. Als je toch HASS-variables wil gebruiken, moet je de state van die variable (wat gewoon een entity is) opvragen met states(). Overigens moet je dan wel quotes om het entity_id zetten.

Maar met de ingebouwde variables functie zou het zo gaan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
action:
  - variables:
      climatemode: "{{ states('climate.keuken') }}"
  - delay:
    data:
      hvac_mode: "{{ climatemode }}"
    target:

[ Voor 0% gewijzigd door TheFes op 17-11-2022 11:09 . Reden: dubbele punt vergeten achter variables ]

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:32
TheFes schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:07:
[...]

Zo te zien maak je gebruik van de HASS-variables custom integration, maar die heb je hier helemaal niet nodig.
Aangezien je de variable gewoon in dezelfde automation gebruikt, kun je ingebouwde variables functie gebruiken. Als je toch HASS-variables wil gebruiken, moet je de state van die variable (wat gewoon een entity is) opvragen met states(). Overigens moet je dan wel quotes om het entity_id zetten.

Maar met de ingebouwde variables functie zou het zo gaan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
action:
  - variables
  - delay:
    data:
    target:
Klopt helemaal, was flink aan het stoeien met die variabelen en lokaal in het script is inderdaad voldoende. Maar ik kreeg het met geen mogelijkheid aan de praat (met opslaan verplaatste de variabele zich…?). Van het weekend ga ik dit eens implementeren! Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ferrox1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:09:
[...]

Klopt helemaal, was flink aan het stoeien met die variabelen en lokaal in het script is inderdaad voldoende. Maar ik kreeg het met geen mogelijkheid aan de praat (met opslaan verplaatste de variabele zich…?). Van het weekend ga ik dit eens implementeren! Dankjewel!
Ik heb nu de variable opgenomen in de action sequence, maar het kan ook daarbuiten. Zoiets dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
action:
  - delay:
    data:
    target:
variables:

Het maakt daarbij niet uit dat de variables pas na action staat in de code. De sortering in een dictionary is als je gebruik maakt van de GUI alfabetisch, maar de variable is gewoon beschikbaar in de hele automation (behalve in de trigger)

• water_escape
TheFes schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:02:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:

dus state in plaats van value_template
Ik neem aan dat er daadwerkelijk nog een template komt in plaast van "{{0.0}}"
Ik mag niet 2x state erin hebben staan.
Hoe bedoel je een template? hij moet gewoon altijd op 0 staan toch?

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 17-11-2022 11:17 ]

Water-Escape

• TheFes
water_escape schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:16:
[...]

Ik mag niet 2x state erin hebben staan.
Hoe bedoel je een template? hij moet gewoon altijd op 0 staan toch?
die tweede moet state_class zijn

Maar je bent nu dus een sensor aan het maken die altijd op 0 staat? Ik heb de achtergrond verder niet helemaal meegekregen, maar dat lijkt me een tamelijk nutteloze sensor.
Anyway, als hij altijd 0 moet zijn, werkt dit ook:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: Dummy gebruik batterij
        state: "0"

• -Casper
Preau schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:24:
Ik heb een probleem wat vast al vaak naar voren is gekomen, maar ik kan er geen posts/topics over vinden.

Ik wil graag een lamp aan laten gaan dmv van een bewegingssensor, maar dat het daarnaast ook nog mogelijk is de handmatige knop op de muur te gebruiken om dit te overriden.

Zou ik dat kunnen bereiken met iets vergelijkbaars als https://www.zigbee2mqtt.io/devices/BW-SS7_1gang.html ?
Ik wil dus niet dat de bewegingsfunctionaliteit stopt met werken als je de knop indrukt, of dat je het via de wandschakelaar aanzet maar door geen beweging weer uit gaat.

Ik kwam ook deze tegen, maar die is best prijzig, ik vroeg me af of dat hetzelfde is uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule
Je moet wel wat extra logica in je automation opnemen om rekening te houden met tussentijdse schakelingen met de fysieke knop. Het verschil tussen de beide producten is dat hue op batterijen werkt en de blitzwolf zit gewoon aangesloten op het stroomnet.

• water_escape
TheFes schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:20:
[...]

die tweede moet state_class zijn

Maar je bent nu dus een sensor aan het maken die altijd op 0 staat? Ik heb de achtergrond verder niet helemaal meegekregen, maar dat lijkt me een tamelijk nutteloze sensor.
Anyway, als hij altijd 0 moet zijn, werkt dit ook:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: Dummy gebruik batterij
        state: "0"
Sorry, achtergrond zat in een een paar post terug van je.
Ik wil mijn laadpaal als accu toevoegen in het energie dashbaord. Dan zie je hoeveel erheen gaat. Maar je bent verplicht ook een terug lever sensor aan te geven, en die bestaat niet. Dat moet dan deze zijn, maar die gaat natuurlijk nooit terug leveren :).

Water-Escape

• Marsman83
Ik heb sinds kort de HACS integratie PowerCalc draaien.
Echt een mooie toevoegen om je energieverbuik nog meer in kaart te brengen.
Deze berekend namelijk het verbruik van je Hue lampen (Tradfri en nog een aantal anderen ook) aan de hand van de gebruikte instelling (kleur en helderheid) en aan de hand van de beschikbare specs.

Je krijgt automatisch per lamp een sensor met het verbruik en deze kan je toevoegen aan je Energy Dashboard als individueel apparaat.

Nu wou ik deze graag sensors per kamer groeperen zodat je het totaalverbruik kan zien, dat is gelukt met onderstaande template (en een groep waarbij ik de betreffende sensors toegevoegd heb) en ik zie daar ook juiste waardes in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    sensors:
      speelkamer_all_lights_energy:
        entity_id: sensor.speelkamer_all_lights_energy
        friendly_name: 'Speelkamer All Lights Energy'
        icon_template: mdi:transmission-tower
        value_template: >
          {{ expand('group.speelkamer_lights_energy') 
          | rejectattr('state', 'in', ['unavailable', 'unknown'])
          | map(attribute='state') | map('float') | sum | round(2) }}

Ik kan deze echter niet selecteren als individueel apparaat in het Energy Dashboard, weet iemand hoe dit komt of wat ik aan de template toe zou moeten voegen?

Graag volgende keer zelf code tags toevoegen

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 17-11-2022 12:29 ]

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:44
water_escape schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:30:
[...]

Ik wil mijn laadpaal als accu toevoegen in het energie dashbaord. Dan zie je hoeveel erheen gaat. Maar je bent verplicht ook een terug lever sensor aan te geven, en die bestaat niet. Dat moet dan deze zijn, maar die gaat natuurlijk nooit terug leveren :).
Waarom niet je laadpaal als "individual device" in het Energy Dashboard zetten? Is er een bijzondere reden waarom het beter is de batterij-optie te gebruiken?

I want to live forever, so far.. so good.

• Marsman83
water_escape schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:30:
[...]

Check even mijn post een stukje terug, ik heb precies gedaan wat jij wil ;)
Marsman83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:55:
[...]

Ik heb dit nu voor elkaar op een andere manier.
Mijn Laadpaal is dus als "Batterij" in het Energie dashboard toegevoegd.
Op deze manier zie ik netjes hoeveel mijn auto verbruikt en hoeveel mijn huis.
[Afbeelding]

Dit heb ik geregeld door eerst de HACS integratie powercalc te installeren.
Vervolgens moet je in je configuration.yaml de regel "powercalc:" toevoegen en dan de sensor:

name: unload_battery
daily_fixed_energy:
value: 0.00

In je Energy Dashboard kan je dan je entity laadpaal (in mijn geval "Zappi Charge added Session") ingeven als incoming en out zet je de entity "unload_battery".
Op die manier gaat er enkel stroom in je "Batterij" en niet uit, die stroom zit immers in je auto.

Ik zou alleen nog graag de tekst "Battery" in het overzicht willen vervangen door "Car" ;)
Ook zou het mooi zijn als het lijntje vanuit de batterij naar huis weg zou kunnen/niet meer zichtbaar.

[ Voor 55% gewijzigd door Marsman83 op 17-11-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Warbringer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:43:
[...]

Waarom niet je laadpaal als "individual device" in het Energy Dashboard zetten? Is er een bijzondere reden waarom het beter is de batterij-optie te gebruiken?
Ik wil hem zichtbaar in dat diagram met de lijntjes zeg maar (energy distribution)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Marsman83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:41:
Deze berekend namelijk het verbruik van je Hue lampen (Tradfri en nog een aantal anderen ook) aan de hand van de gebruikte instelling (kleur en helderheid) en aan de hand van de beschikbare specs.

Je krijgt automatisch per lamp een sensor met het verbruik en deze kan je toevoegen aan je Energy Dashboard als individueel apparaat.

Nu wou ik deze graag sensors per kamer groeperen zodat je het totaalverbruik kan zien, dat is gelukt met onderstaande template (en een groep waarbij ik de betreffende sensors toegevoegd heb) en ik zie daar ook juiste waardes in.

sensors:

Ik kan deze echter niet selecteren als individueel apparaat in het Energy Dashboard, weet iemand hoe dit komt of wat ik aan de template toe zou moeten voegen?
let even op de topic warning, graag code-tags gebruiken voor code :)

Maaruh, je kunt hem niet selecteren omdat state_class: total_increasing mist, en die kun je niet toevoegen omdat je het legacy template format gebruikt. Je moet dus over naar het nieuwe format.

Verder ga je zo issues krijgen met spikes in verbruik op het energy dashboard. Als er nu even één van de sensors niet beschikbaar is, wordt die niet meegenomen in je formule. Daardoor wordt het totaal lager. En dat wordt vervolgens gezien als een reset van de sensor, en de lagere waarde wordt bij het oude totaal opgeteld.
Om dat te voorkomen moet je werken met een availability template wat er voor zorgt dat je sensor unavailable aangeeft als niet alle sensoren beschikbaar zijn.

Maar uiteindelijk ga je hier toch issues mee krijgen. Als er een lamp kapot gaat, en je vervangt die, is het verbuik van die lamp dus lager, en krijg je ook een lagere waarde, en dus een "reset"

• water_escape
ow nice! Voted. Hij zit er nu in, maar met de naam "battery" , dit zou "EV" of "Car" moeten zijn.
zie geen optie in de setting om die naam aan te passen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

water_escape schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:03:
[...]

ow nice! Voted. Hij zit er nu in, maar met de naam "battery" , dit zou "EV" of "Car" moeten zijn.
zie geen optie in de setting om die naam aan te passen.
* Raven heeft ook gevote
Ookal heb ik geen rijbewijs :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:05

-CJ

Not remastered

Maar volg je dan het verbruik van de auto in totaal of puur wat 'ie thuis aan stroom trekt? Dat laatste wil ik ook graag maar mijn laadpaal is niet zo slim. Tenzij ik in de meterkast hiervoor iets kan maken om het verbruik van de laadpaal te meten.

All I had to do was follow the damn train.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 09:35
-CJ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:11:
[...]

Maar volg je dan het verbruik van de auto in totaal of puur wat 'ie thuis aan stroom trekt? Dat laatste wil ik ook graag maar mijn laadpaal is niet zo slim. Tenzij ik in de meterkast hiervoor iets kan maken om het verbruik van de laadpaal te meten.
CT klem om de kabel die naar je laadpaal gaat.
Met bv een Shelly EM (https://shop.shelly.cloud...i-smart-home-automation-1)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:31
Marsman83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:41:

sensors:

Je kunt het groeperen ook aan PowerCalc overlaten, zie ook https://github.com/bramst...g-groups-by-configuration

Je krijgt hierbij een sensor per groep, en ook nog een sensor per entity. Je kunt zelfs virtuele sensors gemaakt in PowerCalc en fysieke sensors via een echte stroommeter samenvoegen. En je kunt groepen nesten en per laag een aparte sensor krijgen.

Als voorbeeld hier een stukje van mijn configuratie met 2 geneste groepen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  create_group: All lights
  entities:
    - create_group: Attic lights
      entities:
        - entity_id: light.attic_ceiling
    - create_group: Bedroom lights
      entities:
        - entity_id: light.bedroom_ceiling
        - entity_id: light.bedroom_nightstand
          manufacturer: signify
          model: LTW012

Dit resulteert in:
- sensor.all_lights_energy (en -power)
- sensor.attic_lights_energy (en -power)
- sensor.bedroom_lights_energy (en -power)
- per toegevoegde entity ook nog een power/energy sensor

• Septillion
Preau schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:24:

Dit is prima mogelijk, makkelijkste als je een of twee helpers aanmaakt (al naar gelang wat je exact wilt) om override (of juist beweging) te onthouden.

Wat zou je met de module willen doen? Zowel voor de schakelaar als de lamp aansturen?

• Marsman83
-CJ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:11:
[...]

Nee je monitort op deze manier enkel wat je thuis laad.
Als je EV een API heeft zou je die in HA kunnen integreren, ik weet dat er voor VW zoiets is.
Ik zelf heb een Cupra Born maar daar werkt die VW integratie helaas niet mee, wel las ik dat iemand hiernaar aan het kijken is.

Mocht je laadpaal het niet kunnen, er zijn volgens mij energiemeters die je ertussen kan zetten die ook via WiFi uit te lezen zijn, mogelijk dat je die dan in HA kan koppelen.

• Marsman83
TheFes schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:00:
[...]

let even op de topic warning, graag code-tags gebruiken voor code :)

Maaruh, je kunt hem niet selecteren omdat state_class: total_increasing mist, en die kun je niet toevoegen omdat je het legacy template format gebruikt. Je moet dus over naar het nieuwe format.

Verder ga je zo issues krijgen met spikes in verbruik op het energy dashboard. Als er nu even één van de sensors niet beschikbaar is, wordt die niet meegenomen in je formule. Daardoor wordt het totaal lager. En dat wordt vervolgens gezien als een reset van de sensor, en de lagere waarde wordt bij het oude totaal opgeteld.
Om dat te voorkomen moet je werken met een availability template wat er voor zorgt dat je sensor unavailable aangeeft als niet alle sensoren beschikbaar zijn.

Maar uiteindelijk ga je hier toch issues mee krijgen. Als er een lamp kapot gaat, en je vervangt die, is het verbuik van die lamp dus lager, en krijg je ook een lagere waarde, en dus een "reset"
OK dus eigenlijk heeft deze integratie niet veel nut begrijp ik?
Of zal ik dan alle sensors van mijn lampen een voor een als individuele apparaten in het Energy Dashboard toe moeten voegen?
Het leek me juist zo mooi om die samen te voegen op kamerniveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Marsman83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:58:
[...]

OK dus eigenlijk heeft deze integratie niet veel nut begrijp ik?
Of zal ik dan alle sensors van mijn lampen een voor een als individuele apparaten in het Energy Dashboard toe moeten voegen?
Het leek me juist zo mooi om die samen te voegen op kamerniveau.
Ik zeg niet dat het geen nut heeft, maar wel dat er een risico is op issues met de weergave op het Dashboard. Die kun je wel weer oplossen in Developer Tools > Statistics, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je dit soort template sensors gaat gebruiken.

De oplossing van @Sicco92 is overigens wel een goeie, de groepen in Powercalc zullen gewoon op blijven lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 17-11-2022 13:01 ]

• -CJ

-CJ

Not remastered

Kodess schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:14:
[...]

CT klem om de kabel die naar je laadpaal gaat.
Met bv een Shelly EM (https://shop.shelly.cloud...i-smart-home-automation-1)
Goeie tip, bedankt! Kom ik met 50A weg met een 3-fase laadpaal?

• Septillion
@-CJ Met 50A wel, je huisaansluiting is waarschijnlijk maar 25A. Maar als je laadpaal 3-fase is dan heb je een Shelly 3EM nodig.

• -CJ

-CJ

Not remastered

Septillion schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:14:
@-CJ Met 50A wel, je huisaansluiting is waarschijnlijk maar 25A. Maar als je laadpaal 3-fase is dan heb je een Shelly 3EM nodig.
Huisaansluiting is inderdaad 3x25A. Heb ik voor de laadpaal dan zo'n Shelly 3EM nodig ipv 1 klem?

Elektrameter kan ik al uitlezen via P1.

• Marsman83
Sicco92 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:19:
[...]

Je kunt het groeperen ook aan PowerCalc overlaten, zie ook https://github.com/bramst...g-groups-by-configuration

Je krijgt hierbij een sensor per groep, en ook nog een sensor per entity. Je kunt zelfs virtuele sensors gemaakt in PowerCalc en fysieke sensors via een echte stroommeter samenvoegen. En je kunt groepen nesten en per laag een aparte sensor krijgen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  entities:
      entities:
      entities:

Dit resulteert in:
Kijk dat ziet er goed uit! Zo ver had ik nog niet in de Readme gekeken ;)
Ik heb het nu dynamisch opgelost:

Dynamically including entities
Powercalc provides several methods to automatically include a bunch of entities in a group with the include option.

Note: only entities will be included which are in the supported models list (these can be auto configured). You can combine include and entities to extend the group with custom configured entities.

Include area

Available from v0.12 and higher

code:
1
2
3
4
5
sensor:
    create_group: Woonkamer
    include:
      area: Woonkamer

Als ik het goed begrepen heb voegt hij nieuwe lampen in deze ruimte automatisch toe _/-\o_

• water_escape
Sicco92 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:19:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  entities:
      entities:
      entities:

Dit resulteert in:
Dit is echt super. Zojuist ook ingericht en zou mooi zijn om dit in het dashbaord te krijgen.
Ik zie nu alleen bij mijn Keuken group dat deze 0,0076kw / 0,0168kw verbruikt...

Dat lijkt mij erg weinig. Hoe weet ik of het klopt. Ik verwacht iets van 30 tot 40 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3zugQKN1peSKGpOiPBhEy77iqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AafzhbYXGQ4VJZI8ymP5iZVu.png?f=fotoalbum_large

edit: Of ben ik nu raar en is dit een total sum, en niet actueel verbruik?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
water_escape schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:40:
[...]

Dit is echt super. Zojuist ook ingericht en zou mooi zijn om dit in het dashbaord te krijgen.
Ik zie nu alleen bij mijn Keuken group dat deze 0,0076kw / 0,0168kw verbruikt...

Dat lijkt mij erg weinig. Hoe weet ik of het klopt. Ik verwacht iets van 30 tot 40 watt.

[Afbeelding]

Die energy sensors zijn kWh, die zal nog wel oplopen.
Ik was bij mij ook even in de war maar als je de _power sensor erbij pakt zie je dat die direct veranderd als je bepaalde lampen uit/aan zet in de groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:31
[...]

[Afbeelding]

Entities eindigend op '*_energy' zijn voor het totale verbruik inderdaad. Deze zijn ook toe te voegen aan het Energy Dashboard.
Als je het actuele stroomgebruik wilt zien, dan moet je de entity eindigend op '*_power' hebben.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 09:01

Vos

AFCA

Ik ben bezig met de Google Calendar integratie maar ik merk dat mijn calendar state niet geupdate wordt. Ik heb meerdere test agendapunten toegevoegd aan mijn agenda verspreid over de dag, echter wordt enkel het eerstkomende agendapunt in de state gezet. Is deze verlopen dan blijft hij in de state staan, pas als ik HA restart dan staat het eerstvolgende agendaitem in de state.

Iemand een idee hoe dit te fixen? Er zit geen tijdsoverlap tussen de agendapunten. Dus bijv. 14:00-14:30 en 15:00-15:30 uur.

[edit] ik zie nu wel een verandering, lijkt alsof het een half uur duurt :-( Even getest nogmaals, 15 min lijkt het. Iemand een idee of dit verkort kan worden?

[ Voor 13% gewijzigd door Vos op 17-11-2022 14:47 ]

• TheFes
[...]

[Afbeelding]

Dit is energy, dus kWh en dit is het verbruik sinds het aanmaken van de groep.

• Marsman83
Vos schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:20:
Ik ben bezig met de Google Calendar integratie maar ik merk dat mijn calendar state niet geupdate wordt. Ik heb meerdere test agendapunten toegevoegd aan mijn agenda verspreid over de dag, echter wordt enkel het eerstkomende agendapunt in de state gezet. Is deze verlopen dan blijft hij in de state staan, pas als ik HA restart dan staat het eerstvolgende agendaitem in de state.

Iemand een idee hoe dit te fixen? Er zit geen tijdsoverlap tussen de agendapunten. Dus bijv. 14:00-14:30 en 15:00-15:30 uur.

[edit] ik zie nu wel een verandering, lijkt alsof het een half uur duurt :-( Even getest nogmaals, 15 min lijkt het. Iemand een idee of dit verkort kan worden?
Ik las toevallig dat in de update 2022.11.3 een aantal verbeteringen aan de Google Calandar integratie zijn gedaan, wellicht lost dat jouw probleem op?

• water_escape
TheFes schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:26:
[...]

Dit is energy, dus kWh en dit is het verbruik sinds het aanmaken van de groep.
Ik zag het idd power vs energy.
Alles uit verbruik is wel interesting (als dat klopt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-bXv3z4y_IShTWAUi5f83BR1Vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/inpi5cOlLGBoQh6xRj6aDqQi.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 09:01

Vos

AFCA

Marsman83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:55:
[...]

Ik las toevallig dat in de update 2022.11.3 een aantal verbeteringen aan de Google Calandar integratie zijn gedaan, wellicht lost dat jouw probleem op?
Thnx, ik heb die update nog openstaan. Zal eens kijken wat er verandert is.

• Pelle
  • Laatst online: 23:17

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb sinds een week of twee ook Home Assistant draaien (op een Pi 4). Leuk speelgoed, lekker beetje nerden en allerlei dingen aan elkaar knopen (o.a. Tradfri verlichting, P1 Homewizard, SAJ inverters enz).

Nu zou ik heel graag op de 1e dag van de maand de actuele meterstanden die de P1 uitleest doorkrijgen, bijv. via push message (Android), via mail of via welk ander platform dan ook. Hoe makkelijker te installeren en integreren hoe beter. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, na een tijdje door alle notification integrations heen te hebben geklikt.
Wat is volgens jullie de beste en/of meest standaard manier voor?

• -Casper
Pelle schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:31:
Ik heb sinds een week of twee ook Home Assistant draaien (op een Pi 4). Leuk speelgoed, lekker beetje nerden en allerlei dingen aan elkaar knopen (o.a. Tradfri verlichting, P1 Homewizard, SAJ inverters enz).

Nu zou ik heel graag op de 1e dag van de maand de actuele meterstanden die de P1 uitleest doorkrijgen, bijv. via push message (Android), via mail of via welk ander platform dan ook. Hoe makkelijker te installeren en integreren hoe beter. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, na een tijdje door alle notification integrations heen te hebben geklikt.
Heb je de companion app op je telefoon geinstalleerd? Dan is de meest standaard oplossing om een app notificatie te sturen naar je telefoon. Je krijgt automatisch een notify service beschikbaar voor je telefoon wanneer je via de app bent ingelogd op je HA.

• TheFes
Pelle schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:31:

De HA companion app lijkt me het makkelijkst, maar dan kun je het achteraf niet meer terugkijken.
Je zou het ook in een Google Sheet weg kunnen schrijven, daar is sinds kort een integratie voor

• JeroenH
Gebruikt er iemand Nabu casa cloud om zijn home assistant buitenshuis bereikbaar te maken? Ik ben benieuwd hoe goed en betrouwbaar het werkt. Ik twijfel een beetje tussen het op deze manier inrichten, of het zelf in te richten met NAT en Let's encrypt en zo.

Ik neig naar die cloud oplossing omdat ik dan niet zo veel zelf hoef te beheren (beetje tegen de Tweakers gedachte, ik weet het) maar het is wel weer € 75 per jaar.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:57

JoepW

iRacer & Home Assistant

-Casper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:32:
[...]

Heb je de companion app op je telefoon geinstalleerd? Dan is de meest standaard oplossing om een app notificatie te sturen naar je telefoon. Je krijgt automatisch een notify service beschikbaar voor je telefoon wanneer je via de app bent ingelogd op je HA.
WhatsApp kan ook. ;)

Ik heb voor wat andere statistieken helpers aangemaakt en een automation die op einde dag wat waarden wegschrijft naar deze helpers.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
JeroenH schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:40:
Gebruikt er iemand Nabu casa cloud om zijn home assistant buitenshuis bereikbaar te maken? Ik ben benieuwd hoe goed en betrouwbaar het werkt. Ik twijfel een beetje tussen het op deze manier inrichten, of het zelf in te richten met NAT en Let's encrypt en zo.

Ik neig naar die cloud oplossing omdat ik dan niet zo veel zelf hoef te beheren (beetje tegen de Tweakers gedachte, ik weet het) maar het is wel weer € 75 per jaar.
Je kunt het natuurlijk gewoon proberen, het is 30 dagen gratis.
Probeer het een week of 2 en bevalt het niet heb je alsnog 2 weken om het zelf op te tuigen.

Zeker als je ook gebruik maakt van Google Home en daarmee de koppeling wil maken (of met Amazon Alexa) is het wel makkelijk, maar ook dat kan zonder Nabu Casa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
JeroenH schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:40:

Je kan ff zoeken in dit topic maar ik zie regelmatig iets langskomen over nabu casa (en antwoorden) dus er zijn zeker gebruikers van. Ook nog niet dingen langs zien komen over problemen met verbinding (op enkele uitzonderingen na). Dus ik verwacht weinig verschil m.b.t. stabiliteit als je de 2 manieren met elkaar zou vergelijken.
Pagina: 1 ... 222 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.